Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-05 14:12
hallo Tweakers,

Ik zag al diverse posts in diverse topics, maar misschien is een verzameltopic handig? Hoe en waarom schakelen jullie de warmwaterbuffers?

Zelf zat ik te denken aan en vrij basic oplossing om onze Quooker combi te schakelen, om zo meer % PV opwek zelf te gebruiken (en minder sluipverbruik 's nachts), vooruitlopend op aangepaste salderingsregels dus. Ik denk aan een eenvoudige schakeling met Zigbee/ hue (investering 10-30 Euro, afhankelijk van merk smartplug) uit bij zonsondergang, aan om 7 uur 's ochtends.

[ Voor 10% gewijzigd door MSXBas op 13-02-2023 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Wat denk je te besparen? Wat denk je te moeten investeren voor je technische oplossing? FYI, het stilstandsverlies van een Quooker bij mij is 0,25 kWh per dag, gemeten over een langere periode.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kzin
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-05 17:36
Ik denk dat het afhangt van je situatie.
Als je een dynamisch contract hebt, en geen zonnepanelen, dan kan het voordelig zijn om de boiler te verwarmen op het moment dat energie goedkoop is.
Heb je zonnepanelen, dan zou je kunnen overwegen de boiler te verwarmen op het moment dat je zelf energie opwekt. Dat blijft (volgens mij) voordelig, omdat je je eigen energie gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-05 14:12
Investering max 30 Euro (afhankelijk van merk smartplug). Doel: meer PV opwek overdag zelf verbruiken, vooruitlopend op aangepaste salderingsregelingen, minder sluipverbruik 's nachts.

startpost aangepast.

[ Voor 3% gewijzigd door MSXBas op 13-02-2023 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Ik heb het hier ingericht, op de boiler die m'n dochter en haar vriend gebruiken in hun "appartement" (voormalig garage). Er zit een Tuya-stekker (met verbruiksmeter) tussen, die heeft per dag twee vaste start- en stoptijden zodat het water altijd heet is wanneer ze willen douchen (06:30-07:30 en 18:30-19:30 op hun verzoek), Daarnaast heb ik het in Home Assistant zo ingesteld dat de stekker ook aangaat wanneer de zonnepanelen langer dan 5 minuten meer dan 750w overschot hebben.
Verder kunnen ze de schakelaar ook nog handmatig activeren dmv een Ikea-button, als ze een keer overdag willen douchen ofzo.

Het scheelt hier uitendelijk niet zo gek veel aan verbruik, misschien 10kWh per maand ofzo. Maar ach, alle beetjes helpen en het is wel leuk om ermee te hobbyen.

Als je het jezelf makkeljk wil maken en iets meer wil investeren, kan ik je een P1-meter met plug aanraden van HomeWizard. Die hebben jouw wens ingebouwd zitten in de app, werkt wat intuïtiever dan mijn hobby-bob-oplossing. :)

[ Voor 14% gewijzigd door Bra-Jo op 13-02-2023 12:50 ]

Nomen nescio

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Juist de Quooker in je TS is een slecht voorbeeld. Verbruikt weinig als je hem niet gebruikt. En om 07.00 uur, als je 'm weer aanzet, dan doet de zon nog bijna niets.

Mijn 80 liter e-boiler voor de badkamer staat wel op een tijdklok en is alleen aan tussen 12 en14 uur, verder uit om zoveel mogelijk PV te pakken. Daar redden we het meestal mee.

[ Voor 4% gewijzigd door ericplan op 13-02-2023 12:50 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-05 14:07

Sebazzz

3dp

Sommige boilers hebben een extra contact wat je kan sluiten waardoor hij extra bijverwarmd met overtollige energie. Dat kan vast met een Arduino Nano die door bijvoorbeeld Home Assistant wordt aangestuurd, maar daar moeten vast wel hapklare oplossingen voor bestaan - in ieder geval in de vorm van een automation en bouwschema.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10-05 21:07
Bra-Jo schreef op maandag 13 februari 2023 @ 12:47:
Ik heb het hier ingericht, op de boiler die m'n dochter en haar vriend gebruiken in hun "appartement" (voormalig garage). Er zit een Tuya-stekker (met verbruiksmeter) tussen, die heeft per dag twee vaste start- en stoptijden zodat het water altijd heet is wanneer ze willen douchen (06:30-07:30 en 18:30-19:30 op hun verzoek), Daarnaast heb ik het in Home Assistant zo ingesteld dat de stekker ook aangaat wanneer de zonnepanelen langer dan 5 minuten meer dan 750w overschot hebben.
Verder kunnen ze de schakelaar ook nog handmatig activeren dmv een Ikea-button, als ze een keer overdag willen douchen ofzo.

Het scheelt hier uitendelijk niet zo gek veel aan verbruik, misschien 10kWh per maand ofzo. Maar ach, alle beetjes helpen en het is wel leuk om ermee te hobbyen.
Ditzelfde heb ik ook. Overdag springt mijn warmwaterboiler aan bij opwek >1500 kWh langer dan 5 minuten, en afschakeling <1500kWh na 5 minuten. Daarnaast liep hij ook op laagtarief tijden, maar met de komst van het prijsplafond nu even niet langer noodzakelijk.

Mijn boiler is aangesloten vóór de CV ketel, om het gasverbruik te verminderen van de ketel.

[ Voor 4% gewijzigd door Slappyjoez op 13-02-2023 12:51 ]

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:52

de Peer

under peer review

Ik schakel de warmtepompboiler met een sonoff switch via Domoticz op basis van de dynamische tarieven. Dus ik verwarm alleen tijdens de goedkoopste uren van de dag.

Mijn PV-stroom verbruik ik zelf niet. Dat vind ik zonde omdat ik een contract met met een terugleververgoeding van 91 cent per kWh. Ik verkoop daarom ál mijn PV-stroom.
Inkopen kan tenslotte vaak tussen de 15-30 cent per kWh.

Waarom zou je nu al op je PV sturen? Dat is leuk en mogelijk goed voor het milieu, maar financieel schiet je daar niets mee op.

[ Voor 21% gewijzigd door de Peer op 13-02-2023 12:59 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21-04 16:29
Mijn Keuken boiler schakel ik nog niet, heeft geen zin nu we nog mogen salderen.

Heb er al wel een Homewizard steker tussen zitten om te meten, deze kan ook ook schakelen op teruglevering gemeten via de P1 meter. Misschien binnenkort eens wat mee spelen.

Loopt een mooi topic over Boilers en Quooker`s besparingen etc (na Isoleren scheelt ook erg veel 8))

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c337n
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-05 11:03
Ik schakel onze keukenboiler (Daalderop close in 10, 2200W) uit zodra we meer dan 3,5 kW afnemen van het net omwille van de invoering van het capaciteitstarief in België :r
Helaas lijkt de tradfri waarmee ik dit op vandaag doe dit niet leuk te vinden. Het lampje op de tradfri gaat nog aan/uit, maar er komt geen stroom meer door. Waarschijnlijk heeft de relais het begeven of is er intern een zekering doorgebrand. Met welke plug doen jullie dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingtim
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:42
c337n schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 15:25:
Helaas lijkt de tradfri waarmee ik dit op vandaag doe dit niet leuk te vinden. Het lampje op de tradfri gaat nog aan/uit, maar er komt geen stroom meer door. Waarschijnlijk heeft de relais het begeven of is er intern een zekering doorgebrand. Met welke plug doen jullie dit?
Ik wou net zeggen: heel leuk dat schakelen. Maar bij mij zijn er welgeteld 2 tradfri relais gesneuveld. Dan houdt de ROI erg snel op in mijn geval... Leek mij daardoor niet meer de moeite waard.

8x 335 Wp = 2680 | Growatt 2500TL-X | Zuid | Amersfoort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrigi
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-05 23:49
Hier zijn er nog geen relais gesneuveld.

Ik heb ook een mini-10L-keukenboilertje en schakel die enkel in als ik thuis ben op bepaalde uren, zodat ik warm water heb als ik het wens. Na 45min gaat-ie weer uit. Gebruik ik tussendoor water, dan warmt ie bij. Anders blijft het even beschikbaar.
Er hangt nog een zigbee knopje vlakbij zodat ik het manueel kan overriden en met de long-press verlichting aan kan doen als ik m'n afwas beter wil zien :)

Na enkele uren is het merkbaar afgekoeld, dus het zou anders gegarandeerd de rest van dag en nacht bijwarmen voor niets. Heb er geen meting op staan dus een exact getal kan ik er niet op plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21-04 16:29
Arrigi schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 17:03:
Hier zijn er nog geen relais gesneuveld.

Ik heb ook een mini-10L-keukenboilertje en schakel die enkel in als ik thuis ben op bepaalde uren, zodat ik warm water heb als ik het wens. Na 45min gaat-ie weer uit. Gebruik ik tussendoor water, dan warmt ie bij. Anders blijft het even beschikbaar.
Er hangt nog een zigbee knopje vlakbij zodat ik het manueel kan overriden en met de long-press verlichting aan kan doen als ik m'n afwas beter wil zien :)

Na enkele uren is het merkbaar afgekoeld, dus het zou anders gegarandeerd de rest van dag en nacht bijwarmen voor niets. Heb er geen meting op staan dus een exact getal kan ik er niet op plakken.
Na isoleren dus! linkje hierboven ;) (geen zin om alles door te spitten P28)

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:22
Ik wil(de) mijn nieuwe e-boiler op afstand aan en uit kunnen zetten.
Dit omdat ik die vooral gebruik om te douchen (ik gebruik verder zelden warm water), maar het komt geregeld voor dat ik maar 1 keer in de week thuis douche, omdat ik de andere keren bij de sportvereniging douche.
Dan denk ik dat het zuiniger is om de boiler maar een keer in de week op te warmen dan die een hele week lang op temperatuur te houden.

Ik heb toevallig een Nedis SmartLife Smart plug.
Die was al een beetje lastig met de wifi te verbinden, omdat de boiler op zolder hangt en de wifi-router onder in de woonkamer stond. Maar dat ging uiteindelijk wel.
Maar, toen ik de stekker op 'uit' zette, zag ik dat het lampje in de kantelschakelaar (I/O) van de boiler toch heel zwak aanbleef. Dat lijkt me niet wenselijk.
Dus heb ik toch maar de schakelaar omgezet om die echt uit te maken.

Jammer, maar ik denk dus dat een smart plug (of in ieder geval deze smart plug) geen oplossing voor me is.
Dan nu maar iedere keer dat ik de boiler aan of uit wil zetten toch met de vlizotrap de zolder op.

Heb ik wel nog wat vragen.
Ik denk dat het slim is om de boiler die ene keer in de week (laten we daar voor het gemak maar even vanuit gaan) direct ook op te laten warmen op de hoogste stand, ivm het tegengaan (doodmaken van) legionella. Of zou een lagere stand/temperatuur of 1x per ? weken ook voldoende zijn?
Ik wil de boiler uitzetten vlak voordat ik ga douchen, want zo voorkom ik het opwarmen van het koude water wat de boiler instroomt. Is dat slim, of toch beter pas uitzetten na het douchen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-05 11:40
@Truus01 Ik schakel mijn elektrische boiler al 6 of 7 jaar met een Z-Wave schakelaar. Namelijk de Fibaro Wall Plug. Destijds heb ik specifiek voor deze schakelaar gekozen omdat deze 2.5kW belasting om kon gaan. En energiemeting heeft. Heel belangrijk om het verbruik te bepalen! Meten en met deze belasting omgaan kon en kan namelijk niet elke smart plug. Daarnaast is deze smart plug klein van formaat.

Mijn elektrische boiler heeft een verwacht verbruik van 9kWh per dag met dus een aansluitwaarde van 2.4kW. Dat zou dus inhouden dat de fabrikant verwacht dat de boiler bijna 4 uur per dag volledig gebruikt wordt. Dat is natuurlijk onzin, maar goed, het zou wel kunnen bij een flink gebruik. Ik zit echter nu op 609kWh voor dit jaar, dus gemiddeld 2,12kWh per dag (609/287), flink minder dan de fabrikant aangeeft. Vorig jaar kwam ik op een gemiddelde van 2.22kWh per dag uit.

Nu zal je vraag zijn wat ik precies heb gedaan. Allereerst dus een slimme tussenstekker zodat ik de boiler op afstand kan schakelen. Mijn boiler heeft daarnaast een analoge temperatuursensor (eigenlijk indicator) aan de bovenkant. Die heb ik eraf gehaald en daar heb ik een digitale temperatuursensor voor in de plaats geduwd. Die zit tegen het interne boilervat aan waardoor ik een indicatie van de binnentemperatuur krijg. Deze temperatuur heb ik daarnaast (zo goed als ik kan :)) gekalibreerd aan de keukenkraan. Heel simpel eigenlijk met een tweede temperatuursensor en een simpele lineaire formule om de temperatuur te bepalen.

Zowel de slimme stekker en sensor zitten in Home Assistant als een virtuele thermostaat. Dat houdt dus in dat de stekker aangaat wanneer deze onder de ingestelde temperatuur komt en uitgaat wanneer deze erboven komt. Uiteraard met een kleine buffer om 'flipperen' van de stekker te voorkomen.

Deze thermostaat zet ik hoger bij daluren (weekend, 's avonds, 's ochtends vroeg) zodat wij eigenlijk altijd heet water hebben. En dan lager overdag en uit wanneer we niet thuis zijn. Daarnaast reken ik ook de temperatuurverval per uur uit en die gebruik ik om de ochtend temperatuur te bepalen zodat de boiler tijdens piekuren niet aan hoeft én we warm water houden. Daarnaast beloon ik ook 'niet douchen' (of kort douchen) door de temperatuur hoger te zetten voor de dag erna.

Zoals je zelf al aangeeft heb je een risico op legionella. Eenmaal per week doe ik dan ook een ruime legionella run. Dat verklaard ook enigszins het huidige verbruik, zonder zou het zeker gemiddeld 0.5kWh lager zijn. Ik warm de boiler dan op tot ruim 62.5 graden, maar veelal warmer vanwege de eerder genoemde beloning. Ik heb recent de temperaturen wat hoger gezet omdat het verschil in verval dermate klein was dat het niet zoveel uitmaakte. Wellicht dat ik het seizoensafhankelijk maak. Geen idee. Maar in ieder geval wil ik een keer per week boven de 60 uitkomen.

Dit klinkt allemaal best ingewikkeld, want dat is het eigenlijk ook wel :P. Anderzijds heb ik de eerste vier jaar dat we hier woonden vooral 's nachts de boiler opgewarmd voor een bepaalde periode en dat werkte ook prima. Dus bijvoorbeeld van 6:00 tot 7:00 en dan van 21:00 tot 21:30 (daluren). En daarmee kwamen we ook aardig uit. Alleen is het wat minder precies.

Maar ik zou sowieso kijken naar Zigbee of Z-Wave voor je smart home. Dat werkt met repeaters (lampen, stekkers, etc.) waarmee je ook het bereik eenvoudig kunt vergroten. En daarnaast is het ook leuk om het geleidelijk uit te breiden :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Truus01 er zal een relais in zitten, dus dat het lampje blijft branden is dan wel verdacht. Een neonlampje heeft bijna niets nodig dus dat zou capacitieve inkoppeling kunnen zijn, uit te sluiten met een verdeeldoosje en een gloeilamp.
Zelf heb ik goede ervaring met Kasa en Tapo pluggen, die doen het ook zonder cloud :)
Al gebruikt mijn 200L doucheboiler maar 600W/ 0,5 kWh per dag.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Ik heb de boiler origineel gelaten en schakel de boiler met een tijdklok en een relais. Met een geschikt relais kan je alles gebruiken om te schakelen, omdat je geen hoge vermogens meer schakelt, dat loopt immers via het relais. Tijdklok en relais zijn din-rail exemplaren en zitten in de meterkast naast de aardlekautomaat van de boiler.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droplollie
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:48
Ik heb een hygiëneboiler op mijn Panasonic warmtepomp zitten. Die zou ik ook graag zijn werk laten doen als er zonnestroom is. Ik kan dit natuurlijk niet doen met een schakelaar, omdat ik niet wil dat mijn hele warmtepomp wordt uitgeschakeld. Hebben jullie hier ervaring mee hoe dit te sturen? Heb wel al het nodige van HomeWizard in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 10-05 18:46
Ik heb een kleine 30 liter Daalderop e boiler voor de keuken van 500 Watt die alléén automatisch wordt ingeschakeld als er minimaal +/- 600 Watt PV vermogen wordt terug geleverd.
In de winter wordt dat zelden gehaald en raakt de boiler leeg, dan schakel ik over op de warmtepomp-boiler door de aansluit slangen van de keukenkraan om te wisselen... dat moet nog een keer worden vervangen door een drieweg kraan of elektrische klep.
Ik moet dan wel veel langer wachten op warm water en het wpb water is veel minder warm/ heet (50° vs 75°C).

[ Voor 3% gewijzigd door natural colour op 15-10-2023 09:08 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Ventilatie-warmtepompboiler schakel ik rond 05:30 uur in zodat ik 's ochtends warm kan douchen. En na het opwarmen gaat ie spanningsloos. Met een WiFi smartplug 16A (3680W) als timer en zelfstandig uitschakelen nadat de boiler op temperatuur is.

Hierdoor maar 1 run per dag ondanks kleine 80 liter boiler. En goeie COP omdat het water lekker koud is bij start opwarmen.
Pagina: 1