Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:42
bilgy_no1 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 20:14:
[...]

Mooi hoor. Je zou ook gewogen moeten kijken voor je verbruik en opwekking.

Als ik het goed begrijp heb je de thuisbatterij sinds oktober en dan is de teruglevering ook direct veel gunstiger. Maar je hebt kennelijk ook PV. En in de (nu nog rode) maanden met teruglevering zijn die volumes aan PV opwekking veel groter dan in okt-dec.

Als je een warmtepomp hebt, verbruik je juist in de winter heel veel meer. Dus met de volumes ernaast kun je ook de relevantie zien. Of reken het direct om naar kosten vs inkomsten voor iedere maand
Ik heb wel iets met kosten en inkomsten, maar dat is op dit moment meer om te kijken hoeveel ik dynamisch bespaar t.o.v. een variabel contract. Uitgezonderd mei (14 euro) en juni (6 euro) waren alle maanden dynamisch significant goedkoper. En het wordt nu interresant om te zien wat er de komende maanden gaat gebeuren.

[ Voor 4% gewijzigd door John245 op 25-01-2024 23:41 ]

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatyRyan21
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 05-04-2024
Dag allen, ik zit sinds kort op dynamisch tarief en wil graag een display in de keuken met de dynamische tarieven (grafiekje), ter sensibilisering van de medebewoners ;). Kan dit met Google nest hub of met Energy Display van Homewizzard?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:09
bilgy_no1 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 22:59:
[...]

Beetje onterechte Calimero-opmerking wat mij betreft. In 2022 was de opwekking van kleinschalige vs grootschalige (> 15 kWp vermogen) PV installaties ongeveer 43% vs 57%. In 2023 is er nog flink PV bijgeplaatst, waaronder heel veel bij particulieren.

Nog even afwachten op de Monitor Zon-PV van 2023, maar het zou mij niet verbazen dat het richting 50/50 gaat. In 2023 is er ook weer iets van 4 à 4,5 GWp bij geplaatst, zodat er nu ruim 23 GWp totaal opgesteld vermogen aan PV zou zijn.
In 2023 is er een nieuw record aantal consumenten ( >600 000) die PV heeft gelegd, ook met nieuwe indeling zit ook nog aantal huishoudens in de andere catogorie >15kWp, maar alle kleinverbruiks mogen salderen, het laagspanningsnet krijgt zonder meer >2GW meer PV-opwek te verwerken.

En die mogen salderen zouden wel terug kunnen zijn aan de top met net iets meer PV dan op een
grootverbruikeraansluitingen. ( SDE cijfers voor PV worden continue bijgesteld, het is nog even wachten)

Samen met must-run als dat niet verandert is zou dat voldoende zijn voor het verbruik en de rest is dan afhankelijk van de max 8,2 GW export die Nederland heeft.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13-09 20:19
manusjevanalles schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 22:51:
[...]

Ik zou ook wel interesse hebben in het script!
ik ben op zoek naar een slimme script voor mijn homeassistant warmtepomp sturing.
Voor bovenstaand heb ik dit bedacht, voor het geval dat dat nog niet ergens gedeeld werd:
code:
1
2
3
4
{% set avg = (state_attr('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0','average'))|float%}
{% set act = (states('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0'))|float %}
{% set deviaton = 1+((act - avg)/avg) |round(2)%}
{{deviaton}}

maar dat werkt niet zo ideaal aan begin en eind vd dag. En voor mijn verwarming zijn de hele 24h een te lange tijd als referentie.

Ik gebruik sinds een jaar de nordpool_diff integratie. Daar kom ik nu achter dat bijvoorbeeld het soms nog wat koud in huis blijft, als de prijs al best laag is maar later nog verder omlaag gaat. Zover ik het begrijp, kan ik daar niet de afgelopen uren mee laten tellen.
Heeft iemand misschien al iets bedacht, hoe je de prijs van de actuele uur tegen x aantal afgelopen en komende uren als factor in verhouding kan brengen in homeassistant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12-09 20:33
hackbard schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 00:01:
[...]

ik ben op zoek naar een slimme script voor mijn homeassistant warmtepomp sturing.
Voor bovenstaand heb ik dit bedacht, voor het geval dat dat nog niet ergens gedeeld werd:
code:
1
2
3
4
{% set avg = (state_attr('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0','average'))|float%}
{% set act = (states('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0'))|float %}
{% set deviaton = 1+((act - avg)/avg) |round(2)%}
{{deviaton}}

maar dat werkt niet zo ideaal aan begin en eind vd dag. En voor mijn verwarming zijn de hele 24h een te lange tijd als referentie.

Ik gebruik sinds een jaar de nordpool_diff integratie. Daar kom ik nu achter dat bijvoorbeeld het soms nog wat koud in huis blijft, als de prijs al best laag is maar later nog verder omlaag gaat. Zover ik het begrijp, kan ik daar niet de afgelopen uren mee laten tellen.
Heeft iemand misschien al iets bedacht, hoe je de prijs van de actuele uur tegen x aantal afgelopen en komende uren als factor in verhouding kan brengen in homeassistant?
Waarom zou je het afgelopen lopen uren willen weten. Die zijn toch al voorbij en heb je geen invloed meer op.
Kijk anders op Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 en zoek op vaatwasser daar was iemand ook bezig die zijn vaatwasser aan wilde sturen en de komende x aantal uur het goedkoopste moment aansturen.
Ik vind het zelf allemaal wat omslachtig in home assistant. Ook bij een herstart moet je oppassen dat alles weer juist opstart en gegevens worden onthouden. Zelf heb ik bijv in NodeRed een MQTT uurprijs sensor gemaakt die elk uur de prijs doorgeeft aan HA en zo juist geregistreerd. Het voordeel is dat je van verschillende bronnen de data kan gebruiken mocht Nordpool er ineens mee stoppen of Nordpool weer eens de prijzen niet ophaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EmHaKa
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 14-09 17:05

EmHaKa

harêuh

hackbard schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 00:01:
[...]

Goh, was er nu maar een Tweaker die een website had gemaakt die dit eenvoudig oplost voor ons... ;)
Ergens in deze 17.000+ posts heb ik daar al vaker over gelezen... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davasch
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:38
Ik ben aan het experimenteren met SmartThermostat voor de aansturing van mijn warmtepomp. Let op: dit vervangt dus de thermostaat en stuurt een warmtevraagpercentage naar de warmtepomp/ketel ipv. dat de thermostaat aan de muur dat doet.

De waarde die hieruit komt vermenigvuldig ik met een gain op basis van de prijs:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
{% set minimum = state_attr('sensor.nordpool','min') | float %}
{% set maximum = state_attr('sensor.nordpool','max') | float %}
{% set delta   =  (maximum - minimum)| float %}
{% set price = states('sensor.nordpool') | float %}
{% set gain   =  1.5 | float %} 
{% set price_gain = (((maximum - price) / delta) * gain) | float %}

{{ price_gain }}

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LnLQU30DAYpvuc0FyYK-me04EHE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ADuem3qlFDJycLMNjTGGKRTi.png?f=user_large

Dit werkt voor mij best aardig, al kan het natuurlijk altijd beter. Mijn warmtepomp kan niet moduleren maar draait op basis van warmtevraagpercentage langere of kortere runs. De prijs speelt op deze manier een rol hierin. Alleen op de allerduurtste momenten van de dag zakt de vraag naar 0%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13-09 20:19
Willempie27 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 01:53:
[...]

Waarom zou je het afgelopen lopen uren willen weten. Die zijn toch al voorbij en heb je geen invloed meer op.
Kijk anders op Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 en zoek op vaatwasser daar was iemand ook bezig die zijn vaatwasser aan wilde sturen en de komende x aantal uur het goedkoopste moment aansturen.
Ik vind het zelf allemaal wat omslachtig in home assistant. Ook bij een herstart moet je oppassen dat alles weer juist opstart en gegevens worden onthouden. Zelf heb ik bijv in NodeRed een MQTT uurprijs sensor gemaakt die elk uur de prijs doorgeeft aan HA en zo juist geregistreerd. Het voordeel is dat je van verschillende bronnen de data kan gebruiken mocht Nordpool er ineens mee stoppen of Nordpool weer eens de prijzen niet ophaald.
dank voor je reactie.
Het verschil met de vaatwasser is dat mijn warmtepomp continue draait en moduleert als het goed is (in tegenstelling tot @davasch ). Dan maken de afgelopen uren uit of de woning is afgekoelt. Dat kan dan natuurlijk een kamerthermostaat meten en compenseren. Maar ik zou dat ook graag op basis van een berekening met de uurprijzen willen doen.
Een vergelijking van actueel uur met de hele 24h is voor mijn woning met kleine buffercapaciteit niet handig. Ik heb bijvoorbeeld niks aan om vandaag om 3uur s'ochtens extra te verwarmen op basis van de duurste uur op 18uur. Ik zou beter willen kijken naar de uren tussen 1 en 5 uur in dit voorbeeld.
Met de vaatwasser wil men de beste tijd over een x aantal toekomstige uren vinden. Ik zoek een factor met die ik de gewenste temperatuur kan aansturen, op basis van een venster van x uren voor en na de actuele.
Bij de vaatwasser zoek op het ha forum kon ik tenminste niet zoiets vinden, tussen de vele posts hier ook niet.
De nordpool_diff integratie doet alleen iets met de toekomstige uren zover ik kan zien.
Of zit er een denkfout in mijn redenering, en ben ik de eerste en laatste met dit idee?

[ Voor 3% gewijzigd door hackbard op 26-01-2024 11:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• earthman
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-09 10:44
hackbard schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 10:56:
[...]

Met de vaatwasser wil men de beste tijd over een x aantal toekomstige uren vinden
Het is nog ingewikkelder dan dat, er is een grote verbruikspiek rond het begin van het vaatwasprogramma (opwarmen van het waswater), en een nog grotere ergens een vrij lange tijd voor het einde (opwarmen van het droogwater, wat meer opgewarmd wordt dan het waswater), met ertussenin (zeker bij de langere programma's) een verbruik wat niet boven de achtergrondruis komt.

In mijn geval zit tussen de eerste en de tweede piek zo'n 3 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:35
[...]

dank voor je reactie.
Het verschil met de vaatwasser is dat mijn warmtepomp continue draait en moduleert als het goed is (in tegenstelling tot @davasch ). Dan maken de afgelopen uren uit of de woning is afgekoelt. Dat kan dan natuurlijk een kamerthermostaat meten en compenseren. Maar ik zou dat ook graag op basis van een berekening met de uurprijzen willen doen.
Een vergelijking van actueel uur met de hele 24h is voor mijn woning met kleine buffercapaciteit niet handig. Ik heb bijvoorbeeld niks aan om vandaag om 3uur s'ochtens extra te verwarmen op basis van de duurste uur op 18uur. Ik zou beter willen kijken naar de uren tussen 1 en 5 uur in dit voorbeeld.
Met de vaatwasser wil men de beste tijd over een x aantal toekomstige uren vinden. Ik zoek een factor met die ik de gewenste temperatuur kan aansturen, op basis van een venster van x uren voor en na de actuele.
Bij de vaatwasser zoek op het ha forum kon ik tenminste niet zoiets vinden, tussen de vele posts hier ook niet.
De nordpool_diff integratie doet alleen iets met de toekomstige uren zover ik kan zien.
Of zit er een denkfout in mijn redenering, en ben ik de eerste en laatste met dit idee?
In principe is om 16:00 bekend wat de uur tarieven worden van de volgende dag. Op basis daarvan zou je het e.a. kunnen bereken en bepalen. Ik weet niet hoe je dit in HA zou kunnen doen, maar de data is er. Misschien data tutorial je een goede richting op geeft? https://www.creatingsmart...vices-for-cheapest-hours/

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
[...]

dank voor je reactie.
Misschien meer iets als een auto laden? https://github.com/jonasbkarlsson/ev_smart_charging
Maar je zou moeten zoeken in prijzen knippen in jou tijdsframe. Sorteren laag naar hoog. Bepalen hoeveel uren je wilt verwarmen. Bijv 3 dan worden de eerste 3 waardes je starttijden. Wellicht kan je iets maken met deze link. https://community.home-as...preset-run-time/536373/23

Ik denk ook dat je in het HA forum meer ontopic bent en daar zitten ook meer tweakers die verstand hebben van HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:14
Voor handmatig (gestart) verbruik gebruiken wij een drempelwaarde (<25ct all-in). In HA heb ik een simpel veld met een array van de volgende (max 5) uren die eronder liggen.
I.c.m. current/next/lowest/highest werkt dat redelijk universeel.
Een vaatwasser start ik dan idealiter bij 3 aansluitende uren.

Tussen het gemiddelde van zo goedkoop mogelijk en goedkoop genoeg zit hier niet echt veel verschil. Daar heb ik meer echt grote verbruikers voor nodig.

De pushmessages met instructies welk moment ideaal zou zijn voor taak X werden afgekeurd (door een gebrek aan stress tolerantie gok ik. ;)).
M'n vriendin geeft de voorkeur aan color-coded uurtarieven, wel t.o.v. drempelwaarde en niet dagelijks variabel.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
[...]

dank voor je reactie.
https://flows.nodered.org/node/node-red-contrib-power-saver

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gac
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:15

gac

MatyRyan21 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 23:42:
Dag allen, ik zit sinds kort op dynamisch tarief en wil graag een display in de keuken met de dynamische tarieven (grafiekje), ter sensibilisering van de medebewoners ;). Kan dit met Google nest hub of met Energy Display van Homewizzard?

Alvast bedankt!
Ik heb iets dergelijks gemaakt met een e-ink display van LilyGo, een T5 4.7", in combinatie met Home Assistant. Zie gac in "Home Assistant - Show je setup" Als je een beetje kunt programmeren is het redelijk eenvoudig te implementeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankrox
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 05-09 09:45

Alvast bedankt!
Wat ik heb gedaan is een oude telefoon met adapter in de keuken opgehangen met een autoklem aan het postvakje. Het scherm is always on en draait de homeassistant app in een speciale browser zodat ie full screen weergeeft. Home assistant refresht automatisch. Continu zijn daar de uurprijzen te zien van nordpool Wellicht een eenvoudige en goedkope oplossing.

ps: Niet doen met een mobieltje met oled scherm :+ .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iIH_3owjvzV-r7HZU9TGBujBjXM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JzK1zdZSllTCOqeLf4MdDGbt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Alvast bedankt!
Ja, ik heb een Google Nest Hub 2 met HA erop in de keuken staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DNkdgFI2FP9qFjca_JX9d_S_wxE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/v0NwfZ29SbNHZfddIuRnubZu.png?f=fotoalbum_large

Heel simpel te realiseren met de DashCast integratie.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Tot nu heb ik vooral met de gasprijs dynamisch flink goedkoper gezeten deze winter dat scheelt aardig met vast contract alhoewel de invloed van de overheid en vaste kosten een steeds groter deel van de rekening bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Taro schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 23:14:
[...]

Ja, ik heb een Google Nest Hub 2 met HA erop in de keuken staan:
[Afbeelding]

Heel simpel te realiseren met de DashCast integratie.
Is dit de betaalde die bij het abonnement zit of de gratis? Ik heb de betaald maar ik zie het menu niet aan de linkerkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Willempie27 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 01:58:
[...]

Is dit de betaalde die bij het abonnement zit of de gratis? Ik heb de betaald maar ik zie het menu niet aan de linkerkant.
HA Abonnement bedoel je? Ik betaal niet voor HA. Wel heb ik de cloud opties aanstaan, maar zonder abonnement.

Je moet aangeven welke user inlogt, mogelijk heeft die onvoldoende rechten voor de andere dashboards?

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Taro schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 08:18:
[...]

HA Abonnement bedoel je? Ik betaal niet voor HA. Wel heb ik de cloud opties aanstaan, maar zonder abonnement.

Je moet aangeven welke user inlogt, mogelijk heeft die onvoldoende rechten voor de andere dashboards?
Ja dat is het de gratis. Is die wel stabiel? Die ik nu heb redelijk maar soms valt het scherm wel eens weg en moet je hem opnieuw starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Willempie27 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 08:21:
[...]

Ja dat is het de gratis. Is die wel stabiel? Die ik nu heb redelijk maar soms valt het scherm wel eens weg en moet je hem opnieuw starten.
Er draait ook een recast script dat constateert dat DashCast niet meer actief is en dan het dashboard opnieuw pushed. Maar af en toe werkt dat inderdaad niet.

Ach, het doet verder zijn werk. Heb er tegenwoordig (was een oude foto) ook de bediening van de warmtepomp van de woonkamer en het overzicht van 4 camera's opstaan. Indien het dashboard wegvalt pak ik de telefoon erbij om het uitgesteld starten te kunnen bepalen. Vrouw en kinderen doen dat echter niet, dus een niet werkend dashboard betekent dat zaken random aan worden gezet ipv op de goedkoopste momenten :)

Ik vermoed dat een telefoon of tablet gebruiken een stabielere oplossing is, maar dat ziet er toch wat minder mooi uit, tenzij je de tablet netjes in een houder aan de muur bevestigt of opstelt en de kabels netjes weg kunt werken.

Een standaard die alle apparaten met iets laat communiceren om dit zelf te bepalen zou super zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Taro schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 08:28:
[...]

Er draait ook een recast script dat constateert dat DashCast niet meer actief is en dan het dashboard opnieuw pushed. Maar af en toe werkt dat inderdaad niet.

Ach, het doet verder zijn werk. Heb er tegenwoordig (was een oude foto) ook de bediening van de warmtepomp van de woonkamer en het overzicht van 4 camera's opstaan. Indien het dashboard wegvalt pak ik de telefoon erbij om het uitgesteld starten te kunnen bepalen. Vrouw en kinderen doen dat echter niet, dus een niet werkend dashboard betekent dat zaken random aan worden gezet ipv op de goedkoopste momenten :)

Ik vermoed dat een telefoon of tablet gebruiken een stabielere oplossing is, maar dat ziet er toch wat minder mooi uit, tenzij je de tablet netjes in een houder aan de muur bevestigt of opstelt en de kabels netjes weg kunt werken.

Een standaard die alle apparaten met iets laat communiceren om dit zelf te bepalen zou super zijn.
Klinkt een beetje als de situatie die ik nu ook heb. Hij draait soms wel maar laat het niet ziet. Ik had al een automatisering gemaakt die elk uur hem afsluit en opnieuw opstart maar dat werkt ook niet. Er ligt nu een zigbee schakelaar naast als ik daar op druk dat kom die wel. Gek genoeg precies dezelfde automatisering maar dan de zigbee als trigger en geen timer elk uur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:32
Voor wie het accu topic niet volgt, Tibber komt ook met een accu : https://tibber.com/nl/homevolt

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-09 12:27
Ik heb het forum tevergeefs afgestruind naar een antwoord op de volgende vraag. Bestaat er een (web)tool waarmee ik mijn historische verbruik kan afzetten tegen de historische, dynamische prijzen.

Ergo ik zoek een manier om inzicht te krijgen of ik met mijn verbruik beter af bij met een dynamisch contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Noxa schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 14:17:
Ik heb het forum tevergeefs afgestruind naar een antwoord op de volgende vraag. Bestaat er een (web)tool waarmee ik mijn historische verbruik kan afzetten tegen de historische, dynamische prijzen.

Ergo ik zoek een manier om inzicht te krijgen of ik met mijn verbruik beter af bij met een dynamisch contract.
Excel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Dat is inderdaad de volgende stap. Maar waarom het wiel opnieuw uitvinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Noxa schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 14:21:
[...]

Dat is inderdaad de volgende stap. Maar waarom het wiel opnieuw uitvinden?
Je zoektocht heeft waarschijnlijk al meer tijd gekost dan om dit ff in Excel te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
John245 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 14:26:
[...]

Je zoektocht heeft waarschijnlijk al meer tijd gekost dan om dit ff in Excel te doen.
Bedankt voor je adviezen John.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:31

franssie

Save the albatross

@Noxa Als zo een tool al bestond moet je toch je eigen verbruik per uur op de een of andere manier uploaden.
Ik kan in dit forum wel de uurprijzen vinden van 2022, maar die van 2023 (nog) niet. @Maasluip had die van https://www.epexspot.com getrokken maar daar kan ik nergens vinden waar ik ze kan downloaden.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rrolf
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15-09 11:51
asing schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 12:54:
Voor wie het accu topic niet volgt, Tibber komt ook met een accu : https://tibber.com/nl/homevolt
Dat heeft Tibber op 1 juni vorig jaar op de site gezet. Tja. Er zal een dag komen dat ze het ook in Nederland aanbieden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
Noxa schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 14:31:
[...]

Bedankt voor je adviezen John.
Als je de uurprijzen nodig heb: https://transparency.ents...dateTime=21.01.2024+00:00|CET|DAY&biddingZone.values=CTY|10YSE-1--------K!BZN|10Y1001A1001A44P&resolution.values=PT60M&dateTime.timezone=CET_CEST&dateTime.timezone_input=CET+(UTC+1)+/+CEST+(UTC+2)

Entsoe site.

Kun je zo 2023 als Excel downloaden.

In de andere kolom zet je de geexporteerde kWh voor ieder uur.

Een cel met je vaste prijs.

Vervolgens een kolom om verschil per uur te berekenen en dat tel je dan op.

[ Voor 14% gewijzigd door John245 op 27-01-2024 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

John245 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 14:50:
[...]

Als je de uurprijzen nodig heb: https://transparency.ents...dateTime=21.01.2024+00:00|CET|DAY&biddingZone.values=CTY|10YSE-1--------K!BZN|10Y1001A1001A44P&resolution.values=PT60M&dateTime.timezone=CET_CEST&dateTime.timezone_input=CET+(UTC+1)+/+CEST+(UTC+2)

Entsoe site.

Kun je zo 2023 als Excel downloaden.
De parser van tweakers doet iets vreemd met de URL lijkt het.
code:
1
https://transparency.entsoe.eu/transmission-domain/r2/dayAheadPrices/show?name=&defaultValue=false&viewType=TABLE&areaType=BZN&atch=false&dateTime.dateTime=21.01.2024+00:00|CET|DAY&biddingZone.values=CTY|10YSE-1--------K!BZN|10Y1001A1001A44P&resolution.values=PT60M&dateTime.timezone=CET_CEST&dateTime.timezone_input=CET+(UTC+1)+/+CEST+(UTC+2)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
franssie schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 14:53:
[...]

De parser van tweakers doet iets vreemd met de URL lijkt het.
code:
1
https://transparency.entsoe.eu/transmission-domain/r2/dayAheadPrices/show?name=&defaultValue=false&viewType=TABLE&areaType=BZN&atch=false&dateTime.dateTime=21.01.2024+00:00|CET|DAY&biddingZone.values=CTY|10YSE-1--------K!BZN|10Y1001A1001A44P&resolution.values=PT60M&dateTime.timezone=CET_CEST&dateTime.timezone_input=CET+(UTC+1)+/+CEST+(UTC+2)
Ja dat zag ik. Daarom ff toegevoegd dat het de ENTSOE site is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Uurprijzen 2023 als CSV bestand hier te openen in google docs en te downloaden als het goed is

Edit nu de NL zone, di everspringt steeds (irritant).
@John245 2 seconden downloaden klopt wel - nadat je een account hebt aangemaakt, de juiste zone hebt gevonden en ziet dat de XLXS een onmogelijke opmaak heeft omdat die de dag in een header zet ipv de regels zoals bij de CSV :+

Poging 3 https://drive.google.com/...Vq7d42G7/view?usp=sharing

Nu wel BZN|NL

[ Voor 79% gewijzigd door franssie op 27-01-2024 15:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@franssie Let wel op de zone. (SE is geen NL)

[ Voor 20% gewijzigd door Raymond P op 27-01-2024 15:03 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Gewoon ff ENTSOE. Volgens mij kost het 2 sec om te downloaden. Maar daar uiteraard ook de juiste zone selecteren.

[ Voor 10% gewijzigd door John245 op 27-01-2024 15:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@franssie Het verspringt omdat de zone in de hash van de url staat (en niet mee lijkt te veranderen).
Ff aanpassen en dan kan je verversen indien wenselijk:
https://transparency.entsoe.eu/transmission-domain/r2/dayAheadPrices/show?name=&defaultValue=false&viewType=TABLE&areaType=BZN&atch=false&dateTime.dateTime=21.01.2024+00:00|CET|DAY&biddingZone.values=CTY|10YNL----------L!BZN|10YNL----------L&resolution.values=PT60M&dateTime.timezone=CET_CEST&dateTime.timezone_input=CET+(UTC+1)+/+CEST+(UTC+2)

@John245 Ja. Dat snap ik. Hij was al een stap of 10 verder. :P

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
franssie schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 15:02:
Uurprijzen 2023 als CSV bestand hier te openen in google docs en te downloaden als het goed is

Edit nu de NL zone, di everspringt steeds (irritant).
@John245 2 seconden downloaden klopt wel - nadat je een account hebt aangemaakt, de juiste zone hebt gevonden en ziet dat de XLXS een onmogelijke opmaak heeft omdat die de dag in een header zet ipv de regels zoals bij de CSV :+

https://drive.google.com/...QwPHLsYl/view?usp=sharing
Ja maar ik heb al een account en die headers zijn ook zo verwijdert. :)

@Noxa je eigen data staat in InfluxDB, SQL, ....?

[ Voor 3% gewijzigd door John245 op 27-01-2024 15:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Raymond P yup, staat nu wel goed in mijn eerste post, dank.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• theRich
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-09 10:17
PP_Sound schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 00:29:
Tot nu heb ik vooral met de gasprijs dynamisch flink goedkoper gezeten deze winter dat scheelt aardig met vast contract alhoewel de invloed van de overheid en vaste kosten een steeds groter deel van de rekening bepalen.
Zeker! Is mij ook erg meegevallen ten opzichte van mij voor vast werd aangeboden. Stroom zit ik gemiddeld ook op een dubbeltje goedkoper per kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• howareyou2day
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 06-07 15:21
Bij eneco gaan de inkoopvergoeding voor stroom en gas omlaag per 1-2-2024.
Stroom wordt 0,02281 , gas 0,07864 ct.
Voor stroom wel tot 10.000 kWh en gas tot 5000 kuub, wat daarboven de tarieven zijn is nog even de vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
howareyou2day schreef op maandag 29 januari 2024 @ 16:40:
Voor stroom wel tot 10.000 kWh en gas tot 5000 kuub, wat daarboven de tarieven zijn is nog even de vraag.
Dat is een mooie bedrag en houd andere leveranciers scherp. Was al bang dat we naar de 4ct vergoeding gingen.

Eneco wel een beetje tricky. Klik je op dynamisch. Je vult je verbruik in en dan selecteer die 1 jaar vast. Klik je toch op dynamisch en ga je door voor dynamische dan direct een een waarschuwing over de wisselende prijzen. Dat zal sommige klanten dusdanig afschrikken dat ze voor vast kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• howareyou2day
Willempie27 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 18:17:
[...]

Dat is een mooie bedrag en houd andere leveranciers scherp. Was al bang dat we naar de 4ct vergoeding gingen.

Eneco wel een beetje tricky. Klik je op dynamisch. Je vult je verbruik in en dan selecteer die 1 jaar vast. Klik je toch op dynamisch en ga je door voor dynamische dan direct een een waarschuwing over de wisselende prijzen. Dat zal sommige klanten dusdanig afschrikken dat ze voor vast kiezen.
Vind het wel netjes eigenlijk (de waarschuwing dan). Zijn genoeg mensen die een forse prijsstijging in de winter niet kunnen betalen.
Ook wel handig dat je gas wel kunt vastzetten en stroom dan dynamisch.
Enige is dat niemand bij de klantenservice weet wat de inkoopvergoeding is binnen 10000 kwh. Meesten komen dan aanzetten met de belastingtarieven.

Ik verbruik zeker het dubbele, dus ga er nog wel even achteraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:30
Het duurt nog even, maar voor de zomer wordt ons nieuwbouwhuis opgeleverd. We hebben nu een huurhuis incl. Energiecontract dus mag zelf wat gaan uitzoeken. Het wordt sowieso dynamisch, maar ben nog in dubio tussen zonneplan en tibber, iemand speciale ervaringen met één van de twee?

Beide lijken prima, tibber iets lagere vastrecht dus valt iets goedkoper uit, maar daar tegenover staat Zonneplan met de gratis P1 monitor en betere support naar eigen zeggen. Tibber heeft weer een officiële Homey integratie, Zonneplan accu spreekt me ook wel aan :-).

Kort om volgens mij beide OK, iemand specifiek nog aandachtspunten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:15
Fedde schreef op maandag 29 januari 2024 @ 20:51:
Het duurt nog even, maar voor de zomer wordt ons nieuwbouwhuis opgeleverd. We hebben nu een huurhuis incl. Energiecontract dus mag zelf wat gaan uitzoeken. Het wordt sowieso dynamisch, maar ben nog in dubio tussen zonneplan en tibber, iemand speciale ervaringen met één van de twee?

Beide lijken prima, tibber iets lagere vastrecht dus valt iets goedkoper uit, maar daar tegenover staat Zonneplan met de gratis P1 monitor en betere support naar eigen zeggen. Tibber heeft weer een officiële Homey integratie, Zonneplan accu spreekt me ook wel aan :-).

Kan alleen aangeven wat ik zelf heb gedaan; afgelopen maanden Tibber + ANWB (gas) gehad, nu toch de overstap naar Zonneplan gemaakt per volgende maand (oa betere app, nexus en support). De integratie met Homey is niet echt van belang wat Tibber betreft imo, er is ook een Zonneplan Homey plugin met P1 ondersteuning etc.

Zonneplan komt bij mij net wat beter over, ook qua support. Voor de rest niks mis met Tibber 😀 ANWB daarintegen vind ik qua app slecht.

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 00:04

Wij hebben in het ene huis Zonneplan en in het andere huis Tibber. Ik doe niets met een accu of integratie. De P1-meter is leuk maar geen must, voor Tibber heb ik m niet aangeschaft omdat ik bij Zonneplan amper naar het huidige verbruik kijk. Ik heb een account bij slimmemeterportal en kan daar met een dag vertraging mijn verbruik per kwartier terugkijken en ook daar kijk ik vrijwel niet.

Ik vind de app van Tibber iets duidelijker in gebruik, maar dat is persoonlijke voorkeur.
Wat ik een grote pre vind van Tibber is dat je echt per maand afrekent wat je verbruikt of teruggeleverd hebt. Bij Zonneplan hebben ze een vrij bijzondere manier van berekenen op basis van het verwachte jaarverbruik, en daarnaast een voorspelling van je stroomverbruik volgende maand, wat voor mij echt minder duidelijk is. In maart krijg ik van beiden voor het eerst een jaarafrekening, ben benieuwd hoe dat eruit ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wakkie
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13-09 21:50
Sinds september 2023 bij Zonneplan, alleen stroom, van het gas af, en tevens een laadpaal via Zonneplan. Alles in een app en bevalt prima. En zoals @marana vermeld Zonneplan heeft een bijzondere manier van voorschot berekening. Kan geen vergelijk maken met Tibber. Ben niet zo’n “shopper”.

EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Laatst online: 00:33

Als je even iemand om een referral code vraagt is de p1 monitor van tibber ook gratis. Met de zonneplan accu moet je dus wel op 5/6 jaar vendor lock in rekenen, ik wacht nog even af waar tibber mee komt (zit ik bij, ben er zeer over te spreken afgezien van de incidentele vertragingen in de prijzen van de dag erop).

[ Voor 6% gewijzigd door CopyCatz op 29-01-2024 23:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• troftnom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 16:41

Waarom dynamisch voor nieuwbouw? In principe energie neutraal opgeleverd neem ik aan, ligt natuurlijk ook nog aan je, extra dan gemiddeld, verbruik en of je daarvoor extra zonnepanelen hebt kunnen nemen. Maar in in ieder geval is dynamisch niet direct de meest voordelige keuze voor nieuwbouw zolang 100% saldering nog van toepassing is en je eigen verbruik zelf opwerkt toch?

Ik gebruik zelf naar alle tevredenheid Zonneplan voor mijn huidige woning, maar voor energie neutrale nieuwbouw kijk ik juist weer naar een vast contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:30
troftnom schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 00:57:
[...]

Waarom dynamisch voor nieuwbouw? In principe energie neutraal opgeleverd neem ik aan, ligt natuurlijk ook nog aan je, extra dan gemiddeld, verbruik en of je daarvoor extra zonnepanelen hebt kunnen nemen. Maar in in ieder geval is dynamisch niet direct de meest voordelige keuze voor nieuwbouw zolang 100% saldering nog van toepassing is en je eigen verbruik zelf opwerkt toch?

Ik gebruik zelf naar alle tevredenheid Zonneplan voor mijn huidige woning, maar voor energie neutrale nieuwbouw kijk ik juist weer naar een vast contract.
Omdat de verbruikers die ik heb (warmtepomp, droger/wasmachine/vaatwasser en laadpaal) in basis prima te regelen producten zijn en ik daar dus wel profijt van wil hebben. Zonnepanelen volgen na sleuteloverdracht ook snel. Ik vind de combi dan ook wel juist interessant en deels onder de zelfde argumenten.

Alle anderen dank voor de feedback! _/-\o_

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15-09 11:23

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Fedde schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 08:13:
[...]

Omdat de verbruikers die ik heb (warmtepomp, droger/wasmachine/vaatwasser en laadpaal) in basis prima te regelen producten zijn en ik daar dus wel profijt van wil hebben. Zonnepanelen volgen na sleuteloverdracht ook snel. Ik vind de combi dan ook wel juist interessant en deels onder de zelfde argumenten.

Alle anderen dank voor de feedback! _/-\o_
Je zorgt er ook meteen voor dat je bent voorbereid op afbouw van de saldering d:)b

De warmtepomp is een goede om meteen slim aan te sturen. Ik lees veel te veel reacties her en der van mensen die een warmtepomp vanuit een thuisaccu willen gaan voeden. Super jammer van je accucapaciteit en afschrijving op de accu als je een lucht/water- of water/water-warmtepomp hebt waarbij de vloerverwarming en thermische massa als buffer dienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:17
Karp schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 12:51:
Ik weet niet of dit het 100% juiste topic is, maar mogelijk zit hier wel ervaring. Hebben mensen hier batterijen met gelijk- of wisselstroom?
Nieuwsgierigheid gevoed en even teruggezocht. Hebben jullie batterijen op hoog of laag voltage?

(blijkbaar heb ik hoog gekoppeld aan wisselstroom)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:57
Hier ook lang in dubio gezeten over het energiecontract voor onze nieuwbouwwoning waarvan we in maart de sleutel hopen te krijgen. We zitten nu in een tussenwoning uit 2009, dus wel goed geïsoleerd, maar verwarmen gebeurt met een gas CV ketel en radiatoren en we hebben geen panelen. We verwarmen nu eigenlijk alleen 's avonds een paar uurtjes en in het weekend (thermostaat op 19 graden). Rest van de dag staat de thermostaat op 17 graden en daar hoeft de CV meestal vrijwel niets voor te doen vanwege de vrij goede isolatie. Hier hebben we al een paar jaar een dynamisch contract wat opzich goed bevalt, hoewel we relatief weinig kunnen sturen. Met name de vaatwasser, wasmachine en droger plannen we op de goedkope uren.
We gaan naar een nieuwbouw 2 onder 1 kap, dus grotere woning, maar ook verwarmen met een L/W warmtepomp en vloerverwarming. Moeilijk inschatten wat ons energieverbruik zal gaan zijn in de nieuwe woning. Maar we laten ook het dak vol leggen met zonnepanelen, 22 stuks. Dus we verwachten wel meer te produceren dan we gaan verbruiken. Al sluiten we niet uit dat er wel een keer een laadpaal zal gaan komen in de komende 2 jaar, vandaar ook de 22 panelen.

Financieel gezien lijkt het een no-brainer om voor een vast contract te gaan. We verwachten meer te produceren dan we verbruiken op jaarbasis, dus nu we nog 100% kunnen salderen zullen we op jaarbasis geen kosten voor de energie maken. Ik vrees dat dat met dynamisch niet zal gaan lukken, zeker niet zolang we nog geen EV en laadpaal hebben, aangezien die natuurlijk het eenvoudigst te sturen zou zijn.

Maar gezien we nu al dynamisch gewend zijn voelt het ergens wel weer als een stapje terug dat we dan helemaal geen rekening meer hoeven te houden met op welke momenten we grote verbruikers aan/uit zetten, we salderen ons verbruik immers toch volledig. Ik denk wel dat we het sturen zullen blijven doen, puur om te helpen het net een beetje te ontlasten en om het in 'ons systeem' te houden voor zodra de saldering afgeschaft gaat worden, maar als de financiële prikkel wegvalt ga je er denk ik vanzelf wat lakser mee om.
Dus hoewel het financieel gezien voor mij nu heel voordelig is als de salderingsregeling blijft, snap ik het heel goed dat deze eigenlijk zo snel mogelijk afgeschaft moet worden zodat iedereen bewuster wordt van zijn energieverbruik en het voor iedereen interessanter wordt om de stroom te verbruiken op de momenten dat daar voldoende van aanwezig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:33

Gefeliciteerd alvast met je nieuwe woning!

Ik heb zelf alleen ervaring met het bestellen van zonnepanelen bij Zonneplan. Dat verliep allemaal prima. Tibber en Zonneplan waren voor mij geen optie, omdat ik ook in een Postcoderoosproject zit en dan moet de leverancier de Energiebelasting verrekenen. Dat doen/deden zij beide destijds niet.

Bij Tibber kun/kon je ook een tegoed krijgen met een referral, waarmee je dan de P1 lezer van Tibber kon bestellen.

Beide leveranciers zijn volgens mij wel goed, als ik hier de reacties mag samenvatten. Let alleen wel op met hoe je alles in je huis inregelt. Tibber heeft allerlei integraties voor het aansturen van apparaten. Handig, maar dan zit je wel meer vast aan Tibber. Hetzelfde geldt voor de Zonneplan batterij.

Het afgelopen jaar zijn er allerlei wijzigingen geweest in de voorwaarden van dynamische leveranciers (ook bij de vaste/variabele leveranciers trouwens): andere manieren van voorschotten berekenen, inkoopvergoedingen die werden verdubbeld, ongunstige voorwaarden voor terugleveren, etc.

Het heeft dus de voorkeur om je home automation en aansturing van je apparatuur allemaal los te organiseren van de stroomleverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Gezocht in het topic, via Google en op de site van Entso-e en de Nordpoolgroup. Misschien kijk ik eroverheen, maar is er ergens een mogelijkheid om de uurprijzen van het afgelopen jaar in 1 keer te exporteren naar excel?

Bij Entso-E kan je maar 1 dag per keer selecteren en bij de Noordpoolgroup zie ik die mogelijkheid helemaal niet.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Backpacker schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 09:55:
Gezocht in het topic, via Google en op de site van Entso-e en de Nordpoolgroup. Misschien kijk ik eroverheen, maar is er ergens een mogelijkheid om de uurprijzen van het afgelopen jaar in 1 keer te exporteren naar excel?

Bij Entso-E kan je maar 1 dag per keer selecteren en bij de Noordpoolgroup zie ik die mogelijkheid helemaal niet.
Entsoe kan een heel jaar. Wel ingelogd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Backpacker schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 09:55:

Een dag of twee geleden heb ik een link geplaatst met heel 2023 in csv
franssie in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."

[ Voor 8% gewijzigd door franssie op 30-01-2024 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• howareyou2day
howareyou2day schreef op maandag 29 januari 2024 @ 16:40:
Om hier even op terug te komen: niemand bij eneco weet wat er met de inkoopvergoeding gebeurd als je over de 10000 kWh heen gaat. Waarschijnlijk veranderd er dan helemaal niks. Ik ga het wel zien, denk dat het na de zomer zover is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
John245 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 10:50:
[...]

Entsoe kan een heel jaar. Wel ingelogd?
Ja wel ingelogd. Via deze link zie ik geen mogelijkheid om een hele data range aan te geven.

kan je mij misschien nog een tip geven?

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Tanx! Hoe heb jij de data bij elkaar gekregen? Dag voor dag gedownload?
(Ik woon namelijk in Zweden en wil zo'n bestand ook gaan maken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
howareyou2day schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 11:23:
[...]

Om hier even op terug te komen: niemand bij eneco weet wat er met de inkoopvergoeding gebeurd als je over de 10000 kWh heen gaat. Waarschijnlijk veranderd er dan helemaal niks. Ik ga het wel zien, denk dat het na de zomer zover is.
Bij Tibber verandert er niets aan de inkoopvergoeding als je boven de 10000kWh gaat. Voor zover ik weet zitten er ook geen staffels in de onbalanskosten en GOP's. Wat wel verandert is de energiebelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• howareyou2day
Backpacker schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 12:09:
[...]

Bij Tibber verandert er niets aan de inkoopvergoeding als je boven de 10000kWh gaat. Voor zover ik weet zitten er ook geen staffels in de onbalanskosten en GOP's. Wat wel verandert is de energiebelasting.
Klopt, ik denk dat ze daarom de 10.000 kWh noemen, maar de formulering is ietwat ongelukkig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Backpacker schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 12:07:
[...]

Tanx! Hoe heb jij de data bij elkaar gekregen? Dag voor dag gedownload?
(Ik woon namelijk in Zweden en wil zo'n bestand ook gaan maken)
Lees even terug rond de tijd van mijn post. Daar is een en ander uitgelegd:
Ga naar die site, maak een gratis account aan, Selecteer 1/1/2023 en selecteer export. Dan kan je de regio kiezen en voor jaar export als csv (en andere formaten) kiezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TWfnv8lyhfQNcruOoCljx1paW1w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BcmNOL3asXsPaaVM9vGGDyHk.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SdLlysVGdZexZTI_aqoFGa595Z0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MBc0QTtl1oVQi8d17lLuMiMP.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door franssie op 30-01-2024 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:31
Hallo,

Ik overweeg om over te stappen van Tibber naar Budget Energie en wil even jullie mening peilen of ik alles wel goed heb.

Per jaar verbruiken we ongeveer 9000 kWh
En leveren we 200 kWh terug.
Gemiddeld over een jaar zit ik aan 26,6 ct/kWh

Bij Budget Direct is een aanbieding voor een jaar vast voor 26,17 ct/kW.
Aan terugleverkosten zou ik 36 Euro per jaar moeten betalen.

Ik kan dan wel gebruik maken van de 'gratis' stroom tussen 12 en 17 in de weekenden van April tot en met Augustus. Je betaalt dan alleen energiebelasting.

We hebben een EV maar de laadpaal wordt 100% vergoed door mn werkgever. Daar valt niets te winnen.

Voor mn gevoel heb ik 'last' van de hoge stroomprijzen in de avondpiek als we gaan koken. We koken inductief en met electrische (stoom)ovens en vaak is er rond 18/19 uur een piek (vandaag 1900 29ct).
Hoe we het ook proberen met twee werkenden en drie pubers wordt er gewoon vaak rond 18/19 gegeten.

Wassen en drogen plannen we zoveel mogelijk met de Tibber app maar dan nog zit je overdag toch vaak rond de 24 ct. sNachts wassen en drogen is geen optie, alleen de vaatwasser draait 'snachts.

Ik verwacht niet superveel te gaan verdienen met de overstap naar Budget, ik denk dat de kosten gelijk blijven. Maar het zou misschien iets minder geplan geven rond het electraverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
LastSamurai schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 13:15:
Ik kan dan wel gebruik maken van de 'gratis' stroom tussen 12 en 17 in de weekenden van April tot en met Augustus. Je betaalt dan alleen energiebelasting.
Tja, beetje een onzin-ding... met een dynamisch contract is de stroom op die tijden eigenlijk ook bijna altijd gratis (want tussen de -1 en +1 ct ex belasting). Maar de rest van de dag ook goedkoper.

[quote]
Voor mn gevoel heb ik 'last' van de hoge stroomprijzen in de avondpiek als we gaan koken. We koken inductief en met electrische (stoom)ovens en vaak is er rond 18/19 uur een piek (vandaag 1900 29ct).
Hoe we het ook proberen met twee werkenden en drie pubers wordt er gewoon vaak rond 18/19 gegeten.
[\quote]

Wat kost koken je... misschien 1 kwh per avond... die je dan misschien 10ct meer kost dan het gemiddelde tarief, ik zou me er niet druk over maken, want dingen als je vaatwasser, droger, auto, warmtepomp, vriezer en tv gebruiken op een dag meer stroom, en die staan of 24/7 aan, of op tijden dat de stroom goedkoper dan gemiddeld is.

Bij dynamische tarieven boeit verder eigenlijk alleen:
- wat zijn de vaste kosten
- wat is de 'opslag'
- hoe bevalt het bedrijf je, en welke must-have features wil je van ze

Heb zelf tibber, zonneplan en nu coolblue gehad de afgelopen jaren, maar snel weer terug van coolblue naar tibber of zonneplan, want coolblue is vrij kansloos met hun app/website en inzicht in de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@LastSamurai
200kWh ?
Zover ik weet, is Budget Energie staffel voor de vaste terugleverkosten van toepassing op de totale verandering die slimme meter registreert op teruglevertelwerk niet enkel wat boven saldeervolume ligt en voor Ferraris zullen ze vast een schatting doen voor het totaal als deze per jaar met 200kWh terug telt.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LastSamurai
Domba schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 13:26:
@LastSamurai
200kWh ?
Zover ik weet, is Budget Energie staffel voor de vaste terugleverkosten van toepassing op de totale verandering die slimme meter registreert op teruglevertelwerk niet enkel wat boven saldeervolume ligt en voor Ferraris zullen ze vast een schatting doen voor het totaal als deze per jaar met 200kWh terug telt.
Nee, mijn saldeerbare teruglevering is minder dan 200kWh (174 vorig jaar). Ik heb maar 4 panelen en probeer zoveel mogelijk zelf te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marana
[...]
Dat was over heel 2023? In 2024 kun je hier 1,7 cent aftrekken ivm lagere energiebelasting. Dit is er natuurlijk al af in je voorstel van Budget Direct.
Dus blijf je in de weekenden nog steeds plannen met de wasmachine etc. Red je het met 3 pubers om alleen in het weekend tussen 12 en 17 alle wassen te draaien en te drogen?
Heb je al eens gekeken hoeveel kwh je gebruikt met koken? Bij ons is dat per dag zo'n 2kwh, dus tov koken op een dalmoment kost dat 5-10 cent per dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markjanssen
  • Niet online
LastSamurai schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 13:29:
[...]

Nee, mijn saldeerbare teruglevering is minder dan 200kWh (174 vorig jaar). Ik heb maar 4 panelen en probeer zoveel mogelijk zelf te gebruiken.
Dan zou ik toch voor een partij gaan waar je niet betaald voor terugleveren, zeker als het maar enkele kwh's zijn... 36,- / 200kwh == 18ct/kwh die je levert... vrij duur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marana
markjanssen schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 13:30:
[...]

Dan zou ik toch voor een partij gaan waar je niet betaald voor terugleveren, zeker als het maar enkele kwh's zijn... 36,- / 200kwh == 18ct/kwh die je levert... vrij duur ;)
Dit. Op het moment dat de prijzen zo negatief zijn bij dynamische tarieven zet je je omvormer uit, waarom zou je al op voorhand zoveel betalen voor het terugleveren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markjanssen
  • Niet online
Daarnaast vraagt Budget dus ook nog eens 7,-/maand leverkosten vs 4 bij tibber... en dus de 36/jaar voor terugleveren. Verder is de kale energieprijs zo goed als 't zelfde natuurlijk, dus ik zou lekker bij tibber blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LastSamurai
Ok, allemaal bedankt voor de feedback ! Als ik het zo lees dan is het dus toch verstandiger om bij Tibber te blijven.

[ Voor 84% gewijzigd door LastSamurai op 30-01-2024 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Weet iemand of ik ergens alle historische data van 2023 kan downloaden? Dus van elk uur het tarief? Alvast bedankt!

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Raymond P
TKroon schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 16:34:
Weet iemand of ik ergens alle historische data van 2023 kan downloaden? Dus van elk uur het tarief? Alvast bedankt!
Ja. Een handjevol posts geleden vind je iemand, bijna niet te missen. Voor de vorm zou ik het gewoon nog een keer vragen.

[ Voor 3% gewijzigd door Raymond P op 30-01-2024 16:39 ]

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EmHaKa
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 14-09 17:05

EmHaKa

harêuh

TKroon schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 16:34:
Je kunt gewoon zoeken in deze 19000+ posts m.b.v. dat vergrootglas bovenin.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/djbN81Dy7a0IM_eVJB9ltgyUWfE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/b99hy45EEvt08lTD30qNn1yU.png?f=user_large
Bijvoorbeeld: https://gathering.tweaker...rijs%20per%20uur%22%20csv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Dank jullie wel. Ik had gezocht op historie, historische data, 2023 (1000+ hits), etc.
Dus ik was daar niet op uitgekomen.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKP
  • Registratie: April 2008
  • Niet online

JKP

rodie83 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 22:51:
Ik ben sinds 1 december overgestapt naar Greenchoice, vanaf GSL. De eindafrekening heb ik nooit van ze gekregen, daar heb ik achteraan moeten bellen. Vervolgens krijg ik de eindafrekening gemaild, gedateerd op 29 december, waarin staat dat het eindbedrag wat ik van ze tegoed heb (~2000 euro) binnen 10 werkdagen wordt overgemaakt. Jullie kunnen het wel raden, is niet gebeurd. Ook is de eindafrekening nog steeds niet zichtbaar in de online klantenomgeving van GSL.

Ik heb ze nu maar weer gemaild met het zeer duidelijke verzoek om tot overmaken over te gaan, maar dit valt me wel tegen zeg. Helemaal niks aan de situatie was raar of vreemd of te laat, ik heb zelfs toen ik overstapte naar Greenchoice bij startdatum rekening gehouden met de 1 maand opzegtermijn, en alle voorschotten zijn netjes betaald/geïncasseerd.

Laten we hopen dat ik snel m'n geld terug heb, anders heb ik nog het nodige storneren te doen.
Heb je, als ik het vragen mag, inmiddels je geld al terug? Het gaat voor mij gelukkig om een aanzienlijk lager bedrag dan € 2000,-, maar ik moet (helaas) ook zelf achter de eindafrekening aan. Ik heb zelf het vermoeden dat het administratief nogal een rotzooi is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rastapopoulos
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22:57
JKP schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 12:22:
[...]

Heb je, als ik het vragen mag, inmiddels je geld al terug? Het gaat voor mij gelukkig om een aanzienlijk lager bedrag dan € 2000,-, maar ik moet (helaas) ook zelf achter de eindafrekening aan. Ik heb zelf het vermoeden dat het administratief nogal een rotzooi is.
Duurde bij mij 6 weken vorig jaar, zonder enig contact met ze hierover. Dus komt echt wel goed zonder er achteraan te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
JKP schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 12:22:
[...]

Ik heb m'n geld terug gekregen, maar wel na mailen pas. Opzich kreeg ik wel netjes antwoord, maar beetje jammer dat dan nodig moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:52
Hallo,

Ik overweeg om over te stappen van Tibber naar Budget Energie en wil even jullie mening peilen of ik alles wel goed heb.

We hebben een EV maar de laadpaal wordt 100% vergoed door mn werkgever. Daar valt niets te winnen.

Wassen en drogen plannen we zoveel mogelijk met de Tibber app maar dan nog zit je overdag toch vaak rond de 24 ct. sNachts wassen en drogen is geen optie, alleen de vaatwasser draait 'snachts.

Ik verwacht niet superveel te gaan verdienen met de overstap naar Budget, ik denk dat de kosten gelijk blijven. Maar het zou misschien iets minder geplan geven rond het electraverbruik.
Misschien een batterij nemen dan…gratis laden om s avonds van die prik te kokkerellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Hallo,

Hoe vergoedt je werkgever de EV laadkosten? Als dit via een backoffice is dan stel je zelf de prijs per kWh in en kan het alsnog voordelig zijn om zo goedkoop mogelijk de EV te laden. EV is de makkelijkste manier om significant de gemiddelde prijs te beïnvloeden. Alle andere verbruikers die je kan timen zullen met een EV vergeleken in het niet vallen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Voor mensen met een dynamisch contract en die kunnen en willen schuiven met hun verbruik van ev, wp, boiler, zonnepanelen (uitzetten bij negatieve prijzen) en last but not least hun thuis batterij(en) heb ik mijn script ondergebracht in een community-addon van Home Assistant.
Voor verdere uitleg en repository kijk op https://github.com/corneel27/day-ahead .
Ik heb er een web-dashboard omheen gebouwd waarin je de instellingen kunt aanpassen (met een json-editor) en direct kunt testen hoe je instellingen uitwerken. Je kunt de toegang tot het dashboard ook verkrijgen door een facultatieve link in de zijbalk.

[ Voor 13% gewijzigd door KC27 op 01-02-2024 00:05 ]

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devlinx
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 15-09 08:07
Hoe werkt het eigenlijk bij een dynamisch contract als er straks maar 50% of helemaal niets meer mag worden gesaldeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
@KC27 misschien een kleine installatie instructie dat je HA moet herstarten, anders krijg je een 502

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:57
Devlinx schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 00:04:
Hoe werkt het eigenlijk bij een dynamisch contract als er straks maar 50% of helemaal niets meer mag worden gesaldeerd?
Bij een dynamisch contract saldeer je alleen de belastingen. Dus als de salderingsregels worden afgeschaft wordt daar maar 64% gesaldeerd van de belastingen en afgebouwd naar 0.

[ Voor 5% gewijzigd door Hathi op 01-02-2024 07:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Hathi schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 07:29:
[...]

Bij een dynamisch contract saldeer je alleen de belastingen. Dus als de salderingsregels worden afgeschaft wordt daar maar 64% gesaldeerd van de belastingen en afgebouwd naar 0.
Daar is een ander lid een drempel van de mogelijke wijziging, dat teruglevergoeding niet negatief kan zijn en huidige vorm dynamisch op zijn kop kan zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LastSamurai
Z___Z schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 22:53:
[...]

Hoe vergoedt je werkgever de EV laadkosten? Als dit via een backoffice is dan stel je zelf de prijs per kWh in en kan het alsnog voordelig zijn om zo goedkoop mogelijk de EV te laden. EV is de makkelijkste manier om significant de gemiddelde prijs te beïnvloeden. Alle andere verbruikers die je kan timen zullen met een EV vergeleken in het niet vallen.
Gaat via Leaseplan Energy. Daar kun je sinds enkele maanden ook voor een dynamische vergoeding kiezen. Je moet dan alleen de inkoopkosten opgeven en dan wordt de vergoeding gebaseerd op de dynamische prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-09 13:38
KC27 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 23:58:
Voor mensen met een dynamisch contract en die kunnen en willen schuiven met hun verbruik van ev, wp, boiler, zonnepanelen (uitzetten bij negatieve prijzen) en last but not least hun thuis batterij(en) heb ik mijn script ondergebracht in een community-addon van Home Assistant.
Voor verdere uitleg en repository kijk op https://github.com/corneel27/day-ahead .
Ik heb er een web-dashboard omheen gebouwd waarin je de instellingen kunt aanpassen (met een json-editor) en direct kunt testen hoe je instellingen uitwerken. Je kunt de toegang tot het dashboard ook verkrijgen door een facultatieve link in de zijbalk.
Gaaf! Ik zat de laatste weken ook te spelen met de vraag hoe je het meest efficiënt (en lui) de boel kunt optimaliseren. Mijn conclusie was dat je dat alleen maar kunt door de boel als een optimalisatieprobleem te beschouwen. Dan krijg je vanzelf dat bv je boiler 's zomders in de middag gaat verwarmen en 's winters 's nachts.

Draait jouw script 1x per dag, of continu om bij te sturen op de actuele opwek/verbruik?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Zwartoog schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 10:51:
[...]

Gaaf! Ik zat de laatste weken ook te spelen met de vraag hoe je het meest efficiënt (en lui) de boel kunt optimaliseren. Mijn conclusie was dat je dat alleen maar kunt door de boel als een optimalisatieprobleem te beschouwen. Dan krijg je vanzelf dat bv je boiler 's zomders in de middag gaat verwarmen en 's winters 's nachts.

Draait jouw script 1x per dag, of continu om bij te sturen op de actuele opwek/verbruik?
Bij mij draait ie ieder uur. Per uur kan de situatie veranderen: andere meteovoorspelling, de auto moet worden geladen enz. Maar je kunt het allemaal zelf instellen. Bij mij haalt ie om 12:55 de nieuwste prijzen van morgen op (bij Nordpool) en rekent ie om 13:00 uur een optimale verbruik/teruglevering/laden/ontladen uit tot en met de volgende dag. Bijvoorbeeld die van gisteren om 13:00 uur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZMmE2xmcRjdb4EJxpv55AJyXOIs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jQny75rGwz5L3I4voRhQxT5Z.png?f=fotoalbum_large

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 02:05
KC27 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 11:22:
[...]

Bij mij draait ie ieder uur. Per uur kan de situatie veranderen: andere meteovoorspelling, de auto moet worden geladen enz. Maar je kunt het allemaal zelf instellen. Bij mij haalt ie om 12:55 de nieuwste prijzen van morgen op (bij Nordpool) en rekent ie om 13:00 uur een optimale verbruik/teruglevering/laden/ontladen uit tot en met de volgende dag. Bijvoorbeeld die van gisteren om 13:00 uur:
[Afbeelding]
@KC27 Ik draai homeassistant in docker - is er nog een andere manier dan de add-on om je model te gebruiken?

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:35
JBtL schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 11:49:
[...]

@KC27 Ik draai homeassistant in docker - is er nog een andere manier dan de add-on om je model te gebruiken?
Same here!

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-09 00:46
Het lijkt onmogelijk bij Tibber om de kosten van de afgelopen maand (onder Analyse > Verbruik > Maand) in de app te vergelijken met de factuur. Bijvoorbeeld de app zegt 19 euro voor december (eerste maand dat ik Tibber had vanaf ergens halverwege de maand).
Wat ik in de specificatie op de factuur zie hieronder kan ik niet herleiden naar die 19 euro:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/skm_i5cPEHLfEdT8VlnI1ZR7AmI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aCS3Uj12NttE2B8vGg9YFOYk.png?f=user_large

De optelling in de specificatie klopt, maar hoe kan ik hier kaas van maken, ivg met wat de app zegt?
Als ik alles bij elkaar optel behalve "variable kosten energiebelasting" en dus ook de "vermindering energiebelasting" negeer, kom ik wel op €18.83, dat benadert de €19.
Is dat het?

Waarom wordt de data in de app dan niet gecorrigeerd nadat de data bekend en berekend is voor de facturatie?
Zo is het historisch overzicht in de app toch redelijk nutteloos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22:26
KC27 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 11:22:
[...]

[Afbeelding]
Vraagje, voor die €0,25 winst hoeveel kWh is daar voor teruggeleverd en vooral zitten hier de kosten van de "slijtage" u weet wel die, pak m beet 6000 cycli, van de accuset in verwerkt?

Fyi, ik heb een verschil van ca 11 cent nodig om rendabel te zijn. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 22:51
Jazco2nd schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 12:17:
Het lijkt onmogelijk bij Tibber om de kosten van de afgelopen maand (onder Analyse > Verbruik > Maand) in de app te vergelijken met de factuur. Bijvoorbeeld de app zegt 19 euro voor december (eerste maand dat ik Tibber had vanaf ergens halverwege de maand).
Wat ik in de specificatie op de factuur zie hieronder kan ik niet herleiden naar die 19 euro:

[Afbeelding]

De optelling in de specificatie klopt, maar hoe kan ik hier kaas van maken, ivg met wat de app zegt?
Als ik alles bij elkaar optel behalve "variable kosten energiebelasting" en dus ook de "vermindering energiebelasting" negeer, kom ik wel op €18.83, dat benadert de €19.
Is dat het?

Waarom wordt de data in de app dan niet gecorrigeerd nadat de data bekend en berekend is voor de facturatie?
Zo is het historisch overzicht in de app toch redelijk nutteloos?
Als ik op mijn factuur kijk en de eerste twee bedragen optel (stroomverbruik en energiebelasting) en daar BTW bij reken (*1,21) dan kom ik precies op het bedrag in de app onder analyse.

In jouw geval: 15.41*1.21=18,6461 afgerond €19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-09 00:46
straat schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 12:53:
[...]

Als ik op mijn factuur kijk en de eerste twee bedragen optel (stroomverbruik en energiebelasting) en daar BTW bij reken (*1,21) dan kom ik precies op het bedrag in de app onder analyse.

In jouw geval: 15.41*1.21=18,6461 afgerond €19
Maar als ik doe wat ik hierboven schrijf kom ik dichter op die €19, namelijk €18.83.

Dus wat is nu de juiste berekening achter die €19 ?

Bovendien bij mijn moeder is de december factuur €5.22 en de kosten in de app tonen €12 dus das helemaal lastig.

[ Voor 10% gewijzigd door Jazco2nd op 01-02-2024 13:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
JBtL schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 11:49:
[...]

@ChiLLeR
Je kunt het ook los draaien.
Vraagt wel een beetje kennis en creativiteit
Je kunt vanaf github een zipbestand downloaden van de laatste versie en deze uitpakken naar een directory.
Verder zul je alles zelf moeten doen:
  • python 3.11 installeren
  • virtuele environment van python opzetten
  • alle modules die genoemd worden in requirements met pip3 installeren
  • draai je op arm64 dan moet je de miplib.tar.gz uitpakken naar subdirectory dao/prog en extra environment variabelen aanmaken. Zie de Dockerfile
Dat is eigenlijk hoe mijn ontwikkelomgeving eruit ziet.
De addon is eigenlijk niks anders dan een docker. Misschien kun je van die addon wel direct lokaal een docker-image maken en deze draaien. Is nog veel handiger.
Ik hoor graag of het gelukt is en vooral hoe en waar jullie tegenaan lopen.
Je kunt ook een issue openen op github met het verzoek dit standaard te gaan ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriko
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 15-09 12:29
Wat is de link naar de github waarin de algorithm etc...staat?

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Simpel360 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 12:18:
[...]

Vraagje, voor die €0,25 winst hoeveel kWh is daar voor teruggeleverd en vooral zitten hier de kosten van de "slijtage" u weet wel die, pak m beet 6000 cycli, van de accuset in verwerkt?

Fyi, ik heb een verschil van ca 11 cent nodig om rendabel te zijn. O-)
Die €0,25 winst is na aftrek van de verliezen tijdens laden/ontladen van de accu en na aftrek van een instelbare verliespost voor iedere kWh die worden geladen of ontladen.
De efficiency van de omvormer en de accu kan vermogensafhankelijk worden ingesteld. Mijn omvormers draaien het meest optimaal bij 3 x 800 = 2400 W. Maar dat is voor ieder type omvormer anders.
De verliespost voor accu degradatie heb ik als volgt berekend:
capaciteit 30 kWh
aantal cycles 6000
Dus totaal voor laden en ontladen 2 x 30 x 6000 = 360.000 kWh die heen en weer gaan.
Aanschafkosten accu's incl BTW in maart 2022 : € 4.500
Dus per kWh 450.000€ct/360.000 kWh = 1,25 €ct/kWh
Maar na 6000 cycles heb ik nog ca 70% over, dus ik heb voor mezelf de verliespost gezet op 1 ct/kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Eriko schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 13:27:
Wat is de link naar de github waarin de algorithm etc...staat?
https://github.com/corneel27/day-ahead

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locke_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-09 17:22

Locke_

Iron within, Iron Without!

@Smuggler Zou je in de startpost willen opnemen dat Innova tegenwoordig Gas op basis van een geschat voorschot per maand doet?

"From iron cometh strength! From strength cometh will! From will cometh faith! From faith cometh honour! From honour cometh iron!"

Pagina: 1 ... 198 ... 298 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels