• Charlie_Root
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 01-11 22:12
sideriusj schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 13:04:
[...]

P1 data uit de Pulse wordt niet gebruikt om te faktureren. De Pulse is niet MID gecertificeerd. Als er geen meterstanden ,P4, worden doorgegeven krijg je daar geen melding van. Niet van Tibber ook niet van Liander in mijn geval. Ik heb wel een verzoek bij Tibber gedaan om een notificatie te sturen, als Tibber geen meterstanden van de netwerkbeheerder krijgt. www.Umeter.nl geeft wel per dag aan of er meterstanden zijn binnen gekomen.
weet niet precies wat je bedoeld hiermee, factuur geeft aan dat de P1 meter is uitgelezen (en de getallen matchen 100%).

The cause of the problem is: network down, IP packets delivered via UPS

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:51
Charlie_Root schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 13:00:
[...]

Het jaarverbruik (kwh) klopt helemaal, dat is het probleem niet. Wel een klein foutje in de aansluiting maar dat lossen ze wel op. Enige punt is dat de berekening die ze hanteren nergens staat, niet op de website en niet in de algemene voorwaarden. Overal staat dynamische prijs per uur. Dus dan verwacht ik ook zo af te rekenen.
Het wordt ook per uur afgerekend. Tenzij er iets anders mis is gegaan.
Dat staat ook omschreven in je linkjes. Je leest daar echter niet wat een gewogen gemiddelde is.
Wat belangrijk is om te snappen is dat je gewogen gemiddelde een product is van een andere som.
Als ik het hele jaar door mijn droger en wasmachine (toch snel de helft van mijn jaarlijkse verbruik) alleen aanzet als het 0.01/kwh is en ze rekenen met het gemiddelde van 0.11/kwh dan is dat nogal een verschil.
Dat klopt. Die 11ct zit echter ook de rest van je verbruik in gewogen.
Hoeveel wijkt het af met jouw berekening en hoe ziet die eruit? Of is het meer een onderbuikgevoel?

- knip -

• Drks
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 15:31
Charlie_Root schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 13:07:
[...]

Bron, iets om dit te onderbouwen?
Het gewogen gemiddelde is een gemiddelde van een reeks getallen met bijhorende reële positieve gewichten, de weegfactoren, waarvan de waarde het meest beïnvloed wordt door de getallen met het grootste gewicht. Wikipedia

Dus de prijs in de goedkope uren telt zwaarder (groter stroomverbruik) dan de prijs in de duurdere uren (minder verbruik)

• Charlie_Root
Drks schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 13:13:
[...]

Dus de prijs in de goedkope uren telt zwaarder (groter stroomverbruik) dan de prijs in de duurdere uren (minder verbruik)
Ik lees online dat prijs in de wintermaanden (= meer verbruik) meer telt en dat die prijs fors hoger ligt.

• Charlie_Root
Raymond P schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 13:13:
[...]

Het wordt ook per uur afgerekend. Tenzij er iets anders mis is gegaan.
Dat staat ook omschreven in je linkjes. Je leest daar echter niet wat een gewogen gemiddelde is.
Wat belangrijk is om te snappen is dat je gewogen gemiddelde een product is van een andere som.

[...]

Dat klopt. Die 11ct zit echter ook de rest van je verbruik in gewogen.
Hoeveel wijkt het af met jouw berekening en hoe ziet die eruit? Of is het meer een onderbuikgevoel?
Op basis van mijn berekening is het gemiddeld +/- 10% per maand, beetje verschillend. Het zijn dus geen schokkende bedragen maar dit had wat mij betreft helder in de app/communicatie moeten staan.

• Bzztoh
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14:31
Ik heb ook zo'n afrekening gehad van NextEnergy en ik heb het geïnterpreteerd zoals @Raymond P
Snelle cross check gedaan naar de gegevens in de app en het lijkt mij te kloppen.

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 03-11 23:50
Charlie_Root schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 13:16:
[...]

Op basis van mijn berekening is het gemiddeld +/- 10% per maand, beetje verschillend. Het zijn dus geen schokkende bedragen maar dit had wat mij betreft helder in de app/communicatie moeten staan.
Als de afwijking een percentage is dan lijkt het me dat er misschien in je eigen berekening iets niet goed zit. Loop je klok bijv. wel goed bij het wegschrijven van de data.

• Raymond P
Charlie_Root schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 13:16:
[...]

En hoe ziet jouw berekening eruit? Vergelijk je totalen of kale bedragen?
Je standen komen van een Homewizard P1 dongle, waar komt de rest vandaan?

fwiw: ik wil wel helpen, net zoals de rest hier, maar jeetje wat maak je het ons moeilijk.

[ Voor 9% gewijzigd door Raymond P op 16-02-2024 13:21 ]

- knip -

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 14:21
Charlie_Root schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 12:57:
[...]

Die berekening heb ik hierboven geplaatst en kan dus wezelijk anders (nadelig) uitpakken afhankelijk van je verbruik en de kosten.

het is deels ook een principe ding

Per uur is per uur, nergens op hun website is iets terug te vinden over deze berekening of gemiddelde prijs.
Wat je eens moet doen:
1) je verbruik/teruglevering per uur in een spreadsheet
2) een download van de prijzen (b.v. van ENTSOE) per uur er naast
3) BTW, energiebelasting, inkooptoeslagen etc. er bij
4) per uur vermenigvuldigen
5) alles optellen
6) uit de totalen een gemiddelde prijs berekenen
7) dan kijken of het klopt met je eindafrekening

• Charlie_Root
Raymond P schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 13:20:
[...]

En hoe ziet jouw berekening eruit? Vergelijk je totalen of kale bedragen?
Je standen komen van een Homewizard P1 dongle, waar komt de rest vandaan?

fwiw: ik wil wel helpen, net zoals de rest hier, maar jeetje wat maak je het ons moeilijk.
Ik reken zelf met Beurs+ dus dat verklaart een klein deel van het verschil en dat was verwacht. Again, het verschil is niet extreem. Anders dan de P1 meter (wat het hele huis is qua stroomverbruik?) heb ik geen andere totalen meegenomen en de aantallen (verbruik gas/stroom) komen overeen met de factuur.

Als de berekening die ik eerder hier postte echter klopt (dus maandgemiddelde) dan heeft het, en daar doelde ik meer op, weinig zin om de wasmachine alleen aan te zetten op de lage tarieven aangezien dit geen invloed heeft op de gemiddelde berekening (lijkt het).

• Raymond P
Dan kan je beginnen met data van Entso-e ernaast te leggen. Hoeveel van het verschil daardoor te verklaren is weet je daarna pas.
De day ahead stroomtarieven zijn gelijk voor een hele zone, daar zit geen fluctuatie in tussen leveranciers (itt gas).

Als de wasmachine niet aan had gestaan en het verbruik dus niet mee had gewogen dan had je (volgens jouw +/-50% verhouding) een twee keer zo hoog gewogen gemiddelde gehad.

- knip -

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-10 23:17
Charlie_Root schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 13:29:

Als de berekening die ik eerder hier postte echter klopt (dus maandgemiddelde) dan heeft het, en daar doelde ik meer op, weinig zin om de wasmachine alleen aan te zetten op de lage tarieven aangezien dit geen invloed heeft op de gemiddelde berekening (lijkt het).
Als ze uitgaan van het gemiddelde tarief, wat ze dus niet doen, maar zo interpreteer ik jouw posts, jouw standpunt is. Hoe zou de berekening er dan uitzien?

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:45
Het tarief wat je ziet is de uitkomst van een berekening. Niet de input voor een andere.
Dat is bij andere leveranciers net zo. Ik zie ook elke maand 1 tarief voor levering en 1 tarief voor teruglevering staan. Al zouden ze elk uur specificeren, ik ga het toch niet narekenen.
De totaalwaarde komt overeen met wat homeassistant mij verteld, dus zit het wel goed. Die rekent netjes met actueel verbuik en actueel tarief.

Iets narekenen kan natuurlijk geen kwaad, maar dan moet je wel alle toe/opslagen correct implementeren. En in sommige gevallen zijn die niet constant over het jaar.

Het is pas ECHT zaak om op te letten als er perioden zijn waarin de slimme meter niet uitgelezen kon worden. Dan wordt er een vast tarief gehanteerd waar je niet perse heel blij van gaat worden.

Maar het gaat nu al tientallen posts over een rekening "die niet klopt" zonder dat er een voorbeeld berekening is langsgekomen. Dat voegt niet zoveel toe op die manier.

[ Voor 12% gewijzigd door V_ger op 16-02-2024 14:05 ]

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• Charlie_Root
V_ger schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 14:04:
Maar het gaat nu al tientallen posts over een rekening "die niet klopt" zonder dat er een voorbeeld berekening is langsgekomen. Dat voegt niet zoveel toe op die manier.
Ik heb nu al meerdere keren aangegeven dat dat juist niet mijn punt was, misschien toch wat beter lezen.

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 31-10 21:55

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
Charlie_Root schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 14:13:
[...]

Ik heb nu al meerdere keren aangegeven dat dat juist niet mijn punt was, misschien toch wat beter lezen.
Het gewogen gemiddelde is een persoonlijk gemiddelde van jouw verbruik.
Anderen in dit topic van dezelfde leverancier bevestigen dat die berekening klopt.

Hoe werkt zo'n gemiddelde dan:
Even over 3 uur ipv. 8760 uur van een jaar.

Prijzen:
Uur 1: 0,01 euro
Uur 2: 0,10 euro.
Uur 3: 0,50 euro.

Gemiddeld: 61/3 = 20,333 cent.

Verbruik persoon 1:
Uur 1: 20kwh. (20 cent)
Uur 2: 5kwh. (50 cent)
Uur 3: 7kwh. (3,50 euro)

Gewogen gemiddelde: 13,125 cent (4,20 euro / 32kwh)

Verbruik persoon 2:
Uur 1: 10kwh (10 cent)
Uur 2: 10 kwh (1 euro)
Uur 3: 12 kwh (6 euro)

Gewogengemiddelde : 22,18 cent (7,10 euro / 32kwh)

Als jij je verbuik naar de dure uren verplaatst gaat jouw gewogen gemiddelde dus omhoog.
De vraag is nu, waarom is dat gewogen gemiddelde hoger dan je verwacht.

Welk getal had jij verwacht?
Maar dat gemiddelde wat je ziet, die geld dus alleen voor jouw als persoon. omdat dit een gewogen gemiddelde is, afhankelijk van je verbruik.

Dit gemiddelde is niet waarmee gerekend is, het is de uitkomst van alle individuele uren bij elkaar opgeteld.
Maar wel een getal waarmee je achteraf kan bepalen of een vast contract voordeliger geweest had kunnen zijn.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
sideriusj schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 13:04:
[...]

P1 data uit de Pulse wordt niet gebruikt om te faktureren. De Pulse is niet MID gecertificeerd. Als er geen meterstanden ,P4, worden doorgegeven krijg je daar geen melding van. Niet van Tibber ook niet van Liander in mijn geval. Ik heb wel een verzoek bij Tibber gedaan om een notificatie te sturen, als Tibber geen meterstanden van de netwerkbeheerder krijgt. www.Umeter.nl geeft wel per dag aan of er meterstanden zijn binnen gekomen.
Als gezegd een datum in de app zou voldoende zijn, zodat je ook de Pulse kan gebruiken,daar heb ik meedere keren omgevraagd, een notificatie zou nog beter zijn.
dan zouden ze in actie moeten komen door actief melden en verzoek tot oplossen bij netbeheerder, nu hopen ze dat netwerkbeheerder de storingscode heeft gezien en opgelost heeft. Zoals ANWB begin deze maand software geeft pas een seintje na 14 dagen en gaat het via klantenservice dat ze in actie komen.
Als je geen Pulse gebruikt, zie je ook geen bijwerking.

In 2022 had ik wel dat P1 gebruikt werd, daar zijn ze begin 2023 vanaf gestapt, maar het probleem zat bij Tibber ondanks kwakkelende slimme meter bij mij, kregen ze de meterstanden van netwerkbeheerder wel correct binnen als ook de P1, maar daarna ging het mis.
In Januari 23 ontbrak van 24 dagen de teruglevering, in februari en maart was verbruik hoger dan alle meterstanden van 4 telwerken slimme meter opgeteld. April-Mei liep cumulatief maand totaal in app soms wel tot 6 dagen achter, ondanks P1 en P4 data van netwerkbeheerder op tijd.

Van de eerste 2 heb ik van geen andere een post gezien dat ze het ook hadden, de 3e wel.
Waarom mijn slimme meter regelmatig niet uit te lezen is door netwerkbeheer weet ik niet.
voor een paar komen met andere overeen en is te herleiden tot een software update, maar merendeel niet

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• david033
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 13-01 19:36
Ik blijf nog even dynamisch. Ik denk dat het verder zakt. Maar dit soort aanbiedingen (gaslicht.com):

De tarieven zijn incl. 21% btw, en overheidsheffingen van 2024
Stroom
Normaal tarief
€ 0,2375 /kWh
0-10000 kWh
Dal tarief
€ 0,1998 /kWh
0-10000 kWh

Met warmtepomp en EV gebruik in de winter meer. En dan zijn de dynamische tarieven juist wat hoger. Dit laat me wel twijfelen. Maar ik denk........dat het nog verder zakt. Misschien zit ik er hopeloos naast en had ik het vast moeten leggen :)

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11:52
is er ergens een http (unsecure, dus NIET HTTPS) pagina met de dynamische tarieven op internet beschikbaar? mijn loxone (Gen1) domotica server kan niet overweg met HTTPS, en om nu alleen voor de dynamische tarieven een upgrade te doen is ook wat overdreven.

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
HiBe schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 16:23:
is er ergens een http (unsecure, dus NIET HTTPS) pagina met de dynamische tarieven op internet beschikbaar? mijn loxone (Gen1) domotica server kan niet overweg met HTTPS, en om nu alleen voor de dynamische tarieven een upgrade te doen is ook wat overdreven.
Maar als er een update voor is, dan zou ik deze toch zetten.
Wat voor versie draai je op je Gen1, want in de doc's staat voor gevallen al keurig https (zie API en JSon berichten)

Steeds meer dingen wensen https connectie's (zou 'secuurder' zijn zeker over Interrnet)

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:40
Dat is wel een hele goede aanbieding. Voor dat geld wil ik wel terug naar vast. Hoe zit het bij die aanbieder met terugleververgoeding en maandelijkse kosten?

• HiBe
david033 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 15:54:
Ik blijf nog even dynamisch. Ik denk dat het verder zakt. Maar dit soort aanbiedingen (gaslicht.com):

Stroom
Normaal tarief
€ 0,2375 /kWh
0-10000 kWh
Dal tarief
€ 0,1998 /kWh
0-10000 kWh

Met warmtepomp en EV gebruik in de winter meer. En dan zijn de dynamische tarieven juist wat hoger. Dit laat me wel twijfelen. Maar ik denk........dat het nog verder zakt. Misschien zit ik er hopeloos naast en had ik het vast moeten leggen :)
welke aanbieder is dit?

• HiBe
psdata schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 17:16:
[...]

Maar als er een update voor is, dan zou ik deze toch zetten.
Wat voor versie draai je op je Gen1, want in de doc's staat voor gevallen al keurig https (zie API en JSon berichten)

Steeds meer dingen wensen https connectie's (zou 'secuurder' zijn zeker over Interrnet)
HTTPS komt nooit op de Gen1 helaas (staat ook in de docs dat deze APIs alleen voor gen2 gaan werken). een SW update waarin dit wel kan is er dan ook niet.

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
HiBe schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 17:34:
[...]

HTTPS komt nooit op de Gen1 helaas (staat ook in de docs dat deze APIs alleen voor gen2 gaan werken). een SW update waarin dit wel kan is er dan ook niet.
Jammer, lijkt een mooi platvorm ondanks z'n prijs voor een setup. En dat dan de upgrade ook nog niet mogelijk is. Hoelang gebruik je dit systeem al?

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

• HiBe
psdata schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 17:44:
[...]

Jammer, lijkt een mooi platvorm ondanks z'n prijs voor een setup. En dat dan de upgrade ook nog niet mogelijk is. Hoelang gebruik je dit systeem al?
ik ben er erg blij mee, werkt heel fijn qua configuratie en logica (bouwstenen). Ook voor dynamische contracten, energie beheer (kan bijv met 1 trigger mijn verschillende PV systemen uitzetten, warmtepomp extra hoge boiler temp laten maken), beregening voor de tuin, alarm systeem etc. etc.

Ons systeem komt uit 2017, maar de gen1 miniserver is in 2013 gelanceerd en is nog prima bruikbaar met regelmatig nog nieuwe software features, alleen geen https dus.

• Raymond P
@HiBe Voor zover ik weet is er geen api op http.
Heb je geen mogelijkheid nginx of soortgelijk in te zetten?

- knip -

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@psdata heb je ergens anders nog een service/server draaien die eventueel als https/http relay kan draaien? (zoiets lijkt me met Nodered redelijk makkelijk te bouwen)

[ Voor 21% gewijzigd door franssie op 16-02-2024 19:00 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Willempie27
HiBe schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 16:23:
Je kan met oa node red ze binnenhalen en opnieuw versturen onder http.

• HiBe
ik had de hoop dat hier geen extra container/service voor nodig zou zijn. Extra tussenstappen maken zaken weer onnodig ingewikkeld en kunnen problemen geven, maar misschien is dat de kortste route voor dit moment

• Willempie27
HiBe schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 19:42:
ik had de hoop dat hier geen extra container/service voor nodig zou zijn. Extra tussenstappen maken zaken weer onnodig ingewikkeld en kunnen problemen geven, maar misschien is dat de kortste route voor dit moment
Je kan misschien ook nog in home Assistant via wget of Curl het Json bestand binnenhalen. Met nginx of andere webserver kan je hem dan aanbieden.

• Supreme_One
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02-01 22:36
david033 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 15:54:

Stroom
Normaal tarief
€ 0,2375 /kWh
0-10000 kWh
Dal tarief
€ 0,1998 /kWh
0-10000 kWh

Is dit niet gemiddeld minder dan dynamisch? Ik bedoel hoe vaak komen we onder de 20 cent tijdens daluren 🤔?

• azaden
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 02-11 22:49
DaneV schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 16:57:
Ik vraag me af wat wijsheid is.... hoop dat iemand me wil adviseren in mijn situatie (ondanks ik snap dat je een glazen bol nodig hebt om echt sluitend advies te geven).

Mijn contract voor stroom loopt binnenkort af. Ik heb ook gas, maar dat is gekoppeld aan een zakelijk contract en loopt voorlopig nog niet af. Het gaat dus alleen om stroom

Ik wilde voor dynamische prijzen voor stroom gaan (tibber), maar ik zie momenteel een aanbieding van greenchoice. € 0,25 piek en € 0,22 dal. Als ik naar de historische èn de verwachte prijzen voor komend jaar kijk, is dit zelfs vergeleken met de dynamische tarieven scherp. Momenteel komen de dynamische tarieven amper onder die 22 cent die ik met greenchoice dus iedere nacht en weekend zou hebben. Momenteel (zonder warmtepomp) is mijn verbruik rond de 700kwh per maand, waarvan 70% in het daltarief.

Ik heb een elektrische auto, dus die kan ik tijdens goedkope uren opladen. Daarbij wil ik van de zomer een warmtepomp aan gaan schaffen om 80% van het gas af te gaan, maar dit zal dus op relatief dure tijden het hardste gaan draaien (winter, vroeg in de avond).

Tenzij de prijzen veel lager gaan worden dan de prognoses, lijkt me het greenchoice contract mogelijk toch goedkoper dan dynamisch ? Of is jullie ervaring/verwachting anders?
... aanbieding van greenchoice. € 0,25 piek en € 0,22 dal ....
Als ik vragen mag, hoe kom jij aan zo'n mooie deal?
Ik kom beduidend duurder uit om het even wat ik aangeef.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

azaden schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 22:33:
[...]

... aanbieding van greenchoice. € 0,25 piek en € 0,22 dal ....
Als ik vragen mag, hoe kom jij aan zo'n mooie deal?
Ik kom beduidend duurder uit om het even wat ik aangeef.
Daarvoor zijn andere topics.

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:22
Supreme_One schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 21:59:
[...]

Is dit niet gemiddeld minder dan dynamisch? Ik bedoel hoe vaak komen we onder de 20 cent tijdens daluren 🤔?
Dat dal tarief is ongeveer het tarief wat ik vorig jaar heb betaald, gecorrigeerd naar het toen geldende belasting tarief (het gewogen gemiddelde, om maar even in te haken op de eerdere discussie). Als er nu langlopende contracten voor die tarieven worden aangeboden, verwacht ik dat mijn gewogen gemiddelde eind dit jaar weer flink onder deze tarieven zal liggen...

• azaden
  • Laatst online: 02-11 22:49
Taro schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 22:44:
[...]

Daarvoor zijn andere topics.
Sorry, was een domme slip of the pen actie van mij :'(
Heb inmiddels Energieleveranciers aanbiedingen topic als topic gevonden voor het stellen van dit soort vragen.

• Raymond P
Supreme_One schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 21:59:
[...]

Dit jaar? Totaal +/- 183 <=22ct en 82 <=20ct (of 149/71 tijdens daluren tenzij je in limburg zit?) van de 1151 (of 626 dal) uren bij Tibber.

Als m'n query klopt. Niet slecht in de tweede maand van het jaar.

- knip -

• Willempie27
Ik zie op gaslicht ook 22ct bij GreenChoice. Maar zodra je aanvinkt dat je zonnepanelen heb is die uit de lijst verdwenen. Het vergelijken van normale en dynamische aanbieders wordt wel lastig gemaakt. Bij vast zijn de vaste kosten vaak een stuk hoger. Vandebron 13ct terugleveren maar wel 150 euro aftikken tussen 1000 - 2000 kWh als je panelen hebt. Je zal maar 1100 kWh terugleveren dan worden de tarieven ineens zeer ongunstig.
Blijf voorlopig nog dynamisch al vind ik wel dat de prijzen minder vaak negatief zijn. Het blijft rond de 15ct incl belastingen hangen. Als het echt negatief met belastingen heb ik de indruk dat er iets niet goed gegaan is met de veiling.

• Domba
  • Nu online
Willempie27 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 13:02:
Blijf voorlopig nog dynamisch al vind ik wel dat de prijzen minder vaak negatief zijn. Het blijft rond de 15ct incl belastingen hangen. Als het echt negatief met belastingen heb ik de indruk dat er iets niet goed gegaan is met de veiling.
Het is februari raadpleeg de data, ipv onderbuik gevoel of de buitentemperatuur
We hebben al meer dan enig jaar eerder, vanaf 2019 is het al zo, dat pas vanaf eind maart het aantal negatieve uren pas goed op gang komt.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Willempie27
Domba schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 13:36:
[...]

We hebben al meer dan enig jaar eerder, vanaf 2019 is het al zo, dat pas vanaf eind maart het aantal negatieve uren pas goed op gang komt.
Net even keken. Het is 7 maanden geleden dat de omvormer uitschakelde bij -17ct marktprijs. Dat was in juli.
Daarna is het niet meer negatief geweest incl belastingen. Ik ben benieuwd deze zomer hoe het gaat uitpakken. Het zal zeker tussen 12:00 -15:00 rond de 15ct worden.

In 2022 heb ik dat in december nog wel gezien en toen in januari 2023 de overstap gemaakt. Maar toen was de belasting ook 5ct dus heb je sneller een negatieve prijs.

• John245
  • Registratie: Januari 2020
Domba schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 13:36:
[...]

Als je de data raadpleeg zie je dat het al beter gaat dan de voorgaande jaren.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-10 23:17
Willempie27 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 13:02:

Dat ligt natuurlijk ook aan het aanbod. De commerciële energieleveranciers die kunnen afschalen zullen dit doen als de weersverwachting maakt dat er overschot in stroom komt. Bij windmolens bijvoorbeeld.
De meeste zonnepaneelhouders zullen niet (kunnen) afschakelen dus zodra de zon dit jaar weer flink doorkomt en dit aanbod een behoorlijke bijdrage gaat leveren ga je dat verschil zien.

Aanbod via gas was in die zin makkelijker te beïnvloeden dan al die duurzame bronnen die we nu hebben. Met commercieel en particulier pv. Gesubsidieerde en private windmolens.

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03-11 22:31
Domba schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 16:07:
[...]

Bij klein verbruikers die mogen salderen ligt ca 12,5GWp (welke aangemeld is) goed voor zeker 10GW aan teruglevering terwijl er na must-run opwek soms maar 8-9GW behoefte is om iedereen van elektra te voorzien op dat uur.
Wat ik me afvraag, bij die must run installaties is vast een groot deel om technische reden.
Maar zit er ook een deel bij dat blijft draaien wegens economische reden, weet je dat misschien?

Bv omdat het meer oplevert door de installatie aan te laten ondanks dat er stroomoverschot dreigt/is.
Iets met subsidies wellicht, of contractafspraken uit een ander tijdsgewricht die te duur zijn om te schenden...

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@gAzu Dit is voor mij wel een redelijk helder artikel:
https://www.wattisduurzaa...kernenergie-en-bruinkool/
Elektriciteitscentrales die ook warmte leveren aan stadswarmtenetten of fabrieken moeten voor die tweede functie te allen tijde in bedrijf zijn. Andere centrales kennen hoge stop- en startkosten en kiezen er daarom voor om een ​​korte periode van niet kostendekkend lage (of negatieve) prijzen voor lief te nemen. Dit laatste is vaak het geval voor kernenergie en kolencentrales.
In de niet perfecte, echte wereld, bestaat er inflexibiliteit. Enerzijds vanwege conventionele centrales die de productie niet mogen staken of die in verband met stop- en startkosten negatieve prijzen voor lief nemen, anderzijds vanwege nieuwe leveranciers die door stimulering voor duurzame energie zelfs bij negatieve (spot)marktprijzen nog winst maken.

[ Voor 24% gewijzigd door franssie op 18-02-2024 00:07 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Domba
  • Nu online
gAzu schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 22:41:
[...]

Wat ik me afvraag, bij die must run installaties is vast een groot deel om technische reden.
Maar zit er ook een deel bij dat blijft draaien wegens economische reden, weet je dat misschien?

Bv omdat het meer oplevert door de installatie aan te laten ondanks dat er stroomoverschot dreigt/is.
Iets met subsidies wellicht, of contractafspraken uit een ander tijdsgewricht die te duur zijn om te schenden...
Zit niet direct in must-run, maar sommige centrales blijven op laag vermogen draaien omdat opstart kosten meer kost dan het verlies te nemen. Als ook dat ze op temperatuur willen blijven om stijging in verbruik en afnemende PV-opwek op te kunnen vangen. Wat je vooral in nazomer met zon en langere periode wind ziet dat opstartkosten in het bod zitten met ineens een hogere uurprijs in 16-21 uur ver boven de rest van de week ligt.

In kern is must run balancering (FCR ~110MW wat als eerste word ingezet en een deel is al accu's bij windmolens, binnen 5 sec reageren en binnen 30 seconden max van gecontracteerde leveren en deel aFRR). Blindstroom (zou ook met accu's/omvormers kunnen), WKK's (warmte netten, bedrijven, waar trigger ook een andere is dan energie-markt prijs alleen)

• johanm3
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-11 20:18

johanm3

Het kan altijd slechter

Chris_82 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 20:21:
[...]

Niet als je aanmeldt als lid/symphatisant via een Energiecoöperatie: https://www.greenchoice.n...giecooperaties-overzicht/
Dan kun je nog voor 3jr tekenen 11.5ct terugleveren
Heel interresant! Gekke is alleen dat ik precies dezelfde tarieven ( 37 norm, 32 dal ) krijg onder mom van deze "exclusieve ledenvoordeel met scherpe tarieven" ;)

Maandag maar even bellen hoe dat zit.

Gadgets fan

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03-11 22:31
Inderdaad een helder artikel. (Een must read ;) )

@franssie @Domba , zou je mogen concluderen dat wat er gebeurd bij overschot meestal wel economisch efficient is maar vaak niet erg efficient vanuit het perspectief van voorkomen van verdere klimaatverstoring?

Zou er een component kunnen worden toegevoegd aan het proces die de klimaatefficientie verbeterd?

• Supreme_One
anboni schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 23:14:
[...]

Dat dal tarief is ongeveer het tarief wat ik vorig jaar heb betaald, gecorrigeerd naar het toen geldende belasting tarief (het gewogen gemiddelde, om maar even in te haken op de eerdere discussie). Als er nu langlopende contracten voor die tarieven worden aangeboden, verwacht ik dat mijn gewogen gemiddelde eind dit jaar weer flink onder deze tarieven zal liggen...
Ja dat is ook waar. Ik kan me herinneren dat ik een paar maanden geleden tarieven zag van 32 cent voor piek en 26 cent voor dal. En wat blijkt is dat dynamisch ook gemiddeld omlaag is gegaan. Dus hopelijk komt de verwachting van nog lagere tarieven uit.

• Supreme_One
Raymond P schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 04:30:
[...]

Dit jaar? Totaal +/- 183 <=22ct en 82 <=20ct (of 149/71 tijdens daluren tenzij je in limburg zit?) van de 1151 (of 626 dal) uren bij Tibber.

Als m'n query klopt. Niet slecht in de tweede maand van het jaar.
toevallig wel Limburg ja maar hopelijk de komende dan nog lagere tarieven als er nu al dit soort contracten worden aangeboden en dan misschien vastzetten.

• space-one
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-07-2024
Ik eind vorig jaar met de HomeWizard Energy app zowel de kosten voor vast en dynamische laten berekenen. Ik kwam op een voordeel van ruim 100 euro voor vast t.o.v dynamische. Ik wist al wel dat er een verschil was als levering en teruglevering in evenwicht zijn. Met behulp van ons levering/terugleverings profiel heb ik excel het precies laten bereken.
In de tabel aan het begin van dit topic is dat ook goed te zien.

Levering dynamische
uurprijs + opslag (1,8 van Tibber) + energiebelasting + 21% BTW

Teruglevering (salderen)
uurprijs + opslag (zonder BTW) + energiebelasting 21% BTW

Klopt dit voor de Tibber prijs van 2023?

Levering kWh 2259,013
Teruglevering kWh 1805,599

Levering vast prijsplafond 2259x0,40 903,6052
Levering dynamische 713,7534264
Verschil levering 189,8518

salderen 2323 vast 1805x0,40 722,2396
salderen 2323 dynamsiche 404,2629711
Verschil salderen 317,9766289

Gemiddelde saldering dynamsche 0,223894104

In dit voorbeeld zitten nog niet de uren die je de panelen zou afschakelen wanner je zou moeten gaan bijbetalen. En verder zit er een verschil de maandelijkse kosten.

Bij dynamische (levering) een voordeel t.o.v vast door gebruik op goedkopere uren en een risico van ook prijsstijgingen.

Verschil in de saldering is behoorlijk. Je dit verkleinen door het voordeel van dynamische (levering) te gebruiken. Maar waarom zou je dat doen voor meer risico en je aanpassen aan de goedkoper uren?

De terugverdientijd van de zonnepanelen tussen vast en dynamische is behoorlijk als je niet gaten gaat vullen met de winst van de levering. Mooi al die berekenen van de terugverdientijd van 5-6 jaar met een vasttarief in het oude salderingsvoorstel .

Dat wordt de volgende uitbreiding in excel.

[ Voor 6% gewijzigd door space-one op 19-02-2024 11:55 ]

• Willempie27
space-one schreef op maandag 19 februari 2024 @ 11:31:
Ik eind vorig jaar met de HomeWizard Energy app zowel de kosten voor vast en dynamische laten berekenen. Ik kwam op een voordeel van ruim 100 euro voor vast t.o.v dynamische. Ik wist al wel dat er een verschil was als levering en teruglevering in evenwicht zijn. Met behulp van ons levering/terugleverings profiel heb ik excel het precies laten bereken.
In de tabel aan het begin van dit topic is dat ook goed te zien.

Levering dynamische
uurprijs + opslag (1,8 van Tibber) + energiebelasting + 21% BTW

Teruglevering (salderen)
uurprijs + opslag (zonder BTW) + energiebelasting 21% BTW

Klopt dit voor de Tibber prijs van 2023?

Levering kWh 2259,013
Teruglevering kWh 1805,599

Levering vast prijsplafond 2259x0,40 903,6052
Levering dynamische 713,7534264
Verschil levering 189,8518

salderen 2323 vast 1805x0,40 722,2396
salderen 2323 dynamsiche 404,2629711
Verschil salderen 317,9766289

Gemiddelde saldering dynamsche 0,223894104

Bij dynamische (levering) een voordeel t.o.v vast door gebruik op goedkopere uren en een risico van ook prijsstijgingen.

Verschil in de saldering is behoorlijk. Je dit verkleinen door het voordeel van dynamische (levering) te gebruiken. Maar waarom zou je dat doen voor meer risico en je aanpassen aan de goedkoper uren?

De terugverdientijd van de zonnepanelen tussen vast en dynamische is behoorlijk als je niet gaten gaat vullen met de winst van de levering. Mooi al die berekenen van de terugverdientijd van 5-6 jaar met een vasttarief in het oude salderingsvoorstel .

Dat wordt de volgende uitbreiding in excel.
Zat je vorig jaar aan het prijsplafond dan heb je al zeker teveel betaald?
Neem ook in je berekening mee dat er bij sommige een terugleververgoeding voor zonnepanelen betaald moet worden. Je neemt slecht een klein deel stroom af na het salderen. Meestal is een vaste leverancier dan voordeliger.

Waarom ikzelf dynamisch zit. Sturen is geen problemen ivm automatisering en ik wil ook niet dat andere voor mijn saldering moeten betalen. Tevens ben je meer bewust van de groene energie.
Wil je geen risico lopen en een laag bedrag zoek dan een leverancier met het laagste tarief zonder teruglever boete.

• space-one
Willempie27 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 11:51:
[...]

Zat je vorig jaar aan het prijsplafond dan heb je al zeker teveel betaald?
Neem ook in je berekening mee dat er bij sommige een terugleververgoeding voor zonnepanelen betaald moet worden. Je neemt slecht een klein deel stroom af na het salderen. Meestal is een vaste leverancier dan voordeliger.

Waarom ikzelf dynamisch zit. Sturen is geen problemen ivm automatisering en ik wil ook niet dat andere voor mijn saldering moeten betalen. Tevens ben je meer bewust van de groene energie.
Wil je geen risico lopen en een laag bedrag zoek dan een leverancier met het laagste tarief zonder teruglever boete.
We hadden in 2023 een contract met 3 jaar dalen afgesloten in zomer 2022 met een stroomprijs iets boven het prijsplafond.
Die uren wil ik wel laten berekenen. Maar dan zijn de salderings kWh voor vast en dynamische niet meer gelijk.

Bij vast betalen klanten zonder panelen inderdaad mee aan de saldering. Maar de stroomprijs is door al die panelen ook lager. De dynamische uurprijs is ook lager door alle panelen van klanten met een vast contract waar dynamische klanten niet aan meebetalen. Zij betalen alleen mee aan de energiebelasting voor grotere projecten.

Ik ben zelf voor een vaste terugleveringsprijs zoals in Duitsland eventueel wel gekoppeld het aantal leverings kWh en dan terugverdientijd (7-8 jaar) gehaald geen vaste terugleveringsprijs meer.

[ Voor 17% gewijzigd door space-one op 19-02-2024 12:26 ]

• robertjanbout
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 25-08 16:16
Ik lees dat dit niet de plek is om de vraag te stellen: Hoe automatiseer ik mijn thuisaccu in Home Assistant?
Waar kan ik deze vraag wel stellen? Ik zie namelijk wel een kopje staan in de topic start over automatisering, ik krijg het echter nog niet voor elkaar en zie er ook nog geen nieuw topic voor (terwijl er wel tweakers zijn met thuisaccu aangestuurd via Home Assistant).

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:38

The Third Man

The Third Jellyfish

robertjanbout schreef op maandag 19 februari 2024 @ 15:59:
Ik lees dat dit niet de plek is om de vraag te stellen: Hoe automatiseer ik mijn thuisaccu in Home Assistant?
Waar kan ik deze vraag wel stellen?
Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
@space-one
Bij Tibber krijg je bij teruglevering over de kWh die je mag salderen ook de opslag (0,018 euro/kWh ex btw) gesaldeerd.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

• rft80
  • Laatst online: 03-11 08:22
robertjanbout schreef op maandag 19 februari 2024 @ 15:59:
Waar kan ik deze vraag wel stellen? Ik zie namelijk wel een kopje staan in de topic start over automatisering, ik krijg het echter nog niet voor elkaar en zie er ook nog geen nieuw topic voor (terwijl er wel tweakers zijn met thuisaccu aangestuurd via Home Assistant).
Zou even naar het home assistant forum gaan. Anders hier zoeken naar een merk forum gerelateerd aan je omvormer. Dat is meestal de interface voor het aansturen van je batterij.

• space-one
KC27 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 16:16:
@space-one
Bij Tibber krijg je bij teruglevering over de kWh die je mag salderen ook de opslag (0,018 euro/kWh ex btw) gesaldeerd.
Teruglevering (salderen)
uurprijs + opslag (zonder BTW) + energiebelasting met 21% BTW

Voor die opslag had ik 0,018 gerekend.

Op basis van hetzelfde leveringsprofiel van 2023 in die periode 2024.

Levering van 1-1 tot 15-2-23 = 191,25
Levering van 1-1 tot 15-2-24 = 93,97

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:26
KC27 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 16:16:
@space-one
Ik haak hier even op aan.

Inmiddels anderhalf jaar klant bij Tibber. Laatst kreeg ik voor het eerst een eindafrekening waarin de teveel uitbetaalde energiebelasting werd verrekend over 2023. Dit was uiteraard niet correct omdat dit gesaldeerd moet worden per contractjaar ipv kalenderjaar. Na wat berichtjes hebben ze de periode waarover de belasting werd gesaldeerd laten lopen vanaf begin contract tot eind 2023. Uiteraard nog niet correct, maar qua uitkomst prima voor mij.

Nu het volgende. Tibber geeft aan dat je voor elk uur de kale uurprijs plus inkoopvergoeding betaald en daarover nog BTW. In de eindafrekening verrekenen ze alleen de energiebelasting plus BTW over de energiebelasting. Mijn beeld is dus dat de inkoopvergoeding, BTW over de inkoopvergoeding en btw over de uurprijs niet word verrekend als je een netto overschot hebt.

Iemand met netto overschot die eenzelfde of andere ervaring heeft bij Tibber?

Reden dat ik het scherp probeer te krijgen is om de thuisbatterij goed in te kunnen stellen qua tarief en de zonnepanelen bij het juiste tarief af te schakelen. Als ik bovenstaande bekijk is de betaalde uurprijs (p+0,018)*1,21 terwijl ik op basis van de beschrijving op de website van Tibber en de salderingsregeling uitging van simpelweg p.

[ Voor 12% gewijzigd door Heronimo op 21-02-2024 11:08 ]

• Raymond P
@Heronimo Draag je BTW af? Of is het een thuissituatie?

- knip -

• Heronimo
Raymond P schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 13:08:
@Heronimo Draag je BTW af? Of is het een thuissituatie?
Het is een thuissituatie. Maar in de factuur voor de verrekening over 2023 zie ik alleen een verrekening over de energiebelasting. Niet over de BTW en inkoopvergoeding.

Als ik dit artikel op hun support website lees lijkt het er inderdaad op dat ze de inkoopvergoeding uit betalen over het netto volume: https://support.tibber.co...n-terugleveren-bij-tibber

Blijft alleen nog de vraag over waarom ze de BTW over de uitbetaalde inkoopvergoeding en de uurprijzen niet terug vragen bij netto teruglevering.

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:10
Heronimo schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 13:31:
[...]

Blijft alleen nog de vraag over waarom ze de BTW over de uitbetaalde inkoopvergoeding en de uurprijzen niet terug vragen bij netto teruglevering.
Omdat ze dat simpelweg niet doen. Dat wordt ook bevestigd door Tibber. Ik heb daar ook al een keer navraag over gedaan, zie Sicco92 in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."
Over de overproductie hoef je dus momenteel de spotprijs en de btw niet terug te betalen. 🙏
Dat maakt Tibber overigens wel een van de interessantste leveranciers als je netto teruglevert, omdat de terugleververgoeding 21% hoger ligt dan bij leveranciers die alleen de spotprijs uitbetalen (zonder BTW dus). Mogelijk veranderen ze dat in de toekomst, maar voor nu lijkt het zo te werken bij Tibber.

• Raymond P
Ah, je bedoelt de BTW die je te veel ontvangen hebt? Iets met software die niet capabel is.
Als ik het mij goed herinner had @Domba het kado gehad.

In principe mogen ze die niet rekenen, zal wel iets technisch zijn met afgesloten kwartalen en goedkoper om als verlies te nemen enzo.

- knip -

• Heronimo
Sicco92 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 13:52:
[...]

Omdat ze dat simpelweg niet doen. Dat wordt ook bevestigd door Tibber. Ik heb daar ook al een keer navraag over gedaan, zie Sicco92 in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."

[...]

Dat maakt Tibber overigens wel een van de interessantste leveranciers als je netto teruglevert, omdat de terugleververgoeding 21% hoger ligt dan bij leveranciers die alleen de spotprijs uitbetalen (zonder BTW dus). Mogelijk veranderen ze dat in de toekomst, maar voor nu lijkt het zo te werken bij Tibber.
Maar je betaald dus ook de BTW over de uren met hogere prijzen (en dus absoluut gezien meer BTW). Dus volgens mij is de BTW terugkrijgen vooral in je voordeel als je leveringstarief onder je teruglevertarief ligt.

Wat het extra interessant maakt is dat je over de netto teruglevering dus ook de inkoopvergoeding krijgt inclusief BTW.

Is onderstaande aanname voor de prijsformule dan correct bij netto overschot:
(p+0,018)*1,21

Met een 1500kWh overschot afgelopen jaar scheelt het 30 euro voor de inkoopvergoeding. Het effect van de BTW is denk ik negatief omdat de gemiddelde prijs die ik betaalde voor levering hoger was dan die voor terugleveren.

• Sicco92
Heronimo schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 14:05:
[...]

Is onderstaande aanname voor de prijsformule dan correct bij netto overschot:
(p+0,018)*1,21
Ik zou alleen uitgaan van p*1,21, dat is ook wat Tibber communiceert. Dat ze bij sommige klanten in het verleden de inkoopvergoeding ook hebben uitbetaald over het overschot omdat de software dat toen nog niet aankon, betekent nog niet dat ze nu nog steeds doen. Volgens mij komt dat ook overeen met je eigen afrekening, dat ze de inkoopvergoeding niet rekenen over het overschot.

Je eerdere post verkeerd gelezen, blijkbaar doen ze dat nog steeds. Dan is het aan jezelf of je de gok wilt nemen dat ze hun software nog steeds niet op orde hebben bij je eerstvolgende afrekening. Ik zou zelf conservatief zijn en uitgaan van p*1,21

[ Voor 24% gewijzigd door Sicco92 op 21-02-2024 14:12 ]

• Heronimo
Sicco92 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 14:09:
[...]

Ik zou alleen uitgaan van p*1,21, dat is ook wat Tibber communiceert. Dat ze bij sommige klanten in het verleden de inkoopvergoeding ook hebben uitbetaald over het overschot omdat de software dat toen nog niet aankon, betekent nog niet dat ze nu nog steeds doen. Volgens mij komt dat ook overeen met je eigen afrekening, dat ze de inkoopvergoeding niet rekenen over het overschot.

Je eerdere post verkeerd gelezen, blijkbaar doen ze dat nog steeds. Dan is het aan jezelf of je de gok wilt nemen dat ze hun software nog steeds niet op orde hebben bij je eerstvolgende afrekening. Ik zou zelf conservatief zijn en uitgaan van p*1,21
Dit staat er nu over op de support pagina:
https://support.tibber.co...n-terugleveren-bij-tibber
Scenario 2: Je hebt meer geproduceerd dan verbruikt

Stel, aan het eind van het jaar heb je 3000 kWh opgewekt en 2500 kWh verbruikt. In dit geval kun je 2500 kWh salderen. Voor deze 2500 kWh krijg je zowel de stroomprijs als inkoopvergoeding en belastingen uitgekeerd. Voor de overproductie van 500 kWh heb je recht op de beursprijs en de inkoopvergoeding, maar niet op de belastingen. Echter, omdat we, naast de beursprijs en de inkoopvergoeding, de belastingen al maandelijks aan je hebben uitbetaald, ontvang je nog een factuur van ons voor de te veel uitgekeerde belastingen over de 500 kWh.

• Sicco92
Die uitleg is nieuw voor mij, voorheen werkten ze met 3 of 4 scenario's waar deze niet in werd genoemd. Vandaar ook dat ik het uit ben gaan vragen bij Tibber, die met het gelinkte antwoord kwam.
Volgens deze uitleg moet je dus eigenlijk p+0.018 gebruiken. Dan blijft het voor jou de gok of je de BTW daar nog eens extra bij krijgt of niet. Ze zijn het niet verplicht in ieder geval, dus ik zie het meer als extraatje.

Je kan het ook nog eens aan Tibber zelf vragen. Ik ben benieuwd wat hun antwoord deze keer zou zijn :)

• Heronimo
Sicco92 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 14:24:
[...]

Die uitleg is nieuw voor mij, voorheen werkten ze met 3 of 4 scenario's waar deze niet in werd genoemd. Vandaar ook dat ik het uit ben gaan vragen bij Tibber, die met het gelinkte antwoord kwam.
Volgens deze uitleg moet je dus eigenlijk p+0.018 gebruiken. Dan blijft het voor jou de gok of je de BTW daar nog eens extra bij krijgt of niet. Ze zijn het niet verplicht in ieder geval, dus ik zie het meer als extraatje.

Je kan het ook nog eens aan Tibber zelf vragen. Ik ben benieuwd wat hun antwoord deze keer zou zijn :)
Bij directe navraag bij Tibber blijkt dat je inderdaad de BTW ook terug krijgt. Ze zeggen simpelweg dat je voor elk uur het tarief inclusief BTW en inkoopvergoeding betaald/krijgt afhankelijk van levering/teruglevering in dat uur. En per jaar word alleen de energiebelasting inclusief BTW verrekend. BTW over kaal en inkoopvergoeding en de inkoopvergoeding zelf houd je dus.

Heel benieuwd hoe lang ze dit zo blijven doen.

• Sicco92
Heronimo schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 14:28:
[...]

Bij directe navraag bij Tibber blijkt dat je inderdaad de BTW ook terug krijgt. Ze zeggen simpelweg dat je voor elk uur het tarief inclusief BTW en inkoopvergoeding betaald/krijgt afhankelijk van levering/teruglevering in dat uur. En per jaar word alleen de energiebelasting inclusief BTW verrekend. BTW over kaal en inkoopvergoeding en de inkoopvergoeding zelf houd je dus.

Heel benieuwd hoe lang ze dit zo blijven doen.
Ah, dat zou fijn zijn. Sowieso fijn dat we bij Tibber blijkbaar meer krijgen dan alleen de spotprijs, maar ik blijf het wel gerommel vinden dat ze die uitleg om de zoveel tijd weer veranderen. Dat scenario maakt wel veel duidelijk, maar als ik jou zo hoor dan klopt die ook weer niet omdat je alsnog de BTW uitbetaald krijgt. Leuk die extraatjes, maar duidelijkheid is ook wel fijn soms :)

• Heronimo
Sicco92 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 14:44:
[...]

Ah, dat zou fijn zijn. Sowieso fijn dat we bij Tibber blijkbaar meer krijgen dan alleen de spotprijs, maar ik blijf het wel gerommel vinden dat ze die uitleg om de zoveel tijd weer veranderen. Dat scenario maakt wel veel duidelijk, maar als ik jou zo hoor dan klopt die ook weer niet omdat je alsnog de BTW uitbetaald krijgt. Leuk die extraatjes, maar duidelijkheid is ook wel fijn soms :)
Ja en ook wel handig om het precies te weten als je gaat handelen met een thuisbatterij en/of de zonnepanelen bij de juiste prijs wilt afschakelen. Ik ging tot nu toe uit van afschakelen bij Tibber prijs van 15,3 cent ivm de energiebelasting. Maar als je dus de inkoopvergoeding ook krijgt moet je pas afschakelen bij 13,2 cent.

@KC27 @Domba jullie hebben toch een thuisbatterij en Tibber? Welke tarieven houden jullie aan voor de optimalisatie?

• V_ger
Hoe ga je anders vaststellen over welke uren je wel of niet de btw terugkrijgt? Over de goedkope of juist de dure uren? Of over de eerste, of juist de laatste. Per maand, kwartaal, jaar?

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12:33
Even kijken of ik het goed begrijp.

Als je over een contract jaar (=saldeer periode) minder terug levert dan afneemt, hoef je pas bij een beursprijs van -13,2 ct je zonnepanelen af te schakelen. Omdat je de energiebelasting kunt salderen. Dus tot -13,2 ct krijg je nog geld.

Als je over een contract jaar méér terug levert dan afneemt, dan moet je de solar afschakelen zodra de beursprijs negatief wordt. Anders kost het je echt geld.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• V_ger
Pim57 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 15:14:

Als je over een contract jaar (=saldeer periode) minder terug levert dan afneemt, hoef je pas bij een beursprijs van -13,2 ct je zonnepanelen af te schakelen. Omdat je de energiebelasting kunt salderen. Dus tot -13,2 ct krijg je nog geld.

Als je over een contract jaar méér terug levert dan afneemt, dan moet je de solar afschakelen zodra de beursprijs negatief wordt. Anders kost het je echt geld.
Ja, maar als je regelmatig afschakelt, lever je dan nogsteeds meer terug dan je verbruikt?
Misschien is die grens wel lastig vast te stellen.

• Heronimo

En in het geval van Tibber en netto overschot moet je dus afschakelen bij beursprijs = -inkoopvergoeding

• Sicco92
Dus tot -13,2 ct krijg je nog geld.
Nee, tot een beursprijs van ongeveer -15,3 cent (incl. BTW). De inkoopvergoeding van 2,178 cent krijg je bij Tibber ook terug voor je hele salderingsvolume. Bij een beursprijs van -13,2 krijg je dus nog steeds 2 cent, dus de beursprijs kan nog een stukje lager liggen voordat je echt zou moeten betalen.

Let op, dit geldt dus alleen voor Tibber en de huidige manier van afrekenen die ze hanteren. Bij veel andere leveranciers zou jouw -13,2 cent wel kloppen, omdat die alleen maar de inkoopvergoeding salderen binnen het uur, bijvoorbeeld als je in het eerste half uur 1 kWh verbruikt en in het tweede half uur binnen datzelfde uur 1 kWh teruglevert. Dat is hoe het 'hoort' volgens mij, maar Tibber lijkt dus meer terug te geven.

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Heronimo schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 14:48:
[...]

Ja en ook wel handig om het precies te weten als je gaat handelen met een thuisbatterij en/of de zonnepanelen bij de juiste prijs wilt afschakelen. Ik ging tot nu toe uit van afschakelen bij Tibber prijs van 15,3 cent ivm de energiebelasting. Maar als je dus de inkoopvergoeding ook krijgt moet je pas afschakelen bij 13,2 cent.

@KC27 @Domba jullie hebben toch een thuisbatterij en Tibber? Welke tarieven houden jullie aan voor de optimalisatie?
Ik heb in mijn script/addon voor levering en teruglevering hetzelfde tarief [ (kaal + eb + opslag) x 1,21 ] staan omdat ik nog al mijn "winterverbruik" kan salderen. Met de zachte winter (en dus minder verbruik van mijn wp) ziet het er wel naar uit dat ik ergens in augustus alles heb gesaldeerd (mijn contractperiode loopt vanaf 1 september tot 1 september). Zodra ik dat punt heb bereikt (of zie dat het dichtbij komt) wijzig ik het teruglevering tarief naar de kale prijs excl BTW, maar als ik het hier zo lees moet dat dus incl. BTW zijn?

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

• Domba
  • Nu online
@Heronimo Ik heb op het moment geen Tibber.
Ik kreeg koude voeten toen Tibber van plan was per 1 oktober 2023 geen positieve facturen meer uit te betalen en in een spaarpotje te stoppen.
Het plan voor 1 september 2023 om een verschillende opslag voor afname en teruglevering struikelde, omdat ACM uurprijs + opslag ziet als het kale levertarief. Eerder in 2023 had Zonneplan al het idee, maar kreeg ook geen toestemming, waarna ze geen groene certificaten van oorsprong meer inkopen, maar de aller goedkoopste.

• Heronimo
Domba schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 17:16:
@Heronimo Ik heb op het moment geen Tibber.
Ik kreeg koude voeten toen Tibber van plan was per 1 oktober 2023 geen positieve facturen meer uit te betalen en in een spaarpotje te stoppen.
Het plan voor 1 september 2023 om een verschillende opslag voor afname en teruglevering struikelde, omdat ACM uurprijs + opslag ziet als het kale levertarief. Eerder in 2023 had Zonneplan al het idee, maar kreeg ook geen toestemming, waarna ze geen groene certificaten van oorsprong meer inkopen, maar de aller goedkoopste.
Ok. Frank Energie lijkt wel verschil in inkoopvergoeding en verkoopvergoeding te rekenen per uur, benieuwd hoe die dat dan verantwoorden naar de ACM.

Hoe doet de leverancier waar je nu bij zit de verrekening bij netto overschot?

• Domba
  • Nu online
Heronimo schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 17:19:
[...]

Ok. Frank Energie lijkt wel verschil in inkoopvergoeding en verkoopvergoeding te rekenen per uur, benieuwd hoe die dat dan verantwoorden naar de ACM.

Hoe doet de leverancier waar je nu bij zit de verrekening bij netto overschot?
ANWB, weet ik nog niet, daar ze met voorschot rekenen op jaarbasis
Rond 10 februari hebben ze nog laatste kwartaal 23 nog gecorrigeerd, lijkt nu in orde.
Ik kwam paar kWh tekort.
Miste nog paar kwartier, vergelijkbaar met probleem bij Tibber in de eerste 4 maanden van 2023.

Op de een of andere manier hebben ze een verificatie in de software zitten die kwartier gegevens skipped, omdat ik mij met een thuisaccu geheel niet gedraag naar een bekend profiel door de goekoopste uren voor afname eruit te kiezen en duurste voor teruglevering.

• Domba
  • Nu online
ANWB, 2e keer deze maand wordt niet bijgewerkt sinds 19 feb, slimme meter is laatste 2 dagen wel uitgelezen door netwerkbeheerder

• sideriusj
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-11 22:24

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

Domba schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 10:28:
ANWB, 2e keer deze maand wordt niet bijgewerkt sinds 19 feb, slimme meter is laatste 2 dagen wel uitgelezen door netwerkbeheerder
Hoe weet je dat de slimme meter wel is uitgelezen door de netwerkbeheerder ???

• Raymond P
Stedin meldt dat op hun website nadat je ingelogd bent. Een dienst van een derde bijvoorbeeld helpt ook.

En heel analoog kan je ook ff naar je meter lopen en op de knop drukken. :p

[ Voor 21% gewijzigd door Raymond P op 22-02-2024 13:50 ]

- knip -

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:43
Ik heb nog een melding lopen bij de ANWB dat de data op de website niet klopt ten opzichte van mijn eigen data. Dit is gekomen nadat m'n slimme meter in storing heeft gestaan en ook nadat er een keer een dag geen data stond. Voorbeeld is 10 feb.:

Volgens de ANWB site:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sQRuhxKf-CQwFYd6ORj7Y3HSXeQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4UpVfXTxtNK71B3kXMIRPjIg.png?f=user_large

Volgens HomeAssistant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XQIttK3pvDtCZzUqEnGZiK4r44k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X4Ri1XyZP3M6MUG6BBDyi7Rj.png?f=fotoalbum_large

De melding staat nu een week open en ze hebben 2 weken om te reageren.

Ik heb mij ook aangemeld bij slimmemeterportal.nl en daar staat de data wel goed.

[ Voor 4% gewijzigd door AWEF op 22-02-2024 15:42 ]

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@AWEF Dat geschat en werkelijk gebruik correleert gewoon te mooi om te kunnen kloppen.

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:43
franssie schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 15:44:
@AWEF Dat geschat en werkelijk gebruik correleert gewoon te mooi om te kunnen kloppen.
Yep en het komt ook totaal niet overeen met het werkelijke gebruik.

Dit is 1 dag, maar ik heb in totaal 4 dagen met dit patroon. Het lijkt er op dat ze bepaalde dagen missen en vervolgens het verbruik gewoon verdelen volgens het verwacht verbruik.
Nu staat er wel in de kleine lettertjes dat er aan de getoonde informatie geen rechten kunnen worden ontleend, maar bij navraag bleek dat het ook hun back-end systemen niet goed stond.

Ik hou het in ieder geval even goed in de gaten. Bij mij mist nu ook weer de data van 20 en 21 feb. (terwijl deze wel bij slimmemeterportal.nl te vinden zijn). Ben benieuwd hoe dat er straks uit gaat zien.

• sideriusj
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-11 22:24

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

Raymond P schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 13:49:
Stedin meldt dat op hun website nadat je ingelogd bent. Een dienst van een derde bijvoorbeeld helpt ook.

En heel analoog kan je ook ff naar je meter lopen en op de knop drukken. :p
Dat is netjes, Liander geeft het niet door als er geen meterstanden meer binnen komen.

Naar de meter lopen en op de knop drukken, dat kan. Maar wat zegt dat??. Zijn de meterstanden goed aangekomen, dat weet je niet. Je hebt geen enkele garantie. Met een dynamisch contract is het van groot belang dat de standen goed aan komen.

[ Voor 21% gewijzigd door sideriusj op 22-02-2024 18:48 ]

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15:40
sideriusj schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 17:21:
[...]

Dat is netjes, Liander geeft het niet door als er geen meterstanden meer binnen komen.

Naar de meter lopen en op de knop drukken, dat kan. Maar wat zegt dat??. Zijn de meterstanden goed aangekomen, dat weet je niet. Je hebt geen enkele garantie. Met een dynamisch contract is het van groot belang dat de standen goed aan komen.
Dat vraag ik me dus ook al een hele tijd af: hoe weet je of dynamische tarieven juist worden verrekend? Als ik vandaag kijk naar de prijzen voor morgen, dan zie ik morgen niet meer wat de prijzen van gisteren waren (of je moet al iedere dag een schermafdruk maken). Maar hoe weet je over een maand of over een jaar als de jaarrekening komt dat gerekend is met de juiste tarieven. We zien in de vorige posts dat de techniek het ook wel eens kan laten afweten. Ik ben lid van Enelogic en ook daar zie je vaak dat de meterstanden niet zijn ontvangen door een storing.

• Willempie27
MajaMestreech schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 21:45:
[...]

Dat vraag ik me dus ook al een hele tijd af: hoe weet je of dynamische tarieven juist worden verrekend? Als ik vandaag kijk naar de prijzen voor morgen, dan zie ik morgen niet meer wat de prijzen van gisteren waren (of je moet al iedere dag een schermafdruk maken). Maar hoe weet je over een maand of over een jaar als de jaarrekening komt dat gerekend is met de juiste tarieven. We zien in de vorige posts dat de techniek het ook wel eens kan laten afweten. Ik ben lid van Enelogic en ook daar zie je vaak dat de meterstanden niet zijn ontvangen door een storing.
Ik hou ze zelf bij in Home Assistent. En natuurlijk heb ik ook wel eens een korte storing maar ook wel een maanden niet. Je kan snel per dag kijken over het overeenkomt met de leverancier.

Hier heb ik dan geen ervaring mee. Maar met HomeWizzard kan je volgens mij ook per dag / maand je verbruik zien inclusief prijs maar kost nu wel 5 euro per maand.

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
Willempie27 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 21:53:
[...]

Ik hou ze zelf bij in Home Assistent. En natuurlijk heb ik ook wel eens een korte storing maar ook wel een maanden niet. Je kan snel per dag kijken over het overeenkomt met de leverancier.

Hier heb ik dan geen ervaring mee. Maar met HomeWizzard kan je volgens mij ook per dag / maand je verbruik zien inclusief prijs maar kost nu wel 5 euro per maand.
Correctie: Homewizard Energy+ Kost 0.99 Euro per maand. Je data blijft dan lang bewaard en je kan downloads doen van je meterstanden per kwartier. Ik heb het een paar maanden gebruikt maar heb nog geen dynamisch contract dus ben er weer mee gestopt.

• Willempie27
WillemD61 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 22:19:
[...]

Correctie: Homewizard Energy+ Kost 0.99 Euro per maand. Je data blijft dan lang bewaard en je kan downloads doen van je meterstanden per kwartier. Ik heb het een paar maanden gebruikt maar heb nog geen dynamisch contract dus ben er weer mee gestopt.
Ja ik zie het, dacht dat ik pas een aanbieding kreeg van 5 euro maand. Maar 99ct valt mee inderdaad.

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
MajaMestreech schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 21:45:
[...]
Op diverse plekken kan je ook historische prijzen vinden/downloaden, en als je iets van homeautomation hebt is het natuurlijk ook handig om die dingen zelf te loggen/bijhouden. (Entso-e, enever o.a.)

Maar het gaat me zelf ook wel weer wat ver om de hele stroomrekening van de leverancier te gaan narekenen, ik kijk niet veel verder dan het aantal kwh's en het gemiddelde tarief van die maand.

Het is vooral prettig om te zien dat mijn gewogen maandgemiddelde tarief ruim lager ligt dan dat ik met een 'vast' of 'variabel' tarief zou betalen. Het help natuurlijk dat ik vrij veel load kan shiften naar goedkope tijden (auto laden, nu net nog voor ~15ct/kwh, warmtepomp, boiler, vaatwas en wasmachine, vooral in de nacht)

[ Voor 13% gewijzigd door markjanssen op 23-02-2024 01:12 ]

• NielsvdBeek
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 15:45
De combinatie met homewizard met historisch verbruik is voor je eigen administratie erg prettig. Dynamisch is ook zonder je verbruik naar de goedkope uren te schuiven voordeliger dan variabel of vast.

De trend in de grafiek van dynamische prijzen over de afgelopen maanden is een een daling van het gemiddelde tarief.

pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-11 18:41
Goedendag, helaas heb ik sinds de 19e geen actueel verbruik meer staan van mijn verbruik. Meer mensen die dit hebben? De meter geeft wel netjes aan dat hij rond 06:30 de data doorstuurt naar de netbeheerder.

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

• boschaj
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-10 23:07
Ervaringen ANWB energie.

Het was een moeilijke start maar een jaar lang tevreden stroom/gas afgenomen.
De App is niet perfect maar biedt voldoende info.

Maar toen kwam de jaarafrekening. Zoals was te voorzien kwamen nu de gevolgen van de moeizame start, de 1ste factuur van bijna 800 euro was niet in de jaarafrekening meegenomen.
Gebeld en samen met een vriendelijk medewerker geconstateerd dat dit het geval was en dat de 1ste nota gecrediteerd moet worden. Hij maakte een Case aan en het zou goedkomen.
Na 2 weken gebeld.. Antwoord we hebben een SLA van 2 x 2 weken, belt U dan aub terug.
Na opnieuw 2 weken gebeld.. Antwoord we hebben het druk, belt U aub over 2 weken terug.

We zijn het eens over het probleem en de oplossing vanaf dag 1, 4 weken wachten en er is niets opgelost. Niet eens een reactie van wij lossen het direct op en/of we bellen U. Over 2 weken mag ik weer bellen.
Een Manager spreken kan niet, bij klachten wordt geadviseerd: google op anwb energie klachtenformulier.
Het formulier is succesvol verzonden... We streven er naar om je binnen 10 werkdagen een reactie te geven…

Conclusie bij problemen\klachten heb je geduld nodig.

• Domba
  • Nu online
Henkie-Jan schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 09:37:
Goedendag, helaas heb ik sinds de 19e geen actueel verbruik meer staan van mijn verbruik. Meer mensen die dit hebben? De meter geeft wel netjes aan dat hij rond 06:30 de data doorstuurt naar de netbeheerder.
Zelfde, gisteren via app een "reset" gevraagd.
Alles zou volgens ANWB weer goed staan.
Ik zie echter nog geen verbetering, vanaf 19 februari ontbreken de datagegevens, vandaag weer contact gezocht via app, wacht nog op een eerste antwoord.

• Xilion
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-11 21:38
boschaj schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 10:09:
Ervaringen ANWB energie.

Het was een moeilijke start maar een jaar lang tevreden stroom/gas afgenomen.
De App is niet perfect maar biedt voldoende info.

Maar toen kwam de jaarafrekening. Zoals was te voorzien kwamen nu de gevolgen van de moeizame start, de 1ste factuur van bijna 800 euro was niet in de jaarafrekening meegenomen.
Gebeld en samen met een vriendelijk medewerker geconstateerd dat dit het geval was en dat de 1ste nota gecrediteerd moet worden. Hij maakte een Case aan en het zou goedkomen.
Na 2 weken gebeld.. Antwoord we hebben een SLA van 2 x 2 weken, belt U dan aub terug.
Na opnieuw 2 weken gebeld.. Antwoord we hebben het druk, belt U aub over 2 weken terug.

We zijn het eens over het probleem en de oplossing vanaf dag 1, 4 weken wachten en er is niets opgelost. Niet eens een reactie van wij lossen het direct op en/of we bellen U. Over 2 weken mag ik weer bellen.
Een Manager spreken kan niet, bij klachten wordt geadviseerd: google op anwb energie klachtenformulier.
Het formulier is succesvol verzonden... We streven er naar om je binnen 10 werkdagen een reactie te geven…

Conclusie bij problemen\klachten heb je geduld nodig.
Ik ben blij dat ik je bericht lees, want na controle heb ik namelijk precies hetzelfe probleem. Net gebeld en is inderdaad ook bevestigd vanuit ANWB. Ik zou binnen 10 dagen een mail hierover krijgen.

Misschien verstandig voor andere ANWB Energie klanten om ook even goed te checken of er geen betaling ontbreekt op de jaarafrekeing!

• cautje
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-11 15:57
Goedemiddag,

Ik zit met een dilemma waar ik niet uitkom.
Ik heb al bijna 3 jaar dynamische stroom, eerst van Tibber en nu van Zonneplan.
Ik wek iets meer stroom op dan ik gebruik en wij sturen sterk op stroom gebruiken als er zonnestoom beschikbaar is of als de prijzen laag zijn. Deels automatsich via Homey.
Dit werkt goed en we vinden het ook leuk om te doen.

Nu wil ik helemaal van het gas af, het laatste hobbeltje is nog het gas fornuis met ca 2 m2 per maand.
Hiervoor wil ik een inductieplaat kopen en dan het gas af laten sluiten.
Nu zal het koken juist in de avond piek gaan plaats vinden rond 18:00 uur.
Ik kom er niet uit of het verstandig is om voor zolang het nog duurt terug te gaan naar bijvoorbeeld Eneco met een vast stroom contract en salderen?

Wie kan hier wat zinnigs over zeggen?

Bedankt!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:42
cautje schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 12:11:
Goedemiddag,

Ik wek iets meer stroom op dan ik gebruik en wij sturen sterk op stroom gebruiken als er zonnestoom beschikbaar is of als de prijzen laag zijn. Deels automatsich via Homey.

Nu wil ik helemaal van het gas af, het laatste hobbeltje is nog het gas fornuis met ca 2 m2 per maand.
Ik kom er niet uit of het verstandig is om voor zolang het nog duurt terug te gaan naar bijvoorbeeld Eneco met een vast stroom contract en salderen?

Bedankt!
Je vraag is hier een beetje off-topic,
Maar inductiekoken is maar een fractie van het totale stroomverbruik. De meerkosten daarvan zullen een stuk minder zijn dan het voordeel van dynamisch t.o.v. vast.
En je bespaart al een behoorlijk bedrag door van gas af te gaan.

Maar als je het precies wil weten dan zal je alles in een spreadsheet moeten zetten.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Coolblue heeft het over 175 kWh per jaar voor een inductiekookplaat, zeg 0,5 kWh per dag. Vandaag tussen 18-19 uur ben je dan bij Zonneplan 26 / 2 = 13 cent kwijt, vaak nog wel minder dan dat. Ik zou alleen daarvoor niet overstappen. Je hebt zonnepanelen en als de dagen langer en zonniger worden zal die kookplaat ook steeds meer op eigen zonnestroom draaien.

[ Voor 15% gewijzigd door user109731 op 23-02-2024 12:32 ]

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-11 22:42
Goedemiddag,

Bedankt!
Als het formuis de laatste gasverbruiker is, dan is het verstandiger deze weg te doen voor een inductieplaat.

Het rekensommetje is heel makkelijk. Het aanhouden van je gasaansluiting kost geld. Ik betaal er ongeveer 25 euro per maand voor. Dan nog die 2m2, dus in totaal hang je tegen de 30 euro aan, puur om te koken. Met mijn vaste contract moet ik dat met 4 vermenigvuldigen, en dan heb ik 120kWh wat ik mag verbruiken voor ik over die 30 euro heen ga.

Nu kook ik reeds op inductie, en dat doet 0.2-0.3kWh / kooksessie. Dus dat is peanuts vergeleken bij wat je voor gas betaalt en voor jou is het verstandig om inductie te gaan koken. Het contract maakt echt niet uit, die plaat zorgt niet voor iets wat je ziet in je verbruik.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• cautje
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-11 15:57
Allemaal bedankt voor de input!
Ik ga het gas vandaag opzeggen en blijf fijn dynamisch 👍🏻👍🏻👍🏻

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-11 22:42
cautje schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 13:09:
Allemaal bedankt voor de input!
Ik ga het gas vandaag opzeggen en blijf fijn dynamisch 👍🏻👍🏻👍🏻
Let even op. Men wil vaak kosten in rekening brengen. Dat is niet de bedoeling. Er is een topic op Tweakers waarin wordt besproken hoe je gratis van het gas af komt.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-11 18:41
Domba schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 10:19:
[...]

Zelfde, gisteren via app een "reset" gevraagd.
Alles zou volgens ANWB weer goed staan.
Ik zie echter nog geen verbetering, vanaf 19 februari ontbreken de datagegevens, vandaag weer contact gezocht via app, wacht nog op een eerste antwoord.
Plots heb ik tot nu toe weer alle standen tot gisteren binnen. Blijkbaar is er toch iets gefixt. Zit in het Rendo Netbeheer gebied.

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

Pagina: 1 ... 201 ... 306 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels