Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disbehave
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Xilion schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 08:32:
Afgelopen week nog maar een keer contact gezocht met ANWB Energie met betrekking tot 2 'problemen':
  1. De verwarrende manier waarop de uuprijzen getoond worden (zonder energiebelasting of inkoopkosten
  2. Moment waarop de prijzen voor gas beschikbaar komen
Watbetreft punt 1 heb ik januari dit jaar al een keer contact gehad, waarbij ik toen te horen kreeg dat de verwachting was om dit binnen 1-1.5 maand beschikbaar te hebben binnen de app, waarbij niet alleen de uurprijzen getoond worden maar ook de inkoopkosten + energiebelasting. Dit is helaas nog (steeds) niet beschikbaar en hier wisten ze geen verwachting voor uit te spreken.

Watbetreft punt 2 is de 'belofte' om de prijzen voor de komende dag rond 15.00u de dag ervoor beschikbaar te hebben. In relaliteit is dit vaak pas 08.00-09.00u de dag zelf. Dit maakt dat er dus ook uren zijn waarin je wel al verbruikt en geen idee hebt wat het tarief hiervoor gaat zijn. Ook voor dit punt wisten ze geen verwachting uit te spreken.
Ik heb hier ook een melding bij ANWB van gemaakt, het is voor mij onduidelijk wat de bijkomende kosten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-09 12:34
Daarom is het beter om een bijv home assistant te gebruiken voor de prijzen. Dan ben je niet afhankelijk van de leverancier. Als extra optie kan je natuurlijk met een P1 meter snel de rekening controleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
Maak een polletje aan als je wil weten of je factuur geland is, dat is niet zo interessant voor dit topic.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilion
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:32
Willempie27 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 11:20:
Daarom is het beter om een bijv home assistant te gebruiken voor de prijzen. Dan ben je niet afhankelijk van de leverancier. Als extra optie kan je natuurlijk met een P1 meter snel de rekening controleren.
Dat doe ik persoonlijk ook (via de EnergyZero integratie), maar ook daar krijg ik voor vandaag bijvoorbeeld nog steeds geen dagprijs voor gas te zien.

Gisteren is om 08.39u de prijs voor diezelfde dag beschikbaar gekomen (ipv rond 15.00u de dag ervoor) die dan gelden van 08-05 06.00u t/m 09-05 06.00u. Die van vandaag zijn er tot op dit moment nog niet.

Gebruik je zelf een andere integratie die deze prijzen wel op tijd geeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Xilion schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 11:48:
[...]

Dat doe ik persoonlijk ook (via de EnergyZero integratie), maar ook daar krijg ik voor vandaag bijvoorbeeld nog steeds geen dagprijs voor gas te zien.

Gisteren is om 08.39u de prijs voor diezelfde dag beschikbaar gekomen (ipv rond 15.00u de dag ervoor) die dan gelden van 08-05 06.00u t/m 09-05 06.00u. Die van vandaag zijn er tot op dit moment nog niet.

Gebruik je zelf een andere integratie die deze prijzen wel op tijd geeft?
Ja voor stroom nordpool. Maar je kan ook bijv enever gebruiken. Die heeft ook gas.
Een EnergyZero intregratie is ook afhankelijk van de leverancier.
Ik heb zelf geen gas maar die prijs zou ik minder belangrijk vinden omdat dit niet per uur is dus er weinig te sturen valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnat
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-09 21:44
Mijn tibber factuur voor verbruik deze maand. Met thuisbatterij. Toch blijft het een beste berg belasting (als je het zo bekijkt) en dat terwijl ik het net juist ontlast met mijn setup. Natuurlijk word dit gesaldeerd tegen mijn opbrengst/verkoop van die zelfde ingekochte energie en moet je niet op deze manier naar je afrekening kijken. Toch vond in het wel grappig om even te delen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nhyJG8XyZxDraTnypuS2-iNqZYw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JgEIuterO1x08NbwtacPLyws.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-09 19:37
Magnat schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:45:
Mijn tibber factuur voor verbruik deze maand. Met thuisbatterij. Toch blijft het een beste berg belasting (als je het zo bekijkt) en dat terwijl ik het net juist ontlast met mijn setup. Natuurlijk word dit gesaldeerd tegen mijn opbrengst/verkoop van die zelfde ingekochte energie en moet je niet op deze manier naar je afrekening kijken. Toch vond in het wel grappig om even te delen.

[Afbeelding]
Dat is een nette gemiddelde tarief. Gebruik je de accu alleen om het verbruik te shiften? Of ook om terug te leveren?

Ik kom op 7,89ct/kWh verbruik en 14,15ct/kWh leveren. Ja, ik gebruik mijn accu om te ontladen tijdens piek tariefen. Dit levert mij bijna 100 euro op uit de april factuur (maar daar zit ook gewoon teruglevering vanuit de zonnepanelen bij overigens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnat
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-09 21:44
thehog schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 14:04:
[...]

Dat is een nette gemiddelde tarief. Gebruik je de accu alleen om het verbruik te shiften? Of ook om terug te leveren?

Ik kom op 7,89ct/kWh verbruik en 14,15ct/kWh leveren. Ja, ik gebruik mijn accu om te ontladen tijdens piek tariefen. Dit levert mij bijna 100 euro op uit de april factuur (maar daar zit ook gewoon teruglevering vanuit de zonnepanelen bij overigens).
Ik gebruik de accu voor inkoop/verkoop en eigen verbruik op de dure momenten.
Ik kwam op 13ct/kWh (daar komt dus nog 12.60ct belasting bij) uit voor het terugleveren.
Mijn PV installatie levert soms zoveel op dat ik dit niet in de accu kwijt kan en dus moet terugleveren tegen een vaak laag tarief. Ik heb nog geen warmtepompen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-09 19:37
Magnat schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 14:18:
[...]

Ik gebruik de accu voor inkoop/verkoop en eigen verbruik op de dure momenten.
Ik kwam op 13ct/kWh (daar komt dus nog 12.60ct belasting bij) uit voor het terugleveren.
Mijn PV installatie levert soms zoveel op dat ik dit niet in de accu kwijt kan en dus moet terugleveren tegen een vaak laag tarief. Ik heb nog geen warmtepompen helaas.
Ok dus je verschuift je eigen verbruik ook. Dat verklaard je relatief lagere gemiddelde inkooptarief.
Ik gebruik momenteel de accu alleen voor inkoop/verkoop op de tarieven, zonder naar eigen verbruik te kijken want in de theorie levert dat het meeste op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:20
PSP123 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 08:40:
[...]

Ik wacht ook nog op de factuur, had hem al op 2 mei verwacht...
Als ze alle facturen op 2 mei sturen, dan is de klantenservice overbelast op 3 mei lijkt mij.

Ik denk dat het slim is als je zoiets bewust een beetje spreid.

Eneco en het waterbedrijf hebben/hadden ook verschillende afreken momenten bij mij, maar wel jaarlijks terugkomend op zelfde moment.
ICT technisch zou je ze ongetwijfeld allemaal 2 januari kunnen versturen.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmHaKa
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 19-09 19:43

EmHaKa

harêuh

Gilles de Geus schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 07:58:
Zijn er meer mensen die later hun factuur krijgen?
Mijn Zonneplan factuur is binnen, dus meteen vergeleken...
Elektra april
Stroom gekocht 188 kWh 25,34 (mijn kassabon geeft power 187.9 kWh / EUR 25.33 d:)b )
Overschot zonnestroom -326 kWh -29,66 (mijn kassabon geeft return 325.6 kWh / EUR 31.62)
Gas april
Gas gekocht 62 m³ 34,71 (mijn kassabon geeft gas 61.5 m3 / EUR 34.71 d:)b )

Dus dat klopt heel aardig, behalve de teruglevering.
Daar ga ik nog even aan sleutelen, want in mijn naïviteit ging ik ervan uit dat ik de toeslag ook terug kreeg.
Salderen is salderen dacht ik.
Maar dat klopt dus niet, nog mazzel dat ie zo extreem laag is bij Zonneplan, ben benieuwd hoe de andere leveranciers dat doen. Je betaald dus toeslag bij afname en ook toeslag bij leveren.

[ Voor 9% gewijzigd door EmHaKa op 09-05-2023 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
EmHaKa schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 17:17:
[...]

Elektra april
Stroom gekocht 188 kWh 25,34 (mijn kassabon geeft power 187.9 kWh / EUR 25.33 d:)b )
Overschot zonnestroom -326 kWh -29,66 (mijn kassabon geeft return 325.6 kWh / EUR 31.62)
Gas april

Daar ga ik nog even aan sleutelen, want in mijn naïviteit ging ik ervan uit dat ik de toeslag ook terug kreeg.
Maar dat klopt dus niet, nog mazzel dat ie zo extreem laag is bij Zonneplan, ben benieuwd hoe de andere leveranciers dat doen. Je betaald dus toeslag bij afname en ook toeslag bij leveren.
Bij Tibber niet voor zover ik weet. Volgens mij mag dat ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
[...]

Elektra april
Gas april

Als zonneplan de toeslag niet terug betaald. Dan salderen ze dus niet correct.

Al had je deze maand wel een overschot. Tenopzichtige van de afname. Zou je straks de exacte bereking kunnen delen.
Want je uitleg tarieven lijken dus wel correct te zijn.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmHaKa

EmHaKa

harêuh

Smuggler schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 17:53:
[...]
Zou je straks de exacte bereking kunnen delen.
Straks als in jan 2024 na de eindafrekening
of nu de kloppende berekeningen van de spotswitch.net server na de correctie?
De kassabon https://kampmation.eu/Spotswitch-DynPrice-2023-04.pdf is nu aangepast en juist.

[ Voor 5% gewijzigd door EmHaKa op 09-05-2023 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syrus89
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13-08-2024
Ik wil even een hypothese testen met betrekking tot een SAP.

Ik verbruik netto ongeveer 3000kwh (12000/9000). Ik heb nu een contract bij budgetenergie. Ik wek nu flink energie op en stap over naar dynamisch zodra de saldering op 0 staat.

Stel dat ik nu een SAP neem waarbij ik nu alles wat ik opwek niet verbruik maar juist het goedkope dynamische tarief afneem, en als de stroom straks in de winter duurder ga salderen bij budget energie ben ik dan niet altijd goedkoper uit... of denk ik nu te simpel. In feite is budgetenergie dan mijn lange termijn batterij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smuggler
  • Nu online

Smuggler

Topicstarter
Syrus89 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 20:20:
Ik wil even een hypothese testen met betrekking tot een SAP.

Ik verbruik netto ongeveer 3000kwh (12000/9000). Ik heb nu een contract bij budgetenergie. Ik wek nu flink energie op en stap over naar dynamisch zodra de saldering op 0 staat.

Stel dat ik nu een SAP neem waarbij ik nu alles wat ik opwek niet verbruik maar juist het goedkope dynamische tarief afneem, en als de stroom straks in de winter duurder ga salderen bij budget energie ben ik dan niet altijd goedkoper uit... of denk ik nu te simpel. In feite is budgetenergie dan mijn lange termijn batterij.
Eigenlijk zeg je dat je budget energie in de winter gebruikt om je zonnestroom van de zomer goedkoop op te nemen.
en in de zomer gebruik je de dynamische tarieven. terwijl je tegelijk spaart voor de winter via het dynamische contract.

Ligt eraan hoeveel je opwekt en hoeveel je verbruikt. (geen zin om dit nu voor jouw getallen te berekenen).

We winst is maximaal dus 3000Kwh kaal tarief, waar het verschil in moet gaan zitten tussen dynamisch en vast.

stel dat dit 10 cent verschil is, dan praat je over 300 euro voordeel met SAP. op de tarieven.
Tegelijk betaal je wel 120 euro meer vastrecht, dus 180 euro verschil nog maar.
Maar dat moet alles wel precies uitkomen. lijkt mij een hoop werk voor een paar centen.
Denk dat er wel situaties zijn waarbij dit kan gaan werken.

Maar met een paar uurtjes werken verdien ik meer, en minder bezwaarlijk.

[ Voor 21% gewijzigd door Smuggler op 09-05-2023 20:48 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmHaKa

EmHaKa

harêuh

Willempie27 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 17:49:
Bij Tibber niet voor zover ik weet.
Blijkbaar controleert niemand zijn rekening.
Terwijl dat heel eenvoudig is als je de P1 poort hebt aangesloten op Domoticz of Home Assistant.
De uitleg hoe dat moet met broncode staat in de handleiding.
Dat lijkt me sterk; bij Frank Energie schrapen ze er zelfs een extra centje bij
voor teruglevering https://www.frankenergie.nl/Inkoopvergoeding

[ Voor 32% gewijzigd door EmHaKa op 09-05-2023 21:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willempie27
EmHaKa schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 21:00:

[...]

Dat lijkt me sterk; bij Frank Energie schrapen ze er zelfs een extra centje bij
voor teruglevering https://www.frankenergie.nl/Inkoopvergoeding
Dat ze het doen betekend niet dat het ook juist is. Maarja Frank Energie daar doen ze meer dingen die je in twijfel kan trekken.

Bij Tibber krijg je dus 100% gesaldeerd.

Als je teruglevert bij Tibber krijg je hier een dynamisch uurtarief voor. Op het moment dat je teruglevert geven we je exact dezelfde prijs die op dat moment ook geldt als je stroom afneemt, inclusief energiebelasting, GvO, onbalanskosten en btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
-

[ Voor 100% gewijzigd door Willempie27 op 09-05-2023 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• athvdk
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18-04 01:13
[...]

Elektra april
Gas april
Is het met dergelijke kWh's dan niet verstandiger om te switchen naar een leverancier die de kWh's over een langere periode tegen elkaar wegstreept?
Nu wordt er 326 kWh verkocht voor € 29,66 en staat je overschotteller weer op 0. Maar die 326 kWh zou je toch liever in de minder zonnige maanden weer willen gebruiken i.p.v. dan tegen het geldende tarief weer te moeten inkopen. En ik ben bang dat je dan veel meer kwijt bent voor 326 kWh dan die € 29,66 die het nu opgeleverd heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EmHaKa

EmHaKa

harêuh

athvdk schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 23:24:
Is het met dergelijke kWh's dan niet verstandiger om te switchen naar een leverancier die de kWh's over een langere periode tegen elkaar wegstreept?
Op zich heb je gelijk, maar...
Ik kom net van zo'n conventionele energieleverancier, en daar zou ik 3,35 euro per kuub gas
moeten gaan betalen en ondanks de 83 ct/kWh slechts 11 ct/kWh krijgen voor het stroom overschot.
Nu betaal ik voor 800 kuub/jaar, 920 ipv 2680 euro. Dat was de belangrijkste motivatie.
En de stroom kost nu gemiddeld 30 ct/kWh en ik krijg 28 ct/kWh terug.
Vergeet niet dat de prijzen die hierboven genoemd worden exclusief energie-belasting zijn.
Dat zou (zonder teruglevering) 188x0,153= 29 euro zijn, dat halveert het lever/retour verschil.
Daarbij komt dat die conventionele energieleverancier ieder kwartaal zijn prijzen aanpast.
Drie keer raden wat de prijzen in de zomer en in de winter zullen doen?
Dat komt dus beide uit op hetzelfde denk ik: ik betaal voor stroom op jaar basis 3x niks.
En met dynamische tarieven worden de speculanten grotendeels buitenspel gezet, dat vind ik ook fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:50

de Peer

under peer review

EmHaKa schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 08:44:
[...]

Op zich heb je gelijk, maar...
Ik kom net van zo'n conventionele energieleverancier, en daar zou ik 3,35 euro per kuub gas
moeten gaan betalen en ondanks de 83 ct/kWh slechts 11 ct/kWh krijgen voor het stroom overschot.
Nu betaal ik voor 800 kuub/jaar, 920 ipv 2680 euro. Dat was de belangrijkste motivatie.
En de stroom kost nu gemiddeld 30 ct/kWh en ik krijg 28 ct/kWh terug.
Vergeet niet dat de prijzen die hierboven genoemd worden exclusief energie-belasting zijn.
Dat zou (zonder teruglevering) 188x0,153= 29 euro zijn, dat halveert het lever/retour verschil.
Daarbij komt dat die conventionele energieleverancier ieder kwartaal zijn prijzen aanpast.
Drie keer raden wat de prijzen in de zomer en in de winter zullen doen?
Dat komt dus beide uit op hetzelfde denk ik: ik betaal voor stroom op jaar basis 3x niks.
En met dynamische tarieven worden de speculanten grotendeels buitenspel gezet, dat vind ik ook fijn.
wat heeft gas hier mee te maken?

je kunt je elektra en gas gewoon bij verschillende aanbieders onder brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19-09 13:29
[...]
Salderen gaat ook bij Zonneplan gewoon op jaarbasis. Elke maand betaal je bij Zonneplan belastingen op basis van geschatte verbruik / 12, dan na 12 maanden krijg je een jaarafrekening waar echt wordt gekeken hoeveel je verbruikt hebt en hoeveel teruggeleverd.

Verbruik - teruglevering = X kWh, daar betaal je dan belasting over. Dat moet redelijk kloppen met die schatting, dus een klein verschil. Als je teruglevering groter is dan je verbruik dan betaal je dus effectief geen energiebelasting (maar voor dat overschot krijg je de belasting dus ook niet 'terug').

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smuggler
  • Nu online

Smuggler

Topicstarter
jojost1 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:22:
[...]

Salderen gaat ook bij Zonneplan gewoon op jaarbasis. Elke maand betaal je bij Zonneplan belastingen op basis van geschatte verbruik / 12, dan na 12 maanden krijg je een jaarafrekening waar echt wordt gekeken hoeveel je verbruikt hebt en hoeveel teruggeleverd.

Verbruik - teruglevering = X kWh, daar betaal je dan belasting over. Dat moet redelijk kloppen met die schatting, dus een klein verschil. Als je teruglevering groter is dan je verbruik dan betaal je dus effectief geen energiebelasting (maar voor dat overschot krijg je de belasting dus ook niet 'terug').
Salderen is niet enkel de belastingen, maar alles.
En daar lijkt het dus mis te gaan.

Nu wordt er naar enige waarschijnlijkheid een opslag geheven op afnemen, En op terugleveren.

Stel we hebben maar met 1 prijs te maken: 10 cent. en 1 cent opslag.
Je neemt eerst af: 100kWh * 10 cent + 100kWh * 15 cent + 100kWh * 1 cent. = 26 euro.

Daarna lever je terug: - 100kWh * 10 cent - 100kWh * 15 cent + 100kWh * 1 cent. = -24 euro.
Het gaat mis bij die ene cent.

De eindrekening is dan 2 euro ipv 0 euro.
moeilijk zelf na te rekenen met weinig inzet. vooral omdat leveranciers het graag allemaal verstoppen.
Juist omdat het niet mag.

Easyenergy doet dit ook verkeerd (al is het daar wel zichtbaar op de factuur).
En er zullen er vast meer zijn die een loopje nemen met de wet momenteel.

Graag zie ik dan ook meer mensen in dit topic die alles kunnen terugrekenen om deze fouten te constateren. Zodat anderen daarmee geholpen zijn.

Zeker als je ook nog gebruik maakt van accu's dan tellen die centen heel hard op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EmHaKa

EmHaKa

harêuh

de Peer schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:20:
je kunt je elektra en gas gewoon bij verschillende aanbieders onder brengen.
Ik weet het, maar daar heb ik geen zin in, ik ga ook niet naar 4 verschillende supermarkten.
Tibber doet niet voor niks geen gas. Zonneplan zal niet blij worden van alleen gas klanten.
Smuggler schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:31:
[...]
Stel we hebben maar met 1 prijs te maken: 10 cent. en 1 cent opslag.
Je neemt eerst af: 100kWh * 10 cent + 100kWh * 15 cent + 100kWh * 1 cent. = 26 euro.
Daarna lever je terug: - 100kWh * 10 cent - 100kWh * 15 cent + 100kWh * 1 cent. = -24 euro.
Erger nog, stel je zit bij Frank Energie:
Je neemt eerst af: 100kWh * 10 cent + 100kWh * 15 cent + 100kWh * 2,54 cent. = 27,54 euro.
Daarna lever je terug: - 100kWh * 10 cent - 100kWh * 15 cent + 100kWh * 3,51 cent. = -21,49 euro.
Dat is ruim 6 euro verlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
Smuggler schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:31:
[...]
Salderen is niet enkel de belastingen, maar alles.
En daar lijkt het dus mis te gaan.
Ah zo, ja bij dynamisch worden enkel de belastingen gesaldeerd - dat is ergens het hele idee natuurlijk..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smuggler
  • Nu online

Smuggler

Topicstarter
jojost1 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:03:
[...]

Ah zo, ja bij dynamisch worden enkel de belastingen gesaldeerd - dat is ergens het hele idee natuurlijk..
Nee het idee is dat alles wordt gesaldeerd.
Als het tarief het hele jaar 10 cent is (als dat zou kunnen). en je hebt op het eind precies 0 verbruikt.
Dan is je rekening ook 0 (naast je vastrecht dan).

Net zoals bij vaste energie contracten exact hetzelfde geldt.

Het enige andere is, dat we elk uur een andere basisprijs hebben. en die kan dus niet worden gesaldeert.

[ Voor 9% gewijzigd door Smuggler op 10-05-2023 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
jojost1 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:03:
[...]

Bij Tibber wordt wel alles gesaldeerd.
Daar is het leveringstarief (kaal dynamisch tarief + energiebelasting + opslag)*(1+btw) gelijk aan het terugleveringstarief (wel alleen voor de kWh die je verbruik niet overschrijden).
Dus misschien is Tibber toch wel de goedkoopste dynamische leveracier als je ook teruglevert.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmHaKa

EmHaKa

harêuh

KC27 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 14:43:
Dat dacht ik tot nu toe ook bij Zonneplan (alhoewel dat met 0,3 ct/kWh verwaarloosbaar is).
Heeft iemand dat wel eens gecontroleerd zoals ik dat beschreven heb?
Vertrouwen is goed, controleren is beter.
Als dat echt zo is, dan zou Enever.nl daar ook aandacht aan moeten besteden, want dat is belangrijk voor het vergelijk.

[ Voor 21% gewijzigd door EmHaKa op 10-05-2023 15:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smuggler
  • Nu online

Smuggler

Topicstarter
Ik heb zojuist Tibber zitten na rekenen.

Mijn kale verbruik (zonder opslag / incl energie belastingen).

April 32,62 euro. (kan er door afronding max 30 cent naast zitten).

Rekening was: 33.39 euro.

De toeslag moet er nog bij:
Ik nam af: 568.26kWh.
Ik leverde terug: 448.82kWh.

verschil is dan 119,44kWh (x 0,02 euro)-> 2,38 euro.
32,62 euro + 2.38 = 35 euro.

Dan zou tibber goedkoper zijn dan dat ze aangeven.
Ik ben er nog niet helemaal uit wat er aan de hand is.
Het lijkt aardig te kloppen, maar wel net buiten mijn afronding marges. (wel in mijn voordeel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
KC27 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 14:43:
[...]

Daar is het leveringstarief (kaal dynamisch tarief + energiebelasting + opslag)*(1+btw) gelijk aan het terugleveringstarief (wel alleen voor de kWh die je verbruik niet overschrijden).
Dus misschien is Tibber toch wel de goedkoopste dynamische leveracier als je ook teruglevert.
Ik denk dat we elkaar verkeerd begrijpen :)

Zonneplan en Tibber salderen op exact dezelfde manier:

Tibber:
"Als je teruglevert bij Tibber krijg je hier een dynamisch uurtarief voor. Op het moment dat je teruglevert geven we je exact dezelfde prijs die op dat moment ook geldt als je stroom afneemt, inclusief energiebelasting, GvO, onbalanskosten en btw."
&
"Stel: Aan het eind van het jaar heb je 3000 kWh opgewekt en 2500 kWh verbruikt. In dit geval kan je 2500 kWh salderen. Van deze 2500 kWh krijg je dus zowel de stroomprijs als belastingen uitgekeerd. Voor de overproductie van 500 kWh ontvang je wél de stroomprijs, maar niet de belastingen. Wél hebben we de belastingen al maandelijks aan je uitbetaald. Daarom ontvang je nog een factuur van ons voor de teveel uitgekeerde belastingen over de 500 kWh."

Zonneplan:
"Voor de stroom die je terug levert krijg je de kale energieprijs die op dat moment van kracht is."
&
"De belastingen worden op jaarbasis verrekend op basis van jouw verwachte verbruik en terug levering. Dit deel wordt opgedeeld in twaalf delen en evenredig verdeeld over de twaalf maanden. Wanneer dit aan het eind van het jaar precies gelijk is aan elkaar betaal je geen overheidsheffingen. Dat noemen we salderen. Lever je echter meer terug dan je verbruikt? Dan ontvang je over dat overschot geen belastingen terug."

Maar dit wil dus zeggen: je kan niet 1-op-1 verbruik wegstrepen met opwek. Je uurtarief bij verbruik is namelijk altijd anders en die bij opwek ook. Dikwijls is de kale stroomprijs lager wanneer de zon schijnt, dus zal je iets ongunstiger salderen dan bij een traditioneel contract.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smuggler
  • Nu online

Smuggler

Topicstarter
@jojost1 ,
Ze zijn erg duidelijk over de belastingen, maar ze zijn niet duidelijk over de opslag die ze per kwh rekenen. en laat nu net daar het probleem zitten.

Deze opslag zijn ze verplicht te salderen wat ze blijkbaar volgens de eerste berekening hier, dus niet aan het doen zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door Smuggler op 10-05-2023 15:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jojost1
Smuggler schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 15:17:
@jojost1 ,
Ze zijn erg duidelijk over de belastingen, maar ze zijn niet duidelijk over de opslag die ze per kwh rekenen. en laat nu net daar het probleem zitten.
Ah, dat was de vraag :9 Niets wat je ze niet kan vragen!

Zonneplan op Twitter: "Hi, ook de handling fee inderdaad!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Nu online

Smuggler

Topicstarter
jojost1 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 15:29:
[...]

Ah, dat was de vraag :9 Niets wat je ze niet kan vragen!

Zonneplan op Twitter: "Hi, ook de handling fee inderdaad!"
super!.

Nu dus de vraag waarom die berekening van eerder in dit topic niet lijkt te kloppen :).
dus @EmHaKa , ben je er al achter wat er niet klopt?

[ Voor 6% gewijzigd door Smuggler op 10-05-2023 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmHaKa

EmHaKa

harêuh

Smuggler schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 15:40:
ben je er al achter wat er niet klopt?
Alles klopt op de cent nauwkeurig, als ik de toeslag van de prijs aftrek bij de retour stroom.
Dus is het mij 100% duidelijk: je betaald de toeslag bij het afnemen en ook bij het terugleveren.
Hier zijn de details: https://kampmation.eu/Spotswitch-DynPrice-2023-04.pdf
geen speld tussen te krijgen.
Op zich vind ik het qua kosten ook logisch (en eerlijk), zeker in het licht van hoeveel Frank Energie ervoor rekent.

[ Voor 11% gewijzigd door EmHaKa op 10-05-2023 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:21

franssie

Save the albatross

EmHaKa schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 15:59:
[...]

Alles klopt op de cent nauwkeurig, als ik de toeslag van de prijs aftrek bij de retour stroom.
Dus is het mij 100% duidelijk: je betaald de toeslag bij het afnemen en ook bij het terugleveren.
Hier zijn de details: https://kampmation.eu/Spotswitch-DynPrice-2023-04.pdf
geen speld tussen te krijgen.
Op zich vind ik het qua kosten ook logisch (en eerlijk), zeker in het licht van hoeveel Frank Energie ervoor rekent.
Dus als ik samenvat met (fictieve stroomprijs kaal van 10 cent):
Afname van het net kost 10,0ct + 1,8ct = 11,8 cent
Teruglevering aan het net levert op 10 ct -/- 1,8 ct = 8,2 cent

Dan is het mij ook duidelijk ;)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EmHaKa

EmHaKa

harêuh

franssie schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 16:21:
Dus als ik samenvat met (fictieve stroomprijs kaal van 10 cent):
Afname van het net kost 10,0ct + 1,8ct = 11,8 cent
Teruglevering aan het net levert op 10 ct -/- 1,8 ct = 8,2 cent
Ja, als de toeslag van de fictieve leverancier 1,8 cent zou zijn >:)
Bij Zonneplan is ie maar 0,3 ct
Zie hier alle provider toeslagen op een rij https://enever.nl/energieleveranciers/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Nu online

Smuggler

Topicstarter
EmHaKa schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 16:27:
[...]

Ja, als de toeslag van de fictieve leverancier 1,8 cent zou zijn >:)
Bij Zonneplan is ie maar 0,3 ct
Zie hier alle provider toeslagen op een rij https://enever.nl/energieleveranciers/
Kan je niet gaan klagen bij Zonneplan, ze beweren duidelijk iets anders op Twitter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EmHaKa

EmHaKa

harêuh

Smuggler schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 17:29:
Kan je niet gaan klagen bij Zonneplan, ze beweren duidelijk iets anders op Twitter.
Waarom zou ik klagen over iets wat ik logisch en eerlijk vind?
Ik heb het sterke vermoeden dat de andere leveranciers het ook allemaal doen, Frank geeft het zelfs eerlijk toe
dat ze 11x zo veel vragen als Zonneplan.
Laat eerst maar eens meerdere gebruikers hun P1 poort loggen en in het juiste csv formaat bij mijn website om laten zetten in Excel, ODS of PDF. Dan kunnen we ook zien of Tibber het echt niet net zo doet.

Ik doe ook geen twitter, ik ben nog van IRC en ICQ 8)

[ Voor 3% gewijzigd door EmHaKa op 10-05-2023 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reklameon
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07:49
Klopt het dat ANWB energie de enige leverancier is die mee doet met de postcoderoosregeling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:43
Reklameon schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 18:24:
Klopt het dat ANWB energie de enige leverancier is die mee doet met de postcoderoosregeling?
Als ik in dit topic zoek op 'postcoderoos' of 'postcoderoosregeling', dan kom ik wel wat oudere berichten tegen met andere leveranciers die er ook aan meedoen. Waarschijnlijk klopt dat in mei 2023 nog steeds wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afwezig
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-09 23:25
Over drie weken is het zo ver, dan loopt m’n voordelige (meerjarige) contract bij Vattenfall af. Ik dacht eerst dat het een no-brainer zo zijn om over te stappen naar een day-ahead aanbieder omdat ik vanwege mijn elektrische auto flink energie verbruik en dat doorgaans redelijk kan “plannen”. Maar toen dacht ik later ineens; in de maanden juni, juli en augustus ben ik netto leverancier ivm de zonnepanelen. Bij Vattenfall krijg ik daar een gunstig tarief voor, terwijl ik bij day-ahead er serieus rekening mee moet houden dat ik voor een groot deel van de opgewekte energie zal moeten betalen. Gas verbruik ik nauwelijks in de zomer (doorgaans 20m3 ivm douche), dus ik heb nu het idee om pas ná de zomer over te stappen. Is er een reden om toch nu over te stappen of is dit gewoon een goed idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:18
Zowel Tibber als Zonneplan in ieder geval niet. Ergens in dit topic werd eens gezegd dat tibber het op de road map had staan, maar toen ik ernaar vroeg was het onduidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Mogelijk een side-vraagje: waarom duurt het bij Greenchoice soms dagen voordat het verbruik van de voorgaande dag eindelijk zichtbaar is? Ik kan nu pas t/m vrijdag het verbruik en opwekking zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Nu online

Smuggler

Topicstarter
Afwezig schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 19:15:
Over drie weken is het zo ver, dan loopt m’n voordelige (meerjarige) contract bij Vattenfall af. Ik dacht eerst dat het een no-brainer zo zijn om over te stappen naar een day-ahead aanbieder omdat ik vanwege mijn elektrische auto flink energie verbruik en dat doorgaans redelijk kan “plannen”. Maar toen dacht ik later ineens; in de maanden juni, juli en augustus ben ik netto leverancier ivm de zonnepanelen. Bij Vattenfall krijg ik daar een gunstig tarief voor, terwijl ik bij day-ahead er serieus rekening mee moet houden dat ik voor een groot deel van de opgewekte energie zal moeten betalen. Gas verbruik ik nauwelijks in de zomer (doorgaans 20m3 ivm douche), dus ik heb nu het idee om pas ná de zomer over te stappen. Is er een reden om toch nu over te stappen of is dit gewoon een goed idee?
Dat salderen houdt pas op, in de maand dat je al je te veel opgeleverde energie hebt opgemaakt.

Anders mis je 15 cent per kwh ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert Brink
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 16-09 18:57
Blijkbaar gaat het erom dat er bij opwek handling/opslag/toeslag kosten berekend worden, of in ieder geval niet gesaldeerd (kunnen) worden?

Dus over een afgenomen kWh betaal je die wel maar voor terugleveren/salderen krijg je die niet. Is iets voor te zeggen.

Bij Tibber gaat het om 1,8 cent ex. BTW (vergelijkbaar met andere leveranciers) en bij Zonneplan om 0,3 cent incl. BTW (erg weinig).

Dat is bij Tibber dus 7,26 keer zoveel, maar ja het gaat om centen. Bovendien zijn de leveringskosten van Tibber lager (€ 3,99 t.o.v. € 6,25 per maand bij Zonneplan).

[ Voor 24% gewijzigd door Robert Brink op 10-05-2023 20:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EmHaKa

EmHaKa

harêuh

Het is off-topic, maar misschien komt het dat de regeling al 2 jaar geleden is omgezet https://www.consumentenbo...panelen-verandert-in-2021 en nu niets meer met
energie-leveranciers van doen heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-09 19:39
EmHaKa schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 20:47:
[...]

Het is off-topic, maar misschien komt het dat de regeling al 2 jaar geleden is omgezet https://www.consumentenbo...panelen-verandert-in-2021 en nu niets meer met
energie-leveranciers van doen heeft?
Maar als je al deelnemer bent van zo’n regeling is het wel valide…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
EmHaKa schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 17:46:
[...]

Waarom zou ik klagen over iets wat ik logisch en eerlijk vind?
Ik heb het sterke vermoeden dat de andere leveranciers het ook allemaal doen, Frank geeft het zelfs eerlijk toe
dat ze 11x zo veel vragen als Zonneplan.
Laat eerst maar eens meerdere gebruikers hun P1 poort loggen en in het juiste csv formaat bij mijn website om laten zetten in Excel, ODS of PDF. Dan kunnen we ook zien of Tibber het echt niet net zo doet.

Ik doe ook geen twitter, ik ben nog van IRC en ICQ 8)
Ik reken maandelijks (eigenlijk dagelijks) de factuur van Tibber na in een spreadsheet met uur verbruiken en uur producties. Die klopt alleen exact tot op de cent als ik de opslag van Tibber meeneem bij het verbruiktarief en bij het productietarief. Hoe en waar wil je mijn gegevens over april 2023 hebben?

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPDeckers
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-09 14:04
Nee, want EnergyZero doet er iig ook aan mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmHaKa

EmHaKa

harêuh

KC27 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 23:54:
Hoe en waar wil je mijn gegevens over april 2023 hebben?
Het formaat en de werking staat in de handleiding https://spotswitch.net/SpotSwitch.pdf bij appendix 1
Simpelweg 1 regel per uur (als de grote wijzer boven staat) met de meterstanden (niet de delta's).
Je kunt um daarna zelf uploaden of mailen, want zo te horen gaat het mis bij Tibber ;) en zal ik de
berekening moeten aanpassen. Voor Zonneplan is ie wel 100% correct.

[ Voor 22% gewijzigd door EmHaKa op 11-05-2023 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mxmemx
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-09 14:41
Voorheen was er een site die de dag vandaag en morgen liet zien in een tabel voor zowel gas als elektra. Misschien ben ik blind, maar ik kan de link niet meer vinden?

Ik heb momenteel dynamisch by mijn domein, echter wil ik toch eens kijken wat een jaar vast doet bij tov deze prijs. Ik vermoed dat ik alsnog beter dynamisch kan zitten, maar de vraag spookt nu al een aantal dagen door mn hoofd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mitssz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19-09 16:21
mxmemx schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 10:41:
Voorheen was er een site die de dag vandaag en morgen liet zien in een tabel voor zowel gas als elektra. Misschien ben ik blind, maar ik kan de link niet meer vinden?

Ik heb momenteel dynamisch by mijn domein, echter wil ik toch eens kijken wat een jaar vast doet bij tov deze prijs. Ik vermoed dat ik alsnog beter dynamisch kan zitten, maar de vraag spookt nu al een aantal dagen door mn hoofd.
Zie onderstaande link, ze hebben ook gas daar.
https://enever.nl/grafieken-stroomprijs-vandaag-morgen/

Yamaha R6 RJ15 2008 | Yamaha XJ6 Diversion 2011 | Honda MSX125 Grom 2018 | Kia Ceed SW PHEV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mxmemx
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-09 14:41
die zocht ik, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Ik dacht eerst aan een foute configuratie in mijn Home Assistant, maar het lijkt echt zo te zijn dat de gasprijs van 5 mei tot en met vanmorgen exact hetzelfde is (€0,35 ex btw inkoop) geweest. Heel opvallend!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik kwam net deze site tegen met een energie weerbericht: https://energie.theoxygent.nl/
Deze website voorspelt op basis van de weersverwachting wat de dynamische stroomprijs gaat zijn voor de komende dagen. Het algoritme maakt gebruik van lineaire regressie (supervised machine learning) op historische data, en gebruikt uurpatronen, bewolking en wind voor de voorspelling.
Interessante ontwikkeling! Als het een beetje in de buurt komt bij de daadwerkelijke prijzen kun je zo wat verder vooruit plannen met je energieverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoflexNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:48

NeoflexNL

Forever young

Zijn er ook aanbieders waarbij ik alleen gas dynamisch kan afnemen?

Ik heb er een paar gebeld maar ik hoor veelal of alleen elektra, of elektra + gas.

“Compound interest is the eighth wonder of the world. He who understands it, earns it … he who doesn’t … pays it.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
NeoflexNL schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 10:16:
Bij o.a. ANWB Energie kan dit. Er zijn meerdere mensen in dit topic die dit hebben gedaan.

Bij het aanmelden op de website moet je dan "ik heb geen stroom" kiezen volgens mij.

[ Voor 14% gewijzigd door user109731 op 12-05-2023 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TobiasdePagter
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08:01

Ik heb er een paar gebeld maar ik hoor veelal of alleen elektra, of elektra + gas.
Ik zit voor gas bij GroeneStroomLokaal en voor elektra bij Tibber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jusch
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-05 08:37

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

morgen weer -10 cent (kaal)

Link

Wat me opvalt is dat de grafiek bijna vlak is op de punt om 13.00 na.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 19:14

Misschien moet je even de topicstart lezen? Daar staat veel info over leveranciers.

Tibber verkoopt geen gas en Zonneplan wil alleen de combinatie gas+elektra verkopen.
De rest doet allemaal alleen gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoflexNL

NeoflexNL

Forever young

user109731 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 10:24:
[...]

Bij o.a. ANWB Energie kan dit. Er zijn meerdere mensen in dit topic die dit hebben gedaan.

Bij het aanmelden op de website moet je dan "ik heb geen stroom" kiezen volgens mij.
Ik ben inderdaad weer een stapje verder en zit ook even te kijken bij Groene Stroom lokaal voor alleen gas. Wat me bij alle aanbieders opvalt is dat het termijnbedrag nog relatief hoog is, gelet op de tarieven die ik bij Enever zie (bijna de helft hoger). Daar zal ongetwijfeld een stukje historische data in meespelen.

Nagenoeg alle aanbieders werken met vaste termijnbedragen, welke wel jaarlijks worden afgerekend (dan pak je waarschijnlijk je voordeel terug), maar het mooiste van dynamische tarieven vind ik juist dat ik elke maand een specifieke rekening krijg.

Voor zover ik kan zien biedt alleen Frank dat aan, maar gezien de vele kritische noten in dit topic ben ik daar toch huiverig voor.

Situatie: ik verwarm met een wp, dus heb alleen klein beetje gas nodig voor douchen en koken (grofweg). Mijn maandverbruik is dus min of meer elke maand ongeveer hetzelfde en dus geen rare uitschieters in de winter. Vandaar dat ik het liefst een wat lager dynamisch tarief heb.

Toelichting keuze voor alleen gas: Zoals gezegd verwarm ik met een wp. Heb flink wat wattpieks op het dak liggen, waarmee ik qua saldering nu hartstikke mooi uit komt. In de winter een hoog verbruik, in de zomer een hoge teruglevering. Daarmee dus liever geen dynamische elektra tarieven.

[ Voor 12% gewijzigd door NeoflexNL op 12-05-2023 13:28 ]

“Compound interest is the eighth wonder of the world. He who understands it, earns it … he who doesn’t … pays it.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarinoC
  • Registratie: April 2018
  • Nu online
NeoflexNL schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 13:24:
[...]

Ik ben inderdaad weer een stapje verder en zit ook even te kijken bij Groene Stroom lokaal voor alleen gas. Wat me bij alle aanbieders opvalt is dat het termijnbedrag nog relatief hoog is, gelet op de tarieven die ik bij Enever zie (bijna de helft hoger). Daar zal ongetwijfeld een stukje historische data in meespelen.

Nagenoeg alle aanbieders werken met vaste termijnbedragen, welke wel jaarlijks worden afgerekend (dan pak je waarschijnlijk je voordeel terug), maar het mooiste van dynamische tarieven vind ik juist dat ik elke maand een specifieke rekening krijg.

Voor zover ik kan zien biedt alleen Frank dat aan, maar gezien de vele kritische noten in dit topic ben ik daar toch huiverig voor.

Situatie: ik verwarm met een wp, dus heb alleen klein beetje gas nodig voor douchen en koken (grofweg). Mijn maandverbruik is dus min of meer elke maand ongeveer hetzelfde en dus geen rare uitschieters in de winter. Vandaar dat ik het liefst een wat lager dynamisch tarief heb.
Ik zit bij Groene stroom lokaal met alleen gas en kreeg het wel voor elkaar termijn naar beneden te zetten. Dit kan je doen door je verwachtte gasverbruik laag te zetten. Praktijk is dat ik nu redelijk in lijn loop met m’n verbruik(1e drie maanden nog niet), ik betaal liever nog wat bij ipv dat ik terug krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoflexNL

NeoflexNL

Forever young

MarinoC schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 13:30:
[...]

ik betaal liever nog wat bij ipv dat ik terug krijg.
Precies dat heb ik inderdaad ook. Praktische tip om geschat verbruik wat lager in te schieten! d:)b Zeker met de verwachting dat de daling van gasprijzen nog wat door gaat zetten..

Edit: Dat hoge voorschot ziet er als volgt uit: Een verwachtte afname van 475 kuub per jaar betekent een voorschot van € 73,- per maand. Dat is omgerekend € 1,84 per kuub. Dat is toch vrij hoog ingeschat/voorgesteld? Het is nota bene nog boven het prijsplafond, dus dat kan in principe toch al niet?

[ Voor 30% gewijzigd door NeoflexNL op 12-05-2023 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarinoC
  • Registratie: April 2018
  • Nu online
NeoflexNL schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 13:31:
[...]

Precies dat heb ik inderdaad ook. Praktische tip om geschat verbruik wat lager in te schieten! d:)b Zeker met de verwachting dat de daling van gasprijzen nog wat door gaat zetten..

Edit: Dat hoge voorschot ziet er als volgt uit: Een verwachtte afname van 475 kuub per jaar betekent een voorschot van € 73,- per maand. Dat is omgerekend € 1,84 per kuub. Dat is toch vrij hoog ingeschat/voorgesteld? Het is nota bene nog boven het prijsplafond, dus dat kan in principe toch al niet?
Eens. Ik ben half januari begonnen en daarom kom ik nu weg met termijnbedrag, zou ik nu starten dan is dat veel lastiger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:41
@NeoflexNL De netbeheerder wilt ook geld van je, de leverancier rekent abbo kosten.
De koers waar ze nu mee rekenen is 0.72 euro/m3 , die info vind je terug in de prijsopbouw.

Overigens valt een deel van de jaarnota waar je voorschot op gebaseerd wordt al in '24 (zonder prijsplafond dekking), maar daar houdt niet elke leverancier rekening mee.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoflexNL

NeoflexNL

Forever young

Raymond P schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 13:57:
@NeoflexNL De netbeheerder wilt ook geld van je, de leverancier rekent abbo kosten.
De koers waar ze nu mee rekenen is 0.72 euro/m3 , die info vind je terug in de prijsopbouw.
Zeker, dat begrijp ik inderdaad. Die 72 cent zag ik idd terug in de prijsopbouw, maar dat is toch relatief hoog ingezet? (wisselt natuurlijk (sterk), dat begrijp ik..)
Raymond P schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 13:57:
@NeoflexNL
Overigens valt een deel van de jaarnota waar je voorschot op gebaseerd wordt al in '24 (zonder prijsplafond dekking), maar daar houdt niet elke leverancier rekening mee.
Goed punt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:41
NeoflexNL schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 14:02:
[...]

Zeker, dat begrijp ik inderdaad. Die 72 cent zag ik idd terug in de prijsopbouw, maar dat is toch relatief hoog ingezet? (wisselt natuurlijk (sterk), dat begrijp ik..)
Die markt is enorm volatiel. Zou je nu vooruit kopen voor Q1 '24 dan kost dat 57ct.
Afhankelijk van een hele berg variabelen en speculatie kan het tegen die tijd ook gewoon bijna 2 euro zijn.

De prijs die day-ahead leveranciers gebruiken is een rekensom voor die (goed)gekeurd wordt door het ACM.
Van wat ik begrepen heb verschilt het enkel tussen leveranciers omdat het moment van rekenen niet synchroon loopt.

M.a.w. het is een realistische koffiedik-kijk methode, niet geheel uit de lucht gegrepen.

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smuggler
  • Nu online

Smuggler

Topicstarter
NeoflexNL schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 14:02:
[...]

[...]

Goed punt!
Niet naar kijken naar die verwachting.
Leveranciers zijn verplicht om naar het verleden te kijken voor de prijs. Een paar maanden geleden was de prijs nog hoog. Dus de voorspelling is ook nog hoog.
Straks als de prijs stijgt zien we een omgekeerd effect.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Interessant artikel en pleidooi voor dynamische energietarieven met behoud van saldering:
https://esb.nu/stimuleer-...xibele-vraag-huishoudens/
Deze keer uit onbevooroordeelde wetenschappelijke hoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-09 17:41
KC27 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 16:29:
Interessant artikel en pleidooi voor dynamische energietarieven met behoud van saldering:
https://esb.nu/stimuleer-...xibele-vraag-huishoudens/
Deze keer uit onbevooroordeelde wetenschappelijke hoek.
Deze thread maakt gehakt met dat artikel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-09 21:18
SidewalkSuper schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 16:49:
[...]

Deze thread maakt gehakt met dat artikel.
[Twitter]
(Hint: klik rechts onder op datum om de thread te openen)

Wat een raar artikel, behouden van salderen op traditionele contracten bevordert milieu, want aanbieders gaan over op dynamische?

De hele markt wordt er zwaar krom van al dat salderen, zonnestroom van minimale waarde ruilen voor winter/nacht stroom is onhoudbaar op lange termijn en de huidige overgangsregeling duurt nog tot en met 2030...

Maar heel strict genomen klopt het wel ja, als Eneco (of ieder ander groot leverancier) straks €1 vraagt voor de kWh die je verbruikt na salderen en dynamisch zit op 30 cent blijft niemand zitten. En Eneco moet wel, want je krijgt een extra zonnepanelen boom omdat iedereen op nul of negatief per jaar wilt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
w00key schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 20:19:
[...]

Wat een raar artikel, behouden van salderen op traditionele contracten bevordert milieu, want aanbieders gaan over op dynamische?
Houd de vraagstelling in de gaten, consument aan de frontlijn van de transitie en het is verschenen op een platform voor economen, geen Telegraaf of Volkskrant
De hele markt wordt er zwaar krom van al dat salderen, zonnestroom van minimale waarde ruilen voor winter/nacht stroom is onhoudbaar op lange termijn en de huidige overgangsregeling duurt nog tot en met 2030...
Het is pas de 3e maatregel.
We hebben nu al dynamisch tarieven en ervaring ermee, dan kun je een voorstelling maken wat het verschil is tussen wel en geheel niet salderen.

Zoals het nu is kan het ook niet blijven met salderen (wat maar 1/5 van electriciteit opwek/verbruik maximaal betreft overigens in NL) of businessmodel van de regeliere energieleverancier.

Off-grid in Nederland gaan klinkt misschien als een droom, maar het is ook maar net buiten bereik.

Stel accu prijs gaat naar 50 euro/kWh (verwachte prijs voor oa Na-ion (160-200Wh/kg en andere)
Wat belet je om eens per week met de auto met aanhangwagen erachter (misschien niet gangbaar voor stedelijk, maar landelijk wel) met de 4-5x zo goedkope accu als nu erop naar de laadpaal te gaan om het tekort aan PV-opwek aan te vullen inruil voor het niet hebben van een net-huisaansluiting.
(netwerkkosten rijzen ook de pan uit , maar voor als nog heb je energiebelasting vermindering)

Ik heb al een thuisaccu, als salderen er volledig afgaat, dan is het maximaal in zetten om eigen verbruik eerst af te dekken boven terugleveren, zonder salderen moet de dynamisch uurprijs eerst flink negatief zijn wil het interresant zijn met eigen opwek.
Of hoe vaak komt nu voor dat het kale levertarief hoger is dan het belastigdeel met dynamisch tarief, dat elk jaar verhoogt wordt ?
(Zonder salderen en 80% van levertarief >3kWh terugleveren om 1kWh te compenseren, als die PV-overschot in een seizoens warmtebuffer stopt, dan mag die best wat verlies hebben)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19-09 21:31
jusch schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 13:03:
morgen weer -10 cent (kaal)

Link

Wat me opvalt is dat de grafiek bijna vlak is op de punt om 13.00 na.
Wat betekent dit voor dat uur bij een dynamisch contracr als je teveel teruglevert op een heel jaar dan dat je afneemt?
Dat 1kWh zonne energie opgewekt tussen 13 - 14h je -0,10euro kost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
PSP123 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 09:12:
[...]

Wat betekent dit voor dat uur bij een dynamisch contracr als je teveel teruglevert op een heel jaar dan dat je afneemt?
Niet direct. Je kan natuurlijk ook zeggen dat je bij dit tarief de belasting saldeert en bij een hoger tarief (boven de 16ct) je er wel geld voor krijgt.

Maar kort samengevat. Het haalt wel de gemiddelde prijs van de teruglevering omlaag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jojost1
PSP123 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 09:12:
[...]
Correct. Omdat je de belasting maar terugkrijgt tot je verbruik, kost het je inderdaad geld.

Zelf heb ik dat ook: 2000kWh verbruik, 3000kWh opwek. Wanneer de kale prijs dus (flink) onder nul komt, heeft het altijd zin om m'n omvormer uit te zetten.

Als je meer verbruikt dan opwekt moet de kale prijs + belasting onder nul duiken voor je de omvormer beter uit kan zetten, dat gebeurd niet zo vaak (wel al een keer dit jaar).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
En zolang garantie van oorsprong er is zullen die negatieve prijzen regelmatig blijven voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmer058
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-07 20:00
Willempie27 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 16:19:
En zolang garantie van oorsprong er is zullen die negatieve prijzen regelmatig blijven voorkomen.
Dat begrijp ik niet, kun je dat toelichten?

Peugeot E-208 - 15 x 385 wp 5° zuid - Zonneplan Nexus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Jelmer058 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 17:37:
[...]

Dat begrijp ik niet, kun je dat toelichten?
Die windparken en zonneparken blijven draaien omdat ze voor hun "klant" groene energie moeten produceren. Als ze afschakelen kan ook Tibber bijvoorbeeld geen garantie voor oorsprong leveren of zal een andere bron moeten zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faceless
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-09 17:06
jojost1 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 16:16:
[...]

Wanneer de kale prijs dus (flink) onder nul komt, heeft het altijd zin om m'n omvormer uit te zetten.
Neem aan dat je geen panelen hebt genomen om het klimaat te helpen.

Want in dat geval heeft het altijd zin om de panelen te laten terugleveren, ook al kost je dat wat.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Willempie27
Faceless schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 17:56:
[...]

Neem aan dat je geen panelen hebt genomen om het klimaat te helpen.

Want in dat geval heeft het altijd zin om de panelen te laten terugleveren, ook al kost je dat wat.
Is dat wel zo? Een negatieve prijs is voor mij een teken dat niemand het wilt hebben. Door ze juist uit te schakelen help je het energienet te stabiliseren. Of nog beter. Juist door netto af te nemen help je nog meer. Tenminste die gedachte had ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08:47
Willempie27 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 17:59:
[...]

Is dat wel zo? Een negatieve prijs is voor mij een teken dat niemand het wilt hebben. Door ze juist uit te schakelen help je het energienet te stabiliseren. Of nog beter. Juist door netto af te nemen help je nog meer. Tenminste die gedachte had ik.
Yep, ik heb het opladen van mijn electrische auto bewust van vrijdag naar vandaag gezet toen ik de lage prijs op zaterdag zag. Tussen 12 en 4 ruim 40 kWh erin gezet. En gisteren juist dik teruggeleverd. Moet wel kunnen, maar vandaag dus geluk(t).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Willempie27 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 17:50:
[...]

Die windparken en zonneparken blijven draaien omdat ze voor hun "klant" groene energie moeten produceren. Als ze afschakelen kan ook Tibber bijvoorbeeld geen garantie voor oorsprong leveren of zal een andere bron moeten zoeken.
Dat klopt niet helemaal, marktprijs en garantie van oorsprong zijn verschillende zaken los van elkaar.
Je zou eerst moeten achterhalen met welke SDE+(+) het windpark is gebouwd waar de GVO van is, want lang niet alle krijgen een GVO voor opwek als deze x uren negatief is, als ook dat op verzoek uit de wind draaien een vergoeding tegen over kan staan.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-09 16:30

Swerfer

Hmm...

Magpie schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 18:27:
[...]

Yep, ik heb het opladen van mijn electrische auto bewust van vrijdag naar vandaag gezet toen ik de lage prijs op zaterdag zag. Tussen 12 en 4 ruim 40 kWh erin gezet. En gisteren juist dik teruggeleverd. Moet wel kunnen, maar vandaag dus geluk(t).
Lol, zelfde gedachte:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CBHtw0lHzeIHeZ-vA04ecWDYNGQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MGIhqJahD0841aUClzeeBqwz.jpg?f=fotoalbum_large

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
Domba schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 19:00:
[...]

Dat klopt niet helemaal, marktprijs en garantie van oorsprong zijn verschillende zaken los van elkaar.
Je zou eerst moeten achterhalen met welke SDE+(+) het windpark is gebouwd waar de GVO van is, want lang niet alle krijgen een GVO voor opwek als deze x uren negatief is, als ook dat op verzoek uit de wind draaien een vergoeding tegen over kan staan.
Op de site van ondernemend Nederland staat dat er geen SDE subsidie is voor een negatieve prijs (wellicht is dit anders bij oude parken waar andere afspraken zijn gemaakt). De prijs van GVO wordt er wel bij opgeteld dus kan ze prijs voor de leverancier toch positief zijn terwijl de marktprijs negatief is. Dat ligt eraan voor hoeveel geld de partij de GVO kan verkopen.
https://www.rvo.nl/subsid...eve-elektriciteitsprijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Willempie27 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 23:31:
[...]

Op de site van ondernemend Nederland staat dat er geen SDE subsidie is voor een negatieve prijs (wellicht is dit anders bij oude parken waar andere afspraken zijn gemaakt). De prijs van GVO wordt er wel bij opgeteld dus kan ze prijs voor de leverancier toch positief zijn terwijl de marktprijs negatief is. Dat ligt eraan voor hoeveel geld de partij de GVO kan verkopen.
https://www.rvo.nl/subsid...eve-elektriciteitsprijzen
SDE+ is voor >3x80A aansluitingen, maar er ziiten ook kleinere windmolens op kleinverbruikers aansluidingen die onder salderen vallen, samen met PV op klein verbruikers aansluiting met een vast of variabel tarief,, die hebben geen last van negatieve marktprijs.

Ik geloof dat voor eerst geen subsidie bij negatieve marktprijs was bij beschikkingen SDE+ in 2016 en dan ook alleen als meer dan 6 uur was voor wind 3MW of groter en andere 500kW, Het zelfde jaar of jaar erna was het, als meer dan 5% van de opwek was tijdens negatieve marktprijs per (kalender) jaar.
GVO's worden verstrekt door een dochterfirma van Tennet en daar zijn ook wel veel later dan 2016 regels aangescherpt..

Edit Wind op zee zoals zaterdag vanmiddag die hadden "bird curtailment" dan mogen ze nog maar 2 RPM draaien om de trekvogels de gelegenheid te geven om voorbij te trekken dat is EZK had niets met marktprijs te maken, maar viel alleen samen.

[ Voor 8% gewijzigd door Domba op 14-05-2023 00:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EmHaKa

EmHaKa

harêuh

KC27 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 23:54:
Ik reken maandelijks (eigenlijk dagelijks) de factuur van Tibber na in een spreadsheet met uur verbruiken en uur producties. Die klopt alleen exact tot op de cent als ik de opslag van Tibber meeneem bij het verbruikstarief en bij het productietarief. Hoe en waar wil je mijn gegevens over april 2023 hebben?
Ik kan het teruglever-tarief nu bevestigen met jouw data:
Tibber rekent een negatieve toeslag (is nu ook aangepast op spotswitch.net), in tegenstelling tot de rest, althans minimaal Zonneplan (bewezen door uitrekenen) en Frank Energie (geven het ruiterlijk toe).
Dus als zoveel mogelijk mensen een log-file bij houden, kunnen we ook de rest controleren.
(blader even 2 pagina's terug hoe dat moet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:34
Wat bedoel je met een negatieve toeslag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EmHaKa

EmHaKa

harêuh

feelthepower schreef op zondag 14 mei 2023 @ 13:38:
Wat bedoel je met een negatieve toeslag?
Dat je dus geld krijgt ipv dat het je kost.
Dus (even onafhankelijk van de uur-prijs) als je 100 kWh afneemt en 100 kWh levert, dan kost het:
Bij Tibber helemaal niks (EUR 2,178 bij de afname en -2,178 bij de levering)
Bij Zonneplan EUR 0,60 (EUR 0,30 bij afname en 0,30 bij de levering)
Bij Frank Energie EUR 6,05 (EUR 2,54 bij afname en 3,51 bij de levering)
Bij de rest: (nog) onbekend, ik vermoed dat Tibber de enige is die het zo genereus doet,
want de kosten (administratie en verliezen enz.) zijn er mijns inziens wel degelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 19:14
EmHaKa schreef op zondag 14 mei 2023 @ 14:02:
[...]

Dat je dus geld krijgt ipv dat het je kost.
Dus (even onafhankelijk van de uur-prijs) als je 100 kWh afneemt en 100 kWh levert, dan kost het:
Bij Tibber helemaal niks (EUR 2,178 bij de afname en -2,178 bij de levering)
Bij Zonneplan EUR 0,60 (EUR 0,30 bij afname en 0,30 bij de levering)
Bij Frank Energie EUR 6,05 (EUR 2,54 bij afname en 3,51 bij de levering)
Bij de rest: (nog) onbekend, ik vermoed dat Tibber de enige is die het zo genereus doet,
want de kosten (administratie en verliezen enz.) zijn er mijns inziens wel degelijk.
Wat Tibber doet is volgens de wet. De term "genereus" is dus niet van toepassing.
De leveranciers die dit anders doen zijn dus fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmHaKa

EmHaKa

harêuh

hremijn schreef op zondag 14 mei 2023 @ 16:00:
Wat Tibber doet is volgens de wet. De term "genereus" is dus niet van toepassing.
Dat weet ik niet zo net, ik ben een computer technisch ingenieur en geen meester in de rechten.
Maar ik zou het raar vinden als de overheid je als bedrijf kan dwingen om 100 kWh te leveren en weer terug te nemen en er helemaal niks voor te rekenen.
Dan zou je de kosten (want die zijn er wel degelijk) af moeten wentelen op andere klanten die geen PV hebben.
Het personeel en de servers moeten wel ergens van betaald worden.
Alles met energie-belasting en BTW doen ze wel en dat is ook waar de overheid zich mee hoort te bemoeien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willempie27
@EmHaKa Zo werkt het echter niet. Alle kosten moeten gesaldeerd worden. Als ze daar niet mee uit komen moeten ze de tarieven opschroeven. Ze hebben al voordeel door de energieprijs per uur te salderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peet-je
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18-09 17:06
EmHaKa schreef op zondag 14 mei 2023 @ 18:44:
[...]

Dat weet ik niet zo net, ik ben een computer technisch ingenieur en geen meester in de rechten.
Maar ik zou het raar vinden als de overheid je als bedrijf kan dwingen om 100 kWh te leveren en weer terug te nemen en er helemaal niks voor te rekenen.
Dan zou je de kosten (want die zijn er wel degelijk) af moeten wentelen op andere klanten die geen PV hebben.
Alles met energie-belasting en BTW doen ze wel en dat is ook waar de overheid zich mee hoort te bemoeien.
Dat is bij andere leveranciers met vaste/variabele tarieven niet anders, toch.
Is het te kort door de bocht als ik redeneer dat daar het maandelijkse vastrecht voor dient?
Daar zullen de kosten voor personeel, servers, winstopslag etc. uit dienen te worden gehaald.

In feite verschaffen Frank e.a. zich dus van een secundaire inkomstenbron indien dit niet gesaldeerd wordt.

Jm2c

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
Mn zwager krijgt een 80+ ampère aansluiting en hiermee kan hij dus niet meer salderen. Hij gaat nu voor dynamisch maar opvallend genoeg krijgt die kwartier prijzen. Maar dit zal toch niet het balans tarief zijn die bizar hoog kunnen? Iemand ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18-09 17:06
Willempie27 schreef op zondag 14 mei 2023 @ 19:51:
@EmHaKa Zo werkt het echter niet. Alle kosten moeten gesaldeerd worden. Als ze daar niet mee uit komen moeten ze de tarieven opschroeven. Ze hebben al voordeel door de energieprijs per uur te salderen.
Dat doen ze nu ook, middels de opslag die niet retour komt....
M.i. dient dit vanuit het vastrecht te gebeuren

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:20
Willempie27 schreef op zondag 14 mei 2023 @ 19:55:
Mn zwager krijgt een 80+ ampère aansluiting en hiermee kan hij dus niet meer salderen. Hij gaat nu voor dynamisch maar opvallend genoeg krijgt die kwartier prijzen. Maar dit zal toch niet het balans tarief zijn die bizar hoog kunnen? Iemand ervaring?
Nu weet ik niet hoe het zit. Maar een vriend van mij heeft op zijn bedrijf een 3x80 ampère aansluiting.
Tibber werd hij als klant afgewezen, Zonneplan was geen probleem.

Ik heb hem niet gehoord over kwartier prijzen (en volgens mij heeft hij dezelfde app als ik).

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler
  • Nu online

Smuggler

Topicstarter
EmHaKa schreef op zondag 14 mei 2023 @ 18:44:
[...]

Zoals al eerder gezegd salderen moet all inclusief gebeuren.
Mocht dat te veel kosten dan moeten ze het vast-recht omhoog gooien.
Daarnaast zijn er leveranciers die dus beweren deze kosten te salderen, maar stiekem iets anders doen. (Zonneplan momenteel).

EasyEnergy saldeert deze opslag trouwens per maand. (terwijl dit per jaar dient te gebeuren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09:04
Willempie27 schreef op zondag 14 mei 2023 @ 19:55:
Dit zal vermoedelijk inderdaad wel de onbalans markt zijn en dus niet de day-ahead markt waar het in dit topic over gaat. De onbalans markt kan je alleen met aansluitingen groter dan 3x80 gebruik van maken.
Maar daar kan zijn energieleverancier hem natuurlijk gewoon over informeren. Die zal je wel vertellen welke marktprijs je moet betalen. De leveranciers waar het in dit topic om gaat gebruiken de day-ahead markt, maar dat zijn (bij elektriciteit) prijzen die per uur variëren en niet per kwartier. Dat laatste is voor zover ik weet alleen mogelijk op de onbalans markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThAZiP
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-09 14:13
Na even zoeken in dit forum en het tlv draadje, zit ik toch met een vraag die wellicht eenvoudig beantwoord kan worden, maar ik kom er echt even niet uit (of ik heb een bord voor m'n kop :) )

Sinds vorig jaar nemen we energie af bij Frank Energie, in principe best tevreden over. Sinds oktober vorig jaar hebben we zonnepanelen laten plaatsen en daar heb ik nu in het kader van terugleveren een vraag over.

In de Frank app kun je netjes zien wat de inkoopprijs, inkoopprijs+ en all-in tarieven zijn voor vandaag en in de loop van de dag van morgen (het standaard day ahead verhaal). Wat ik niet kan zien is de actuele of day ahead terugleververgoeding. Dit stoort me omdat ik de afgelopen dagen -net als heel zonnepaneel-houdend-nederland- flink heb opgewekt maar mocht betalen om dit terug te leveren aan het net.

Hoe kan ik van tevoren zien (of op dezelfde dag) wat de all-in terugleververgoeding gaat worden zodat ik mijn elektrische auto kan laden of mijn jacuzzi kan laten verwarmen wanneer er een negatieve vergoeding is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:50

de Peer

under peer review

ThAZiP schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:07:
Na even zoeken in dit forum en het tlv draadje, zit ik toch met een vraag die wellicht eenvoudig beantwoord kan worden, maar ik kom er echt even niet uit (of ik heb een bord voor m'n kop :) )

Sinds vorig jaar nemen we energie af bij Frank Energie, in principe best tevreden over. Sinds oktober vorig jaar hebben we zonnepanelen laten plaatsen en daar heb ik nu in het kader van terugleveren een vraag over.

In de Frank app kun je netjes zien wat de kale, kale + btw en all-in tarieven zijn voor vandaag en in de loop van de dag van morgen (het standaard day ahead verhaal). Wat ik niet kan zien is de actuele of day ahead terugleververgoeding. Dit stoort me omdat ik de afgelopen dagen -net als heel zonnepaneel-houdend-nederland- flink heb opgewekt maar mocht betalen om dit terug te leveren aan het net.

Hoe kan ik van tevoren zien (of op dezelfde dag) wat de all-in terugleververgoeding gaat worden zodat ik mijn elektrische auto kan laden of mijn jacuzzi kan laten verwarmen wanneer er een negatieve vergoeding is?
is gelijk aan het kale levertarief.
Pagina: 1 ... 139 ... 298 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels