• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-10 07:52
Jazco2nd schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 13:02:
[...]

Maar als ik doe wat ik hierboven schrijf kom ik dichter op die €19, namelijk €18.83.

Dus wat is nu de juiste berekening achter die €19 ?

Bovendien bij mijn moeder is de december factuur €5.22 en de kosten in de app tonen €12 dus das helemaal lastig.
Twijfel je nou aan de waarheid omdat in jouw geval de vaste kosten toevallig in een enkele maand even hoog zijn als het BTW bedrag over de variabele kosten?!?

Als ik een willekeurig bedrag uit mijn duim zuig en bij het subtotaal optel dan kan ik exact op €19 komen, misschien klopt dat nog wel meer? 8)7

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-11 17:37
Locke_ schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 14:28:
@Smuggler Zou je in de startpost willen opnemen dat Innova tegenwoordig Gas op basis van een geschat voorschot per maand doet?
Geldt dat alleen voor gas? Of ook voor stroom?

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-10 00:50
straat schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 14:29:
[...]

Twijfel je nou aan de waarheid omdat in jouw geval de vaste kosten toevallig in een enkele maand even hoog zijn als het BTW bedrag over de variabele kosten?!?

Als ik een willekeurig bedrag uit mijn duim zuig en bij het subtotaal optel dan kan ik exact op €19 komen, misschien klopt dat nog wel meer? 8)7
Man waar heb je het over? Ik deel mijn berekening en vraag hier heel duidelijk hoe ik aan de berekening kom die in de app wordt gemaakt.

Ik kan 2 accounts vergelijken en bij de ene is het verschil nog veel groter. Dus ik begrijp de berekening niet van de app. Doodnormale vraag lijkt me dat.
En ja, dat doe je na je eerste maand. Doe ik bij elk abo wat ik heb, de eerste factuur checken. Zo ben ik opgevoed.

• straat
Volgens mij deelde ik juist een duidelijke berekening.

Overigens ben ik al veel langer dan een halve maand klant en kan ik deze berekening voor elke maandfactuur het afgelopen jaar maken.

Je zal vast zien wanneer je even naar de details op het account en factuur van je moeder kijkt dat het gewoon klopt.
Je zal vast zien wanneer je volgende maand weer een factuur krijgt, dat mijn rekensom nog steeds klopt.
Zo niet dan hoor ik dat graag maar ik verwacht stilte op dit vlak.

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Jazco2nd schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 14:31:
[...]

Man waar heb je het over? Ik deel mijn berekening en vraag hier heel duidelijk hoe ik aan de berekening kom die in de app wordt gemaakt.

Ik kan 2 accounts vergelijken en bij de ene is het verschil nog veel groter. Dus ik begrijp de berekening niet van de app. Doodnormale vraag lijkt me dat.
En ja, dat doe je na je eerste maand. Doe ik bij elk abo wat ik heb, de eerste factuur checken. Zo ben ik opgevoed.
In de app worden alleen verbruiksgegevens en kosten/opbrengsten getoond. En ook nog eens afgerond naar hele euros.
Daar komt nog bij: maandelijkse kosten van Tibber en netbeheerder. Daar gaat nog af: vermindering energiebelasting. Dat is het jaarbedrag gedeeld door 366 en dat weer vermenigvuldigd met in januari 31.
En dat allemaal incl. BTW.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-10 09:45
Jazco2nd schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 13:02:
[...]

Maar als ik doe wat ik hierboven schrijf kom ik dichter op die €19, namelijk €18.83.

Dus wat is nu de juiste berekening achter die €19 ?

Bovendien bij mijn moeder is de december factuur €5.22 en de kosten in de app tonen €12 dus das helemaal lastig.
In de app staan alleen de variabele kosten, afgerond op hele euro's, dus zoals @straat al had aangegeven: de 2 bovenste bedragen in jouw voorbeeld.

Dat jij toevallig ook op afgerond 19 komt, als je de variabele kosten en de vermindering energiebelasting weglaat bij de berekening, is gewoon toeval.
Jazco2nd schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 14:31:
[...]

(...)
Ik denk dat @straat ook vrij duidelijk was in hoe die berekening wordt gemaakt. :)
Hooguit had hij misschien nog explicieter had kunnen zeggen dat hij het juist heeft. ;)

[ Voor 24% gewijzigd door dextertje op 01-02-2024 16:14 ]

• straat
Ach, het is niet de eerste en vast ook niet de laatste keer dat iemand op internet een vraag stelt en vervolgens het antwoord maar moeilijk kan accepteren wanneer dat afwijkt van de eigen hypothese.

Verder is het heel goed om facturen te controleren, zeker wanneer je pas net klant bent.
In dit topic zien we veel vaker verwarring over wel/geen belasting, BTW en vaste kosten bij het vergelijken van tarieven en bedragen, het is niet heel gek dat je niet direct door hebt hoe het zit.

• Jazco2nd
  • Laatst online: 30-10 00:50
straat schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 17:18:
Ach, het is niet de eerste en vast ook niet de laatste keer dat iemand op internet een vraag stelt en vervolgens het antwoord maar moeilijk kan accepteren wanneer dat afwijkt van de eigen hypothese.

Verder is het heel goed om facturen te controleren, zeker wanneer je pas net klant bent.
In dit topic zien we veel vaker verwarring over wel/geen belasting, BTW en vaste kosten bij het vergelijken van tarieven en bedragen, het is niet heel gek dat je niet direct door hebt hoe het zit.
Inmiddels heeft Tibber bevestigd dat mijn factuur klopt, die van mijn moeder ook maar het bedrag in haar app dat getoond wordt niet correct is. Gaan ze uitzoeken.

• Locke_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 31-10 13:45

Locke_

Iron within, Iron Without!

Sicco92 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 14:29:
[...]

Geldt dat alleen voor gas? Of ook voor stroom?
Alleen gas voor zover ik in hun voorwaarden heb gezien, maar ik ben op zoek naar een gas leverancier en heb mij niet heel erg in de stroom voorwaarden ingelezen.

"From iron cometh strength! From strength cometh will! From will cometh faith! From faith cometh honour! From honour cometh iron!"

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 31-10 21:12

Swerfer

Hmm...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sgf2SYI3Ybn3JY9NUGGTXnFf5Ic=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5jBedgmas7HuRmaPSEbAU7KY.jpg?f=fotoalbum_large

:9

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

• JKP
  • Registratie: April 2008
  • Niet online

JKP

Jazco2nd schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 19:30:
[...]

Inmiddels heeft Tibber bevestigd dat mijn factuur klopt, die van mijn moeder ook maar het bedrag in haar app dat getoond wordt niet correct is. Gaan ze uitzoeken.
Volgens mij klopt het bedrag van je moeder in haar app eveneens. Er staat duidelijk in de app vermeld:
Dit bedrag is gebaseerd op je verbruik per uur, excl. vaste kosten en vermindering energiebelasting.
Er zal dus altijd een verschil te zien zijn tussen de kosten in de app en je maandelijkse factuur. Voor mijn eerste factuur over december heb ik hetzelfde gehad. Kosten in app 10,- en factuur was 3,67.

• david033
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 13-01 19:36
Even een inhoudelijke vraag: waar kan je de futures zien? Met andere woorden, dan weet ik wat ik kan verwachten qua prijzen. Nooit helemaal zeker natuurlijk. Maar ik twijfel over vastzetten of niet. Dat aanbod van greenchoiche van 25 cent hoog 21 cent laag benadert imho aardig mijn gemiddelde bij Tibber.

• NielsvdBeek
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 01-11 17:58
Dat is dan wel je gemiddelde uit je historie/verleden. De toekomstige tarieven kunnen lager zijn dan je vaste contract. Dat lijkt niet onwaarschijnlijk gezien je aanbod? De tarieven deze winter vs tarieven komende zomer is als in een glazen bol kijken.

pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15-10 09:25
Net voordat de winter begon was dit dilemma er ook al voor gas. Toen waren vaste contracten ook net zo duur als dynamische (gemiddeld afgelopen maanden) en nu is gas toch flink gezakt en is achteraf dynamisch goedkoper.

Nu voor de zomer precies hetzelfde met stroom. Waarschijnlijk gaan ze flinke lage prijzen verwachten omdat er ook al contracten zijn die om sommige momenten gratis stroom gaat weggeven (neem aan dat de belasting daar nog wel op komt) die verwachten dus een enorm overschot aan stroom blijkbaar. Ben ook benieuwd wat het met de dynamische prijs gaat doen.

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:23
david033 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 10:19:
Even een inhoudelijke vraag: waar kan je de futures zien? Met andere woorden, dan weet ik wat ik kan verwachten qua prijzen. Nooit helemaal zeker natuurlijk. Maar ik twijfel over vastzetten of niet. Dat aanbod van greenchoiche van 25 cent hoog 21 cent laag benadert imho aardig mijn gemiddelde bij Tibber.
ICE ENDEX is de beurs.

Energiebedrijven hebben soms toestemming om oude prijzen te publiceren, zoals https://m2m-energy.com/future_prices.php

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:41
Zou je niet even je persoonlijke gegevens anonymiseren? :)

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

asing schreef op zondag 4 februari 2024 @ 13:28:
[...]

Is de bankrekening van Zonneplan. Mijn persoonsgegevens staan er niet bij, behalve het bedrag wat ik terug krijg.

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

• asing
Swerfer schreef op zondag 4 februari 2024 @ 13:34:
[...]

Is de bankrekening van Zonneplan. Mijn persoonsgegevens staan er niet bij, behalve het bedrag wat ik terug krijg.
Ok, dan is er niks aan de hand :) .

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 31-10 10:06

Audione0

Strijdt der titanen

asing schreef op zondag 4 februari 2024 @ 13:28:
[...]

Overigens erg tof van je dat je het meldt 👍😁👍

[ Voor 4% gewijzigd door Audione0 op 04-02-2024 17:20 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:36
Ik heb in ANWB app geen bijwerking van de uitgelezen slimme meter gegevens, is bijgewerkt tot 1-2.

Zijn er meer?
Mijn slimme meter is uitgelezen ook afgelopen nacht door Enexis.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• psdata
  • Laatst online: 10:17
Domba schreef op zondag 4 februari 2024 @ 18:33:
Ik heb in ANWB app geen bijwerking van de uitgelezen slimme meter gegevens, is bijgewerkt tot 1-2.

Zijn er meer?
Je hebt gelijk geen verwerking door ANWB maar wel uitgelezen, want op mindergas zie ik m'n verbruik wel..

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

• Mister_T
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-11 11:02

Mister_T

@+31180

Zijn er meer?
Goed dat je het hier aankaart.
Hier is het ook al 3 dagen stil, ik dacht dat het aan Stedin lag, maar dat blijkt dus.niet zo te zijn.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:35

bert pit

asdasd

Swerfer schreef op zondag 4 februari 2024 @ 13:34:
[...]

Mooi, maar op grond waarvan ontvang je dit bedrag? Zonneplan verrekent toch in twee maanden het te veel of te weinig berekende?

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

• Flabergasted
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:44

Flabergasted

Prepare to die !

bert pit schreef op maandag 5 februari 2024 @ 08:32:
[...]

Mooi, maar op grond waarvan ontvang je dit bedrag? Zonneplan verrekent toch in twee maanden het te veel of te weinig berekende?
Dit is waarschijnlijk de jaarafrekening van Zonneplan, maar so what ??

Heb je veel terug geleverd of was je voorschot wellicht te hoog. Stroom of ook afname gas ?
Wat wil je hiermee ?

Zo kan iedereen wel zijn jaarafrekening gaan posten.

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:58

Zijn er meer?
Hier het zelfde probleem, alleen zie ik de laatste data van 29-01. Ik zag ook dat de data voor het laatst op 30-01 was uitgelezen, dus gisteren de stoom maar even van het huis (en dus ook slimme meter) afgehaald.
Ik weet niet of het uit maakt, maar ik zit bij Liander als netbeheerder

Edit1: Net even gekeken, maar de slimme meter is nu voor het laatst vanochtend uitgelezen
Edit2: Is er al iemand die contact heeft gezocht met de ANWB?

[ Voor 11% gewijzigd door AWEF op 05-02-2024 09:42 ]

• jackaubrey
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 31-10 15:35
AWEF schreef op maandag 5 februari 2024 @ 09:28:
[...]

Hier het zelfde probleem, alleen zie ik de laatste data van 29-01. Ik zag ook dat de data voor het laatst op 30-01 was uitgelezen, dus gisteren de stoom maar even van het huis (en dus ook slimme meter) afgehaald.
Ik weet niet of het uit maakt, maar ik zit bij Liander als netbeheerder

Edit1: Net even gekeken, maar de slimme meter is nu voor het laatst vanochtend uitgelezen
Als je in je overzicht bij het stroomverbruik bij het "i"tje kijkt, staat er dat het max 10 dagen kan duren voor het bijgewerkt is.
Ik wacht nog ff af, is wel irritant.

• Domba
Ik heb contact opgenomen met ANWB

Zelf hadden ze het nog niet ontdekt (dat was de eerste reactie, aan het eind was er ineens een wending), hun computer geeft pas een seintje na 14 dagen geen meterstanden te hebben ontvangen.
Dat is eigenlijk te lang, als de slimme meter is vastgelopen en niet uitgelezen kan worden, deze hoeft maar voor 10 dagen geheugen te te hebben voor de kwartierstanden.
Als ze geen kwartierstanden voor een dag hebben of ontbrekende dan rekenen ze met daggemiddelde.

Iets dat mij niet zo aanspreekt omdat ik bij laagste uurtarieven laadt voor de rest van de dag en daarna off-grid ga. De spread tov gemiddelde is afgelopen dagen niet zo groot , maar is wel alle dagen lager dan daggemiddeld (4,812ct / 2,891ct / 3,605ct / 1,636ct beneden daggemiddelde)

Het was niet meest heldere gesprek met ANWB help desk, ik heb 3x moeten doorvragen of ze na nog actuele data binnen hadden gekregen na 2 februari en probeerde het af te schuiven op, wat in de praktijk waarschijnlijk meest voorkomt dat het tussen slimme meter en netwerkbeheerder zit, maar dat lijkt nu niet het probleem te zijn.
Het zit of bij netwerkbeheerder of tussen energieleverancier en netwerkbeheerder.
Pas toen ze doorkregen dat ik verstrekte info zou gaan checken en de info zou gaan delen kwam er ineens meer vlarden info los, zoals dat ze het voor 1 klant vandaag al hadden opgelost die Stedin als netwerkbeheerder heeft met een reset van de koppeling.

Ik wacht nu op reactie van Enexis, ik heb ze via PM een aantal vragen gestuurd.
oa
Hoe lang zij kwartierstanden beschikbaar hebben voor de energieleverancier
en of die 14 dagen volgens protocol is die ze met de energieleverancier hebben.

Reactie van Enexis
Ze hoeven geen 14 dagen te wachten, ze mogen direct contact opnemen
Uitgelezen kwartierstanden blijven bij Enexis 1 dag beschikbaar en dagstanden 40 dagen en slimme meter heeft deze wel in het geheugen (tot 10 dagen)

ANWB heeft een reset gedaan en nu zie ik wel de data van de laatste dagen.
Je dient wel opnieuw in te loggen in app of op PC te herladen voor het zichtbaar wordt

De 14 dagen te lang vanwege beperkte geheugen van de slimme meter, is wel de tijd waarbinnen meeste foutcodes die de netwerkbeheerder voorbij heeft zien komen ogelost zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Domba op 05-02-2024 12:37 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• frankrox
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 30-10 20:03
david033 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 10:19:
Waar heb je dit aanbod gevonden ? Ik zie nergens ook maar een prijs die erbij in de buurt komt. iig niet op gaslicht en greenchoice.com

• alaintje
  • Laatst online: 01:46
frankrox schreef op maandag 5 februari 2024 @ 12:06:
[...]

Waar heb je dit aanbod gevonden ? Ik zie nergens ook maar een prijs die erbij in de buurt komt. iig niet op gaslicht en greenchoice.com
Bij independer net nog gezien. Moet je wel voor 'alleen stroom' overstappen.
Kan de link niet plaatsen gezien daar de postcode in zit.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:19
alaintje schreef op maandag 5 februari 2024 @ 12:37:
[...]

En je moet geen zonnepanelen hebben - zit maar liefst 10ct/kWh verschil in

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

• psdata
  • Laatst online: 10:17
Mister_T schreef op maandag 5 februari 2024 @ 06:54:
[...]

Goed dat je het hier aankaart.
Hier is het ook al 3 dagen stil, ik dacht dat het aan Stedin lag, maar dat blijkt dus.niet zo te zijn.
Ik had geappt met ANWB Energie, men deed een check en gelijk er reset/request van de data en zie nu de data van 2 t/m 4 weer in de app. :)

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:35

bert pit

asdasd

alaintje schreef op maandag 5 februari 2024 @ 12:37:
[...]

Lijkt mij heel sterk. Ik ken een Greenchoice medewerker en die zegt dat er soms klanten zijn die "hun prijzen" op andere sites hebben gevonden. Maar deze wijken sterk af van de eigen prijzen op de site. In dit geval lijkt mij het prijsverschil ongeveer 10 a 12 cent.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

• Domba
AWEF schreef op maandag 5 februari 2024 @ 09:28:
[...]
Contact zoeken en vragen om een reset, daarna je app afsluiten en opnieuw open of een reload van webpagina in browser om te controleren of het effect had.
Het zit ergens aan ANWB kant , de drie grote netwerkbeheerders al voorbij zien komen.

Domba in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."

• AWEF
Domba schreef op maandag 5 februari 2024 @ 13:26:
[...]

Contact zoeken en vragen om een reset, daarna je app afsluiten en opnieuw open of een reload van webpagina in browser om te controleren of het effect had.
Het zit ergens aan ANWB kant , de drie grote netwerkbeheerders al voorbij zien komen.

Heb ze net via Whatsapp benadered (naar aanleiding van jouw post). Ben benieuwd.

• frankrox
JBtL schreef op maandag 5 februari 2024 @ 12:55:
[...]

En je moet geen zonnepanelen hebben - zit maar liefst 10ct/kWh verschil in
Inderdaad.. een enorm prijsverschil met of zonder zonnepanelen.. schizofreen genoeg geeft greenchoice wel een hoge terugleververgoeding indien meer wordt teruggeleverd dan verbruikt... 8)7

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:55
Dat laatste is toch niet heel raar?

- knip -

• frankrox
Raymond P schreef op maandag 5 februari 2024 @ 14:10:
Dat laatste is toch niet heel raar?
Enerzijds benadelen ze zonnepaneelhouders die minder terug leveren dan zelf verbruiken fors, door 10cent per kwh meer te vragen. Dit lijkt gemiddeld meer nadeel dan andere aanbieders.

Anders geven ze een relatief hoge terugleververgoeding, die gemiddeld voordeliger is dan andere aanbieders (8 cent per kwh). Zonnepaneelhouders die meer terug leveren dan zelf verbruiken zijn dus juist voordeliger uit bij greenchoice.

Vind ik gek :+

• w00key
frankrox schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:36:
[...]

Enerzijds benadelen ze zonnepaneelhouders die minder terug leveren dan zelf verbruiken fors, door 10cent per kwh meer te vragen. Dit lijkt gemiddeld meer nadeel dan andere aanbieders.

Anders geven ze een relatief hoge terugleververgoeding, die gemiddeld voordeliger is dan andere aanbieders (8 cent per kwh). Zonnepaneelhouders die meer terug leveren dan zelf verbruiken zijn dus juist voordeliger uit bij greenchoice.

Vind ik gek :+
Sja ze willen niemand die precies op nul uitkomen. Dan heb je ze alleen gebruikt om dure winter stroom te ruilen voor zomermiddag stroom. Dat kost ze alleen maar geld, ze worden niet blij als ze alleen de paar euro per maand administratiekosten mogen factureren.

Als je wel grof terug lever dan doe je ook nog wat nuttigs buiten de nul euro uren om.

• betaplayer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-11 22:11
vincentjanv schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 09:13:

Heb dit nu in een eigen API gestoken, mochten er nog mensen hier gebruik van willen maken, geef dan even een seintje en dan maak ik heb wel even wat 'professioneler'.
Kom deze post nu pas tegen op zoek naar voorbeelden die met Engie werken, veel interesse! Vooral in de software kant. Stuur je soms ook aan met HA?

https://www.instagram.com/anafollotofbricks/

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 31-10 23:40
Bij Frank Energie (en wellicht bij anderen) kun je zowel Dynamisch als Variable energie tarieven krijgen. Is bij iemand bekend of je bij Frank van April t/m September Variabel zou kunnen afnemen en van Oktober t/m Maart Dynamisch?

Je kunt natuurlijk ook steeds overstappen naar een andere leverancier, maar als het bij dezelfde zou kunnen is dat prettiger.

• AWEF
Domba schreef op maandag 5 februari 2024 @ 13:26:
[...]

Vanmiddag toch maar even gebeld en het “probleem” was met 2 minuten opgelost, ze hebben een reset gedaan en ik zag gelijk de nieuwe data

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-10 23:17
Ik heb afgelopen dagen ook geen inzicht gehad in de ANWB app, informatie was bijgewerkt t/m 1 februari. Vandaag is de informatie wel weer bijgewerkt tot 5 februari, zonder dat ik er contact over heb opgenomen.

• jorick570
  • Registratie: Oktober 2022
  • Niet online
Bezzerk schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 10:30:
Ik heb afgelopen dagen ook geen inzicht gehad in de ANWB app, informatie was bijgewerkt t/m 1 februari. Vandaag is de informatie wel weer bijgewerkt tot 5 februari, zonder dat ik er contact over heb opgenomen.
Ik blijf het bijzonder vinden dat mensen bij de ANWB blijven. Ze zouden volgens eerdere berichten al eind vorig jaar met een nieuwe app komen. Ben een tijdje klant geweest maar het is op z'n zachts gezegd echt een waardeloze app. Daarnaast bieden Tibber en Zonneplan veel directer inzicht door hun P1-meters en zijn ook nog eens goedkoper.

• jassie256
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-09 21:04
jorick570 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 10:43:
[...]

Ik blijf het bijzonder vinden dat mensen bij de ANWB blijven. Ze zouden volgens eerdere berichten al eind vorig jaar met een nieuwe app komen. Ben een tijdje klant geweest maar het is op z'n zachts gezegd echt een waardeloze app. Daarnaast bieden Tibber en Zonneplan veel directer inzicht door hun P1-meters en zijn ook nog eens goedkoper.
Voor mij was het bij anwb makkelijker om alleen gas af te nemen dan bij Zonneplan. Heb Tibber voor stroom.
Volgens mij scheelt het ook niet veel en vond het voorschot op gas juist een voordeel omdat ik een oude maar voor ons nieuwe woning ging betrekken. Denk dat iedereen zo zijn redenen heeft voor anwb.

• Bezzerk
[...]

In mijn geval is dat niet zo bijzonder vind ik. Ik heb alleen gas bij ANWB, dat vind ik niet zo spannend. Daar heb ik gekozen voor een partij ‘die niet kapot kan’ gezien ervaringen uit het verleden.

Voor het fancy stroom spul zit ik bij Tibber. Daar laat ANWB wel te wensen over.

[ Voor 5% gewijzigd door Bezzerk op 06-02-2024 11:13 ]

• Domba
[...]
ik kan mijn reden geven.
ik ben netto opwekker, ben eind september overgestapt van Tibber naar ANWB
Het grote nadeel van zowel Tibber als Zonneplan is dat niet in 1 oogopslag kunt zien tot wanneer ze P4 data hebben ontvangen, ze vullen het aan met schatting of uit P1 ontvangen data, pas bij de maandrekening kom je er achter, dat is veelal te laat omdat slimme meter maar voor 10 dagen geheugen heeft voor de kwartierstanden.
De huidige meter die ik nu heb houdt het geen 50 dagen vol, voor die een vastloper heeft, de vorige was een nog grotere ramp en in 2022 was nog Tibber nog bereid om op basis van P1 te verrekenen, maar daar zijn in voorjaar van 2023 vanaf gestapt.
Kwartierstanden worden door netwerkbeheerder maar 1 dag bewaard en daarna vallen ze terug op wat nog in de meter aanwezig is.

Ik ben bij Tibber weggegaan omdat ze per 1-10-23 wilde invoeren dat negatieve maandfacturen wel betaald zouden moeten worden, maar positieve facturen niet meer uitgekeerd zouden worden tot de jaarrekeningen en ze totaal geen antwoord hadden op hoe ze dat met energiebelasting zouden gaan verrekenen of enige garantie, Dat werkt als je jaar periode van juni-jaugustus tot het jaar erop loopt dan heb je al een spaarpotje aan niet uitbetaalde postieve maandfacturen maar niet als je begint met een 100-300kwh overschot, als ook dat er toen 2,6ct verschil zou zitten tussen EB van 2023 en 2024.
Aanvankelijk was bedoeling om 50% van de opslag niet meer te betalen voor de terug geleverde kWh's met ingang per 1 sept en mail dat het afgeblazen werd en gelijk met het nieuwe plan voor 1-10, kwam 6 uur voordat aanpassing in zou gaan binnen

Als netto opwekker heb je dan alle energiebelasting betaald en is het afwachten tot november 24 hoe ze er mee omgaan en niet nogeens tussentijds met een andere aanpassing komen.

Voor Tibber kijk hier maar eens naar mijn postings tot Mei 2023, hoeveel van de weergegeven data klopte.
Met ANWB waren er voor September en Oktober '23 ook issues, dat de kwh's van elk uur opgeteld niet overeen kwamen met die van per dag of van alle dagen niet met totaal van de maand, er ontbraken gewoon uren.
Issue was dat er kwartierdata uitvielen omdat ze geen rekening hadden gehouden met uitgestelde teruglevering en een thuisaccu ook na zonsondergang gewoon kan terugleveren.
De software die ze gebruiken is uitermate complex.

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-11 17:37
Domba schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:53:
[...]
Het grote nadeel van zowel Tibber als Zonneplan is dat niet in 1 oogopslag kunt zien tot wanneer ze P4 data hebben ontvangen, ze vullen het aan met schatting of uit P1 ontvangen data, pas bij de maandrekening kom je er achter, dat is veelal te laat omdat slimme meter maar voor 10 dagen geheugen heeft voor de kwartierstanden.
Tibber maakt in ieder geval niet gebruik van schattingen, dus dit nadeel is daar is ieder geval niet waar. Ik zit bij Tibber en heb de Pulse niet aangesloten, dus ze zijn volledig afhankelijk van de P4 data. Deze loopt 1-2 dagen achter in de Tibber-app, maar klopt precies met wat ik zelf uitlees uit de P1-poort. Als er dus iets aan de hand is met het ontvangen van de data uit mijn slimme meter, dan zou ik dat al eerder kunnen merken.

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik heb het hier regelmatig opgenomen voor de ANWB en ik heb nog steeds geen grote klachten, maar ik irriteer me inderdaad ook aan die nieuwe app die al ruim een jaar in ontwikkeling is waar we niets meer over horen. Ze zijn nu voor stroom ook best wat duurder dan Tibber. Laatst stuurden ze een email voor een gebruikersenquete waar ik deze punten ook heb genoemd. Ik hoop dat meer klanten dit hebben aangekaart.

• Domba
Sicco92 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 12:14:
[...]

Tibber maakt in ieder geval niet gebruik van schattingen, dus dit nadeel is daar is ieder geval niet waar.
Misschien nu niet meer, maar in eerste kwartaal 2023 weldegelijk.
Voor januari 2023 zijn bijv niet alle terug geleverde kwh's betaald ondanks ze de P1 data hadden en ze hebben toen echt schatting gedaan voor de maand januari. Ik keek dan ook uit naar eindafrekening, die is nooit gekomen, ik heb wel zwart op wit dat afgerond is en wat ik te veel aan EB en BTW ontvangen heb, geschonken is. Dat laatste is een veel groter bedrag dan het aantal kWh's waarvoor ik geen kaal uurtarief heb ontvangen.
Ik zit bij Tibber en heb de Pulse niet aangesloten, dus ze zijn volledig afhankelijk van de P4 data. Deze loopt 1-2 dagen achter in de Tibber-app, maar klopt precies met wat ik zelf uitlees uit de P1-poort. Als er dus iets aan de hand is met het ontvangen van de data uit mijn slimme meter, dan zou ik dat al eerder kunnen merken.
Het liep constant uit de pas en er was geen touw aan vast te knopen, ook al weet je tot op minuut wanneer meter is uitgelezen het kwam gewoon niet overeen er zat soms zomaar >1000kwh verschil tussen en wel beide kanten op, zie mijn posting 1e helft 2023, ondanks veel overleg is het nooit duidelijk geworden. wat er misging want de ruwe slimme meter data klopte gewoon tot op laaste cijfer, de P1 had later in het jaar gaten terwijl ik ze wel via API wel binnen had gekregen.
Tot mei waren ze wel geheel compleet, de opgetelde meterstanden de telwerken klopte tot elke cijfer, de eerste dag of eerste paar dagen van de maand was het cumalatieve als maand verbruik nog wel juist, maar halverwege de maand kon deze gewoon al veel meer zijn dan alle standen van de telwerken bij elkaar opgeteld.
Ik heb vanaf begin maart tot bijna eind oktober voldoende pv-opwek om in eigen verbruik te voorzien, ik heb dan eigenlijk alleen teruglevering op hoogste 3 uur en 24 rond een verbruik van 1-2W op afname telwerk.
behalve 1-2 uur als ik laad om later terug te leveren op hoogste tarief, ik gebruik daar 1/3 (15kwh) van de accu voor, die als alleen beschibaar als mijn opwek minder is als 1 deye de accu's mee kan laden (12kW).

ik gebruik een actieve splitter en ik en nog steeds de p1 in gebruik als referentie, dat ziet er zo uitAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aF2vT1k8KLuh5RDOD_GDL0AjLMA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/taOx6U1nVx5AS9ph3m8LR0t1.jpg?f=fotoalbum_large

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Hier hetzelfde, alleen de dagwaarden, de uren zijn niet netjes ingevuld. Jammer want er waren dit weekeinde uren bij waar het niets kostte .Over het algemeen klopt de ANWB website of app precies met wat ikzelf uitlees via de p1 poort (esp8266 -> MQTT -> raspberry pi met node red)

• Mars2020
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 01-11 15:58
[...]

Je kiest een leverancier toch niet alleen op basis van de app?

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

ik heb een vraag over de zonneplan app en dan in het bijzonder de gegevens die ik dien n te vullen bij verwachte verbruik en verwachte productie.

Dien ik bij verwachte "productie" de jaarlijkse productie van de zonnepanelen in te vullen of de verwachte teruglevering?
Er staat nl niet verwachte "teruglevering" bij het invulveld :)

Als ik dit aan Kiki of aan een medewerker krijg ik 2 verschillende antwoorden. Kiki zegt wat de panelen produceren op jaarbasis en een medewerker zegt de verwachte teruglevering op het net :)

[ Voor 18% gewijzigd door Audione0 op 06-02-2024 19:04 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

Audione0 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 19:00:
ik heb een vraag over de zonneplan app en dan in het bijzonder de gegevens die ik dien n te vullen bij verwachte verbruik en verwachte productie.

Dien ik bij productie de jaarlijkse productie van de zonnepanelen in te vullen of de verwachte teruglevering? Ik neem aan het laatste?

Als ik dit aan Kiki of aan een medewerker krijg ik 2 verschillende antwoorden. Kiki zegt wat de panelen produceren op jaarbasis en een medewerker zegt de verwachte teruglevering op het net :)
Ik heb wat de panelen op jaarbasis opbrengen ingevuld. Dan kunnen ze een inschatting maken met je verbruik cq overschot, bijvoorbeeld 5.000 kWh en opbrengst 6.000 kWh zodat ze op jaarbasis een teruglevering van 1.000 kWh kunnen verwachten.

Mijn verbruik ligt hoger dan mijn zonopbrengst. Ik heb dan geen teruglevering, dus zou ik een negatieve waarde moeten invullen wat onlogisch is.

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Swerfer schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 19:06:
[...]
Ik heb wat de panelen op jaarbasis opbrengen ingevuld. Dan kunnen ze een inschatting maken met je verbruik cq overschot, bijvoorbeeld 5.000 kWh en opbrengst 6.000 kWh zodat ze op jaarbasis een teruglevering van 1.000 kWh kunnen verwachten.

Mijn verbruik ligt hoger dan mijn zonopbrengst. Ik heb dan geen teruglevering, dus zou ik een negatieve waarde moeten invullen wat onlogisch is.
ik heb nu 9200 verbruik ingevuld (bruto verbruik) en 7000 wat de panelen ongeveer bruto produceren.

Netto zal dit anders zijn. Afname zal denk ik 7000kWh zijn en teruglevering rond de 5000kWh denk ik.

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

De rekenhulp vult het ook als jaarlijkse opbrengst in:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x_6vENSOATCYwzd0C6vAr8EXwDs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kUfzUFjYTRSGSGMftJX60qlP.jpg?f=fotoalbum_large

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Swerfer schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 19:14:
De rekenhulp vult het ook als jaarlijkse opbrengst in:

[Afbeelding]
Die had ik helemaal gemist! Thanks!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

Audione0 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 19:20:
[...]

Die had ik helemaal gemist! Thanks!
Haha, zag het ook nu net voor het eerst...

• Wakkie
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10:39
Is inderdaad verwarrend. Als ik kijk naar mijn energiecontract dan staat er het verwachte verbruik en de verwachte productie. Wil ik het wijzigen dan moet ik het verwachte verbruik invullen en de verwachte teruglevering. Wat is nu het verschil tussen productie en teruglevering? Ik zou zeggen productie wat ik opwek en teruglevering wat ik op enig moment overhoud. Of zie ik dit verkeerd?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C8sFN-YVOBe8IJjnB2Y6lU5negY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kZ0VxpbxHzPrtTMwLiL9VzEi.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NpX0wcHT7511YLdWUmzNY9sCDd8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PoWhyOvVAbkQT6XoTf2AwuiJ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door Wakkie op 06-02-2024 19:30 ]

EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Wakkie schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 19:27:
Is inderdaad verwarrend. Als ik kijk naar mijn energiecontract dan staat er het verwachte verbruik en de verwachte productie. Wil ik het wijzigen dan moet ik het verwachte verbruik invullen en de verwachte teruglevering. Wat is nu het verschil tussen productie en teruglevering? Ik zou zeggen productie wat ik opwek en teruglevering wat ik op enig moment overhoud. Of zie ik dit verkeerd?[Afbeelding]

[Afbeelding]
Indd erg verwarrend.

Wellicht dat zonneplan meekijkt?
Misschien handig om verwarring te voorkomen, de terminologie overal hetzelfde te houden binnen het spectrum van de app. Lees, overal het "teruglevering" te noemen ipv 2 verschillende gegrippen

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
bouwfraude schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:44:
[...]
[ANWB]
de uren zijn niet netjes ingevuld.
De database is zeker wakker geschud, de uurstanden zijn nu ook ingevuld van de afgelopen dagen.

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

Audione0 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 19:41:
[...]

Indd erg verwarrend.

Wellicht dat zonneplan meekijkt?
Misschien handig om verwarring te voorkomen, de terminologie overal hetzelfde te houden binnen het spectrum van de app. Lees, overal het "teruglevering" te noemen ipv 2 verschillende gegrippen
Juist niet over teruglevering spreken. Als je je zonne-energie zelf gebruikt (op jaarbasis), dan lever je niets terug (op jaarbasis). Diegene die 'over' hebben die krijgen het gesaldeerd. Op jaarbasis moet je het in mijn ogen dan nog steeds geen teruglevering noemen. Alle andere momenten kan je het teruglevering en verbruik noemen.

• Bezzerk
Onder aan de streep maakt het alleen uit voor je voorschot, zover ik dat model van zonneplan begrijp.
Je neemt af en levert terug, en daarover komen ze met verwachte kosten, en een voorschot.

Hoeveel geïnstalleerd Wp je op je dak hebt liggen heb je via energieleveren.nl aangemeld, dus die informatie hebben ze.

Vreemd dat ze via de klantenservice jou niet het vertrouwen kunnen geven dat je je eenvoudig kunt aanmelden. Ik zou er nog eens over nadenken O-)

[ Voor 19% gewijzigd door Bezzerk op 07-02-2024 08:41 ]

• Sarcomorbato
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-11-2024
Even iets voorleggen: ik heb 9 centen tlv van eneco
3 jaar vast tot november 2026. Overschot is ca 7kwh.

Die 9 cent ga ik gemiddeld gezien dynamisch toch niet krijgen? Wij leveren vanaf maart netto terug en met oktober.

• mat.hi.as
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:11
Sarcomorbato schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:22:

Die 9 cent ga ik gemiddeld gezien dynamisch toch niet krijgen? Wij leveren vanaf maart netto terug en met oktober.
Nee, niet in de huidige forward. Pieken voor Nederland handelen ruim onder die 9 cent (meer in debuurt van 5 ct), en op de uren dat je het meeste opwekt, zal de prijs nog een stuk lager zijn.

• Devlinx
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 14-10 13:16

Misschien Nexus op een SAP en dit contract aanhouden.

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-11 18:27

YMMV, maar mijn gemiddelde bedrag per kWh teruglevering - zonder belastingen - per maand in 2023 (dynamisch bij Zonneplan):
01-23: 14,6 ct
02-23: 14,2 ct
03-23: 9,5 ct
04-23: 9,1 ct
05-23: 6,6 ct
06-23: 7,9 ct
07-23: 9,2 ct
08-23: 10,4 ct
09-23: 10,7 ct
10-23: 9,6 ct
11-23: 13,1 ct
12-23: 11,8 ct
Totaal gemiddelde 2023: 9,6ct; 2285 kWh teruglevering. Overigens was de gemiddelde prijs van afname (zonder belastingen) 11,5ct bij 1355 kWh afname.

En verdomd, het bedrag van terugleveren zonder belasting is hoger dan 9ct dus bij mij over 2023 :9

Let wel op: dit lijstje laat niet zien hoeveel kWh ik per maand teruglever én dit is dus alleen van *teruglevering*. Gemiddeld zal dus de 'prijs' van mijn zonnestroom lager liggen dan deze bedragen, maar ik probeer actief veel stroom te gebruiken wanneer de prijs laag is overdag (ik gebruik zo'n 25% zonnestroom onmiddellijk zelf, heb nog geen EV).

• Bezzerk
jojost1 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:44:
[...]

YMMV, maar mijn gemiddelde bedrag per kWh teruglevering - zonder belastingen - per maand in 2023 (dynamisch bij Zonneplan):
Totaal gemiddelde 2023: 9,6ct; 2285 kWh teruglevering. Overigens was de gemiddelde prijs van afname (zonder belastingen) 11,5ct bij 1355 kWh afname.

En verdomd, het bedrag van terugleveren zonder belasting is hoger dan 9ct dus bij mij over 2023 :9

Let wel op: dit lijstje laat niet zien hoeveel kWh ik per maand teruglever én dit is dus alleen van *teruglevering*. Gemiddeld zal dus de 'prijs' van mijn zonnestroom lager liggen dan deze bedragen, maar ik probeer actief veel stroom te gebruiken wanneer de prijs laag is overdag (ik gebruik zo'n 25% zonnestroom onmiddellijk zelf, heb nog geen EV).
En heb je dan ook teruggeleverd bij negatieve prijzen of hebben die geen aandeel in dit gemiddelde?

• mat.hi.as
  • Registratie: November 2007
jojost1 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:44:
[...]

Nice, mooi overzichtje. Kleine noot hierbij wel voor degene die zich rijk gaan rekenen ten opzichte van de 9ct, de gemiddelde prijs voor NL was 96 EUR/MWh in 2023. Voor 2024, is dat ongeveer 70 EUR/MWh. En je zonneuren zijn niet de momenten dat de prijs het hoogst blijft :)

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-11 18:27
Bezzerk schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:26:
[...]
En heb je dan ook teruggeleverd bij negatieve prijzen of hebben die geen aandeel in dit gemiddelde?
Bij negatieve prijzen heb ik mijn omvormer uitgezet (1e helft vh jaar 'zo goed mogelijk' zelf, 2e helft vh jaar automatisch bij negatieve prijzen). Dus goed punt, stel die uren had ik wel terug kunnen leveren had ik wellicht een paar honderd kWh max. extra terug kunnen leveren. Van de andere kant is dat tientjeswerk op dit moment (paar honderd maal bijvoorbeeld 9 cent) en zo vreselijk vaak komt het ook weer niet voor, misschien veranderd dat in de toekomst.
Voor nu heb ik het er in elk geval voor over om meer geprikkeld te zijn om stroom te gebruiken wanneer er veel groene stroom is (a.k.a. goedkope prijzen) en ik vind het leuk om ermee bezig te zijn. Financieel zal het kwartje soms de ene en soms de andere kant op vallen.. Als je meer kan sturen (bijv met een EV) en niet meer terugleverd dan afneemt zal dynamisch financieel nog interessanter zijn.

• Sarcomorbato
mat.hi.as schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:26:
[...]

Nee, niet in de huidige forward. Pieken voor Nederland handelen ruim onder die 9 cent (meer in debuurt van 5 ct), en op de uren dat je het meeste opwekt, zal de prijs nog een stuk lager zijn.
Devlinx schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:28:
[...]

Misschien Nexus op een SAP en dit contract aanhouden.
Ik heb 2x sessy op de nom stand draaien. Alleen met een oost zuid west en straks ook noord configuratie maken die 3/5 vh jaar weining cycli en in de winter verbruiken we een groot deel zelf.

Ik ben een beetje bang dat die sessy's van ouderdom uit elkaar gaan vallen voordat ze aan die 6000 cycles komen.

Daarom wilde ik verkennen of er met dynamisch iets te verdienen was voor ons.

Elke kw die ik opsla en teruglever moet minstens 19 cent opleveren om kiet te draaien

• Proton_
  • Registratie: November 2011

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Dat hangt deels af van je verbruiksprofiel en oriëntatie; als je een tabel hebt met je teruglevering per uur (domotica, excel, pvoutput p1monitor) zou je dit voor afgelopen jaar kunnen terugrekenen.
De gemiddelde prijs wijkt doorgaans af van de gemiddelde gerealiseerde prijs.
Op mijn werk hebben we bijvoorbeeld zo'n dashboard waarin goed te zien is dat we nog lang niet klaar zijn met verbruik sturen (dat wacht vooral op een fatsoenlijke API van EVbox):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jLfS2q-5e1J1w8JeQrbUvYIT6uo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Fj065imPk0ZICPorFYiaICqn.png?f=fotoalbum_large

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11:21
Sarcomorbato schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:25:
[...]

[...]

Ik heb 2x sessy op de nom stand draaien. Alleen met een oost zuid west en straks ook noord configuratie maken die 3/5 vh jaar weining cycli en in de winter verbruiken we een groot deel zelf.

Ik ben een beetje bang dat die sessy's van ouderdom uit elkaar gaan vallen voordat ze aan die 6000 cycles komen.

Daarom wilde ik verkennen of er met dynamisch iets te verdienen was voor ons.

Elke kw die ik opsla en teruglever moet minstens 19 cent opleveren om kiet te draaien
Hier zie je een enkele Sessy actief handelen op 11 oktober 2023. Prijsverschil moet minimaal €0,11 zijn.
Verdiensten zijn die dag 3,5 x €0,125 + 4,5 x €0,17 = € 1,20 (edit: had eerst prijzen incl. en excl. gemixt)
Wel dynamisch contract nodig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4E9m85qKXhXAti32bk28MU3y3BI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5te9kfg52iGDOJcDSfcyULsK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Pim57 op 09-02-2024 18:01 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 12:13
@Bezzerk
Hier hetzelfde verhaal, min of meer. Wel alleen gas van ANWB.
Vanaf 31-01 geen registratie van verbruik in de app meer, wel in de P1 gekoppelde energie meter (Beeclear en Homewizard). ANWB op 05-02 gebeld, en die gaven aan dat het een fout in de data transmissie naar de netwerk beheerder zou zijn. Een paar uur later toch verbruik tot en met 05/02, maar met een dag patroon dat sterk afwijkt van wat de P1 meters registreren (en die zijn beide gelijk). Sinds die datum wederom geen geregistreerd verbruik.
Vandaag de netbeheerder gebeld, en die gaan er, blijkens een e-mail bevestiging naar kijken.
Wordt dus vervolgd.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

• Sarcomorbato
Pim57 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 19:51:
[...]

Hier zie je een enkele Sessy actief handelen op 11 oktober 2023. Prijsverschil moet minimaal €0,11 zijn.
Verdiensten zijn die dag 3,5 x €0,125 + 4,5 x €0,40 = € 2,24.
Wel dynamisch contract nodig.
[Afbeelding]
Dank Pim,

Grappig om te zien.

Maar dit was wel een lucratieve dag, gemiddeld gezien?

En van de 2.24 moet de accudegenratie nog af?

• Pim57
Sarcomorbato schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 21:44:
[...]

Dank Pim,

Grappig om te zien.

Maar dit was wel een lucratieve dag, gemiddeld gezien?

En van de 2.24 (edit: foutje gemaakt, moet €1,20 zijn) moet de accudegenratie nog af?
Deze dag was uitzonderlijk met een spread van €0,17 tijdens de avondspits. En gratis stroom in de nacht en middag.

En inderdaad moet je daar je accu kosten nog vanaf trekken.

Als dit alle dagen zo zou zijn, dan was er nog geld te verdienen. Maar helaas kom je in de praktijk op een terugverdientijd van +15 jaar.

[ Voor 17% gewijzigd door Pim57 op 09-02-2024 18:00 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• GrasshopperNL
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:04
Wij zijn, nu we zonnepanelen hebben, weer naar een vast contract gegaan voor stroom.
Zodat we volop kunnen salderen.
Interessant: we zaten bij Zonneplan met stroom en gas, en ben nu met alleen stroom overgestapt naar een andere leverancier. Gas zit nu nog wel bij Zonneplan. (Bij initieel contract kun je niet alleen gas afnemen daar)

• robkrekel
  • Laatst online: 31-10 16:11
GrasshopperNL schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 00:15:
Wij zijn, nu we zonnepanelen hebben, weer naar een vast contract gegaan voor stroom.
Zodat we volop kunnen salderen.
Interessant: we zaten bij Zonneplan met stroom en gas, en ben nu met alleen stroom overgestapt naar een andere leverancier. Gas zit nu nog wel bij Zonneplan. (Bij initieel contract kun je niet alleen gas afnemen daar)
Heb ik na plaatsen van mijn zonnepanelen ook gedaan. Echter in november ook gas vast afgesloten, omdat de prijzen wat hoog werden dynamisch. Al is dat met een verbruik van 300 m3 te verwaarlozen, een beetje zekerheid vond ik wel fijn.

Als ik beide een jaar vast gehad heb ga ik eens kijken wat het verschil is geweest, en mijn keuze daarop verder baseren. Ik vermoed dat ik weer terug naar dynamisch ga, simpelweg omdat ik meer stroom ben gaan gebruiken. En er komen nog 2 airco's bij ook.

7x 410 pw op zuid met enphase IQ7A -- kijkend naar Marstek A, D of E, al dan niet met pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 12:13
EVfan schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 20:07:
[...]

@Bezzerk
Hier hetzelfde verhaal, min of meer. Wel alleen gas van ANWB.
Vanaf 31-01 geen registratie van verbruik in de app meer, wel in de P1 gekoppelde energie meter (Beeclear en Homewizard). ANWB op 05-02 gebeld, en die gaven aan dat het een fout in de data transmissie naar de netwerk beheerder zou zijn. Een paar uur later toch verbruik tot en met 05/02, maar met een dag patroon dat sterk afwijkt van wat de P1 meters registreren (en die zijn beide gelijk). Sinds die datum wederom geen geregistreerd verbruik.
Vandaag de netbeheerder gebeld, en die gaan er, blijkens een e-mail bevestiging naar kijken.
Wordt dus vervolgd.
De netbeheerder heeft gemeld dat er een storing was en die is verholpen.
Maar ik zie nog steeds na 05-02 geen data (ANWB gas), en de data van 31-01 tot 05-02 verschillen van de eigen energie meter.
ANWB geeft aan dat de storing inderdaad is opgeheven, en zij zien wel de juiste data over de genoemde periode. Kortom de app geeft de verkeerde data, en data is niet synchroon met het ANWB systeem. De app opnieuw starten heeft niet geholpen. Ook de ANWB IT afdeling heeft geen anders advies dan “wacht enkele dagen”. 8)7

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

• jackaubrey
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 31-10 15:35
EVfan schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 12:06:
[...]

De netbeheerder heeft gemeld dat er een storing was en die is verholpen.
Maar ik zie nog steeds na 05-02 geen data (ANWB gas), en de data van 31-01 tot 05-02 verschillen van de eigen energie meter.
ANWB geeft aan dat de storing inderdaad is opgeheven, en zij zien wel de juiste data over de genoemde periode. Kortom de app geeft de verkeerde data, en data is niet synchroon met het ANWB systeem. De app opnieuw starten heeft niet geholpen. Ook de ANWB IT afdeling heeft geen anders advies dan “wacht enkele dagen”. 8)7
ik heb van de week via whatsapp contact gehad met Anwb en om een reset van de verbruikskosten gevraagd. Stond toen binnen een dag weer goed.

• Proton_
  • Registratie: November 2011

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Pim57 Volgens deze prijzen is levering die dag incl belasting niet gratis geweest, of als je geen belasting rekent, terugleveren geen 40 cent waard. Zie ik iets over het hoofd?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BaI7KuFoM5BEbvVdkcFID0yoyPM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/k8izgaIvluf2zi3GKx9jtE8X.png?f=fotoalbum_large

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11:45
Investeren werkt wel om de KPI's in de juiste richting te duwen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wkiwksph0_RfxvlNvXtIyzQ8NPg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WxmFIc9KnentuUR5KRcfuxub.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door John245 op 09-02-2024 15:46 ]

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• Pim57
Proton_ schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 13:20:
@Pim57 Volgens deze prijzen is levering die dag incl belasting niet gratis geweest, of als je geen belasting rekent, terugleveren geen 40 cent waard. Zie ik iets over het hoofd?
[Afbeelding]
Nee, dat zie je goed. Ik heb in de avondspits van 18:00-20:00 de prijzen incl. genomen en dat had excl. moeten zijn.
Ik zal het plaatje even aanpassen in mijn post.

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 01-11 13:05
Hoewel liefhebber van dynamisch beginnen de mooie aanbiedingen voor een jaar contract toch iets om over na te denken, of de gevestigde orde moet ook verwachten dat de energieprijzen nog veel verder zullen dalen, maar op dit moment is een vast contract niet verkeerd...

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Deldenaar schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 20:25:
Hoewel liefhebber van dynamisch beginnen de mooie aanbiedingen voor een jaar contract toch iets om over na te denken, of de gevestigde orde moet ook verwachten dat de energieprijzen nog veel verder zullen dalen, maar op dit moment is een vast contract niet verkeerd...
Alle vaste contracten kunnen nu voor de komende maanden goedkoop inkopen. Dus je kunt er donder op zeggen dat dynamisch ook flink gaat zakken (als er geen gekke dingen gebeuren). Over een jaar genomen is dynamisch flink goedkoper tov vast.
Maar .... je moet wel het risico durven lopen.
Als je er slecht van slaapt: neem lekker een vast kussen.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 01-11 13:05
KC27 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 21:11:
[...]

Alle vaste contracten kunnen nu voor de komende maanden goedkoop inkopen. Dus je kunt er donder op zeggen dat dynamisch ook flink gaat zakken (als er geen gekke dingen gebeuren). Over een jaar genomen is dynamisch flink goedkoper tov vast.
Maar .... je moet wel het risico durven lopen.
Als je er slecht van slaapt: neem lekker een vast kussen.
;) ;)
Haha

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Deldenaar schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 20:25:
Dynamische stroomtarieven doen het in het voorjaar erg goed: veel zonuren maar nog weinig airco's aan. Je zou ook die goedkope maanden nog even mee kunnen pakken. Maar goed, die afweging is voor iedereen anders.

Bij Budget heb je wel die actie met goedkope stroom in de middag in de lente/zomer weekenden met een vast contract.

[ Voor 9% gewijzigd door user109731 op 09-02-2024 21:45 ]

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

user109731 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 21:38:
[...]

Dynamische stroomtarieven doen het in het voorjaar erg goed: veel zonuren maar nog weinig airco's aan. Je zou ook die goedkope maanden nog even mee kunnen pakken. Maar goed, die afweging is voor iedereen anders.

Bij Budget heb je wel die actie met goedkope stroom in de middag in de lente/zomer weekenden met een vast contract.
Ze doen het in het voorjaar goed, het afgelopen najaar en de vorige zomer ook. Vermoed dat ze het de komende zomer en dit najaar ook weer goed gaan doen. Geen enkele reden om voor vast te gaan. En ja, leuk die gratis uren excl. belasting, maar ik krijg liever gewoon geld toe (incl. en/of excl. belasting), dat is nog mooier.

Deze maand 21 cent gemiddeld, dit jaar tot nu toe 23 gemiddeld en vorig jaar 24 gemiddeld. Men kijkt veel te veel naar de pieken en te weinig naar de dalen en de gemiddelden.

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

• MajaMestreech
Vraag aan Frank Energie:
Beste Frank Energie,
Wij zouden best een bijdrage willen en kunnen leveren aan het overvol raken van het net door op die tijdstippen energie te verbruiken wanneer er niet veel energie vraag is: dus een dynamisch contract. Echter, wij hebben ook zonnepanelen (8000 Wp) en dan is een dynamisch contract gedurende de maanden april t/m september niet zo gunstig. Daarom vraag ik me af of het mogelijk is bij Frank Energie om van april t/m september een variabel contract te hebben en van oktober t/m maart een dynamisch contract. Alvast bedankt voor uw reactie.

Het antwoord:
Dank voor je bericht. In theorie is dit wel mogelijk, als je je namelijk via een vergelijkingssite aanmeldt voor een variabel contract, kun je op een later moment ervoor kiezen om over te stappen naar een dynamisch contract.

Het is dan wel belangrijk om te weten, dat het niet mogelijk is om van een dynamisch contract weer terug te gaan naar een variabel contract.

Mocht je nog vragen hebben horen we het graag!

... en dan volgend jaar overstappen naar een andere leverancier met variabel en dynamisch.....

Mis ik iets? Lijkt mij het voordeligst.

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:53
MajaMestreech schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 22:58:
Vraag aan Frank Energie:
Beste Frank Energie,
Wij zouden best een bijdrage willen en kunnen leveren aan het overvol raken van het net door op die tijdstippen energie te verbruiken wanneer er niet veel energie vraag is: dus een dynamisch contract. Echter, wij hebben ook zonnepanelen (8000 Wp) en dan is een dynamisch contract gedurende de maanden april t/m september niet zo gunstig. Daarom vraag ik me af of het mogelijk is bij Frank Energie om van april t/m september een variabel contract te hebben en van oktober t/m maart een dynamisch contract. Alvast bedankt voor uw reactie.

Het antwoord:
Dank voor je bericht. In theorie is dit wel mogelijk, als je je namelijk via een vergelijkingssite aanmeldt voor een variabel contract, kun je op een later moment ervoor kiezen om over te stappen naar een dynamisch contract.

Het is dan wel belangrijk om te weten, dat het niet mogelijk is om van een dynamisch contract weer terug te gaan naar een variabel contract.

... en dan volgend jaar overstappen naar een andere leverancier met variabel en dynamisch.....

Moet je wel goed opletten wanneer je overstapt ivm salderen. Anders benadeel je jezelf best wel hard.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:19

de Peer

under peer review

Wij zouden best een bijdrage willen en kunnen leveren aan het overvol raken van het net
Dit staat natuurlijk los van de contractvorm. Dit kan altijd.

• Domba
Vraag aan Frank Energie:
Beste Frank Energie,

Het antwoord:

Wat wil je bereiken?
Je blijft bij dezelfde energieleverancier !
Ik weet niet hoe je dat moet zien met dynamisch naar variabel, maar voor variabel naar vast of omgekeerd, voor salderen zijn dat geen aparte saldeer periodes. maar is de saldeer periode 1 jaar/ 365dagen
ACM beleidsregel factureringstermijnen energie 2021

• MajaMestreech
Domba schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 23:23:
[...]

Wat wil je bereiken?
Je blijft bij dezelfde energieleverancier !
Ik weet niet hoe je dat moet zien met dynamisch naar variabel, maar voor variabel naar vast of omgekeerd, voor salderen zijn dat geen aparte saldeer periodes. maar is de saldeer periode 1 jaar/ 365dagen
ACM beleidsregel factureringstermijnen energie 2021
Bij variabel heb ik een vaste prijs per maand. Dus van april t/m oktober evenveel betalen als voor teruglevering (zolang het salderen duurt). In oktober overstappen op dynamisch wil zeggen dat de zonnepanelen niet meer veel opleveren en ik met 2 EV's en een warmtepomp gericht kan sturen op het verbruik door te laden/verwarmen/wassen/drogen buiten de piekuren en dus tegen de laagste tarieven.
Samenvatting: Variabel gedurende de zonnepaneel maanden, dynamisch gedurende de donkere maanden en ieder jaar overstappen naar een andere leverancier.

@Domba Salderen is bij Essent nu ook per tariefsperiode en volgens mij is er geen een meer die per jaar doet salderen of je hebt een vast contract. Bij een vast contract kun je weer niet ieder moment opzeggen en zou ik dus niet in oktober over kunnen stappen op dynamisch.

[ Voor 14% gewijzigd door MajaMestreech op 09-02-2024 23:53 ]

• w00key
MajaMestreech schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 23:49:
[...]

Bij variabel heb ik een vaste prijs per maand. Dus van april t/m oktober evenveel betalen als voor teruglevering (zolang het salderen duurt). In oktober overstappen op dynamisch wil zeggen dat de zonnepanelen niet meer veel opleveren en ik met 2 EV's en een warmtepomp gericht kan sturen op het verbruik door te laden/verwarmen/wassen/drogen buiten de piekuren en dus tegen de laagste tarieven.
Samenvatting: Variabel gedurende de zonnepaneel maanden, dynamisch gedurende de donkere maanden en ieder jaar overstappen naar een andere leverancier.

@Domba Salderen is bij Essent nu ook per tariefsperiode en volgens mij is er geen een meer die per jaar doet salderen of je hebt een vast contract. Bij een vast contract kun je weer niet ieder moment opzeggen en zou ik dus niet in oktober over kunnen stappen op dynamisch.
Je saldeert energiebelasting per contract periode van een jaar. Als je overstapt raak je direct je opgebouwde saldo kwijt van de zomer, dat kost meer dan die paar cent verschil in kale prijs.

• asing
user109731 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 21:38:
[...]
Daar staat wel een hele dikke asterix bij. Ze kunnen en mogen op elk moment stoppen met die actie.

• Domba
@MajaMestreech Het gaat omdat het dezelfde energieleverancier is

zie dit topic welke impact dat heeft.
hier kom die ook nog eens langs en met een antwoord

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 31-10 16:02
Vraag aan Frank Energie:
Beste Frank Energie,

Het antwoord:

1. Met die strategie moet je heel goed timen. Je bouwt in de zomermaanden een soort saldo op. Als je het contract aanpast zou dat saldo zomaar weg kunnen zijn (afgerekend tegen de lage TLV ipv wegstrepen tegen duurdere eigen gebruik). Ga er maar niet vanuit dat Frank dit op een voor jou gunstige manier gaat doen.
2. In hun antwoord staat dat je niet weer terug kunt naar Variabel. Dat is raar. Er staat ze niets in de weg om dat mogelijk te maken.
3. Als je zo flexibel met je contract wilt zijn om financieel te optimaliseren, waarom leg je jezelf dan de beperking op dat het allemaal per se bij Frank moet? Je kunt prima kijken welke aanbieder in het voorjaar gunstiger is voor variabel en welke voor flexibel in het najaar.
4. De aanbieders zijn nu allemaal aan het tweaken met voorwaarden, juist ivm salderen. We hebben hier al hele volksstammen zien verhuizen tussen dynamische aanbieders als er een verhoging van opslag of wijziging in voorwaarden kwam. Leg je dus liever niet vast aan dat soort bedrijven; je bent er niet mee getrouwd. En het punt is: ook als je bij Frank blijft kun je met dit soort aanpassingen te maken krijgen. Ze hebben nu bijv. al een extra heffing voor alle kWh die je teruglevert bij een dynamisch contract. Wie zegt dat ze niet voor hun variabele contracten bijv. ook een 'Vandebron' heffing gaan invoeren.

Dus ja, die strategie kan voordeliger zijn. Maar ik zou me niet vastleggen aan 1 leverancier. En het is ook wat meer gedoe: 2x per jaar overstappen tussen dynamisch en variabel waarbij je ook nog goed moet timen.

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 27-10 21:51
Domba schreef op maandag 22 januari 2024 @ 23:24:
[...]

Lang niet alle energieleveranciers doen zelf de balansregeling, die besteden dat uit aan een balansverantwoordelijke (BRP/BSP) die op basis van profiel info probeert dag van te voren een lijst per kwartier te maken, die deze bij Tennet inlevert,
Deze BRP houdt zijn eigen portofolio in de gaten en probeert bij te sturen.
Die volgt allerlei info zoals biedprijsladder, tot 1 april 2023 was vaststelling volledig op basis van profiel,
Een analoge meter of niet uitleesbare is nog steeds op basis van een profiel
Maar tegenwoordig worden ook daadwerkelijke gegevens verwerkt van slimme meter die uitgelezen mogen worden door Enexis , Liander, Stedin etc en die zorgen dat deze gegevens bij Tennet komen,
Voor de toewijzing van aandeel aan een bepaalde BRP/BSP, of er meer of minder verbruik/invoeding was voor elk kwartier op de lijst. Dit is een voorlopige oplossing tot lokale netbeheerders bij wet alle slimme meters collectief mogen uitlezen.
Zonneplan is een uitzonder, elke klant ontvangt een P1 dongle en daarmee hebben ze vrijwel reeel time veel info om bij te sturen ten op zichte van wat met kwartierlijst is in geleverd.
Dank je, @Domba , dit is helder beschreven waar de kern zit van de plotselinge afkeer van (sommige) energieleveranciers voor klanten met zonnepanelen.

Dit is een maatregel van de ACM toch?

(En iets waar de politiek geen invloed op heeft omdat ze de de 'onafhankelijke' toezichthouder niet mogen voorzien van een beleidsrichting?)

• dr_dreey
  • Laatst online: 01-11 10:31
Hoogstwaarschijnlijk een n00b vraag want ik lees al geruime tijd mee in dit topic en ben al ruim een jaar tevreden klant van Tibber met een dynamisch energie contract.
Ben momenteel woonachtig in een A++ appartement zonder gas, met warmtepomp. Gezin van 4 en energie verbruik is all electric 3500kw/jaar. Zonder EV, zonder PV. Warmtepomp wordt alleen gebruikt voor sanitair water opwarmen daar het appartement zo goed geïsoleerd is en op het zuiden gelegen is dat de temperatuur in de woonkamer niet onder de 21 graden komt 's winters.

Nu staan we op het punt te verhuizen naar een A++ hoekwoning zonder gas, met warmtepomp, vloer verwarming op begane en eerste verdieping en PV, 24 panelen.
De gezinssamenstelling blijft hetzelfde. Het verbruik zal naar verwachting hoger zijn daar ik verwacht in de winter de vloerverwarming op begane grond te gaan gebruiken (koude vloer en koude muur ivm hoekhuis). Verder zal stroom verbruik zelfde blijven verwacht ik en stroomverbruik wat we kunnen sturen zal ook zelfde blijven (warmtepomp, wasmachine, droger, vaatwasser).
De algemene regel dat als je zonnepanelen hebt je beter geen dynamisch contract kunt nemen ken ik natuurlijk. Wat me echter aan het twijfelen brengt is de reken hulp op de Tibber site en op independer.
Independer geeft aan dat mijn maandbedrag bij de goedkoopste (GC) ca -€20,- zal zijn met een verwacht jaarverbruik van 3500KW normaal en 1500KW dal tarief (ik heb ruim aangehouden dacht ik ivm gebruik vloerverwarming) en een opbrengst PV van volgens de rekenhulp op de site 7000KW.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-hNPfBxBHNkbKAMLf5B1FaJKDyA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Z1maaP3m2BMXIMoaynegghBx.png?f=fotoalbum_large

Als ik ditzelfde bij Tibber invoer krijg ik onderstaande:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d5XBiAwbm0vm2wPP7ERoB7UJj8E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HtHm7hdafCASDzVvRxqoBmG9.png?f=fotoalbum_large

Dit strookt bij mij niet met de stelling dat als je PV hebt je beter geen dynamisch energie contract kunt nemen. Iemand die mij dit kan uitleggen of advies heeft, bvd.

PS: Ik ben op de hoogte van de salderingswet, afbouw, terug levering perikelen van energiebedrijven, gaat mij nu even om de situatie en keuze voor dit jaar daar ik maximaal een jaarcontract neem of in geval van Tibber maandelijks opzegbaar is.

[ Voor 14% gewijzigd door dr_dreey op 11-02-2024 10:05 ]

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:19

de Peer

under peer review

dr_dreey schreef op zondag 11 februari 2024 @ 09:59:
Hoogstwaarschijnlijk een n00b vraag want ik lees al geruime tijd mee in dit topic en ben al ruim een jaar tevreden klant van Tibber met een dynamisch energie contract.
Ben momenteel woonachtig in een A++ appartement zonder gas, met warmtepomp. Gezin van 4 en energie verbruik is all electric 3500kw/jaar. Zonder EV, zonder PV. Warmtepomp wordt alleen gebruikt voor sanitair water opwarmen daar het appartement zo goed geïsoleerd is en op het zuiden gelegen is dat de temperatuur in de woonkamer niet onder de 21 graden komt 's winters.

Nu staan we op het punt te verhuizen naar een A++ hoekwoning zonder gas, met warmtepomp, vloer verwarming op begane en eerste verdieping en PV, 24 panelen.
De gezinssamenstelling blijft hetzelfde. Het verbruik zal naar verwachting hoger zijn daar ik verwacht in de winter de vloerverwarming op begane grond te gaan gebruiken (koude vloer en koude muur ivm hoekhuis). Verder zal stroom verbruik zelfde blijven verwacht ik en stroomverbruik wat we kunnen sturen zal ook zelfde blijven (warmtepomp, wasmachine, droger, vaatwasser).
De algemene regel dat als je zonnepanelen hebt je beter geen dynamisch contract kunt nemen ken ik natuurlijk. Wat me echter aan het twijfelen brengt is de reken hulp op de Tibber site en op independer.
Independer geeft aan dat mijn maandbedrag bij de goedkoopste (GC) ca -€20,- zal zijn met een verwacht jaarverbruik van 3500KW normaal en 1500KW dal tarief (ik heb ruim aangehouden dacht ik ivm gebruik vloerverwarming) en een opbrengst PV van volgens de rekenhulp op de site 7000KW.

[Afbeelding]

Als ik ditzelfde bij Tibber invoer krijg ik onderstaande:

[Afbeelding]

Dit strookt bij mij niet met de stelling dat als je PV hebt je beter geen dynamisch energie contract kunt nemen. Iemand die mij dit kan uitleggen of advies heeft, bvd.

PS: Ik ben op de hoogte van de salderingswet, afbouw, terug levering perikelen van energiebedrijven, gaat mij nu even om de situatie en keuze voor dit jaar daar ik maximaal een jaarcontract neem of in geval van Tibber maandelijks opzegbaar is.
tsja altijd lastig, het zal hem in definities zitten en aannames over eigenverbruik van je stroom.

Tibber heeft het bijvoorbeeld over teruglevering aan het net (ipv opwekking), en in jouw voorbeeld hierboven bij independer gaat het over opwekking. Dat zijn 2 verschillende getallen.

De schatting van Independer lijkt me zeer nauwkeurig (mits je de correcte waarden invoert). Die van Tibber echter daar zit een zeer grote spreiding op, veel onzekerheid. Is ook letterlijk een schatting zonder enige garantie.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 11-02-2024 11:11 ]

• NielsvdBeek
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 01-11 17:58
Wat is het historische verbruik van de vorige bewoners? Maakt uit of je al je verbruik kunt salderen of dat je nog energie gaat kopen van je leverancier.

Gemiddelde inkoopprijs is verschillend bij de de leveranciers.

De (dynamische) prijs komende periode is een glazen bol. De trend afgelopen periode is een dalende prijs.

[ Voor 36% gewijzigd door NielsvdBeek op 11-02-2024 11:30 ]

pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen

Pagina: 1 ... 199 ... 305 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels