Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:40
user109731 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 12:59:
Het kale stroomtarief is morgenmiddag al een paar uur negatief, een zonnige dag met ook wind.
Dt wordt al mijn opgewekte energie terugleveren en de batterij volladen uit het net.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19:31
user109731 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 12:59:
Het kale stroomtarief is morgenmiddag al een paar uur negatief, een zonnige dag met ook wind.
Ik ben morgen thuis, dus ik plug mijn auto in om 11 uur. Ben benieuwd of ik dan grid rewards krijg. 8)
Van 12-15 is de kale prijs negatief!

Ik heb plek voor 33 kWh, dus laat maar komen.

Update Vrijdagmiddag 17:15 Helaas geen grid rewards vandaag :|

[ Voor 13% gewijzigd door Pim57 op 08-03-2024 17:19 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-09 14:28

Audione0

Strijdt der titanen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XAVNjYzrGAxLzkap8EZlY-p0d94=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BUZTtlfHUNP8TAs2EHJuxJ0d.jpg?f=fotoalbum_large

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:15
Met Tibber heb je nu ook zo'n rewards programma. Nu had ik na een jaar zonneplan dit jaar toch maar weer de tarieven vast gezet met Greenchoice (28 cent dal en 34 cent piek), maar uiteindelijk is het allemaal toch wat duur vergeleken met de variabele tarieven.

Ik heb 29 zonnepanelen en wek gemiddeld 10.000 kWh op, dus vandaar dat ik dacht dat salderen wel fijn was. Maargoed, ik stop per jaar ook 10.000 kWh in de auto, en ben vrij flexibel in wanneer ik die oplaad (vaak lage tarieven). Nu ze komen met die rewards is dat mogelijk wel interessant, maar ik vind het moeilijk om er mee te rekenen. Iemand al wat ervaring ermee?

Ik heb zelf nu een Wallbox Plus lader, ik ga ze morgen even bellen om te vragen of het daar mee ook kan. Bij Zonneplan moet ik perse een eigen lader van hun aanschaffen voor 1800 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:55

de Peer

under peer review

DarkShadow schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 19:23:
Met Tibber heb je nu ook zo'n rewards programma. Nu had ik na een jaar zonneplan dit jaar toch maar weer de tarieven vast gezet met Greenchoice (28 cent dal en 34 cent piek), maar uiteindelijk is het allemaal toch wat duur vergeleken met de variabele tarieven.

Ik heb 29 zonnepanelen en wek gemiddeld 10.000 kWh op, dus vandaar dat ik dacht dat salderen wel fijn was. Maargoed, ik stop per jaar ook 10.000 kWh in de auto, en ben vrij flexibel in wanneer ik die oplaad (vaak lage tarieven). Nu ze komen met die rewards is dat mogelijk wel interessant, maar ik vind het moeilijk om er mee te rekenen. Iemand al wat ervaring ermee?

Ik heb zelf nu een Wallbox Plus lader, ik ga ze morgen even bellen om te vragen of het daar mee ook kan. Bij Zonneplan moet ik perse een eigen lader van hun aanschaffen voor 1800 euro.
Ze hadden het zelf over 100 euro per jaar. Niet de moeite waard dus wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Volgens de website van Tibber:

Dit is alles wat je nodig hebt om te beginnen:

Een Tibber energiecontract
Een laadpunt van Zaptec, Easee, Wallbox of go-e
Een load balancer zoals de Tibber Pulse

Zie dat Tibber ook een actie heeft lopen icm de Easee laadpaal voor 440€ (voor Tibber klanten of als je gaat overstappen). Indien ik nu een laadpaal had moeten aanschaffen wist ik het wel..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boschaj
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-09 10:40
boschaj schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 10:09:
Ervaringen ANWB energie.

Het was een moeilijke start maar een jaar lang tevreden stroom/gas afgenomen.
De App is niet perfect maar biedt voldoende info.

Maar toen kwam de jaarafrekening. Zoals was te voorzien kwamen nu de gevolgen van de moeizame start, de 1ste factuur van bijna 800 euro was niet in de jaarafrekening meegenomen.
Gebeld en samen met een vriendelijk medewerker geconstateerd dat dit het geval was en dat de 1ste nota gecrediteerd moet worden. Hij maakte een Case aan en het zou goedkomen.
Na 2 weken gebeld.. Antwoord we hebben een SLA van 2 x 2 weken, belt U dan aub terug.
Na opnieuw 2 weken gebeld.. Antwoord we hebben het druk, belt U aub over 2 weken terug.

We zijn het eens over het probleem en de oplossing vanaf dag 1, 4 weken wachten en er is niets opgelost. Niet eens een reactie van wij lossen het direct op en/of we bellen U. Over 2 weken mag ik weer bellen.
Een Manager spreken kan niet, bij klachten wordt geadviseerd: google op anwb energie klachtenformulier.
Het formulier is succesvol verzonden... We streven er naar om je binnen 10 werkdagen een reactie te geven…

Conclusie bij problemen\klachten heb je geduld nodig.
Een update :'(

Werd 3 werkdagen na mijn klachtenformulier gebeld door Robin, mijn contactpersoon van dag 1, hij was verbaasd dat het nog steeds speelde, ging er opnieuw achteraan.
Nu 2 weken verder geen update gehad, gebeld, reactie: geen update, back office werkt er aan, ICT probleem, gewoon factuur van 800 euro crediteren en dan probleem oplossen is geen optie.

Conclusie bij problemen\klachten bij ANWB Energie heb je geduld nodig. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:17
boschaj schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 10:56:
[...]

Een update :'(

Werd 3 werkdagen na mijn klachtenformulier gebeld door Robin, mijn contactpersoon van dag 1, hij was verbaasd dat het nog steeds speelde, ging er opnieuw achteraan.
Nu 2 weken verder geen update gehad, gebeld, reactie: geen update, back office werkt er aan, ICT probleem, gewoon factuur van 800 euro crediteren en dan probleem oplossen is geen optie.

Conclusie bij problemen\klachten bij ANWB Energie heb je geduld nodig. :(
Zelfde situatie hier, eerste maand vooruitbetaling niet meegenomen in de jaar factuur. 15 dagen and counting.
Zal vandaag ook weer eens bellen.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:08
Morgen nog voordeliger dan vandaag, met als laagste ruim 10ct/kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
SidewalkSuper schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 13:16:
Dan doen we dit morgen nog een keer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vnSnhAQaV4MfykzkFHhvmU9Q7lE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uSVAIPsKdP19VyXohQkKSLTv.png?f=fotoalbum_large

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

SidewalkSuper schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 13:16:
Betekent dit dat ik dan beter de omvormers van m’n zonnepanelen uit dien te zetten en maximaal stroom te gaan verbruiken? Of moet dan de prijs incl de belasting negatief zijn?

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:03
Audione0 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 14:07:
[...]

Betekent dit dat ik dan beter de omvormers van m’n zonnepanelen uit dien te zetten en maximaal stroom te gaan verbruiken? Of moet dan de prijs incl de belasting negatief zijn?
Dat ligt eraan hoeveel je op jaarbasis produceert (en het uitzetten van je omvormers heeft daar invloed op).

Als je meer teruglevert dan afneemt, dan is de kale prijs relevant.
Als je meer afneemt dan teruglevert, dan is de prijs inclusief belastingen relevant.

Maar als je afschakelt heeft dat invloed op die getallen. Dus tenzij je echt fors meer teruglevert dan afneemt hoef je pas af te schakelen als de prijs inclusief alle heffingen/toeslagen/wahetever negatief is.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Audione0 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 14:07:
[...]

Dat laatste inderdaad. Tenzij je in totaal per jaar meer teruglevert dan je zelf verbruikt. Dan moet je over de overproductie boven het salderen de Energiebelasting terug gaan betalen. Hoewel dat uiteraard alleen geldt voor het deel dat je boven jouw salderingsgrens uitkomt en dat zal zo vroeg in het jaar nog niet het geval zijn.

Je kunt waarschijnlijk wat later in het jaar gaan schatten hoe je uitkomt en dan de keuze maken afhankelijk van hoe je denkt uit te komen. Ook zullen er nog zat momenten komen waarop ook de prijs + energiebelasting negatief gaat zijn, dus kansen genoeg om dan de teruglevering even stil te zetten...

[ Voor 19% gewijzigd door bilgy_no1 op 08-03-2024 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Beide bedankt voor jullie reactie👍

We verbruiken meer dan we terugleveren, ~9200kWh vs 7200kWh.

De exacte cijfers weet ik pas per juli van dit jaar

[ Voor 8% gewijzigd door Audione0 op 08-03-2024 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
John245 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 13:18:
[...]

Dan doen we dit morgen nog een keer:
[Afbeelding]
Heb vandaag de wagen tot 85% geladen, voor morgen dus niet heel veel ruimte meer.. Waar laat jij al het elektra, batterij? =]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
beyazz06 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 16:02:
[...]

Heb vandaag de wagen tot 85% geladen, voor morgen dus niet heel veel ruimte meer.. Waar laat jij al het elektra, batterij? =]
Inderdaad een batterij. Die gaat vanavond weer leeg dus kan morgen netjes weer vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Marcva schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 11:04:
[...]

Zitten wellicht nog in de procedure bij TenneT.
Tibber is ook wel wat voorbarig in de communicatie want het werkt feitelijk ook nog niet.
Het werkt feitelijk wel degelijk, vanaf dinsdag al en daarvoor al voor beta-testers. Waarom denk je dat het voorbarig was en het niet werkt?

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online

Walbox Plus is een van de ondersteunde laders. De € 100 extra besparing t.o.v. het al bestaande slim laden is behouden ingeschat want het hangt natuurlijk helemaal af van het aantal events en hoe vaak iemand zijn auto aan de lader heeft hangen. Dus al je je auto regelmatig aan de lader kan hangen (events gebeuren echt niet alleen overdag) dan zal je al snel meer dan € 100 extra rendement hebben.

Samen met de lagere dynamische uurtarieven zal het denk ik al snel uitkunnen. Ligt natuurlijk ook aan de hoogte van de opzegboete.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-09 07:53
Backpacker schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 20:42:
[...]

Het werkt feitelijk wel degelijk, vanaf dinsdag al en daarvoor al voor beta-testers. Waarom denk je dat het voorbarig was en het niet werkt?
Marcva in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."
Formeel klaarblijkelijk geen BRP/CSP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Dat heeft natuurlijk helemaal niets te maken met of het feitelijk niet werkt. Dat doet het al, er wordt al gehandeld op de onbalans markt en klanten helpen al mee met events. Misschien is die site gewoon niet up-to-date?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:47
Ja of ze kopen die dienst in ergens anders. Je hoeft geen broker dealer te zijn om aandelen te kopen, als je maar een account hebt ergens.

Stroom overweeg ik ook gedeeltelijk zelf vast te zetten op Endex via een leverancier die dat biedt via een CFD constructie (grootzakelijk, nu 100% dynamisch). Ben zelf lang niet groot genoeg om direct aan te sluiten als verbruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
w00key schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 22:13:
Ja of ze kopen die dienst in ergens anders. Je hoeft geen broker dealer te zijn om aandelen te kopen, als je maar een account hebt ergens.

Stroom overweeg ik ook gedeeltelijk zelf vast te zetten op Endex via een leverancier die dat biedt via een CFD constructie (grootzakelijk, nu 100% dynamisch). Ben zelf lang niet groot genoeg om direct aan te sluiten als verbruiker.
Als dat al zo zou zijn (wat ik zeer betwijfel, Tibber heeft wereldwijd al 500.000 klanten dus ze zijn niet een heel kleine partij), dan nog werkt het feitelijk gewoon. Dus je bewering waar deze discussie mee begon klopt gewoon niet. Excuus dat was @Marcva

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
@Backpacker np. Snap ook niet waarom het mensen boeit of een leverancier een "eigen" licentie heeft, voor de consument maakt dat niets uit.

Wat goed van Tibber dat ze de eerste zijn (denk ik?) met een brede uitrol van verdienen met congestiemanagement, helaas heb ik zelf geen plek voor een laadpaal dus dat wordt 0.53/kWh betalen bij de gemeentelijke laadpunt :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-09 07:53
Backpacker schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 22:22:
[...]

Als dat al zo zou zijn (wat ik zeer betwijfel, Tibber heeft wereldwijd al 500.000 klanten dus ze zijn niet een heel kleine partij), dan nog werkt het feitelijk gewoon. Dus je bewering waar deze discussie mee begon klopt gewoon niet. Excuus dat was @Marcva
Mij valt op dat de de "buschauffeur" publiekelijk geen "rijbewijs" lijkt te hebben. Dan maakt het niks uit of de hele wereld meerijdt of niet.
Je eerdere opmerking over de actualiteit van de site lijkt aannemelijk.
Verder sprak ik alleen mijn verbazing uit over het ontbreken van het rijbewijs en vermoedde dat de chauffeur nog niet de weg op was. Dat is klaarblijkelijk wel zo. En ongetwijfeld legitiem, want genoeg controles onderweg.
Nu maar weer on topic, mezelf in verbazing achterlatend.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Feralz
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 20-04 02:00
Dalenbloem schreef op zondag 3 maart 2024 @ 13:11:
[...]

Hoe lager je verbruik, hoe zwaarder het vastrecht aantikt. De truc om dit zichtbaar te maken is door het vastrecht om te slaan in de energieprijs per kuub en/of per KWh. Daarmee elimineer je één element in de rekensom (net als in de algebra) en zie je wat jouw energie echt kost.
Daarbij valt op dat het omslagpunt voor dynamisch vrij hoog ligt. Voor kleine verbruikers is een vast contract met cashback vaak voordeliger. De cashback is meestal genoeg om de kosten van het vastrecht af te dekken.
Vind het bijna gewoon jammer dat ik deze post gezien heb. :/ Heb een paar jaar terug voor het eerst zelf een energiecontract afgesloten en was gelijk dynamisch gegaan. Verbruik <1000 kWh per jaar, vorig jaar 3x overgestapt, in totaal 4 verschillende leveranciers gehad, en zat nu heel erg op mijn plek bij Tibber. Ben helemaal ingesteld op de uurprijzen checken voor dingen die ik kan plannen, het is bijna gewoon een hobby om op de goedkoopst mogelijke momenten te gaan wassen (vanmiddag kaal -4 cent!). Ook al kost die was met mijn A-label misschien maar 0,5 kWh. :z Klein beetje jammer dat Tibber binnenkort de vaste kosten met €2 verhoogt, maar nog steeds betaal ik bijna niks.

Maar naar aanleiding van jouw post ging ik eens googelen en als ik vast bij Vandebron afsluit en €120 bonus krijg voor een jaarcontract (en €40 cashback) ben ik ondanks de hogere kWh-prijs alsnog een tientje per maand goedkoper uit. -O-

Voelt wel tricky om mezelf een jaar "vast" te zetten nu ik deze vrijheid van zonder opzegtermijn overstappen heb, en dan ook nog eens naar een hoger kWh-tarief waar ik zelf verder geen invloed op heb (afgezien van dal, en veel dingen deed ik toch al in het weekend). Er is geen enkel rekenscenario waarin ik toch niet alsnog voordeliger uit ben in mijn situatie, maar moet er misschien toch nog een extra nachtje over slapen. Is dit hoe het voelt voor mensen die het spannend vinden om van vast naar dynamisch te gaan? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
w00key schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 22:33:
@Backpacker np. Snap ook niet waarom het mensen boeit of een leverancier een "eigen" licentie heeft, voor de consument maakt dat niets uit.

Wat goed van Tibber dat ze de eerste zijn (denk ik?) met een brede uitrol van verdienen met congestiemanagement, helaas heb ik zelf geen plek voor een laadpaal dus dat wordt 0.53/kWh betalen bij de gemeentelijke laadpunt :(
Il zie €0,53 per kWh en denk dan meteen: die heeft een Shell Recharge pas met dat platte tarief bij alle AC-laadpalen.

Als dat zo is moet je even checken of je niet beter een andere pas neemt. Bijv. hier op de hoek vraagt Shell €0,53 maar betaal ik met de ElBizz laadpas het standaard tarief van de paal zelf en dat is €0,41 per kWh.

En toch laad ik liever thuis met de kabel over de stoep, want dat is nog veel voordeliger... Dat wordt hier in de gemeente gelukkig gedoogd.

Beetje off-topic verder, maar check anders even het laadpassen topic of het goedkoop laden van je EV topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
bilgy_no1 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 09:16:
[...]

Il zie €0,53 per kWh en denk dan meteen: die heeft een Shell Recharge pas met dat platte tarief bij alle AC-laadpalen.

Als dat zo is moet je even checken of je niet beter een andere pas neemt. Bijv. hier op de hoek vraagt Shell €0,53 maar betaal ik met de ElBizz laadpas het standaard tarief van de paal zelf en dat is €0,41 per kWh.

En toch laad ik liever thuis met de kabel over de stoep, want dat is nog veel voordeliger... Dat wordt hier in de gemeente gelukkig gedoogd.

Beetje off-topic verder, maar check anders even het laadpassen topic of het goedkoop laden van je EV topic.
Equans, de beheerder voor alle laadpalen in ZH vraagt zelf 0,58 sinds 2024. Dan is Shell goedkoper, maar helemaal goedkoop is dynamisch thuis. Helaas pindakaas, kan niet met een haspel 30 meter verderop parkeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dalenbloem
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 21:02
Feralz schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 09:09:
[...]

Vind het bijna gewoon jammer dat ik deze post gezien heb. :/ Heb een paar jaar terug voor het eerst zelf een energiecontract afgesloten en was gelijk dynamisch gegaan. Verbruik <1000 kWh per jaar, vorig jaar 3x overgestapt, in totaal 4 verschillende leveranciers gehad, en zat nu heel erg op mijn plek bij Tibber. Ben helemaal ingesteld op de uurprijzen checken voor dingen die ik kan plannen, het is bijna gewoon een hobby om op de goedkoopst mogelijke momenten te gaan wassen (vanmiddag kaal -4 cent!). Ook al kost die was met mijn A-label misschien maar 0,5 kWh. :z Klein beetje jammer dat Tibber binnenkort de vaste kosten met €2 verhoogt, maar nog steeds betaal ik bijna niks.

Maar naar aanleiding van jouw post ging ik eens googelen en als ik vast bij Vandebron afsluit en €130 bonus krijg voor een jaarcontract (en €40 cashback) ben ik ondanks de hogere kWh-prijs alsnog een tientje per maand goedkoper uit. -O-

Voelt wel tricky om mezelf een jaar "vast" te zetten nu ik deze vrijheid van zonder opzegtermijn overstappen heb, en dan ook nog eens naar een hoger kWh-tarief waar ik zelf verder geen invloed op heb (afgezien van dal, en veel dingen deed ik toch al in het weekend). Er is geen enkel rekenscenario waarin ik toch niet alsnog voordeliger uit ben in mijn situatie, maar moet er misschien toch nog een extra nachtje over slapen. Is dit hoe het voelt voor mensen die het spannend vinden om van vast naar dynamisch te gaan? :D
Je dilemma herken ik maar al te goed. Als je (minder dan) duizend KWh per jaar afneemt, betaal je straks bij bij Tibber (12 * 5,99) : 1000 = (meer dan) 7,2 cent bovenop de uurprijs. Bij andere dynamische aanbieders is dat nog meer.

En als het je lukt om onder de 500 kuub gas te blijven (zeg 480 kuub), krijg je korting op het capaciteitstarief van de netbeheerder. Mooi meegenomen. Maar voor het gas zelf betaal je minimaal (12 * 5) : 480 = 12,5 cent bovenop het dagtarief. D.w.z.: bij Energie VanOns en/of GroeneStroomLokaal, bij andere aanbieders zelfs nog meer.

Vandaag zou dat neerkomen op een dagprijs van 1,073 + 12,5 = rond de €1,20. Dan zit je al heel dicht op het doorsnee gastarief voor één jaar vast, waar je ook nog cashback krijgt, iets dat een dynamische aanbieder je niet kan bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:53
w00key schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 10:38:
[...]

Equans, de beheerder voor alle laadpalen in ZH vraagt zelf 0,58 sinds 2024. Dan is Shell goedkoper, maar helemaal goedkoop is dynamisch thuis. Helaas pindakaas, kan niet met een haspel 30 meter verderop parkeren.
Geen idee of het een Equans paal is, maar woon ook in Zuid-Holland en paal hier in de straat is 30 cent per kwh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feralz
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 20-04 02:00
Dalenbloem schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 12:14:
[...]

Je dilemma herken ik maar al te goed. Als je (minder dan) duizend KWh per jaar afneemt, betaal je straks bij bij Tibber (12 * 5,99) : 1000 = (meer dan) 7,2 cent bovenop de uurprijs. Bij andere dynamische aanbieders is dat nog meer.

En als het je lukt om onder de 500 kuub gas te blijven (zeg 480 kuub), krijg je korting op het capaciteitstarief van de netbeheerder. Mooi meegenomen. Maar voor het gas zelf betaal je minimaal (12 * 5) : 480 = 12,5 cent bovenop het dagtarief. D.w.z.: bij Energie VanOns en/of GroeneStroomLokaal, bij andere aanbieders zelfs nog meer.

Vandaag zou dat neerkomen op een dagprijs van 1,073 + 12,5 = rond de €1,20. Dan zit je al heel dicht op het doorsnee gastarief voor één jaar vast, waar je ook nog cashback krijgt, iets dat een dynamische aanbieder je niet kan bieden.
Ik zit niet eens aangesloten op gas, dus dat scheelt dan nog tenminste één dilemma. _/-\o_

Ben er inmiddels wel uit denk ik. Vandaag en gisteren de spreadsheets ingedoken, en ik ga dit jaar vrijwel zeker overstappen voor mijn elektriciteit, en dan gelijk ook maar voor de goede orde voor mijn internet en mobiel wanneer die abonnementen aflopen. :) Toch een totale maandelijkse besparing van zo'n €22 als ik alle cashbacks en kortingen meereken. Nog bedankt voor de tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bennie Wassink
  • Laatst online: 01-03 09:54
[...]

Als ik zo kijk bij diverse aanbieders dan is alles exclusief vaste leveringskosten. Je betaald dus altijd vaste leveringskosten zelfs als je niet verbruikt. Begrijp me niet verkeerd maar ik snap niet waarom dit aangehaald wordt omdat dit zowel geld voor vast als dynamische. Er is geen verschil enkel een welkomstbonus.

Netbeheerder kosten en capaciteitstarief staan los van de energieleverancier. Deze bedragen zijn altijd vast,..... naar verbruik op peildatum en type aansluiting. De leverancier doet de facturatie voor de netbeheerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:09

Tazzios

..

@Bennie Wassink leveringskosten <> netbeheerkosten. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 08-09 19:29
rbnw schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 12:28:
[...]

Ik zie geen reden om dit niet te willen, ook al is voor 1kwh. De installatie van de laadpaal en de auto moet dit prima kunnen.
Ik zie wel een reden. Wij hebben een laadpaal via Coolblue, met pasjes voor onze beide eigen bedrijven. Coolblue rekent een starttarief van 10 cent voor iedere laadsessie. Voor ons is het dus voordeliger om in 1x alles te laden dan om meerdere keren per dag 1kWh te laden.

(We willen Coolblue overigens niet kwijt, want er wordt 30 cent per kWh doorberekend aan onze bedrijven, een leuke manier dus om geld van de zaak naar privé door te sluizen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faceless
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-09 17:06
marana schreef op zondag 10 maart 2024 @ 09:35:
[...]

Ik zie wel een reden. Wij hebben een laadpaal via Coolblue, met pasjes voor onze beide eigen bedrijven. Coolblue rekent een starttarief van 10 cent voor iedere laadsessie. Voor ons is het dus voordeliger om in 1x alles te laden dan om meerdere keren per dag 1kWh te laden.

(We willen Coolblue overigens niet kwijt, want er wordt 30 cent per kWh doorberekend aan onze bedrijven, een leuke manier dus om geld van de zaak naar privé door te sluizen)
Als ik thuis kom ‘start’ ik de sessie, en zet hem meteen op pauze. Hij blijft op pauze zolang ik dat wil en ik haal hem van pauze af wanneer het gunstig is.

Misschien kan dit ook bij jou voorkomt dit meerdere starttarief kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 07:09
marana schreef op zondag 10 maart 2024 @ 09:35:
[...]

Kan dit alleen bij coolblue? En waarom 30 cent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21:35
Bennie Wassink schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 20:35:
[...]

Als ik zo kijk bij diverse aanbieders dan is alles exclusief vaste leveringskosten. Je betaald dus altijd vaste leveringskosten zelfs als je niet verbruikt. Begrijp me niet verkeerd maar ik snap niet waarom dit aangehaald wordt omdat dit zowel geld voor vast als dynamische. Er is geen verschil enkel een welkomstbonus.

Netbeheerder kosten en capaciteitstarief staan los van de energieleverancier. Deze bedragen zijn altijd vast,..... naar verbruik op peildatum en type aansluiting. De leverancier doet de facturatie voor de netbeheerder.
Kijk eens op energievergelijk.nl. Daar kun je alle genoemde zaken prima met elkaar vergelijken en de gunstigste leverancier voor jou selecteren (tip gezien van Ketel Klets op Youtube)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
[...]
Bij gewoon contract bij Vattenfall betaalde je ook 6 euro in de maand voor de levering naast de netbeheerkosten die dit jaar nog veel meer gestegen zijn voor elektra.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Industryofcool
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11-03-2024
de Peer schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 22:28:
[...]

Ze hadden het zelf over 100 euro per jaar. Niet de moeite waard dus wat mij betreft.
Waar dit systeem nog geen rekening mee houdt denk ik is mijn inschattingsvermogen hoeveel ik de komende tijd ga rijden. Als mijn auto 50% vol is op donderdag en ik hoef vrijdag nergens naar toe dan hang ik hem nu niet aan de lader en kijk ik in het weekend wel even of de tarieven ook laag zijn. Met die Grid Rewards moet je hem altijd aan de lader hangen en zou hij dan dus theoretisch donderdagnacht tegen hogere tarieven naar 100% gaan dan wanneer ik hem op zaterdag of zondag eraan hang....... Raak je daardoor niet je voordeel van die rewards gewoon alweer kwijt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalenbloem
bouwfraude schreef op zondag 10 maart 2024 @ 17:01:
[...]

Bij gewoon contract bij Vattenfall betaalde je ook 6 euro in de maand voor de levering naast de netbeheerkosten die dit jaar nog veel meer gestegen zijn voor elektra.
Dat ontkent toch ook niemand? Dit draadje gaat over het omslagpunt waarboven dynamische energie goedkoper dan een vast contract anno maart 2024. En hoe je dat zichtbaar kunt maken omdat overal gewerkt wordt met zowel vaste als variabele kosten. Vast staat dat voor wie weinig afneemt, het dynamische tarief minder gunstig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsvdBeek
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22:14
Dalenbloem schreef op zondag 10 maart 2024 @ 18:04:
[...]

Dat ontkent toch ook niemand? Dit draadje gaat over het omslagpunt waarboven dynamische energie goedkoper dan een vast contract anno maart 2024. En hoe je dat zichtbaar kunt maken omdat overal gewerkt wordt met zowel vaste als variabele kosten. Vast staat dat voor wie weinig afneemt, het dynamische tarief minder gunstig is.
Is nog steeds koffiedik kijken. Vast contract anno 2024 kan net zo goed in de toekomst minder gunstig zijn wanneer prijzen verder dalen en er meer vaste contracten zijn die zonnepanelen bezitters zullen weren door kosten te introduceren voor deze bezitters? Het is nu winter de kosten zijn" hoog " "er is minder zon de gasprijzen zijn "hoog" door de vraag wat gaat dat met de prijzen doen?

pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalenbloem
NielsvdBeek schreef op zondag 10 maart 2024 @ 18:11:
[...]

Is nog steeds koffiedik kijken. Vast contract anno 2024 kan net zo goed in de toekomst minder gunstig zijn wanneer prijzen verder dalen en er meer vaste contracten zijn die zonnepanelen bezitters zullen weren door kosten te introduceren voor deze bezitters? Het is nu winter de kosten zijn" hoog " "er is minder zon de gasprijzen zijn "hoog" door de vraag wat gaat dat met de prijzen doen?
Lezen, altijd lastig. Dooddoeners, altijd makkelijk. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marana
Gecko123 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 11:12:
[...]

Kan dit alleen bij coolblue? En waarom 30 cent?
Die 30 cent is wat Coolblue rekent, en dat komt ons dus wel goed uit. Zakelijk betalen we 30 cent per kWh + 10 cent starttarief per laadsessie. Coolblue betaalt die 30 cent per kWh dan weer uit aan privé. Waar we natuurlijk nooit 30 cent per kWh betalen.

Onze laadpaal hebben we bij Coolblue aangeschaft, en dit is het abonnement (7,25 euro per maand) hebben we daarbij in gang gezet, zodat we zakelijk netjes facturen krijgen om op te geven bij de aangifte OB. Het kan vast ook elders, maar daar zou ik dan in moeten duiken. Geen idee of het elders gunstiger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
marana schreef op zondag 10 maart 2024 @ 19:43:
[...]

Die 30 cent is wat Coolblue rekent, en dat komt ons dus wel goed uit. Zakelijk betalen we 30 cent per kWh + 10 cent starttarief per laadsessie. Coolblue betaalt die 30 cent per kWh dan weer uit aan privé. Waar we natuurlijk nooit 30 cent per kWh betalen.

Onze laadpaal hebben we bij Coolblue aangeschaft, en dit is het abonnement (7,25 euro per maand) hebben we daarbij in gang gezet, zodat we zakelijk netjes facturen krijgen om op te geven bij de aangifte OB. Het kan vast ook elders, maar daar zou ik dan in moeten duiken. Geen idee of het elders gunstiger is.
Ik snap nog steeds niet waarom dat via Coolblue zou moeten. Ik declareer 1x per maand vanuit privé de kosten voor de geladen kWh door aan de zaak.

OK je hebt dan wel het gemak van een factuur en dat alle admin achter de schermen voor je wordt gedaan. Dat is ook wel wat waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bennie Wassink
  • Laatst online: 01-03 09:54
Dalenbloem schreef op zondag 10 maart 2024 @ 18:04:
[...]

Als ik gas neem tegen 1,08€ dynamisch en 1,16€ vast (Engie) dan ligt het omslagpunt op 500 m3. De 125€ welkomstbonus is dan ook verrekenen.

Let wel dat vaste leveringskosten bij dynamische aanbieders iets lager zijn dan bij vaste aanbieders. Scheelt 1 tot 3€ per product.

Zit je dus onder de 500 m3 dan is het "momenteel" interessant.
Ik ben wel van het idee dat de gasprijs trent dalend is, dus er zit nog wel rek in.
Het verbruik is momenteel ook dalend dit betekend een dalende prijs in normale omstandigheden...

Stroom is voor mij niet zo interessant omdat ik weinig verbruik en dit niet de kosten zijn. Jan en Feb ongeveel 150kw per maand tegen 0,22€. Hier ook weer dat de prijzen dalen nu we in de opwek maanden komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marana
bilgy_no1 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 19:48:
[...]

Ik snap nog steeds niet waarom dat via Coolblue zou moeten. Ik declareer 1x per maand vanuit privé de kosten voor de geladen kWh door aan de zaak.

OK je hebt dan wel het gemak van een factuur en dat alle admin achter de schermen voor je wordt gedaan. Dat is ook wel wat waard.
Het gemak van de factuur. Ik heb een holding, mijn vriend is zzp-er. We leasen onze auto's. Coolblue stuurt een factuur naar onze laadpassenverstrekkers, die onze bedrijven dan weer een factuur stuurt. Die factuur nemen we op in onze boekhouding.

Op welke manier weet jij hoeveel kWh er geladen is door je auto?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:57
marana schreef op zondag 10 maart 2024 @ 20:33:
[...]

Het gemak van de factuur. Ik heb een holding, mijn vriend is zzp-er. We leasen onze auto's. Coolblue stuurt een factuur naar onze laadpassenverstrekkers, die onze bedrijven dan weer een factuur stuurt. Die factuur nemen we op in onze boekhouding.

kWh meter in de meterkast voor de laadpaal, waarvan ik iedere laatste dag van de maand om 23:59:59 de meterstand van opschrijf (ok, dat doet HomeAssistant voor me). Verbruikte kWh hou ik bij in een boekje (nja, Excel) en het gemiddelde maandtarief trek ik uit de Zonneplan app.

Inkoopfactuur aan mezelf in Moneymonk, aantal kWh * gem maandprijs per kWh en dat overmaken naar de prive rekening.

[ Voor 7% gewijzigd door Hmmbob op 10-03-2024 20:43 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marana
Hmmbob schreef op zondag 10 maart 2024 @ 20:42:
[...]
kWh meter in de meterkast voor de laadpaal, waarvan ik iedere laatste dag van de maand om 23:59:59 de meterstand van opschrijf (ok, dat doet HomeAssistant voor me). Verbruikte kWh hou ik bij in een boekje (nja, Excel) en het gemiddelde maandtarief trek ik uit de Zonneplan app.

Inkoopfactuur aan mezelf in Moneymonk, aantal kWh * gem maandprijs per kWh en dat overmaken naar de prive rekening.
Mooie oplossing. Voor ons iets lastiger uit te voeren omdat we allebei een eigen zaak hebben, en we ieder onze eigen auto willen declareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
marana schreef op zondag 10 maart 2024 @ 20:33:
[...]

Dat haal ik uit de laadgeschiedenis van de auto. Maximaal 8 regels per maand invullen in Excel. Declaratie heb ik een template voor. Zo gepiept...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Laatst online: 23:12

The Third Man

The Third Jellyfish

Bennie Wassink schreef op zondag 10 maart 2024 @ 20:17:
[...]

Als ik gas neem tegen 1,08€ dynamisch en 1,16€ vast (Engie) dan ligt het omslagpunt op 500 m3. De 125€ welkomstbonus is dan ook verrekenen.

Let wel dat vaste leveringskosten bij dynamische aanbieders iets lager zijn dan bij vaste aanbieders. Scheelt 1 tot 3€ per product.

Zit je dus onder de 500 m3 dan is het "momenteel" interessant.
Ik ben wel van het idee dat de gasprijs trent dalend is, dus er zit nog wel rek in.
Het verbruik is momenteel ook dalend dit betekend een dalende prijs in normale omstandigheden...
Maar Engie biedt dit toch niet aan tenzij ze het idee hebben dat ze winst erop gaan draaien? En die winstverwachting komt toch grotendeels uit de verwachting dat de gasprijs omlaag gaat? Ik snap dat het voor Engie interessant is, maar waarom dan voor de eindgebruiker :?

Misschien iets te simpel beredeneerd, maar hoe 'mooier' de contracten, hoe groter mij de kans lijkt dat je juist meer bespaart door dynamisch te gaan. Omgekeerd als de contracten verdwijnen of heel duur worden, zit je dynamisch met de gebakken peren (gascrisis). Oftewel nu zou het toch juist steeds minder interessant moeten zijn om nog contracten af te sluiten?

[ Voor 16% gewijzigd door The Third Man op 10-03-2024 21:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rft80
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 02-09 20:33
The Third Man schreef op zondag 10 maart 2024 @ 21:37:
[...]
Maar Engie biedt dit toch niet aan tenzij ze het idee hebben dat ze winst erop gaan draaien? En die winstverwachting komt toch grotendeels uit de verwachting dat de gasprijs omlaag gaat? Ik snap dat het voor Engie interessant is, maar waarom dan voor de eindgebruiker :?

Misschien iets te simpel beredeneerd, maar hoe 'mooier' de contracten, hoe groter mij de kans lijkt dat je juist meer bespaart door dynamisch te gaan. Omgekeerd als de contracten verdwijnen of heel duur worden, zit je dynamisch met de gebakken peren (gascrisis). Oftewel nu zou het toch juist steeds minder interessant moeten zijn om nog contracten af te sluiten?
Zonneplan en andere dynamische aanbieders hebben massaal hun inkoop vergoeding omhoog gegooid toen termijncontracten duur waren en de vaste aanbieders hoge risico premies moesten rekenen vanwege de volatiliteit op de markt. De leveringscontracten op de termijn markt waren ongekend laag de afgelopen weken, volatiliteit is ook laag. Feitelijk rekenen de dynamische aanbieders dus veel te veel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Die 8 cent per m3 bedoel je? Hoe kan dat dan ‘veel te veel’ zijn als samen met die euro’s vaste leveringskosten de enige inkomstenbronnen voor de aanbieder zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankrox
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 05-09 09:45
heeft er nog iemand coolblue? Ik kom erachter dat het geregistreerde verbruik in de coolblue gegevens een uur te vroeg is. Zo heb ik op 9 Maart het laden van mijn auto om 10 uur gestart, echter geeft de app/website aan dat dat 9 uur is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 07:09
Dalenbloem schreef op zondag 10 maart 2024 @ 19:25:
[...]

Lezen, altijd lastig. Dooddoeners, altijd makkelijk. 8)7
@NielsvdBeek Heeft hier een terecht punt. De dynamische dagprijs van gas kun je niet 1-op-1 vergelijken met een vast tarief voor de komende 12 maanden.
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalenbloem
Gecko123 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 09:35:
[...]

@NielsvdBeek Heeft hier een terecht punt. De dynamische dagprijs van gas kun je niet 1-op-1 vergelijken met een vast tarief voor de komende 12 maanden.

[...]
Ik vergelijk niet één op één de gasprijs van iedereen en zijn grootmoeder, maar extrapoleer de dagprijs voor een kleine (let op dit woord) gebruiker (<500m3/jaar) met het bijbehorende flat rate vastrecht dat omwille van de transparantie is uitgedrukt in de variabele energieprijs. Hetzelfde doe ik met een kleine (let op dit woord) gebruiker (<1.000KWh/jaar) van stroom.

Er wordt nu uitsluitend geregeerd op dingen die ik *niet* zeg. De OP is blij met mijn antwoord, maar hij heeft het dan ook eerst gelezen. Nieuwe reacties zal ik negeren.

[ Voor 12% gewijzigd door Dalenbloem op 11-03-2024 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Master
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 03-09 18:41
Klein vraagje voor mensen die hier in de topic zitten.

Eneco laat nu klanten met zonnepanelen extra betalen. Waarschijnlijk gaan de andere leveranciers volgen en hetzelfde implementeren.

Ik heb op dit moment ANWB Energie met dynamisch (geen zonnepanelen). Ik verhuis richting de zomer naar mijn nieuwe huis (wel met zonnepanelen & electische lader (auto)). Ik wilde uit voorzorg een contract sluiten waar het nog mogelijk is zonder deze extra kosten teruglevering gezien ik op dit moment geen panelen heb.

Ik was beniewd naar Tibber gezien ze ook dynamische energie met "smart charging" heeft. Maar deze zijn maandelijks opzegbaar, dus neem ook aan dat als je een contract afsluit dat de voorwaarden maandelijks kunnen veranderen gezien het niet een "vast" contract is.

Zijn er tips die jullie hebbben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

@Mad_Master : die toeslag bij Eneco en die tig andere leveranciers al hadden (zo veel kunnen er niet meer volgen) slaat op vast en variabele contracten, niet op dynamisch. Ze moeten immers hun verdienmodel bijstellen omdat zij hun marge draaien op de contractprijs en bij negatieve stroomprijs draaien zij op voor de kosten als jij met je zonnepanelen lekker saldeert. Een dynamische aanbieder hoeft dit niet, want die berekent de kosten gewoon door aan de klant, dus jij betaalt altijd de de 'live' stroomprijs, zowel positief als negatief.

[ Voor 13% gewijzigd door The Third Man op 11-03-2024 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:56
[...]

Ik probeer dit te volgen, maar het lukt niet helemaal.
Reken je nu 5 euro per maand abbo kosten gedeeld door het verbruik als extra last per verbruikte eenheid en vergelijk je dat met een tarief waar die vaste last nog niet in verwerkt is?

Zo nee, met welke vaste leverancier vergelijk je dit dan? Ik ken er geen die geen abbo kosten rekenen én een signing bonus geven, +/- 7 euro per telwerk (gas+stroom/2) is gangbaar bij vaste contracten.
Van wat ik heb gezien in oktober/november verviel elke bonus (of werd significant kleiner) als je geen gas én stroom afnam of te weinig stroom of gas afnam. Een snelle check nu laat hetzelfde zien.

M.i. dien je die 'cashbacks' dus niet van een enkel telwerk af te trekken als je eerlijk wilt vergelijken. Idem voor de abbo kosten want die kunnen nogal verschillen (stroom mogen afnemen is duurder bij vaste contracten).
Bijvoorbeeld bij Essent zou ik nu 227 euro per jaar betalen om met gas en stroom klant te zijn, 107 euro meer dan groenestroomlokaal, en krijg ik 250 euro korting. Daarvoor krijg ik schappelijk geprijsd gas en prijzig stroom die overigens beiden nu al boven m'n gewogen gemiddelde voor dit jaar liggen (gas is fictief, die staat even vast).
Reken ik dat terug dan had ik dit jaar, tot nu toe, niet uitgekomen met een vast contract. :)

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bilgy_no1
The Third Man schreef op maandag 11 maart 2024 @ 12:08:
@Mad_Master : die toeslag bij Eneco en die tig andere leveranciers al hadden (zo veel kunnen er niet meer volgen) slaat op vast en variabele contracten, niet op dynamisch. Ze moeten immers hun verdienmodel bijstellen omdat zij hun marge draaien op de contractprijs en bij negatieve stroomprijs draaien zij op voor de kosten als jij met je zonnepanelen lekker saldeert. Een dynamische aanbieder hoeft dit niet, want die berekent de kosten gewoon door aan de klant, dus jij betaalt altijd de de 'live' stroomprijs, zowel positief als negatief.
Desondanks zijn er ook wel pogingen van dynamische aanbieders om bijvoorbeeld niet de (gehele) inkoopvergoeding te salderen. Of om de wijze van betalen aan te passen, of om de inkoopvergoedingen gewoon meer dan te verdubbelen.

De vraag van @Mad_Master ging over het aanpassen van voorwaarden op maandelijkse basis. En dat is inderdaad het geval: omdat je ook per maand kunt opzeggen, kunnen de voorwaarden ook per maand veranderen.

Dus, tja... als tip: check van tevoren goed de kleine lettertjes en blijf ook (bijv. via dit topic) op de hoogte van aanpassingen en wat op enig moment de betere oplossing is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rft80
The Third Man schreef op zondag 10 maart 2024 @ 23:42:
Die 8 cent per m3 bedoel je? Hoe kan dat dan ‘veel te veel’ zijn als samen met die euro’s vaste leveringskosten de enige inkomstenbronnen voor de aanbieder zijn?
Is bij de huidige gasprijs een marge van 33%, was ooit beargumenteerd als risico premie (immers, wij verdienen niet aan uw gebruik). Ergo veel te veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalenbloem
Raymond P schreef op maandag 11 maart 2024 @ 13:35:
[...]

Ik probeer dit te volgen, maar het lukt niet helemaal.
Reken je nu 5 euro per maand abbo kosten gedeeld door het verbruik als extra last per verbruikte eenheid en vergelijk je dat met een tarief waar die vaste last nog niet in verwerkt is?

Zo nee, met welke vaste leverancier vergelijk je dit dan? Ik ken er geen die geen abbo kosten rekenen én een signing bonus geven, +/- 7 euro per telwerk (gas+stroom/2) is gangbaar bij vaste contracten.
Van wat ik heb gezien in oktober/november verviel elke bonus (of werd significant kleiner) als je geen gas én stroom afnam of te weinig stroom of gas afnam. Een snelle check nu laat hetzelfde zien.

M.i. dien je die 'cashbacks' dus niet van een enkel telwerk af te trekken als je eerlijk wilt vergelijken. Idem voor de abbo kosten want die kunnen nogal verschillen (stroom mogen afnemen is duurder bij vaste contracten).
Bijvoorbeeld bij Essent zou ik nu 227 euro per jaar betalen om met gas en stroom klant te zijn, 107 euro meer dan groenestroomlokaal, en krijg ik 250 euro korting. Daarvoor krijg ik schappelijk geprijsd gas en prijzig stroom die overigens beiden nu al boven m'n gewogen gemiddelde voor dit jaar liggen (gas is fictief, die staat even vast).
Reken ik dat terug dan had ik dit jaar, tot nu toe, niet uitgekomen met een vast contract. :)
“Reken je nu 5 euro per maand abbo kosten gedeeld door het verbruik als extra last per verbruikte eenheid en vergelijk je dat met een tarief waar die vaste last nog niet in verwerkt is?”

Ik deel het vastrecht op jaarbasis door de m3/KWh die ik op jaarbasis verwacht af te nemen. Daardoor werk ik alleen nog met variabele kosten, wat de prijs transparant maakt. Ik betaal daarmee de dagprijs + 12 cent voor gas.

Eigenlijk is vastrecht c.q. leverkosten natuurlijk ook onzin. De aanbieder levert niets, dat doet de netbeheerder. Kort door de bocht: vastrecht maakt de berekening alleen maar ingewikkeld, en dat is ook de functie ervan.

Boven een bepaalde afname is dynamisch voordeliger, maar dit omslagpunt ligt vrij hoog. Om de gedachten te bepalen: de hoeveelheid energie die vorig jaar onder het energieplafond lag—of meer. Het viel me al eerder op dat de voordeligste aanbieder voor iemand die veel energie afneemt, altijd een andere is dan voor iemand die weinig afneemt.

De vuistregel: kleine afnemers zijn gebaat bij laag vastrecht, grote afnemers zijn juist gebaat bij een lage energieprijs.

Voor een kleine afnemer is een bonus of cashback interessant, mits het bedrag bescheiden blijft. Het moet net genoeg zijn om het vastrecht af te dekken. Meer is niet praktisch, want je moet de cashback altijd voorschieten.

Feitelijk is cashback een vorm van verplicht sparen, waarbij je moet hopen dat de aanbieder in de tussentijd niet omvalt. Dit speelt natuurlijk niet bij dynamisch, want dynamische aanbieders vallen niet om. Die leggen een hogere dagprijs gewoon op jouw bordje. Maar dynamische aanbieders hebben ook geen bonus. Enfin.

Voor een grote afnemer is cashback domweg minder interessant. Dat laat jouw rekensom ook zien. En ook als grote afnemer ben je €25-€30 extra kwijt vanwege het verplichte voorschieten. Om alle genoemde redenen is dynamisch het beste model voor grote afnemers. En niet per se voor kleine.

[ Voor 11% gewijzigd door Dalenbloem op 11-03-2024 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Dalenbloem Met een kleine 300 m3 en pakweg 4000 kwh per jaar vind ik mijzelf geen grote afnemer.

M'n vraag ging vooral om je rekensom en niet de motivatie erachter. ;)
Een vertekende vergelijking zorgt vooral voor verwarring...

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalenbloem
Raymond P schreef op maandag 11 maart 2024 @ 14:46:
@Dalenbloem Met een kleine 300 m3 en pakweg 4000 kwh per jaar vind ik mijzelf geen grote afnemer.

M'n vraag ging vooral om je rekensom en niet de motivatie erachter. ;)
Een vertekende vergelijking zorgt vooral voor verwarring...
Bij 4000 KWh is het vastrecht te verwaarlozen. Bij Tibber praat je dan over (12 * 5,99) : 4.000 = 1,8 cent per kilowattuur. Exactly my point.
Daarentegen betaal je voor gas 20 cent bovenop de dagprijs.

De twee goedkoopste dynamische aanbieders rekenen €5 per maand.
(12 * 5) : 300 = €0,20. Voor gas wordt een vast contract interessant.
Gas zal nooit meer onder de euro komen, naar mijn bescheiden mening.

[ Voor 21% gewijzigd door Dalenbloem op 11-03-2024 15:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Dalenbloem schreef op maandag 11 maart 2024 @ 14:51:
[...]

Bij 4000 KWh is het vastrecht te verwaarlozen. Bij Tibber praat je dan over (12 * 5,99) : 4.000 = 1,8 cent per kilowattuur. Exactly my point.
Uiteraard wordt de druk van vaste kosten lager als het verbruik toeneemt. Maar die kosten blijven gewoon gelijk.
Zou het niet handiger zijn als je ipv terugrekenen naar prijs per kwh probeert de marktstandaard aan te houden en rekent naar een jaartotaal?

Je vergelijkt die prijs per eenheid met een niet nader gespecificeerd tarief en hangt er een definitieve conclusie aan.
Daarbij lijk je te vergeten dat een omslagpunt berekenen onmogelijk is tenzij je een behoorlijke glazen bol hebt.

De enige zinnige uitspraak die je kunt doen is dat het dynamisch tarief (lees: persoonlijk gewogen gemiddelde) lager dan X moet zijn om goedkoper uit te zijn dan met een vast contract.
Of dat wel of niet gelukt is weet je altijd pas achteraf, ook als je heel weinig verbruikt.

edit:
De twee goedkoopste dynamische aanbieders rekenen €5 per maand.
(12 * 5) : 300 = €0,20. Voor gas wordt een vast contract interessant.
Gas zal nooit meer onder de euro komen, naar mijn bescheiden mening.
Voorlopig is er drie maal de vraag aangeboden bij de laatste EU tender in combinatie met een zachte winter (bijna) achter ons.
Gezien er nu ook wat (dure) noodmaatregelen/contracten aflopen zou gas best wel eens de diepte in kunnen duiken. Waarom denk je dat dat niet zou kunnen?

[ Voor 24% gewijzigd door Raymond P op 11-03-2024 15:28 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalenbloem
Raymond P schreef op maandag 11 maart 2024 @ 15:21:
[...]

Uiteraard wordt de druk van vaste kosten lager als het verbruik toeneemt. Maar die kosten blijven gewoon gelijk.
Zou het niet handiger zijn als je ipv terugrekenen naar prijs per kwh probeert de marktstandaard aan te houden en rekent naar een jaartotaal?

Je vergelijkt die prijs per eenheid met een niet nader gespecificeerd tarief en hangt er een definitieve conclusie aan.
Daarbij lijk je te vergeten dat een omslagpunt berekenen onmogelijk is tenzij je een behoorlijke glazen bol hebt.

De enige zinnige uitspraak die je kunt doen is dat het dynamisch tarief (lees: persoonlijk gewogen gemiddelde) lager dan X moet zijn om goedkoper uit te zijn dan met een vast contract.
Of dat wel of niet gelukt is weet je altijd pas achteraf, ook als je heel weinig verbruikt.

edit:

[...]

Voorlopig is er drie maal de vraag aangeboden bij de laatste EU tender in combinatie met een zachte winter (bijna) achter ons.
Gezien er nu ook wat (dure) noodmaatregelen/contracten aflopen zou gas best wel eens de diepte in kunnen duiken. Waarom denk je dat dat niet zou kunnen?
“Daarbij lijk je te vergeten dat een omslagpunt berekenen onmogelijk is tenzij je een behoorlijke glazen bol hebt.”

Ik heb al tien jaar of langer hetzelfde energieverbruik. Het zakt ieder jaar wel een klein beetje. Elke nieuwe ijskast en wasmachine is zuiniger dan de vorige. Omdat ik elk jaar weet wat ik verbruik, kan ik de ideale offerte opvragen. Maar nu houd ik erover op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
Raymond P schreef op maandag 11 maart 2024 @ 15:21:
[...]

Gas is de diepte ingedoken - markt prijs ligt rond de 25 cent momenteel. Reden waarom het nooit meer goedkoop wordt is de belasting - die staat inmiddels op ruim 70 cent, met 8 cent inkoop vergoeding ligt de bodem dus op ongeveer 80 cent. We zitten daarbij in de top van de wereld, onze huidige gasprijs is een politieke keuze.

Voor wat betreft vraag, lager dan dit zal de vraag niet snel worden. Industriële productie ligt op zn gat, winter is nog nooit zo zacht geweest, zeg nooit nooit maar het lijkt me sterk.

Aan de aanbod kant is daarentegen genoeg te vrezen. Slechts 1 schaalbare pijplijn (Noorwegen) en daarnaast toegenomen afhankelijkheid van LNG. In tegenstelling tot pijplijn gas wat een lokale/regionale markt was toen Nordstream nog operationeel was is LNG een wereldwijde markt. Schepen keren om of sturen bij als ze elders een betere prijs kunnen krijgen. Als de vraag naar gas in China, Japan, Zuid Amerika etc toeneemt ga je dat dus merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsvdBeek
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22:14
The Third Man schreef op zondag 10 maart 2024 @ 21:37:
[...]

Ik ben tijdens de dure periode van de gasprijs met dynamisch goedkoper uitgekomen dan variabele contracten. Niet boven het prijs plafond over het algemeen.

De huidige belasting (2024) op gas maakt een prijs onder de euro idd. Steeds lastiger tov 2023

[ Voor 5% gewijzigd door NielsvdBeek op 11-03-2024 19:38 ]

pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@rft80 Het linkje leidt naar een Europees initiatief om gezamenlijk in te kopen op korte en middellange termijn.
Wat gecontracteerd is wordt geleverd tegen de afgesproken prijs, zo'n schip keert dus niet meer om. Daar is geen variatie meer in en lijkt bijzonder effectief en stabiliserende basis.

Als er te weinig levering gecontracteerd wordt dan heb je inderdaad met scenario's te maken die je noemt. EU breed zijn er daarom ook wat regeltjes rondom vulgraad van reserves en andere verplichtingen om dat te mitigeren.
Daarbovenop worden er veel (te veel) LNG havens en opslag bijgebouwd.

Volgens mij is het volledige gevaar ook nog niet geweken maar gaat het wel de goede kant op. Vooralsnog wel dikke kans dat de gasprijs op korte termijn nog 10 cent zakt en day-ahead (weer) onder de euro incl aangeboden wordt.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:11

Fe2O3

Ja das roest

Ik probeer wijs te worden over wat verstandig is qua elektra aanbieder als over een goeie maand het dak vol ligt met panelen. We verwachten een overproductie van 1000 tot 1500kWh, bij een verbruik van 2500kWh.

De prijs calculator uit de 1e post klopt niet tov mijn verbruik, wat eea lastig maakt, of ik snap het gewoon niet :) Heb ook al heel wat paginas doorgelezen maar kom er eigenlijk nog steeds niet uit.

We zitten bij Frank nadat Eneco de prijzen door het plafond gooide november nu 1.5 jaar terug, en heb dus inmiddels een volledig jaar bij Frank inzichtelijk (behalve aug 2023 welke ze blijkbaar kwijt zijn? Kwalijk.) Gemiddeld genomen 0.18 cent all in per kWh, wat best netjes is als ik het hele jaar aan verbruik deel over de kosten. Ik weet ook wat ik op welk moment van de dag verbruik dus, en heb dat weggezet tegen eventuele opbrengst van panelen.

Als ik mijn model bekijk dan gaan we ~ 3000kWh terugleveren en 1500kWh direct verbruiken van wat opgewekt wordt/ingekocht moet worden. Van die ~3000 zullen er ~2000 opgewekt worden tussen 11:00 en 17:00 waarin de inkoopprijzen vaak negatief zijn. Niet handig lijkt me.

Nu beweert Frank op hun site dat met flinke overproductie Frank toch nog beter is, maar ik zie dat niet. Wanneer de panelen het meeste opbrengen betaal ik juist om het aan Frank te leveren itt andersom en salderen doen ze ook niet over een jaar. Als ik het dan onder elkaar zet dan kom je er al vrij rap op dat het mooie van het salderen (nu nog) is dat je de zomer opgewekte kWhs kan wegstrepen tegen winter verbruik kWhs. Bij Frank zou ik ~ 330 eur aan belasting terug krijgen, en voor de rest kunnen betalen om mijn stroom kwijt te kunnen?

Ons verbruik verleggen is ook niet reëel, het is al niet veel en ik kan moeilijk de wasmachine aanzetten (of mn pc) als ik op m'n werk ben. Verder hebben we geen verbruik behoudens een koelkast ed.

Dus wat is dan verstandig, toch op zoek naar een variabele/vaste die geen tergleverboete kent, of kan ik gewoon niet rekenen?

Dum de dum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars2020
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:09
Mad_Master schreef op maandag 11 maart 2024 @ 11:25:
…..Ik was beniewd naar Tibber gezien ze ook dynamische energie met "smart charging" heeft. Maar deze zijn maandelijks opzegbaar, dus neem ook aan dat als je een contract afsluit dat de voorwaarden maandelijks kunnen veranderen gezien het niet een "vast" contract is.

Zijn er tips die jullie hebbben?
Ook zonder Tibber kun je eenvoudig smart chargen of apparatuur aansturen, daar zijn meerdere apps voor waarbij je niet gebonden bent aan een energieleverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
[b]Raymond P schreef op maandag 11 maart 2024 @ 19:28:.

Volgens mij is het volledige gevaar ook nog niet geweken maar gaat het wel de goede kant op. Vooralsnog wel dikke kans dat de gasprijs op korte termijn nog 10 cent zakt en day-ahead (weer) onder de euro incl aangeboden wordt.
Die kans is inderdaad aanwezig en is al deels vertaald in de forward contracten - het nieuws uit jou link zit ook al in de (forward) marktprijs verwerkt, net zoals de toename van terminals. Uiteraard niet volledig gezien de onzekerheid van vraag en aanbod dus misschien heb je gelijk. Echter, de LNG kosten (liquification, regasification, Transport, veel hoger dan pijplijn gas) leggen ook een bodem in de potentiële daling.

Daarbij, feitelijk kan je met de vaste tarieven van vorige week (1.16) al onder het niveau van 1 euro dynamisch uitkomen, nb met mijn verbruik onder de 500m3 en de cashback van 125,- bij Engie kom ik onder de 97c uit vergeleken met de prijs van zonneplan. (All else equal)

En dan is ook nog het risico afgedekt. Downside risk (dat de gasprijs stijgt) is onbeperkt, upside is slechts 17 cent per M3

Ofwel, de 8 cent van zonneplan is (te) riant betaald in deze markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Fe2O3 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 19:52:
Ik probeer wijs te worden over wat verstandig is qua elektra aanbieder als over een goeie maand het dak vol ligt met panelen. We verwachten een overproductie van 1000 tot 1500kWh, bij een verbruik van 2500kWh.

De prijs calculator uit de 1e post klopt niet tov mijn verbruik, wat eea lastig maakt, of ik snap het gewoon niet :) Heb ook al heel wat paginas doorgelezen maar kom er eigenlijk nog steeds niet uit.

We zitten bij Frank nadat Eneco de prijzen door het plafond gooide november nu 1.5 jaar terug, en heb dus inmiddels een volledig jaar bij Frank inzichtelijk (behalve aug 2023 welke ze blijkbaar kwijt zijn? Kwalijk.) Gemiddeld genomen 0.18 cent all in per kWh, wat best netjes is als ik het hele jaar aan verbruik deel over de kosten. Ik weet ook wat ik op welk moment van de dag verbruik dus, en heb dat weggezet tegen eventuele opbrengst van panelen.

Als ik mijn model bekijk dan gaan we ~ 3000kWh terugleveren en 1500kWh direct verbruiken van wat opgewekt wordt/ingekocht moet worden. Van die ~3000 zullen er ~2000 opgewekt worden tussen 11:00 en 17:00 waarin de inkoopprijzen vaak negatief zijn. Niet handig lijkt me.

Nu beweert Frank op hun site dat met flinke overproductie Frank toch nog beter is, maar ik zie dat niet. Wanneer de panelen het meeste opbrengen betaal ik juist om het aan Frank te leveren itt andersom en salderen doen ze ook niet over een jaar. Als ik het dan onder elkaar zet dan kom je er al vrij rap op dat het mooie van het salderen (nu nog) is dat je de zomer opgewekte kWhs kan wegstrepen tegen winter verbruik kWhs. Bij Frank zou ik ~ 330 eur aan belasting terug krijgen, en voor de rest kunnen betalen om mijn stroom kwijt te kunnen?

Ons verbruik verleggen is ook niet reëel, het is al niet veel en ik kan moeilijk de wasmachine aanzetten (of mn pc) als ik op m'n werk ben. Verder hebben we geen verbruik behoudens een koelkast ed.

Dus wat is dan verstandig, toch op zoek naar een variabele/vaste die geen tergleverboete kent, of kan ik gewoon niet rekenen?
Waarom ga je je dak dan VOL leggen met panelen? Dus méér produceren dan je per jaar verbruikt? (Of weet je nu al dat je nabij toekomstig flink meer gaat verbruiken ivm iets nieuws zoals een EV of een warmtepomp oid?)

Want anders is het tot 2030 (salderingsregeling NL) sowieso toch het meest wijze om een vast contract te nemen bij een aanbieder zonder terugleverboetes?!
Dus gewoon panelen af laten stemmen op wat je verbruikt. Dus zeg ~2500 tot 3000kWh per jaar?
Dan wordt dat fijn elk jaar (tot 2030) tegen elkaar weg gestreept en kom je op 'nul' uit en hoef je je ook nooit druk te maken over wanneer je welke energie wil gebruiken/dynamiek etc.
En na 2030? Kijken wat een speelt en kan je altijd je zonnepanelen dan uitbreiden (zeker als je nu een systeem kiest met micro omvormers zoals Enphase. Makkelijk toekomstig uit te breiden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@rft80 De day-ahead tarieven zijn voornamelijk afhankelijk van overschotten en tekorten op zeer korte termijn. De absolute prijs van LNG is daardoor minder relevant zoals het is bij de tarieven een kwartaal (of 3) vooruit.

Het vullen van opslag en speculatie (incl marktmanipulatie) heeft day-ahead ook last of voordeel van.
Berichten zoals m'n linkje hebben enkel direct effect op de tarieven voor vaste contracten. Al is het wel handig om te weten dat de vraag verzadigd is, minder kans op paniek.

Fwiw: dat je bij Engie een mooie deal hebt gesloten is natuurlijk fantastisch.
Dat is m.i. ook de beste handeling die je kunt doen als je gas in huis hebt, zeker als je ervan afhankelijk bent.
Day ahead gas vind ik een gedrocht, maar ik volg het wel want de stroomprijs hangt eraan.

[ Voor 22% gewijzigd door Raymond P op 11-03-2024 21:02 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iglo
  • Laatst online: 25-04 19:43
*knip* nee

[ Voor 92% gewijzigd door Proton_ op 12-03-2024 21:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:16

HermanGast

Exige GT3

Mars2020 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 20:12:
[...]

Ook zonder Tibber kun je eenvoudig smart chargen of apparatuur aansturen, daar zijn meerdere apps voor waarbij je niet gebonden bent aan een energieleverancier.
HomeWizard heeft nu ook de optie om te sturen op (laag) tarief.

Gasloos, 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinem
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 25-05 09:53
Mars2020 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 20:12:
[...]

Doe eens een lijstje ajb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-09 13:37
Ik ben 2 jaar geleden een 5 jarig contract aangegaan bij EnergyZero, met toen gunstige tarieven, maar volgens mij begint de tijd mij een beetje in te halen. Ik betaal ondertussen €0,26 daltarief, €0,30 normaaltarief en €1,21 voor gas. Als ik mijn contract nu ga opzeggen betaal ik de maximale boete van €250,00. Dan zou het dus al gunstiger zijn als mijn maandbedrag €21,00 lager zou zijn.

Nou probeer ik dat een beetje te bereken en heb de rekentool al gezien, maar als ik het goed begrijp zijn dat alleen de variabele kosten, toch?

Is er wellicht ook ergens een overzicht wat de gemiddelde stroom en gastarieven zijn, zodat ik een betere berekening kan maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:24

koboy

Heb een idee voor een icon

Sorry als het al eens eerder is langsgekomen, maar ik zit even met een concreet reken "probleem":
Nu (zo goed als) alle niet dynamische energie leveranciers op 1 of andere manier een boete opleggen aan salderen de zonnepaneel eigenaren probeer ik te berekenen of het verstandig is om over te stappen naar een dynamisch contract. Ik heb in domoticz een aantal jaar aan p1 data staan, en vroeg me af of het nu mogelijk is om op basis hiervan de gewogen gemiddelde stroomprijs te berekenen.

Op het dak ligt 2700Wp, door de gunstige ligging levert dit volgens de omvormer ongeveer 3100kWh op. Slimme meter heeft nu bijna 2 jaar data, jaarverbruik energie netto -700kWh, gas 700m³ (afgerond). De rekentool van tibber geeft een maandbedrag aan van 75 euro, wat ongeveer gelijk is aan wat tot nu toe de maandelijkse rekening van Greenchoice is geweest.

Op de achterkant van een bierviltje kom ik dan zonder de opslagen die er de afgelopen maanden bij zijn gekomen gelijk uit en wordt na aflopen van het contract dynamisch goedkoper.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apverschoor
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-09 12:53
Even over de terugleverkosten bij dynamische tarieven. Weet wel dat o.a. Nextenergy voor elke kWh die je teruglevert ook 0,02 cent inkoopvergoeding berekend. En dit wordt niet eerst per uur gesaldeerd. Dus is het stroomtarief op enig uur 10 cent, dan wordt je marktrpijs + inkoopvergoeding voor afname 0,12 euro en voor teruglevering 0,08 euro

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 04-09 08:07

bert pit

asdasd

koboy schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:43:
Sorry als het al eens eerder is langsgekomen, maar ik zit even met een concreet reken "probleem":
Nu (zo goed als) alle niet dynamische energie leveranciers op 1 of andere manier een boete opleggen aan salderen de zonnepaneel eigenaren probeer ik te berekenen of het verstandig is om over te stappen naar een dynamisch contract. Ik heb in domoticz een aantal jaar aan p1 data staan, en vroeg me af of het nu mogelijk is om op basis hiervan de gewogen gemiddelde stroomprijs te berekenen.

Op het dak ligt 2700Wp, door de gunstige ligging levert dit volgens de omvormer ongeveer 3100kWh op. Slimme meter heeft nu bijna 2 jaar data, jaarverbruik energie netto -700kWh, gas 700m³ (afgerond). De rekentool van tibber geeft een maandbedrag aan van 75 euro, wat ongeveer gelijk is aan wat tot nu toe de maandelijkse rekening van Greenchoice is geweest.

Op de achterkant van een bierviltje kom ik dan zonder de opslagen die er de afgelopen maanden bij zijn gekomen gelijk uit en wordt na aflopen van het contract dynamisch goedkoper.
Je kunt berekenen wat je wil, maar je hebt geen glazen bol. Je weet niet wat de prijzen gaan doen.

Voorbeeld: Op een zonnige zomerdag sta je te koken voor 42 cent per kWh, de dag ervoor was het in de volle zon negatief.

Doorgaans is het het gunstigst als je je verbruik kunt sturen naar goedkope uren. Bijvoorbeeld het laden van een EV.

Alle grafieken over de prijzen vind je hier: enever.nl

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

bert pit schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 11:05:
[...]

Je kunt berekenen wat je wil, maar je hebt geen glazen bol. Je weet niet wat de prijzen gaan doen.

Voorbeeld: Op een zonnige zomerdag sta je te koken voor 42 cent per kWh, de dag ervoor was het in de volle zon negatief.

Doorgaans is het het gunstigst als je je verbruik kunt sturen naar goedkope uren. Bijvoorbeeld het laden van een EV.

Alle grafieken over de prijzen vind je hier: enever.nl
Het ging me ook niet om rekenen aan de toekomst, maar om resultaten uit het verleden te kunnen vergelijken. Als ik ergens een csv kon uploaden, en daar komt dan een gewogen gemiddeld tarief of totale kosten uit voor bijvoorbeeld 2023, dan kan ik dat vergelijken met het tarief of de rekening die ik al betaald heb (eigenlijk altijd variabel tarief).
Maar deze wens is dus wat te groot.

We koken nog op gas, wasje overdag, vaatwasser in de nacht. Vaste leveringskosten van Greenchoice zijn nu al een fractie hoger dan bij Tibber met een contract voordat de heffingen kwamen.

N.B. Tibber is hier een willekeurig gekozen voorbeeld voor een eerste snelle berekening op basis van hun eigen tool. Iemand ervaring met hoe deze rekentool in de praktijk uitpakt? Klopt het redelijk, of is het meer te vergelijken met het WLTP verbruik van een auto (moet je dus 20% bovenop doen om op een realistische waarde te komen).

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bve1
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 28-08 23:37
Voor het sturen van EV laden:
https://www.jedlix.com/ev-drivers-nl
https://www.gridio.io

Ik gebruik zelf Jedlix voor het laden van een Tesla. Voordeel van Jedlix in geval van Tesla is dat ze de officiële Tesla API integratie gebruiken. De App staat geregistreerd onder "Apps van derden" bij je Tesla account. Daar kan je indien nodig ook de access weer verwijderen.
Naast Tesla ondersteunt Jedlix ook andere EV merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02:39
Gridio stuurt alleen op de uurprijs toch? De Tibber integratie stuurt ook op onbalans. Ik ben best benieuwd of de opbrengst tussen Jedlix & Tibber verschilt, iemand al met allebei getest toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars2020
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:09
Apps voor het slim laden van je auto:
Jedlix.com
Stekker.com
Anwb slim laden
Zappi (als je een zappi lader hebt)

Verder kun je b.v. met Home Assistant heel veel andere apparaten aansturen obv energieprijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iglo
  • Laatst online: 25-04 19:43
apverschoor schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 11:04:
Even over de terugleverkosten bij dynamische tarieven. Weet wel dat o.a. Nextenergy voor elke kWh die je teruglevert ook 0,02 cent inkoopvergoeding berekend. En dit wordt niet eerst per uur gesaldeerd. Dus is het stroomtarief op enig uur 10 cent, dan wordt je marktrpijs + inkoopvergoeding voor afname 0,12 euro en voor teruglevering 0,08 euro

.
Heb net contract afgesloten bij hun maar nergens staat iets van terugleverkosten. Waar heb jij dat vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:03
koboy schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:28:
[...]

Het ging me ook niet om rekenen aan de toekomst, maar om resultaten uit het verleden te kunnen vergelijken. Als ik ergens een csv kon uploaden, en daar komt dan een gewogen gemiddeld tarief of totale kosten uit voor bijvoorbeeld 2023, dan kan ik dat vergelijken met het tarief of de rekening die ik al betaald heb (eigenlijk altijd variabel tarief).
Maar deze wens is dus wat te groot.

We koken nog op gas, wasje overdag, vaatwasser in de nacht. Vaste leveringskosten van Greenchoice zijn nu al een fractie hoger dan bij Tibber met een contract voordat de heffingen kwamen.

N.B. Tibber is hier een willekeurig gekozen voorbeeld voor een eerste snelle berekening op basis van hun eigen tool. Iemand ervaring met hoe deze rekentool in de praktijk uitpakt? Klopt het redelijk, of is het meer te vergelijken met het WLTP verbruik van een auto (moet je dus 20% bovenop doen om op een realistische waarde te komen).
Het probleem is dat je een uur-periodiek gelogd moet hebben ipv dagstanden zoals nu (vermoed ik). Alle andere tools blijven grote schattingen.

Ik vind het ook een lastige. Mijn onderbuik zegt dat het je waarschijnlijk niet veel gaat opleveren, aangezien je nauwelijks kunt sturen met je verbruik. Eigenlijk alleen je was, en als je wilt je vaatwas. Verder zul je je licht aan doen als het donker is, net als iedereen (en dus duur), en verder wat constant verbruik. En je stroomverbruik vind ik al redelijk laag. Dat is natuurlijk het beste, maar maakt ook lastiger om flink te besparen.

Dynamische contracten zijn per maand opzegbaar dacht ik, dus je kunt het ook gewoon uitproberen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:59

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@koboy Zonneplan heeft een api waar je de uurprijzen van vorig jaar als json kan opvragen. Dat kun je vermenigvuldigen met je P1 uurgemiddelde vermogen.
Een tool die dat kant en klaar voor je doet ken ik niet, maar met wat moeite zou Excel het kunnen. Het zijn nog geen 9000 regels data per jaar.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Zwartoog schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 21:52:
[...]

Het probleem is dat je een uur-periodiek gelogd moet hebben ipv dagstanden zoals nu (vermoed ik). Alle andere tools blijven grote schattingen.

Ik vind het ook een lastige. Mijn onderbuik zegt dat het je waarschijnlijk niet veel gaat opleveren, aangezien je nauwelijks kunt sturen met je verbruik. Eigenlijk alleen je was, en als je wilt je vaatwas. Verder zul je je licht aan doen als het donker is, net als iedereen (en dus duur), en verder wat constant verbruik. En je stroomverbruik vind ik al redelijk laag. Dat is natuurlijk het beste, maar maakt ook lastiger om flink te besparen.

Dynamische contracten zijn per maand opzegbaar dacht ik, dus je kunt het ook gewoon uitproberen :)
Vanuit mijn vroegere werk in de performance monitoring had ik verwacht dat ik in de grafieken van domoticz door kon klikken naar eerdere momenten. Ik zie net dat dat niet lukt, en ik dus waarschijnlijk niet eens de dag data meer heb. :(

Bedankt voor je onderbuik. Al kom ik maar qua verbruik kosten vergelijkbaar uit, dan is het verschil in vaste leveringskosten al 100 euro per jaar. De gehalveerde terugleververgoeding reken ik dan nog niet mee (11 naar 5 cent), ga er vanuit dat ik die 80 euro "kwijt" ben.
De SolarEdge omvormer kan ik laten uitschakelen bij negatieve stroomprijzen, dus dat is ook winst. Salderen van de energiebelasting gaat op jaarbasis toch? Alleen het variabele deel van de stroomprijs gaat direct...

Verbruik is laag ja. Houtskeletbouw bijna vol op het zuiden. In de zomer alle zeilen bij om de temperatuur binnen onder de 25 te houden.
Panelen zijn gelegd op basis van het verbruik het eerste jaar (2800kWh), daarna is er een nieuwe koelkast, vaatwasser en led lampen gekomen. Vooral die eerste maakte uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08-09 10:39
Zappi laadpaal
Homey inc met Power by the Hour app bijvoorbeeld
Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
  • Laatst online: 20:34
koboy schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 08:48:
[...]

Vanuit mijn vroegere werk in de performance monitoring had ik verwacht dat ik in de grafieken van domoticz door kon klikken naar eerdere momenten. Ik zie net dat dat niet lukt, en ik dus waarschijnlijk niet eens de dag data meer heb. :(
Uurgegevens blijven in Domoticz een aantal dagen bewaard, overeenkomen met het aantal dagen volgens de setting in Setup/Settings/LogHistory/ShortLogSensors. Zo blijft de grootte van de dbase ook beperkt.

Als je het langer wilt bewaren kan je Influx (zie wiki) gebruiken (heb ik geprobeerd, ben ik zelf geen fan van) of je dagelijkse database backup files bewaren en daar de gegevens uithalen op het moment dat je het nodig hebt. Zo heb ik zelf pas de gevolgen van een dynamisch contract doorgerekend door uurgegevens van een jaar uit mijn backups te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apverschoor
iglo schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 20:08:
[...]

Heb net contract afgesloten bij hun maar nergens staat iets van terugleverkosten. Waar heb jij dat vandaan?
Klopt ze noemen het ook geen terugleverkosten, maar vaste inkoopvergoeding. Zie onderstaande mail. Ik wilde graag nadere informatie hebben hoe men tot een gemiddelde prijs kwam welke op de jaarafrekening staat. Ik heb daarvoor van heel het jaar alle data per uur in excel bestand gekregen met het de afgenomen stroom, terug geleverde stroom, beursprijs en de totale inkoopvergoeding per uur. Hierdoor kwam ik erachter dat je ook 2 cent betaald per terug geleverde kWh. Ik heb daarom aan Nextenergy om bevestiging gevraagd. Zie onderstaande reactie. Ik moet Nextenergy wel complimenten geven voor de snelle terugkoppeling op mijn vragen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fTvlZFvgvr8cZFjEiKBjdxbPAfg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gardQsa83ZEp7BhrBlQ1dTOD.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apverschoor
apverschoor schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 09:45:
[...]

Klopt ze noemen het ook geen terugleverkosten, maar vaste inkoopvergoeding. Zie onderstaande mail. Ik wilde graag nadere informatie hebben hoe men tot een gemiddelde prijs kwam welke op de jaarafrekening staat. Ik heb daarvoor van heel het jaar alle data per uur in excel bestand gekregen met het de afgenomen stroom, terug geleverde stroom, beursprijs en de totale inkoopvergoeding per uur. Hierdoor kwam ik erachter dat je ook 2 cent betaald per terug geleverde kWh. Ik heb daarom aan Nextenergy om bevestiging gevraagd. Zie onderstaande reactie. Ik moet Nextenergy wel complimenten geven voor de snelle terugkoppeling op mijn vragen!

[Afbeelding]
Hieronder nog een afbeelding van de data per uur zoals ik die heb gekregen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BxWx88dhxzwGhYEDfYNAmHicdl0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sPtm86hm9x89dSmTqOnrJrTq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

WillemD61 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 09:17:
[...]

Uurgegevens blijven in Domoticz een aantal dagen bewaard, overeenkomen met het aantal dagen volgens de setting in Setup/Settings/LogHistory/ShortLogSensors. Zo blijft de grootte van de dbase ook beperkt.

Als je het langer wilt bewaren kan je Influx (zie wiki) gebruiken (heb ik geprobeerd, ben ik zelf geen fan van) of je dagelijkse database backup files bewaren en daar de gegevens uithalen op het moment dat je het nodig hebt. Zo heb ik zelf pas de gevolgen van een dynamisch contract doorgerekend door uurgegevens van een jaar uit mijn backups te halen.
Kan me niet voorstellen dat ik het zo kort heb laten staan bij installatie, maar daar ga ik wel eens naar graven. Wat me meer opviel was het gebrek aan drillbdown wat in elk performance monitoring pakket wel zit.

Ik denk dat ik eind van de zomer de sprong maar ga wagen als mijn contract afloopt. Regulier vast/variabel contract wordt 150 euro per jaar duurder, daar kun je een hoop aan "mis" laten gaan met een dynamisch contract. Heb nu een paar maanden om te kijken welke :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Ik weet niet of dit het juiste topic is om mijn 'nOOb' vraag te stellen, maar ik denk wel dat hier de kennis zit.
Het volgende:

Vandaag las ik dat ook mijn huidige leverancier Vattenfall hogere tarieven gaat rekenen voor huizen met zonnepanelen.
bron: https://www.energievergel...or%20zonnepaneelbezitters.

Balen, want ik zit al 5+ jaar bij Vattenfall (25% blijven loont korting etc) en ik heb 19 zonnepanelen.
Had er 17, maar heb er vorige week 2 bijgelegd (Enphase) omdat ik een EV heb besteld en ik vermoed zometeen mét die EV er bij per jaar circa ~7300kWh op te gaan wekken en tussen de ~7000 en 7500kWh per jaar te gaan verbruiken.

Doel is natuurlijk dan om volledig te verbruiken wat ik opwek en niks terug te leveren of bij te betalen.
Volledig salderen dus.
En dat kan... Tot 2030...

Máár: Waar doe ik nou wijs aan?
In augustus verloopt mijn (3 jarig vast vattenfall) contract.
Ik was dus in de veronderstelling dat ik gewoon het meest wijs doe aan wéér een vast contract.
Want salderen. Dus zeg 7300kWh jaarlijks tegen elkaar wegestrepen waardoor ik gewoon 'nul' voor stroom betaal. Dan maakt het toch niet uit hoe de kWh prijs is?
Moet ik wel een schappelijke gasprijs combi er bij vinden, want we verbruiken hier nog circa 900m3 gas (en blijven dat aankomende jaren nog doen).

Maar door al die terugleverkosten, wijzigingen, nieuwe perikelen zie ik even niet meer wat mij nu te wachten staat in mijn situatie (alle stroom ieder jaar opmaken die je verbruikt).

Doe ik nog goed/voordeligst aan zometeen een nieuw vast contract?
(ik ben niet het type wat houdt van actieve sturing/uitschakeling zonnepanelen, actief moeten sturen op wanneer grootverbruikers zoals wasmachine, airco's etc het beste aan moeten, liefst ook aankomende elektrische auto gewoon 's nachts voldruppelen, etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Laatst online: 23:28
koboy schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 08:48:
[...]

......
Daarom ben ik overgestapt op Home Assistant op een RPi, kun je het gewoon instellen in de config file.
Wel een grote dataschijf erop natuurlijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Allewijn schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 10:03:
Ik weet niet of dit het juiste topic is om mijn 'nOOb' vraag te stellen, maar ik denk wel dat hier de kennis zit.
Het volgende:

Vandaag las ik dat ook mijn huidige leverancier Vattenfall hogere tarieven gaat rekenen voor huizen met zonnepanelen.

Balen, want ik zit al 5+ jaar bij Vattenfall (25% blijven loont korting etc) en ik heb 19 zonnepanelen.
Had er 17, maar heb er vorige week 2 bijgelegd (Enphase) omdat ik een EV heb besteld en ik vermoed zometeen mét die EV er bij per jaar circa ~7300kWh op te gaan wekken en tussen de ~7000 en 7500kWh per jaar te gaan verbruiken.

Doel is natuurlijk dan om volledig te verbruiken wat ik opwek en niks terug te leveren of bij te betalen.
Volledig salderen dus.
En dat kan... Tot 2030...

Máár: Waar doe ik nou wijs aan?
In augustus verloopt mijn (3 jarig vast vattenfall) contract.
Ik was dus in de veronderstelling dat ik gewoon het meest wijs doe aan wéér een vast contract.
Want salderen. Dus zeg 7300kWh jaarlijks tegen elkaar wegestrepen waardoor ik gewoon 'nul' voor stroom betaal. Dan maakt het toch niet uit hoe de kWh prijs is?
Moet ik wel een schappelijke gasprijs combi er bij vinden, want we verbruiken hier nog circa 900m3 gas (en blijven dat aankomende jaren nog doen).

Maar door al die terugleverkosten, wijzigingen, nieuwe perikelen zie ik even niet meer wat mij nu te wachten staat in mijn situatie (alle stroom ieder jaar opmaken die je verbruikt).

Doe ik nog goed/voordeligst aan zometeen een nieuw vast contract?
(ik ben niet het type wat houdt van actieve sturing/uitschakeling zonnepanelen, actief moeten sturen op wanneer grootverbruikers zoals wasmachine, airco's etc het beste aan moeten, liefst ook aankomende elektrische auto gewoon 's nachts voldruppelen, etc.)
Gezien je laatste zin heb je geen voorkeur voor een dynamisch contract. Dan moet je gaan zoeken naar het beste vaste contract van het moment. Daarvoor zijn ook andere topics, zie daarvoor ook de topic start (eerste post van dit topic).

Het lastige is dat alle aanbieders gaan bewegen met voorwaarden voor PV-aansluitingen. Het zou best kunnen lonen om je oude contract iets eerder op te zeggen en over te stappen naar een aanbieder die (nu nog) geen extra kosten rekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21:35
Allewijn schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 10:03:
Het volgende:

In het artikel staat dat dit voor nieuwe klanten geldt. Je bent toch al klant? Essent doet precies hetzelfde, alleen zonder dit aan te kondigen maar gewoon door je bij nieuwe aanmelding hogere tarieven voor stroom EN voor gas te rekenen indien je zonnepanelen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
bilgy_no1 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 10:37:
[...]

Gezien je laatste zin heb je geen voorkeur voor een dynamisch contract. Dan moet je gaan zoeken naar het beste vaste contract van het moment. Daarvoor zijn ook andere topics, zie daarvoor ook de topic start (eerste post van dit topic).

Het lastige is dat alle aanbieders gaan bewegen met voorwaarden voor PV-aansluitingen. Het zou best kunnen lonen om je oude contract iets eerder op te zeggen en over te stappen naar een aanbieder die (nu nog) geen extra kosten rekent.
Dankjewel voor je reactie.
Idd, mijn laatste zin geeft wel weer waar ik nu sta (behoefte aan prijszekerheid).
Maar blijf natuurlijk ook wel een beetje een tweaker. Moet oa mijn laadpaal nog kiezen/kopen/aansluiten, mag dus ook een slim model worden, domotica in huis wil ik ook wel (waar kan) sturen, etc.
Maar gemak/zekerheid weegt tot een x bedrag me wel zwaarder (of beter gezegd, de andere leden van het huis).
Bedoel je met overstappen naar een andere aanbieder (voordat mijn huidige contract is verlopen en dus kleine boute betalende), overstappen naar een ander VAST contract? En met extra kosten doel je op terugleveringskosten neem ik aan?
Want klopt mijn redenering nog wel dat als ik ~7300 opwek en ~7300 jaarlijks verbruik, ik aan een vast contract gewoon het voordeligste doe omdat dit tegen elkaar gesaldeerd blijft worden..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
MajaMestreech schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 10:38:
[...]

In het artikel staat dat dit voor nieuwe klanten geldt. Je bent toch al klant? Essent doet precies hetzelfde, alleen zonder dit aan te kondigen maar gewoon door je bij nieuwe aanmelding hogere tarieven voor stroom EN voor gas te rekenen indien je zonnepanelen hebt.
Bij een verlenging krijg je de nieuwe voorwaarden ook. Je krijgt geen contract met dezelfde voorwaarden als geen zonnepanelen aangeboden.

Dat krijg je als politiek niet af wilt van een onhoudbaar systeem, dan worden de voordelen van salderen zoals we het kennen per direct deels afgeschaft door leveranciers die het tot nu toe moesten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
MajaMestreech schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 10:38:
[...]

Ik ben idd een lange vaste klant... Die in augustus moet vernieuwen (of overstappen) en omdat ik nu in mijn situatie niet snap of ik weer verstandig doe aan de zoektocht naar een vast contract, mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Allewijn schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 10:42:
[...]

Dankjewel voor je reactie.
Idd, mijn laatste zin geeft wel weer waar ik nu sta (behoefte aan prijszekerheid).
Maar blijf natuurlijk ook wel een beetje een tweaker. Moet oa mijn laadpaal nog kiezen/kopen/aansluiten, mag dus ook een slim model worden, domotica in huis wil ik ook wel (waar kan) sturen, etc.
Maar gemak/zekerheid weegt tot een x bedrag me wel zwaarder (of beter gezegd, de andere leden van het huis).
Bedoel je met overstappen naar een andere aanbieder (voordat mijn huidige contract is verlopen en dus kleine boute betalende), overstappen naar een ander VAST contract? En met extra kosten doel je op terugleveringskosten neem ik aan?
Want klopt mijn redenering nog wel dat als ik ~7300 opwek en ~7300 jaarlijks verbruik, ik aan een vast contract gewoon het voordeligste doe omdat dit tegen elkaar gesaldeerd blijft worden..?
Yep. In principe (zie ook de tabel in de Topic Start) is het bij gelijke opwekking en verbruik gunstiger om op een vast contract te zitten. Je kunt dus een de opwekking in de zomer (met negatieve prijzen) salderen met de duurdere momenten in het jaar.

De leveranciers zitten daarmee en beginnen daarom allerlei extra vergoedingen te rekenen voor aansluitingen met PV. Ik verwacht dat eigenlijk alle vaste aanbieders dit gaan doen, dus vandaar mijn gedachte dat het misschien gunstiger is als je nu overstapt (met inderdaad een kleine boete), maar je daarmee nog 3 jaar een gunstig vast tarief vast kunt zetten zonder PV-boete.

Zonder die extra kosten (dus hoe salderen tot nu toe werkte) is een vast contract dus gunstiger (in elk geval zekerder). Maar als er wel extra kosten bijkomen dan schuift de voorkeur meer richting dynamisch, maar hangt het erg af van af van hoeveel er gerekend wordt, hoe goed je kunt sturen en ook de voorwaarden van de dynamische leverancier waar je naar kijkt (behoorlijke verschillen in inkoopvergoeding en zie ook het voorbeeld van NextEnergy een paar posts terug die ook een inkoopvergoeding rekenen voor teruggeleverde stroom).

Mijn ervaring afgelopen zomer was dat dynamisch prima ging. Met de EV kon ik de meeste negatieve prijzen wel opvangen, maar dan moet je toevallig wel thuis zijn en de auto in kunnen pluggen. Maar goed, ik zit met opwekking ongeveer 4000 kWh en verbruik ongeveer 7000 kWh, dus het is ook niet helemaal vergelijkbaar. JIj zult een grotere opbrengst te verstouwen hebben op de zonnigste momenten.
Pagina: 1 ... 204 ... 297 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels