Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ik denk dat @cville wil terugzien dat de inkoop ergoeding, vastrecht etc op dezelfde manier gefactureerd worden als hij/zij verwacht.
Maar dat kan alleen als de maandfactuur vergezeld gaat met een tabel met 31 dagen x 24 uur =744 regels en dat is (geloof ik) niet zo.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@cville Inkoopvergoeding voor onbalanskosten en Garanties van Oorsprong is per kWh dus niet dynamisch.
Ik dacht dat een aantal tweakers op basis van hun interne P1 logging de rekeningen (en dus de effectief naar eigen gebruik GEWOGEN gemiddelde uurprijs) hebben kunnen aansluiten op die van Tibber & Co.

Vastrecht en energiebelasting compensatie zijn per kalenderdag, daar zit weinig spannends in.

Waar ik bij de aansluiting.reconciliatie eens op vastliep wat de BTW over het dynamische stuk, maar dat was dom van mij en in het hele plaatje marginaal.

Je kan goed met de gemiddelde dagprijzen werken, het verschil per dag en per uur kans fors zijn, echter geven prijzenverschillen per uur uit het verleden geen garantie op die verschillen in de toekomst (want zon, wind aan de productiekant en temperatuur en andere factoren aan de afnamekant).

Het is eeb beetje een gok om dynamisch te gaan, net zoals je voor een korte hypotheekrenteperiode gaat of voor een lange.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:49

bert pit

asdasd

cville schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 16:30:
[...]

Het gaat mij ook niet om iets bijzonders. Ik wil gewoon de factuur kunnen naspelen zodat ik kan controleren of mijn berekeningen kloppen.
Heb je dan nu een uitsplitsing per uur gemaakt?

Als je het echt wilt weten, stap dan over. De meeste contracten kun je dagelijks opzeggen.
Zoals je hebt kunnen lezen is het kunnen verschuiven naar goedkope uren een voordeel. Daarnaast is het grootste nadeel dat je niet weet of de prijs over een half jaar niet vertienvoudigd is.

[ Voor 19% gewijzigd door bert pit op 30-03-2024 19:34 ]

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 15-09 10:37
V_ger schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 16:35:
[...]

Die factuur ziet er hetzelfde uit. Of je nu meer of minder teruglevert dan afgenomen is niet relevant.
Als je meer hebt teruggeleverd dan afgenomen zal je over die hoeveelheid toch geen energiebelasting vergoed krijgen? Dus wel relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:35
WillemD61 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 20:55:
[...]

Als je meer hebt teruggeleverd dan afgenomen zal je over die hoeveelheid toch geen energiebelasting vergoed krijgen? Dus wel relevant.
Lees mijn eerdere post, die krijg je dus wel.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
V_ger schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 20:59:
[...]

Lees mijn eerdere post, die krijg je dus wel.
Bedoel je dat je in eerste instantie per maand die energiebelasting wel terug krijgt , maar aan het eind van het jaar, als dan blijkt dat je ook over het hele jaar ook meer hebt teruggeleverd dan verbruikt, je de energiebelasting alsnog moet terugbetalen ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09:55
cville schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 16:30:
[...]

Het gaat mij ook niet om iets bijzonders. Ik wil gewoon de factuur kunnen naspelen zodat ik kan controleren of mijn berekeningen kloppen.
Ik vermoed dat je graag een maand ziet met de werkelijke tarieven die zijn gerekend per uur? Probleem is: de facturen die je krijgt hebben voor zover ik weet bij geen enkele leverancier dat detailniveau.

Er wordt hier wel heel regelmatig gevraagd naar historische data. Als je daar op zoekt in dit topic vind je ongetwijfeld de link naar een excel bestand met alle tarieven voor ieder uur in een bepaald jaar. Maar het komende jaar gaat vast weer net wat anders lopen, al is het maar qua zonnen wind.

Bovendien ga je met dynamische tarieven waarschijnlijk ook je gedrag aanpassen. Dikke negatieve prijzen terwijl jouw panelen volop produceren? Nou, dan snel de EV aan de stekker zodat je alles daar in stopt. Of misschien ga je de panelen wel uitzetten op die momenten.

Er zijn ook heatmaps gepost op basis daarvan om inzichtelijk te maken welke momenten duur of juist goedkoop waren. Deze zijn misschien nog wel handiger dan proberen iets uit te rekenen. Dan heb je een beetje inzicht in de trends door het jaar heen.

Maar hoe je daar ook mee rekent of simuleert: data uit het verleden bieden geen enkele garantie naar de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 19:14
WillemD61 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 21:22:
[...]

Bedoel je dat je in eerste instantie per maand die energiebelasting wel terug krijgt , maar aan het eind van het jaar, als dan blijkt dat je ook over het hele jaar ook meer hebt teruggeleverd dan verbruikt, je de energiebelasting alsnog moet terugbetalen ?
Zie website van Tibber:
https://support.tibber.co...n-terugleveren-bij-tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:04
cville schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 12:36:
Ik wil een heel jaar Tibber simuleren om na te gaan of het interessant is voor mij. Ik ben op zoek naar een voorbeeld factuur van Tibber voor een maand met meer teruglevering dan verbruik. Ik kan helaas niets vinden. Heeft iemand een link of kan iemand een (geanonimiseerde) factuur uploaden of DMen? Bij voorbaat dank.
Is het niet makkelijker om van iemand het jaarverbruik + kosten op te vragen? Deel die twee en je weet de gemiddelde prijs per kWh en dan kun je die tegen een vast / variabel contract afzetten.

Ben daar eigenlijk ook wel benieuwd naar, toen dit op kwam waren er aardig wat mensen die verwachtte om flink te profiteren van de negatieve prijzen. Maar of dat eindstand iets monetairs heeft opgeleverd heb ik even gemist.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trippelb
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
Hmm, nu slim laden geconfigureerd bij Tibber, maar lijkt me toch niet zo slim Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b7MHVTQ8t34EI3nsyatZ-08aj0o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/y6CCZ891IgXyuVmLFODrFZ0l.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Faceless
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-09 17:06
trippelb schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 23:54:
Hmm, nu slim laden geconfigureerd bij Tibber, maar lijkt me toch niet zo slim [Afbeelding]
Elke keer dat een programmeur die bezig is met uren van de dag een for loop van 0 tot 23 maakt, gaat er weer een kitten verloren...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
  • Laatst online: 02:09
Hmm, nu slim laden geconfigureerd bij Tibber, maar lijkt me toch niet zo slim [Afbeelding]
Om 13 uur beginnen is nog niet zo gek, zie het verschil day a head prijzen van nordpool, iets met zomertijdAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PR1LDTENSu7l8JuzVSXmDp4VBIc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HDcBIJlUrSSGu0sTaTyhAQuX.png?f=user_large

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Slim is:
If prijs laagste prijs, start
If prijs niet meer laagste prijs, stop na uur

Wat een intelligentie

Ding had om 10u moeten beginnen met laden imho. Maar succes aan de programmeur die dat moet bouwen, niemand gaat ooit eens zijn met elkaar.

[ Voor 12% gewijzigd door graceful op 31-03-2024 03:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis25
  • Laatst online: 09:29
Met de zomertijd erbij klopt het dan precies.
Opladen begint om 13.00 uur, laagste tarief.

XC40 Plus MY2024 SMER, Inster Evolve Sky, Easee laadpaal, 5160WP Oost-West, Growatt MIN4200TL-XE, 3x Sessy, Frank Energy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trippelb
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
Domba schreef op zondag 31 maart 2024 @ 01:56:
[...]

Om 13 uur beginnen is nog niet zo gek, zie het verschil day a head prijzen van nordpool, iets met zomertijd[Afbeelding]
Ik zit net te kijken naar de daadwerkelijke prijzen in de Tibber app en die hebben inderdaad een ander prijsverloop dan in het slim laden overzicht. Het moment is dus waarschijnlijk wel het juiste, maar de weergave van de prijzen is onjuist. Ook niet “slim” maar minder erg dan op het verkeerde moment laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
graceful schreef op zondag 31 maart 2024 @ 03:07:
[...]

Slim is:
If prijs laagste prijs, start
If prijs niet meer laagste prijs, stop na uur

Wat een intelligentie

Ding had om 10u moeten beginnen met laden imho. Maar succes aan de programmeur die dat moet bouwen, niemand gaat ooit eens zijn met elkaar.
Slim is ook rekening houden met de state of charge (hoeveel kWh gaat er nog in) en met het laadvermogen. Dus niet alleen Aan of Uit op 11 kW, maar bijvoorbeeld eerst kijken naar het goedkoopste tarief en dan laden op 11 kW. In dit geval kan er dan tussen 13 en 15 uur 22 kWh in. Daarna kan er nog 11 kWh vol in tussen 15 en 16 uur. Als er meer nodig is dan moet het laden wel eerder starten, maar mogelijk niet met 11 kW.

Nog slimmer: ook rekening houden met de volgende dag en mogelijk lagere prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-09 12:30
bilgy_no1 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 22:48:
[...]

Ik vermoed dat je graag een maand ziet met de werkelijke tarieven die zijn gerekend per uur? Probleem is: de facturen die je krijgt hebben voor zover ik weet bij geen enkele leverancier dat detailniveau.
Ik begrijp dat ik met een gewogen gemiddelde moet werken maar dan moet ik wel weten hoe ik dat kan berekenen en wel op een zodanige manier dat ik mijn berekening m.b.v. een echte factuur kan controleren.
Er wordt hier wel heel regelmatig gevraagd naar historische data. Als je daar op zoekt in dit topic vind je ongetwijfeld de link naar een excel bestand met alle tarieven voor ieder uur in een bepaald jaar. Maar het komende jaar gaat vast weer net wat anders lopen, al is het maar qua zonnen wind.
Het is geen probleem om aan gedetailleerde historische data te komen; tarieven via een API en mijn eigen P1 data uit mijn logging database.
Bovendien ga je met dynamische tarieven waarschijnlijk ook je gedrag aanpassen. Dikke negatieve prijzen terwijl jouw panelen volop produceren? Nou, dan snel de EV aan de stekker zodat je alles daar in stopt. Of misschien ga je de panelen wel uitzetten op die momenten.
Dat realiseer ik me maar het lijkt me tocht nuttig om een simulatie voor heel 2023 te doen. Wat de EV betreft heb ik al de gewoonte aangeleerd om te laden rond het middaguur.
Er zijn ook heatmaps gepost op basis daarvan om inzichtelijk te maken welke momenten duur of juist goedkoop waren. Deze zijn misschien nog wel handiger dan proberen iets uit te rekenen. Dan heb je een beetje inzicht in de trends door het jaar heen.
Heb je toevallig een link?
Maar hoe je daar ook mee rekent of simuleert: data uit het verleden bieden geen enkele garantie naar de toekomst.
Dat is uiteraard bekend maar een simulatie levert m.i. (bijna) altijd nieuwe inzichten op.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:39

koboy

Heb een idee voor een icon

cville schreef op zondag 31 maart 2024 @ 13:38:
[...]

Ik begrijp dat ik met een gewogen gemiddelde moet werken maar dan moet ik wel weten hoe ik dat kan berekenen en wel op een zodanige manier dat ik mijn berekening m.b.v. een echte factuur kan controleren.

[...]

Het is geen probleem om aan gedetailleerde historische data te komen; tarieven via een API en mijn eigen P1 data uit mijn logging database.

[...]

Dat realiseer ik me maar het lijkt me tocht nuttig om een simulatie voor heel 2023 te doen. Wat de EV betreft heb ik al de gewoonte aangeleerd om te laden rond het middaguur.

[...]

Heb je toevallig een link?

[...]

Dat is uiteraard bekend maar een simulatie levert m.i. (bijna) altijd nieuwe inzichten op.
Grappige is dat ik een week of 2 geleden min of meer dezelfde vraag heb gesteld. Alleen was ik toen nog in de foute veronderstelling dat ik de data uit Domoticz zou kunnen halen.
Voor mij lukt het dus helemaal niet, maar ik ga het vanaf augustus een jaartje proberen, kijken op wat voor gemiddelde kWh prijs ik uitkom voor een jaar, en daarna de balans opmaken.

Aanleiding bij mij was de verdubbeling van de vaste leverkosten door Greenchoice (ook op gas!) omdat we zonnepanelen hebben, gecombineerd met een meer dan halvering van de terugleververgoeding voor het overschot van enige honderden kWh dat we hebben.
Neem ik deze kosten mee, dan kan ik heel wat kWh tegen lager tarief terugleveren. Daar staat dan weer als winst tegenover dat ik verwacht dat de bulk van de stroom die ik afneem tegen een relatief laag tarief gaat zijn, aangezien we nog koken op gas. De SolarEdge omvormer laat ik dan automatisch uitschakelen bij te negatieve tarieven. Mijn verwachting is dat ik niet substantieel duurder uit ga zijn dan met een jaarcontract. Als het al duurder wordt zal het niet meer dan een tientjes kwestie per maand zijn.

Je hebt een EV, dat is een substantieel deel van je verbruik, en je geeft aan dat je die tijdens de goedkoopste uren kunt laden. Ik denk dat je hier de winst al kunt pakken waarmee een dynamisch contract goedkoper gaat zijn. Helaas lukt dat met onze EV niet door het verbod op VPA (kabeltegel, kabelmat etc.) hier in Leiderdorp.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EmHaKa
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 09:08

EmHaKa

harêuh

koboy schreef op zondag 31 maart 2024 @ 15:00:
[...]
Alleen was ik toen nog in de foute veronderstelling dat ik de data uit Domoticz zou kunnen halen.
Voor mij lukt het dus helemaal niet, maar ik ga het vanaf augustus een jaartje proberen, kijken op wat voor gemiddelde kWh prijs ik uitkom voor een jaar, en daarna de balans opmaken.
In de handleiding op mijn website https://spotswitch.net die ik puur voor mede-Tweakers heb gemaakt, heb ik werkende voorbeelden voor Domoticz.
Dan krijg je verbruiksdata die je kunt omzetten naar zoiets op de site: https://kampmation.eu/Spotswitch-DynPrice-2024-03.pdf
Dus het kan prima met Domoticz, even volhouden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemD61
EmHaKa schreef op maandag 1 april 2024 @ 11:09:
[...]

In de handleiding op mijn website https://spotswitch.net die ik puur voor mede-Tweakers heb gemaakt, heb ik werkende voorbeelden voor Domoticz.
Dan krijg je verbruiksdata die je kunt omzetten naar zoiets op de site: https://kampmation.eu/Spotswitch-DynPrice-2024-03.pdf
Ik denk dat hij doelde op het feit dat Domoticz maximaal 7 dagen met uurdetails bewaart en daarna alleen dagtotalen, dus simulatie achteraf van een heel jaar vanuit domoticz t.o.v. dynamische uurprijzen is niet mogelijk, tenzij je vooraf maatregelen hebt genomen die verbruik-/terugleverdetails per uur op een andere manier langer te bewaren.
Planning en aansturing vanuit Domoticz is inderdaad geen probleem. Ik heb zelf een optimalisatie programma gemaakt dat de dagplanning voor een batterij doet op basis van dynamische prijzen. Initieel gemaakt om te bepalen of er een business case is.
batterij planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

EmHaKa schreef op maandag 1 april 2024 @ 11:09:
[...]

Het ging mij om het achteraf simuleren van een jaarfactuur dynamische energie op basis van de historische data in Domoticz. Helaas bewaart Domoticz de ruwe data maar 7 dagen, daarna is alles meteen geaggegreerd naar dag-gemiddelden.
Vroeger zat ik in de netwerk monitoring software. Deze bewaarde de ruwe data minimaal een maand, daarna was alleen de geaggregeerde data beschikbaar. uur-dag-week-jaar..... elke categorie had weer een eigen houdbaarheidstermijn waarbij de uur-data een jaar bewaard bleven.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Heeft iemand een idee waar je alleen dynamisch gas kan afnemen?
Mijn huidige gas abonnement loopt af per 1-7. Terwijl mijn stroom pas over 10 maanden afloopt.
Wil hierna weer naar dynamisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 19:14
kx22 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 05:45:
Mijn huidige gas abonnement loopt af per 1-7. Terwijl mijn stroom pas over 10 maanden afloopt.
Misschien even in de topic start kijken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
yohan schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 17:55:
Even een vaatwasser tip voor de dynamische klanten: de app Home Connect (van Bosch en Siemens) heeft sinds kort een Smart Start optie, waarmee de start van het programma automatisch wordt uitgesteld tot het goedkoopste stroom-moment. Werkt heel accuraat.[Afbeelding]
Het is mijn nog een beetje onduidelijk wat ik moet doen om hem met smart start te laten starten.

Ze zeggen start gewoon via de app dan gaat het vanzelf goed, maar als ik dat doe dan start hij gelijk...

Moet ik gewoon zelf een ruime eindtijd kiezen?

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

Je MOET geen contract afsluiten...... Je kunt ook niets doen, ga je automatisch naar de variabele kwartaal tarieven. Die kun je ook per dag opzeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 15-09 18:09
Ik ga het hier ook proberen, vraag voor Tibber gebruikers die OOK Home Wizard gebruiker zijn.

Wat ik zoek;
Binnen de "tariffs" van de home wizard ap kun je al een poosje waardes invullen. Voor opname uit het net en voor teruglevering.

Ik zit dus bij Tibber en vroeg me af of er andere Tibber klanten zijn hier en wat zij hebben opgegeven voor die verschillende posten.

Zowel voor de opname als de teruglevering.
Hieronder de schermen die ik bedoel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QacFzYM_B-hLX4rtlfDHixoPvqQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uhZzxDGVDVKlbYl1r0B4Sg4N.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2neO1cpYLJEC6Ic5AeIHWnaDx1Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e1ii9Eyt3sVXtPUoatZ17cub.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simmersnie
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 15-09 19:17
tcw82 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 15:40:
Ik ga het hier ook proberen, vraag voor Tibber gebruikers die OOK Home Wizard gebruiker zijn.

Wat ik zoek;
Binnen de "tariffs" van de home wizard ap kun je al een poosje waardes invullen. Voor opname uit het net en voor teruglevering.

Ik zit dus bij Tibber en vroeg me af of er andere Tibber klanten zijn hier en wat zij hebben opgegeven voor die verschillende posten.

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik heb al meer dan een jaar, zowel Tibber als Homewizard. En ze berekenen beide exact dezelfde bedragen , op dag/maand/jaarbasis. Slechts één/enkele centen verschil op maandbasis (zie mijn eerdere posts).
(je kunt dus gerust stellen dat de factuur van Tibber klopt).

Van 1-1-2024 tot 1-04-2024, overige kosten 0,1268, en BTW 21%, en m.i.v. 1-04-2024, overige kosten 0,1263

Ik heb geen opwek, dus 100% staven kan ik het niet, maar als ik een en ander goed gevolgd heb, rekent Tibber afname 1:1 gelijk met teruglevering (incl. GvO/onbalans én BTW). M.a.w. Daar zou dezelfde waarde moeten staan als bij afname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Simmersnie schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 18:52:
[...]

Ik heb al meer dan een jaar, zowel Tibber als Homewizard. En ze berekenen beide exact dezelfde bedragen , op dag/maand/jaarbasis. Slechts één/enkele centen verschil op maandbasis (zie mijn eerdere posts).
(je kunt dus gerust stellen dat de factuur van Tibber klopt).

Van 1-1-2024 tot 1-04-2024, overige kosten 0,1268, en BTW 21%, en m.i.v. 1-04-2024, overige kosten 0,1263

Ik heb geen opwek, dus 100% staven kan ik het niet, maar als ik een en ander goed gevolgd heb, rekent Tibber afname 1:1 gelijk met teruglevering (incl. GvO/onbalans én BTW). M.a.w. Daar zou dezelfde waarde moeten staan als bij afname.
Bedankt voor je toelichting. Het gaat me juist om die teruglevering. Hopelijk is er nog iemand anders die ook/wel teruglevering heeft en daarvan het bedrag wat hij/zij gebruikt wil delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:54
tcw82 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 15:40:

Wat ik zoek;

[Afbeelding][Afbeelding]
Hi, ik gebruik zelf ook de Homewizard Energy app/p1 meter icm Homey en met Tibber.
Onder tarieven heb ik bij Dynamic energy additionele kosten op 0,1268 staan in en export. Weet niet hoe ik daar ook alweer aan ben gekomen. Bij Gas 0,6319 als additionele kosten (ook Tibber/EnergyZero).

Volgens mij moet het nu 0,1268 zijn: https://helpdesk.homewiza...giekosten-in#h_a9ad3ac844

[ Voor 4% gewijzigd door tcviper op 03-04-2024 08:18 ]

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yohan
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-08 21:01
Devian schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 08:50:
[...]

Het is mijn nog een beetje onduidelijk wat ik moet doen om hem met smart start te laten starten.

Ze zeggen start gewoon via de app dan gaat het vanzelf goed, maar als ik dat doe dan start hij gelijk...

Moet ik gewoon zelf een ruime eindtijd kiezen?
Je zet eerst eenmalig de optie 'Gebruik smart start voor vaatwasser' aan (staat bij mij onder 'Aanbevolen'). Als die optie aan staat, zal de app bij het starten van een programma automatisch uitgestelde start toepassen met de meest gunstige starttijd binnen de komende 12 uur.

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:07
yohan schreef op woensdag 3 april 2024 @ 08:57:
[...]

Je zet eerst eenmalig de optie 'Gebruik smart start voor vaatwasser' aan (staat bij mij onder 'Aanbevolen'). Als die optie aan staat, zal de app bij het starten van een programma automatisch uitgestelde start toepassen met de meest gunstige starttijd binnen de komende 12 uur.
Ik vind dit dus echt niet handig, de laatste vaat gaat rond 22.00 in de vaatwasser, dan kan je hem aanzetten, maar als je rond 07.30 wil ontbijten kan het dus zijn dat je vaat nog niet klaar is... of dat je moet ontbijten terwijl de vaatwasser lekker herrie aan 't maken is.
Ik gebruik Homey nu om dezelfde functie aan te sturen, maar dan heb ik staan dat hij de goedkoopste uren pakt tussen 22.00 en uiterlijk 05.30 om op tijd klaar te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

Impstoker schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:57:
[...]

Ik vind dit dus echt niet handig, de laatste vaat gaat rond 22.00 in de vaatwasser, dan kan je hem aanzetten, maar als je rond 07.30 wil ontbijten kan het dus zijn dat je vaat nog niet klaar is... of dat je moet ontbijten terwijl de vaatwasser lekker herrie aan 't maken is.
Ik gebruik Homey nu om dezelfde functie aan te sturen, maar dan heb ik staan dat hij de goedkoopste uren pakt tussen 22.00 en uiterlijk 05.30 om op tijd klaar te zijn.
Je hebt het dus al opgelost. Daarnaast maak je van een fruitvliegje een brontosaurus. Vaatwassers kun je gewoon opentrekken en bijvullen. Of iets schoon wordt wat je er bij zet is afhankelijk van de plek in het programma waar je dit doet, en op welke manier het vies is. Als je de vaatwasser smart start om 19 uur zal hij pas rond middernacht (in elk geval na 22 uur) echt beginnen want dan is de stroom het goedkoopste, tot die tijd kun je gewoon dingen er bij zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
yohan schreef op woensdag 3 april 2024 @ 08:57:
[...]

Dat heb ik (natuurlijk) aanstaan.... Maar hij start desondanks gelijk. Zal het na de vakantie nog eens proberen ;-).

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:59
[...]

Effe out off the topic antwoord

Tijd voor een tweede vaatwasser, of tijd voor wat meer servies goed en bestek :)

on topic
Bij ons start hij nagenoeg altijd gedurende de nacht. Er is bijna altijd wel een goedkoper uurtje

Willicht aan kaarten bij de leverancier van je vaatwasser dat je naast de huidige optie nog een extra optie wil (net als bij auto laden ) op z'n mist klaar zijn voor een bepaalde tijd. :)

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EmHaKa

EmHaKa

harêuh

Weet iemand waarom de gasprijs vanmorgen niet tot stand is gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 18:59
EmHaKa schreef op woensdag 3 april 2024 @ 10:58:
Weet iemand waarom de gasprijs vanmorgen niet tot stand is gekomen?
€1,1075 incl btw en opslag, volgens de Zonneplan app?

edit: whut, die is zojuist veranderd naar 1,0997 ; wtf :?

[ Voor 11% gewijzigd door Hmmbob op 03-04-2024 11:54 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:38

Freak187

geen

Ik zit serieus te overwegen om over te stappen naar Zonneplan.

Bij ZP krijg je voor je opgewekte stroom de marktprijs, maar als de prijs negatief is moet je bijleggen. Nu zal dat in de praktijk amper voorkomen, maar het is toch zonde.

Weet iemand een praktische oplossing om je omvormer/zonnepanelen uit te kunnen schakelen bij negatieve prijzen? Ik heb namelijk een hele oude omvormer zonder netwerkaansluiting.... dus om nou zelf in de meterkast de automaat handmatig uit te zetten is een beetje teveel van het goede.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemD61
Freak187 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 17:13:

Bij ZP krijg je voor je opgewekte stroom de marktprijs, maar als de prijs negatief is moet je bijleggen. Nu zal dat in de praktijk amper voorkomen, maar het is toch zonde.

Weet iemand een praktische oplossing om je omvormer/zonnepanelen uit te kunnen schakelen bij negatieve prijzen? Ik heb namelijk een hele oude omvormer zonder netwerkaansluiting.... dus om nou zelf in de meterkast de automaat handmatig uit te zetten is een beetje teveel van het goede.
Ik begrijp uit andere posts dat handmatig je omvormer uitzetten of je stroom er af halen terwijl deze lekker bezig is niet aan te raden is.

Overigens, als je de prijzen van vorig jaar neemt en de belasting van dit jaar, dan zouden er 15 uur verdeeld over 5 dagen echt negatief zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Freak187 Waar je ook naar zou kunnen kijken of je de omvormer kan vervangen door een recenter exemplaar (al dan niet tweedehands) - die zijn meestal ook efficiënter.

Er is overigens een eigen topic over dit onderwerp Voorkomen dat zonnepanelen terugleveren

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:36

The Third Man

The Third Jellyfish

@Freak187 heeft je omvormer geen ander stuurcontactje, seriele poort of iets van besturing om hem te laten stappen naast de stroom eraf halen? Zowat alles is namelijk te automatiseren met een HomeWizard opstelling om maar wat te noemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:47
tcw82 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 21:33:
[...]

Bedankt voor je toelichting. Het gaat me juist om die teruglevering. Hopelijk is er nog iemand anders die ook/wel teruglevering heeft en daarvan het bedrag wat hij/zij gebruikt wil delen.
Precieze bedragen delen kan ik wel. ;) Ik heb sinds 1-1-2024 Tibber, en heb sinds oktober 2023 zonnepanelen met jaarlijks (ruim) meer verwachte opwek dan verbruik.

Tibber berekent voor zowel afname als teruglevering een gewogen (uur)gemiddelde, maar dat is niet per definitie gelijk aan elkaar. Je importeert immers vooral als het donker is (avond/nacht), en levert terug als de zon schijnt (overdag). Daardoor is het gewogen gemiddelde tarief voor afname bijna altijd anders dan dat voor teruglevering, omdat de prijzen 's nachts en overdag verschillen.

Soms is het gewogen gemiddelde tarief voor teruglevering zelfs hoger dan dat voor afname, zie hieronder:

In januari heb ik voor een gewogen gemiddeld tarief van 10,00 ct/kWh afgenomen, en voor 9,73 ct/kWh teruggeleverd.
In februari was dat 8,23 ct/kWh afname, en 8,28 ct/kWh teruglevering.
Voor maart verwacht ik een inkooptarief van 8,74 ct/kWh en een teruglevertarief van 6,42 ct/kWh. De factuur voor maart duurt nog een paar dagen.

Deze prijzen zijn de kale inkoopprijzen, plus Tibber's inkoopvergoeding van 1,8 ct/kWh, excl. alle belastingen (Energiebelasting en BTW).

Deze cijfers komen ook erg nauwkeurig overeen met mijn eigen data uit HomeAssistant, die werkt met de prijzen per uur, en de afgenomen en teruggeleverde energie in dat uur. Ik heb dus vertrouwen in de correctheid van de bedragen op de Tibber factuur tot nu toe ;)

Heb je iets aan deze gegevens?

Sidenote: Vandaag concludeerde ik dat je de inkoopvergoeding *altijd* ontvangt bij teruglevering, ook bij een overschot na saldering! Dat vond ik niet logisch, maar Tibber benoemt dat expliciet en duidelijk in de uitleg van saldering, en bij een andere dynamische toko, Zonneplan, staat het ook letterlijk zo vermeld in de rekenvoorbeelden en de berekening als je jezelf wilt aanmelden.

Is dus mooi meegenomen, en telt lekker op voor je export-overschot

[ Voor 8% gewijzigd door Gameboy op 03-04-2024 20:31 ]

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohan
  • Laatst online: 28-08 21:01
[...]

Je kunt hem prima gelijk na het eten 'smart starten' en er later in de avond nog dingen bij stoppen. Het geplande programma blijft erin staan zodat hij gegarandeerd 7 uur de volgende ochtend klaar is (als je em om 19 uur hebt aangezet).

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 07:09
O.a. bij VanOns

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Gameboy schreef op woensdag 3 april 2024 @ 19:12:
[...]

Precieze bedragen delen kan ik wel. ;) Ik heb sinds 1-1-2024 Tibber, en heb sinds oktober 2023 zonnepanelen met jaarlijks (ruim) meer verwachte opwek dan verbruik.

Tibber berekent voor zowel afname als teruglevering een gewogen (uur)gemiddelde, maar dat is niet per definitie gelijk aan elkaar. Je importeert immers vooral als het donker is (avond/nacht), en levert terug als de zon schijnt (overdag). Daardoor is het gewogen gemiddelde tarief voor afname bijna altijd anders dan dat voor teruglevering, omdat de prijzen 's nachts en overdag verschillen.

Soms is het gewogen gemiddelde tarief voor teruglevering zelfs hoger dan dat voor afname, zie hieronder:

In januari heb ik voor een gewogen gemiddeld tarief van 10,00 ct/kWh afgenomen, en voor 9,73 ct/kWh teruggeleverd.
In februari was dat 8,23 ct/kWh afname, en 8,28 ct/kWh teruglevering.
Voor maart verwacht ik een inkooptarief van 8,74 ct/kWh en een teruglevertarief van 6,42 ct/kWh. De factuur voor maart duurt nog een paar dagen.

Deze prijzen zijn de kale inkoopprijzen, plus Tibber's inkoopvergoeding van 1,8 ct/kWh, excl. alle belastingen (Energiebelasting en BTW).

Deze cijfers komen ook erg nauwkeurig overeen met mijn eigen data uit HomeAssistant, die werkt met de prijzen per uur, en de afgenomen en teruggeleverde energie in dat uur. Ik heb dus vertrouwen in de correctheid van de bedragen op de Tibber factuur tot nu toe ;)

Heb je iets aan deze gegevens?

Sidenote: Vandaag concludeerde ik dat je de inkoopvergoeding *altijd* ontvangt bij teruglevering, ook bij een overschot na saldering! Dat vond ik niet logisch, maar Tibber benoemt dat expliciet en duidelijk in de uitleg van saldering, en bij een andere dynamische toko, Zonneplan, staat het ook letterlijk zo vermeld in de rekenvoorbeelden en de berekening als je jezelf wilt aanmelden.

Is dus mooi meegenomen, en telt lekker op voor je export-overschot
Bedankt voor je uitgebreide uiteenzetting.

Mijn vraag aan de mede tibber/HW gebruikers was dus "welk bedrag vult men in bij de additionele kosten"

Het antwoord lijkt dus te zijn...? Sorry ondanks je uitgebreide bericht kan ik je niet helemaal volgen.
Wat vul jij in bij die genoemde vakjes ? Of bepaal je dat elke keer achteraf per maand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:13

Tazzios

..

Freak187 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 17:13:

Ik denk niet dat zonneplan je de onbalansprijs gaat betalen als jij ze mailt "ik heb mijn zonnepanelen die anders 10KW hadden opgewekt uitgezet hoor!". Ze moeten hem zelf aan kunnen sturen met de Powerplay software.
Alleen je omvormer vervangen is misschien een overweging waard.

zelf uitschakelen op basis van Dayahead kan misschien met een shelly en HA o.i.d.

[ Voor 4% gewijzigd door Tazzios op 04-04-2024 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:33
Tibber heeft net de preorder geopend voor de homevolt: https://tibber.com/nl/store/product/homevolt

Ik twijfel over de terugverdientijd maar ga toch wel instappen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
tcw82 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 12:33:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide uiteenzetting.

Mijn vraag aan de mede tibber/HW gebruikers was dus "welk bedrag vult men in bij de additionele kosten"

Het antwoord lijkt dus te zijn...? Sorry ondanks je uitgebreide bericht kan ik je niet helemaal volgen.
Wat vul jij in bij die genoemde vakjes ? Of bepaal je dat elke keer achteraf per maand?
Ah, dan heb ik je vraag niet goed begrepen, of op een verkeerde post van je gereageerd ;)

In HomeAssistant heb ik voor de import-sensoren als prijs-entiteit de volledige Tibber prijs inclusief alles opgenomen (dus kale prijs, plus inkoopvergoeding/GvO, plus energiebelasting, en daarover de BTW). Ik heb daarvoor een Template "Helper" gemaakt die dit sommetje maakt:

code:
1
(kale_prijs + inkoopvergoeding + energiebelasting) * 1.21

Voor de export heb ik alleen een template helper met (kale prijs + inkoopvergoeding) als prijs-entiteit ingevuld.

Voor de inkoop wil ik namelijk weten wat het me kost, en voor de export wil ik weten wat het me oplevert. Ik ben daarbij niet geïnteresseerd in saldering, dat is een administratieve kunstgreep die een keer stopt, en staat in mijn ogen los van de echte prijzen voor in- en verkoop.

Die vind ik veel interessanter, ook om eventueel te kunnen bepalen wat het eigen verbruik van de zonnestroom me bespaart (= totale inkoopprijs incl. belastingen), en wat export me oplevert, ook na saldering (= kale prijs + inkoopvergoeding).

De gewogen gemiddelde prijzen kan ik uit het Energy dashboard afleiden, door de weergegeven import-telwerken op te tellen, en de export-telwerken (ik heb 2 telwerken die apart worden bijgehouden), en de bijbehorende prijzen op te tellen. Dan de totale kosten delen door de totale import en export respectievelijk, et voila, daar is je gewogen gemiddelde in de periode die je weergeeft...voor import zitten daar nog de belastingen bij, maar die kun je er weer afhalen.

Sluit dit beter aan bij je vraag? :)

P.S.: Heel specifiek voor jouw applicatie: Je moet bij de Export de Tibber inkoopvergoeding excl. btw invullen, dus dat is op dit moment 0,0175 eur/kWh. Voor de Import zou ik daar de Tibber inkoopvergoeding PLUS de energiebelasting (beiden excl. btw) invullen...

[ Voor 5% gewijzigd door Gameboy op 04-04-2024 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:50
CopyCatz schreef op donderdag 4 april 2024 @ 13:27:
Tibber heeft net de preorder geopend voor de homevolt: https://tibber.com/nl/store/product/homevolt

Waar ik bang voor ben is de vendor-lockin, als ik besluit over te stappen naar een andere energie leverancier? Is die batterij dan nutteloos geworden? Daar kan ik niets over vinden, is er een HA koppeling mogelijk of niet?

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
ChiLLeR schreef op donderdag 4 april 2024 @ 13:29:
[...]

Waar ik bang voor ben is de vendor-lockin, als ik besluit over te stappen naar een andere energie leverancier? Is die batterij dan nutteloos geworden? Daar kan ik niets over vinden, is er een HA koppeling mogelijk of niet?
"De integratie met de Tibber-app is duidelijk. Zie wat de batterij op elk moment doet, of wat het van plan is te doen. Homevolt kan volledig automatisch of handmatig worden aangestuurd — dat is aan jou."

Tibber kennende/vertrouwende is er dus een api, bij zonneplan kan ik niks vinden over een api?

Overigens is Tibber wel fors duurder dan zonneplan, maar als zij een api aanbieden betaal je voor de grote accu dus 3000 euro extra om geen vendor lock-in te hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door CopyCatz op 04-04-2024 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Nu online
CopyCatz schreef op donderdag 4 april 2024 @ 13:41:
[...]

"De integratie met de Tibber-app is duidelijk. Zie wat de batterij op elk moment doet, of wat het van plan is te doen. Homevolt kan volledig automatisch of handmatig worden aangestuurd — dat is aan jou."

Tibber kennende/vertrouwende is er dus een api, bij zonneplan kan ik niks vinden over een api?

Overigens is Tibber wel fors duurder dan zonneplan, maar als zij een api aanbieden betaal je voor de grote accu dus 3000 euro extra om geen vendor lock-in te hebben.
13,3 kWh en €9.995 tegenover 20 kWh en €7.990
Dat is 88% duurder per kWh :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piwakawaka
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-08 14:10
SidewalkSuper schreef op donderdag 4 april 2024 @ 13:50:
[...]

Vanaf vandaag kun je een pre-order voor de Homevolt plaatsen. Levering vanaf september.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
CopyCatz schreef op donderdag 4 april 2024 @ 13:27:

Ik hoop dat je een plekje buitenshuis hebt van tenminste 10 graden,
Voor zover ik weet is dit nog NMC techniek, zelf voor scandinavische landen met gemiddeld koudere temperaturen is dat een zogoed als gepasseerd station met Na-ion cellen met een veel beter geschikt temperatuur window

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
Domba schreef op donderdag 4 april 2024 @ 14:07:
[...]

Ik hoop dat je een plekje buitenshuis hebt van tenminste 10 graden,
Voor zover ik weet is dit nog NMC techniek, zelf voor scandinavische landen met gemiddeld koudere temperaturen is dat een zogoed als gepasseerd station met Na-ion cellen met een veel beter geschikt temperatuur window
"Voor zover ik weet" heb ik niet zoveel aan, maar de specs knop bij Tibber doet het niet en voor de rest is de informatie wel erg summier. Niet voldoende informatie nu om een besluit op te kunnen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:52
Zit zelf te kijken naar de Laadpal van Tibber die in combinatie met Abbo wel erg voordelig is (EUR 440,-).

Echter met ruim 3000 kWH per jaar voor verwarmen in de maanden Oktober tot en met Maart heb ik in die maanden weinig keuze mbt wel of geen energie verbruiken, dat opwarmen gebeurd vrijwel 24/7.

Inclusies 3000 kWH voor de auto vebruik ik per jaar zo'n 8500 kWH, ongeveer hetzelfde als wat ik opwek met mijn panelen.

De vraag is nu of ik er slim aan doe om met Tibber in zee te gaan..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Nu online
https://support.tibber.co...-maak-kennis-met-homevolt
Mogelijkheden & prestaties 🔋

Je kunt kiezen uit een capaciteit van 6,6 kWh of 13,3 kWh.

De batterij is ontworpen voor 6000-8000 laadcycli en heeft een capaciteit van 80%.

Bestaat uit lithium-nickel-manganese-cobalt oxides (afgekort NMC)

De software, interface en componenten kunnen gemakkelijk worden geüpdated.

Gebouwd vanuit een circulaire gedachtegang en een lange levensduur. Alle onderdelen kunnen worden gerecycled.

Gebouwd als een robuuste hoogspanningsbatterij voor maximale prestaties en de laagst mogelijke kosten per kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
CopyCatz schreef op donderdag 4 april 2024 @ 14:16:
[...]

"Voor zover ik weet" heb ik niet zoveel aan, maar de specs knop bij Tibber doet het niet en voor de rest is de informatie wel erg summier. Niet voldoende informatie nu om een besluit op te kunnen nemen.
De FAQ zegt dat deze nu NMC is, maar de pre-order voorwaarden maakt een voorbehoud
De prijs van de batterij, de technische specificatie, de ontwerpspecificatie en de installatie die op het moment van de pre-order zichtbaar zijn, kunnen verschillen van de beschrijving van de batterij en de installatie op het moment dat de pre-order wordt omgezet in een bindende bestelling.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CopyCatz
Dus Tibber is NMC en vele duizenden euro's duurder tov Zonneplan met LFP. Dan sla ik over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuceTundra
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-09 14:26
CopyCatz schreef op donderdag 4 april 2024 @ 13:41:
[...]

API lijkt er al te zijn volgens Tibber.
Wat kun je met deze slimme thuisbatterij?
Met Homevolt en Tibber profiteer je altijd van de allerlaagste stroomprijzen. Je laadt de batterij op als de prijzen laag zijn (of met je eigen zonnestroom) — en gebruikt die stroom als de prijzen hoog zijn.
Tibber Smart Mode regelt automatisch het maximale rendement voor je. Dankzij 24/7 verbinding via wifi en 4G laadt Homevolt niet alleen op tijdens de goedkoopste uren, hij kan ook slim terugleveren en bijspringen om het stroomnet te ondersteunen — en zo Grid Rewards voor je verdienen.
Wil je liever zelf met de instellingen aan de slag? Dat kan. Voor de echte slimmeriken is Homevolt ook handmatig in te stellen en via API te sturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:50
Die hele opbrengst en terugverdientijd is natuurlijk op basis van vandaag, hoe meer mensen dit gaan gebruiken hoe lager de opbrengst gaat zijn. De reden namelijk dat nu tarief soms erg laag ligt, komt doordat er geen vraag is. Als de vraag nu gecreëerd gaat worden dmv accu's dan gaat van zelf de prijs omhoog. Nu is de vraag of de hoeveelheid accu's in de komende 3/5 jaar genoeg is om invloed uit te oefen op dat prijs niveau.

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:44
BasvanS schreef op donderdag 4 april 2024 @ 14:20:
Zit zelf te kijken naar de Laadpal van Tibber die in combinatie met Abbo wel erg voordelig is (EUR 440,-).

Echter met ruim 3000 kWH per jaar voor verwarmen in de maanden Oktober tot en met Maart heb ik in die maanden weinig keuze mbt wel of geen energie verbruiken, dat opwarmen gebeurd vrijwel 24/7.

Inclusies 3000 kWH voor de auto vebruik ik per jaar zo'n 8500 kWH, ongeveer hetzelfde als wat ik opwek met mijn panelen.

De vraag is nu of ik er slim aan doe om met Tibber in zee te gaan..
Wat gebruik je voor verwarmen? De airco ("lucht / lucht warmtepomp") draait hier alleen tussen 0:00 en 06:00 en in de middag als het goedkoop is, past perfect bij een dynamisch contract.

Als het echt koud is heb je wel een wat zwaarder systeem nodig bij niet 24/7 verwarmen maar bij een bouwjaar 2004 huis, geïsoleerd spouw en HR++ glas, gaat dat prima hier met een ~5kW buitenunit.

Er zijn ook warmtepompen die slim zijn, Tibber zelf kan praten met o.a. Nibe, of er zijn leverancier onafhankelijke koppelingen. Zelfs mijn vaatwasser snapt wanneer ie aan moet na de laatste update.

[ Voor 9% gewijzigd door w00key op 04-04-2024 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-09 20:48
[...]

Ik hing al boven de preorder knop voor de homevolt, maar dit en geen LFP maakt het voor mij een no-go…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08:56
[...]

En durf te wedden dat er geen omvormer van 10kW bij gaat zitten :+ al in al geen goede deal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:52
w00key schreef op donderdag 4 april 2024 @ 15:07:
[...]

Wat gebruik je voor verwarmen? De airco ("lucht / lucht warmtepomp") draait hier alleen tussen 0:00 en 06:00 en in de middag als het goedkoop is, past perfect bij een dynamisch contract.

Als het echt koud is heb je wel een wat zwaarder systeem nodig bij niet 24/7 verwarmen maar bij een bouwjaar 2004 huis, geïsoleerd spouw en HR++ glas, gaat dat prima hier met een ~5kW buitenunit.

Er zijn ook warmtepompen die slim zijn, Tibber zelf kan praten met o.a. Nibe, of er zijn leverancier onafhankelijke koppelingen. Zelfs mijn vaatwasser snapt wanneer ie aan moet na de laatste update.
Gebruik een kleine warmtepomp (Lucht -Water, 4.5 KW) om mijn huis te verwarmen (150m2, 400m3)). Dat gaat prima, maar hij draait dan vaak wel 24/7 als het koud is. Heb 2 airco's als back-up. Overigens wel overal HR++, zelfs +++ op zolder (daar ook 15-20 CM dak isolatie).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
ChiLLeR schreef op donderdag 4 april 2024 @ 14:51:
Die hele opbrengst en terugverdientijd is natuurlijk op basis van vandaag, hoe meer mensen dit gaan gebruiken hoe lager de opbrengst gaat zijn. De reden namelijk dat nu tarief soms erg laag ligt, komt doordat er geen vraag is. Als de vraag nu gecreëerd gaat worden dmv accu's dan gaat van zelf de prijs omhoog. Nu is de vraag of de hoeveelheid accu's in de komende 3/5 jaar genoeg is om invloed uit te oefen op dat prijs niveau.
Niet helemaal met huidige regulerings systeem zit een "weeffout" .
Als klein verbruiker heb je een standaard jaar afname (SJA) en standaard jaar invoeding (SJI).
Uit leveringszekerheid is de energieleverancier van ACM verplicht alle SJA vooraf in te kopen, als je klant wordt of aan het begin van je jaarperiode.

De energieleverancier zal moeten gokken met een thusiaccu wanneer je die afneemt, die zal een heel grote klus hebben aan profilering met een thuisaccu waarbij zowel afname als invoeden losgekoppeld zijn van verbruik en opwek, zeker bij de wat grotere thuisaccu's.
Day ahead uurprijs is niet typische een afspiegeling van Nederland als een opwek techniek er niet uitspringt in de mix maar die van diverse biedzones samen een voorbeeld.

Een deel van SJA zal goedkoop laden zijn voor later eigenverbruik een andere deel als aanvulling (als zonnepanelen hebt) of als geheel voor later terugleveren zijn.
Op een zonninge dag zal nog steeds de prijs laag zijn en na zonsondergang hoger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
Hmm 6000-8000 cycli is anders veel meer in lijn met LFP. NMC zit meestal tussen 800 en 2000 cycles. Wellicht hanteert Tibber een laadregime tussen 20 en 80% oid en bedoelen ze dat ipv volledige cycles. Of ze zijn zelf een beetje in de war.

LFP lijkt me in de meeste gevallen superieur voor stationaire toepassingen (en zelfs voor veel auto's) en is nog goedkoper ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Nu online
Het document is wel deze week nog bijgewerkt, dus wel opvallend dan dat ze zoiets belangrijks vergeten :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faceless
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-09 17:06
De api van Entsoe geeft geen dayahead prijzen terug (en de website ook niet, en de app van Frank bijvoorbeeld ook niet). Weet iemand daar toevallig meer van?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pval
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-08 17:31
Op het transparency platform ook geen prijzen voor NL. Ik kan geen melding van storing vinden, ik zoek een mogelijkheid om ze op de hoogte te stellen.

https://newtransparency.e...%2C%222024-04-05%22%5D%7D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:38

Freak187

geen

Tazzios schreef op donderdag 4 april 2024 @ 13:20:
[...]

Ik denk niet dat zonneplan je de onbalansprijs gaat betalen als jij ze mailt "ik heb mijn zonnepanelen die anders 10KW hadden opgewekt uitgezet hoor!". Ze moeten hem zelf aan kunnen sturen met de Powerplay software.
Alleen je omvormer vervangen is misschien een overweging waard.

zelf uitschakelen op basis van Dayahead kan misschien met een shelly en HA o.i.d.
Ik snap niet helemaal wat je probeert te zeggen. Maar ik heb nog even navraag gedaan bij Zonneplan en het salderen en terugleveren zit (voor mij) nog wel een beetje ingewikkeld in elkaar.

Het salderen is puur een overheidsregel, dus alleen BTW en andere belastingen worden gesaldeerd. En dan houd je alleen de kale marktprijs over waarover je soms geld krijgt of geld moet toegeven afhankelijk van de positieve of negatieve marktprijzen, in het geval van het dynamische contract van ZP.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
Faceless schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 09:22:
De api van Entsoe geeft geen dayahead prijzen terug (en de website ook niet, en de app van Frank bijvoorbeeld ook niet). Weet iemand daar toevallig meer van?
Deze waren ook niet in Victron DESS ingeladen. Victron heeft ze echter handmatig in hun systeem gezet.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
Freak187 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 09:37:
[...]

Ik snap niet helemaal wat je probeert te zeggen. Maar ik heb nog even navraag gedaan bij Zonneplan en het salderen en terugleveren zit (voor mij) nog wel een beetje ingewikkeld in elkaar.

Het salderen is puur een overheidsregel, dus alleen BTW en andere belastingen worden gesaldeerd. En dan houd je alleen de kale marktprijs over waarover je soms geld krijgt of geld moet toegeven afhankelijk van de positieve of negatieve marktprijzen, in het geval van het dynamische contract van ZP.
Klopt, je betaalt op elk moment de uurprijs zoals die geldt op de day-ahead markt, en je ontvangt die voor je export als de zon schijnt (of je accu ontlaadt).

Daarom wil je de zonnepanelen afschalen of helemaal uitzetten als de prijzen negatief zijn, om daarmee zoveel mogelijk geld over te houden van je export. Dat is niet alleen voor jezelf financieel gunstig, maar ook voor het net, want negatieve prijzen komen doorgaans doordat er op die momenten een overschot aan opwek is, en er betaald moet worden om die stroom elders te dumpen, bijvoorbeeld naar het buitenland.

Je helpt jezelf en het algemene nut dus als je je zonnepanelen terugregelt, zolang er niet afdoende opslagcapaciteit in het net aanwezig is om die overtollige opwek te kunnen opslaan voor later gebruik.

Het klinkt zonde om groene energie weg te gooien (en dat vind ik ook). Maar als het echt nergens heen kan, en alleen maar geld kost (niet alleen voor jezelf), is het ook idioot om maar zoveel mogelijk in het dan al overvolle net te blijven pompen.

Hoe je dat kunt voorkomen, is afhankelijk van o.a. je omvormer. Oudere omvormers hebben vaak geen mogelijkheden ingebouwd om de opwek te kunnen regelen, en zou je dan "hard" moeten uitschakelen, maar ik weet niet hoe goed dat is voor het apparaat.

Moderne omvormers hebben eigenlijk altijd wel mogelijkheden om de opwek te regelen, en kun je aansturen via een API, of Modbus of wat er ook maar beschikbaar is. Of je laat het regelen door iemand die dat kan en wil, bijvoorbeeld door Zonneplan met de Powerplay functionaliteit.

Zelf heb ik op dit moment een eigen implementatie gemaakt in HomeAssistant, die de opwek van de omvormer probeert te matchen met mijn eigen verbruik (loadbalancing), en werkt erg aardig. Er zijn dit jaar overdag nog maar een paar uren met negatieve prijzen geweest, maar het regelen naar ongeveer netto nul op de meter ging prima!

Als de kale prijs + inkoopvergoeding < 0 is, dan gaat de loadbalancing aan, en als de totale prijs inclusief alle belasting negatief zou worden, dan gaat de omvormer naar 0, maar dat is nog niet voorgekomen sinds ik panelen heb.

Bovenstaande heb ik met enkele automations in HA gemaakt, maar ik ben wel erg nieuwsgierig naar hands-on ervaringen met Powerplay voor (alleen) zonnepanelen via Zonneplan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaikoW
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07:22

HaikoW

International man of mystery

Jammer van het grote prijsverschil, als ze meer gelijkwaardig waren geweest had ik een Homevolt besteld, erg tevreden over Tibber.

[ Voor 61% gewijzigd door HaikoW op 05-04-2024 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 15-09 18:42
Omdat dit forum bijna zogoed als helemaal vol word geschreven over zonnepanelen vraag ik me af of de negatieve tarieven zullen verdwijnen nu steeds meer paneel bezitters denken dat ze meer winst zullen maken om ze, wanneer het hun uit komt, uit te schakelen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:44
Deldenaar schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 13:02:
Omdat dit forum bijna zogoed als helemaal vol word geschreven over zonnepanelen vraag ik me af of de negatieve tarieven zullen verdwijnen nu steeds meer paneel bezitters denken dat ze meer winst zullen maken om ze, wanneer het hun uit komt, uit te schakelen...
Nee, particuliere PV kunnen nog steeds 13 cent energiebelasting salderen tot opwek groter is dan verbruik in een jaar. Het moet wel erg negatief zijn voordat het voordelig is om uit te zetten als je maar een paar paneeltjes hebt.

Als je echt veel heb liggen moet je beter gaan rekenen wanneer je precies het uit moet zetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999

knakworst

Get more sats!

Blijkbaar niet, kijk maar eens naar morgen :)

Tussen 13 en 15 uur, inclusief belastingen, zelfs een beetje geld toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmHaKa

EmHaKa

harêuh

Faceless schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 09:22:
Om 13:00 waren de prijzen voor vandaag opeens weer aanwezig bij Entsoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
knakworst schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 13:08:
[...]

Nog net niet, de laagste (totaal)prijs morgen, tussen 14 en 15 uur, is 0,1 cent positief ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
Gameboy schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 13:12:
[...]

Nog net niet, de laagste (totaal)prijs morgen, tussen 14 en 15 uur, is 0,1 cent positief ;)
Inclusief vermindering energiebelasting voor laadpunten krijg je tussen 14u en 15u precies 8,1 cent toe (tarief bij Tibber en incl. BTW). De eerste van het jaar. Is dat even mooi.

[ Voor 4% gewijzigd door Gecko123 op 05-04-2024 13:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
Gecko123 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 13:18:
[...]

Inclusief vermindering energiebelasting voor laadpunten krijg je tussen 14u en 15u precies 8,1 cent toe (tarief bij Tibber en incl. BTW). De eerste van het jaar. Is dat even mooi.
Hey, dat wist ik niet! Ik heb geen EV en (dus nog) geen laadpaal, maar krijgt iedere laadpaal-eigenaar korting op de energiebelasting per kWh? Dan zet dat morgenmiddag zeker zoden aan de dijk qua opladen en geld verdienen ;)

P.S.: Ik heb even snel gezocht, en er lijkt idd een korting op EB te gelden voor laadpaal-eigenaren. Dit stukje van de ANWB is echter geheel niet duidelijk, en zelfs niet consistent (van de ANWB site):
Verlaagde energiebelasting voor laadpalen
De overheid heeft in ieder geval tot en met 2024 een verlaging van de energiebelasting voor laadpalen ingevoerd. Het scheelt per laadbeurt al snel 4,25 euro (8,5 ct per kW/u, dus het opladen van een accu van 50 kWh is dan 4,25 euro goedkoper). Dit heeft overigens geen directe impact op particuliere bezitters van een elektrische auto. Door deze maatregel betaalt de eigenaar van een laadpaal met een eigen aansluiting op het stroomnet (vrijwel zonder uitzondering oplaadpalen in de publieke ruimte) een lagere belasting op de geleverde elektriciteit. Normaal gesproken zijn laadpaaleigenaren over de eerste 10.000 kWh net geen tien cent per kWh belasting schuldig, in dit geval slechts iets meer dan vijf cent. In totaal levert dat een besparing op van ongeveer 470 euro per laadpaal per jaar. Deze verlaging is in eerste instantie bedoeld om het plaatsen van laadpalen financieel aantrekkelijker te maken, maar zal indirect ook bijdragen aan meer aanbod en lagere tarieven.
Ehh, wat? Eerst wordt gesproken van een verschil van 8,5 ct/kWh, ik neem aan dat dat dan de korting op de EB zou moeten zijn? Even verderop staat dat men normaliter tot 10.000 kWh net geen 10 ct/kWh betaalt, maar dat is 10,88 ct/kWh, dus ruim *meer* dan 10 ct/kWh. Daarna staat er dat men "iets meer dan 5 cent" betaalt...

Daar kan ik geen touw aan vastknopen, volgens mij klopt daar niets van...what happened ANWB?

(En ik houd me verder maar stil over de fout met de eenheden in de 2e zin: "8,5 ct per kW/u" )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:35
Gameboy schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 13:31:
[...]

Hey, dat wist ik niet! Ik heb geen EV en (dus nog) geen laadpaal, maar krijgt iedere laadpaal-eigenaar korting op de energiebelasting per kWh? Dan zet dat morgenmiddag zeker zoden aan de dijk qua opladen en geld verdienen ;)

P.S.: Ik heb even snel gezocht, en er lijkt idd een korting op EB te gelden voor laadpaal-eigenaren. Dit stukje van de ANWB is echter geheel niet duidelijk, en zelfs niet consistent (van de ANWB site):

[...]

Ehh, wat? Eerst wordt gesproken van een verschil van 8,5 ct/kWh, ik neem aan dat dat dan de korting op de EB zou moeten zijn? Even verderop staat dat men normaliter tot 10.000 kWh net geen 10 ct/kWh betaalt, maar dat is 10,88 ct/kWh, dus ruim *meer* dan 10 ct/kWh. Daarna staat er dat men "iets meer dan 5 cent" betaalt...

Daar kan ik geen touw aan vastknopen, volgens mij klopt daar niets van...what happened ANWB?

(En ik houd me verder maar stil over de fout met de eenheden in de 2e zin: "8,5 ct per kW/u" )
Die korting op de EB is alleen als je achter je meter ALLEEN een laadpaal hebt. Dan moet je dat aanvragen. Maar als je op jaarbasis meer teruglevert dan afneemt, betaal je helemaal geen EB! Dat is nog minder dan gereduceert tarief.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
Gameboy schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 13:31:
[...]

[...]

Info van de bron:

https://www.belastingdien...arieven_milieubelastingen

Het staat onder "Verlaagd tarief voor belasting op elektriciteit".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-09 11:42
Gameboy schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 13:12:
[...]

Bij Tibber inderdaad, maar bij bijv. Zonneplan is het 0 cent positief (afgerond). Bij een inkoopvergoeding van 1,9965 cent draai je precies quitte. De enige leverancier waar je geld toe zou krijgen voor verbruik is Innova met een inkoopvergoeding van 1,388 cent. Salderen buiten beschouwing gelaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
Niet te verwachten, moet er heel wat veranderen voor.
97% van particuliere kleinverbruikers heeft een vast of variabel contract met geen directe prijsprikkel van day ahead uurprijs en merendeel heeft daar een meerjaren contract afgesloten.
edit: deze particuliere hebben inmiddels al meer PV-opwek op een aantal uren in het jaar dan de verbruiks vraag van Nederland.
Een energieleverancier moet vanwege leveringszekerheid vooraf alle afname inkopen voor een klant van ACM, dat betekend dat ze voor die wel een afname hebben tijdens felste zonuren, daar niet mogen rekenen op de mogelijke opwek en grootste deel moeten verhandelen/dumpen op de energiemarkt.

Voor die paar procent die een dynamische contract hebben, kunnen nog steeds belastingen en opslag salderen, voordat het echt negatieve uurprijzen zijn voor die evenveel of minder opwek hebben dan verbruik.
Voor die meer opwek dan verbruik hebben zal het stevig rekenen worden en elke maand een prognose bijstellen of ze nog een overschot hebben.
Met meer thuisaccu's zal eerder de avond en ochtend piek in de day ahead richting paar cent gaan want thuisaccu dient voor volgende opwekdag weer een heel eind ontladen te zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Domba op 05-04-2024 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Gameboy schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 11:07:
[...]

Klopt, je betaalt op elk moment de uurprijs zoals die geldt op de day-ahead markt, en je ontvangt die voor je export als de zon schijnt (of je accu ontlaadt).

Daarom wil je de zonnepanelen afschalen of helemaal uitzetten als de prijzen negatief zijn, om daarmee zoveel mogelijk geld over te houden van je export. Dat is niet alleen voor jezelf financieel gunstig, maar ook voor het net, want negatieve prijzen komen doorgaans doordat er op die momenten een overschot aan opwek is, en er betaald moet worden om die stroom elders te dumpen, bijvoorbeeld naar het buitenland.

Je helpt jezelf en het algemene nut dus als je je zonnepanelen terugregelt, zolang er niet afdoende opslagcapaciteit in het net aanwezig is om die overtollige opwek te kunnen opslaan voor later gebruik.

Het klinkt zonde om groene energie weg te gooien (en dat vind ik ook). Maar als het echt nergens heen kan, en alleen maar geld kost (niet alleen voor jezelf), is het ook idioot om maar zoveel mogelijk in het dan al overvolle net te blijven pompen.
Toch zie ik het windmolenpark hier draaien terwijl er wel eens stil staan tijdens dure uren. Vind ik opmerkelijk. Of zal dat mede zijn vanwege subsidie en zodoende concurreren met (particuliere) PV. edit: Ook morgen zeker volop windenergie dumpen terwijl prijzen voor de day-ahead tussen 10:00 en 17:00 negatief zijn tot -0,16 :?

[ Voor 4% gewijzigd door bite op 05-04-2024 16:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06:29
Morgen negatieve tarieven van 10:00-17:00, zelfs tot -0.16 tussen 14:00 en 15:00!

Zonnig weer, flinke wind. Helaas wel wat sahara zand.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

knakworst schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 13:08:
[...]

Ik zat van :o :o :o bij 10 GWh! Anders was dat meer rond de 7 GWh dat je zulke negatieve prijzen had.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• WillemD61
evleerdam schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 16:26:
Morgen negatieve tarieven van 10:00-17:00, zelfs tot -0.16 tussen 14:00 en 15:00!

Zonnig weer, flinke wind. Helaas wel wat sahara zand.
Als je inkoopkosten en belasting niet meerekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remc1979
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 09:26
Hoe kan dit. Bij de SolarEdge omvormer ingesteld dat deze moet uitschakelen bij 15,3 cent (bedrag doorgekregen via helpdesk TIBBER). Stroomprijs op dit moment 1 cent.

Maar omvormer blijft opwekken en terugleveren. Zie beide plaatjes.

Wat gaat hier mis?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ypd9ugygqVnqXYzQtxylNEq25As=/x800/filters:strip_exif()/f/image/I9J9d6lwoTngX9GbEvQxlHli.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C4WNhcfCrcjgGE0FR4zvOYd8v7g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rshrssVvjIg6DgJry2nXHPhZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door remc1979 op 06-04-2024 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefdebruijn
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 27-07 09:00
remc1979 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 13:43:
Hoe kan dit. Bij de SolarEdge omvormer ingesteld dat deze moet uitschakelen bij 15,3 cent (bedrag doorgekregen via helpdesk TIBBER). Stroomprijs op dit moment 1 cent.

Maar omvormer blijft opwekken en terugleveren. Zie beide plaatjes.

Wat gaat hier mis?
Ik zou verwachten dat de omvormer met deze instellingen uitschakelt op €0 incl alles. En daar zitten we nog net boven. Solaredge haalt Entsoe prijzen op en telt daar jouw €0.153 bij op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remc1979
steefdebruijn schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 14:18:
[...]

Ik zou verwachten dat de omvormer met deze instellingen uitschakelt op €0 incl alles. En daar zitten we nog net boven. Solaredge haalt Entsoe prijzen op en telt daar jouw €0.153 bij op.
Met deze instelling zou de omvormer toch bij 0.153 moeten uitschakelen. Of zie ik het nu helemaal verkeerd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koboy

koboy

remc1979 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 14:20:
[...]

Met deze instelling zou de omvormer toch bij 0.153 moeten uitschakelen. Of zie ik het nu helemaal verkeerd
Je hebt die 15 cent ingevuld bij een vakje "aanvullende stroomkosten".......
Volgens mij doet je omvormer precies wat je wilt namelijk uitgaan als de stroomprijs inclusief belastingen negatief wordt; tenzij je een mega overschot hebt, dan zou je willen dat hij iets eerder afschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002

de Peer

under peer review

remc1979 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 14:20:
[...]

Juist niet. Waarom laat je hem er dan 0.153 bij optellen? :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remc1979
de Peer schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 17:36:
[...]

Juist niet. Waarom laat je hem er dan 0.153 bij optellen? :D
Idd, ik had me verrekend. Stom van me. Bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenJVR
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 29-08 14:32
Beste mensen,

Al lange tijd volg ik dit forum.... Maar nu heb ik jullie hulp even nodig.

Zonneplan is mijn energieleverancier. Daarbij heb ik een SolarEdge omvormer. Gezien de negatieve energieprijzen nu weer vaker gaan optreden wil ik binnen de SolarEdge app de prijsinformatie ingeven voor het afschalen van de omvormer.

Waar ik nu tegenaanloop wat ik als kosten moet invullen.

Hopelijk kunnen jullie me hierbij helpen....

Is dit de opslagkosten €0,02 + energiebelasting € 0,1317 = € 0,1517?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QNtKAzVDVEUQBl2tGyLzJdxj0GU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ue41QpZ5VOMqKIK8ESmqrAzC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_y_SufCaTC8-8aLg1S4OVJAuMXA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WFio92xgKgV2QYGno70wt2Of.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MJSUPUCS01_okzMJZC2UR9SgoHs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tPZ0OCRy7Jofj5nqEVO5sMON.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:49

bert pit

asdasd

@jeroenjvr

Kijk even hier, specifiek voor jouw merk omvormer: https://doe-duurzaam.nl/a...en-via-modbus-of-een-app/

Of in het algemene onderwerp:
https://doe-duurzaam.nl/dossier/zonnepanelen-uitzetten/

[ Voor 39% gewijzigd door bert pit op 06-04-2024 21:30 ]

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Laten we vooral al die duurzaam opgewekte energie niet weggooien en gewoon opwekken wat mogelijk is. Die negatieve prijs is voor een ander een incentive om de EV of thuisbatterij op te laden.

Volgens mij willen we allemaal duurzamer.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-09 11:42
John245 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 21:39:
[...]

Laten we vooral al die duurzaam opgewekte energie niet weggooien en gewoon opwekken wat mogelijk is. Die negatieve prijs is voor een ander een incentive om de EV of thuisbatterij op te laden.

Diezelfde negatieve prijs is voor mij een incentive om mijn omvormer te limiteren. Ik zie daar ook niks verkeerds aan, want de negatieve prijs is op sommige momenten juist zo sterk negatief doordat er een veel te groot overschot is. De kans bestaat zelfs dat er weer anderen betaald worden om mijn extra stroom af te fakkelen. Dat is al helemaal niet duurzaam, dus schakel ik liever mijn omvormer af.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
John245 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 21:39:
[...]

Tot een bepaald maximum, zowel wat betreft hoogte van het overschot als de tijdsduur ervan. Vorig jaar was er een weekend waarin er dusdanig veel negatieve uren waren dat 99.9% van de bevolking alle buffers had gevuld en wat doe je daarna? Dan komen de fratsen langs met föhns buiten op het gras leggen, de oven aan en open zetten, etc., dan schiet het de verkeerde kant op en voegt het niets meer toe behalve financieel gewin.

Een overschot is prima, mits het wel geabsorbeerd kan worden door de markt en er zaken worden gedaan of geladen die anders ook zouden plaatsvinden, maar hierdoor alleen bijv. eerder of later worden uitgevoerd.

Bij een paar uur een paar cent of enkele uren 10-15 cent per kWh terugkrijgen is het terugleveren uitschakelen mogelijk niet per se nodig, maar gaat het richting de -0,44 Euro/kWh zoals vorig jaar een keer het geval was, dan vermoed ik dat uitschakelen toch echt wel wenselijk is om erger te voorkomen, we kunnen allemaal gezamenlijk echt niet meerdere dagen achter elkaar auto's en thuisaccu's blijven vullen.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Taro schreef op zondag 7 april 2024 @ 08:09:
[...]

Tot een bepaald maximum, zowel wat betreft hoogte van het overschot als de tijdsduur ervan. Vorig jaar was er een weekend waarin er dusdanig veel negatieve uren waren dat 99.9% van de bevolking alle buffers had gevuld en wat doe je daarna? Dan komen de fratsen langs met föhns buiten op het gras leggen, de oven aan en open zetten, etc., dan schiet het de verkeerde kant op en voegt het niets meer toe behalve financieel gewin.

Een overschot is prima, mits het wel geabsorbeerd kan worden door de markt en er zaken worden gedaan of geladen die anders ook zouden plaatsvinden, maar hierdoor alleen bijv. eerder of later worden uitgevoerd.

Bij een paar uur een paar cent of enkele uren 10-15 cent per kWh terugkrijgen is het terugleveren uitschakelen mogelijk niet per se nodig, maar gaat het richting de -0,44 Euro/kWh zoals vorig jaar een keer het geval was, dan vermoed ik dat uitschakelen toch echt wel wenselijk is om erger te voorkomen, we kunnen allemaal gezamenlijk echt niet meerdere dagen achter elkaar auto's en thuisaccu's blijven vullen.
Mee eens. Maar nu zie je dat mensen bij 1/100e cent negatief hun omvormer al gaan uitchakelen.

En met de nieuwe subsidies gaat al automatisch meer uitgeschakeld worden door de 6 uurs regel.

En ben het met je eens dat de oven open aan zetten ook niks oplevert. Maar ik wil best investeren om 6 uur aan energie op te slaan.

En de oven aan en een lekker saucijzenbroodje is ook niet verkeerd. Dan moeten we niet alle dagen zo ver negatief gaan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
In Spanje zitten ze nu al een volledig weekend op 24/24 aan 0€c.

Waarom zou je je nog druk maken als de prijzen zo laag zijn? Je verbruikt wat je nodig hebt en de rest laat je zijn.

Ik zit zelf eerder te kijken naar de belastingen op energie. Hoe lang zal het politiek nog vol te houden zijn om op een energieprijs van enkele centen tot 5 á 10€c aan belastingen te innen? Zeker als je bedenkt dat de hoeveelheid energie die verbruikt wordt nog serieus zal stijgen.
Pagina: 1 ... 207 ... 298 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels