Ik heb contact opgenomen met ANWB
Zelf hadden ze het nog niet ontdekt (dat was de eerste reactie, aan het eind was er ineens een wending), hun computer geeft pas een seintje na 14 dagen geen meterstanden te hebben ontvangen.
Dat is eigenlijk te lang, als de slimme meter is vastgelopen en niet uitgelezen kan worden, deze hoeft maar voor 10 dagen geheugen te te hebben voor de kwartierstanden.
Als ze geen kwartierstanden voor een dag hebben of ontbrekende dan rekenen ze met daggemiddelde.
Iets dat mij niet zo aanspreekt omdat ik bij laagste uurtarieven laadt voor de rest van de dag en daarna off-grid ga. De spread tov gemiddelde is afgelopen dagen niet zo groot , maar is wel alle dagen lager dan daggemiddeld (4,812ct / 2,891ct / 3,605ct / 1,636ct beneden daggemiddelde)
Het was niet meest heldere gesprek met ANWB help desk, ik heb 3x moeten doorvragen of ze na nog actuele data binnen hadden gekregen na 2 februari en probeerde het af te schuiven op, wat in de praktijk waarschijnlijk meest voorkomt dat het tussen slimme meter en netwerkbeheerder zit, maar dat lijkt nu niet het probleem te zijn.
Het zit of bij netwerkbeheerder of tussen energieleverancier en netwerkbeheerder.
Pas toen ze doorkregen dat ik verstrekte info zou gaan checken en de info zou gaan delen kwam er ineens meer vlarden info los, zoals dat ze het voor 1 klant vandaag al hadden opgelost die Stedin als netwerkbeheerder heeft met een reset van de koppeling.
Ik wacht nu op reactie van Enexis, ik heb ze via PM een aantal vragen gestuurd.
oa
Hoe lang zij kwartierstanden beschikbaar hebben voor de energieleverancier
en of die 14 dagen volgens protocol is die ze met de energieleverancier hebben.
Reactie van Enexis
Ze hoeven geen 14 dagen te wachten, ze mogen direct contact opnemen
Uitgelezen kwartierstanden blijven bij Enexis 1 dag beschikbaar en dagstanden 40 dagen en slimme meter heeft deze wel in het geheugen (tot 10 dagen)
ANWB heeft een reset gedaan en nu zie ik wel de data van de laatste dagen.
Je dient wel opnieuw in te loggen in app of op PC te herladen voor het zichtbaar wordt
De 14 dagen te lang vanwege beperkte geheugen van de slimme meter, is wel de tijd waarbinnen meeste foutcodes die de netwerkbeheerder voorbij heeft zien komen ogelost zijn.
[
Voor 15% gewijzigd door
Domba op 05-02-2024 12:37
]
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant