Negatieve prijsmodule omvormers en de salderingsregeling

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Beste tweakers,

Ik ben benieuwd naar jullie inzichten over hoe je de kosten moet invullen bij de nieuwe functionaliteit van omvormers (op dit moment biedt alleen SolarEdge het nog aan, maar ik denk dat er wel meer omvormers met die functie komen)

Voor de overige kosten werk ik in dit voorbeeld met de kosten van Tibber, maar iedere dynamische stroomprijs aanbieder heeft natuurlijk zijn eigen mark-up.

Allereerst wat screenhots zoals de module van Solar Edge er nu uit ziet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oqQ2tHdwIq6WcyUPOviRtRbhyQs=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/Axvqlq19a22Q6NGvBv3MXehF.png?f=fotoalbum_mediumAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BQO0Ga-FMEVWRnxiM0h9qaaf4Mc=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/6wLLXDUomvEtBTVnNITkbMoW.png?f=fotoalbum_mediumAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ouVw9ZIka_xE0BXIHUWaumwXVI0=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/kU8w1FEKMTbcV9dA0mnSCEoq.png?f=fotoalbum_medium
Energieleverancier dynamische prijzen
Je kan bij SolarEdge alleen voor Entso-E als aanbieder voor dynamische prijzen kiezen. Dat is niet erg want Entso-E laadt de marktprijzen in die ook door de verschillende aanbieders worden gebruikt.
Overige kosten
Bij de overige kosten komt het denkwerk en daar loop ik nu een beetje vast. Zodra er in dit topic enigszins consensus is op de manier van berekeningen zal ik de startpost daarmee bijwerken.

De inkoopkosten bij Tibber zijn op dit moment nu € 0,018 cent per kWh voor de onbalanskosten en garantie van oorsprong. Daar komt dan nog de BTW van 21% bij en de energiebelasting incl BTW. Ik bekijk dit voor mijn vader en die is per saldo een netto-gebruiker en verdient dus met productie zijn energiebelasting op verbruik terug.

Als vaste kosten zou ik dan moeten invullen: (0,018*1.21)-(0,10880*1.21) = -€ 0,131648. Omdat de kosten hier negatief zijn is het dus eigenlijk een inkomst!

Dus bij een negatieve uurprijs van -€ 0,10 (inclusief BTW) plus de bijkomende "kosten" van -0,131648 kom je alsnog uit op een positieve prijs van € 0,031648 en zal de omvormer niet uitgezet worden.

Oftewel pas bij een negatieve uurprijs van - € 0,131648 zal de omvormer uitgezet worden door de module.
Mijn veronderstellingen/overdenkingen:
1. Hoe gaat SolarEdge nou precies met de ingevulde kosten om. Worden die opgeteld of afgetrokken.
2. De BTW van 21% verhoogt aan de ene kant natuurlijk de negatieve uurprijs want ook die moet betaald worden, maar verhoogd ook de kosten. Immer zowel over de inkoopkosten van de leverancier als de energiebelasting wordt 21% BTW berekend. Aangezien je in de module of een vast bedrag per kWh kan invullen of een percentage, vraag ik me af of SolarEdge zelf rekening houdt met 21% over de negatieve uurprijs. Deze vraag staat uit bij SolarEdge.
3. De energiebelasting is een lastige in Nederland door de salderingsregeling. In principe betaal je geen energiebelasting over het produceren van een kWh. Maar zolang je geen overproductie hebt, verdien je door het produceren van een kWh wel de energiebelasting van een (van het net) verbruikte kWh terug. Dus zelfs met negatieve prijzen zou een kWh je nog wel geld op kunnen brengen.

En dan zou je zelfs nog een lastigere situatie hebben als je op het randje balanceert van netto gebruiker of nette leverancier. Immers als je omvormer door de negatieve prijzen wordt uitgezet produceer je minder en zou je dus daardoor netto gebruiker kunnen worden. En andersom kan natuurlijk ook.

Er zijn dus nog aardig wat dingen waar ik over twijfel en ik ben heel erg nieuwsgierig hoe jullie hierover denken en wat jullie hebben ingevuld.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Dit is de blog van SolarEdge over de nieuwe module, inclusief een instructie filmpje maar daarmee wordt helaas ook niet veel helderheid geschept over de overige kosten.

https://www.solaredge.com/nl/productiestop-functie

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13-06 10:54
De belasting op stroom is voor elke leverancier gelijk 0.10879 + BTW = €0,1312 VAST

Daar komt nog een opslag bij van de dynamische leverancier. Bij Tibber is dit €0.018 + BTW = €0,0218 Verschillend per leverancier

Bij elkaar aan extra kosten €0,153 en dat is dus het tarief van Tibber. Andere leveranciers hebben andere tarieven. Kijk op de factuur of in het forum dynamische tarieven in het start topic.

Op de kale stroomprijs hoeft geen BTW berekend te worden want die is dan al onder 0 dus geen BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Willempie27 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 21:09:
De belasting op stroom is voor elke leverancier gelijk 0.10879 + BTW = €0,1312 VAST

Daar komt nog een opslag bij van de dynamische leverancier. Bij Tibber is dit €0.018 + BTW = €0,0218 Verschillend per leverancier

Bij elkaar aan extra kosten €0,153 en dat is dus het tarief van Tibber. Andere leveranciers hebben andere tarieven. Kijk op de factuur of in het forum dynamische tarieven in het start topic.

Op de kale stroomprijs hoeft geen BTW berekend te worden want die is dan al onder 0 dus geen BTW.
Het eerste gedeelte volg ik wel. Al ben ik nog steeds benieuwd hoe de module omgaat met de energiebelasting die je terugverdient door de productie.

Maar je laatste opmerking kan ik niet volgen. Ook bij negatieve prijzen moet er gewoon BTW gerekend worden. Denk maar aan een creditfactuur van een bedrijf, daar wordt (en moet) ook gewoon BTW over vergoedt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Backpacker schreef op maandag 22 januari 2024 @ 16:15:
[...]

Het eerste gedeelte volg ik wel. Al ben ik nog steeds benieuwd hoe de module omgaat met de energiebelasting die je terugverdient door de productie.

Maar je laatste opmerking kan ik niet volgen. Ook bij negatieve prijzen moet er gewoon BTW gerekend worden. Denk maar aan een creditfactuur van een bedrijf, daar wordt (en moet) ook gewoon BTW over vergoedt worden.
De module gaat er zo mee om. Er zit 15ct belasting op die gesaldeerd kan worden dus pas bij -15ct schakelt die af. Alles wat er boven zit kan je salderen en dus " Verdienden".

Je spreekt over een creditfactuur maar daar is hier geen sprake van. Een particulier kan geen BTW ontvangen bij teruglevering. Bij een credit factuur heb je onterecht BTW betaald de je terug krijgt. Dat is wat anders als dat jij iets gaat leveren aan een bedrijf. Voor een particulier is dat zonder BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Willempie27 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 18:23:
[...]

De module gaat er zo mee om. Er zit 15ct belasting op die gesaldeerd kan worden dus pas bij -15ct schakelt die af. Alles wat er boven zit kan je salderen en dus " Verdienden".

Je spreekt over een creditfactuur maar daar is hier geen sprake van. Een particulier kan geen BTW ontvangen bij teruglevering. Bij een credit factuur heb je onterecht BTW betaald de je terug krijgt. Dat is wat anders als dat jij iets gaat leveren aan een bedrijf. Voor een particulier is dat zonder BTW.
Met zonnepanelen ben je altijd nog BTW-plichtig over je productie maar door de KOR hoef je die administratie/aangiftes allemaal niet te doen. Dus ook over negatieve uurprijzen moet net als over positieve uurprijzen gewoon BTW berekent worden. Ik kan ook geen bron vinden die jouw beredenering ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Je geeft zelf het antwoord al. Door de KOR hoeft je geen BTW af te dragen maar kan je het ook niet terugvragen. Zou je het wel krijgen als ondernemer dan moet je de BTW afdragen. In 2023 is de BTW naar 0% gegaan voor zonnepanelen maar dat veranderd niets aan de situatie.

Bron opslag leverancier, kijk op de site van de leverancier, je factuur of op Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. start topic staat een overzicht.

Bron energiebelasting
https://www.belastingdien...c97%2Dbc7a%2D802790bd1110

Bron BTW
https://www.belastingdien...igenaren_van_zonnepanelen

[ Voor 5% gewijzigd door Willempie27 op 22-01-2024 22:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Dat je het niet hoeft af te dragen betekent nog niet dat het niet berekend moet worden. Bij zonnepaneel bezitters heb je ook gelijk een vrijstelling van administratie omdat het over kleine bedragen gaat. En je hoeft dus geen aangifte BTW te doen. Maar dat doet niets af aan het feit dat je leverancier wél BTW rekent over je opwek.

Overigens als je een kleine ondernemer bent met KOR dan moet je over alle facturen, of die nou debet zijn of credit, altijd BTW rekenen. KOR betekent geen vrijstelling van BTW-plicht namelijk. Je hoeft alleen geen aangifte te doen.

Aan het eind van het jaar moet die ondernemer namelijk een berekening doen van: in rekening gebrachte BTW op zijn verkoopfacturen en creditfacturen minus de betaalde BTW op kosten = hoogstwaarschijnlijk een plussaldo. Dat plussaldo moet een KOR ondernemer dan bij zijn winst optellen.

PS: ik heb jaren als assistant-accountant gewerkt en dus honderden aangiftes BTW gedaan ;-)

Kennelijk is deze regeling per 1-1-2020 verandert en heb ik die verandering niet opgemerkt, excuus @Willempie27 . Maar de energieleveranciers zullen er gewoon BTW over blijven berekenen, die weten niet de belsatingtechnische situatie van hun klanten.

In je linkje staat het ook duidelijk: "Wat u niet gebruikt, levert u terug aan uw energieleverancier. Voor de stroom die u teruglevert, krijgt u een vergoeding waarin btw zit begrepen" en dat geldt dus mijn inziens ook bij negatieve prijzen.

PS: voor de rest was ik het met je eens hoor, alleen de BTW staat nog ter discussie én ben ik benieuwd hoe de module nou in praktijk werkt. Immers iemand met overschot op jaarbasis heeft het voordeel van de teruggaaf energiebelasting niet over al zijn opwek.

[ Voor 19% gewijzigd door Backpacker op 11-03-2024 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remc1979
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-06 07:59
Weet iemand nu (100%) zeker wat er moet worden ingevuld als je bij TIBBER een contract hebt.

De perioden met veel zon komen eraan, dus prijzen duiken naar beneden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinvB
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 25-03-2024
Ik ben ook heel benieuwd wat er nu precies ingevuld kan worden bij de solaredge app als je een contract hebt bij Tibber. Blijkbaar is dit een lastige berekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warsame
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-06 13:26
Het zou echt super handig zijn als iemand het antwoord hiervoor weet. Ik heb maar voor nu bij de aanvullende kosten 15cent ingevuld. Is een gokje. Ik heb Tibber

[ Voor 4% gewijzigd door warsame op 08-03-2024 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remc1979
Helemaal niemand die ons kan helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remc1979
Onderstaand bericht heb ik vandaag van TIBBER ontvangen:

Hoi,

Excuus voor de trage reactie, het is vorige week wat drukker geweest dan normaal.

Als je op jaarbasis meer verbruik hebt dan teruglevering dan moet je daar € 0,153428 invullen = energiebelasting + inkoopkosten en de btw over beide componenten (verandert dus iets per 1-4 omdat dan de inkoopkosten iets naar beneden gaan)

Als je op jaarbasis een (groot) overschot hebt dan moet je daar €0,02178 invullen (per 1-4 dus ook iets minder)

Als je maar een klein overschot hebt is het natuurlijk tricky, want dan kan je door het uitzetten van de omvormer dat overschot kwijtraken.

Mocht je verder nog vragen hebben, dan verneem ik het graag. Anders wens ik je een fijne dag! ✨
Met vriendelijke groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lhogerhuis
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 31-05 08:38
Hallo, vindt het 2e bedrag een moeilijke keuze.
Ik lever meer dat ik nu opneem. Kan veranderen als ik volledig elektrische zou rijden.
Persoonlijk zou ik de instelling op 0,15 laten staan. Wat je maandelijks uitgekeerd wordt zet ik op een rekening en aan het eind van het jaar wordt het teveel uitbetaalde energiebelasting weer teruggestort. Of zie ik dit verkeerd.

Met vriendelijke groet
Erik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbnw
  • Laatst online: 08:02
lhogerhuis schreef op maandag 11 maart 2024 @ 19:05:
Hallo, vindt het 2e bedrag een moeilijke keuze.
Ik lever meer dat ik nu opneem. Kan veranderen als ik volledig elektrische zou rijden.
Persoonlijk zou ik de instelling op 0,15 laten staan. Wat je maandelijks uitgekeerd wordt zet ik op een rekening en aan het eind van het jaar wordt het teveel uitbetaalde energiebelasting weer teruggestort. Of zie ik dit verkeerd.

Met vriendelijke groet
Erik
Als je zelfs na het uitzetten bij negatieve prijzen nog een overschot behoudt, lees dat je behoorlijk meer teruglevert dan afneemt, dan wil je eigenlijk dat 2e bedrag nemen, dan schakelt de omvormer uit bij negatieve prijzen excl. belasting en inkoop vergoedingen.

Dat heeft te maken met het feit dat al je gebruikte energie gesaldeerd wordt, maar alles daarboven wat je teruglevert gaat alleen nog maar om die kale stroomprijs. Het komt dus regelmatig voor dat je omvormer uitschiet, namelijk als de prijs onder de 16 cent duikt. Op een dag als gisteren en vandaag is dat 2 uur op een dag.

Houdt dus wel in de gaten of je je omvormer niet zo vaak uitzet, dat je je overschot kwijt raakt. Ik heb zelf een overschot van 4000kwh op jaarbasis, dus dat komt wel goed.

Nu verlies je dus best wat stroom door de omvormer uit te schakelen, maar aan de andere kant kun je er ook gebruik van maken, door je EV te laden bij een prijs van onder de 16 cent, want dan verdien je erop per kwh, omdat na het salderen van de belasting en inkoopvergoeding de prijs negatief is.

Dit is hoe ik de situatie analyseer, ik hoor graag jullie mening en ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lhogerhuis
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 31-05 08:38
Ik heb de optie nu uitgeschakeld. De omvormers gingen dus uit bij ca. 15 cent kWh. Terwijl de wasmachine volop stond te draaien.
Moesten de omvormers niet uitschakelen bij -15 cent kWh. Lijkt mij logischer.

Ps. Ik had de waarde op 0,148 ingesteld zoals Tibber dit vermelde. Een negatief getal kan je er niet inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-05 13:43

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Gisteren is bij mij ook de omvormer uitgeschakeld. Volgens mij niet geheel correct maar het vreemde hiervan is dat deze niet meer is gaan leveren tot aan nu toe.

Heb negatieve tarief optimalisatie al weer uitgezet. Op de omvormer staan alle panelen op ok.

Iemand enig idee? Of is er iets stuk?

Be fast .... Be furious....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasperr
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:08
Bij mij is de omvormer gisteren en vandaag ook uitgeschakeld. Ongeacht de aanvullende kosten die ik heb ingevoerd. Heb zowel €0,00 als 0,15 geprobeerd. Omvormer schakelde uit tijdens de uren dat de kale stroomprijs €0,00 of kleiner was.

Lijkt er op dat de aanvullende kosten genegeerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandervisser81
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22-09-2024
Op 8 April van 13-14 was er een prijs van 8 cent (incl. btw + belasting + toeslagen). Op die dag is de omvormer niet uitgeschakeld (stond ook ingesteld op €0,15 extra kosten). Dus wellicht iets van een softwarefout bij SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klompendans
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 23:49
Op 21 april is bij mij de omvormer ook uitgegaan zolang de kale stroomprijs negatief was, ondanks de ingevulde aanvullende kosten. Eigenlijk wil je bij per saldo verbruik op jaarbasis willen doorleveren tot een prijs van circa negatief 13 cent, zoals berekend in de startpost, dus heb ik die optie in solar edge maar weer uitgezet.

Morgen is zo’n beetje de hele dag sprake van een negatieve kale stroomprijs en tussen 13:00 en 15:00 zelfs dusdanig dat je de bijkomende kosten niet goedmaakt, dus volop gelegenheid eens te experimenteren of solaredge het nu wel goed doet of überhaupt iets doet met die bijkomende kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkick_nl
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-06 06:34
zelfde probleem hier, de app doet niets met aanvullende kosten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jinglewood
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Maw je hebt niets aan deze functie of hebben jullie al een omweg bedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PETER_DB
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 04-06 08:25
Bij mij werkt het ook niet. Omvormer ging om 11:00 al uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knny
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-06 09:52
En nu zet ik omvormer weer uit en aan en hij blijft aan haha.

Solar Edge 2,96 Wp 8x 370 ZZO (6x 45° en 2x plat dak 15°)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tacitus8bit
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 24-03 10:06
Fijn dat jullie hier over schrijven! Op 13 en 14 april werkte de functie (met 0 cent aanvullende kosten) als proeft, daarna heb ik de functie tot vandaag uitgezet. Met het vooruitzicht op een zonnige dag heb ik de functie aangezet (0 cent) maar de teruglevering werd NIET gestopt, nog even geprobeerd met 15 cent aanvullende kosten maar dat maakt natuurlijk niks uit.

Na enkele keren de optie 'instellingen verwijderen' onderaan het scherm 'elektriciteitstarief te hebben gedrukt en 0 cent laten staan is het systeem uiteindelijk afgeschakeld (14:00). Ben benieuwd wanneer het systeem weer inschakelt, ik ga deze instelling de komende dagen erin houden en later toch nog eens met 15 cent proberen. Erg duidelijk is het nog niet en lijkt wat buggy nog. Maar het irriteert dan toch als het niet lijkt te werken en er dergelijke hoge kosten voor niet gebruiken van je opgewekte stroom gelden. Gelukkig kon ik met de vorige week geïnstalleerde Wifi afstandsbediening de zolder even afkoelen voor vanavond, dat scheelt weer wat in de terugleverkosten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkick_nl
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-06 06:34
Vandaag contact met Solar Edge, zeggen het niet te kennen...
Ik laat de omvormer wel aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fr3sc0
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 26-05 14:34
Bij mij is voortijdig de omvormer gestopt en te laat weer gestart of beter gezegd niet gestart.

[ Voor 43% gewijzigd door fr3sc0 op 01-05-2024 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PETER_DB
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 04-06 08:25
Mijn omvormer werkt nu helemaal niet meer. Knipperend groen lampje. Support geeft aan dat de optimizers geen contact maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strela3133
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23-11-2024
PETER_DB schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:52:
Mijn omvormer werkt nu helemaal niet meer. Knipperend groen lampje. Support geeft aan dat de optimizers geen contact maken.
Dat had ik vanmiddag ook. Blauwe led constant, groene led knipperen. Waarschijnlijk was het net overbelast en schakelen de panelen zelf af (of in mijn geval niet meer in, na het uitzetten ivm negatieve prijzen). Echter zijn ze nu vanzelf weer ingeschakeld. Even afwachten dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fr3sc0
Strela3133 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 17:29:
[...]

Dat had ik vanmiddag ook. Blauwe led constant, groene led knipperen. Waarschijnlijk was het net overbelast en schakelen de panelen zelf af (of in mijn geval niet meer in, na het uitzetten ivm negatieve prijzen). Echter zijn ze nu vanzelf weer ingeschakeld. Even afwachten dus.
Ah dat zou het niet opnieuw inschakelen kunnen verklaren. Maar eigenlijk is direct na handmatig de omvormer resetten alles weer gaan draaien. Zou verwachten een software fout maar goed we gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfbilly
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15-03 10:03
Ingesteld op 0.153 aanvullende kosten.
11.10 uitgegaan. Was niet de bedoeling want op dat moment 0.03 cent bij Tibber
12.00 aanvullende kosten op 0.125 gezet en de omvormer sprong om 12.10 weer aan. weliswaar langzaam vermogen weer opbouwen.
12.30 omvormer weer op vol vermogen leveren
12.45 aanvullende kosten weer op 0.153 gezet.
14.45 omvormer uit. tibber 9 cent p kWh
17.00 omvormer weer aan.

het lijkt er idd op de aanvullende kosten niet meegenomen worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fr3sc0
hfbilly schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 18:02:
Ingesteld op 0.153 aanvullende kosten.
11.10 uitgegaan. Was niet de bedoeling want op dat moment 0.03 cent bij Tibber
12.00 aanvullende kosten op 0.125 gezet en de omvormer sprong om 12.10 weer aan. weliswaar langzaam vermogen weer opbouwen.
12.30 omvormer weer op vol vermogen leveren
12.45 aanvullende kosten weer op 0.153 gezet.
14.45 omvormer uit. tibber 9 cent p kWh
17.00 omvormer weer aan.

het lijkt er idd op de aanvullende kosten niet meegenomen worden
Dit komt overeen met mijn bevindingen vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hijdaar95
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 13-06 15:43
Hier ook. De omvormer reageerde niet op het ingevulde "aanvullende kosten" getal. Heb de functie zelf weer uitgezet, toen begon de productie weer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fr3sc0
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xUB3dgMyDoLocZWNlJrbjWZnOBY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SB8J6IulRTMhzdWK5UeWaTQA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasperr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fr3sc0
Zojuist een update gehad van de SolarEdge app op iOS. Weergave is anders wat doet hopen dat het probleem gefixt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jzoin2
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-06 18:13
Sorry mijn vraag gesteld in de solaredge post
Ben trouwens benieuwd werkt dit met solaredge ook als je geen actieve connectie heb met de monitoring.

[ Voor 183% gewijzigd door jzoin2 op 06-05-2024 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacitus8bit
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 24-03 10:06
Morgen proef op de som!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0HL22a7YrsYnldvP1Qh_5qjdG-Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3hRYApfR0oCZNHl8h64hKhLu.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fr3sc0
Heb in de app de instellingen nu zo staan voor Tibber. Ben beniewd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ukd6D_8bV5wd-XW0oyxR4pro6E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XdhvN56FZjf94ygaQAq1k5MD.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderkwantes
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 02-09-2024
Hier ook de aanpassing gedaan met laatste update van IOS app, geen succes, had verwacht dat installatie 12:00u vandaag (12-5-2024) op standby ging. Ik heb ook 2 Sessy accu’s, kunnen die dit proces nog in de weg zitten? leek me eigenlijk niet logisch. Is er een handmatige (veilige) manier op de solaredge omvormer uit te zetten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yxKz6LhByA3UJwym16RhJBBWvWU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dFsjTcDj2lQLCbpp9CzLAHWw.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sXUkPt75dPL93tBbh4BBPGb9XMc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1k81xZGaH3jXAqk6ZmZTV4zN.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 13:02
Hij ging bij mij om 12:02 uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:50
Niek_ schreef op zondag 12 mei 2024 @ 12:30:
Hij ging bij mij om 12:02 uit.
HIer ook een SolarEdge, ging ook iets na 12.00 uit, volgens de SolarEdge integratie om 12.05, volgens mijn slimme meter om 12.04.

[ Voor 17% gewijzigd door StevenK op 12-05-2024 12:36 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fr3sc0
Volgens mij alles goed gegaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8hFfWnwfZz49Wjr2S5e_oYRrQJA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SmYH5SNgbNfPXHheXqFbSpxq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0rifuisPOfiSyY-VLX_t40XAa_Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fWmbKkeXenRNx0neuts7rgxB.jpg?f=fotoalbum_large
Hier net zo. Jammer dat het nog niet lukt om dit via Home Assistant te regelen en we daarom nu blij zijn dat die black box oplossing doet wat we verwachten.

[ Voor 15% gewijzigd door StevenK op 12-05-2024 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
er is toch een ha modbus integratie? zou daarmee toch ook moeten lukken?

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fr3sc0
xoror schreef op zondag 12 mei 2024 @ 17:41:
Ik heb welgeteld 1 seconde onderzoek gedaan en het lijkt mij mogelijk op basis van wat ik lees. Wel via modbus uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattiasvdm
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-06 06:08
Ik had verwacht dat die van mij vandaag zou uitschakelen maar dat gebeurde niet. Ik twijfel alleen of mijn omvormer geschikt is. Op de site van solaredge lees ik:
Deze functie werkt met alle residentiële SolarEdge Home Wave en Home Hub omvormers.
Ik heb een SE3000H. Maar dan het model met scherm. Weet iemand of deze geschikt is?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LwWX9zqBH7AAuCeoOFeZj4UVV4c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Xarh25X3YUzX1njf5WLinleh.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
xoror schreef op zondag 12 mei 2024 @ 17:41:
In De docu daarvan staat dat je een parameter moet aanpassen, maar die parameter ontbreekt in de webinterface van de SolarEdge. Daardoor is de power limit via modbus Read only.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fr3sc0
StevenK schreef op zondag 12 mei 2024 @ 18:32:
[...]

In De docu daarvan staat dat je een parameter moet aanpassen, maar die parameter ontbreekt in de webinterface van de SolarEdge. Daardoor is de power limit via modbus Read only.
Hier lees ik er meer over: https://github.com/binsentsu/home-assistant-solaredge-modbus

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StevenK
Precies, die docu bedoel ik, maar deze setting heb ik niet in de web interface.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tbmS0Zq1KWxh4rj88hl8qqKTOY0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6UjsCE5Vkwlx0QZNSLb4MGKu.jpg?f=fotoalbum_large

De betreffende parameter kan ik wel lezen in HA:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eHkrOgJ1YNhDBvAV-j9-8hfw7B4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Z0Y6UE6oINtqkUrMWxUfRcW.jpg?f=fotoalbum_large
Waar je dus mooi ziet dat hij naar 0% is gegaan tijdens de negatieve tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redwood
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03-05 11:37

Redwood

The Truth Is In Here

Ik kom er toch niet helemaal uit wat nou exact in te vullen.

Ik heb dus i.c.m. Tibber alles op Dynamisc hgezet, aanvullende vergoeding op € 0,128 en BTW op 21%.
Er staat dan onder te controleren of de prijs overeenkomt, echter staat daar dan € 0,379 terwijl het nu € 0,15 is.

De omvormer gaat overigens wel uit, maar volgens mij gaat dat niet goed. Hij zou toch bij een bruto prijs van dan -€ 0.128 uit moeten gaan? Daarboven verdien je nog steeds. Bij mij gaat hij bij € +0,15 al uit.

Walk without Rythm, and you won't attract the worm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toinie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12-06 12:08
Hi,

solaredge lijkt niet echt te reageren en zelf kom ik er niet uit. Ik heb een oudere 2200H met 8 panelen en optimizers. 2500W totale opbrengst en heb sinds afgelopen week de functie van solaredge voor het soft uitschakelen van de panelen bij negatief tarief ingeschakeld.

12-05 was de laatste keer negatief tarief en 12.00 schakelde het systeem netjes uit. Echter hierna krijg ik geen productie meer op gang, ook niet als ik de settings uitzet in de app. Heeft iemand enig idee wat de app IN de inverter triggered, en wat ik vanuit daar weer aan moet/kan zetten? De set app werkt niet op dit model omvormer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V51PDwU3rgRNBChDdqF2ZwILZMc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PZDNSXDSixPxZBJD97GpN3xR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PV specialist
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 14-05 12:25
Hi,

Was ook op zoek naar wat je nu precies in moet vullen in de SE app met een dynamisch Tibber contract.

Na 1 april : Energiebelasting 0,1088 + inkoopkosten 0,0212 + btw 0,0273 = 0,1573
Dit vandaag ingesteld na eerst alle eerdere waarden in de app te hebben verwijderd.
In de Tibber app zie ik nu op verschillende uren netto -0,02 en - 0,01, en de omvormer blijft produceren met de negatieve tarief optimalisatie AAN.

Ik verwacht nu dat de omvormer UIT gaat als de netto prijs iets minder dan -0,15 gaat bedragen.

( SolarEdge app versie 2.24.0.22.40011 ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hijdaar95
PV specialist schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 16:20:
Hi,

Was ook op zoek naar wat je nu precies in moet vullen in de SE app met een dynamisch Tibber contract.

Na 1 april : Energiebelasting 0,1088 + inkoopkosten 0,0212 + btw 0,0273 = 0,1573
Dit vandaag ingesteld na eerst alle eerdere waarden in de app te hebben verwijderd.
In de Tibber app zie ik nu op verschillende uren netto -0,02 en - 0,01, en de omvormer blijft produceren met de negatieve tarief optimalisatie AAN.

Ik verwacht nu dat de omvormer UIT gaat als de netto prijs iets minder dan -0,15 gaat bedragen.

( SolarEdge app versie 2.24.0.22.40011 ).
Een maand geleden ongeveer was de prijs negatief genoeg. Toen schakelde mijn omvormer uit, zoals jij het verwacht.

-edit-
Typo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard28
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 10-06 22:49
De kale prijzen zijn weer negatief maar incl. de belasting niet.
Volgens mij is elektriciteitstarief menu gewijzigd tov wat jullie hierboven hebben beschreven (2024).

Er zijn nu ook aparte instellingen voor export.
Ik begrijp niet wat ik nu moet invullen bij de export tarieven van Solaredge.
Het lijkt erop dat solaredge de additionele kosten juist van het exporttarief aftrekt ipv er bij optelt (zie screenshot). Maar als ik geen additionele kosten invul gaat ie bij een kale prijs in de min al uit (zo lijkt het).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_pJYqo6M6zULCLTFzGoYo13Xg-k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IRmojiGH3MAIMtKEEXCi1vbc.png?f=fotoalbum_large

Met de additionele kosten ingevuld bij de export tarieven zou die dus die kosten juist van de prijs aftrekken ipv optellen en zou ik de hele dag geen zonneopbrengst hebben terwijl ik toch nog de additionele kosten terug zou krijgen voor export.

Onderstaande met additionele kosten ingevoerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NeMUHj4wEo7JuP1RN6-i0QS-9xk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eb5f37CHGJRef5EdGCCNvRmY.png?f=fotoalbum_large

Onderstaande zonder additionele kosten ingevoerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X-wvS-NDzH6zmPvPe9HivMR_3lo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bJDGyEBCwwtchsvvxSmmRYmz.png?f=fotoalbum_large

De werkelijke prijzen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TDZFddl87Ykh0xS_E2fP4zd-6I0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GFmuaXeWXr1JTkKDy4qAfcje.png?f=fotoalbum_large

Ik heb de tariefoptimalisatie maar weer uitgezet want Solaredge stopte met productie.

[ Voor 57% gewijzigd door Richard28 op 02-03-2025 13:21 ]

12kWp SolarEdge | T Model 3 LFP | Home Assistant | Victron 3MP5000 15kWh LFP | Rijssen | Twente | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Hm.. Ik heb dit ook ooit ingesteld (en kennelijk gaat het in ieder geval niet verkeerd want hij is vandaag niet gestopt met produceren) en ik zie nu dat de hele optie om tarieven in te stellen weg is in de app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard28
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 10-06 22:49
Bij mij staat het nog steeds onder instellingen (apple) versie 2.34 (4)

[ Voor 11% gewijzigd door Richard28 op 02-03-2025 21:39 ]

12kWp SolarEdge | T Model 3 LFP | Home Assistant | Victron 3MP5000 15kWh LFP | Rijssen | Twente | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdeirkauf
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 07:16
StevenK schreef op zondag 2 maart 2025 @ 20:47:
Hm.. Ik heb dit ook ooit ingesteld (en kennelijk gaat het in ieder geval niet verkeerd want hij is vandaag niet gestopt met produceren) en ik zie nu dat de hele optie om tarieven in te stellen weg is in de app?
Bij staat het ook steeds in de app (Android v2.35) onder instellingen - electriciteitstarief.

Ik heb zojuist mijn instellingen aangepast aangezien ik dit voorjaar geswitched ben naar Tibber. Ik ben erg benieuwd of en hoe dit ondertussen werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
jdeirkauf schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 15:07:
[...]

Bij staat het ook steeds in de app (Android v2.35) onder instellingen - electriciteitstarief.

Ik heb zojuist mijn instellingen aangepast aangezien ik dit voorjaar geswitched ben naar Tibber. Ik ben erg benieuwd of en hoe dit ondertussen werkt.
En bij mij is het weer terug in de app.. Vreemd verhaal. Of het werkt gaan we wel zien, maar dan moet eerst het tarief onder 0 duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperr
Ik heb versie 2.35.0 op Android. Het staat onder instellingen > elektriciteitstarief. Tegenwoordig is er onderscheid tussen import en export tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperr
StevenK schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 19:56:
[...]

En bij mij is het weer terug in de app.. Vreemd verhaal. Of het werkt gaan we wel zien, maar dan moet eerst het tarief onder 0 duiken.
Let op dat het ver genoeg onder 0 moet duiken. Vergeet de energiebelasting, inkoopkosten en overige extra kosten niet. Welke overigens ook in de SolarEdge app in te voeren zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01:06
Wat hebben jullie nou bij de export tarieven staan? ik heb nu mijn import tarieven (tibber) op 0,122 + 21% staan, en de export op 0. en dan matchen de dagtarieven enigsinds,

echter: ivm met salderen verwacht ik op export eigenlijk een negatief export tarief van 0,122 + 21%, want als ik het export tarief match aan het import tatief geeft die grafiek aan dat de export tarieven vandaag ook al negatief zijn...

terwijl ik (net als julie) pas wil afschakelen bij -0,15

android since G1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squixx
goed: lijkt er op dat de boel iig netjes afschaalt onder 0 als je geen additionele kosten opgeeft, en niet afschakelt als je deze wel mee geeft.. eens kijken wat t doet als je t vinkje voor beide gelijk zet.

Die grafiek maakt t iig niet duidelijker, want die geeft gewoon aan dat de additionele kosten nog eens van je teruglever prijs afgaat..

Dus of de grafiek klopt niet, of t werkt niet.

android since G1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13-06 16:20
Ik heb een Solaredge 3 fasen se9K omvormer. Gister was het dynamische tarief een paar uur -3.3 cent (van 12:00 - 15:00). Als test heb ik de negatieve tariefoptimalisatie aangezet. De aanvullende kosten voor export gelijk aan de import 0.0248 euro (0,02 ex btw). Om 12:00 schakelde de omvormer uit en om 15:00 kwam ie weer op.

Gasloze vrijstaande woning, Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jiskkoopmans
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 05-04 10:24
Hi,

Sinds gisteren heb ik een dynamisch contract (bij ANWB-energie …… maar ik heb inmiddels begrepen dat er betere/goedkopere zijn).
Ik zit nu ook even te worstelen met het tarief-invoerprobleem voor import en export (SolarEdge-app).
Bij SolarEdge heb ik begrepen dat bij import 12,3 (energiebelasting) + opslagkosten moet worden ingevuld en BTW op 21%.
Moet ditzelfde ook worden ingevuld bij export? Of moet daar alleen 12,3 (alleen die energiebelasting, dus zonder opslagkosten)?

Een tweede kwestie is:
Stel de zonnepanelen zijn uitgeschakeld door die negatieve tariefsoptimalisatie en op een gegeven moment schakelt (via HomeWizard) het opladen van de PHEV - auto in. Gaat dan meteen het systeem van de zonnepanelen weer aan? Ik kan me voorstellen dat dit onafhankelijk werkt van elkaar, dus gewoon zonnepanelen uit o.b.v. instel van de negatieve tariefsoptimalisatie en gelijktijdig gratis of geld verdienend de PHEV-auto opladen gedurende die uren.

[ Voor 13% gewijzigd door jiskkoopmans op 02-04-2025 15:30 ]

KM04

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koenvds1
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-06 13:58
Dit is mij ook niet helemaal duidelijk.

Als ik bij import 0.122 aanvullende kosten + btw invul dan komen de import prijzen die SE rekent perfect overeen met de prijzen van de tibber app.

Echter als ik hetzelfde toepas bij export dan komen er heel andere prijzen uit bij SE.

Op jaarbasis verbruik ik meer dan ik opwek.
Dus als ik het goed begrijp krijg ik voor teruglevering de beursprijs plus de inkoopvergoeding, energiebelasting en btw terug.

Dus ik zou denken dat ik ook hier 0.122 + 21% moet invullen maar dan schieten de prijzen de andere kant op (naar beneden, dus minder vergoeding).
Als ik -0.122 invul gaat het de goede kant op maar ik kan de btw niet negatief invullen.

Wat moet ik bij SE invullen als het gaat om export kosten?

Ik heb ook een SE thuisbatterij dus is wel fijn als de export OK staat.

[ Voor 27% gewijzigd door koenvds1 op 07-04-2025 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wotse
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 23-05 19:18
Squixx schreef op maandag 31 maart 2025 @ 13:33:
[...]

goed: lijkt er op dat de boel iig netjes afschaalt onder 0 als je geen additionele kosten opgeeft, en niet afschakelt als je deze wel mee geeft.. eens kijken wat t doet als je t vinkje voor beide gelijk zet.

Die grafiek maakt t iig niet duidelijker, want die geeft gewoon aan dat de additionele kosten nog eens van je teruglever prijs afgaat..

Dus of de grafiek klopt niet, of t werkt niet.
grafiek export klopt idd niet. Uitschakelen werkt echter wel correct, ook met extra kosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Squixx
Wotse schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 19:01:
[...]

grafiek export klopt idd niet. Uitschakelen werkt echter wel correct, ook met extra kosten.
Ah mooi, heel duidelijk is t alleen niet.

Dus ben overgestapt naar modbus.

Als je dit ook doet: wees wel bewust dat als je wil overstappen naar modbus ( om ook het vermogen te kunnen regelen) je wat settings moet resetten omdat de app ergens wat hidden settings zet

android since G1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartFS
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 08:01
koenvds1 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 22:56:
[...]

Als ik bij import 0.122 aanvullende kosten + btw invul dan komen de import prijzen die SE rekent perfect overeen met de prijzen van de tibber app.

Echter als ik hetzelfde toepas bij export dan komen er heel andere prijzen uit bij SE.

Op jaarbasis verbruik ik meer dan ik opwek.
Dus als ik het goed begrijp krijg ik voor teruglevering de beursprijs plus de inkoopvergoeding, energiebelasting en btw terug.

Dus ik zou denken dat ik ook hier 0.122 + 21% moet invullen maar dan schieten de prijzen de andere kant op (naar beneden, dus minder vergoeding).
Als ik -0.122 invul gaat het de goede kant op maar ik kan de btw niet negatief invullen.

Wat moet ik bij SE invullen als het gaat om export kosten?

Ik heb ook een SE thuisbatterij dus is wel fijn als de export OK staat.
Ik heb dezelfde vraag: met saldering krijg je ook btw en energiebelasting terug maar ik zie geen manier om dan in te kunnen vullen!
Of is iemand dat wel gelukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartFS
kleine aanvulling:

met copy-paste kan je in de solaredge app bij énergietarief export, negatieve aanvullende kosten invullen.
hiermee kan je de energiebelasting 'goed' krijgen bij teruglevering, en dus oo kde afschakeling bij negatieve prijzen.
Alleen de BTW krijg je nog steeds niet goed want die haalt hij ervan af in plaats van erbij op te tellen, en die kan je niet negatief invullen.

Kortom, voor NL met saldering is de invoer niet toereikend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportmind
BartFS schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 18:09:
kleine aanvulling:

met copy-paste kan je in de solaredge app bij énergietarief export, negatieve aanvullende kosten invullen.
hiermee kan je de energiebelasting 'goed' krijgen bij teruglevering, en dus oo kde afschakeling bij negatieve prijzen.
Alleen de BTW krijg je nog steeds niet goed want die haalt hij ervan af in plaats van erbij op te tellen, en die kan je niet negatief invullen.

Toch vraag ik me af: het zijn toch export kosten dus dan zou er normaliter geen negatief getal hoeven te staan lijkt me?

Gasloze vrijstaande woning, Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportmind
koenvds1 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 22:56:
[...]

Een vraag; waar zie je die getallen voor export in de Solaredge app? Bij import staat bij mij een rekenvoorbeeld wat je gaat betalen (voorbeeld is met €0,185). Als ik dezelfde tarieven hanteer voor export (vinkje aan) zie ik geen rekenvoorbeeld bij de export staan. Ik ging er vanuit dat het kosten zijn en dat die dus worden verrekend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koenvds1
Sportmind schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 20:57:
[...]

Een vraag; waar zie je die getallen voor export in de Solaredge app? Bij import staat bij mij een rekenvoorbeeld wat je gaat betalen (voorbeeld is met €0,185). Als ik dezelfde tarieven hanteer voor export (vinkje aan) zie ik geen rekenvoorbeeld bij de export staan. Ik ging er vanuit dat het kosten zijn en dat die dus worden verrekend.
Als je het vinkje niet aanvinkt, en zelf hetzelfde invult als bij import dan zie je dat SE een rekenmodel hanteert dat uitgaat van kosten, dit terwijl het bij saldering geen kosten zijn.

Ook zijn te tarieven te controleren bij weergaven dagtarieven, bij export geeft SE hier de voor saldering foute tarieven. Deze tarieven veranderen niet als je het vinkje aanvinkt dat de waardes gelijk zijn als bij import.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenvds1
BartFS schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 16:47:
[...]

Ik heb dezelfde vraag: met saldering krijg je ook btw en energiebelasting terug maar ik zie geen manier om dan in te kunnen vullen!
Of is iemand dat wel gelukt?
Nee, stuur vooral een bericht naar SE support zodat ik niet de enige ben die het bij ze meld.
Ze zullen in eerste instantie antwoorden met "wij kunnen het niet voor u berekenen wat u moet invullen" ofzo maar daarna graag duidelijk maken dat het echt onmogelijk is om het correct in te vullen bij saldering (met minder opwek dan verbruik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenvds1
BartFS schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 18:09:
kleine aanvulling:

Klopt, echter lijkt het dat het rekenmodel van SE niet echt overweg kan met een negatieve waarde.
De dagtarieven kloppen maar ik kreeg niet altijd een gewenst gedrag van SE mbt export.
SE gooit dan wel de accu leeg bij een gunstig tarief in de ochtend maar gaat soms in de middag naar zero export als da accu vol is terwijl het dan wel gewoon ok is om te exporteren.

SE heeft werk aan de winkel maar er zijn te weinig mensen aan het klagen heb ik het idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruben-ferrari
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 11-06 19:44
Mijn omvormer produceert sinds afgelopen zondag 27 april niet meer, nadat deze voor het eerst werd uitgeschakeld via de negatieve tariefoptimalisatie.
Hij blijft op maximaal 40 watt hangen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ykz0JZnYbCEuJ30TG9M9qqYMY2k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p2ALLvGbhspgc3DKDVJVAlER.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartFS
koenvds1 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 23:01:
[...]

Klopt, echter lijkt het dat het rekenmodel van SE niet echt overweg kan met een negatieve waarde.
De dagtarieven kloppen maar ik kreeg niet altijd een gewenst gedrag van SE mbt export.
SE gooit dan wel de accu leeg bij een gunstig tarief in de ochtend maar gaat soms in de middag naar zero export als da accu vol is terwijl het dan wel gewoon ok is om te exporteren.

SE heeft werk aan de winkel maar er zijn te weinig mensen aan het klagen heb ik het idee.
Inderdaad... negatieve ' kosten' voor export (grotendeels energiebelasting) invullen laat een redelijk goede grafiek zien per uur (btw jlopt niet helemaal), maar vandaag ging mijn omvormer uit, terwijk export tarief met negatieve kosten boven 0 lag....
Misschien toch positieve kosten invullen en werkt dat goed: alleen grafiek en vooorbeeldberekening kloppen niet in app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenvds1
BartFS schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 16:21:
[...]

Inderdaad... negatieve ' kosten' voor export (grotendeels energiebelasting) invullen laat een redelijk goede grafiek zien per uur (btw jlopt niet helemaal), maar vandaag ging mijn omvormer uit, terwijk export tarief met negatieve kosten boven 0 lag....
Misschien toch positieve kosten invullen en werkt dat goed: alleen grafiek en vooorbeeldberekening kloppen niet in app?
Ik heb idd ook zolang gewoon positieve kosten ingevuld, maar vind het jammer dat SE mijn accu 's ochtends nu niet leeg gooit bij een positief tarief (bijvoorbeeld tussen 6 en 8 op de meeste werkdagen).
Dit doet SE wel bij negatieve kosten, maar zodra de kale prijs negatief is in de middag dan werkt het negatieve kosten trucje niet en stopt SE met het exporteren van pv overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartFS
koenvds1 schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 23:36:
[...]

Ik heb idd ook zolang gewoon positieve kosten ingevuld, maar vind het jammer dat SE mijn accu 's ochtends nu niet leeg gooit bij een positief tarief (bijvoorbeeld tussen 6 en 8 op de meeste werkdagen).
Dit doet SE wel bij negatieve kosten, maar zodra de kale prijs negatief is in de middag dan werkt het negatieve kosten trucje niet en stopt SE met het exporteren van pv overschot.
En als je de negatieve tarief optimalisatie uitzet? Binnen de salderingsregeling is het tarief niet vaak negatief door de energiebelasting...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenvds1
BartFS schreef op zondag 4 mei 2025 @ 07:44:
[...]

En als je de negatieve tarief optimalisatie uitzet? Binnen de salderingsregeling is het tarief niet vaak negatief door de energiebelasting...
Dus je bedoelt negatieve export kosten & negative tarief optimalisatie uit?
Dat heb ik nog niet geprobeerd, kan ik wel een keer een weekje doen, denk idd dat het beter sturen van de export goed opweegt tegen af en toe echt negatieve export (en kan altijd nog eventjes handmatig doen bij zwaar negatieve dagen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartFS
koenvds1 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 17:11:
[...]

Dus je bedoelt negatieve export kosten & negative tarief optimalisatie uit?
Dat heb ik nog niet geprobeerd, kan ik wel een keer een weekje doen, denk idd dat het beter sturen van de export goed opweegt tegen af en toe echt negatieve export (en kan altijd nog eventjes handmatig doen bij zwaar negatieve dagen).
Alleen de negatieve optimalisatie zou ik uitzetten. Negatieve exportkosten werkt daar niet goed mee.
Als de normale koop-verkoop optimalsatie hier wel mee overweg kan (negatief getal bij aanvullende exportkosten) zou ik die laten staan. Dat heb ik nog niet getest, geen idee of die er wel goed mee om gaat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koenvds1
BartFS schreef op zondag 4 mei 2025 @ 19:54:
[...]

Alleen de negatieve optimalisatie zou ik uitzetten. Negatieve exportkosten werkt daar niet goed mee.
Als de normale koop-verkoop optimalsatie hier wel mee overweg kan (negatief getal bij aanvullende exportkosten) zou ik die laten staan. Dat heb ik nog niet getest, geen idee of die er wel goed mee om gaat...
Sorry zo bedoelde ik inderdaad, had het zelf wat slecht verwoord.

Ga ik binnenkort proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartFS
Korte update:
na overleg met Frank Energy, heb ik bij zowel import als export tarieven de energiebelasting weggelaten als workaround.
Energiebelasting betaal je alleen over verschil verbruikt- teruggeleverd over een jaar (salderen). Als teruglevering > verbruik of hetzelfde kan je energiebelasting net zo goed weglaten.
De solaredge AI werkt toch ook alelen met de verschillen gok ik en niet met de absolute bedragen.

Alleen de BTW berekening voor het exporttarief klopt dan nog niet: wordt ervanaf gehaald ipv erbij geteld. Dat heb ik gemeld bij solaredge en mijn installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenvds1
BartFS schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 17:09:
Korte update:
na overleg met Frank Energy, heb ik bij zowel import als export tarieven de energiebelasting weggelaten als workaround.
Energiebelasting betaal je alleen over verschil verbruikt- teruggeleverd over een jaar (salderen). Als teruglevering > verbruik of hetzelfde kan je energiebelasting net zo goed weglaten.
De solaredge AI werkt toch ook alelen met de verschillen gok ik en niet met de absolute bedragen.

Alleen de BTW berekening voor het exporttarief klopt dan nog niet: wordt ervanaf gehaald ipv erbij geteld. Dat heb ik gemeld bij solaredge en mijn installateur.
Dat is inderdaad ook een omweg om het enigzins te laten functioneren.

Hou er wel rekening mee dat naast de BTW de negatieve tariefsoptimalisatie zo ook niet perfect functioneert.

Hoe ervaart u het de afgelopen dagen?
Lijkt SE slimmer om te gaan met de tarieven als het gaat om laden en ontladen van de accu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gjannema
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:00
Hallo,

Ik ben blij te lezen dat ik niet de enige ben die aan het stoeien is om de tarieven en NRO goed in te stellen.

Ik heb wel eens gehoord dat de Solaredge rekening houdt in zijn berekening met de kosten van een Accucyclus. Ik kan dat echter nergens terugvinden.

Ik kom net als de meesten hier uit op een tarief van zo'n 15 á 17ct incl. energiebelasting en BTW.
In mijn beleving is export dan een negatief bedrag aangezien men over kosten spreekt.

Ik heb al vele instellingen geprobeerd.
Wanneer de Accu bij aantrekkelijke prijzen KWH verkoopt stop de productie zonder dat de netto prijs negatief is.
Wanneer de Accu niet stopt met produceren bij negatieve prijzen heb ik (bijna geen) geen export op de duurste uren.

Wat zou het toch makkelijk zijn als ik alleen in hoefde te vullen stop met produceren als het tarief onder de bijvoorbeeld €-0,16 komt.
Dan hoeft er helemaal niks berekend te worden.

Mocht iemand inmiddels de code gekraakt hebben dan hoor ik het graag.

Tot die tijd zet ik de NRO maar uit en zet ik deze handmatig en tijdelijk aan bij extreem negatieve prijzen zoals morgen.

Ik vindt het namelijk wel leuk om met exporteren wat centjes bij te verdienen.
Ik heb het idee dat het algoritme echter nog wat slimmer kan om meer te verdienen.

Idealiter zou de accu bij extreem negatieve prijzen op een dag dan ook of niet hoeven laden op zonnestroom en juist gebruik moeten maken van de negatieve tarieven om op te laden. Ik heb dit echter nog niet gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hijdaar95
Is de NRO optie van solaredge nog steeds alleen via de app in te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Sint
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-06 08:09

De_Sint

SRK/SRC 63 ZR-S | SE7K 6480Wp

Ik snap er helemaal niets van.

In Juni start pas mijn dyn.contract dus heb ff om te testen. Maar als je data invult en negatieve tariefoptimalisatie aanzet, gaat het dan direct in effect als je opslaan indrukt? Of moet je een kwartier wachten?

En moet je uiteindelijk in het grafiek weergave dagtarief kijken naar exporttarrieven? En moet die oranje zijn om de omvormer uit te laten gaan

Ik test een hoop maar er gebeurt nl niets.
Dit was een goede dag om te kijken wat er zou gebeuren, maar ook al staat hij in oranje (export dagtarief) blijft hij vrolijk produceren.

Of is het meer dan alleen uit/aan. Bijv. Afknijpen?

[ Voor 17% gewijzigd door De_Sint op 11-05-2025 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportmind
Ik heb voor vandaag de NRO aangezet (gister al geactiveerd), waarde voor export op 0,125 gezet (door aan te vinken dat import/export gelijk is). Om 12:00 schakelde mijn omvormer niet af. Nog even een minuutje gewacht, maar niks. Hebben anderen ervaring ermee dat het afschakelen wat langer kan duren? Ik kan er nu nog niet op vertrouwen dat dit goed werkt als ik een keer niet thuis ben.

Edit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3UK5U66YH_p-Tn07zUbv11ZBIfw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u7RPnjxES40XYu3QcpVGMtmk.jpg?f=fotoalbum_large

De export tarieven, die in de grafiek staan, slaan ook nergens op. Als daar op wordt gestuurd snap ik wel dat de omvormer niet uitgaat....

[ Voor 40% gewijzigd door Sportmind op 11-05-2025 15:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kire
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-06 15:59
Sportmind schreef op zondag 11 mei 2025 @ 15:09:
Ik heb voor vandaag de NRO aangezet (gister al geactiveerd), waarde voor export op 0,125 gezet (door aan te vinken dat import/export gelijk is). Om 12:00 schakelde mijn omvormer niet af. Nog even een minuutje gewacht, maar niks. Hebben anderen ervaring ermee dat het afschakelen wat langer kan duren? Ik kan er nu nog niet op vertrouwen dat dit goed werkt als ik een keer niet thuis ben.

Edit:

[Afbeelding]

De export tarieven, die in de grafiek staan, slaan ook nergens op. Als daar op wordt gestuurd snap ik wel dat de omvormer niet uitgaat....
Kijk even in dit topic bij de posts van vandaag: Het grote SolarEdge topic
Het uitschakelen duurde vandaag bij velen wat langer, range 1-30 minuten.
Ik vind nu dit topic pas anders had ik m'n daar gestelde vraag beter hier kunnen plaatsen. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenvds1
Jammer, accu enkel gevuld vanuit PV.
Zat om 12:00 op 46% SoC.
Tussen 12 en 15u gewoon met PV geladen, niets uit het net richting de accu, enkel eigen verbruik ging via de accu.

Om 15u 90% SoC.

Gisteravond wel automatisch de accu 2 uur op de juiste tijd geëxporteerd zodat hij vanochtend bij zonsopgang bijna leeg was, dat doet hij goed.

Maar was dus ideaal geweest als hij tot 12u niks naar de accu stuurde en alle pv naar eigen verbruik en export, en dan tussen 12 en 15u pv uit en accu vol vermogen vanuit het net laden.

Dan had hij 15kWh uit het net in de accu's kunnen stoppen met daarbovenop nog het eigen verbruik, maar helaas.

Beste medetweakers, contacteer aub solaredge, ik heb al tickets aangemaakt maar ze lijken het niet te (willen?) snappen.

Wellicht als er meer meldingen komen dat ze wat beter gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4ruggi
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 01-06 20:39
Ook hier dezelfde worsteling gehad om de juiste instelling te vinden om vandaag mijn SolarEdge omvormer automatisch te laten schakelen met de lage tarieven die er vanmiddag waren.

Uiteindelijk deed hij het, dus dat maakt blij:;-)
(pas sinds een week dynamische tarieven)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RwEfPn0HEurn_LdT3TlcUJKiBGs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hduyaCnALix5oCS17r7CuKNM.jpg?f=fotoalbum_large

Ook bij mij schakelde hij pas later dan 12u. Weet niet of dat een foutje was, of doordat ik de instellingen pas iets voor 12u had aangepast.

Echter begreep (en begrijp) ik de voorbeeld berekening in de SolarEdge app niet voor export tarieven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GtIJy2p5F8lNfw2XIzi7SV9g3AY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VK8UMnUWEcrTdCRemXggtNXi.jpg?f=fotoalbum_large

Om die reden heel wat (rand) waarden ingevuld om de formule in de "tariefcalculator" te achterhalen en hopelijk daarmee te begrijpen. Ik kom op:

Nutstarief = (Dynamisch Tarief - Aanvullende Kosten) * (1 - BTW %)

Ben er nog steeds niet uit of dit logisch is. Begrijpt een van jullie deze wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartFS
Ik kwam tot dezelfde conclusie.
Dat de btw eraf gaat slaat in mijn ogen nergens op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LucasPI
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12-06 10:32
Met belangstelling deze post gelezen ivm dezelfde vraag: wat moet ik invullen in de SE app met Tibber? Dank voor alle suggesties. een samenvatting voor mijn status:
Merk op dat wanneer je in de App de foutmelding 'onvoldoende rechten' krijgt, het kan zijn dat de installateur je rechten moet aanpassen. In mijn geval was een mail naar de leverancier voldoende. Voor mijn site heb ik nu 'Device Control Access: CONTROL' rechten en ik kan nu NRO wel instellen.
Hier draait een SE7k inverter, geen accu's, hoger jaarlijks verbruik dan opwek. 'Dus' zijn voor mij alleen de 'Import' instellingen van belang. Correct?
Met de getallen voor 'Additional Fees' (en 21% BTW) genoemd in deze post als uitgangspunt heb ik Import Additional Fees wat aangepast (nu E 0.122) totdat het actuele bedrag in het "Import" grafiekje van de SE app overeenkwam met het actueele bedrag, inklusief 'Taxes & Markup', in de Tibber app. De afgelopen 4 uur liepen ze netjes gelijk.
Is dit een pragmatische manier om 'Additional Fees' voor Export in te stellen?
... en nu wachten op een negatieve 'all in' Tibber prijs en kijken wat er gebeurt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartFS
4ruggi schreef op zondag 11 mei 2025 @ 20:41:
Ook hier dezelfde worsteling gehad om de juiste instelling te vinden om vandaag mijn SolarEdge omvormer automatisch te laten schakelen met de lage tarieven die er vanmiddag waren.

Uiteindelijk deed hij het, dus dat maakt blij:;-)
(pas sinds een week dynamische tarieven)

[Afbeelding]

Ook bij mij schakelde hij pas later dan 12u. Weet niet of dat een foutje was, of doordat ik de instellingen pas iets voor 12u had aangepast.

Echter begreep (en begrijp) ik de voorbeeld berekening in de SolarEdge app niet voor export tarieven.

[Afbeelding]

Om die reden heel wat (rand) waarden ingevuld om de formule in de "tariefcalculator" te achterhalen en hopelijk daarmee te begrijpen. Ik kom op:

Nutstarief = (Dynamisch Tarief - Aanvullende Kosten) * (1 - BTW %)

Ben er nog steeds niet uit of dit logisch is. Begrijpt een van jullie deze wel?
Na wat verder testen blijkt: als het berekende exporttarief volgens jouw formule onder 0 komt, verandert solaredge de formule:
BTW komt er dan opeens bij ipv eraf....
:?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BartFS
Zie voor mijn conclusies over de SolarEdge invoer, dit aparte topic:

SolarEdge dynamische energietarieven en NRO berekening fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertdrenth
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-06 07:49
Wat zijn op dit moment de aanvullende kosten van Tibber?
Is dit nog steeds € 0,153 inclusief btw?
Zodat ik in mijn SolarEdge de btw op 0 kan zetten?

Op 3 juni stappen we over; vrijdag hebben we het volgende laten installeren:

Geïnstalleerde apparatuur en onderdelen:

1. SolarEdge SE8K Home Hub omvormer
2. SolarEdge WiFi/ZigBee antenne (SE-ANT-ZBWIFI-KIT)
3. SolarEdge laagvoltage thuisbatterij (13,8 kWh)
4. SolarEdge Home back-up interface

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartFS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertdrenth
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-06 07:49
Omdat ik hier niet in ben, voor Tibber zijn de extra kosten import 0.024805 en export 0.024805, waarbij je de btw op 0 zet binnen solaredge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrv
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 20:39

hrv

Nou bij mij werkt het voor geen meter. Afgelopen drie dagen is de omvormer gedurende een groot deel van de dag uitgeschakeld omdat Solaredge denkt dat de energietarieven negatief zijn.

De instellingen in de app lijken ook af en toe te resetten.

@bertdrenth als jij 0,025 invult, btw op 0, je slaat de instellingen op, gaat weer naar Elektriciteitstarief in het men en je klikt op "Weergave dagtarieven", krijg je dan ook onderstaande te zien bij de exporttarieven?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TNFKKg12YqSahrEo1wCbquhJjVI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qr5KViM9Et68yVxghsmnjK14.jpg?f=fotoalbum_large

Zou betekenen dat Solaredge wederom de omvormer wil uitzetten vandaag....
Pagina: 1 2 Laatste