Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dalenbloem
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10-09 18:21
Kurios schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 21:17:
[...]

En wat is daar mis mee? Als mensen weggaan bij de 'veilige' vaste contracten, en dan een bekende leverancier nemen die niet morgen ineens failliet is? Een ANWB heeft juist meer te verliezen met dynamische contracten aanbieden dan een willekeurig net ontstane energieleverancier.

Ik ben tevreden klant, ik gebruik alleen gas en heb die hele app niet nodig. Ik betaal gewoon minder dan ergens anders.
Daarnaast betaal ik gewoon wat ik geschat gebruik, geen borgbedragen en geen gigantische voorschotten.

Vooral die borgbedragen zijn een enorm risico. Dan kan je wel 1 cent lagere m3 prijs hebben, maar als zo'n toko failliet gaat, kan je fluiten naar je honderden euros borg.
Deze toko’s gaan niet failliet. Het zijn allemaal dynamische leveranciers die inkopen tegen de dagprijs. Als de dagprijs omhoog gaat, leggen ze dat op het bordje van de klant. Wie WEL omvallen zijn aanbieders van vaste contracten die afgesproken prijzen rekenen die ze vervolgens niet waar kunnen maken. Van alle tot nu toe omgevallen aanbieders was er niet eentje dynamisch. Alleen Naked Energy stopte omdat zijn leverancier failliet ging.

ANWB was tot voor kort een reseller van EnergyZero (net als zes andere dynamische aanbieders) en heeft sinds enige tijd een eigen licentie. Maar deze zes-in-een-half-dozijn-aanbieder rekent nog steeds met de prijzen van EnergyZero. En ze hebben een bagger-app, zo begrijp ik uit de klachten. Veel plezier daar.

[ Voor 4% gewijzigd door Dalenbloem op 01-03-2024 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
V_ger schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 12:14:
Ik lees net dat Vattenfall ook een dynamisch stroomcontract aanbiedt (Vattenfall flexprijs). Maar (vooralsnog) niet als je zonnepanelen hebt.
Ik heb het even ingevuld voor stroom en gas:
Stroom:
Inkoopvergoeding Stroom (0 - 10.000.000 kWh)
€ 0,025495 per kWh
Vaste leveringskosten (€ 7,95 per maand)

Gas:
Inkoopvergoeding Gas (0 - 170.000 m³)
€ 0,074996 per m³
Vaste leveringskosten (€ 6,95 per maand)
Ze geven het termijnbedrag voor de eerste maand, en dat verandert dan elke maand?
Je termijnbedrag beweegt ook mee elke maand en kan je daarom zelf niet aanpassen. Dat doen wij voor je.

[ Voor 15% gewijzigd door user109731 op 01-03-2024 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Zo zoetjes aan zullen alle (grotere) leveranciers wel komen met een dynamisch contract aangezien ze dat vanaf 2025 verplicht moeten aanbieden.

Dan is er iig wat te kiezen mbt tot voorwaarden/opslagen en betaalcondities.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Dalenbloem schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 12:30:
[...]

Ze gaan niet failliet. Het zijn allemaal dynamische leveranciers die inkopen tegen dagprijs. Als de dagprijs omhoog gaat, leggen ze dat op het bordje van de klant.
Nogal een statement, of je moet natuurlijk een kijkje in de boeken hebben gehad. Er zijn legio redenen waarom ook energiebedrijven failliet zouden kunnen gaan.

Ik snap de aversie tegen ANWB niet zo, ze leveren energie tegen een bepaalde prijs, wat is daar mis mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:58
Zonneplan heeft een karige demo online gezet, na ze 27 februari een goede dag hadden, het bedrag is nog steeds niet te controleren, je ziet maar 24 uur.
Bright had als eerste buiten zonneplan een 15kwh systeem staan, maar die hebben eerste weken maar weinig overbericht omdat ze maar ~7 euro in eerste 2 weken hadden dat die er stond. Nu ze een superdag hebben gehad met 27 februari hebben ze ook ineens een bericht.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
Domba schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:08:
[...]

Zonneplan heeft een karige demo online gezet, na ze 27 februari een goede dag hadden, het bedrag is nog steeds niet te controleren, je ziet maar 24 uur.
Bright had als eerste buiten zonneplan een 15kwh systeem staan, maar die hebben eerste weken maar weinig overbericht omdat ze maar ~7 euro in eerste 2 weken hadden dat die er stond nu ze een superdag hebben gehad met 27 februari hebben ze ook ineens een bericht.
Als je het beetje van dag tot dag bij hou maken ze de laatste dagen best leuke rendementen.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
John245 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:11:
[...]

Als je het beetje van dag tot dag bij hou maken ze de laatste dagen best leuke rendementen.
met 27-29 februari hebben ze prima dagen en 39.05 euro aan rendement

In principe zit er wel rendement in, maar het is volledig afhankelijk van hoe goed je verbruik/teruglevering per kwartier van hun klanten kunnen inschatten, als ze daar een verbeterslag kunnen maken wordt het rendement ook lager.
De langere termijn is interessant om te zien hoe hard de accu moet werken, dat die wel 10-15 jaar meegaat

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
V_ger schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 12:14:
Ik lees net dat Vattenfall ook een dynamisch stroomcontract aanbiedt (Vattenfall flexprijs). Maar (vooralsnog) niet als je zonnepanelen hebt.
Juist voor het 'salderingsprobleem' zouden dynamische contracten bij PV een goede oplossing moeten zijn. Het stimuleert de klant met PV om zoveel mogelijk zelf de opgewekte stroom te gebruiken op de problematische momenten, danwel de omvormer uit te schakelen, danwel te betalen voor de stroom die op dat moment wordt geproduceerd.

Dat is toch in alle gevallen beter voor Vattenfall dan die stroom moeten wegstrepen tegen duurdere stroom op andere momenten en alsnog de teruggeleverde stroom moet wegzetten op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Domba schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:30:
[...]

met 27-29 februari hebben ze prima dagen en 39.05 euro aan rendement

In principe zit er wel rendement in, maar het is volledig afhankelijk van hoe goed je verbruik/teruglevering per kwartier van hun klanten kunnen inschatten, als ze daar een verbeterslag kunnen maken wordt het rendement ook lager.
De langere termijn is interessant om te zien hoe hard de accu moet werken, dat die wel 10-15 jaar meegaat
Als ik naar de cycli kijk dan valt dat op dit moment best mee.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Mister_T schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 07:04:
Mijn Youless verslikt zich op de schrikkeldag, uren gaat wel goed, maar bij het dagtarief blijft hij op 28 febr doortellen, hebben hier meer mensen hetzelfde probleem.
De meterstanden die de youless doorstuurt komen van je slimme meter. Misschien heeft die een schrikkeldag bug?

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:44

bert pit

asdasd

V_ger schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 12:52:
Zo zoetjes aan zullen alle (grotere) leveranciers wel komen met een dynamisch contract aangezien ze dat vanaf 2025 verplicht moeten aanbieden.

Dan is er iig wat te kiezen mbt tot voorwaarden/opslagen en betaalcondities.
Ik ben benieuwd wat dat gaat betekenen in de markt.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rft80
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10-09 19:26
Qua gas, voor diegenen met beperkt gebruik (bijvoorbeeld vanwege hybride warmtepomp), wellicht ook te overwegen om de gasprijs een jaar vast te zetten bij Engie.

Vandaag via gaslicht gedaan, 125,- cash back en een gasprijs van 1.16. Zelfs met vastrecht van 7.50 per maand is dit voor mij voordeliger dan bijvoorbeeld zonneplan; bij de gasprijs van vandaag (1.08) is Engie goedkoper tot een verbruik van 1375m3 ((125[korting] -/- 15[vastrecht meerkosten]) / 0.08).

Of, in mijn geval bij jaarverbruik van ca 500m3, effectief een gasprijs van 94c voor een jaar vast uitgaande van de cashback verrekend met het hogere vastrecht. (500 / 110 = 0.22c -> 1.16 -/- 0.22)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Redwood
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-08 17:52

Redwood

The Truth Is In Here

Inmiddels sinds december 2022 Tibber en eigenlijk kan ik niets anders zeggen dat ik gewoon super tevreden ben.

De app: die is super. Overzichtelijk, functioneel en hij werkt (meestal ;) )
Wij hebben in 5 ruimtes in de woning Panasonic Airco’s voor (bij)verwarming en koeling. Deze zitten gekoppeld aan de app en de optie ‘slim verwarmen’ werkt gewoon goed.
Een koppeling voor de Panasonic warmtepomp is er helaas niet.

Ook de EV (Hyundai) zit rechtstreeks gekoppeld. Het slim laden gebeurt door de app op de auto zelf. De laadpaal is een ‘domme variant’. Ook dit werkt goed. De auto is in alle gevallen 80% om 08:00 en het laden stopt en start op basis van de prijzen.

Ik heb twee PV installaties. Een SolarEdge welke direct gekoppeld zit, echter hebben ze door Enphase nog geen PowerUp. Dit is raar. Het is niet zo dat Enphase een onbekend merk is en zelfs homewizard heeft een koppeling.

Vorig jaar heb ik nét iets minder opgewekt dan verbruikt. Dit jaar zal dat anders zijn door 16 extra panelen. Hoe dat uitpakt, zie ik aan het eind van het jaar.

Ik verwacht dit jaar op gemiddeld zo’n -60 per maand uit te komen. Als ik mijn verbruik en opbrengst in gaslicht invoer, zijn er een aantal bedrijven die iets gunstiger komen.
€-65 per maand.
Dit is mij het niet waard en wat dat betreft blijft het lekker Tibber. Ik verwacht met de Homey en HomeAssistant wat meer te gaan schakelen op basis van tarief. Aan het eind van het jaar weet ik hoe het er voor dit jaar uit ziet.

Walk without Rythm, and you won't attract the worm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guids
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 02-09 12:24
Hi dynamische experts, is een dergelijk contract nog interessant voor een basic huishouden zoals bij mij. Jaarverbruik is 2600 MWh electronen en 1000 m3 moleculen; geen zonnepanelen nog en geen EV laadpaal mogelijk bij ons op de gevel dankzij gemeentelijk bezwaar.

Zit nog altijd variabel bij Vattenfall en zie geen fundamentele redenen waarom de vaste contracten niet nog lager kunnen dus vastleggen leek me niet logisch. Daarentegen, de zomer komt eraan waarin we praktisch geen gas gebruiken en er is een overschot aan solar productie. Bijna iedere dag is er iemand bij ons thuis aan het werk, dus alle wasjes gaan midden op de dag. Enige wat mogelijk problematisch kan zijn is onze inductie fornuis die omstreeks de pieken van 8-9 en 17-20 wordt gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Guids schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 11:44:
Hi dynamische experts, is een dergelijk contract nog interessant voor een basic huishouden zoals bij mij. Jaarverbruik is 2600 MWh electronen en 1000 m3 moleculen; geen zonnepanelen nog en geen EV laadpaal mogelijk bij ons op de gevel dankzij gemeentelijk bezwaar.

Zit nog altijd variabel bij Vattenfall en zie geen fundamentele redenen waarom de vaste contracten niet nog lager kunnen dus vastleggen leek me niet logisch. Daarentegen, de zomer komt eraan waarin we praktisch geen gas gebruiken en er is een overschot aan solar productie. Bijna iedere dag is er iemand bij ons thuis aan het werk, dus alle wasjes gaan midden op de dag. Enige wat mogelijk problematisch kan zijn is onze inductie fornuis die omstreeks de pieken van 8-9 en 17-20 wordt gebruikt.
Die pieken zijn in de meeste gevallen zelfs nog goedkoper dan variabel/vast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10-09 23:13
Dalenbloem schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 20:41:
[...]

Ik snap ook geen jota van de populariteit van ANWB hier, maar je maakt een hoop mensen kwaad als je dat zegt. Ik snap wel dat wie onbekend is met de dynamische materie blij is dat hij (m/v) althans één naam uit die hele lijst kent, zij het van een compleet andere discipline, maar dat kan nauwelijks een aanbeveling zijn.
Mening alert:
Heb nu twee huizen. 1 huis op zonneplan, en 1 op ANWB.

Man man man wat is die app van ANWB ruk zeg. Alsof het een soort embedded simpele web app is wat van geen meter werkt. Het is gewoon echt SLECHT.

Heb echt vanwege die app al veel liever zonneplan. Veel overzichtelijker en duidelijker in zowel het verbruik en geldzaken.

Waarom ik ANWB had? Omdat ik binnen een x tijd iets moest afsluiten en zonneplan deed toen lastig en kon niet eerder afsluiten. Dus moest wel, was uit nood geboren. En dacht ach kan ik ANWB ook even proberen. Maar het is maar voor even, en dan gaat de woning plat en ga ik daar ook over naar zonneplan.

[ Voor 16% gewijzigd door Immutable op 02-03-2024 12:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Guids schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 11:44:

Wij hebben ook geen zonnepanelen en EV, maar bij ons bespaart het ook nog. Moet je wel een beetje letten op je verbruiksmomenten, maar dat vind ik niet erg en heb ik in de loop van de tijd zoveel mogelijk geautomatiseerd met hulp van de Tibber app.

Je kan bijvoorbeeld Tibber sowieso even proberen, mocht het je niet bevallen kan je zo weer weg want ze hebben geen opzegtermijn :)

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09:18
Een maand een storing in de gasverbruik data, net als enkele anderen hier destijds meldden. ANWB heeft een reset uitgevoerd, maar dat verhielp het probleem niet.
Uiteindelijk via Enexis toch een reset moeten laten uitvoeren. Maar sinds gisteravond geven zowel Tibber als ANWB aan dat er weer geen data worden doorgegeven.
Sinds het incident een maand geleden heb ik umeter geïnstalleerd op de telefoon, en die geeft ook aan dat er een storing is.
Mijn eigen energie verbruikersmeters geven wel gewoon data real time door.
Ik vrees dat de communicatie module van de slimme meter de geest aan het geven is.
Lastig, wordt nu ook niks aan gedaan, maandag maar weer bellen.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
EVfan schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 13:10:
Een maand een storing in de gasverbruik data, net als enkele anderen hier destijds meldden. ANWB heeft een reset uitgevoerd, maar dat verhielp het probleem niet.
Uiteindelijk via Enexis toch een reset moeten laten uitvoeren. Maar sinds gisteravond geven zowel Tibber als ANWB aan dat er weer geen data worden doorgegeven.
Sinds het incident een maand geleden heb ik umeter geïnstalleerd op de telefoon, en die geeft ook aan dat er een storing is.
Ik vrees dat de communicatie module van de slimme meter de geest aan het geven is.
In de Tibber gebruikersgroep op Facebook heb ik gelezen dat het nog wel eens kan helpen om de slimme meter even helemaal van het stroom te halen. Dat kan natuurlijk alleen als je automatische hoofdstoppen hebt waar je bij kan (en van te voren even alle apparatuur uitzetten en het liefst even de stekker eruit.).

Maar sowieso contact opnemen met Enexis voor een nieuwe meter/communicatie module.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:56

nwagenaar

God, root. What's the differen

Dalenbloem schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 20:41:
[...]
Ik snap ook geen jota van de populariteit van ANWB hier, maar je maakt een hoop mensen kwaad als je dat zegt. Ik snap wel dat wie onbekend is met de dynamische materie blij is dat hij (m/v) althans één naam uit die hele lijst kent, zij het van een compleet andere discipline, maar dat kan nauwelijks een aanbeveling zijn.
Afgezien van een bekende naam heeft ANWB nog een voordeel voor mensen die voorheen geen dynamische energieleverancier hebben gehad, ze zijn een soort van hybride dynamische energieleverancier: je betaalt een vast bedrag per maand op basis van je opgegeven jaarverbruik dat jaarlijks wordt verrekend icm dynamisch energietarieven en je hebt daardoor geen (hoge) voorschotten voor de opvolgende maand (zoals in de winter).

Ik betaal 60 p/m en kom nog steeds uit qua opgegeven jaarverbuik (krijg zelfs geld terug). Ik ervaar de voordelen van een vast/variabel contract (vast termijnbedrag met jaarlijkse afrekening) en de voordelen van een dynamisch contract (dynamische uurprijzen) waarbij ik aanzienlijk goedkoper uit ben dan bijvoorbeeld GC.

Tuurlijk, Tibber heeft een betere app (ik gebruik home assistant voor de prijzen incl alle kosten en voor het automatisch aansturen van mijn elektrische verwarming en apparatuur) en is iets goedkoper.

Maar ik had simpelweg geen zin om 1200 euro voor de periode van december t/m februari voor te gaan schieten bij bijvoorbeeld Tibber.

Dit gemak kost mij iets meer per uur, maar dat vind ik geen probleem ;)

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Backpacker schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 13:33:
[...]

In de Tibber gebruikersgroep op Facebook heb ik gelezen dat het nog wel eens kan helpen om de slimme meter even helemaal van het stroom te halen. Dat kan natuurlijk alleen als je automatische hoofdstoppen hebt waar je bij kan (en van te voren even alle apparatuur uitzetten en het liefst even de stekker eruit.).

Maar sowieso contact opnemen met Enexis voor een nieuwe meter/communicatie module.
Dank voor je tip, maar helaas kan ik niet bij de hoofdstoppen, dus zal toch van afhankelijk blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
EVfan schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 14:44:
[...]

Dank voor je tip, maar helaas kan ik niet bij de hoofdstoppen, dus zal toch van afhankelijk blijven.
Heb je toevallig een ZIV E077 3-fase meter van Enexis?

Die van mij loopt een aantal keer per jaar vast, ik wacht nog op dat 3 maanden zonder een reset haalt.

Ik heb wel automaten als hoofdzekering van netwerkbeheerder en met eiland mode setup kan ik hoofdschakelaar zonder meer even uitzetten voor een reset van de meter.
De 23e afgelopen maand sprak Enexis nog de hoop uit, dat ze binnenkort een software update hebben waarmee het opgelost zou kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Domba schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 15:05:
[...]

Heb je toevallig een ZIV E077 3-fase meter van Enexis?

Die van mij loopt een aantal keer per jaar vast, ik wacht nog op dat 3 maanden zonder een reset haalt.

Ik heb wel automaten als hoofdzekering van netwerkbeheerder en met eiland mode setup kan ik hoofdschakelaar zonder meer even uitzetten voor een reset van de meter.
De 23e afgelopen maand sprak Enexis nog de hoop uit, dat ze binnenkort een software update hebben waarmee het opgelost zou kunnen zijn.
@Domba
Nee, ik heb een Sagemcom T211.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Laatst online: 12:56
Er komen steeds meer leveranciers met dynamische contracten, nu nog eentje die een redelijke toeslag rekent zonder vastrecht...

Zal wel niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:08
EVfan schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 13:10:
Probleem oplosser is dan toch Enexis.
Succes

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
Heeft iemand mss de vastrecht kosten zien staan bij Vattenval met zijn dynamisch aanbod?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-09 13:10
Deldenaar schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 15:51:
Heeft iemand mss de vastrecht kosten zien staan bij Vattenval met zijn dynamisch aanbod?
Een paar berichten voor je nog: user109731 in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
Klopt, maar ik zie het nergens op hun website staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:41

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Ik heb in het topic zitten zoeken, maar kon het niet terugvinden: Hebben EnergyZero en zijn resellers ergens begin dit jaar stiekem de inkoopkosten verdubbeld? Zit er sinds eind vorig jaar op de SAP (VanOns), maar zie nu plots dat ze best duur zijn tov de rest. Ik verwacht dat we alsnog wel die kosten weg salderen, maar niet erg netjes.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Deldenaar schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 15:26:
Er komen steeds meer leveranciers met dynamische contracten, nu nog eentje die een redelijke toeslag rekent zonder vastrecht...

Zal wel niet...
Nee dat zal niet snel komen en dat is ook wel logisch ook, uiteindelijk moet het bedrijf ook levensvatbaar zijn en zijn medewerkers ieder maand kunnen betalen. Daarvoor is alleen een toeslag op een variable die ieder maand kan veranderen veel te onzeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
Rimco schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 21:52:
Ik heb in het topic zitten zoeken, maar kon het niet terugvinden: Hebben EnergyZero en zijn resellers ergens begin dit jaar stiekem de inkoopkosten verdubbeld? Zit er sinds eind vorig jaar op de SAP (VanOns), maar zie nu plots dat ze best duur zijn tov de rest. Ik verwacht dat we alsnog wel die kosten weg salderen, maar niet erg netjes.
Dat is niet stiekem gegaan, maar is gewoon gecommuniceerd. Als je berichten in dit topic rond 1 december 2023 leest, dan zie je daar een aantal aankondigingen die klanten bij verschillende resellers kregen. Het begint hier ongeveer: Janpietertje89 in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."

Je zou als het goed is gewoon communicatie van VanOns moeten hebben gehad over die prijsverhoging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
Deldenaar schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 15:58:
[...]

Klopt, maar ik zie het nergens op hun website staan
Dat staat gewoon bij de prijsopbouw als je een berekening doet op hun website. Onder 'Totaal vaste kosten'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Sicco92 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 00:09:
[...]

Dat is niet stiekem gegaan, maar is gewoon gecommuniceerd. Als je berichten in dit topic rond 1 december 2023 leest, dan zie je daar een aantal aankondigingen die klanten bij verschillende resellers kregen. Het begint hier ongeveer: Janpietertje89 in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."

Je zou als het goed is gewoon communicatie van VanOns moeten hebben gehad over die prijsverhoging.
Dank, niet goed gezocht blijkbaar. Maar aan de andere kant toch echt helemaal niks van VanOns ontvangen in die periode. Eens zien of dit gunstig of ongunstig gaat uitpakken ivm salderen bij ze en dan besluiten of ik er iets mee ga doen.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
Rimco schreef op zondag 3 maart 2024 @ 11:18:
[...]

Dank, niet goed gezocht blijkbaar. Maar aan de andere kant toch echt helemaal niks van VanOns ontvangen in die periode. Eens zien of dit gunstig of ongunstig gaat uitpakken ivm salderen bij ze en dan besluiten of ik er iets mee ga doen.
Ik zit even na te denken over een scenario waarin dit gunstig zou kunnen uitvallen, maar ik kan niks bedenken. In het 'gunstigste' geval heb je hier geen last van als je 100% saldeert, maar dat zou ik niet per se gunstig noemen. Of krijg je bij EnergyZero en resellers ook de inkoopvergoeding terug als TLV?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dalenbloem
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10-09 18:21
Deldenaar schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 15:26:

Zal wel niet...
Hoe lager je verbruik, hoe zwaarder het vastrecht aantikt. De truc om dit zichtbaar te maken is door het vastrecht om te slaan in de energieprijs per kuub en/of per KWh. Daarmee elimineer je één element in de rekensom (net als in de algebra) en zie je wat jouw energie echt kost.
Daarbij valt op dat het omslagpunt voor dynamisch vrij hoog ligt. Voor kleine verbruikers is een vast contract met cashback vaak voordeliger. De cashback is meestal genoeg om de kosten van het vastrecht af te dekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
Sicco92 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 00:12:
[...]

Dat staat gewoon bij de prijsopbouw als je een berekening doet op hun website. Onder 'Totaal vaste kosten'.
Niks Noor, neem zelf eens een check , we praten over dynamisch hé...

En de proefberekening gaat over vast of variabel...

[ Voor 8% gewijzigd door Deldenaar op 03-03-2024 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Sicco92 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 11:21:
[...]

Ik zit even na te denken over een scenario waarin dit gunstig zou kunnen uitvallen, maar ik kan niks bedenken. In het 'gunstigste' geval heb je hier geen last van als je 100% saldeert, maar dat zou ik niet per se gunstig noemen. Of krijg je bij EnergyZero en resellers ook de inkoopvergoeding terug als TLV?
De inkoopvergoeding wordt gesaldeerd en dat is hierin het relevante aspect. Ik heb afgelopen wintermaanden namelijk flink wat verbruikt met de helft een inkoop component van 2ct. Op de eerdere maandelijkse factuur zie ik die ook terug. Nu ik de komende maanden genoeg terug ga leveren is de vraag of ze dan in die maanden 2 of 4ct rekenen voor de teruggeleverde kWh. Wie weet gaan ze dus om te "salderen" het nieuwe tarief hanteren en dat zou gunstig kunnen zijn. Zolang ze in ieder geval maar wel salderen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
Deldenaar schreef op zondag 3 maart 2024 @ 15:47:
[...]

Niks Noor, neem zelf eens een check , we praten over dynamisch hé...

En de proefberekening gaat over vast of variabel...
Zeker wel, ik heb dit zelf gecheckt voordat ik dit schreef. Je vult zelf wel de juiste proefberekening in toch?
Ga maar eens naar https://www.vattenfall.nl/energie-aanbiedingen/flexprijs/ en vul de proefberekening in. Dan krijg je daar de prijsopbouw voor 'FlexPrijs' te zien, met 7,95 voor stroom en 6,95 voor gas als vastrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
Poeh, flink weggestopt, deze link vind je niet simpel op de mainpage en ook niet bij de submenu onder dynamisch energiecontract waar van alles en nogwat word uitgelegd over dit soort contract, maar het is er dus wel zekers, bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthman
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-09 10:44
Rimco schreef op zondag 3 maart 2024 @ 19:21:
[...]

De inkoopvergoeding wordt gesaldeerd en dat is hierin het relevante aspect. Ik heb afgelopen wintermaanden namelijk flink wat verbruikt met de helft een inkoop component van 2ct. Op de eerdere maandelijkse factuur zie ik die ook terug. Nu ik de komende maanden genoeg terug ga leveren is de vraag of ze dan in die maanden 2 of 4ct rekenen voor de teruggeleverde kWh. Wie weet gaan ze dus om te "salderen" het nieuwe tarief hanteren en dat zou gunstig kunnen zijn. Zolang ze in ieder geval maar wel salderen...
Dat is normaliter hoe dit bij dynamische aanbieders werkt, toch? Je krijgt het volledige uurtarief van het moment van terugleveren, als hier nu 4ct inkoopvergoeding bij zit, dan krijg je die dus ook terug/uitbetaald.

[ Voor 9% gewijzigd door earthman op 04-03-2024 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01:09
earthman schreef op maandag 4 maart 2024 @ 09:22:
[...]

Dat is normaliter hoe dit bij dynamische aanbieders werkt, toch? Je krijgt het volledige uurtarief van het moment van terugleveren, als hier nu 4ct inkoopvergoeding bij zit, dan krijg je die dus ook terug/uitbetaald.
Maar niet als je meer levert dan afneemt. Dan krijg je kale tarief terug ex BTW. In de praktijk verschilt het nog, soms loopt IT / facturatie achter en kan daar nog niet mee omgaan en geeft je teveel geld terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:00
Misschien niet helemaal on-topic, maar zijn er meer mensen die op slimmemeterportal.nl geen data hebben op 29 feb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
w00key schreef op maandag 4 maart 2024 @ 10:20:
[...]

Maar niet als je meer levert dan afneemt. Dan krijg je kale tarief terug ex BTW. In de praktijk verschilt het nog, soms loopt IT / facturatie achter en kan daar nog niet mee omgaan en geeft je teveel geld terug.
Sommige leveranciers geven de marktprijs incl. BTW als terugleververgoeding, en bij andere leveranciers krijg je de marktprijs min hun inkoopvergoeding als TLV. Dat heeft niet altijd te maken met IT of facturatieproblemen, vaak staat dat gewoon expliciet in de voorwaarden/prijsopbouw van leveranciers. De informatie die de leveranciers expliciet benoemen staat in de TS vermeld (zie laatste kolom in het overzicht), dus ook daar kunnen leveranciers op vergeleken worden.
Je krijgt niet bij elke dynamische leverancier dezelfde terugleververgoeding, dus het is niet per definitie waar dat je de marktprijs ex. BTW terugkrijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Sicco92 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 10:40:
[...]

Sommige leveranciers geven de marktprijs incl. BTW als terugleververgoeding, en bij andere leveranciers krijg je de marktprijs min hun inkoopvergoeding als TLV. Dat heeft niet altijd te maken met IT of facturatieproblemen, vaak staat dat gewoon expliciet in de voorwaarden/prijsopbouw van leveranciers. De informatie die de leveranciers expliciet benoemen staat in de TS vermeld (zie laatste kolom in het overzicht), dus ook daar kunnen leveranciers op vergeleken worden.
Je krijgt niet bij elke dynamische leverancier dezelfde terugleververgoeding, dus het is niet per definitie waar dat je de marktprijs ex. BTW terugkrijgt.
In dat kolom zie je dat het een zooitje is en saldeert correct gaat icm TLV marktprijs ex BTW.

Het verbaasd me wel hoe vaak je inkoopvergoeding betaalt voor terugleveren, dus marktprijs min 2.x cent, of 2x vergoeding dus ~5 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
w00key schreef op maandag 4 maart 2024 @ 10:58:
[...]

In dat kolom zie je dat het een zooitje is en saldeert correct gaat icm TLV marktprijs ex BTW.
Dat kan je niet zo stellig zeggen, daarvoor is het bij teveel leveranciers onbekend hoe ze omgaan met salderen. De combinatie 'saldeert correct' + een TLV van marktprijs ex. BTW komt alleen bij Zonneplan voor. Tibber saldeert correct, maar geeft toch echt een hogere TLV dan alleen de marktprijs ex. BTW. Daar krijg je volgens hun uitleg (zie scenario 2) in ieder geval de marktprijs PLUS inkoopvergoeding als TLV. Dat is dus een hogere TLV dan alleen de marktprijs.
Bij veel leveranciers weten we simpelweg niet hoe ze omgaan met salderen, dat is namelijk alleen te checken door de facturen achteraf na te rekenen en dat hebben nog niet veel mensen gedaan. Zodra dat bekend is bij leveranciers, kunnen we dat ook in het overzicht neerzetten.

Dat het een zooitje is ben ik het erg met je eens!

[ Voor 5% gewijzigd door Sicco92 op 04-03-2024 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Sicco92 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 11:07:
[...]

Dat kan je niet zo stellig zeggen, daarvoor is het bij teveel leveranciers onbekend hoe ze omgaan met salderen. De combinatie 'saldeert correct' + een TLV van marktprijs ex. BTW komt alleen bij Zonneplan voor. Tibber saldeert correct, maar geeft toch echt een hogere TLV dan alleen de marktprijs ex. BTW. Daar krijg je volgens hun uitleg (zie scenario 2) in ieder geval de marktprijs PLUS inkoopvergoeding als TLV. Dat is dus een hogere TLV dan alleen de marktprijs.
Bij veel leveranciers weten we simpelweg niet hoe ze omgaan met salderen, dat is namelijk alleen te checken door de facturen achteraf na te rekenen en dat hebben nog niet veel mensen gedaan. Zodra dat bekend is bij leveranciers, kunnen we dat ook in het overzicht neerzetten.

Dat het een zooitje is ben ik het erg met je eens!
Het klinkt allemaal als "zo werkt ons facturatie software" en niet "zo willen we het hebben".

GvO en onbalanskosten aan je betalen voor teruglevering kan nooit een keuze van het bestuur zijn geweest, ze krijgen dat echt niet terug van hun leverancier, kost waarschijnlijk meer met extra terugleveren.

Partijen die deze kosten extra rekenen, of dubbel rekenen hebben hun software kant wel op orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Partijen die die kosten wel rekenen volgen de letters van de wet niet, je hoort alle variabele kosten terug te krijgen zolang je minder terug levert dan afneemt.

Het 'probleem' bij Tibber is dat ze maandelijks terugbetalen (lees: afrekenen) en als aan het einde van het jaar blijkt dat je meer hebt geleverd dan afgenomen wordt het teveel uitbetaalde deel (momenteel) niet gefactureerd.

Het kost in ieder geval geld als het wel correct gedaan wordt.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
@Raymond P Ik heb het hier echt alleen maar over de TLV, dus wat leveranciers vergoeden bij overproductie (op jaarbasis). Volgens mij zijn leveranciers daar nog steeds vrij in om te geven wat ze willen. Een hogere of lagere TLV dan alleen de marktprijs (ex. BTW) is gewoon toegestaan en zou zelfs gebruikt kunnen worden om te concurreren met andere leveranciers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Ah duidelijk, die hoeft enkel eerlijk te zijn.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of marktprijs incl. BTW wel een optie is. Valt dat niet onder KOR?
(het verhaal "ik heb BTW ontvangen maar ga het niet afdragen" geeft mij kortsluiting, al ben ik wel een fan. :P)

[ Voor 28% gewijzigd door Raymond P op 04-03-2024 11:39 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
Raymond P schreef op maandag 4 maart 2024 @ 11:36:
Ah duidelijk, die hoeft enkel eerlijk te zijn.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of marktprijs incl. BTW wel een optie is. Valt dat niet onder KOR?
Dat is wel een lastige. In principe kan je er volgens mij vanuit gaan dat het bedrag wat je uitbetaald krijgt zonder BTW is, ook als een leverancier een bedrag uitbetaald wat 'toevallig' neerkomt op marktprijs*1,21. Het is aan de leverancier om dit niet als BTW uit te betalen in ieder geval, maar ik weet niet of je het af zou moeten dragen onder de KOR als de leverancier dit toch wel specificeert als 'BTW'.

Ik heb zelf een forfait betaald bij de KOR zodat ik sowieso geen BTW hoef af te dragen, dus ik heb me er niet al te veel in verdiept. Ik ben wel benieuwd hoe btw-plichtige ondernemers dit zouden doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

earthman schreef op maandag 4 maart 2024 @ 09:22:
[...]

Nu is enkel de vraag hoe dat wordt verwerkt als in die periode de inkoopvergoeding aangepast wordt. Net als in het verleden er wel eens onduidelijkheid was bij reguliere contracten hoe salderen over tariefperiodes wordt verwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 10-09 20:18
Sicco92 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 11:43:
[...]

Dat is wel een lastige. In principe kan je er volgens mij vanuit gaan dat het bedrag wat je uitbetaald krijgt zonder BTW is, ook als een leverancier een bedrag uitbetaald wat 'toevallig' neerkomt op marktprijs*1,21. Het is aan de leverancier om dit niet als BTW uit te betalen in ieder geval, maar ik weet niet of je het af zou moeten dragen onder de KOR als de leverancier dit toch wel specificeert als 'BTW'.

Ik heb zelf een forfait betaald bij de KOR zodat ik sowieso geen BTW hoef af te dragen, dus ik heb me er niet al te veel in verdiept. Ik ben wel benieuwd hoe btw-plichtige ondernemers dit zouden doen.
Bij KOR mag je geen BTW berekenen maar je kan ook geen BTW terugvragen.

Als ze een credit factuur maken kan je de BTW niet terugvragen/afdragen zolang je nog onder de KOR valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
AWEF schreef op maandag 4 maart 2024 @ 10:31:
Misschien niet helemaal on-topic, maar zijn er meer mensen die op slimmemeterportal.nl geen data hebben op 29 feb?
Hier Stedin gebied, en alle data is uptedate.

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:00
RemmyB83 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 16:24:
[...]

Hier Stedin gebied, en alle data is uptedate.
Hier Liander. Het vreemde is dat ik de data wel bij de ANWB zie staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Willempie27 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 14:33:
[...]

Bij KOR mag je geen BTW berekenen maar je kan ook geen BTW terugvragen.

Als ze een credit factuur maken kan je de BTW niet terugvragen/afdragen zolang je nog onder de KOR valt.
Dat klopt niet helemaal.

Bij de normale KOR regeling voor ondernemers moet je als ondernemer gewoon BTW rekenen over je omzet en BTW aftrekken van je kosten. Je hoeft het alleen niet aan te geven. Aan het eind van het jaar doe je "af te dragen BTW - op kosten betaalde BTW" en dat saldo moet je aangeven als winst (of verlies).

Kennelijk verandert per 1-1-2020

[ Voor 3% gewijzigd door Backpacker op 04-03-2024 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:08

franssie

Save the albatross

@Backpacker lijkt mij correct, al vraag ik mij af of de Belastingtelefoon dat zelfs weet ;)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
Backpacker schreef op maandag 4 maart 2024 @ 16:53:
[...]

Dat klopt niet helemaal.

Bij de normale KOR regeling voor ondernemers moet je als ondernemer gewoon BTW rekenen over je omzet en BTW aftrekken van je kosten. Je hoeft het alleen niet aan te geven. Aan het eind van het jaar doe je "af te dragen BTW - op kosten betaalde BTW" en dat saldo moet je aangeven als winst (of verlies).
Ik lees dit. En er staat dat je geen BTW mag rekenen.

Wat is de KOR?

De KOR is een btw-vrijstelling. Als u voldoet aan de voorwaarden en kiest voor de KOR, mag u geen btw meer berekenen aan uw klanten. Ook doet u geen btw-aangifte meer en kunt u geen btw meer terugvragen over uw kosten en investeringen.

Bron https://www.belastingdien...kleineondernemersregeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Willempie27 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 17:44:
[...]

Ik lees dit. En er staat dat je geen BTW mag rekenen.

Wat is de KOR?

De KOR is een btw-vrijstelling. Als u voldoet aan de voorwaarden en kiest voor de KOR, mag u geen btw meer berekenen aan uw klanten. Ook doet u geen btw-aangifte meer en kunt u geen btw meer terugvragen over uw kosten en investeringen.

Bron https://www.belastingdien...kleineondernemersregeling
Excuus, het is me helemaal ontgaan dat die regeling dus veranderd is. Vroeger (toen ik honderden BTW aangiftes per jaar verzorgde) was het wel zo als ik stelde.

https://www.btwvoordummie...e_ondernemersregeling.pdf

Kennelijk per 1-1-2020 verandert: https://help.afas.nl/help...0%E2%82%AC%2020.000%2C%2D.

[ Voor 12% gewijzigd door Backpacker op 04-03-2024 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Backpacker schreef op maandag 4 maart 2024 @ 18:56:
[...]

Excuus, het is me helemaal ontgaan dat die regeling dus veranderd is. Vroeger (toen ik honderden BTW aangiftes per jaar verzorgde) was het wel zo als ik stelde.

https://www.btwvoordummie...e_ondernemersregeling.pdf

Kennelijk per 1-1-2020 verandert: https://help.afas.nl/help...0%E2%82%AC%2020.000%2C%2D.
Had pas ook zoiets met zonnepanelen bleek het in januari weer anders te zijn. Als je van de belastingdienst op de hoogte wil zijn mag je elk jaar wel een cursus doen. En met bellen krijg je altijd verschillende antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 21:24
Benieuwd hoe dit verder gaat lopen. Lijkt een Zonneplan-light: https://www.telegraaf.nl/...j-overschot-groene-stroom

En de bron bij Tibber zelf: https://tibber.com/nl/grid-rewards

[ Voor 15% gewijzigd door Niek_ op 05-03-2024 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Dat is wel heel erg Zonneplan light met ca 100 Euro per jaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Dit doe ik al (en velen met mij) met mijn hobby thuisbatterij, als de stroom goedkoop (kuch) is laad ik van het net in mijn batterij. Als de stroom duur is start het ontladen en geef terug aan het net.

Maar reken je niet rijk, de verdiensten (thuisbatterij) zijn marginaal tot negatief vanwege investeringen en verliezen bij laden/ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Dat is tenminste een realistisch bedrag. Als er meer mensen meedoen is het extreme overschot zo op, en de prijzen worden bepaald per veiling. Alleen bij extreem hoge nood werden mensen grof betaald, dat is er dan niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarstenHouw
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:37
Hallo allen,

Ik begrijp dat Tibber sinds kort aardgas levert (via EnergyZero?).

Heeft iemand al een gas-overstap voor elkaar als je al bij Tibber zat met elektra?

Ik kan er niks over vinden dus ik vermoed dat dat nog een beetje maatwerk voor ze is op het moment.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sicco92
Willie Wortel schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 09:54:
[...]

Dit doe ik al (en velen met mij) met mijn hobby thuisbatterij, als de stroom goedkoop (kuch) is laad ik van het net in mijn batterij. Als de stroom duur is start het ontladen en geef terug aan het net.

Maar reken je niet rijk, de verdiensten (thuisbatterij) zijn marginaal tot negatief vanwege investeringen en verliezen bij laden/ontladen.
Nee, dit komt nog eens bovenop de verschillen in uurprijzen. Het gaat dus zeer waarschijnlijk om onbalans mee helpen te voorkomen door extra stroom te verbruiken (zelfs in niet-goedkope uren) of door even geen stroom af te nemen als je dat al aan het doen was (zelfs in de goedkoopste uren). Daar staat dan een vergoeding tegenover.

Lees ook de uitleg van Tibber zelf: https://tibber.com/nl/grid-rewards

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rrolf
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-09 17:16
CarstenHouw schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 10:13:
Hallo allen,
Heeft iemand al een gas-overstap voor elkaar als je al bij Tibber zat met elektra?
Ik kan er niks over vinden dus ik vermoed dat dat nog een beetje maatwerk voor ze is op het moment.
Ja, ik heb precies deze overstap gemaakt. En die is geaccepteerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/obi3yulPu_zgjcrJJaSqN6pomTY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Suez6Y5MJMO6YaLnv0kJEoWd.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:00
Mijn partner vindt het prima om voor het aanzetten van de wasmachine de uurprijs van stroom te checken, maar de combinatie uurprijs, opbrengst zonnepanelen en grid rewards wordt nu wel erg ingewikkeld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarstenHouw
rrolf schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 11:00:
[...]

Ja, ik heb precies deze overstap gemaakt. En die is geaccepteerd.
[Afbeelding]
Die screenshot komt me helemaal niet bekend voor. Via wat of hoe kon je overstappen naar Tibber gas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
CopyCatz schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 11:30:
Mijn partner vindt het prima om voor het aanzetten van de wasmachine de uurprijs van stroom te checken, maar de combinatie uurprijs, opbrengst zonnepanelen en grid rewards wordt nu wel erg ingewikkeld..
'Gelukkig' hoef je hier voorlopig nog niet over na te denken, want dit werkt vooralsnog alleen met laadpalen die Tibber automatisch kan aansturen (en die gebruikers hebben gekoppeld met de Tibber-app). Handmatige acties en/of zelfbouw oplossingen komen in hun roadmap ook niet voor, dus ik betwijfel of dat ooit onderdeel gaat zijn van grid rewards.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:41
CopyCatz schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 11:30:
Daar heb je bijvoorbeeld HomeAssistant voor, partner kan daarmee inloggen en ziet gewoon 1 waarde. Op de achtergrond laat je HA alles uitrekenen.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:00
Sicco92 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 11:34:
[...]

'Gelukkig' hoef je hier voorlopig nog niet over na te denken, want dit werkt vooralsnog alleen met laadpalen die Tibber automatisch kan aansturen (en die gebruikers hebben gekoppeld met de Tibber-app). Handmatige acties en/of zelfbouw oplossingen komen in hun roadmap ook niet voor, dus ik betwijfel of dat ooit onderdeel gaat zijn van grid rewards.
Ik sta op het punt een go-e te bestellen, dus ik ga er wel over nadenken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CarstenHouw
CarstenHouw schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 10:13:
Hallo allen,

Voor alle geïnteresseerden:

https://aanmelden.gasverbruik.tibber.com/verbruik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Sicco92 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 10:13:
[...]

Nee, dit komt nog eens bovenop de verschillen in uurprijzen. Het gaat dus zeer waarschijnlijk om onbalans mee helpen te voorkomen door extra stroom te verbruiken (zelfs in niet-goedkope uren) of door even geen stroom af te nemen als je dat al aan het doen was (zelfs in de goedkoopste uren). Daar staat dan een vergoeding tegenover.

Lees ook de uitleg van Tibber zelf: https://tibber.com/nl/grid-rewards
Dit werkt volgens mij voorlopig alleen om hun eigen onbalans weg te werken. Bijvoorbeeld plotseling onverwacht veel/weinig zon: oei we zetten het laden aan/uit van een aantal autos waar we bij kunnen.
Dit kun je doen zonder contractueel vastgelegde verplichtingen zoals bij Zonneplan. Maar zij kunnen dit soort vermogens nooit contractueel vastleggen voor het op afroep beschikbaar zijn.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
KC27 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 13:28:
[...]

Dit werkt volgens mij voorlopig alleen om hun eigen onbalans weg te werken. Bijvoorbeeld plotseling onverwacht veel/weinig zon: oei we zetten het laden aan/uit van een aantal autos waar we bij kunnen.
Dit kun je doen zonder contractueel vastgelegde verplichtingen zoals bij Zonneplan. Maar zij kunnen dit soort vermogens nooit contractueel vastleggen voor het op afroep beschikbaar zijn.
Volgens de FAQ onderaan de pagina maken ze gebruik van diensten en platforms van TenneT, TSO, en GOPACS. Het lijkt mij dat het dus niet (alleen) om eigen onbalans gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Je krijgt geen vergoeding voor vast beschikbaar stellen van x MW stuurvermogen, je kan met autos en laders niets garanderen voor maanden lang, maar je mag altijd bieden, dus bijvoorbeeld 100 autos x 10 kW = 1 MW, op de veiling gooien met je mag ze gebruiken voor €x.

Als er erg veel onbalans is wordt dat dan ingezet. Ze willen hoog genoeg bieden zodat ze niet met volle accus zitten en niet meer mee kunnen doen, maar wel zo laag dat de veiling winnen en niet staan te niksen als anderen met het geld er vandoor gaan.

[ Voor 6% gewijzigd door w00key op 05-03-2024 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
w00key schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:04:
Je krijgt geen vergoeding voor vast beschikbaar stellen van x MW stuurvermogen, je kan met autos en laders niets garanderen voor maanden lang, maar je mag altijd bieden, dus bijvoorbeeld 100 autos x 10 kW = 1 MW, op de veiling gooien met je mag ze gebruiken voor €x.

Als er erg veel onbalans is wordt dat dan ingezet. Ze willen hoog genoeg bieden zodat ze niet met volle accus zitten en niet meer mee kunnen doen, maar wel zo laag dat de veiling winnen en niet staan te niksen als anderen met het geld er vandoor gaan.
Maar als jij niet kunt bewijzen dat je extra hebt ingezet en hoeveel dan wel kun je ook geen aanspraak maken op die onbalans vergoeding. Zij kunnen m.i. niet hard maken hoeveel er extra is ingezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
KC27 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:31:
[...]

Maar als jij niet kunt bewijzen dat je extra hebt ingezet en hoeveel dan wel kun je ook geen aanspraak maken op die onbalans vergoeding. Zij kunnen m.i. niet hard maken hoeveel er extra is ingezet.
Ik niet, jij niet, Tibber wel. Die kunnen via de laadpaal uitlezen hoeveel kW stroom extra is gebruikt voor opladen x veel autos. En daarom werken ook alleen bepaalde merken en types voor congestion management, ze hebben remote control en telemetrie nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
[...]

Tibber heeft sinds Februari een handelserkenning voor landelijke balanceringsmarkt en ze mogen dus bieden met wat ze kunnen bereiken met slim laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-09 22:03
Domba schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 18:08:
[...]

Tibber heeft sinds Februari een handelserkenning voor landelijke balanceringsmarkt en ze mogen dus bieden met wat ze kunnen bereiken met slim laden.
Wonderlijk, ze staan noch in het BSP-, noch in CSP register. Of heeft Tibber formeel een andere naam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 07:09
w00key schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:58:
[...]

Ik niet, jij niet, Tibber wel. Die kunnen via de laadpaal uitlezen hoeveel kW stroom extra is gebruikt voor opladen x veel autos. En daarom werken ook alleen bepaalde merken en types voor congestion management, ze hebben remote control en telemetrie nodig.
Dit lijkt me het meest plausibel. Maargoed het zal voor Tibber ook experimenteren zijn want uiteindelijk moet de hoogte van de extra vergoeding die Tibber biedt wel voldoende zijn om je gedrag te beïnvloeden zodat de vergoedingen worden terugverdiend en Tibber er per saldo ook iets aan overhoudt (en voldoende buffer hebben als ze het laadgedrag een keer verkeerd inschatten). Werkt het zo?

Ik heb de pulse geïnstalleerd op een slimme meter enkel voor de laadpaal maar waarom is de pulse in combinatie met het rechtstreeks aansturen van de auto niet voldoende "control en telemetrie" om hier zonder specifieke laadpaal aan mee te doen? Wellicht in de toekomst?

[ Voor 4% gewijzigd door Gecko123 op 05-03-2024 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 20:53
@Gecko123 Met de pulse kunnen ze je gebruik monitoren, de specifieke laadpalen kunnen ze aansturen. Beide hebben ze dus nodig.

Zonder pulse zouden ze niet kunnen loadbalancen en als er dan iets teveel gebruik door je meterkast gaat ga je misschien klagen bij ze dat er “iets” fout is gegaan en dat tibber schuld heeft.

[ Voor 3% gewijzigd door Bezzerk op 05-03-2024 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Marcva schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 19:09:
[...]

Wonderlijk, ze staan noch in het BSP-, noch in CSP register. Of heeft Tibber formeel een andere naam?
Ik heb het van hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
[...]

Je vergeet even dat de beschikbare autobatterijen een stukje groter zijn dan de accu’s van Zonneplan, en veel meer auto’s gekoppeld zjjn aan Tibber dan accu’s van Zonneplan in het veld én het feit dat Tibber in meer landen actief is dan alleen Nederland (zoals Zonneplan), dus de capaciteit van Tibber om aan te bieden op de onbalansmarkt is vele malen groter. Ze zullen het dus niet alleen voor hun interne onbalans doen 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 07:09
Backpacker schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 23:58:
[...]

Je vergeet even dat de beschikbare autobatterijen een stukje groter zijn dan de accu’s van Zonneplan, en veel meer auto’s gekoppeld zjjn aan Tibber dan accu’s van Zonneplan in het veld én het feit dat Tibber in meer landen actief is dan alleen Nederland (zoals Zonneplan), dus de capaciteit van Tibber om aan te bieden op de onbalansmarkt is vele malen groter. Ze zullen het dus niet alleen voor hun interne onbalans doen 😉
Hoewel de capaciteit van auto-accu's inderdaad groter is, is het belangrijk om te benadrukken dat deze energie eerst moet worden verbruikt door daadwerkelijk te rijden. Zelfs met de grotere accu's, als je gemiddeld maar ongeveer 10% van de capaciteit gebruikt voor dagelijkse ritten, beperkt dat de mogelijke bijdrage van deze accu's. Als het daarentegen technisch mogelijk zou zijn om deze auto-accu's op grote schaal te ontladen, zou dit een aanzienlijke toename van het potentieel betekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-09 22:03
Zitten wellicht nog in de procedure bij TenneT.
Tibber is ook wel wat voorbarig in de communicatie want het werkt feitelijk ook nog niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
Gecko123 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 08:56:
[...]

Hoewel de capaciteit van auto-accu's inderdaad groter is, is het belangrijk om te benadrukken dat deze energie eerst moet worden verbruikt door daadwerkelijk te rijden. Zelfs met de grotere accu's, als je gemiddeld maar ongeveer 10% van de capaciteit gebruikt voor dagelijkse ritten, beperkt dat de mogelijke bijdrage van deze accu's. Als het daarentegen technisch mogelijk zou zijn om deze auto-accu's op grote schaal te ontladen, zou dit een aanzienlijke toename van het potentieel betekenen.
Dat zou ik nooit willen, zelfs met huisbatterijen zijn je kosten voor batterij slijtage behoorlijk hoog, iets van €0.10-0.20/kWh.

Autos geven op de accupakket maar ~150000 km / 600 km range = 250 cycles aan garantie.

80 kWh x 250 cycles = 20000 kWh levensduur, en €30000 vervangingskosten, dat zijn echt super dure kWh.

Slim opladen tot 80%, ga je gang. Ontladen? Hell no.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
Backpacker schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 23:58:
[...]

Juist, zelfs als de gemiddelde auto maar 20% van zijn capaciteit beschikbaar hoeft te houden voor "laden op commando" is het al snel 10-15 kWh per auto. Bovendien kunnen de meeste auto's inmiddels laden op 11 kW, en juist voor onbalans gaat het ook over het vermogen naast capaciteit.

Nederland heeft een wagenpark van ongeveer 8 miljoen auto's. Stel je voor dat die allemaal elektrisch zijn geworden en 1 miljoen van de auto's is op enig moment ingeplugd, met 20% van de batterij beschikbaar om te laden. Dan is dat een op afstand regelbare vraag van 11 GW met een capaciteit van 10 GWh (oftewel bijna 1 uur non-stop 11 GW opnemen).

Voor de context: op dit moment is er ongeveer 24 GWp aan PV geïnstalleerd in Nederland. Dat geeft op de allerzonnigste dagen rondom juni een aanzienlijke overcapaciteit, want de typische elektriciteitsvraag in Nederland schommelt ergens tussen 15 en 20 GW. Dat getal zal overigens gaan stijgen doordat meer en meer wordt geëlektrificeerd, maar die EVs worden op deze manier een deel van de oplossing.

Wanneer er ook een stuk teruggeleverd kan worden hebben we eigenlijk de battery storage al gedekt.

Deze dienst van Tibber is dus iets wat je echt moet zien als een spel van de grote aantallen. Ik wou dat ik mijn auto gewoon standaard ingeplugd kan laten met een kabel over de stoep...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
w00key schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 11:06:
[...]

Dat zou ik nooit willen, zelfs met huisbatterijen zijn je kosten voor batterij slijtage behoorlijk hoog, iets van €0.10-0.20/kWh.

Autos geven op de accupakket maar ~150000 km / 600 km range = 250 cycles aan garantie.

80 kWh x 250 cycles = 20000 kWh levensduur, en €30000 vervangingskosten, dat zijn echt super dure kWh.

Slim opladen tot 80%, ga je gang. Ontladen? Hell no.
Het hangt denk ik erg af van het type batterij. Batterijen met met LFP-cellen hebben typisch enkele duizenden cycli (volledige ontlading) tot een capaciteit van 80%. En dat zijn volledige cycli, dus als je bijvoorbeeld van 60% -> 100% oplaadt overdag en dan iets later weer ontlaadt tot 75% tijdens de piekuren zal de degradatie van de batterij heel erg meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
bilgy_no1 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 11:26:
[...]

Het hangt denk ik erg af van het type batterij. Batterijen met met LFP-cellen hebben typisch enkele duizenden cycli (volledige ontlading) tot een capaciteit van 80%. En dat zijn volledige cycli, dus als je bijvoorbeeld van 60% -> 100% oplaadt overdag en dan iets later weer ontlaadt tot 75% tijdens de piekuren zal de degradatie van de batterij heel erg meevallen.
Die zijn tot nu toe in de minderheid onder auto's. Alleen sommige goedkope(re) short range modellen worden geleverd met LFP, het is zwaarder en groter per kWh wat niet uit maakt in je schuur, kelder of zolder, maar wel als je het mee moet slepen in je auto.

De Model Y SR en LR wegen hetzelfde hierdoor. Raad maar welke LFP is. Je moet in de auto genoeg ruimte en toegestaand maximum massa hebben om voor LFP te gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door w00key op 06-03-2024 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
w00key schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 12:36:
[...]

Die zijn tot nu toe in de minderheid onder auto's. Alleen sommige goedkope(re) short range modellen worden geleverd met LFP, het is zwaarder en groter per kWh wat niet uit maakt in je schuur, kelder of zolder, maar wel als je het mee moet slepen in je auto.

De Model Y SR en LR wegen hetzelfde hierdoor. Raad maar welke LFP is. Je moet in de auto genoeg ruimte en toegestaand maximum massa hebben om voor LFP te gaan.
LFP is wereldwijd al meer dan de helft van de EV-markt. Die gaan we de komende jaren steeds vaker zien.

Maar ook een MNC-batterij zou minstens 1000 volle cycli kunnen ondergaan met behoud van 20%. Dat is dan voor een LR auto pak hem beet 450.000 - 500.000 km, ruim meer dan wat de gemiddelde auto in zijn leven rijdt.

LFP is tot nu toe inderdaad iets minder energiedicht, maar er komen nu ook nieuwe generaties aan met eenzelfde dichtheid als MNC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
bilgy_no1 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 13:44:
[...]

LFP is wereldwijd al meer dan de helft van de EV-markt. Die gaan we de komende jaren steeds vaker zien.

Maar ook een MNC-batterij zou minstens 1000 volle cycli kunnen ondergaan met behoud van 20%. Dat is dan voor een LR auto pak hem beet 450.000 - 500.000 km, ruim meer dan wat de gemiddelde auto in zijn leven rijdt.

LFP is tot nu toe inderdaad iets minder energiedicht, maar er komen nu ook nieuwe generaties aan met eenzelfde dichtheid als MNC.
Zou moeten, ja, gemiddeld wel. Toch worden genoeg auto accus vervangen op kosten van de eigenaar.

Wereldwijd is leuk, maar in Nederland zijn ze nog redelijk schaars. Maar goed, als je dus een LFP accu hebt met V2G is dat een optie.

Oh, en dat is je issue, er zijn precies nul autos te koop of aangekondigd die deze combinatie heeft ;)

De meest verkochte LFP model, Model Y SR, kan niet terugleveren.

[ Voor 3% gewijzigd door w00key op 06-03-2024 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
w00key schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 14:26:
[...]

Zou moeten, ja, gemiddeld wel. Toch worden genoeg auto accus vervangen op kosten van de eigenaar.

Wereldwijd is leuk, maar in Nederland zijn ze nog redelijk schaars. Maar goed, als je dus een LFP accu hebt met V2G is dat een optie.

Oh, en dat is je issue, er zijn precies nul autos te koop of aangekondigd die deze combinatie heeft ;)

De meest verkochte LFP model, Model Y SR, kan niet terugleveren.
Dat laatste klopt. Maar nu is ook nog maar 5% van de auto's (wagenpark) elektrisch. Er is dus nog wel een weg te gaan, en in de tussentijd zullen er heus wel modellen met die eigenschappen komen.

En ook alleen met het laden kan er dus een behoorlijk probleem worden opgelost op de heel zonnige dagen. Die kWh die er dan in gaan hoeven dan niet op een duur moment te worden geladen. Het Tibber product betreft dan ook alleen het opladen op het juiste moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
bilgy_no1 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 16:38:
[...]

Dat laatste klopt. Maar nu is ook nog maar 5% van de auto's (wagenpark) elektrisch. Er is dus nog wel een weg te gaan, en in de tussentijd zullen er heus wel modellen met die eigenschappen komen.

En ook alleen met het laden kan er dus een behoorlijk probleem worden opgelost op de heel zonnige dagen. Die kWh die er dan in gaan hoeven dan niet op een duur moment te worden geladen. Het Tibber product betreft dan ook alleen het opladen op het juiste moment.
Evdb bevat ook alle aangekondigde modellen en ook daar zit niets tussen. LFP is gewoon zwaarder en groter, past niet in kleinere autos zoals de Renault 5 (Q2 2025) die echt voor volume zorgen.

Nu worden vooral grote EVs verkocht terwijl bij de niet EV de Kia Picanto / Toyota Aygo de meest populaire zijn. Die gaan nooit voor LFP + V2G, je moet dan een inverter inbouwen met net synchronisatie om van DC weer AC te maken.

V2G heeft ook speciale laadpalen / accu thuis nodig. Volkswagen is 1 van de eerste die het kan en alleen i.c.m. een specifiek thuisaccu. Niet eentje die Tibber / Zonneplan ondersteunt. Misschien dat het over 5 of 10 jaar een standaard is maar ik zou er niet teveel van verwachten.

In Nederland verwacht Tennet dat met 10 GWh al genoeg batterijen is om alle stabiliteitsproblemen op te lossen en de pieken goedkoop te maken en er staat nu al 75 GWh aan aanvragen in de wacht. Die zijn veel eerder klaar dan dat geklooi per auto fabrikant, laadpaal en thuisaccu en dan ducttapen aan de stroomleverancier.

Er valt vooral in de eerste periode grof geld te verdienen maar zodra genoeg is aangesloten zijn de biedingen zo laag dat het niet meer boeit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
w00key schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 17:28:
[...]

Evdb bevat ook alle aangekondigde modellen en ook daar zit niets tussen. LFP is gewoon zwaarder en groter, past niet in kleinere autos zoals de Renault 5 (Q2 2025) die echt voor volume zorgen.

Nu worden vooral grote EVs verkocht terwijl bij de niet EV de Kia Picanto / Toyota Aygo de meest populaire zijn. Die gaan nooit voor LFP + V2G, je moet dan een inverter inbouwen met net synchronisatie om van DC weer AC te maken.

V2G heeft ook speciale laadpalen / accu thuis nodig. Volkswagen is 1 van de eerste die het kan en alleen i.c.m. een specifiek thuisaccu. Niet eentje die Tibber / Zonneplan ondersteunt. Misschien dat het over 5 of 10 jaar een standaard is maar ik zou er niet teveel van verwachten.

In Nederland verwacht Tennet dat met 10 GWh al genoeg batterijen is om alle stabiliteitsproblemen op te lossen en de pieken goedkoop te maken en er staat nu al 75 GWh aan aanvragen in de wacht. Die zijn veel eerder klaar dan dat geklooi per auto fabrikant, laadpaal en thuisaccu en dan ducttapen aan de stroomleverancier.

Er valt vooral in de eerste periode grof geld te verdienen maar zodra genoeg is aangesloten zijn de biedingen zo laag dat het niet meer boeit.
We gaan het zien. Mij lijkt het dat batterijen die dubbel dienst doen en die je toch voor de deur hebt staan veel goedkoper kunnen tenderen dan batterijen waarvoor additionele capex nodig is...

Wel met je eens dat onbalans een probleem is dat zichzelf door marktwerking prima op gaat lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbnw
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 10-09 12:32
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ofmlsv0nO6_kkgsbRCu5FC2ei3k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/t8Nq4zU7YzBgtDS19bxUtu1K.png?f=fotoalbum_large

Nu gaat dit om 1kwh, maar zeker wel interessant om geld toe te krijgen voor het laden terwijl de stroomprijs 25 cent is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 22:54

de Peer

under peer review

rbnw schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 10:37:
[Afbeelding]

Nu gaat dit om 1kwh, maar zeker wel interessant om geld toe te krijgen voor het laden terwijl de stroomprijs 25 cent is.
Ik zou dat zelf niet wenselijk vinden denk ik. Dat het hele laadproces gestart en na 1 kwh weer gestopt wordt. En dat voor een paar eurocent.
Wel leuk natuurlijk als het valt in de periode waarin je sowieso al aan het laden bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Laatst online: 06:58
rbnw schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 10:37:
[Afbeelding]

... Dit ivm de balanstoeslag??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbnw
de Peer schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 10:47:
[...]

Ik zou dat zelf niet wenselijk vinden denk ik. Dat het hele laadproces gestart en na 1 kwh weer gestopt wordt. En dat voor een paar eurocent.
Wel leuk natuurlijk als het valt in de periode waarin je sowieso al aan het laden bent.
Je merkt er niks van, hij regelt het helemaal automatisch.
Ik werk vanuit huis, dus voor mij is het niet noodzaak dat de auto vol zit, dat mag van mij ook pas over een paar dagen. Op deze manier gaat dat prima en kan ik voordelig laden en TenneT een beetje helpen.

Ik zie geen reden om dit niet te willen, ook al is voor 1kwh. De installatie van de laadpaal en de auto moet dit prima kunnen.

[ Voor 9% gewijzigd door rbnw op 07-03-2024 12:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbnw
Whiskey48 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 10:47:
[...]

... Dit ivm de balanstoeslag??
Ja dit is vanwege de Grid Rewards (balanstoeslag) bij Tibber, in dit geval was de vergoeding hoger dan de stroomprijs dat uur, dus dan krijg je geld toe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Het kale stroomtarief is morgenmiddag al een paar uur negatief, een zonnige dag met ook wind.
Pagina: 1 ... 203 ... 297 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels