Ik krijg net mail dat Tibber nu ook gas gaat leveren. Via EnergyZero zoals heel veel hier al op de eerste pagina staan. Zit nu bij de ANWB dus opzich is dat geen verschil alleen dat het 1 euro per maand scheelt voor de vaste kosten. Nu Tibber ook gas gaat leveren zou dit dan betekenen dat de pulse een update gaat krijgen zodat je ook realtime gas kan uitlezen. Mocht dat het geval zijn dan kan ik eindelijk van mijn splitter af die ik nu alleen voor het gas gebruik.
Heb je niet toevallig tarieven exclusief BTW genoemd?DLSS schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 16:24:
[...]
Ja ik geloof dat Mega hogere tarieven rekent maar dan met een cashback net onder de Greenchoice prijs uitkomt. Ik ben overigens niet meteen van plan om over te stappen. Ben benieuwd of de tarieven daadwerkelijk gaan dalen.
Heb even snel gecheckt en ik zie:
Piek: €0,28693
Dal: €0,29903
Jaja: dal is gek genoeg duurder dan piek...
Maar goed: als ik bij die tarieven op het uitleg tekentje klik, zie ik dat leveringstarief + energiebelasting ongeveer €0,236 is of €0,245 en met BTW erbij komt het op bovenstaande uit.
Vanaf 1300 kwh voor zowel dal als piek tarief verbruik invullen verschijnt die.
Vul je minder verbruik in, is die niet zichtbaar.
Ergens ligt nog het omslagpunt met de cashback bonus, maar daarvan is de prijs hoger.
En ik kijk zelf op independer, waar ik die prijs altijd vind.
Waar ik weinig informatie over kan vinden is de bijzonder hoge pieken meerdere dagen achter elkaar.
Komt dat door het warme, zonnige en winderige weer overdag en de gascentrales moeten van helemaal uit naar aan ?
Vul je minder verbruik in, is die niet zichtbaar.
Ergens ligt nog het omslagpunt met de cashback bonus, maar daarvan is de prijs hoger.
En ik kijk zelf op independer, waar ik die prijs altijd vind.
Waar ik weinig informatie over kan vinden is de bijzonder hoge pieken meerdere dagen achter elkaar.
Komt dat door het warme, zonnige en winderige weer overdag en de gascentrales moeten van helemaal uit naar aan ?
[ Voor 28% gewijzigd door alaintje op 20-03-2024 21:04 ]
Absoluut relatief, relatief absoluut.
Ik heb het nogmaals gecheckt, ik krijg toch echt deze prijzen aangebonden:
/f/image/0wLOcusgvfnFtJo88npJJgDL.png?f=fotoalbum_large)
Edit: ook snel even bij de vergelijker van de Consumentenbond gekeken.
Zelfde resultaat:
/f/image/BR8aIhNUZAashq2wWJK1Qg22.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 29% gewijzigd door DLSS op 20-03-2024 22:31 ]
Het lijkt inclusief BTWbilgy_no1 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 20:23:
[...]
Heb je niet toevallig tarieven exclusief BTW genoemd?
Heb even snel gecheckt en ik zie:
Piek: €0,28693
Dal: €0,29903
Jaja: dal is gek genoeg duurder dan piek...
Maar goed: als ik bij die tarieven op het uitleg tekentje klik, zie ik dat leveringstarief + energiebelasting ongeveer €0,236 is of €0,245 en met BTW erbij komt het op bovenstaande uit.
Er lijkt een verschil te zitten op basis van de hoogte van je verbruik bij Greenchoice.
Als ik een verbruik van 4000 kWh invul in de vergelijker van de consumtenbond dan krijg ik een lagere kWh uurprijs dan bij een verbruik van 1500 kWh. De hier genoemde € 0,33 krijg ik echter niet te zien.
Edit: en op hun eigen site zie ik wel de € 0,33 terug...
Als ik een verbruik van 4000 kWh invul in de vergelijker van de consumtenbond dan krijg ik een lagere kWh uurprijs dan bij een verbruik van 1500 kWh. De hier genoemde € 0,33 krijg ik echter niet te zien.
[ Voor 9% gewijzigd door Backpacker op 20-03-2024 23:29 ]
Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.
Gaat dit topic niet over dynamische energieprijzen?
Hoi.
Hah nee. Sporadisch wel, maar vaak gaat het over de thuisbatterij, terugleverwetgeving en tarieven van vaste contacten contracten.basdej schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 23:28:
Ergens is dat ook wel logisch, het meeste is immers al geschreven en een simpele query beantwoord praktisch alle vragen.
Binnenkort zal Zonneplan wel met een tariefverhoging komen, dan is het weer even ontopic.
- knip -
Ja, die zijn ook duur. Veel duurder dan vaste contracten!
@Faceless Ik heb nog geen koffie gehad!
- knip -
Let op, die doorverwijzingssites geven zo nu en dan foute informatie. Ik weet dat uit de eerste hand. Mensen worden doorverwezen en krijgen uiteindelijk de verkoper aan de telefoon, die met een hogere prijs komt.
Dit is niet altijd het geval maar het blijft opletten.
Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962
Wat is de kwh prijs die jij krijgt bij de consumentenbond?Backpacker schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 23:15:
Er lijkt een verschil te zitten op basis van de hoogte van je verbruik bij Greenchoice.
Ik heb zelf een dynamisch contract. De reden dat ik dit vaste contract er bij betrek is omdat de prijzen lager zijn dan de gemiddelde dynamische tarieven. Die discrepantie vind ik opvallend en het roept de vraag op of men bij Greenchoice verwacht dat de prijzen verder zullen dalen.basdej schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 23:28:
In deze context ben ik van mening dat mijn bijdragen relevant zijn voor dit onderwerp. Op forums vind ik het de moeite om onderwerpen breder te bespreken dan in de commentaarsecties onder artikelen, omdat hier de ruimte bestaat om de discussie, naar mijn mening, te verrijken en interessanter te maken.
Inderdaad, en daar hoort ook bij wanneer bepaalde vaste contracten voordeliger zijn dat dynamische, en of dat inhoudt dat de dynamische prijs wellicht omlaag zal gaan, of dat het toch tijd is om voor vast te kiezen omdat dynamisch nu wellicht niet aantrekkelijk is.basdej schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 23:28:
Mijn stroommeter moet binnenkort vervangen worden. Nu weet ik dat Tibber vorig jaar nog modeltarieven had van boven een euro per kWh. Maar bij Tibber is dat veranderd. Ze gaan schatten op basis van je profiel en historisch verbruik.
Zat te twijfelen (er is natuurlijk een risico dat de nieuwe meter niet goed werkt) om toch even voor vast te gaan maar dat blijkt niet nodig.
Zijn er andere aanbieders die dit ook doen?
Zat te twijfelen (er is natuurlijk een risico dat de nieuwe meter niet goed werkt) om toch even voor vast te gaan maar dat blijkt niet nodig.
Zijn er andere aanbieders die dit ook doen?
je krijgt ook andere tarieven voorgeschoteld als wel of geen panelen opgeeft. Met panelen is het ca. 10 ct duurder....of is dat in de basis hetzelfde. Vraag me dan af of het te maken heeft met het netto lage verbruik of het hebben van zonnepanelen....die 2/3 van de opwek terug staan te leveren (als je geen batterij hebt).Backpacker schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 23:15:
Nu Tibber ook gas gaat leveren toch eens even de prijzen vergeleken met mijn huidige leverancier Zonneplan, waar ik nu zo goed als een jaar zit.
Bij een verbruik van 3000kWh en 1000m³ per jaar, geen zonnepanelen:
Zonneplan:
Electra handling fee: €0,02/kWh
Electra leveringskosten: €6,25/maand
Elektra netbeheer: €33,41/maand
Gas handling fee: €0,08/m³
Gas leveringskosten: €6,25/maand
Gas netbeheer: €20,60/maand
Tibber:
Electra handling fee: €0,0175/kWh
Electra leveringskosten: €5,99/maand (per 1-4-24)
Elektra netbeheer: €33,96/maand
Gas handling fee: €0,0488/m³
Gas leveringskosten: €5,99/maand
Gas netbeheer: €20,55/maand
Het lijkt er dus op dat Tibber goedkoper is dan Zonneplan.
Of zie ik nu iets over het hoofd?
Ook krijg ik het idee dat je met Tibber meer integraties hebt met andere diensten welke wellicht interessant worden in de toekomst bij het evt aanschaffen van een EV, of het eindelijk overgaan op Home Assistant.
Bij een verbruik van 3000kWh en 1000m³ per jaar, geen zonnepanelen:
Zonneplan:
Electra handling fee: €0,02/kWh
Electra leveringskosten: €6,25/maand
Elektra netbeheer: €33,41/maand
Gas handling fee: €0,08/m³
Gas leveringskosten: €6,25/maand
Gas netbeheer: €20,60/maand
Tibber:
Electra leveringskosten: €5,99/maand (per 1-4-24)
Elektra netbeheer: €33,96/maand
Gas handling fee: €0,0488/m³
Gas leveringskosten: €5,99/maand
Gas netbeheer: €20,55/maand
Het lijkt er dus op dat Tibber goedkoper is dan Zonneplan.
Ook krijg ik het idee dat je met Tibber meer integraties hebt met andere diensten welke wellicht interessant worden in de toekomst bij het evt aanschaffen van een EV, of het eindelijk overgaan op Home Assistant.
[ Voor 3% gewijzigd door WishmasterNL op 22-03-2024 09:42 ]
Iedere keer is het stuivertje wisselen welke er goedkoper is. Als je nu al over stapt naar Tibber voor de integraties voor een nog aan te schaffen EV…WishmasterNL schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 09:15:
Ook krijg ik het idee dat je met Tibber meer integraties hebt met andere diensten welke wellicht interessant worden in de toekomst bij het evt aanschaffen van een EV,
Daarnaast als je eenmaal een EV hebt aangeschaft zal je zien dat er nog veel meer mogelijkheden zijn.
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
De netbeheerkosten zijn iig gelijk, over de periode van een jaar zou je bij elke leverancier hetzelfde moeten betalen.
- knip -
Ja, je gebruikt de handling fee exclusief BTW voor Tibber. Dit is inclusief BTW €0,02118. Voor Zonneplan gebruik je wel de handling fee inclusief BTW. Als je dat meeneemt, dan ontlopen Tibber en Zonneplan elkaar niet zoveel denk ik.WishmasterNL schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 09:15:
Tibber:
...
Hetzelfde geldt voor de handling fee voor gas trouwens.
[ Voor 13% gewijzigd door Sicco92 op 22-03-2024 10:05 ]
Omdat Tibber nu ook gas levert zou ik wellicht willen overstappen van Zonneplan. Klopt het dat Tibber nog steeds achteraf factureert?
Wel voor elektra,Whats85 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 11:56:
Omdat Tibber nu ook gas levert zou ik wellicht willen overstappen van Zonneplan. Klopt het dat Tibber nog steeds achteraf factureert?
Gas is een vast maandelijks voorschot dat 1x per jaar wordt verrekend.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Ik betaal nu €208 per maand, maar dat is berekend op 4100 kWh en 1000m3 gasBernardV schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 19:16:
[...]
Mag ik vragen wat je nu betaald? Ik stuur totaal niet en verbruik ook het meeste op hoog tarief bij Zonneplan.
Mijn verbruik is ongeveer 4500kWh en 1250m3.
In de maanden januari, februari en maart zit ik onder de 200,- gemiddeld (176,- om precies te zijn incl voorschot verrekeningen van vorige maanden). Grootste kostenpost is de EB met ongeveer 125,- per maand.
//EDIT:
Gemiddeld per maand (incl BTW en EB) / Stroom / Gas
Januari / €0,2552 / €1,1437
Februari / €0,2346 / €1,0911
Maart / €0,2386 / €1,0955
Maart is nog niet voorbij dus dat kan veranderen.
//EDIT2:
Over heel 2023 heb ik 4995 kWh en 1111m3 verbruikt met een gemiddeld maandbedrag van 227,-
Het was hier al een paar keer langs gekomen, maar nu is er ook wat meer concrete informatie.
Zonneplan Powerplay - Automatische aansturing voor zonnepanelen
Zonneplan schakelt zonnepanelen consumenten op piekmomenten uit, tot ruim 100 euro bonus
Zonneplan schakelt zonnepanelen consumenten op piekmomenten uit, tot ruim 100 euro bonus
Grid rewards van Tibber en Powerplay van Zonneplan. Innovatie in een wereld van terugleverboetesZonneplan gaat vanaf vandaag zonnepaneelomvormers van klanten met hulp van het aansturingsalgoritme Powerplay op piekmomenten tijdelijk uitschakelen. Dit levert consumenten jaarlijks tot 100 euro bonus op.
Zonneplan startte vorig jaar een proef waarbij een geselecteerde groep klanten met een dynamisch energiecontract hun zonnepanelen tijdelijk konden uitschakelen als de stroomprijs negatief was. Die proef krijgt nu een vervolg, waarbij alle klanten van het bedrijf hun zonnepanelen door Powerplay automatisch kunnen laten uitschakelen.
Bonus en compensatie
Als klanten dit doen, ontvangen ze hiervoor een bonus bovenop een compensatie voor de gemiste opbrengsten. Door op deze manier strategisch terug te leveren, verdienen zij meer aan hun zonnepanelen dan bij ‘traditioneel’ terugleveren.
Aan de basis van de ontwikkeling staat Powerplay, het aansturingsalgoritme dat Zonneplan in januari gelijktijdig met de thuisbatterij Nexus introduceerde. Powerplay stuurt zonnepanelenomvormers aan en houdt daarbij rekening met elektriciteitsaanbod en -vraag. Het vermindert of stopt de zonnestroomproductie tijdelijk bij een overschot aan elektriciteit op het stroomnet. Op jaarbasis levert dat de consument volgens Zonneplan enkele tientallen tot meer dan 100 euro op.
[ Voor 9% gewijzigd door SidewalkSuper op 22-03-2024 13:41 ]
Dat zeer zeker, maar ik doe het al 2 jaar, dus zo 'innovatief' is het helemaal niet meer. En 'uit' is ook niet echt van deze tijd, ik bepaal dynamisch mijn verbruik, en pas de generatie daar op aan. Dus mijn verbruik is effectief 0 (saldering per uur en phase-saldering helpen hier).
Be more, use Linux.
Het innovatieve lijkt te zijn dat je extra geld toe krijgt (op meerdere momenten), niet dat je geld bespaart.
3 scenario’s
Volgens Zonneplan zijn er 3 scenario’s waarbij het interessant is voor consumenten met een dynamisch energiecontract hun zonnepanelen tijdelijk uit te schakelen.
Scenario 1: Negatieve stroomprijzen | Een deel van de Zonneplan-klanten met een dynamisch energiecontract zette tot op heden tijdens momenten van negatieve stroomprijzen – bijvoorbeeld op een zonnige zomermiddag – al hun omvormer handmatig uit, om niet te hoeven betalen voor teruglevering van zonne-energie. Zonneplan Powerplay doet dit nu automatisch voor ze.
Scenario 2: Minder zonnestroomproductie dan verwacht | Negatieve stroomprijzen zijn gebaseerd op een verwachting van vraag en aanbod. Als op de dag zelf er onverwacht toch een wolk voor de zon schuift en er dus geen sprake van een stroomoverschot is, is het juist zonde wanneer klanten de omvormers zouden uitzetten. In die gevallen kiest Powerplay ervoor de zonnepanelen juist wél stroom te laten leveren, ondanks de negatieve prijzen. Klanten ontvangen daarvoor een compensatie voor de gemaakte kosten plus een aanvullende vergoeding voor hun bijdrage aan een stabieler elektriciteitsnet.
Scenario 3: Positieve prijzen, maar toch niet terugleveren | Andersom kan het ook zo zijn dat de stroomprijs ‘gewoon’ positief is, maar er in de praktijk toch sprake is van een overschot aan zonnestroom op het net. Er wordt dan meer (zonne)stroom geproduceerd óf minder stroom afgenomen dan vooraf verwacht. Ook dan kan Powerplay de zonnepanelen opregelen en afregelen. Klanten ontvangen dan een vergoeding voor de gemiste opbrengsten, die gelijk is aan wat de zonnepanelen hadden opgeleverd als ze gewoon hadden teruggeleverd tegen de uurprijs die op dat moment gold, plus een aanvullende Powerplay-vergoeding.
[ Voor 89% gewijzigd door SidewalkSuper op 22-03-2024 14:00 ]
Ik geef jou een duimpje, maar eigenlijk is dat voor Zonneplan bedoeld... Ik heb namelijk zonnepanelen via Zonneplan... Ik ben tijdelijk weer even naar een vast contract gegaan, maar het niet makkelijk kunnen afschakelen van de panelen was een van de redenen daarvoor.SidewalkSuper schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 13:39:
Het was hier al een paar keer langs gekomen, maar nu is er ook wat meer concrete informatie.
[...]
Grid rewards van Tibber en Powerplay van Zonneplan. Innovatie in een wereld van terugleverboetes![]()
Met deze dienst, en de wildgroei aan PV-boetes bij andere aanbieders, is Zonneplan een goede kanshebber om de volgende leverancier hier in huis te worden...
Morgen weer een aantal uur negatieve prijzen. Dat mag ook wel om de trend op te houden. Met Pasen zal het wel niet veel worden, dan wordt er regen voorspeld. Of het moet flink gaan waaien.
Signatures zijn voor boomers.
Even een vaatwasser tip voor de dynamische klanten: de app Home Connect (van Bosch en Siemens) heeft sinds kort een Smart Start optie, waarmee de start van het programma automatisch wordt uitgesteld tot het goedkoopste stroom-moment. Werkt heel accuraat.
:strip_exif()/f/image/fmcVV3imWHO5sQskG2IzlDL7.jpg?f=fotoalbum_large)
"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]
De invloed van windenergie is morgen goed te zien. Tarief van 14ct.
Een aantal keren op dit forum wordt aangegeven dat lage prijzen komen door teruglevering van particulieren met zonnepanelen. Morgen is het niet zo zonnig.
Hoe zit dat met windparken draaien die vol door. Of worden die dan afgeschakeld?
Er wordt ook in het forum gezegd dat er de teruglevering van wind tegen een vaste prijs is (subsidie?).
Heeft iemand een helder uitleg?
Een aantal keren op dit forum wordt aangegeven dat lage prijzen komen door teruglevering van particulieren met zonnepanelen. Morgen is het niet zo zonnig.
Hoe zit dat met windparken draaien die vol door. Of worden die dan afgeschakeld?
Er wordt ook in het forum gezegd dat er de teruglevering van wind tegen een vaste prijs is (subsidie?).
pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen
Morgen toch een top van 11,96 GWh PV.NielsvdBeek schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 19:02:
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Er zijn div regelingen voor windmolens en grote zonneparkenNielsvdBeek schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 19:02:
denk hierbij ook aan de energie coöperaties.
Zie link voor meer info.
https://www.rvo.nl/onderw...subsidies-en-financiering
Afgelopen week in het nieuws:NielsvdBeek schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 19:02:
https://www.nu.nl/economi...et-wordt-makkelijker.html
Homey, HA, Sessy, Starlink, Ubiquti
Dat komt omdat veel wind en zonparken tot aan 6 aaneengesloten negatieve prijs uren nog steeds subsidie krijgen. Deze absurde regeling is pas in 2023 afgeschaft. Dit maakt ook dat Nederland vreemde eend is in Europa qua negatieve prijzen.NielsvdBeek schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 19:02:
Kale prijs is negatief, maar voor de consument is de prijs toch echt niet negatief…….Maasluip schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 14:12:
Morgen weer een aantal uur negatieve prijzen. Dat mag ook wel om de trend op te houden. Met Pasen zal het wel niet veel worden, dan wordt er regen voorspeld. Of het moet flink gaan waaien.
Het energienetwerk moet volledig in balans zijn in vraag en aanbod. Er zijn producenten met centrales die je makkelijk uitzet, bijvoorbeeld een gascentrale binnen het uur, maar er zijn ook centrales die je niet snel kunt uitzetten: bijvoorbeeld de kolencentrale of kernenergie. Dat kan dagen tot weken duren of is zelfs onmogelijk.NielsvdBeek schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 19:02:
Elektriciteitsnetbeheerders voorspellen de vraag naar elektriciteit op basis van historische gegevens. Die worden gematched met de producenten, die de prijs maken. Hier zijn verschillende markten voor.
Nu kan het voorkomen dat er een mismatch is tussen het aanbod en de vraag, omdat het aanbod plotseling groter is dan de vraag. Omdat met name de fossiele producenten vaak niet snel kunnen schakelen, dalen de prijzen en worden ze soms zelfs negatief. Het is voor zo'n producent dan vaak goedkoper om te leveren tegen een negatieve prijs dan om het productieproces af te breken.
De prijs wordt bepaald door producenten en handelaren die op tijdssloten bieden en de prijs van de laatste (en dus laagste) bieder is geldig voor allen die op dat tijdsslot geboden hebben.
Nee, zo werkt het niet. De netbeheerdersvoorspellen hoogstens voor transport, voorspellen voor balancering, zowel vraag als aanbod, ligt volledig bij de balanceringsverantwoordelijken. De match van vraag en aanbod is voor het allergrootste deel dan al lang gemaakt, rest en de mismatch wordt afgehandeld op de onbalansmarkten.bert pit schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 21:09:
[...]
Elektriciteitsnetbeheerders voorspellen de vraag naar elektriciteit op basis van historische gegevens. Die worden gematched met de producenten, die de prijs maken. Hier zijn verschillende markten voor.
Ik zie dat de gemiddelde prijs over een jaar van het uurvak 14:00-15:00 van zondag aardig naar de 0 toe gaat. Dat komt ook omdat er vorig jaar een keer € -0,40 en € -0,50 gevraagd werd. Dat was in week 22 en 27. We zitten nu in week 12. Wat is de kans dat de gemiddelde prijs onder nul komt?
Signatures zijn voor boomers.
Ik denk dat die kans nog best groot is,Maasluip schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 00:17:
Ik zie dat de gemiddelde prijs over een jaar van het uurvak 14:00-15:00 van zondag aardig naar de 0 toe gaat. Dat komt ook omdat er vorig jaar een keer € -0,40 en € -0,50 gevraagd werd. Dat was in week 22 en 27. We zitten nu in week 12. Wat is de kans dat de gemiddelde prijs onder nul komt?
we zitten nu op 0.4 cent voor het uurvak 14:00-15:00.
Voor zaterdag zitten we dit weekend alweer negatief, en ben benieuwd wat zondag doet.
Ik heb even geen goed zicht wat de prijzen van vorige jaar tussen nu en week 22 waren.
als die vrij hoog waren (3 cent en hoger), dan gaan we zeker wel onder 0 belanden denk ik.
Is wel een historisch momentje dan, dat een tijdvlak gemiddeld over een jaar gewoon negatief is.
Ik verwacht dit jaar ook wel een paar momenten van -0,50. als ik zie hoeveel zonnepanelen er afgelopen jaar zijn bijgekomen. we zijn vorig jaar van 2 miljoen woningen met zonnepanelen naar 2,6 miljoen woningen gegaan. (30% groei, en 2,1 GWp meer dan vorig jaar).
dat zijn enorme aantallen.
Ons totale verbruik is een 10 tot 25 GW afhankelijk van wanneer je meet.
We gaan wel wel mee maken, ik zorg in elk geval dat de accu van mijn auto niet al te vol is wanneer we de weekenden in gaan deze lente- / zomer- maanden.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Ga nou alsjeblieft niet mee in het narratief van de legacy energie producenten die hebben geprobeerd hun dure centrales buiten het concurentie systeem te houden. Dit hele stuk is al jaren geleden onderuit gehaald.bert pit schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 21:09:
[...]
Het energienetwerk moet volledig in balans zijn in vraag en aanbod. Er zijn producenten met centrales die je makkelijk uitzet, bijvoorbeeld een gascentrale binnen het uur, maar er zijn ook centrales die je niet snel kunt uitzetten: bijvoorbeeld de kolencentrale of kernenergie. Dat kan dagen tot weken duren of is zelfs onmogelijk.
[..]
Elke legacy centrale is snel regelbaar. Zelfs een kerncentrale kun je qua opbrengst regelen op uurbasis. Je kunt hem niet in een paar minuten naar de "waakvlam" brengen zoals een gascentrale, maar dat is een kwestie van hooguit uren. Olie en kolen zitten daar tussenin.
Vooral de kernenergie producenten hebben hierop lopen hameren om 2 redenen:
1. Een kerncentrale die niet produceert kost bakken met geld. Die dingen zijn zo duur dat de stroomprijs zelfs bij 100% productie niet zonder subsidie kan.
2. Een kerncentrale vergt het minste bijregelen als hij in een steady state draait. Voordat hij daar weer in zit kost een lange tijd, maar is met de regel electronica die ondertussen in alle centrales zit prima te doen.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Daarnaast kan je elke centrale binnen een mum van tijd afschakelen, er gaat dan een rem op de turbines en de stoom wordt in de koeltorens geloosd. Simpelweg energie en dus geld weggooien, maar het is onzin dat je een kerncentrale niet makkelijk uit kan zetten. Nog los van diens eigen afschakelprocessen mocht er een veiligheidsincident voordoen. Al met al geeft het de indruk van de klok horen luiden en maar niet weten waar de klepel hangt.
Gelukkig ben je niet werkzaam bij een centrale zeg. Dat zou wat zijn met dit soort adviezen...The Third Man schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 09:43:
Daarnaast kan je elke centrale binnen een mum van tijd afschakelen, er gaat dan een rem op de turbines en de stoom wordt in de koeltorens geloosd. Simpelweg energie en dus geld weggooien, maar het is onzin dat je een kerncentrale niet makkelijk uit kan zetten. Nog los van diens eigen afschakelprocessen mocht er een veiligheidsincident voordoen. Al met al geeft het de indruk van de klok horen luiden en maar niet weten waar de klepel hangt.
Hoe nieuwer de centrale, hoe beter/sneller deze te regelen is. Maar met een hoog rendement komen hoge drukken en temperaturen. Als je te abrupt dingen aan/afschakelt is dat nogal slecht voor de levensduur. Als jij je onderhoudsinterval verkort of een extra inspectie moet doen dan kost dat echt wel meer dan de stroom die je had geleverd bij een normale bedrijfsvoering.
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
De afschakeling vindt dan ook normaal gesproken niet in het interne systeem plaats, daar maak je nu een mooi stroman-argument van. Wat ik al zei men doet dit bij de turbines, oftewel het secundaire systeem. Een reactor boet niet in aan veiligheid als je daar de stoom laat ontsnappen, hij draait dan simpelweg ‘in z’n vrij’ om het zo maar te zeggen. Dan kan men daarna eventueel de reactor afschakelen maar dat staat los van de invoeding op het stroomnet. Net als dat je de motor van je auto ook op toeren kan houden terwijl je geparkeerd staat. Het is dus niet zo dat je nooit kan stoppen of parkeren omdat je motor ‘nog loopt’. Dat is het punt wat ik maak ten opzichte van de kerncentrale, die kan prima doorlopen als het stroomnet overbelast raakt. Het bericht waar we hierboven op reageerden deed het voorkomen alsof kolen en kernenergie hier intern problemen van zouden ondervinden. Het raakt slechts de exploitant in zijn portemonnee.
Je schreef zelf al over de klok en klepel, maar je hebt overduidelijk zelf geen idee hoe een centrale werkt.The Third Man schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 10:37:
De afschakeling vindt dan ook normaal gesproken niet in het interne systeem plaats, daar maak je nu een mooi stroman-argument van. Wat ik al zei men doet dit bij de turbines, oftewel het secundaire systeem. Een reactor boet niet in aan veiligheid als je daar de stoom laat ontsnappen, hij draait dan simpelweg ‘in z’n vrij’ om het zo maar te zeggen. Dan kan men daarna eventueel de reactor afschakelen maar dat staat los van de invoeding op het stroomnet. Net als dat je de motor van je auto ook op toeren kan houden terwijl je geparkeerd staat. Het is dus niet zo dat je nooit kan stoppen of parkeren omdat je motor ‘nog loopt’. Dat is het punt wat ik maak ten opzichte van de kerncentrale, die kan prima doorlopen als het stroomnet overbelast raakt. Het bericht waar we hierboven op reageerden deed het voorkomen alsof kolen en kernenergie hier intern problemen van zouden ondervinden. Het raakt slechts de exploitant in zijn portemonnee.
Dan nu maar weer on topic.
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Net even gekeken naar onze Wasmachine (Bosch) en de Smart Start optie is daar ook toegevoegdyohan schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 17:55:
Even een vaatwasser tip voor de dynamische klanten: de app Home Connect (van Bosch en Siemens) heeft sinds kort een Smart Start optie, waarmee de start van het programma automatisch wordt uitgesteld tot het goedkoopste stroom-moment. Werkt heel accuraat.[Afbeelding]
Zijn er nog meer mensen die geen tarieven zien voor vandaag bij Tibber? Gaat niet zo lekker daar de laatste tijd. Veel problemen met slim laden van de EV.
Ik heb toevallig de tarieven voor vandaag gisteren bekeken in de app van Tibber. (En zojuist weer, android)
Fwiw: op hun website zijn ze ook te vinden.
Fwiw: op hun website zijn ze ook te vinden.
[ Voor 35% gewijzigd door Raymond P op 27-03-2024 08:11 ]
- knip -
Werkt hier ook gewoon in de app op iOS.
Vandaag is toevallig mijn eerste dag bij Tibber voor stroom en gas, na een jaar ANWB.
Vandaag is toevallig mijn eerste dag bij Tibber voor stroom en gas, na een jaar ANWB.
Gisteren kwamen de tarieven al niet door. Hier werkt het ook (nogsteeds) niet. Android app.rutger7435 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 08:00:
Zijn er nog meer mensen die geen tarieven zien voor vandaag bij Tibber? Gaat niet zo lekker daar de laatste tijd. Veel problemen met slim laden van de EV.
Hier vooral dat de tarieven niet altijd geladen worden tenzij ik de app expliciet sluit (en kill) en herstart
Ik zie wel gewoon de tarieven nu. Wat werkt er nog steeds niet? De tarieven of het slim laden?V_ger schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 10:19:
[...]
Gisteren kwamen de tarieven al niet door. Hier werkt het ook (nogsteeds) niet. Android app.
Geen tarieven in de app. Ook niet als ik de app eerst afsluit. Tibber slim laden gebruik ik niet. Ik heb een (nog) niet ondersteund laadpunt. Ik laad wel slim, maar dat regel ik zelf.Willempie27 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 10:26:
[...]
Ik zie wel gewoon de tarieven nu. Wat werkt er nog steeds niet? De tarieven of het slim laden?
Ik heb ook geen prijzen in de Tibber app (iOS). Ook niet na herstart.
Ik zie wel prijzen in het live verbruik (pulse).
Tarieven van Tibber staan bij mij gewoon in de app (Android).V_ger schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 10:19:
[...]
Gisteren kwamen de tarieven al niet door. Hier werkt het ook (nogsteeds) niet. Android app.
I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass
Warmtepompdroger ook!Phoolie schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 10:36:
[...]
Net even gekeken naar onze Wasmachine (Bosch) en de Smart Start optie is daar ook toegevoegd
"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]
Even een vraagje voor de kenners: Ik heb (zoals al eerder gemeld) een uitdaging met ANWB. De verbruik cijfers op hun pagina komen niet overeen met de gegevens die in slimmemeterportal staan. Na navraag wat de status van de melding is, krijg ik van de ANWB te horen dat ze op antwoord van de netbeheerder wachten.
Nu weet ik dat de slimme meter maar 10 dagen aan kwartier-data vast houd, maar als dat al wel is uitgelezen door de netbeheerder (Liander in dit geval), dan moeten zij die data toch nog steeds hebben? De datums waar het om gaat zijn verschillende tussen eind januari en half maart.
Nu weet ik dat de slimme meter maar 10 dagen aan kwartier-data vast houd, maar als dat al wel is uitgelezen door de netbeheerder (Liander in dit geval), dan moeten zij die data toch nog steeds hebben? De datums waar het om gaat zijn verschillende tussen eind januari en half maart.
@AWEF Of ze die data hebben of niet is niet relevant. Hoe die data wettelijk gebruikt mag worden zal de belemmerende factor zijn.
In princiepe zou je sinds '22 tot 24 maanden terug je meterdata op moeten kunnen vragen via je leverancier. Ik vermoed dat je default wel dagstanden zult krijgen.
In princiepe zou je sinds '22 tot 24 maanden terug je meterdata op moeten kunnen vragen via je leverancier. Ik vermoed dat je default wel dagstanden zult krijgen.
- knip -
Ik hoef de data ook zelf niet te hebben, ik vroeg me alleen af of (en hoe lang) de netbeheerder die data bewaard. Ik weet wel dat de data bij ANWB niet klopt.Raymond P schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:31:
@AWEF Of ze die data hebben of niet is niet relevant. Hoe die data wettelijk gebruikt mag worden zal de belemmerende factor zijn.
Wat betreft de dagstanden, daar zit een beetje het probleem. Op de dagen dat het niet klopt, hebben ze het totale verbruik van de periode waarin ze de data missen, volgens hun "normale" patroon er in gezet:
:fill(white):strip_exif()/f/image/4UpVfXTxtNK71B3kXMIRPjIg.png?f=user_large)
Het verbruik wat ik uit HomeAssistant haal ziet er alsvolgt uit:
/f/image/X4Ri1XyZP3M6MUG6BBDyi7Rj.png?f=fotoalbum_large)
Hoe lang de leverancier die kwartierstanden data op mag halen tbv facturatie weet ik niet.
Aan je homeassistant data heb je iig weinig. Slimmemeterportal zegt een hoop meer, die data is toegankelijk geweest voor je leverancier.
Aan je homeassistant data heb je iig weinig. Slimmemeterportal zegt een hoop meer, die data is toegankelijk geweest voor je leverancier.
- knip -
Ik heb ANWB ook de screenshots van slimmemeterportaal aangeleverd.
Vooralsnog pakken ze het goed op (niet snel, maar oke). Ze zijn er wel serieus mee bezig en ik heb nog niet gehoord "Sorry meneer, hier kunnen we niets mee"
Vooralsnog pakken ze het goed op (niet snel, maar oke). Ze zijn er wel serieus mee bezig en ik heb nog niet gehoord "Sorry meneer, hier kunnen we niets mee"
Tibber heeft toch geen gas?user109731 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 08:15:
Werkt hier ook gewoon in de app op iOS.
"From iron cometh strength! From strength cometh will! From will cometh faith! From faith cometh honour! From honour cometh iron!"
Sinds deze maand wel. Voor gas zijn ze reseller geworden van EnergyZero, stroom blijven ze wel zelf leveren.
Prijzen weer beschikbaarsteefdebruijn schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 10:59:
Ik heb ook geen prijzen in de Tibber app (iOS). Ook niet na herstart.
Locke_ schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:03:
Tibber heeft toch geen gas?
Als aanvulling hierop: het zijn op dit moment wel gescheiden omgevingen, dus je krijgt twee facturen (gas gebaseerd op voorschot), het verbruik en tarieven voor gas zijn niet beschikbaar in de Tibber app maar op gasverbruik.tibber.com etc. Ik vind het prima zo, maar als je alles in één app wil dan is het mogelijk niet de beste optie.Sicco92 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:08:
Sinds deze maand wel. Voor gas zijn ze reseller geworden van EnergyZero, stroom blijven ze wel zelf leveren.
Hier inderdaad ook. Sinds die app is vernieuwd werkt het laden van onze Volvo voor geen meter meer. Stekker erin en hij gaat gelijk laden. Voorheen keurig op tijd. Jammer...rutger7435 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 08:00:
23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM
Van wat ik van iemand bij Tibber heb gehoord gaat dat wel nog komen, dat het in 1 app zit 😉user109731 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 16:19:
[...]
[...]
Als aanvulling hierop: het zijn op dit moment wel gescheiden omgevingen, dus je krijgt twee facturen (gas gebaseerd op voorschot), het verbruik en tarieven voor gas zijn niet beschikbaar in de Tibber app maar op gasverbruik.tibber.com etc. Ik vind het prima zo, maar als je alles in één app wil dan is het mogelijk niet de beste optie.
PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields
Dank @Sicco92 , @user109731 en @tcviper dan ga ik nu ook gas eens bij Zonneplan weghalen (kreeg vanmorgen ook de mail hierover van Tibber.
Hopelijk daarmee ook voor gas weer duidelijke facturen.
"From iron cometh strength! From strength cometh will! From will cometh faith! From faith cometh honour! From honour cometh iron!"
Nee, slim laden gaat wel goed.rutger7435 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 08:00:
Soms duurt het even voor ie 'm 'oppakt' maar dat ligt ook aan mn auto (VW ID4) en de software.
Zelfde hier met mijn ID.4.
Slim laden van Tibber werkt zolang de verbinding tussen de servers stabiel is, en het is altijd wel een gok of de auto ook echt geladen heeft in de ochtend.
Slim laden van Tibber werkt zolang de verbinding tussen de servers stabiel is, en het is altijd wel een gok of de auto ook echt geladen heeft in de ochtend.
Dat soort probleempjes heb ik ook met mijn Etron en slim laden. Maar na nogal wat miskleunen weet ik nu exact waar het fout gaat. Namelijk . . . .N0EL schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 09:38:
Zelfde hier met mijn ID.4.
Hoewel de auto/GPS aangeeft thuis geparkeerd te zijn weigert de Zaptec lader slim aangestuurd te worden door de Tibber app. Reden: “de auto is niet thuis”, is de melding in de Tibber app.
De auto nota bene 5 meter van de Tibber Pulse voor mijn deur, en locatie in de board computer is expliciet ingesteld op thuis locatie.
Dus die communicatie is hap snap.
Veel beter werkt het met de Zaptec app, en hun ECO laden optie. Vraagt wat rekenwerk mbt vertrektijd en hoeveelheid te laden kWh (waarmee de start tijd wordt uitgerekend), dus “semi-automatisch”, maar 100% betrouwbaar, geen verrassingen.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Zijn er (3 fase) meters die (eventueel gekoppeld aan een energieleverancier) kosten kunnen opslaan?
Ik ben bekend met een SAP, daar gaat het niet om.
Ik wil na de meter een onderverdeling maken met submeters. Normaal gesproken kies je daar een DIN rail meter voor en lees je eens de stand af.
Maar nu moet het per uur. Ik kan zelf wel per uur een kWh meter gaan uitlezen en opslaan, dat kan ik wel maken.
Maar ik vroeg me af of er niet al iets is?
Je hebt bijvoorbeeld een HomeWizard 3 fase DIN-rail meter met app. Volgens mij kan je die wel op dynamische tarieven zetten en dan overige kosten invullen van energieleverancier. Dan zou je een overzicht moeten krijgen van de kosten en kun je dat hopelijk per maand of langer geleden uitlezen?
Het is wel een zeer belangrijk detail dat ik per meter apart de kosten wil kunnen inzien.
Het is me niet duidelijk of dat wel bij HomeWizard kan.
Ik zie in ieder geval in hun open API dat je wel allerlei elektra zaken kunt uitlezen, maar geen kosten, die zou je dan dus echt uit de app moeten uitlezen, niet met een API
Zijn er nog andere opties?
Ik wil na de meter een onderverdeling maken met submeters. Normaal gesproken kies je daar een DIN rail meter voor en lees je eens de stand af.
Maar nu moet het per uur. Ik kan zelf wel per uur een kWh meter gaan uitlezen en opslaan, dat kan ik wel maken.
Je hebt bijvoorbeeld een HomeWizard 3 fase DIN-rail meter met app. Volgens mij kan je die wel op dynamische tarieven zetten en dan overige kosten invullen van energieleverancier. Dan zou je een overzicht moeten krijgen van de kosten en kun je dat hopelijk per maand of langer geleden uitlezen?
Het is wel een zeer belangrijk detail dat ik per meter apart de kosten wil kunnen inzien.
Ik zie in ieder geval in hun open API dat je wel allerlei elektra zaken kunt uitlezen, maar geen kosten, die zou je dan dus echt uit de app moeten uitlezen, niet met een API
[ Voor 17% gewijzigd door !null op 28-03-2024 20:57 ]
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Best een gespecialiseerde vraag over Domotica/Home Automation en daarmee een beetje voorbij dit Topic. In de Topic Start staan links naar relevante topics en wellicht kun je de vraag daar ook stellen.!null schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 20:18:
Zijn er (3 fase) meters die (eventueel gekoppeld aan een energieleverancier) kosten kunnen opslaan?
Van dit stuk klopt IMO niet veel.koboy schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 08:36:
[...]
Ga nou alsjeblieft niet mee in het narratief van de legacy energie producenten die hebben geprobeerd hun dure centrales buiten het concurentie systeem te houden. Dit hele stuk is al jaren geleden onderuit gehaald.
Elke legacy centrale is snel regelbaar. Zelfs een kerncentrale kun je qua opbrengst regelen op uurbasis. Je kunt hem niet in een paar minuten naar de "waakvlam" brengen zoals een gascentrale, maar dat is een kwestie van hooguit uren. Olie en kolen zitten daar tussenin.
Vooral de kernenergie producenten hebben hierop lopen hameren om 2 redenen:
1. Een kerncentrale die niet produceert kost bakken met geld. Die dingen zijn zo duur dat de stroomprijs zelfs bij 100% productie niet zonder subsidie kan.
2. Een kerncentrale vergt het minste bijregelen als hij in een steady state draait. Voordat hij daar weer in zit kost een lange tijd, maar is met de regel electronica die ondertussen in alle centrales zit prima te doen.
Mbt punt 1; een kerncentrale is heel duur om te bouwen terwijl de variabele kosten in verhouding heel erg laag zijn (brandstof). Daarom wil je hem het liefst als base load plant gebruiken. Daarnaast treed bij regeling extra slijtage op, ze zijn gevoelig voor temperatuurschommelingen. Bij een gas power plant is dat minder erg want als daar een koeling systeem oid lekt is het niet meteen een mega probleem. Bij een kerncentrale is onderhoud veel problematischer en dus duurder. Daardoor is het al snel zinnig om hem aan te laten staan in plaats van hem af te laten koelen en dus extra onderhoud te riskeren.
Punt 2 wordt mee geëxperimenteerd in Frankrijk: https://edf.hal.science/hal-01977209/document Volgens dit rapport is het maximum haalbare overigens 80% omlaag in een half uur, maximaal 2x per dag. Hoevaak ze zo laag gaan wordt niet benoemd. Omdat ze er 58 hebben kunnen ze met meerdere een beetje omlaag al een eind komen. Frankrijk pompt overigens met overschotten water omhoog.
Ze gebruiken overigens aangepaste rods:
It is noteworthy that French nuclear power plants (PWR 900 and 1,300)
have the greatest worldwide experience in using “grey” control rods
specially adapted for plant flexibility
.
Whereas most nuclear reactors are still fitted with standard "black"
control rods, with high neutron-absorbing effect, most of EDF’s reactors
have “grey” control rods, designed to have lower neutron-absorption,
allowing adjustment to local power patterns. “Grey” control rods lessen
the deformation of neutron flux distribution that occurs when standard
"black" control rods are inserted in or withdrawn from the core. This
feature makes them particularly suited to governing core thermal power
changes: when power load has to be reduced, several groups of grey rods
are gradually inserted.
[ Voor 34% gewijzigd door sdk1985 op 29-03-2024 12:15 ]
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Ik ga ook over van Zonneplan naar Tibber en de eerste ervaringen zijn goed. Duidelijke contract met voorschot voor gas en heel snelle reaktie op vragen.Locke_ schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 07:28:
Dank @Sicco92 , @user109731 en @tcviper dan ga ik nu ook gas eens bij Zonneplan weghalen (kreeg vanmorgen ook de mail hierover van Tibber.
Hier ook ja. De werkelijke kosten van jan en feb staan er nog niet in. (Energie VanOns)themeparktommy schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 10:53:
Het valt me op dat de pagina Tussenstand bij ANWB bij ons niet geüpdatet wordt. Hebben meer mensen hier last van?
[Afbeelding]
LG-HM123MR.U34 / LG-WH27S.F5 / 1245 Wp (zuid)
Hier gewoon de update gehad,themeparktommy schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 10:53:
Het valt me op dat de pagina Tussenstand bij ANWB bij ons niet geüpdatet wordt. Hebben meer mensen hier last van?
[Afbeelding]
Wat me op jou plaatje op valt is dat je sinds januari geen werkelijke kost hebt gehad
Dus het ligt er bij you al langer uit, werkt jou slimme meter wel.
Zou contact opnemen met ANWB.
Homey, HA, Sessy, Starlink, Ubiquti
@themeparktommy Die van mij wordt wel geupdate maandelijks ongeveer gelijk met mailtje wat ik gemiddeld afgelopen maand per kWh betaalde
@psdata Of energieleverancier data van slimme meter ontvangt kan die zien op overzichtspagina aan de datum die onder bedrag en aantal kWh's staat.
@psdata Of energieleverancier data van slimme meter ontvangt kan die zien op overzichtspagina aan de datum die onder bedrag en aantal kWh's staat.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Hier exact hetzelfde.themeparktommy schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 10:53:
[Afbeelding]
It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.
Ook lekker...... Kreeg begin deze week een correctie factuur van Tibber. Even 1500 euro direct afgeschreven. Wat bleek, onze meter heeft blijkbaar een jaar (!) in storing gestaan en alles wat je in de app zag zijn geschatte waardes van de netbeheerder.
De netbeheerder (Liander) heeft dus een jaar lang een geschat verbruik over 2023 doorgegeven. Laat dat nou net het jaar zijn dat wij naar een all-electric warmtepomp zijn gegaan. Dan kan je schatten wat je wilt maar dat gaat nooit realistisch zijn.
En dit is nu pas aan het licht gekomen omdat we van het gas af gaan en ze problemen hadden onze gas meter uit te lezen om een eind-afrekening te maken.
Het kwalijke aan dit is dus dat je hier als consument geen meldingen van krijgt. Niet van je netbeheerder (he je meter staat in storing) of Tibber (he we krijgen een geschat verbruik, je werkelijke verbruik kan hoger zijn).
En pas nadat ik bij Tibber mijn beklag had gedaan over de gang van zaken werdt er pas met je meegedacht en gaven ze aan dat ze het misschien in 2 delen konden afschrijven.
De netbeheerder (Liander) heeft dus een jaar lang een geschat verbruik over 2023 doorgegeven. Laat dat nou net het jaar zijn dat wij naar een all-electric warmtepomp zijn gegaan. Dan kan je schatten wat je wilt maar dat gaat nooit realistisch zijn.
En dit is nu pas aan het licht gekomen omdat we van het gas af gaan en ze problemen hadden onze gas meter uit te lezen om een eind-afrekening te maken.
Het kwalijke aan dit is dus dat je hier als consument geen meldingen van krijgt. Niet van je netbeheerder (he je meter staat in storing) of Tibber (he we krijgen een geschat verbruik, je werkelijke verbruik kan hoger zijn).
En pas nadat ik bij Tibber mijn beklag had gedaan over de gang van zaken werdt er pas met je meegedacht en gaven ze aan dat ze het misschien in 2 delen konden afschrijven.
Contact gehad met ANWB, ze hebben een reset gedaan en alles werkt weer. Zou voor jou ook gelden gok ik.
Grafisch Ontwerper, 999 Games
@Senaxx Wettelijk is er niets geregeld. Enigste is regelmatig de meterkast in duiken en kijken in logboek van slimme meter, wanneer de laatste code 5 (elektra) en 6 (gas zijn als dat nog hebt)
De teller bij mij staat dit jaar al op 5 uitlees storingen, 3 aan de zijde van nu ANWB en 2 door vastloper van de slimme meter, zo ongeveer enigste waar ik ANWB app voor gebruik, is het overzicht omdat daar onder een bijwerk datum staat.
(Eerste 9 maanden vorig jaar was ik klant van Tibber, ik ben paar keer in discussie overgegaan, omdat mijn slimme meter met knudde firmware, geen 2 maanden red zonder een vastloper voor 4G communicatie, een harde reset via spanningsloos en doet het weer een paar weken )
Ook Zonneplan geheel geen waarschuwing.
De teller bij mij staat dit jaar al op 5 uitlees storingen, 3 aan de zijde van nu ANWB en 2 door vastloper van de slimme meter, zo ongeveer enigste waar ik ANWB app voor gebruik, is het overzicht omdat daar onder een bijwerk datum staat.
(Eerste 9 maanden vorig jaar was ik klant van Tibber, ik ben paar keer in discussie overgegaan, omdat mijn slimme meter met knudde firmware, geen 2 maanden red zonder een vastloper voor 4G communicatie, een harde reset via spanningsloos en doet het weer een paar weken )
Ook Zonneplan geheel geen waarschuwing.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Maar heb je in de app geen werkelijk verbruik per uur, die met een vertraging van een dag wordt geüpdatetSenaxx schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 13:17:
Ook lekker...... Kreeg begin deze week een correctie factuur van Tibber. Even 1500 euro direct afgeschreven. Wat bleek, onze meter heeft blijkbaar een jaar (!) in storing gestaan en alles wat je in de app zag zijn geschatte waardes van de netbeheerder.
Bij ANWB is die er, en ik kijk er minimaal 1 keer per week naar om het verbruik te zien. Het zou mij gelijk opvallen als er iets is met de slimme meter.
Ik gebruik https://www.slimmemeterportal.nl/ om te controleren of de data in ieder geval door de netbeheerder wordt uitgelezen.
@Domba Staar je niet blind op die datums. Ik heb op dit moment een melding bij de ANWB open staan met betrekking to foutieve data (in ieder geval in hun front-end). bij mij is het dus voorgekomen dat er bepaalde datums niet uitgelezen waren. Wat ze dan doen is de laatste stand van voor de "storing" en de eerste stand na de "storing" en het verbruik wat daar tussen zit wordt volgens hun verwachte patroon verdeeld.
@Domba Staar je niet blind op die datums. Ik heb op dit moment een melding bij de ANWB open staan met betrekking to foutieve data (in ieder geval in hun front-end). bij mij is het dus voorgekomen dat er bepaalde datums niet uitgelezen waren. Wat ze dan doen is de laatste stand van voor de "storing" en de eerste stand na de "storing" en het verbruik wat daar tussen zit wordt volgens hun verwachte patroon verdeeld.
Heb je een screenshot van de app? In ANWB is het super duidelijk wanneer ze geen waardes krijgen, dan is je verbruik gewoon nul / onbekend en je tussenstand scherm voor vergelijken voorschot / werkelijk verbruik niet ingevuld.Senaxx schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 13:17:
Ik ben daarna naar Tibber overgestapt en ik zie daar geen schattingen - vandaag - geen data. Gisteren: klopt met wat ik meet op mijn eigen P1 module van HomeWizard.
Ik ben heel benieuwd hoe Tibber in jouw geval geschatte data presenteert.
Oh ik heb geen Pulse van ze aan de meter hangen, heb al een eigen P1 meter, dus dat maakt misschien ook nog uit; dan heb je wel verbruik in je app maar ze rekenen daar niet mee af, dat doen ze met P4 van netbeheerder.
[ Voor 11% gewijzigd door w00key op 29-03-2024 14:14 ]
Dat kan alleen als het gaat om een melding ouder dan 10 dagen, tot die tijd is wettelijk geregeld dat opgehaald kan worden uit de slimme meter, anders is de slimme meter defekt.AWEF schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 14:08:
@Senaxx uit je post maak ik op dat Tibber zegt dat de netwerkbeheerder heeft geschat, wat staat erop de maandelijke facturen? Als het geschatte waarden door Tibber zijn dient dit verplicht vermeldt te worden op de maandfactuur.
Het kan zijn dat lokale netwerkbeheerder schat, daar deze vanwege onbalans toewijzing, van alle slimme meter die lokale netwerkbeheerder mag uitlezen , de verbruik en invoeding per balansverantwoordelijke voor de volgende dag 12 uur moet inleveren bij Tennet sinds 1-april 2023
Heel vervelend dit. Ik zie bij zonneplan in de app gewoon direct het verbruik van dit moment, per uur, per dat/maand/jaar. Het lijkt me dat wanneer dat niet werkt dat ik in de app ook niks zie.Senaxx schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 13:17:
Oppassen met die Zonneplan module die je in je meterkast plaats. Die levert live data, ja, maar dat is niet voor afrekenen maar een schatting. Met zo'n module weet je niet of de meter defect is en niets doorstuurt naar de Stedin / etc.bert pit schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 14:28:
[...]
Heel vervelend dit. Ik zie bij zonneplan in de app gewoon direct het verbruik van dit moment, per uur, per dat/maand/jaar. Het lijkt me dat wanneer dat niet werkt dat ik in de app ook niks zie.
Zonneplan stelt een P1 dongle terbeschikking, het een service als ze daarop afrekenen, juridisch is de P4 de basis voor factuur, zodat er geen verschillen ontstaan, want op moment niet uitgelezen kan worden, wordt verrekening transportkosten en onbalans op standaard profiel of de netwerkbeheerder gaat schatten.bert pit schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 14:28:
[...]
Heel vervelend dit. Ik zie bij zonneplan in de app gewoon direct het verbruik van dit moment, per uur, per dat/maand/jaar. Het lijkt me dat wanneer dat niet werkt dat ik in de app ook niks zie.
In veel gevallen komen die totaal niet meer overeen, daar die op basis van 2021 of 2022 verbruiksgegevens zijn.
Met dynamisch heb je zonder meer een afwijkend verbruik en als energieleverancier bereidt is op P1 af te rekenen ( Zonneplan is of was daar de laatste, Tibber is er al begin 2023 meegestopt) zal energieleverancier eventuele kosten voor hun rekening moeten nemen als gevolg van verschillen met P4 portaal of de netwerkbeheerder.
De gegevens van P1 dongle die je in app ziet, wil nog niet zeggen dat die ook voor de rekening worden gebruikt, in meeste gevallen juist niet
En jawel , hier is ook een apart topic over Robert Brink in "Wat te doen bij dynamisch contract met defecte meter?"
Natuurlijk heel vervelend en het moet natuurlijk allemaal goed werken, alleen vraag ik mij wel af of het je nooit is opgevallen dat er een geschat verbruik stond. Je snapt zelf toch ook dat je stroomverbruik behoorlijk omhoog gaat met zo'n all-electric warmtepomp? Als je een maandverbruik ziet wat op voorgaande jaren lijkt, dan kan je met enige zekerheid zeggen dat er iets niet in orde lijkt te zijn.Senaxx schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 13:17:
[...]
Neemt natuurlijk niet weg dat het een rot situatie is en het bij dynamische tarieven dus blijkbaar slim is om je tarieven regelmatig te checken.
Ik kijk dagelijks naar mijn verbruik en kosten met mijn eigen software en data uit mijn eigen P1 meter:
/f/image/tn2B2pUoEiShmU265a3yIxh9.png?f=fotoalbum_large)
Dit vergelijk ik wekelijks met de data in de Tibber app.
Zo kom ik nooit voor verrassingen.
/f/image/tn2B2pUoEiShmU265a3yIxh9.png?f=fotoalbum_large)
Dit vergelijk ik wekelijks met de data in de Tibber app.
Zo kom ik nooit voor verrassingen.
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Ik heb sinds kort gas via tibber (energyzero). Ik zie dat het tarief voor gas nu op 1,86 per m3 all in staat en morgen 1,09, terwijl als je tarief zonder belastingen neemt het gelijk is (beide 0,26). Zou dit een foutje zijn?
https://consumenten.energyzero.nl/actuele-tarieven
[ Voor 10% gewijzigd door hv08 op 30-03-2024 01:40 ]
Daar klopt iets niet.hv08 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 01:29:
Ik heb sinds kort gas via tibber (energyzero). Ik zie dat het tarief voor gas nu op 1,86 per m3 all in staat en morgen 1,09, terwijl als je tarief zonder belastingen neemt het gelijk is (beide 0,26). Zou dit een foutje zijn?
Volgens https://www.dynamische-en...l/actuele-energieprijzen/ was de prijs gisteren 2 ct hoger dan vandaag.
Ik wil een heel jaar Tibber simuleren om na te gaan of het interessant is voor mij. Ik ben op zoek naar een voorbeeld factuur van Tibber voor een maand met meer teruglevering dan verbruik. Ik kan helaas niets vinden. Heeft iemand een link of kan iemand een (geanonimiseerde) factuur uploaden of DMen? Bij voorbaat dank.
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
Op de maandfactuur ga je niets bijzonders zien. Je krijgt gewoon de van toepassing zijnde uurprijzen en volledige belasting terug,cville schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 12:36:
Ik wil een heel jaar Tibber simuleren om na te gaan of het interessant is voor mij. Ik ben op zoek naar een voorbeeld factuur van Tibber voor een maand met meer teruglevering dan verbruik. Ik kan helaas niets vinden. Heeft iemand een link of kan iemand een (geanonimiseerde) factuur uploaden of DMen? Bij voorbaat dank.
Mocht aan het eind van je contractjaar blijken dat je teveel hebt teruggehad, kan je nog een extra factuur van Tibber tegemoet zien.
Het gaat mij ook niet om iets bijzonders. Ik wil gewoon de factuur kunnen naspelen zodat ik kan controleren of mijn berekeningen kloppen.V_ger schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 16:28:
[...]
Op de maandfactuur ga je niets bijzonders zien. Je krijgt gewoon de van toepassing zijnde uurprijzen en volledige belasting terug,
Mocht aan het eind van je contractjaar blijken dat je teveel hebt teruggehad, kan je nog een extra factuur van Tibber tegemoedzien.
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
Die factuur ziet er hetzelfde uit. Of je nu meer of minder teruglevert dan afgenomen is niet relevant.cville schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 16:30:
[...]
Het gaat mij ook niet om iets bijzonders. Ik wil gewoon de factuur kunnen naspelen zodat ik kan controleren of mijn berekeningen kloppen.
Je kan dynamisch niet met vast vergelijken. Het is gewoon een andere markt. Maak een bierviltje berekening met gemiddeld tarieven of probeer het uit! Je zit er niet aan vast.cville schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 16:30:
[...]
Het gaat mij ook niet om iets bijzonders. Ik wil gewoon de factuur kunnen naspelen zodat ik kan controleren of mijn berekeningen kloppen.
Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels