ENTSO-E API lijkt er weer uit te liggen voor NL, voor andere landen geen probleem. Heeft iemand een goed (gratis) alternatief wat evt ook commercieel gebruikt mag worden? Zag wel wat opties voor persoonlijk gebruik.
Ik heb een Deye systeem, dan heb je het wel over een andere overall efficientie range. (dan Victron)RikHa schreef op maandag 2 september 2024 @ 17:22:
[...]
Nou dat zal misschien precies gaan met verliezen meegerekend maar dan heb je ook niks meer over.
Ik lever al standaard met 12kW terug met op maandbasis ~90% efficientie, verhogen naar 17kW kost 2% overall efficientie voor de dag. Dit is eigen DC-gekoppelde PV-opwek en geen AC-gekoppelde wat al snel 4-5% betere efficientie heeft.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Is het handig / aan te raden om een Quooker aan en uit te schakelen ivm dynamische tarieven?
Ik heb mijn Quooker wel eens gemeten en die gebruikt zo’n 0.9-1.5 kWh per dag bij ons thuis: 1W standby en korte piekjes van 2400W voor het verwarmen.
Bijv een heel simpele manier: met mijn Home Wizard slimme stekker altijd van 18:00-01:00u blokkeren ivm de bekende avondpiek.
Liefst laat ik de Quooker natuurlijk overdag verwarmen met PV, maar de WAF drinkt ‘s ochtends graag thee dus heb dan graag kokend water beschikbaar.
Vraag 1: ik vond verschillende bronnen waar wordt beweerd dat tijdelijk uitschakelen juist voor een hoger stroomverbruik zorgt. Hier bijvoorbeeld. Ik snap niet hoe dat zou kunnen. Weet iemand hier hoe dat zit?
Vraag 2: is het slecht voor de elektronica om dagelijks in- en uit te schakelen?
Ik vond dit topic maar vond de antwoorden op mijn vragen daar niet.
Ik heb mijn Quooker wel eens gemeten en die gebruikt zo’n 0.9-1.5 kWh per dag bij ons thuis: 1W standby en korte piekjes van 2400W voor het verwarmen.
Bijv een heel simpele manier: met mijn Home Wizard slimme stekker altijd van 18:00-01:00u blokkeren ivm de bekende avondpiek.
Liefst laat ik de Quooker natuurlijk overdag verwarmen met PV, maar de WAF drinkt ‘s ochtends graag thee dus heb dan graag kokend water beschikbaar.
Vraag 1: ik vond verschillende bronnen waar wordt beweerd dat tijdelijk uitschakelen juist voor een hoger stroomverbruik zorgt. Hier bijvoorbeeld. Ik snap niet hoe dat zou kunnen. Weet iemand hier hoe dat zit?
Vraag 2: is het slecht voor de elektronica om dagelijks in- en uit te schakelen?
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Ik heb het vorig jaar ook geprobeerd maar uiteindelijk ging mijn Quooker lekken. Blijkbaar dien je het met de knop op het vat zelf te doen (stopt het verwarmen) en niet door het stroom er vanaf te halen.SebastiaanPs schreef op maandag 2 september 2024 @ 20:19:
Is het handig / aan te raden om een Quooker te aan en uit te schakelen ivm dynamische tarieven?
1x Venus-E v151 +LilyGo HA, CT003 V114 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | XPENG G9 AWD P 98kWh
Vraag 1: Iemand die geen natuurkunde op school gehad heeftSebastiaanPs schreef op maandag 2 september 2024 @ 20:19:
Is het handig / aan te raden om een Quooker te aan en uit te schakelen ivm dynamische tarieven?

Vraag 2: Denk het niet. Ik heb een op een switch waarbij die uitschakelt zodra de vaatwasser veel stroom verbruikt. 10 Jaar later geen issues. Je moet er wel rekening mee houden dat als je een kopje thee om 23 uur wilt je mogelijk geen echt kokend water hebt.
Ik laat de quooker gewoon aan. Is niet een mega stroomverbruiker. En iedere keer aan en uitzetten lijkt mij ook niet zo goed.
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
Moet toeval zijn. Mijn Quooker zit vanaf aanschaf al hierop.Mirabis schreef op maandag 2 september 2024 @ 20:28:
[...]
Ik heb het vorig jaar ook geprobeerd maar uiteindelijk ging mijn Quooker lekken. Blijkbaar dien je het met de knop op het vat zelf te doen (stopt het verwarmen) en niet door het stroom er vanaf te halen.
https://stekkerblokkensho...jakelaar-stekkerdoos.html
Is dat daadwerkelijk significant anders dan een Victron stack met MPPT's?Domba schreef op maandag 2 september 2024 @ 20:02:
[...]
Ik heb een Deye systeem, dan heb je het wel over een andere overall efficientie range. (dan Victron)
Ik lever al standaard met 12kW terug met op maandbasis ~90% efficientie, verhogen naar 17kW kost 2% overall efficientie voor de dag. Dit is eigen DC-gekoppelde PV-opwek en geen AC-gekoppelde wat al snel 4-5% betere efficientie heeft.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Dit soort info is potentieel heel nuttig en belangrijk!Mirabis schreef op maandag 2 september 2024 @ 20:28:
[...]
Ik heb het vorig jaar ook geprobeerd maar uiteindelijk ging mijn Quooker lekken. Blijkbaar dien je het met de knop op het vat zelf te doen (stopt het verwarmen) en niet door het stroom er vanaf te halen.
Heeft een Quooker monteur jou toevallig iets uitgelegd over de oorzaak?
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Overigens is het stand-by verbruik 0.3 kW. De rest is dus om warm of kokend water te tappen. Op basis daarvan lijkt het me niet de moeite waard om te sturen. Is alleen maar ergernis dat je vervolgens 's avonds geen kop warme thee kan tappen. Waar heb je die quooker dan voorSebastiaanPs schreef op maandag 2 september 2024 @ 20:19:
Is het handig / aan te raden om een Quooker aan en uit te schakelen ivm dynamische tarieven?

Het verbruik van mijn Quooker is niet enorm hoog, maar ook niet helemaal te verwaarlozen. Ik verbruikte vóórdat ik een warmtepomp had 1835 kWh per jaar van het net plus zo’n 600 kWh direct verbruik van PV, totale verbruik ~ 2435 kWh. Die Quooker verbruikt dan zo’n 365 * 1.2 kWh = 438 kWh per jaar, ofwel 18% van mijn totale verbruik. Niet niks, toch?Erik1805 schreef op maandag 2 september 2024 @ 20:31:
Ik laat de quooker gewoon aan. Is niet een mega stroomverbruiker. En iedere keer aan en uitzetten lijkt mij ook niet zo goed.
Ja hier heb je wel een punt. De WAF doet nu vrolijk mee met de afwasmachine, wasmachine en droger. Als zij straks een lauwe kop thee tapt dan zou dat nog wel eens kunnen veranderenknakworst schreef op maandag 2 september 2024 @ 20:36:
[...]
Overigens is het stand-by verbruik 0.3 kW. De rest is dus om warm of kokend water te tappen. Op basis daarvan lijkt het me niet de moeite waard om te sturen. Is alleen maar ergernis dat je vervolgens 's avonds geen kop warme thee kan tappen. Waar heb je die quooker dan voor
Dan gebruik je toch de pieptechniek?SebastiaanPs schreef op maandag 2 september 2024 @ 20:41:
[...]
Ja hier heb je wel een punt. De WAF doet nu vrolijk mee met de afwasmachine, wasmachine en droger. Als zij straks een lauwe kop thee tapt dan zou dat nog wel eens kunnen veranderen
Hoi!
Niet heel veel als je gaat vergelijken met Victron MPII's 48/8000 of 48/10000.John245 schreef op maandag 2 september 2024 @ 20:32:
[...]
Is dat daadwerkelijk significant anders dan een Victron stack met MPPT's?
Maar meestal wordt het vergelijk gemaakt met een kleinere MPII en dan verschilt het en wordt er geen onderscheid gemaakt en vaak nog vergeleken met AC-gekoppelde PV ook.
(zie ook economische model addon DAO voor HA van KC27, de MPII's gebruikt als standalone AC-gekoppelde accu die enkel uit sleep mode gehaald wordt voor laden en ontladen dan is 82-84% effcientie wel de max)
Een Deye 12k SG04LP3 is eigenlijk een 6kW per fase (PV en Accu apart eigen converter), maar software matig begrenst tot 12kW alle 3 fase samen. Het eigen verbruik is ongeveer 3 MPII's 48/5000 zonder cerbo,display etc.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Je bedoelt de waf africhten met piepjes?
Nog niet geprobeerd inderdaad
Nee, dat je verlaagd totdat ze klaagt dat het niet warm is. Dan weer wat ruimer aftellen.SebastiaanPs schreef op maandag 2 september 2024 @ 20:51:
[...]
Je bedoelt de waf africhten met piepjes?![]()
Nog niet geprobeerd inderdaad
Dat heb ik hem de aanvoertemp van de verwarming gedaan, steeds lager todat ze zei dat ze het wel erg lang vond duren voordat uur huis warm werd
[ Voor 6% gewijzigd door EWK op 02-09-2024 20:54 ]
Hoi!
300W?? Dat is enorm. Kan niet kloppenknakworst schreef op maandag 2 september 2024 @ 20:36:
[...]
Overigens is het stand-by verbruik 0.3 kW.
Hier voorlopig nog AC gekoppeld maar als de omvormer defect raakt wordt het DC gekoppeld.Domba schreef op maandag 2 september 2024 @ 20:51:
[...]
Niet heel veel als je gaat vergelijken met Victron MPII's 48/8000 of 48/10000.
Maar meestal wordt het vergelijk gemaakt met een kleinere MPII en dan verschilt het en wordt er geen onderscheid gemaakt en vaak nog vergeleken met AC-gekoppelde PV ook.
(zie ook economische model addon DAO voor HA van KC27, de MPII's gebruikt als standalone AC-gekoppelde accu die enkel uit sleep mode gehaald wordt voor laden en ontladen dan is 82-84% effcientie wel de max)
Een Deye 12k SG04LP3 is eigenlijk een 6kW per fase (PV en Accu apart eigen converter), maar software matig begrenst tot 12kW alle 3 fase samen. Het eigen verbruik is ongeveer 3 MPII's 48/5000 zonder cerbo,display etc.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Nee 300 wh per dag bedoel ik.
Nee klopt ook niet. Er zal 0.3 kWh per dag bedoeld worden. Volgens Quooker zelf 0.24 kWh per dag. Maar er zijn verschillende modellen/groottes.
kai_the_one schreef op maandag 2 september 2024 @ 09:11:
[...]
Dat ziet er netjes uit! Een kleurcode toevoegen obv prijs in de ApexCharts staat ook nog op mijn lijstje. Zou je de code willen delen?
Het zijn 2 "Custom Apex Charts" via HACS integratie "apexcharts-card" die via de "Nordpool" integratie de tarieven tonen, ieder in een eigen blok:Eriko schreef op maandag 2 september 2024 @ 08:29:
[...]
Welke integration/add-on gebruik je om deze 2 grafieken te weergeven? Hoe zet je dan 2 grafieken naast elkaar?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
| type: custom:apexcharts-card experimental: color_threshold: true graph_span: 23h header: title: Stroomprijs vandaag show: true span: start: day now: show: true label: Nu series: - entity: sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0 type: column show: extremas: true float_precision: 3 data_generator: | return entity.attributes.raw_today.map((start, index) => { return [new Date(start["start"]).getTime(), entity.attributes.raw_today[index]["value"]]; }); color_threshold: - value: 0 color: '#04822e' - value: 0.1 color: '#12A141' - value: 0.15 color: '#79B92C' - value: 0.2 color: '#C4D81D' - value: 0.25 color: '#F3DC0C' - value: 0.3 color: '#EFA51E' - value: 0.35 color: '#E76821' - value: 0.4 color: '#DC182F' yaxis: - id: '1' min: ~0 align_to: 0.1 decimals: 2 apex_config: title: text: €/kWh tickAmount: 4 apex_config: xaxis: type: datetime tooltip: enabled: false chart: height: 320px |
En:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
| type: custom:apexcharts-card experimental: color_threshold: true graph_span: 23h header: title: Stroomprijs morgen show: true span: start: day offset: +1d now: show: true label: Now series: - entity: sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0 type: column show: extremas: true float_precision: 3 data_generator: | return entity.attributes.raw_tomorrow.map((start, index) => { return [new Date(start["start"]).getTime() + 1800000, entity.attributes.raw_tomorrow[index]["value"]]; }); color_threshold: - value: 0 color: '#186ddc' - value: 0.155 color: '#04822e' - value: 0.2 color: '#12A141' - value: 0.25 color: '#79B92C' - value: 0.3 color: '#C4D81D' - value: 0.35 color: '#F3DC0C' - value: 0.4 color: '#EFA51E' - value: 0.45 color: '#E76821' - value: 0.5 color: '#DC182F' yaxis: - id: '2' min: ~0 align_to: 0.1 decimals: 2 apex_config: title: text: €/kWh tickAmount: 4 apex_config: xaxis: type: datetime tooltip: enabled: false tooltip: enabled: true x: show: true fixed: enabled: true position: topLeft chart: height: 320px grid: show: true borderColor: rgba(255,255,255,0.2) |
Replace fear of the unknown with curiosity | 42 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
Dat is iets heel anders, deze zorgt dat de piek load niet wordt overschreden, door de tweede (de quooker) alleen dan uit te zetten wanneer nodig (vs elke avond uit/aan zetten).knakworst schreef op maandag 2 september 2024 @ 20:31:
[...]
Moet toeval zijn. Mijn Quooker zit vanaf aanschaf al hierop.
https://stekkerblokkensho...jakelaar-stekkerdoos.html
NB: als de Quooker uit staat, kan je niet alleen geen kokend water/lauw water tappen, maar helemaal niets tappen. Talking about WAF.
Quooker heeft zelf trouwens ook zo'n blok, dan blijft hij wel gewoon tappen als je vaatwasser aan staat.
Die elektronica zou @SebastiaanPs dan moeten nabootsen/aansturen tussen 18:00 en 0:00.
Kosten van Quooker blok zijn ~80eur
Zelf ooit gemeten, kwam op 65 eur aan kosten per jaar voor de Quooker. Waren niet dynamische tarieven, maar zat toen op 22ct/kWh ofzo. Dat zijn dus de jaar kosten voor altijd kokend water, pasta direct koken etc.
Ervan uitgaande dat Sebastiaan voor de veilige afschakelen methode gaat, moet er dus 80 euro worden terugverdiend, in 6 uur/avond. Laten we prijsverschil op gemiddeld 10ct zetten? Er zijn maar een paar echte piek uren dynamisch gezien, verder valt het vaak mee.
Dan mag er dus 800kWh worden bespaard in 6 uur (met 1kWh/dag aan gebruik), gaat je jaren kosten.
Of je aan/uit stekker "dom" via home assistant schakelen, die stekker kost toch ook al snel 25€
Voor meer "besparen op de Quooker en hoe krijg ik mijn partner over de zeik", zie Quooker en boilers stroombesparing
Ik gebruik Nordpool. Daar is ook een integratie voor in Home Assistant. In 99 % van de tijd zijn de data voor de volgende dag er al om 12:55 uur.jojost1 schreef op maandag 2 september 2024 @ 19:34:
ENTSO-E API lijkt er weer uit te liggen voor NL, voor andere landen geen probleem. Heeft iemand een goed (gratis) alternatief wat evt ook commercieel gebruikt mag worden? Zag wel wat opties voor persoonlijk gebruik.
Je kunt ook het betreffende stuk uit mijn software kopiëren.
[ Voor 6% gewijzigd door KC27 op 03-09-2024 09:49 ]
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Heel goed om het zo even te berekenen.JPDeckers schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 05:42:
[...]
Dat is iets heel anders, deze zorgt dat de piek load niet wordt overschreden, door de tweede (de quooker) alleen dan uit te zetten wanneer nodig (vs elke avond uit/aan zetten).
NB: als de Quooker uit staat, kan je niet alleen geen kokend water/lauw water tappen, maar helemaal niets tappen. Talking about WAF.
Quooker heeft zelf trouwens ook zo'n blok, dan blijft hij wel gewoon tappen als je vaatwasser aan staat.
Die elektronica zou @SebastiaanPs dan moeten nabootsen/aansturen tussen 18:00 en 0:00.
Kosten van Quooker blok zijn ~80eur
Zelf ooit gemeten, kwam op 65 eur aan kosten per jaar voor de Quooker. Waren niet dynamische tarieven, maar zat toen op 22ct/kWh ofzo. Dat zijn dus de jaar kosten voor altijd kokend water, pasta direct koken etc.
Ervan uitgaande dat Sebastiaan voor de veilige afschakelen methode gaat, moet er dus 80 euro worden terugverdiend, in 6 uur/avond. Laten we prijsverschil op gemiddeld 10ct zetten? Er zijn maar een paar echte piek uren dynamisch gezien, verder valt het vaak mee.
Dan mag er dus 800kWh worden bespaard in 6 uur (met 1kWh/dag aan gebruik), gaat je jaren kosten.
Of je aan/uit stekker "dom" via home assistant schakelen, die stekker kost toch ook al snel 25€
Voor meer "besparen op de Quooker en hoe krijg ik mijn partner over de zeik", zie Quooker en boilers stroombesparing
Enige is dat het de vraagsteller op een dynamisch contract zit en dure piekprijzen wil vermijden. Dan heb je het over EUR 0,50+ op dagen zoals vandaag (OK uitschieter) of in de winter regelmatig EUR 0,35+ in de vroege avonduren. Het zal dus iets meer besparen per kWh indien de schakeling rekening houdt met dynamische prijzen en bijvoorbeeld vandaag om 17:45 draait (EUR 0,29 per kWh) ipv om 19:15 (EUR 0,56 per kWh).
Het probleem is dat je waarschijnlijk vlak na het eten juist een kop thee wilt zetten, dus juist een comfort functie als een Quooker is misschien niet zo geschikt voor sturing. En voor dat comfort betaal je dan ook al flink (in aanschaf) en neem je ook de inefficiëntie voor lief (hele dag water op hoge temperatuur houden om een minuutje wachten op de waterkoker te voorkomen.
Ik heb zelf een kleine 10L keukenboiler om snel heet water beschikbaar te hebben (SWW op warmtepomp staat 3 etages hoger en duurt dus erg lang voor er uberhaupt warm water beneden is). Die staat ook altijd aan. Daar kan ik nog wel een simpele tijdschakelaar tussen doen (bijv. uit tussen 00:00 en 7:00) om dan het verbruik in algemene zin te beperken.
Deze discussie is natuurlijk al tig keer gevoerd, maar het blijft volgens mij het handigst dat er meerdere initiatieven komen zoals ik die twee jaar geleden voor mede-Tweakers heb gemaakt.KC27 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 09:42:
[...]
Ik gebruik Nordpool. Daar is ook een integratie voor in Home Assistant. In 99 % van de tijd zijn de data voor de volgende dag er al om 12:55 uur.
Als er 100.000 huishoudens allemaal met Nordpool of Entso-e werken, heb je twee nadelen.
1. bij uitval heb je niks 2. die sites worden overbelast
Ik heb het afgelopen jaar nog nooit uitval van de prijzen gehad, omdat ik 4 bronnen redundant gebruik.
Eens!SebastiaanPs schreef op maandag 2 september 2024 @ 21:09:
[...]
Nee klopt ook niet. Er zal 0.3 kWh per dag bedoeld worden. Volgens Quooker zelf 0.24 kWh per dag. Maar er zijn verschillende modellen/groottes.
Ik heb even gekeken in HA naar het verbruik per dag in de afgelopen 3 weken... De grafiek begint op 13 aug, toevallig dag 1 van de vakantie dat we in het buitenland zaten. Je ziet ook duidelijk dat we op 28 augustus weer thuis waren. Standby verbruik dus heel duidelijk 0.25kWh per dag op de dagen dat we er niet waren.
:fill(white):strip_exif()/f/image/nFHrIwEtGCRokZYwoJjw97m1.png?f=user_large)
Voordeel van de quooker is de goede isolatie. Beter is om een quooker te vergelijken met een keukenboiler ipv een waterkoker:bilgy_no1 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 10:39:
[...]
... en neem je ook de inefficiëntie voor lief...
..
Ik heb zelf een kleine 10L keukenboiler om snel heet water beschikbaar te hebben
Een quooker is zuiniger dan een keukenboiler door de goede isolatie (en de slechte isolatie van de gemiddelde keukenboiler). Bijkomend voordeel is het kokend water 😁
Dan kun je hem dus ook net zo schakelen als je keukenboiler. Er zal wel warm water uitkomen. Maar geen kokend. Daarvoor moet een elektrisch geschakelde klep open.. Warmwater werkt tzelfde
Dat kan kloppen. Het was een standaard contract van Essent voor ik meen 1 jaar vast. Loopt binnenkort gelukkig af. Tegelijk zal ik niet de enige zijn die er zo voor staat.de Peer schreef op maandag 2 september 2024 @ 08:46:
[...]
dan heb je een vast contract met hele slechte prijzen. Die liggen tegenwoordig veel lager namelijk. Ik dacht rond de 24-26 cent per kWh nu?
De avatar is een echte foto..
Err, de Quooker heeft net als de cheapo Inventum 10L gewoon een A label. De Inventum verbruikt bij de standaard test 526 kWh per jaar, de Quooker 511, dus niet heel erg boeiend verschil.prein2 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 14:36:
[...]
Voordeel van de quooker is de goede isolatie. Beter is om een quooker te vergelijken met een keukenboiler ipv een waterkoker:
Een quooker is zuiniger dan een keukenboiler door de goede isolatie (en de slechte isolatie van de gemiddelde keukenboiler).
De nog kleinere plintboilers gebruiken iets meer, B label met 568 kWh/jaar voor de Itho 5L plintboiler.
Dat is een hoop kokend water, een liter water van 20 naar 100C brengen kost maar 0.09 kWh. Elke dag een liter met 20% overhead kost maar 0.09 x 1.2 x 365 = 39 kWh. En dan nog misschien zoveel voor warm water (+40C ipv +80C, maar wel 2L). Rest is verloren door keukenkastje opwarmen.
Kunnen we voor al het quooker geneuzel het daarvoor bedoelde topic gebruiken? Is al eerder genoemd. Dit is voor hier off-topic.
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Twee uren 56 en eentje 57. Morgen een piek van een uur lang 52 ct, daarentegen mooie teruglevertarieven overdag ~26-30 ctSupreme_One schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 17:10:
57 cent vandaag 😯
pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen
Ik heb een switch bot op de Quooker. Daarmee wordt de ring ingedrukt. Voordeel is dat het warm water dan beschikbaar blijft (kokend ook, temperatuur zakt wel wat). Dit is niet zozeer besparing (want gebruik is inderdaad niet zo hoog) maar voor load balancing. Als de batterij laadt en de auto ook dan is de piek van de Quooker voldoende om door de maximale stroom te gaan (>25A op 1 fase). Gevolg, autolader stopt.SebastiaanPs schreef op maandag 2 september 2024 @ 20:41:
[...]
Ja hier heb je wel een punt. De WAF doet nu vrolijk mee met de afwasmachine, wasmachine en droger. Als zij straks een lauwe kop thee tapt dan zou dat nog wel eens kunnen veranderen
Via bluetooth proxy schakelt home assistant de Quooker uit middels een button press. Controle op stroom verbruik om zeker te weten dat hij inderdaad uit staat (of aan) anders nogmaals button press.
Dit werkt voor mij. Je zou hiermee ook de duurste uren kunnen overbruggen. Realiseer je wel dat de Quooker een inhaalslag maakt zodra deze weer aangaat. Vaak is dit dan een iets goedkoper uur en niet het goedkoopste. Besparing is dus echt marginaal.
Doe nou FF in het goede topic FFS.rft80 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 20:19:
[...]
Ik heb een switch bot op de Quooker. Daarmee wordt de ring ingedrukt. Voordeel is dat het warm water dan beschikbaar blijft (kokend ook, temperatuur zakt wel wat). Dit is niet zozeer besparing (want gebruik is inderdaad niet zo hoog) maar voor load balancing. Als de batterij laadt en de auto ook dan is de piek van de Quooker voldoende om door de maximale stroom te gaan (>25A op 1 fase). Gevolg, autolader stopt.
Via bluetooth proxy schakelt home assistant de Quooker uit middels een button press. Controle op stroom verbruik om zeker te weten dat hij inderdaad uit staat (of aan) anders nogmaals button press.
Dit werkt voor mij. Je zou hiermee ook de duurste uren kunnen overbruggen. Realiseer je wel dat de Quooker een inhaalslag maakt zodra deze weer aangaat. Vaak is dit dan een iets goedkoper uur en niet het goedkoopste. Besparing is dus echt marginaal.
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Ja, dat geouwehoer over die boilertjes...
23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM
waar zie je die teruglevertarieven van 26-30 ct,.. overdag ?NielsvdBeek schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 20:06:
[...]
Twee uren 56 en eentje 57. Morgen een piek van een uur lang 52 ct, daarentegen mooie teruglevertarieven overdag ~26-30 ct
belmonde schreef op woensdag 4 september 2024 @ 01:19:
[...]
waar zie je die teruglevertarieven van 26-30 ct,.. overdag ?
:strip_exif()/f/image/B9vMYVzTsn3LfcSPYhFISnFc.jpg?f=fotoalbum_large)
https://www.change.inc/en...0-elektrische-autos-41195
Eerder spraken we hier aan een gebrek aan wind of wind die niet hard genoeg waaide. Dit suggereert dat het afschalen van windparken door zonnestroom overschot plaats vindt. 15% groene energie in het putje.Door een overschot aan groene stroom werden wind- en zonneparken in augustus 15 procent van de tijd uitgeschakeld. Met die onbenutte energie hadden zo’n 500.000 elektrische auto’s een half jaar lang kunnen rijden
[ Voor 10% gewijzigd door NielsvdBeek op 04-09-2024 08:21 ]
pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen
let op dit is niet het teruglevertarief, maar de inkoopprijs.belmonde schreef op woensdag 4 september 2024 @ 01:19:
[...]
waar zie je die teruglevertarieven van 26-30 ct,.. overdag ?
Alleen als je meer stroom verbruikt dan opwekt op jaarbasis, is dit gelijk aan het teruglevertarief vanwege de salderingsregeling.
Wek je meer op dan je verbruikt, krijg je alleen de kale uurprijs.
Plus de inkoopvergoeding, en de BTW over EPEX prijs + inkoopvergoeding bij de "juiste" leveranciersde Peer schreef op woensdag 4 september 2024 @ 09:39:
[...]
<knip>
Wek je meer op dan je verbruikt, krijg je alleen de kale uurprijs.
6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy
Dan is zonneplan met € 6,25 per maand + € 0,0200 /kWh toch behoorlijk wat goedkoperMisanthropia schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:48:
Er is een nieuwe aanbieder met dynamische prijze.
Sunergy
€7,49 vast/maand + € 0,03488/kwh
Heel zwart/wit gezien zijn ze inderdaad nieuw, maar dit is gewoon 1 van de vele labels van EnergyZero. Kijk maar onderaan de site, daar staat het volgende.Misanthropia schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:48:
Er is een nieuwe aanbieder met dynamische prijze.
Sunergy
€7,49 vast/maand + € 0,03488/kwh
Sunergy is wederverkoper van energieleverancier EnergyZero B.V. handelend onder de naam Sunergy Energie Diensten.
Ja inderdaad, je zou verwachten dat een nieuwe speler marktaandeel wil winnen en een beetje stunt met de prijzen 🤔marciej123 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 12:25:
[...]
Dan is zonneplan met € 6,25 per maand + € 0,0200 /kWh toch behoorlijk wat goedkoper
@DLSS Ze bieden andere unieke factoren aan.
- knip -
Even een tussentijds vraagje. Mijn vriendin en ik gaan binnenkort definitief verhuizen naar onze eerste woning. Nu hebben wij gekozen voor een dynamisch contract bij ANWB. De prijzen lijken me best oke.
Zijn er hier mensen die al langer bij ANWB zitten en een vergelijk hebben met andere energieaanbieders?
Zijn er hier mensen die al langer bij ANWB zitten en een vergelijk hebben met andere energieaanbieders?
Canon body: EOS R5
Canon lens: RF 24-70 f/2.8 L | EF 70-200mm f/2.8 L | EF 100mm f/2.8 IS Macro L
Op de eerste bladzijde van dit topic vind je een vergelijking tussen aanbieders.Boost9898 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 14:17:
Even een tussentijds vraagje. Mijn vriendin en ik gaan binnenkort definitief verhuizen naar onze eerste woning. Nu hebben wij gekozen voor een dynamisch contract bij ANWB. De prijzen lijken me best oke.
Een slimmerik.
Kwam een advertentie tegen, zeer kort bekeken. Het zou PV/accu moeten aansturen op basis van vraag/aanbod/verbruik.
- knip -
Ik ben van ANWB naar Zonneplan gegaan, Zonneplan heeft een veel fijnere app voor op de telefoon en is per maand maar ook per kWh goedkoper.Boost9898 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 14:17:
Ik moest overigens wel een maand wachten op de Connect om live inzicht te krijgen in hun app.
Dat vond ik het nadeel van Zonneplan. Ik heb zelf veel van Homewizard en zonde om dat weg te doen voor de Zonneplan Connect. Zit nu een maand bij ANWBLempke schreef op woensdag 4 september 2024 @ 14:48:
[...]
Ik ben van ANWB naar Zonneplan gegaan, Zonneplan heeft een veel fijnere app voor op de telefoon en is per maand maar ook per kWh goedkoper.
Ik moest overigens wel een maand wachten op de Connect om live inzicht te krijgen in hun app.
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
Waarom HomeWizard wegdoen? Er zijn P1 splitters?Erik1805 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 15:56:
[...]
Dat vond ik het nadeel van Zonneplan. Ik heb zelf veel van Homewizard en zonde om dat weg te doen voor de Zonneplan Connect. Zit nu een maand bij ANWB
Heb er hier 1 splitter met 3 apparaten op de P1 poort zitten.
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW
Je kunt de oplossingen (P1 dongles) van Homewizard en Zonneplan gewoon naast elkaar gebruiken hoor, gewoon de P1 splitter (van homewizzard) toepassen.Erik1805 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 15:56:
[...]
Dat vond ik het nadeel van Zonneplan. Ik heb zelf veel van Homewizard en zonde om dat weg te doen voor de Zonneplan Connect. Zit nu een maand bij ANWB
Ik vind het onafhanklijk meten van verbruik buiten de leverancier om juist heel goed/verstandig.
Zonneplan is net effe wat goedkoper dan de ANWB-Energie.
Homey, HA, Sessy, Starlink, Ubiquti
Tijgerkracht schreef op woensdag 4 september 2024 @ 16:01:
[...]
Waarom HomeWizard wegdoen? Er zijn P1 splitters?
Heb er hier 1 splitter met 3 apparaten op de P1 poort zitten.
Waarom zou je 2 apparaten gebruiken die je energie meten? Of moet je die Zonneplan Connect verplicht gebruiken?psdata schreef op woensdag 4 september 2024 @ 16:01:
[...]
Je kunt de oplossingen (P1 dongles) van Homewizard en Zonneplan gewoon naast elkaar gebruiken hoor, gewoon de P1 splitter (van homewizzard) toepassen.
Ik vind het onafhanklijk meten van verbruik buiten de leverancier om juist heel goed/verstandig.
Zonneplan is net effe wat goedkoper dan de ANWB-Energie.
De Zonneplan app geeft alleen je eigen afname- en terugleverdata als je de P1 meter gebruikt.Phoolie schreef op woensdag 4 september 2024 @ 16:05:
[...]
[...]
Waarom zou je 2 apparaten gebruiken die je energie meten? Of moet je die Zonneplan Connect verplicht gebruiken?
Idem voor de Homewizard app.
Hier ook een P1 splitter, Homewizard en Zonneplan.
De Zonneplan app geeft een mooi overzicht van de goedkoopste uren en gemiddelde afname- en teruglevertarieven.
De HomeWizard app geeft een mooier overzicht van je verbruik en integreert met dat goedkope abonnement ook je PV data. Plus een kWh meter om mijn warmtepomp te monitoren.
Voor mij werkt het dus mooi complementair.
[ Voor 9% gewijzigd door SebastiaanPs op 04-09-2024 16:37 ]
Informatie van Zonneplan is grappig maar gebruik het hier ook in Domoticz en in Home Assistant en krijg veel meer info uit deze P1 meter. Zo zagen we duidelijk fase onbalans (fase 1 >252 volt, terwijl fases 2 en 3 < 245 volt waren). Vandaag bewolkt dus het valt wel mee. Ook is het vermogen per fase te zien (usage en delivery).SebastiaanPs schreef op woensdag 4 september 2024 @ 16:35:
[...]
De Zonneplan app geeft alleen je eigen afname- en terugleverdata als je de P1 meter gebruikt.
Idem voor de Homewizard app.
Hier ook een P1 splitter, Homewizard en Zonneplan.
De Zonneplan app geeft een mooi overzicht van de goedkoopste uren en gemiddelde afname- en teruglevertarieven.
De HomeWizard app geeft een mooier overzicht van je verbruik en integreert met dat goedkope abonnement ook je PV data. Plus een kWh meter om mijn warmtepomp te monitoren.
Voor mij werkt het dus mooi complementair.
:strip_exif()/f/image/d6bLaFhbLiLcuCHA8EbWvYAA.jpg?f=fotoalbum_large)
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW
Dan lekker de onbalansmarkt op gaan.Thepawn schreef op maandag 2 september 2024 @ 15:24:
dit is precies waarom ik batterijen thuis wilde. gewoon 100% groene en gratis elektriciteit gebruiken voor mijn gezin, en dan extra winst maken als de prijs stijgt. Het spijt me voor degenen die zo'n systeem niet hebben, maar ik ben blij om hogere prijzen te zien. Ik denk dat we beloond moeten worden voor het investeren.
Hmmm ik heb nu toch sterk de neiging om van ANWB Energie over te stappen naar Zonneplan. Niet omdat het merkbaar goedkoper zou zijn, maar meer omdat ik het gevoel heb dat Zonneplan een veel gedrevenere/innovatievere partij is die z'n zaken goed op orde heeft. Als je enkel de site/app van Zonneplan en ANWB Energie vergelijkt is dat al een wereld van verschil.
Zijn er nog dingen waar ik echt rekening mee moet houden als ik overstap dat jullie uit ervaring kunnen vertellen?
Bovendien ben ik slechts enekele maanden klant van ANWB Energie, hopelijk levert het geen problemen op om zo kort en tussentijds van energieleverancier over te stappen.
Edit: ik heb geen zonnepanelen
Zijn er nog dingen waar ik echt rekening mee moet houden als ik overstap dat jullie uit ervaring kunnen vertellen?
Bovendien ben ik slechts enekele maanden klant van ANWB Energie, hopelijk levert het geen problemen op om zo kort en tussentijds van energieleverancier over te stappen.
[ Voor 18% gewijzigd door Boost9898 op 05-09-2024 08:27 ]
Een van de fijne dingen van dynamische tarieven is dat je er niet aan vast zit.Boost9898 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 07:53:
Hmmm ik heb nu toch sterk de neiging om van ANWB Energie over te stappen naar Zonneplan. Niet omdat het merkbaar goedkoper zou zijn, maar meer omdat ik het gevoel heb dat Zonneplan een veel gedrevenere/innovatievere partij is die z'n zaken goed op orde heeft. Als je enkel de site/app van Zonneplan en ANWB Energie vergelijkt is dat al een wereld van verschil.
Houd alleen even rekening met de opzegtermijn en periode van minimaal twee weken voordat je een contract bij een nieuwe leverancier kunt laten ingaan.
Als je zonnepanelen hebt niet je even rekening houden met het punt dat het salderen van de belasting component per jaar gaat. De afgelopen maanden heb je in dat geval een flink potje opgebouwd. Overstappen is in dat geval het handigste/makkelijkste rond het moment van de jaarafrekening.Boost9898 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 07:53:
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Zelf zit ik al meer dan een jaar bij Zonneplan. Zeer tevreden over.Boost9898 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 07:53:
Onze situatie is wel heel simpel. (6personen) eengezinswoning zonder zonnepanelen.
Verbruik op jaarbasis:
Stroom +/- 3600kWh
Gas: 450m³
Volgens mij is het bij de ANWB een vast maandbedrag? Dat is bij Zonneplan ook "dynamisch".
Over het algemeen betaal je dus in de winter(maanden) meer dan in de zomer(maanden), wel iets om rekening mee te houden.
Ah goed om te weten. Weet je of het toevallig ook mogelijk is om een vast bedrag per maand te betalen? Want dan betaal ik liever iedere maand net boven gemiddeld zodat ik altijd hetzelfde maandbedrag heb.wPlayNL schreef op donderdag 5 september 2024 @ 09:53:
[...]
Volgens mij is het bij de ANWB een vast maandbedrag? Dat is bij Zonneplan ook "dynamisch".
Over het algemeen betaal je dus in de winter(maanden) meer dan in de zomer(maanden), wel iets om rekening mee te houden.
Nee kant niet.
Daarnaast ga ik van ANWB ook nog geld terugkrijgen aan te veel betaald voorschot. Kan ik dat bij Zonneplan ook in één keer 'inleggen' zodat ik dat daar als voorschot heb staan?
En dit kan ook niet.
Het is wel jammer dat je niet een vast maandbedrag kan instellen.
[ Voor 7% gewijzigd door Boost9898 op 05-09-2024 10:46 ]
Geld in een potje stoppen bij een energieleverancier is wel het laatste wat ik zou doen. Als die omvalt kan je fluiten naar je geld.Boost9898 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 10:29:
[...]
Ah goed om te weten. Weet je of het toevallig ook mogelijk is om een vast bedrag per maand te betalen? Want dan betaal ik liever iedere maand net boven gemiddeld zodat ik altijd hetzelfde maandbedrag heb.
Daarnaast ga ik van ANWB ook nog geld terugkrijgen aan te veel betaald voorschot. Kan ik dat bij Zonneplan ook in één keer 'inleggen' zodat ik dat daar als voorschot heb staan?
Zet het dan zelf apart als je dat handig acht.
https://solarmagazine.nl/...et-zonnepanelen-van-start
https://www.sunergy.nl/
Zie dat ie al gepost is.
https://www.sunergy.nl/
Zie dat ie al gepost is.
[ Voor 47% gewijzigd door StrongArmLance op 05-09-2024 11:02 ]
Zit sinds een paar weken bij ANWB. App is inderdaad niet super. Ik gebruik ernaast de app energie radar i.c.m. met homewizard en die is prima. Voor mij genoeg informatie.Boost9898 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 10:29:
[...]
Ah goed om te weten. Weet je of het toevallig ook mogelijk is om een vast bedrag per maand te betalen? Want dan betaal ik liever iedere maand net boven gemiddeld zodat ik altijd hetzelfde maandbedrag heb.
Nee kant niet.
En dit kan ook niet.
Zijn er mensen met dynamische contracten die hun afrekening controleren op juistheid? Hier toevallig controle van Frank uitgevoerd, blijkt er zomaar een dag te zijn weggelaten. Mededeling daarbij is dat de meter geen gegevens heeft doorgegeven 🤔
Liander gebeld, standen zijn wel degelijk beschikbaar en zelfs 3x uitgelezen door Frank.
Nader onderzoek wijst uit dat in juli nog 3 dagen ontbreken....
Liander gebeld, standen zijn wel degelijk beschikbaar en zelfs 3x uitgelezen door Frank.
Wow, dit is slechtBuysB schreef op donderdag 5 september 2024 @ 12:02:
Zijn er mensen met dynamische contracten die hun afrekening controleren op juistheid? Hier toevallig controle van Frank uitgevoerd, blijkt er zomaar een dag te zijn weggelaten. Mededeling daarbij is dat de meter geen gegevens heeft doorgegeven 🤔
Laat me raden, al die dagen zijn dagen met meer teruglevering dan afname....BuysB schreef op donderdag 5 september 2024 @ 12:02:
@Phoolie Juist om dit soort dingen lees ik m'n P1 meter zelf ook uit (3 keer zelfs) en als controle laat ik hem ook nog eens sturen naar een dienst als "slimmeportaal.nl" of degelijks. zodat je weet dat de gevens ook zijn verstuurd door de "Lianders" naar je energie bedrijf. Want dit zijn batchen die iedere gaan.BuysB schreef op donderdag 5 september 2024 @ 12:02:
En zelf doe ik met m'n dynamische contract altijd wel een steek proef of m'n verrekening wel juist is gegaan. Zeker met zulke uurtjes als van de afgelopen paar dagen zowel duur als goedkoop.
Het is soms wel even wat werk (geen automatisme daar voor) om je verbruik van een paar steek proef dagen uit de app te halen en deze matchen aan m'n eigen P1 data Mysql >> Excel >> draai tabel naar App data. Maar als je het paar gedaan hebt zie je het vaak vrij snel dat het wel klopt.
Wat @BuysB met FE is overkomen heb ik nog niet gehad met ANWB als leverancier
By the way ik lees m'n verbruik zelfs 3 keer namelijk Sessy P1 (voor z'n besturing), HomeWizzard P1 + 3 tal phase meter's (integratie Homey en HA), en een home made P1 reader om de data naar een database te krijgen (deze laatstse draait al bijna 9 jaar). dus m'n verbruik weet ik wel van de afgelopen jaren.
Homey, HA, Sessy, Starlink, Ubiquti
@RikHa je mag nooit meer raden, 4 dagen met max terugleveren....
Ik weet niet hoor, maar wellicht tijd voor een andere leverancier? Sowieso saldeert Frank niet goed doordat ze inkoopkosten niet vergoeden bij teruglevering. Als ze er dan ook een potje van maken bij het opstellen van de rekening zou ik snel weg zijn... Zeker als je ook teruglevert met PV.BuysB schreef op donderdag 5 september 2024 @ 12:52:
Wat een boeven hè.BuysB schreef op donderdag 5 september 2024 @ 12:52:
Als ik hier de perikelen zo volg met FE dan heb ik niet een warm gevoel dat ik bij die club wil horen. Iemand ervaring met batterijen op onbalans bij FE? Gaat dat wel goed?
Ter info, ik heb ook met Budget Energie een discussie gaande t.a.v. vergoeding van inkoopkosten bij teruglevering onder dynamisch contract.
Volgens hun voorwaarden en volgens de berekening in hun app zou je de inkoopkosten vergoed moeten krijgen bij teruglevering, tenzij je op jaarbasis meer teruglevert dan afneemt (dan krijg je over het overschot alleen kale beursprijs met btw). De berekening in de app kan je gemakkelijk reproduceren en is in overeenstemming met hun voorwaarden.
Echter, op mijn jaarnota bleek dat de inkoopkosten berekend werden over het gehele verbruik, dus niet over het gesaldeerde verbruik. Dus over de teruglevering kreeg ik geen inkoopkosten terug. Dit past dus niet met hun voorwaarden en hun app.
Dit heeft nu geleid tot intern overleg tussen diverse afdelingen binnen Budget Energie. Het kan nog wel even duren voordat daar uitsluitsel over is.
Zodra ik meer nieuws heb zal ik het laten weten.
Volgens hun voorwaarden en volgens de berekening in hun app zou je de inkoopkosten vergoed moeten krijgen bij teruglevering, tenzij je op jaarbasis meer teruglevert dan afneemt (dan krijg je over het overschot alleen kale beursprijs met btw). De berekening in de app kan je gemakkelijk reproduceren en is in overeenstemming met hun voorwaarden.
Echter, op mijn jaarnota bleek dat de inkoopkosten berekend werden over het gehele verbruik, dus niet over het gesaldeerde verbruik. Dus over de teruglevering kreeg ik geen inkoopkosten terug. Dit past dus niet met hun voorwaarden en hun app.
Dit heeft nu geleid tot intern overleg tussen diverse afdelingen binnen Budget Energie. Het kan nog wel even duren voordat daar uitsluitsel over is.
Zodra ik meer nieuws heb zal ik het laten weten.
Top code's. Nog nooit zo snel een werkende integratie gehad ;-PTaro schreef op maandag 2 september 2024 @ 21:38:
[...]
[...]
Het zijn 2 "Custom Apex Charts" via HACS integratie "apexcharts-card" die via de "Nordpool" integratie de tarieven tonen, ieder in een eigen blok:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 type: custom:apexcharts-card experimental: color_threshold: true graph_span: 23h header: title: Stroomprijs vandaag show: true span: start: day now: show: true label: Nu series: - entity: sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0 type: column show: extremas: true float_precision: 3 data_generator: | return entity.attributes.raw_today.map((start, index) => { return [new Date(start["start"]).getTime(), entity.attributes.raw_today[index]["value"]]; }); color_threshold: - value: 0 color: '#04822e' - value: 0.1 color: '#12A141' - value: 0.15 color: '#79B92C' - value: 0.2 color: '#C4D81D' - value: 0.25 color: '#F3DC0C' - value: 0.3 color: '#EFA51E' - value: 0.35 color: '#E76821' - value: 0.4 color: '#DC182F' yaxis: - id: '1' min: ~0 align_to: 0.1 decimals: 2 apex_config: title: text: €/kWh tickAmount: 4 apex_config: xaxis: type: datetime tooltip: enabled: false chart: height: 320px
En:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 type: custom:apexcharts-card experimental: color_threshold: true graph_span: 23h header: title: Stroomprijs morgen show: true span: start: day offset: +1d now: show: true label: Now series: - entity: sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0 type: column show: extremas: true float_precision: 3 data_generator: | return entity.attributes.raw_tomorrow.map((start, index) => { return [new Date(start["start"]).getTime() + 1800000, entity.attributes.raw_tomorrow[index]["value"]]; }); color_threshold: - value: 0 color: '#186ddc' - value: 0.155 color: '#04822e' - value: 0.2 color: '#12A141' - value: 0.25 color: '#79B92C' - value: 0.3 color: '#C4D81D' - value: 0.35 color: '#F3DC0C' - value: 0.4 color: '#EFA51E' - value: 0.45 color: '#E76821' - value: 0.5 color: '#DC182F' yaxis: - id: '2' min: ~0 align_to: 0.1 decimals: 2 apex_config: title: text: €/kWh tickAmount: 4 apex_config: xaxis: type: datetime tooltip: enabled: false tooltip: enabled: true x: show: true fixed: enabled: true position: topLeft chart: height: 320px grid: show: true borderColor: rgba(255,255,255,0.2)
Vraagje. Alle bars zijn sws rood bij me en de negatieve stroomprijzen groen. Daarnaast moet er nog BTW, EB en een evt opslag bijgerekend worden. Heb jij en wil je die code delen? Anders ga ik zelf eens aan het prutsen.
Is het op dit moment logischer om te kiezen voor Tibber of Zonneplan? Ik ben van plan een laadpaal te laten installeren om gebruik te maken van Tibber Rewards of Zonneplan Powerplay, maar ik hoor graag adviezen van anderen!
Euhm voor gas dus wel! even handig om die nuancering te maken.Boost9898 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 10:29:
[...]
Nee kant niet.
En dit kan ook niet.
Ik houd het ook bij, heb zoiets bij ANWB, eind juni mijn beste dag van het jaar met teruglevering in kWh's, die niet konden uitlezen zogenaamd, ANWB bleef bij hoog en laag beweren dat het aan de netwerkbeheerder lag en absoluut niet aan ANWB-zijde.BuysB schreef op donderdag 5 september 2024 @ 12:02:
Maar als een portaal als Umeter voor de data voor de dagen wel kan ophalen bij netwerkbeheerder (in zo'n geval hang ik bij ANWB aan de lijn en laat niet meer los)
In mijn geval dan Enexis ook de uitlezing historie opgevraagd, het is bij 2 dagen gebleven tot nu toe, want een handhavingsverzoek bij ACM om bij beschikbaarheid werkelijke slimme meterstanden te gebruiken was van mijn zijde klaar en er was al vooroverleg geweest met ACM Consuwijzer
Op officieel ingediende klachten bij ANWB reageren ze niet bij ANWB, ik bijv 2x ingediend voor Maart '24, per dag klopte de getallen en bedragen, maar voor jaar totaal was er een verschil met als je de dagen optelde, het beste kwam het overeen dat afname bij negatieve day ahead uurtarieven als teruglevering werden geteld. volgens de app is het nu gecorrigeerd, maar ik heb nog steeds niets gehoord op mijn schriftelijk ingediende klachten.
Ik wacht nu op mijn eind afrekening ivm overstap of ik nog uit de startblokken moet komen
Volgens mij was de laadpaal aanbieding van Tibber beter.....FlashHeaven schreef op donderdag 5 september 2024 @ 14:53:
Is het op dit moment logischer om te kiezen voor Tibber of Zonneplan? Ik ben van plan een laadpaal te laten installeren om gebruik te maken van Tibber Rewards of Zonneplan Powerplay, maar ik hoor graag adviezen van anderen!
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Ik had bij Tibber bij ingang contract dat verbruik vanaf van begin gefactureerd werd en teruglevering pas 1 dag later. Echter na melding werd dit onmiddellijk hersteld, scheelde toch weer paar euroBuysB schreef op donderdag 5 september 2024 @ 12:02:
Ik zie een aantal posts over het controleren van de dynamische energie leverancier. Niet of het aantal kWh klopt (dat is super eenvoudig met een P1 meter), maar meer of de verrekende kosten kloppen. Hoe doen jullie dat? Je moet dus iedere dag ieder uur kijken wat er verbruikt is en wat in dat uur het tarief is. Bovendien: werkt dat per hele kWh? Wat ik bedoel: stel tussen 07:00 - 08:00 uur heb je 999 Watt verbruikt, wordt dan voor dat uur niks verrekend?
Ben nieuwsgierig hoe jullie dit controleren.....op een eenvoudige en niet werk intensieve manier :-).
Bedankt.
Ben nieuwsgierig hoe jullie dit controleren.....op een eenvoudige en niet werk intensieve manier :-).
Bedankt.
Je kunt toch prima per watt uitrekenen wat je moet betalen?MajaMestreech schreef op donderdag 5 september 2024 @ 17:06:
Ik zie een aantal posts over het controleren van de dynamische energie leverancier. Niet of het aantal kWh klopt (dat is super eenvoudig met een P1 meter), maar meer of de verrekende kosten kloppen. Hoe doen jullie dat? Je moet dus iedere dag ieder uur kijken wat er verbruikt is en wat in dat uur het tarief is. Bovendien: werkt dat per hele kWh? Wat ik bedoel: stel tussen 07:00 - 08:00 uur heb je 999 Watt verbruikt, wordt dan voor dat uur niks verrekend?
Bedankt.
Dat is in jouw voorbeeld gewoon 0.999 kWh a (fictief) 20 cent...
Dus je betaald gewoon echt voor elke Wh die er in of uit gaat.
Ik controleer het ook, maar dat werkt niet zonder er tijd en effort in te steken.MajaMestreech schreef op donderdag 5 september 2024 @ 17:06:
Bedankt.
In mijn geval is die tijd en effort gaan zitten in het optuigen van een HomeAssistant container voor al mijn behoeften, waaronder ook het kunnen bijhouden van alles wat mijn huis in en uit gaat.
In het HA energy dashboard kun je tarieven opgeven, ik heb daar de sensoren van de Nordpool integratie in opgenomen. Daarmee berekent HA precies wat mijn import me kost, en wat mijn export oplevert.
Die getallen bekijk ik per maand, en kloppen tot nu toe helemaal en exact met wat er op de facturen van Tibber is vermeld, en ook met wat ik nu van Zonneplan krijg.
Kortom: de berekenmethode werkt goed, en iig Tibber en Zonneplan berekenen de factuurbedragen dus correct
6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy
/f/image/07SsWvjMeaqHhpzobS0xGz1N.png?f=fotoalbum_large)
De bangmakerij is weer begonnen! Ik blijf lekker bij Tibber. En anders binnenkort een ander waar ik gas wel in de app kan zien. Dit is namelijk wel beetje knullig.
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
De kWh tarieven bij dynamische energiecontracten zijn in de winter inderdaad niet per se hoger dan in de zomer, zie hier bijv. 2022-2024. Kale prijzen excl. inkoopvergoeding, belasting en btw. Het wisselt wat per jaar, maar in 2022 bijv. juist goedkoper in de winter.
:strip_exif()/f/image/AggKRLczabRHWplJTiJ379Iu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dIdODa4ekZau8QnW35wxAmuK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AggKRLczabRHWplJTiJ379Iu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dIdODa4ekZau8QnW35wxAmuK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DHXhab9anjB6OgoeufiZYHS6.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik gebruik dit voor Zonneplan:Devke schreef op donderdag 5 september 2024 @ 14:30:
[...]
Top code's. Nog nooit zo snel een werkende integratie gehad ;-P
Vraagje. Alle bars zijn sws rood bij me en de negatieve stroomprijzen groen. Daarnaast moet er nog BTW, EB en een evt opslag bijgerekend worden. Heb jij en wil je die code delen? Anders ga ik zelf eens aan het prutsen.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| sensor: - platform: nordpool VAT: False currency: "EUR" price_in_cents: false low_price_cutoff: 0.9 region: "NL" precision: 3 price_type: kWh additional_costs: > {% set VAT = 0.21 %} {% set tax_kWh = 0.10880 %} {% set opslag = 0.0165 %} {{ (current_price * VAT ) + (tax_kWh + opslag) * (1 + VAT)|float }} |
Replace fear of the unknown with curiosity | 42 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
Ik heb Zonneplan en Homewizard, beide met p1 meters. Als je het juiste tarief invult in Homewizard (voor Zonneplan is dat overige vergoedingen per kWh €0,1253/kWh en 21% btw), dan klopt het maandbedrag (vrijwel) exact met dat van Zonneplan. Bij mij scheelt het 1 cent. Snelle controle zonder werk.MajaMestreech schreef op donderdag 5 september 2024 @ 17:06:
Bedankt.
Zonneplan:
:strip_exif()/f/image/GhC5xagVH4vJHzVpPLvnfaov.jpg?f=fotoalbum_large)
Homewizard:
:strip_exif()/f/image/iX8tnvOBva4JsjhAYXnDNJjc.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 28% gewijzigd door SebastiaanPs op 05-09-2024 19:29 ]
Zonneplan heeft een p1 meter die gekoppeld is aan het verbruik in de app. Hier zie je dus niet de uitgelezen meterstanden! De maand gegevens uit de Zonneplan app vergelijk ik met de factuur, en dat klopt.MajaMestreech schreef op donderdag 5 september 2024 @ 17:06:
Bedankt.
In de paar maanden dat ik nu Zonneplan klant ben heb ik nog geen gaten in de data gezien. Voor een snelle controle kijk ik zo nu en dan even of de vorm van de grafiek die dag klopt met de vorm in home assistant, die ook data uit de p1 per ontvangt via een splitter. Omzetten van de kWh data in home assistant naar euro moet ik nog eens regelen.
Voor de overstap naar Zonneplan hier flink gelurked. Daarbij was me al snel duidelijk dat er twee partijen zijn waar veel over geklaagd wordt, en twee partijen waarvan duidelijk is dat ze hun zaakjes op orde hebben. Van die reseller clubs zijn nooit door mij overwogen.
Waarschijnlijk is voor mij nu ook een dynamisch contract interessant geworden. Zit nu nog bij Budget (variabel contract) en jaarverbruik was ongeveer 1200m3 gas en 6000kwh verbruik en 4000kwh opwek. Echter hebben we sinds deze zomer een Tesla M3 (25K per jaar naar verwachting) en een Quatt warmtepomp. Dus die 6000kwh p/j kan goed het dubbele worden. Ik ben sterk geneigd om naar Zonneplan te gaan (één van de lagere prijzen uit de sheet), maar ik laat me graag anders overtuigen 
Overzicht specs:
- Huidig verbruik: 1200m3 gas en 6000kwh, 4000kwh opwek (20 zonnepanelen op een Solis omvormer)
- Tesla M3 (25K per jaar naar verwachting)
- Quatt Hybrid Duo
- Nog een jacuzzi als energiesluiper
- Zappi v2.1 laadpaal
- Home Assistant en HomeWizard draaien
Overzicht specs:
- Huidig verbruik: 1200m3 gas en 6000kwh, 4000kwh opwek (20 zonnepanelen op een Solis omvormer)
- Tesla M3 (25K per jaar naar verwachting)
- Quatt Hybrid Duo
- Nog een jacuzzi als energiesluiper
- Zappi v2.1 laadpaal
- Home Assistant en HomeWizard draaien
[ Voor 25% gewijzigd door vanDaal op 05-09-2024 19:52 ]
Die heb je bij de integratie ingezet of los opgenomen in een configuration.yaml ofzo?Taro schreef op donderdag 5 september 2024 @ 19:23:
[...]
Ik gebruik dit voor Zonneplan:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 sensor: - platform: nordpool VAT: False currency: "EUR" price_in_cents: false low_price_cutoff: 0.9 region: "NL" precision: 3 price_type: kWh additional_costs: > {% set VAT = 0.21 %} {% set tax_kWh = 0.10880 %} {% set opslag = 0.0165 %} {{ (current_price * VAT ) + (tax_kWh + opslag) * (1 + VAT)|float }}
Dat laatste.Devke schreef op donderdag 5 september 2024 @ 20:00:
[...]
Die heb je bij de integratie ingezet of los opgenomen in een configuration.yaml ofzo?
Ik laad alles in Domoticz maar wil niet afhankelijk zijn van die applicatie dus leg daarnaast elk uur (crontab op raspberry pi) ook nog de meterstanden vast door direct Homewizard P1 meter uit te lezen en dat in een file te dumpen. Dat gaat samen met een download van de prijzen van de ENTSOE website in een spreadsheet en de uitkomst vergelijk ik met de Budget Energie app.MajaMestreech schreef op donderdag 5 september 2024 @ 17:06:
Bedankt.
Tibber heeft blijkbaar wel dat idee, hoe zou dat komen?SebastiaanPs schreef op donderdag 5 september 2024 @ 19:21:
De kWh tarieven bij dynamische energiecontracten zijn in de winter inderdaad niet per se hoger dan in de zomer, zie hier bijv. 2022-2024. Kale prijzen excl. inkoopvergoeding, belasting en btw. Het wisselt wat per jaar, maar in 2022 bijv. juist goedkoper in de winter.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/k6GCG46FRZ89CtcCbMuPwvwm.jpg?f=fotoalbum_large)
- I've run out of sick days, so I'm calling in dead - Xbox Live Gamertag PSN id
2022 is natuurlijk niet een goed jaar voor deze vergelijking want dat was het eerste jaar van de oorlog in Oekraine, zonder dat de maatregelen voor het zeker stellen van gasvoorziening in de zomer al duidelijk waren, dus met extreme nervositeit en dus prijzen in de zomer. Pas in de herfst/winter bleek het effect op energievoorziening mee te vallen.SebastiaanPs schreef op donderdag 5 september 2024 @ 19:21:
Ah oke, dat is best een leuke feature hahaRaymond P schreef op woensdag 4 september 2024 @ 14:35:
[...]
Een slimmerik.
Kwam een advertentie tegen, zeer kort bekeken. Het zou PV/accu moeten aansturen op basis van vraag/aanbod/verbruik.
Hoe dan? Meterstanden kunnen alleen per hele kWh uitgelezen worden.Tijgerkracht schreef op donderdag 5 september 2024 @ 17:11:
[...]
Je kunt toch prima per watt uitrekenen wat je moet betalen?
Dat is in jouw voorbeeld gewoon 0.999 kWh a (fictief) 20 cent...
Dus je betaald gewoon echt voor elke Wh die er in of uit gaat.
Nee hoor, 3 cijfers achter de komma, geen probleem.MajaMestreech schreef op donderdag 5 september 2024 @ 21:58:
[...]
Hoe dan? Meterstanden kunnen alleen per hele kWh uitgelezen worden.
Misschien op het display van de meter zelf geen cijfers achter de komma, maar met een P1 meter er aan gekoppeld (b.v. Homewizard) 3 cijfers dus.
[ Voor 22% gewijzigd door WillemD61 op 05-09-2024 22:07 ]
Ik merk dat Tibber regelmatig kiest voor Grid Rewards op een moment dat het helemaal niet gunstig is. Krijg je een duppie aan rewards maar moet je 10kW tegen een hoog tarief laden om op het gewenste % uit te komen bij de ingestelde vertrektijd. Is dat nog ergens te tunen in de instellingen van het laadplan?
Google is weinig behulpzaam voor dit specifieke geval.
Ik heb dacht ik wel eens gelezen op facebook, dat Tibber de echte gridrewards pas later bekend/berekend worden. Daardoor lijkt het dat je duur hebt geladen, maar achteraf word dat bijgesteld. Klopt dat?TheBrain schreef op donderdag 5 september 2024 @ 22:12:
Ik merk dat Tibber regelmatig kiest voor Grid Rewards op een moment dat het helemaal niet gunstig is. Krijg je een duppie aan rewards maar moet je 10kW tegen een hoog tarief laden om op het gewenste % uit te komen bij de ingestelde vertrektijd. Is dat nog ergens te tunen in de instellingen van het laadplan?
Bedankt dat is een hele gemakkelijke en ik heb ook Homewizard. Nu nog het goede bedrag invullen voor Tibber. Is moeilijk te vinden, maar heb daar nu € 0,132 ingevuld. Ik dacht dat dit inclusief BTW is, echter gezien jouw bedrag lijkt me dit niet juist.SebastiaanPs schreef op donderdag 5 september 2024 @ 19:27:
[...]
Ik heb Zonneplan en Homewizard, beide met p1 meters. Als je het juiste tarief invult in Homewizard (voor Zonneplan is dat overige vergoedingen per kWh €0,1253/kWh en 21% btw), dan klopt het maandbedrag (vrijwel) exact met dat van Zonneplan. Bij mij scheelt het 1 cent. Snelle controle zonder werk.
Zonneplan:
[Afbeelding]
Homewizard:
[Afbeelding]
Edit: Gevonden voor Tibber: € 0,1293 en 21% BTW. Hiermee kloppen de kosten uitgerekend door HomeWizard met de kosten berekend in de Tibber app. Bedankt voor de tip.
[ Voor 6% gewijzigd door MajaMestreech op 05-09-2024 22:36 ]
De grafiek van Tibber is gewoon de grafiek van afgelopen 12 maanden maar de schaal is anders.Armada schreef op donderdag 5 september 2024 @ 21:09:
[...]
Tibber heeft blijkbaar wel dat idee, hoe zou dat komen?
[Afbeelding]
Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels