Het zal wel situatie afhankelijk zijn, maar ik zie mijn keuze nog steeds positief, telkens als ik er aan rekenen,IvoB2 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 23:38:
[...]
Hetzelfde resultaat bereik je door veel minder geld uit te geven.
Duizenden euo's investeren om te voorkomen dat je bij netto negatieve prijzen een paar cent moet inleveren lijkt me vanuit economisch standpunt geen al te strak plan.
Voor ik verhuisde had pand geen PV (dus geen vervanging en afschrijving van een werkende omvormer) en gewone omvormers zijn ook niet goedkoop of toen gemakkelijk aan te komen,
Als ook dat voor mijn verhuizing het verbruik rond 16 000kWh verbruikte op 1 fase als ook niet gehele pand werd benut en met de oplopende energieprijzen wilde regulieren energieleveranciers voor variabel energiecontract een heel leuke voorschotbedrag en soms een betalingszekerheid en de keuze was ook nog eens beperkt (zonder gas) en ik kon geen contract meenemen.
Bottleneck was in begin de 1 fase, wat beperking oplegde aan direct net aangesloten PV en meer dan een jaar gekost heeft voor het een werkende 3 fase was met een werkende slimme meter.
Met de huidige keuze en bekabeling na de meter komt daarbij nog dat ik niet alle PV mag registreren, tot 2x een uitvoerige discussie met de netbeheerder daarover gehad, waarbij registratie van alle al liggende PV werd geweigert.
SJV's (standaard jaar verbruik) van eerdere jaren, zijn ook hinderlijk in mijn geval, ik zal eerst moeten aantonen dat ik 0-10MWh aan overschot heb, dynamische met uurtarief is daar een uitkomst.
Veel aangeboden gunstigere variabele (vaste) energiecontracten hebben in NL een bovengrens, vaak 10MWh/j, die je bij aangaan nog niet aannemelijk kunt maken met eerdere meterdata.
Dat maakt de situatie als je er open over bent met reguliere energieleveranciers lastig, als je maar deel PV mag geregistreren (tot dec 2022 max 5kW injectie, daarna 17kW), terwijl er achter de aansluiting al 19kWp aan opwek is.
Want energieleveranciers hebben verplichting vooraf het verwachte verbruik af te dekken, nog historische of registratie duiden daarop met het risico dat tot 20MWh voor energieleveranciers bedrijfsrisico komt.
Uiteindelijk wil ik naar ~35kWp PV op het dak (dak ligt daarmee niet vol) met 9360Wp geregistreerd en 17kW aan toegestane en geregistreerde injectie
(veel meer is voorlopig niet mogelijk, GPLK kabel in de huisaansluiting aan netwerkbeheerders zijde, 19 april heb ik kabel-temps tot 51 graden gemeten)
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant