• mat.hi.as
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:19
NielsvdBeek schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 12:43:
[...]

Gebrek aan wind productie als verwachting. Mogelijk vooral te maken met de hoeveelheid windmolens die daadwerkelijk produceren ?!
Ik snap niet wat je hier bedoelt. Als er genoeg wind is, draaien windmolens (behalve bij onderhoud oid).
Vandaag waait het de hele dag wel. 3 bft zou toch in combinatie met de zo'n vandaag goede productie geven. In de avond met warm weer ontstaat er vaak wind (thermiek).
Er is ongeveer 2GW aan windproductie, bij lange na niet genoeg om alle vraag te voldoen. Dus er moeten gas- en kolencentrales aan om die vraag te voldoen.

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:01
mat.hi.as schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 12:55:
[...]

Ik snap niet wat je hier bedoelt. Als er genoeg wind is, draaien windmolens (behalve bij onderhoud oid).

[...]

Er is ongeveer 2GW aan windproductie, bij lange na niet genoeg om alle vraag te voldoen. Dus er moeten gas- en kolencentrales aan om die vraag te voldoen.
Jijk even bij Energie Opwek: https://energieopwek.nl/, dan zie je dat er nagenoeg geen wind productie is op dit moment.

Op bij https://www.windy.com/51.981/3.345?51.445,4.356,8,i:pressure
Zaterdag is er wel wat wind op de Noordzee 5 a 6 bft.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:38

The Third Man

The Third Jellyfish

NielsvdBeek schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 12:43:
[...]

Vandaag waait het de hele dag wel. 3 bft zou toch in combinatie met de zo'n vandaag goede productie geven.
Meeste turbines zijn helaas ingericht op minimaal 4 bft, om de opwek bij hogere snelheden te maximaliseren (anders moeten ze dan juist eerder afschakelen).
In de avond met warm weer ontstaat er vaak wind (thermiek).
Thermiek is een verticaal effect. Vooral relevant voor zweefvliegers en paragliders e.d.

Als er in de avond extra wind ontstaat dan komt dat voor uit een verandering, het is juist niet een standaard-effect, eerder omgekeerd zelfs: https://wibnet.nl/natuur/...zomers-in-de-avond-liggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13:26
The Third Man schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 13:18:
[...]
Meeste turbines zijn helaas ingericht op minimaal 4 bft, om de opwek bij hogere snelheden te maximaliseren (anders moeten ze dan juist eerder afschakelen).

[...]
Thermiek is een verticaal effect. Vooral relevant voor zweefvliegers en paragliders e.d.

Als er in de avond extra wind ontstaat dan komt dat voor uit een verandering, het is juist niet een standaard-effect, eerder omgekeerd zelfs: https://wibnet.nl/natuur/...zomers-in-de-avond-liggen
Interessant. Als straks het vermogen aan windturbines sterk uitgebreid is, zou het dan niet handiger zijn om te zorgen dat ze juist op laag vermogen kunnen draaien? Als ze bij veel wind afschakelen is dat niet zo erg, dan heb je toch veel te veel opwek tov de vraag. Ook gunstiger voor onze dynamische energieprijzen schat ik zo in :+

[ Voor 3% gewijzigd door SebastiaanPs op 29-08-2024 13:29 ]

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:01
SebastiaanPs schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 13:28:
[...]

Interessant. Als straks het vermogen aan windturbines sterk uitgebreid is, zou het dan niet handiger zijn om te zorgen dat ze juist op laag vermogen kunnen draaien? Als ze bij veel wind afschakelen is dat niet zo erg, dan heb je toch veel te veel opwek tov de vraag. Ook gunstiger voor onze dynamische energieprijzen schat ik zo in :+
Ik denk dat we meer hebben aan buffer capaciteit, bijvoorbeeld in de vorm van batterijen.
Overtollige stroom van zonnepanelen opslaan, in plaats van goedkoop naar het buitenland versturen.
Er wordt al een giga batterij in de Eemshaven opgezet:
https://benelux.rwe.com/l...eemshaven-batterijopslag/

Zie ook: https://solarmagazine.nl/...t-1-200-locaties-in-beeld
En: https://solarmagazine.nl/...erij-die-nog-groter-wordt
En: https://solarmagazine.nl/...-3-gigawattuur-batterijen

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

SebastiaanPs schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 13:28:
[...]

Als je kwadratisch meer opbrengst hebt met de windsnelheid, heb je een grotere integraal onder bij harde wind maximaal kunnen draaien, dan vaker bij lage intensiteit. En wat @Tijgerkracht zegt, dat kan je desnoods opslaan.

Dit is ook waarom men turbines steeds groter wil bouwen, de extra opbrengst overstijgt vrij eenvoudig de extra kosten. Eigenlijk hetzelfde principe waarom die mini-turbines voor op/aan huis een beroerde opbrengst hebben, die neemt immers ook kwadratisch af ten opzichte van een grote versie.

[ Voor 9% gewijzigd door The Third Man op 29-08-2024 13:58 ]

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:30
vanenkelen schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 08:10:
Welke apps gebruiken jullie om overzichtelijk en snel het elektriciteitstarief voor de komende 24u (of misschien zelfs een voorspelling voor langer vooruit) te zien?

Ik was klant bij Tibber en vond hun grafiek erg goed, makkelijk te lezen en duidelijk. De juiste details te zien, scherp contrast in waarden (aanpassing y-as) en door kleuren is ook direct te zien waar het interessant is om wel/geen energie te gebruiken. Ook mijn vrouw gebruikte hem graag en vaak.

Tibber grafiek:
[Afbeelding]

We zijn overgestapt naar Frank Energie ivm handelen met een Sessy thuisbatterij, maar ik vind hun app (en vooral ook de tarief grafiek) een stuk minder overzichtelijk. Mijn vrouw is alweer gestopt met er naar kijken en knalt de vaatwasser of wasmachine gewoon maar weer meteen aan ipv uit te zoeken wanneer het het goedkoopst is.

Frank:
[Afbeelding]

Geen waarden op y-as, platgedrukte grafiek, 1 kleur.

Kennen jullie apps:
  • Waar je helder en overzichtelijk de energietarieven kunt zien.
  • Waar je toeslagen en belasting zelf kunt configureren.
  • Die je leverancier onafhankelijk kunt gebruiken.
Benieuwd of jullie tips hebben.
Slimladen Service

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PCJR
knakworst schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 10:20:
Vanavond tussen 20-21 uur stroom 49 cent Misschien wel het duurste uurtje van het jaar.
Dan flatsen we dan de 50kwh accu ff leeg :9

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:46
PCJR schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 14:05:
[...]

Dan flatsen we dan de 50kwh accu ff leeg :9
lukt dat ?? 50kWh in één uur?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hijdaar95
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16:07
Waarschijnlijk niet, maar het uur er voor is de prijs ook al best hoog. 2 uur @ 11kW terugleveren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PCJR
Hansieo schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 14:18:
[...]

lukt dat ?? 50kWh in één uur?
De Deye kan 12kW aan, maar idd, dan 2 of 3 uurtjes verdelen :+

• .Erik.
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19-01 15:46
mat.hi.as schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 12:55:
[...]

[...]

En we krijgen er nog 4 kerncentrales bij, ik hoop dat ze de restwarmte gaan gebruiken voor stadsverwarming.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Ik wens echt niemand de stads-ver-arming toe, met een gesloten markt, vaste kosten die tegen het prijsplafond van de ACM worden gemaximaliseerd en gedwongen afname. We zitten nota bene in een topic dat draait om de open markt en dagtarieven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
The Third Man schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 15:35:
Ik wens echt niemand de stads-ver-arming toe, met een gesloten markt, vaste kosten die tegen het prijsplafond van de ACM worden gemaximaliseerd en gedwongen afname. We zitten nota bene in een topic dat draait om de open markt en dagtarieven.
Yup.... ik zou graag van mijn hoge vaste kosten (vastrecht) voor mijn grondwarmtepomp af zijn, de daadwerkelijke verwarmingskosten vallen erbij in 't niets.

• NielsvdBeek
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 07:35
The Third Man schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 13:18:
[...]

[...]

Interessant en toch zonde dat het meer een harde wind optie is de wind energie.

Dank voor de input, helder.

pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 14:02
Tijgerkracht schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 13:14:
[...]

Jijk even bij Energie Opwek: https://energieopwek.nl/, dan zie je dat er nagenoeg geen wind productie is op dit moment.

Op bij https://www.windy.com/51.981/3.345?51.445,4.356,8,i:pressure
Zaterdag is er wel wat wind op de Noordzee 5 a 6 bft.
Deze is ook wel interessant
https://ned.nl/nl/energieweerbericht#Energieweerbericht
De achterliggende gegevens zijn via de API ook op te vragen. Ik doe dat en tel vervolgens de waardes op om een idee te krijgen van totale productie uit wind en zon. Zaterdag lijkt een goede dag te worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Nu online
Stadsverwarming brrrrrrr..... zou verboden moeten worden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 16:42
PCJR schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 14:24:
[...]

De Deye kan 12kW aan, maar idd, dan 2 of 3 uurtjes verdelen :+
Toch leuk verdienen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sT6JIiy_ZW3lAa0UHuc-rlt33VM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QtTBYhynbuus250OBLkf94cI.png?f=user_large

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:32
.Erik. schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 15:03:
[...]

En we krijgen er nog 4 kerncentrales bij, ik hoop dat ze de restwarmte gaan gebruiken voor stadsverwarming.
Dat is al jaren een ambitie, maar gaat het ook echt gebeuren? Er zullen dan bedrijven gevonden moeten worden die de investeringen willen gaan doen met een heel lange horizon. En banken die dat willen financieren tegen een schappelijke rente.

Met alle onzekerheid rondom energieprijzen (en de almaar dalende kosten van wind en zon en inmiddels ook van grootschalige batterijen) is de kans groot dat niemand dat aandurft, tenzij er bergen subsidie tegenaan worden gegooid om rendementen te garanderen.

Maar goed. Nu een beslissing nemen over een kerncentrale betekent dat er pas over 15 jaar stroom uitkomt. Voorlopig speelt dat dus nog geen rol...

Weer terug in topic. Die hoge prijzen in de avonden van eind augustus, begin september zijn me eerder opgevallen. Heeft denk ik te maken met nog hoge PV productie overdag (en dus lage prijzen), maar dalende productie precies tijdens de piek van het verbruik en dat dan de gascentrales moeten bijspringen met hoge opstartkosten.

[ Voor 15% gewijzigd door bilgy_no1 op 29-08-2024 21:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 23:15

fmb

Goede tip!

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

• Hitmixer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:01
Ik ben me aan het oriënteren vwb een energieleverancier met dynamisch contract. Ik stuitte zojuist op onderstaande artikel. Kan iemand me uitleggen waarom anwb tot 4x het marktaandeel van Tibber en 3x dat van Zonneplan in handen heeft?

Ze hanteren zeker niet de laagste opslag, vaste kosten zijn ook niet heel laag en ik moet zeggen dat ik de app ook niet beter vindt dan dat van bijv Tibber.

Wat mis ik hier? Dank alvast!

https://solarmagazine.nl/...isch-contract-voor-stroom

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:27
Hitmixer schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 22:10:
Ik ben me aan het oriënteren vwb een energieleverancier met dynamisch contract. Ik stuitte zojuist op onderstaande artikel. Kan iemand me uitleggen waarom anwb tot 4x het marktaandeel van Tibber en 3x dat van Zonneplan in handen heeft?

Ze hanteren zeker niet de laagste opslag, vaste kosten zijn ook niet heel laag en ik moet zeggen dat ik de app ook niet beter vindt dan dat van bijv Tibber.

Wat mis ik hier? Dank alvast!

https://solarmagazine.nl/...isch-contract-voor-stroom
Waarom zitten mensen bij Eneco en co, terwijl ze duurder zijn?

Vooral de bekende naam en de betrouwbaarheid die het oproept lijkt mij.
Wij zitten hier als een stel auti's alles te vergelijken, maar dat doen Henk en Ingrid niet.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• Hitmixer
Begrijp ik hoor, maar dit zijn wel enorme verschillen. 15-20% zou ik op die manier kunnen verklaren, maar 300-400% dan heb ik toch bedenkingen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SebastiaanPs
Dit wat @mhr-zip hierboven zegt. Een oerdegelijk en betrouwbaar imago. En een tijdschriftje, de Kampioen geloof ik, met een oplage van 3.7 miljoen (!). De grootste oplage van alle tijdschriften in NL.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• Hitmixer
Prima hoor, ik denk blijkbaar iets te simpel. Wissel regelmatig van "vast" contact en het maakte me nooit uit wie het verbruik administreert of de kosten factureert.

Tibber/zonneplan leken de logische keuze.
Wellicht dat het ook te maken heeft met het "vaste maandbedrag" wat anwb hanteert bedenk ik me nu net; minder verrassingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

@Hitmixer het is maar wat je simpel noemt. Het gros van de ANWB’ers zien een advertentie in de Kampioen of krijgen een marketingmail en kiezen vervolgens daar voor. Om verder rond te kijken komt niet in ze op, en de enegiemarkt heeft niet voor niets een imago van kleine lettertjes en cowboypraktijken. Tibber en Zonneplan zullen ze daardoor niet kennen en nooit overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:47

vanenkelen

uhmmm.....speechless

ArieR schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 08:26:
[...]

Zelf ben ik (nog) geen afnemer met een dynamisch contract, maar heb wel deze app om de boel een beetje in de gaten te houden. Vooralsnog alleen op iOS te krijgen, maar dat lijk je ook te gebruiken.

Stroom & Gas Radar
De eerste keer dat ik de app Stroom & Gas Radar gisteren opende leek hij me qua interface erg bruikbaar. Overzichtelijk, duidelijk contrast qua kleuren en waarden in de grafieken.

Maar al snel werd het iets minder. Eerst werd de grafiek voor ‘morgen’ niet aangevuld, terwijl de E-prijzen al lang en breed bekend waren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gCHrPzy2UJOT4matqjTxkJcCcGk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vWXv5HuuT2RapOMkwgswW5zH.png?f=fotoalbum_large

En vanmorgen deed hij helemaal niets meer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DV4jX8EiFjFQbH9okGuUCNaDBa8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GZxU3NFbthdUqEYnvhCSAo56.png?f=fotoalbum_large

Hopen dat dit een toevallige glitch is, maar ondanks dat het maar 3 euro was, is dit wel een minder vertrouwenwekkende start 🤪.

Heb app al herstart, opnieuw geïnstalleerd en in de app van land gewisseld. Andere landen werken nog wel, dus er zal wel iets mis gaan bij de bron van de Nederlandse data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriko
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 10:53
Plotjes zagen er mooi uit maar er zijn ongewenste hoge pieken te zien. Dit komt doordat er een measurement reset om exact 24.00 is gedaan door Home Assistant. Ik heb mijn code geschreven voor configuration.yaml. Zelfs met diverse time patterns heeft het niet geholpen. Hoe lossen jullie dan op?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mVwmsRdbqU92SWoxTXRfy3uEz-o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8i2uwzdgyreYoyHayk1IM61D.jpg?f=fotoalbum_large

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
template:
  - trigger:
      - platform: time_pattern
        hours: 23
        minutes: 59
        seconds: 58
    sensor:
      - name: "daily_energy_consumption_saved"
        device_class: energy
        state_class: total
        unit_of_measurement: kWh
        state: >
          {{(states('sensor.electricity_meter_energy_consumption_tarif_1')|float +
             states('sensor.electricity_meter_energy_consumption_tarif_2')|float)
            |round(3)}}
      - name: "daily_energy_production_saved"
          {{(states('sensor.electricity_meter_energy_production_tarif_1')|float +
             states('sensor.electricity_meter_energy_production_tarif_2')|float)
            |round(3)}}

- trigger:
        minutes: 59
        seconds: 59
    sensor:
      - name: "hourly_energy_grid_saved"
          {{(states('sensor.daily_energy_grid')|float)
            |round(3)}}

- trigger:
        seconds: 30
    sensor:
      - name: "daily_energy_grid"
        state_class: measurement
          {{((states('sensor.electricity_meter_energy_consumption_tarif_1')|float +
              states('sensor.electricity_meter_energy_consumption_tarif_2')|float -
              states('sensor.daily_energy_consumption_saved')|float) -
             (states('sensor.electricity_meter_energy_production_tarif_1')|float +
              states('sensor.electricity_meter_energy_production_tarif_2')|float -
              states('sensor.daily_energy_production_saved')|float))
            |round(3)}}
      - name: "cost_price_energy"
        device_class: monetary
        state_class: measurement
        unit_of_measurement: EUR
          {{((states('sensor.daily_energy_grid')|float - 
             states('sensor.hourly_energy_grid_saved')|float) *
              states('sensor.uil_electricity_price')|float)
             |round(2)}}

- trigger:
        seconds: 32
    sensor:
      - name: "sum_energy_grid"
          {{(states('sensor.daily_energy_grid')|float)
          |round(2)}}

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:13
vanenkelen schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 07:32:
[...]

De eerste keer dat ik de app Stroom & Gas Radar gisteren opende leek hij me qua interface erg bruikbaar. Overzichtelijk, duidelijk contrast qua kleuren en waarden in de grafieken.

Maar al snel werd het iets minder. Eerst werd de grafiek voor ‘morgen’ niet aangevuld, terwijl de E-prijzen al lang en breed bekend waren:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hopen dat dit een toevallige glitch is, maar ondanks dat het maar 3 euro was, is dit wel een minder vertrouwenwekkende start 🤪.

Heb app al herstart, opnieuw geïnstalleerd en in de app van land gewisseld. Andere landen werken nog wel, dus er zal wel iets mis gaan bij de bron van de Nederlandse data.
Gebruiken ze als bron de entso-e api? Ik heb sinds gisteren ook geen prijzen meer in HA. Als ik kijk naar wat er opgehaald wordt is het data van de 29e, gisteren dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArieR
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:45
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dat snap ik, de laatste paar dagen werkt het minder soepel. De periodes hiervoor altijd zonder problemen.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:53
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hee grappig, dat is mijn app :) ik ben de ontwikkelaar.
Wat anderen zeggen klopt, ik gebruik entso-e voor de data (net als velen in HA) en die heeft nu toevallig 2 dagen achter elkaar hiccups, heel gek. (Ook echt alleen voor NL, ze hebben wel data voor andere landen..) Dit fixen ze normaal redelijk snel, maar nu lijkt het uit te blijven :|
Excuses! Ik ga even kijken of ik een fallback in kan bouwen in some way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lauwie007
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:17
Eriko schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 07:48:
Plotjes zagen er mooi uit maar er zijn ongewenste hoge pieken te zien. Dit komt doordat er een measurement reset om exact 24.00 is gedaan door Home Assistant. Ik heb mijn code geschreven voor configuration.yaml. Zelfs met diverse time patterns heeft het niet geholpen. Hoe lossen jullie dan op?

[Afbeelding]
[/code]
Dit heb ik ook gehad
De oplossing is om utility meters te maken.
Kan via de yaml of via de ui.Ik heb het zelf via de UI gedaan omdat dat fijner werkt, maar onderstaand een yaml voorbeeld. Dan krijg je de sensoren dus wel dubbel (1x als eigen custom sensor, en 1x als utility sensor). Voorbeeld

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
  - trigger:
        seconds: 0
    sensor:
      - name: "daily_energy_total_untracked_dev"
          {% set total = states('sensor.daily_energy_totalconsumed') | float %}
          {% set group1 = states('sensor.daily_energy_group1') | float %}
          {% set boiler = states('sensor.daily_energy_boiler') | float %}
          {% set server = states('sensor.daily_energy_server1') | float %}
          {% set fridge = states('sensor.daily_energy_fridge') | float %}
          {% set new_value = (total - (group1 + boiler + server + fridge)) | abs | round(3) %}
          {% set current_value = states('sensor.daily_energy_total_untracked_dev') | float(0) %}

{% if now().strftime('%H:%M') == '00:00' %}
            {{ 0.00 }}
          {% elif new_value >= current_value %}
            {{ new_value }}
          {% else %}
            {{ current_value }}
          {% endif %}
        unit_of_measurement: "kWh"

#Now we create utility_meters for every sensor
utility_meter:
  daily_energy_total_untracked:
    source: sensor.daily_energy_total_untracked_dev
    cycle: daily

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Had contact met de ontwikkelaar, die zei:
Klopt, excuses! Mijn databron (entso-e) heeft issues. Hopelijk lossen ze het snel op, ik ga ook proberen dit te voorkomen met een toekomstige update.

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb

fmb

firecaps30 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 07:56:
[...]

Gebruiken ze als bron de entso-e api? Ik heb sinds gisteren ook geen prijzen meer in HA. Als ik kijk naar wat er opgehaald wordt is het data van de 29e, gisteren dus.
Ah, dat verklaar waardoor bijv Frank Energie ook geen prijzen heeft van vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F2BM0mw83zFt_rRNCkR46223gWw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FBaHjYq8YPPvdXO6QiBQ2x3E.jpg?f=fotoalbum_medium

Dat is wel vervelend, want dan werkt bij EVCC het laadplan ook niet. In Homey lukt het Power by the Hour wel om de biedzone “10YNL______L binnen te halen en met de juiste opslagen (BTW en vaste opslag) klopt die tot nu toe precies met Frank Energie. Verder heeft Slimladen Service ook gewoon de informatie. Als dit vaker gaat gebeuren maar eens kijken of ik aan fallback moet inbouwen ergens. Maar ik ga er voor nu maar vanuit dat dit een incident is.

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmb

fmb

Erik1805 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 09:12:
[...]

Klopt, excuses! Mijn databron (entso-e) heeft issues. Hopelijk lossen ze het snel op, ik ga ook proberen dit te voorkomen met een toekomstige update.
Haha, had je 1 post terug gekeken? :)

jojost1 in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Nu online

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriko
Lauwie007 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 08:51:
[...]

Dit heb ik ook gehad
De oplossing is om utility meters te maken.
Kan via de yaml of via de ui.Ik heb het zelf via de UI gedaan omdat dat fijner werkt, maar onderstaand een yaml voorbeeld. Dan krijg je de sensoren dus wel dubbel (1x als eigen custom sensor, en 1x als utility sensor). Voorbeeld

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
  - trigger:
        seconds: 0
    sensor:
      - name: "daily_energy_total_untracked_dev"
          {% set total = states('sensor.daily_energy_totalconsumed') | float %}
          {% set group1 = states('sensor.daily_energy_group1') | float %}
          {% set boiler = states('sensor.daily_energy_boiler') | float %}
          {% set server = states('sensor.daily_energy_server1') | float %}
          {% set fridge = states('sensor.daily_energy_fridge') | float %}
          {% set new_value = (total - (group1 + boiler + server + fridge)) | abs | round(3) %}
          {% set current_value = states('sensor.daily_energy_total_untracked_dev') | float(0) %}

{% if now().strftime('%H:%M') == '00:00' %}
            {{ 0.00 }}
          {% elif new_value >= current_value %}
            {{ new_value }}
          {% else %}
            {{ current_value }}
          {% endif %}
        unit_of_measurement: "kWh"

#Now we create utility_meters for every sensor
utility_meter:
  daily_energy_total_untracked:
    source: sensor.daily_energy_total_untracked_dev
    cycle: daily
Een variable daily_energy_totalconsumed is niet duidelijk en kan nergens vinden in jouw code hoe het aangemaakt is. Bedoel je soms daily_energy_total_untracked?

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jojost1
Erik1805 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 09:12:
[...]

Entso-e is weer up voor de NL prijzen, de app werkt ook weer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hijdaar95
jojost1 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 08:12:
[...]

Hee grappig, dat is mijn app :) ik ben de ontwikkelaar.
Wat anderen zeggen klopt, ik gebruik entso-e voor de data (net als velen in HA) en die heeft nu toevallig 2 dagen achter elkaar hiccups, heel gek. (Ook echt alleen voor NL, ze hebben wel data voor andere landen..) Dit fixen ze normaal redelijk snel, maar nu lijkt het uit te blijven :|
Excuses! Ik ga even kijken of ik een fallback in kan bouwen in some way.
Zijn er plannen om dit op android uit te brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
https://www.energievergel...nieuws-en-dit-het-slechte

in 2024 al 7 uur echt netto negatief.... Heftig...zeven uren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hijdaar95
Ja, stelde niet veel voor deze zomer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jojost1
Hijdaar95 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 09:40:
[...]

Zijn er plannen om dit op android uit te brengen?
Op dit moment nog niet, sorry! Misschien in de toekomst als ik wat meer tijd heb :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:48
jojost1 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 10:40:
[...]

Op dit moment nog niet, sorry! Misschien in de toekomst als ik wat meer tijd heb :)
Ik zou em meteen aanschaffen dan, zit ook op android en app ziet er wel goed uit...

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
In 2023 waren er 15 en netto en met enkele meer negatief.
Wel kale negatieve marktprijs vergelijken maar rest weglaten of dat de avondpiekuren in 2024 gemiddeld hoger liggen dan in 2023.

Met mijn uitgestelde teruglevering van PV via thuisaccu, had ik eind 2023 echt niet gedacht een gemiddelde van 11,5ct/kWh aan kale marktprijs (binnen saldeervolume is dat incl. 31.6ct/kWh incl.) te behalen voor alle teruglevering in 2024

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsvdBeek
Vandaag een mooie prijs voor de export van stroom dynamisch tarief. Bijna 26ct de kwh levert het op.

pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:37
NielsvdBeek schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 18:20:
Vandaag een mooie prijs voor de export van stroom dynamisch tarief. Bijna 26ct de kwh levert het op.
Levert dat 26 cent op ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:15

13art

Moderator Mobile
Het gemiddelde tarief is vandaag 24 cent (incl btw ed), gisteren inderdaad 26 cent. Maar dat ga je met export natuurlijk niet halen want tijdens de duurdere perioden is er weinig zon en wek je weinig op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IrUyldCiTDttHYvHMfhx2n8cVPA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/suEUihOaxOXXjfEzamIKHHXS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door 13art op 31-08-2024 09:09 ]

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
13art schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 09:02:
[...]

Het gemiddelde tarief is vandaag 24 cent (incl btw ed), gisteren inderdaad 26 cent. Maar dat ga je met export natuurlijk niet halen want tijdens de duurdere perioden is er weinig zon en wek je weinig op.

[Afbeelding]
Dat ligt er ook een beetje aan hoe je je panelen hebt liggen. Profiteer je al snel van de zon of wat later op de avond ook nog dan pak je toch net ff wat mee. Wordt wel lastiger nu de avonden ook weer korter worden.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NielsvdBeek
Gisteren was ook op de zonnige uren een mooi tarief van bijna 26ct inderdaad.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zyB8vWm8FYReDkqi-3tSr7OEAdo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GEEV1v6IRpIEZsgyQ5cQmDDG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b_naidwzR6dvS8G37AKK3Pw1QEk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4ZlM5MPpKkN11xvs5CmQROM9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 72% gewijzigd door NielsvdBeek op 31-08-2024 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
NielsvdBeek schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 09:39:
[...]

Gisteren was ook op de zonnige uren een mooi tarief van bijna 26ct inderdaad.[Afbeelding]
Allemachtig, wat stom dat ik daar niet naar gekeken heb. 7(8)7 |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-08 21:10
Gisteren 7,18 verdient op 1 dag door een gemiddelde export prijs van 26,5 cent per kWh. Nu zijn we ook vakantie dus dan export je bijna alles, zeker als je WP ook in vakantie modus staat :)

[ Voor 28% gewijzigd door Flexiilex op 31-08-2024 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
[...]

[Afbeelding]
Vandaag gaan we voor 14-15cnt laden en 30-32cnt ontladen. 50kwh. Elke dag is meegenomen :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pEEd8TOz_f4Hj-FzzqLfyG0Fz5c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eLAh8YOBXnfkhTXbvBadK3Ca.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
[...]

[Afbeelding]
Maar hoe moet je dit bekijken... Ga je elk uur kijken wat je netto exporteert en dat vermenigvuldigen met de uurprijs.. ?
En dan de saldering.. Hoe en wat wordt it verwerk over de winter.. met minder productie dan verbruik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
belmonde schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 11:37:
[...]

Maar hoe moet je dit bekijken... Ga je elk uur kijken wat je netto exporteert en dat vermenigvuldigen met de uurprijs.. ?
En dan de saldering.. Hoe en wat wordt it verwerk over de winter.. met minder productie dan verbruik..
Exact dat, je verdient geld met terugleveren. Dus een uur lang gemiddeld 1.5kW terugleveren is 1,5kWh, maal (bijvoorbeeld) 15ct in dat uur is 22,5ct.
In de winter heb je minder opwek en heb je wellicht een verbruik van 500watt in datzelfde uur, en kost de stroom ook 20 cent, dan ja het 0,5kWh * 20ct = 10 cent.

Dynamische contracten verrekenen op basis van de uurprijs. De belastingen strepen wel 1 op 1 weg natuurlijk.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:40

de Peer

under peer review

NielsvdBeek schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 18:20:
Ik zou dat geen export noemen, maar gewoon saldering.
als je meer opwekt dan verbruikt op jaarbasis krijg je alleen de kale prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
PCJR schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 10:17:
[...]

Vandaag gaan we voor 14-15cnt laden en 30-32cnt ontladen. 50kwh. Elke dag is meegenomen :)
[Afbeelding]
Leuke opslagcapaciteit en een extraatje. Moet je dit zelf bijhouden dat laden of ontladen of doet een BMS of automatisering dat??

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
_eLMo_ schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 12:51:
[...]

Exact dat, je verdient geld met terugleveren. Dus een uur lang gemiddeld 1.5kW terugleveren is 1,5kWh, maal (bijvoorbeeld) 15ct in dat uur is 22,5ct.
In de winter heb je minder opwek en heb je wellicht een verbruik van 500watt in datzelfde uur, en kost de stroom ook 20 cent, dan ja het 0,5kWh * 20ct = 10 cent.

Dynamische contracten verrekenen op basis van de uurprijs. De belastingen strepen wel 1 op 1 weg natuurlijk.
Edit. Nvt

[ Voor 9% gewijzigd door Devke op 31-08-2024 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
@Devke maar dat ging toch niet per se over een batterij? Gewoon over de werking van een dynamisch contract bij iemand met Pv panelen?

[ Voor 4% gewijzigd door SebastiaanPs op 31-08-2024 13:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
Devke schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 13:12:
[...]

Leuke opslagcapaciteit en een extraatje. Moet je dit zelf bijhouden dat laden of ontladen of doet een BMS of automatisering dat??
Heel complex, maar GBBoptimiser doet dat. Die gaat rekening houden met zowat alles; verbruikspatroon, verwachte solar, accustatus, uurprijzen, verliezen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
PCJR schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 13:19:
[...]

Heel complex, maar GBBoptimiser doet dat. Die gaat rekening houden met zowat alles; verbruikspatroon, verwachte solar, accustatus, uurprijzen, verliezen etc.
Systeem van Deye?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
SebastiaanPs schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 13:16:
@Devke maar dat ging toch niet per se over een batterij? Gewoon over de werking van een dynamisch contract bij iemand met Pv panelen?
Zit te snel te schakelen tussen verschillende topic's. Excuus. Zal hem verwijderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
GBB kan een heleboel aansturen. Zie zijn site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
PCJR schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 13:51:
[...]

.

[ Voor 15% gewijzigd door Devke op 31-08-2024 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
PCJR schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 13:51:
[...]

Zie het al Deye batterij met aansturing door GBB. Correct me if i am wrong.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Arf, mijn ENTSO-E plugin voor uurprijzen in HA was kapot. Dus de auto laadde al 1,5 dag niet, ik vond het al vreemd dat hij laag stond :')

Dus check je Home Assistant installatie even voor de zekerheid! Het is nu fixed met de laatste update van de ENTSO-E plugin, alles werkt weer.

Dit is het nadeel van homebrew oplossingen vs een 3rd party oplossing zoals Zappi/Easee/Tibber/Peblar whatever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• belmonde
de Peer schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 12:59:
[...]

Ik zou dat geen export noemen, maar gewoon saldering.
als je meer opwekt dan verbruikt op jaarbasis krijg je alleen de kale prijs.
Precies,.. dat denk ik dan ook.. Je kunt toch niet gewoon die prijs rekenen... als wat je krijgt.. Voor het deel te salderen.. Maar voor die hoeveelheid die je netto exporteert,.. geld toch gewoon de marktprijs ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Devke schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 14:15:
[...]

Zie het al Deye batterij met aansturing door GBB. Correct me if i am wrong.
Deye omvormer. Batterij maakt helemaal al weinig uit, indien niet met Deye kletsen dan op voltage modus. Indien wel (en dat doen er veel en veel BMSsen) dan op canbus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:22
_eLMo_ schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 18:46:
Arf, mijn ENTSO-E plugin voor uurprijzen in HA was kapot. Dus de auto laadde al 1,5 dag niet, ik vond het al vreemd dat hij laag stond :')

Dus check je Home Assistant installatie even voor de zekerheid! Het is nu fixed met de laatste update van de ENTSO-E plugin, alles werkt weer.

Dit is het nadeel van homebrew oplossingen vs een 3rd party oplossing zoals Zappi/Easee/Tibber/Peblar whatever.
Veel verschil maakt dat niet. Als er een storing is bij entsoe, epex of whatever doen de officiële aps net zo goed niets.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
V_ger schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 21:33:
[...]

Veel verschil maakt dat niet. Als er een storing is bij entsoe, epex of whatever doen de officiële aps net zo goed niets.
Een officiele wil nog wel eens de data er handmatig inzetten. Zoals Victron een tijd geleden heeft gedaan toen er geen data was.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
V_ger schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 21:33:
[...]

Het was geen storing bij ENTSO-E maar in de Home Assistant plugin daarvoor

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Of je gebruikt mijn HA addon : Day Ahead Optimizer .
Deze heeft inmiddels ondersteuning voor diverse database engines en kan naast je thuisaccu('s) ook je warmtepomp, boiler, ev('s) en diverse huishoudelijke apparatuur (wasmachine, -droger, vaatwasser) aansturen. Ook het inperken van je pv productie tijdens negatieve prijsuren is ingebouwd. En last but not least: zowel ac-gebonden als pv die op de dc busbar zit wordt meegenomen in de berekening en (als het moet) uitgeschakeld.

[ Voor 19% gewijzigd door KC27 op 31-08-2024 22:03 ]

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
KC27 schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 21:59:
[...]

Of je gebruikt mijn HA addon : Day Ahead Optimizer .
Deze heeft inmiddels ondersteuning voor diverse database engines en kan naast je thuisaccu('s) ook je warmtepomp, boiler, ev('s) en diverse huishoudelijke apparatuur (wasmachine, -droger, vaatwasser) aansturen. Ook het inperken van je pv productie tijdens negatieve prijsuren is ingebouwd. En last but not least: zowel ac-gebonden als pv die op de dc busbar zit wordt meegenomen in de berekening en (als het moet) uitgeschakeld.
Interessant 👍. Ik heb HA draaien op een NAS mbv docker. Gaat dat ook samen? Add ons kun je niet toevoegen dan vlgs mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Devke schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 22:56:
[...]

Interessant 👍. Ik heb HA draaien op een NAS mbv docker. Gaat dat ook samen? Add ons kun je niet toevoegen dan vlgs mij.
Een HA addon is niets anders dan een docker die als image op het HA OS wordt geïnstalleerd.
Er zit dan ook een dockerfile bij die je (evt met een paar kleine aanpassingen) kunt gebruiken om als docker op je nas te installeren.
Als je het wilt testen en je hebt vragen: je kun op github een issue of een discussion openen.
Ik ben net begonnen met een topic op https://community.home-as...for-home-assistant/764563. Daar kun je ook vragen stellen.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel6
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 08:29
ok

[ Voor 98% gewijzigd door vogel6 op 01-09-2024 13:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

verkeerde topic. en sowieso worden link-dumps niet gewaardeerd.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 01-09-2024 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotfather
  • Niet online
Ik heb in het recente verleden een energiecontract met dynamische tarieven gehad bij ANWB. Vervolgens PV geinstalleerd in maart-2023 en naar een Eneco jaarcontract overgestapt dat begin oktober afloopt.
Ik lees nog steeds dat saldering i.c.m. terugleverboete nog in het voordeel van de vaste jaarcontracten wijst.
Echter, als ik zoek via gaslicht of pricewise zie ik "aanbiedingen" voor vaste tarieven binnen jaarcontract met maandelijkse kosten van 75-100EUR.
Bij ANWB op basis van hetzelfde energieverbruik stellen ze 40EUR voor als maandbedrag. Wat mis ik hier?

Verbruik: Electra 4300kWh; Gas 490m3
Opwek: Electra 5800kWh

[ Voor 6% gewijzigd door Gotfather op 01-09-2024 16:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Gotfather schreef op zondag 1 september 2024 @ 16:37:
Ik heb in het recente verleden een energiecontract met dynamische tarieven gehad bij ANWB. Vervolgens PV geinstalleerd in maart-2023 en naar een Eneco jaarcontract overgestapt dat begin oktober afloopt.
Ik lees nog steeds dat saldering i.c.m. terugleverboete nog in het voordeel van de vaste jaarcontracten wijst.
Echter, als ik zoek via gaslicht of pricewise zie ik "aanbiedingen" voor vaste tarieven binnen jaarcontract met maandelijkse kosten van 75-100EUR.
Bij ANWB op basis van hetzelfde energieverbruik stellen ze 40EUR voor als maandbedrag. Wat mis ik hier?

Dat is niet te vergelijken. Dat van de anwb is een optimistische schatting in hun voordeel, niet een daadwerkelijke poging om de kosten te schatten. Speculatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:57
Nu net een volle maand Next Energy gehad. Kan niet echt begrijpen hoe alle bedragen worden gedaan. Krijg ook niet maandelijks een overzicht per mail. Weet niet of de rest dit wel doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thepawn
  • Laatst online: 10:47
. Wat mis ik hier?

Ik denk dat het echte antwoord is: het hangt ervan af. Is het huis overdag leeg en is je verbruik 's avonds? Met een dynamisch contract voed je goedkoop (laten we zeggen 20 cent) en koop je duurder (laten we zeggen 35 cent). Als je in plaats daarvan je verbruik richt op je productie, of nog beter, energie verkoopt tijdens de piekuren, dan is dynamisch natuurlijk beter. Geen enkele schatting houdt rekening met de tijd en de uurprijs van je gebruik en productie, dus het zijn allemaal wilde gissingen. Ik heb een vergelijkbare productie en consumptie als jij, met thuisbatterijen en domotica. Ik heb nog geen volledig jaar voltooid, dus hoe weet ik niet hoe de totale kosten zullen zijn: ik verwacht iets van 300 euro per jaar, voor elektriciteit en gas

6kWp PV, 15kWh Deye thuisaccu, EV, Zonneplan, HA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999

knakworst

Get more sats!

Morgenavond weer bijna 50 cent. Wordt tijd voor een batterij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Erik1805 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 12:06:
Het heeft dus te maken met het gebrek aan wind? Ik ben pas gestart met een dynamisch contract en zag ineens de hoge stroomprijs staan :X
Gelukkig gaat het om het gemiddelde over langere tijd en niet om de pieken en uitschieters. Tegenover iedere piek staat ook een dal.

Vandaag bijv. een gemiddeld afnametarief van 13,70 cent incl. alle top-ups gerealiseerd ondanks tarieven van 28-31 cent in de avond.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
vanenkelen schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 08:10:
Welke apps gebruiken jullie om overzichtelijk en snel het elektriciteitstarief voor de komende 24u (of misschien zelfs een voorspelling voor langer vooruit) te zien?

Ik was klant bij Tibber en vond hun grafiek erg goed, makkelijk te lezen en duidelijk. De juiste details te zien, scherp contrast in waarden (aanpassing y-as) en door kleuren is ook direct te zien waar het interessant is om wel/geen energie te gebruiken. Ook mijn vrouw gebruikte hem graag en vaak.

Tibber grafiek:
[Afbeelding]

We zijn overgestapt naar Frank Energie ivm handelen met een Sessy thuisbatterij, maar ik vind hun app (en vooral ook de tarief grafiek) een stuk minder overzichtelijk. Mijn vrouw is alweer gestopt met er naar kijken en knalt de vaatwasser of wasmachine gewoon maar weer meteen aan ipv uit te zoeken wanneer het het goedkoopst is.

Frank:
[Afbeelding]

Geen waarden op y-as, platgedrukte grafiek, 1 kleur.

Kennen jullie apps:
  • Waar je helder en overzichtelijk de energietarieven kunt zien.
  • Waar je toeslagen en belasting zelf kunt configureren.
  • Die je leverancier onafhankelijk kunt gebruiken.
Benieuwd of jullie tips hebben.
Hier deze 2 grafieken (Home Assistant + Nordpool + toeslagen via config) op een Google Nest Hub in de keuken staan, het hele gezin doet er iedere dag graag aan mee :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PtDEzsQs6JVplTbso3YPChyOtlY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lnSOj1vAPV42MBwLFBdl9OTG.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DNkdgFI2FP9qFjca_JX9d_S_wxE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/v0NwfZ29SbNHZfddIuRnubZu.png?f=fotoalbum_large

Edit: En de Home Assistant App ook op de telefoon staan, die opent met deze grafieken, maar ik gebruik doorgaans de Zonneplan App om even snel te kijken.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:32

Ik ben wel benieuwd wie beweert dat een vast contract nog altijd gunstiger is. Het is volgens mij namelijk niet altijd waar.

De leveranciers met een vast contract hanteren nu allemaal een of andere vorm van boete voor teruglevering. Het kan dus iets anders uitpakken, maar meestal is het omgerekend ongeveer €0,10 boete per kWh.

Ik neem even Greenchoice als voorbeeld. Die rekenen een boete per kWh (€0,116 per kWh) en niet met een staffel, dus dat rekent makkelijk. Hun TLV (boven je eigen verbruik) is €0,145 per kWh. Jij wekt meer op dan je verbruikt, dus er zijn 3 componenten:

1. Wat je opwekt en direct zelf verbruikt. Bij dynamisch wordt dit volledig gesaldeerd. Ik neem aan dat dat ook bij een vast contract ook zo werkt, hoewel er ook verschillen zijn in de details. Voor dit gedeelte maakt Vast of Dynamisch dan geen verschil, je betaalt of ontvangt immers niks voor wat je op dat moment verbruikt binnen je opgewekte vermogen.

2. Verbruik buiten opwekking, maar binnen salderen. Hier zou het voordeel van Vast moeten zitten. Je wekt immers veel op tijdens goedkope/negatieve uren en kunt dat wegstrepen tegen verbruik op duurdere momenten. Echter, nu rekent Greenchoice dus €0,116 op alles wat je teruglevert en op iedere kWh die je binnen deze component verbruikt dus ook.

Dit moet je bij Dynamisch vergelijken met het verschil dat je gewogen gemiddeld realiseert tussen verbruik en opbrengsten (kale tarief + inkoopvergoeding + Energiebelasting + BTW over dit alles). De meeste mensen hier behalen een iets lagere opbrengst dan wat ze betalen voor wat ze afnemen. Dat verschil is in de regel echter geen €0,116 per kWh, maar een stuk lager.

3. Datgene wat je opwekt boven je eigen verbruik en wat je dus niet mag salderen. Bij Vast krijg je hier de TLV minus de boete, oftewel netto €0,035 (3,5 cent) per kWh.
Dat moet je bij Dynamisch vergelijken met wat je gemiddelde kale prijs is per teruggeleverde kWh. 3,5 cent vertaalt naar ongeveer €0,185 per kWh incl alles. Je kunt hier in het Topic best wat voorbeelden zien van wat men realiseert. Kijk wel goed naar een voor jou vergelijkbare situatie, zoals wel/geen thuisbatterij.

Ik denk dus dat dynamisch gezien component 2 en 3 best wel eens gunstiger zou kunnen uitpakken. Of dat leidt tot het verschil in lijn met de voorspelde maandbedragen is koffiedik kijken. Een vast contract kun je zien als een verzekering tegen prijsschommelingen.

Check wel de voorwaarden van je Leverancier. Sommige dynamische leveranciers vergoeden voor invoering niet de inkoopkosten en zij salderen dus niet volledig.

Door te sturen op verbruik en invoeding kun je met een dynamisch contract behoorlijk wat optimaliseren. Denk aan EV opladen op goedkoopste momenten, PV-omvormer uit bij negatieve tarieven, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDoc
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 09:14
Taro schreef op zondag 1 september 2024 @ 23:16:
[...]
Gelukkig gaat het om het gemiddelde over langere tijd en niet om de pieken en uitschieters. Tegenover iedere piek staat ook een dal.
Heb 2 aansluitingen met een dynamisch contract op de één en een vast contract op de ander. Op die tweede betaal ik elk moment gewoon € 0,37 en op de eerste over de afgelopen maanden gemiddeld iets meer dan de helft. Ik weet niet hoe het in de winter zal gaan maar zelfs als de dynamische prijs in de wintermaanden rond de € 0,40 zou hangen, zou ik met het dynamisch contract volgens mij goedkoper uit zijn.

De avatar is een echte foto..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _l_Arjan_l_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
bilgy_no1 schreef op zondag 1 september 2024 @ 23:37:
[...]

Ik denk dus dat dynamisch gezien component 2 en 3 best wel eens gunstiger zou kunnen uitpakken. Of dat leidt tot het verschil in lijn met de voorspelde maandbedragen is koffiedik kijken. Een vast contract kun je zien als een verzekering tegen prijsschommelingen.
Punt 1 is ook gunstiger bij dynamisch. Bij dynamisch wordt al “per uur gesaldeerd”, bij vast op contract per meetmoment (per x seconde). Dat maakt verbruik sturen makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriko
Taro schreef op zondag 1 september 2024 @ 23:16:
[...]

Vandaag bijv. een gemiddeld afnametarief van 13,70 cent incl. alle top-ups gerealiseerd ondanks tarieven van 28-31 cent in de avond.
Welke integration/add-on gebruik je om deze 2 grafieken te weergeven? Hoe zet je dan 2 grafieken naast elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

HDoc schreef op zondag 1 september 2024 @ 23:55:
[...]

Heb 2 aansluitingen met een dynamisch contract op de één en een vast contract op de ander. Op die tweede betaal ik elk moment gewoon € 0,37 en op de eerste over de afgelopen maanden gemiddeld iets meer dan de helft. Ik weet niet hoe het in de winter zal gaan maar zelfs als de dynamische prijs in de wintermaanden rond de € 0,40 zou hangen, zou ik met het dynamisch contract volgens mij goedkoper uit zijn.
dan heb je een vast contract met hele slechte prijzen. Die liggen tegenwoordig veel lager namelijk. Ik dacht rond de 24-26 cent per kWh nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kai_the_one
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-09 21:49
Taro schreef op zondag 1 september 2024 @ 23:22:
[...]

Hier deze 2 grafieken (Home Assistant + Nordpool + toeslagen via config) op een Google Nest Hub in de keuken staan, het hele gezin doet er iedere dag graag aan mee :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat ziet er netjes uit! Een kleurcode toevoegen obv prijs in de ApexCharts staat ook nog op mijn lijstje. Zou je de code willen delen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12-09 20:33
kai_the_one schreef op maandag 2 september 2024 @ 09:11:
[...]

Dat ziet er netjes uit! Een kleurcode toevoegen obv prijs in de ApexCharts staat ook nog op mijn lijstje. Zou je de code willen delen?
Willempie27 in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
Morgen een uurtje 56 cent en een uurtje 57 cent. Duidelijk dat er weinig wind is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16-09 15:14
John245 schreef op maandag 2 september 2024 @ 13:17:
Morgen een uurtje 56 cent en een uurtje 57 cent. Duidelijk dat er weinig wind is.
Ja mooi, kan DESS weer een paar uurtjes op 17 kW terugleveren. Lekker hoor!

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
John245 schreef op maandag 2 september 2024 @ 13:17:
Als ook nodig in onderhoud,
Lijkt deze week ook mee te spelen,het uur ervoor en na zijn ook nog best hoog, vorige week was nog 5GW geplande en 1GW ongeplande in onderhoud.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Domba schreef op maandag 2 september 2024 @ 14:53:
[...]

Lijkt deze week ook mee te spelen,het uur ervoor en na zijn ook nog best hoog, vorige week was nog 5GW geplande en 1GW ongeplande in onderhoud.
Een weekje zulke prijzen is niet verkeerd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Domba schreef op maandag 2 september 2024 @ 14:53:
[...]

Morgen in Duitsland zelfs een piek van 94 cent :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
John245 schreef op maandag 2 september 2024 @ 15:12:
[...]

Morgen in Duitsland zelfs een piek van 94 cent :)
Ik zou direct de hoofdschakelaar omzetten op zo'n moment. Of alles uitschakelen als ik zelf nog wat opwek ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
John245 schreef op maandag 2 september 2024 @ 14:54:
[...]

Een weekje zulke prijzen is niet verkeerd. :)
Voor meer dan een dag of 3 moet is gaan programeren voor een scherpere accu temperatuurcontrole, elke op eenvolgende dag waar ik grootste deel aan teruglevering in 2uur doe, piekt temperatuur 1-1,5 graad hoger, ik heb met 860Ah 51,2V te weining accu opslag voor dagelijks 2 uur met 16-17kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thepawn
  • Laatst online: 10:47
dit is precies waarom ik batterijen thuis wilde. gewoon 100% groene en gratis elektriciteit gebruiken voor mijn gezin, en dan extra winst maken als de prijs stijgt. Het spijt me voor degenen die zo'n systeem niet hebben, maar ik ben blij om hogere prijzen te zien. Ik denk dat we beloond moeten worden voor het investeren.

6kWp PV, 15kWh Deye thuisaccu, EV, Zonneplan, HA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
13art schreef op maandag 2 september 2024 @ 15:20:
[...]

Ik zou direct de hoofdschakelaar omzetten op zo'n moment. Of alles uitschakelen als ik zelf nog wat opwek ;)
Ik zou mijn batterijen iets harder terug laten leveren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
Domba schreef op maandag 2 september 2024 @ 15:23:
[...]

Voor meer dan een dag of 3 moet is gaan programeren voor een scherpere accu temperatuurcontrole, elke op eenvolgende dag waar ik grootste deel aan teruglevering in 2uur doe, piekt temperatuur 1-1,5 graad hoger, ik heb met 860Ah 51,2V te weining accu opslag voor dagelijks 2 uur met 16-17kWh
Nou dat zal misschien precies gaan met verliezen meegerekend maar dan heb je ook niks meer over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RikHa
Over een maand is mijn GC contract een jaar oud en worden de knopen geteld. Ik heb nog ongeveer 1000 kWh tegoed dus vandaag alle zonnepanelen terug laten leveren vie SAP/Tibber à 25ct minimaal en voor 11,5 ct teruggekocht van GC om de batterijen te laden. Tibber staat nu al op € 25,- en daar komen straks de dure uurtjes met 17 kW terugleveren nog bij. Het kan mij niet duur genoeg!

Pagina: 1 ... 232 ... 298 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels