Toon posts:

Wie schakelt zijn boiler + hoe/ waarom

Pagina: 1
Acties:

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09:39
hallo Tweakers,

Ik zag al diverse posts in diverse topics, maar misschien is een verzameltopic handig? Hoe en waarom schakelen jullie de warmwaterbuffers?

Zelf zat ik te denken aan en vrij basic oplossing om onze Quooker combi te schakelen, om zo meer % PV opwek zelf te gebruiken (en minder sluipverbruik 's nachts), vooruitlopend op aangepaste salderingsregels dus. Ik denk aan een eenvoudige schakeling met Zigbee/ hue (investering 10-30 Euro, afhankelijk van merk smartplug) uit bij zonsondergang, aan om 7 uur 's ochtends.

[Voor 10% gewijzigd door MSXBas op 13-02-2023 12:33]

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:41

ericplan

5180 Wp PV

Wat denk je te besparen? Wat denk je te moeten investeren voor je technische oplossing? FYI, het stilstandsverlies van een Quooker bij mij is 0,25 kWh per dag, gemeten over een langere periode.

A'dam ZonPHP PVOutput

• kzin
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Ik denk dat het afhangt van je situatie.
Als je een dynamisch contract hebt, en geen zonnepanelen, dan kan het voordelig zijn om de boiler te verwarmen op het moment dat energie goedkoop is.
Heb je zonnepanelen, dan zou je kunnen overwegen de boiler te verwarmen op het moment dat je zelf energie opwekt. Dat blijft (volgens mij) voordelig, omdat je je eigen energie gebruikt.

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09:39
Investering max 30 Euro (afhankelijk van merk smartplug). Doel: meer PV opwek overdag zelf verbruiken, vooruitlopend op aangepaste salderingsregelingen, minder sluipverbruik 's nachts.

startpost aangepast.

[Voor 3% gewijzigd door MSXBas op 13-02-2023 12:39]

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Ik heb het hier ingericht, op de boiler die m'n dochter en haar vriend gebruiken in hun "appartement" (voormalig garage). Er zit een Tuya-stekker (met verbruiksmeter) tussen, die heeft per dag twee vaste start- en stoptijden zodat het water altijd heet is wanneer ze willen douchen (06:30-07:30 en 18:30-19:30 op hun verzoek), Daarnaast heb ik het in Home Assistant zo ingesteld dat de stekker ook aangaat wanneer de zonnepanelen langer dan 5 minuten meer dan 750w overschot hebben.
Verder kunnen ze de schakelaar ook nog handmatig activeren dmv een Ikea-button, als ze een keer overdag willen douchen ofzo.

Het scheelt hier uitendelijk niet zo gek veel aan verbruik, misschien 10kWh per maand ofzo. Maar ach, alle beetjes helpen en het is wel leuk om ermee te hobbyen.

Als je het jezelf makkeljk wil maken en iets meer wil investeren, kan ik je een P1-meter met plug aanraden van HomeWizard. Die hebben jouw wens ingebouwd zitten in de app, werkt wat intuïtiever dan mijn hobby-bob-oplossing. :)

[Voor 14% gewijzigd door Bra-Jo op 13-02-2023 12:50]

Nomen nescio

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:41

ericplan

5180 Wp PV

Juist de Quooker in je TS is een slecht voorbeeld. Verbruikt weinig als je hem niet gebruikt. En om 07.00 uur, als je 'm weer aanzet, dan doet de zon nog bijna niets.

Mijn 80 liter e-boiler voor de badkamer staat wel op een tijdklok en is alleen aan tussen 12 en14 uur, verder uit om zoveel mogelijk PV te pakken. Daar redden we het meestal mee.

[Voor 4% gewijzigd door ericplan op 13-02-2023 12:50]

A'dam ZonPHP PVOutput

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:49
Sommige boilers hebben een extra contact wat je kan sluiten waardoor hij extra bijverwarmd met overtollige energie. Dat kan vast met een Arduino Nano die door bijvoorbeeld Home Assistant wordt aangestuurd, maar daar moeten vast wel hapklare oplossingen voor bestaan - in ieder geval in de vorm van een automation en bouwschema.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09:59
Bra-Jo schreef op maandag 13 februari 2023 @ 12:47:
Ik heb het hier ingericht, op de boiler die m'n dochter en haar vriend gebruiken in hun "appartement" (voormalig garage). Er zit een Tuya-stekker (met verbruiksmeter) tussen, die heeft per dag twee vaste start- en stoptijden zodat het water altijd heet is wanneer ze willen douchen (06:30-07:30 en 18:30-19:30 op hun verzoek), Daarnaast heb ik het in Home Assistant zo ingesteld dat de stekker ook aangaat wanneer de zonnepanelen langer dan 5 minuten meer dan 750w overschot hebben.
Verder kunnen ze de schakelaar ook nog handmatig activeren dmv een Ikea-button, als ze een keer overdag willen douchen ofzo.

Het scheelt hier uitendelijk niet zo gek veel aan verbruik, misschien 10kWh per maand ofzo. Maar ach, alle beetjes helpen en het is wel leuk om ermee te hobbyen.
Ditzelfde heb ik ook. Overdag springt mijn warmwaterboiler aan bij opwek >1500 kWh langer dan 5 minuten, en afschakeling <1500kWh na 5 minuten. Daarnaast liep hij ook op laagtarief tijden, maar met de komst van het prijsplafond nu even niet langer noodzakelijk.

Mijn boiler is aangesloten vóór de CV ketel, om het gasverbruik te verminderen van de ketel.

[Voor 4% gewijzigd door Slappyjoez op 13-02-2023 12:51]

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:35

de Peer

under peer review

Ik schakel de warmtepompboiler met een sonoff switch via Domoticz op basis van de dynamische tarieven. Dus ik verwarm alleen tijdens de goedkoopste uren van de dag.

Mijn PV-stroom verbruik ik zelf niet. Dat vind ik zonde omdat ik een contract met met een terugleververgoeding van 91 cent per kWh. Ik verkoop daarom ál mijn PV-stroom.
Inkopen kan tenslotte vaak tussen de 15-30 cent per kWh.

Waarom zou je nu al op je PV sturen? Dat is leuk en mogelijk goed voor het milieu, maar financieel schiet je daar niets mee op.

[Voor 21% gewijzigd door de Peer op 13-02-2023 12:59]

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06:57
Mijn Keuken boiler schakel ik nog niet, heeft geen zin nu we nog mogen salderen.

Heb er al wel een Homewizard steker tussen zitten om te meten, deze kan ook ook schakelen op teruglevering gemeten via de P1 meter. Misschien binnenkort eens wat mee spelen.

Loopt een mooi topic over Boilers en Quooker`s besparingen etc (na Isoleren scheelt ook erg veel 8))

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

• c337n
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 27-03 11:33
Ik schakel onze keukenboiler (Daalderop close in 10, 2200W) uit zodra we meer dan 3,5 kW afnemen van het net omwille van de invoering van het capaciteitstarief in België :r
Helaas lijkt de tradfri waarmee ik dit op vandaag doe dit niet leuk te vinden. Het lampje op de tradfri gaat nog aan/uit, maar er komt geen stroom meer door. Waarschijnlijk heeft de relais het begeven of is er intern een zekering doorgebrand. Met welke plug doen jullie dit?

• kingtim
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-03 18:46
c337n schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 15:25:
Helaas lijkt de tradfri waarmee ik dit op vandaag doe dit niet leuk te vinden. Het lampje op de tradfri gaat nog aan/uit, maar er komt geen stroom meer door. Waarschijnlijk heeft de relais het begeven of is er intern een zekering doorgebrand. Met welke plug doen jullie dit?
Ik wou net zeggen: heel leuk dat schakelen. Maar bij mij zijn er welgeteld 2 tradfri relais gesneuveld. Dan houdt de ROI erg snel op in mijn geval... Leek mij daardoor niet meer de moeite waard.

8x 335 Wp = 2680 | Growatt 2500TL-X | Zuid | Amersfoort

• Arrigi
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-03 09:11
Hier zijn er nog geen relais gesneuveld.

Ik heb ook een mini-10L-keukenboilertje en schakel die enkel in als ik thuis ben op bepaalde uren, zodat ik warm water heb als ik het wens. Na 45min gaat-ie weer uit. Gebruik ik tussendoor water, dan warmt ie bij. Anders blijft het even beschikbaar.
Er hangt nog een zigbee knopje vlakbij zodat ik het manueel kan overriden en met de long-press verlichting aan kan doen als ik m'n afwas beter wil zien :)

Na enkele uren is het merkbaar afgekoeld, dus het zou anders gegarandeerd de rest van dag en nacht bijwarmen voor niets. Heb er geen meting op staan dus een exact getal kan ik er niet op plakken.

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06:57
Arrigi schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 17:03:
Hier zijn er nog geen relais gesneuveld.

Ik heb ook een mini-10L-keukenboilertje en schakel die enkel in als ik thuis ben op bepaalde uren, zodat ik warm water heb als ik het wens. Na 45min gaat-ie weer uit. Gebruik ik tussendoor water, dan warmt ie bij. Anders blijft het even beschikbaar.
Er hangt nog een zigbee knopje vlakbij zodat ik het manueel kan overriden en met de long-press verlichting aan kan doen als ik m'n afwas beter wil zien :)

Na enkele uren is het merkbaar afgekoeld, dus het zou anders gegarandeerd de rest van dag en nacht bijwarmen voor niets. Heb er geen meting op staan dus een exact getal kan ik er niet op plakken.
Na isoleren dus! linkje hierboven ;) (geen zin om alles door te spitten P28)

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee