Nou daar gaat dit topic dus overMenV schreef op zondag 30 april 2023 @ 15:44:
[...]
Voorschot of factuur maak me niet zoveel uit.
Wat is verschil in voorwaarden en kosten dan? Ik kom daar niet zo heel goed uit. Verschil lijkt niet groot toch?
Zeker interessante tijden, daar het verbruik in NL, waarschijnlijk door de hoge prijzen, achter blijft tov de groei aan opwek.PtrO schreef op zondag 30 april 2023 @ 12:08:
[...]
Vorige week al een slag in de ruimte geslagen en geen zin weer brood te gaan bakken. Ms straks een frietje doen.
Zijn wel interessante tijden en te meer dat energie dus ook iets lijkt wat de gek ervoor (over) heeft of geeft.
In 2022 is er flink doorgelegd en nog steeds gaan er flink wat paneeltjes het dak op in Nl.
~2GWp bij grootverbruikers en ca 2,5GWp PV erbij bij kleinverbruikers (<3x80A),
De kleinverbruikers hebben nu 12-13 GWp PV met 90-95% die een variabel of vast contract hebben en met saldering en semi-vaste terugleververgoeding merken die weinig van negatieve marktpijzen.
Een beetje wind met een vaste terugleververgoeding (voornamelijk wind op land) erbij en wat "must run" en de 7GW aan export zit ook vol en we hebben weer paar negatieve urentjes.
En dat met een afbouwsalderingsregeling die bij 1e kamer ligt met een terugleveringtarief die niet negatief kan zijn
Negatieve uurtjes blijven leuk (45kWh weggewerkt, PV 27/Grid 18),
App van Tibber begint wel een zeurkous te worden met die waslijst aan "overbelasting van je hoofdzekering" meldingen
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Maar ze doen niet aan api en hun app is niet zo super als Tibber.iMode schreef op zondag 30 april 2023 @ 16:10:
[...]
Goedkoopst en langer actief als dynamische aanbieder.
@MenV Of ze goedkoper zijn dan Tibber hangt wel af van je jaarverbruik, maar dat wist je natuurlijk al omdat je met de spreadsheet in de TS dit al uitgerekend had.
Ja dat heb ik gedaan inderdaad en ook de opmerkingen over de app van zonneplan heb ik meegekregen. Alles bij elkaar twijfel ik dus nog steeds tussen Tibber en ANWB.hremijn schreef op zondag 30 april 2023 @ 17:06:
[...]
Maar ze doen niet aan api en hun app is niet zo super als Tibber.
@MenV Of ze goedkoper zijn dan Tibber hangt wel af van je jaarverbruik, maar dat wist je natuurlijk al omdat je met de spreadsheet in de TS dit al uitgerekend had.
Ben dynamisch avontuur begonnen bij ANWB. Zodra Tibber begon te leveren omgegaan.MenV schreef op zondag 30 april 2023 @ 17:19:
[...]
Ja dat heb ik gedaan inderdaad en ook de opmerkingen over de app van zonneplan heb ik meegekregen. Alles bij elkaar twijfel ik dus nog steeds tussen Tibber en ANWB.
Reden was mijn verbruik. Die was/is lager dan minimale maandbedrag van ANWB.
De app was geen reden. Haal mijn data (P1/Epex tarieven) van andere bronnen om te vergelijken met de factuur van Tibber. Gebruik verder geen integraties via Tibber app.
Wel positief over de snelle en goede reacties van de service desk van Tibber.
Buiten factuur per maand of voorschot, duurder abonnement of goedkoper en een goede app of een eenvoudige app, weinig verschil inderdaad. Hoeveel smaakjes wil je hebben, ze verkopen stroom…MenV schreef op zondag 30 april 2023 @ 15:44:
[...]
Voorschot of factuur maak me niet zoveel uit.
Wat is verschil in voorwaarden en kosten dan? Ik kom daar niet zo heel goed uit. Verschil lijkt niet groot toch?
            Ik heb een vraag hoe jullie het zien.
Mijn ouders zijn aan het kijken voor een energiecontract en ikzelf ben al over naar dynamisch maar ik zit te bekijken of het slim is voor mijn ouders. Qua verbruik volgens dit schema kan het uit. Ze komen in SAP ding terecht
[Afbeelding]
Als ik de Excel invul kom ik bij Zonneplan uit maar daar lijkt mij iets mis te zijn met de berekening als de eerstvolgende 200 euro is en zonneplan 90 euro lijkt er iets niet te kloppen.
Meterstanden dal en normaal voeg ik voor het gemak even samen.
Jaarverbruik waarbij er ook al gesaldeerd is komt op 3.831 kWh uit.
Verbruik: 5.566 kWh
Teruglevering: 1.735 kWh
Hierbij moet ook al rekening gehouden dat ze al zon aangedreven de was doen en de vaatwasser aanzetten en dat soort dingen dus daadwerkelijk verbruik is een stuk hoger.
Enige waar ik mee zit is dat ze in de zomer pak hem beet 8/10 weken totaal weg zijn en dus alleen maar opwekken. Kan het dan nog steeds uit.

Mijn ouders zijn aan het kijken voor een energiecontract en ikzelf ben al over naar dynamisch maar ik zit te bekijken of het slim is voor mijn ouders. Qua verbruik volgens dit schema kan het uit. Ze komen in SAP ding terecht
[Afbeelding]
Als ik de Excel invul kom ik bij Zonneplan uit maar daar lijkt mij iets mis te zijn met de berekening als de eerstvolgende 200 euro is en zonneplan 90 euro lijkt er iets niet te kloppen.
Hierbij moet ook al rekening gehouden dat ze al zon aangedreven de was doen en de vaatwasser aanzetten en dat soort dingen dus daadwerkelijk verbruik is een stuk hoger.
Enige waar ik mee zit is dat ze in de zomer pak hem beet 8/10 weken totaal weg zijn en dus alleen maar opwekken. Kan het dan nog steeds uit.
Zie start post. Specifiek:Daniel. schreef op zondag 30 april 2023 @ 21:35:
Ik heb een vraag hoe jullie het zien.
[Afbeelding]
Gewoon voor normaal tarief gaan dus.De bovenstaande tabel is gemaakt in 2022 toen de belastingen verlaagd waren en de terugleververgoedingen absurd hoog.
SAP kan nogsteeds een oplossing zijn, maar alleen in hele specifieke gevallen.
SAP kan je dus vergeten in deze tabel, en het normaal tarief schematisch doortrekken. met aan de bovenkant dus dynamische tarieven. en aan de onderkant hoge terugleververgoedingen.
Ik ben zelf begonnen met Tibber omdat die toen de goedkoopste was. Later werd Zonneplan goedkoper maar zit nog steeds bij Tibber. Ik vind de Tibber app handiger. Zoveel maakt het ook weer niet uit in prijs.MenV schreef op zondag 30 april 2023 @ 17:19:
[...]
Ja dat heb ik gedaan inderdaad en ook de opmerkingen over de app van zonneplan heb ik meegekregen. Alles bij elkaar twijfel ik dus nog steeds tussen Tibber en ANWB.
Ik heb Zonneplan wel afgesloten voor een verenigingsgebouw omdat ze de goedkoopste zijn.
Als ik zou moeten kiezen tussen ANWB en Tibber dan vind ik dat een bedrijf als Tibber, die smart-grid oplossingen levert, beter bij mijn toekomstig wereldbeeld past dan de ANWB.
En wat schiet je hiermee precies op? Dat je warm water kunt maken wanneer het goedkoper is snap ik, maar waarom zou je bij goedkoper stroom meer warmte in je huis stoppen?KC27 schreef op zondag 30 april 2023 @ 15:06:
[...]
Ik heb ook een AI. Die kun je met een custom component uitlezen en aansturen in Home Assistant. O.a. de stooklijn kun je aanpassen: omhoog bij lage prijzen en vica versa. Dat werkt voor mij perfect.
Ook de boiler warm ik op bij de laagste prijs.
Ik zie het ‘slimme’ hiervan niet echt in, of ik begrijp het verkeerd.
Omdat je daarmee enorm veel geld mee bespaar?Krilo_89 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 02:57:
[...]
En wat schiet je hiermee precies op? Dat je warm water kunt maken wanneer het goedkoper is snap ik, maar waarom zou je bij goedkoper stroom meer warmte in je huis stoppen?
Ik zie het ‘slimme’ hiervan niet echt in, of ik begrijp het verkeerd.
Gister goed voorbeeld, 30ct (!) Verschil tussen hoog en laag tarief.
Je huis is een grote buffer, perfect om te gebruiken voor dit.
6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh
            Even een vraag aan de kenners hier 😀 
Ik zit nog t/m begin augustus goed bij Greenchoice met prima tarieven (was vast). Daarna wil ik met stroom overstappen naar Tibber en het gas (is alleen nog voor vloerverwarming) bij Greenchoice eventueel laten. Is dat een goed idee of zijn er betere alternatieven (aangezien Tibber geen gas doet)?
                    Ik zit nog t/m begin augustus goed bij Greenchoice met prima tarieven (was vast). Daarna wil ik met stroom overstappen naar Tibber en het gas (is alleen nog voor vloerverwarming) bij Greenchoice eventueel laten. Is dat een goed idee of zijn er betere alternatieven (aangezien Tibber geen gas doet)?
PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields
@Krilo_89Jazsie schreef op maandag 1 mei 2023 @ 06:40:
[...]
Omdat je daarmee enorm veel geld mee bespaar?
Niet alleen bespaar je geld, maar door de wp in de goedkope uren te laten draaien gebruikt hij ook elektriciteit waar veel minder (of geen) fossiele brandstoffen voor nodig zijn.
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Goed idee, er vanuitgaande dat je topic start en de afgelopen 2 dagen hebt teruggelezen.tcviper schreef op maandag 1 mei 2023 @ 09:00:
Er zijn dynamische leveranciers die ook gas leveren. Of dat aantrekkelijk is moet je zelf even uitvogelen. Zie startpost. Hou rekening met huidige en dus tijdelijke vermindering energiebelasting.tcviper schreef op maandag 1 mei 2023 @ 09:00:
Je kan Zonneplan gewoon integreren met Home Assistant.hremijn schreef op zondag 30 april 2023 @ 17:06:
[...]
Maar ze doen niet aan api en hun app is niet zo super als Tibber.
https://github.com/fsaris/home-assistant-zonneplan-one
Dat je twijfelt over Tibber snap ik dan nog, maar waarom zou je over ANWB twijfelen?MenV schreef op zondag 30 april 2023 @ 17:19:
[...]
[ Voor 28% gewijzigd door SidewalkSuper op 01-05-2023 09:50 ]
Nou ik wil tibber gebruiken ivm connectie met Homey en andere apparaten in huis 😀 met de Zaptec lader voor EV is dat super.dwaallicht schreef op maandag 1 mei 2023 @ 09:39:
[...]
Er zijn dynamische leveranciers die ook gas leveren. Of dat aantrekkelijk is moet je zelf even uitvogelen. Zie startpost. Hou rekening met huidige en dus tijdelijke vermindering energiebelasting.
Als je gas nog ergens anders onder wilt brengen ben je met dynamisch eigenlijk altijd goedkoper uit. Je kunt dus nog kiezen om gas bij een leverancier te zetten die goedkoper is dan greenchoice.tcviper schreef op maandag 1 mei 2023 @ 09:00:
Bij Greenchoice zou je alleen al principieel weg moeten gaan vanwege het uitmelken van het prijsplafond over de rug van de belastingbetaler. Die durfden 90 ct/kwh te rekenen terwijl de prijzen op de pieken onder de 50 ct lagen. Misselijkmakend vond ik het en dat was voor mij het moment om op dynamisch over te stappen.tcviper schreef op maandag 1 mei 2023 @ 09:00:
Maar wat is je 'prima' stroomtarief nu dan?
Greenchoice (Einddatum 01-08-2023): stroom: 0,22476, dal: 0,20610. Gas: 0,80 m3Pierz schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:15:
[...]
Bij Greenchoice zou je alleen al principieel weg moeten gaan vanwege het uitmelken van het prijsplafond over de rug van de belastingbetaler. Die durfden 90 ct/kwh te rekenen terwijl de prijzen op de pieken onder de 50 ct lagen. Misselijkmakend vond ik het en dat was voor mij het moment om op dynamisch over te stappen.
Maar wat is je 'prima' stroomtarief nu dan?
Ik verbruik ca 6518 per jaar en lever terug 3811. Verbruik gas is ca 2140 m3.
Totaal 18 zonnepanelen liggen (330 geloof ik per stuk). Maar heb oa servers, jacuzzi en EV.
Of zeg jij/jullie zelfs van opzegboete pakken en nu overgaan? want het scheelt nogal volgens mij.
[ Voor 20% gewijzigd door tcviper op 01-05-2023 12:10 ]
In dat geval zou ik greenchoice nog even aanhouden, dat zijn inderdaad goede tarieven.tcviper schreef op maandag 1 mei 2023 @ 12:04:
[...]
Greenchoice (Einddatum 01-08-2023): stroom: 0,22476, dal: 0,20610. Gas: 0,80 m3
Ik verbruik ca 6518 per jaar en lever terug 3811. Verbruik gas is ca 2140 m3.
Totaal 18 zonnepanelen liggen (330 geloof ik per stuk). Maar heb oa servers, jacuzzi en EV.
Of zeg jij/jullie zelfs van opzegboete pakken en nu overgaan? want het scheelt nogal volgens mij.
Met die panelen moet je zowieso goed kijken naar je verbruik, want in de zomer wil je elke kwh zelf gebruiken anders moet je betalen bij negatieve prijzen.
Jazsie schreef op maandag 1 mei 2023 @ 06:40:
Omdat je daarmee enorm veel geld mee bespaar?
Ik snap dat stroom gebruiken wanneer het minder kost een goed iets is en dat we daar ook heen moeten. En dat werkt bijv. heel goed met een SWW vat, omdat je die prima naar 60 graden kunt stoken en daar nog dagen profijt van hebt.KC27 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 09:07:
@Krilo_89
Niet alleen bespaar je geld, maar door de wp in de goedkope uren te laten draaien gebruikt hij ook elektriciteit waar veel minder (of geen) fossiele brandstoffen voor nodig zijn.
Maar je stooklijn verhogen/verlagen in het voor en najaar, zorgt ervoor dat je dus dagen hebt dat je met 24 graden in je huis zit te zweten en dagen dat je het met 18 graden koud hebt? Juist omdat je in het voor en najaar grote temperatuursverschillen hebt en de zon meespeelt met temperaturen in huis.
Je haalt je comfort dus wat omlaag, omdat het geld bespaard of zit ik er dan naast, omdat jullie niet naar een dag kijken, maar echt naar uren?
Naar 24 stoken doe ik alleen als ik niet thuis ben. De massa van het huis probeer ik rond de 20 graden te houden. In 24 graden gaan zitten zou ik proberen te voorkomen.Krilo_89 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 12:47:
[...]
[...]
Ik snap dat stroom gebruiken wanneer het minder kost een goed iets is en dat we daar ook heen moeten. En dat werkt bijv. heel goed met een SWW vat, omdat je die prima naar 60 graden kunt stoken en daar nog dagen profijt van hebt.
Maar je stooklijn verhogen/verlagen in het voor en najaar, zorgt ervoor dat je dus dagen hebt dat je met 24 graden in je huis zit te zweten en dagen dat je het met 18 graden koud hebt? Juist omdat je in het voor en najaar grote temperatuursverschillen hebt en de zon meespeelt met temperaturen in huis.
Je haalt je comfort dus wat omlaag, omdat het geld bespaard of zit ik er dan naast, omdat jullie niet naar een dag kijken, maar echt naar uren?
Ik bekijk alles op dagbasis. Ik reken uit wat het gemiddelde tarief van die dag is.Krilo_89 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 12:47:
[...]
[...]
Ik snap dat stroom gebruiken wanneer het minder kost een goed iets is en dat we daar ook heen moeten. En dat werkt bijv. heel goed met een SWW vat, omdat je die prima naar 60 graden kunt stoken en daar nog dagen profijt van hebt.
En ik pas uurlijks de stooklijn aan op basis van de uurlijkse afwijking van het tarief t.o.v. het gemiddelde met deze formule:
code:
| 1
 | adjustment = round(- adjustment_factor * (price - price_avg) * 100 / price_avg, 1) | 
Hierbij is de adjustment factor (de verschuiving per procent afwijking) instelbaar.
Staat bij nu op 0.04 K/%.
Op dagbasis wijzigt mijn verbruik hierdoor nauwelijks, maar de kosten wel!
Ik heb op de begane grond (70 m2) 10 cm beton met daaronder 30 cm schuimbeton. Dat werkt als een grote thermische warmtebuffer. Voor mij heeft nachtverlaging ook geen zin: dan zakt de temperatuur een paar tienden en moet de wp 's morgens veel harder gaan werken (met een slechte cop) om die temperatuur in te halen.
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
            @KC27 Heel interessant, op dagen met een grote variabiliteit in prijzen zullen er (in de winter vooral in de nacht) waarschijnlijk lange(re) runs gemaakt worden en zal het tijdelijk iets warmer worden in huis. En einde dag dag mogelijk iets kouder. Maar dat is onvermijdelijk, tegelijkertijd geeft de "adjustmentfactor" (en het finetunen hiervan) de ruimte om te bepalen hoe ver je hierin wil gaan. Met een trage afgifte en de huidige zachte winters, zul je hiervan in de praktijk wel eens weinig last van kunnen hebben. 
Bij mijn eigen woning merk ik eigenlijk dit "comfort" effect overigens alleen bij snelle temperatuurschommelingen buiten (vooral van warm naar koud), waarbij de warmtepomp het eigenlijk net niet kan bijbenen qua snelheid van afgifte. Maar met een dagje is dit weer over. Gewoon even wennen dat het geen CV is.
            Bij mijn eigen woning merk ik eigenlijk dit "comfort" effect overigens alleen bij snelle temperatuurschommelingen buiten (vooral van warm naar koud), waarbij de warmtepomp het eigenlijk net niet kan bijbenen qua snelheid van afgifte. Maar met een dagje is dit weer over. Gewoon even wennen dat het geen CV is.
            Correct me if i'm wrong. Maar is het niet altijd gunstiger om eerst 100% te salderen bij een traditionele energiemaatschappij (bv Engie) en als je te weinig opbrengst heb dan over te stappen op dynamisch. Bij ons zit er momenteel €0,05 verschil tussen de stroomprijs en de terugleverprijs.

@KC27 , thanks! 
Ik dacht dat de stooklijn aangepast werd per dag, maar je doet dit dus echt per uur (gaaf!). Overigens in de zomer gaat dat dan wat anders worden, omdat je de vloer niet als 'warmte' buffer kunt gebruiken. Misschien als koudebuffer?
Je zult alleen wanneer het buiten rond de 18 graden is of je hebt veel glas waar de zon op schijnt, rekening houden met het weerbericht. Als je dan namelijk wat extra warmte in je huis stopt (als buffer) en de dagen erna wordt het warmer en de zon schijnt veel, dan kan je huis al wat oververhitten. Dat is overigens alleen een probleem met een heel goed geisoleerd huis en daar kan rekening mee gehouden worden.
Ikzelf heb nog een oude meter en veel overcapaciteit qua zonnepanelen, dus ik blijf nog op een vast contract zitten als de terugleververgoeding nog hoog is. Maar hou dit wel in de gaten, omdat we hier allemaal naar toe gaan. Heb je trouwens ook al gekeken naar accu's? Om nog meer te besparen?
            Ik dacht dat de stooklijn aangepast werd per dag, maar je doet dit dus echt per uur (gaaf!). Overigens in de zomer gaat dat dan wat anders worden, omdat je de vloer niet als 'warmte' buffer kunt gebruiken. Misschien als koudebuffer?
Je zult alleen wanneer het buiten rond de 18 graden is of je hebt veel glas waar de zon op schijnt, rekening houden met het weerbericht. Als je dan namelijk wat extra warmte in je huis stopt (als buffer) en de dagen erna wordt het warmer en de zon schijnt veel, dan kan je huis al wat oververhitten. Dat is overigens alleen een probleem met een heel goed geisoleerd huis en daar kan rekening mee gehouden worden.
Ikzelf heb nog een oude meter en veel overcapaciteit qua zonnepanelen, dus ik blijf nog op een vast contract zitten als de terugleververgoeding nog hoog is. Maar hou dit wel in de gaten, omdat we hier allemaal naar toe gaan. Heb je trouwens ook al gekeken naar accu's? Om nog meer te besparen?
Ik heb een super geïsoleerd huis (gebouwd in 1954, nageïsoleerd in 2019: Rc >6 m2.K/W, met triple glas en screens om in de zomer de zon buiten te houden. Gasloos. Mijn totale jaarverbruik ligt rond de 5000 kWh.Krilo_89 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 17:03:
@KC27 , thanks!
Wat betreft je vraag over accu's: had je mijn signature niet gezien
Spreken over “altijd” in een markt die erg speculatief is, maakt het niet makkelijk om je statement te bevestigenSPetra schreef op maandag 1 mei 2023 @ 17:01:
Correct me if i'm wrong. Maar is het niet altijd gunstiger om eerst 100% te salderen bij een traditionele energiemaatschappij (bv Engie) en als je te weinig opbrengst heb dan over te stappen op dynamisch. Bij ons zit er momenteel €0,05 verschil tussen de stroomprijs en de terugleverprijs.
Als je overstapt zul je ook een keuze moeten maken voor het moment waarop je overstapt. Overstappen wanneer je nog niet aan je volledige krediet qua salderen zit, of wanneer je zeker uit je salderen loopt, maar dan dus ook direct een hoger tarief gaat betalen.
Het is ook van belang dat de traditionele leverancier op jaarbasis saldeert. En dan heb ik het over de tarieven in de (over het algemeen variabele) contracten. Ik durf te betwijfelen dat traditionele leveranciers dat van plan zijn. We gaan het zien…
Owh god, niet gezien inderdaadKC27 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 20:40:
[...]
Ik heb een super geïsoleerd huis (gebouwd in 1954, nageïsoleerd in 2019: Rc >6 m2.K/W, met triple glas en screens om in de zomer de zon buiten te houden. Gasloos. Mijn totale jaarverbruik ligt rond de 5000 kWh.
Wat betreft je vraag over accu's: had je mijn signature niet gezien?
Qua huis heb ik ongeveer hetzelfde, waarbij de rc waarde nog wat hoger ligt volgens mij. Heb alleen geen screens en dat is niet handig…
Bij mijn schoonvader liggen nu pylontech accu’s met één multiplus en nog wat victron spul, dus daar eens kijken hoe (en of) dat lekker samen werkt met homeassistant. En dat weer in combinatie met de dynamische prijzen, zodat ik straks ook kan gaan implementeren bij mij.
Redelijk offtopic, maar jij hebt je accu’s zelf gebouwd?. Gevonden in het batterij topic 😉.
            Ik heb vorige week mijn aanmelding bij Engie gedaan en ik snap een paar dingen nog niet.
Ik heb een verbruik van ongeveer 2500 en een teruglevering van 3000. Dat is een overschot van 500, keer de TLV van 0,19 is dat een kleine 100 euro. Toch waren mijn verwachte jaarkosten -292 euro. Waar komt dat bedrag vandaan?
En ik begrijp niet zo goed waarom een normaal en dal tarief mij volgens Engie meer oplevert dan een enkel tarief? Ik lever enkel stroom in de daluren aan het net, maar neem in de avond ook het normale tarief van stroom af. Ik heb nu wel gekozen voor de dubbele meter tarieven, maar had ik niet voor enkel tarief moeten kiezen?
per ongeluk in het verkeerde topic geplaatst. Ik kan posts niet verwijderen?
            Ik heb een verbruik van ongeveer 2500 en een teruglevering van 3000. Dat is een overschot van 500, keer de TLV van 0,19 is dat een kleine 100 euro. Toch waren mijn verwachte jaarkosten -292 euro. Waar komt dat bedrag vandaan?
En ik begrijp niet zo goed waarom een normaal en dal tarief mij volgens Engie meer oplevert dan een enkel tarief? Ik lever enkel stroom in de daluren aan het net, maar neem in de avond ook het normale tarief van stroom af. Ik heb nu wel gekozen voor de dubbele meter tarieven, maar had ik niet voor enkel tarief moeten kiezen?
per ongeluk in het verkeerde topic geplaatst. Ik kan posts niet verwijderen?
[ Voor 6% gewijzigd door Mokum4life op 02-05-2023 16:24 ]
            De trend van negatieve prijzen gaat toch aardig doorzetten. Als het record in de coronatijd 100 uur was en we zitten nu al in april op 56 uren met een negative prijs en zo goed weer was het ook niet in April. Je verbruik sturen zal alleen maar meer voordeel opleveren.
De trend is toch wel uit het werk. Verwarming/airco aan, koken, auto opladen etc waardoor de prijzen einde van de dag altijd wel hoog zullen blijven en dynamisch steeds meer voordelen oplevert.
bron
            De trend is toch wel uit het werk. Verwarming/airco aan, koken, auto opladen etc waardoor de prijzen einde van de dag altijd wel hoog zullen blijven en dynamisch steeds meer voordelen oplevert.
bron
            http://www.maasluip.nl/energyprice/maandgemiddeld.html
We lopen ongeveer een maand voor, maar als je naar 2020 kijkt, kan dat ook weer worden ingehaald.
En we zijn natuurlijk heel sterk begonnen dit jaar, met meteen op 1 januari volop negatieve prijzen.
Dat het sturen van verbruik steeds meer oplevert is een logisch gevolg,
Dit is de manier waarop we de energietransitie door komen zonder grote problemen. 

We lopen ongeveer een maand voor, maar als je naar 2020 kijkt, kan dat ook weer worden ingehaald.
En we zijn natuurlijk heel sterk begonnen dit jaar, met meteen op 1 januari volop negatieve prijzen.
Dat het sturen van verbruik steeds meer oplevert is een logisch gevolg,
Dit is de manier waarop we de energietransitie door komen zonder grote problemen.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
            Ik ben ook van plan om op dynamisch over te stappen. Uit de Google sheet blijkt dat voor mij de goedkoopste optie Zonneplan is. Echter zie ik ook dat je daar een aparte P1 meter voor moet gebruiken, en je niet zomaar de tarieven in Home Assistant kan krijgen. Mijn doel is om duidelijk te krijgen wanneer er lage of negatieve tarieven zijn, en hierop dan de grootverbruikers (zoals droger etc) schakelen.
Ik zie dat Tibber en Frank Energie hier wel een makkelijke (online) api voor hebben. Is het slimmer om voor een van die providers te gaan, of kom je via een omweg ook met Zonneplan een heel eind?
            Ik zie dat Tibber en Frank Energie hier wel een makkelijke (online) api voor hebben. Is het slimmer om voor een van die providers te gaan, of kom je via een omweg ook met Zonneplan een heel eind?
Je betaalt gewoon de marktprijzen, plus een vaste opslag. Die marktprijzen zijn overal gelijk, dus het maakt niet zo veel uit waar je die vandaan haalt. Bijvoorbeeld via entso-e zijn ze gewoon in home assistant te krijgen en kan je die vaste opslag er wel bij op laten tellen.peligro2k schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 13:47:
Ik ben ook van plan om op dynamisch over te stappen. Uit de Google sheet blijkt dat voor mij de goedkoopste optie Zonneplan is. Echter zie ik ook dat je daar een aparte P1 meter voor moet gebruiken, en je niet zomaar de tarieven in Home Assistant kan krijgen. Mijn doel is om duidelijk te krijgen wanneer er lage of negatieve tarieven zijn, en hierop dan de grootverbruikers (zoals droger etc) schakelen.
Weet alleen niet precies wat er voor gas mogelijk is, daar zijn verschillende bronnen/markten voor geloof ik. Maargoed, dat is bij Tibber sowieso ook geen optie.
De P1 meter is wel handig als je nog geen P1 meter hebt, deze zorgt voor same-day informatie in de Zonneplan app. Als je al eentje hebt, bijvoorbeeld via HomeWizard Energy P1 en al in HA heb zitten is dat beetje dubbel.peligro2k schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 13:47:
Prijzen kan je beter provider-onafhankelijk opvragen, bijvoorbeeld via https://enever.nl/prijzenfeeds/ of https://github.com/custom-components/nordpool
Heb de ZP tarieven anders prima in HA staanpeligro2k schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 13:47:
Zou sowieso voor nordpool oid gaan, mocht je overstappen dan zit je niet zonder
Ik zie overigens dat je bij Frank Energie een welkomstkorting krijgt na 12 maanden (dan moet je wel inschrijven via een van de bekende overstap sites). Dat maakt Frank weer 100 euro goedkoper op jaarbasis dan Zonneplan.w00key schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 13:58:
[...]
De P1 meter is wel handig als je nog geen P1 meter hebt, deze zorgt voor same-day informatie in de Zonneplan app. Als je al eentje hebt, bijvoorbeeld via HomeWizard Energy P1 en al in HA heb zitten is dat beetje dubbel.
Prijzen kan je beter provider-onafhankelijk opvragen, bijvoorbeeld via https://enever.nl/prijzenfeeds/ of https://github.com/custom-components/nordpool
€150,- zie ik net. Op zich wel een goede deal lijkt mij. Zit nu bij Zonneplan met een verbruik van afgelopen jaar 1500KW en 800 kub.peligro2k schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 21:30:
[...]
Ik zie overigens dat je bij Frank Energie een welkomstkorting krijgt na 12 maanden (dan moet je wel inschrijven via een van de bekende overstap sites). Dat maakt Frank weer 100 euro goedkoper op jaarbasis dan Zonneplan.
Edit : Maar goed, vastrecht is iets duurder 1.5 x 12 = €18,- Opslag gas 1500 x 0.03 = €45,- en de leveringskosten zijn €20,- meer. Totaal €88,- Tel daar bij op de iets hogere prijzen en dan kom je al aardig richting de €150,- en is het toch niet echt de moeite waard voor mij.
[ Voor 23% gewijzigd door KL643 op 03-05-2023 22:30 ]
Ik zou even in het topic zoeken op ervaringen met Frank. Iets met hoge borgsommen, slechte communicatie en heeeel lang moeten wachten op eindafrekening bij overstappen.peligro2k schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 21:30:
[...]
Ik zie overigens dat je bij Frank Energie een welkomstkorting krijgt na 12 maanden (dan moet je wel inschrijven via een van de bekende overstap sites). Dat maakt Frank weer 100 euro goedkoper op jaarbasis dan Zonneplan.
            Ik zit momenteel bij Greenchoice, en heb de knoop doorgehakt door de overstap naar Zonneplan te maken.
Per 24 mei zullen zij mijn elektriciteit en gas gaan leveren.
Ik zat ook nog even te kijken bij Frank, maar ik vind hun regel met betrekking tot factureren voor huurders nogal een aparte. Er word met twee maten gemeten, en daar heb ik principieel nogal moeite mee. Vandaar dat ik deze aanbieder maar heb geskipt.
Ik zat ook nog even te kijken bij Frank, maar ik vind hun regel met betrekking tot factureren voor huurders nogal een aparte. Er word met twee maten gemeten, en daar heb ik principieel nogal moeite mee. Vandaar dat ik deze aanbieder maar heb geskipt.
[ Voor 7% gewijzigd door Jeffrey87 op 04-05-2023 10:48 ]
            Ik kom ook van GC af en zit sinds 1-1-23 bij Zonneplan.
Dik in orde @Jeffrey87 . Heeft mij letterlijk al 100en Euro's bespaard...
. Heeft mij letterlijk al 100en Euro's bespaard...

Dik in orde @Jeffrey87
Bizarre discriminatie inderdaad. En nog onzinniger dat een klant met weinig draagkracht gewoon woolsocks kan aanmaken en dan geen dubbel voorschot hoeft te betalen.Jeffrey87 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:45:
Ik zit momenteel bij Greenchoice, en heb de knoop doorgehakt door de overstap naar Zonneplan te maken.

April factuurtje is binnen, nog net geen 0.19€
Heb niet echt op verbruik gelet.
Ben blij met dynamisch.
            Heb niet echt op verbruik gelet.
Ben blij met dynamisch.
Vreemd om dat alleen voor huurders te doen inderdaad. Ik kan me er wel iets bij voorstellen dat ze als bescherming van hunzelf én de afnemer iets van een buffer willen (een maand vooruit) maar zie niet in waarom dat bij huurders anders zou moeten werken dan bij eigenaren. Het is niet dat je je woning in onderpand hebt gegeven als eigenaar.Jeffrey87 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:45:
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik denk dat bij een huiseigenaar meer te halen valt bij niet betalen. Bijvoorbeeld een bankbeslag. Maar bij iemand met een minimum inkomen en veel subsidies kan dat ook niet. Meestal staat er ook weinig aan waarde in huis.franssie schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 15:46:
[...]
Het is niet dat je je woning in onderpand hebt gegeven als eigenaar.
Opvallend is wel dat andere partijen dit niet doen. En Frank is nu ook niet bijzonder goedkoop ofzo. Veel dingen om links te laten liggen .
            Ik gok dat ze denken dat een huiseigenaar wat beter met geld om kan gaan.
Of ze zijn bij Frank gewoon bezig met 1 groot social experiment om uit te vogelen waar ze mee weg kunnen komen. Die welkomstbonus is volgens mij nu ook op het randje...
                    Of ze zijn bij Frank gewoon bezig met 1 groot social experiment om uit te vogelen waar ze mee weg kunnen komen. Die welkomstbonus is volgens mij nu ook op het randje...
- knip -
Ik ken zat huurders die beter met geld omgaan dan kopers (reservering onderhoud iemand?) en gewoon elke maand een paar dagen overhebben t.o.v. het salaris.Raymond P schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 16:18:
Ik gok dat ze denken dat een huiseigenaar wat beter met geld om kan gaan.
Dat vermoed ik ook. Een verplichte buffer bij dynamische contracten vind ik zoals ik schreef niet zo onwenselijk, maar om de huur/koop status als risico-indicator te gebruiken is nogal ongericht grof.Of ze zijn bij Frank gewoon bezig met 1 groot social experiment om uit te vogelen waar ze mee weg kunnen komen. Die welkomstbonus is volgens mij nu ook op het randje...
Maar zoals @Willempie27 ook al schreef zijn er ook belangrijkere redenen genoemd in dit topic om Frank gewoon te laten liggen. Hun warrige administratie zou in combinatie met dat voorschot nog wel eens meer puinzooi kunnen opleveren ;-)
[ Voor 0% gewijzigd door franssie op 04-05-2023 17:23 . Reden: dt op een toetsesnbord is lachtiger dan met een pen. ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
            @franssie Ik ben het helemaal met je eens, maar Frank denk ik niet. 
vorig jaar zomer:
:fill(white):strip_exif()/f/image/gBpT7IQTUAOs6VREUlM5xDXR.png?f=user_large)
Heb er geen goed woord over te melden. Complete chaos daar.
                    vorig jaar zomer:
:fill(white):strip_exif()/f/image/gBpT7IQTUAOs6VREUlM5xDXR.png?f=user_large)
- knip -
Raymond P schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 17:11:
@franssie Ik ben het helemaal met je eens, maar Frank denk ik niet.
vorig jaar zomer:
[Afbeelding]

Ik had me vorig jaar oktober bij ze ingeschreven per 1 november, ze vroegen toen niet naar huiseigenaarschap. Wel dubbel voorschot. En een borg wegens spoedaanmelding. Ben er begin december weer weggegaan.

@earthman Dat is legaal, wat ze mij vroegen volgens mij niet. 
(Dreigen met afsluiten en incasso's voor perioden ná contract volgens mij ook niet.)
Mgoed, rare toko. Ik vond het ook vreemd om een aantal weken geleden te lezen dat ze het grootste marktaandeel dynamische contracten hadden.
Het zou mij dan ook niets verbazen als dat een administratieve fout van Frank blijkt te zijn. 

(Dreigen met afsluiten en incasso's voor perioden ná contract volgens mij ook niet.)
Mgoed, rare toko. Ik vond het ook vreemd om een aantal weken geleden te lezen dat ze het grootste marktaandeel dynamische contracten hadden.
Het zou mij dan ook niets verbazen als dat een administratieve fout van Frank blijkt te zijn.
- knip -
Dat heeft natuurlijk meer met marketing dan met kwaliteit te maken. Volgens mij is Frank zo ongeveer de enige waar ik serieus veel reclame van het gezien de laatste maanden. En er zijn natuurlijk hele volksstammen die afgaan op een enkele reclameuiting bij het maken van hun keuze, wij die ons hier zo erg verdiepen in alle opties zijn echt een uitzondering.Raymond P schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 17:33:
            @anboni Dat ging over vorig jaar, de hoeveelheid reclame was toen beperkt en de drempel hoog.

- knip -
            Goedenavond,
Het volgende. Op dit moment hebben wij nog een vast tarief tot juli van dit jaar, hier betalen we 165 pm voor. Vandaag heb ik een aanbieding gekregen om bij budget energie het contract te verlengen voor een jaar voor 195 euro p/m. Dit nieuwe maandbedrag is tot stand gekomen omdat BE de gemiddelde teruglevering in hun maand berekening hebben meegenomen.
-200 euro voor elektra incl
+2499 euro aan gas incl
Komende maand wordt er een WP geïnstalleerd, dit om geheel van het gas af te gaan dus onze situatie wordt dan totaal anders.
Wij hebben 19 zonnepanelen op ons platzak liggen, die ongeveer 7000kW per jaar op zullen brengen en ons verbruik ligt zonder WP en EV op ongeveer 4400kW per jaar. Hier komt denk ik nog 6000kW voor de EV bij en ik schat zo'n 5000kW voor de warmtepomp, dus totaal 15000kW per jaar aan stroom verbruik - 7000kW opbrengst=8000kW stroom verbruik p/j
Wat is aan te raden? Een jaar voor dat vaste contract te gaan a 195 euro p/m en 1 jaar uitzingen om een goed beeld van het nieuwe verbruikt incl EV en WP te kunnen krijgen en na een jaar wellicht naar een dynamisch contract? of nu al voor een dynamisch contract kiezen?
                    Het volgende. Op dit moment hebben wij nog een vast tarief tot juli van dit jaar, hier betalen we 165 pm voor. Vandaag heb ik een aanbieding gekregen om bij budget energie het contract te verlengen voor een jaar voor 195 euro p/m. Dit nieuwe maandbedrag is tot stand gekomen omdat BE de gemiddelde teruglevering in hun maand berekening hebben meegenomen.
+2499 euro aan gas incl
Komende maand wordt er een WP geïnstalleerd, dit om geheel van het gas af te gaan dus onze situatie wordt dan totaal anders.
Wij hebben 19 zonnepanelen op ons platzak liggen, die ongeveer 7000kW per jaar op zullen brengen en ons verbruik ligt zonder WP en EV op ongeveer 4400kW per jaar. Hier komt denk ik nog 6000kW voor de EV bij en ik schat zo'n 5000kW voor de warmtepomp, dus totaal 15000kW per jaar aan stroom verbruik - 7000kW opbrengst=8000kW stroom verbruik p/j
Wat is aan te raden? Een jaar voor dat vaste contract te gaan a 195 euro p/m en 1 jaar uitzingen om een goed beeld van het nieuwe verbruikt incl EV en WP te kunnen krijgen en na een jaar wellicht naar een dynamisch contract? of nu al voor een dynamisch contract kiezen?
Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt
2499 euro aan gas komt niet overeen met 5000 kWh voor een warmtepomp, denk ik? Of is die 2499 niet je jaarverbruik?Audione0 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 19:19:
Goedenavond,
+2499 euro aan gas incl
Wat is je jaarverbruik aan gas? Dan kun je het verbruikt van een WP beter schatten. Die 5000 kWh is wellicht het thermisch vermogen, niet het elektrisch vermogen. Het lijkt erop dat je het verbruik van je WP flink aan overschatten bent.
En wat is het tarief per kWh dat BE aanbiedt? Een maandbedrag zegt niet veel als je het bijbehorende maandverbruik niet weet. Een tarief per kWh/m3 geeft meer inzicht.
(EDIT: En 6000 kWh zijn dat twee, drie of vier EVs? Dat is gemiddeld elke dag bijna 2 uur laden op 11 kW ofzo? En het is 200.000 km zelf als je 30 kWh per 100 km gebruikt. Een beetje EV rijdt 400.000 km op 6000 kWh)
(Het lijkt erop dat je je verbruik overschat. Als dat idd zo is kun je volgens mij beter bij volledig salderen blijven)
Als je echt 6000 kWh huisstroom in je EV pompt, dan is een dynamisch tarief als snel goedkoper.
[ Voor 12% gewijzigd door vliegnerd op 04-05-2023 19:49 ]
4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.
Ik zal het wat beter toelichten;vliegnerd schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 19:41:
[...]
2499 euro aan gas komt niet overeen met 5000 kWh voor een warmtepomp, denk ik? Of is die 2499 niet je jaarverbruik?
Wat is je jaarverbruik aan gas? Dan kun je het verbruikt van een WP beter schatten. Die 5000 kWh is wellicht het thermisch vermogen, niet het elektrisch vermogen. Het lijkt erop dat je het verbruik van je WP flink aan overschatten bent.
En wat is het tarief per kWh dat BE aanbiedt? Een maandbedrag zegt niet veel als je het bijbehorende maandverbruik niet weet. Een tarief per kWh/m3 geeft meer inzicht.
(EDIT: En 6000 kWh zijn dat twee, drie of vier EVs? Dat is gemiddeld elke dag bijna 2 uur laden op 11 kW ofzo? En het is 200.000 km zelf als je 30 kWh per 100 km gebruikt. Een beetje EV rijdt 400.000 km op 6000 kWh)
(Het lijkt erop dat je je verbruik overschat. Als dat idd zo is kun je volgens mij beter bij volledig salderen blijven)
Als je echt 6000 kWh huisstroom in je EV pompt, dan is een dynamisch tarief als snel goedkoper.
- Die 2499 euro aan gas is indd het jaar bedrag. We verbruiken ongeveer 1800m3 per jaar. Het nieuwe tarief = € 1,36256 / m³. Hier komen nog €5.99 aan levering kosten per maand bij.
- Elektra kost bij het nieuwe jaar contract €0.39634 per kWh en €5,99 levering kosten per maand. Ons jaar verbruik zonder EV is 4400kWh per jaar.
- We laden 1 EV voor ongeveer 120kWh per week x 52 weken, kom ik op 6240kWh per jaar
Terug levering aan stroom zal ongeveer 7000kWh per jaar zijn.
[ Voor 19% gewijzigd door Audione0 op 04-05-2023 20:32 ]
Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt
            Zijn er hier mensen met een EV Company laadpaal en dynamische prijzen?
Mijn huidige Greenchoice contract is sinds 1-5 verlopen, oftewel variabel. "Geweldige" aanbieding gehad, dus lekker rond snuffelen (2700kWh verbruik / 2000kWh terugleveren). Nu heb ik sinds kort ook een auto en heb nu netjes mijn kWh prijs (van € 0,51) gemeld. Maar ben benieuwd hoe EV Company er mee omgaat..
                    Mijn huidige Greenchoice contract is sinds 1-5 verlopen, oftewel variabel. "Geweldige" aanbieding gehad, dus lekker rond snuffelen (2700kWh verbruik / 2000kWh terugleveren). Nu heb ik sinds kort ook een auto en heb nu netjes mijn kWh prijs (van € 0,51) gemeld. Maar ben benieuwd hoe EV Company er mee omgaat..
-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8
Toevallig vorige week deze vraag aan ze gesteld. Het komt erop neer dat je het gemiddelde CBS tarief moet aanhouden en voor elke wijziging een nieuw formulier en support request moet indienen..Ankh schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 20:21:
Ah! Deze bedoelen ze dan? (kan geen andere vinden)Slurpgeit schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 20:27:
[...]
Toevallig vorige week deze vraag aan ze gesteld. Het komt erop neer dat je het gemiddelde CBS tarief moet aanhouden en voor elke wijziging een nieuw formulier en support request moet indienen..
https://www.cbs.nl/nl-nl/...NED#VastLeveringstarief_7
-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8
            Morgen niets bijzonder in de tarieven. .
.
Die van mij gebruikt ruim 4500 kWh voor 20k km.... dat is dan 20-25 kWh per 100km....
Of je berekening klopt niet of ik rijd onzuinig .
.

400k km op 6000 kWh? Dat is 1,5 kWh per 100kmvliegnerd schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 19:41:
[...]
Die van mij gebruikt ruim 4500 kWh voor 20k km.... dat is dan 20-25 kWh per 100km....
Of je berekening klopt niet of ik rijd onzuinig
Ik rekende verkeerd om wat betreft de EV. excuus.Audione0 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 20:13:
[...]
Ik zal het wat beter toelichten;
- Die 2499 euro aan gas is indd het jaar bedrag. We verbruiken ongeveer 1800m3 per jaar. Het nieuwe tarief = € 1,36256 / m³. Hier komen nog €5.99 aan levering kosten per maand bij.
- Elektra kost bij het nieuwe jaar contract €0.39634 per kWh en €5,99 levering kosten per maand. Ons jaar verbruik zonder EV is 4400kWh per jaar.
- We laden 1 EV voor ongeveer 120kWh per week x 52 weken, kom ik op 6240kWh per jaar
Gezien je gasverbuik is 5000 kWh niet ondenkbaar (maar veel…).
Ben benieuwd of iemand een excel heeft om snel het break even tussen dynamisch en vast in dit geval te bepalen.
Als je kunt sturen (overdag laden?) is dynamisch interessant.
4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.
Dat is niet uit te rekenen. Nu is Dynamischh grofweg ca een kwart goedkoper dan vast in NL, excl panelen.vliegnerd schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 22:08:
[...]
Ik rekende verkeerd om wat betreft de EV. excuus.
Gezien je gasverbuik is 5000 kWh niet ondenkbaar (maar veel…).
Ben benieuwd of iemand een excel heeft om snel het break even tussen dynamisch en vast in dit geval te bepalen.
Als je kunt sturen (overdag laden?) is dynamisch interessant.
Dus de premie is ca 10 cent per kWh voor een voorspelbaar bedrag.
Je zal echt zelf moeten uitrekenen wat voor jou verstandiger is,bijvoorbeeld kan je thuis opladen bij zon of op een andere manier die stroom gebruiken? Het verschilt nogal per contract en per land (zo sterk zelf dat je bijna een NL en een BE topic zou willen hebben).
Maar als de geopolitieke situatie weer explodeert, en gas weer naar de EUR 150 gaat ipv de huidige 30, dan zal je smeken dat je een vast termijn contract had. Wat die kans is, hangt af van je merk kristallen bol
OK dus 1800 m3 gas ≈ 18000 kWh warmte, met efficiëntie van 4,5 zou dat ongeveer 4000 kWh aan verbruik betekenen.Audione0 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 20:13:
[...]
Ik zal het wat beter toelichten;
Dus totaalverbruik:
4400 + 4000 + 6000 = 14.400 kWh per jaar
Opwekking = 7000 kWh per jaar
Als je deze cijfers uitleest in de tabel in de Topic Start (eerste bericht op pagina 1 van dit topic) vind je een grove inschatting van wat gunstiger zou zijn.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8Sn74GT1MLXii5MQnW2JfB9K.jpg?f=user_large)
Vandaag 1e afrekening van Zonneplan gehad sinds de zonnepanelen liggen. Ik kom niet helemaal uit de factuur.
210 kWh verbruikt/gekocht tegen gem. €0,29 (totaal €60,90)
346 kWh teruggeleverd/overschot tegen gem. €0,24 (totaal €83,-).
Energiebelasting wordt toch mee gesaldeerd?
En wordt dat op jaarbasis verrekend of per maand (b.v. 346-120 = 136 kWh overschot tegen kaal tarief).
Je vaste maandheffingen worden volgens mij aan jou in rekening gebracht op basis van het door jou ingevoerde jaarverbruik (gedeeld door 12 maanden) en dit wordt aan het eind van het jaar verrekend met het werkelijke verbruik.SPetra schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:26:
[Afbeelding]
Vandaag 1e afrekening van Zonneplan gehad sinds de zonnepanelen liggen. Ik kom niet helemaal uit de factuur.
210 kWh verbruikt/gekocht tegen gem. €0,29 (totaal €60,90)
346 kWh teruggeleverd/overschot tegen gem. €0,24 (totaal €83,-).
Energiebelasting wordt toch mee gesaldeerd?
En wordt dat op jaarbasis verrekend of per maand (b.v. 346-120 = 136 kWh overschot tegen kaal tarief).
Daarom kloppen deze heffingen op je screenshot niet met je daadwerkelijke verbruik.
Keep rolling sixes!
Dat is geen slechte deal, kom je uit op 60 cent +-.Ankh schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 21:23:
[...]
Ah! Deze bedoelen ze dan? (kan geen andere vinden)
https://www.cbs.nl/nl-nl/...NED#VastLeveringstarief_7
Variabel leveringstarief (Euro/kWh)
Opslag duurzame energie (ODE) (Euro/kWh)
Energiebelasting (Euro/kWh)
Ik kijk momenteel naar de laagste prijs via gaslicht en kijk dit per 1 a 2 maanden aan.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Ik lease een EV en heb een EV company laadpaal. Heb een bedrag van 0.40 per KWH doorgegeven aan EVC en verreken het overschot/tekort met mijn werkgever. Op die manier hoef ik niet steeds een tarief wijziging door te geven.Ankh schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 20:21:
Ik pas zelf maandelijks mijn bedrag aan naar het gemiddelde tarief van de afgelopen maand.Ankh schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 20:21:
Dit is ook wat bv leasplanenergy als advies geeft, echter ik doe geen opslag van 10ct omdat ik toch altijd op de goedkoopste momenten mijn auto laad.
https://help.leaseplanene...et-een-dynamisch-contract.
            Hopelijk gaat het met het weer de betere kant op deze maand voor veel mensen aangezien de prijsplafond voor gas deze maand maar 35m3 is, maar daar hebben wij allen met onze dynamische energie contracten geen last van...

Goed nieuws (behalve als je meer stroom produceert dan verbruikt):
https://www.agro-energy.n...-nu-ruim-onder-40-ect-m3/
Gasprijs bij Zonneplan vandaag € 1,06 per m3, ik denk dat we weer een prijs onder de 1 euro gaan zien. En als de LNG aanvoer zo doorgaat, dan zijn de gasopslagen al ruim voor de herfst weer gevuld. De termijncontracten voor komende winter lijken erg overprijsd. Ook voor stroom dalen de prijzen.
            https://www.agro-energy.n...-nu-ruim-onder-40-ect-m3/
Gasprijs bij Zonneplan vandaag € 1,06 per m3, ik denk dat we weer een prijs onder de 1 euro gaan zien. En als de LNG aanvoer zo doorgaat, dan zijn de gasopslagen al ruim voor de herfst weer gevuld. De termijncontracten voor komende winter lijken erg overprijsd. Ook voor stroom dalen de prijzen.
            Stroomprijs 2020 iets van 5 a 6 ct incl btw inkoop,  gaan we dit ooit nog terug zien, kan ik mijn geld voor zonnepanelen in mijn zak houden

enkele weken terug was de stroomprijs iets van 6 cent negatief inclusief belasting. Dus ja, dit gaan we steeds vaker terug zien.Deldenaar schreef op zondag 7 mei 2023 @ 12:23:
Stroomprijs 2020 iets van 5 a 6 ct incl btw inkoop, gaan we dit ooit nog terug zien,
Gaat jouw opmerking wel over dynamische tarieven?
Dat heeft er verder niet veel mee te maken. PV is en blijft nog een zeer interessante investering.kan ik mijn geld voor zonnepanelen in mijn zak houden
[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 07-05-2023 12:43 ]
Gas was toen best wel goedkoop; zonnepanelen leveren overigens altijd wel wat op, behalve op die gekke diep negatieve uren (gewoon uitzetten via automation?), 15 cent per kWh energiebelasting salderen scheelt een hoop op je rekening.Deldenaar schreef op zondag 7 mei 2023 @ 12:23:
Stroomprijs 2020 iets van 5 a 6 ct incl btw inkoop, gaan we dit ooit nog terug zien, kan ik mijn geld voor zonnepanelen in mijn zak houden
We zitten nu op 11 cent, plus 17 belasting en overhead voor 28 totaal; ook al daalt de kale prijs naar 5 cent, dan is dat alsnog 22 cent totaal, een relatief klein verschil.
[ Voor 0% gewijzigd door w00key op 07-05-2023 13:03 . Reden: rekenfout ]
Dat was de prijs zonder belasting, het merendeel van wat je nu betaalt is belasting dus is voor een groot deel aan de overheidDeldenaar schreef op zondag 7 mei 2023 @ 12:23:
Stroomprijs 2020 iets van 5 a 6 ct incl btw inkoop, gaan we dit ooit nog terug zien, kan ik mijn geld voor zonnepanelen in mijn zak houden
Je kunt zeggen wat je wil, maar in 2020 was de stroom gemiddeld over de hele dag goedkoper dan nu.de Peer schreef op zondag 7 mei 2023 @ 12:40:
[...]
enkele weken terug was de stroomprijs iets van 6 cent negatief inclusief belasting. Dus ja, dit gaan we steeds vaker terug zien.
Wat de toekomst brengt moeten we nog zien.
Kale stroomprijs was in 2020 gemiddeld over het hele jaar 3,2 cent, in 2023 11,4 cent. Gelukkig betekent dat niet dat de consumentenprijs dan 3x zo hoog is, maar 19,0 om 29,0 cent is toch ook wel een verschil.
Signatures zijn voor boomers.
klopt, daarom was me ook niet duidelijk wat de vraag te maken heeft met dynamische tarieven.Maasluip schreef op zondag 7 mei 2023 @ 14:36:
[...]
Je kunt zeggen wat je wil, maar in 2020 was de stroom gemiddeld over de hele dag goedkoper dan nu.
Ik ben benieuwd naar de marktwaarde van zonnestroom t.o.v. het jaarlijks en maandelijks gemiddelde. Is er iemand die dit al eens heeft gepost? Of kan iemand misschien de uurwaarden van opwek uit zijn PV systeem trekken in een CSV file zetten? Of zijn er openbare bronnen?Maasluip schreef op zondag 7 mei 2023 @ 14:36:
[...]
Kale stroomprijs was in 2020 gemiddeld over het hele jaar 3,2 cent, in 2023 11,4 cent.
Inclusief vaste en variabele contracten, of bedoel je de gemiddelde dynamische prijs?Maasluip schreef op zondag 7 mei 2023 @ 14:36:
[...]
Kale stroomprijs was in 2020 gemiddeld over het hele jaar 3,2 cent, in 2023 11,4 cent. Gelukkig betekent dat niet dat de consumentenprijs dan 3x zo hoog is, maar 19,0 om 29,0 cent is toch ook wel een verschil.
Nu was 2020 natuurlijk een uitzonderlijk jaar qua energieprijzen. De prijs voor een vat olie was zelfs eventjes negatief.Maasluip schreef op zondag 7 mei 2023 @ 14:36:
[...]
Je kunt zeggen wat je wil, maar in 2020 was de stroom gemiddeld over de hele dag goedkoper dan nu.
Maar langjarig zat een MWh tussen €40 en €50 en is dat volgens mij vrij stabiel geweest binnen die range. In elk geval zat de consumentenprijs jarenlang binnen een vrij kleine spreiding.
Dus als het om back to normal gaat is dat denk ik de referentie. Niet 2020.
[ Voor 4% gewijzigd door bilgy_no1 op 08-05-2023 00:44 ]
Uurlijkse SPOT prijs.icall5s schreef op zondag 7 mei 2023 @ 22:01:
[...]
Inclusief vaste en variabele contracten, of bedoel je de gemiddelde dynamische prijs?
Signatures zijn voor boomers.
            Volgens de ACM energie monitor groeit het aantal dynamische contracten flink door. Onder "contracten huidige klanten" voor huishoudelijk:
1 maart 2023: 150810 elektrisch, 129764 gas
1 april 2023: 189428 elektrisch (+26%), 167404 gas (+29%)
Aandeel dynamisch gaat dan van ~2% naar ~2,5% van alle contracten. Dat vind ik best een verschil voor één maand.
Aandeel dynamisch gaat dan van ~2% naar ~2,5% van alle contracten. Dat vind ik best een verschil voor één maand.
            25% korting is best veel, 30 vs 40 cent, dat is toch €290 goedkoper als je prijsplsfond verbruik hebt.
Gas weet ik niet zo even uit mijn hoofd, ik verwarm alleen elektrisch en dan heb je te maken met prijzen boven prijsplafond.
Ik vind het bijzonder dat de andere 97.5% blijft zitten voor zoveel geld.
            Gas weet ik niet zo even uit mijn hoofd, ik verwarm alleen elektrisch en dan heb je te maken met prijzen boven prijsplafond.
Ik vind het bijzonder dat de andere 97.5% blijft zitten voor zoveel geld.
Vorige maand kreeg ik 2 ct minder voor de teruggeleverde stoom. Ik had hier een overzicht gepost.Bastardi schreef op zondag 7 mei 2023 @ 18:41:
[...]
Ik ben benieuwd naar de marktwaarde van zonnestroom t.o.v. het jaarlijks en maandelijks gemiddelde. Is er iemand die dit al eens heeft gepost? Of kan iemand misschien de uurwaarden van opwek uit zijn PV systeem trekken in een CSV file zetten? Of zijn er openbare bronnen?
Voor deze maand is de afname prijs 0.277 ct en de terugleverprijs 0.272.
Nauwelijks verschil. Maar ben benieuwd of dit in de zomer maanden nog steeds zo is.
De panelen ligger er pas net op dus kan nog niet over een langere periode kijken.
We een kanttekening. Ik kan mn eigen energie helemaal opmaken en stuur de boiler op de laagste prijs. Dus als ik panelen bij zou liggen dan gaat de prijs bij terugleveren wel wat naar beneden verwacht ik.
[ Voor 4% gewijzigd door Willempie27 op 08-05-2023 10:22 ]
Dat gaat zeker hard. Als je zelf geen opwek hebt is dynamisch eigenlijk altijd beter. Deze doelgroep betaalde het salderen van de zonnepanelen voor anderen. Als die groep kleiner wordt zullen traditionele leveranciers nog meer hun prijs moeten gaan verhogen. Vooral omdat het aantal zonnepanelen ook nog eens flink stijgt bij huizenbezitters en zal dit het proces alleen maar versnellen.user109731 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 09:58:
Volgens de ACM energie monitor groeit het aantal dynamische contracten flink door. Onder "contracten huidige klanten" voor huishoudelijk:
Niet vergeten de 56k van 768k (waar groei 40% was tot 7.3%) klein zakelijke die ook een klein verbruikers aansluiting hebben die ook salderen.user109731 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 09:58:
Ik moet nog zien dat er duidelijkheid komt over salderen en waar de minister de meerderheid vindt om het door de 1e kamer te krijgen, met fractie BBB na 6 juni in de 1e kamer.
PvdA & Groenlinks zullen niet warmlopen van 100mln voor de stimulering PV huursector, om nog snel in te stemmen, alleen al 1 mln woning solciale huur hebben nog geen PV.
Aandeel PV met salderen groeit wel razend snel, met ca 500k aansluiting PV/j op 7,44mln huishoudelijke aansluitingen en 768k klein zakelijke, kan het eind van dit jaar het al 1:2 zijn.
Kans dat regulieren voor vast of variabel weer richting 5-6ct (kaal, excl belastingen) gaan is bijzonder klein en voorlopig zullen we nog wel nodige negatieveday ahead negatieve uurtjes hebben, groei PV is harder dan toename verbruik.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
            Even een kort en niet zo belangrijk vraagje maar het zit mij dwars dat ik het niet snap:
In de Tibber App is het verschil tussen inclusief belastingen en exclusief nu : 26.0ct - 7,1ct = 18,9 cent.
In de factuur die ik vandaag kreeg wordt gerekend met een opslag van 12,60 excl dus 15,246 inclusief.
In de 'zonder' view zit ook de 1,8 cent marge toeslag niet, maar dat is (conform topic start) inclusief BTW dan 2,178 cent.
Dat zit een beetje licht tussen, namelijk 1,827 cent die de app te hoog lijkt te voorspellen. Rekent de app de toeslag twee maal? Of wat mis ik?
edit: de factuur benoemd specifiek "Je factuur toont altijd het persoonlijke gewogen gemiddelde uurtarief voor stroom in de desbetreffende maand, incl. 1,8 cent (€0,018) per kWh voor Garanties van Oorsprong en onbalanskosten." (dit is nog excl BTW)
edit2: dus op basis van de factuur betaal ik minder dan ik op basis van de app zou verwachten.
                    In de Tibber App is het verschil tussen inclusief belastingen en exclusief nu : 26.0ct - 7,1ct = 18,9 cent.
In de factuur die ik vandaag kreeg wordt gerekend met een opslag van 12,60 excl dus 15,246 inclusief.
In de 'zonder' view zit ook de 1,8 cent marge toeslag niet, maar dat is (conform topic start) inclusief BTW dan 2,178 cent.
Dat zit een beetje licht tussen, namelijk 1,827 cent die de app te hoog lijkt te voorspellen. Rekent de app de toeslag twee maal? Of wat mis ik?
edit: de factuur benoemd specifiek "Je factuur toont altijd het persoonlijke gewogen gemiddelde uurtarief voor stroom in de desbetreffende maand, incl. 1,8 cent (€0,018) per kWh voor Garanties van Oorsprong en onbalanskosten." (dit is nog excl BTW)
edit2: dus op basis van de factuur betaal ik minder dan ik op basis van de app zou verwachten.
[ Voor 23% gewijzigd door franssie op 08-05-2023 14:58 ]
Dat komt omdat je van 26 incl belasting, 7.1 excl belasting aftrekt.franssie schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:52:
Even een kort en niet zo belangrijk vraagje maar het zit mij dwars dat ik het niet snap:
Willempie27 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:58:
[...]
Dat komt omdat je van 26 incl belasting, 7.1 excl belasting aftrekt.
 ,
 ,  Tsjee wat een beginnersfout

Maar voor de duidelijkheid om het uit te rekenen voor Tibber.
ex prijs x 21% + 0.14399 (Belasting+Opslag) x 21%
0.071 x .21 + 0.14399 x 0.21
0.08591 + 0.1742279 = 0,2601379
Het eerste getal is dan variabel het 2de getal is voor nu vast tenzij de BTW of belasting gaat veranderen.
            ex prijs x 21% + 0.14399 (Belasting+Opslag) x 21%
0.071 x .21 + 0.14399 x 0.21
0.08591 + 0.1742279 = 0,2601379
Het eerste getal is dan variabel het 2de getal is voor nu vast tenzij de BTW of belasting gaat veranderen.
            Ik las een paar dagen terug dat er al facturen voor april waren binnengekomen bij Zonneplan klanten.
Nou heb ik net een PV installatie, dus ben ik een beetje nieuwsgierig wat de resultaten zijn, maar ik heb nog geen factuur.
Zijn er meer mensen die later hun factuur krijgen? Ik heb het idee dat ze daar met de hand excelletjes aan het vullen zijn...
            Nou heb ik net een PV installatie, dus ben ik een beetje nieuwsgierig wat de resultaten zijn, maar ik heb nog geen factuur.
Zijn er meer mensen die later hun factuur krijgen? Ik heb het idee dat ze daar met de hand excelletjes aan het vullen zijn...
Yep, ik wacht ook nog steeds.Gilles de Geus schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 07:58:
Deze maand extra spannend omdat ik mijn eerste volledige maand eigen kassabon heb gemaakt.
            Afgelopen week nog maar een keer contact gezocht met ANWB Energie met betrekking tot 2 'problemen':
Watbetreft punt 2 is de 'belofte' om de prijzen voor de komende dag rond 15.00u de dag ervoor beschikbaar te hebben. In relaliteit is dit vaak pas 08.00-09.00u de dag zelf. Dit maakt dat er dus ook uren zijn waarin je wel al verbruikt en geen idee hebt wat het tarief hiervoor gaat zijn. Ook voor dit punt wisten ze geen verwachting uit te spreken.
            - De verwarrende manier waarop de uuprijzen getoond worden (zonder energiebelasting of inkoopkosten
- Moment waarop de prijzen voor gas beschikbaar komen
Watbetreft punt 2 is de 'belofte' om de prijzen voor de komende dag rond 15.00u de dag ervoor beschikbaar te hebben. In relaliteit is dit vaak pas 08.00-09.00u de dag zelf. Dit maakt dat er dus ook uren zijn waarin je wel al verbruikt en geen idee hebt wat het tarief hiervoor gaat zijn. Ook voor dit punt wisten ze geen verwachting uit te spreken.
Ik wacht ook nog op de factuur, had hem al op 2 mei verwacht...Gilles de Geus schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 07:58:
Ik las een paar dagen terug dat er al facturen voor april waren binnengekomen bij Zonneplan klanten.
Zonneplan is altijd laat met facturen, ik heb op 28 april de factuur van Maart pas gehad..PSP123 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 08:40:
[...]
Ik wacht ook nog op de factuur, had hem al op 2 mei verwacht...
            Ach laat ik dan een een duit in het zakje doen. 03 mei eindafrekening April. van Zonneplan. Factuur afgeschreven 08 Mei. Verbruik alleen stroom en lever niet terug. wellicht dat het daar in ligt...

Ik denk niet dat het daar aan ligt. Misschien is er een hickup in de P4 data, ik zat eerder bij die ... van EasyEnergy, en daar ging er af en toe een week overheen voordat de meterstanden in het overzicht stonden.RCBL schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 10:11:
Ach laat ik dan een een duit in het zakje doen. 03 mei eindafrekening April. van Zonneplan. Factuur afgeschreven 08 Mei. Verbruik alleen stroom en lever niet terug. wellicht dat het daar in ligt...
                        Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels

Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels
:strip_icc():strip_exif()/u/60902/crop625bd67396add_cropped.jpg?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/753503/crop5f9754ad07f0e_cropped.jpeg?f=community) 
            :strip_exif()/u/46738/modemsig.gif?f=community) 
            /u/300076/crop59b52708c822b_cropped.png?f=community) 
            /u/473286/crop64b52a7b9cefc_cropped.png?f=community) 
            /u/357133/crop5e4ea330bd81d_cropped.png?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/141475/767.jpg?f=community) 
            /u/487451/glider.png?f=community) 
            :strip_exif()/u/3157/sail4L_S70.gif?f=community) 
            /u/189310/crop571f5b38cbd6b_cropped.png?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/297932/Untitled.jpg?f=community) 
            :strip_exif()/u/90636/nintendo.gif?f=community) 
            :strip_exif()/u/447317/crop5e9f33b668c3d_cropped.gif?f=community) 
            :strip_exif()/u/347735/crop58f65ba8bbb3d_cropped.gif?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/88308/tieinterceptor2%252070.jpg?f=community) 
            /u/1775792/crop65dcbbcc0b7ff_cropped.png?f=community) 
            /u/53007/DustPuppy.png?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/1302448/crop5dec0099c8e98_cropped.jpeg?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/365667/crop60422d7052751_cropped.jpg?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/367839/Avatar.jpg?f=community)