• dr_dreey
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:03
@de Peer
Dank voor je reactie, helder.

@NielsvdBeek
Heb vorige bewoners gevraagd, gezin met 4 kinderen, verwarming begane grond altijd op 21gr, geen EV. Krijgen bij Vattenval altijd geld terug eind jaar vanaf 2018 (bouw huis).

Ik heb zelf een lichte voorkeur voor dynamisch en energie sturen, gebruiken als voorhanden is, ik zie dat als deel toekomst hernieuwbare energie verbruik. Vind de grote spelers met hun achterhaalde dal en normaal tarief niet echt passen bij de energie transitie.
Ik hoef niks te verdienen aan de PV maar het moet me ook niet gaan kosten bij dynamisch als het bij vast 'voor niks' kan.

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 10:08
w00key schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 00:40:
[...]

Je saldeert energiebelasting per contract periode van een jaar. Als je overstapt raak je direct je opgebouwde saldo kwijt van de zomer, dat kost meer dan die paar cent verschil in kale prijs.
Klopt niet wat je zegt. Kijk maar voor mijn rekening bij Essent voor de periode 23-01-2023 t/m 30-09-2024, de belasting wordt voor die periode berekend. Daarom maakt het kwa salderen, belasting, teruggave belasting, etc niks uit of je per periode verrekend bij een variabel contract.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ujnzlHjJ6OUc6dxlA6DEmDFCjk0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J2MnxR505eww2wyzFkEKC39j.png?f=fotoalbum_large

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:15

de Peer

under peer review

NielsvdBeek schreef op zondag 11 februari 2024 @ 11:25:

De (dynamische) prijs komende periode is een glazen bol. De trend afgelopen periode is een dalende prijs.
Inderdaad en die trend gebruiken ze dan om je 'verwachte' kosten uit te rekenen, zonder garantie. Dus eigenlijk is dat 'lekker makkelijk'. Een mooi lokkertje.
Dat terwijl een regulier aanbieder met aan vast contract de tarieven vast legt voor 1 jaar.

om maar 1 voorbeeld te geven, stel qua oorlogen escaleert het verder de komende maanden. Dan zit je met je jaarcontract veilig (vaste prijs) terwijl dynamisch flink duurder kan worden, ondanks de dalende trend die er was.

[ Voor 18% gewijzigd door de Peer op 11-02-2024 12:03 ]

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:38
MajaMestreech schreef op zondag 11 februari 2024 @ 11:59:
[...]

Klopt niet wat je zegt. Kijk maar voor mijn rekening bij Essent voor de periode 23-01-2023 t/m 30-09-2024, de belasting wordt voor die periode berekend. Daarom maakt het kwa salderen, belasting, teruggave belasting, etc niks uit of je per periode verrekend bij een variabel contract.

[Afbeelding]
Zie https://www.consumentenbo...ervergoeding-zonnepanelen

Je hebt een aangepast afrekenperiode? Dat mag alleen als je overstapt of van contract wijzig. Anders gaat EB altijd per jaarafrekening.

Tarief voor stroom mag wel tussendoor wijzigen maar een kWh leveren mag je tegen een kWh verbruiken voor EB.

Voor je screenshot:
Vermindering EB is een vast bedrag per dag. Dat heeft niets met salderen te maken.
Je kreeg geld terug voor EB, dat betekent dat je EB hebt betaald voor stroom in periode daarvoor, misschien met een ander contract. Je krijgt anders nooit EB terug, alleen kale teruglevergoeding als levering > afname.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@dr_dreey dat de vorige bewoners geld terug kregen zegt enkel iets over de hoogte van het voorschot, niets over het verbruik. Heb je het verbruik ook doorgekregen?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• MajaMestreech
Domba schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 00:44:
@MajaMestreech Het gaat omdat het dezelfde energieleverancier is

zie dit topic welke impact dat heeft.
hier kom die ook nog eens langs en met een antwoord
Dat is allemaal bekend bij mij hoe Essent dit doet. Zie verderop een knip van mijn jaarrekening en daar zie je dat ze de geleverde +kWh met hetzelfde verrekenen als de -kWh aan het tarief voor die periode. M.a.w. ze rekenen niet met de terugleververgoeding ad € 0,05 per kWh voor de in de zomer teruggeleverde kWh. Op deze manier maakt het dus niks uit om per periode of per jaar te verrekenen / salderen. Ik heb 2 avonden besteed om hun berekeningen met de aangegeven tarieven te controleren, tevergeefs. Echter als ik mijn eigen berekeningen doorvoer klopt het met hun berekening.

Conclusie: Ik kan in de zomermaanden bij Essent blijven, mijn verbruik bijhouden en op het moment dat verbruik - teruglever kWh ongeveer op 0 uitkomt, overstappen naar b.v. Tibber / Frank voor de Dynamische tarieven. In maart / april 2025 eventueel weer terug naar Essent of een andere met variabel contract.

Ik zie vooralsnog geen hiaten. Wie wel?

• MajaMestreech
w00key schreef op zondag 11 februari 2024 @ 12:09:
[...]

Zie https://www.consumentenbo...ervergoeding-zonnepanelen

Je hebt een aangepast afrekenperiode? Dat mag alleen als je overstapt of van contract wijzig. Anders gaat EB altijd per jaarafrekening.

Tarief voor stroom mag wel tussendoor wijzigen maar een kWh leveren mag je tegen een kWh verbruiken voor EB.

Voor je screenshot:
Vermindering EB is een vast bedrag per dag. Dat heeft niets met salderen te maken.
Je kreeg geld terug voor EB, dat betekent dat je EB hebt betaald voor stroom in periode daarvoor, misschien met een ander contract. Je krijgt anders nooit EB terug, alleen kale teruglevergoeding als levering > afname.
Nope, zit al meer dan 30 jaar bij Essent of een van zijn voorgangers :-). t/m 2022 met een vast contract en toen overgestapt op het genoemde variable / flexibele contract.

[ Voor 5% gewijzigd door MajaMestreech op 11-02-2024 12:26 ]

• MajaMestreech
bilgy_no1 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 10:45:
[...]

1. Met die strategie moet je heel goed timen. Je bouwt in de zomermaanden een soort saldo op. Als je het contract aanpast zou dat saldo zomaar weg kunnen zijn (afgerekend tegen de lage TLV ipv wegstrepen tegen duurdere eigen gebruik). Ga er maar niet vanuit dat Frank dit op een voor jou gunstige manier gaat doen. @MajaMestreech Zie mijn rekeningafschrift, is duidelijk het dan geldende tarief.
2. In hun antwoord staat dat je niet weer terug kunt naar Variabel. Dat is raar. Er staat ze niets in de weg om dat mogelijk te maken.@MajaMestreech Snap ik ook niet.
3. Als je zo flexibel met je contract wilt zijn om financieel te optimaliseren, waarom leg je jezelf dan de beperking op dat het allemaal per se bij Frank moet? Je kunt prima kijken welke aanbieder in het voorjaar gunstiger is voor variabel en welke voor flexibel in het najaar.@MajaMestreech Klopt, ik kan voorlopig bij Essent blijven, overstappen op Tibber/Frank, en daarna weer naar een ander met variabel.
4. De aanbieders zijn nu allemaal aan het tweaken met voorwaarden, juist ivm salderen. We hebben hier al hele volksstammen zien verhuizen tussen dynamische aanbieders als er een verhoging van opslag of wijziging in voorwaarden kwam. Leg je dus liever niet vast aan dat soort bedrijven; je bent er niet mee getrouwd. En het punt is: ook als je bij Frank blijft kun je met dit soort aanpassingen te maken krijgen. Ze hebben nu bijv. al een extra heffing voor alle kWh die je teruglevert bij een dynamisch contract. Wie zegt dat ze niet voor hun variabele contracten bijv. ook een 'Vandebron' heffing gaan invoeren.

Dus ja, die strategie kan voordeliger zijn. Maar ik zou me niet vastleggen aan 1 leverancier. En het is ook wat meer gedoe: 2x per jaar overstappen tussen dynamisch en variabel waarbij je ook nog goed moet timen.

• MajaMestreech
bilgy_no1 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 10:45:
[...]

1. Met die strategie moet je heel goed timen. Je bouwt in de zomermaanden een soort saldo op. Als je het contract aanpast zou dat saldo zomaar weg kunnen zijn (afgerekend tegen de lage TLV ipv wegstrepen tegen duurdere eigen gebruik). Ga er maar niet vanuit dat Frank dit op een voor jou gunstige manier gaat doen. @MajaMestreech Zie mijn rekeningafschrift, is duidelijk het dan geldende tarief.

2. In hun antwoord staat dat je niet weer terug kunt naar Variabel. Dat is raar. Er staat ze niets in de weg om dat mogelijk te maken.@MajaMestreech Snap ik ook niet.

3. Als je zo flexibel met je contract wilt zijn om financieel te optimaliseren, waarom leg je jezelf dan de beperking op dat het allemaal per se bij Frank moet? Je kunt prima kijken welke aanbieder in het voorjaar gunstiger is voor variabel en welke voor flexibel in het najaar.@MajaMestreech Klopt, ik kan voorlopig bij Essent blijven, overstappen op Tibber/Frank, en daarna weer naar een ander met variabel.

4. De aanbieders zijn nu allemaal aan het tweaken met voorwaarden, juist ivm salderen. We hebben hier al hele volksstammen zien verhuizen tussen dynamische aanbieders als er een verhoging van opslag of wijziging in voorwaarden kwam. Leg je dus liever niet vast aan dat soort bedrijven; je bent er niet mee getrouwd. En het punt is: ook als je bij Frank blijft kun je met dit soort aanpassingen te maken krijgen. Ze hebben nu bijv. al een extra heffing voor alle kWh die je teruglevert bij een dynamisch contract. Wie zegt dat ze niet voor hun variabele contracten bijv. ook een 'Vandebron' heffing gaan invoeren.@MajaMestreech Klopt het is natuurlijk ook eerst zaak om af te wachten of de saldering wordt afgebouwd, kijken wat de Energie leveranciers doen met de "Vandebron" truukjes, Ketel Klets op Youtube blijven volgen en dan pas overstappen.

Dus ja, die strategie kan voordeliger zijn. Maar ik zou me niet vastleggen aan 1 leverancier. En het is ook wat meer gedoe: 2x per jaar overstappen tussen dynamisch en variabel waarbij je ook nog goed moet timen.

• w00key
MajaMestreech schreef op zondag 11 februari 2024 @ 12:25:
[...]

Nope, zit al meer dan 30 jaar bij Essent of een van zijn voorgangers :-). t/m 2022 met een vast contract en toen overgestapt op het genoemde variable / flexibele contract.
Bij netto teruglevering krijg je geen energiebelasting uitbetaald. Punt.

Als Essent die fout heeft gemaakt moet je niet hardop aan iedereen vertellen dat het zo hoort. En ze mogen dat corrigeren met de volgende rekening.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OkSAQzwAFSopGeOhBmT89p_g_DA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/63tUMQmbShsBGqze5f7oMC1h.png?f=user_large

Je hebt een mooie negatieve stroomrekening voor -753 kWh totaal, en daarbij krijg je ook nog -753 kWh x 0.15245 uitbetaald. Of die heb je al betaald in de voorgaande periode die in het zelfde contract jaar valt en krijg je die nu terug, of Essent heeft een fout gemaakt en je teveel betaald. Niet lopen vertellen dat iedereen dat hoort te krijgen, zo werkt het niet.

[ Voor 34% gewijzigd door w00key op 11-02-2024 12:45 ]

• MajaMestreech
w00key schreef op zondag 11 februari 2024 @ 12:40:
[...]

Bij netto teruglevering krijg je geen energiebelasting uitbetaald. Punt.

Als Essent die fout heeft gemaakt moet je niet hardop aan iedereen vertellen dat het zo hoort. En ze mogen dat corrigeren met de volgende rekening.

[Afbeelding]

Je hebt een mooie negatieve stroomrekening voor -753 kWh totaal, en daarbij krijg je ook nog -753 kWh x 0.15245 uitbetaald. Of die heb je al betaald in de voorgaande periode die in het zelfde contract jaar valt en krijg je die nu terug, of Essent heeft een fout gemaakt en je teveel betaald. Niet lopen vertellen dat iedereen dat hoort te krijgen, zo werkt het niet.
Ik heb nergens genoemd dat het zo hoort, ik heb gezegd dat Essent het zo verrekend. Bij Essent maakt het dus niet uit of er per jaar verrekend wordt of per periode.

"Als je meer stroom teruglevert in EEN JAAR dan je verbruikt (Overschot)?". Echter Essent rekent dus per tariefperiode en dat is bij een variabel contract niet een jaar. Dus of het nu hoort of niet, Essent doet dus gunstig verrekenen per periode voor hun klanten. Ik kan daar geen speld tussenkrijgen.

• dr_dreey
@franssie
Crap, daar heb je gelijk aan natuurlijk, niet aan gedacht.
Echter zei de vorige bewoner iets anders om precies te zijn. Hij zei dat Vattenval nadat hun er een jaar woonden had gezegd dat het huis zoveel energie opleverde dat ze hadden voorgesteld 1 keer per jaar te verrekenen en dat ie tot nu toe alleen maar geld had toegekregen, nog nooit wat aan GWE had betaald behalve water.
Noot: Het is een huurhuis dus de vorige bewoner heeft geen motief om mooie praatjes te verkopen.

Als ik het goed begrijp maakt voor nu wel of geen zonnepanelen bij een dynamisch contract niet zoveel uit behalve dat de prijzen fluctueren zoals @de Peer aangeeft je geen zekerheid hebt en met een vast contract wel.

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
MajaMestreech schreef op zondag 11 februari 2024 @ 12:54:
[...]

Ik heb nergens genoemd dat het zo hoort, ik heb gezegd dat Essent het zo verrekend. Bij Essent maakt het dus niet uit of er per jaar verrekend wordt of per periode.

"Als je meer stroom teruglevert in EEN JAAR dan je verbruikt (Overschot)?". Echter Essent rekent dus per tariefperiode en dat is bij een variabel contract niet een jaar. Dus of het nu hoort of niet, Essent doet dus gunstig verrekenen per periode voor hun klanten. Ik kan daar geen speld tussenkrijgen.
Dit is geen kadootje van Essent, maar van de belastingbetaler. Essent heeft een grootboekrekening in zijn boekhouding waar alle binnenkomende en uitgaande energiebelasting op wordt "gesaldeerd". Het maandsaldo wordt overgemaakt aan de fiscus. Zo werkt het ook met de binnenkomende en uitgaande btw.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-10 23:17
KC27 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 17:05:
[...]

Dit is geen kadootje van Essent, maar van de belastingbetaler. Essent heeft een grootboekrekening in zijn boekhouding waar alle binnenkomende en uitgaande energiebelasting op wordt "gesaldeerd". Het maandsaldo wordt overgemaakt aan de fiscus. Zo werkt het ook met de binnenkomende en uitgaande btw.
Precies. Als ze het zelf al niet snappen, begrijp ik wel waarom die leveranciers het salderen geen houdbare situatie vinden en de andere klanten ervoor opdraaien door dit alles door te berekenen.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:08

bert pit

asdasd

Nu het er naar uitziet dat de salderingsregeling langer blijft bestaan, ga ik toch eens kijken naar een SAP.
Ik zou dan een jaar contract energie nemen voor 'het huis' en de saldering, en voor het EV laden een dynamisch contract.

In mijn situatie wordt circa 3.500 kWh per jaar opgewekt met PV. Het huis verbruikt ongeveer 3.500 kWh en de EV zal ongeveer 5000 kWh verbruiken. Ik denk van de opgewekte energie circa 25% op het moment van opwekken te verbruiken, maar mogelijk ligt dat veel lager.

Mijn redenatie is dat wanneer je de PV-opwek wegstreept tegen het woning-verbruik, dit op nul uitkomt, wat net wat gunstiger is dan bij het dynamisch wegstrepen van de kWh.

Het dynamisch laden bevalt erg goed en je kunt tot nu toe makkelijk gunstige laadmomenten kiezen en wellicht heb je recht op een verlaging van de energiebelasting.

Wat zie ik over het hoofd?

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

• evla1000
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 02-08-2024
Ik ben nu meer dan een jaar bij Tibber en heb nauwkeurig bijgehouden wat ik per maand verbruik en produceer (ik heb ook zonnepanelen). Omdat salderen met een dynamisch contract iets anders werkt (je krijgt een iets lagere prijs terug voor terug levering dan dat je het inkoopt) wilde ik weten of een dynamisch contract nu echt goedkoper was. Hier is mijn data!

Over heel 2023 :
1: heb ik 4813 kWh ingekocht bij Tibber, voor een gemiddelde prijs van 0.294 Euro/kWh. Totaal: 1415 Euro incl BTW

2: heb ik 3641 kWh teruggeleverd aan Tibber, voor een gemiddelde prijs van 0.263 Euro/kWh. Totaal 956.19 Euro incl BTW

3: vergeleken met een variabel of vast tarief heb ik dus 3641x0.031 = 112.89 euro meer betaald door het verschil in prijs tussen inkoop en teruglevering van elektriciteit. Daar komen nog de jaarlijkse vaste kosten voor de app bij van Tibber : 48 euro

Dus in eerst instantie kost een dynamisch contract 160.89 euro (112.89+48) meer dan een variabel of vast contract, puur door de intrinsieke karakteristieken van een dynamisch contract.

Echter de gemiddelde elektriciteitsprijs in 2023 was 0.43 euro/kWh. Door het prijsplafond was deze 0.40 euro/kWh. Dit betekent dat per kWh ik in 2023 10.6ct goedkoper uit was bij Tibber.

1: Had ik geen zonnepanelen gehad dan was dat een jaarbesparing van 510 Euro!!!
2: Met zonnepanelen, met een prijs van 0.40kWh voor inkoop en teruglevering zou ik 468.86 Euro hebben moeten bijbetalen. Mijn jaarrekening is echter 281.41 euro incl de vaste kosten van 142.58 euro. Een besparing van 205 Euro op jaarbasis

Conclusie:
1: Dynamische contracten zijn echt gunstiger
2: Naarmate je elektriciteit verbruik omhoog gaat wordt het gunstiger om naar een dynamisch tarief over te stappen
3: Zelfs met zonnepanelen is er een voordeel maar kleiner dan zonder zonnepanelen

*knip*

Het vragen of aanbieden van referrals is niet toegestaan.

[ Voor 4% gewijzigd door tweakduke op 13-02-2024 19:51 ]

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:35
evla1000 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 19:38:
Ik ben nu meer dan een jaar bij Tibber en heb nauwkeurig bijgehouden wat ik per maand verbruik en produceer (ik heb ook zonnepanelen). Omdat salderen met een dynamisch contract iets anders werkt (je krijgt een iets lagere prijs terug voor terug levering dan dat je het inkoopt) wilde ik weten of een dynamisch contract nu echt goedkoper was. Hier is mijn data!

Over heel 2023 :
1: heb ik 4813 kWh ingekocht bij Tibber, voor een gemiddelde prijs van 0.294 Euro/kWh. Totaal: 1415 Euro incl BTW

2: heb ik 3641 kWh teruggeleverd aan Tibber, voor een gemiddelde prijs van 0.263 Euro/kWh. Totaal 956.19 Euro incl BTW

3: vergeleken met een variabel of vast tarief heb ik dus 3641x0.031 = 112.89 euro meer betaald door het verschil in prijs tussen inkoop en teruglevering van elektriciteit. Daar komen nog de jaarlijkse vaste kosten voor de app bij van Tibber : 48 euro

Dus in eerst instantie kost een dynamisch contract 160.89 euro (112.89+48) meer dan een variabel of vast contract, puur door de intrinsieke karakteristieken van een dynamisch contract.

Echter de gemiddelde elektriciteitsprijs in 2023 was 0.43 euro/kWh. Door het prijsplafond was deze 0.40 euro/kWh. Dit betekent dat per kWh ik in 2023 10.6ct goedkoper uit was bij Tibber.

2: Met zonnepanelen, met een prijs van 0.40kWh voor inkoop en teruglevering zou ik 468.86 Euro hebben moeten bijbetalen. Mijn jaarrekening is echter 281.41 euro incl de vaste kosten van 142.58 euro. Een besparing van 205 Euro op jaarbasis

Conclusie:
2: Naarmate je elektriciteit verbruik omhoog gaat wordt het gunstiger om naar een dynamisch tarief over te stappen
3: Zelfs met zonnepanelen is er een voordeel maar kleiner dan zonder zonnepanelen

*knip*
Heb je nog verbruik verschoven naar gunstige uren (EV, WP, etc)?

[ Voor 3% gewijzigd door tweakduke op 13-02-2024 19:52 . Reden: Quote aangepast ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• de Peer

de Peer

under peer review

Conclusie:
1 dynamische contracten zijn soms gunstiger. Als je relatief veel moet inkopen wordt het aantrekkelijk.
2 heb je veel panelen (overschot) dan is dynamisch vrijwel nooit de beste keuze.
3. Met Tibber Refferal codes kun je flink bijverdienen, maar dat is hier niet toegestaan
4. Resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst. De reguliere jaarcontracten zijn behoorlijk aantrekkelijk momenteel

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 13-02-2024 19:51 ]

• BarryH
de Peer schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 19:50:
[...]

1 dynamische contracten zijn soms gunstiger. Als je relatief veel moet inkopen wordt het aantrekkelijk.
2 heb je veel panelen (overschot) dan is dynamisch vrijwel nooit de beste keuze.
3. Met Tibber Refferal codes kun je flink bijverdienen, maar dat is hier niet toegestaan
4. Resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst. De reguliere jaarcontracten zijn behoorlijk aantrekkelijk momenteel
Is de TLV van de leveranciers niet zover gedaald dat dynamisch gunstiger is? Bij flinke netto teruglevering.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• de Peer

de Peer

under peer review

BarryH schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 19:53:
[...]

Is de TLV van de leveranciers niet zover gedaald dat dynamisch gunstiger is? Bij flinke netto teruglevering.
Nee tlv is nog 11,5 cent per kWh (3 jaar vast, greenchoice) , het hele jaar lang. Dat ga je bij dynamisch never nooit krijgen (gemiddeld over hele jaar) en moet je steeds vaker betalen voor terug leveren.

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 13-02-2024 19:55 ]

• BarryH
de Peer schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 19:54:
[...]

Nee tlv is nog 11,5 cent per kWh (3 jaar vast, greenchoice) , het hele jaar lang. Dat ga je bij dynamisch never nooit krijgen (gemiddeld over hele jaar) en moet je steeds vaker betalen voor terug leveren.
GC is naar 8ct gezakt en max 1jr vast voor PV bezitters.

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 03-11 20:42
BarryH schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 20:07:
[...]

GC is naar 8ct gezakt en max 1jr vast voor PV bezitters.
Niet als je aanmeldt als lid/symphatisant via een Energiecoöperatie: https://www.greenchoice.n...giecooperaties-overzicht/
Dan kun je nog voor 3jr tekenen 11.5ct terugleveren

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Nu online
Waarom krijg je voor teruglevering een lagere prijs dan waarvoor je het inkoopt? Vanwege de berekende inkoopkosten?

Ik heb het vandaag bij een aantal leveranciers nagevraagd omdat ik een dynamisch contract overweeg en ze beweren allemaal dat je voor teruglevering hetzelfde krijgt als waarvoor je het inkoopt. De extra inkoopkosten worden alleen berekend over het netto verbruik. Is dat bij Tibber anders?

Dus marktprijs, plus kosten, plus btw en energiebelasting worden allemaal gesaldeerd.

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
WillemD61 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 21:21:
[...]

Waarom krijg je voor teruglevering een lagere prijs dan waarvoor je het inkoopt? Vanwege de berekende inkoopkosten?

Ik heb het vandaag bij een aantal leveranciers nagevraagd omdat ik een dynamisch contract overweeg en ze beweren allemaal dat je voor teruglevering hetzelfde krijgt als waarvoor je het inkoopt. De extra inkoopkosten worden alleen berekend over het netto verbruik. Is dat bij Tibber anders?

Dus marktprijs, plus kosten, plus btw en energiebelasting worden allemaal gesaldeerd.
Bij Tibber is ieder uur de totale inkoopprijs ( [kaal tarief +energiebelasting + opslag] * 1,21) exact gelijk aan de terugleverprijs zolang (in een contractjaar) de teruglevering niet meer is dan de levering.
Maar alles kan veranderen, nu de saldering (voorlopig) doorgaat.

[ Voor 3% gewijzigd door KC27 op 13-02-2024 21:31 ]

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:52
[...]

Zoals ik het lees is het verschil vanwege afname of teruglevering op verschillende uren plaats vindt.

Als je dat vergelijkt met vast /variabele contract waar je in principe kwh 1:1 tegen elkaar wegstreept ( in andere topics hier komen wel facturen met andere manieren voorbij, voor met name variabel)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• WillemD61
  • Nu online
Domba schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 21:39:
[...]

Zoals ik het lees is het verschil vanwege afname of teruglevering op verschillende uren plaats vindt.
Ah, dan is het duidelijk. Dank je.

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-11 06:53
Chris_82 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 20:21:
[...]

Niet als je aanmeldt als lid/symphatisant via een Energiecoöperatie: https://www.greenchoice.n...giecooperaties-overzicht/
Bedankt. Dat is wel een goede zeg.

• LucashetBeest
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 15-09 10:55
Goedemorgen,

Ik kreeg een melding van mijn SolarEdge app dat mijn omvormer kan uitschakelen bij negatieve tarieven. Heb een dynamisch contract bij ANWB energie. Als ik het goed begrijp van de site van ANWB energie zijn er 18 cent aanvullende kosten bij ANWB energie in 2024. Ik heb dus bij aanvullende kosten 0,18 ingevuld, kan iemand mij vertellen dat dit klopt? Of heb ik iets over het hoofd gezien?Dank u.

[ Voor 4% gewijzigd door LucashetBeest op 14-02-2024 10:42 ]

• asdfke
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 10:24
Chris_82 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 20:21:
[...]

Oh, interessant! Kun je jezelf ook aanmelden op deze manier als je niet in een regio woont bij de specifieke energie corporatie? Ben ik dan dus een sympathisant, zoals ze dat noemen en is elke postcode geldig in de aanmelding?

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Bij netbeheerkosten staat altijd hetzelfde tarief bij het vergelijken viel mij op, maar dat hangt van je aansluiting af, dat vind ik best misleidend. Alleen ik weet eigenlijk niet of ze vooraf kan kunnen weten wat voor aansluiting je hebt, anders is een disclaimer best netjes geweest. Zie bv bij Liander. Ik zag bij een aantal Tibber rekeningen dat de factuur daardoor een stuk hoger is dan in de app aangeven (want die houdt geen rekening met de vaste kosten. Bij mijn eigen factuur viel het bedrag lager uit (door negatieve vaste kosten).

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16:17
LucashetBeest schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 10:39:
Ik heb dus bij aanvullende kosten 0,18 ingevuld, kan iemand mij vertellen dat dit klopt? Of heb ik iets over het hoofd gezien?Dank u.
Dit klopt inderdaad (mits je geen zonnepanelen hebt of wel zonnepanelen hebt maar meer verbruikt dan opwekt).
Sommetje is:
- Energiebelasting (vast): €0,12599
- Inkoopprijs EPEX day-ahead (variabel per uur): in dit geval €0,00
- Handling fee: bijvoorbeeld €0,02 maar verschil per maatschappij
- Btw (vast): 21%
- Kortom: (0,00+0,12599+0,02) x 1,21 = 0,1766479 per kWh

• Domba
jojost1 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 12:59:
[...]

Dit klopt inderdaad (mits je geen zonnepanelen hebt of wel zonnepanelen hebt maar meer verbruikt dan opwekt).
Sommetje is:
Die EB is van 2023 in 2024 is die €0,1088

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16:17
Domba schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:02:
[...]
Die EB is van 2023 in 2024 is die €0,1088
Ohja oeps thanks :-) (tijd dat Zonneplan hun website FAQ aanpast haha)

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:26
Gister mijn jaarrekening dynamisch gas gehad van Jan 2023-Jan 2024. Gemiddelde kale gasprijs 40cent (1,08 incl. 2023 belasting als ik het goed bereken). Erg blij dat ik in dec '22 geen duur vast contract heb afgesloten maar gewoon de gok dynamisch genomen heb.

[ Voor 10% gewijzigd door Janpietertje89 op 14-02-2024 15:18 ]

• Ftd_idus
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 18:39
jojost1 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 12:59:
[...]

Sommetje is:
Kun je mij uitleggen welke invloed de zonnepanelen hebben?

Als je dit kan instellen dan heb je toch panelen? (van solar edge?)

SolarEdge SE10K-RWS 10kWp. Accu LGC RESU 13,1 kWh EV: Zoe.

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-10 23:17
Ftd_idus schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 19:45:
[...]

Kun je mij uitleggen welke invloed de zonnepanelen hebben?

Als je dit kan instellen dan heb je toch panelen? (van solar edge?)
Als je per jaar meer opwekt dan verbruikt, krijg je de belasting over die kWh’s niet terug. Over dat deel moet je dus anders rekenen.

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:53
En toen lag day ahead gastarief all-in ineens 10ct lager dan m'n contract tarief. Met EU voorraden nog >60% gevuld en de verwachting rond de 50% te zitten in mei.

Dat zal wel heel goedkoop stroom worden vanaf de lente...

- knip -

• daboemann
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:06
Aangezien wij volgende week zonnepanelen krijgen en nu op een dynamisch contract zitten vroeg ik mij af wat de daadwerkelijke besparing zou zijn. Als ik met jouw gegevens uit jouw post reken kom ik echter op een andere besparing uit dus ik vraag me af of je wel de juiste dingen met elkaar vergelijkt. Volgens mij kun je de besparing alleen bepalen als je het totaal (zonder vastrecht) van kosten van het dynamische contract vergelijkt met het totaal aan kosten van een vast contract. Als ik dat doen dan kom ik hier op uit:

Afname totaal (kWh)4813
Terugleveren totaal (kWh)3641
Verbruik/teruglevering totaal (kWh)1172
DynamischVastVerschil
Prijs (incl. bel.) verbruik(€)0,2940,4
Prijs (incl. bel.) teruglevering(€)-0,263-0,4
Totaal kosten verbruik(€)1415,0221925,2
Totaal besparing teruglevering(€)-957,583-1456,4
Kosten dynamische levering p.m.(€)4
Totaal kosten stroom(€)505,439468,8-36,639

Zie ik iets over het hoofd? Of staat er bij jouw jaarrekening bijvoorbeeld een correctie voor te veel betaalde energiebelasting (op basis van je geschatte verbruik vs werkelijk verbruik)? Misschien trouwens wel zo eerlijk om dan de vaste leverkosten van beide partijen niet te rekenen, i.p.v. alleen bij dynamisch. Dan is het dus ongeveer gelijk.

In onze situatie komt daar ook nog gasverbruik bij van ongeveer 1000 m3 (vaak een stuk minder maar ik reken liever met wat meer mochten we de houtkachel niet meer gaan gebruiken). Gas is dynamisch vandaag €1,08/m3 en bij een driejarig vast contract op €1,287815/m3. Dus daarop bespaar je dan nu wel 200 euro met een dynamisch contract. En nu in de winter is het gas natuurlijk nog "relatief duur", dus dat verschil kan over het jaar heen nog wat groter worden.

Ik neig eigenlijk naar het vast zetten om zekerheid te hebben voor de komende jaren, zeker i.c.m. terugleverboetes in welke vorm dan ook. Ook al voelt het verkeerd om dan een hogere prijs per kWh en m3 te moeten betalen.

[ Voor 15% gewijzigd door daboemann op 15-02-2024 09:55 ]

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Raymond P schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 08:48:
En toen lag day ahead gastarief all-in ineens 10ct lager dan m'n contact tarief. Met EU voorraden nog >60% gevuld en de verwachting rond de 50% te zitten in mei.
Mooi om te zien inderdaad. ANWB app geeft aan gemiddeld ~33 cent kaal tarief incl BTW voor februari tot nu toe en dat daalt mogelijk nog verder want nu is het 29-30 cent. Dat maandgemiddelde is niet zo laag geweest sinds mei 2021 (29 cent).

Als de energiebelasting niet omhoog was gegaan zaten we dit jaar comfortabel onder de 1 euro all-in.

[ Voor 4% gewijzigd door user109731 op 15-02-2024 10:13 ]

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-11 00:12
[...]

Je krijgt precies dezelfde prijs voor teruglevering als je zou moeten betalen op dat moment.
In de praktijk is het zo, dat als je panelen veel opbrengen (lente-zomer), de prijs gemiddeld wat lager ligt dan wanneer ze minder verbruiken en je per saldo inkoopt.

Het is geen wet van Meden en Perzen: er zijn hier mensen die gemiddeld meer per kWh krijgen voor hun teruglevering dan voor hun afname. De meesten hebben een thuisaccu om dit te realiseren, maar ik meen me te herinneren dat het een enkeling ook lukt zonder thuisaccu.

• Jazco2nd
  • Laatst online: 03-11 00:07
@daboemann je kan natuurlijk prima voor gas een dynamisch contract afsluiten, bijvoorbeeld bij ANWB. En voor energie dynamisch bij Tibber of Zonneplan of vast elders..

Ik ben ook wel benieuwd hoe jouw correctie van de berekeningen erboven wordt geïnterpreteerd. Welke nou klopt..

Met de enorme belastingen die we in het algemeen al betalen snap ik heel goed dat mensen dit soort berekeningen maken om te kijken wat het beste is voor hun. Al betalen niet-zonnepaneel bezitters mee aan de kosten van salderen.

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03-11 22:19
Jazco2nd schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 12:20:
Al betalen niet-zonnepaneel bezitters mee aan de kosten van salderen.
en profiteren niet-zonnepaneel bezitters ook van de lage tarieven door de injectie van zonnepaneel bezitters.

Ik zou wel een eens totale macro berekening willen zien.

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18:32
JanAllElectric schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 12:46:
[...]
en profiteren niet-zonnepaneel bezitters ook van de lage tarieven door de injectie van zonnepaneel bezitters.
In hoeverre is dat echt zo? Júist dankzij het salderen is die injectie van zonnepaneel bezitters toch helemaal niet goedkoop? De energieleverancier moet aan die zonnepaneel bezitter immers gewoon het bedrag betalen dat die zonnepaneelbezitter ook moet betalen voor de stroom die hij in de winter afneemt. Dus voor de energieleverancier is die stroom van de zonnepanelen net zo duur om in te kopen als de grijze stroom die hij in de winter levert. Dus ik vraag me af of de zonnepanelen op woonhuizen wel echt bijdragen aan het verlagen van de energieprijzen momenteel.

• JeeDeWee
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-11 22:02
Hathi schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 13:35:
[...]
Dus ik vraag me af of de zonnepanelen op woonhuizen wel echt bijdragen aan het verlagen van de energieprijzen momenteel.
De prijs van stroom door de dag is variabel en meestal laag als er veel zonnestroom en/of wind is. Dat is vraag en aanbod.
Probleem is dat de meeste vast contract energiebedrijven lange termijncontracten voor stroom hebben ingekocht (althans dat beweren ze). Dat is altijd voor een bepaalde hoeveelheid. Als ze tekort komen, moeten ze bijkopen op de day-ahead markt. Als ze teveel stroom hebben ingekocht, dan moeten ze dat verkopen op de day-ahead markt.
Er zijn een aantal uren in het jaar geweest waar de stroomprijs negatief was, in die situaties zouden deze energiebedrijven een teveel aan energie moeten verkopen tegen negatieve prijs en toch de contractprijs aan de klant moeten betalen. Dat gaat ten koste van de winst.
Echter, hoeveel en hoe vaak dit voorkomt is compleet ontransparant want al deze energiebedrijven houden dat allemaal voor zich.

• JeeDeWee
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-11 22:02
Je vergeet het maandelijkse vastrecht van de vast tarief energieleverancier.

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20:57
Even een vraag. Is er ook een manier om uit te rekenen of dynamisch contract voor mij voordeler is met een overproductie per jaar en een zonneplan batterij of dat een vast contract met 9cent teruglevering financieel voordeliger is.

Ps. Ik weet als ik kies voor zonneplan batterij je alleen gebruik van Powerplay kan maken met een dynamisch contract

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18:32
JeeDeWee schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 14:03:
[...]

De prijs van stroom door de dag is variabel en meestal laag als er veel zonnestroom en/of wind is. Dat is vraag en aanbod.
Probleem is dat de meeste vast contract energiebedrijven lange termijncontracten voor stroom hebben ingekocht (althans dat beweren ze). Dat is altijd voor een bepaalde hoeveelheid. Als ze tekort komen, moeten ze bijkopen op de day-ahead markt. Als ze teveel stroom hebben ingekocht, dan moeten ze dat verkopen op de day-ahead markt.
Er zijn een aantal uren in het jaar geweest waar de stroomprijs negatief was, in die situaties zouden deze energiebedrijven een teveel aan energie moeten verkopen tegen negatieve prijs en toch de contractprijs aan de klant moeten betalen. Dat gaat ten koste van de winst.
Echter, hoeveel en hoe vaak dit voorkomt is compleet ontransparant want al deze energiebedrijven houden dat allemaal voor zich.
Ja dat snap ik. Maar het fluctueren van die day-ahead markt, hoe groot aandeel daarvan komt door de zonnepanelen op woonhuizen? Windenergie heb je al helemaal niet vanaf woonhuizen natuurlijk.
De energieleverancier moet altijd de contractprijs aan de klant betalen voor de stroom die de consument teruglevert, ongeacht waar hij de stroom voor kan inkopen op dat moment, dat is het hele idee van het salderen. Alleen als de consument meer teruglevert dan inkoopt, dan hoeft de energieleverancier minder betalen en dat draagt dan ook bij aan lagere prijzen voor de andere consumenten, maar ik kan me niet voorstellen dat dit echt een significant effect heeft op de energieprijzen momenteel.
Dus de bewering dat niet-zonnepaneel bezitters ook profiteren van de goedkope stroom van de zonnepaneel bezitters kan ik me niet in vinden. Dankzij de salderingsregeling is dat helemaal geen goedkope stroom. Die goedkope stroom komt alleen van de wind energie en grote zonneparken en van het kleine beetje stroom dat particuliere zonnepaneel bezitters éxtra terugleveren, dus wat ze niet mogen salderen. En natuurlijk de zonnepaneel bezitters die een dynamisch contract op de day-ahead markt hebben, die leveren dan ook goedkope stroom. Maar ook dat zal vast niet zo'n significant verschil maken, volgens mij is dat maar een heel klein deel.

[ Voor 5% gewijzigd door Hathi op 15-02-2024 14:24 ]

• Raymond P
@0xygen500 Ja, na een cursusje helderziendheid en een glazen bol van bol.com zou dat geen enkele issue moeten geven.

[ Voor 8% gewijzigd door Raymond P op 15-02-2024 14:17 ]

- knip -

• 0xygen500
Raymond P schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 14:16:
@0xygen500 Ja, na een cursusje helderziendheid en een glazen bol van bol.com zou dat geen enkele issue moeten geven.
Bedankt voor je constructieve antwoord.
Dacht misschien is er een tool om je verbruik uit het verleden tegen dynamische tarieven af te zetten.

• Raymond P
Tarieven uit het verleden geven geen basis voor een schatting. Vooral het komende jaar kan het, vooral voor dynamische tarieven, nogal schommelen.

En fwiw, als je dat wilt berekenen om een inzicht te krijgen ben je zeker niet de eerste.
Elke twee weken wordt het wel een paar keer gevraagd.

[ Voor 33% gewijzigd door Raymond P op 15-02-2024 14:41 ]

- knip -

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

0xygen500 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 14:34:
[...]

Bedankt voor je constructieve antwoord.
Dacht misschien is er een tool om je verbruik uit het verleden tegen dynamische tarieven af te zetten.
De vraag is dan hoe groot de kans is dat wat je daar uit haalt betrouwbaar genoeg is om dat antwoord te kunnen geven. Een betere stelregel is de risicoafweging, vind je het prima om met de wind mee te waaien dan doe je dynamisch, wil je voorkomen dat een nieuwe crisis je opeens enorm op kosten jaagt variabel, wil je sowieso gegarandeerde kosten weten dan doe je vast. En juist hoe zo'n crisis gaat verlopen haal je niet uit meetwaardes en historische prijstabellen.

• 0xygen500
The Third Man schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 14:48:
[...]
De vraag is dan hoe groot de kans is dat wat je daar uit haalt betrouwbaar genoeg is om dat antwoord te kunnen geven. Een betere stelregel is de risicoafweging, vind je het prima om met de wind mee te waaien dan doe je dynamisch, wil je voorkomen dat een nieuwe crisis je opeens enorm op kosten jaagt variabel, wil je sowieso gegarandeerde kosten weten dan doe je vast. En juist hoe zo'n crisis gaat verlopen haal je niet uit meetwaardes en historische prijstabellen.
Het gaat mij niet om een crisis voor te zijn. Meer om te kijken hoe een jaar zoals 2023 zou zijn geweest als ik dynamisch of vaste vergoeding had voor mijn overschot.

• Domba
Hathi schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 14:16:
[...]
<knip>
Die goedkope stroom komt alleen van de wind energie en grote zonneparken en van het kleine beetje stroom dat particuliere zonnepaneel bezitters éxtra terugleveren, dus wat ze niet mogen salderen. En natuurlijk de zonnepaneel bezitters die een dynamisch contract op de day-ahead markt hebben, die leveren dan ook goedkope stroom. Maar ook dat zal vast niet zo'n significant verschil maken, volgens mij is dat maar een heel klein deel.
Ik denk dat je mag gaan tellen komende maanden het aantal uren dat "klein beetje pv" van klein verbruikers voldoende terugleveren om heel Nederland te voorzien

Bij klein verbruikers die mogen salderen ligt ca 12,5GWp (welke aangemeld is) goed voor zeker 10GW aan teruglevering terwijl er na must-run opwek soms maar 8-9GW behoefte is om iedereen van elektra te voorzien op dat uur.

De rest wordt via de 8,2GW exportcapaciteit geexporteert., afhankelijk van standpunt /belang, wordt het soms ook omschreven als het overschot van klein verbruikers geexporteert wordt

• DaneV
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-11 14:24
Ik vraag me af wat wijsheid is.... hoop dat iemand me wil adviseren in mijn situatie (ondanks ik snap dat je een glazen bol nodig hebt om echt sluitend advies te geven).

Mijn contract voor stroom loopt binnenkort af. Ik heb ook gas, maar dat is gekoppeld aan een zakelijk contract en loopt voorlopig nog niet af. Het gaat dus alleen om stroom

Ik wilde voor dynamische prijzen voor stroom gaan (tibber), maar ik zie momenteel een aanbieding van greenchoice. € 0,25 piek en € 0,22 dal. Als ik naar de historische èn de verwachte prijzen voor komend jaar kijk, is dit zelfs vergeleken met de dynamische tarieven scherp. Momenteel komen de dynamische tarieven amper onder die 22 cent die ik met greenchoice dus iedere nacht en weekend zou hebben. Momenteel (zonder warmtepomp) is mijn verbruik rond de 700kwh per maand, waarvan 70% in het daltarief.

Ik heb een elektrische auto, dus die kan ik tijdens goedkope uren opladen. Daarbij wil ik van de zomer een warmtepomp aan gaan schaffen om 80% van het gas af te gaan, maar dit zal dus op relatief dure tijden het hardste gaan draaien (winter, vroeg in de avond).

Tenzij de prijzen veel lager gaan worden dan de prognoses, lijkt me het greenchoice contract mogelijk toch goedkoper dan dynamisch ? Of is jullie ervaring/verwachting anders?

[ Voor 4% gewijzigd door DaneV op 15-02-2024 17:00 ]

• Raymond P
@DaneV Er zijn niet echt prognoses, wat je wel kan vinden gaat vaak niet verder dan een weekje of twee en is niet bijzonder accuraat.

Persoonlijk verwacht ik heel veel uurtjes met enkel belastingen die afgerekend moeten worden. Maar als het weer een pokke-droog jaar wordt kan de tweede helft er zo weer anders uit zien.
Dikke kans dat je met je toekomstige grootverbruikers wel onder die 22ct kan duiken zonder dak vol met PV en zonder al te veel moeite.

- knip -

• WillemD61
  • Nu online
0xygen500 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 14:10:
Even een vraag. Is er ook een manier om uit te rekenen of dynamisch contract voor mij voordeler is met een overproductie per jaar en een zonneplan batterij of dat een vast contract met 9cent teruglevering financieel voordeliger is.

Ps. Ik weet als ik kies voor zonneplan batterij je alleen gebruik van Powerplay kan maken met een dynamisch contract
De zonneplan batterij is in dit geval een lastige factor want die heb je niet zelf onder controle. Zonneplan gaat die sturen.

Als je je verbruik/overschot per uur beschikbaar hebt is het niet zo moeilijk om de prijs die je betaalt/ontvangt uit te rekenen want de uurprijzen zijn gemakkelijk te downloaden. Het gaat natuurlijk wel over het verleden, niet de toekomst.

Ik heb zelf (met python programma) afgelopen jaar doorgerekend, met echt verbruik/overschot, en met of zonder een Sessy batterij. Als je de batterij er buiten laat kan het ook gemakkelijk in een spreadsheet.

• johanm3
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-11 20:18

johanm3

Het kan altijd slechter

verkeerde topic.. 8)7

[ Voor 93% gewijzigd door johanm3 op 15-02-2024 19:07 ]

Gadgets fan

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:36
0xygen500 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 14:10:

Het gaat er ook om hoeveel je je gebruik kunt sturen. Je overproductie zal voor een (flink) deel tot stand komen op momenten met negatieve of zeer lage prijzen. Dus dat moet je eerst weer inhalen alvorens je begint te verdienen.

Als je in de zomer weinig verbruikers hebt kun je niet veel met die stroom en moet je het tegen lage of negatieve prijs terugleveren. Dat, of je schakelt op negatieve momenten je PV uit (waarmee je dus ook opbrengsten misloopt op negatieve momenten).

Als je in dit topic zoekt op 'historische tarieven' krijg je hits met tarieven van bijv 2023. Maar hoe representatief die gaan zijn voor dit jaar is nog maar de vraag. Er worden weer vaste tarieven geboden die in de buurt komen van voor de Russische oorlog tegen Oekraïne. Die €0,22 - 0,25 die zojuist langskwam impliceert een gemiddelde kale stroomprijs tussen €0,07 en 0,10. Als jij dan vooral teruglevert op de goedkoopste momenten wordt het denk ik moeilijk om die €0,09 te gaan evenaren.

Maar goed. Als.je wel flink kunt sturen in je verbruik, bijv doordat je twee EVs voor de deur hebt staan en genoeg rijdt op momenten dat de zon niet schijnt, heb je misschien weer een ander plaatje.

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:36
johanm3 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 18:13:
Er wordt veel geschreven over de autopilot. Is het gek dat ik liever zelf wil sturen? Ben nooit echt fan geweest van cruise control. En deze versie van Tesla, met alles wat ik hier lees, maakt het er niet echt beter op :)

Krijg het idee dat iedereen hier autopilot gebruikt haha

( Heb trouwens zelf nog geen Tesla, levering is in maart dit jaar )
Uhm... Misschien bedoelde je dit in het Grote Tesla Model 3/Y topic te posten?

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:40
Mag ik hier als Belg eens een aan day ahead/dynamische energieprijzen vragen?

Ik haal via ENTSO mijn prijzen op.
Mijn Energy Mgmt System laat toe om de energieprijs in te stellen als volgt:

A is Entso
B is een percentje wat ik er bij kan doen
C is een vaste variabele.

Dus formule is A x B + C. Meer niet
;

Wat moet B en C zijn om bij zo dicht mogelijke benadering de elektriciteitsprijs per kWh te visualiseren?

[ Voor 5% gewijzigd door HyperBart op 15-02-2024 18:57 ]

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 10:25
@DaneV Ik heb een aparte aansluiting voor alleen mijn laadpaal. Onderstaand een overzicht van de kosten die ik voor het opladen van mijn EV heb gemaakt in 2023 met een dynamisch contract.

Gemiddelde kale prijs in 2023 was 4,65 eurocent per kWh. Totale prijs was 22,96 eurocent per kWh. Stel je gaat naar Zonneplan: opslag is circa 2 eurocent en belasting in 2024 is 13,16 eurocent. Uitgaande van jouw 22 eurocent voor daltarief, kom je op 6,84 eurocent per kWh kaal tarief voor dynamisch: 22-2-13,16 eurocent. Oftewel de winst die ik op basis van de data van 2023 kan maken is: 6,84 minus 4,65 = 2,18 eurocent per kWh. Op basis van de 3738 kWh die ik in 2023 geladen heb is dat €81,96 winst. Als ik €6,80 per maand wil besparen, zijn er makkelijker manieren om dat te bereiken. Als je in de daluren kunt laden zonder op de prijs te hoeven letten, is dat gemak ook wel wat waard. Als je voor dynamisch gaat, moet je altijd aan de hand van je eigen situatie beoordelen of dat een goede strategie is. Mijn data zijn alleen bedoeld als input voor je afwegingen. Succes ermee!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ih0FWPZmgcG1zv85XuqCMTG81HA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ryjXXBDCn2MV6VN3ML9UTTBt.png?f=user_large

• WillemD61
  • Nu online
HyperBart schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 18:57:
Mag ik hier als Belg eens een aan day ahead/dynamische energieprijzen vragen?

Ik haal via ENTSO mijn prijzen op.
Mijn Energy Mgmt System laat toe om de energieprijs in te stellen als volgt:

A is Entso
B is een percentje wat ik er bij kan doen
C is een vaste variabele.

Dus formule is A x B + C. Meer niet
;

Wat moet B en C zijn om bij zo dicht mogelijke benadering de elektriciteitsprijs per kWh te visualiseren?
In nederland zou B het BTW percentage zijn en C de energiebelasting plus inkoopkosten incl. btw.

• 0xygen500
WillemD61 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 18:05:
[...]

De zonneplan batterij is in dit geval een lastige factor want die heb je niet zelf onder controle. Zonneplan gaat die sturen.

Als je je verbruik/overschot per uur beschikbaar hebt is het niet zo moeilijk om de prijs die je betaalt/ontvangt uit te rekenen want de uurprijzen zijn gemakkelijk te downloaden. Het gaat natuurlijk wel over het verleden, niet de toekomst.

Ik heb zelf (met python programma) afgelopen jaar doorgerekend, met echt verbruik/overschot, en met of zonder een Sessy batterij. Als je de batterij er buiten laat kan het ook gemakkelijk in een spreadsheet.
Thanks een elektrische auto zit in de toekomst er wss wel in al met al een lastige combi om vooraf te bepalen. 😄

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:40
WillemD61 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 19:34:
[...]

In nederland zou B het BTW percentage zijn en C de energiebelasting plus inkoopkosten incl. btw.
Ja Ok :+ zover was ik, ik ben op zoek naar de gesuggereerde waardes voor de eerder beschreven variabelen.

Platter gesteld: "wa moeten B en C in getallen zijn om deftig in te kunnen weergeven wa ne Belg betaald voor zenne elentrik" :+

• WillemD61
  • Nu online
HyperBart schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 20:43:
[...]

Ja Ok :+ zover was ik, ik ben op zoek naar de gesuggereerde waardes voor de eerder beschreven variabelen.

Platter gesteld: "wa moeten B en C in getallen zijn om deftig in te kunnen weergeven wa ne Belg betaald voor zenne elentrik" :+
Ah, dan zal ik als Hollander maar zwijgen want ik heb geen idee welke factoren bij jullie meetellen in de prijs. :X

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:46
HyperBart schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 20:43:
[...]

Gezien het capaciteitstarief is A*B + C onvoldoende voor een goede benadering. Ga je van een vaste piek van uit dan kan je die factoren uit elke tariefkaart van een energieaanbieder halen. Daar staat alles in, zelfs de DSO tarieven.

[ Voor 3% gewijzigd door AndRo555 op 15-02-2024 21:14 ]

• sideriusj
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-11 22:37

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

Bij welke dynamische energie maatschappij krijg je een melding, als er ten gevolg van een storing,er geen meterstanden worden ontvangen van de netwerkbeheerder. ??

• Domba
sideriusj schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 22:26:
Bij welke dynamische energie maatschappij krijg je een melding, als er ten gevolg van een storing,er geen meterstanden worden ontvangen van de netwerkbeheerder. ??
Geen melding, maar bij ANWB zie je in app, direct onder bedrag tot wanneer bij gewerkt is.
ik kijk vaak op app, alleen daarvoor, ik heb een slimme meter die regelmatig vastloopt en niet meer door netbeheerder wordt uitgelezen, slimme meter even voor aantal minuten spanningsloos maken, wat ik kan omdat ik automaten heb onder de slimme meter.
Ik probeer het elke eerste weekend van de maand te doen, soms vergeet ik het , maar 2 maanden zonder vastloper red ik niet.

Voorheen Tibber met P1 was niet vast te stellen tot wanneer P1 data vervangen waren door netwerkbeheerder gegevens, ik heb paar keer gevraagt om er een datum erbij te plaatsen.

[ Voor 4% gewijzigd door Domba op 15-02-2024 23:00 ]

• w00key
Tibber: gewoon geen Pulse aansluiten en je ziet precies wanneer ze laatst data hebben verwerkt in je verbruik overzicht.

Ben geen fan van leverancier gebonden dongles, voor echt live data heb ik HomeWizard P1 + plugs voor o.a. warmtepomp/airco.

• Domba
w00key schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 23:04:
Tibber: gewoon geen Pulse aansluiten en je ziet precies wanneer ze laatst data hebben verwerkt in je verbruik overzicht.
Ik denk dat Tibber inmiddels wel zover door ontwikkeld heeft dat P1 niet meer een essentieel hulp is voor uiteindelijk een correcte maandfactuur, als je een flink afwijkend gebruiksprofiel hebt, waar ze niet aangedacht hebben.
Eerste half jaar van 2023 waren voor mij verre van vlekkeloos.

Toegegeven dag in/dag uit een profiel met 15-21 uur enkel 0-1W verbruik en dan in eens 2-3 uur 9 of 15-17kw alleen afname of alleen teruglevering is niet wat je verwacht voor een huisaansluitng

• Charlie_Root
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13:41
Afgelopen jaar (22-01) overgestapt naar Nextenergy voor de dynamische prijzen (per uur) en ons verbruik erg aangepast op de kosten die NextEnergy per uur aangaf. Nu krijg ik de eindafrekening binnen en zie ik dat ze gewoon een gemiddelde hebben getrokken over het hele jaar, dus dat het hele per uur model eigelijk onzin is?

Ook is terugleveren een heel ander tarief, terwijl de website zegt dat het gelijk zou moeten zijn.

Meer mensen die dit hebben?

The cause of the problem is: network down, IP packets delivered via UPS

• Raymond P
@Charlie_Root Gewogen gemiddelde. Voor zowel afname als teruglevering.

- knip -

• Charlie_Root
Raymond P schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 12:14:
@Charlie_Root Gewogen gemiddelde. Voor zowel afname als teruglevering.
Ja, dit lees ik echter nergens in de voorwaarden terug?

• Raymond P
Het is ook niet een manier om op een bedrag te komen maar een methode om jou een cijfertje te tonen.
Je betaalt gewoon X tarief per kWh per uur. De som in Euro delen door totaal kWh geeft je gewogen gemiddelde, dat hoeft toch niet in de voorwaarden te staan?

Had je liever een kolom van 8760 lijnen lang gehad met kWh x Uurtarief met daaronder een dubbel lijntje en vervolgens het totaalbedrag?

- knip -

• WillemD61
  • Nu online
Charlie_Root schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 12:07:
Afgelopen jaar (22-01) overgestapt naar Nextenergy voor de dynamische prijzen (per uur) en ons verbruik erg aangepast op de kosten die NextEnergy per uur aangaf. Nu krijg ik de eindafrekening binnen en zie ik dat ze gewoon een gemiddelde hebben getrokken over het hele jaar, dus dat het hele per uur model eigelijk onzin is?

Ook is terugleveren een heel ander tarief, terwijl de website zegt dat het gelijk zou moeten zijn.

Meer mensen die dit hebben?
Een gemiddelde prijs genomen en dat vermenigvuldigd met je totale verbruik? Dat zou fout zijn.

Maar je uurverbruik vermenigvuldigd met de uurprijs, dan alles opgeteld en daar aan het eind een gemiddelde prijs per uur mee berekend, daar is niets mis mee.

Je teruglevering doe je over het algemeen op goedkope uren dus daar zal dan een lager gemiddeld tarief uitkomen.

En als je je gedrag niet had aangepast was er een hoger gemiddelde geweest.

[ Voor 10% gewijzigd door WillemD61 op 16-02-2024 12:31 ]

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 20:20
Charlie_Root schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 12:19:
[...]

Er wordt wel gewoon per uur gerekend. Het gemiddelde is juist mooi dat ze dat laten zien omdat je dan kan vergelijken met andere (vaste)aanbieders. Een hele kolom met prijzen zegt ook niet zoveel.

• Charlie_Root
WillemD61 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 12:28:
[...]

Een gemiddelde prijs genomen en dat vermenigvuldigd met je totale verbruik? Dat zou fout zijn.

Maar je uurverbruik vermenigvuldigd met de uurprijs, dan alles opgeteld en daar aan het eind een gemiddelde prijs per uur mee berekend, daar is niets mis mee.

Je teruglevering doe je over het algemeen op goedkope uren dus daar zal dan een lager gemiddeld tarief uitkomen.

Ik zie het volgende;

Dynamisch tarief
(22-01-2023 - 22-01-2024)
€0,11982 * x <verbruik kwh> = <bedrag>

Meer niet.
Hoezo, dit is zo te zien gewoon een gemiddelde beurs+ prijs en heeft dus niets net mijn gedrag of verbruik te maken.

• Charlie_Root
Willempie27 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 12:32:
[...]

Er wordt wel gewoon per uur gerekend. Het gemiddelde is juist mooi dat ze dat laten zien omdat je dan kan vergelijken met andere (vaste)aanbieders. Een hele kolom met prijzen zegt ook niet zoveel.
Zie bericht hierboven, dat maak ik niet op uit de factuur of berekening.

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
Charlie_Root schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 12:35:
[...]

Ik zie het volgende;

Dynamisch tarief

Meer niet.
Dat is toch perfect? Het gewogen gemiddelde voor de (ik neem ff aan) kale prijs voor jou dit jaar is 0,11982.
Dan komen er nog inkooptarieven, belastingen en vaste kosten bij.

Zo staat het bij alle leveranciers met een gewogen gemiddelde.

[ Voor 7% gewijzigd door SidewalkSuper op 16-02-2024 12:38 ]

• sideriusj

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

@Charlie_Root Als je een Homewizard P1 meter koopt, kan je per dag/week/maand zien wat je stroomkosten zijn. De P1 meter kan overweg met dynamische prijzen.

• Charlie_Root
sideriusj schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 12:39:
@Charlie_Root Als je een Homewizard P1 meter koopt, kan je per dag/week/maand zien wat je stroomkosten zijn. De P1 meter kan overweg met dynamische prijzen.
Dat is dus precies wat ik heb gedaan en ons gedrag hierop aangepsat. Dit heeft dus echter nihil effect als ze vervolgens gewoon een 'gemiddelde' trekken over een jaar (beurs+) en ons verbruik per tarief hiermee totaal negeren.

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:17
Charlie_Root schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 12:19:
[...]

Kun je het herleiden wellicht in de gebruikers APP van hun?

Ik checkte een paar keer de uur staten van ANWB (van uit de APP), eigen registratie en de uur prijzen.
Beide keren klopte het zowel uur verbruik als de kosten, en later op de totaal kosten per maand.
En ja het was even een werkje met import van gegevens (verbruik) en de historische uur prijzen.

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

• Willempie27
[...]

Ik zie het volgende;

Dynamisch tarief

Meer niet.

[...]

Hoezo, dit is zo te zien gewoon een gemiddelde beurs+ prijs en heeft dus niets net mijn gedrag of verbruik te maken.
Voorbeeld

01:00 - 02:00 | 5kWh | €0.07
02:00 - 03:00 | 2kWh | €0.13

5 x 7ct = 35ct
2 x 13ct = 26ct
Totaal 61ct voor 7kWh.

Dus op de rekening zie je dan 7kWh voor 8.71ct

• SidewalkSuper
Charlie_Root schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 12:40:
[...]

Dat is dus precies wat ik heb gedaan en ons gedrag hierop aangepsat. Dit heeft dus echter nihil effect als ze vervolgens gewoon een 'gemiddelde' trekken over een jaar (beurs+) en ons verbruik per tarief hiermee totaal negeren.
Ze trekken niet gewoon een gemiddelde, maar een gewogen gemiddelde.
Wezenlijk verschil!

• Charlie_Root
Willempie27 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 12:42:
[...]

Voorbeeld

01:00 - 02:00 | 5kWh | €0.07
02:00 - 03:00 | 2kWh | €0.13

5 x 7ct = 35ct
2 x 13ct = 26ct
Totaal 61ct voor 7kWh.

Dus op de rekening zie je dan 7kWh voor 8.71ct
Dit is een aanname doe je doet, uit niets blijkt dat ze deze rekenmethode hebben gebruikt. Als ik puur kijk naar mijn grafana grafieken (met de per uur prijzen berekend) kom ik nu duurder uit omdat we juist de 'stroomvreters' hebben gebruikt op hele specifieke momenten waar stroom gratis was of zelfs negatief.

--edit:
De formule voor het gewogen gemiddeld contracttarief is in dit voorbeeld als volgt:

Verbruik januari*markttarief januari + verbruik februari*markttarief februari / totaal werkelijk verbruik januari en februari
Bron: https://www.businessinsid...tarieven-gas-stroom-2023/

Dit is dus wezelijk anders dan per uur tarieven ! Staat ook nergens beschreven op hun website
https://www.nextenergy.nl/meer-info/prijsopbouw
https://www.nextenergy.nl...dynamisch-energiecontract
https://www.nextenergy.nl...voor-gas-en-hoe-werkt-dat

[ Voor 35% gewijzigd door Charlie_Root op 16-02-2024 12:49 ]

• Charlie_Root
psdata schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 12:41:
[...]

Kun je het herleiden wellicht in de gebruikers APP van hun?

Ik checkte een paar keer de uur staten van ANWB (van uit de APP), eigen registratie en de uur prijzen.
Beide keren klopte het zowel uur verbruik als de kosten, en later op de totaal kosten per maand.
En ja het was even een werkje met import van gegevens (verbruik) en de historische uur prijzen.
Nee, niet echt. Hun app is niet heel uitgebreid.

• Raymond P
Waar haalt grafana de data vandaan? Hoe ziet je berekening daar eruit?

- knip -

• WillemD61
  • Nu online
[...]

Ik zie het volgende;

Dynamisch tarief

Meer niet.

[...]

Het gewone, ongewogen, gemiddelde van de uurprijzen over die periode is 0.0941.

Dus ze hebben wel degelijk je verbruik op specifieke uren berekend en daarna een gemiddelde.
Je hebt dus blijkbaar niet al je verbruik naar de goedkoopste uren kunnen verplaatsen (wat ook logisch is).

[ Voor 18% gewijzigd door WillemD61 op 16-02-2024 12:56 ]

• SidewalkSuper
Je haalt meerdere dingen door elkaar.
Wil je liever een factuur met 365*24 uren = 8760 regels aan data om door te pluizen?

Vraag een specificatie op van alle uren als je dat wil.

• Charlie_Root
Raymond P schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 12:49:
Waar haalt grafana de data vandaan? Hoe ziet je berekening daar eruit?
Grafana haalt het uit Homewizard P1

• Charlie_Root
SidewalkSuper schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 12:50:
[...]

Je haalt meerdere dingen door elkaar.
Wil je liever een factuur met 365*24 uren = 8760 regels aan data om door te pluizen?

Vraag een specificatie op van alle uren als je dat wil.
Nou eh, ja? Je neemt dit abbonement toch juist om te besparen in de uren dat het mogelijk is.
Bij NextEnergy betaal jij precies wat je verbruikt. Wij brengen namelijk de kale (dynamische) marktprijs van energie in rekening. Dit is compleet anders dan bij traditionele energiebedrijven, die hoge risico- en winstmarges boven op de marktprijzen in rekening brengen.
Ik heb dus nu alle stroomvreters alleen gebruikt op momenten dat stroom 0.01/cent was, ongeveer. Doordat ze nu een gemiddelde trekken betaal ik dus meer ondanks dat ik er op gelet heb. Als ik deze stroomvreters de hele dag aan had staan (zelfde jaarverbruik) in uren met hogere tarieven had ik geluk gehad, nu word ik benadeelt

• SidewalkSuper
Charlie_Root schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 12:53:
[...]

Nou eh, ja? Je neemt dit abbonement toch juist om te besparen in de uren dat het mogelijk is.

[...]

Ik heb dus nu alle stroomvreters alleen gebruikt op momenten dat stroom 0.01/cent was, ongeveer. Doordat ze nu een gemiddelde trekken betaal ik dus meer ondanks dat ik er op gelet heb. Als ik deze stroomvreters de hele dag aan had staan (zelfde jaarverbruik) in uren met hogere tarieven had ik geluk gehad, nu word ik benadeelt
Je snapt denk ik niet wat een gewogen gemiddelde is.
Je hebt nog steeds die lage prijs betaald voor stroomvreters. Je ziet dat niet zo terug, omdat het een gewogen gemiddelde is.

• Charlie_Root
SidewalkSuper schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 12:55:
[...]

Je snapt denk ik niet wat een gewogen gemiddelde is.
Je hebt nog steeds die lage prijs betaald voor stroomvreters. Je ziet dat niet zo terug, omdat het een gewogen gemiddelde is.
Die berekening heb ik hierboven geplaatst en kan dus wezelijk anders (nadelig) uitpakken afhankelijk van je verbruik en de kosten.

het is deels ook een principe ding

Per uur is per uur, nergens op hun website is iets terug te vinden over deze berekening of gemiddelde prijs.

• Raymond P
Er is uitgelegd hoe NextEnergy tot het totaal komt. Het zou handig zijn als je ook laat zien hoe jij tot jouw totaal bent gekomen.
Komt het totaal kWh wel overeen? Wat is het verschil? Heb je je teruglevering wel apart berekend van je afname? Wat zegt de klantenservice?

Ik heb heel veel dynamische leveranciers uitgeprobeerd. Het is een aantal keer voorgekomen dat m'n eindafrekening niet helemaal goed ging. Maar het gewogen gemiddelde klopte altijd op 1/100 cent nauwkeurig met waar ik op uit kwam.

- knip -

• Willempie27
@Charlie_Root Beantwoord eens de vragen. Ik vind het echt dat je er alles aan doet om een antwoord van iemand anders niet te accepteren.

@Raymond P Vraagt hoe ziet je berekening eruit. Belangrijk want het komt niet overeen en grote kans dat je eigen berekening niet klopt. Jou antwoord is P1 Home wizzard. Die leest alleen het verbruik maar niet de prijs.

@SidewalkSuper Geeft aan om een specificatie aan te vragen met alle regels zoals je wilt.
En ook hier een antwoord dat ik denk tja wat moet we hiermee.

• SidewalkSuper
My brother in Christ :D
Je betaalt niet teveel of te weinig, doordat je de berekening niet snapt.

Je betaalt precies de prijs op de uren voor die stroom die je afneemt. Ze tellen al die uurtjes bij elkaar op zoals eerder uitgelegd en dan komt er een gewogen gemiddelde uit.
Beide jullie berekeningen zullen normaal gesproken op hetzelfde uitkomen, zij het op een andere manier visueel gemaakt. Gewogen gemiddeldes zijn hier juist ideaal voor.

• Charlie_Root
Raymond P schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 12:58:
Er is uitgelegd hoe NextEnergy tot het totaal komt. Het zou handig zijn als je ook laat zien hoe jij tot jouw totaal bent gekomen.
Komt het totaal kWh wel overeen? Wat is het verschil? Heb je je teruglevering wel apart berekend van je afname? Wat zegt de klantenservice?

Ik heb heel veel dynamische leveranciers uitgeprobeerd. Het is een aantal keer voorgekomen dat m'n eindafrekening niet helemaal goed ging. Maar het gewogen gemiddelde klopte altijd op 1/100 cent nauwkeurig met waar ik op uit kwam.
Het jaarverbruik (kwh) klopt helemaal, dat is het probleem niet. Wel een klein foutje in de aansluiting maar dat lossen ze wel op. Enige punt is dat de berekening die ze hanteren nergens staat, niet op de website en niet in de algemene voorwaarden. Overal staat dynamische prijs per uur. Dus dan verwacht ik ook zo af te rekenen.

Als ik het hele jaar door mijn droger en wasmachine (toch snel de helft van mijn jaarlijkse verbruik) alleen aanzet als het 0.01/kwh is en ze rekenen met het gemiddelde van 0.11/kwh dan is dat nogal een verschil.

• Willempie27
Charlie_Root schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 13:00:
[...]

Het jaarverbruik (kwh) klopt helemaal, dat is het probleem niet. Wel een klein foutje in de aansluiting maar dat lossen ze wel op. Enige punt is dat de berekening die ze hanteren nergens staat, niet op de website en niet in de algemene voorwaarden. Overal staat dynamische prijs per uur. Dus dan verwacht ik ook zo af te rekenen.

Als ik het hele jaar door mijn droger en wasmachine (toch snel de helft van mijn jaarlijkse verbruik) alleen aanzet als het 0.01/kwh is en ze rekenen met het gemiddelde van 0.11/kwh dan is dat nogal een verschil.
Dat is toch ook niet zo.
Bekijk het voorbeeld wat ik gaf.
Het is niet zo als het uur 7 ct is en het volgende uur 13ct dat over die 2 uur de gemiddelde prijs 10ct is.
Omdat je in het lage uur meer gebruikt gaat je gemiddelde prijs naar beneden.

• sideriusj

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

Domba schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 23:25:
[...]

Ik denk dat Tibber inmiddels wel zover door ontwikkeld heeft dat P1 niet meer een essentieel hulp is voor uiteindelijk een correcte maandfactuur, als je een flink afwijkend gebruiksprofiel hebt, waar ze niet aangedacht hebben.
Eerste half jaar van 2023 waren voor mij verre van vlekkeloos.

Toegegeven dag in/dag uit een profiel met 15-21 uur enkel 0-1W verbruik en dan in eens 2-3 uur 9 of 15-17kw alleen afname of alleen teruglevering is niet wat je verwacht voor een huisaansluitng
P1 data uit de Pulse wordt niet gebruikt om te faktureren. De Pulse is niet MID gecertificeerd. Als er geen meterstanden ,P4, worden doorgegeven krijg je daar geen melding van. Niet van Tibber ook niet van Liander in mijn geval. Ik heb wel een verzoek bij Tibber gedaan om een notificatie te sturen, als Tibber geen meterstanden van de netwerkbeheerder krijgt. www.Umeter.nl geeft wel per dag aan of er meterstanden zijn binnen gekomen.

• Charlie_Root
Willempie27 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 13:03:
[...]

Dat is toch ook niet zo.
Bekijk het voorbeeld wat ik gaf.
Het is niet zo als het uur 7 ct is en het volgende uur 13ct dat over die 2 uur de gemiddelde prijs 10ct is.
Omdat je in het lage uur meer gebruikt gaat je gemiddelde prijs naar beneden.
Bron, iets om dit te onderbouwen?

Pagina: 1 ... 200 ... 306 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels