Beste tweakers,
Ik ben benieuwd naar jullie inzichten over hoe je de kosten moet invullen bij de nieuwe functionaliteit van omvormers (op dit moment biedt alleen SolarEdge het nog aan, maar ik denk dat er wel meer omvormers met die functie komen)
Voor de overige kosten werk ik in dit voorbeeld met de kosten van Tibber, maar iedere dynamische stroomprijs aanbieder heeft natuurlijk zijn eigen mark-up.
Allereerst wat screenhots zoals de module van Solar Edge er nu uit ziet:
/f/image/Axvqlq19a22Q6NGvBv3MXehF.png?f=fotoalbum_medium)
/f/image/6wLLXDUomvEtBTVnNITkbMoW.png?f=fotoalbum_medium)
/f/image/kU8w1FEKMTbcV9dA0mnSCEoq.png?f=fotoalbum_medium)
De inkoopkosten bij Tibber zijn op dit moment nu € 0,018 cent per kWh voor de onbalanskosten en garantie van oorsprong. Daar komt dan nog de BTW van 21% bij en de energiebelasting incl BTW. Ik bekijk dit voor mijn vader en die is per saldo een netto-gebruiker en verdient dus met productie zijn energiebelasting op verbruik terug.
Als vaste kosten zou ik dan moeten invullen: (0,018*1.21)-(0,10880*1.21) = -€ 0,131648. Omdat de kosten hier negatief zijn is het dus eigenlijk een inkomst!
Dus bij een negatieve uurprijs van -€ 0,10 (inclusief BTW) plus de bijkomende "kosten" van -0,131648 kom je alsnog uit op een positieve prijs van € 0,031648 en zal de omvormer niet uitgezet worden.
Oftewel pas bij een negatieve uurprijs van - € 0,131648 zal de omvormer uitgezet worden door de module.
2. De BTW van 21% verhoogt aan de ene kant natuurlijk de negatieve uurprijs want ook die moet betaald worden, maar verhoogd ook de kosten. Immer zowel over de inkoopkosten van de leverancier als de energiebelasting wordt 21% BTW berekend. Aangezien je in de module of een vast bedrag per kWh kan invullen of een percentage, vraag ik me af of SolarEdge zelf rekening houdt met 21% over de negatieve uurprijs. Deze vraag staat uit bij SolarEdge.
3. De energiebelasting is een lastige in Nederland door de salderingsregeling. In principe betaal je geen energiebelasting over het produceren van een kWh. Maar zolang je geen overproductie hebt, verdien je door het produceren van een kWh wel de energiebelasting van een (van het net) verbruikte kWh terug. Dus zelfs met negatieve prijzen zou een kWh je nog wel geld op kunnen brengen.
En dan zou je zelfs nog een lastigere situatie hebben als je op het randje balanceert van netto gebruiker of nette leverancier. Immers als je omvormer door de negatieve prijzen wordt uitgezet produceer je minder en zou je dus daardoor netto gebruiker kunnen worden. En andersom kan natuurlijk ook.
Er zijn dus nog aardig wat dingen waar ik over twijfel en ik ben heel erg nieuwsgierig hoe jullie hierover denken en wat jullie hebben ingevuld.
Ik ben benieuwd naar jullie inzichten over hoe je de kosten moet invullen bij de nieuwe functionaliteit van omvormers (op dit moment biedt alleen SolarEdge het nog aan, maar ik denk dat er wel meer omvormers met die functie komen)
Voor de overige kosten werk ik in dit voorbeeld met de kosten van Tibber, maar iedere dynamische stroomprijs aanbieder heeft natuurlijk zijn eigen mark-up.
Allereerst wat screenhots zoals de module van Solar Edge er nu uit ziet:
/f/image/Axvqlq19a22Q6NGvBv3MXehF.png?f=fotoalbum_medium)
/f/image/6wLLXDUomvEtBTVnNITkbMoW.png?f=fotoalbum_medium)
/f/image/kU8w1FEKMTbcV9dA0mnSCEoq.png?f=fotoalbum_medium)
Energieleverancier dynamische prijzen
Je kan bij SolarEdge alleen voor Entso-E als aanbieder voor dynamische prijzen kiezen. Dat is niet erg want Entso-E laadt de marktprijzen in die ook door de verschillende aanbieders worden gebruikt.Overige kosten
Bij de overige kosten komt het denkwerk en daar loop ik nu een beetje vast. Zodra er in dit topic enigszins consensus is op de manier van berekeningen zal ik de startpost daarmee bijwerken.De inkoopkosten bij Tibber zijn op dit moment nu € 0,018 cent per kWh voor de onbalanskosten en garantie van oorsprong. Daar komt dan nog de BTW van 21% bij en de energiebelasting incl BTW. Ik bekijk dit voor mijn vader en die is per saldo een netto-gebruiker en verdient dus met productie zijn energiebelasting op verbruik terug.
Als vaste kosten zou ik dan moeten invullen: (0,018*1.21)-(0,10880*1.21) = -€ 0,131648. Omdat de kosten hier negatief zijn is het dus eigenlijk een inkomst!
Dus bij een negatieve uurprijs van -€ 0,10 (inclusief BTW) plus de bijkomende "kosten" van -0,131648 kom je alsnog uit op een positieve prijs van € 0,031648 en zal de omvormer niet uitgezet worden.
Oftewel pas bij een negatieve uurprijs van - € 0,131648 zal de omvormer uitgezet worden door de module.
Mijn veronderstellingen/overdenkingen:
1. Hoe gaat SolarEdge nou precies met de ingevulde kosten om. Worden die opgeteld of afgetrokken.2. De BTW van 21% verhoogt aan de ene kant natuurlijk de negatieve uurprijs want ook die moet betaald worden, maar verhoogd ook de kosten. Immer zowel over de inkoopkosten van de leverancier als de energiebelasting wordt 21% BTW berekend. Aangezien je in de module of een vast bedrag per kWh kan invullen of een percentage, vraag ik me af of SolarEdge zelf rekening houdt met 21% over de negatieve uurprijs. Deze vraag staat uit bij SolarEdge.
3. De energiebelasting is een lastige in Nederland door de salderingsregeling. In principe betaal je geen energiebelasting over het produceren van een kWh. Maar zolang je geen overproductie hebt, verdien je door het produceren van een kWh wel de energiebelasting van een (van het net) verbruikte kWh terug. Dus zelfs met negatieve prijzen zou een kWh je nog wel geld op kunnen brengen.
En dan zou je zelfs nog een lastigere situatie hebben als je op het randje balanceert van netto gebruiker of nette leverancier. Immers als je omvormer door de negatieve prijzen wordt uitgezet produceer je minder en zou je dus daardoor netto gebruiker kunnen worden. En andersom kan natuurlijk ook.
Er zijn dus nog aardig wat dingen waar ik over twijfel en ik ben heel erg nieuwsgierig hoe jullie hierover denken en wat jullie hebben ingevuld.
Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.