Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:11
Henkie-Jan schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 13:34:
[...]
Plots heb ik tot nu toe weer alle standen tot gisteren binnen. Blijkbaar is er toch iets gefixt. Zit in het Rendo Netbeheer gebied.
20 februari is nu verschenen, ontbreken nog 21 & 22 februari, lijkt wel of ze het met de hand doen of per uur.

edit: nu zijn gegevens van 21 februari verschenen in app (nog geen antwoord van anwb op mijn melding van morgen)

@sideriusj Van netwerkbeheerder weet ik deze keer dat het in het deel zit waarvoor ANWB energie de aanspreek partner is.
Het zal Murphy niet zijn, want ik heb aan mijn zijde ook nog iets, ik heb een uitlees code 3 ipv 5, maar netwerkbeheerder krijgt wel kwartierstanden correct binnen.

[ Voor 8% gewijzigd door Domba op 23-02-2024 14:13 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
cautje schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 13:09:
Allemaal bedankt voor de input!
Ik ga het gas vandaag opzeggen en blijf fijn dynamisch πŸ‘πŸ»πŸ‘πŸ»πŸ‘πŸ»
Begrijp ik eerlijk gezegd niet. Je kan nog salderen en het lijkt erop dat je nettoverbruik met die inductieplaat op 0 uitkomt. Dat betekent dat je niets betaalt voor levering.

Is het bij Tibber dan zo dat je er nog geld aan overhoudt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:58
Wolly schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 14:11:
[...]

Begrijp ik eerlijk gezegd niet. Je kan nog salderen en het lijkt erop dat je nettoverbruik met die inductieplaat op 0 uitkomt. Dat betekent dat je niets betaalt voor levering.

Is het bij Tibber dan zo dat je er nog geld aan overhoudt?
@cautje het besluit door te gaan met dynamisch staat los van de vraag die je hier stelde over van het gas af gaan met je minimale gasverbruik..

Dus ik sluit me aan bij Wolly.. je kan toch beter gaan salderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cautje
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-06 11:45
Jazco2nd schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 15:52:
[...]

@cautje het besluit door te gaan met dynamisch staat los van de vraag die je hier stelde over van het gas af gaan met je minimale gasverbruik..

Dus ik sluit me aan bij Wolly.. je kan toch beter gaan salderen?
Klopt, mijn eerste vraag was eigenlijk.
Wat zou beter zijn in mijn situatie als ik overga op elektrisch koken tijden de piek uren van het dynamisch tarief.
Ik vind dynamisch op zich leuker en eerlijker, ook zijn we er al op ingericht.
Het is lastig om te zeggen of het financieel nu net een beetje beter of slechter is.
Zeker gezien de wijzigingen die eraan komen op het gebied van terug lever vergoeding bij vaste contracten.

Wat zou een goede aanbieder zijn voor een vast contract met salderen en geen teruglever vergoeding?
En is dat dan echt voordeliger dan dynamisch?
Ik lever nu iets meer terug dan ik verbruik en ik heb nog geen eigen laadpaal.

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 17:01
Xilion schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 10:55:
[...]

Ik ben blij dat ik je bericht lees, want na controle heb ik namelijk precies hetzelfe probleem. Net gebeld en is inderdaad ook bevestigd vanuit ANWB. Ik zou binnen 10 dagen een mail hierover krijgen.

Misschien verstandig voor andere ANWB Energie klanten om ook even goed te checken of er geen betaling ontbreekt op de jaarafrekeing!
Hier ook een anomaliteit. Contract gestart in begin januari 2023 en in december 2022 reeds een voorschot betaald, maar geen gas afgenomen. Het bedrag dat ANWB aan voorschotten verrekend met mijn verbruik is exact de som van de maandelijkse bedragen van jan 2023 tot en met december 2023. Dus dat klopt wel, voor het kalenderjaar.
Maar de aanzienlijke factuur van het voorschot van december 2022 is verdwenen in β€œthin air”.
Maandag maar eens bellen. En net een klachten formulier ingevuld. Streven is om in 10 dagen te antwoorden. We gaan het zien.

[ Voor 8% gewijzigd door EVfan op 24-02-2024 15:09 ]

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Nu online
asing schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 13:13:
[...]

Let even op. Men wil vaak kosten in rekening brengen. Dat is niet de bedoeling. Er is een topic op Tweakers waarin wordt besproken hoe je gratis van het gas af komt.
Onlangs geappt met GC over wat er gebeurd als je van het gas afgaat. Blijkt dat ze daar blij mee zijn en geen kosten rekenen :) (moet wel zeggen dat ze over het algemeen een zeer vriendelijke manier communiceren, kwestie van goede communicatiecursus). Op internet gemakkelijk te vinden dat per 1 februari ook de netbeheerders geen kosten meer in rekening brengen voor het verwijderen van de gasaansluiting. Valkuil: als je persΓ© zelf een datum wilt plannen dan lost het alsnog geld!

1 op 1 tekst van netbeheer nederland`;

Afmelden via mijnaansluiting.nl

Huishoudens en andere kleinverbruikers die hun huis aardgas vrij maken kunnen vanaf 1 februari 2024 via mijnaansluiting.nl aan hun netbeheerder melden vanaf welke datum zij hun aansluiting niet meer gebruiken. De netbeheerder zorgt er vervolgens voor dat de niet meer in gebruik zijnde aansluiting uiteindelijk veilig verwijderd wordt. Klanten die β€˜van het gas af gaan’ zeggen ook hun leveringscontract per diezelfde datum op. Dit betekent dat zij vanaf het moment dat zij geen gas meer verbruiken geen maandelijkse kosten meer maken voor hun gasaansluiting. De netbeheerder plant vervolgens zelf de werkzaamheden die gemoeid zijn met het verwijderen van de gasaansluiting. Het verwijderen van de gasaansluiting is in dat geval kosteloos voor de consument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 10-06 22:44
Rojado schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 20:38:
[...]

Onlangs geappt met GC over wat er gebeurd als je van het gas afgaat. Blijkt dat ze daar blij mee zijn en geen kosten rekenen :) (moet wel zeggen dat ze over het algemeen een zeer vriendelijke manier communiceren, kwestie van goede communicatiecursus). Op internet gemakkelijk te vinden dat per 1 februari ook de netbeheerders geen kosten meer in rekening brengen voor het verwijderen van de gasaansluiting. Valkuil: als je persΓ© zelf een datum wilt plannen dan lost het alsnog geld!

Huishoudens en andere kleinverbruikers die hun huis aardgas vrij maken kunnen vanaf 1 februari 2024 via mijnaansluiting.nl aan hun netbeheerder melden vanaf welke datum zij hun aansluiting niet meer gebruiken. De netbeheerder zorgt er vervolgens voor dat de niet meer in gebruik zijnde aansluiting uiteindelijk veilig verwijderd wordt. Klanten die β€˜van het gas af gaan’ zeggen ook hun leveringscontract per diezelfde datum op. Dit betekent dat zij vanaf het moment dat zij geen gas meer verbruiken geen maandelijkse kosten meer maken voor hun gasaansluiting. De netbeheerder plant vervolgens zelf de werkzaamheden die gemoeid zijn met het verwijderen van de gasaansluiting. Het verwijderen van de gasaansluiting is in dat geval kosteloos voor de consument.
Let op, wellicht deze eerst even doorlezen: Gas de deur uit doen: Gratis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:34
Rojado schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 20:38:
[...]

Dat is heel recent gewijzigd dus. Wel even blijven opletten dat het inderdaad gratis is voor je. Ik vind het heel netjes van ze, maar ze moesten ook wel. Kosten rekenen voor van het gas af gaan is een beetje een nono nu.

Afijn, het topic is ook genoemd dus daar kan je even in kijken.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-06 21:45
Domba schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 14:04:
[...]

@sideriusj Van netwerkbeheerder weet ik deze keer dat het in het deel zit waarvoor ANWB energie de aanspreek partner is.
Het zal Murphy niet zijn, want ik heb aan mijn zijde ook nog iets, ik heb een uitlees code 3 ipv 5, maar netwerkbeheerder krijgt wel kwartierstanden correct binnen.
Hoe bedoel je uitleescode 3 ipv 5? En hoe kan je dat zien dan?

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:11
Henkie-Jan schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 15:21:
[...]
Hoe bedoel je uitleescode 3 ipv 5? En hoe kan je dat zien dan?
logboek van slimme meter houdt laatste actie voor elk van 6 reden vast met datum en tijd.

Als je met knop door laatste standen scrolt, bij logboek zie de laatste actie, als je dan knop langer ingedrukt houdt zie de overige meldingen in het logboek

code 1: technisch beheer van de meter
code 2: technisch beheer van het elektriciteitsnet
code 3: uitlezen van actuele meterstanden, dag-standen of maand-standen van elektriciteitsmeter.
code 4: uitlezen van actuele meterstanden, dag-standen of maand-standen van de gasmeter
code 5: uitlezen van kwartierstanden van de elektriciteitsmeter.
code 6: uitlezen van de uurstanden van de gasmeter.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• byjove
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22-05 08:39
Dag allen,

Ik ben bezig met een software modelletje om elektriciteitsprijzen door te rekenen bij een dynamisch energiecontract, waarbij dus de prijs per uur geldt. Wat ik me afvroeg is hoe de BTW wordt berekend op momenten van negatieve prijzen. Moet de leverancier dan de BTW betalen over het (negatieve) bedrag? En moet de consument deze dan afdragen?

In de posts in dit forum lijkt het erop dat dat onderling wordt verrekend maar dat lijkt me belastingtechnisch niet juist..? En wat gebeurt er dan als je per saldo geld terug krijgt?

Weet iemand hoe dit werkt danwel waar ik deze info kan vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 14:39
byjove schreef op zondag 25 februari 2024 @ 12:25:
Dag allen,

Ik ben bezig met een software modelletje om elektriciteitsprijzen door te rekenen bij een dynamisch energiecontract, waarbij dus de prijs per uur geldt. Wat ik me afvroeg is hoe de BTW wordt berekend op momenten van negatieve prijzen. Moet de leverancier dan de BTW betalen over het (negatieve) bedrag? En moet de consument deze dan afdragen?

In de posts in dit forum lijkt het erop dat dat onderling wordt verrekend maar dat lijkt me belastingtechnisch niet juist..? En wat gebeurt er dan als je per saldo geld terug krijgt?

De BTW wordt gesaldeerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rondebru
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-05 13:58
cautje schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 12:11:
Goedemiddag,

Ik zit met een dilemma waar ik niet uitkom.
Ik heb al bijna 3 jaar dynamische stroom, eerst van Tibber en nu van Zonneplan.
Ik wek iets meer stroom op dan ik gebruik en wij sturen sterk op stroom gebruiken als er zonnestoom beschikbaar is of als de prijzen laag zijn. Deels automatsich via Homey.
Dit werkt goed en we vinden het ook leuk om te doen.

Nu wil ik helemaal van het gas af, het laatste hobbeltje is nog het gas fornuis met ca 2 m2 per maand.
Hiervoor wil ik een inductieplaat kopen en dan het gas af laten sluiten.
Nu zal het koken juist in de avond piek gaan plaats vinden rond 18:00 uur.
Ik kom er niet uit of het verstandig is om voor zolang het nog duurt terug te gaan naar bijvoorbeeld Eneco met een vast stroom contract en salderen?

Wie kan hier wat zinnigs over zeggen?

Bedankt!
Waarom van Tibber naar Zonneplan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• byjove
Hoe kom je aan die informatie? Het zou kunnen maar het lijkt me erg onwaarschijnlijk; iemand moet die BTW betalen lijkt me ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dalenbloem
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 03-01 05:57
rondebru schreef op zondag 25 februari 2024 @ 13:54:
[...]

Waarom van Tibber naar Zonneplan?
Boven de 1523 KWh per jaar is Zonneplan goedkoper dan Tibber.
Dat zou een reden kunnen zijn.
Het vastrecht van Zonneplan is €2,26 hoger, hun opslag is €0,0178 lager.
Het omslagpunt ligt bij (12 * 2,26) : 0,0178 = 1523,6 KWh per jaar.
Daarboven is Zonneplan goedkoper, daaronder Tibber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
byjove schreef op zondag 25 februari 2024 @ 17:42:
[...]

Hoe kom je aan die informatie? Het zou kunnen maar het lijkt me erg onwaarschijnlijk; iemand moet die BTW betalen lijkt me ...
Omdat alle kosten worden gesaldeerd.
Dus lever je 1 kWh terug en je neemt er 1 af dan krijgt je dus alle kosten terug, energiebelasting, BTW, inkoopvergoeding etc.

Lever je extra terug krijg je alleen de kale prijs dus zonder belasting en BTW.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Dalenbloem schreef op zondag 25 februari 2024 @ 17:47:
[...]
Boven de 1523 KWh per jaar is Zonneplan goedkoper dan Tibber.
Dat zou een reden kunnen zijn.
Het vastrecht van Zonneplan is €2,26 hoger, hun opslag is €0,0178 lager.
Het omslagpunt ligt bij (12 * 2,26) : 0,0178 = 1523,6 KWh per jaar.
Daarboven is Zonneplan goedkoper, daaronder Tibber.
Je zit er helaas een factor 10 naast... tibber opslag is 0.02178, zonneplan 0.02 (rond)

Dus dan is het:
(12 * 2.26) / (0.02178 - 0.02)
15235 kwh/jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:00
Willempie27 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 18:12:
[...]

Omdat alle kosten worden gesaldeerd.
Dus lever je 1 kWh terug en je neemt er 1 af dan krijgt je dus alle kosten terug, energiebelasting, BTW, inkoopvergoeding etc.

Lever je extra terug krijg je alleen de kale prijs dus zonder belasting en BTW.
Dit is de theorie ja. Maar in de praktijk krijg je bijvoorbeeld bij Tibber ook de BTW terug als je netto teruglevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Heronimo schreef op zondag 25 februari 2024 @ 19:31:
[...]

Dit is de theorie ja. Maar in de praktijk krijg je bijvoorbeeld bij Tibber ook de BTW terug als je netto teruglevert.
Ja in eerste instantie wel. Daarna wordt het eindfactuur opgemaakt en mag teveel uitgekeerde BTW terugbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:51
Willempie27 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 22:25:
[...]

Ja in eerste instantie wel. Daarna wordt het eindfactuur opgemaakt en mag teveel uitgekeerde BTW terugbetalen.
Voorlopig lijk je dat bij Tibber niet terug te hoeven betalen: Sicco92 in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Ik reageerde met de informatie van de website
Ze zouden theoretisch binnen 2 jaar nog een factuur ervan kunnen sturen. Wat ik dan ook raar vind is dat de inkoopvergoeding (lees onbalanskosten en winst) ook uitgekeerd worden.

Scenario 2: Je hebt meer geproduceerd dan verbruikt

Stel, aan het eind van het jaar heb je 3000 kWh opgewekt en 2500 kWh verbruikt. In dit geval kun je 2500 kWh salderen. Voor deze 2500 kWh krijg je zowel de stroomprijs als inkoopvergoeding en belastingen uitgekeerd. Voor de overproductie van 500 kWh heb je recht op de beursprijs en de inkoopvergoeding, maar niet op de belastingen. Echter, omdat we, naast de beursprijs en de inkoopvergoeding, de belastingen al maandelijks aan je hebben uitbetaald, ontvang je nog een factuur van ons voor de te veel uitgekeerde belastingen over de 500 kWh.

[ Voor 4% gewijzigd door Willempie27 op 25-02-2024 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-06 13:32

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

byjove schreef op zondag 25 februari 2024 @ 12:25:

(Stroomprijs + belasting) * BTW. Lastiger is het echt niet.
Belasting is € 0,1088 (ex BTW), dus zolang de stroomprijs niet onder de € -0,1088 komt is de BTW positief.
Bijvoorbeeld: stroomprijs € -0,05: (€ -0,05 + € 0,1088) *1,21 = € 0,071148.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• byjove
Maasluip schreef op maandag 26 februari 2024 @ 09:10:
[...]

(Stroomprijs + belasting) * BTW. Lastiger is het echt niet.
Belasting is € 0,1088 (ex BTW), dus zolang de stroomprijs niet onder de € -0,1088 komt is de BTW positief.
Bijvoorbeeld: stroomprijs € -0,05: (€ -0,05 + € 0,1088) *1,21 = € 0,071148.
Dankjewel. Dit had ik eerst ook maar volgens mij klopt dat niet. Dat zou betekenen dat je 21% "korting" krijgt op de stroomprijs en dat lijkt me -de belastingdienst kennende- erg onwaarschijnlijk. Na wat zoekwerk lijkt het erop dat de BTW wordt gerekend over het absolute bedrag en dat doorgerekend aan de klant (op zich ook wel logisch wellicht).
In het voorbeeld is het dan
stroomprijs € -0,05: ((€ 0,05 + € 0,1088) *0,21) + € 0,1088 + € -0,05 = € 0,092148

Maar ik zal nog wat verder graven om dit te valideren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjoran123
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:50
Hi iedereen,

Ik heb afgelopen september weer een jaarcontract afgesloten op 37cent per kwh en 1,39 per kuub gas.

nu zit ik te twijfelen nu de winter voorbij is alsnog over te gaan op bijvoorbeeld een zonneplan.

Nu begrijp ik dat een opzegboete het verschil is met je nieuwe leverancier,
Dus prijs vandaag Zonneplan, 0,21(hudige tijd) en gas, 1,08

is het ook zo simpel dat de opzegboete het moment van opzeggen berekend wordt bij dynamische(uur) prijzen? iemand daar ervaring mee?

verschil voor nu zou zijn, 0,16 cent en 0,31cent x nog 8 maanden, 1100 gas en 1010 stroom(min zonnepanelen).
Gas= 225,-
Stroom = 106

vraag me heel erg af of het overwegen waard is, mocht de prijs van Zonneplan de zomermaanden nou nog lager worden dan kan dat heel erg in mijn voordeel uitpakken en is de overstapboete het wellicht waard.

Hoor graag jullie mening.... Wellicht zit ik helemaal op verkeerde spoor _/-\o_

Update:
ik zie nu dat niet helemaal klopt wat ik zeg, het gaat om een prijs verschil van de marktprijs, weet iemand waar ik deze marktprijs kan terugvinden??

[ Voor 8% gewijzigd door bjoran123 op 26-02-2024 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Niet online
bjoran123 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 15:38:
Hi iedereen,

Hoor graag jullie mening.... Wellicht zit ik helemaal op verkeerde spoor _/-\o_
Ik vermoed dat alleen je (huidige) energiemaatschappij je duidelijk en zeker kan vertellen wat je opzegboete is/gaat zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mdvmine
  • Laatst online: 12:23
bjoran123 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 15:38:
Ik heb afgelopen september weer een jaarcontract afgesloten op 37cent per kwh en 1,39 per kuub gas.

nu zit ik te twijfelen nu de winter voorbij is alsnog over te gaan op bijvoorbeeld een zonneplan.

Nu begrijp ik dat een opzegboete het verschil is met je nieuwe leverancier,
Niet met de nieuwe leverancier, maar een nieuw (vergelijkbaar) contract van je oude leverancier. Maar voor de details moet je hun bellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@bjoran123 Inderdaad moet je bij je huidige leverancier zijn. Als ze een 6 maands contract hebben kan je daar de prijzen van nemen ter indicatie:
Echter
1) Je gasverbruik heb je grotendeels achter de rug, houden ze daar rekening mee met de eindafrekening?
2) FinancieΓ«l juist zou zijn om de netto contacte waarde van de resterende afname te berekenen: vermoed dat ze verschil in totale cashflow zullen berekenen (want in hun voordeel).

De kans dat het echt voordeliger zal zijn om dit open te breken acht ik niet heel groot; zij hebben die stroom en gas ingekocht op de termijn markt (grotendeels dan) dus je hebt nu nog even zekerheid en omdat je het grootste verbruik al achter je hebt. Waarschijnlijk zijn de verdiensten van variabel nu kleiner. Maar daarvoor heb je wel de zekerheid gehad deze afgelopen winter.

Ik zat nog in het oude regime (van voor 1 juli 2023) en ben met electriciteit wel bij VanDeBron weggegaan, met name omdat ik van hun verlengvoorstel niets begreep, die EUR 50 verdien ik denk ik net terug op electriciteit (zeg EUR 50 / (40c oudvast -25c nieuwvariabel) = 50 / 0,15 = 333 kWh voor een paar maanden. Was dus meer een principe kwestie dan voor het financieel gewin.

[ Voor 18% gewijzigd door franssie op 26-02-2024 16:58 . Reden: ietsje meer interpunctie ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjoran123
Bedankt voor de reactie ik denk indd dat het niet veel verschil gaat zijn…
Maar even uitzitten dan, toch wel erg benieuwd naar overstap naar een dynamisch contract. Gezien met HA thuis veel kan sturen op energieverbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netfast
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
dan ga je toch alleen met je electra? Blijft je gas lekker waar het nu zit. Hoeft niet samen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012

bert pit

asdasd

De vraag is of je de boete terug gaat verdienen. Een belangrijke factor naast de hoogte van de boete is, of je een groot deel van je gebruik kunt sturen richting de goedkope uren.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Laatst online: 06:13
Tibber :

Bij deze willen we je laten weten dat we vanaf 1 april 2024 twee tariefwijzigingen zullen doorvoeren.*

We zullen onze vaste leveringskosten (ook wel bekend als vastrecht) verhogen van €3,99 naar €5,99 per maand. Deze maandelijkse kosten stellen ons in staat om te blijven innoveren en investeren in nieuwe functies, die jou nog meer controle geven om je energierekening te verlagen.

De inkoopvergoeding voor stroom zullen we daarentegen verlagen van €0,02178 per kWh (€0,0180 excl. btw) naar €0,02118 per kWh (€0,0175 excl. btw), omdat we erin zijn geslaagd om onze inkoopkosten omlaag te brengen. Deze vergoeding dekt zowel de onbalanskosten als de kosten voor de Garanties van Oorsprong (GvO’s).**

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:00
kevertje1977 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 12:36:
Tibber :

Bij deze willen we je laten weten dat we vanaf 1 april 2024 twee tariefwijzigingen zullen doorvoeren.*

We zullen onze vaste leveringskosten (ook wel bekend als vastrecht) verhogen van €3,99 naar €5,99 per maand. Deze maandelijkse kosten stellen ons in staat om te blijven innoveren en investeren in nieuwe functies, die jou nog meer controle geven om je energierekening te verlagen.

De inkoopvergoeding voor stroom zullen we daarentegen verlagen van €0,02178 per kWh (€0,0180 excl. btw) naar €0,02118 per kWh (€0,0175 excl. btw), omdat we erin zijn geslaagd om onze inkoopkosten omlaag te brengen. Deze vergoeding dekt zowel de onbalanskosten als de kosten voor de Garanties van Oorsprong (GvO’s).**
Niet onlogisch. Verwacht dat ze door steeds meer klanten met zonnepanelen steeds minder verdienen aan de inkoopvergoeding omdat je die weg saldeert. Dus dan kan je beter het vastrecht wat verhogen en de inkoopvergoeding verlagen als je inkomsten gelijk wilt houden of verhogen als leverancier.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JKP
  • Registratie: April 2008
  • Niet online

JKP

Heronimo schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:04:
[...]

Niet onlogisch. Verwacht dat ze door steeds meer klanten met zonnepanelen steeds minder verdienen aan de inkoopvergoeding omdat je die weg saldeert. Dus dan kan je beter het vastrecht wat verhogen en de inkoopvergoeding verlagen als je inkomsten gelijk wilt houden of verhogen als leverancier.
Een niet noemenswaardige verlaging van € 0,0005. Voor iedereen zonder PV's is het eenvoudigweg een prijsverhoging met € 2,- per maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:21
Heronimo schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:04:
[...]

Gelijk houden?

Je betaalt €2 meer per maand, en bent 0.0006 goedkoper per kWh.

Als je 3333 kWh per maand verbruikt ben je gelijk uit... Voor ongeveer iedereen is dit dus een prijsverhoging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rondebru
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-05 13:58
bilgy_no1 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:16:
[...]

Gelijk houden?

Je betaalt €2 meer per maand, en bent 0.0006 goedkoper per kWh.

Als je 3333 kWh per maand verbruikt ben je gelijk uit... Voor ongeveer iedereen is dit dus een prijsverhoging.
Een forse verhoging van 50%! En ik ben in januari net overgestapt van Next Energy. Kan ik weer terug of zijn zij ook duurder geworden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rianne639
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 02-01 16:55
Ik ben net even met het google bestand bezig geweest en heb de tarieven van Tibber voor mijzelf veranderd naar de nieuwe. En het lijkt erop dat EnergieVanOns en GroeneStroomLokaal dan het voordeligst worden voor alleen het afnemen van elektriciteit.

Iemand ervaring met die partijen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 15:28
Rianne639 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:28:
Ik ben net even met het google bestand bezig geweest en heb de tarieven van Tibber voor mijzelf veranderd naar de nieuwe. En het lijkt erop dat EnergieVanOns en GroeneStroomLokaal dan het voordeligst worden voor alleen het afnemen van elektriciteit.

Dan verbruik je wel heel weinig.

Kijk eens bij Innova.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:16
John245 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:32:
[...]

Dan verbruik je wel heel weinig.

Kijk eens bij Innova.
Innova is toch 1 van de duurste leveranciers voor de gemiddelde gebruiker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JKP
  • Registratie: April 2008
  • Niet online

JKP

Tot eind december zat ik bij GSL met elektriciteit. Overgegaan naar Tibber met elektriciteit en gas bij GSL blijven afnemen. Omdat er administratief het e.e.a. mis is gegaan (bij GSL) voel ik weinig behoefte om het nu alweer te moeten wijzigen.

Verder is GSL prima. De problemen zijn adequaat opgelost. Het lijkt erop dat het administratief soms wat rommelig verloopt. Wanneer je daarmee kunt leven en het geen probleem vindt om (soms) contact te moeten zoeken daarvoor, dan is het een prima partij.

[ Voor 9% gewijzigd door JKP op 28-02-2024 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
SidewalkSuper schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:40:
[...]

Innova is toch 1 van de duurste leveranciers voor de gemiddelde gebruiker?
Kijk eens in de TS.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sicco92
Daar komt juist uit dat Innova heel duur is bij laag verbruik. Het vastrecht is veel hoger dan veel andere leveranciers. Bij een laag verbruik is het vastrecht een veel groter percentage van je totale energierekening, dus kom je hoger uit. Bij een heel hoog verbruik is Innova een goede keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
Exact wat ik dacht ja, Innova is pas interessant vanaf 10.000 kWh per jaar ofzo :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rianne639
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 02-01 16:55
JKP schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:41:
[...]

Tot eind december zat ik bij GSL met elektriciteit. Overgegaan naar Tibber met elektriciteit en gas bij GSL blijven afnemen. Omdat er administratief het e.e.a. mis is gegaan (bij GSL) voel ik weinig behoefte om het nu alweer te moeten wijzigen.

Verder is GSL prima. De problemen zijn adequaat opgelost. Het lijkt erop dat het administratief soms wat rommelig verloopt. Wanneer je daarmee kunt leven en het geen probleem vindt om (soms) contact te moeten zoeken daarvoor, dan is het een prima partij.
Ah ik houd inderdaad niet van teveel gedoe. Dat zijn die paar euro het mij niet waard, heel erg bedankt voor het delen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Deze maandelijkse kosten stellen ons in staat om te blijven innoveren en investeren in nieuwe functies, die jou nog meer controle geven om je energierekening te verlagen.
Als dat is voor de slimme functies die ze aanbieden en wellicht een grote groep die er geen gebruik van maakt kunnen ze beter een soort + abbo creΓ«ren voor de extra functies. Je zou denken dat ze 1 klanten houden vanwege die extra functies en 2 ook 1 van de goedkoopste kunnen zijn voor de andere groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiran
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-06 21:08
Zojuist onderstaande mail van Tibber ontvangen:

β˜€οΈ In tegenstelling tot veel andere leveranciers, zullen wij bij Tibber momenteel geen extra kosten berekenen voor klanten met zonnepanelen. In plaats daarvan werken we hard aan nieuwe functies die het gebruik van groene energie zullen stimuleren.
Vanaf 1 april 2024 ga je automatisch akkoord met deze wijzigingen door klant te blijven bij Tibber. Als je het niet eens bent met deze wijziging, kun je zoals altijd zonder boete overstappen naar een andere leverancier.
Misschien tijd om het e.e.a. opnieuw berekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Keiran schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 14:08:
Zojuist onderstaande mail van Tibber ontvangen:

[...]

Misschien tijd om het e.e.a. opnieuw berekenen.
Break even is bij 40.000 kWh. Dat gaat dus niemand halen.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
kevertje1977 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 12:36:
Tibber :

Dit zat eraan te komen. Zij waren tot nu toe de goedkoopste en met die twee euro erbij blijven ze bij de voordeligen kwa vastrecht. Zie TS.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
SidewalkSuper schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:52:
Exact wat ik dacht ja, Innova is pas interessant vanaf 10.000 kWh per jaar ofzo :+
Volgens mijn berekening vanaf 260 kWh per maand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cGhCY3ATwKNChinV8WbrJkjhdBs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OpcU3C9UANRIh5rLXQfD1pyi.png?f=user_large

[ Voor 27% gewijzigd door John245 op 28-02-2024 14:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jewie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:54
KC27 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 14:24:
[...]

Dit zat eraan te komen. Zij waren tot nu toe de goedkoopste en met die twee euro erbij blijven ze bij de voordeligen kwa vastrecht. Zie TS.
Ook met de opslagkosten erbij moet je aardig wat verbruik hebben om een overstap interessant te maken vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
John245 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 14:33:
[...]

Volgens mijn berekening vanaf 260 kWh per maand.

[Afbeelding]
Denk dat je gelijk hebt nu ik het nareken :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markjanssen
  • Niet online
Wel opletten, net even op de site van Innova gekeken, ze doen niet aan terugleveren (salderen blijkt wel te kunnen, dus voor veel mensen niet direct een issue)

Nadelen:

De kosten in de wintermaanden zijn vaak fors hoger dan in de zomermaanden door hoog gasverbruik
Uw maandfacturen zijn iedere maand anders
Teruglevering is niet mogelijk
Bij een stijgende energiemarkt stijgen uw leveringstarieven mee

[ Voor 9% gewijzigd door markjanssen op 28-02-2024 15:51 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
JKP schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:14:
[...]

Een niet noemenswaardige verlaging van € 0,0005. Voor iedereen zonder PV's is het eenvoudigweg een prijsverhoging met € 2,- per maand.
Ja het is een prijsverhoging. Maar bedenk even dat het al twee jaar 3,99 was en dat in de tussentijd alles duurder is geworden. De ontwikkelaars bij Tibber willen ook meer loon ;)

Alsnog blijven ze een van de goedkopere partijen in de markt met veel slimme integraties waarmee je makkelijk meer kan besparen dan deze kleine verhoging.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jewie
Backpacker schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 16:32:
[...]

Ja het is een prijsverhoging. Maar bedenk even dat het al twee jaar 3,99 was en dat in de tussentijd alles duurder is geworden. De ontwikkelaars bij Tibber willen ook meer loon ;)

Alsnog blijven ze een van de goedkopere partijen in de markt met veel slimme integraties waarmee je makkelijk meer kan besparen dan deze kleine verhoging.
Klopt - maar het verschil wat zij hadden ten opzichte van een ZonnePlan is nu geheel weg. Als ik kijk naar mijn verbruik van ongeveer 3000 KwH op jaar basis waren de maandelijkse kosten de doorslag om voor Tibber te gaan; nu is dat voordeel geheel weg.

Tibber Innova Zonneplan Tibber Oud
Vastrecht /maand 5.99 7.97 6.25 3.99
Opslag 0.02118 0.01388 0.02 0.02178

Jaarprijs 135.42 137.28 135 113.22

[ Voor 9% gewijzigd door Jewie op 28-02-2024 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Jewie schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 16:42:
[...]

Klopt - maar het verschil wat zij hadden ten opzichte van een ZonnePlan is nu geheel weg. Als ik kijk naar mijn verbruik van ongeveer 3000 KwH op jaar basis waren de maandelijkse kosten de doorslag om voor Tibber te gaan; nu is dat voordeel geheel weg.

Tibber Innova Zonneplan Tibber Oud
Vastrecht /maand 5.99 7.97 6.25 3.99
Opslag 0.02118 0.01388 0.02 0.02178

Jaarprijs 135.42 137.28 135 113.22
Dan komt het dus aan op een keuze op het gebied van innovatiekracht en flexibiliteit. Nu ken ik Zonneplan niet zo goed maar volgens mij heeft die minder koppelmogelijkheden en meer koppelverkoop dingen (laadpaal, omvormer zonnepanelen enz)

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:35
Backpacker schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 16:56:
[...]

Dan komt het dus aan op een keuze op het gebied van innovatiekracht en flexibiliteit. Nu ken ik Zonneplan niet zo goed maar volgens mij heeft die minder koppelmogelijkheden en meer koppelverkoop dingen (laadpaal, omvormer zonnepanelen enz)
Innovatiekracht? Elke kWh die wordt geleverd is hetzelfde, doe mij maar gewoon goedkoop?

Voor domotica / smart home gebruik ik wel iets dat niet gekoppeld is met een leverancier, vendor lock in betekent minder concurrentie op prijs. Stel je voor dat je niet weg kan bij Tibber omdat je warmtepomp anders dom wordt, of Zonneplan met hun laadpaal, dan is het wel erg makkelijk om de prijzen te verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
w00key schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 17:37:
[...]

Innovatiekracht? Elke kWh die wordt geleverd is hetzelfde, doe mij maar gewoon goedkoop?

Voor domotica / smart home gebruik ik wel iets dat niet gekoppeld is met een leverancier, vendor lock in betekent minder concurrentie op prijs. Stel je voor dat je niet weg kan bij Tibber omdat je warmtepomp anders dom wordt, of Zonneplan met hun laadpaal, dan is het wel erg makkelijk om de prijzen te verhogen.
Voor de Grid Rewards die eraan komen zal je toch echt een leverancier met innovatiekracht moeten hebben. Die € 2 verdien je dan zo terug.

En ja natuurlijk hier op tweakers zijn de meeste mensen slim genoeg om zelf wat slims te bouwen, maar de gemiddelde consument niet. Voor Grid Rewards kan je sowieso niets zelf bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Backpacker schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 18:27:
[...]

Voor de Grid Rewards die eraan komen zal je toch echt een leverancier met innovatiekracht moeten hebben. Die € 2 verdien je dan zo terug.

En ja natuurlijk hier op tweakers zijn de meeste mensen slim genoeg om zelf wat slims te bouwen, maar de gemiddelde consument niet. Voor Grid Rewards kan je sowieso niets zelf bouwen.
Grid wtf? Marketing term zegt me niets, kom maar met een echt product en concrete prijzen.

Met dynamisch wordt je al beloond voor spits mijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
w00key schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 19:03:
[...]

Grid wtf? Marketing term zegt me niets, kom maar met een echt product en concrete prijzen.

Beloning voor het meehelpen op de onbalansmarkt en ja die komen er echt aan. Concrete prijzen zijn er niet want die zijn per event verschillend (net als de uurprijzen worden die bepaald door vraag en aanbod op in dit geval de onbalansmarkt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Backpacker schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 19:48:
[...]

Beloning voor het meehelpen op de onbalansmarkt en ja die komen er echt aan. Concrete prijzen zijn er niet want die zijn per event verschillend (net als de uurprijzen worden die bepaald door vraag en aanbod op in dit geval de onbalansmarkt)
Dan verdien je zo 20 euro per dag.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
@Smuggler @Sicco92
Tibber biedt tegenwoordig ook gas aan (via EnergyZero). Misschien dat jullie dat kunnen toevoegen aan de startpost? Bestaande klanten kunnen ook gas aanvragen door een berichtje naar support te sturen, dan krijg je een linkje om het aan te vragen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tg4Wl92WToc6tzEwnJK24T7VYhU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lD06W3Eb7cOct2etUNDpgwMV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
Backpacker schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 21:45:
@Smuggler @Sicco92
Tibber biedt tegenwoordig ook gas aan (via EnergyZero). Misschien dat jullie dat kunnen toevoegen aan de startpost? Bestaande klanten kunnen ook gas aanvragen door een berichtje naar support te sturen, dan krijg je een linkje om het aan te vragen.

[Afbeelding]
Dankjewel voor het melden! Ik heb het in de TS en in de Google Docs toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EarlAlnot
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 00:42

Ik heb elektra (en gas) van 'van ons' op mijn nieuwe huis sinds December. Op de oude nog Tibber. Aanmelden verliep vlekkeloos. Maar zelf niet blij met manier van betalen bij Van Ons (Tibber naar daadwerkelijk verbruik (achteraf) en wel erg hoog ingeschat bij Van Ons) en de app (echte app en overzichtelijker).

Zelf na vorig debacle geen fan veel geld hebben uitstaan bij energieboeren. Nu ben ik in december begonnen met gas dus momenteel is het nog andersom. Vanwege dat en app/api gemak wilde ik voor elektra over naar Tibber. Maar moet nu even opnieuw rekenen.

In principe kan ik mijn eigen dashboard ook gebruiken. Maar wel fijn dat je met Tibber de factuur en verbruik makkelijker kan controleren met eigen gegevens.

Voor mij heb ik het dan over huidig elektra tarief van -0.X tot +4 euro per maand (bij Tibber). Procentueel hakt het er in, maar absoluut gezien letterlijk heel klein bier. Nieuwe huis wel meer elektrificatie voorzien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@Smuggler @Sicco92

[Afbeelding]
Dat is wel interessant. Nu bij Zonneplan sinds jan 2023, maar dat onhandige gedoe met voorschotten irriteert me mateloos. Zijn er nadelen van Tibber tov Zonneplan? Ik gebruik niks qua integraties, dus neem gewoon stroom en gas af.

Begrijp alleen dat stukje EnergyZero niet. Komt er dan een factuur van Tibber en EnergyZero?

[ Voor 5% gewijzigd door stok op 28-02-2024 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Backpacker schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 19:48:
[...]

En hoe willen ze dat doen dan. Grof geld, vele duizenden vragen voor een batterij + vendor lock in? Of je huis even zonder stroom zetten?

Heb je al gelezen waar je aan moet voldoen om regel en reservevermogen aan te bieden? Enige wat werkt is heel veel opwekking dus zon aan elkaar koppelen en afschakelen indien nodig, of batterijen. Eerste verdient goed voor de snelste aanbieder, tot de 2e, 3e etc ook meedoen aan de veiling en de markt verpesten. Als SolarEdge of Enphase het inbouwen in hun controller is de markt stuk, dan is er nooit meer overschot.

Accu, nee, geen fan van door vendor lock in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:21
w00key schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 23:10:
[...]

Als SolarEdge of Enphase het inbouwen in hun controller is de markt stuk, dan is er nooit meer overschot.
Zolang 95% van de mensen met zonnepanelen nog kunnen salderen bij een vaste aanbieder is dit niet per se het geval.

Maar ik ben het wel met je eens dat de onbalans op een gegeven moment opgelost wordt en dan het 'verdienmodel' onderuit zakt.

• Backpacker
  • Niet online
stok schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 23:07:
[...]

Dat is wel interessant. Nu bij Zonneplan sinds jan 2023, maar dat onhandige gedoe met voorschotten irriteert me mateloos. Zijn er nadelen van Tibber tov Zonneplan? Ik gebruik niks qua integraties, dus neem gewoon stroom en gas af.

Begrijp alleen dat stukje EnergyZero niet. Komt er dan een factuur van Tibber en EnergyZero?
Nee je krijgt alleen facturen van Tibber. Wel twee aparte. EnergyZero heeft de gaslicentie en is dus de white label provider voor Tibber.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
w00key schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 23:10:
[...]

En hoe willen ze dat doen dan. Grof geld, vele duizenden vragen voor een batterij + vendor lock in? Of je huis even zonder stroom zetten?

Heb je al gelezen waar je aan moet voldoen om regel en reservevermogen aan te bieden? Enige wat werkt is heel veel opwekking dus zon aan elkaar koppelen en afschakelen indien nodig, of batterijen. Eerste verdient goed voor de snelste aanbieder, tot de 2e, 3e etc ook meedoen aan de veiling en de markt verpesten. Als SolarEdge of Enphase het inbouwen in hun controller is de markt stuk, dan is er nooit meer overschot.

Accu, nee, geen fan van door vendor lock in.
Het is zoveel meer dan jij hier stelt. Het heeft niet alleen met zonne-energie te maken, maar ook met een mismatch in vraag en aanbod omdat er bijvoorbeeld of onverwacht meer vraag is of er valt aanbod weg. Ook in de winter heb je onbalansevents en die markt bestaat al decennia ver voor de grote uitrol van zonnepanelen en windmolens. En ik denk dat energieleveranciers wel thuis zijn in de regelgeving en genoeg reservevermogen kunnen bieden via hun klanten ;)

Daarnaast heb je echt niet perse een dure thuisbatterij nodig, je elektrische auto aan de laadpaal kan meehelpen, je warmtepomp kan net even wat minder hard "pompen" enz enz. Er is dus helemaal geen vendor lockin op heel veel gebieden (thuisbatterijen ja, maar die overige niet). Moeten alleen wel meer leveranciers gaan innoveren ja.

Uiteraard zal het een en ander afvlakken met een toename van aanbieders op de balansmarkt, maar helemaal verdwijnen zal het nooit en ik zie het afvlakken de komende decennia nog niet echt gebeuren. Daarvoor gaan we teveel elektrificeren.

• tcviper
  • Laatst online: 14:34
@Smuggler @Sicco92

[Afbeelding]
Vreemd dat het nergens op hun site of FAQ staat?

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

• bjoran123
netfast schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 16:20:
dan ga je toch alleen met je electra? Blijft je gas lekker waar het nu zit. Hoeft niet samen
Goeie!
Ik ben navraag aan het doen bij mijn energiemaatschappij of ze een opzegboete berekening voor mij kunnen doen. Ben benieuwd wat daar uit komt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• earthman
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:21
Werkt dat gas via Tibber dan wel met een vast voorschot, net zoals elders bij EnergyZero? Want ik verwacht niet dat zij de moeite willen nemen op opeens gas aan hun hele factureringssysteem toe te voegen, dus dit zal wel op de standaard EnergyZero manier gaan.

• Jewie
earthman schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 09:20:
Werkt dat gas via Tibber dan wel met een vast voorschot, net zoals elders bij EnergyZero? Want ik verwacht niet dat zij de moeite willen nemen op opeens gas aan hun hele factureringssysteem toe te voegen, dus dit zal wel op de standaard EnergyZero manier gaan.
Hier ben ik ook benieuwd naar. Anders blijf ik wel lekker gewoon bij ANWB voor gas....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• earthman
bjoran123 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 09:17:
[...]

Goeie!
Ik ben navraag aan het doen bij mijn energiemaatschappij of ze een opzegboete berekening voor mij kunnen doen. Ben benieuwd wat daar uit komt!
In principe is dat iets van (prijzen_huidig_contract - prijzen_nieuw_contract) * (opgegeven_verbruik_gedurende_contract - verbruik_tot_nu_toe).

Althans dat is wat de ACM zegt.

[ Voor 27% gewijzigd door earthman op 29-02-2024 09:29 ]

• SidewalkSuper
earthman schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 09:20:
Dit is natuurlijk logisch. Juist het gascomponent is de reden dat andere energieleveranciers vooraf factureren met een voorschot.

• w00key
Backpacker schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 07:19:
[...]

Het is zoveel meer dan jij hier stelt. Het heeft niet alleen met zonne-energie te maken, maar ook met een mismatch in vraag en aanbod omdat er bijvoorbeeld of onverwacht meer vraag is of er valt aanbod weg. Ook in de winter heb je onbalansevents en die markt bestaat al decennia ver voor de grote uitrol van zonnepanelen en windmolens. En ik denk dat energieleveranciers wel thuis zijn in de regelgeving en genoeg reservevermogen kunnen bieden via hun klanten ;)

Daarnaast heb je echt niet perse een dure thuisbatterij nodig, je elektrische auto aan de laadpaal kan meehelpen, je warmtepomp kan net even wat minder hard "pompen" enz enz. Er is dus helemaal geen vendor lockin op heel veel gebieden (thuisbatterijen ja, maar die overige niet). Moeten alleen wel meer leveranciers gaan innoveren ja.

Uiteraard zal het een en ander afvlakken met een toename van aanbieders op de balansmarkt, maar helemaal verdwijnen zal het nooit en ik zie het afvlakken de komende decennia nog niet echt gebeuren. Daarvoor gaan we teveel elektrificeren.
Ooh. Dus toekomstdromen en marketing. Got it πŸ‘

V2G is echt het slechtste wat je kan doen met een €30000+ niet vervangbaar accupakket πŸ˜‚

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SidewalkSuper
w00key schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 09:46:
[...]

V2G is echt het slechtste wat je kan doen met een €30000+ niet vervangbaar accupakket πŸ˜‚
Hij bedoelt in dit geval het uitzetten van je laadsessie. Dat levert geld op van netbeheerders en dat wordt dan gedeeld met / vergoed aan de klant.

Zonneplan heeft deze functies ook al aangekondigd (verschillende posts zijn op het forum te vinden) en ook nog eens benadrukt bij de lancering van hun Nexus thuisbatterij. Hun Powerplay AI zorgt er dan voor dat je omvormer of laadpaal uitgaat, tegen een vergoeding. Dit soort rewards zullen snel standaard worden verwacht ik.

[ Voor 4% gewijzigd door SidewalkSuper op 29-02-2024 09:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
w00key schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 09:46:
[...]

Ik snap je achterdocht met betrekking tot marketingtaal maar geloof mij het wordt echt een volwaardig product en zeker geen toekomstdromen (de onbalansmarkt bestaat al decennia, het wordt nu alleen opengezet voor consumenten door innovatieve energieleveranciers)

En inderdaad wat @SidewalkSuper zegt, het is geen V2G functie met betrekking tot de auto. Het is het aanpassen laadsnelheid of verplaatsen van een laadsessie in de tijd.

• Appel105
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Op dit moment heb ik Tibber i.c.m. een 1 jaar gascontract bij Greenchoice. De gastarieven zijn nu 1.30 euro/m^3, wat dermate veel meer is dan de dynamische tarieven dat ik het contract wil openbreken (dat kost relatief weinig, omdat ons historisch gebruik heel laag ligt, veel lager dan wij daadwerkelijk gaan gebruiken dit jaar).

Op overstap sites lijkt Frank energie die goedkoopste, waarbij ze ook nog eens 130€ loyaliteitsbonus beloven. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik zou overigens dan overstappen voor zowel gas als electriciteit (voor het gemak). Enig inzicht in gebruik en kosten via een app vind ik wel leuk. Op dit moment heb ik ook een Tibber pulse, die zal wel waardeloos worden dan.

• nichan
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-03 21:02
Appel105 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 10:52:
Op dit moment heb ik Tibber i.c.m. een 1 jaar gascontract bij Greenchoice. De gastarieven zijn nu 1.30 euro/m^3, wat dermate veel meer is dan de dynamische tarieven dat ik het contract wil openbreken (dat kost relatief weinig, omdat ons historisch gebruik heel laag ligt, veel lager dan wij daadwerkelijk gaan gebruiken dit jaar).

Op overstap sites lijkt Frank energie die goedkoopste, waarbij ze ook nog eens 130€ loyaliteitsbonus beloven. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik zou overigens dan overstappen voor zowel gas als electriciteit (voor het gemak). Enig inzicht in gebruik en kosten via een app vind ik wel leuk. Op dit moment heb ik ook een Tibber pulse, die zal wel waardeloos worden dan.
Ik zit bij Tibber voor stroom, bij Frank voor gas. Ik moest een borg van geloof 350eu betalen en betaal ook elke maand een voorschot. Mijn verbruik zit er altijd (ver) onder, dus als Tibber gas aanbiedt zonder voorschotten en borg lijkt me dat fijner.

De dynamische gasprijzen incl. bij Frank liggen zo rond de 1.10€/m3.

[ Voor 3% gewijzigd door nichan op 29-02-2024 12:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kard
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:48
tcviper schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 08:39:
[...]

Vreemd dat het nergens op hun site of FAQ staat?
Jewie schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 09:22:
[...]

Hier ben ik ook benieuwd naar. Anders blijf ik wel lekker gewoon bij ANWB voor gas....
Ik heb het wel kunnen vinden via de zoekfunctie: https://support.tibber.com/nl/articles/8717451-gas

"De facturering van gas werkt echter nΓ©t even wat anders en loopt daarom (nog) niet samen met de factuur en de betaling van stroom.

Voor ons dynamische gascontract werken we met vaste maandbedragen, dat betekent dat je elke maand hetzelfde betaalt. Van tevoren bepaal jij hoeveel gas je gemiddeld per jaar verbruikt en op basis hiervan berekenen we het maandbedrag. Dit maandbedrag betaal je elke maand vooruit. "

Verder: inkoopvergoeding €0,05911 per kuub (zoals alle EnergyZero resellers) en vaste kosten €5,99 per maand.

[ Voor 3% gewijzigd door Kard op 29-02-2024 12:23 ]

• bert pit

bert pit

asdasd

Appel105 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 10:52:

Ik ben hier niet in gespecialiseerd, maar is het niet zo dat de boete wordt berekend over het geschat jaarverbruik (restant) * het prijsverschil? Dan zou dat nog wel een negatief kunnen uitpakken opdat het geschat jaarverbruik contractueel vast ligt en in jouw geval hoger is dan je werkelijk verbuik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• earthman
bert pit schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 12:40:
[...]

Ik ben hier niet in gespecialiseerd, maar is het niet zo dat de boete wordt berekend over het geschat jaarverbruik (restant) * het prijsverschil? Dan zou dat nog wel een negatief kunnen uitpakken opdat het geschat jaarverbruik contractueel vast ligt en in jouw geval hoger is dan je werkelijk verbuik.
JBee schreef juist dat hun werkelijk gasverbruik een stuk hoger is dan het opgegeven/historisch verbruik. Wellicht zitten ze al met hun gebruik boven het geschatte jaarverbruik, op dat moment zou je dan geen opzegvergoeding meer hoeven betalen, vermoedelijk.

Maar bij Frank zou ik wegblijven.

• w00key
SidewalkSuper schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 09:55:
[...]

Hij bedoelt in dit geval het uitzetten van je laadsessie. Dat levert geld op van netbeheerders en dat wordt dan gedeeld met / vergoed aan de klant.

Zonneplan heeft deze functies ook al aangekondigd (verschillende posts zijn op het forum te vinden) en ook nog eens benadrukt bij de lancering van hun Nexus thuisbatterij. Hun Powerplay AI zorgt er dan voor dat je omvormer of laadpaal uitgaat, tegen een vergoeding. Dit soort rewards zullen snel standaard worden verwacht ik.
Dynamisch laden doe je toch al nooit midden in de avondspits. Dat is geen toekomstmuziek, maar gewoon ingebouwd in bijna alle laadpalen met wifi en in je VW groep etc auto app.

Lijkt me heel sterk dat je geld krijgt van Tennet als je geen stroom afneemt en ze zetten de paal uit, verschil is nul 8)

• Dalenbloem
Sicco92 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 22:01:
[...]

Dankjewel voor het melden! Ik heb het in de TS en in de Google Docs toegevoegd.
Holy Moly, 50% prijsverhoging qua vastrecht. Per 01-04-2024 gaat bij Tibber het vastrecht voor zowel gas als stroom omhoog van €3,99 naar €5,99. :-(

• tcviper
Dalenbloem schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 15:55:
[...]

Holy Moly, 50% prijsverhoging qua vastrecht. Per 01-04-2024 gaat bij Tibber het vastrecht voor zowel gas als stroom omhoog van €3,99 naar €5,99. :-(
Ik ben net naar Zonneplan geswitcht per vandaag (van Tibber/ANWB combinatie) omdat Tibber geen gas deed. Nu word het dus interessant aangezien ik altijd terug zou kunnen switchen mocht het daar interessanter zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dalenbloem
tcviper schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 16:12:
[...]

Ik ben net naar Zonneplan geswitcht per vandaag (van Tibber/ANWB combinatie) omdat Tibber geen gas deed. Nu word het dus interessant aangezien ik altijd terug zou kunnen switchen mocht het daar interessanter zijn.
Zonneplan of Tibber, dat is straks een kwestieβ€”niet van euro’s of dubbeltjes maar van centen. Zonneplan is 26 cent duurder maar de opslag voor stroom is daar 2 cent en bij Tibber 2,118 cent.

Voor gas blijven Energie VanOns en GroeneStroomLokaal nog steeds de goedkoopste, ook na 01-04-2024.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
snip

[ Voor 94% gewijzigd door We Are Borg op 29-02-2024 18:15 . Reden: Dit kan je beter in V&A doen ]

• Dalenbloem
Op Marktplaats stikt het van de gratis referral-codes. Gewoon leesbaar.
Pak er gewoon eentje. De snuiter krijgt zelf ook 50 piek.

• Dalenbloem
stok schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 23:07:
[...]

Tibber wordt voor aardgas de zevende reseller van EnergyZero. Feitelijk de achtste als je de ANWB meerekent. De gasfactuur komt van Tibber zelf.

[ Voor 4% gewijzigd door Dalenbloem op 29-02-2024 18:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:04
Dalenbloem schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 16:25:
[...]

Zonneplan of Tibber, dat is straks een kwestieβ€”niet van euro’s of dubbeltjes maar van centen. Zonneplan is 26 cent duurder maar de opslag voor stroom is daar 2 cent en bij Tibber 2,118 cent.

Voor gas blijven Energie VanOns en GroeneStroomLokaal nog steeds de goedkoopste, ook na 01-04-2024.
In dit geval gaat het me niet eens om het goedkoopste. Moest wel ANWB gas nemen omdat Tibber het niet aanbood, maar ik stuur mijn geld liever naar Tibber voor gas. Ze laten duidelijk zien dat ze willen innoveren en meedenken met hun klanten. ANWB is gewoon low effort met een crappy app en verder alleen resellen. Ik hoop alleen dat ze het voorbeeld volgen van zonneplan met hun eigen accu, want ik blijf niet switchen :)

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Dalenbloem schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 18:17:
[...]

Op Marktplaats stikt het van de gratis referral-codes.
Ik wil geen referral maar alleen de pulse zelf.
Gaat om load balancing, zonder abonnement.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dalenbloem
CopyCatz schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 19:35:
[...]

In dit geval gaat het me niet eens om het goedkoopste. Moest wel ANWB gas nemen omdat Tibber het niet aanbood, maar ik stuur mijn geld liever naar Tibber voor gas. Ze laten duidelijk zien dat ze willen innoveren en meedenken met hun klanten. ANWB is gewoon low effort met een crappy app en verder alleen resellen. Ik hoop alleen dat ze het voorbeeld volgen van zonneplan met hun eigen accu, want ik blijf niet switchen :)
Ik snap ook geen jota van de populariteit van ANWB hier, maar je maakt een hoop mensen kwaad als je dat zegt. Ik snap wel dat wie onbekend is met de dynamische materie blij is dat hij (m/v) althans één naam uit die hele lijst kent, zij het van een compleet andere discipline, maar dat kan nauwelijks een aanbeveling zijn.

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:18

Audione0

Strijdt der titanen

Dalenbloem schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 20:41:
[...]

Ik snap ook geen jota van de populariteit van ANWB hier, maar je maakt een hoop mensen kwaad als je dat zegt. Ik snap wel dat wie onbekend is met de dynamische materie blij is dat hij (m/v) althans één naam uit die hele lijst kent, zij het van een compleet andere discipline, maar dat kan nauwelijks een aanbeveling zijn.
Wat een boer niet kent vreetie niet zomaar..

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Dalenbloem schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 20:41:
[...]

En wat is daar mis mee? Als mensen weggaan bij de 'veilige' vaste contracten, en dan een bekende leverancier nemen die niet morgen ineens failliet is? Een ANWB heeft juist meer te verliezen met dynamische contracten aanbieden dan een willekeurig net ontstane energieleverancier.

Ik ben tevreden klant, ik gebruik alleen gas en heb die hele app niet nodig. Ik betaal gewoon minder dan ergens anders.
Daarnaast betaal ik gewoon wat ik geschat gebruik, geen borgbedragen en geen gigantische voorschotten.

Vooral die borgbedragen zijn een enorm risico. Dan kan je wel 1 cent lagere m3 prijs hebben, maar als zo'n toko failliet gaat, kan je fluiten naar je honderden euros borg.

[ Voor 14% gewijzigd door Kurios op 29-02-2024 21:29 ]

• SidewalkSuper
w00key schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 12:56:
[...]

Dynamisch laden doe je toch al nooit midden in de avondspits. Dat is geen toekomstmuziek, maar gewoon ingebouwd in bijna alle laadpalen met wifi en in je VW groep etc auto app.

Lijkt me heel sterk dat je geld krijgt van Tennet als je geen stroom afneemt en ze zetten de paal uit, verschil is nul 8)
Zit serieus geld in, geloof me maar. :)

• w00key
SidewalkSuper schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 21:18:
[...]

Zit serieus geld in, geloof me maar. :)
Ooh zeker. Voor de leverancier. Voor de consument zijn de getallen die nu gepresenteerd zijn bagger. Eerst zien dan geloven.

• bert pit

bert pit

asdasd

w00key schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 19:03:
[...]

De Zonneplan batterij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_T
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:50

Mister_T

@+31180

Mijn Youless verslikt zich op de schrikkeldag, uren gaat wel goed, maar bij het dagtarief blijft hij op 28 febr doortellen, hebben hier meer mensen hetzelfde probleem.

[ Voor 30% gewijzigd door Mister_T op 01-03-2024 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
Dalenbloem schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 16:25:
[...]

Zal toch echt ZP of Tibber worden, ik houd ervan alles bij 1 te hebben ook qua app en overzicht.
De sign up pagina van Tibber heeft inmiddels nu ook Gas erbij.

Bij Zonneplan betaal je eerste maand vooruit (stukje meer), bij Tibber is volgens mij (behalve gas dan) alles op na calculatie. Ik ga via de Tibber app gewoon terug naar Tibber πŸ˜› Moet wel weer 2 weken wachten, maar goed dat is dan zo.

[ Voor 11% gewijzigd door tcviper op 01-03-2024 08:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jewie
CopyCatz schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 19:35:
[...]

Denk dat voor het afnemen van gas een degelijke app van minder groot belang is; de prijzen staan vast voor 24uur en de dagprijs kun je snel zien op Enever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:35
Ik lees net dat Vattenfall ook een dynamisch stroomcontract aanbiedt (Vattenfall flexprijs). Maar (vooralsnog) niet als je zonnepanelen hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door V_ger op 01-03-2024 12:14 ]

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30Β° O/W + 4.4kWp 0Β°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Pagina: 1 ... 202 ... 283 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels