Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:04
asing schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 12:51:
[...]
Dit is net weer een beetje jammer. Als je panelen hebt wordt dit je omvormer.
Volgensmij is dit niet waar, je omvormer voor je panelen blijft gewoon. Deze batterij is in eerste instantie niet bedoeld om je eigen zonnestroom op te slaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rlj6tQqELKE3O524uQm4vCbCRMc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sJvLTHJCSMTcgB1lQTxLNvmj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadylog
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21:41
asing schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 12:51:
[...]

Dit is net weer een beetje jammer. Als je panelen hebt wordt dit je omvormer. Nu heb ik AP Systems liggen en ik had liever gezien dat het met CT klemmen het overschot wilt te meten om dat op te slaan.
Ik heb bijv enphase micro-omvormers, die gaan dan toch met deze omvormer DC->AC->DC? Is dat behalve de efficientie een probleem? Dan sluit je je zonnepanelen toch even niet aan? Ik mis in het zonneplan het technische stuk over aansturing. Gaat dat dan via de P1? Kan ik zelf dingen beinvloeden? Ik heb een EV en ik wil de batterij niet inzetten als ik mijn auto laad. Ik verwacht toch een bepaalde controle en wordt zenuwachtig van het "AI" gedeelte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:06
jojost1 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 12:55:
[...]

Volgensmij is dit niet waar, je omvormer voor je panelen blijft gewoon. Deze batterij is in eerste instantie niet bedoeld om je eigen zonnestroom op te slaan.

[Afbeelding]
Hier zijn ze keihard aan het liegen :X .

Ik heb mijn panelen en P1 meter aan mijn Domoticz installatie gekoppeld. Die heeft de opbrengst, verbruik en teruglevering geregistreerd. Vervolgens heb ik een fictieve berekening gemaakt voor de hoeveelheid stroom die ik op had kunnen slaan. Met een accu van 5kWh zou ik mijn eigen verbruik makkelijk dekken.

De berekening was erg simpel. Eerst bepalen hoeveel stroom ik die dag heb afgenomen van het net. Daarna gekeken hoeveel stroom ik heb teruggeleverd. Als dat meer is dan het opgenomen vermogen dan had ik die dag op de accu kunnen doorbrengen.

Mijn accu zou van maart 2023 - november 2023 goed zijn geweest voor 730kWh. Zelfverbruik zou in de zomer naar 40-50% schieten. Laat staan wat er zou gebeuren als ik alles wat ik daarna nog het net op stuurde ook even op kon slaan en dat kon terugleveren als de stroomprijs hoog zou zijn.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:41
Frag1le schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:20:
[...]

Update over het verkeerde capaciteitstarief van GroeneStroomLokaal:

GSL is uiteindelijk mijn emails over het verkeerde capaciteitstarief gaan negeren, staat ze heel netjes en mocht je overwegen klant te worden bij GSL, weet dat ze dus iemand die het fijne ervan weet uiteindelijk gaan negeren.

Mijn jaarverbruik is <250 m3 geweest en ik heb ze zojuist gemaild dat ik verwacht er een correctie plaats vindt op de jaarnota van het verkeerd in rekening gebrachte capaciteitstarief van <4000m3.

Mocht ik hierop antwoord gaan krijgen en/of de jaarnota ontvangen dan zal ik dit hier ook delen.

Update:
Hallo ,

Bedankt voor je bericht. Ons klantenservice team bekijkt je bericht en indien nodig wordt het doorgestuurd naar de meest geschikte persoon binnen onze organisatie. We streven ernaar om binnen tien werkdagen een reactie te geven.

Heb je een dringende vraag die niet kan wachten? Bel ons dan op 085-8085151. We zijn op werkdagen bereikbaar van 09.00 tot 17.00 uur.

Met vriendelijke groeten,
Klantenservice Groene Stroom Lokaal

10! werkdagen, bizar.
Hierbij een update over GroeneStroomLokaal en het verzoek tot wijziging van het incorrecte capaciteitstarief.
Er is zowaar een antwoord gekomen:
Bedankt voor jouw e-mail.

Capaciteitstarief
Ik zie dat op 14 januari jouw jaarrekening is opgemaakt en dat het gasverbruik 222 m3 betreft. Dit is inderdaad ruim onder de 500 m3 en wij hebben deze waarde doorgegeven aan Stedin met het verzoek een nieuwe SJV berekening te maken. Zodra zij dit gedaan hebben, dan zal het capaciteitstarief naar beneden worden bijgesteld.

Heb jij nog een vraag? Vind het antwoord direct in de online klantenservice.

Met vriendelijke groet,

Klantenservice
Als antwoord heb ik aangegeven de jaarnota nog niet te hebben ontvangen.
Gevraagd of ze gedurende het 2023 nog het verbruik/meetpunten hebben doorgegeven aan Stedin.
(ik verwacht van niet uit bovenstaande antwoord).
Ook een vraag gesteld over de factuur van december 2023 wat een voorschot is voor januari 2024, waarin uiteraard het hoge tarief nog is berekend.

Ik wacht geduldig de jaarnota af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jojost1
asing schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:05:
[...]

Hier zijn ze keihard aan het liegen :X .

...
Je eigen zonnestroom opslaan zou natuurlijk kunnen, maar ik denk dat je het punt van dit product mist: hoog rendement door te handelen op de onbalansmarkt. Deze batterij zorgt ook niet dat je toch stroom hebt bij een grote blackout bijvoorbeeld.
Zonnestroom direct verbruiken is natuurlijk leuk, maar financieel heb je er niets aan zolang salderen een ding is. Daarna wordt het een ander verhaal. Ook is er op de onbalansmarkt veel meer te verdienen dan puur met day-ahead prijzen wat te proberen, daarom wordt het product op deze manier ingeschoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
jojost1 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:12:
[...]

Je eigen zonnestroom opslaan zou natuurlijk kunnen, maar ik denk dat je het punt van dit product mist: hoog rendement door te handelen op de onbalansmarkt. Deze batterij zorgt ook niet dat je toch stroom hebt bij een grote blackout bijvoorbeeld.
Zonnestroom direct verbruiken is natuurlijk leuk, maar financieel heb je er niets aan zolang salderen een ding is. Daarna wordt het een ander verhaal. Ook is er op de onbalansmarkt veel meer te verdienen dan puur met day-ahead prijzen wat te proberen, daarom wordt het product op deze manier ingeschoten.
Zie hier: https://solarmagazine.nl/...rgen-voor-onduidelijkheid
De minister herhaalt nu nog altijd per 1 januari 2025 te willen starten met de afbouw van de salderingsregeling.
Het gedoe rondom de salderingsregeling zorgt ervoor dat zonnepaneelbezitters linksom of rechtsom gestraft gaan worden voor het terugleveren. Is het niet de afbouw van de regeling, dan is het wel Vandebron of een andere leverancier die ineens meer in rekening brengt om hun onbalanskosten in check te houden.

Wat ze nu doen is een accu verkopen die onderdeel zal worden van een grote virtuele accu. Het doel is simpel : de onbalanskosten verminderen door bij een overschot die virtuele accu aan het werk te zetten. Bij een tekort kan dan weer uit dat vaatje worden getapt. Het is blijkbaar niet de bedoeling dat wij zonnepaneelbezitters zelf gaan handelen met onze eigen opwek.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:58
asing schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:26:
Het gedoe rondom de salderingsregeling zorgt ervoor dat zonnepaneelbezitters linksom of rechtsom gestraft gaan worden voor het terugleveren. Is het niet de afbouw van de regeling, dan is het wel Vandebron of een andere leverancier die ineens meer in rekening brengt om hun onbalanskosten in check te houden.
Het is toch niet zo gek dat mensen die het probleem veroorzaken daarvoor betalen?

Als je paar kW terug wilt leveren op het moment dat de prijs nul of negatief is, prima, maar betaal daar lekker zelf voor i.p.v. bijschrijven op je kWh-rekening die je leeg mag trekken als de prijs hoog is in de winter. Huishoudens zonder zonnepanelen hebben tot nu toe dat betaald, maar de kosten zijn nu zo hoog dat je het niet meer kan verbergen.

Leveranciers die meer geld vragen voor huishoudens met zonnepanelen kunnen betere prijzen / de normale prijs zonder saldering-subsidie bieden voor huizen die geen onbalans veroorzaken. Bijna iedereen doet dat al - kortingsacties, prijzen en bonussen die niet gelden met PV, alleen een paar durven zonder vermomming te doen en gooien een bedrag bovenop de rekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:17
w00key schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:47:
[...]

Het is toch niet zo gek dat mensen die het probleem veroorzaken daarvoor betalen?
Doorgaans niet nee. Echter, de overheid heeft jarenlang consumenten gestimuleerd om zonnepanelen te aan te schaffen door middel van subsidies en dergelijke, maar heeft niks gedaan om het overschotprobleem op te lossen.

Dit probleem zat er al jaren aan te komen en de overheid/netbeheerders hebben beide niks gedaan om het probleem te voorkomen. En nu worden de consumenten gestraft die voorheen gestimuleerd werden om zonnepanelen te nemen? Dat klopt gewoon niet. En ja, ik snap dat er iemand voor op moet draaien, maar ik vind niet dat dat de consument dat zou moeten zijn.

Er moeten drastisch dingen veranderen op het gebied van zonne-energie en de opslag ervan. Trek het meer centraal, in plaats van het bij iedere consument neer te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Sito schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:58:
[...]

Doorgaans niet nee. Echter, de overheid heeft jarenlang consumenten gestimuleerd om zonnepanelen te aan te schaffen door middel van subsidies en dergelijke, maar heeft niks gedaan om het overschotprobleem op te lossen.

Dit probleem zat er al jaren aan te komen en de overheid/netbeheerders hebben beide niks gedaan om het probleem te voorkomen. En nu worden de consumenten gestraft die voorheen gestimuleerd werden om zonnepanelen te nemen? Dat klopt gewoon niet. En ja, ik snap dat er iemand voor op moet draaien, maar ik vind niet dat dat de consument dat zou moeten zijn.

Er moeten drastisch dingen veranderen op het gebied van zonne-energie en de opslag ervan. Trek het meer centraal, in plaats van het bij iedere consument neer te leggen.
Klinkt logisch. Maar heb je enig idee wat een oplossing kan bieden?

Saldering afschaffen met de vanaf 2025 schema is een oplossing - minder salderen en mensen proberen dan wel meer zelf te gebruiken, je wordt niet meer rijkelijk beloond voor iets dat geen of negatief waarde heeft.

Consumenten die al langer panelen hebben zijn daarvoor al ruim terugbetaald, de terugverdientijd schoot naar beneden toen stroom geen 15 maar 40 cent of meer per kWh kosten. Mensen die nu haasten om te installeren, sja, je kiest dan er helemaal zelf voor, daar heb ik geen medelijden mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-1-5-7
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13-06 14:37
rusman schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 12:22:
[...]

Dat valt wel mee toch? Een 5kwh Sessy kost 3350,-

Prijs per kwh:
- Sessy 5kwh: 670/kwh
- Zonneplan 10kwh: 724/kwh
- Zonneplan 15kwh: 563/kwh
- Zonneplan 20kwh: 483/kwh

Daarnaast is de Zonneplan batterij incl installatie waar dat bij Sessy niet inbegrpen is voor zover ik weet.
Is de prijs van Sessy inclusief of exlusief btw? Kan het op de site niet terugvinden.
De prijzen van Zonneplan zijn in ieder geval exclusief. Vraag me af of dat mag, ondanks je de btw terug kan vragen (zie ACM)

Edit: Inclusief BTW, zie Wat kost een Essy
Dat maakt nog wel even verschil...

Edit2: Ik zie dat je de btw hebt meegenomen in je berekening, nvm

[ Voor 12% gewijzigd door S-1-5-7 op 17-01-2024 14:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
w00key schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:47:
[...]

Als je paar kW terug wilt leveren op het moment dat de prijs nul of negatief is, prima, maar betaal daar lekker zelf voor i.p.v. bijschrijven op je kWh-rekening die je leeg mag trekken als de prijs hoog is in de winter. Huishoudens zonder zonnepanelen hebben tot nu toe dat betaald, maar de kosten zijn nu zo hoog dat je het niet meer kan verbergen.

Leveranciers die meer geld vragen voor huishoudens met zonnepanelen kunnen betere prijzen / de normale prijs zonder saldering-subsidie bieden voor huizen die geen onbalans veroorzaken. Bijna iedereen doet dat al - kortingsacties, prijzen en bonussen die niet gelden met PV, alleen een paar durven zonder vermomming te doen en gooien een bedrag bovenop de rekening.
Zoals @Sito aangeeft, het probleem wordt veroorzaakt door de overheid. Men zorgt in eerste instantie dat groen doen beloond wordt, maar denkt niet na over de gevolgen van het beleid. Als dan ineens de pleuris (Rusland) uitbreekt, dan is daar geen enkele uitweg voor, want nooit bedacht.

Wat ze hadden moeten doen, is iedere zonnepaneelbezitter recht op salderen moeten geven voor x maanden na aanleg van de installatie. Die datum is sowieso bekend want je moet je installatie aanmelden. Zo geef je iedereen een zekere termijn en weet iedereen waar die aan toe is.

Anyway, wij panelenbezitters veroorzaken geen probleem. Wij vervullen een wens van de stemmers om zoveel mogelijke groene energie op te wekken en te gebruiken. Het is alleen een beetje uit de hand gelopen. Dus zou ik zeggen : ik neem een wat grotere accu. Ik sla op wat ik overdag zou terugleveren om de overschotpiek terug te dringen. Als het avond is lever ik die stroom terug zodat er minder fossiel nodig is. Dat zou voor de wereld beter zijn, maar de energiemaatschappij ziet dat waarschijnlijk weer als "oneerlijke concurrentie" dus we mogen ze alleen helpen met hún probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
asing schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:15:
[...]

Zoals @Sito aangeeft, het probleem wordt veroorzaakt door de overheid. Men zorgt in eerste instantie dat groen doen beloond wordt, maar denkt niet na over de gevolgen van het beleid. Als dan ineens de pleuris (Rusland) uitbreekt, dan is daar geen enkele uitweg voor, want nooit bedacht.

Wat ze hadden moeten doen, is iedere zonnepaneelbezitter recht op salderen moeten geven voor x maanden na aanleg van de installatie. Die datum is sowieso bekend want je moet je installatie aanmelden. Zo geef je iedereen een zekere termijn en weet iedereen waar die aan toe is.

Anyway, wij panelenbezitters veroorzaken geen probleem. Wij vervullen een wens van de stemmers om zoveel mogelijke groene energie op te wekken en te gebruiken. Het is alleen een beetje uit de hand gelopen. Dus zou ik zeggen : ik neem een wat grotere accu. Ik sla op wat ik overdag zou terugleveren om de overschotpiek terug te dringen. Als het avond is lever ik die stroom terug zodat er minder fossiel nodig is. Dat zou voor de wereld beter zijn, maar de energiemaatschappij ziet dat waarschijnlijk weer als "oneerlijke concurrentie" dus we mogen ze alleen helpen met hún probleem.
Ooh "wij panelenbezitters". Verklaart een hoop :)

Het probleem is niet centraal op te lossen, politiek wordt erg beinvloed door wij panelenbezitters en het is maar een vraag of salderen afschaffen per 2025 of zelfs 2026 gaat lukken.

Je kan niet de overheid dwarsbomen en vervolgens roepen dat ze het maar moeten fixen.

Maar goed, nu jaag je wij niet panelenbezitters naar andere leveranciers die er zelf wat aan doen - die vragen gewoon de prijs alsof salderen niet bestaat, of naar dynamische contracten. Problem solved lijkt mij, zonnig = gratis EV opladen en de was doen, en als het nog veel negatiever wordt komen vanzelf meer batterijen, de prijzen dalen en terugverdientijd in jaren gaat ook snel omlaag met meer onbalans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:38
S-1-5-7 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:15:
[...]

Is de prijs van Sessy inclusief of exlusief btw? Kan het op de site niet terugvinden.
De prijzen van Zonneplan zijn in ieder geval exclusief. Vraag me af of dat mag, ondanks je de btw terug kan vragen (zie ACM)

Edit: Inclusief BTW, zie Wat kost een Essy
Dat maakt nog wel even verschil...
De prijzen per kwh die ik berekend heb zijn allemaal incl BTW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S-1-5-7
@rusman Ik zag het inderdaad, had mijn post op het zelfde moment aangepast als jouw reactie :)

Wat overigens ook een verschil is; de Sessy laadt met 2,2 kW en ontlaadt met 1,7 kW. Die van Zonneplan doet zowel laden als ontladen met 10 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
S-1-5-7 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:29:
@rusman Ik zag het inderdaad, had mijn post op het zelfde moment aangepast als jouw reactie :)

Wat overigens ook een verschil is; de Sessy laadt met 2,2 kW en ontlaadt met 1,7 kW. Die van Zonneplan doet zowel laden als ontladen met 10 kW
Als ze op de onbalansmarkt willen zitten moeten ze bieden in blokken van x MW, dat is wel makkelijker met een grote inverter per huis.

Ik ben benieuwd, het is sowiezo goed voor iedereen dat er zoveel mogelijk aanbod is van frequency response, dat drukt de prijs en uiteindelijk onbalans opslag per kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whats85
  • Laatst online: 03-06 15:58
Begrijp ik goed dat bij de thuisbatterij van Zonneplan je eigen (jaar)verbruik geen invloed heeft op het rendement?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyfoon_2
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-05 00:02
Weet iemand of die Nexus van Zonneplan accu ook de te gebruiken is in een off-grid situatie mn of je de combinatie panelen/accu kunt gebruiken als het grid eruit ligt? Ik kan daar niets over vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:17
w00key schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:14:
[...]

Klinkt logisch. Maar heb je enig idee wat een oplossing kan bieden?

Saldering afschaffen met de vanaf 2025 schema is een oplossing - minder salderen en mensen proberen dan wel meer zelf te gebruiken, je wordt niet meer rijkelijk beloond voor iets dat geen of negatief waarde heeft.

Consumenten die al langer panelen hebben zijn daarvoor al ruim terugbetaald, de terugverdientijd schoot naar beneden toen stroom geen 15 maar 40 cent of meer per kWh kosten. Mensen die nu haasten om te installeren, sja, je kiest dan er helemaal zelf voor, daar heb ik geen medelijden mee.
Het is zeker een uitdaging. Maar gecentraliseerde opslag is sowieso iets wat nodig is. Daarnaast wellicht een bepaalde constructie waarbij teruglevering niet meer individueel, maar collectief is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whats85
  • Laatst online: 03-06 15:58
tyfoon_2 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:45:
Weet iemand of die Nexus van Zonneplan accu ook de te gebruiken is in een off-grid situatie mn of je de combinatie panelen/accu kunt gebruiken als het grid eruit ligt? Ik kan daar niets over vinden
Dit schrijft Zonneplan hierover:

Kan ik onafhankelijk worden met de Zonneplan Nexus thuisbatterij?
Onafhankelijk worden van het net is in Nederland helemaal niet nodig. Stroomuitval komt nauwelijks voor. Wel lopen de problemen op het net steeds meer op. Gelukkig bieden thuisbatterijen hiervoor een oplossing. Met opslag in huis hoeft het net minder stroom te transporteren. Met de Zonneplan Nexus zet jij je in voor een stabieler stroomnet en verdien je hier aan.

Wie volledig onafhankelijk wil zijn van het stroomnet staat voor een grote uitdaging. Er zijn nog veel momenten zonder zonnestroom. Helemaal in de winter leveren zonnepanelen zeer weinig op en thuisbatterijen hebben over het algemeen niet de capaciteit om seizoenen te overbruggen. Onafhankelijk worden van het stroomnet zou een gemiddeld huishouden in Nederland niet redden. De Nexus thuisbatterij gaat dan ook verder dan alleen jouw zonnestroom laden. Onafhankelijk worden van het stroomnet is nu dus niet mogelijk met de Zonneplan Nexus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jojost1
Whats85 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:44:
Begrijp ik goed dat bij de thuisbatterij van Zonneplan je eigen (jaar)verbruik geen invloed heeft op het rendement?
Klopt, als ik het goed begrijp laadt//ontlaadt de batterij op basis van onbalansprijzen en het rendement staat helemaal los van je verbruik en of je zonnepanelen hebt ja/nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:40
Maar de onbalansmarkt is toch weer een hele andere markt dan de day-ahead markt?
Ik neem aan dat je de stroom gewoon moet betalen als de accu besluit om te gaan opladen en die stroom uit het net moet worden afgenomen.
Dan zou het in theorie kunnen dat de onbalansmarkt prijs heel laag is (dus accu gaat laden), terwijl de day-ahead prijs wel hoog is en je dus tegelijkertijd wel veel betaalt voor de stroom die je inkoopt?

Houdt dat slimme AI algoritme daar allemaal rekening mee?
Ik vind het een interessant initiatief van ze, maar ben er ook wel een beetje huiverig voor om zomaar zo'n ding te kopen en er op te vertrouwen dat dat AI algoritme inderdaad zorgt dat de accu zichzelf in een paar jaar terug verdiend. Welke garanties krijg je als die terugverdientijd toch veel langer blijkt te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j_bos
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-06 14:32
Ah dus je kunt zonneenergie opslaan maar je kunt natuurlijk ook laden bij veel wind en gebruiken wanneer het tarief hoog is.

Maar je zou ook zonne-energie of goedkope stroom duur terug kunnen leveren als het tarief hoog is en je zelf niet gebruikt

Als straks veel mensen zo'n batterij hebben wordt het wel echt een rommeltje dan gaat heel die markt overhoop.

Je krijgt natuurlijk net zoveel garanties als bij zonnepanelen nu. Geen dus.

[ Voor 4% gewijzigd door j_bos op 17-01-2024 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyfoon_2
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-05 00:02
Whats85 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:47:
[...]

Dit schrijft Zonneplan hierover:

Kan ik onafhankelijk worden met de Zonneplan Nexus thuisbatterij?
Onafhankelijk worden van het net is in Nederland helemaal niet nodig. Stroomuitval komt nauwelijks voor. Wel lopen de problemen op het net steeds meer op. Gelukkig bieden thuisbatterijen hiervoor een oplossing. Met opslag in huis hoeft het net minder stroom te transporteren. Met de Zonneplan Nexus zet jij je in voor een stabieler stroomnet en verdien je hier aan.

Wie volledig onafhankelijk wil zijn van het stroomnet staat voor een grote uitdaging. Er zijn nog veel momenten zonder zonnestroom. Helemaal in de winter leveren zonnepanelen zeer weinig op en thuisbatterijen hebben over het algemeen niet de capaciteit om seizoenen te overbruggen. Onafhankelijk worden van het stroomnet zou een gemiddeld huishouden in Nederland niet redden. De Nexus thuisbatterij gaat dan ook verder dan alleen jouw zonnestroom laden. Onafhankelijk worden van het stroomnet is nu dus niet mogelijk met de Zonneplan Nexus.
Dank. Dat had ik gemist.

Maar is dit een lang verhaal om te zeggen dat het geheel niet werkt als er geen netspanning is? Met een 20kw accu en in de zomer kun je best wel een tijd van het grid als het moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Hathi schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:54:
Maar de onbalansmarkt is toch weer een hele andere markt dan de day-ahead markt?
Ik neem aan dat je de stroom gewoon moet betalen als de accu besluit om te gaan opladen en die stroom uit het net moet worden afgenomen.
Dan zou het in theorie kunnen dat de onbalansmarkt prijs heel laag is (dus accu gaat laden), terwijl de day-ahead prijs wel hoog is en je dus tegelijkertijd wel veel betaalt voor de stroom die je inkoopt?

Houdt dat slimme AI algoritme daar allemaal rekening mee?
Ik vind het een interessant initiatief van ze, maar ben er ook wel een beetje huiverig voor om zomaar zo'n ding te kopen en er op te vertrouwen dat dat AI algoritme inderdaad zorgt dat de accu zichzelf in een paar jaar terug verdiend. Welke garanties krijg je als die terugverdientijd toch veel langer blijkt te zijn?
De onbalansmarkt werkt per kwartier, de day-ahead per uur. De day-ahead doet een voorspelling, maar als die niet uitkomt dan kom je in de onbalansmarkt. Dan hebben ze of veel te veel stroom over, of ze komen tekort. Die markt is voor ons niet toegankelijk, maar naar wat ik gelezen heb kan het verschil in prijzen zo 50 cent kan zijn. Bron : https://www.nextenergy.nl...balansmarkt-thuisbatterij

Nu zijn de leveranciers de dupe van hun slechte inschatting. Dat lossen ze zo op door flinke accus te verkopen aan consumenten. Die gaan in een smart-grid waar de leverancier dan weer controle over heeft. Stroom teveel? Laadt de accus. Stroom tekort? Zet de accus in. Het financiële voordeel is dan voor de consument met een accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S-1-5-7
Op de Zonneplan site staat het volgende:
Moet ik hiervoor een dynamisch energiecontract van Zonneplan afnemen?
Dat klopt, je hebt een dynamisch energiecontract van Zonneplan nodig. Alleen op die manier kunnen wij jouw batterij inzetten voor maximaal rendement wat vervolgens naar jou wordt uitbetaald. Jouw thuisbatterij handelt namelijk in stroom, de winsten die je hiermee behaalt keren we uit via je energierekening. Wanneer je bij een andere energieleverancier aangesloten bent kunnen wij geen rendement voor jou realiseren. Je kan op ieder moment wel je energiecontract bij Zonneplan opzeggen. Je behaalt dan niet meer de hoge Powerplay-vergoeding. De batterij wordt dan alleen ingezet voor maximale zelfconsumptie. Dit heeft dus alleen zin als je zonnepanelen hebt, maar levert geen hoog rendement op.
Ik wilde de vraag via de chat stellen, maar werd te woord gestaan door AI die naar mijn mening prima anwoorden gaf. Maar wel, in mijn ogen, belangrijk punt om rekening mee te houden...:

Ik:
Goedemiddag,

Bij de veelgestelde vragen over de thuisbatterij schrijven jullie dat je bij een Zonneplan Nexus thuisbatterij ook een dynamisch stroomcontract van Zonneplan nodig hebt. Wat gebeurt er als ik na een aantal jaar besluit over te willen stappen, kan ik dan bijvoorbeeld de thuisbatterij zelf nog aansturen wanneer deze moet opladen en ontladen?

Kiki AI:
Goedemiddag! Wat een goede vraag. Als je besluit om over te stappen naar een andere energieleverancier, dan zal Zonneplan de thuisbatterij niet meer aansturen via Powerplay. Dit betekent dat je de Powerplay vergoeding niet meer ontvangt, omdat je met de batterij helpt het stroomnet te balanceren. Zonder Powerplay is de besparing ongeveer tien keer zo laag. Dit komt omdat Zonneplan toegang heeft tot veel meer energiemarkten waar rendement uit gehaald kan worden. Dus hoewel je de batterij nog steeds kunt gebruiken, haal je er niet het maximale rendement uit. Is er een specifieke reden waarom je overweegt om over te stappen? 😊

Ik:
Ik overweeg niet om over te stappen, ik wil voorbereid zijn op de toekomst. Maar is het zelf wel mogelijk om de batterij aan te sturen? Bijvoorbeeld door middel van een API?

Kiki AI
Ik snap dat je graag voorbereid wilt zijn op de toekomst! Echter, het zelf aansturen van de Zonneplan Nexus thuisbatterij is niet mogelijk. Ons slimme Powerplay systeem zorgt ervoor dat de batterij de hoogst haalbare rendement haalt uit de mix van verschillende energiemarkten en eventueel je eigen zonnepanelen. Dit is geautomatiseerd en zorgt voor een veel hoger rendement dan wanneer je de batterij zelf zou aansturen. Via de Zonneplan App zie je precies wat je bespaart en waar de batterij mee bezig is. Is er een specifieke reden waarom je de batterij zelf zou willen aansturen? 😊

Ik:
Als ik overstap kunnen jullie de batterij niet meer aansturen, daarom zou ik hem in dat geval zelf willen aansturen

Kiki AI:
Ik begrijp je punt, maar helaas is het zelf aansturen van de Zonneplan Nexus thuisbatterij niet mogelijk. Het Powerplay systeem van Zonneplan is speciaal ontworpen om de batterij zo efficiënt mogelijk te laten werken en het hoogste rendement te behalen. Dit systeem is geautomatiseerd en kan niet handmatig worden aangestuurd. Als je overstapt naar een andere energieleverancier, zal de batterij nog steeds werken, maar zonder de voordelen van Powerplay. Het is dus echt het meest voordelig om bij Zonneplan Energie te blijven. 😊

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• w00key
€6000 vendor lock in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kopje_Koffie
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-06 13:34
asing schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:12:
[...]

De onbalansmarkt werkt per kwartier, de day-ahead per uur. De day-ahead doet een voorspelling, maar als die niet uitkomt dan kom je in de onbalansmarkt. Dan hebben ze of veel te veel stroom over, of ze komen tekort. Die markt is voor ons niet toegankelijk, maar naar wat ik gelezen heb kan het verschil in prijzen zo 50 cent kan zijn. Bron : https://www.nextenergy.nl...balansmarkt-thuisbatterij

Nu zijn de leveranciers de dupe van hun slechte inschatting. Dat lossen ze zo op door flinke accus te verkopen aan consumenten. Die gaan in een smart-grid waar de leverancier dan weer controle over heeft. Stroom teveel? Laadt de accus. Stroom tekort? Zet de accus in. Het financiële voordeel is dan voor de consument met een accu.
De Day-Ahead gaat per uur, de Intraday gaat per kwartier. Daarnaast kleinere intervallen waar met stroom gespeeld kan worden op de balansmarkt:
https://www.next-kraftwer...orten-balanceringsenergie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hathi
Maar voor het energiecontract waar je je 'normale' eigen energie inkoopt bij Zonneplan blijf je neem ik aan nog steeds gebruik maken van de day-ahead markt als je zo'n accu hebt?
Dus je krijgt 'een vergoeding' voor de slimme dingen die de accu bedenkt, maar tegelijkertijd moet je wel gewoon betalen voor de energie die die accu afneemt van het net. Het kan best zijn dat ze heel veel verbruik hebben ingeschat op de day-ahead markt, dus hoge prijs daar. Maar dan valt het verbruik mee en wordt de prijs op de onbalans laag. Dan kan de accu dus gaan laden en krijg je een vergoeding vanwege ontlasten net, maar betaal je wel flink vanwege je verbruik tijdens de hoge inschatting op day-ahead.

En je hebt geen enkele invloed op de werking van die accu. Geen idee wat je allemaal te zien krijgt verder. Zou je real-time kunnen zien wat je op dat moment aan het verdienen bent? Dus niet alleen het opladen/ontladen van de accu, maar ook de prijzen waar dat op gebaseerd is? Zo niet, dan moet je er dus maar gewoon op vertrouwen dat die accu doet wat goed is voor jouw portemonnee en niet stiekem ook doet wat goed is voor de portemonnee van Zonneplan.
Ik zou er liever zelf wat meer controle over hebben eigenlijk.

[ Voor 16% gewijzigd door Hathi op 17-01-2024 15:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-06 20:40
S-1-5-7 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:19:
Op de Zonneplan site staat het volgende:
Ik:
Als ik overstap kunnen jullie de batterij niet meer aansturen, daarom zou ik hem in dat geval zelf willen aansturen

Kiki AI:
Ik begrijp je punt, maar helaas is het zelf aansturen van de Zonneplan Nexus thuisbatterij niet mogelijk. Het Powerplay systeem van Zonneplan is speciaal ontworpen om de batterij zo efficiënt mogelijk te laten werken en het hoogste rendement te behalen. Dit systeem is geautomatiseerd en kan niet handmatig worden aangestuurd. Als je overstapt naar een andere energieleverancier, zal de batterij nog steeds werken, maar zonder de voordelen van Powerplay. Het is dus echt het meest voordelig om bij Zonneplan Energie te blijven. 😊
Ik heb gebeld, natuurlijk kun je het dan zelf aansturen, maar daar moet je dus Tweaker genoeg voor zijn tzt.
Fout antwoord in de chatbot dit :+
Hathi schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:44:
Maar voor het energiecontract waar je je 'normale' eigen energie inkoopt bij Zonneplan blijf je neem ik aan nog steeds gebruik maken van de day-ahead markt als je zo'n accu hebt?
Dus je krijgt 'een vergoeding' voor de slimme dingen die de accu bedenkt, maar tegelijkertijd moet je wel gewoon betalen voor de energie die die accu afneemt van het net. Het kan best zijn dat ze heel veel verbruik hebben ingeschat op de day-ahead markt, dus hoge prijs daar. Maar dan valt het verbruik mee en wordt de prijs op de onbalans laag. Dan kan de accu dus gaan laden en krijg je een vergoeding vanwege ontlasten net, maar betaal je wel flink vanwege je verbruik tijdens de hoge inschatting op day-ahead.

En je hebt geen enkele invloed op de werking van die accu. Geen idee wat je allemaal te zien krijgt verder. Zou je real-time kunnen zien wat je op dat moment aan het verdienen bent? Dus niet alleen het opladen/ontladen van de accu, maar ook de prijzen waar dat op gebaseerd is? Zo niet, dan moet je er dus maar gewoon op vertrouwen dat die accu doet wat goed is voor jouw portemonnee en niet stiekem ook doet wat goed is voor de portemonnee van Zonneplan.
Ik zou er liever zelf wat meer controle over hebben eigenlijk.
Misschien kun je uit dit plaatje wat antwoorden halen van de site :P
Afbeeldingslocatie: https://start.zonneplan.nl/images/battery/monitoring.png

[ Voor 42% gewijzigd door SidewalkSuper op 17-01-2024 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:43
SidewalkSuper schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:05:
[...]

Ik heb gebeld, natuurlijk kun je het dan zelf aansturen, maar daar moet je dus Tweaker genoeg voor zijn tzt.

[...]
Dus over een tijdje komen hier topics over het tweaken van je Zonneplan Nexus. :D
Tibber is ook met zoiets bezig, ben wel benieuwd wat dat wordt.
Ik zit eigenlijk ook niet te wachten op een vendor lock in, maar snap aan de andere kant ook wel weer dat je als collectief een hoger rendement kunt halen uit een lading thuisbatterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthman
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-06 13:43
Wellicht moet je die thuisbatterij van Zonneplan dan maar achter een SAP hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-1-5-7
[...]

Tzt, dus niet direct mogelijk? Is er iets gezegd over een termijn?

En voor 'de normale mens' dus alsnog een vendor lock in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Een beetje als winddelen. Je "koopt" een deel van een windmolen. Daarna wordt de opbrengst van jouw deel van de wind verrekend met je energierekening. Je bent dan wel verplicht om bij de aangesloten energiemaatschappij energie af te nemen.

Langzaam komen we er wel. Dit zou al een leuke zijn zonder vendor lock in : https://www.duurzamekwali...e-systeem/ess-10kw-10kwh/

Het is alleen nog erg duur, dus wel hebben wat concurrentie nodig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Het is een avontuur, het is bijv onbekend hoe over 1-5 jaar het hebben van een net aansluiting eruit ziet

Buiten dat het powerplay alleen werkt als je klant bent van zonneplan, doet het ook iets met je meterstanden van je slimme meter.
Op twee na alle energieleveranciers werken nog met voorschotten die of op basis van je opgave verwacht verbruik of op basis van historische gegevens.
Een hele hoge SJA hebben daar kan je soms nog een half jaar plezier van hebben, voor je voorschotbedrag op nieuwe gebruiksstrategie hebt.
Als ik kijk na de specs van Force H3 kijk en die zonneplan er voor geeft wordt accu stevig aan het werkgezet.
of bijv vaste leverkosten kunnen er vanaf afhankelijk zijn, zoals SJI als je bijv overstapt zoals bij Engie of Netwerkbeheerders komen met time of use of bandbreedte model.

Ik heb nog te weinig details gezien van het concept om het te beoordelen, maar dat als referentie 30-40 euro/kWh opslag voor op DAH is niet onaardig. De chatbot is weer te optimisch met dat zonder powerplay DAH maar 10% is.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Op het moment dat die Powerplay besluit om met 10 kW te gaan laden heb je nog maar 7 kW (bij 3 x 25 A) over je eigen verbruikers (ev?).

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devlinx
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 14-06 05:59
Ben benieuwd of je van de 20kwh ook zo'n 5kwh kunt 'reserveren' voor eigen gebruik in de avonduren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Ik zie een addertje onder het gras....

Sinds 1-1-2024 kan je BTW terugvragen op je thuisbatterij. Daar zitten een paar voorwaarden aan:

- je moet een slimme batterij hebben die kan handelen
- je moet een dynamisch contract hebben
- je mag niet eerder gebruik hebben gemaakt van de kleine-ondernemer regeling (KOR)

Dat wil zeggen dat iedereen die tussen 1-1-2020 en 1-1-2022 panelen heeft laten leggen en de BTW heeft teruggevraagd, dit niet nogmaals kan doen. Dus ik hoop dat ze daar nog wat aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-1-5-7
Domba schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:05:
Het is een avontuur, het is bijv onbekend hoe over 1-5 jaar het hebben van een net aansluiting eruit ziet
Dat lijkt mij geen reden om niet na te denken over vendor lock in... Volgens mij is vorige week nog een thermostaat gestopt met werken omdat de leverancier failliet ging...
Domba schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:05:
doet het ook iets met je meterstanden van je slimme meter.
Leg uit? Zonneplan stuurt de slimme meter niet aan hoor. Er wordt gewoon stroom het netwerk op gepompt en dat registreert je slimme meter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-06 10:43
w00key schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:20:
[...]
Het probleem is niet centraal op te lossen, politiek wordt erg beinvloed door wij panelenbezitters en het is maar een vraag of salderen afschaffen per 2025 of zelfs 2026 gaat lukken.

Je kan niet de overheid dwarsbomen en vervolgens roepen dat ze het maar moeten fixen.
Ik heb al een tijdje het vermoeden dat de salderingsregeling de nieuwe hypotheekrenteaftrek gaat worden. Iedereen weet dat het onhoudbaar is, maar de politiek is zo bang voor stemmenverlies dat ze het jaren en jaren voor zich uit gaan schuiven. En als ze dan veel te laat er aarzelend een keer over over beginnen blijkt dat de rest van het land al lang vrede heeft gesloten met geleidelijk afbouwen ervan en komt het er zo doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
S-1-5-7 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:49:
[...]

Dat lijkt mij geen reden om niet na te denken over vendor lock in... Volgens mij is vorige week nog een thermostaat gestopt met werken omdat de leverancier failliet ging...
[...]
Zover op de afbeeldingen is het een gewone Solis S6 voor mij, je zal alleen de dongle van powerplay moeten vervangen voor een andere aansturing van de modbus, misschien wordt die gewoon meegeleverd alleen niet geinstalleerd
Leg uit? Zonneplan stuurt de slimme meter niet aan hoor. Er wordt gewoon stroom het netwerk op gepompt en dat registreert je slimme meter
Ja de meterstanden veranderen fors, je gewone afname en teruglevering kunnen gemakkelijk 10 000kWh hoger op beide telwerken zijn en dat kan al bij 25-30% van de tijd inzet.
Het is een systeem los staand van de rest, dat via loadbalancing (waarbij de powerplay accu terugschaalt) aangesloten op je aansluiting, vergelijkbaar met een laadpaal waar iedereen mag laden.

Als je naar een andere energieleverancier overstapt, moet die maar geloven dat het verschil van wat je opgeeft aan verwacht verbruik en teruglevering met wat bij netwerkbeheerder staat klopt en dat je de "thuisaccu" anders gaat gebruikt worden.
Je netwerkbeheerder berekent wel transportkosten op basis van de gegevens die bij hun beschikbaar zijn (SJA en SJI) aan je nieuwe energieleverancier.
Over algemeen willen ze dat even aan kijken en voorschot pas terug zetten op basis van werkelijke meterstanden.
Mijn ervaring is dat niet veel direct meegaan in je verwachting als het zo fors afwijkt.
Zonneplan geeft wel bijv 1600 ero, maar niet hoeveel kWh's de accu daarvoor heeft geladen en ontladen.

Ik ben in december '21 verhuist en de vorige gebruiker had 16000kWh afname, en ik wilde me aanmelden met 3500kWh afname en 5000kWh teruglevering vanwege te installeren PV en Thuisaccu, dat was niet eenvoudig en ben ik maar dynamisch gegaan.
Je kan praten als brugman, maar er was maar weinig van 600-900 per mnd aan voorschot af te krijgen, alle ging mee in bijstelling op basis van werkelijke meterstanden na bijv 2 maanden etc, alleen tot april heb je nog veel PV-opwek, voor een heel duidelijk een ander jaarverbruik en gaat het in stapjes

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:12
Ik vraag mij af waarom een energieleverancier zoals zonneplan kiest voor heel veel kleine batterijen verspreid over veel woningen.

En niet voor een relatief grote batterij van enkele MWh waarbij ze dan bijvoorbeeld wat ruimte en wat ruimte op de netaansluiting huren bij een bedrijf of zo?

Container met batterijen op de parking en een kabel naar de trafo van het bedrijf.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:00
Wozmro schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 18:54:
Ik vraag mij af waarom een energieleverancier zoals zonneplan kiest voor heel veel kleine batterijen verspreid over veel woningen.

En niet voor een relatief grote batterij van enkele MWh waarbij ze dan bijvoorbeeld wat ruimte en wat ruimte op de netaansluiting huren bij een bedrijf of zo?

Container met batterijen op de parking en een kabel naar de trafo van het bedrijf.
Omdat ze nu de kosten en risico's bij de consumenten leggen in plaats van deze zelf te dragen.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:35

Dan hebben ze over 5 jaar een aansluiting met het net :+

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:12
Er is geen nieuwe aansluiting nodig.

Enkel een bedrijf die het vermogen van de eigen trafo niet volledig zelf nodig heeft voor een bepaalde periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Devlinx schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:39:
Ben benieuwd of je van de 20kwh ook zo'n 5kwh kunt 'reserveren' voor eigen gebruik in de avonduren.
Dat is niet mogelijk, op moment je gebruik maakt van zonnplan powerplay is de exclusief voor zonneplan.

@KC27 Je gewone verbruikers hebben voorrang, loadbalancing waarbij de zonneplan powerplay terugschaalt
4.4 Systeemverliezen zorgen voor een verschil tussen afgenomen en teruggeleverde energievolumes. Dit kan uw vergoeding verlagen en leiden tot hogere energiebelastingen.
4.5 Apparaten in uw huishouden, al dan niet aangestuurd door een (home) energy management system (HEMS), kunnen (op momenten) de huisaansluiting dusdanig belasten met afname of terug levering van stroom dat het thuisbatterij de beoogde aansturingsacties niet (volledig) kan opvolgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
PWM schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:45:
Ik ben sinds vandaag ook overgestapt naar Dynamische prijzen :) Ik heb gekozen voor Vrijopnaam. Ik heb geen panelen. Ga niet teveel hobbyen, maar heb wel een elektrische auto (80Kw accu), dus daar kan ik nog wel wat mee spelen.

Hoe ziet een jaaroverzicht er uit? Staat daar een gemiddeld tarief op? Heb de auto op een aparte meter en declareer die stand elk jaar, maar dan moet ik wel een tarief hebben :)
Van ons accountant had ik begrepen dat je gewoon een gemiddeld tarief hiervoor mag pakken. Volgens mij hoeft dat niet zozeer je eigen gemiddelde tarief te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Had meteen maar een aanvraag gedaan bij Zonneplan voor de thuis-batterij, maar die is voor nu afgewezen, je moet een DSMR-5 meter hebben, en ik heb een -4. Dus dan moet eerst de meter vervangen worden. (a ~250 euro en lang wachten)

[ Voor 5% gewijzigd door markjanssen op 17-01-2024 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing

Zie dit als een soort crowdfunding of DutchPowerCows, als iedereen een beetje bijdraagt dan kom je samen heel ver. Zodoende hoeven de energiebedrijven (het is niet alleen Zonneplan met dit idee) niet zelf te investeren. Je koopt gewoon een aandeel in hun virtuele accu en krijgt jaarlijks een rendement.

Het voordeel voor Zonneplan is dat ze een Distributed Virtual Battery hebben met centrale aansturing waarbij ze hun overschot of tekort kunnen wegwerken. Nu moeten ze alleen niet te goed worden in voorspellen, dan krijg je niks meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
markjanssen schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:49:
Had meteen maar een aanvraag gedaan bij Zonneplan voor de thuis-batterij, maar die is voor nu afgewezen, je moet een DSMR-5 meter hebben, en ik heb een -4. Dus dan moet eerst de meter vervangen worden. (a ~250 euro en lang wachten)
Had deze vraag ook!
Is een meter met DSMR 4 ook geschikt?

Ja, absoluut! 😊 Een slimme meter met DSMR 4.0 is zeker geschikt voor de Zonneplan Nexus thuisbatterij. Deze versie van de slimme meter heeft de benodigde P1-poort die we gebruiken voor de aansturing van de thuisbatterij. Zo zorgen we ervoor dat de hoofdaansluiting niet overbelast raakt. Super dat je al zo’n slimme meter hebt! Ben je klaar om de volgende stap te zetten en je bestelling te controleren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

SidewalkSuper schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 20:20:
[...]

Had deze vraag ook!
Is een meter met DSMR 4 ook geschikt?

Ja, absoluut! 😊 Een slimme meter met DSMR 4.0 is zeker geschikt voor de Zonneplan Nexus thuisbatterij. Deze versie van de slimme meter heeft de benodigde P1-poort die we gebruiken voor de aansturing van de thuisbatterij. Zo zorgen we ervoor dat de hoofdaansluiting niet overbelast raakt. Super dat je al zo’n slimme meter hebt! Ben je klaar om de volgende stap te zetten en je bestelling te controleren?
Dit ziet er uit als een antwoord van hun Kiki AI. Hecht hier niet veel waarde aan, net als alle andere GPT chatbots kan deze antwoorden hallucineren.

Als experiment heb ik de AI gevraagd of mijn niet-bestaande DSMR 6 meter geschikt is. Het antwoord:
Ja, ook met een DSMR 6 slimme meter zit je helemaal goed! 😊 De Nexus thuisbatterij van Zonneplan kan namelijk met alle slimme meters werken die een P1-poort hebben, en dat is ook het geval bij de DSMR 6. Deze poort wordt gebruikt voor de aansturing van de thuisbatterij, waardoor de hoofdaansluiting niet overbelast raakt. Dus met jouw DSMR 6 slimme meter ben je helemaal klaar om optimaal rendement te behalen met de Nexus thuisbatterij! 🎉 Heb je nog andere vragen over de thuisbatterij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:19
[...]

Hoe bedoel je? Was dat het antwoord van Zonneplan, dat je de omvormer op zich wel zelf zou kunnen aansturen maar dat je daar dan wel zelf wat voor moet maken? In dat geval zou het betekenen dat dat gewoon via die RS485 zou kunnen bijvoorbeeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
Ja, dat was het antwoord van Zonneplan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22:33

ErikVers

e-Duurzaam

Ok mooie marketing van zonneplan, dat blijkt wel gezien alle reacties in dit topic 😋👍

Vraag als tweaker;
-zijn er al mogelijkheden om zelf bij een lose/onafhankelijke broker in te gaan spelen op de onbalansmarkt? Dan kun je gewoon zelf een 20kWh accu aanschaffen met lader en besturing.

Let op het gaat mij niet om de dayaheadmarkt, dan wekt de tvt / het rendement niet mijn interesse.

Zou mij daar wat prettiger bij voelen dan me enkel te committeren aan zonneplan dat elimineert alle concurrentie tussen aanbieders van dynamische energie contracten.

https://www.tennet.eu/nl/balanceringsmarkten

[ Voor 9% gewijzigd door ErikVers op 17-01-2024 22:09 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
ErikVers schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 22:06:
Ok mooie marketing van zonneplan, dat blijkt wel gezien alle reacties in dit topic 😋👍

Vraag als tweaker;
-zijn er al mogelijkheden om zelf bij een lose/onafhankelijke broker in te gaan spelen op de onbalansmarkt? Dan kun je gewoon zelf een 20kWh accu aanschaffen met lader en besturing.

Let op het gaat mij niet om de dayaheadmarkt, dan wekt de tvt / het rendement niet mijn interesse.

Zou mij daar wat prettiger bij voelen dan me enkel te committeren aan zonneplan dat elimineert alle concurrentie tussen aanbieders van dynamische energie contracten.

https://www.tennet.eu/nl/balanceringsmarkten
Goede vraag :) .

Ik vermoed dat ze niet kunnen voorspellen wanneer er een kwartier komt met problemen, maar dat het heel kort op het moment gaat zijn.

Daar komt bij dat ze nu weer een kip met gouden eieren hebben gevonden en die geven ze niet af. Dat noemen we vendor lock in en ik zie nu al 2 maatschappijen dit doen.

Uiteindelijk zal men inzien dat dit niet goed is voor concurrentie en zal er een soort verplichting komen om dezelfde aansturing te gebruiken zodat je met je eigen accu niet meer gebonden bent aan de maatschappij die hem leverde.

Wie weet gaat het nog zover open dat ook de onbalans markt open source wordt gemaakt maar we zijn pas net begonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22:33

ErikVers

e-Duurzaam

asing schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 22:19:
[...]

Ik vermoed dat ze niet kunnen voorspellen wanneer er een kwartier komt met problemen, maar dat het heel kort op het moment gaat zijn.

Daar komt bij dat ze nu weer een kip met gouden eieren hebben gevonden en die geven ze niet af. Dat noemen we vendor lock in en ik zie nu al 2 maatschappijen dit doen.

Uiteindelijk zal men inzien dat dit niet goed is voor concurrentie en zal er een soort verplichting komen om dezelfde aansturing te gebruiken zodat je met je eigen accu niet meer gebonden bent aan de maatschappij die hem leverde.

Wie weet gaat het nog zover open dat ook de onbalans markt open source wordt gemaakt maar we zijn pas net begonnen.
Als wat online afspeur zie ik wel dat de onbalansmarkt gewoon een tennet vraag en aanbod situatie is in het kwartier af waarbinnen de markt open en sluit. Waar e leveranciers mee kunnen werken (handelen) die zou toch wel benaderbaar moeten zijn. Vandaar ook een geadviseerde 3 fase aansluiting en een vrij grote lader, je kan volle bak in ieder geval gaan traden met deze sets.

Wat wel terecht hier al werd opgemerkt is dat het de vraag is wat dit in de toekomst met je vastrecht/transportkosten kan doen en met eventueel overstappen en bijbehorend maandvoorschot bedrag.

Maar zoals nu uitziet lijkt me dit concept iets om op tijd voor de massa uit op in te stappen 📈

[ Voor 17% gewijzigd door ErikVers op 17-01-2024 22:36 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dextertje
Ben ook wel benieuwd hoe winstgevend de Zonneplan-batterij gaat zijn als de salderingsregeling helemaal wegvalt. Dan betaal je (als je geen zonnepanelen hebt) wel energiebelasting als je je batterij oplaadt, maar als je teruglevert, dan krijg je die niet terug.
Dan wordt de terugverdientijd een stuk langer dan ze nu zeggen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik ben sinds 1 december overgestapt naar Greenchoice, vanaf GSL. De eindafrekening heb ik nooit van ze gekregen, daar heb ik achteraan moeten bellen. Vervolgens krijg ik de eindafrekening gemaild, gedateerd op 29 december, waarin staat dat het eindbedrag wat ik van ze tegoed heb (~2000 euro) binnen 10 werkdagen wordt overgemaakt. Jullie kunnen het wel raden, is niet gebeurd. Ook is de eindafrekening nog steeds niet zichtbaar in de online klantenomgeving van GSL.

Ik heb ze nu maar weer gemaild met het zeer duidelijke verzoek om tot overmaken over te gaan, maar dit valt me wel tegen zeg. Helemaal niks aan de situatie was raar of vreemd of te laat, ik heb zelfs toen ik overstapte naar Greenchoice bij startdatum rekening gehouden met de 1 maand opzegtermijn, en alle voorschotten zijn netjes betaald/geïncasseerd.

Laten we hopen dat ik snel m'n geld terug heb, anders heb ik nog het nodige storneren te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
rodie83 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 22:51:
Ik ben sinds 1 december overgestapt naar Greenchoice, vanaf GSL. De eindafrekening heb ik nooit van ze gekregen, daar heb ik achteraan moeten bellen. Vervolgens krijg ik de eindafrekening gemaild, gedateerd op 29 december, waarin staat dat het eindbedrag wat ik van ze tegoed heb (~2000 euro) binnen 10 werkdagen wordt overgemaakt. Jullie kunnen het wel raden, is niet gebeurd. Ook is de eindafrekening nog steeds niet zichtbaar in de online klantenomgeving van GSL.

Ik heb ze nu maar weer gemaild met het zeer duidelijke verzoek om tot overmaken over te gaan, maar dit valt me wel tegen zeg. Helemaal niks aan de situatie was raar of vreemd of te laat, ik heb zelfs toen ik overstapte naar Greenchoice bij startdatum rekening gehouden met de 1 maand opzegtermijn, en alle voorschotten zijn netjes betaald/geïncasseerd.

Laten we hopen dat ik snel m'n geld terug heb, anders heb ik nog het nodige storneren te doen.
Waarom ben je zo onhandig om bankje te gaan spelen met je energieleverancier? Je hebt minstens 150 euro per maand teveel betaald en blijkbaar heb je je voorschot niet aangepast. Zometeen gaan ze kopje onder. Ze zouden niet de eerste zijn. En dan? Weg 2000 euro. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
dextertje schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 22:47:
Ben ook wel benieuwd hoe winstgevend de Zonneplan-batterij gaat zijn als de salderingsregeling helemaal wegvalt. Dan betaal je (als je geen zonnepanelen hebt) wel energiebelasting als je je batterij oplaadt, maar als je teruglevert, dan krijg je die niet terug.
De vraag is wiens stroom het is. Als ik het in mijn auto laadt is het mijn stroom. Maar je hebt geen enkele invloed op het laden en ontladen van deze accu. Sterker, je hebt geeneens voordeel want het zal niet zo zijn dat je 's avonds TV kijkt van die stroom. Zodra het nodig is wordt je accu ook weer ingezet om capacteit te winnen.

De accu is van jou, en je geeft deze in bruikleen aan de energiemaatschappij. In ruil wordt je weer betaald voor het gebruik van de accu door de maatschappij.

Kosten in rekening brengen zou een beetje not done zijn. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
asing schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 22:58:
[...]

Waarom ben je zo onhandig om bankje te gaan spelen met je energieleverancier? Je hebt minstens 150 euro per maand teveel betaald en blijkbaar heb je je voorschot niet aangepast. Zometeen gaan ze kopje onder. Ze zouden niet de eerste zijn. En dan? Weg 2000 euro. :X
Maakt het uit waarom? Ze hebben meer gehad dan noodzakelijk, ze bestaan nog, ze moeten gewoon terugbetalen. 2k,1k, 10 euro, maakt niet uit. En het is ergerlijk dat ze dat niet doen conform hun eigen beloftes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hathi
asing schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 23:02:
[...]

De vraag is wiens stroom het is. Als ik het in mijn auto laadt is het mijn stroom. Maar je hebt geen enkele invloed op het laden en ontladen van deze accu. Sterker, je hebt geeneens voordeel want het zal niet zo zijn dat je 's avonds TV kijkt van die stroom. Zodra het nodig is wordt je accu ook weer ingezet om capacteit te winnen.

De accu is van jou, en je geeft deze in bruikleen aan de energiemaatschappij. In ruil wordt je weer betaald voor het gebruik van de accu door de maatschappij.

Kosten in rekening brengen zou een beetje not done zijn. ;)
Maar de stroom die de accu in moet komt binnen via jouw meter. Dan ben je toch denk ik wettelijk verplicht om daarover de belasting te betalen? Of zou Zonneplan daar een speciale regeling voor hebben weten te treffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Hathi schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 23:09:
[...]

Maar de stroom die de accu in moet komt binnen via jouw meter. Dan ben je toch denk ik wettelijk verplicht om daarover de belasting te betalen? Of zou Zonneplan daar een speciale regeling voor hebben weten te treffen?
Ik heb zoals geschreven een laadpaaltje. De stroom voor de auto gaat door de meter. De laadpaal heeft een eigen meter en aan het einde van de maand krijg ik netjes het verbruik van de auto vergoed.

De accu communiceert ook met de maatschappij, dus ze weten exact hoeveel er in en uit gegaan is. Dat zullen ze weer verrekenen met je meterstanden. Ze vertellen je namelijk ook wat je zelf hebt verbruikt dus ergens zit een berekening.

En over wat ze jou verkocht hebben betaal je belasting. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hathi
Ja tuurlijk kunnen ze dat meten en verrekenen als ze dat willen. Maar mogen ze dit ook doen op die manier? Hebben ze daar wettelijk toestemming of een uitzondering voor? Want volgens mij is het toch echt verplicht om energiebelasting te betalen voor de energie die je meter registreert.

Dat jij een vergoeding krijgt voor de stroom die je laadpaal gebruikt heeft is leuk, maar die vergoeding (van je werkgever?) bevat ook de energiebelasting die jij betaalt hebt. Je werkgever (?) betaalt dus de energiebelasting voor jou.
Ik gok niet dat Zonneplan jouw energiebelasting zal gaan betalen, anders is het voor hen ook niet rendabel meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
rodie83 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 23:07:
[...]

Maakt het uit waarom? Ze hebben meer gehad dan noodzakelijk, ze bestaan nog, ze moeten gewoon terugbetalen. 2k,1k, 10 euro, maakt niet uit. En het is ergerlijk dat ze dat niet doen conform hun eigen beloftes.
Er zijn genoeg bedrijven die tegenwoordig van alles beloven. Dan lekker cashen en vervolgens gaan ze op de fles. Zolang je niet in de boeken kan kijken en zij mooi weer spelen zal je het niet weten. Er zijn er die voor 1000en euro's zo het schip in gingen.

Maar het is niet mijn 2K, veel succes met het terughalen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
asing schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 22:19:
[...]

Ik weet ik niet of het de concurrentie in de weg zit, het moet ergens starten en kan ook mogelijk uitgroeien tot een aparte service , ze hebben op deze manier wel verspreid over het land (onbalans) vermogen beschikbaar vanaf de laagspanningszijde, waardoor ze minder last hebben van congestie rond de HV koppelstations

In principe is Tennet nu bezig om Nederland op te delen in 40 kleinere deelgebieden met elk een op/afrit (koppelstation) naar de snelweg (380kV Hoogspanning) en in feite heb je dan vermogen beschikbaar in elk deelgebied om vraag en aanbod achter het koppelstation op elkaar af te stemmen, die van een andere kant komt (laagspanning) en niet via de snelweg (hoogspannings kant) via koppelstation moet, je kan eventuele file voor koppelstation beperken vanuit het deelgebied.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Hathi schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 23:21:
Ja tuurlijk kunnen ze dat meten en verrekenen als ze dat willen. Maar mogen ze dit ook doen op die manier? Hebben ze daar wettelijk toestemming of een uitzondering voor? Want volgens mij is het toch echt verplicht om energiebelasting te betalen voor de energie die je meter registreert.

Dat jij een vergoeding krijgt voor de stroom die je laadpaal gebruikt heeft is leuk, maar die vergoeding (van je werkgever?) bevat ook de energiebelasting die jij betaalt hebt. Je werkgever (?) betaalt dus de energiebelasting voor jou.
Ik gok niet dat Zonneplan jouw energiebelasting zal gaan betalen, anders is het voor hen ook niet rendabel meer.
Ik denk wel dat het goed zit. Dit hebben ze niet tussen kerst en oud en nieuw bedacht. Ook BTW terugvordering op je accu is ineens mogelijk per 1-1-2024. Dus iemand heeft met de blauwe enveloppen brigade gesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Domba schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 23:25:
[...]
Ik weet ik niet of het de concurrentie in de weg zit
Ik bedoelde het denk ik anders ;) . We hebben nu 2 leveranciers (https://www.zonneplan.nl/...uctie-nexus-thuisbatterij en https://www.nextenergy.nl...thuisbatterijen-zijn-hier). Er zijn vast meer maatschappijen bezig met hetzelfde.

Anyway, de energiemarkt is geprivatiseerd. De bedoeling van de overheid was om de consument keuze te geven en een gezonde concurrentie te verzorgen. Maar.... wat als je nu ineens vast zit omdat je een batterij gekocht hebt die alleen werkt met die maatschappij? Weg keuzevrijheid. Winddelen werkt hetzelfde maar heeft niet de potentie om zo groot te worden. Dit wel. Dus wat je als consument eigenlijk wilt hebben is een open systeem waarbij je de gekozen leverancier toegang geeft tot je batterij. Het zal zo open moeten zijn dat je kan wisselen zonder dat de batterij ineens niks meer doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
asing schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 23:28:
[...]

Ik denk wel dat het goed zit. Dit hebben ze niet tussen kerst en oud en nieuw bedacht. Ook BTW terugvordering op je accu is ineens mogelijk per 1-1-2024. Dus iemand heeft met de blauwe enveloppen brigade gesproken.
oa Romano Hagen, van de Centrale, die was na 0% BTW op zonnepanlen op zoek naar opvulling,
Deze geeft nu advies voor je zo'n thuis accu van Bliq, Nexus van Zonneplan of Sessy aanschaft of BTW teruggave mogelijk is met welke constructie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Domba schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 23:37:
[...]

oa Romano Hagen, van de Centrale, die was na 0% BTW op zonnepanlen op zoek naar opvulling,
Deze geeft nu advies voor je zo'n thuis accu van Bliq, Nexus van Zonneplan of Sessy aanschaft of BTW teruggave mogelijk is met welke constructie.
Ik heb Bliq even gecheckt, die werkt met day ahead prijzen. Het werkt maatschappij onafhankelijk. Je hebt dan niet het voordeel van de onbalansprijzen, maar wel je eigen stroom uit je eigen accu. Dat is in mijn ogen een beter idee dan Zonneplan.

Edit : ik kon niet vinden waar hij dat zei. Heb je een linkje?

[ Voor 5% gewijzigd door asing op 17-01-2024 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadylog
  • Laatst online: 21:41
[...]

[...]

Misschien kun je uit dit plaatje wat antwoorden halen van de site :P
[Afbeelding]
Kan je wat meer zeggen over de aansluitingen ongelijkheden? Wat ik zie aan de hardware is dat er geen dongel aan zit (op basis van fotos). Ook is de batterij helemaal geverfd/gemaakt in zonneplanstijl. Als het whitelabeling betreft zou het kunnen dat ze ook de firmware/besturing van de apparaten hebben aangepast met alle gevolgen van dien.

Verder zie ik dat op de batterij maar 7 jaar of 6000 cycli. Dan heeft je batterij nog maar 70% capaciteit. De terugverdientijd was toch iets van 6 jaar? Dan kun je denken, goh, 1 cyclus per dag maar dat hoeft helemaal niet, hoeveel cycli wil zonneplan per dag doen gemiddeld?

Teveel unknowns en zeer schaarse informatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
shadylog schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 23:54:
[...]

Kan je wat meer zeggen over de aansluitingen ongelijkheden? Wat ik zie aan de hardware is dat er geen dongel aan zit (op basis van fotos). Ook is de batterij helemaal geverfd/gemaakt in zonneplanstijl. Als het whitelabeling betreft zou het kunnen dat ze ook de firmware/besturing van de apparaten hebben aangepast met alle gevolgen van dien.

Verder zie ik dat op de batterij maar 7 jaar of 6000 cycli. Dan heeft je batterij nog maar 70% capaciteit. De terugverdientijd was toch iets van 6 jaar? Dan kun je denken, goh, 1 cyclus per dag maar dat hoeft helemaal niet, hoeveel cycli wil zonneplan per dag doen gemiddeld?

Teveel unknowns en zeer schaarse informatie.
Even rond lezen hier, info staat nu beetje verspreid. Iemand had het de chatbot gevraagd, die gaf aan voor de 15kWh accu dat er 9000kWh op jaarbasis doorheen gaat, als je daar 10% verlies vanaf haalt kom je op ~1.8cycli per dag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Laatst online: 22:35
asing schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 23:46:
[...]

Ik heb Bliq even gecheckt, die werkt met day ahead prijzen. Het werkt maatschappij onafhankelijk. Je hebt dan niet het voordeel van de onbalansprijzen, maar wel je eigen stroom uit je eigen accu. Dat is in mijn ogen een beter idee dan Zonneplan.

Het idee van Zonneplan op de onbalansmarkt is beter in mijn ogen (veel grotere verschillen dus mogelijkheden). Dat day ahead is echt maar gerommel in de marge als je ook nog verliezen mee moet nemen bij opladen/afgifte.

Alleen bij de huidige uitvoering liggen de risico’s en onzekerheden bij de klant. En je zit voor jaren “vast” aan Zonneplan.

Als iemand dit leuk vind het en het als speelgeld heeft liggen. Doen! Want er moet gepioneerd worden in deze markt. Alles op “rood” >:)

Maar als je erg afhankelijk ben van de terugverdientermijn. Misschien moet je dan kijken of je niet beter dat geld ergens anders in kan steken.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devlinx
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 14-06 05:59
Die omvormer van zonneplan heeft 3 of 4 aansluitingen voor pv strings. Maar het is dus blijkbaar niet de bedoeling om hier je pv aan te hangen? Of begrijp ik het verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
asing schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 23:46:
[...]

Voor bliq komt hier voorbij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Devlinx schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 00:45:
Die omvormer van zonneplan heeft 3 of 4 aansluitingen voor pv strings. Maar het is dus blijkbaar niet de bedoeling om hier je pv aan te hangen? Of begrijp ik het verkeerd?
Na afbouw salderen heeft de chatbot het erover dat het wellicht nuttiger is om eigen zonnestroom op te slaan en te gebruiken.
Dat lijkt me zonder extra DC-AC-DC conversie een stuk nuttiger.

Overigens kan hij geen duidelijkheid geven over het rendement na salderen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 07:29:
[...]

Na afbouw salderen heeft de chatbot het erover dat het wellicht nuttiger is om eigen zonnestroom op te slaan en te gebruiken.
Dat lijkt me zonder extra DC-AC-DC conversie een stuk nuttiger.

Overigens kan hij geen duidelijkheid geven over het rendement na salderen…
De terugverdientijden zijn dus gebaseerd op de huidige regelgeving? Gezien die sowieso gaat wijzigen de komende jaren is dat niet erg betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hathi
Devlinx schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 00:45:
Waar zie je die aansluitingen?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Misanthropia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-06 11:03
wordt het niet tijd om de discussie over de zonneplan accu naar zijn eigen topic te verplaatsen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-06 11:42
Of naar het andere topic waar de Zonneplan thuisaccu volop besproken wordt: Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:40
dextertje schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 22:47:
Dit vroeg ik me ook af, aan Kiki heb ik de vraag voor gelegd, maar kreeg een ontwijkend antwoord.
Toen onderstaande vraag gesteld.

Hoeveel kWh word er per jaar door de 15kWh accu geladen/terug geleverd?
 antwoord Kiki AI,
De exacte hoeveelheid energie die de 15 kWh thuisbatterij per jaar laadt en teruglevert, kan variëren. Dit hangt af van verschillende factoren zoals de energiemarkt en de hoeveelheid energie die je dagelijks opwekt. Maar om je een idee te geven, de verwachte jaaropbrengst van de 15 kWh batterij is ongeveer €1350. Dit komt neer op ongeveer 9000 kWh per jaar, uitgaande van een gemiddelde stroomprijs van 15 cent per kWh. Dit is een schatting en kan in de praktijk hoger of lager uitvallen. 😊

Hier word verklaard dat er met een winst van € 0,15 per kWh word gerekend.
Dus als salderen afgelopen is kun je hier niets meer verdienen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Het lijkt mij wel duidelijk dat die AI waardeloze antwoorden geeft. :) De stroomprijs an sich (de door de AI genoemde 15 cent per kWh) is voor een batterij niet relevant (wel voor zonnepanelen), voor een batterij maakt het alleen uit wat het verschil is tussen aankoop en verkoop.

Het wegvallen van salderen zou betekenen dat een batterij alleen winst kan maken wanneer de verkoopprijs exclusief belasting minstens zo hoog is als de inkoopprijs inclusief belasting, in andere woorden, wanneer de laagste en hoogste prijs met meer dan ~13 cent per kWh verschilt (plus laadverliezen).

Voor een prijs gebaseerd op uurtarieven zie ik dat (in de huidige omstandigheden) niet vaak gebeuren. Met uurtarieven is een batterij alleen winstgevend als je kan salderen.

Voor een prijs gebaseerd op onbalans... ik heb er eerlijk gezegd geen goed beeld bij. Als ik kijk naar https://services.tenergy....spx/actualimbalanceprices dan zal de winst voornamelijk afkomstig zijn van het kunnen ontladen van de batterij tijdens die korte pieken. Kijk ik naar vandaag 7:45, dan kon je als leverancier op basis van onbalans circa € 0,50 per kWh verdienen, maar dit duurde hooguit 10 minuten... De omvormer heeft een nominaal uitgangsvermogen van 10 kW, in 10 minuten kan die maximaal 1,7 kWh leveren. De piek van vanochtend was daarmee goed voor circa € 0,70, laten we zeggen € 0,40 na inkoop, laadverliezen en zonder saldering. Als dit representatief is voor een gemiddelde dag (dat weet ik dus niet) dan levert dit circa € 140 per jaar op.

[ Voor 0% gewijzigd door Zr40 op 18-01-2024 11:00 . Reden: Berekening gecorrigeerd ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dextertje
Zijn er, naast NextEnergy, Zonneplan en binnenkort Tibber, nog meer aanbieders van dynamische energie die een thuisbatterij kunnen leveren? Wellicht wel interessante info voor de openingspost, want het kan meewegen in je keuze.
Ja, je zit dan een aantal jaren min of meer vast aan die ene aanbieder, maar dat is niet voor iedereen even bezwaarlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:55
Zr40 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:35:
Het lijkt mij wel duidelijk dat die AI waardeloze antwoorden geeft. :) De stroomprijs an sich (de door de AI genoemde 15 cent per kWh) is voor een batterij niet relevant (wel voor zonnepanelen), voor een batterij maakt het alleen uit wat het verschil is tussen aankoop en verkoop.

Het wegvallen van salderen zou betekenen dat een batterij alleen winst kan maken wanneer de verkoopprijs exclusief belasting minstens zo hoog is als de inkoopprijs inclusief belasting, in andere woorden, wanneer de laagste en hoogste prijs met meer dan ~13 cent per kWh verschilt (plus laadverliezen).

Voor een prijs gebaseerd op uurtarieven zie ik dat (in de huidige omstandigheden) niet vaak gebeuren. Met uurtarieven is een batterij alleen winstgevend als je kan salderen.

Voor een prijs gebaseerd op onbalans... ik heb er eerlijk gezegd geen goed beeld bij. Als ik kijk naar https://services.tenergy....spx/actualimbalanceprices dan zal de winst voornamelijk afkomstig zijn van het kunnen ontladen van de batterij tijdens die korte pieken. Kijk ik naar vandaag 7:45, dan kon je als leverancier op basis van onbalans circa € 0,50 per kWh verdienen, maar dit duurde hooguit 10 minuten... De omvormer heeft een nominaal uitgangsvermogen van 10 kW, in 10 minuten kan die maximaal 1,7 kWh leveren. De piek van vanochtend was daarmee goed voor circa € 0,70, laten we zeggen € 0,40 na inkoop, laadverliezen en zonder saldering. Als dit representatief is voor een gemiddelde dag (dat weet ik dus niet) dan levert dit circa € 140 per jaar op.
Heel goed om dit eens echt door te rekenen. Ik denk wel dat het mogelijk moet zijn om ook te verdienen door juist vermogen op te nemen met de batterij; dat maakt de business case iets beter. Maar het blijft toch wel twijfelachtig. Heel belangrijk om met voldoende vermogen te kunnen spelen. Dan ben je met een standaard huishouden uiteindelijk ook beperkt door de aansluiting op ongeveer 17 kW.

Wat ik zelf wel heel goed vind van het Zonneplan aanbod is dat de prijs per kWh al sterk aan het dalen is. Logisch, want op basis van wat autofabrikanten tegenwoordig betalen zou 10 kWh ongeveer EUR1500 moeten kosten + nog wat elektronica en de installatie, dus misschien EUR 3000 volledig geinstalleerd. Dan hoeft de prijs van Zonneplan dus nog maar 1x door de helft, maar ik denk niet dat de prijsdaling daar ophoudt.

Ik denk dat er nog een enorme golf aan thuisbatterijen aan komt, net zoals we 10-15 jaar geleden bij zonnepanelen hebben gezien. Zelf wacht ik dat nog eventjes af. En liefst onafhankelijk van de leverancier. Het zou al mooi zijn als je het uit kan met een dynamisch contract en dan optimaal profiteren van de day-ahead prijzen. Ik denk dan wel dat ik voor een 20 kWh systeem zou gaan. Dan vang ik ook op een zomerse zonnige dag bijna alle opgewekte stroom af, wat dan gedurende de nacht kan worden teruggeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kopje_Koffie
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-06 13:34
Zr40 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:35:

Dit gaat niet om €5 euro per kWh, maar €0,50 per kWh. Verder gaat dit over de balans markt.

De AI-chat gaf aan dat ze met de batterij handelen op de Intraday markt, niet op de balans markt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
Door de vragen een beetje anders te formuleren kom je meer te weten

Q:Hoeveel kWh word er per jaar door de 15kWh accu geladen/terug geleverd?

A:De exacte hoeveelheid energie die de 15 kWh thuisbatterij per jaar laadt en teruglevert, kan variëren. Dit hangt af van verschillende factoren zoals de energiemarkt en de hoeveelheid energie die je dagelijks opwekt. Maar om je een idee te geven, de verwachte jaaropbrengst van de 15 kWh batterij is ongeveer €1350. Dit komt neer op ongeveer 9000 kWh per jaar, uitgaande van een gemiddelde stroomprijs van 15 cent per kWh. Dit is een schatting en kan in de praktijk hoger of lager uitvallen. 😊

Er word gerekend met een winst van 0,15 euro per kWh
Als salderen is afgeschaft heb je geen verdien model meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23:23
Peterhardenberg schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:21:
Door de vragen een beetje anders te formuleren kom je meer te weten

Q:Hoeveel kWh word er per jaar door de 15kWh accu geladen/terug geleverd?

A:De exacte hoeveelheid energie die de 15 kWh thuisbatterij per jaar laadt en teruglevert, kan variëren. Dit hangt af van verschillende factoren zoals de energiemarkt en de hoeveelheid energie die je dagelijks opwekt. Maar om je een idee te geven, de verwachte jaaropbrengst van de 15 kWh batterij is ongeveer €1350. Dit komt neer op ongeveer 9000 kWh per jaar, uitgaande van een gemiddelde stroomprijs van 15 cent per kWh. Dit is een schatting en kan in de praktijk hoger of lager uitvallen. 😊

Er word gerekend met een winst van 0,15 euro per kWh
Als je eerder genoemde site https://www.epexspot.com/...eriod=&production_period= bekijkt ga je grote vermogens (10 kW) laden en ontladen in hele korte tijd (blokken van 15 minuten) gaat die accu dan nog wel 6000 cycli mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cctl01
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-06 09:46
Peterhardenberg schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:21:
Dan is toch gewoon het prijsverschil tussen Inkoop prijs en terugleververgoeding het verdienmodel? Dus lekker zelf 'snachts je overschot van de dag opgebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
cctl01 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 16:23:
[...]

Dan is toch gewoon het prijsverschil tussen Inkoop prijs en terugleververgoeding het verdienmodel? Dus lekker zelf 'snachts je overschot van de dag opgebruiken.
Het klinkt mij inderdaad naarmate percentages van salderen etc veranderen, dat 'Powerplay' gewoon vrolijk steeds meer (zonne)stroom op gaat slaan voor eigen verbruik. Al verwacht ik dat er zelfs zonder salderen nog steeds genoeg te verdienen valt met de hogere vergoedingen op die onbalansmarkt, maar dan wordt er dus wel meer zonnestroom opgeslagen ipv van het grid getrokken als je panelen hebt om het rendement maximaal te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
cctl01 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 16:23:
[...]

Bij handelen in stroom betaal je energiebelasting en BTW, over wat je inkoopt, bij verkoop krijg je de belasting niet terug, alleen door te salderen ontvangvang je de belasting terug. Omdat je zelf deze accu niet kunt aansturen, is er geen verdienmodel meer. je kunt niet zelf bepalen wanneer er geladen en ontladen word. Dit word op afstand geregeld door ZP.
Het is een mooi product (zolang we kunnen blijven salderen, en geen PV panelen hebben)

Ik wacht nog even af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cctl01
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-06 09:46
Peterhardenberg schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 17:11:
[...]

Bij handelen in stroom betaal je energiebelasting en BTW, over wat je inkoopt, bij verkoop krijg je de belasting niet terug, alleen door te salderen ontvangvang je de belasting terug. Omdat je zelf deze accu niet kunt aansturen, is er geen verdienmodel meer. je kunt niet zelf bepalen wanneer er geladen en ontladen word. Dit word op afstand geregeld door ZP.
Het is een mooi product (zolang we kunnen blijven salderen, en geen PV panelen hebben)

Ik wacht nog even af.
De grote vraag is dus hoe we "het meest gunstige" in de bewoording van Zonneplan moeten interpreteren.
Is dat het meest gunstige voor hen? (Het apparaat zal blijven handelen in stroom na afschaffen salderen).
Of het meest gunstige voor de consument. (simpelweg laden wanneer de stroom het goedkoopst is)

Potentieel zorgt de accu wanneer en niet meer kan worden gesaldeerd dat er meer van de goedkoopste stroom kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:28

EiT

Ik probeer te achterhalen welke risico ik loop door een contract af te sluiten met Tibber.

Huidig contract loopt nu af, 19c piek, 17c dal. Gebruik is 3000kWh piek en 5000kWh dal. Terug levering zonnepanelen is ongeveer 140kWh. Met mijn familie valt de energie niet echt te sturen. Ik zou nog 11 panelen kunnen leggen voor opbrengst van 3000kWh.

Engie bied 30c piek en 24c dal aan.

Via Tibber zie ik op een koude dag als vandaag bedragen tussen 24-28 cent. Dan loop ik toch miet echt een risico met zo’n contract? Ik neem aan dat het alleen maar goedkoper wordt zodra het warmer wordt. Of mis ik iets?

Is het wel eens voorgekomen dat je bijv. 1 euro per kWh betaal? Ons verbruik is vrij constant over de dag ivm WP. Dus. +/- 1,2 kWh per uur op dit moment.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NQXAMeD-R2OUoH3bvV0JCP74gyI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YN5lHhRo49fk4dhF17DJ8QED.jpg?f=fotoalbum_medium

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misanthropia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-06 11:03
EiT schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:16:
Ik probeer te achterhalen welke risico ik loop door een contract af te sluiten met Tibber.
weinig, je zit niet meteen een langere tijd vast bij Tibber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marciej123
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13-06 16:12

Huidig contract loopt nu af, 19c piek, 17c dal. Gebruik is 3000kWh piek en 5000kWh dal. Terug levering zonnepanelen is ongeveer 140kWh. Met mijn familie valt de energie niet echt te sturen. Ik zou nog 11 panelen kunnen leggen voor opbrengst van 3000kWh.

Via Tibber zie ik op een koude dag als vandaag bedragen tussen 24-28 cent. Dan loop ik toch miet echt een risico met zo’n contract? Ik neem aan dat het alleen maar goedkoper wordt zodra het warmer wordt. Of mis ik iets?

Is het wel eens voorgekomen dat je bijv. 1 euro per kWh betaal? Ons verbruik is vrij constant over de dag ivm WP. Dus. +/- 1,2 kWh per uur op dit moment.

[Afbeelding]
Ik denk dat je bij dynamisch gewoon jezelf af moet vragen of je een buffer achter de hand hebt als de kosten ineens naar 80 cent (of wellicht meer) gaan wegens een oorlog of andere crisis.
Als je dit risico kunt dragen / betalen heb je ook het voordat de prijzen soms een stuk lager liggen.

Zelf heb ik bijvoorbeeld een EV en die laad altijd op de meest gunstige tijdstippen.

Wil of kan je dit risico niet lopen dan moet je het vastzetten bij een partij wat je voorkeur heeft en de prijzen die je aan staan.

Zelf heb ik gas vastgezet en Stroom dynamisch, huis is niet goed geïsoleerd, dus dit risico wil ik niet lopen en wij proberen al heel veel rekening te houden met, stroom durf ik wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgoe72
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-05 10:53
Heb een vraag over juiste strategie terugleveren.

Ik heb een dynamisch contract bij Zonneplan en veel zonnepanelen. Ivm gebruik EV en warmtepomp verbruik ik per saldo per jaar meer dan ik teruglever. Eerder las ik een bericht van iemand die aangaf dat het verstandiger is je eigen zonnestroom altijd te gebruiken omdat over die stroom geen belasting gerekend wordt.

Mbt het terugleveren worstel ik met juiste strategie. Zoals ik het nu doe; ik verbuik niet perse alle zonnestroom (bijv om EV te laden) omdat de marktprijs soms gunstig is tov laadtatrief later op de dag. (voorbeelden incl belastingen)

Bijv:
Marktprijs terwijl de zon schijnt is 0.25 cent p kw en later op de dag bijv 0,21 cent. In mijn beleving is het dan gunstiger om zonnestroom terug te leveren en later de EV te laden met goedkopere stroom. Ik krijg niet goed scherp of het teruglevertarief nu incl belasting is of niet. Of is het zo dat het teruglevertarief ex btw is en dus ipv 25 cent 12 cent bedraagt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
borgoe72 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:49:

Ik heb een dynamisch contract bij Zonneplan en veel zonnepanelen. Ivm gebruik EV en warmtepomp verbruik ik per saldo per jaar meer dan ik teruglever. Eerder las ik een bericht van iemand die aangaf dat het verstandiger is je eigen zonnestroom altijd te gebruiken omdat over die stroom geen belasting gerekend wordt.

Mbt het terugleveren worstel ik met juiste strategie. Zoals ik het nu doe; ik verbuik niet perse alle zonnestroom (bijv om EV te laden) omdat de marktprijs soms gunstig is tov laadtatrief later op de dag. (voorbeelden incl belastingen)

Bijv:
Marktprijs terwijl de zon schijnt is 0.25 cent p kw en later op de dag bijv 0,21 cent. In mijn beleving is het dan gunstiger om zonnestroom terug te leveren en later de EV te laden met goedkopere stroom. Ik krijg niet goed scherp of het teruglevertarief nu incl belasting is of niet. Of is het zo dat het teruglevertarief ex btw is en dus ipv 25 cent 12 cent bedraagt?
Je krijgt terug: Het uurtarief plus inkoopkosten plus energiebelasting en btw, want dat is hoe salderen werkt.

Echter: als achteraf blijkt dat je netto terug hebt geleverd over een jaar, dan heb je voor die laatste extra teruglevering (boven je eigen jaarverbruik) geen recht op energiebelasting en btw. Die moet je dan terug betalen bij de jaarafrekening.

Als je verbruik op jaarbasis sowieso hoger is dan je opwekking, dan speelt dit laatste niet en krijg je dus het uurtarief plus inkoopkosten plus energiebelasting en btw wanneer je in een uur meer opwekt dan gebruikt.

Sommige leveranciers geven echter niet de (gehele) inkoopkosten terug bij teruglevering. Of er zijn althans soms pogingen om dat soort kosten in rekening te brengen. Kijk dus goed bij de voorwaarden van je leverancier hoe zij hiermee omgaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

borgoe72 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:49:

Dit idee is alleen relevant als je niet meer kan salderen (of zoals @bilgy_no1 aangeeft, als je bij een leverancier zit die 'verkeerd' saldeert). Zolang dat wel kan, krijg je de belasting terug voor het deel van de teruglevering dat onder het verbruik ligt. Jouw verbruik ligt hoger dan je teruglevering en je leverancier saldeert correct, dus je ontvangt gewoon de belasting terug over de teruggeleverde stroom. Je hoeft alleen te letten op de beste uurprijs bij het laden van de EV.

[ Voor 9% gewijzigd door Zr40 op 19-01-2024 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1

[Afbeelding]
Prijzen rond EUR 1 per uur zijn in augustus-oktober van 2022 regelmatig voorgekomen. Dat had toen een duidelijke geopolitieke verklaring. Het *lijkt* onwaarschijnlijk dat die situatie zich weer opnieuw voordoet, maar niemand die je daar een garantie op kan geven.

2023 is wellicht wat beter als voorspeller voor 2024. In het najaar waren er op enkele momenten prijzen van EUR0,45 - EUR 0,60. Daar stonden echter in de zomer ook veel momenten tegenover van soms diep negatieve prijzen.

Kijk anders even in de tabel van het openingsbericht van dit topic om te zien in welke categorie je zelf valt.

Bij de aanbieders die EUR 0,04-0,05 vragen als inkoopvergoeding per kWh moet de kale uurprijs wel heel laag worden om die EUR 0,24 per kWh te verslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeikstraal
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-04 09:27
Ik ben klant van Mijndomein Energie
Nu kreeg ik zonet een email van HeGg energie naar het unieke email adres dat ik voor mijndomein heb aangemaakt of ik aub een automatische incasso wil instellen.

Bij mijn domein kreeg ik m'n password reset mailtje ook weer van HeGg. En vervolgens kom ik op dezelfde omgeving met HeGg branding.

Nu vraag ik me af: Heeft HeGg de energietak van mijndomein overgenomen of staat er een verkeerde waarde in de reseller column van mijn record in de database van mijndomein?

Iemand hier die er meer van weet?

Quidquid id est, timeo puellas, et oscula dantes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
zeikstraal schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 14:44:
Ik ben klant van Mijndomein Energie
Nu kreeg ik zonet een email van HeGg energie naar het unieke email adres dat ik voor mijndomein heb aangemaakt of ik aub een automatische incasso wil instellen.

Bij mijn domein kreeg ik m'n password reset mailtje ook weer van HeGg. En vervolgens kom ik op dezelfde omgeving met HeGg branding.

Nu vraag ik me af: Heeft HeGg de energietak van mijndomein overgenomen of staat er een verkeerde waarde in de reseller column van mijn record in de database van mijndomein?

Iemand hier die er meer van weet?
Zijn alle bij op het zelfde adres gevestigd en maken allebei gebruik van EnergyZero , zijn een label, zijn daar voor de diensten ook een handelsnaam van.

Het loopt een beetje door elkaar daar, zijn wel aparte BV'sAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uZ_YcyGCfNf2sjwavNP3WzIu_-U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3LizqZMIYAeZj7FirwmF6nAi.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeikstraal
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-04 09:27
Bedankt voor het uitzoeken. Het ziet er inderdaad ook helemaal uit als white label.

Maar blijft raar dat ik er niet om heb gevraagd me om te boeken. Ben benieuwd wat hun helpdesk er op te zeggen heeft.

EDIT:
Aan jouw banner te zien gaan ze idd dynamische energie onder HeGg uitbrengen... Dank!

[ Voor 19% gewijzigd door zeikstraal op 19-01-2024 15:20 ]

Quidquid id est, timeo puellas, et oscula dantes

Pagina: 1 ... 196 ... 284 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels