Gotfather schreef op zondag 1 september 2024 @ 16:37:
Ik heb in het recente verleden een energiecontract met dynamische tarieven gehad bij ANWB. Vervolgens PV geinstalleerd in maart-2023 en naar een Eneco jaarcontract overgestapt dat begin oktober afloopt.
Ik lees nog steeds dat saldering i.c.m. terugleverboete nog in het voordeel van de vaste jaarcontracten wijst.
Echter, als ik zoek via gaslicht of pricewise zie ik "aanbiedingen" voor vaste tarieven binnen jaarcontract met maandelijkse kosten van 75-100EUR.
Bij ANWB op basis van hetzelfde energieverbruik stellen ze 40EUR voor als maandbedrag. Wat mis ik hier?
Verbruik: Electra 4300kWh; Gas 490m3
Opwek: Electra 5800kWh
Ik ben wel benieuwd wie beweert dat een vast contract nog altijd gunstiger is. Het is volgens mij namelijk niet altijd waar.
De leveranciers met een vast contract hanteren nu allemaal een of andere vorm van boete voor teruglevering. Het kan dus iets anders uitpakken, maar meestal is het omgerekend ongeveer €0,10 boete per kWh.
Ik neem even Greenchoice als voorbeeld. Die rekenen een boete per kWh (€0,116 per kWh) en niet met een staffel, dus dat rekent makkelijk. Hun TLV (boven je eigen verbruik) is €0,145 per kWh. Jij wekt meer op dan je verbruikt, dus er zijn 3 componenten:
1. Wat je opwekt en direct zelf verbruikt. Bij dynamisch wordt dit volledig gesaldeerd. Ik neem aan dat dat ook bij een vast contract ook zo werkt, hoewel er ook verschillen zijn in de details. Voor dit gedeelte maakt Vast of Dynamisch dan geen verschil, je betaalt of ontvangt immers niks voor wat je op dat moment verbruikt binnen je opgewekte vermogen.
2. Verbruik buiten opwekking, maar binnen salderen. Hier zou het voordeel van Vast moeten zitten. Je wekt immers veel op tijdens goedkope/negatieve uren en kunt dat wegstrepen tegen verbruik op duurdere momenten. Echter, nu rekent Greenchoice dus €0,116 op alles wat je teruglevert en op iedere kWh die je binnen deze component verbruikt dus ook.
Dit moet je bij Dynamisch vergelijken met het verschil dat je gewogen gemiddeld realiseert tussen verbruik en opbrengsten (kale tarief + inkoopvergoeding + Energiebelasting + BTW over dit alles). De meeste mensen hier behalen een iets lagere opbrengst dan wat ze betalen voor wat ze afnemen. Dat verschil is in de regel echter geen €0,116 per kWh, maar een stuk lager.
3. Datgene wat je opwekt boven je eigen verbruik en wat je dus niet mag salderen. Bij Vast krijg je hier de TLV minus de boete, oftewel netto €0,035 (3,5 cent) per kWh.
Dat moet je bij Dynamisch vergelijken met wat je gemiddelde kale prijs is per teruggeleverde kWh. 3,5 cent vertaalt naar ongeveer €0,185 per kWh incl alles. Je kunt hier in het Topic best wat voorbeelden zien van wat men realiseert. Kijk wel goed naar een voor jou vergelijkbare situatie, zoals wel/geen thuisbatterij.
Ik denk dus dat dynamisch gezien component 2 en 3 best wel eens gunstiger zou kunnen uitpakken. Of dat leidt tot het verschil in lijn met de voorspelde maandbedragen is koffiedik kijken. Een vast contract kun je zien als een verzekering tegen prijsschommelingen.
Check wel de voorwaarden van je Leverancier. Sommige dynamische leveranciers vergoeden voor invoering niet de inkoopkosten en zij salderen dus niet volledig.
Door te sturen op verbruik en invoeding kun je met een dynamisch contract behoorlijk wat optimaliseren. Denk aan EV opladen op goedkoopste momenten, PV-omvormer uit bij negatieve tarieven, etc.