Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:49
Wozmro schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 18:54:
Ik vraag mij af waarom een energieleverancier zoals zonneplan kiest voor heel veel kleine batterijen verspreid over veel woningen.

En niet voor een relatief grote batterij van enkele MWh waarbij ze dan bijvoorbeeld wat ruimte en wat ruimte op de netaansluiting huren bij een bedrijf of zo?

Container met batterijen op de parking en een kabel naar de trafo van het bedrijf.
Het verdienmodel is een paar cent op elke kW die een gebruiker inkoopt of teruglevert .... Lijkt me een goudmijn voor Zonneplan dat ont en opladen elke dag, zonder materiaal / slijtage risico, dat ligt bij de koper. ... Komt een beetje over als een gekke vorm van minen :)

Wat ik niet snap, ik heb ook zonneplan van Zonneplan, toen genomen omdat die Huawei omvormer een hybride is en een aansluiting heeft voor een accu ... Maar nu gebruiken ze die toch niet en krijg je een accu met dus een 2e DC-AC omvormer??

De chatbot zegt dat de Huawei omvormer niet geschikt is voor een accu, maar dat is hij wel, daar werd toen zelfs mee geadverteerd.

Een beetje off-topic maar als iemand weet hoe on de Huawei omvormer van Zonneplan gewoon weer als een Huawei kan laten werken (zonder zonneplan) hoor ik dat graag. Dan kan ik deze ook koppelen aan mijn Homewizard die deze omvormer gewoon ondersteund, maar nu met Zonneplan dus niet.

[ Voor 30% gewijzigd door Whiskey48 op 20-01-2024 11:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rrolf
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
zeikstraal schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 14:44:
Ik ben klant van Mijndomein Energie
Nu kreeg ik zonet een email van HeGg energie naar het unieke email adres dat ik voor mijndomein heb aangemaakt of ik aub een automatische incasso wil instellen.

Bij mijn domein kreeg ik m'n password reset mailtje ook weer van HeGg. En vervolgens kom ik op dezelfde omgeving met HeGg branding.

Nu vraag ik me af: Heeft HeGg de energietak van mijndomein overgenomen of staat er een verkeerde waarde in de reseller column van mijn record in de database van mijndomein?

Iemand hier die er meer van weet?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AnFXN2qnECspDhGPKbeIcrV1oIg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wMIAF2Si8KJnpbyBxn2ysZIT.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:07
Whiskey48 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 11:05:
[...]
De chatbot zegt dat de Huawei omvormer niet geschikt is voor een accu, maar dat is hij wel, daar werd toen zelfs mee geadverteerd.
Hij zal prima geschikt zijn voor panelen. Maar daar is Zonneplan niet mee bezig. Ze willen gedistribueerde accucapaciteit die ze helemaal zelf kunnen besturen. Dat zal misschien niet gaan met de Huawei omvormer.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:58
asing schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 12:32:
[...]

Hij zal prima geschikt zijn voor panelen. Maar daar is Zonneplan niet mee bezig. Ze willen gedistribueerde accucapaciteit die ze helemaal zelf kunnen besturen. Dat zal misschien niet gaan met de Huawei omvormer.
Balans markt werkt ook met garanties. Niet “oepsie het werkte ff niet”.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devlinx
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 08:07
mhr-zip schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 17:03:
[...]

Balans markt werkt ook met garanties. Niet “oepsie het werkte ff niet”.
Vertel ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Heeft iemand de SolarEdge module voor negatieve uurprijzen al in gebruikt?
Ik ben heel erg benieuwd hoe ik het stukje "Overige kosten" moet interpreteren en invullen...

Negatieve prijsmodule omvormers en de salderingsregeling

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12-09 20:33
Backpacker schreef op zondag 21 januari 2024 @ 16:09:
Heeft iemand de SolarEdge module voor negatieve uurprijzen al in gebruikt?
Ik ben heel erg benieuwd hoe ik het stukje "Overige kosten" moet interpreteren en invullen...

Negatieve prijsmodule omvormers en de salderingsregeling
Heb hem zelf niet maar als je ze uitschakelt lijkt het me niet dat er bijkomende kosten zijn. Als je hem aan laat staan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Willempie27 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 18:08:
[...]

Heb hem zelf niet maar als je ze uitschakelt lijkt het niet dat er bijkomende kosten zijn. Als je hem aan laat staan wel.
Het gaat erom dat de module moet kunnen berekenen wanneer het voordelig is om het uit te zetten. Ik twijfels/vragen heb ik uitgeschreven in het gelinkte topic.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Backpacker schreef op zondag 21 januari 2024 @ 18:09:
[...]

Het gaat erom dat de module moet kunnen berekenen wanneer het voordelig is om het uit te zetten. Ik twijfels/vragen heb ik uitgeschreven in het gelinkte topic.
Sorry dacht even dat het home assistant was. (lijkt er wel wat op)

Je zit bij deze stap?
Stap 4:
Schakel de functie Negatieve tariefoptimalisatie aan en voeg het tarief toe dat boven op de ruwe dynamische marktprijs in rekening wordt gebracht.

Ik zou dan voor een vast bedrag kiezen rond de 17ct (2ct opslag van de leverancier) als de opslag hoger of lager is dan corrigeren.

[ Voor 6% gewijzigd door Willempie27 op 21-01-2024 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Willempie27 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 18:14:
[...]

Sorry dacht even dat het home assistant was. (lijkt er wel wat op)

Je zit bij deze stap?
Stap 4:
Schakel de functie Negatieve tariefoptimalisatie aan en voeg het tarief toe dat boven op de ruwe dynamische marktprijs in rekening wordt gebracht.

Ik zou dan voor een vast bedrag kiezen van 17ct.
Bedankt dat je mee wilt denken! Zou je misschien in het andere topic willen reageren. En kan je daar dan onderbouwen waarom je aan die 17ct denk? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09:49
Whiskey48 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 11:05:
[...]

Het verdienmodel is een paar cent op elke kW die een gebruiker inkoopt of teruglevert .... Lijkt me een goudmijn voor Zonneplan dat ont en opladen elke dag, zonder materiaal / slijtage risico, dat ligt bij de koper. ... Komt een beetje over als een gekke vorm van minen :)

Wat ik niet snap, ik heb ook zonneplan van Zonneplan, toen genomen omdat die Huawei omvormer een hybride is en een aansluiting heeft voor een accu ... Maar nu gebruiken ze die toch niet en krijg je een accu met dus een 2e DC-AC omvormer??

Een beetje off-topic maar als iemand weet hoe on de Huawei omvormer van Zonneplan gewoon weer als een Huawei kan laten werken (zonder zonneplan) hoor ik dat graag. Dan kan ik deze ook koppelen aan mijn Homewizard die deze omvormer gewoon ondersteund, maar nu met Zonneplan dus niet.
Al gekeken naar de specs van beide omvormers?
Die nieuwe accu's kunnen (ik dacht)10kW laden/ontladen. Is nodig omdat de spotprijs per 15 minuten veranderd.
"Veel" vermogen in korte tijd kunnen doen is dan het devies, het moet wel rendabel zijn natuurlijk :+

[ Voor 4% gewijzigd door Simpel360 op 22-01-2024 07:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Laatst online: 10:49
Simpel360 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 07:11:
[...]

Al gekeken naar de specs van beide omvormers?
Die nieuwe accu's kunnen (ik dacht)10kW laden/ontladen. Is nodig omdat de spotprijs per 15 minuten veranderd.
"Veel" vermogen in korte tijd kunnen doen is dan het devies, het moet wel rendabel zijn natuurlijk :+
Ik zou m'n accu helemaal niet willen op en ontladen obv de marktprijs, enkel voor eigen consumptie. Dan is de accu na 20 jaar gewoon nog in goede conditie. Een collega had in Home Assistant een simulatie gedaan obv de toen actuele inkoop en verkooptarieven (zonder rekening te houden met energiebelasting), dan was de accu binnen een korte termijn versleten.

Als je wel rekening houdt met energiebelasting op inkoop (duur) en terugleveren zonder energiebelasting (lager), zal je zeer beperkt gaan terugleveren lijkt me idd ... dan gebruik je hem met name voor eigen consumptie, dat lijkt me prima. Maar dan lijkt me een tragere 15kW Huawei toch al top! Scheelt weer in kosten als ik die zo zou kunnen aansluiten op m'n bestaande Zonnneplan (Huawei) omvormer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

EiT schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:16:
Ik probeer te achterhalen welke risico ik loop door een contract af te sluiten met Tibber.

Huidig contract loopt nu af, 19c piek, 17c dal. Gebruik is 3000kWh piek en 5000kWh dal. Terug levering zonnepanelen is ongeveer 140kWh. Met mijn familie valt de energie niet echt te sturen. Ik zou nog 11 panelen kunnen leggen voor opbrengst van 3000kWh.

Engie bied 30c piek en 24c dal aan.

Via Tibber zie ik op een koude dag als vandaag bedragen tussen 24-28 cent. Dan loop ik toch miet echt een risico met zo’n contract? Ik neem aan dat het alleen maar goedkoper wordt zodra het warmer wordt. Of mis ik iets?

Is het wel eens voorgekomen dat je bijv. 1 euro per kWh betaal? Ons verbruik is vrij constant over de dag ivm WP. Dus. +/- 1,2 kWh per uur op dit moment.

[Afbeelding]
Zit in een soortgelijke situatie, ik heb een nieuwbouw woning uit 2021 met Nibe WP en de standaard door de aannemer geplaatste zonnepanelen met zo'n 1000 kWh opbrengst per jaar. In April 2021 via VEH een 3-jarig Greenchoice contract afgesloten met dezelfde 19c-17c tarieven. Dat was achteraf gezien een heel gelukkig gekozen moment om af te sluiten zo voor die enorme prijsstijgingen van de energietarieven. Nu dit over 3 maanden afloopt wil ik ook graag naar Tibber.

Ik ga er denk ik per maand sowieso wel iets op achteruit qua kosten maar aangezien mijn WP een ingebouwde price adoption interface heeft op basis van de ELEX prijzen lijkt het me uiteindelijk toch voordeliger dan een vast contract. Dan stookt de WP wat harder bij lage prijzen en minder bij hoge prijzen. En aangezien mijn panelen niet kostendekkend zijn lijkt me dit de beste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalenbloem
  • Laatst online: 05:32
Dit is er eentje voor @Smuggler. Volgens de nieuwe website hegg.energy gaat alleen MijnDomein verder als Hegg. EnergyZero en zijn overgebleven resellers gaan niet mee. De (nieuwe) inkoopkosten voor stroom zijn 4,84 cent en voor gas 5,911 cent. Vastrecht gaat naar €7,50 per maand per product. Nieuwe klanten krijgen een gratis dongel met daarop een logo van Hegg. Daarnaast is er een app beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:42
Dalenbloem schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:11:
[...]

Dit is er eentje voor @Smuggler. Volgens de nieuwe website hegg.energy gaat alleen MijnDomein verder als Hegg. EnergyZero en zijn overgebleven resellers gaan niet mee. De (nieuwe) inkoopkosten voor stroom zijn 4,84 cent en voor gas 5,911 cent. Vastrecht gaat naar €7,50 per maand per product. Nieuwe klanten krijgen een gratis dongel met daarop een logo van Hegg. Daarnaast is er een app beschikbaar.
Vanaf wanneer gaat deze wijziging in? Dan pas ik de tabel in de TS er even op aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalenbloem
Sicco92 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:13:
[...]

Vanaf wanneer gaat deze wijziging in? Dan pas ik de tabel in de TS er even op aan.
Het lijkt erop dat de wijziging al effectief is. Bestaande klanten hebben al bericht gekregen over de naamswijziging. Je kunt op dit moment bij hegg.energy al een quote aanvragen voor een offerte. De bedragen die ik noem komen uit die quote.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:42
Dalenbloem schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:16:
[...]

Het lijkt erop dat de wijziging al effectief is. Bestaande klanten hebben al bericht gekregen over de naamswijziging. Je kunt op dit moment bij hegg.energy al een quote aanvragen voor een offerte. De bedragen die ik noem komen uit die quote.
Ik lees op https://hegg.energy/energie/ dat ze nog altijd in samenwerking met EnergyZero stroom leveren. Ik verwacht dat ze dus nog steeds een reseller zijn, of de ANWB-route ingaan waarbij ze technisch misschien wel los staan, maar nog steeds de prijzen van EnergyZero volgen.

Verder wijzigen de tarieven minimaal, dus het lijkt me vooral een naamswijziging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08:48
Whiskey48 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 09:59:
[...]

Ik zou m'n accu helemaal niet willen op en ontladen obv de marktprijs, enkel voor eigen consumptie. Dan is de accu na 20 jaar gewoon nog in goede conditie. Een collega had in Home Assistant een simulatie gedaan obv de toen actuele inkoop en verkooptarieven (zonder rekening te houden met energiebelasting), dan was de accu binnen een korte termijn versleten.

Als je wel rekening houdt met energiebelasting op inkoop (duur) en terugleveren zonder energiebelasting (lager), zal je zeer beperkt gaan terugleveren lijkt me idd ... dan gebruik je hem met name voor eigen consumptie, dat lijkt me prima. Maar dan lijkt me een tragere 15kW Huawei toch al top! Scheelt weer in kosten als ik die zo zou kunnen aansluiten op m'n bestaande Zonnneplan (Huawei) omvormer.
Tragere 15 kW? Dat is toch juist meer vermogen dan de 10 kW van de Zonneplan batterij?

Het verdienmodel van de Zonneplan batterij is gebaseerd op de FCR-onbalans markt. Daar wordt op korte termijn in blokken van 15 minuten gevraagd om een bepaald vermogen (MW) te leveren of op te nemen. Voor die markt is een zo groot mogelijk vermogen dus interessant. Je kunt hier als particulier niet rechtstreeks aan deelnemen. Zonneplan kan wel een geaggregeerd vermogen aanbieden door heel veel thuisbatterijen te combineren. Daarvoor hebben ze wel de volledige controle nodig over de aansturing van de batterij.

Het wordt uiteindelijk wel afgerekend in MWh (hoeveelheid energie), maar die prijzen staan los van de EPEX day-ahead prijzen en kunnen een veel grotere piek hebben. In een extreem voorbeeld van afgelopen november werd er uiteindelijk EUR 2,6 miljoen betaald voor een vermogen van 76 MW in een blok van 4 uur. Dat is dus 4 uur x 76 MW = 316 MWh = 316.000 kWh voor EUR 2,6 miljoen. Oftewel, bijna EUR 8,23 per kWh.

OK, dit was wel een enorme uitschieter, maar het laat wel zien dat de FCR-onbalansmarkt een totaal andere dynamiek heeft dan day-ahead en ook een totaal ander prijsbereik. Uiteraard spelen de belastingen wel een rol, maar het is mij een onduidelijk wat de 'normale' prijzen door een jaar heen zijn en hoe de business case eruit ziet.

Het is mij ook onduidelijk hoe Zonneplan (of andere aanbieders van dit model) de inkomsten verdelen. Normaliter zou je als de partij die investeert in de batterij (de consument dus) een preferentie willen hebben op de inkomsten, tot de investering is terugverdiend, en daarboven een bepaalde verdeelsleutel. Zo zou het althans werken als Zonneplan zelf een grote batterij zou neerzetten en daarvoor geld bij de bank leent.

Als je zelf de batterij wilt gebruiken icm day-ahead, dan is hier al meermalen voorgerekend (inclusief een heel artikel over dit onderwerp van de Tweakers redactie) dat de investering nog niet financieel rond rekent. Dit kan veranderen door:
- Lagere kosten voor de batterij. Deze Zonneplan batterijen zijn bijv. alweer veel goedkoper dan wat in het Tweakers artikel van nog geen half jaar geleden werd aangehaald. Lithium prijzen zijn naar een historisch dieptepunt gedaald doordat veel nieuwe capaciteit op de markt is gekomen; er komt de komende jaren nog enorm veel nieuwe capaciteit voor batterijen bij, dus die trend gaat hard.
- Wegvallen salderingsregeling en introductie van extra kosten voor eigenaren van PV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dalenbloem
Sicco92 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:13:
[...]

Beide websites zijn op dit moment online, maar die van MijnDomein Energie is al lange tijd niet meer geactualiseerd. De tarieven zijn identiek, op de één cent verschil in vastrecht (Hegg €7,50, MDE €7,51). MijnDomein is van oudsher een webhost, mogelijk hebben ze hun energiepoot afgestoten en/of hun ACM-licentie verkocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:21
Whiskey48 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 09:59:
[...]

20 jaar !
Welke calender aging factoe gebruik je en bij hoeveel capaciteit verlies ligt je grens.
Het is vrij relatief, heel gebruikelijk is 20% capaciteit verlies of 80% van oorspronkelijk. als grens te nemen
Maar dat is lang niet altijd wat in de specs staat of garantie bepalingen, bijv pylontech houdt 60% aan voor 7 jaar en 50% voor 10 jaar met x EFC's (effectieve full cycles)
Heel veel is modeling er zijn maar weinig empirische data en heel veel cellen met net iets andere chemie

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07:01
bilgy_no1 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:29:
[...]

Tragere 15 kW? Dat is toch juist meer vermogen dan de 10 kW van de Zonneplan batterij?

Het verdienmodel van de Zonneplan batterij is gebaseerd op de FCR-onbalans markt. Daar wordt op korte termijn in blokken van 15 minuten gevraagd om een bepaald vermogen (MW) te leveren of op te nemen. Voor die markt is een zo groot mogelijk vermogen dus interessant. Je kunt hier als particulier niet rechtstreeks aan deelnemen. Zonneplan kan wel een geaggregeerd vermogen aanbieden door heel veel thuisbatterijen te combineren. Daarvoor hebben ze wel de volledige controle nodig over de aansturing van de batterij.

Het wordt uiteindelijk wel afgerekend in MWh (hoeveelheid energie), maar die prijzen staan los van de EPEX day-ahead prijzen en kunnen een veel grotere piek hebben. In een extreem voorbeeld van afgelopen november werd er uiteindelijk EUR 2,6 miljoen betaald voor een vermogen van 76 MW in een blok van 4 uur. Dat is dus 4 uur x 76 MW = 316 MWh = 316.000 kWh voor EUR 2,6 miljoen. Oftewel, bijna EUR 8,23 per kWh.

OK, dit was wel een enorme uitschieter, maar het laat wel zien dat de FCR-onbalansmarkt een totaal andere dynamiek heeft dan day-ahead en ook een totaal ander prijsbereik. Uiteraard spelen de belastingen wel een rol, maar het is mij een onduidelijk wat de 'normale' prijzen door een jaar heen zijn en hoe de business case eruit ziet.

Het is mij ook onduidelijk hoe Zonneplan (of andere aanbieders van dit model) de inkomsten verdelen. Normaliter zou je als de partij die investeert in de batterij (de consument dus) een preferentie willen hebben op de inkomsten, tot de investering is terugverdiend, en daarboven een bepaalde verdeelsleutel. Zo zou het althans werken als Zonneplan zelf een grote batterij zou neerzetten en daarvoor geld bij de bank leent.

Als je zelf de batterij wilt gebruiken icm day-ahead, dan is hier al meermalen voorgerekend (inclusief een heel artikel over dit onderwerp van de Tweakers redactie) dat de investering nog niet financieel rond rekent. Dit kan veranderen door:
- Lagere kosten voor de batterij. Deze Zonneplan batterijen zijn bijv. alweer veel goedkoper dan wat in het Tweakers artikel van nog geen half jaar geleden werd aangehaald. Lithium prijzen zijn naar een historisch dieptepunt gedaald doordat veel nieuwe capaciteit op de markt is gekomen; er komt de komende jaren nog enorm veel nieuwe capaciteit voor batterijen bij, dus die trend gaat hard.
- Wegvallen salderingsregeling en introductie van extra kosten voor eigenaren van PV.
De dynamiek is inderdaad groot in de onbalans markt.

Aan de andere kant is de totale onbalans markt relatief klein. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat het gaat over in totaal ongeveer 100MW aan vermogen die heel snel op en af moet kunnen schakelen om de gaatjes dicht te rijden.

Dus: de kWh'tjes kan je duur verkopen maar aan de andere zijn er ook niet zoveel van nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn
  • Laatst online: 12-09 14:04

pposthoorn

Constructeur

Hopelijk kan iemand hier mijn vraag beantwoorden:

Ik wil graag overstappen met m'n gas naar Frank Energie. Momenteel heb ik nog een unive contract lopen bij Greenchoice voor 1,75/kuub (tot 18-06-2025, <18mnd dus).
Als ik vandaag overstap, hoe snel ben ik dan daadwerkelijk over? Is dit met een paar dagen geregeld of zit er 30 dagen opzegtermijn oid aan vast, want in dat geval wordt ik er niet veel beter van met de opzegboete in het achterhoofd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Wozmro schreef op maandag 22 januari 2024 @ 12:13:
[...]

De dynamiek is inderdaad groot in de onbalans markt.

Aan de andere kant is de totale onbalans markt relatief klein. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat het gaat over in totaal ongeveer 100MW aan vermogen die heel snel op en af moet kunnen schakelen om de gaatjes dicht te rijden.

Dus: de kWh'tjes kan je duur verkopen maar aan de andere zijn er ook niet zoveel van nodig.
Ja, dat klopt. Wellicht zal de behoefte groter worden hoe meer we richting 100% duurzame energie gaan en meer met warmtepompen en EVs gaan doen.

Aan de andere kant komen er dus ook meer aanbieders op die kleine markt bij en dan zullen de rendementen daar dus ook gaan dalen. Nu in korte tijd al twee dynamische aanbieders die met een VPP op de proppen komen. 100 batterijen met elk 10 kW vermogen is al een extra MW op die markt. Dan moeten ze natuurlijk wel voldoende capaciteit hebben om ook zo'n blok van 4 uur te kunnen leveren.

Maar met een paar honderd klanten op dit concept zijn ze dus al 'in business'. Zonder grote investering in de batterijen zelf. Om 1 MW / 4 MWh te kunnen leveren zouden 200 van die 20 kWh batterijen moeten hebben. Dat is een investering van €1,6 miljoen tegen hun consumentenprijs. Als we daar nog 25% marge vanaf halen zou het ze anders ongeveer €1,2 miljoen kosten, plus dat ze er een locatie en aansluiting voor moeten hebben.

Ik laat dit aanbod nog even aan mij voorbij gaan, maar ben wel erg blij met de trend in de batterij prijzen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
bilgy_no1 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 15:17:
[...]

Ja, dat klopt. Wellicht zal de behoefte groter worden hoe meer we richting 100% duurzame energie gaan en meer met warmtepompen en EVs gaan doen.

Aan de andere kant komen er dus ook meer aanbieders op die kleine markt bij en dan zullen de rendementen daar dus ook gaan dalen. Nu in korte tijd al twee dynamische aanbieders die met een VPP op de proppen komen. 100 batterijen met elk 10 kW vermogen is al een extra MW op die markt. Dan moeten ze natuurlijk wel voldoende capaciteit hebben om ook zo'n blok van 4 uur te kunnen leveren.

Maar met een paar honderd klanten op dit concept zijn ze dus al 'in business'. Zonder grote investering in de batterijen zelf. Om 1 MW / 4 MWh te kunnen leveren zouden 200 van die 20 kWh batterijen moeten hebben. Dat is een investering van €1,6 miljoen tegen hun consumentenprijs. Als we daar nog 25% marge vanaf halen zou het ze anders ongeveer €1,2 miljoen kosten, plus dat ze er een locatie en aansluiting voor moeten hebben.

Ik laat dit aanbod nog even aan mij voorbij gaan, maar ben wel erg blij met de trend in de batterij prijzen...
Waaruit maak je op dat de zonneplan Nexus accu zou ingezet worden op FCR markt?
Het zijn niet alleen blokken van 4 uur, maar ook is nog eens opdeling in 9 netgebieden op HV voor de FCR en minimaal vereiste te contracteren capaciteit wordt jaarlijks door ENTSO-E vastgesteld.

Waar die chatbot consitent is day ahead, intraday en lokale onbalansmarkt en dat is denk ik waarschijnlijk CSP voor redispatch ivm congestie

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
Domba schreef op maandag 22 januari 2024 @ 15:56:
[...]

Waaruit maak je op dat de zonneplan Nexus accu zou ingezet worden op FCR markt?
Het zijn niet alleen blokken van 4 uur, maar ook is nog eens opdeling in 9 netgebieden op HV voor de FCR en minimaal vereiste te contracteren capaciteit wordt jaarlijks door ENTSO-E vastgesteld.

Waar die chatbot consitent is day ahead, intraday en lokale onbalansmarkt en dat is denk ik waarschijnlijk CSP voor redispatch ivm congestie
Was een voorbeeld om aan te geven dat de markt waarin Zonneplan die batterij inzet een heel andere dynamiek heeft dan de day-ahead business case van zelf een batterij voor thuis installeren. Datzelfde geldt ook voor de lokale onbalansmarkt.

Toont maar aan hoe complex het beheer van het stroomnet is, met ook complexe mechanismen om het op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
bilgy_no1 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 16:40:
[...]

Was een voorbeeld om aan te geven dat de markt waarin Zonneplan die batterij inzet een heel andere dynamiek heeft dan de day-ahead business case van zelf een batterij voor thuis installeren. Datzelfde geldt ook voor de lokale onbalansmarkt.

Toont maar aan hoe complex het beheer van het stroomnet is, met ook complexe mechanismen om het op te lossen.
Ik geloof direct dat ze deze voor day a head biedingen of intraday handel inzetten en misschien eventueel redispatch (CSP), maar voor de onbalans wil ik toch eerst bewijs zien en wel welke, ze hebben alle een naam en dat is geen onbalansmarkt, dan weet je of het een reguliere vaste of een tijdelijk is.

Het meest in oogspringt natuurlijk de landelijke FCR met grote verschillen, en daarna de aFRR, maar voor je daar mag bieden moet je eerst kwalificeren voor een registratie en daar zitten nog al wat eisen aan vast.

Deze energiemarkten zijn lang niet altijd even vriendelijk van concept voor een accu (LRE), FCR is minium 1MW en 4MWh beschikbaar per bied blok en aFRR is 1MW en 24MWh beschikbaar daar biedblok welke een dag is.

Ik heb al een thuisaccu en ik kan ongeveer de grote van een Nexus reserveren voor eventueel wat anders, maar lang niet alles is combineerbaar vanuit de gestelde eisen als in een pool zou deelnemen, ook niet als je afsplitst naar SAP, vandaar ik benieuwd ben naar mix van zonneplan, maar die chatbot gebruikt onbalans als soort buzzwoord en blijft vaag

Het is complex, maar met onbalansmarkt kan ook iets anders dan alleen FCR bedoeld worden, want onbalans kan op diverse plekken zitten.

Ieder kan een simulatie draaien, maar erop handelen is wel wat anders, maar zelf die onderbouwing heb je niet bij Zonneplan alleen een getal

Die voor day a head, met rond 40 euro/kWh-opslag is wel redelijk alleen die bij mijn thuisaccu is inclusief verliezen en bij powerplay is dat niet duidelijk, waarschijnlijk alleen de accu in/out verliezen, dat is afhankelijk van waar je meetpunt legt.

CSP, bijv GOPACS is er een voor grootverbruikers, maar een registratie kan al als je 1 MW beschikbaar hebt aan pool, instap is klein met 100kW voor 1 tijdblok van 15 minuten en dat is iets wat Zonneplan makkelijk moet lukken, alleen congestie verschuift als verzwaring gereed is en je thuisaccu is locatiegebonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Ik heb een vraag, de dynamische energie leveranciers vragen onbalanskosten. Er wordt op de dagmarkt ingekocht. Daarna is er een onbalansmarkt per kwartier en ik dacht nog een markt op het laatste beetje aan te vullen teveel/tekort. En dat kan prima berekend worden omdat ze per kwartier de data binnenhalen. Tot zover helder. En moet bijv. Tibber het onbalans regelen of doet de netbeheerder (Tennet had ik dacht ik gelezen) dit en bijv. Tibber krijgen ze gewoon de rekening?

Hoe doen de normale leverancier dit. Hebben die ook onbalanskosten? En hoe wordt dat berekend met een analoge meter of een andere meter die jaarlijks of maandelijks wordt uitgelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Een normale leverancier heeft natuurlijk ook met onbalans te maken. Maar zij hebben geen reden om dit voor de consument te specificeren op de rekening. Ze rekenen gewoon het afgesproken tarief, waarin ze achter de schermen een component voor de geschatte gemiddelde onbalanskosten hebben meegenomen.

Een leverancier met dynamische prijzen specificeert deze kosten wel, omdat dit (uiteraard) niet is inbegrepen in de day ahead uurtarieven en het wel bekostigd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Zr40 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 22:30:
Een normale leverancier heeft natuurlijk ook met onbalans te maken. Maar zij hebben geen reden om dit voor de consument te specificeren op de rekening. Ze rekenen gewoon het afgesproken tarief, waarin ze achter de schermen een component voor de geschatte gemiddelde onbalanskosten hebben meegenomen.

Een leverancier met dynamische prijzen specificeert deze kosten wel, omdat dit (uiteraard) niet is inbegrepen in de day ahead uurtarieven en het wel bekostigd moet worden.
Maar per klant liggen de onbalanskosten bij een dynamische leverancier dus net zo hoog als een normale leverancier? Alles gaat op 1 hoop?

Stel voor er is in een kwartier een tekort aan energie, maar de dynamische leverancier kan aantonen wat zijn klanten aan energie hebben verbruikt en had dus voldoende ingekocht en heeft niet voor de onbalans gezorgd. Maar deze krijgt dan gewoon de rekening.

Een klant met een analoge meter gebruikt 3000kWh per jaar. Een normale leverancier zou dat in principe ook alleen in de zomermaanden kunnen inkopen wat goedkoper is. Want hij weet niet hoeveel de klant gaat gebruiken of heeft gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Willempie27 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 22:48:
[...]

Maar per klant liggen de onbalanskosten bij een dynamische leverancier dus net zo hoog als een normale leverancier? Alles gaat op 1 hoop?
Dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Maar ik kan er wel over redeneren.

Onbalans is een real-time fenomeen, wanneer ik de waterkoker inschakel dan moet ergens onmiddelijk 2 kW aan opwek bijgeschakeld worden, en die 2 kW een minuut lang kan per definitie niet voorspeld worden op de day-ahead markt of de intraday markt.

Hetzelfde geldt voor een spontane wolk over de zonnepanelen; lagere opwek is hetzelfde als een hoger verbruik, wat onbalans betreft. Onbalans bestaat ook in de andere richting, wanneer het verbruik daalt of de teruglevering stijgt moet er ergens onmiddelijk opwek uitgeschakeld worden (of verbruik ingeschakeld worden).

De elektriciteitsmeter (althans, een die ouder is dan DSMR 5) registreert niet op de seconde nauwkeurig wat het instantane vermogen is, die kan de 2 kW aan verandering in onbalans niet toerekenen aan mijn aansluiting en dus aan mijn leverancier.

Een DSMR 5 meter kan dit wel en je ziet bijvoorbeeld bij Zonneplan dat dit een vereiste is voor deelname aan de onbalansmarkt met hun batterij.

Ik zou daarom verwachten dat voor wat betreft de aansluitingen zonder DSMR 5 meter alles op 1 hoop gaat, maar dat is enkel op basis van mijn redenering. Zoals gezegd weet ik niet hoe het achter de schermen bij een leverancier daadwerkelijk werkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
[...]
Je moet een energieleverancier zien als een tussenhandelaar tussen het aanbod (centrales, windparken etc) je jij als consument. De energieleverancier moet een inschatting maken wat het verbruik gaat zijn en dat inkopen. Die schatting kunnen ze verkeerd maken. Ze kopen of te weinig of teveel in.

Kopen ze te weinig in, dan hebben ze met spoed wat meer nodig, wat uiteraard meer kost. Hebben ze teveel ingekocht, dan moeten ze dat lozen. En dat doen ze met verlies door de stroom onder de marktprijs te verkopen. Zo zal iedere leverancier te maken krijgen met eigen onbalanskosten.

Maar stel nu eens dat op een bepaald moment heel veel leveranciers een foute schatting maken. Dan komt vraag en aanbod om de hoek kijken en krijg je uitschieters.

Met andere woorden, het is ieder voor zich met de onbalanskosten. Alleen hoe meer leveranciers te maken hebben met dezelfde vorm van onbalans op hetzelfde moment, hoe groter het effect. Hebben ze een andere vorm van onbalans, dan kunnen ze de stroom wat makkelijker overboeken.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
asing schreef op maandag 22 januari 2024 @ 23:08:
[...]

Je moet een energieleverancier zien als een tussenhandelaar tussen het aanbod (centrales, windparken etc) je jij als consument. De energieleverancier moet een inschatting maken wat het verbruik gaat zijn en dat inkopen. Die schatting kunnen ze verkeerd maken. Ze kopen of te weinig of teveel in.

Kopen ze te weinig in, dan hebben ze met spoed wat meer nodig, wat uiteraard meer kost. Hebben ze teveel ingekocht, dan moeten ze dat lozen. En dat doen ze met verlies door de stroom onder de marktprijs te verkopen. Zo zal iedere leverancier te maken krijgen met eigen onbalanskosten.

Maar stel nu eens dat op een bepaald moment heel veel leveranciers een foute schatting maken. Dan komt vraag en aanbod om de hoek kijken en krijg je uitschieters.

Met andere woorden, het is ieder voor zich met de onbalanskosten. Alleen hoe meer leveranciers te maken hebben met dezelfde vorm van onbalans op hetzelfde moment, hoe groter het effect. Hebben ze een andere vorm van onbalans, dan kunnen ze de stroom wat makkelijker overboeken.
Ja dat is hoe het onbalans werkt. Vraag en aanbod maar hoe weten ze de vraag van klanten die 1 x per jaar de stand doorgeven? Laat staan de onbalans.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
[...]

Stel voor er is in een kwartier een tekort aan energie, maar de dynamische leverancier kan aantonen wat zijn klanten aan energie hebben verbruikt en had dus voldoende ingekocht en heeft niet voor de onbalans gezorgd. Maar deze krijgt dan gewoon de rekening.

Een klant met een analoge meter gebruikt 3000kWh per jaar. Een normale leverancier zou dat in principe ook alleen in de zomermaanden kunnen inkopen wat goedkoper is. Want hij weet niet hoeveel de klant gaat gebruiken of heeft gebruikt.
Lang niet alle energieleveranciers doen zelf de balansregeling, die besteden dat uit aan een balansverantwoordelijke (BRP/BSP) die op basis van profiel info probeert dag van te voren een lijst per kwartier te maken, die deze bij Tennet inlevert,
Deze BRP houdt zijn eigen portofolio in de gaten en probeert bij te sturen.
Die volgt allerlei info zoals biedprijsladder, tot 1 april 2023 was vaststelling volledig op basis van profiel,
Een analoge meter of niet uitleesbare is nog steeds op basis van een profiel
Maar tegenwoordig worden ook daadwerkelijke gegevens verwerkt van slimme meter die uitgelezen mogen worden door Enexis , Liander, Stedin etc en die zorgen dat deze gegevens bij Tennet komen,
Voor de toewijzing van aandeel aan een bepaalde BRP/BSP, of er meer of minder verbruik/invoeding was voor elk kwartier op de lijst. Dit is een voorlopige oplossing tot lokale netbeheerders bij wet alle slimme meters collectief mogen uitlezen.
Zonneplan is een uitzonder, elke klant ontvangt een P1 dongle en daarmee hebben ze vrijwel reeel time veel info om bij te sturen ten op zichte van wat met kwartierlijst is in geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:46
EiT schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:16:
Ik probeer te achterhalen welke risico ik loop door een contract af te sluiten met Tibber.

Huidig contract loopt nu af, 19c piek, 17c dal. Gebruik is 3000kWh piek en 5000kWh dal. Terug levering zonnepanelen is ongeveer 140kWh. Met mijn familie valt de energie niet echt te sturen. Ik zou nog 11 panelen kunnen leggen voor opbrengst van 3000kWh.

Engie bied 30c piek en 24c dal aan.

Via Tibber zie ik op een koude dag als vandaag bedragen tussen 24-28 cent. Dan loop ik toch miet echt een risico met zo’n contract? Ik neem aan dat het alleen maar goedkoper wordt zodra het warmer wordt. Of mis ik iets?

Is het wel eens voorgekomen dat je bijv. 1 euro per kWh betaal? Ons verbruik is vrij constant over de dag ivm WP. Dus. +/- 1,2 kWh per uur op dit moment.

[Afbeelding]
Als ik in de Tibber app kijk wanneer de stroomprijs ex btw etc 0 is, is de totale prijs incl alle belastingen en toeslagen 17-18 cent.

Dus als jij 24 cent ziet, heeft Tibber op 18 cent daarvan geen invloed..

Wellicht helpt dit je keuze te maken.

En je hebt het over "zodra het warmer wordt", je bedoelt natuurlijk zonniger :) maar zodra de wind een dagje harder waait zie je ook direct een effect. Zoals met de storm die we net hadden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 00:23

EiT

Jazco2nd schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 00:03:
[...]

Als ik in de Tibber app kijk wanneer de stroomprijs ex btw etc 0 is, is de totale prijs incl alle belastingen en toeslagen 17-18 cent.

Dus als jij 24 cent ziet, heeft Tibber op 18 cent daarvan geen invloed..

Wellicht helpt dit je keuze te maken.

En je hebt het over "zodra het warmer wordt", je bedoelt natuurlijk zonniger :) maar zodra de wind een dagje harder waait zie je ook direct een effect. Zoals met de storm die we net hadden :)
Ik had het zaterdag al afgesloten, kan altijd nog ergens anders een contract nemen als het te gek wordt. Kom er net achter dat ik dit jaar zelfs 15-17 cent betaalde bij Oxxio.

Mogelijk probleem wat ik wel ga krijgen is dat mijn meter niet betrouwbaar uit te lezen is. Of de Oxxio app is niet goed, zie daar vaak meter storing, nu toevallig al een aantal dagen bij teruglevering.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Wil je zekerheid dan kies je voor vast contract, variabel is nu een slechte keuze, goedkoopste optie was tot nu deze winter dynamisch maar groot verschil gaat dat niet maken want inmiddels is grootste deel van de prijs vaste kosten.
Ook voor de stroomprijs zie ik dat er afgeschakeld wordt om winstmarge te waarborgen.

Windmolens zijn prima te sturen, bij zonnepanelen is dat stuk lastiger, die wekken allemaal op hetzelfde moment teveel op en dan is ineens veel afname nodig.
Is die er niet gaat de boel plat of omvormers schakelen uit.

[ Voor 40% gewijzigd door PP_Sound op 23-01-2024 02:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jassie256
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-05 08:21
Vraag hier mbt een dynamisch gascontract bij de ANWB.
Afgelopen jaar de sleutel van ons huis gekregen. Praktisch gezien sinds mid feb pas warm water, sinds eind april pas een achgtergevel dus verbruik feb+maart zijn redelijke outliers. Januari was er nog geen CV dus geen gebruik.

Toch vraag ik mijn af hoe de ANWB het maandbedrag berekend én deze soort van willekeurige project maakt.
Zie screenshot - als ik de maanden bij elkaar optel kom ik op ±1033M^3 gas uit.
(252+104+56+38+34+33+33+37+64+98+138+146). Terwijl ik mijn gebruik heb opgegeven als 800M^3 bij aanvraag (was een wilde gok gebaseerd op Q1 geen gas ivm verbouwing).

Er zit een vreemde smaak bij mij tussen wat ik als geschat verbruik opgeef en dat de ANWB er blijkbaar simpelweg ±25% bij optelt. Andere hier ervaring mee? Betaal daardoor natuurlijk ook een ander voorschot.
Inclusief december (nog niet in deze grafiek) kom ik uit op 694M^3, 95M2 huis dus redelijk lijkt me.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_r4GJIdPQpO--TIaJuKA55cvZKY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NUoXiQTqJDwISculqM93UELK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

asing schreef op maandag 22 januari 2024 @ 23:08:
[...]

Er is op microniveau niet te zien of een energieleverancier teveel of te weinig heeft ingekocht want er is geen meting op dat niveau. Zelfs slimme meters worden niet real-time uitgelezen en je hebt nog heel veel ferrarismeters die überhaupt niet uitgelezen kunnen worden. Dus een energieleverancier kan niks te maken hebben met de onbalansmarkt, er is niet te zien welke leverancier meer of minder moet leveren dan is overeengekomen.
De onbalansmarkt is er alleen voor de producenten. Er is een X aantal kW ingekocht, om een of andere reden kan die niet geproduceerd worden of het verbruik wijkt af van de voorspelling en dan wordt er gevraagd wie het wel kan leveren of wie zijn levering kan stopzetten. En daar wordt dan voor betaald.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-09 12:28
Zr40 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 23:07:
[...]
... Een DSMR 5 meter kan dit wel en je ziet bijvoorbeeld bij Zonneplan dat dit een vereiste is voor deelname aan de onbalansmarkt met hun batterij.
FYI: mijn meter heeft DSMR 4 en dat is prima voor de Zonneplan thuisbatterij zegt Zonneplan. SMR 5 is dus geen vereiste lijkt het op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:23

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Maasluip schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 08:42:
[...]

Er is op microniveau niet te zien of een energieleverancier teveel of te weinig heeft ingekocht want er is geen meting op dat niveau. Zelfs slimme meters worden niet real-time uitgelezen en je hebt nog heel veel ferrarismeters die überhaupt niet uitgelezen kunnen worden. Dus een energieleverancier kan niks te maken hebben met de onbalansmarkt, er is niet te zien welke leverancier meer of minder moet leveren dan is overeengekomen.
De onbalansmarkt is er alleen voor de producenten. Er is een X aantal kW ingekocht, om een of andere reden kan die niet geproduceerd worden of het verbruik wijkt af van de voorspelling en dan wordt er gevraagd wie het wel kan leveren of wie zijn levering kan stopzetten. En daar wordt dan voor betaald.
Zonneplan zou via hun thuisaccu (en de lokale verbinding met de slimme meter) real-time data kunnen verzamelen voor beter inzicht in de actuele balans in hun portefeuille.

Voor grootverbruikers zijn er energieleveranciers zoals Edmij die je direct toegang geven tot de onbalansmarkt. Je koopt of verkoopt dan een dag van te voren energie per uur op basis van een forecast van je eigen verbruik of opwek en eventueel overwegingen zoals de positie die je wil innemen in de markt (je kunt bijv. bewust vooraf minder verkopen dan je denkt te kunnen leveren om te profiteren van verwachte gunstige inkomsten uit onbalans voor opregelen). In het moment zelf bepaal je of je zoveel mogelijk in balans wil zijn of juist bewust onbalans wil creeëren door minder energie te leveren / meer te verbruiken dan je day-ahead hebt verkocht of gekocht of andersom. Dit spelletje is te spelen voor zelf afnemers als producenten. Je wil wel flexibiliteit hebben in de vorm van curtailment of regelbaar verbruik (bijv. accu's, laadpunten en e-boilers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
jassie256 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 02:25:
Toch vraag ik mijn af hoe de ANWB het maandbedrag berekend én deze soort van willekeurige project maakt.
(252+104+56+38+34+33+33+37+64+98+138+146). Terwijl ik mijn gebruik heb opgegeven als 800M^3 bij aanvraag (was een wilde gok gebaseerd op Q1 geen gas ivm verbouwing).
Hoeveel m3 staat er bij "Mijn maandbedrag"? Je kunt het daar ook aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:10

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

pposthoorn schreef op maandag 22 januari 2024 @ 15:09:
Hopelijk kan iemand hier mijn vraag beantwoorden:

Ik wil graag overstappen met m'n gas naar Frank Energie. Momenteel heb ik nog een unive contract lopen bij Greenchoice voor 1,75/kuub (tot 18-06-2025, <18mnd dus).
Als ik vandaag overstap, hoe snel ben ik dan daadwerkelijk over? Is dit met een paar dagen geregeld of zit er 30 dagen opzegtermijn oid aan vast, want in dat geval wordt ik er niet veel beter van met de opzegboete in het achterhoofd :P
Is er een specifieke reden dat je kiest voor FrankEnergie? Die komt niet heel positief naar voren over het algemeen.

Wanneer heb je het contract bij Greenchoice afgesloten? Als dit nog onder de oude regeling valt, dan valt de opzegboete ongetwijfeld erg mee. W.b. opzegtermijn - dat staat in je contract, dus kun je daar terugvinden.

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

bert pit

asdasd

Afgelopen jaar de sleutel van ons huis gekregen. Praktisch gezien sinds mid feb pas warm water, sinds eind april pas een achgtergevel dus verbruik feb+maart zijn redelijke outliers. Januari was er nog geen CV dus geen gebruik.

Er zit een vreemde smaak bij mij tussen wat ik als geschat verbruik opgeef en dat de ANWB er blijkbaar simpelweg ±25% bij optelt. Andere hier ervaring mee? Betaal daardoor natuurlijk ook een ander voorschot.
Inclusief december (nog niet in deze grafiek) kom ik uit op 694M^3, 95M2 huis dus redelijk lijkt me.

[Afbeelding]
Vorig jaar bij diverse leveranciers waar ik me aanmeldde hetzelfde meegemaakt. Op de internetsite geef je jouw eigen inschatting in en vervolgens ontvang je een aanbieding met de inschatting van de leverancier 8)7

Wat mij werd uitgelegd was dat de leverancier zorgplicht heeft, ook voor personen met allerlei schuld en betaalproblematiek. Als deze de vrijheid zouden hebben om een laag bedrag als inschatting op te geven dan zouden ze verder in de problemen komen. Vandaar dat de leverancier een grove inschatting maakt op basis van eigen inschatting.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-09 18:55

watercoolertje

Untertitel

bert pit schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:40:
[...]
Vandaar dat de leverancier een grove inschatting maakt op basis van eigen inschatting.
Bij mij was het gewoon het gemiddelde van het (historische) verbruik op dit adres:
Het termijnbedrag in de contractbevestiging kan anders zijn dan het termijnbedrag
bij de aanmelding. Dit gebeurt als het historisch verbruik op jouw adres sterk afwijkt
van het verbruik dat je bij de aanmelding hebt opgegeven.
Je kunt na de start
levering op jouw adres het termijnbedrag zelf aanpassen op
https://mijn.greenchoice.nl, zodra we zijn gestart met de levering.

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:43
asing schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 12:52:
[...]

Een batterij is altijd gelijkstroom. Om hem aan te sluiten heb je een omvormer nodig.
Dit toont hoe weinig ik me nog heb ingelezen 😄

Waarschijnlijk zat ik dan op een site te kijken die met/zonder omvormer aanbood!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Karp schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 12:03:
[...]
Dit toont hoe weinig ik me nog heb ingelezen 😄
Dat is wel een dingetje als je iets als zonnepanelen, thuisbatterij of warmtepomp wil aanschaffen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn
  • Laatst online: 12-09 14:04

pposthoorn

Constructeur

Mad Marty schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:12:
[...]

Is er een specifieke reden dat je kiest voor FrankEnergie? Die komt niet heel positief naar voren over het algemeen.

Wanneer heb je het contract bij Greenchoice afgesloten? Als dit nog onder de oude regeling valt, dan valt de opzegboete ongetwijfeld erg mee. W.b. opzegtermijn - dat staat in je contract, dus kun je daar terugvinden.
Bedankt voor je reactie. Geen specifieke reden voor Frank, ik houd al een tijdje deze pagina in de gaten en daar komt hij meestal als goedkoopste naar voren, maar als er goedkopere/betere alternatieven zijn houd ik mij aanbevolen ;)

Ik heb nog een oud contract uit juni 2022 dus de opzegboete is maar 50 euro. Ik verwacht deze winter nog 100-150 kuub te gebruiken maar verwacht ook dat de gasprijs nog verder daalt dus ik wil nu geen nieuw vast contract afsluiten. Zodoende leek Dynamisch mij ideaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
pposthoorn schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 12:58:
[...]

Bedankt voor je reactie. Geen specifieke reden voor Frank, ik houd al een tijdje deze pagina in de gaten en daar komt hij meestal als goedkoopste naar voren, maar als er goedkopere/betere alternatieven zijn houd ik mij aanbevolen ;)
Ik zou dan eens naar de pagina's op https://enever.nl/ kijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.B.te L.
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-05 16:14

De energieleveranciers kijken naar het Standaard Jaar Verbruik.
Om dit omlaag te krijgen moet je HEEEEEEl wat mailtjes versturen naar Liander( voor mij) en je enrgieleverancier. En dan nog is de SJV bij mij na een jaar niet bij gewerkt onder de 500 m3, terwijl slechts 200 m3 het laatste jaar verbruikt is. En waarom niet veranderen? Om die lullige 75 euro minder vastrecht kosten bij Liander?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
M.B.te L. schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 14:15:

Om dit omlaag te krijgen moet je HEEEEEEl wat mailtjes versturen naar Liander( voor mij) en je enrgieleverancier. En dan nog is de SJV bij mij na een jaar niet bij gewerkt onder de 500 m3, terwijl slechts 200 m3 het laatste jaar verbruikt is. En waarom niet veranderen? Om die lullige 75 euro minder vastrecht kosten bij Liander?
Dat is de standaard werkwijze, zie Geen lager Capaciteitstarief bij gasverbruik <500 m3/jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Handjes
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14-09 20:02
Zijn dynamische tarieven nog interessant momenteel? Als ik naar de tabel kijk uit de openingspost, dan kom ik op een 'normaal' tarief uit.

We verbruiken 3000kWh en wekken 2500kWh op op jaarbasis. Ik kan niet echt sturen op verbruik; de gehele dag door is er wel verbruik.

We zitten nu bij Energie VanOns met een dynamisch contract, maar die zijn momenteel zeker niet de goedkoopste meer. Bovendien gaan zij ook terugleveringskosten vragen per 1 maart voor de zonnepanelen.

Ik ben benieuwd naar goede adviezen. Het is voor een gemiddelde consument heel lastig afwegingen te maken met de steeds veranderende markt en voorwaarden.

[ Voor 6% gewijzigd door Handjes op 23-01-2024 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Handjes
jojost1 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:50:
[...]

Klopt, als ik het goed begrijp laadt//ontlaadt de batterij op basis van onbalansprijzen en het rendement staat helemaal los van je verbruik en of je zonnepanelen hebt ja/nee.
Als ik het goed begrijp is de Zonneplan Nexus thuisbatterij vooral een opslagmogelijkheid voor goedkope elektriciteit en afgiftemogelijkheid als er een vraag is naar elektriciteit (en er dus aan verdiend kan worden). Je kunt hem ook gebruiken zonder zonnepalen immers.

Is deze thuisbatterij daarmee vooral niet interessant in deze voorlopersfase? Nu kan er door de onbalans immers nog goed verdiend worden met opslag/afgifte. Maar hoe zit dat over 3-5 jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1

Volgens mij verschilt de aanpak wel per leverancier. Bij overstap naar Vattenfall heb ik verbruik en PV-opwekking opgegeven. Die panelen liggen pas vanaf mei op het dak, maar ik heb uiteraard een inschatting gegeven op jaarbasis. Ik krijg er wel de hele tijd meldingen over, maar ze hebben hier niets op aangepast.

Bij andere leveranciers kon ik voorheen ook altijd wel het voorschotbedrag aanpassen. Soms met een ondergrens, dat dan weer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:23

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Handjes schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 14:55:
[...]

Is deze thuisbatterij daarmee vooral niet interessant in deze voorlopersfase? Nu kan er door de onbalans immers nog goed verdiend worden met opslag/afgifte. Maar hoe zit dat over 3-5 jaar?
Er zal meer opslag bij komen die een bijdrage kan leveren aan een betere balans en lagere onbalanskosten. Anderzijds gaat er ook nog veel meer PV en wind. Op dit moment komt er meer variabele opwek bij dan flexibiliteit in vraag het kan bijbenen (getuige het toenemende aantal uren met een negatieve day-ahead prijs).

Mogelijke bedreigingen voor het onbalansverdienmodel zijn ook nog veranderingen in netwerktarieven (meer betalen naar gebruik van het net in plaats van de huidige flatfee 17 kW voor alle huishoudens) en energiebelasting (saldering gaat eraf maar er is nog geen oplossing voor het vermijden van dubbele energiebelasting bij handelen in energie via een accu op een kleinverbruikersaansluiting). Als die oplossing er wel komt zijn er waarschijnlijk kosten mee gemoeid (accu achter secundair allocatiepunt, ombouw van de groepenkast).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Laatst online: 09:49
Handjes schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 14:55:
[...]

Als ik het goed begrijp is de Zonneplan Nexus thuisbatterij vooral een opslagmogelijkheid voor goedkope elektriciteit en afgiftemogelijkheid als er een vraag is naar elektriciteit (en er dus aan verdiend kan worden). Je kunt hem ook gebruiken zonder zonnepalen immers.

Gokken en hopen?

Het is al niet te voorspellen hoe het gaat aan het einde van het jaar, laat staan volgend jaar.
Resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Handjes schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 14:49:
Zijn dynamische tarieven nog interessant momenteel? Als ik naar de tabel kijk uit de openingspost, dan kom ik op een 'normaal' tarief uit.
Het dynamische tarief is in de winter gemiddeld genomen wel wat duurder natuurlijk, weinig zon enzo. Maar als je naar de prijzen kijkt zie je ook dat er genoeg dagen zijn waarbij het practisch de hele dag vrij goedkoop is, met natuurlijk de 2 pieken rond 08:00 en 18:00. Tuurlijk, je zal altijd wat stroom gebruiken op de piekmomenten, maar als je een redelijk 'constant' stroomgebruik hebt, zal je nog altijd flink meer stroom gebruiken in de goedkope uren de rest van de dag.

Hier komt 't de afgelopen maanden altijd wel tussen de 20 en 30ct/kwh uit op maandniveau, waarbij ik natuurlijk wel wat kan sturen in mijn stroomgebruik (Alleen de EV laden als de tarieven laag zijn, de boiler laten draaien om 03:00 in de nacht, of 13:00 in de zomer).

Als je niet heel erg veel belang hecht aan '100% voorspelbare prijzen / 0 risico' ... dan ben je met dynamische prijzen eigenlijk altijd goedkoper uit, dat risico koop je namelijk gewoon af als je een vast or variabel contract neemt.

Hoe meer je zelf kan sturen in je gebruik, hoe meer baar je ervan hebt natuurlijk. Met zonnepanelen en terugleveren wordt het verhaal wat lastiger natuurlijk maar ik heb zo weinig solar dat ik maar enkele kwh/maand opwek, en dat wordt altijd in-huis gebruikt en komt niet voorbij de meter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert pit
  • Nu online

bert pit

asdasd

We verbruiken 3000kWh en wekken 2500kWh op op jaarbasis. Ik kan niet echt sturen op verbruik; de gehele dag door is er wel verbruik.

We zitten nu bij Energie VanOns met een dynamisch contract, maar die zijn momenteel zeker niet de goedkoopste meer. Bovendien gaan zij ook terugleveringskosten vragen per 1 maart voor de zonnepanelen.

Ik ben benieuwd naar goede adviezen. Het is voor een gemiddelde consument heel lastig afwegingen te maken met de steeds veranderende markt en voorwaarden.
Als je netto 500kWh gebruikt a 35 cent de kW heb je het over circa 14,5 euro per maand. Dit jaar zou ik daar niet al te veel tijd aan besteden: gewoon vastzetten. Koop je een warmtepomp of een EV met thuislaad mogelijkheid dan wordt het verhaal anders.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1

Ik denk dat de openingspost jou op het goede spoor zet met een vast contract*... in elk geval zolang je een leverancier kiest die normaal saldeert en geen extra vergoedingen rekent.

500 kWh netto afname valt niet veel op te verdienen. Maar op 2500 kWh terugleverin kun je nog wel een negatief verschil hebben (lagere/negatieve prijzen wanneer je het meest opwekt, hogere prijzen wanneer je in de rest van het jaar afneemt).

Als je goed kunt sturen, bijvoorbeeld met het laden van een EV op de goedkoopste momenten, dan zou de afweging anders worden. Uiteraard wordt dan ook de verhouding verbruik-teruglevering anders en schuif je in de tabel naar rechts, meer richting dynamisch... Dus ook dan klopt de tabel nog steeds op hoofdlijnen.

* De tabel in de openings post spreekt van 'normaal contract', maar dat is een beetje achterhaald en onduidelijk. Er zijn vaste contracten (1 of meer jaren) en ook variabele contracten (prijzen wijzigen per maand); eind 2022 was er zelfs geen enkele aanbieder die een vast contract voor een jaar wilde aanbieden. En dan zijn er nog verschillende PV-heffingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meestermaas
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 14-09 00:20
Beste Tweakers, vandaag een slimme gasmeter gekregen van de vrienden van Enexis en dus tijd om te oriënteren op een dynamisch gas contract. Mijn elektra loopt al jaren via een dynamisch contract en vanuit Easy via Frank bij Tibber beland, waar ik met veel plezier klant ben.

Nu dus de vraag: waar kan ik alleen gas afsluiten met de goede voorwaarden zoals bij Tibber? Ik wil direct betalen en natuurlijk zo min mogelijk vaste kosten en opslag.

Ook lees ik dat het mogelijk is om met beide over te stappen naar 1 leverancier als dit is een eis is en dan terug te gaan naar Tibber met alleen E. Iemand die hier ervaring mee heeft? Lijkt me toch niet dat een leverancier die eist dat je beide afneemt dat accepteert. Of denk ik te moeilijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:30
Meestermaas schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 22:13:
Beste Tweakers, vandaag een slimme gasmeter gekregen van de vrienden van Enexis en dus tijd om te oriënteren op een dynamisch gas contract. Mijn elektra loopt al jaren via een dynamisch contract en vanuit Easy via Frank bij Tibber beland, waar ik met veel plezier klant ben.

Nu dus de vraag: waar kan ik alleen gas afsluiten met de goede voorwaarden zoals bij Tibber? Ik wil direct betalen en natuurlijk zo min mogelijk vaste kosten en opslag.

Ook lees ik dat het mogelijk is om met beide over te stappen naar 1 leverancier als dit is een eis is en dan terug te gaan naar Tibber met alleen E. Iemand die hier ervaring mee heeft? Lijkt me toch niet dat een leverancier die eist dat je beide afneemt dat accepteert. Of denk ik te moeilijk?
Kijk gewoon bij https://enever.nl/ heb je een overzicht van alle dynamische leveranciers
Kun je kijken welke bij jou past, maar het is met gas geen uurprijs maar dagprijzen van 06:00 to 06:00 de vogende dag.

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jassie256
  • Laatst online: 29-05 08:21
bilgy_no1 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 15:00:
[...]

Volgens mij verschilt de aanpak wel per leverancier. Bij overstap naar Vattenfall heb ik verbruik en PV-opwekking opgegeven. Die panelen liggen pas vanaf mei op het dak, maar ik heb uiteraard een inschatting gegeven op jaarbasis. Ik krijg er wel de hele tijd meldingen over, maar ze hebben hier niets op aangepast.

Bij andere leveranciers kon ik voorheen ook altijd wel het voorschotbedrag aanpassen. Soms met een ondergrens, dat dan weer wel.
Bij ANWB geen ondergrens of iets opgegeven. De voormalig bewoner gebruikte het huis vnl als office. Slaapte er weinig en was er nauwelijks in het weekend. Ook was er nog enkel glas en vloer niet geisoleerd. Dus Historische gegevens zijn echt nutteloos.
user109731 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 10:33:
[...]

Hoeveel m3 staat er bij "Mijn maandbedrag"? Je kunt het daar ook aanpassen.
Ja ik ga het maandbedrag straks eind jan ook aanpassen (krijg dan ook jaarafrekening neem ik aan) naar wat we nu in 12 maanden hebben gebruikt. Staat nu €118, daar rekenen ze weer in € ipv M^3
bert pit schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:40:
[...]

Vorig jaar bij diverse leveranciers waar ik me aanmeldde hetzelfde meegemaakt. Op de internetsite geef je jouw eigen inschatting in en vervolgens ontvang je een aanbieding met de inschatting van de leverancier 8)7

Wat mij werd uitgelegd was dat de leverancier zorgplicht heeft, ook voor personen met allerlei schuld en betaalproblematiek. Als deze de vrijheid zouden hebben om een laag bedrag als inschatting op te geven dan zouden ze verder in de problemen komen. Vandaar dat de leverancier een grove inschatting maakt op basis van eigen inschatting.

Dan snap ik niet waarom ze mij om een inschatting vragen als ze het zelf beter weten...Vreemd.

Onder de 500M^3 komen we nog niet. Misschien komend jaar als boven ook dubbel glas zit (nu nog 50% enkel glas boven).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 19:14
bert pit schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 20:02:
[...]

Als je netto 500kWh gebruikt a 35 cent de kW heb je het over circa 14,5 euro per maand. Dit jaar zou ik daar niet al te veel tijd aan besteden: gewoon vastzetten. Koop je een warmtepomp of een EV met thuislaad mogelijkheid dan wordt het verhaal anders.
Ik had dezelfde redenering maar kwam dan uit op lekker dynamisch blijven.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• vincentjanv
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-09 11:15
Heb eindeijk eens werk gemaakt van mijn e-ink display die me meteen alle info geeft die ik nodig heb voor Engie Dynamic hier in BE:
- goedkoopste uur
- duurste uur
- start van de goedkoopste periode (gemiddeld) over 3 uur. (want EV en dan is dat handig om te weten wanneer te laden..)

Ik programmeer ook mijn Easee-laadpaal automatisch op basis van die start van de goedkoopste periode.

Refreshed 3x per dag, kan ong 3 maand mee per oplaadbeurt schat ik.

Heb dit nu in een eigen API gestoken, mochten er nog mensen hier gebruik van willen maken, geef dan even een seintje en dan maak ik heb wel even wat 'professioneler'.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Q4r3aXITHaFL_wpXIdin-wpbv0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RqQ39yjTqsgSIcO3AOmxQCpF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door vincentjanv op 24-01-2024 09:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 21:15
vincentjanv schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 09:13:
Heb eindeijk eens werk gemaakt van mijn e-ink display die me meteen alle info geeft die ik nodig heb voor Engie Dynamic hier in BE:
- goedkoopste uur
- duurste uur
- start van de goedkoopste periode (gemiddeld) over 3 uur. (want EV en dan is dat handig om te weten wanneer te laden..)

Ik programmeer ook mijn Easee-laadpaal automatisch op basis van die start van de goedkoopste periode.

Heb dit nu in een eigen API gestoken, mochten er nog mensen hier gebruik van willen maken, geef dan even een seintje en dan maak ik heb wel even wat 'professioneler'.

[Afbeelding]
Uiteraard intresse ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kindrih
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 11:18
vincentjanv schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 09:13:
- goedkoopste uur
- duurste uur

[Afbeelding]
Kun je aangeven wat voor hardware je hier voor gebruikt? Ziet er leuk uit als hobby projectje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincentjanv
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-09 11:15
Kindrih schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 09:50:
[...]

Kun je aangeven wat voor hardware je hier voor gebruikt? Ziet er leuk uit als hobby projectje!
Heb deze toen op crowdsupply gekocht, en apart de batterij. Nu heb je ook wel de versie met batterij meteen erbij via Soldered zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
Kindrih schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 09:50:
[...]

Je zou ook kunnen kijken naar het Open E-Papers project zie : https://github.com/jjwbruijn/OpenEPaperLink/wiki
Dit project heeft intergratie's met HA (https://github.com/jonasn...epaper_link_homeassistant) en Homey (https://homey.app/nl-nl/a...PaperLink/OpenEPaperLink/)

Er is ook een forum hier op Tweakers : Electronic Shelf Labels, reverse engineering en hergebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
Dubble upload

[ Voor 97% gewijzigd door psdata op 24-01-2024 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Handjes
bilgy_no1 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 21:23:
[...]
Als je goed kunt sturen, bijvoorbeeld met het laden van een EV op de goedkoopste momenten, dan zou de afweging anders worden. Uiteraard wordt dan ook de verhouding verbruik-teruglevering anders en schuif je in de tabel naar rechts, meer richting dynamisch... Dus ook dan klopt de tabel nog steeds op hoofdlijnen.
Helaas valt er niet te sturen. Geen EV, geen slimme warmtepomp. Wel zonnepanelen.

Dus dan zou een variabel/vast contract in plaats van dynamisch volstaan.

Gezien de commotie rondom het vastlopen van het net en plannen om prijzen gedurende de dag duurder (piekmomenten) en goedkoper (dalmomenten) te maken, zijn dit soort afwegingen nóg moeilijker. Dan zou een slimme thuisbatterij zeker wel wat kunnen betekenen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Handjes
Femme schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 15:05:
[...]

Mogelijke bedreigingen voor het onbalansverdienmodel zijn ook nog veranderingen in netwerktarieven (meer betalen naar gebruik van het net in plaats van de huidige flatfee 17 kW voor alle huishoudens) en energiebelasting (saldering gaat eraf maar er is nog geen oplossing voor het vermijden van dubbele energiebelasting bij handelen in energie via een accu op een kleinverbruikersaansluiting). Als die oplossing er wel komt zijn er waarschijnlijk kosten mee gemoeid (accu achter secundair allocatiepunt, ombouw van de groepenkast).
Juist dit soort ideeën voor betalen naar gebruik (piek/dal) zou een thuisbatterij juist interessanter maken toch?

Ja, het is te hopen dat de regelgeving wordt aangepast met betrekking tot thuisbatterijen. Dubbele energiebelasting omdat je elektriciteit opslaat en daarmee het net ontlast om op een later moment af te geven en daar wéér belasting over te betalen, is wat krom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Handjes
bilgy_no1 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 21:23:
[...]

Ik denk dat de openingspost jou op het goede spoor zet met een vast contract*... in elk geval zolang je een leverancier kiest die normaal saldeert en geen extra vergoedingen rekent.
Ik zit nu bij Energie VanOns en die gaan per 1 maart ook terugleverkosten in rekening brengen helaas. Daarom ben ik aan het rondkijken, maar het is lastig om zonder 20 klikken informatie over tarieven en terugleverkosten naar boven te krijgen bij de leveranciers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Handjes schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 20:12:
[...]

Juist dit soort ideeën voor betalen naar gebruik (piek/dal) zou een thuisbatterij juist interessanter maken toch?

Ja, het is te hopen dat de regelgeving wordt aangepast met betrekking tot thuisbatterijen. Dubbele energiebelasting omdat je elektriciteit opslaat en daarmee het net ontlast om op een later moment af te geven en daar wéér belasting over te betalen, is wat krom.
Doe je daarmee werkelijk het net ontlasten? Of je voordeel pakken van wisselende kosten. Met die van zonneplan wellicht ivm onbalans markt(?) maar anders is de prijs toch niet altijd een indicatie van de belasting maar van wat de producent wil ontvangen voor de levering?
Bij dynamisch proberen we de dure uren te vermijden en toch werden bij Energyzero en dus ANWB de kosten verhoogd. "Stroom: € 0,0212 wordt € 0,0484 per kWh"

[ Voor 3% gewijzigd door bite op 24-01-2024 20:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Handjes
Het net ontlasten en daarmee voordeel pakken van wisselende kosten lijkt me aan elkaar gekoppeld toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Handjes schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 20:09:
[...]

Helaas valt er niet te sturen. Geen EV, geen slimme warmtepomp. Wel zonnepanelen.

Dus dan zou een variabel/vast contract in plaats van dynamisch volstaan.

Gezien de commotie rondom het vastlopen van het net en plannen om prijzen gedurende de dag duurder (piekmomenten) en goedkoper (dalmomenten) te maken, zijn dit soort afwegingen nóg moeilijker. Dan zou een slimme thuisbatterij zeker wel wat kunnen betekenen lijkt me.
Ja, alleen zijn vast en variabel wezenlijk anders. Bij Vast spreek je de prijs voor een bepaalde periode af; bij Variabel ben je alsnog afhankelijk van wat de leverancier per maand voorschotelt. En dan moet je eigenlijk iedere maand weer even in de gaten houden of het nog wel gunstig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Handjes schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 20:44:
Het net ontlasten en daarmee voordeel pakken van wisselende kosten lijkt me aan elkaar gekoppeld toch?
Volgens mij niet en wisselende kosten meer het aanbod van zon- en windenergie tov duurder fossiel aanbod.
Met thuisaccu krijg je toch wat een onvoorspelbare afname of aanbod want je weet niet zeker of en wanneer die eigenaar het zal verkopen of de afname/levering wil onderbreken.
Ik heb komend jaar geen dynamisch stroom tarief maar krijg van de energieleverancier wel een korting voor het 'slim laden' van mijn ev-tje. Dat zal ze meer informatie geven over hoeveel en wanneer die energie wordt afgenomen. Vervolgens betere verwachting en minder onbalans kosten. Maar dat is grotendeels nav wat ik er over lees, hoor en probeer logisch na te denken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 10:37
bilgy_no1 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 21:12:
[...]

Ja, alleen zijn vast en variabel wezenlijk anders. Bij Vast spreek je de prijs voor een bepaalde periode af; bij Variabel ben je alsnog afhankelijk van wat de leverancier per maand voorschotelt. En dan moet je eigenlijk iedere maand weer even in de gaten houden of het nog wel gunstig is.
Volgens mij mogen tarieven in een variabel contract max 2 x per jaar gewijzigd worden, tenzij extreme omstandigheden (zoals in 2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKP
  • Niet online

JKP

WillemD61 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 21:55:
[...]

Volgens mij mogen tarieven in een variabel contract max 2 x per jaar gewijzigd worden, tenzij extreme omstandigheden (zoals in 2022).
De tarieven mogen op elk moment gewijzigd worden, met als voorwaarde dat de klant minimaal 30 dagen van tevoren door de energieleverancier is geïnformeerd. Dat energieleveranciers hun tarieven tot aan 2022 zelden of nooit meer dan 2 keer per jaar wijzigden, komt eenvoudigweg omdat daar tot dan toe geen noodzaak was.

Het wordt verder helder uitgelegd op de ConsuWijzer van de ACM: https://www.consuwijzer.n...-door-energieleveranciers

[ Voor 26% gewijzigd door JKP op 25-01-2024 02:34 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bert pit
  • Nu online

bert pit

asdasd

bite schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 20:39:
[...]

Doe je daarmee werkelijk het net ontlasten? Of je voordeel pakken van wisselende kosten. Met die van zonneplan wellicht ivm onbalans markt(?) maar anders is de prijs toch niet altijd een indicatie van de belasting maar van wat de producent wil ontvangen voor de levering?
Bij dynamisch proberen we de dure uren te vermijden en toch werden bij Energyzero en dus ANWB de kosten verhoogd. "Stroom: € 0,0212 wordt € 0,0484 per kWh"
Ik heb hem nog niet helemaal gehoord/begrepen. Maar voor zover ik het nu begrijp levert Zonneplan een Accu die de gebruiker betaalt.
Vervolgens bepaalt het algoritme van de Zonneplan software wanneer geladen en ontladen wordt. Dit op basis van de onbalansmarkt die veel korter op de bal speelt dan de day ahead markt met haar prijzen.

Dit laatste is voor mij een black box. Ik ken die markt niet, weet geen historische cijfers en kan dus niet zelf inschatten hoe interessant dat zou kunnen zijn en al helemaal niet hoe die markt zich ontwikkelt in de toekomst.

In deze podcast wordt het uitgelegd: https://doe-duurzaam.nl/d...thuisbatterij-je-duurzaam

Mijn gedachte: Als je met een investering van 7K jaarlijks 1.6K kan verdienen, waarom investeer je dan niet in een accu park van 20 keer zo groot en hoef je nooit meer te werken. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door bert pit op 25-01-2024 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Laatst online: 09:58
bert pit schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 08:59:
[...]
Mijn gedachte: Als je met een investering van 7K jaarlijks 1.6K kan verdienen, waarom investeer je dan niet in een accu park van 20 keer zo groot en hoef je nooit meer te werken. ;)
Ik heb geen 140k :+

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
1600 euro voor 7000 invest is toch 22% redement
Je zou er een lening vooraf kunnen sluiten
Of gaan we dan toch meer naar de woekerpolis :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Misanthropia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:51
psdata schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 09:40:
[...]

waarom zet Zonneplan dan zelf niet een grote accu neer? :? Risico afwenden misschien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Black Sparrow
  • Laatst online: 11:24
[...]

Het is alleen 22% rendement wanneer je ook een keer je 7000 euro weer terug kan pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Misanthropia schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 09:44:
[...]

waarom zet Zonneplan dan zelf niet een grote accu neer? :? Risico afwenden misschien?
Dan moet er ergens wel een aansluit capaciteit aanwezig zijn. Bouwvergunningen etc.
Het lijkt me ook wel dat het centraal moet liggen. Want als er stoom vanuit Groningen naar Zeeland getransporteerd moet worden kost dat capaciteit op het net. Ik weet niet of het balans overal hetzelfde is voor NL of het er regio's zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Nu online

bert pit

asdasd

Misanthropia schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 09:44:
[...]

Ik denk het. Ze hoeven zelf niet te investeren, dus geen rente kosten en kosten voor infrastructuur. Als je dit in het groot doet komen er allerlei operationele kosten bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
Willempie27 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 10:17:
[...]

Dan moet er ergens wel een aansluit capaciteit aanwezig zijn. Bouwvergunningen etc.
Het lijkt me ook wel dat het centraal moet liggen. Want als er stoom vanuit Groningen naar Zeeland getransporteerd moet worden kost dat capaciteit op het net. Ik weet niet of het balans overal hetzelfde is voor NL of het er regio's zijn.
Sja voor 22% rendement doe je dat wel, no problem. Netcapaciteit is geen probleem, je balanceert dus op het moment dat er te weinig is lever je terug, met hoog voltage help je de lokale subnet met opladen. Netbeheerders hebben nu een aanbod voor dat soort aansluitingen, die tellen niet mee als "load" op het net en kunnen altijd aangesloten worden. Onder voorwaarde dat je houdt aan de regels boven.

Idk 22% is scam-like rendement. Als dat zo is, inderdaad, koop paar van de grootste, stal het bij een bevriend bedrijf met een 3x80-160A aansluiting en je hebt een prima aanvullend pensioen. Zo werkt het vast niet.

Regelvermogen verkopen bestaat al langer, eenvoudigste is door productie te stoppen van zonnepanelen, dat werkt even goed als heel hard opladen. Als je 150 kWp heb kan je hier meedoen, https://nlgroen.com/produ...ie/nood-en-regelvermogen/

Daar zeggen ze dat regelvermogen iets van €1-3000 per jaar per MW oplevert, plus beetje extra als je daadwerkelijk wordt uitgeschakeld.

Een accu werkt beide kanten op en kan ook dips opvangen, maar ik verwacht eerlijk gezegd niet dat zoveel meer dan €10k/MW of €150 per 15 kW kunnen cashen. Met die prijs wordt het wel heel aantrekkelijk om als Enphase/SolarEdge/etc zo'n functie te bouwen, die dingen zijn nu al online, en heel hard te cashen => biedingsprijzen knallen omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
[...]
Het is enkel een getal van Zonneplan, je mist welke handel op welke markt dat wordt opgebouwd met hoeveel extra kWh's over je slimme meter voor de verliezen.
Het is nog heel nieuw en netwerkbeheerders hebben zich er nog niet overuit gelaten of Zonneplan dat ze ook afstemming met netwerkbeheerders al hebben.
(dat het bijv ook lokale distributie netontlastend is, het is stroom voor derde en niet huishoudelijk verbruik)
Veel aandacht gaat uit naar hoogspanning en middenspanningvlak, dat die al grotendeels opslot zitten, maar laagspanningsvlak staat ook op het punt op slot te gaan. Verrassingen zijn daar niet uitgesloten met noodmaatregelen, voor volgend stookseizoen, netwerkbeheerders zijn nog bezig met het digatilseren/bemeten van de LS-trafohuisjes en iets draconisch als loadshedding een serieuze optie als noodmaatregel wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:45
bert pit schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 08:59:
[...]

Ik heb hem nog niet helemaal gehoord/begrepen. Maar voor zover ik het nu begrijp levert Zonneplan een Accu die de gebruiker betaalt.
Vervolgens bepaalt het algoritme van de Zonneplan software wanneer geladen en ontladen wordt. Dit op basis van de onbalansmarkt die veel korter op de bal speelt dan de day ahead markt met haar prijzen.

Dit laatste is voor mij een black box. Ik ken die markt niet, weet geen historische cijfers en kan dus niet zelf inschatten hoe interessant dat zou kunnen zijn en al helemaal niet hoe die markt zich ontwikkelt in de toekomst.

In deze podcast wordt het uitgelegd: https://doe-duurzaam.nl/d...thuisbatterij-je-duurzaam

Je zou maar verhuurder van 20 huizen inc aansluiting zijn....

Ik heb wel het idee dat er iets mist in alle tekst op hun website.
Ik zie verschillende bedragen door elkaar genoemd worden.
De ene keer maakt het niet uit als ik zonnepanelen heb, de andere keren wel.
Mijn eigen verbruik is niet nuttig, toch is het voordelig en verdien je meer als ik een elektrische auto heb.
Wat als de accu energie wil opnemen en ik wil mijn auto opladen?
Wat als mijn auto ineens deze batterij probeert te vullen, zoveel vragen :+ .

Het leveren en opnemen gebeurt na de stroommeter, dus als gebruiker betaal jij wel het daadwerkelijke verbruik. Hoe doe je dit na 10MWh opgenomen stroom?
Is wel een vrij no-brain investering.

*ik heb geeneens zonnepanelen of een elektrische auto.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Handjes
bilgy_no1 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 21:12:
[...]

Klopt. Voorheen werd variabel twee keer per jaar gewijzigd, maar nu soms per maand. Heb je dus eigenlijk weinig aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Handjes
alaintje schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 10:55:
[...]

Je zou maar verhuurder van 20 huizen inc aansluiting zijn....

Ik heb wel het idee dat er iets mist in alle tekst op hun website.
Ik zie verschillende bedragen door elkaar genoemd worden.
De ene keer maakt het niet uit als ik zonnepanelen heb, de andere keren wel.
Mijn eigen verbruik is niet nuttig, toch is het voordelig en verdien je meer als ik een elektrische auto heb.
Wat als de accu energie wil opnemen en ik wil mijn auto opladen?
Wat als mijn auto ineens deze batterij probeert te vullen, zoveel vragen :+ .
Ja dat vraag ik me ook af. Wat als ik zelf de opgeslagen elektriciteit wil gebruiken, maar die slimme thuisbatterij heeft het net 'verkocht' op het net?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Het viel mij op dat je in de Tibber app de verbruik + de kosten van het opladen ziet van je auto. Dat is ook wel handig voor zakelijke auto's die thuis worden opgeladen.

Normaal gesproken maken wij altijd een foto van de tussenmeter en gebruiken een gemiddeld energietarief om de kosten door te berekenen, maar met de info uit de Tibber app kan je dit lijkt mij gewoon 1 op 1 overnemen. Je ziet zelfs het totaalverbruik in Euros (ik ga hierbij even vanuit dat dit wel klopt).

Hier zijn we pas klant van Tibber en zien we alleen januari en december (daar zie ik wel kWh verbruik maar wel een bedrag van €0 staan omdat Tibber toen waarschijnlijk nog niet actief was). Iemand die al langer Tibber klant is en kan zeggen hoe ver je terug kan kijken? Ik wil vooral weten of ik volgend jaar januari, voor het hele jaar 2024 terug kan zien of juist vaker even een screenshot moet maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dalenbloem
Meestermaas schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 22:13:

In de eerste post van deze topic (Topic Start) staan de tarieven die je zoekt. Het goedkoopst voor alleen gas zijn Energie VanOns en GroeneStroomLokaal, allebei resellers van EnergyZero. Ze zijn precies even duur (of goedkoop), zowel qua vastrecht als opslag.

Je betaalt bij allebei een maandelijks voorschot op basis van je Historische Verbruik, ofwel 1/24 van je totale verbruik van de afgelopen twee jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Audione0
  • Laatst online: 14-09 23:45

Audione0

Strijdt der titanen

Even wat anders.. En voor de duidelijkheid elektra loopt via Zonneplan. En neem geen gas af.

Er zijn bij ons aan de deur de afgelopen 1.5 week al 4 energieboeren aan de deur geweest om ons een contract van 3 jaar aan te smeren...
Kan ik hieruit concluderen dat de kwh prijs verder naar beneden gaat gezien de energieboeren zo hun best aan het doen zijn 3 jaar contracten te slijten??

[ Voor 18% gewijzigd door Audione0 op 25-01-2024 17:05 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
Audione0 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 16:47:
Even wat anders.. En voor de duidelijkheid mijn stroom loopt via Zonneplan.

Er zijn bij ons aan de deur de afgelopen 1.5 week al 4 energieboeren aan de deur geweest om ons een contract van 3 jaar aan te smeren...
Kan ik hieruit concluderen dat de kwh prijs verder naar beneden gaat gezien de energieboeren zo hun best aan het doen zijn 3 jaar contracten te slijten??
Dat is niet meer dan logisch. Kijk maar naar hoe de prijzen bewegen: https://m2m-energy.com/future_prices.php

Na verkopen van die 3 jarige contracten gaan leveranciers de markt op om weer een paar MWh aan stroom al vast in te kopen, voor 2024-2026, wat het kost zie je op de termijn markt. En die kosten zijn aan het dalen.

Wat voor prijzen boden ze je aan? Of was dat "niet geïnteresseerd" en gelijk deur dicht? :D

[edit] ik zie op pricewise 28 cent voor de goedkoopste 3 jaar. Min 13.2 EB, / 1.21 = 12.2 / kWh of 122 per MWh. Goeie marges, 2025/2026 kost nu maar 81 en 74/MWh.

[ Voor 8% gewijzigd door w00key op 25-01-2024 17:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Audione0
  • Laatst online: 14-09 23:45

Audione0

Strijdt der titanen

w00key schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 16:57:
[...]

Wat voor prijzen boden ze je aan? Of was dat "niet geïnteresseerd" en gelijk deur dicht? :D
In een split second dacht ik nog om de discussie aangaan, maar uiteindelijk vooral dat laatste :X .

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11:19
Gestart met het meten van KPI's om het effect van SAP en thuisbatterij inzichtelijk te maken bij een dynamisch energiecontract. De resultaten zijn hieronder weergegeven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FOT5cNpZp-nvarSyjlJkq5fUkzc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xo4dFL8jQ9Ib5jRDcf567qZG.png?f=fotoalbum_large

Zijn er nog andere handige KPI's om toe te voegen?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
John245 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 18:23:
Gestart met het meten van KPI's om het effect van SAP en thuisbatterij inzichtelijk te maken bij een dynamisch energiecontract. De resultaten zijn hieronder weergegeven:

[Afbeelding]

Zijn er nog andere handige KPI's om toe te voegen?
Mooi hoor. Je zou ook gewogen moeten kijken voor je verbruik en opwekking.

Als ik het goed begrijp heb je de thuisbatterij sinds oktober en dan is de teruglevering ook direct veel gunstiger. Maar je hebt kennelijk ook PV. En in de (nu nog rode) maanden met teruglevering zijn die volumes aan PV opwekking veel groter dan in okt-dec.

Als je een warmtepomp hebt, verbruik je juist in de winter heel veel meer. Dus met de volumes ernaast kun je ook de relevantie zien. Of reken het direct om naar kosten vs inkomsten voor iedere maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 12-09 19:58
Zouden die grote commerciële zonneparken ook moeten betalen voor terugleveren. Die verzieken het, met de grote vermogens, voor de kleine opwekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Bouwertje schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 21:26:
Zouden die grote commerciële zonneparken ook moeten betalen voor terugleveren. Die verzieken het, met de grote vermogens, voor de kleine opwekker.
Ja en daar zit geen belasting op. Dus als wij nog met 14 ct de belasting kunnen salderen betalen die zonneparken -1 ct.

Opvallend is bij Tibber dat er begin vorig jaar vaak een zonnepark met locatie bij stond waaruit de stoom wordt geleverd maar nu als bron algemeen staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Nee, Nederland kent geen producenten tarief, verbruiker betaald
Ook niet op een kleinverbruikers aansluiting een 3x80A kost ook geen €4304 zoals voor een verbruiker, zonder afname, enkel levering aan het net €99,28 (3x25A= €89.17)

Een accu alleen op een aansluiting is nu nog een verbruiker en daar komt een gereduceerd tarief voor zodat die afname betaald en levering aan het net niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bilgy_no1
Beetje onterechte Calimero-opmerking wat mij betreft. In 2022 was de opwekking van kleinschalige vs grootschalige (> 15 kWp vermogen) PV installaties ongeveer 43% vs 57%. In 2023 is er nog flink PV bijgeplaatst, waaronder heel veel bij particulieren.

Nog even afwachten op de Monitor Zon-PV van 2023, maar het zou mij niet verbazen dat het richting 50/50 gaat. In 2023 is er ook weer iets van 4 à 4,5 GWp bij geplaatst, zodat er nu ruim 23 GWp totaal opgesteld vermogen aan PV zou zijn.

Op heel zonnige dagen rondom juni is dat potentieel ruim meer vermogen dan wat Nederland in zijn totaliteit verbruikt, zeker in het weekend. Daarom krijg je dan betaald om je EV op te laden...

Je kunt overigens ook stellen dat de kleine producenten (huishoudens) het verzieken voor de huishoudens zonder PV die bij een leverancier met een vast contract zitten. Heel veel stroom leveren wanneer die relatief weinig waard is (want overschot) en dat 1 op 1 wegstrepen tegen schaarsere stroom afnemen wanneer de zon niet schijnt.

Eigenlijk zijn dynamische tarieven voor PV-aansluitingen dé oplossing om een prikkel te geven om zoveel mogelijk van die opgewekte stroom zelf te gebruiken.
Pagina: 1 ... 197 ... 298 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels