Zover op de afbeeldingen is het een gewone Solis S6 voor mij, je zal alleen de dongle van powerplay moeten vervangen voor een andere aansturing van de modbus, misschien wordt die gewoon meegeleverd alleen niet geinstalleerd
Leg uit? Zonneplan stuurt de slimme meter niet aan hoor. Er wordt gewoon stroom het netwerk op gepompt en dat registreert je slimme meter
Ja de meterstanden veranderen fors, je gewone afname en teruglevering kunnen gemakkelijk 10 000kWh hoger op beide telwerken zijn en dat kan al bij 25-30% van de tijd inzet.
Het is een systeem los staand van de rest, dat via loadbalancing (waarbij de powerplay accu terugschaalt) aangesloten op je aansluiting, vergelijkbaar met een laadpaal waar iedereen mag laden.
Als je naar een andere energieleverancier overstapt, moet die maar geloven dat het verschil van wat je opgeeft aan verwacht verbruik en teruglevering met wat bij netwerkbeheerder staat klopt en dat je de "thuisaccu" anders gaat gebruikt worden.
Je netwerkbeheerder berekent wel transportkosten op basis van de gegevens die bij hun beschikbaar zijn (SJA en SJI) aan je nieuwe energieleverancier.
Over algemeen willen ze dat even aan kijken en voorschot pas terug zetten op basis van werkelijke meterstanden.
Mijn ervaring is dat niet veel direct meegaan in je verwachting als het zo fors afwijkt.
Zonneplan geeft wel bijv 1600 ero, maar niet hoeveel kWh's de accu daarvoor heeft geladen en ontladen.
Ik ben in december '21 verhuist en de vorige gebruiker had 16000kWh afname, en ik wilde me aanmelden met 3500kWh afname en 5000kWh teruglevering vanwege te installeren PV en Thuisaccu, dat was niet eenvoudig en ben ik maar dynamisch gegaan.
Je kan praten als brugman, maar er was maar weinig van 600-900 per mnd aan voorschot af te krijgen, alle ging mee in bijstelling op basis van werkelijke meterstanden na bijv 2 maanden etc, alleen tot april heb je nog veel PV-opwek, voor een heel duidelijk een ander jaarverbruik en gaat het in stapjes
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant