Is het met een dynamisch contract zonder zonnepanelen al interessant om een thuis batterij aan te schaffen? en zo ja wat zo de beste toekomstbestendige optie voor de thuisbatterij zijn?
Dat hangt van zoveel individuele factoren en je uitgangspunten en beoogde doelen af dat alleen jij dat voor jezelf kan berekenen.Paddy59 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 20:52:
Is het met een dynamisch contract zonder zonnepanelen al interessant om een thuis batterij aan te schaffen?
Een eenduidig antwoord is spijtig genoeg niet beschikbaar.
Zelf geloof ik van niet maar dat is uitsluitend gebaseerd op het eigen verbruikersprofiel en de beschikbare energiecontracten.
Waarom zou opslagcapaciteit geen rol spelen met dynamisch als je met 0,5C kunt laden?IvoB2 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:36:
[...]
De opslagcapaciteit van een accu doet er in verband met DA al helemaal niet toe.
Wat belangrijk is dat is je dagelijks verbruik, hoeveel kWh je dan tegen de laagst mogelijke prijs in de accu krijgt en tegen welk hoog vermogen dat geladen kan worden. Hoe lager het effectief langdurig vol te houden vermogen en hoe meer kWh je moet laden van het net hoe langer het duurt en hoe hoger uiteindelijk de gemiddelde prijs van de geladen kWh zal zijn. Wanneer je bv. 30 kWh nodig hebt en je kan maar aan 3 kW laden duurt het al minstens 11 uur voor je aan 30 kWh in je batterij zit (met bovendien een verlies van 3 kWh).
Dan zou je vandaag nauwelijks nog winst maken door steeds te laden op het laagste tarief tov een variabel contract met een redelijke prijszetting.
Voor mij is de 3x25A (17kW) net aansluiting de beperkende factor die ik voor 100% kan belasten zonder eigen opwek terug te hoeven schalen.
Voor ruim meer PV-opwek dan eigenverbruik dien je in NL nog te vergelijken met een variabel (ongeveer zelfde overstap condities), daar je nog mag salderen, zonder een thuisaccu is de kans niet groot dat je dan een dynamisch contract kiest,
Als referentie gebruik ik een variabel contract met teruglevertarief van 16,5ct/kWh (had ik wel eerste maanden een voorschotbedrag van €1700-1800 gehad voor eerste aanpassing op werkelijke meterstanden, en niet voor juli voordat die in meerdere stappen op €5/maand is, waarbij jaarverwachting is €1000-1200 netto te ontvangen voor PV overschot van energieleverancier als terugleververgoeding 16ct/kWh niet tussentijds wijzigd))
Ik heb vandaag (dinsdag) 15-16uur wat bij geladen (1,4ct/kWh), maar ga niet terugleveren vanuit de accu, wel overschot PV vanaf 16 uur vandaag tot in principe donderdagmiddag omdat morgen niet onder 8,8ct/kWh komt en verschil max 3.4ct is.(na aftrek opslag energieleverancier en turn around)
Was het morgen een stralende zonnig dag dan wel 1 of 2 uur met 8-12kW uit de accu of als donderdag een negatief uur heeft dan wordt donderdagochtend op hoogste uurtarief de accu geleegd.
Met de uurtarieven die we tot nu toe hebben gehad is dat een trend van €5-20/kWh/jaar voor een accu van rond €200/kWh, maar dat is met een heel grote glazen bol voor zowel dynamisch tarief als ook voor de referentie
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Zou het interessant moeten zijn?Paddy59 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 20:52:
Is het met een dynamisch contract zonder zonnepanelen al interessant om een thuis batterij aan te schaffen? en zo ja wat zo de beste toekomstbestendige optie voor de thuisbatterij zijn?
Nu ja, als je all in aan 1,4 cent/kWh kan laden is het uiteraard een ander verhaal.
Dan stijgt de kans gevoelig dat het winstgevend kan worden.
[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 25-04-2023 21:07 ]
Ik heb geen 1,4 cent/kWh. Energieprijs was voor Tibber gebruikers NL vandaag gemiddeld 28 cent. Verschil tussen hoog en laag was vandaag 15,8 cent. Hoe is dit gemiddeld per jaar?IvoB2 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 21:05:
[...]
Nu ja, als je all in aan 1,4 cent/kWh kan laden is het uiteraard een ander verhaal.
Dan stijgt de kans gevoelig dat het winstgevend kan worden.
Wat is de kostprijs/kWh van een thuisaccu tegenwoordig? 12 cent/kWh excl. Installatie voor een 14 kWh installatie a 9500 euro? Zit niet veel tussen.
[ Voor 14% gewijzigd door Gecko123 op 25-04-2023 21:36 ]
Hangt heel sterk af van je verbruik en in hoeverre je stuurbare verbruikers hebt, thuisaccu alleen, is daar geen wondermiddel,Paddy59 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 20:52:
met minimaal 50% via accu op 3 goedkoopste uren geladen en geen verbruik aanpassing
Januari gem 27.0ct
Februari gem. 28.5ct
Voor Maart of later is niet meer uit elkaar te halen ivm aandeel PV opwek dat te zwaar gaat mee wegen
Als je dat vergelijkt met
Jelmer058
Jaszie
of Gecko123 met EV
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Ik heb met mijn accu de volgende gemiddelde prijzen (euro/kWh, all in) gerealiseerd:
Ik schuif alleen met het verbruik wat ik automatisch kan aansturen (dus niet met vaatwasser, wasmachine en koken). Wij hebben een wasdroger op zonne-energie (waslijn).
Ik stuur wel (dus allemaal geautomatiseerd) het verbruik van de warmtepomp (d.m.v. stooklijn verschuiving), opwarmen van de wp-boiler, het laden van de plugin hybride (wij rijden veel met fiets, gemiddeld 10 kWh week) en natuurlijk het laden en ontladen van de thuisbatterij (jan en febr. marginaal).
Ons jaarverbruik is 5.000 kWh, de zonnepanelen produceren ca 5.500 kWh. Dankzij de thuisbatterij blijf ik de hele zomer dynamisch (daar kan geen variabel tarief met een lage tlv tegenop).
Vorig jaar verdiende ik bij Greenchoice (dankzij veel zonuren iets meer overproductie 800 kWh) 80 euro (alleen verbruikskosten) (gemiddeld 10 ct tlv).
Vanaf 1 september 2022 zit ik bij Tibber. Ik verwacht dit contractjaar minimaal 500 euro winst ("resultaten uit het verleden ...")
code:
1
2
3
4
5
| Maand Inkoop Teruglevering Januari 0,253 0,350 Februari 0,292 0,343 Maart 0,264 0,316 April 0,232 0,313 |
Ik schuif alleen met het verbruik wat ik automatisch kan aansturen (dus niet met vaatwasser, wasmachine en koken). Wij hebben een wasdroger op zonne-energie (waslijn).
Ik stuur wel (dus allemaal geautomatiseerd) het verbruik van de warmtepomp (d.m.v. stooklijn verschuiving), opwarmen van de wp-boiler, het laden van de plugin hybride (wij rijden veel met fiets, gemiddeld 10 kWh week) en natuurlijk het laden en ontladen van de thuisbatterij (jan en febr. marginaal).
Ons jaarverbruik is 5.000 kWh, de zonnepanelen produceren ca 5.500 kWh. Dankzij de thuisbatterij blijf ik de hele zomer dynamisch (daar kan geen variabel tarief met een lage tlv tegenop).
Vorig jaar verdiende ik bij Greenchoice (dankzij veel zonuren iets meer overproductie 800 kWh) 80 euro (alleen verbruikskosten) (gemiddeld 10 ct tlv).
Vanaf 1 september 2022 zit ik bij Tibber. Ik verwacht dit contractjaar minimaal 500 euro winst ("resultaten uit het verleden ...")
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Zoals vermeld, DIY systeem. Enkel geschikt voor de handige TweakerIvoB2 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 15:51:
Uit nieuwsgierigheid, want zo'n verhouding prijs/kwaliteit installatie wil ik ook wel op de kop kunnen tikken, welke omvormer heb je dan, wat is zijn netto vermogen dat hij langdurig kan aanhouden, welk merk en type batterijen heb je daar aan gekoppeld en welk stuurprogramma draait er op welke hardware om dagelijks op de goedkoopste uren te kunnen sturen?
Aansturen gaat via Home Assistant en Node-RED.
Victron omvormer.
Allemaal uiteraard niet nieuw, want dat ga je niet halen dan met dat budget.
Er zijn verschillende manieren om te berekenen, ik houd het simpel op:IvoB2 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 15:51:
Je moet - indien accu, uiteraard niet het exemplarisch verschil nemen tussen de duurste uren en de goedkoopste uren (want dat is gewoon jezelf rijk rekenen) maar tussen het volume dat je op de goedkoopste uren effectief kan binnenhalen en wat de gemiddelde etmaalprijs zou zijn indien je gewoon een DA tarief zou hebben zonder opslagmogelijkheid. En dat gedurende een volledig jaar.
[...]
kWh in (laden) tegen x uurprijs op dat moment.
kWh uit (ontladen) tegen x uurprijs op dat moment.
Verschil daaruit is mijn bruto "winst".
Verliezen door AC/DC <> DC/AC zitten hierin erbij.
Dit geld natuurlijk enkel voor de thuisbatterij, daarnaast heb ik nog andere rekensommen lopen zoals PV opwek vs direct verbruik vs terug leveren.
En inderdaad zoals je noemt het gewoon afnemen van het net bij geen PV/thuisbatterij.
Kan ook, vind het zelf wel meevallen aangezien de EV hier ook in zit en ik toch wel wat kilometers maak.IvoB2 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 15:51:
Of je elektrisch energetisch verbruik laten dalen. Is tevens de goedkoopste methode.
Heb simpelweg te weinig PV panelen om tot "0 op te meter" te salderen bij een reguliere energieleverancier.IvoB2 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 15:51:
Begrijp ik je nu goed dat je stelt dat je jaarlijks maar 4 tot 6 maanden gebruik maakt van een dynamisch tarief en de overige maanden helemaal niet en dat je dan off grid bent met PV? Hoe combineer je de lucratieve NL salderingsregeling voor PV dan met een TVT van 10 jaar voor de combinatie dynamisch + accu?
Hoe het nu loopt (heb nog steeds geen glazen bol) zal het dynamisch blijven.
Verschilt enorm per situatie. Gezien de prijzen overdag (zonnige dag) en de prijzen erbuiten dan valt er wel wat te halen alleen niemand weet de toekomst of de onbelans zo sterk blijft...Paddy59 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 20:52:
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
Ik kan e.a niet terugvinden maar ik meen dat ik het al eens gelezen had.
Ik heb Zonneplan energie en een stuk of wat zonnepanelen.
Nu vraag ik mij af, de tarieven in de zonneplan-app zijn inclusief belasting, opslag en dergelijken. Als er een negatieve prijs staat, is de terugleververgoeding van zonnepalenen ook negatief, vrij logisch.
Echter hoe zit dat met bijvoorbeeld prijzen van 5 cent per Kw/h? Zonder belasting/opslag ed, is het alsnog negatief. Is de terugleververgoeding dan ook negatief?
En waar zit het omslagpunt dan? Met andere woorden, vanaf welk tarief in de Zonneplan-app (die inclusief alles is) is de terugleververgoeding positief?
Ik heb Zonneplan energie en een stuk of wat zonnepanelen.
Nu vraag ik mij af, de tarieven in de zonneplan-app zijn inclusief belasting, opslag en dergelijken. Als er een negatieve prijs staat, is de terugleververgoeding van zonnepalenen ook negatief, vrij logisch.
Echter hoe zit dat met bijvoorbeeld prijzen van 5 cent per Kw/h? Zonder belasting/opslag ed, is het alsnog negatief. Is de terugleververgoeding dan ook negatief?
En waar zit het omslagpunt dan? Met andere woorden, vanaf welk tarief in de Zonneplan-app (die inclusief alles is) is de terugleververgoeding positief?
Who's general failure, and why is he reading my disk?
Ik ook niet. Nooit.Gecko123 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 21:12:
[...]
Ik heb geen 1,4 cent/kWh. Energieprijs was voor Tibber gebruikers NL vandaag gemiddeld 28 cent. Verschil tussen hoog en laag was vandaag 15,8 cent. Hoe is dit gemiddeld per jaar?
Die 1,4 cent/kWh was gebaseerd op de prijs die een fellow Nederlander net daarvoor gepost had.
Zal je moeten vragen bij welke leverancier hij zijn dynamisch contract heeft afgesloten want hier in Vlaanderen zijn deze contracten, door de kosten, ook niet mogelijk. Bij geen enkele leverancier.Domba schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 20:59:
[...]
Ik heb vandaag (dinsdag) 15-16uur wat bij geladen (1,4ct/kWh), maar ga niet terugleveren vanuit de accu,
Ik las ook op dit forum dat men in Nederland een DIY installatie van 30 kWh opslag voor minder dan 3000 € kan installeren. Dan ben je natuurlijk vlug uit de kosten.Wat is de kostprijs/kWh van een thuisaccu tegenwoordig? 12 cent/kWh excl. Installatie voor een 14 kWh installatie a 9500 euro? Zit niet veel tussen.
Zelf heb ik een volledige nieuwe installatie van 15,4 kWh door een installateur laten installeren en 6.300 € betaald (voor dat iedereen er één wou en nog met ruime subsidies en aan 6% BTW). Nu kost een indentieke installatie in Vlaanderen 13.500 € (incl. 6% BTW en incl. 150 € keurings- en aanmeldingskosten, geen subsidies meer dus de marktconforme prijs in België). Ben je 21% BTW verschuldigd (woning jonger dan 10 jaar en nieuwbouw) uiteraard nog iets meer.
Het verschil all in tussen hoog en laag op de e-spot BE markt (welke leverancier maakt niet echt uit) bedroeg gisteren 5,638 cent (27,897-22,259) en vandaag 6,534 cent (28,933−22,399).
De dynamische terugleververgoeding bedroeg gisteren over de middag een 9,5 cent/kWh en heden tussen de 9 en 10 cent.
De gemiddelde prijs (energiecomponent excl. kosten) voor afname en teruglevering voor een dynamisch contract lag in 2023 op:
januari: 13,46 cent
februari: 14,58 cent
maart: 11,26 cent
Het 24/7 variabel afnametarief deze maand bedraagt 25,82 cent/kWh en de terugleververgoeding 24/7 20 cent/kWh (voor de laatste zes maanden).
Het verschil dit jaar tussen een dynamisch contract en een variabel contract (voor mijn verbruikersprofiel met PV waarbij meer wordt teruggeleverd dan afgenomen en eigen accu) bedraagt tot op heden bv. 44,9 € in het voordeel van variabel.
:strip_exif()/f/image/WQp6zvzugbRo45WR5nMTsw9A.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KzvQ8kv9RYIrO0lbWPJ5lJMY.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 23% gewijzigd door IvoB2 op 26-04-2023 09:27 ]
Zolang je meer afneemt dan teruglevert in een jaar dan saldeer je de belasting:Ora et Labora schreef op woensdag 26 april 2023 @ 08:57:
Stel de DA marktprijs is 0. Inclusief belastingen is de prijs dan ongeveer 15ct. Je krijgt 15 ct zolang je meer gebruikt dan teruglevert. Tot een marktprijs van -15ct/kWh is terugleveren dankzij salderen dan nog waardevol. Anders gezegd zolang de totale prijs positief is kun je terugleveren.
Daaronder (zoals vorige week) moet je netto betalen zelfs als je saldeert, dan dus teruglevering stoppen als dat kan.
Als je meer levert dan gebruikt dan is leveren bij negatieve DA marktprijzen sowieso financieel niet interessant.
[ Voor 3% gewijzigd door vliegnerd op 26-04-2023 09:23 ]
4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.
Je hebt toevallig geen idee meer van hoe dit gelukt is he? Want voor dat geld wil ik ook wel een DIY accusetje maken om tussen twee meters te functioneren.IvoB2 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 09:11:
[...]
Ik las ook op dit forum dat men in Nederland een DIY installatie van 30 kWh opslag voor minder dan 3000 € kan installeren. Dan ben je natuurlijk vlug uit de kosten.![]()
Zelf heb ik een volledige installatie van 15,4 kWh 6.300 € betaald (voor dat iedereen er één wou en nog met ruime subsidies). Nu kost een indentieke installatie in Vlaanderen (incl. 6% BTW) 13.500 €.
Alle info bij:scoobs schreef op woensdag 26 april 2023 @ 09:23:
[...]
Je hebt toevallig geen idee meer van hoe dit gelukt is he?
Jazsie schreef op woensdag 26 april 2023 @ 08:00:
[...]
Zoals vermeld, DIY systeem. Enkel geschikt voor de handige Tweaker.
Aansturen gaat via Home Assistant en Node-RED.
Victron omvormer.
Allemaal uiteraard niet nieuw, want dat ga je niet halen dan met dat budget.
Hartelijk dank. Even zodat ik het begrijp.vliegnerd schreef op woensdag 26 april 2023 @ 09:22:
[...]
Zolang je meer afneemt dan teruglevert in een jaar dan saldeer je de belasting:
Stel de DA marktprijs is 0. Inclusief belastingen is de prijs dan ongeveer 15ct. Je krijgt 15 ct zolang je meer gebruikt dan teruglevert. Tot een marktprijs van -15ct/kWh is terugleveren dankzij salderen dan nog waardevol. Anders gezegd zolang de totale prijs positief is kun je terugleveren.
Daaronder (zoals vorige week) moet je netto betalen zelfs als je saldeert, dan dus teruglevering stoppen als dat kan.
Als je meer levert dan gebruikt dan is leveren bij negatieve DA marktprijzen sowieso financieel niet interessant.
Ik lever per jaar ruim 2000 kWh terug en ik verbruik rond de 8000 kWh dus effectief 6000 kWh inclusief teruglevering.
Dat betekent dat ik tot een marktprijs van -15ct/kWh (dan staat er in de Zonneplan-app 0ct/kWh denk ik?) de zonnepanelen aan laat staan en pas daarboven ga betalen voor teruglevering en dus de panelen uit kan zetten.
Klopt dat?
Who's general failure, and why is he reading my disk?
Voor 3k kun je net de omvormer(s) kopen. Dan komen daar de accu's en de installatiekosten nog bij...IvoB2 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 09:11:
Ik las ook op dit forum dat men in Nederland een DIY installatie van 30 kWh opslag voor minder dan 3000 € kan installeren. Dan ben je natuurlijk vlug uit de kosten.
Zelfs bij Ali betaal je al 10 k€ (excl importheffingen) voor 30 kWh: https://nl.aliexpress.com/item/1005005099235736.html
Heb je een bron voor die 3 k€ ?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ja. dat klopt.Ora et Labora schreef op woensdag 26 april 2023 @ 09:33:
[...]
Hartelijk dank. Even zodat ik het begrijp.
Ik lever per jaar ruim 2000 kWh terug en ik verbruik rond de 8000 kWh dus effectief 6000 kWh inclusief teruglevering.
Dat betekent dat ik tot een marktprijs van -15ct/kWh (dan staat er in de Zonneplan-app 0ct/kWh denk ik?) de zonnepanelen aan laat staan en pas daarboven ga betalen voor teruglevering en dus de panelen uit kan zetten.
Klopt dat?
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Moet je niet tegen mij zeggen maar tegen je landgenoot die dat in dit eigenste topic keer op keer herhaalt.Andrehj schreef op woensdag 26 april 2023 @ 09:37:
[...]
Voor 3k kun je net de omvormer(s) kopen. Dan komen daar de accu's en de installatiekosten nog bij...
Zelfs bij Ali betaal je al 10 k€ (excl importheffingen) voor 30 kWh: https://nl.aliexpress.com/item/1005005099235736.html
Heb je een bron voor die 3 k€ ?
Wie ben ik om dat dan te betwijfelen?
Bron:
Jazsie schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:21:
[...]
DIY thuisbatterij die nog geen 3k gekost heeft met 30 kWh opslag capaciteit...
[ Voor 15% gewijzigd door IvoB2 op 26-04-2023 10:05 ]
Vandaag is het verschil tussen laag/hoog helaas -stuk- minder dan gisteren.
Zo zie je dat men niet goed lees maar gewoon reageert zonder ook maar iets terug te lezen... @IvoB2
.
Aan de rest:
2de hands kom je met 3k een eind.
Maar dit is alles behalve een kant en klaar systeem, enkel voor de handige Tweaker
.
Nieuw gaat je dit niet lukken.
:strip_exif()/f/image/e86hcnXfuFs4tyuV4uWoyWZ0.jpg?f=fotoalbum_large)
(Foto: toen nog in aanleg 1 van de 2 racks, 1 rack is 16 kWh, kosten totaal 1200,-- voor 32 kWh).
Zo zie je dat men niet goed lees maar gewoon reageert zonder ook maar iets terug te lezen... @IvoB2
Aan de rest:
Maar dit is alles behalve een kant en klaar systeem, enkel voor de handige Tweaker
:strip_exif()/f/image/e86hcnXfuFs4tyuV4uWoyWZ0.jpg?f=fotoalbum_large)
(Foto: toen nog in aanleg 1 van de 2 racks, 1 rack is 16 kWh, kosten totaal 1200,-- voor 32 kWh).
Dat was de marktprijs gisteren en dat is de kale kWh-prijs die ik gebruik voor berekening voor ROI thuisaccu, daar ik ruim meer PV-opwek heb dan verbruik, (ivm salderen.)IvoB2 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 09:11:
[...]
Ik ook niet. Nooit.
Die 1,4 cent/kWh was gebaseerd op de prijs die een fellow Nederlander net daarvoor gepost had.
[...]
(zonder thuisaccu zou ik voor maart tot oktober al geswitched zijn naar variabel contract)
Voor mijn opwek uit PV zelf houdt ik 7,7ct/kWh aan ivm ROI in 5jaar.waarvan de grootste deel op NW ligt met 10graden helling.
.
Wat vind de (brand)verzekering van zo iets?Jazsie schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:29:
Zo zie je dat men niet goed lees maar gewoon reageert zonder ook maar iets terug te lezen... @IvoB2.
Aan de rest:
Maar dit is alles behalve een kant en klaar systeem, enkel voor de handige Tweaker.
[Afbeelding]
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
zijn zo te zien lifepo4 batterijen. Er is meer kans op brand in je oude smartphone dan in die accu'smhr-zip schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:07:
[...]
Wat vind de (brand)verzekering van zo iets?
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Geen idee wat je hier mee wil zeggen maar ik schreef al bij herhaling dat je een rekening beter niet maakt op uitzonderlijke extremen maar op het gemiddelde van een heel jaar.Jazsie schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:29:
Zo zie je dat men niet goed lees maar gewoon reageert zonder ook maar iets terug te lezen... @IvoB2.
Ik begrijp ook nog steeds niet waarom je continu het verschil tussen hoog en laag blijft aanhalen om te vergelijken. Je kan dan misschien met een accu altijd tegen de laagste prijs inladen maar iemand met een dynamisch contract doch zonder accu gaat uiteraard niet altijd tegen de hoogste dagprijs verbruiken maar tegen de gemiddelde dagprijs wanneer hij zijn verbruikers niet stuurt en zelfs tegen een lagere prijs wanneer hij wel (manueel) kan sturen (boiler, laadpaal,.....).
Heb zelf ook LFP batterijen maar in tegenstelling tot Nederland moeten deze inmhr-zip schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:07:
[...]
Wat vind de (brand)verzekering van zo iets?

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 26-04-2023 11:21 ]
Opbrengst van de accu heeft helemaal niets te maken met de rest van de verbruikers. Je koopt laag in en verkoopt dat weer hoog; liefst 2x per dag. Ook heeft het niets te maken met eventuele zonnepanelen, wanneer en hoeveel het oplevert staat helemaal los van je inkoop/verkoop programmering.IvoB2 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:14:
[...]
Geen idee wat je hier mee wil zeggen maar ik schreef al bij herhaling dat je een rekening beter niet maakt op uitzonderlijke extremen maar op het gemiddelde van een heel jaar.
Ik begrijp ook nog steeds niet waarom je continu het verschil tussen hoog en laag blijft aanhalen om te vergelijken. Je kan dan misschien met een accu altijd tegen de laagste prijs inladen maar iemand met een dynamisch contract doch zonder accu gaat uiteraard niet altijd tegen de hoogste dagprijs verbruiken maar tegen de gemiddelde dagprijs wanneer hij zijn verbruikers niet stuurt en zelfs tegen een lagere prijs wanneer hij wel (manueel) kan sturen (boiler, laadpaal,.....).
Mensen maken de fout om deze te koppelen aan een batterij, toevallig valt de dal vaak samen met piek opbrengst maar dat is niet altijd zo, en midden in de nacht kan je ook prima opladen om te verkopen om 8 uur 's ochtends, dan schijnt de zon niet.
Je koopt in (accu laden) wanneer prijs het laagst is, en verkoopt (accu ontladen) wanneer prijs het hoogst is.IvoB2 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:14:
[...]
Geen idee wat je hier mee wil zeggen maar ik schreef al bij herhaling dat je een rekening beter niet maakt op uitzonderlijke extremen maar op het gemiddelde van een heel jaar.
Hoe groter het verschil tussen laag/hoog hoe meer opbrengst je hebt
Precies zoals @w00key al zegt, mijn eigen verbruik heeft er niks mee te maken. Dat ik een deel van de opslag capaciteit gebruik om mijn verbruik te dekken is een ander verhaal, net als dat je PV panelen gebruikt om je accu op te laden.
Zolang de salderingsregeling er is (en 100% is), klopt dit inderdaad. Maar als deze wordt afgeschaft en de overheid compenseert de energiebelasting niet als je inkoopt, moet je ook die delta overwinnen om winstgevend te zijn. (Het dubbele energiebelasting voorkomen verhaal. Maar dit is makkelijker te regelen voor commerciële partijen dan voor huishoudens.)w00key schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:22:
[...]
Opbrengst van de accu [...] Ook heeft het niets te maken met eventuele zonnepanelen, wanneer en hoeveel het oplevert staat helemaal los van je inkoop/verkoop programmering.
Mensen maken de fout om deze te koppelen aan een batterij, toevallig valt de dal vaak samen met piek opbrengst maar dat is niet altijd zo, en midden in de nacht kan je ook prima opladen om te verkopen om 8 uur 's ochtends, dan schijnt de zon niet.
Nu kan ik weer niet volgen.w00key schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:22:
[...]
Opbrengst van de accu heeft helemaal niets te maken met de rest van de verbruikers. Je koopt laag in en verkoopt dat weer hoog; liefst 2x per dag. Ook heeft het niets te maken met eventuele zonnepanelen, wanneer en hoeveel het oplevert staat helemaal los van je inkoop/verkoop programmering.
Ik dacht begrepen te hebben dat je in NL door de saldering (en dat heeft dan toch wel met zonnepanelen te maken?) dynamisch net wel aan naakte stroomprijs kan inkopen (zoals in het vb. hiervoor aan 1,4 cent/kwh) ipv naakte stroomprijs plus kosten.
Zoniet en zonder zonnepanelen begrijp ik idd het voordeel niet om met een batterij en een dynamisch contract meerdere keren per dag te gaan "handelen".
Je koopt dan immers in aan de laagste energiecomponent + kosten + verliezen en je verkoopt dan aan de laagste energiecomponent + verliezen.
Waar zit dan de winst?
De laagste prijs energiecomponent op de DA NL spotmarkt vandaag is bv. 8 cent/kWh. met 15 cent kosten betaal je dan inkoop 23 cent/kWh. De hoogste prijs op de spotmarkt is vandaag 15,49 cent/kWh.
De inkoopprijs is dan toch hoger dan de mogelijke terugverkoopprijs?
En dan hou ik nog geen rekening met de omvormerverliezen bij iedere beweging.
[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 26-04-2023 11:51 ]
Salderen heeft "niets"met zonnepanelen te makenIvoB2 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:49:
[...]
Nu kan ik weer niet volgen.
Ik dacht begrepen te hebben dat je in NL door de saldering (en dat heeft dan toch wel met zonnepanelen te maken?) dynamisch net wel aan naakte stroomprijs kan inkopen (zoals in het vb. hiervoor aan 1,4 cent/kwh) ipv naakte stroomprijs plus kosten.
Zoniet en zonder zonnepanelen begrijp ik idd het voordeel niet om met een batterij en een dynamisch contract meerdere keren per dag te gaan "handelen".
Je koopt dan immers in aan de laagste energiecomponent + kosten + verliezen en je verkoopt dan aan de laagste energiecomponent + verliezen.
Waar zit dan de winst?
De laagste prijs energiecomponent op de DA NL spotmarkt vandaag is bv. 8 cent/kWh. met 15 cent kosten betaal je dan inkoop 23 cent/kWh. De hoogste prijs op de spotmarkt is vandaag 15,49 cent/kWh.
Het zorgt ervoor dat je de stroom die je levert aan het net, dan je daar de zelfde prijs voor ontvangt als dat je het afneemt.
dynamisch is dan weer net anders en gaat het vooral om de belastingen.
Je kan prima salderen zonder zonnepanelen.
En daarom moet je zonnepanelen en accu's op dit moment echt los zien als 2 verschillende systemen die geen invloed op elkaar hebben.
Dit gaat echter veranderen op het moment dat je niet meer voor 100% kan salderen.
want dan kost inkopen standaard meer, dan het verkopen van energie.
En dat wordt het moment dat je de accu's gebruikt om je zonne energie op te slaan ivm enkel te sturen op de dynamische prijzen zelf.
Want op dat moment wordt er al snel een gat geslagen van 5 tot 8 cent, tussen het het kopen en verkopen van energie terwijl de marktprijs hetzelfde is.
Maar salderen loopt nu af op 1 januari 2025?, dus de exacte regels zullen nog wel veranderen t/m 31 december 2024.
Het naakt inkopen zoals je dat zelf beschrijft is omdat de belastingen worden gesaldeerd. dus we kunnen rekenen met 10 cent inkoop + 15 cent belastingen en 20 cent verkoop + 15 cent belastingen..
Het is veel makkelijker om gewoon die belastingen te negeren, en met 10 en 20 cent te rekenen.
Ergens heb ik het gevoel dat er nog langs elkaar heen wordt gepraat, ook vanaf mijn kant.
[ Voor 8% gewijzigd door Smuggler op 26-04-2023 12:12 ]
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Voor de duidelijkheid, "niets" moet inderdaad tussen aanhalingstekens staan. Artikel 31c van de Elektriciteitswet begint zo:Smuggler schreef op woensdag 26 april 2023 @ 12:08:
Salderen heeft "niets"met zonnepanelen te maken.
"Voor afnemers als bedoeld in artikel 95a, eerste lid, die duurzame elektriciteit invoeden op het net,"
De vraag is dus of de stroom die uit een accu komt 'duurzaam' is. Nee, want er staat ook (artikel 1 lid 1 onder u):
"duurzame elektriciteit: [...] en met uitzondering van elektriciteit die afkomstig is van accumulatiesystemen;"
Gelukkig is er artikel 31c lid 2:
"Voor afnemers als bedoeld in artikel 95a, eerste lid, die niet-duurzame elektriciteit invoeden op het net, berekent de leverancier het verbruik ten behoeve van de facturering en inning van de leveringskosten door de aan het net onttrokken elektriciteit te verminderen met de op het net ingevoede elektriciteit, met een maximum van 5000 kWh aan op het net ingevoede elektriciteit, voor zover het saldo van de aan het net onttrokken minus de op het net ingevoede elektriciteit niet minder dan nul bedraagt."
Dus het is prima, zolang je niet bij het salderen boven de 5000 kWh komt. Bij kleiner accu's kom je daar niet zo snel. Maar bij 30 kWh zou het wel kunnen.
In Nederland oeten ze ook aangemeld worden.IvoB2 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:21:
[...]
Heb zelf ook LFP batterijen maar in tegenstelling tot Nederland moeten deze intechnisch gekeurd worden voor in dienststelling en aangemeld worden bij de netbeheerder. Brandverzekering - indien het oorzakelijk verband tussen brand en LFP kan aangetoond worden en uiteraard een verzekering afgesloten - dus nooit een probleem.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
@Smuggler Er is wel een nuance natuurlijk, een zonnepaneel produceert duurzame energie. Een accu niet.
Een accu opgeladen via het net (of dieselgenerator etc) en niet via je zonnepanelen (, windmolen, persoonlijke waterkrachtcentrale of fusiereactor) is niet door jou duurzaam geproduceerd energie.
Die energie behoor je dus ook niet te salderen. Terugleveren kan wel, in theorie met een netto verrekening zonder afnameplicht.
M.i. heeft salderen dus wel degelijk met zonnepanelen (lees: enige optie met lage drempel) te maken. Voor de rest mag je eigenlijk geen milieuheffingen verrekenen.
In de praktijk gaat het compleet anders natuurlijk.
Een accu opgeladen via het net (of dieselgenerator etc) en niet via je zonnepanelen (, windmolen, persoonlijke waterkrachtcentrale of fusiereactor) is niet door jou duurzaam geproduceerd energie.
Die energie behoor je dus ook niet te salderen. Terugleveren kan wel, in theorie met een netto verrekening zonder afnameplicht.
M.i. heeft salderen dus wel degelijk met zonnepanelen (lees: enige optie met lage drempel) te maken. Voor de rest mag je eigenlijk geen milieuheffingen verrekenen.
In de praktijk gaat het compleet anders natuurlijk.
- knip -
Pfiew, ingewikkeld land hoor.Smuggler schreef op woensdag 26 april 2023 @ 12:08:
[...]
Salderen heeft "niets"met zonnepanelen te maken.
Het zorgt ervoor dat je de stroom die je levert aan het net, dan je daar de zelfde prijs voor ontvangt als dat je het afneemt.
dynamisch is dan weer net anders en gaat het vooral om de belastingen.
Je kan prima salderen zonder zonnepanelen.

Dus wie geen zonnepanelen heeft (en daarmee niet teruglevert) kan met een dynamisch tarief in NL ook zijn belastingen en kosten salderen wanneer hij met een accu van het net afneemt even later dezelfde hoeveelheid terug aan het net te leveren?
Wie betaalt de netkosten van dit lucratief verdienmodel dan?
Na deze uitleg denk ik het door te hebben.Ergens heb ik het gevoel dat er nog langs elkaar heen wordt gepraat, ook vanaf mijn kant.
In Vlaanderen is salderen helemaal iets van PV. Je mag, in een uitdovend scenario en zonder digitale meter, wat je op het net zet tussen opname van twee meterstanden ook zelf terug kosteloos van het net nemen (1:1 salderen). Wat je er meer opzet ben je kwijt.
Anderzijds krijgt een prosument met een digitale meter een netto vergoeding voor de stroom die men op het net zet (de bepalen door de leverancier en niet door de overheid) en betaalt hij de stroom (energiecomponent + netvergoeding + heffingen + BBTW die hij nog van het net afneemt.
Nu had ik al begrepen dat bij PV salderen in NL eigenlijk een combinatie van vorige systemen is (best of both worlds), nl. de stroom die jezelf opwekt en naar het net stuurt kan je nadien zelf terug kosteloos verbruiken + de stroom die je zelf niet verbruikt levert nog een extra vergoeding op.
Maar ik had nooit gedacht dat een consument zonder zonnepanelen ook gewoon door af te nemen van het net en terug te leveren belastingen krijgt terugbetaald.
Hier is het simpel hoor, dynamisch werkt, wat betreft kosten en belastingen, net hetzelfde als ieder ander contract. Je hebt, net als in Nl, de spotmarkt met de energiecomponent. Neem ik stroom af betaal ik de energiecomponent + alle kosten + BTW. Zet ik stroom op het net (via accu of via PV) krijg je alleen de energiecomponent (minus eventueel de leveranciersvergoeding) voor dat geldende uur. En deze is doorgaans lager dan de laagste afnamekost + alle kosten.
Wanneer je in NL steeds alle kosten vergoed krijgt is het uiteraard een heel andere situatie. Daar kan je dus handel drijven op het net van een ander zonder daarvoor een vergoeding te betalen noch belastingen?
Letterlijk hhe land van melk en honing op energiegebied.
Maar indien niet technisch gekeurd toch maar louter een administratieve formaliteit?John245 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 12:26:
[...]
In Nederland oeten ze ook aangemeld worden.
Niemand die komt kijken of je als DIY geen technische kemels hebt gemaakt?
Hier mag je het trouwens ook zelf installeren maar tot voor kort kwam dat niet goedkoper uit.
Dan betaalde je om te beginnen 21% BTW op het geheel ipv 6% (indien woning ouder dan 10 jaar) en je liep duizenden euro premies mis (voorwaarde voor premie was geplaatst door een technisch erkend installateur die dat schriftelijk moest attesteren).
En LFP accu's in goede staat aan 40 €/kWh vind je hier trouwens ook niet.
[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 26-04-2023 12:38 ]
Salderen maakt geen onderscheid,IvoB2 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:49:
[...]
Nu kan ik weer niet volgen.
Waar zit dan de winst?
Terug levering vanuit accu valt net zo goed onder saldering.
Voor Tibber voor vandaag
Je koopt in 10kWh in op 8,8ct, (14-15uur) kale prijs (28,1ct incl belastingen)
rekening houden met turn around van 90% incl eigen verbruik thuisaccu
Je verkoop 9 kWh tegen 15.5 ct (20-21 uur) kale prijs (incl belastingen zonder 1,8ct afname opslag excl) 34.0ct/kwh
Je houdt 1kWh extra over om te salderen met PV (mits je PV hebt en op jaarbasis overschot)
Tibber maakt aan het eind van het jaar een herberekening, die extra BTW krijg je niet cadeau of mag je mee rekenen
Onder de streep
9 X 15,5 (252.9 ct excl BTW 53.1ct)
minus
10x 8,8 ct (232,2 ct excl BTW 48.8 ct)
netto 20.7 ct winst ( zonneplan 14,4xt extra, heeft lagere opslag van 0,2ct/kWh dan Tibber 1,8ct excl BTW)
Ja onder zulke regeling begrijp ik het verhaal.Domba schreef op woensdag 26 april 2023 @ 12:37:
[...]
Je verkoop 9 kWh tegen 15.5 ct (20-21 uur) kale prijs (incl belastingen zonder 1,8ct afname opslag excl) 34.0ct/kwh
Ik ken geen enkel ander land waar je een overheidsvergoeding krijgt om iets te verkopen*. Meestal betaal je belastingen op winst en krijg je daar geen subsidies voor.
Goed voor jullie maar hier werkt het, spijtig genoeg, iets normaler => Kosten betalen op afname en blij zijn dat je geen kosten moet betalen op de eventuele verkoop, laat staan er nog iets bovenop krijgen.
* Nu ja, ik val wat betreft PV ook nog onder een hoogst eigenaardige Vlaamse energieregeling uit het verleden.
Ik ontvang voor een periode van 20 jaar gewoon geld (vrijgesteld van belastingen) voor elke kWh dat mijn PV-installatie produceert (ongeacht wat er nadien mee gebeurt).
Inmiddels wel afgeschaft want de overheid scheurt er haar broek aan en men wil die contractueel vastgelegde 20 jaar (te beginnen met de bedrijven) ook vervroegd beëindigen want die kosten worden gewoon verhaald op de energiefactuur van iedereen zonder PV. Lijkt om voor de hand liggende juridische redenen wel niet zo eenvoudig vervroegd te beëindigen.
Salderen met PV (een andere regeling is er nooit geweest) is ook uitdovend (verdwijnt automatisch wanneer je een DM aanvraagt of "krijgt") tussen 2025 en 2029.
[ Voor 38% gewijzigd door IvoB2 op 26-04-2023 12:48 ]
Een administrative formaliteit inderdaad.IvoB2 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 12:36:
[...]
Maar indien niet technisch gekeurd toch maar louter een administratieve formaliteit?
Niemand die komt kijken of je als DIY geen technische kemels hebt gemaakt?
Hier mag je het trouwens ook zelf installeren maar tot voor kort kwam dat niet goedkoper uit.
Dan betaalde je om te beginnen 21% BTW op het geheel ipv 6% (indien woning ouder dan 10 jaar) en je liep duizenden euro premies mis (voorwaarde voor premie was geplaatst door een technisch erkend installateur die dat schriftelijk moest attesteren).
En LFP accu's in goede staat aan 40 €/kWh vind je hier trouwens ook niet.
@IvoB2 Tussen krijgen en recht hebben op zit een verschil.
Tot 5000kWh kun je je invoeding en afname netto verrekenen, de milieuheffingen en btw moet je wel gewoon betalen en valt niet onder de regeling.
Er is momenteel geen systeem om te bepalen wat je teruglevert. Er is ook geen slimme meter plicht, dus een goede gok doen is ook geen optie.
Daarbovenop is het scenario hier nu wenselijk, dus zal er ook niets verzonnen worden om daar eerlijker mee om te gaan.
Tot 5000kWh kun je je invoeding en afname netto verrekenen, de milieuheffingen en btw moet je wel gewoon betalen en valt niet onder de regeling.
Er is momenteel geen systeem om te bepalen wat je teruglevert. Er is ook geen slimme meter plicht, dus een goede gok doen is ook geen optie.
Daarbovenop is het scenario hier nu wenselijk, dus zal er ook niets verzonnen worden om daar eerlijker mee om te gaan.
- knip -
Het was nog niet ingewikkeld genoeg.phicoh schreef op woensdag 26 april 2023 @ 12:22:
[...]
Dus het is prima, zolang je niet bij het salderen boven de 5000 kWh komt. Bij kleiner accu's kom je daar niet zo snel. Maar bij 30 kWh zou het wel kunnen.
Nu ja, het is niet omdat je een accu met 30 kWh opslagcapaciteit hebt dat dit betekent dat je op jaarbasis veel gaat salderen. Het geeft je op bepaalde ogenblikken alleen wat meer buffer.
Ik heb bv. een accuopslag van 15 kWh maar lever op jaarbasis maar een 2500 kWh terug aan het net en haal maar een 1000 kWh van eigen productie terug uit de accu.
Productie op jaarbasis is ook maar een 5000 kWh (nog afgestemd op mijn jaarverbruik uit de tijd van 1:1 salderen).
Met een 30 kWh accu zou dat niet anders zijn (zou alleen jammer zijn van de investeringskost waar ik niets mee ben gezien ik het moet hebben van PV opbrengsten en niet van handelen op de DA markt).
Maar als je dit, voor NL, weet is het niet zo moeilijk dat bij te houden.
Een goed accusysteem houdt immers alles in real time bij.
De opslag van Tibber (1,8 ct ex btw) wordt ook gesaldeerd bij teruglevering. Dus als je veel teruglevert valt die opslag weg. De saldering vervalt (zoals met alle saldering) als je meer teruglevert dan verbruikt in een contractperiode.Domba schreef op woensdag 26 april 2023 @ 12:37:
[...]
Salderen maakt geen onderscheid,
Terug levering vanuit accu valt net zo goed onder saldering.
Voor Tibber voor vandaag
Je koopt in 10kWh in op 8,8ct, (14-15uur) kale prijs (28,1ct incl belastingen)
rekening houden met turn around van 90% incl eigen verbruik thuisaccu
Je houdt 1kWh extra over om te salderen met PV (mits je PV hebt en op jaarbasis overschot)
Tibber maakt aan het eind van het jaar een herberekening, die extra BTW krijg je niet cadeau of mag je mee rekenen
Onder de streep
9 X 15,5 (252.9 ct excl BTW 53.1ct)
minus
10x 8,8 ct (232,2 ct excl BTW 48.8 ct)
netto 20.7 ct winst ( zonneplan 14,4xt extra, heeft lagere opslag van 0,2ct/kWh dan Tibber 1,8ct excl BTW)
Dus is het verschil tussen Tibber en Zonneplan een stuk kleiner dan men doet voorkomen (als je flink teruglevert).
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Persoonlijk vind ik zo'n scenario ook wenselijk.Raymond P schreef op woensdag 26 april 2023 @ 12:53:
Alleen denkt de bevoegde overheid hier daar anders over.
Nu ja, niet echt natuurlijk. Het is meer een luxeprobleem gezien ook mijn energiefactuur al meer dan tien jaar positief is ipv negatief en het er niet naar uitziet dat dit in de komende negen jaar zal veranderen.
Verder vooruitkijken kan ik nog niet.
Momenteel heb ik een dynamisch energiecontract bij EasyEnergy. Ik krijg er zonnepanelen bij zodat ik in totaal uitkom op zo'n 10.000wp. Daardoor heb ik op jaarbasis meer teruglevering dan ik verbruik. Ik heb een hybride omvormer en ben van plan om er binnenkort een 10kWh batterij aan te hangen.
Wat is nu slim om te doen in mijn situatie? Ik zou ook nog een SAP kunnen aanvragen, is dat eventueel nog aantrekkelijk?
Wat is nu slim om te doen in mijn situatie? Ik zou ook nog een SAP kunnen aanvragen, is dat eventueel nog aantrekkelijk?
Dat die 1,8ct opslag excl niet gesaldeerd wordt, heb ik zo goed als mogelijk gehaald uit de API/APP data, maar ik ben nog steeds in discussie met Tibber "hoe geweldig die data zijn", nog steeds de hoop dat die API eens overeen komen met de meterstanden en de rekening.KC27 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 12:56:
[...]
De opslag van Tibber (1,8 ct ex btw) wordt ook gesaldeerd bij teruglevering. Dus als je veel teruglevert valt die opslag weg. De saldering vervalt (zoals met alle saldering) als je meer teruglevert dan verbruikt in een contractperiode.
Dus is het verschil tussen Tibber en Zonneplan een stuk kleiner dan men doet voorkomen (als je flink teruglevert).
(op moment kan ik niet eens vaststellen of de 35kWh die op twee meest negatieve uren 19 april heb afgenomen verwerkt zijn in rekening bedrag, api had een vreemde prijswijziging hik en app geeft geen bedragen voor die dag)
Voor Tibber API had het de eerste maand kunnen zijn dat die niet tientallen tot honderden euro's afwijkt van de maandrekening. In Maart gingen de data van API al na 6 dagen de mist in en aangezien die cumulative zijn herstelt het ook niet meer in zelfde maand.
Op een of andere manier zit daar nog steeds een kleine kink in de kabel met name voor afname voor de API (mogelijk een data check of meterwijzing niet corrupt is, die te laag staat, ik ga heel soms weleens >18kW , een 3xC25A hoofdzekering vliegt er ook niet gelijk uit) , het is al een flinke vooruit gang dat het geen honderden tot >1000kWh/maand afwijkingen of >100kWh/uur zijn zoals in januari-maart zijn.
Ik neem, als hollander :-) even aan dat je als je een 30 kWh accu neemt i.p.v. een 15 kWh accu, dat je dan die extra 15 kWh met een goed rendement terug kan verdienen. Daarom hebben we het over de salderingsregeling.IvoB2 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 12:54:
Nu ja, het is niet omdat je een accu met 30 kWh opslagcapaciteit hebt dat dit betekent dat je op jaarbasis veel gaat salderen. Het geeft je op bepaalde ogenblikken alleen wat meer buffer.
Ik heb bv. een accuopslag van 15 kWh maar lever op jaarbasis maar een 2500 kWh terug aan het net en haal maar een 1000 kWh van eigen productie terug uit de accu.
Productie op jaarbasis is ook maar een 5000 kWh (nog afgestemd op mijn jaarverbruik uit de tijd van 1:1 salderen).
Met een 30 kWh accu zou dat niet anders zijn (zou alleen jammer zijn van de investeringskost waar ik niets mee ben gezien ik het moet hebben van PV opbrengsten en niet van handelen op de DA markt).
Maar als je dit, voor NL, weet is het niet zo moeilijk dat bij te houden.
Een goed accusysteem houdt immers alles in real time bij.
Je zou ook bijv. een 30 kWh accu kunnen installeren voor het geval in de winter de stroom uitvalt. Maar in dat geval maakt de opbrengst van terugleveren aan het net helemaal niet uit.
Ja dat zou je kunnen doen. Maar dat is een totaal ander uitgangspunt dan spelen op TVT.phicoh schreef op woensdag 26 april 2023 @ 14:22:
[...]
Je zou ook bijv. een 30 kWh accu kunnen installeren voor het geval in de winter de stroom uitvalt. Maar in dat geval maakt de opbrengst van terugleveren aan het net helemaal niet uit.
Of een 30 kWh accu installeren nut heeft bij uitval stroom in de winter hangt dan ook nog eens van een aantal factoren af.
1. Bij uitval net kan je sowieso de accu niet aanvullen via het net.
2. Is de 30 kWh opslag niet off grid geconfigureerd zal ze bij netuitval ook niet werken noch zal PV iets leveren.
3. Wat is je dagverbruik en hoeveel levert je PV per dag op bovenop je direct verbruik? Wanneer in de winter je PV (indien er al off grid configuratie is) niet genoeg in surplus kan aanleveren tov je verbruik heeft meer opslag ook geen zin.
Een opslag van 15 kWh bij een etmaalverbruik van 3 kWh heeft in de praktijk ook meer zin dan een opslag van 30 kWh bij een etmaalvebruik van 30 kWh. Wanneer de PV in de winter maar 10 kWh per etmaal kan opleveren is het verhaal weer anders.
Dus heel veel individuele parameters om mee rekening te houden om de individuele optimale configuatie uit te werken.
Daar moet je geen Hollander voor zijn.Ik neem, als hollander :-) even aan dat je als je een 30 kWh accu neemt i.p.v. een 15 kWh accu, dat je dan die extra 15 kWh met een goed rendement terug kan verdienen. Daarom hebben we het over de salderingsregeling.
Indien je 30 kWh voor 1200 € kan aankopen is er inderdaad een zeer grote kans dat je dat met een goed rendement kan teruverdienen.
Indien je 30 kWh aan marktconforme prijzen moet laten installeren is de uitkomst weer iets anders.
Aan iedere lezer om te bepalen in welke categorie hun zich bevinden.
[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 26-04-2023 14:40 ]
Natuurlijk moet je dan een off grid omvormer hebben.IvoB2 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 14:35:
Ja dat zou je kunnen doen. Maar dat is een totaal ander uitgangspunt dan spelen op TVT.
Of een 30 kWh accu installeren nut heeft bij uitval stroom in de winter hangt dan ook nog eens van een aantal factoren af.
1. Bij uitval net kan je sowieso de accu niet aanvullen via het net.
2. Is de 30 kWh opslag niet off grid geconfigureerd zal ze bij netuitval ook niet werken noch zal PV iets leveren.
3. Wat is je dagverbruik en hoeveel levert je PV per dag op bovenop je direct verbruik? Wanneer in de winter je PV (indien er al off grid configuratie is) niet genoeg in surplus kan aanleveren tov je verbruik heeft meer opslag ook geen zin.
Een opslag van 15 kWh bij een etmaalverbruik van 3 kWh heeft in de praktijk ook meer zin dan een opslag van 30 kWh bij een etmaalvebruik van 30 kWh. Wanneer de PV in de winter maar 10 kWh per etmaal kan opleveren is het verhaal weer anders.
Dus heel veel individuele parameters om mee rekening te houden om de individuele optimale configuatie uit te werken.
In zomer kan mijn PV 30 kWh op een dag produceren. Dus een 30 kWh accu kan nuttig zijn om die produktie 's avonds en 's nachts terug te leveren. Maar het grootste deel van heb jaar heb ik niet zoveel produktie en meestal ook niet zoveel gebruik, dus dan is die 30 kWh overdreven groot.
Maar als ik zorg dat het grootste deel van het jaar die 30 kWh gevuld blijft, dan kan ik ook op een dag dat het vriest toch nog een halve dag draaien op die accu. Dat heeft dus weinig met PV te maken. Dat is prettig als je wilt dat ook 's winters bij een stroomstoring alles nog een flinke tijd door blijft draaien.
Wat ik dus zei.phicoh schreef op woensdag 26 april 2023 @ 14:43:
[...]
Maar als ik zorg dat het grootste deel van het jaar die 30 kWh gevuld blijft, dan kan ik ook op een dag dat het vriest toch nog een halve dag draaien op die accu. Dat heeft dus weinig met PV te maken. Dat is prettig als je wilt dat ook 's winters bij een stroomstoring alles nog een flinke tijd door blijft draaien.
Wanneer een accu praktisch niets kost kan je gaan voor een opslag van 30 kWh in de hoop dat je in de winter als het vriest een halve dag kan doordraaien.
Wanneer je een accu aan marktconforme prijzen moet kopen is die extra opslag veel te duur om op hoop te leven dat je er in de winter een halve dag mee kan overbruggen.
Dan kan je beter inzetten op minder (dure) opslag waar je tijdens uitval stroom in de winter wel een paar dagen kan overbruggen. Wanneer het probleem na een paar dagen niet opgelost is heb je wel wat anders aan je hoofd.
Het is tenslotte maar wat je doel is.
Wat is het verschil tussen de verschillende aanbieders van dynamische energiecontracten? Los van de kleine financiële verschillen natuurlijk.
oa hoe je verbruik kunt volgen of bijv maandvoorschot op verwacht jaarverbruik of je werkelijk maand verbruik achterafMenV schreef op woensdag 26 april 2023 @ 15:53:
Wat is het verschil tussen de verschillende aanbieders van dynamische energiecontracten? Los van de kleine financiële verschillen natuurlijk.
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
edit: Mijn APP/API posts, zijn niet algemeen voor Tibber, die hebben zeer waarschijnlijk heel typisch met mijn net gebruik te maken.
Om het simpel te beschrijven ik draai 24/7 in eiland mode met een neergelaten ophaalbrug waarbij ik bepaal wat er in en uit gaat en wanneer,
Tibber doet meer dan alleen klanten day ahead en 1 op 1 meterstanden doorgeven (waarschijnlijk ook validatie op binnen gekomen meterdata), o a dag/termijnhandel, daarvoor proberen ze uiteraard verwacht verbruik/injectie te profileren op de een of andere manier wil dat bij mij niet lukken en/of is dat niet voldoende gescheiden van mijn meterdata/energie-rekening,
Ik heb al van alles voorbij zien komen, API & APP data die verschillen voor bijna alles, terwijl afgeleid van de zelfde meterdata, tot 20x de capaciteit van mijn 3x25A net aansluiting in een uur of uren spook afname van ~750-1000W voor in werkelijkheid 0,010kWh, na een werkelijke afname voor oa laden van accu met >15kW,
maar langszaam gaat wel elke maand beter.
[ Voor 52% gewijzigd door Domba op 26-04-2023 18:04 ]
Er zijn grote verschillen in voorschotten/afrekenen.MenV schreef op woensdag 26 april 2023 @ 15:53:
Tibber is heel simpel. Je krijgt na afloop van een maand een rekening voor wat je die maand gebruikt hebt. Er zijn aanbieders die daar een super ingewikkeld verhaal van maken.
Andere leveranciers maken je leven makkelijker door een voorspelbaar bedrag per maand af te schrijven, de werkelijke kosten variëren hier tussen de 100 en 300 euro.phicoh schreef op woensdag 26 april 2023 @ 16:02:
[...]
Er zijn grote verschillen in voorschotten/afrekenen.
Tibber is heel simpel. Je krijgt na afloop van een maand een rekening voor wat je die maand gebruikt hebt. Er zijn aanbieders die daar een super ingewikkeld verhaal van maken.
Voor mij no big deal maar niet iedereen houdt een tegenvaller van €200. En als je dus in de winter aanmeld verstrekken ze dus krediet, je betaalt 150, verbruikt 300 en de rest maak je wel goed een half jaar later.
Er zijn heel wat verschillen tussen de aanbieders,
Zoals benoemd de tarieven.
maar daarnaast ook, inzicht in apps.
Manier van factueering (voorschot of achteraf, en vele varianten daarvan).
Groene stroom of grijze stroom
indien groene stroom, nederlands, europees, zon/wind of beiden.
Sommige zijn echt heel klein, andere vallen onder de ANWB, of hebben een grote maatschappij uit het buitenland achter zich staan.
Klantenservice is niet aanwezig, of je kan bellen, of alleen via de chat of een webformulier ze bereiken.
Als je mee doet met de postcode-roos regeling, dan is je keuze ook iets beperkter, dat doen ze niet allemaal.
Verder zijn er ook steeds mee reviews aanwezig, die zeker niet onbelangrijk zijn.
en in de TS staan nog wat argumenten volgens mij.
Er is gelukkig genoeg te kiezen.
Zoals benoemd de tarieven.
maar daarnaast ook, inzicht in apps.
Manier van factueering (voorschot of achteraf, en vele varianten daarvan).
Groene stroom of grijze stroom
indien groene stroom, nederlands, europees, zon/wind of beiden.
Sommige zijn echt heel klein, andere vallen onder de ANWB, of hebben een grote maatschappij uit het buitenland achter zich staan.
Klantenservice is niet aanwezig, of je kan bellen, of alleen via de chat of een webformulier ze bereiken.
Als je mee doet met de postcode-roos regeling, dan is je keuze ook iets beperkter, dat doen ze niet allemaal.
Verder zijn er ook steeds mee reviews aanwezig, die zeker niet onbelangrijk zijn.
en in de TS staan nog wat argumenten volgens mij.
Er is gelukkig genoeg te kiezen.
Hmm dit is zeker niet van toepassing op de gemiddelde Nederlander/huishouden. Want die koopt van alles onregelmatig van een wasmachine tot kleren tot uit eten tot vakanties. De enige groep huishoudens die hier behoefte aan heeft is mensen in de schuldsanering en zelfs dan is het een behoefte van de professionals die bij deze huishoudens betrokken zijn. Voor hen is het makkelijk als de uitgaven van deze huishoudens elke maand zo veel mogelijk hetzelfde zijn. Maar het is absoluut niet noodzakelijk en het moet haast ook wel duurder, en dus nadeliger zijn dan variabele of vaste contracten.w00key schreef op woensdag 26 april 2023 @ 17:28:
[...]
Andere leveranciers maken je leven makkelijker door een voorspelbaar bedrag per maand af te schrijven, de werkelijke kosten variëren hier tussen de 100 en 300 euro.
Voor mij no big deal maar niet iedereen houdt een tegenvaller van €200. En als je dus in de winter aanmeld verstrekken ze dus krediet, je betaalt 150, verbruikt 300 en de rest maak je wel goed een half jaar later.
Hier gaat het nog altijd goed met Tibber. Ik heb totaal geen automatisering of wat dan ook, gewoon goedkoop elektriciteit gebruiken en vooral niet te veel naar de app kijken of op de prijzen letten, dat is mijn tijd/aandacht niet waard. Eind dit jaar kijk ik wel weer of ik naar een andere aanbieder wil verhuizen. Misschien wordt het wel de ANWB.
Jij denkt dat iedereen zo ruim zit? 1/5 van de samenleving zit in de categorie "tot 2500 euro spaargeld". Genoeg mensen die elke maand hun salaris op of bijna op maken en tegenvallers op een credit card zetten. Als je een vaste baan hebt en je huurt, dan heb je niet echt het gevoel dat je ergens voor moet sparen; leuk spelletje, kleren, maakt niet uit, alles wat overblijft aan het einde van de maand mag opgemaakt worden. Dan is het toch wel vervelend als het zoveel scheelt tussen zomer en winter.icall5s schreef op woensdag 26 april 2023 @ 18:48:
[...]
Hmm dit is zeker niet van toepassing op de gemiddelde Nederlander/huishouden. Want die koopt van alles onregelmatig van een wasmachine tot kleren tot uit eten tot vakanties. De enige groep huishoudens die hier behoefte aan heeft is mensen in de schuldsanering en zelfs dan is het een behoefte van de professionals die bij deze huishoudens betrokken zijn. Voor hen is het makkelijk als de uitgaven van deze huishoudens elke maand zo veel mogelijk hetzelfde zijn. Maar het is absoluut niet noodzakelijk en het moet haast ook wel duurder, en dus nadeliger zijn dan variabele of vaste contracten.
Het kost helemaal niks he, die extra service van ANWB*, je vult je jaarverbruik in en zij delen dat door 12 net als bij Eneco.
*: en vast ook bij nog meer aanbieders, maar dat weet ik niet uit mijn hoofd.
Moving the goalposts. Eerst had je het over onregelmatige uitgaven/rekeningen, nu heb je het over een gebrek aan spaargeld.w00key schreef op woensdag 26 april 2023 @ 19:21:
[...]
Jij denkt dat iedereen zo ruim zit? 1/5 van de samenleving zit in de categorie "tot 2500 euro spaargeld". Genoeg mensen die elke maand hun salaris op of bijna op maken en tegenvallers op een credit card zetten. Als je een vaste baan hebt en je huurt, dan heb je niet echt het gevoel dat je ergens voor moet sparen; leuk spelletje, kleren, maakt niet uit, alles wat overblijft aan het einde van de maand mag opgemaakt worden. Dan is het toch wel vervelend als het zoveel scheelt tussen zomer en winter.
Het kost helemaal niks he, die extra service van ANWB*, je vult je jaarverbruik in en zij delen dat door 12 net als bij Eneco.
*: en vast ook bij nog meer aanbieders, maar dat weet ik niet uit mijn hoofd.
Welke extra service van de ANWB heb je het over?
Voorschotbedrag dat vast staat voor een heel jaar. Dat is een extra service van hun die niets kost.icall5s schreef op woensdag 26 april 2023 @ 19:27:
[...]
Moving the goalposts. Eerst had je het over onregelmatige uitgaven/rekeningen, nu heb je het over een gebrek aan spaargeld.
Welke extra service van de ANWB heb je het over?
Dat is belangrijk als je geen buffers hebt, CBS verzamelt daar mooi statistieken over en 1/5 van de gezinnen vallen daaronder.
Dat is zeker geen extra service. Want geen voorschot accepteren ze niet omdat ze dan pas na ruim een jaar erachter komen dat ze met een wanbetaler te maken hebben.w00key schreef op woensdag 26 april 2023 @ 19:29:
[...]
Voorschotbedrag dat vast staat voor een heel jaar. Dat is een extra service van hun die niets kost.
Tibber doet het achteraf wat dus voor Tibber een extra risico is. Ik zou liever 1 malig een borg van 200 euro betalen als een voorschot.
De problematiek voor huishoudens met betrekking tot onregelmatige uitgaven lijkt me een goeie discussie voor hier: Financiële onafhankelijkheid - Deel 5
[ Voor 14% gewijzigd door scoobs op 26-04-2023 21:43 ]
Niet echt. Meer de site nibud.nlscoobs schreef op woensdag 26 april 2023 @ 21:43:
De problematiek voor huishoudens met betrekking tot onregelmatige uitgaven lijkt me een goeie discussie voor hier: Financiële onafhankelijkheid - Deel 5
Er was ooit wel eens een topic om hoe om te gaan met geld dacht ik.
Maar inderdaad, wie om kan gaan met geld en een reserve heeft kan iets anders kiezen dan wie dat niet kan.heeft. Dat staat los van het dynamisch prijzen dus die discussie is wat mij betreft iets voor een ander topic. Immers, met Variabel (1m/3m) weet je ook niet wat er aankomt. Alleen bij een jaarcontract in een bekend huis met bekend weer weet je een beetje waar je aan toe bent.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Een beetje, de vaste kosten stijgen ook, zoals de netwerkkosten om een aansluiting te hebben gaan in 2024 ook weer om hoog, alleen al het aandeel (ca 1/5) daarin van tennet, zal al rond €60/j meer zijn.franssie schreef op woensdag 26 april 2023 @ 22:00:
[...]
Alleen bij een jaarcontract in een bekend huis met bekend weer weet je een beetje waar je aan toe bent.
Klopt, maar dat is niet dynamisch gerelateerd. Daar heeft iedereen last van.Domba schreef op donderdag 27 april 2023 @ 00:08:
[...]
Een beetje, de vaste kosten stijgen ook, zoals de netwerkkosten om een aansluiting te hebben gaan in 2024 ook weer om hoog, alleen al het aandeel (ca 1/5) daarin van tennet, zal al rond €60/j meer zijn.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik heb alles uitgewerkt, (tussendoor heeft nextEnergy ook nog effe de API's vernieuwd zodat ook de all-in prijzen bekeken kunnen worden).hetOrakel schreef op donderdag 20 april 2023 @ 19:09:
Hoi allemaal, ik heb niet alles gelezen (sorry) maar ik heb t verkeer van de app van nextenergy geanaliseerd. Er wordt gebruik gemaakt van api's op mijn.nextenergy.nl waarvan ik verder geen documentatie heb kunnen vinden. Ik heb een pythonscript gemaakt dat zonder de app kan inloggen en de uurprijzen kan ophalen exact zoals ze in de app getoond worden... Het script is meer een proof-of-concept en spuugt nu gewoon de hele json uit, maar t werkt stabiel. Ik ga komende week als ik ergens nog een uurtje of anderhalf heb de rest van de call's uitwerken (ophalen verbruik per uur,dag,maand in €/kWh/m3) Zijn er mensen die interesse hebben?
Kan ik hier voor de geïnteresseerden een linkje posten naar de gitlab repo of is dat niet de bedoeling?
Zonder de link moet je t kunnen vinden.... gitlab en mijn gebruikersnaam...
[ Voor 4% gewijzigd door hetOrakel op 28-04-2023 20:46 ]
Wat ik maar niet begrijp, is een dynamisch contract met zonnepanelen (9 stuks) nu wel of geen slim idee? Met de huidige range aan stroomprijzen bedoel ik dan.
[ Voor 19% gewijzigd door outlandos op 28-04-2023 19:46 ]
Dat hangt er helemaal vanaf hoeveel die 9 zonnepanelen opleveren per jaar.outlandos schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 19:43:
Wat ik maar niet begrijp, is een dynamisch contract met zonnepanelen (9 stuks) nu wel of geen slim idee? Met de huidige range aan stroomprijzen bedoel ik dan.
Hoeveel jij zelf verbruikt. en hoeveel je zelf kan sturen.
In de topicstart staat er een tabel die je een aardige richting kan geven.
Zit je op een grensgeval, dan moet je zelf nadenken wat je wilt.
sommige nemen sowieso dynamisch omdat dit als eerlijker wordt gezien.
Sommige gaan voor vast, zodat ze precies weten waar ze aan toe zijn ook al is dit statistisch duurder.
Dus je onze input wilt weten.
Hoeveel wek je op, hoeveel verbruik je zonder de zonnepanelen.
Hoeveel kan je dagelijks sturen en wat dan. en gebruik je nog een warmtepomp waardoor je met ander verbruik in de zomer zit dan in de winter.
Met die informatie kunnen we echt iets onderbouwds zeggen.
Ik heb er 9 stuks samen 2520Wp. Mijn verbruik per maand zo'n 400-800 kWh. Zomer/Winteroutlandos schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 19:43:
Om zo een sommetje te maken voor jezelf van deze week.
106kWh totaal vebruik - 53kWh opgewekt = 53kWh (toevallig precies de helft)
Ik heb 70kWh afgenomen van het net voor een gemiddelde prijs van 29ct
Er is 17kWh teruggeleverd voor 26ct
Er zit dus 3ct verschil tussen terug leveren en afnemen. Maar omdat mijn verbruik veel hoger ligt is dynamisch goedkoper.
Als je in de zomer niet al je stroom op kan maken en in de winter kan salderen dan is dat altijd voordeliger.
Bedankt voor de berekening.Willempie27 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 09:26:
[...]
Ik heb er 9 stuks samen 2520Wp. Mijn verbruik per maand zo'n 400-800 kWh. Zomer/Winter
Om zo een sommetje te maken voor jezelf van deze week.
106kWh totaal vebruik - 53kWh opgewekt = 53kWh (toevallig precies de helft)
Ik heb 70kWh afgenomen van het net voor een gemiddelde prijs van 29ct
Er is 17kWh teruggeleverd voor 26ct
Er zit dus 3ct verschil tussen terug leveren en afnemen. Maar omdat mijn verbruik veel hoger ligt is dynamisch goedkoper.
Als je in de zomer niet al je stroom op kan maken en in de winter kan salderen dan is dat altijd voordeliger.
Heb je een warmtepomp?
Als ik het goed begrijp is het bij hoog verbruik dus vaak voordeliger om met zonnepanelen te gaan voor een dynamisch contract? Ik heb hier op de slaapkamers airco's hangen en krijg eind mei mijn electrische auto met eigen laadpaal. Dan kan ik dus beter gaan voor dynamisch, correct?
Ik heb een airco om te verwarmen en geen CV meer. Zeker met een elektrische auto kan je sturen en zou het goedkoper zijn met een dynamisch contract. Het wordt pas interessant voor een vast contract als je bijna net zoveel gebruikt als dat je opwekt.outlandos schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 12:20:
[...]
Bedankt voor de berekening.
Heb je een warmtepomp?
Als ik het goed begrijp is het bij hoog verbruik dus vaak voordeliger om met zonnepanelen te gaan voor een dynamisch contract? Ik heb hier op de slaapkamers airco's hangen en krijg eind mei mijn electrische auto met eigen laadpaal. Dan kan ik dus beter gaan voor dynamisch, correct?
Morgen weer flink negatieve (kale) tarieven zeg. All-in is niet negatief, maar € -0,12 kaal tarief tussen 12:00 en 13:00 is toch mooi. We wilden toch al een was draaien
[ Voor 13% gewijzigd door user109731 op 29-04-2023 13:36 ]
Leuk.user109731 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 13:33:
Morgen weer flink negatieve (kale) tarieven zeg. All-in is niet negatief, maar € -0,12 kaal tarief tussen 12:00 en 13:00 is toch mooi. We wilden toch al een was draaien
Maar ze geven morgen zonnig weer (waarschijnlijk één van de redenen van de negatieve stroomcomponent in Nederland rond de middag).
Dan draaien we hier - in een andere situatie met ander verbruikers en productieprofiel - gewoon de was (en de rest) volledig op zonne-energie. Bij meer verbruik dan afname is dat vooralsnog goedkoper.
Vanaf 1 mei zakt de terugleververgoeding hier

Het voordeel van dynamisch komt dan iets dichterbij maar we zijn er nog niet. Daarvoor moet het langdurig onder de 10 cent zakken.
Met alle respect, maar dit is het topic voor dynamische energieprijzen. Ik vind het storend dat je daar elke keer best negatief ("Leuk.") op reageert. We weten inmiddels allemaal dat jij een variabel contract hebt in België en dat dit voor jouw situatie met zonnepanelen beter is. Super hoor, maar het is best off-topic hier en er zijn ook hele mooie topics voor zonnepanelen en eigen productieIvoB2 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 14:20:
Leuk.
Maar ze geven morgen zonnig weer (waarschijnlijk één van de redenen van de negatieve stroomcomponent in Nederland rond de middag).
Dan draaien we hier - in een andere situatie met ander verbruikers en productieprofiel - gewoon de was (en de rest) volledig op zonne-energie. Bij meer verbruik dan afname is dat vooralsnog goedkoper.
Wat is er negatief aan de openingsopmerking "Leuk"?
Ik geef bovendien ook duidelijk aan dat er bij een dynamisch contract een keerzijde kan zijn en bij een ander verbruikersprofiel een ander alternatief (tijdelijk) meer voordelen kan bieden.
Het kan nooit kwaad om wanneer er weer eens gewezen wordt op een tijdelijk dipje nog eens te wijzen op het groter geheel.
Het is aan iedereen volgens het eigen verbruikersprofiel en de eigen situatie en plaatsgesteldheid om op basis van uiteenlopende meningen zijn eigen besluit te trekken.
Wanneer dat verbruikersprofiel inhoudt dat er naast een (nog altijd noodzakelijke) netaansluiting ook nog eigen PV productie is past dat perfect en on topic in het al dan niet kiezen voor een dynamisch contract voor het deel netaansluiting.
Aan topics die als uitgangspunt hebben dat alleen eenzijdig de voordelen mogen belicht worden heeft niemand iets.
De dag dat volgens mijn verbruikersprofiel (dat heus niet uniek zal zijn) de situatie op voldoende lange termijn keert (en ik gaf al aan wanneer dat het geval zou kunnen zijn) hoor je het eveneens per direct.
En ik blijf het voor je leuk vinden dat je ook zonder eigen productie morgen je was in Nederland kan draaien aan een goedkopere all in prijzen op de andere dagen.
Voor de Vlamingen met uitsluitend een dynamisch contract is dat spijtig genoeg tussen 12:00 en 13:00 uur weer veel minder het geval. Daar ligt de all in prijs op dat tijdstip rond de 21,50 cent. Hoe dat komt weet ik ook niet. Schijnt de zon hier later dan in Nederland?
Is nucelaire energie dan toch niet zo goedkoop en/of staat het in de weg van goedkopere HE?
Ik geef bovendien ook duidelijk aan dat er bij een dynamisch contract een keerzijde kan zijn en bij een ander verbruikersprofiel een ander alternatief (tijdelijk) meer voordelen kan bieden.
Het kan nooit kwaad om wanneer er weer eens gewezen wordt op een tijdelijk dipje nog eens te wijzen op het groter geheel.
Het is aan iedereen volgens het eigen verbruikersprofiel en de eigen situatie en plaatsgesteldheid om op basis van uiteenlopende meningen zijn eigen besluit te trekken.
Wanneer dat verbruikersprofiel inhoudt dat er naast een (nog altijd noodzakelijke) netaansluiting ook nog eigen PV productie is past dat perfect en on topic in het al dan niet kiezen voor een dynamisch contract voor het deel netaansluiting.
Aan topics die als uitgangspunt hebben dat alleen eenzijdig de voordelen mogen belicht worden heeft niemand iets.
De dag dat volgens mijn verbruikersprofiel (dat heus niet uniek zal zijn) de situatie op voldoende lange termijn keert (en ik gaf al aan wanneer dat het geval zou kunnen zijn) hoor je het eveneens per direct.
En ik blijf het voor je leuk vinden dat je ook zonder eigen productie morgen je was in Nederland kan draaien aan een goedkopere all in prijzen op de andere dagen.
Voor de Vlamingen met uitsluitend een dynamisch contract is dat spijtig genoeg tussen 12:00 en 13:00 uur weer veel minder het geval. Daar ligt de all in prijs op dat tijdstip rond de 21,50 cent. Hoe dat komt weet ik ook niet. Schijnt de zon hier later dan in Nederland?
Is nucelaire energie dan toch niet zo goedkoop en/of staat het in de weg van goedkopere HE?
[ Voor 118% gewijzigd door IvoB2 op 29-04-2023 15:24 ]
Je moet wel de Belgische prijzen pakken voor België, daar blijft de spot prijs de hele dag gewoon positief.
In Nederland hebben we inderdaad erg veel zonnepanelen, met 0% BTW en salderen zijn die prijs dips onvermijdelijk, maar dynamisch is nog steeds een prima deal voor mensen die netto verbruik hebben.
Ik heb ooit aan gedacht om zonnepanelen te installeren maar zo te zien is een batterij beter voor het milieu dan nog meer stroom het net op duwen. En nu maar wachten tot politiek dat ook door heeft, en leveranciers normale prijzen gaan vragen, ik heb er wel €200/kWh voor over, maar geen €400+ dat mensen nu vragen. Ik wil een €1000, 5 kWh / 2.5 kW batterij met een stekker, dat is voldoende om mijn verbruik naar de daluren van €0.10 ex belasting te verschuiven, 2x 2 uur opladen en ontladen per dag. Ik zie online alleen prijzen van €3-4000 voor 5 kWh en dat is gewoon niet rendabel.
In Nederland hebben we inderdaad erg veel zonnepanelen, met 0% BTW en salderen zijn die prijs dips onvermijdelijk, maar dynamisch is nog steeds een prima deal voor mensen die netto verbruik hebben.
Ik heb ooit aan gedacht om zonnepanelen te installeren maar zo te zien is een batterij beter voor het milieu dan nog meer stroom het net op duwen. En nu maar wachten tot politiek dat ook door heeft, en leveranciers normale prijzen gaan vragen, ik heb er wel €200/kWh voor over, maar geen €400+ dat mensen nu vragen. Ik wil een €1000, 5 kWh / 2.5 kW batterij met een stekker, dat is voldoende om mijn verbruik naar de daluren van €0.10 ex belasting te verschuiven, 2x 2 uur opladen en ontladen per dag. Ik zie online alleen prijzen van €3-4000 voor 5 kWh en dat is gewoon niet rendabel.
Ik heb zelfs de Vlaamse (niet de Belgische want die volg ik niet op) all in prijs expliciet vermeld en dat het om een verbruiksprofiel in België ging. Wat veracht je nog meer? Dat Vlamingen hier gewoon wegblijven en niet spreken over de daar gelden situatie? Zeg dat dan gewoon.w00key schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 15:31:
Je moet wel de Belgische prijzen pakken voor België, daar blijft de spot prijs de hele dag gewoon positief.
Inderdaad. En ik gaf ook al aan dat dit voor hen leuk is en voor mensen in Vlaanderen spijtig genoeg minder leuk. Maar het blijft wat het is.In Nederland hebben we inderdaad erg veel zonnepanelen, met 0% BTW en salderen zijn die prijs dips onvermijdelijk, maar dynamisch is nog steeds een prima deal voor mensen die netto verbruik hebben.
Daar ben ik het dan weer niet mee eens.Ik heb ooit aan gedacht om zonnepanelen te installeren maar zo te zien is een batterij beter voor het milieu dan nog meer stroom het net op duwen.
Er worden nog altijd grote hoeveelheden gas en ander fossiel verbruikt.
Zolang dat niet naar nul is teruggebracht blijft investeren in PV (en wind) dus nodig.
Het lijkt me ook veel beter voor het milieu wanneer grote opwekkers, verbruikers en overheden in voldoende mate in opslag gaan investeren dan ieder individu op zijn uppie.
Een individuele rendabele oplossing en oplossingen voor het algemeen milieu gaan ook niet altijd hand in hand.
Simpel, vraag en aanbod...IvoB2 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 15:07:
[...] Hoe dat komt weet ik ook niet. Schijnt de zon hier later dan in Nederland?
/f/image/03dAlFYDSGfjUnVFwzmPescm.png?f=fotoalbum_large)
(bron)
In NL is het percentage PV installaties in huishoudens inmiddels best hoog.
Daarbovenop gaan hier grootschalig (momenteel dure) gasturbines uit/laag als er een overvloed is vanuit hernieuwbare bronnen. Nucleair blijft in BE gewoon doordraaien.
- knip -
Kan je die grafiek een duiden?
Is dat de huishoudelijke vraag of de totale vraag?
Is dat de huishoudelijke vraag of de totale vraag?
https://www.epexspot.com/...eriod=&production_period=
Epex spot voor morgen, België. Ik zie niets onder nul itt NL die op -100 staat voor een uur.
Epex spot voor morgen, België. Ik zie niets onder nul itt NL die op -100 staat voor een uur.
@IvoB2 De bron staat gelinkt. Het zal totale vraag zijn.
Voor accurate info zal je waarschijnlijk het Europese platform op moeten of zelf samen moeten stellen met data van entso-e. Al correleert het bovenstaande plaatje met de info die ik mij verder herinner ('21 NL >2x PV productie t.o.v. BE, '22 +50% || NL >50% gas, BE >50% nucleair).
Voor mij persoonlijk ook niet zo interessant. Ik heb (helaas) geen PV, dus de dynamische tarieven zijn voor mij wel rete interessant.
Voor accurate info zal je waarschijnlijk het Europese platform op moeten of zelf samen moeten stellen met data van entso-e. Al correleert het bovenstaande plaatje met de info die ik mij verder herinner ('21 NL >2x PV productie t.o.v. BE, '22 +50% || NL >50% gas, BE >50% nucleair).
Voor mij persoonlijk ook niet zo interessant. Ik heb (helaas) geen PV, dus de dynamische tarieven zijn voor mij wel rete interessant.
- knip -
Ja en?w00key schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 16:25:
Dat gaf ik zelf eerder al aan:
Ik volg dagelijks de epex spot BE prijzen op en vergelijk ze met de variabele conteracten dus helemaal geen onbekende voor mij.IvoB2 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 15:07:
Voor de Vlamingen met uitsluitend een dynamisch contract is dat spijtig genoeg tussen 12:00 en 13:00 uur weer veel minder het geval. Daar ligt de all in prijs op dat tijdstip rond de 21,50 cent.
Ik vergelijk de epex spot BE en NL ook op regelmatige basis op. Dan zijn er af en toe wel significante verschillen maar een groot deel ook veel overeenkomsten in het verloop van de grafieken.
Wat ik net wil aangeven: ik staar me niet blind op de uitzonderingen maar wil het geheel overzien om op basis van een langdurig gemiddelde de beste keuze te maken en niet op basis van de uitzonderingen.
Lijkt me een gezond uitganspunt. Toch?
Dat zou dan betekenen dat in NL de industrie ook nog eens profiteert van de PV productie op huishoudelijk niveau? (wegens totale vraag acht keer lager dan inRaymond P schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 16:32:
@IvoB2 De bron staat gelinkt. Het zal totale vraag zijn.
Een update in de verhoudingen:Voor accurate info zal je waarschijnlijk het Europese platform op moeten of zelf samen moeten stellen met data van entso-e. Al correleert het bovenstaande plaatje met de info die ik mij verder herinner ('21 NL >2x PV productie t.o.v. BE, '22 +50% || NL >50% gas, BE >50% nucleair).
https://www.vrt.be/vrtnws...-kernenergie-nodig-v03-a/
Van de 7 nucleaire centrales zijn er inmiddels al 2 gesloten, staan er tegen 2025 nog drie in de wachtrij om dicht te gaan en heeft men de grootste problemen om met de uitbater een overeenkomst af te dwingen om de resterende twee tien jaar langer open te kunnen houden.
En extra nadelig voor een dynamisch contract in Vlaanderenis dat men op 1 april ll. een deel van de BTW (14%) vervangen heeft door een vaste accijns per kWh (waarbij uiteraard een vaste kost all in meer nadelig doorweegt bij lage basis prijzen).
Dat en, hoogstwaarschijnlijk, de vergelijking met een in verhouding duurder vast/variabel contract?Voor mij persoonlijk ook niet zo interessant. Ik heb (helaas) geen PV, dus de dynamische tarieven zijn voor mij wel rete interessant.
Maar om de laatste onduidelijkheid weg te werken (ik neem aan dat je dan ook geen accuopslag hebt?) dan kan je met een dynamisch contract toch ook niet salderen (zoals in de voorgaande discussie op basis van PV/accu in NL) en betaal je op de naakte stroomprijzen toch gewoon alle heffingen en BTW vergelijkbaar met een standaard energiecontract voor elektriciteit?
[ Voor 14% gewijzigd door IvoB2 op 29-04-2023 17:00 ]
Ik heb het laden van de auto uit kunnen stellen naar morgen (40 kWh moet er in). Scheelt zo'n 6 euro totaal met vandaag. De praktijk is dat ik 80% eigen opgewekte energie erin stop, maar terugleveren tegen 10 cent (morgen) of ruim 25 cent (vandaag) maakt natuurlijk dezelfde rekensom. Ik moet nu gaan uitzoeken hoe ik in de winter met de warmtepomp ook meer mijn verbruik ga sturen.
@IvoB2 De spotmarkt / day ahead markt is niet ontstaan voor huishoudens. Het is een product voor/van de industrie. De PV overproductie van huishoudens gaat gewoon het net op. Dus ja, zolang men in de industrie afneemt van/op die markt wordt daarvan geprofiteerd, dat is in BE niet anders.
Ik heb inderdaad ook geen accu's en/of EV en saldeer niet. Vergelijken doe ik ook al een hele poos niet meer.
En ja, ik betaal heffingen en belastingen. Maar wat (hier) wel eens vergeten wordt is dat die toch wel betaald worden.
M.a.w het wasje vandaag kost net zo veel aan heffingen als dat het morgen doet. Maar de totaalprijs ligt morgen lager. Ook zonder EV is je verbruik verschuiven interessant, het netto resultaat ligt alleen lager. Als het mij uit komt dan ga ik daar dus graag in mee.
Dit is uiteindelijk wel het dynamische energieprijzen topic, niet het saldeer/accu/ev/pv topic.
edit: wat betreft het nucleaire: jullie doen ook import vanuit F.
Ik heb inderdaad ook geen accu's en/of EV en saldeer niet. Vergelijken doe ik ook al een hele poos niet meer.
En ja, ik betaal heffingen en belastingen. Maar wat (hier) wel eens vergeten wordt is dat die toch wel betaald worden.
M.a.w het wasje vandaag kost net zo veel aan heffingen als dat het morgen doet. Maar de totaalprijs ligt morgen lager. Ook zonder EV is je verbruik verschuiven interessant, het netto resultaat ligt alleen lager. Als het mij uit komt dan ga ik daar dus graag in mee.
Dit is uiteindelijk wel het dynamische energieprijzen topic, niet het saldeer/accu/ev/pv topic.
[ Voor 3% gewijzigd door Raymond P op 29-04-2023 17:58 ]
- knip -
Je hebt waarschijnlijk de voorgaande discussie niet gevolgd.Raymond P schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 17:57:
@IvoB2 De spotmarkt / day ahead markt is niet ontstaan voor huishoudens. Het is een product voor/van de industrie. De PV overproductie van huishoudens gaat gewoon het net op. Dus ja, zolang men in de industrie afneemt van/op die markt wordt daarvan geprofiteerd, dat is in BE niet anders.
Ik vond het - zo werkt het in Vlaanderen - een normale situatie dat je bij een dynamisch contract dezelfde heffingen betaalt dan voor een ander contract.
Alleen geraakte ik er op dit forum niet wijs uit dat men soms bij afname via een dynamisch contract GEEN rekening hield met de heffingen en belastingen. Ik had nl. eerst begrepen dat salderen louter iets was van PV.
Bleek dat je in NL met een accu ook kan salderen (zonder PV) door eerst energie af te halen (en dan de heffingen en belastingen te betalen) en vervolgens terug te injecteren (om dan, tot mijn verbazing, diezelfde heffingen en belastingen terug te krijgen, op het einde van de rit betaal je via die werkwijze gewoon de naakte energiecomponent). Vandaar mijn vraag of je - voor alle duidelijkheid - in jouw situatie (zonder PV en zonder accu) bij afname (terugleveren kan je dan immers niet) dan wel nog alle normale heffingen en belastingen betaalt. Ik had wel al dat vermoeden maar na wat ik de voorbije dagen hier gelezen heb wat in NL allemaal mogelijk is wou ik toch zekerheid uit de eerste hand.
Het is dus zeker het dynamisch topic maar gezien je daar, zeker in NL, zoveel verschillende uiteenlopende mogelijkheden hebt die het eindresutlaat beïnvloeden (gewoon sec dynamisch, dynamisch + PV salderen, dynamisch + accu salderen, dynamisch + PV + accu + salderen,....) leek het mij een goed idee om alles op een rijtje te hebben om helder te kunnen vergelijken wanneer iemand over zijn eigen individuele situatie spreekt.
Voor mij wonende in Vlaanderen ligt de situatie weer iets anders: de heffingen en belastingen zijn er voor ieder contract gelijk. Maar voor een dynamisch contract zou ik 103 € vaste kosten (voor de leverancier) moeten betalen versus 0 € voor een variabel contact (zonder rekening te houden met de weerslag van PV op het hele gebeuren). En af en toe een wasje van 200 tot 800 Wh voor een paar cent minder (vandaag is bv. het verschil tussen 24/7 variabel tarief en dynamisch laagste uurtarief 6,3 cent/kWh en morgen 13,1 cent) voor een zeer korte periode van een paar uur krijg ik er op mijn locatie en met mijn verbruikersprofiel sowieso nooit terug uit.
Zodoende, zoveel verschillende gebruikers bijna zoveel verschillende eindconclusies.
Ik denk dat het nucelaire Frankrijk, om voor de hand liggende redenen, de laatste jaren vooral heel blij is met import van waar het ook maar te krijgen is.
Wat voor warmtepomp heb je? De Nibe van mij kan wel gestuurd worden op prijzen. Als de prijzen laag zijn dan verwarmd ie alvast voor. Check je gebruiksaanwijzing even, misschien dan die van jou het ook.Magpie schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 17:45:
Ik heb het laden van de auto uit kunnen stellen naar morgen (40 kWh moet er in). Scheelt zo'n 6 euro totaal met vandaag. De praktijk is dat ik 80% eigen opgewekte energie erin stop, maar terugleveren tegen 10 cent (morgen) of ruim 25 cent (vandaag) maakt natuurlijk dezelfde rekensom. Ik moet nu gaan uitzoeken hoe ik in de winter met de warmtepomp ook meer mijn verbruik ga sturen.
@IvoB2 Voor alle duidelijkheid: ik krijg geen stijve plasser van negatieve prijzen en ik blijf er ook niet voor thuis. 
Maar het is wel typisch Nederlands om laaiend enthousiast te worden van de mogelijkheid tot een paar cent besparing, dat lees je in dit topic dan ook vaak terug.
De exacte prijs vind ik ook niet echt belangrijk, hier in huis delen we het (statisch) op in goedkoop/acceptabel/duur.
Waar ik wel een beetje hitsig van word is de kans om minder btw te betalen.
Mijn verbruik is al jaren redelijk stabiel ondanks/dankzij de nodige veranderingen. Ik weet dus vóór het begin van het jaar wat de heffingen mij gaan kosten.
Voor mij is het dus logisch om die (vaste) kosten niet mee te nemen bij een vergelijking van tarieven als er een verschuiving van verbruik overwogen wordt.
Maar het is wel typisch Nederlands om laaiend enthousiast te worden van de mogelijkheid tot een paar cent besparing, dat lees je in dit topic dan ook vaak terug.
De exacte prijs vind ik ook niet echt belangrijk, hier in huis delen we het (statisch) op in goedkoop/acceptabel/duur.
Waar ik wel een beetje hitsig van word is de kans om minder btw te betalen.
Mijn verbruik is al jaren redelijk stabiel ondanks/dankzij de nodige veranderingen. Ik weet dus vóór het begin van het jaar wat de heffingen mij gaan kosten.
Voor mij is het dus logisch om die (vaste) kosten niet mee te nemen bij een vergelijking van tarieven als er een verschuiving van verbruik overwogen wordt.
- knip -
Lijkt me de logica zelve dat men in een normale situatie de prijs van de naakte energiecomponent tegen elkaar afweegt.Raymond P schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 19:01:
@IvoB2 Voor alle duidelijkheid: ik krijg geen stijve plasser van negatieve prijzen en ik blijf er ook niet voor thuis.
Maar als je in situaties verzeild geraakt waarbij de ene consument wat er bovenop komt wel dient te betalen en de andere niet is alleen de all in prijs uiteindelijk de enige vergelijking die overeind blijft.
Zelf word ik ook niet opgewonden van lage noch dure uurprijzen noch hoge of lage vaste prijzen.
Het enige wat telt is de eindafrekening na 12 maanden. Wanneer deze negatief is (of beter gezegd positief voor de klant) maakt het niet uit welke schommelingen er zich onderweg naar de meet voordeden.
Zoals ze hier zeggen: "de echte prijzen worden uitgedeeld aan de meet en niet op basis van een tussensprint".
Helaas vanuit nieuwbouw een Alpha Innotec, bij mijn weten laat die zich minder goed aansturen als een Nibe. Maar nogmaals, moet nog wat meer erin duiken.JJelle schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 18:53:
[...]
Wat voor warmtepomp heb je? De Nibe van mij kan wel gestuurd worden op prijzen. Als de prijzen laag zijn dan verwarmd ie alvast voor. Check je gebruiksaanwijzing even, misschien dan die van jou het ook.
Vroeg hem een paar weken terug ook al wat hij nou probeerde te bereiken/zeggen met zijn posts in dit topic, hij heeft daar geen antwoord op gegeven.user109731 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 14:53:
[...]
Met alle respect, maar dit is het topic voor dynamische energieprijzen. Ik vind het storend dat je daar elke keer best negatief ("Leuk.") op reageert. We weten inmiddels allemaal dat jij een variabel contract hebt in België en dat dit voor jouw situatie met zonnepanelen beter is. Super hoor, maar het is best off-topic hier en er zijn ook hele mooie topics voor zonnepanelen en eigen productieIk blijf wel weg uit dit topic.
Ik heb jou een tijdje terug gezegd dat ik je posts in dit topic lees maar er niet kan opmaken wat je nu eigenlijk wil zeggen/bedoelen. Dit topic is geen algemene chat over de energiemarkt en jij hebt het hele tijd over je contract in het algemeen en over je zonnepanelen. Voor de goede orde: 80% van de huishoudens heeft geen zonnepanelen. Dus is dan helemaal niet relevant. Variabele/vaste contracten zijn een transfer van gelden van huishoudens zonder zonnepanelen naar huishoudens met zonnepanelen. Dat is een belangrijke reden waarom mensen voor een dynamisch contract kiezen. En geef nu eens antwoord, wat is het doel van je posts.IvoB2 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 15:07:
Wat is er negatief aan de openingsopmerking "Leuk"?
Het kan nooit kwaad om wanneer er weer eens gewezen wordt op een tijdelijk dipje nog eens te wijzen op het groter geheel.![]()
Nee, ik heb het hier voortdurend tussen de afweging van de mogelijke voor- en nadelen van een dynamisch contract met een standaard contract. Een overweging die iedereen normaliter maakt alvorens over te stappen. Of toch zou moeten maken.
Aan ieder die deze stap overweegt om individueel uit te maken of hij eenzelfde verbruikersprofiel heeft en de pro en contra in overweging wil nemen of het gewoon negeert en zich beter herkent in andere profielen met een andere uitkomst.
Dat er "maar" 20% van de consumenten PV heeft is uiteraard geen punt.
Dat is in absolute cijfers nog altijd een relevant aantal gebruikers wat je trouwens ook ziet aan de tussenkomsten van anderen.
Wanneer voor jou alleen relatieve percentages er toe doen kan je evengoed (voor alle duidelijkheid niet mijn idee want ik gebruik dat ook niet als argument) dit topic laten afsluiten want hoeveel % van de Nederlandse consumenten heeft een dynamisch contract? Zouden dat er meer dan 20% zijn?
Tot zover mijn reactie op je laatste persoonsgebonden tussenkomst.
Je vorige reactie draagt niets toe tot het onderwerp en is, mijn mening, gewoon een poging om de boel wat op te stoken. Reden dat ik vorige keer ook niet gereageerd heb op je poging daartoe.
Aan ieder die deze stap overweegt om individueel uit te maken of hij eenzelfde verbruikersprofiel heeft en de pro en contra in overweging wil nemen of het gewoon negeert en zich beter herkent in andere profielen met een andere uitkomst.
Dat is in absolute cijfers nog altijd een relevant aantal gebruikers wat je trouwens ook ziet aan de tussenkomsten van anderen.
Wanneer voor jou alleen relatieve percentages er toe doen kan je evengoed (voor alle duidelijkheid niet mijn idee want ik gebruik dat ook niet als argument) dit topic laten afsluiten want hoeveel % van de Nederlandse consumenten heeft een dynamisch contract? Zouden dat er meer dan 20% zijn?
Je vorige reactie draagt niets toe tot het onderwerp en is, mijn mening, gewoon een poging om de boel wat op te stoken. Reden dat ik vorige keer ook niet gereageerd heb op je poging daartoe.
Ik heb momenteel een contract lopen bij Greenchoice, met vaste tarieven tot en met september 2025.
Deze tarieven zijn (als ik het energieplafond niet meereken) veel hoger dan de huidige marktprijzen.
Ik overweeg dus te gaan overstappen naar een day-ahead aanbieder. De opzegboete verdient zich met de huidige tarieven al snel weer terug.
Nu speelt alleen de volgende vraag: ik weet niet hoe groot de verschillende aanbieders zijn, en wat hun kansen van overleving zijn bij wederom een tegenvaller op de energiemarkt. Maar hoe groot is de kans dat zo'n partij omvalt / de handdoek in de ring gooit, en dat ik vervolgens mijn voorschotten kwijt ben?
Is die kans bij day-ahead partijen anders dan bij de traditionele energieaanbieders?
Deze tarieven zijn (als ik het energieplafond niet meereken) veel hoger dan de huidige marktprijzen.
Ik overweeg dus te gaan overstappen naar een day-ahead aanbieder. De opzegboete verdient zich met de huidige tarieven al snel weer terug.
Nu speelt alleen de volgende vraag: ik weet niet hoe groot de verschillende aanbieders zijn, en wat hun kansen van overleving zijn bij wederom een tegenvaller op de energiemarkt. Maar hoe groot is de kans dat zo'n partij omvalt / de handdoek in de ring gooit, en dat ik vervolgens mijn voorschotten kwijt ben?
Is die kans bij day-ahead partijen anders dan bij de traditionele energieaanbieders?
[ Voor 5% gewijzigd door Jeffrey87 op 30-04-2023 09:37 ]
Je kunt er ook 1 nemen die niet met voorschotten werkt.Jeffrey87 schreef op zondag 30 april 2023 @ 09:35:
Ik heb momenteel een contract lopen bij Greenchoice, met vaste tarieven tot en met september 2025.
En ja die kansen zijn anders, want ze kopen geen stroom voor je in voor een bepaalde periode.
Het is moeilijk te vergelijken. Ander verdienmodel. Maar ze kunnen wel failliet gaan uiteraard.
[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 30-04-2023 09:40 ]
Als je voorschot lager is als het gebruik is het al geen probleem. Tibber doet achteraf betalen en is een grote partij alleen niet in Nederland. De ANWB geeft mensen ook veel vertrouwen qua naam.Jeffrey87 schreef op zondag 30 april 2023 @ 09:35:
Elk bedrijf kan failliet gaan maar bij dynamisch lijkt me dat sterk omdat ze maandelijks de provisie kunnen bijstellen. Of de marktprijs hoog of laag is zal weinig uitmaken voor een dynamische leverancier.
Iemand benoemde dat de prijs de volgende dag laag zou zijn en jij begon over jouw zonnepanelen. Terwijl die helemaal niet relevant zijn, en terwijl veel posters hier helemaal geen zonnepanelen hebben. De post die jou daar op aansprak staat op +10. Dus blijkbaar ben ik niet de enige die ziet dat jij dit topic als jouw persoonlijke blog over zonnepanelen gebruikt.IvoB2 schreef op zondag 30 april 2023 @ 09:26:
Nee, ik heb het hier voortdurend tussen de afweging van de mogelijke voor- en nadelen van een dynamisch contract met een standaard contract. Een overweging die iedereen normaliter maakt alvorens over te stappen. Of toch zou moeten maken.
Net begonnen met mealpreppen voor de komende dagen. Tarief bij Tibber nu 12 cent en straks 5 cent. Wasmachine draait ook al lekker. Top!
Vorige week al een slag in de ruimte geslagen en geen zin weer brood te gaan bakken. Ms straks een frietje doen.HarryHaver schreef op zondag 30 april 2023 @ 11:13:
Net begonnen met mealpreppen voor de komende dagen. Tarief bij Tibber nu 12 cent en straks 5 cent. Wasmachine draait ook al lekker. Top!
Zijn wel interessante tijden en te meer dat energie dus ook iets lijkt wat de gek ervoor (over) heeft of geeft.
Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results
Ik heb ook een AI. Die kun je met een custom component uitlezen en aansturen in Home Assistant. O.a. de stooklijn kun je aanpassen: omhoog bij lage prijzen en vica versa. Dat werkt voor mij perfect.Magpie schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 20:23:
[...]
Helaas vanuit nieuwbouw een Alpha Innotec, bij mijn weten laat die zich minder goed aansturen als een Nibe. Maar nogmaals, moet nog wat meer erin duiken.
Ook de boiler warm ik op bij de laagste prijs.
Waar gaat je voorkeur naar uit qua voorwaarden?MenV schreef op zondag 30 april 2023 @ 15:28:
Ik twijfel tussen tibber en anwb. Welke kan je het beste nemen?
Voorschotten of factuur per maand?
Goedkoopste of grote Nederlandse naam?
ZonneplanMenV schreef op zondag 30 april 2023 @ 15:28:
Ik twijfel tussen tibber en anwb. Welke kan je het beste nemen?
Voorschot of factuur maak me niet zoveel uit.Bezzerk schreef op zondag 30 april 2023 @ 15:31:
[...]
Waar gaat je voorkeur naar uit qua voorwaarden?
Voorschotten of factuur per maand?
Goedkoopste of grote Nederlandse naam?
Wat is verschil in voorwaarden en kosten dan? Ik kom daar niet zo heel goed uit. Verschil lijkt niet groot toch?
Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels