Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-09 07:43
svenk91 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 12:26:
Het speelt ook vooral bij regio's die ver van de Noordzee liggen.
Maar heeft Tennet er wel al rekening mee gehouden dat die regio's in de winter al hun stroom van de Noordzee zullen krijgen?

Of hebben meer een korte termijn blik waarbij (bij vaste en variabel contracten) je gewoon 's avonds wat gascentrales aanzet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 22:19
phicoh schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 12:39:
[...]

Maar heeft Tennet er wel al rekening mee gehouden dat die regio's in de winter al hun stroom van de Noordzee zullen krijgen?

Of hebben meer een korte termijn blik waarbij (bij vaste en variabel contracten) je gewoon 's avonds wat gascentrales aanzet?
Tennet houd er wel rekening mee, daarom de vele trajecten om het net te verzwaren. Maar zulke trajecten hebben wel lang nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:01
phicoh schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 12:39:
[...]

Zie: https://www.tennet.eu/nl/...aties/investeringsplannen
en: https://www.tennet.eu/nl/...jard-aan-investeringen-om

Vorig jaar is er 7.7 miljard geïnvesteerd, grootste probleem is volgens mij personeelstekorten, zoals bij veel bedrijven.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svenk91
Tijgerkracht schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 13:23:
[...]

Zie: https://www.tennet.eu/nl/...aties/investeringsplannen
en: https://www.tennet.eu/nl/...jard-aan-investeringen-om

Vorig jaar is er 7.7 miljard geïnvesteerd, grootste probleem is volgens mij personeelstekorten, zoals bij veel bedrijven.
Ook de levering van benodigde onderdelen heeft soms een wachttijd van jaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 17:10
engelbertus schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:55:
Ik heb nog geen knopje gevonden om de zon snachtscaan te zetten, om mijn eigen opwek in de nacht te laten plaatsvinden zodat ik mijn elektrische auto dan op kan laden, om zo mijn eigen groene stroombijdrage aan de energietransitie dan te gebruiken.
Om dit voorbeeld er maar even uit te pikken: is het echt nodig om de auto dagelijks op te laden? Wordt hij dagelijks gebruikt voor de helft van de actieradius? Of kun je het opladen ook verschuiven naar het weekend of een vrije dag?

Moet het toch dagelijks, dan is het dus fijn als 'heel Nederland' dynamisch + PV heeft, dan kun je ipv je eigen opwek bijv de opwek op de zaak gebruiken. We moeten verder kijken dan onze eigen opwek.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
marana schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 14:10:
[...]

Om dit voorbeeld er maar even uit te pikken: is het echt nodig om de auto dagelijks op te laden? Wordt hij dagelijks gebruikt voor de helft van de actieradius? Of kun je het opladen ook verschuiven naar het weekend of een vrije dag?

Moet het toch dagelijks, dan is het dus fijn als 'heel Nederland' dynamisch + PV heeft, dan kun je ipv je eigen opwek bijv de opwek op de zaak gebruiken. We moeten verder kijken dan onze eigen opwek.
Ik heb sinds kort een laadregime aanstaan voor dynamische tarieven die als ik thuiskom om 15:00 er wel eens voor kiest om pas de volgende dag om 14:00 te gaan laden (vanwege lagere tarieven). Ik vond dat de eerste weken heel spannend. In de praktijk werkt het prima, alleen rijden we nu soms van 90 -> 60% en dan van 60% -> 40%, in plaats van van 90 -> 60% en dan van 90 -> 70%.

Ik heb wel een minimum lading van 30% ingesteld, die ongeacht de tarieven word geladen voor 08:00 's ochtends de volgende dag. En er is een knop waarmee je override en gewoon volle snelheid laadt ongeacht alles.

In de praktijk hoeven we nooit op die knop te drukken. ~32.000km/jaar rijden we.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:46
V_ger schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 12:09:
[...]

Zucht. Weer iemand die het niet snapt. Laatst lag de handels markt er uit wegens een technisch probleem. Dus elk land voor zich. Niet omdat het jou niets kon schelen wat de prijs zou worden dus. Het effect op de prijzen was gigantisch. In Frankrijk nagenoeg 0, in Duitsland ruim 1 euro per kWh ofzo, misschien wel meer. Weet het niet precies meer. Nederland was ook duur, maar niet zo extreem. Het zou je dus juist wel moeten schelen wat er in de buurlanden gebeurt!

Het is een markt. Vraag en aanbod en iedereen heeft daar invloed op. Of je dat nu wel of niet iets kan schelen. Meer aanbod betekent lagere prijs en extra afname door export.
dus.... ons PV-óverschot is geld waard.... DIK geld... voor o.a. Duitsland.

Waarom dan die belachelijke TLV prijs? die de ACM rédelijk durft te bestempelen??

en we notabene moeten bloeden om het te leveren?? aan de e-boeren?

[ Voor 3% gewijzigd door Hansieo op 21-08-2024 15:08 ]

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:22
Hansieo schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 15:07:
[...]

dus.... ons PV-óverschot is geld waard.... DIK geld... voor o.a. Duitsland.

Waarom dan die belachelijke TLV prijs? die de ACM rédelijk durft te bestempelen??
Deels, DLD wil best onze zonnestroom voor weinig. Normaal draaien ze vooral op Franse kernenergie.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HDoc
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 09:14
V_ger schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 15:09:
[...]
Deels, DLD wil best onze zonnestroom voor weinig. Normaal draaien ze vooral op Franse kernenergie.
Als dat het geval is, dan weer geval boter op het hoofd. Immers: Duitsland gooit de kerncentrales dicht want wil kernenergie-vrij. Maar ja, als die Fransen het produceren dan is Unser Nahme Haas.

De avatar is een echte foto..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hijdaar95
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16:07
HDoc schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 16:46:
[...]

Als dat het geval is, dan weer geval boter op het hoofd. Immers: Duitsland gooit de kerncentrales dicht want wil kernenergie-vrij. Maar ja, als die Fransen het produceren dan is Unser Nahme Haas.
Ik begreep dat de kosten de beweegreden was voor Duitsland om kerncentrales te sluiten. De bestaande installaties waren te oud en waren aan vervanging toe. Destijds kwam iedere bereking op een veel te hoge kWh prijs uit. (zo'n ding wil immers terugverdiend worden.)
Dat een hoop mensen blij zijn met het gebrek aan radioactief materiaal in hun land is een mooie bijvangst.

Zo schets mijn familie in Duitsland het tenminste.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• V_ger
Hijdaar95 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 19:04:
[...]

Ik begreep dat de kosten de beweegreden was voor Duitsland om kerncentrales te sluiten. De bestaande installaties waren te oud en waren aan vervanging toe. Destijds kwam iedere bereking op een veel te hoge kWh prijs uit. (zo'n ding wil immers terugverdiend worden.)
Dat een hoop mensen blij zijn met het gebrek aan radioactief materiaal in hun land is een mooie bijvangst.

Zo schets mijn familie in Duitsland het tenminste.
Ik dacht dat Fukushima de trigger was voor de Atomausstieg?

Kwa kostprijs, nieuwe centrales zijn pas duur. Vraag maar aan Finland en de UK.

[ Voor 16% gewijzigd door V_ger op 21-08-2024 19:08 ]

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:06
V_ger schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 19:06:
[...]

Was dat niet de trigger om ze versneld uit te schakelen en terug te gaan naar bruinkool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:14
V_ger schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 19:06:
[...]

Waarom Duitsland is gestopt met kernenergie?
Met 33 kernreactoren toendertijd aktief.
Werd de zogenoemde Atomausstieg in 2011 versneld na de kernramp in het Japanse Fukushima. Uit angst voor nieuwe ongelukken en vanwege problemen met de opslag van kernafval besloot de Duitse regering om te stoppen met atoomenergie

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hijdaar95
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16:07
De plannen voor de Atomausstieg stammen uit 2000. Uiteraard is het plan gedurende de vele jaren aangepast. Fukushima heeft in heel Europa voor stress tests gezorgd. Ondanks de positieve bevindingen, is het stoppen versnelt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gilles de Geus
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:18
Hijdaar95 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 19:33:
De plannen voor de Atomausstieg stammen uit 2000. Uiteraard is het plan gedurende de vele jaren aangepast. Fukushima heeft in heel Europa voor stress tests gezorgd. Ondanks de positieve bevindingen, is het stoppen versnelt.
En het gas was lekker goedkoop. En met NordStream II in aantocht was leveringszekerheid gegarandeerd door een 2e directe lijn met een betrouwbare leverancier...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 10us10
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19:37
marana schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 23:20:
[...]

Helemaal mee eens. In het kader van de energietransitie zou iedereen wat mij betreft dynamisch moeten gaan, of je nu wel of geen PV en/of EV hebt.

Ik snap niet zo goed de regelmatig terugkerende opmerking hier 'het scheelt maar een paar tientjes per jaar en dan kies ik liever voor zekerheid qua bedrag'. Als je het milieu erbij in ogenschouw neemt kun je toch niet anders dan voor dynamisch kiezen?
Om hier nog even op terug te keren:
Wel of niet goed omgaan met je verbruik staat los van je contract. Eigen gebruik optimaliseren gaat ook prima zonder dynamisch contract. Niet iedereen heeft zin in onzekerheid op zijn energierekening en net als bij allerlei andere dingen zijn mensen dan bereid iets meer te betalen om die onzekerheid af te kopen. Precies de overweging die je maakt als je voor 1,2 of 3 jaar vastzet.

Als je er nou eens van uitgaat dat iemand zijn best doet om zo veel mogelijk opwek direct te gebruiken, dan kan je binnen die kaders toch het contract kiezen wat je wil? Als je dan kiest voor een contract met wat extra voordeel als je je optimalisatie goed doet en misschien wat nadeel als je dat niet doet: prima. Maar als je daar geen zin in hebt en voor wat anders kiest: ook prima.

Ik reageer op iemand die die optimalisatie doet en een advies vraagt over welke contractvorm goed is. Dan geven we wat mij betreft de opties die er zijn en kunnen we allemaal als grote jongens en meisjes onze eigen afweging maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• phicoh
10us10 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 22:52:
Als je er nou eens van uitgaat dat iemand zijn best doet om zo veel mogelijk opwek direct te gebruiken,
Is dat realistisch? Ja er zullen een paar mensen zijn die dat doen. Maar dat zijn uitzonderingen.

Maar het grote probleem dat ik zie is dat een grote groep eerst dynamisch uitsluit, want dat is eng. En daarna gaan klagen hoe hoog de prijzen zijn voor vast of variabel. En dan natuurlijk wel zonder nadenken stroom invoeden of gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
phicoh schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 11:47:
[...]

Is dat realistisch? Ja er zullen een paar mensen zijn die dat doen. Maar dat zijn uitzonderingen.

Maar het grote probleem dat ik zie is dat een grote groep eerst dynamisch uitsluit, want dat is eng. En daarna gaan klagen hoe hoog de prijzen zijn voor vast of variabel. En dan natuurlijk wel zonder nadenken stroom invoeden of gebruiken.
In mijn vriendengroep krijg ik vooral de reactie: waarom doe je al die moeite om te sturen (EV laden / warmtepomp) voor 4-5 ct / kWh?

Die doen en laten wat ze willen en betalen gewoon de premium.

Don't hate the player, hate the game denk ik dan.

Ik heb mezelf voorgenomen dit een vol jaar te doen om te kijken wat het voordeel is. Als dat voordeel lager dan een gemiddelde maand dan is de kans groot dat ik terug ga naar een vast tarief. Ik wil dus minimaal 8,5% goedkoper uit zijn, anders boeit het me echt te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marana
_eLMo_ schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 11:57:
[...]

Ik heb mezelf voorgenomen dit een vol jaar te doen om te kijken wat het voordeel is. Als dat voordeel lager dan een gemiddelde maand dan is de kans groot dat ik terug ga naar een vast tarief. Ik wil dus minimaal 8,5% goedkoper uit zijn, anders boeit het me echt te weinig.
En als je teruggaat naar een vast tarief ga je niet meer je best doen om vooral eigen opwek te verbruiken?
Wat doe je als de salderingsregeling wordt stopgezet?

Het idee is leuk hoor, dat iedereen zijn best zou doen om overdag of in het weekend meer stroom te verbruiken. In de praktijk is er een extra (financiële) prikkel nodig voor mensen dit gaan doen. Alleen het besef dat het beter is ihkv de energietransitie is niet genoeg.

[ Voor 4% gewijzigd door marana op 23-08-2024 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
In mijn vriendengroep krijg ik vooral de reactie: waarom doe je al die moeite om te sturen (EV laden / warmtepomp) voor 4-5 ct / kWh?

Laten we er vanuit gaan dat mensen die geen moeite willen doen, een contract hebben bij een van de drie grote energieleveranciers. Mijn ervaring (wel WP, geen EV) is dat bij niets doen dynamisch al lang goedkoper is bij afname dan een vast of variabel contract bij de grote 3.

Nu met de terugleverboete is dynamisch ook gewoon goedkoper als je PV hebt.

Ik moet toegeven, als je je EV om precies 18:00 gaat laden, dan zou het anders kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:02
[...]

Don't hate the player, hate the game denk ik dan.

Met 14.000 kWh aan verbruik, hakt die paar cent er toch wel in. Ik heb mijn zonnepanelen (25 stuks) nu 3 maanden, dus ben benieuwd hoeveel van de 14k kWh eigen verbruik wordt!

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• V_ger
Vandaag groot deel van de dag kale prijs rond 0, morgen nog wat lager, maar daar hoor je de "vast contract mensen" nooit over, die focussen alleen op de dure avondpiek en durven daardoor niet. Voor mij geen vast contract, ik profiteer liever van wat de vrije markt brengt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19:03
Hoe groot is de zekerheid van een vast contract. *knip* extraordinary claims require extraordinary evidence

[ Voor 67% gewijzigd door Proton_ op 23-08-2024 13:42 ]

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:54
V_ger schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 13:18:
Vandaag groot deel van de dag kale prijs rond 0, morgen nog wat lager, maar daar hoor je de "vast contract mensen" nooit over, die focussen alleen op de dure avondpiek en durven daardoor niet. Voor mij geen vast contract, ik profiteer liever van wat de vrije markt brengt.
Met 2 gespiegelde huizen, 1 bij Zonneplan, ander Greenchoice, is deze maand tot vandaag 24 cent dynamisch, 20/21 cent vast (normaal is lager dan "dal").

Piekmomenten zijn niet voor niets piekmoment, je komt thuis en zet dan oven tv etc aan. Met sturen, was en vaatwasser overdag draaien win je wel iets maar niet genoeg. Dit is gemiddeld genomen geen goedkope maand, normaal zit ik op 22/23 cent dynamisch.

Bij een verbruik van 6000 kWh (wel warmtepomp/airco, geen EV, PV) scheelt het €60-€180 in het nadeel voor dynamisch als het zo door gaat.

Voor mensen met zonnepanelen is het weer compleet anders nu het geld kost om terug te leveren.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Thepawn
  • Laatst online: 20:06
als je een elektrische auto hebt, is een dynamisch contract een no-brainer, omdat je hem heel goedkoop kunt opladen. als het zonnig is, pak ik de fiets en laad ik de auto op, als het regent, rijd ik met de auto. op het goedkoopste moment van de dag schiet mijn verbruik omhoog: laad de auto, vaatwasser, wasmachine en laad de thuisaccu op, waardoor ik tijdens de avondspits niets hoef te betalen. als je in plaats daarvan op benzine rijdt en daar geen profijt van hebt, dan moet je in de economische berekening ook de prijs van de benzine die je verbrandt meenemen. Ik betaal om mijn auto en huis een heel jaar lang te voeden, minder dan één volle tank benzine. zonne-energie, EPEX-markt, batterijen, zijn allemaal hulpmiddelen die beschikbaar zijn voor mensen die kunnen rekenen en niet bang zijn voor verandering

6kWp PV, 15kWh Deye thuisaccu, EV, Zonneplan, HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thepawn
[...]

de EPEX-prijs is 's avonds soms 10 keer hoger dan overdag. je vrienden profiteren van saldering en gebruiken het net als een batterij. "Saldering" slaat nergens op, niet in de natuurkunde, niet financieel. de overheid legt het op, maar betaalt er niet voor. het zal zeker worden afgeschaft en mensen zullen hun gewoontes moeten veranderen. als ze dat niet doen, zal die premie die ze moeten betalen veel hoger zijn dan slechts 4 cent. stel je voor dat over 5 jaar benzine 5 euro per liter kost, gas 3 euro per m3, elektriciteit 10 cent overdag en 60 cent 's avonds. laten we eens kijken hoe het afloopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:39

Armada

-Wat wil je weten?-

Thepawn schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 19:42:
als je een elektrische auto hebt, is een dynamisch contract een no-brainer, omdat je hem heel goedkoop kunt opladen.
Ook dat ligt er weer aan. Hier ook veel gestuurd met de hoofd-EV, die zo’n 300 kWh laadt per maand. Maar als ik een aantal dagen achter elkaar naar kantoor moet, dan heb ik alleen de avonduren en de nacht om bij te laden. Gevolg: relatief dure uren. En ja, het weekend maakt meestal wel weer wat goed, maar andere activiteiten zoals de ochtenddouche, het avondeten bereiden, zijn niet naast de piekuren uit te voeren. Dus toch ook maar nog voor het vaste contract gekozen van Greenchoice met 20/21ct. Enige perverse prikkel: na terugkomst van kantoor is het het goedkoopst om nog in de piekuren bij te laden, wat ze eigenlijk niet willen.
(Overigens geen zonnepanelen)

- I've run out of sick days, so I'm calling in dead - Xbox Live Gamertag PSN id

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:55

de Peer

under peer review

Thepawn schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 19:42:
als je een elektrische auto hebt, is een dynamisch contract een no-brainer, omdat je hem heel goedkoop kunt opladen.
Absoluut geen no-brainer. Door te salderen laad ik toch echt een heel stuk goedkoper op. En dat heb ik nog mooi vast kunnen leggen voor 3 jaar zonder terugleverboete.

Mijn energierekening is ondanks 2 EV's al 7 jaar (zwaar) negatief en dat zal hij ook nog 3 jaar blijven. Met dynamisch zou dat niet gelukt zijn, dan zou ik weer moeten gaan betalen.

Daarnaast hoort bij goedkoop dynamisch laden ook duur dynamisch laden op de momenten dat je zelf minder flexibel bent.

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 24-08-2024 05:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

13art

Moderator Mobile
de Peer schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 05:53:
[...]

Absoluut geen no-brainer. Door te salderen laad ik toch echt een heel stuk goedkoper op. En dat heb ik nog mooi vast kunnen leggen voor 3 jaar zonder terugleverboete.

Mijn energierekening is ondanks 2 EV's al 7 jaar (zwaar) negatief en dat zal hij ook nog 3 jaar blijven. Met dynamisch zou dat niet gelukt zijn, dan zou ik weer moeten gaan betalen.

Daarnaast hoort bij goedkoop dynamisch laden ook duur dynamisch laden op de momenten dat je zelf minder flexibel bent.
Een no-brainier wanneer je een EV hebt en niet voldoende opwekt op jaarbasis om al het verbruik te dekken en wanneer je de mogelijkheid hebt om je laadgedrag wat te sturen.

Ik vraag me af of het salderen gekoppeld is aan een X jarig contract. Het zou me niet verbazen als het daar los van staat. Je krijgt namelijk keurig een bedrag per opgewekte kWh. Dat staat los van wel of niet salderen. Salderen is een verplichting voor elke energieleverancier ongeacht wat voor soort contract.

[ Voor 10% gewijzigd door 13art op 24-08-2024 08:27 ]

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
[...]

Jou situatie is altijd gunstig. Ik neem aan dat je nog steeds bij Tibber zit.

Net zoals mijn situatie ook super gunstig is. :)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 20:19
John245 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 09:07:
[...]

Jou situatie is altijd gunstig. Ik neem aan dat je nog steeds bij Tibber zit.

Net zoals mijn situatie ook super gunstig is. :)
@de Peer heeft volgens mij 2x GC als contract.
Z'n onderschrift is wat "achterstallig" :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Simpel360 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 10:42:
[...]

@de Peer heeft volgens mij 2x GC als contract.
Z'n onderschrift is wat "achterstallig" :+
Achterstallig: ja :P
Ik zat korte tijd op 2 x GC, maar de huidige situatie is 1 x GC en 1 x Zonneplan. Tibber deed moeilijk over een nieuw contract op mijn SAP terwijl er nog een Tibber-contract zat op mijn PAP. Dus even een uitstapje naar Zonneplan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thepawn
[...]

Mijn energierekening is ondanks 2 EV's al 7 jaar (zwaar) negatief en dat zal hij ook nog 3 jaar blijven.
Ik had het over de huidige situatie, met feed-in-tarieven, niet over oude contracten. Ik denk dat je iets meer zonnepanelen hebt dan het gemiddelde huis. Je voedt veel als de energie goedkoop is, en neemt het terug als het duur is. Iemand betaalt om dat in stand te houden. Verwacht je dat de situatie hetzelfde blijft bij de volgende contractverlenging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Thepawn schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 11:14:
[...]

Verwacht je dat de situatie hetzelfde blijft bij de volgende contractverlenging?
Nee absoluut niet, elk jaar is de situatie weer anders momenteel. De markt is continu in beweging. Ik ben zelf ook groot voorstander van dynamische contracten en ben er ook van overtuigd dat dat de toekomst is.
Maar tegelijkertijd is het natuurlijk wel de kunst om nog zo lang mogelijk te profiteren van huidige regelingen en contracten.

En met veel PV en 2 EV's is er natuurlijk een mooie uitdaging om dat straks (over 3 jaar) zo veel mogelijk te optimaliseren.

PAP-SAP met schakelaar helpt ook. daardoor kan ik mijn EV's normaal gesproken laten met het vaste contract maar bij zwaar negatieve prijzen zet ik even de schakelaar in de meterkast om en profiteer ik van dynamische tarieven. Dat zou eventueel nog geautomatiseerd kunnen worden maar dat vind ik nu nog niet nodig, te weinig schakelmomenten.

[ Voor 43% gewijzigd door de Peer op 24-08-2024 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Laatst online: 19:33

koboy

Heb een idee voor een icon

[...]

Leuk voor jou in t/m 2026. Per 1-1-2027 wordt er niet meer gesaldeerd en ga je flink betalen. Ruim 30 cent per kWh die naar je toe komt, en je krijgt een paar cent terug voor je PV kWh-tjes.....
Vergeet ook niet dat het afkopen van een contract gebaseerd is op de verwachtte mis te lopen omzet, dus je zit al die maanden nog vast in je 3 jaar contract.
2 EV's, dat is ongeveer 3000 kWh voor een half jaar, keer ruim 30 cent, afgerond 1000 euro, waar hooguit een paar honderd euro terugleververgoeding tegenover staat. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de rest van je verbruik..... Hoop voor je dat het 2½ jaar salderen het waard is.....

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simpel360
koboy schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 12:05:
[...]

Leuk voor jou in t/m 2026. Per 1-1-2027 wordt er niet meer gesaldeerd en ga je flink betalen. Ruim 30 cent per kWh die naar je toe komt, en je krijgt een paar cent terug voor je PV kWh-tjes.....
Vergeet ook niet dat het afkopen van een contract gebaseerd is op de verwachtte mis te lopen omzet, dus je zit al die maanden nog vast in je 3 jaar contract.
2 EV's, dat is ongeveer 3000 kWh voor een half jaar, keer ruim 30 cent, afgerond 1000 euro, waar hooguit een paar honderd euro terugleververgoeding tegenover staat. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de rest van je verbruik..... Hoop voor je dat het 2½ jaar salderen het waard is.....
Probleem alleen is dat niemand in de (nabije) toekomst kan kijken.
Wat je wel kan doen is zorgen dat je wat flexibel ben in je mogelijkheden.

Als je in het verleden er al vroeg bij zat is de gedane investering al een heel eind (zo niet helemaal) terug verdiend.
Maar zoals altijd:

Er gaat nog zat veranderen, ook in de prijsstelling van een KWh of m3, dat is de zekerheid die je wel hebt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

Leuk voor jou in t/m 2026. Per 1-1-2027 wordt er niet meer gesaldeerd
Hoe kom je daar nu weer bij? Daar is voorlopig totaal geen sprake van. Er is alleen een vaag voornemen/plan dat uitgesproken is. Men probeert dit al sinds 2018 af te schaffen, zonder succes.
Ik zie het voorlopig nog niet door 1e+2e kamer komen. en sowieso is natuurlijk de vraag wat er voor terugkomt, daar kan ik mogelijk weer van profiteren door daar op in te spelen.
[...]

maak je om mij maar niet druk hoor. ik ben op alles voorbereid ;-)
Ik heb 2 slimme meters. Kan dus lekker 2 contracten tegelijk afsluiten en het 3jarig contract door laten lopen zonder er gebruik van te maken bijvoorbeeld. Ik kom dus nooit 'vast' te zitten.
[...]

2 EV's, dat is ongeveer 3000 kWh voor een half jaar, keer ruim 30 cent, afgerond 1000 euro,
Nou nee, want een aanzienlijk deel zal direct vanuit de zonnepanelen komen.

Het is sowieso allemaal peanuts. De panelen hebben 11.000 euro gekost. Hebben tot nu toe al 40.000 euro opgeleverd en dat gaat nog even lekker door.
En ik ben flexibel. PAP + SAP en dynamische contracten. Geloof me, ik maak me niet druk 8) als ik na 10 jaar een zeer negatieve energierekening een paar tientjes moet gaan betalen. En wie weet verzin ik wel weer iets om daar ook weer onderuit te komen.

[ Voor 65% gewijzigd door de Peer op 24-08-2024 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19:16
de Peer schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 12:49:
[...]

Hoe kom je daar nu weer bij? Daar is voorlopig totaal geen sprake van. Er is alleen een vaag voornemen/plan dat uitgesproken is. Men probeert dit al sinds 2018 af te schaffen, zonder succes.
Ik zie het voorlopig nog niet door 1e+2e kamer komen.
En zelfs als dat scenario er zou zijn (ik zit in dezelfde positie met nog 3 jaar zonder terugleverkosten) als je evenveel terug levert (of meer) dan betrekt uit het net dan kun je vlak voor einde salderen dat contract nog opzeggen, uit de boeteberekening zal dan iets rond de 0 euro uitkomen. De energieleverancier heeft namelijk onder de huidige omstandigheden nauwelijks verdiensten aan ‘aan ons’. (En dus ‘geen’ verlies waarop de boetes gebaseerd zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Rojado schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 12:57:
[...]

En zelfs als dat scenario er zou zijn (ik zit in dezelfde positie met nog 3 jaar zonder terugleverkosten) als je evenveel terug levert (of meer) dan betrekt uit het net dan kun je vlak voor einde salderen dat contract nog opzeggen, uit de boeteberekening zal dan iets rond de 0 euro uitkomen. De energieleverancier heeft namelijk onder de huidige omstandigheden nauwelijks verdiensten aan ‘aan ons’. (En dus ‘geen’ verlies waarop de boetes gebaseerd zijn)
dat denk ik ook ja..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
Zohee, van middernacht tot morgen 1700 is de kale prijs 0 of lager. Het waait zeker 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
V_ger schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 13:07:
Zohee, van middernacht tot morgen 1700 is de kale prijs 0 of lager. Het waait zeker 😉
Ter compensatie hadden ze de tarieven in de avond wel wat hoger kunnen maken. ;)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 16:39
Gammo schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 01:18:
[...]

Dynamisch i.p.v Greenchoice verlengen scheelt in ieder geval € 1021,- aan terugleverkosten.

Omdat je veel panelen op oost en west hebt, wek je nog redelijk wat stroom op in het begin van de ochtend en eind van de middag/begin avond. Dan is de prijs hoger dan in het begin van de middag, dus dat is positief. Desondanks zou ik er vanuit gaan dat je gemiddelde afnametarief hoger zal liggen dan je teruglevertarief, mede omdat je de 'dienstauto' in de zomermaanden 's nachts moet opladen wanneer de prijzen bovengemiddeld hoog zijn (in de wintermaanden is er dan veel wind en weinig zon, waardoor de nacht juist wel het goedkoopst is). Stel het verschil is 5 cent, dan loop je € 439,- mis t.o.v. volledig salderen bij een vast contract, maar het voordeel van de terugleverkosten die je niet hebt, is een stuk groter.
Kogel is hier door de kerk, na jaren maximaal voordeel uit salderen nu voor het eerst dynamisch. Afgelopen 1-2 jaar al aardig kunnen voorbereiden.

SMA omvormer + Home Manager die ook de wasmachine en droger aan kan sturen. Helaas geen wifi op de vaatwasser dus die stellen we zelf in (10sec werk). En ipv 17.00-17.30 tegen de hoogste tarieven aanvangen met laden van 1 van de 2 ev’s, afgelopen dagen overdag geladen met veel pv invoeding. Ik ga mijn New Motion paal nog wel vervangen door een Zaptec, ik wil graag ook wat met die grid rewards proberen. Met 2 EV’s moet dat wel te doen zijn.
Allemaal weinig moeite en leuk om even uit te zoeken, financieel zal het ook wat gaan opleveren vermoed ik.
Het laadpaal tarief thuis laat ik staan op 40ct zodat mijn werkgever voldoende blijft betalen wanneer de tarieven wat hoger gaan worden in de toekomst.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:32
[...]

Mensen, we moeten even oppassen met algemene stellingen als dynamisch/vast is wel/niet een no-brainer.

Het hangt heel erg van de persoonlijke factoren af wat het voordeligst uitpakt.

Het bovenstaande voorbeeld kan best kloppen, maar de realiteit met PV is dat als je nu een vast contract wilt afsluiten dat je toch echt rekening moet houden met terugleverkosten die een flinke hap nemen uit je rendement.

Greenchoice is een 'mooie' wat dat betreft: TLV van €0,145 klinkt mooi, maar houd ook even rekening met de terugleverkosten van €0,115 over al je opwekking, dus inclusief wat je mag salderen.

Dus zat je voor 20 juni of daaromtrent bij Greenchoice met een laag tarief zonder terugleverkosten, dan zit je met een meeropbrengst goed.

Maar wil je nu afsluiten bij Greenchoice en heb je aanzienlijk PV, dan moet je toch echt even gaan rekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

de Peer schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 12:49:
[...]

Ik zie het voorlopig nog niet door 1e+2e kamer komen. en sowieso is natuurlijk de vraag wat er voor terugkomt, daar kan ik mogelijk weer van profiteren door daar op in te spelen.

[...]

maak je om mij maar niet druk hoor. ik ben op alles voorbereid ;-)
Ik heb 2 slimme meters. Kan dus lekker 2 contracten tegelijk afsluiten en het 3jarig contract door laten lopen zonder er gebruik van te maken bijvoorbeeld. Ik kom dus nooit 'vast' te zitten.

[...]

Nou nee, want een aanzienlijk deel zal direct vanuit de zonnepanelen komen.

Het is sowieso allemaal peanuts. De panelen hebben 11.000 euro gekost. Hebben tot nu toe al 40.000 euro opgeleverd en dat gaat nog even lekker door.
En ik ben flexibel. PAP + SAP en dynamische contracten. Geloof me, ik maak me niet druk 8) als ik na 10 jaar een zeer negatieve energierekening een paar tientjes moet gaan betalen. En wie weet verzin ik wel weer iets om daar ook weer onderuit te komen.
O ja, jij was 1 van die "valsspelers" met een SAP. Heb er ook aan zitten rekenen, maar met ons verbruik duurt het veel te lang voor ik überhaupt de aanlegkosten heb terugverdiend.

Die salderingsregeling gaat er aan per 1 januari 2027. De tegenstribbelaars in de eerste Kamer (die tegen stemden voor eigen politiek gewin) zien nu ook dat de kosten van het salderen verhaald worden op de consumenten die terugleveren. Ze dachten dat de energiebedrijven dit niet zouden doen....... In de tweede kamer is een zelfde sentiment, dus ook al valt deze regering, dan nog zie ik geen meerderheid voor behoud.
Na afschaffen van de salderingsregeling verdwijnt de hele wirwar aan terugleverkosten die er nu is (belofte van de energiemaatschappijen, maar ook toezicht van de ACM). Hierdoor worden de energiemarkt weer een stuk overzichtelijker.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Rojado schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 12:57:
[...]

Je zal moeten opzeggen vlak voordat er een klap op het afschaffen van de salderingsregeling ingaat. Stel, voorjaar volgend jaar gaan 1e en 2e Kamer akkoord met afschaffen per 1-1-2027, dan is vanaf dat moment de verwachtte inkomsten bekend. Vanaf dat moment krijg je dus ook een "hoge" opzegboete.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

koboy schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 15:10:
[...]
Die salderingsregeling gaat er aan per 1 januari 2027.
Jij hebt blijkbaar inside informatie + glazen bol.
Na afschaffen van de salderingsregeling verdwijnt de hele wirwar aan terugleverkosten die er nu is (belofte van de energiemaatschappijen, maar ook toezicht van de ACM). Hierdoor worden de energiemarkt weer een stuk overzichtelijker.
Wacht nou eerst maar eens af of er uberhaupt nog een kabinet is rond die tijd... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

de Peer schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 15:37:
[...]

Jij hebt blijkbaar inside informatie + glazen bol.

[...]

Wacht nou eerst maar eens af of er uberhaupt nog een kabinet is rond die tijd... ;)
Als ik het gemopper ook vanuit de politiek hoor over de chaos aan terugleverkosten hoef ik geen glazen bol te hebben.
Vergeet niet dat dit een maatregel is die niet alleen de landelijke overheid geld kost, maar ook de energiebedrijven (en daarmee de aandeelhouders die regelmatig regionale overheid zijn).
Eigenlijk weet iedere weldenkende consument al een jaar of 10 dat er een eind aan zit te komen Dat er een paar mafklappers zijn die een hoop stemming maken omdat ze 2 of 3x hun jaarverbruik hebben meer laten leggen (zonder slim genoeg te zijn voor een achtervang zoals jij), en wat mensen die met een dure huur constructie zijn opgelicht (denk maar aan de aandelen lease zaken) maakt nog niet dat het politiek sentiment verandert.
Bottom line is namelijk dat zonnepanelen nog steeds renderen. Ja minder dan met salderen, maar je krijgt nog steeds geld voor elke kWh die je teruglevert, en wat je direct zelf verbruikt hoef je ook niet te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19:16
koboy schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 15:17:
[...]

Je zal moeten opzeggen vlak voordat er een klap op het afschaffen van de salderingsregeling ingaat. Stel, voorjaar volgend jaar gaan 1e en 2e Kamer akkoord met afschaffen per 1-1-2027, dan is vanaf dat moment de verwachtte inkomsten bekend. Vanaf dat moment krijg je dus ook een "hoge" opzegboete.
Ik twijfel of het klopt wat je hier zegt, de boete wordt berekend tussen de contractprijs die je hebt en de dan op dat moment actuele prijs (die we uiteraard nu nog niet kennen) voor hetgeen je van het net afneemt. Dus feitelijk alleen datgene wat ze mislopen doordat ze die stroom niet voor bv 30 cent kunnen verkopen omdat de prijs dan eventueel 20 cent is. Dan ligt het er dus aan hoe ieders afname patroon over de resterende periode is of die boete laag dan wel hoger is. Andere effecten spelen dan geen rol.
Maar ik vertrouw erop dat we elkaar hier in deze forumpost tegen die tijd scherp houden in de discussies zodat we tegen die tijd goed geïnformeerd en weloverwogen besluiten kunnen nemen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Rojado schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 16:39:
[...]

Ik twijfel of het klopt wat je hier zegt, de boete wordt berekend tussen de contractprijs die je hebt en de dan op dat moment actuele prijs (die we uiteraard nu nog niet kennen) voor hetgeen je van het net afneemt. Dus feitelijk alleen datgene wat ze mislopen doordat ze die stroom niet voor bv 30 cent kunnen verkopen omdat de prijs dan eventueel 20 cent is. Dan ligt het er dus aan hoe ieders afname patroon over de resterende periode is of die boete laag dan wel hoger is. Andere effecten spelen dan geen rol.
Maar ik vertrouw erop dat we elkaar hier in deze forumpost tegen die tijd scherp houden in de discussies zodat we tegen die tijd goed geïnformeerd en weloverwogen besluiten kunnen nemen. :)
Je hebt gelijk wat betreft het tarief verschil. Wel wordt er gekeken naar het verwachte verbruik op basis van historische meterstanden. Dus je betaalt het verschil in prijs over het niet geleverde deel van het contract. Zal dus effectief ergens richting de 10 cent per kWh liggen wat nu het prijsverschil is tussen wel en geen terugleverkosten. Ga er hier wel vanuit dat de energieprijzen enigszins stabiel blijven....

Edit: voor de volledigheid: er wordt alleen gekeken naar het leveren/salderen deel. Begin juli was mijn opzeg vergoeding voor het stroom deel nul terwijl ik in de paar maanden wat het over ging toch echt meer produceer dan afneem. Voor het gas deel was het een paar euro, dacht dat dat het volledige gas deel was, naar zie nu dat ik wat meer gas verbruik in de zomer dan ik dacht. Prijs is nog stevig gedaald in een jaar.

[ Voor 14% gewijzigd door koboy op 24-08-2024 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
koboy schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 17:24:
[...]

Je hebt gelijk wat betreft het tarief verschil. Wel wordt er gekeken naar het verwachte verbruik op basis van historische meterstanden. Dus je betaalt het verschil in prijs over het niet geleverde deel van het contract. Zal dus effectief ergens richting de 10 cent per kWh liggen wat nu het prijsverschil is tussen wel en geen terugleverkosten. Ga er hier wel vanuit dat de energieprijzen enigszins stabiel blijven....

Edit: voor de volledigheid: er wordt alleen gekeken naar het leveren/salderen deel. Begin juli was mijn opzeg vergoeding voor het stroom deel nul terwijl ik in de paar maanden wat het over ging toch echt meer produceer dan afneem. Voor het gas deel was het een paar euro, dacht dat dat het volledige gas deel was, naar zie nu dat ik wat meer gas verbruik in de zomer dan ik dacht. Prijs is nog stevig gedaald in een jaar.
We zitten hier in het day ahead/dynamische topic, welke van die aanbieders hebben dan een opzegvergoeding en een langere contractduur dan 1 maand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thepawn
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dPjJa8CokugF-xIszOjf0slgbHw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BBN2ImjroUBEYX2vXcS0KuPa.png?f=fotoalbum_large
zonneplan rapporteert het percentage hernieuwbare energie op het Nederlandse elektriciteitsnet. het is duidelijk dat er midden op een zonnige dag genoeg is voor eigen gebruik en export naar andere landen. tijdens een nacht zonder wind wordt de energie gemaakt van gas en andere fossiele bronnen. ik denk dat het sturen van ons verbruik heel belangrijk is, en saldering zorgt ervoor dat mensen dit volledig negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
  • Laatst online: 14:02
Thepawn schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 12:38:
[Afbeelding]
zonneplan rapporteert het percentage hernieuwbare energie op het Nederlandse elektriciteitsnet. het is duidelijk dat er midden op een zonnige dag genoeg is voor eigen gebruik en export naar andere landen. tijdens een nacht zonder wind wordt de energie gemaakt van gas en andere fossiele bronnen. ik denk dat het sturen van ons verbruik heel belangrijk is, en saldering zorgt ervoor dat mensen dit volledig negeren
Het is niet perse saldering dat er voor zorgt dat mensen dit negeren, maar de contractvorm.

Ik heb een dynamisch contract en zorg er juist nu voor dat ik mijn auto oplaad als het aanbod groot is en dus de tarieven laag, ook al is er saldering.

Voorheen had ik een vast contract met nacht/dagtarief en toen was het voordelig de auto in de nacht op te laden.

Als saldering vervalt dan wordt het wel nog voordeliger om zoveel mogelijk van je eigen zonnestroom te gebruiken, welke contractvorm je ook hebt, dus daar zit wel een extra stimulans.

[ Voor 8% gewijzigd door WillemD61 op 25-08-2024 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:39
13art schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 08:19:
[...]

Een no-brainier wanneer je een EV hebt en niet voldoende opwekt op jaarbasis om al het verbruik te dekken en wanneer je de mogelijkheid hebt om je laadgedrag wat te sturen.

Ik vraag me af of het salderen gekoppeld is aan een X jarig contract. Het zou me niet verbazen als het daar los van staat. Je krijgt namelijk keurig een bedrag per opgewekte kWh. Dat staat los van wel of niet salderen. Salderen is een verplichting voor elke energieleverancier ongeacht wat voor soort contract.
Precies, met zonnedaken wordt je nu gestraft. Heb je geen zonnepanelen, dan is dat terecht, want je wilt niet meebetalen aan de kosten voor de energietransitie. Straks is er geen fossiele energie meer en wekken zonnepanelen van consumenten 100% van door consumenten benodigde stroom op, want er moet toch iets gedaan worden om die transitie mogelijk te maken. Hoe ga je dan je auto laden als je niet zelf je stroom opwekt? Dan wil jij wel graag gebruik maken van de netwerkvoorzieningen en zonnestroom die door consumenten wordt opgewekt. Gaan dan mensen met een ev boetes betalen? En de kwestie of er elke dag geladen moet worden: wie niet in de Randstad woont maakt best veel woon werk km. Zeker bij voltijd banen. Overdag. Er zijn nauwelijks voorzieningen om je auto op te laden als deze niet thuis op de oprit staaat, maar ergens op een parkeerterrein. En als daar wel voorzieningen zijn, is dat niet voldoende voor alle Evy’s die erstasn. Heb je wel mazzel, dan is het laden nog duurder dan thuis, zelf met boetes meegereken. En het is best lastig, als je twee keer extra per dag van kantoor naar de garage mag hobbelen om de auto weg te zetten. En het Duitsland verhaal, dat is ook wat ik bedoel, er is altijd wel ergens stroom nodig, maar als daar geen rekening mee wordt gehouden, of niet getransporteerd kan worden of het simpelweg niet tussen landen is ingekocht, dan heb je lokaal altijd of een tekort of een overschot. Dat ligt dus niet aan de opwek. De kosten van transport omvat dus ook die van de opgewekte stroom, die moet je daarom over alle consumenten verdelen. Dan is het dynamische tarief niet echt eerlijk genoeg, optimalisatie gaat naar zover als mogelijk is, je kunt moeilijk alle kWh in het weekend laden, als je doordeweeks meer kWh nodig hebt dan er in je accu passen, of je moet ook een thuisaccu nemen, of een extra ev, of een ev met heeeel grote accu. Die kosten worden dan alleen betaald door mensen die wel willen en kunnen bijdragen aan de energietransitie. Waarom dan die mensen een aantal jaren later ook nog eens beboeten? Als iedereen al zijn energievoorzieningen afstemt op zijn verbruikt, is een dynamisch contract een contract met nagenieg stabiele prijs,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
engelbertus schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 13:47:
[...]

Precies, met zonnedaken wordt je nu gestraft. Heb je geen zonnepanelen, dan is dat terecht, want je wilt niet meebetalen aan de kosten voor de energietransitie. Straks is er geen fossiele energie meer en wekken zonnepanelen van consumenten 100% van door consumenten benodigde stroom op, want er moet toch iets gedaan worden om die transitie mogelijk te maken. Hoe ga je dan je auto laden als je niet zelf je stroom opwekt? Dan wil jij wel graag gebruik maken van de netwerkvoorzieningen en zonnestroom die door consumenten wordt opgewekt. Gaan dan mensen met een ev boetes betalen? En de kwestie of er elke dag geladen moet worden: wie niet in de Randstad woont maakt best veel woon werk km. Zeker bij voltijd banen. Overdag. Er zijn nauwelijks voorzieningen om je auto op te laden als deze niet thuis op de oprit staaat, maar ergens op een parkeerterrein. En als daar wel voorzieningen zijn, is dat niet voldoende voor alle Evy’s die erstasn. Heb je wel mazzel, dan is het laden nog duurder dan thuis, zelf met boetes meegereken. En het is best lastig, als je twee keer extra per dag van kantoor naar de garage mag hobbelen om de auto weg te zetten. En het Duitsland verhaal, dat is ook wat ik bedoel, er is altijd wel ergens stroom nodig, maar als daar geen rekening mee wordt gehouden, of niet getransporteerd kan worden of het simpelweg niet tussen landen is ingekocht, dan heb je lokaal altijd of een tekort of een overschot. Dat ligt dus niet aan de opwek. De kosten van transport omvat dus ook die van de opgewekte stroom, die moet je daarom over alle consumenten verdelen. Dan is het dynamische tarief niet echt eerlijk genoeg, optimalisatie gaat naar zover als mogelijk is, je kunt moeilijk alle kWh in het weekend laden, als je doordeweeks meer kWh nodig hebt dan er in je accu passen, of je moet ook een thuisaccu nemen, of een extra ev, of een ev met heeeel grote accu. Die kosten worden dan alleen betaald door mensen die wel willen en kunnen bijdragen aan de energietransitie. Waarom dan die mensen een aantal jaren later ook nog eens beboeten? Als iedereen al zijn energievoorzieningen afstemt op zijn verbruikt, is een dynamisch contract een contract met nagenieg stabiele prijs,
Waarom is niet dynamisch niet eerlijk genoeg. Het is gewoon een transparante markt waarop aangeboden en gekocht wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:39
John245 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 13:49:
[...]

Waarom is niet dynamisch niet eerlijk genoeg. Het is gewoon een transparante markt waarop aangeboden en gekocht wordt.
Zonnestroom wordt alleen opgewekt als er zon schijnt. Die is niet te sturen.daar oplossingen voor vinden kost geld. Uitzetten kost geld, transport kost geld. Je ev opladen als het tarief laag is levert geld op. Ergo heb je zonnepanelen, dan ben je de dupe, heb je een ev dan ben goedkoper onderweg dan fossiel, en kun je laden bij lage tarieven, is dat nog voordeliger. Het speelveld is dan dus niet meer eerlijk. Je kunt een thuisaccubkopen, kost wederrom geld, en geldt ook als je geen pv hebt. Maar alleen voor mensen met pv is het min of meer nodig om hun stroom niet terug te hoeven leveren. Teruglevering, is een essentieel onderdeel van de energie wereld in de toekomst in mijn beleving, anders ben je immers zelfvoorzienend. Geen contract nodig. En energiebedrijven ook niet meer blij want niet meer nodig, of alleen voor mensen zonder eigen voorziening.reken maar dat dan de tarieven omhoog gaan! Of dat dan dynamische tarieven zijn of niet, dat lijkt me niet de way to go. Een dynamisch tarief is een tarief zonder risico voor de handelaars/leveranciers, en een dwangmiddel voor de consument. Als je dynamische tarieven de oplossing vindt is het zegmaar een stevige aanbeveling om iedereen een maagband te laten aanmeten om te sturen op minder mensen met een bmi boven de 22,5.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
engelbertus schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 14:17:
[...]
Als je dynamische tarieven de oplossing vindt is het zegmaar een stevige aanbeveling om iedereen een maagband te laten aanmeten om te sturen op minder mensen met een bmi boven de 22,5.
Is het gebruiksprofiel dan anders voor mensen met een bmi lager of gelijk aan 22,5 dan voor mensen met een bmi hoger dan 22,5?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marana
engelbertus schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 13:47:
[...]

En de kwestie of er elke dag geladen moet worden: wie niet in de Randstad woont maakt best veel woon werk km. Zeker bij voltijd banen. Overdag.
Ook buiten de Randstad werken mensen op minder dan 50km afstand. En 2-3 dagen per week thuiswerken is voor veel banen vrij normaal, zeker voor banen die verder weg zijn.
Wij hebben 2 EV's die ieder maar 1-2x per week aan de lader staan. Dat kan prima getimed worden in het weekend, op een thuiswerkdag, op een vrije dag, of een winderige nacht. En als we dan toch eens 2 dagen achter elkaar verder weg moeten met 1 auto, dan laden we op na 20u 's avonds.
Dan is het dynamische tarief niet echt eerlijk genoeg, optimalisatie gaat naar zover als mogelijk is
Is een vast tarief dan wel eerlijk? Wetende dat er op zonnige en/of windere dagen veel meer aanbod is van stroom?
Wie bepaalt wat er eerlijk is? Voor de BV Nederland is het t eerlijkst als stroom wordt afgenomen wanneer de opwek het grootst is.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:50
Gammo schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 19:53:
[...]

In het verleden is gebleken dat Tibber bij een overschot op de jaarafrekening niet de btw over de uurprijs verrekent, maar enkel de energiebelasting.

Het zou fijn zijn als iemand met een recente jaarafrekening en overschot zou kunnen bevestigen of dit nog steeds het geval is.
Vandaag heb ik de eindfactuur van Tibber ontvangen. Ik kan bevestigen dat over het overschot van mijn export, na saldering dus, alleen de energiebelasting (en de BTW over alleen diezelfde energiebelasting) wordt teruggevorderd.

De BTW over de geëxporteerde energie mag je dus nog steeds houden, dankjewel Tibber! ;)

Daarmee komt mijn gerealiseerde gewogen gemiddelde tarief voor export op afgerond 7,9 ct/kWh, over ca. 1900 kWh export van januari 2024 tot en met juli 2024, niet slecht...

Noot: ik heb wel een HA automation actief gehad in deze periode die de PV omvormer terugregelde of helemaal uitzette, bij negatieve EPEX prijzen...

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marana
Gameboy schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 09:35:
[...]

Vandaag heb ik de eindfactuur van Tibber ontvangen. Ik kan bevestigen dat over het overschot van mijn export, na saldering dus, alleen de energiebelasting (en de BTW over alleen diezelfde energiebelasting) wordt teruggevorderd.

De BTW over de geëxporteerde energie mag je dus nog steeds houden, dankjewel Tibber! ;)

Daarmee komt mijn gerealiseerde gewogen gemiddelde tarief voor export op afgerond 7,9 ct/kWh, over ca. 1900 kWh export van januari 2024 tot en met juli 2024, niet slecht...

Noot: ik heb wel een HA automation actief gehad in deze periode die de PV omvormer terugregelde of helemaal uitzette, bij negatieve EPEX prijzen...
Zie maar eens een vast of variabel contract af te sluiten met dit tarief na aftrek van de terugleververgoeding. Niet slecht inderdaad!

Je bent overgestapt naar een andere dynamische leverancier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19-06 11:37
[...]

heb je ook gas via Tibber?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
Tibber doet geen gas (dacht ik)

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
het staat wel op hun site stroom / stroom + gas

ik ben ook bang dat ze goed in stroom zijn en gas er een beetje bij doen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-09 13:30
wwwmarcel schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 11:19:
het staat wel op hun site stroom / stroom + gas

Tibber doet inderdaad ook gas als reseller van EnergyZero. Je krijgt een aparte factuur volgens mij.

Ze 'doen het er een beetje bij' inderdaad, maar ik zie niet helemaal in waarom dat verkeerd is. Ik zou niet weten waarom ze het slechter zouden doen dan andere resellers. Daarnaast is gas ook helemaal niet spannend, want je kan er toch nauwelijks op sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
marana schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 11:11:
[...]

Zie maar eens een vast of variabel contract af te sluiten met dit tarief na aftrek van de terugleververgoeding. Niet slecht inderdaad!

Je bent overgestapt naar een andere dynamische leverancier?
Ja, naar Zonneplan, omdat mijn panelen ook door hen zijn geplaatst, en ik nu gebruik kan maken van hun Powerplay dienst. Dat levert ook aardig rendement (hopelijk nog beter wanneer de Connect er is, die was vertraagd. De AI kan dus nu niet helemaal optimaal sturen, omdat er data ontbreekt)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
Neen, ik heb stadsverwarming, dus geen gascontract...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Nu online

13art

Moderator Mobile
[...]

Keurig! Ik ga het eerst even een jaartje aankijken waar ik op uit ga komen voordat ik bij negatieve prijzen de omvormer uit ga zetten (Geen HA hier in huis dus zou het dan telkens handmatig moeten doen). Maar met de overstap naar Tibber ook een EV gekocht, nieuwe panelen gelegd en er is een kleine op komt. Kortom allemaal extra verbruik. Dus ik verwacht niet gek veel export te hebben, maar dat gaan we wel zien na een jaar bij Tibber te zitten. Al wordt het natuurlijk weer een ander verhaal bij afschaffen van de salderingsregeling, maar dat zien we dan wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Tijgerkracht schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 11:17:
[...]

Tibber doet geen gas (dacht ik)
tegenwoordig wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
Tibber Gas gaat vrijwel volledig paralel omdat ze eigenlijk alleen een reseller zijn. Het gaat ook via een andere app/webomgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
hmm oke..dat betekend goed genoeg of beter omdat ergens anders te halen..
heeft niet mijn voorkeur...ik vind afnemen van energie afnemen al lastig en ondoorzichtig genoeg

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• NielsvdBeek
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19:49
wwwmarcel schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 16:52:
hmm oke..dat betekend goed genoeg of beter omdat ergens anders te halen..
heeft niet mijn voorkeur...ik vind afnemen van energie afnemen al lastig en ondoorzichtig genoeg
Ik zou meteen bij Eneco een contract afsluiten en dit topic laten voor wat het is (?!)

Resellers van next energy zijn er voldoende , dat je gas dynamisch bij tibber af kunt sluiten kan handig zijn hoeft niet.

Zou mooi zijn om dit topic te benutten voor de dynamische contracten en hoe dat in zijn werk gaat. Voorstanders tegenstander gedoe is mijn inziens niet nuttig.

pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07:38
wwwmarcel schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 11:19:
[..]
Waarom zou je daar bang voor zijn? Gas is het minst spannende dynamische product.
Je hebt de beursprijs met wat vaste opslag en belastingen. De prijs staat voor 24 uur, dus je afnamegedrag sturen doe je niet. Net zo min als je gas invoedt, of saldeert.
Het is meer een principiële kwestie: wil je vastigheid kopen, of niet. Verzekering, of risico.
Dus prima dat Tibber dat er een beetje bij doet, toch? Klaarblijkelijk helemaal naast hun eigen infrastructuur.
Fossiel past niet in hun filosofie, maar uit praktische overwegingen bieden ze toch de service. Om meer E-klanten te krijgen vermoed ik. Niet iedereen neemt immers de moeite om 2 losse leveranciers te kiezen. Gedoe. Dus ontzorgt Tibber op die manier, over zijn eigen groene schaduw stappend.
En verder wat @NielsvdBeek zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:14
Ik ben overgestapt op ANWB dynamisch contract. Ik gebruik de homewizard app en P1 meter.
Nu kan ik aangeven dat ik dynamische tarieven heb en er staat een kopje overige kosten. Kun je hier een vast bedrag invullen?

Zowel voor stroom als gas?

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:00
Marcva schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 06:41:
[...]

Waarom zou je daar bang voor zijn? Gas is het minst spannende dynamische product.
Je hebt de beursprijs met wat vaste opslag en belastingen. De prijs staat voor 24 uur, dus je afnamegedrag sturen doe je niet. Net zo min als je gas invoedt, of saldeert.
Het is meer een principiële kwestie: wil je vastigheid kopen, of niet. Verzekering, of risico.
Dus prima dat Tibber dat er een beetje bij doet, toch? Klaarblijkelijk helemaal naast hun eigen infrastructuur.
Fossiel past niet in hun filosofie, maar uit praktische overwegingen bieden ze toch de service. Om meer E-klanten te krijgen vermoed ik. Niet iedereen neemt immers de moeite om 2 losse leveranciers te kiezen. Gedoe. Dus ontzorgt Tibber op die manier, over zijn eigen groene schaduw stappend.
En verder wat @NielsvdBeek zegt.
Je heb helemaal gelijk niks spannends aan, maar ik zou juist iedereen willen aanraden om ook voor vast te gaan qua Gas dit ook ivm de cashbacks en als je weet dat je elk jaar ongeveer hetzelfde afneemt.
In mijn geval ben ik dus voor vast gegaan, betaal vanaf oktober all-in €1.01 per m3 bij GC. (1 jaar vast met €92.50 cashback ongeveer 500m3, wat dus resulteert in mijn geval voor €1.01 per m3)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
Catdogsf schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 10:26:
[...]

Je heb helemaal gelijk niks spannends aan, maar ik zou juist iedereen willen aanraden om ook voor vast te gaan qua Gas dit ook ivm de cashbacks en als je weet dat je elk jaar ongeveer hetzelfde afneemt.
In mijn geval ben ik dus voor vast gegaan, betaal vanaf oktober all-in €1.01 per m3 bij GC. (1 jaar vast met €92.50 cashback ongeveer 500m3, wat dus resulteert in mijn geval voor €1.01 per m3)
Ander verhaal natuurlijk.
Bij een financiële insteek kun je beter helemaal van het gas af. Zeker in jouw geval. Sla je netbeheer- en vaste leveringskosten maar eens om naar het relatief kleine volume. Maar zorg met jouw verbruik in elk geval dat je ònder de 500 m3 komt ivm lager nettarief.

[ Voor 0% gewijzigd door Marcva op 27-08-2024 12:10 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
Marcva schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 12:09:
[...]

Ander verhaal natuurlijk.
Bij een financiële insteek kun je beter helemaal van het gas af. Zeker in jouw geval. Sla je netbeheer- en vaste leveringskosten maar eens om naar het relatief kleine volume. Maar zorg met jouw verbruik in elk geval dat je ònder de 500 m3 komt ivm lager nettarief.
De vraag is dan wel welke investering je moet om van die laatste paar honderd kuub af te komen.
Zit hier met dezelfde vraag, 350 m3 gas per jaar, alleen sanitair warm water en in de winter een beetje gas bij de hybride warmtepomp. Investeren in een volledig nieuwe, van-het-gas-af warmtepomp zou weer 8k-12k zijn,
is dat het waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:32
Zojuist weer dynamisch aangevraagd bij Zonneplan. Dan loopt het contract bij Vattenfall af dat ik vorig jaar voor een jaar had afgesloten. De maandelijkse kosten zouden daar van EUR 68 per maand omhoog gaan naar EUR 145. Enerzijds doordat ze rekenen met de verkeerde opbrengst aan PV (vorig jaar was het eerste jaar met pas vanaf eind mei PV), anderzijds doordat ze nu terugleverkosten rekenenen. En dit ondanks dat ze nu een lager tarief per kWh rekenen...

Bij Zonneplan blijft het ongeveer gelijk volgens de berekening. Bovendien het voordeel om de PV in te zetten voor PowerPlay, wat hopelijk de grootste negatieve prijzen omzeilt en dan alsnog wat oplevert.

[ Voor 4% gewijzigd door bilgy_no1 op 27-08-2024 16:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:17
Erik1805 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:51:
Ik ben overgestapt op ANWB dynamisch contract. Ik gebruik de homewizard app en P1 meter.
Nu kan ik aangeven dat ik dynamische tarieven heb en er staat een kopje overige kosten. Kun je hier een vast bedrag invullen?

Zowel voor stroom als gas?
https://helpdesk.homewiza...ieven-en-energiekosten-in

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcva
Tijgerkracht schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 14:37:
[...]
Investeren in een volledig nieuwe, van-het-gas-af warmtepomp zou weer 8k-12k zijn,
is dat het waard?
Beetje off topic....
Die afweging moet ieder voor zich maken natuurlijk. Ik ben wat principiëler dan economisch en in de gelegenheid om dat te zijn, gelukkig.
Van de vaste gaskosten kan ik een substantieel deel van de extra elektriciteitskosten dekken. En ik heb een hoger eigen PV verbruik: stuur warmtepompboiler naar het middaguur. Handig als de salderingsregeling er niet meer is.
De vaste kosten voor gas zullen alleen maar stijgen. Het onderhoud zal duurder worden (inflatie) en over steeds minder aansluitingen worden omgeslagen.
De variabele kosten gaan ook omhoog trouwens: belasting stijgt, tenminste als dit kabinet die lijn vasthoudt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• trippelb
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-09 22:28
Tijgerkracht schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 14:37:
[...]

De vraag is dan wel welke investering je moet om van die laatste paar honderd kuub af te komen.
Zit hier met dezelfde vraag, 350 m3 gas per jaar, alleen sanitair warm water en in de winter een beetje gas bij de hybride warmtepomp. Investeren in een volledig nieuwe, van-het-gas-af warmtepomp zou weer 8k-12k zijn,
is dat het waard?
Klinkt eigenlijk eerder alsof de hybride niet echt nodig was 😅 maar dat all electric al haalbaar is/was? Zeker met een volume van 350m3. Sww zal rond de 150m3 zijn en is met warmtepompboiler incl subsidie voor onder de €2000 haalbaar. Hang voor nog eens €1500 een airco op waar je in de winter dat beetje extra mee verwarmt en je bent van het gas af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:51

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Welke apps gebruiken jullie om overzichtelijk en snel het elektriciteitstarief voor de komende 24u (of misschien zelfs een voorspelling voor langer vooruit) te zien?

Ik was klant bij Tibber en vond hun grafiek erg goed, makkelijk te lezen en duidelijk. De juiste details te zien, scherp contrast in waarden (aanpassing y-as) en door kleuren is ook direct te zien waar het interessant is om wel/geen energie te gebruiken. Ook mijn vrouw gebruikte hem graag en vaak.

Tibber grafiek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t1bo5mbtelD6Hio-lEeCqBVClos=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XhTsOHR8dwOFlHJlRxaj8i5L.png?f=fotoalbum_large

We zijn overgestapt naar Frank Energie ivm handelen met een Sessy thuisbatterij, maar ik vind hun app (en vooral ook de tarief grafiek) een stuk minder overzichtelijk. Mijn vrouw is alweer gestopt met er naar kijken en knalt de vaatwasser of wasmachine gewoon maar weer meteen aan ipv uit te zoeken wanneer het het goedkoopst is.

Frank:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yvXTwZvK5s9waDlAGmVWOQ6E4EA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Zh3wB5As8t276C2AvYyzRpVl.png?f=fotoalbum_large

Geen waarden op y-as, platgedrukte grafiek, 1 kleur.

Kennen jullie apps:
  • Waar je helder en overzichtelijk de energietarieven kunt zien.
  • Waar je toeslagen en belasting zelf kunt configureren.
  • Die je leverancier onafhankelijk kunt gebruiken.
Benieuwd of jullie tips hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArieR
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:45
vanenkelen schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 08:10:
Welke apps gebruiken jullie om overzichtelijk en snel het elektriciteitstarief voor de komende 24u (of misschien zelfs een voorspelling voor langer vooruit) te zien?

Ik was klant bij Tibber en vond hun grafiek erg goed, makkelijk te lezen en duidelijk. De juiste details te zien, scherp contrast in waarden (aanpassing y-as) en door kleuren is ook direct te zien waar het interessant is om wel/geen energie te gebruiken. Ook mijn vrouw gebruikte hem graag en vaak.

Tibber grafiek:
[Afbeelding]

We zijn overgestapt naar Frank Energie ivm handelen met een Sessy thuisbatterij, maar ik vind hun app (en vooral ook de tarief grafiek) een stuk minder overzichtelijk. Mijn vrouw is alweer gestopt met er naar kijken en knalt de vaatwasser of wasmachine gewoon maar weer meteen aan ipv uit te zoeken wanneer het het goedkoopst is.

Frank:
[Afbeelding]

Kennen jullie apps:
Zelf ben ik (nog) geen afnemer met een dynamisch contract, maar heb wel deze app om de boel een beetje in de gaten te houden. Vooralsnog alleen op iOS te krijgen, maar dat lijk je ook te gebruiken.

Stroom & Gas Radar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:14

Tibber grafiek:
[Afbeelding]

Frank:
[Afbeelding]

Kennen jullie apps:
Gewoon zelf bouwen dmv de basis Uur prijzen en je opslagen in Homey of HA.
Of gewoon voor je vrouw deze link plaatsen, de vertrouwde tibber prijzen (maakt toch niet uit of het het cent meer of minder in de opslagen tov je nieuwe leverancier)
https://tibber.com/nl/ene...CBEkt4Y9J6h7bzOeZR1JGhUi2

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• N1traat
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-09 16:42

Tibber grafiek:
[Afbeelding]

Frank:
[Afbeelding]

Kennen jullie apps:
Ik snap je probleem, echter zijn er ook verschillende publiek toegankelijke grafieken beschikbaar. Misschien kan je één van die gebruiken? Het komt misschien niet van je aanbieder af, maar geeft wel de dure en goedkope momenten op de dag weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 16:44

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

psdata schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 08:57:
[...]

Of gewoon voor je vrouw deze link plaatsen, de vertrouwde tibber prijzen (maakt toch niet uit of het het cent meer of minder in de opslagen tov je nieuwe leverancier)
Ben jij een tibber gebruiker ? Ik ben nog niet over op dynamisch, maar kijk alvast mee met de prijzen.
Weet jij waarom bij tibber de extra kosten per uur veranderen ?

Ik kijk ook op https://www.vattenfall.nl...r-je-dynamische-contract/
ik vind deze duidelijker.

En ik zie nu dat tibber en vattenfall dezelfde totaal prijs hebben, maar andere kostenposten.
11-12 uur
Tibber 23,99 = 6,9 + 13,17 + 3,92 (13,17 + 3,92 = 17,09) ??
Vattenfall 24,00 = 8,3 + 13,2 + 2,5 (beurs + belasting + kosten)

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
PeteSplit schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:18:
[...]

Ben jij een tibber gebruiker ? Ik ben nog niet over op dynamisch, maar kijk alvast mee met de prijzen.
Weet jij waarom bij tibber de extra kosten per uur veranderen ?

Ik kijk ook op https://www.vattenfall.nl...r-je-dynamische-contract/
ik vind deze duidelijker.

En ik zie nu dat tibber en vattenfall dezelfde totaal prijs hebben, maar andere kostenposten.
11-12 uur
Tibber 23,99 = 6,9 + 13,17 + 3,92 (13,17 + 3,92 = 17,09) ??
Vattenfall 24,00 = 8,3 + 13,2 + 2,5 (beurs + belasting + kosten)
Ik vermoed dat je inclusief/exclusief BTW zit te vergelijken ofzo? De opslag van Tibber is €0.02049 exclusief BTW.

De echte beursprijs van 11-12 uur kan je hier vinden en was toch echt afgerond 6,9 eurocent / kWh

[ Voor 24% gewijzigd door _eLMo_ op 28-08-2024 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 16:44

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

_eLMo_ schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 12:31:
[...]

Ik vermoed dat je inclusief/exclusief BTW zit te vergelijken ofzo? De opslag van Tibber is €0.02049 exclusief BTW.
Ja, ik heb het al gevonden.
Prijzen inclusief zijn : 8,3 + 13,2 + 2,5 (beurs + belasting + kosten)

Tibber vermeld de beurs exclusief en de kosten inclusief
6,9 is exclusief en 17,09 is inclusief (10,88 + 2,049 + 4,16 btw) = 23,99
en omdat de btw van de beursprijs in de kosten zit, veranderd deze ook per uur. _/-\o_

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcva
Geen app, maar een site. https://energie.theoxygent.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLSS
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 16-09 16:43
PeteSplit schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 13:11:
[...]

Ja, ik heb het al gevonden.
Prijzen inclusief zijn : 8,3 + 13,2 + 2,5 (beurs + belasting + kosten)

Tibber vermeld de beurs exclusief en de kosten inclusief
6,9 is exclusief en 17,09 is inclusief (10,88 + 2,049 + 4,16 btw) = 23,99
en omdat de btw van de beursprijs in de kosten zit, veranderd deze ook per uur. _/-\o_
Jammer dat Zonneplan de prijzen niet met cijfers achter de comma weergeeft. Nu is het zo nu en dan verwarrend door afronding.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• I_am_I
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16:53
DLSS schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 15:42:
[...]

Jammer dat Zonneplan de prijzen niet met cijfers achter de comma weergeeft. Nu is het zo nu en dan verwarrend door afronding.
Dat kun je aanpassen bij de voorkeuren in je profiel: 0, 1 of 2 decimalen achter de komma.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19:26
DLSS schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 15:42:
[...]

Bij zonneplan kun je dit in de app instellen tot 2cijfers achter de komma.
Zonneplan->instellingen->voorkeuren

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DLSS
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 16-09 16:43
I_am_I schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 15:47:
[...]

Dat kun je aanpassen bij de voorkeuren in je profiel: 0, 1 of 2 decimalen achter de komma.
RemmyB83 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 15:48:
[...]

Bij zonneplan kun je dit in de app instellen tot 2cijfers achter de komma.
Zonneplan->instellingen->voorkeuren
Thanks voor de tip beiden, haha! _/-\o_

[ Voor 29% gewijzigd door DLSS op 28-08-2024 19:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:51

vanenkelen

uhmmm.....speechless

ArieR schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 08:26:
[...]

Zelf ben ik (nog) geen afnemer met een dynamisch contract, maar heb wel deze app om de boel een beetje in de gaten te houden. Vooralsnog alleen op iOS te krijgen, maar dat lijk je ook te gebruiken.

Stroom & Gas Radar
Thanks, ziet er goed uit en voor 3 euro het proberen waard.
psdata schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 08:57:
[...]

Gewoon zelf bouwen dmv de basis Uur prijzen en je opslagen in Homey of HA.
Zelf bouwen is een optie, maar denk dat ik er onvoldoende goed in ben om de grafiek van Tibber na te bouwen :) .

En op de link die je deelde kan je niet de tarieven van morgen zien, dan krijg je “wordt klant van Tibber om de prijzen van morgen te zien”.
N1traat schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 09:22:
[...]

Ik snap je probleem, echter zijn er ook verschillende publiek toegankelijke grafieken beschikbaar. Misschien kan je één van die gebruiken? Het komt misschien niet van je aanbieder af, maar geeft wel de dure en goedkope momenten op de dag weer.
Het voordeel van een app (en niet een publiekelijk beschikbare grafiek) is de ease of use (voor mijn vrouw, maar eigenlijk ook wel voor mij). Een keer klikken, app opent en de grafiek staat in optima forma in beeld. Op een website wordt het dan toch weer scrollen, inzoomen of je telefoon kantelen.

Dank voor de suggesties in ieder geval, eigenlijk wil ik gewoon een kopie van de Tibber grafiek O-) , die beviel erg goed.

Ik ga die stroom en gas radar iig eens proberen.
Ah tof, niet perse voor mijn concrete vraag, maar wel dat er een voorspelling van een paar dagen vooruit wordt gegeven.

[ Voor 7% gewijzigd door vanenkelen op 29-08-2024 08:01 ]

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-09 13:41
Ben zelf altijd wel tevreden met de app van Zonneplan. Geen ervaring met anderen overigens.
Ja kan ook kijken wat de x goedkoopste uren zijn. Wel een zelfde platte grafiek, maar dan wel weer verschillende kleuren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/INP1kpVzNZpkyg7875PrNPNHELc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OSYWEwLFKceauTvVRvaoam3y.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012

bert pit

asdasd

Tibber grafiek:
[Afbeelding]

Frank:
[Afbeelding]

Kennen jullie apps:
De app “prijzen” van slim laden service. Je ziet in een oogopslag de tarieven van de door jou geselecteerde leverancier, druk op het balkje en je krijgt de uitsteltijd.

Echt supersimpel en hier te vinden:
https://apps.apple.com/nl...vice-prijzen/id6444105427
https://play.google.com/s...nservice.showprices&pli=1

Ik heb dynamische energie met name voor de EV en heb daarom tegen mijn vrouw gezegd dat we er geen rekening mee hoeven te houden bij wassen en dergelijke. Hier geldt blijkbaar de regel: 'geef je de macht uit handen, dan krijg je hem juist'. De vaatwasser wordt vaak op een goedkoop moment ingesteld en de wasmachine ook.

[ Voor 12% gewijzigd door bert pit op 29-08-2024 10:18 ]

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999

knakworst

Get more sats!

Vanavond tussen 20-21 uur stroom 49 cent Misschien wel het duurste uurtje van het jaar.

• 13art
  • Nu online

13art

Moderator Mobile
knakworst schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 10:20:
Vanavond tussen 20-21 uur stroom 49 cent Misschien wel het duurste uurtje van het jaar.
Ik zag het gisteren inderdaad. Dacht wel even 'damn dat is hoog'. Volgens Tibber hebben we dat te danken aan de wind die er niet is.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012

bert pit

asdasd

13art schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 10:42:
[...]

Ik zag het gisteren inderdaad. Dacht wel even 'damn dat is hoog'. Volgens Tibber hebben we dat te danken aan de wind die er niet is.
Dan voorspel ik dat het morgen goedkoop is rond die tijd, want 5Bfrt is de ideale windsnelheid voor windparken.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:14
Het heeft dus te maken met het gebrek aan wind? Ik ben pas gestart met een dynamisch contract en zag ineens de hoge stroomprijs staan :X

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 13art
  • Nu online

13art

Moderator Mobile
Erik1805 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 12:06:
Het heeft dus te maken met het gebrek aan wind? Ik ben pas gestart met een dynamisch contract en zag ineens de hoge stroomprijs staan :X
Dit is wat Tibber er begin deze week over schreef:

In zowel Nederland als Duitsland wordt deze week een significant lagere windproductie verwacht vergeleken met de afgelopen week. Een duidelijk hogedrukgebied in CWE en het Noordzeegebied zorgt deze week voor warm weer (+2 tot +4 graden bovengemiddeld). De wind zal naar verwachting de hele week stabiel laag zijn met iets minder dan 1 GWh/h gemiddeld per dag (in verhouding tot 2,5 als normale referentiewaarde voor deze tijd van het jaar). Er wordt echter verwacht dat de relatief hoge zonne-energieproductie de prijzen tijdens de middag zal drukken.

Het daggemiddelde ligt rond de 90 EUR/MWh tijdens werkdagen en iets lager in het weekend, hoewel gemiddeld aanzienlijk hoger vergeleken met vorige week

• NielsvdBeek
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19:49
Erik1805 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 12:06:
Gebrek aan wind productie als verwachting. Mogelijk vooral te maken met de hoeveelheid windmolens die daadwerkelijk produceren ?!

Vandaag waait het de hele dag wel. 3 bft zou toch in combinatie met de zo'n vandaag goede productie geven. In de avond met warm weer ontstaat er vaak wind (thermiek).

pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen

Pagina: 1 ... 231 ... 298 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels