Dat je het niet hoeft af te dragen betekent nog niet dat het niet berekend moet worden. Bij zonnepaneel bezitters heb je ook gelijk een vrijstelling van administratie omdat het over kleine bedragen gaat. En je hoeft dus geen aangifte BTW te doen. Maar dat doet niets af aan het feit dat je leverancier wél BTW rekent over je opwek.
Overigens als je een kleine ondernemer bent met KOR dan moet je over alle facturen, of die nou debet zijn of credit, altijd BTW rekenen. KOR betekent geen vrijstelling van BTW-plicht namelijk. Je hoeft alleen geen aangifte te doen.
Aan het eind van het jaar moet die ondernemer namelijk een berekening doen van: in rekening gebrachte BTW op zijn verkoopfacturen en creditfacturen minus de betaalde BTW op kosten = hoogstwaarschijnlijk een plussaldo. Dat plussaldo moet een KOR ondernemer dan bij zijn winst optellen.
PS: ik heb jaren als assistant-accountant gewerkt en dus honderden aangiftes BTW gedaan ;-)
Kennelijk is deze regeling per 1-1-2020 verandert en heb ik die verandering niet opgemerkt, excuus @Willempie27 . Maar de energieleveranciers zullen er gewoon BTW over blijven berekenen, die weten niet de belsatingtechnische situatie van hun klanten.
In je linkje staat het ook duidelijk: "Wat u niet gebruikt, levert u terug aan uw energieleverancier. Voor de stroom die u teruglevert, krijgt u een vergoeding waarin btw zit begrepen" en dat geldt dus mijn inziens ook bij negatieve prijzen.
PS: voor de rest was ik het met je eens hoor, alleen de BTW staat nog ter discussie én ben ik benieuwd hoe de module nou in praktijk werkt. Immers iemand met overschot op jaarbasis heeft het voordeel van de teruggaaf energiebelasting niet over al zijn opwek.
Overigens als je een kleine ondernemer bent met KOR dan moet je over alle facturen, of die nou debet zijn of credit, altijd BTW rekenen. KOR betekent geen vrijstelling van BTW-plicht namelijk. Je hoeft alleen geen aangifte te doen.
Aan het eind van het jaar moet die ondernemer namelijk een berekening doen van: in rekening gebrachte BTW op zijn verkoopfacturen en creditfacturen minus de betaalde BTW op kosten = hoogstwaarschijnlijk een plussaldo. Dat plussaldo moet een KOR ondernemer dan bij zijn winst optellen.
PS: ik heb jaren als assistant-accountant gewerkt en dus honderden aangiftes BTW gedaan ;-)
Kennelijk is deze regeling per 1-1-2020 verandert en heb ik die verandering niet opgemerkt, excuus @Willempie27 . Maar de energieleveranciers zullen er gewoon BTW over blijven berekenen, die weten niet de belsatingtechnische situatie van hun klanten.
In je linkje staat het ook duidelijk: "Wat u niet gebruikt, levert u terug aan uw energieleverancier. Voor de stroom die u teruglevert, krijgt u een vergoeding waarin btw zit begrepen" en dat geldt dus mijn inziens ook bij negatieve prijzen.
PS: voor de rest was ik het met je eens hoor, alleen de BTW staat nog ter discussie én ben ik benieuwd hoe de module nou in praktijk werkt. Immers iemand met overschot op jaarbasis heeft het voordeel van de teruggaaf energiebelasting niet over al zijn opwek.
[ Voor 19% gewijzigd door Backpacker op 11-03-2024 19:52 ]
Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.
/f/image/SB8J6IulRTMhzdWK5UeWaTQA.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/3hRYApfR0oCZNHl8h64hKhLu.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/XdhvN56FZjf94ygaQAq1k5MD.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/dFsjTcDj2lQLCbpp9CzLAHWw.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/1k81xZGaH3jXAqk6ZmZTV4zN.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SmYH5SNgbNfPXHheXqFbSpxq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fWmbKkeXenRNx0neuts7rgxB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6UjsCE5Vkwlx0QZNSLb4MGKu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5Z0Y6UE6oINtqkUrMWxUfRcW.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/PZDNSXDSixPxZBJD97GpN3xR.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/IRmojiGH3MAIMtKEEXCi1vbc.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/eb5f37CHGJRef5EdGCCNvRmY.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/bJDGyEBCwwtchsvvxSmmRYmz.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/GFmuaXeWXr1JTkKDy4qAfcje.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/p2ALLvGbhspgc3DKDVJVAlER.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/u7RPnjxES40XYu3QcpVGMtmk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hduyaCnALix5oCS17r7CuKNM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VK8UMnUWEcrTdCRemXggtNXi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Qr5KViM9Et68yVxghsmnjK14.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/lDnd0LYqF1IcLiy3p5UNQEy9.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Pt56i1ZxUpKXLJjPPTGOTLwk.jpg?f=fotoalbum_large)