Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankrox
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:30
Bennie Wassink schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 15:35:
02-01-24 overgestapt met stroom naar Tibber van Energyzero.
Gas bij Energyzero gelaten.
Gascontract 29-12-23 aangemaakt en 02-01-24 ingegaan en vervolgens meteen weer beëindigd.

03-01 mailtje met de vraag wat er niet goed gaat en wanneer dit opgelost wordt.
Reactie:

[...]

Okey kan gebeuren we wachten even af....
05-01 nog niks gebeurd dus nog maar een mailtje,.. aangezien het een niet wenselijke situatie is voor klant en leveranciers dus verwacht je toch enige urgentie!?
Geen reactie op deze mail gehad tot heden.

09-01 maar even gebeld me de vraag wat de status is van het ticket?...."helaas is het erg druk" was het antwoord en hij was nog niet behandeld. Ze gingen hun best doen deze iets hoger op de stapel te krijgen.
Inmiddels 10-01 maar helaas nog geen contract. Ze melden mij wel dat Energyzero gewoon te boek staat als leverancier dus daar zouden geen negatieve gevolgen voor mij uit voortkomen.

Zijn er meer mensen die problemen ondervinden met Energyzero?
Hier min of meer zelfde issue.Ik ben overstapt met stroom naar coolblue van anwb, waarbij gas bij anwb blijft (anwb= ook energyzero volgens mij). stroom is in ieder geval ondertussen inzichtelijk bij coolblue (08-01 overgestapt, vandaag pas zichtbaar). ik kreeg van anwb wat mails voor een nieuw contract en nieuwe machtiging maar die link was al verlopen op het moment van sturen. volgens anwb helpdesk komt het allemaal in orde. Ik zie mijn gasverbruik sinds 8 januari in ieder geval niet meer :+ .

Om precies te zijn geeft het anwb maandoverzicht aan dat ie wacht op mijn standen, maar als ik van dag tot dag kijk zie ik gasverbruik wat helemaal niet klopt. (warmtepomp, meter via homeassistant en ik verbruik nauwelijks gas).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frag1le
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-06 22:41
Frag1le schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:16:
[...]

Eigenlijk zou je hier als klant helemaal geen rekening mee moeten hoeven te houden. Ik heb geen direct contact met de netbeheerder. Of er dus al periodes zijn geweest waar een SJV berekend kan worden zou er eigenlijk niet toe moeten doen. GSL zou de klant hierover dan moeten informeren als de aanvraag niet klopt t.o.v. hun informatie.

Als ik ervan uit ga dat ik <500 m3 ga verbruiken geef ik dit aan bij het afsluiten van het contract, dit wordt vervolgens indirect in twijfel getrokken, vervolgens niet doorgevoerd, en uiteindelijk op een hoger tarief afgesloten.

@earthman hoe de leverancier dit met de netbeheerder regelt zoeken ze maar lekker uit. Daarmee bedoel ik niet dat ik m'n kop in het zand steek maar dat dit iets is waar een klant zich niet mee bezig zou moeten houden.
Ik heb nu een kwartaal elke maand ± 25 m3 verbruik, lijkt mij een mooie periode om het capaciteitstarief op aan te passen, helemaal dit november/december en januari betreft en ik aangegeven heb bij het nieuwe contract van 1 januari <500 m3 te verbruiken.
Hoe GSL dit dan met Stedin regelt is part of their job, not mine.

Nogmaals voor die paar tientjes ga ik er vooralsnog niet meer werk van maken dan berichten hier en enkele berichten naar GSL omdat ik benieuwd ben hoe ze hierop reageren.
Update over het verkeerde capaciteitstarief van GroeneStroomLokaal:

GSL is uiteindelijk mijn emails over het verkeerde capaciteitstarief gaan negeren, staat ze heel netjes en mocht je overwegen klant te worden bij GSL, weet dat ze dus iemand die het fijne ervan weet uiteindelijk gaan negeren.

Mijn jaarverbruik is <250 m3 geweest en ik heb ze zojuist gemaild dat ik verwacht er een correctie plaats vindt op de jaarnota van het verkeerd in rekening gebrachte capaciteitstarief van <4000m3.

Mocht ik hierop antwoord gaan krijgen en/of de jaarnota ontvangen dan zal ik dit hier ook delen.

Update:
Hallo ,

Bedankt voor je bericht. Ons klantenservice team bekijkt je bericht en indien nodig wordt het doorgestuurd naar de meest geschikte persoon binnen onze organisatie. We streven ernaar om binnen tien werkdagen een reactie te geven.

Heb je een dringende vraag die niet kan wachten? Bel ons dan op 085-8085151. We zijn op werkdagen bereikbaar van 09.00 tot 17.00 uur.

Met vriendelijke groeten,
Klantenservice Groene Stroom Lokaal

10! werkdagen, bizar.

[ Voor 10% gewijzigd door Frag1le op 12-01-2024 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankrox
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:30
Frag1le schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:20:
[...]

GSL is uiteindelijk mijn emails over het verkeerde capaciteitstarief gaan negeren, staat ze heel netjes en mocht je overwegen klant te worden bij GSL, weet dat ze dus iemand die het fijne ervan weet uiteindelijk gaan negeren.

Mijn jaarverbruik is <250 m3 geweest en ik heb ze zojuist gemaild dat ik verwacht er een correctie plaats vindt op de jaarnota van het verkeerd in rekening gebrachte capaciteitstarief van <4000m3.

Mocht ik hierop antwoord gaan krijgen en/of de jaarnota ontvangen dan zal ik dit hier ook delen.

Update:
Hallo ,

Bedankt voor je bericht. Ons klantenservice team bekijkt je bericht en indien nodig wordt het doorgestuurd naar de meest geschikte persoon binnen onze organisatie. We streven ernaar om binnen tien werkdagen een reactie te geven.

Heb je een dringende vraag die niet kan wachten? Bel ons dan op 085-8085151. We zijn op werkdagen bereikbaar van 09.00 tot 17.00 uur.

10! werkdagen, bizar.
Ik heb ondertussen voor de 2e keer bij anwb geïnformeerd (die ook gewoon reseller energy zero zijn) en nu geven ze aan dat er inderdaad iets mis is gegaan met het omzetten van stroom+gas naar alleen gas. En diezelfde 10 werkdagen heeft denk ik met energy zero te maken. hieronder het whatsapp bericht van de anwb klantenservice:

Helaas zie ik dat er iets mis is gegaan bij het afsluiten van het nieuwe gascontract. Dit is ook de reden van het rare verbruik wat je ziet. Wij zullen z.s.m. binnen 5-10 werkdagen voor je oplossen. Onze excuses voor het ongemak.

Mooi dat het wordt opgelost. Betekent het wel dat ik straks het daadwerkelijk verbruikte gas betaal?

Ja je meter slaat als het goed is wel de juiste data nog steeds op. Wij zullen je op de hoogte houden wanneer het is opgelost.

[ Voor 6% gewijzigd door frankrox op 12-01-2024 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-06 17:08
[...]

Update:
Hallo ,

10! werkdagen, bizar.
Ervaring ANWB;

afgelopen 5 januari de eerste jaarafrekening gehad voor gas dynamisch bij ANWB.
Vandaag een mail van ANWB gehad dat Liander het capaciteitstarief heeft bijgewerkt en de kosten dus dalen, ook het voorschot hebben ze daarop (naar beneden) bijgewerkt. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKP
  • Registratie: April 2008
  • Niet online

JKP

[...]

Update:
Hallo ,

10! werkdagen, bizar.
Die 10 dagen zijn inderdaad bizar. Zolang er geen probleem zijn kun je dat prima voor lief nemen. Maar zodra er iets aan de hand is dat snel opgelost moet worden, blijft helaas alleen de telefonische klantenservice nog over. Persoonlijk twijfel ik of ik om deze reden mijn gascontract niet ergens anders zal gaan afsluiten.

Waar ik wel benieuwd naar ben, is er bij je maandelijkse facturen wel gerekend met het correcte capaciteitstarief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faceless
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-06 07:46
In de tabel van de TS zou het fijn zijn als er ook iets over de klantenservice staat. Het is namelijk een cruciaal onderdeel van de afweging voor mensen. Dus gemiddelde wachttijd bij vragen of of de meting van een p1 dongel gebruikt wordt als de slimme meter defect is (zonneplan bv, in tegenstelling tot tibber als ik het goed heb onthouden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05:06
@Sicco92 @Smuggler Voor de tabel Pure Energie is ook in Dynamisch gestapt
Vaste leveringskosten €72,60 per jaar
Inkoopkosten Elektra €0,040 /kWh Gas €0,075 /m3 (is waarschijnlijk excl BTW )

Edit voorschot per maand is op basis van jaarverbruik
(Mijn SJA/SJI zijn natuurlijk afwijkend met thuisaccu)

*) ik krijg een foutmelding met mijn gegevens met verzoek contact op te nemen voor het vaststellen of inkoopkosten incl of excl BTW zijn.
(ik ben ooit eerder >1j klant geweest en vertrokken ivm > 10MWh/j een vage niet heel harde grens tussen consumenten en zakelijk contract bij pure energie)

[ Voor 8% gewijzigd door Domba op 12-01-2024 16:57 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
JKP schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 14:37:
[...]

Die 10 dagen zijn inderdaad bizar. Zolang er geen probleem zijn kun je dat prima voor lief nemen. Maar zodra er iets aan de hand is dat snel opgelost moet worden, blijft helaas alleen de telefonische klantenservice nog over. Persoonlijk twijfel ik of ik om deze reden mijn gascontract niet ergens anders zal gaan afsluiten.

Waar ik wel benieuwd naar ben, is er bij je maandelijkse facturen wel gerekend met het correcte capaciteitstarief?
Nee daarin wordt gerekend met het capaciteitstarief van voorgaande jaren ofwel ≥ 500 < 4000 m³/jaar, zoals ook onterecht door hen in het contract opgenomen terwijl ik duidelijk het lagere <500 m³/jaar tarief bij de aanvraag heb opgegeven.
Ze hebben dus zonder communicatie en ook zonder akkoord dit tarief verhoogd nadat ik het bij de aanvraag correct heb doorgegeven.

Nu weet ik dat klanten fouten kunnen maken bij de aanvraag en zij zich baseren op de historische verbruiken die ze krijgen van de netbeheerder maar dat wil niet zeggen dat het netjes is dat ze dit zomaar verhogen zonder de klant te informeren.

In de voorgaande communicatie verschuilde GSL zich achter 'dat bepaalt de netbeheerder', terwijl Stedin zegt dat SJV is gebasseerd op werkelijk verbruik en dat de leverancier dit via de leveranciersdesk kan corrigeren.

Leon T in "Geen lager Capaciteitstarief bij gasverbruik <500 m3/jaar"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-06 17:08
Uw netwerkkosten hangen af van het standaard jaarverbruik

Het standaard jaarverbruik bepaalt wat u aan netwerkkosten betaalt. Deze netwerkkosten vindt u terug bij onze tarieven. Was uw standaard jaarverbruik bijvoorbeeld 515 m³ gas? Dan staat op uw jaarrekening de tariefgroep van ≥ 500 m³ < 4000 m³/jaar. U vindt uw standaard jaarverbruik terug in Mijn Stedin.

Geen aanpassing met terugwerkende kracht

Het standaard jaarverbruik is dus niet hetzelfde als het gasverbruik op uw jaarnota. Het is een rekenmethode (getal) om het gasverbruik vooraf in te schatten. Dit getal passen we achteraf niet aan, omdat het voor meerdere doeleinden wordt gebruikt. Uw netwerkkosten hangen af van uw standaard jaarverbruik en gaat in op de datum waarop het nieuwe standaard jaarverbruik is vastgesteld. De netwerkkosten worden achteraf niet verrekend, ongeacht of het tarief te hoog of te laag is geweest.
https://www.stedin.net/tarieven/standaard-jaarverbruik-gas

Wat is je capaciteitstarief volgens Stedin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
Dat kan ik toch niet weten omdat ik niet zichtelijk heb wat de leverancier/GSL het afgelopen jaar doorgegeven heeft aan Stedin.
Ik moet de jaarnota nog ontvangen en of daar een lager capaciteitstarief berekend wordt.
GSL heeft dit per maand in ieder geval nooit gecorrigeerd naar werkelijk verbruik.

Zie ik iets over het hoofd en is dit wel inzichtelijk voor klanten bij Stedin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars2020
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:55
frankrox schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:38:
[...]

Ik heb ondertussen voor de 2e keer bij anwb geïnformeerd (die ook gewoon reseller energy zero zijn) en nu geven ze aan dat er inderdaad iets mis is gegaan met het omzetten van stroom+gas naar alleen gas. En diezelfde 10 werkdagen heeft denk ik met energy zero te maken. hieronder het whatsapp bericht van de anwb klantenservice:

Helaas zie ik dat er iets mis is gegaan bij het afsluiten van het nieuwe gascontract. Dit is ook de reden van het rare verbruik wat je ziet. Wij zullen z.s.m. binnen 5-10 werkdagen voor je oplossen. Onze excuses voor het ongemak.

Mooi dat het wordt opgelost. Betekent het wel dat ik straks het daadwerkelijk verbruikte gas betaal?

Ja je meter slaat als het goed is wel de juiste data nog steeds op. Wij zullen je op de hoogte houden wanneer het is opgelost.
5 tot 10 dagen voor een aanpassing klinkt wat mij betreft acceptabel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05:15
@Frag1le Je kunt inloggen op het portaal van Stedin en het bekijken (sinds kort).
Ik kan niet vinden of dit jouw eerste jaar <500 is, je laatste post doet vermoeden dat dit het geval is.
Je krijgt enkel het gereduceerde tarief als de laatste SJV (over de vorige periode) onder de 500 ligt.
Die "badge" unlock je dan voor het komende jaar zolang SJV onder die <500 blijft en/of er geen nieuwe berekening gedaan wordt.

- knip -

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Magnat
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-06 09:15
Voor de SolarEdge gebruikers in nederland en belgie. Je kan nu in de SolarEdge app instellen dat bij een negatieve energieprijs je omvormer uit gaat:

https://www.solaredge.com/nl/productiestop-functie

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:24
Het schijnt mogelijk te zijn om de BTW over een batterij terug te vragen. Je moet wel "handelen", dus een dynamisch contract hebben. Denk aan in de zomer je accu laden met wat je normaal terug zou leveren, en dan de accu weer laten ontladen (terugleveren) als de zon onder is.

https://solarmagazine.nl/...et-of-zonder-zonnepanelen

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EmHaKa
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21:05

EmHaKa

harêuh

Magnat schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 06:58:
Je kan nu in de SolarEdge app instellen dat bij een negatieve energieprijs je omvormer uit gaat:
Dan hoop ik dat SolarEdge hun servers goed beveiligd hebben.
Stel even dat ze een marktaandeel van 1/6 hebben van het opgestelde 6 GW PV vermogen in Nederland,
dan kunnen ze dus 1GW afschakelen op een zonnig zomermiddag.
Dat zijn 2 Borsele kerncentrales die in 1 klap uit gaan. Wat doet dat met de net-stabiliteit? 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
EmHaKa schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 09:54:
[...]

Stel even dat ze een marktaandeel van 1/6 hebben van het opgestelde 6 GW PV vermogen in Nederland,
Dat zijn 2 Borsele kerncentrales die in 1 klap uit gaan. Wat doet dat met de net-stabiliteit? 7(8)7
Zonneparken hebben wel een groot aandeel in het geheel, en lijkt me sterk dat die extra geld verspillen aan optimizers.

Daarnaast, remote omvormers beinvloeden was al lang mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 22:08
Zijn hier mensen die een balans kunnen opmaken met betrekking tot gas en stroom levering van dynamisch contrakt met een vast jaarcontract van begin januari 2023?

Ben benieuwd hoeveel verschil er eigenlijk is met dit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Deldenaar schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 16:27:
Zijn hier mensen die een balans kunnen opmaken met betrekking tot gas en stroom levering van dynamisch contrakt met een vast jaarcontract van begin januari 2023?

Gas heb ik niet, maar mijn eindafrekening van zonneplan (niet een heel jaar, maar van maart tot 31/12) had de volgende totalen:

Eindafrekening: 2481 kwh / 220,84 (inc btw)

Dat is dus een kale stroomprijs van 8.9ct (inc btw), maar ex energiebelasting en leverkosten)

Hier zat als mooiste maand natuurlijk July tussen, met 465kwh voor 2.18 (want er zat 65kwh a -50ct bij)

[ Voor 7% gewijzigd door markjanssen op 13-01-2024 16:57 . Reden: July toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:53

Of je veel voordeel hebt aan een dynamisch contract hangt ook erg veel af in hoeverre je het verbruik kan sturen. Gas valt doorgaans niet veel te sturen maar met stroom kan je wel wat 'verdienen'.
Ik laat de elektrische boiler vrijwel alleen tijdens de goedkoopste uren verwarmen. Dat is ca. 25% van mijn verbruik. Verder probeer ik zoveel mogelijk de wasdroger tijdens die uren te laten draaien.

Mijn gemiddelde kWu prijs in de periode half feb 23 tot gisteren is 27 cent. Dat is incl. belastingen en variabele leveringskosten en exclusief de vaste maandkosten.
Ik ben klant bij ANWB en dat is niet een van de goedkoopste qua bijkomende kosten, vooral niet omdat ze de leveringskosten per kWu meer dan verdubbeld hebben sinds dit jaar. Ik kan daarop bij een jaarverbruik van 4500 kWu nog eens ca. 150 euro per jaar besparen door naar Tibber over te stappen.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EmHaKa

EmHaKa

harêuh

Oh ja hoor, je kunt gewoon zoeken in die 17000 posts:
https://gathering.tweaker...eywords%5D=energie-balans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
Kijk mooi overzicht wat de energieprijs was bij bv vdBron over 2023, dus allemaal flink boven prijsplafond

[ Voor 5% gewijzigd door Deldenaar op 13-01-2024 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:49

Zie mijn berichten, ik heb Tibber naast mijn contract gelegd van 38 cent alleen elektrisch in 2023 en dat scheelde maar een paar euro in mijn simulatie. Dat is dan wel met ongestuurd gebruik.
Ik gerbruik 11.000kWh en lever 7.500kWh terug.

Ik ben nu bij Engie gegaan met een jaarcontract omdat ik de zonnepanelen volledig kan salderen en de overige kWh gebruik volledig in 't daltarief vallen. Leek mij onwaarschijnlijk dat ik met dynamisch hier (ruim) onder zou vallen, vanwege het gegarandeerd gesaldeerde aantal kWh met name.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 18-06 22:03
[...]

Dit is een van de business cases waaraan zonneplan werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:08
[...]

Opgesteld vermogen aan PV is veel meer dan 6 GW.

Per eind 2022 was het al 19,1 GWp. Schatting van september was 23,5 GWp per eind 2023 en 27,5 GWp per eind 2024:

https://www.rijksoverheid...+correctie+2023+10+06.pdf

Op de piek van de productie (zeer zonnige uren overdag in de weken rondom 21 juni) produceert PV dus meer dan het totale gevraagde vermogen van heel Nederland. Dat verklaart ook de zeer diepe negatieve prijzen die we in het afgelopen jaar langs hebben zien komen, bijvoorbeeld in het Pinksterweekend.

Potentieel is het issue dus nog groter... Punt is wel dat veel van die capaciteit verdeeld is over heel veel kleine installaties van een paar kWp. En de vraag is hoe het bij SolarEdge is ingeregeld qua aansturing en beveiliging. Als dit lokaal wordt aangestuurd, dan moet dus ieder individueel systeem worden gehackt om die impact te veroorzaken.
mathijshooi schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 19:58:
[...]

Dit is een van de business cases waaraan zonneplan werkt.
Ja, ik heb Zonneplan panelen en dus ook hun omvormer. Hopelijk brengen ze die mogelijkheid ook snel naar alle systemen. Is voor mij wel voorwaarde om weer naar dynamisch over te stappen; ik vond het prima om het gebruik te sturen, maar het opvangen van die negatieve prijzen vond ik wel veel gedoe. Ik heb wel een EV, maar geen oprit. Om de auto dan een weekend lang aan de kabel te hangen (over de stoep) vind ik dan net wat te asociaal... Bovendien zijn we met Hemelvaart en Pinksteren en sowieso in die tijd best vaak een weekend weg en dan kosten dat soort dagen (€0,30 - €0,61 negatief die we hebben gezien) al snel tientjes per dag. Daar kunnen we laconiek over doen, maar het is wel killing voor het rendement op de investering...

Liefst gebruik ik die energie natuurlijk wel voor het laden, maar dat lukt helaas niet altijd en een thuisbatterij is er qua rendement nog lang niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsvdBeek
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19-06 07:09
bilgy_no1 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:22:
[...]

Opgesteld vermogen aan PV is veel meer dan 6 GW.

Per eind 2022 was het al 19,1 GWp. Schatting van september was 23,5 GWp per eind 2023 en 27,5 GWp per eind 2024:

https://www.rijksoverheid...+correctie+2023+10+06.pdf

Op de piek van de productie (zeer zonnige uren overdag in de weken rondom 21 juni) produceert PV dus meer dan het totale gevraagde vermogen van heel Nederland. Dat verklaart ook de zeer diepe negatieve prijzen die we in het afgelopen jaar langs hebben zien komen, bijvoorbeeld in het Pinksterweekend.

Potentieel is het issue dus nog groter... Punt is wel dat veel van die capaciteit verdeeld is over heel veel kleine installaties van een paar kWp. En de vraag is hoe het bij SolarEdge is ingeregeld qua aansturing en beveiliging. Als dit lokaal wordt aangestuurd, dan moet dus ieder individueel systeem worden gehackt om die impact te veroorzaken.

[...]

Ja, ik heb Zonneplan panelen en dus ook hun omvormer. Hopelijk brengen ze die mogelijkheid ook snel naar alle systemen. Is voor mij wel voorwaarde om weer naar dynamisch over te stappen; ik vond het prima om het gebruik te sturen, maar het opvangen van die negatieve prijzen vond ik wel veel gedoe. Ik heb wel een EV, maar geen oprit. Om de auto dan een weekend lang aan de kabel te hangen (over de stoep) vind ik dan net wat te asociaal... Bovendien zijn we met Hemelvaart en Pinksteren en sowieso in die tijd best vaak een weekend weg en dan kosten dat soort dagen (€0,30 - €0,61 negatief die we hebben gezien) al snel tientjes per dag. Daar kunnen we laconiek over doen, maar het is wel killing voor het rendement op de investering...

Liefst gebruik ik die energie natuurlijk wel voor het laden, maar dat lukt helaas niet altijd en een thuisbatterij is er qua rendement nog lang niet.
Tibber:
Salderen bij negatieve stroomprijzen

Als er veel meer aanbod dan vraag is naar stroom, kan het gebeuren dat beursprijzen ‘negatief’ worden. Je krijgt in theorie dan geld toe als je stroom verbruikt, waarmee je kan besparen op je rekening. In de praktijk kan je hier vaak niet aan verdienen aangezien er alsnog energiebelasting en overheidsheffingen worden geheven, tenzij de beursprijs natuurlijk zo ver in de min zitten dat ze de belastingen en heffingen overstijgen.

Op het moment dat je teruglevert en de beursprijs negatief is, betaal je dat tarief ook voor teruggeleverde stroom, maar de belasting krijg je wel terug met de salderingsregeling – echt betalen voor het terugleveren komt daarom in de praktijk weinig voor. Op dit soort momenten is het wel extra voordelig om de opgewekte stroom zelf te verbruiken en bijvoorbeeld een wasje te draaien of je elektrische auto op te laden. Je kan in de Tibber-app ook alerts instellen zodat je altijd kan inspelen op lage en hoge prijzen. Meer weten over negatieve prijzen? Klik dan hier
Belasting krijg je terug , betalen voor teruglevering is beperkt?

pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EmHaKa

EmHaKa

harêuh

bilgy_no1 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:22:
[...]
Als dit lokaal wordt aangestuurd, dan moet dus ieder individueel systeem worden gehackt om die impact te veroorzaken.
Aangezien je het blijkbaar nu in de app kan instellen dat de PV wordt afgeschakeld, en de app alleen met de cloud kan praten, kun je wel concluderen dat de cloud de controle heeft over alle installatie's wereldwijd.
En stel nog steeds voor het gemak dat SolarEdge 1/6 van de markt heeft, dan betreft het dus 4 GWp die op een zomerse zonnige dag in 1 klap van het net gaan (8 kerncentrales Borsele).
bbbrumbrum schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:09:
[...]

Zonneparken hebben wel een groot aandeel in het geheel, en lijkt me sterk dat die extra geld verspillen aan optimizers.

Daarnaast, remote omvormers beinvloeden was al lang mogelijk.
Gelukkig lijkt het bbbrumbrum sterk en kon het allang, dus kan ik weer rustig slapen :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05:06
EmHaKa schreef op zondag 14 januari 2024 @ 14:17:
[...]

Aangezien je het blijkbaar nu in de app kan instellen dat de PV wordt afgeschakeld, en de app alleen met de cloud kan praten, kun je wel concluderen dat de cloud de controle heeft over alle installatie's wereldwijd.
En stel nog steeds voor het gemak dat SolarEdge 1/6 van de markt heeft, dan betreft het dus 4 GWp die op een zomerse zonnige dag in 1 klap van het net gaan (8 kerncentrales Borsele).

[...]

Gelukkig lijkt het bbbrumbrum sterk en kon het allang, dus kan ik weer rustig slapen :z
Dat is niet nieuw, in 2021 was het growatt, dat je via de cloud bij andere kon ivm oplopende nummers.
alleen was dat niet geografisch te filteren.
Omvormers die Solarman gebruiken die tot 2 keer toe een master password op github lieten rondslingeren in nieuwe trainings/demo doeleinden software. was wel geografisch te filteren, alleen is het nog omslachting omdat je eerst in alle accounts zou moeten zijn voor de gegevens voor een script, die de max voltage waarbij omvormer dient uit te schakelen, te verzamelen om 1GW aan PV in paar seconden uit te schakelen. De eerste keer waren snel de bevoegdheden voor het password ingetrokken, de 2e keer heeft nog best lang geduurd, het bracht de Chinesen in verlegenheid. Wat de cloud naar meer geografisch lokale hosting heeft verschoven, het is simpel een tool voor geopolitiek.

Toevallig is mijn systeem internet onafhankelijk, maar niet om die reden maar dat ik veel problemen heb gehad (2023 was voor het eerst zonder) met niet werkende vaste internetverbinding afgelopen 10-11 jaar en je moet behelpen met 3G & later 4G is ook niet alles en als mobiel er ook nog eens uit ligt voor aantal weken omdat een netwerkprovider verzaakt had om tijdig een vergunning aan te vragen voor een nieuwe mast omdat het gebouw afgebroken werd waar op de oude stond kon je alleen nog mobiel bellen door heel snel een prepaid sim van een ander provider te kopen, voor die lokaal in de omgeveing uitverkocht waren

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
--

[ Voor 100% gewijzigd door Wolly op 14-01-2024 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
NielsvdBeek schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:50:
[...]

Tibber:
[...]

Belasting krijg je terug , betalen voor teruglevering is beperkt?
Ik refereerde aan dagen waarop de kale stroomprijs echt diep negatief was en dus ook de totale prijs. Diepste prijs die we vorig jaar hebben gezien was -€0,60 kaal geloof ik.

Inderdaad zeldzaam (en ook niet de hele dag), maar met nog meer PV zal dat vaker voor gaan komen. Tenzij er meer afgeschakeld wordt op die momenten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bilgy_no1
EmHaKa schreef op zondag 14 januari 2024 @ 14:17:
[...]

Dan nog hangt het ervan af hoe het is ingeregeld. Als het is zoals jij het stelt, zou een kwaadwillende nu ook al overal ter wereld alle Solar Edge installaties uit kunnen schakelen. Dat staat dan los van dynamische prijzen.

Ik bagatelliseer het probleem niet. Het is een terechte vraag hoe die aansturing van de omvormers is beveiligd. Maar we hoeven ook niet nodeloos te gaan speculeren. Even googlen levert in elk geval op dat Solar Edge embedded cyber security oplossingen gebruikt in zijn inverters. Deze monitoren de traffic en instellingen. Ze hebben ook een bug bounty programma. Het lijkt er in elk geval op dat Solar Edge cyber security wel serieus neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homewin
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15-05 10:56
Excuus, verkeerde topic!

[ Voor 97% gewijzigd door Homewin op 16-01-2024 07:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:53

bert pit

asdasd

@Homewin Zit je wel in het goede topic?

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
Laatste tijden wel meer offtopic zaken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-06 23:34
@homewin
Als je geen zonnepanelen hebt is dynamisch waarschijnlijk zeker niet duurder dan een variabel of langduriger contract.
Het zal afhangen hoeveel van je gebruik in daluren is en hoeveel in de normale uren.
Het voordeel van een dynamisch contract is dat je het in korte tijd kan opzeggen, sommige leveranciers hebben helemaal geen opzegtermijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:50
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MGGDRwbGjs0wj1u08g6DVvFFt70=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KG5kuV4tOS5hl3mEsr0CEHwq.jpg?f=fotoalbum_large

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:48

Audione0

Strijdt der titanen

Ben benieuwd!

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homewin
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15-05 10:56
Nee excuus, is niet goed gegaan! Ik verplaats hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:34
Zijn er nog mensen die afgelopen tijd van bijv Tibber (met ANWB Gas) naar Zonneplan zijn gegaan? En goede ervaringen? Zit enorm te twijfelen tussen die partijen.

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:49
Ik zit al langer bij Zonneplan. Het enige wat ik jammer vind:
Bij de vaste kosten op de voorschotten rekenen ze ook 1/12e van je voorspelde jaarverbruik aan energiebelasting. Het voorschot van het energietarief zelf wordt wél per maand voorspeld. Dat maakt de facturen in mijn ogen niet het meest logisch.

Maar verder ben ik prima tevreden met Zonneplan. Goed bereikbaar per telefoon en mail, en ik ben steeds goed geholpen. De app vind ik simpel en intuïtief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wakkie
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:45
Sinds september bij Zonneplan. Wand laadbox en dynamisch contract. Factuur is wat omslachtig samengesteld, maar tot op heden tevreden. Kan geen vergelijk maken met anderen omdat ik voorheen een variabel contract elders had. Bewust gekozen voor dynamisch i.v.m EV

EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaikoW
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:21

HaikoW

International man of mystery

Budget Energie gaat in de lente en zomer in het weekeinde groene stroom gratis weggeven. Klanten met zonnepanelen moeten juist gaan betalen voor het terugleveren van hun opgewekte stroom.
In het weekeinde van april tot en met augustus van 12 tot 17 uur betalen klanten met een nieuw vast contract niets voor hun elektriciteit, behalve dan de 13 cent per kWh aan energiebelasting.
Maar wie klant is bij Budget Energie en zonnepanelen heeft, die moet vanaf 1 maart gaan betalen. Hoe meer er wordt geleverd aan het net hoe meer er moet worden betaald. Het tarief schommelt voor het gros van de klanten tussen de 3 en de 20 euro per maand.
Bron: https://www.ad.nl/economi...rs-zonnepanelen~a26daafb/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:55
Over Budget Energie, dit zeggen ze in hun voorwaarden:
De gratis stroom is bedoeld voor eigen gebruik en, daarnaast, niet bedoeld om een thuisbatterij op te laden (zodat je buiten de uren dat de stroom gratis is, ook nog de gratis stroom uit de thuisbatterij kunt gebruiken). Wanneer we constateren dat je je hier niet aan houdt, of op een andere manier misbruik maakt van onze actie, dan kunnen we je uitsluiten van deelname aan deze actie.
Dit vind ik wel erg opmerkelijk: een restrictie waar je je stroom voor 'mag' gebruiken.. hebben we dit ooit vaker gezien? Doet me denken aan de discussie een aantal jaar terug over het onderscheid maken van (mobiele) data voor bepaalde diensten/doeleinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:04
jojost1 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 08:49:

[...]

Dit vind ik wel erg opmerkelijk: een restrictie waar je je stroom voor 'mag' gebruiken.. hebben we dit ooit vaker gezien? Doet me denken aan de discussie een aantal jaar terug over het onderscheid maken van (mobiele) data voor bepaalde diensten/doeleinden.
Even los van wat ik vind van deze beleidswijziging van Budget Energie kan ik me wel goed voorstellen dat ze een fair use policy instellen en ze willen voorkomen dat men gratis een xx kWh accu vol laadt en dan de rest van de dag geen verbruik van het net meer heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faceless
Homer-Simpson schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 08:53:
[...]

Even los van wat ik vind van deze beleidswijziging van Budget Energie kan ik me wel goed voorstellen dat ze een fair use policy instellen en ze willen voorkomen dat men gratis een xx kWh accu vol laadt en dan de rest van de dag geen verbruik van het net meer heeft.
Dus de fair use bij jou is dat de mensen die overdag thuis zijn in het weekend mogen profiteren van de gratis stroom, maar iemand die werkt en het even opslaat en ‘s avonds pas gebruikt na een dag werken dat niet mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:04
Faceless schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:06:
[...]

Dus de fair use bij jou is dat de mensen die overdag thuis zijn in het weekend mogen profiteren van de gratis stroom, maar iemand die werkt en het even opslaat en ‘s avonds pas gebruikt na een dag werken dat niet mag?
Wacht even he. Als je mijn post historie ziet op tweakers, met name in het SAP en Engie topic dan kom je er wel achter wat ik van energieleveranciers vind. Ik heb weinig goeds over voor de extra kosten voor zonnepanelenbezitters waardoor de salderingsregeling eigenlijk vroegtijdig om zeep wordt geholpen.
Wat ik me echter wel voor kan stellen is dat een maatschappij een set regels opstelt waarbij 'gratis' enigzins wordt beperkt. Dat is toch niet zo gek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Laatst online: 21:51
Ik vind het wel gek. Het netneutraliteit-verhaal all over again in een nieuw jasje.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-06 18:12
Als je zoveel moeilijke en waarschijnlijk oncontroleerbare regels op moet stellen voor je aanbieding, dan moet je gewoon nog eens nadenken of het wel een realistische aanbieding is.

Dit is louter en alleen ingegeven door de marketingafdeling die graag wil kunnen stunten met het woord gratis. We hebben al een prima en eerlijk systeem om voordeel te geven aan mensen die stroom gebruiken in de goedkope uren. Dat noemen we: dynamische prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie Hoekstra
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 16-04-2024
Iemand ervaring met het ophalen van de marktprijs voor gas? Ben namelijk benieuwd met welke api jullie deze informatie ophalen?

Hebben jullie adviezen wat goede providers zijn voor deze dienst? Voor stroom maak ik momenteel gebruik van ENTSO-E.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
Raymond P schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 19:27:
@Frag1le Je kunt inloggen op het portaal van Stedin en het bekijken (sinds kort).
Ik kan niet vinden of dit jouw eerste jaar <500 is, je laatste post doet vermoeden dat dit het geval is.
Je krijgt enkel het gereduceerde tarief als de laatste SJV (over de vorige periode) onder de 500 ligt.
Die "badge" unlock je dan voor het komende jaar zolang SJV onder die <500 blijft en/of er geen nieuwe berekening gedaan wordt.
Bedankt, ben nu op de verificatiebrief aan het wachten van Stedin.

Yes het eerste jaar <500m3.
Ik weet dat er verschillende verhalen de ronde doen over dit eerste jaar.
Vanaf het begin van het contract met GSL heb ik aangegeven dat ik in 2023 onder de <500 zou verbruiken.

Bij sommige, in vergelijkbare situaties, is het na een aantal maanden door andere leverancier bij de netbeheerder verlaagd.
Stedin geeft in een antwoord dat SJV gebaseerd is op het werkelijke verbruik, en dat leveranciers de leveranciersdesk kunnen gebruiken voor correcties, meterstanden etc.

De jaarnota heb ik nog niet ontvangen van GSL, ik ben ook benieuwd wat ze daarin gaan berekenen en of ze in 2023 ook het werkelijke verbruik hebben doorgegeven (gecorrigeerd) zodat het SJV ook naar beneden kan.

Communicatie omtrent dit onderwerp met GSL is zeer traag, 'we zetten het door naar de juiste persoon' en vervolgens hoor je helemaal niets meer.

Het is ook lastig: een klant die wil betalen voor wat de klant afneemt en niet wil betalen voor zaken die niet zijn afgenomen...

Goed nu is het wachten op de jaarnota.

[ Voor 45% gewijzigd door Frag1le op 16-01-2024 09:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Laatst online: 21:51
Arie Hoekstra schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:24:
Iemand ervaring met het ophalen van de marktprijs voor gas? Ben namelijk benieuwd met welke api jullie deze informatie ophalen?

Hebben jullie adviezen wat goede providers zijn voor deze dienst? Voor stroom maak ik momenteel gebruik van ENTSO-E.
https://enever.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderBird.
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-06 04:16
Ik dacht precies het zelfde ;) Mocht hij aangesloten kunnen worden op mijn Home Assistant dan gaat die er zeker komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
DJ Henk schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:18:
Als je zoveel moeilijke en waarschijnlijk oncontroleerbare regels op moet stellen voor je aanbieding, dan moet je gewoon nog eens nadenken of het wel een realistische aanbieding is.

Dit is louter en alleen ingegeven door de marketingafdeling die graag wil kunnen stunten met het woord gratis. We hebben al een prima en eerlijk systeem om voordeel te geven aan mensen die stroom gebruiken in de goedkope uren. Dat noemen we: dynamische prijzen.
Juist. De hele oplossing voor die afgrijselijke salderingstoestand is gewoon om dynamische tarieven standaard te maken. Dan moet het wel zo zijn dat het makkelijker wordt gemaakt om zonnepanelen uit te schakelen aan de hand van de prijzen. Ook zouden laadpalen verplicht een dynamisch tarief moeten hanteren en moet er gewoon een goede regeling komen voor de laadkabel over de stoep (bijv. die tegels met een geul erin waar een kabelbrug precies in past).

De prijsprikkel zal ervoor zorgen dat de extremen afvlakken en dat mensen hun verbruik gaan sturen naar de momenten met de meeste duurzame productie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Ik ben sinds vandaag ook overgestapt naar Dynamische prijzen :) Ik heb gekozen voor Vrijopnaam. Ik heb geen panelen. Ga niet teveel hobbyen, maar heb wel een elektrische auto (80Kw accu), dus daar kan ik nog wel wat mee spelen.

Hoe ziet een jaaroverzicht er uit? Staat daar een gemiddeld tarief op? Heb de auto op een aparte meter en declareer die stand elk jaar, maar dan moet ik wel een tarief hebben :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-06 11:41
jojost1 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 08:49:

[...]

Lijkt me heel lastig te controleren. Verbruik ik veel vermogen omdat m'n batterij aan het laden is, of m'n EV,. En is m'n EV ook niet een batterij ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:14
LastSamurai schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:46:
[...]

Lijkt me heel lastig te controleren. Verbruik ik veel vermogen omdat m'n batterij aan het laden is, of m'n EV,. En is m'n EV ook niet een batterij ?
Het is juist heel simpel te controleren: hoog verbruik tijdens gratis uren en de rest van de dag/nacht geen verbruik -> thuisbatterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19-06 05:03
anboni schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:53:
[...]

Het is juist heel simpel te controleren: hoog verbruik tijdens gratis uren en de rest van de dag/nacht geen verbruik -> thuisbatterij.
Toestemming voor uitlezen per kwartier / uur intrekken. Klaar.

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-06 11:41
[...]

Dan nog. Ik laad m'n auto en dan ga ik weg, ik ben vaak op stap savonds. Bewijs maar dat ik een thuisbatterij heb. En nee, je mag niet in de garage kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
LastSamurai schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:57:
[...]

Dan nog. Ik laad m'n auto en dan ga ik weg, ik ben vaak op stap savonds. Bewijs maar dat ik een thuisbatterij heb. En nee, je mag niet in de garage kijken.
Ze hebben het natuurlijk wel dusdanig vaag geformuleerd dat ze helemaal niks hoeven te bewijzen...
RikHa schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:55:
[...]

Hoe ga je dan gebruik maken van dat nul-tarief gedurende die specifieke uren? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie Hoekstra
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 16-04-2024
Top bedankt! Zit nu ook te kijken naar de easyEnergy api. M.b.v. de volgende link:

https://mijn.easyenergy.c...24-01-17&includeVat=false

Ben alleen benieuwd hoe deze api nou precies werkt. Kan er namelijk ook niks over vinden op het internet. Moet ik dit gewoon zien als een openbare api waar iedereen gebruik van mag maken? Ik ben namelijk geen klant bij easyEnergy.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19-06 05:03
anboni schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:02:
[...]

Ze hebben het natuurlijk wel dusdanig vaag geformuleerd dat ze helemaal niks hoeven te bewijzen...

[...]

Hoe ga je dan gebruik maken van dat nul-tarief gedurende die specifieke uren? 8)
Haha ja, nu heb je me. ;)

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Krijg net de jaarrekening van Zonneplan.

Of ik nog even een ruime 500 euro wil bijbetalen. Vind ik vreemd want ik betaal toch iedere maand het daadwerkelijke verbruik?

Blijken ze vorige jaar de energiebelasting te zijn vergeten op de factureren over januari en juli. En de energiebelasting is gebaseerd op de voorspelling en niet het daadwerkelijke verbruik. Iets waar ze alle data voor hebben om dat obv. daadwerkelijk verbruik te doen.

Enerzijds wil ik gewoon betalen waar ze recht op hebben, anderzijds voelt het wel alsof Zonneplan flink heeft zitten falen, daar niet transparant over zijn en het nu willen rechtzetten. En dat staat me tegen.

[ Voor 5% gewijzigd door Sethro op 16-01-2024 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:30
Sethro schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:01:
Krijg net de jaarrekening van Zonneplan.

Of ik nog even een ruime 500 euro wil bijbetalen. Vind ik vreemd want ik betaal toch iedere maand het daadwerkelijke verbruik?

Blijken ze vorige jaar de energiebelasting te zijn vergeten op de factureren over januari en juli. En de energiebelasting is gebaseerd op de voorspelling en niet het daadwerkelijke verbruik. Iets waar ze alle data voor hebben om dat gewoon obv. daadwerkelijk verbruik te doen.

Enerzijds wil ik gewoon betalen waar ze recht op hebben, anderzijds voelt het wel alsof Zonneplan flink heeft ziten falen, daar niet transparant over zijn en het nu willen rechtzetten. En dat staat me tegen.
Je geeft toch zelf je verwachte verbruik op?

En Zonneplan weet toch niet wat je gaat verbruiken. Misschien ga je wel 2 maanden overwinteren met de verwarming op 12 graden.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
[...]

Die vlieger gaat niet helemaal op. Er zijn slimme laadpalen (EVBox bijvoorbeeld) die aan Load Shifting kunnen doen. Dus alleen laden als de stroomprijs laag is.

Ze zitten een beetje in een spagaat. Ja, ze moeten van die stroom af want ze hebben met al die panelen veel te veel. Maar nee, je mag niet zelf aan load shifting doen want dan breng je hun verdienmodel in de avond/nacht weer in gevaar. >:)

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Als je zonnepanelen hebt, heb je in de zomermaanden helemaal geen gratis stroom nodig voor het laden van de huisbatterij. Ik heb het allemaal. Het probleem zit hem in de wintermaanden. De prioriteit van de installatie is het laden van de batterij en daarna terug leveren. Zo simpel is het. In de zomermaanden is de batterij vrijwel altijd vol en in de wintermaanden vrijwel altijd leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
mhr-zip schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:04:
[...]

Je geeft toch zelf je verwachte verbruik op?

En Zonneplan weet toch niet wat je gaat verbruiken. Misschien ga je wel 2 maanden overwinteren met de verwarming op 12 graden.
Mijn verbruik fluctueert best wel. Een klein signaal van Zonneplan was wel op z'n plek geweest. Dit is overigens maar klein deel van die ruim 500 euro.

Grootste delta zit in de maanden dat ze dit zijn vergeten te factureren. Dat moeten ze al veel langer hebben geweten maar daar komen ze dan nu opeens mee. En alleen als je daarop doorvraagt.

[ Voor 7% gewijzigd door Sethro op 16-01-2024 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
asing schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:15:
[...]

Die vlieger gaat niet helemaal op. Er zijn slimme laadpalen (EVBox bijvoorbeeld) die aan Load Shifting kunnen doen. Dus alleen laden als de stroomprijs laag is.
Ja, da's toch prima? Dan laad je je auto op, maar dat lever je niet meer terug aan het net, dus buiten die nultarief uren heb je 'normaal' huishoudelijk verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
anboni schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:37:
[...]

Ja, da's toch prima? Dan laad je je auto op, maar dat lever je niet meer terug aan het net, dus buiten die nultarief uren heb je 'normaal' huishoudelijk verbruik.
Daar heb je gelijk in. Als je een thuisbatterij zou laden dan zou (een deel van) de rest van de dag een minimaal verbruik zijn. Zodoende kan men achterhalen of je een batterij hebt.

In februari wordt het wetsvoorstel van de energiewet door de 1e kamer behandeld. Een beetje jammer dat Budget Energie dan voor de muziek uit loopt. Ergens in februari wordt dus bekend wat de salderingsregeling gaat doen.

Ik wacht nog even af, maar een batterij met goede software zit er wel aan te komen. Ik voel me nog niet weggepest door mijn leverancier maar dat gaat vast nog wel komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Willie Wortel schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:23:
Als je zonnepanelen hebt, heb je in de zomermaanden helemaal geen gratis stroom nodig voor het laden van de huisbatterij. Ik heb het allemaal. Het probleem zit hem in de wintermaanden. De prioriteit van de installatie is het laden van de batterij en daarna terug leveren. Zo simpel is het. In de zomermaanden is de batterij vrijwel altijd vol en in de wintermaanden vrijwel altijd leeg.
Je bent niet in staat om je overtollige stroom op te slaan in je batterij en die dan bijvoorbeeld in de avond terug te leveren? Of zoals vandaag, te laden tussen 04:00 en 06:00 en die stroom de rest van de dag te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Niet online
tcviper schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 07:59:
Zijn er nog mensen die afgelopen tijd van bijv Tibber (met ANWB Gas) naar Zonneplan zijn gegaan? En goede ervaringen? Zit enorm te twijfelen tussen die partijen.
Zat begin 2023 bij tibber, ben toen naar zonneplan gegaan, en per dit jaar naar Coolblue... maar overweeg nu toch weer terug te gaan naar Tibber. Blijf ik toch de beste deal + app hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Niet online
PWM schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:45:
Hoe ziet een jaaroverzicht er uit? Staat daar een gemiddeld tarief op? Heb de auto op een aparte meter en declareer die stand elk jaar, maar dan moet ik wel een tarief hebben :)
Ik weet niet hoe dat bij vrijopnaam zit, maar bij zonneplan stond op iedere maandfactuur het gemiddelde kwh tarief van die maand. Die heb ik gebruikt samen met de gebruiksgegevens van mijn EV lader.

Op de jaarfactuur stond (afaik) geen gemiddelde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markjanssen
  • Niet online
RikHa schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:55:
[...]

Ik vermoed dat ze dan dus ook niet kunnen zien of je die kwh's wel in de gratis uren hebt gebruikt... en ze dus gewoon tegen het normale tarief worden afgetikt ;)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
asing schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:01:
[...]

Je bent niet in staat om je overtollige stroom op te slaan in je batterij en die dan bijvoorbeeld in de avond terug te leveren? Of zoals vandaag, te laden tussen 04:00 en 06:00 en die stroom de rest van de dag te gebruiken?
Tuurlijk wel, met mijn software kan ik elke configuratie aan, alles zelf gebouwd en software zelf geschreven. Geheel geautomatiseerd, van ophalen uurtarieven, uitlezen sensoren tot gereguleerd terugleveren/verbruiken wat ingegeven is als voorwaarden van die actie.

Met het dashboard in de kamer kan ik de voortgang zien en aanpassen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r6UabMDvEGuQ2MVDNX_FLBxUpCQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eHp6eTEzaVgpLSPmRXJepuZa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• asing
Willie Wortel schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:39:
[...]

Tuurlijk wel, met mijn software kan ik elke configuratie aan, alles zelf gebouwd en software zelf geschreven. Geheel geautomatiseerd, van ophalen uurtarieven, uitlezen sensoren tot gereguleerd terugleveren/verbruiken wat ingegeven is als voorwaarden van die actie.

Met het dashboard in de kamer kan ik de voortgang zien en aanpassen.
[Afbeelding]
Je doet je naam eer aan zie ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-06 14:24
Heb nu 2 maanden Tibber en ANWB (voor gas).
Tibber app vond ik eerst leuk, nu wel erg beperkt. Je kan niet inzoomen in de verbruiksgrafiek op een bepaald moment, vandaag of gister.
Zo kan ik onmogelijk zien hoe lang een piek vanochtend duurde.
Terwijl ze juist zoveel poeha daarover maken, dat je goed je verbruik kan analyseren.

Ook 1 overzicht met je verbruik (historisch+realtime lijngrafiek) en hoeveelheid € (in kolommen per uur) mis ik eigenlijk. Das toch juist exact wat je wil?

Maar het kan erger. De ANWB app is vrij nutteloos..
Ook jammer dat je bij ANWB niet net als Tibber maandelijks kan betalen voor je verbruik. Bestaat er eigenlijk een aanbieder van dynamische gasprijs waar dat wel kan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:03

uFx

Jazco2nd schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 18:57:
Tibber app vond ik eerst leuk, nu wel erg beperkt. Je kan niet inzoomen in de verbruiksgrafiek op een bepaald moment, vandaag of gister.
Terwijl ze juist zoveel poeha daarover maken, dat je goed je verbruik kan analyseren.

Ook 1 overzicht met je verbruik (historisch+realtime lijngrafiek) en hoeveelheid € (in kolommen per uur) mis ik eigenlijk. Das toch juist exact wat je wil?
Ik denk dat je dan beter kunt kijken naar zoiets als een Homewizard.

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing

Ook jammer dat je bij ANWB niet net als Tibber maandelijks kan betalen voor je verbruik. Bestaat er eigenlijk een aanbieder van dynamische gasprijs waar dat wel kan?
Waar je dan aan moet denken is een domotica systeem. Via de P1 poort van je energiemeter kan je precies uitlezen wat je verbruikt van het net. Ook zie je wat je teruglevert als er panelen zijn. Dan moet je systeem ook nog kunnen werken met dynamische tarieven en dan zal er vast een lijstje per uur te fabrieken zijn wat laat zien wat je dat uur hebt verbruikt, en tegen welke kosten.

Ik denk dat Homewizard een goede is : https://helpdesk.homewiza...ieven-en-energiekosten-in

Je kan ook iets anders kiezen, bijvoorbeeld homeassistant of domoticz. Die kunnen veel meer dan alleen je energie bijhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Je kunt ook die Pulse flashen met iets nuttigers en de data naar Grafana bijvoorbeeld (al dan niet gratis+gehost) sturen. Dan kan je helemaal los met graphs.

Ik sla de tellerstanden op in mariadb met 5 minuten resolutie en met 5 seconden interval en 7 dagen retentie in influxdb/grafana.
Voordeel is dat zoiets ook blijft werken als je van leverancier wisselt. Zo'n homewizard kan een oplossing zijn, je hebt dan wel een abbo nodig als je wat verder dan 12 maanden terug in de tijd wilt kunnen kijken.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Niet online
Raymond P schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 21:16:
Je kunt ook die Pulse flashen met iets nuttigers en de data naar Grafana bijvoorbeeld (al dan niet gratis+gehost) sturen. Dan kan je helemaal los met graphs.
Of voor 20,- een pre-hacker-vriendelijke P1-poort lezer zoals https://www.zuidwijk.com/product/slimmelezer-plus/

(Ik heb zelf de ethernet versie, geweldig, gewoon op een tcp-poort/telnet de output van de p1-poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-06 14:24
@asing @Raymond P @markjanssen
Ja Homewizard had ik al over gelezen. Kan ook met HomeAssistant werken. Ik snap dat er alternatieven zijn.

Maar daar begin ik voorlopig niet aan. Geen tijd voor.

Mijn punt is meer: als je iets doet en zegt. Doe het dan goed. De Tibber is in het begin indrukwekkend wanneer je voor het eerst bijna realtime je verbruik ziet.
Maar de echt nuttige inzichten zijn nogal beperkt. Ik hoop dat ze dat gaan verbeteren. Genoeg voorbeelden, die jullie al noemen, dus ze hoeven het nieteens zelf te bedenken.

Iets heel anders:
In een appartement opgeleverd eind 2017 is de "vertraging" van de Pulse 17 seconden. Ik krijg dus met stapjes informatie door. Soms duurt het meer dan 20 seconden.

In een ander appartement (andere stad) van '90 is de vertraging van de Pulse 61 seconden. Gek genoeg zie je in de app continue, elke seconde of zelfs vaker, je verbruik. De grafiek ziet er daardoor ook veel wilder uit.
Een continu stroom van informatie.

Hoe kan dit?
Allebei Tibber met de Pulse P1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Jazco2nd schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 22:55:
Ja Homewizard had ik al over gelezen. Kan ook met HomeAssistant werken. Ik snap dat er alternatieven zijn.

Maar daar begin ik voorlopig niet aan. Geen tijd voor.

Mijn punt is meer: als je iets doet en zegt. Doe het dan goed. De Tibber is in het begin indrukwekkend wanneer je voor het eerst bijna realtime je verbruik ziet.
Maar de echt nuttige inzichten zijn nogal beperkt. Ik hoop dat ze dat gaan verbeteren. Genoeg voorbeelden, die jullie al noemen, dus ze hoeven het nieteens zelf te bedenken.

Iets heel anders:
In een appartement opgeleverd eind 2017 is de "vertraging" van de Pulse 17 seconden. Ik krijg dus met stapjes informatie door. Soms duurt het meer dan 20 seconden.

In een ander appartement (andere stad) van '90 is de vertraging van de Pulse 61 seconden. Gek genoeg zie je in de app continue, elke seconde of zelfs vaker, je verbruik. De grafiek ziet er daardoor ook veel wilder uit.

Hoe kan dit?
Ik neem aan dat je een beetje inzicht wilt hebben in je verbruik en de kosten, zodat je met enige zekerheid kan zeggen dat de factuur die je gaat krijgen klopt. En als dat niet zo is, dat je data hebt om de factuur te weerleggen.

Hoewel dit "tweakers.net" is, betekent dat niet dat iedereen altijd maar tijd, geld en kennis genoeg heeft om lekker te knutselen en te hobbyen. In jouw geval geef je aan dat tijd een factor is. In dat geval zou ik lekker gaan voor de HomeWizard. Dat is denk ik het makkelijkste en geeft je goed inzicht.

Ik moest hier vandaag ook even wat troubleshooten. Op een gegeven moment geeft mijn P1 aan dat het tijd wordt om het gas te pollen, om vervolgens te wachten omdat het gas 25 seconden achter zou lopen. Geen idee wat daar de oorzaak van is, maar wat ik meet en wat mijn energieboer zegt dat ik verbruik komt overeen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
@Jazco2nd Ik snap je helemaal, valt mij ook tegen. Mja, voor het gros lijkt zulke data niet interessant. Je zou altijd je bevindingen ook even bij Tibber neer kunnen leggen.
Nee heb je en als je het goed wilt moet je het zelf tweaken enzo. :)

Data interval hangt o.a. af van de meter. SMR5 meters geven elke seconde een telegram, 4.2 doet dat niet sneller dan elke 10 seconden. WiFi signaalsterkte/ruis weegt natuurlijk ook mee.

[ Voor 1% gewijzigd door Raymond P op 17-01-2024 08:47 . Reden: Verduidelijking ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-06 14:51

Bekijk de openingspost. Daar staat een mooi overzicht welke wel of geen voorschot rekenen. Maar voor zover is het dacht heeft alleen Tibber nog geen voorschot.

De goedkoopste oplossing als je Tibber tegoed hebt is de Pulse. Je kan hem koppelen in de app. En als je wat meer wilt tweaken kan je de data via MQTT versturen ( heeft niks met hacken te maken. Je kan gewoon op de module inloggen en de gegevens invullen)

Wil je het toch wat simpeler houden dan is HomeWizzard wellicht een betere optie. Wil je data langer bewaren dan betaal je per maand 5 euro tot nu toe. Maar dat kan natuurlijk in de toekomst zo weer veranderen. Duurder en/of kortere gratis opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faceless
Jazco2nd schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 22:55:

Hoe kan dit?
Misschien heb je een oudere slimme meter smr 2 of 4 en heb je misschien extra voeding nodig voor de meter. Misschien heb je ook een splitter die stroom nodig heeft. Of een defecte Pulse. :)

[ Voor 24% gewijzigd door Faceless op 17-01-2024 08:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Bright heeft een artikel online staan, voor de embargo deadline lijkt het:

https://www.bright.nl/nie...en-verdient-zichzelf.html

Highlights: modulaire 5kWh modules incl aansturing vanuit de "AI" van Zonneplan, 5990 euro/stuk

edit: zie 2 posts hieronder; het bericht op Bright is aangepast met betere info na mijn post hier

[ Voor 7% gewijzigd door Hmmbob op 17-01-2024 12:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:22
Hmmbob schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:15:
[...]

Highlights: modulaire 5kWh modules incl aansturing vanuit de "AI" van Zonneplan, 5990 euro/stuk
Nope. Kan me niet schelen hoe slim het is, je gaat me niet cellen van ~100/kWh voor 1200 verkopen.

Zelfs Nederlandse webshops dus incl BTW en invoerrechten zijn nu rond de 100/kWh:

https://eu.nkon.nl/rechar...c-280ah-280a-lifepo4.html

Voor €1400 heb ik €700 aan cellen (8x .9 kWh = 7.3 kWh) en kan ik de rest besteden aan BMS en kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:55
Hmmbob schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:15:
[...]

Het lijkt wel dat die €5990 een 10kWh batterij is, niet 5kWh. Klinkt niet als een verkeerde prijs, zeker die hogere capaciteit varianten.

10kWh = €5990
15kWh = €6990
20kWh = €7990
De kleinste Nexus-thuisbatterij is vanaf vandaag bij Zonneplan beschikbaar vanaf 5990 euro. Die goedkoopste 10 kWh batterij zal een verwacht rendement leveren van 950 euro, door dus automatisch stroom op te slaan en terug te leveren. Binnen zeven jaar zou de accu zichzelf dus terugbetaald moeten hebben. Bij de 15 kWh batterij, die 6990 kost, is dat verwachte rendement 1350 euro en is de terugverdientijd slechts vijf jaar. De duurste batterij met 20 kWh kost 7990 en levert voklgens Zonneplan naar verwachting 1600 euro per jaar op. Je hoeft zelf geen zonnepanelen te hebben om van de thuisaccu te kunnen profiteren, simpelweg omdat het aanbod op piekmomenten zo groot en goedkoop is: daar komen je eigen panelen nooit aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Ah, dat hele stuk stond er net nog niet bij (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:15
Ik zou ook wel mee willen doen aan de intra-day markt. Maar ik heb al een zelfbouw batterij, dus ik moet het "helaas" doen met handelen op de day ahead markt.

Of zijn er al aanbieders van VPPs (Virtual Power Plants) met een open systeem?

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
w00key schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:46:
[...]

Nope. Kan me niet schelen hoe slim het is, je gaat me niet cellen van ~100/kWh voor 1200 verkopen.

Zelfs Nederlandse webshops dus incl BTW en invoerrechten zijn nu rond de 100/kWh:

https://eu.nkon.nl/rechar...c-280ah-280a-lifepo4.html

Voor €1400 heb ik €700 aan cellen (8x .9 kWh = 7.3 kWh) en kan ik de rest besteden aan BMS en kast.
Je vergeet iets belangrijks. Niet iedereen hier heeft electrotechniek gestudeerd. Ik wel, maar dan nog mis ik de kennis om zoiets te bouwen. Daar komt bij dat het misschien wel goedkoop is, maar je hebt uiteraard geen garantie op je eigen geknutsel en als je gaat prutsen heb je de kans op kortsluiting, electrocutie en brand.

Je moet verdomd goed weten wat je aan het doen bent voor je hieraan begint en ook ik zou voor deze Zonneplan accu gaan. Ja je betaalt meer. Dat klopt. Je betaalt alle R&D, garantie en noem het maar op. Die prijs lijkt hoog maar een afgebrand huis is nog veel duurder.

Daar komt bij dat je ook al die intelligentie moet gaan programmeren. Dus een intelligent stuk software wat weet wat je panelen de volgende dag gaan opbrengen, en wat de day ahead en onbalansprijzen zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door asing op 17-01-2024 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
asing schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 12:06:
[...]

Je vergeet iets belangrijks. Niet iedereen hier heeft electrotechniek gestudeerd. Ik wel, maar dan nog mis ik de kennis om zoiets te bouwen. Daar komt bij dat het misschien wel goedkoop is, maar je hebt uiteraard geen garantie op je eigen geknutsel en als je gaat prutsen heb je de kans op kortsluiting, electrocutie en brand.

Je moet verdomd goed weten wat je aan het doen bent voor je hieraan begint en ook ik zou voor deze Zonneplan accu gaan. Ja je betaalt meer. Dat klopt. Je betaalt alle R&D, garantie en noem het maar op. Die prijs lijkt hoog maar een afgebrand huis is nog veel duurder.

Daar komt bij dat je ook al die intelligentie moet gaan programmeren. Dus een intelligent stuk software wat weet wat je panelen de volgende dag gaan opbrengen, en wat de day ahead en onbalansprijzen zijn.
Tuurlijk. Maar het geeft wel aan hoe ongelooflijk veel vet / marge op dat product zit. In de horeca snap ik, een frikandel kost geen ruk inkoop en je betaalt voor service. Maar voor een apparaat... Sja.

Ze vragen de hoofdprijs omdat je het theoretisch terug kan verdienen. Ik vraag me af of hun plaatje klopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:26
w00key schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 12:18:
[...]

Tuurlijk. Maar het geeft wel aan hoe ongelooflijk veel vet / marge op dat product zit. In de horeca snap ik, een frikandel kost geen ruk inkoop en je betaalt voor service. Maar voor een apparaat... Sja.

Ze vragen de hoofdprijs omdat je het theoretisch terug kan verdienen. Ik vraag me af of hun plaatje klopt.
Dat valt wel mee toch? Een 5kwh Sessy kost 3350,-

Prijs per kwh:
- Sessy 5kwh: 670/kwh
- Zonneplan 10kwh: 724/kwh
- Zonneplan 15kwh: 563/kwh
- Zonneplan 20kwh: 483/kwh

Daarnaast is de Zonneplan batterij incl installatie waar dat bij Sessy niet inbegrpen is voor zover ik weet.

[ Voor 0% gewijzigd door rusman op 17-01-2024 12:24 . Reden: BTW zat er niet bij in op de Zonneplan prijzen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Niet online
Dat zijn best scherpe prijzen, beter dan ik verwacht had ... zeker de slechts 1000,- extra per 5kwh. Binnenkort toch maar eens kijken of ik er plek voor kan maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing

Het is een teaser. Verwacht geen technische informatie maar het geeft wel een goed beeld van hoe het eruit ziet.

Edit : op https://www.zonneplan.nl/thuisbatterij staat dat ze de BTW voor je terugvragen. Dat is in lijn met het eerdere bericht dat je met de verkoop van stroom een stroomhandelaar wordt en daarmee recht hebt op teruggave.

Dit ziet er zeer goed uit :)

[ Voor 33% gewijzigd door asing op 17-01-2024 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Belangrijkste vind ik type batterij. Li-ion NCA/NNC etc zoals in telefoons en autos gaan heel veel sneller stuk dan LFP. Ik zou zeker nu nooit meer een "klassieke" lithium batterij kopen behalve als kWh/kg belangrijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
rusman schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 12:22:
[...]

Dat valt wel mee toch? Een 5kwh Sessy kost 3350,-

Prijs per kwh:
- Sessy 5kwh: 670/kwh
- Zonneplan 10kwh: 724/kwh
- Zonneplan 15kwh: 563/kwh
- Zonneplan 20kwh: 483/kwh

Daarnaast is de Zonneplan batterij incl installatie waar dat bij Sessy niet inbegrpen is voor zover ik weet.
Eerste bericht zei 5 kWh, maar voor dubbele capaciteit en groter valt het mee. ~2/300% marge is beter dan x10.

De Sessy vind ik ook overpriced en dat is al goedkoop vergeleken met anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:26
w00key schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 12:31:
Belangrijkste vind ik type batterij. Li-ion NCA/NNC etc zoals in telefoons en autos gaan heel veel sneller stuk dan LFP. Ik zou zeker nu nooit meer een "klassieke" lithium batterij kopen behalve als kWh/kg belangrijk is.
Op de site geven ze aan dat het een Pylontech Force batterij is. Dit is volgens mij de 20kwh versie: https://en.pylontech.com.cn/products/c23/139.html

De omvormer is een solis s6 eh3p: https://solarmagazine.nl/...ormer/s6-eh3p-5-10-k-h-eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
w00key schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 12:31:
Van de site:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iw_6BZ_UR7jAtgqveoRiekxOMQM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3xBEsniBynhZs0Qp3TDXHzfj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:35
Ik weet niet of dit het 100% juiste topic is, maar mogelijk zit hier wel ervaring. Hebben mensen hier batterijen met gelijk- of wisselstroom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Dit is net weer een beetje jammer. Als je panelen hebt wordt dit je omvormer. Nu heb ik AP Systems liggen en ik had liever gezien dat het met CT klemmen het overschot wilt te meten om dat op te slaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Karp schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 12:51:
Ik weet niet of dit het 100% juiste topic is, maar mogelijk zit hier wel ervaring. Hebben mensen hier batterijen met gelijk- of wisselstroom?
Een batterij is altijd gelijkstroom. Om hem aan te sluiten heb je een omvormer nodig.

Pagina: 1 ... 195 ... 285 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels