9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
ah oke, ik ging er vanuit dat Frank net als de rest was. In dat geval zit ik waarschijnlijk verkeerd.Smuggler schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:09:
[...]
is dat zo? aangezien Frank blijkbaar je blijkbaar laat betalen voor het terugleveren!?
In tegenstelling tot andere leveranciers.
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Oke, dat kan ik zien in die app. Gisteren bijvoorbeeld zie ik in de Frank app dat om 11.00 - 12.00u een kaal tarief gold van € 0.014. Als ik dan kijk naar mijn kosten gisteren in dat blok dan zie ik dat ik 0.0280 kwh gebruikt heb a € 0,00 en 2.200 kwh heb teruggeleverd waarvoor ik € 0.04 heb mogen betalen. Hoe reken ik naar het all-in tarief voor die teruglevering?
Als ik naar het totale weekend kijk word ik chagrijnig:
Zaterdag:
Verbruikt: 6.11 kwh > € 0.94
Teruggeleverd: 28.61 kwh > € 1.11!!
Zondag:
Verbruikt: 7.20 kwh > € 1.06
Teruggeleverd: 22.14kwh > € 0.23
Kortom, heb 50kwh teruggeleverd en daarvoor € 1.34 betaald...
[ Voor 21% gewijzigd door ThAZiP op 15-05-2023 10:17 ]
er bestaat geen 'all in' teruglevering. teruglevering is alleen het kale tarief normaal gesproken.ThAZiP schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:13:
[...]
Oke, dat kan ik zien in die app. Gisteren bijvoorbeeld zie ik in de Frank app dat om 11.00 - 12.00u een kaal tarief gold van € 0.014. Als ik dan kijk naar mijn kosten gisteren in dat blok dan zie ik dat ik 0.0280 kwh gebruikt heb a € 0,00 en 2.200 kwh heb teruggeleverd waarvoor ik € 0.04 heb mogen betalen. Hoe reken ik naar het all-in tarief voor die teruglevering?
Als ik naar het totale weekend kijk word ik chagrijnig:
Zaterdag:
Verbruikt: 6.11 kwh > € 0.94
Teruggeleverd: 28.61 kwh > € 1.11!!
Zondag:
Verbruikt: 7.20 kwh > € 1.06
Teruggeleverd: 22.14kwh > € 0.23
Kortom, heb 50kwh teruggeleverd en daarvoor € 1.34 betaald...
dus 2.2 kWh teruglevering voor 0,014 euro is dus 0.03 euro betalen. Maar mogelijk speelt hier nog iets met afronding omdat de bedragen zo laag zijn.
tsja niet leuk om te moeten betalen voor je opbrengst. Maar dat wist je van tevoren toch?
[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 15-05-2023 10:21 ]
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Het spijt me, maar dan nog snap ik het niet. Als je stelt dat de terugleververgoeding gelijk staat aan de kale inkoopprijs, en die was € 0.00 of € 0.04 cent, hoe kan ik dan moeten bijbetalen? Nog een voorbeeld:de Peer schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:20:
[...]
er bestaat geen 'all in' teruglevering. teruglevering is alleen het kale tarief normaal gesproken.
dus 2.2 kWh teruglevering voor 0,014 euro is dus 0.03 euro betalen. Maar mogelijk speelt hier nog iets met afronding omdat de bedragen zo laag zijn.
De kale inkoopprijs op zaterdag tussen 13.00 - 14.00u was -€ 0.100. Ik lever in dat slot 3.867 kwh terug en betaal € 0.60 voor deze teruglevering volgens de app...
Nou nee dus, maar dat was natuurlijk de vraag van mijn eerste post ook niet echttsja niet leuk om te moeten betalen voor je opbrengst. Maar dat wist je van tevoren toch?
[ Voor 16% gewijzigd door ThAZiP op 15-05-2023 10:28 ]
is inderdaad erg onduidelijk bij Frank lijkt het.ThAZiP schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:24:
[...]
Het spijt me, maar dan nog snap ik het niet. Als je stelt dat de terugleververgoeding gelijk staat aan de kale inkoopprijs, en die was € 0.00 of € 0.04 cent, hoe kan ik dan moeten bijbetalen? Nog een voorbeeld:
De kale inkoopprijs op zaterdag tussen 13.00 - 14.00u was -€ 0.100. Ik lever in dat slot 3.867 kwh terug en betaal € 0.60 voor deze teruglevering volgens de app...Ik snap het niet.
https://www.frankenergie....bij-dynamische-contracten
heeft het wellicht te maken met de hogere 'inkoop'vergoeding voor het terugleveren?
https://www.frankenergie.nl/Inkoopvergoeding
volgens mijn berekening zou je op 52 cent betalen uit moeten komen:
3.867*0.1+3.867*0.035 = 0.52 cent
misschien wat afrondingsverschillen? Of toch nog een opslag of btw die een rol speelt.
[ Voor 19% gewijzigd door de Peer op 15-05-2023 10:34 ]
Thanks, ik heb ze sowieso dezelfde vraag gesteld voor wat betreft de inzage in prijzen, dus als daar iets uitkomt laat ik het weten.de Peer schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:28:
[...]
is inderdaad erg onduidelijk bij Frank lijkt het.
heeft het wellicht te maken met de hogere 'inkoop'vergoeding voor het terugleveren?
Als ik het voorbeeld aanhoudt van zaterdag en dan € 0.60 deel door het teruggeleverde aantal kwh, kom ik uit op € 0.155. Als ik in de grafiek in de app kijk, staat er € 0.150 (scheelt een halve cent).
De kale inkoopprijs was -€ 0.100.
De kale inkoopprijs + inkoopvergoeding en BTW was -€ 0.096.
Omdat ze een hogere inkoopvergoeding rekenen voor teruglevering kan ik wellicht beter rekenen met de kale inkoopprijs + die € 0.0351 (incl. BTW). Als ik dan uitga van -€ 0.100 + € 0.0351 kom ik op -€0.1351. Is het verschil (€ 0.0199) dan BTW?
Dit is het probleem bij frank:de Peer schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:28:
[...]
is inderdaad erg onduidelijk bij Frank lijkt het.
Stroom: € 0,0254/kWh
Teruglevering: € 0,0351/kWh
Als de stroom 0 euro is.
dan betaal je alsnog 2,54 cent per kwh om af te nemen.
maar je betaald OOK 3,51 cent per kwh om terug te leveren.
Dat is bijna een tarief van 6 cent die je kwijt bent per kwh door het net als accu te gebruiken.
Totaal illegaal en hartstikke duur.
Als je dit bij Tibber doet. (rond de 2 cent opslag)
dan betaal je 2cent per kwh om af te nemen.
en krijg je (vanwege salderen), dus ook 2 cent per kwh om weer terug te leveren. eind rekening daarvan is dan 0 cent..
Hierbuiten betaal je natuurlijk ook nog 15,25 cent belasting. van de overheid.
Die krijg je bij frank ook terug over je verbruik, maar heb geen idee hoe die zichtbaar zijn op je overzicht.
Maar wellicht is het verhaal dan:
Zaterdag:
Verbruikt: 6.11 kwh > € 0.94 + 0,93 = 1.87
Teruggeleverd: 28.61 kwh > € 1.11!! - 4.36 = - 3,25
Zondag:
Verbruikt: 7.20 kwh > € 1.06 + 1.09 = 2.15
Teruggeleverd: 22.14kwh > € 0.23 - 3.37 = -3.15
Dus met salderen levert het nog steeds op.
Dit is ook de reden waarom als je even veel opwekt als verbruikt je vaak beter af bent met een normaal contract.
Daarnaast is Frank niet echt een goedkope leverancier met alle extra kosten.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Op de website staat nu ook 2c toeslag en 8c respectievelijk terwijl dit eerder bij mijn weten 0.25c en 3c was.
Begrijp ik hier goed dat zonneplan kosten in rekening brengt voor teruglevering? Is niet conform hun voorwaarden. Dat Frank Energie een boevenbende is dat was me al duidelijk maar had gehoopt dat ze bij Zonneplan wel eerlijk opereren.
Is niet eerder in het topic voorbij gekomen,rft80 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 11:36:
Weet iemand of zonneplan recent haar prijzen heeft verhoogd of dat binnenkort van plan is? Ik gebruik de api en daar ligt het energie tarief 1.75c hoger (Electra) en 5c hoger (gas) vs enever en de app
Op de website staat nu ook 2c toeslag en 8c respectievelijk terwijl dit eerder bij mijn weten 0.25c en 3c was.
Begrijp ik hier goed dat zonneplan kosten in rekening brengt voor teruglevering? Is niet conform hun voorwaarden. Dat Frank Energie een boevenbende is dat was me al duidelijk maar had gehoopt dat ze bij Zonneplan wel eerlijk opereren.
Net gecontroleerd op zonneplan.
Nieuwe tarieven:
2 cent incl btw voor stroom.
10 cent incl btw voor gas. (handelingsfee en transport kosten).
Tarieven worden volgens de website niet meer gesaldeerd.
Er gebeurd iets raars met die vergoeding als je meer teruglevert dan verbuikt.
@Sicco92
Ik heb oa panelen genomen om het klimaat te helpen, maar zoals de rest ook zegt is het in zo'n geval eigenlijk 'beter' om ze uit te zetten voor het klimaatFaceless schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 17:56:
[...]
Neem aan dat je geen panelen hebt genomen om het klimaat te helpen.
Want in dat geval heeft het altijd zin om de panelen te laten terugleveren, ook al kost je dat wat.
Ik begrijp dat het niet juist staat op de energie FAQ pagina. We gaan dit aanpassen naar de juiste bedragen
Heb xls sheet opgevraagd.. maar eens narekenen wat ze in april gedaan hebben.[15/05, 11:45] ik: Hier staat niet wat er met de handeling fee gebeurt, deze betaal ik over mijn afgenomen stroom, wat gebeurt er met de handeling fee bij teruggeleverde stroom?
[15/05, 11:46] ik: Ontvang ik die dan van jullie of betaal ik die twee keer?
[15/05, 11:47] +31 88 020 3011: Alleen over het verbruik.
Dynamisch voorschot in plaats van achteraf betalen: dit verandert er
Ik zie nu dat de app ook flink is veranderd met de laatste update zeg, direct inzicht in de kosten!
[ Voor 26% gewijzigd door SidewalkSuper op 15-05-2023 12:12 ]
Of je even 2 maanden aan energie wilt betalen... auw want we veranderen de voorschot methode eventjes.SidewalkSuper schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:10:
Dit bericht is nieuw geplaatst vandaag zie ik op de site van Zonneplan.
Ik zie nu dat de app ook flink is veranderd met de laatste update zeg, direct inzicht in de kosten!![]()
zal de TS ook eens updaten op dit vlak.
@Sicco92
Wat ook bleek is dat het gros van de klanten het achteraf betalen van de energierekening geen belangrijke feature vinden.
Als ik hier het forum lees krijg ik niet deze indruk. Misschien eens een poll starten onder de gebruikers?
Volgende week gaat net mijn Contract in bij Zonneplan ivm de lage tarieven die ze hadden
Yamaha R6 RJ15 2008 | Yamaha XJ6 Diversion 2011 | Honda MSX125 Grom 2018
Of maak ik een foutje
[ Voor 26% gewijzigd door SidewalkSuper op 15-05-2023 12:27 ]
Grens is nu rond de 15.000Kwh per jaar. daarboven is Zonneplan goedkoper.Mitssz schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:21:
Nu de tarieven bij Zonneplan ook omhoog zijn gegaan. Op hoeveel kWh ligt nu het kantelpunt tussen Tibber en Zonneplan? dacht dat dit rond de 135 kWh per maand lag met de oude tarieven.
Volgende week gaat net mijn Contract in bij Zonneplan ivm de lage tarieven die ze hadden
Maar alleen als je geen zonnepanelen hebt.
Aangezien je de belastingen wel per jaar saldeert per leverancier is overstappen niet altijd meteen goedkoper.
en de opslagen worden anders gesaldeerd bij tibber en Zonneplan. Tibber lijkt dus weer de goedkoopste te zijn. zeker met een PV systeem.
Daarnaast is een eenzijdige tarief verhoging natuurlijk een beetje zakkig. Lijkt me ook iets wat niet van de een op de andere dag kan.
En extra belangrijk dat de berekening helder wordt, zal deze whatsapp maar even archiveren:
[15/05, 12:10] ik: Dat begrijp ik. Maar hoe zit het met de handling fee?
[15/05, 12:11] ik: Stel op jaarbasis neem ik 4000 af en lever ik 3000 terug, betaal ik dan handling fee over 1000, 4000 of 7000?
[15/05, 12:11] ik: Maakt nogal een verschil
[15/05, 12:17] +31 88 020 3011: 1000kWh
[15/05, 12:17] ik: Ok, dank!
Daar kom ik lange nabij niet aan, heb ook geen zonnepanelen. Dus Tibber is nu de goedkoopste... Leuk die vooraankondigingen dat ze de tarieven gaan wijzigen. Dat deed Tibber dus beter.Smuggler schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:27:
[...]
Grens is nu rond de 15.000Kwh per jaar. daarboven is Zonneplan goedkoper.
Maar alleen als je geen zonnepanelen hebt.
Aangezien je de belastingen wel per jaar saldeert per leverancier is overstappen niet altijd meteen goedkoper.
en de opslagen worden anders gesaldeerd bij tibber en Zonneplan. Tibber lijkt dus weer de goedkoopste te zijn. zeker met een PV systeem.
dat lijkt mij een heel belangrijk archief momentje inderdaad, de praktijk lijkt nu al anders te zijn.rft80 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:27:
Op zich is augustus een prima maand om te beginnen met voorschot betalingen, beter dan december. Maar valt of staat bij hun aannames. Met mijn batterij en EV ligt bij mij de terugleververgoeding gemiddeld 4 cent hoger dan de afname prijs (maart - mid mei); zonneplan rekent andersom.
Daarnaast is een eenzijdige tarief verhoging natuurlijk een beetje zakkig. Lijkt me ook iets wat niet van de een op de andere dag kan.
En extra belangrijk dat de berekening helder wordt, zal deze whatsapp maar even archiveren:
[...]

Ik ga ook eens klachten indienen, door de salderingsregeling zit je ook een soort van vast bij levenciers, overstappen is daardoor ook nog eens duur, omdat je de kans loopt 15 cent per kwh aan belasting mis te lopen.Mitssz schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:29:
[...]
Daar kom ik lange nabij niet aan, heb ook geen zonnepanelen. Dus Tibber is nu de goedkoopste... Leuk die vooraankondigingen dat ze de tarieven gaan wijzigen. Dat deed Tibber dus beter.
Het komt telkens als verrassing bij alle leveranciers, en soms zelfs achteraf.
Naar mijn idee moeten ze vooraf communiceren wanneer de tarieven kunnen wijzigen, en waarom doen ze dit niet als het "jaar" contract voorbij is. dan kan je tenminste reageren op verrassingen.
Voor mij is de moeilijkheid dat het niet transparant / inzichtelijk is. Weet dus niet met welke vaste en met welke variabelen ik moet rekenen. Wat betreft salderen is Frank ook niet echt duidelijk. Volgens mij salderen zij alleen de overheidskosten, maar sowieso niet het werkelijke verbruik.Smuggler schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:51:
[...]
Dit is het probleem bij frank:
Stroom: € 0,0254/kWh
Teruglevering: € 0,0351/kWh
Als de stroom 0 euro is.
dan betaal je alsnog 2,54 cent per kwh om af te nemen.
maar je betaald OOK 3,51 cent per kwh om terug te leveren.
Dat is bijna een tarief van 6 cent die je kwijt bent per kwh door het net als accu te gebruiken.
Totaal illegaal en hartstikke duur.
Als je dit bij Tibber doet. (rond de 2 cent opslag)
dan betaal je 2cent per kwh om af te nemen.
en krijg je (vanwege salderen), dus ook 2 cent per kwh om weer terug te leveren. eind rekening daarvan is dan 0 cent..
Hierbuiten betaal je natuurlijk ook nog 15,25 cent belasting. van de overheid.
Die krijg je bij frank ook terug over je verbruik, maar heb geen idee hoe die zichtbaar zijn op je overzicht.
Maar wellicht is het verhaal dan:
Zaterdag:
Verbruikt: 6.11 kwh > € 0.94 + 0,93 = 1.87
Teruggeleverd: 28.61 kwh > € 1.11!! - 4.36 = - 3,25
Zondag:
Verbruikt: 7.20 kwh > € 1.06 + 1.09 = 2.15
Teruggeleverd: 22.14kwh > € 0.23 - 3.37 = -3.15
Dus met salderen levert het nog steeds op.
Dit is ook de reden waarom als je even veel opwekt als verbruikt je vaak beter af bent met een normaal contract.
Daarnaast is Frank niet echt een goedkope leverancier met alle extra kosten.
De belasting zie ik sowieso niet in mijn app, want daar staat dat ik gewoon moet betalen voor de geleverde stroom.
Je geeft aan dat Frank niet erg goedkoop is. Je gaf als alternatief, Tibber. Werken zij met meer transparantie en zijn er ergens rekentools?
Tenslotte stel je dat het stukje wat betreft leveren, terugleveren en de bijbehorende inkoopvergoeding, illegaal is. Hoe kan het zijn dat ze dat gewoon wel doorvoeren dan?
Dank iig voor je response.
[ Voor 7% gewijzigd door ThAZiP op 15-05-2023 12:38 ]
Volgens mij hebben ze gewoon financiering nodig. Dat is natuurlijk gratis als je klanten vooruitbetalenWillempie27 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:17:
Zonneplan denk het volgende.
Wat ook bleek is dat het gros van de klanten het achteraf betalen van de energierekening geen belangrijke feature vinden.
Als ik hier het forum lees krijg ik niet deze indruk. Misschien eens een poll starten onder de gebruikers?
Hoi.
ja veel transparanter. Kijk maar eens op hun website.ThAZiP schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:36:
[...]
Je geeft aan dat Frank niet erg goedkoop is. Je gaf als alternatief, Tibber. Werken zij met meer transparantie en zijn er ergens rekentools?
ik denk doordat de meeste klanten het (ook) niet goed snappen en daarnaast geen actie ondernemen maar bijvoorbeeld overstappen naar Tibber ipv een rechtzaak aanspannen of ACM informeren.Tenslotte stel je dat het stukje wat betreft leveren, terugleveren en de bijbehorende inkoopvergoeding, illegaal is. Hoe kan het zijn dat ze dat gewoon wel doorvoeren dan?
Wat mij betreft heb ik helemaal geen melding gehad, ik zie het hier.Smuggler schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:31:
[...]
Het komt telkens als verrassing bij alle leveranciers, en soms zelfs achteraf.
Naar mijn idee moeten ze vooraf communiceren wanneer de tarieven kunnen wijzigen, en waarom doen ze dit niet als het "jaar" contract voorbij is. dan kan je tenminste reageren op verrassingen.
Mogelijk kun je met het niet verzenden van mail ook geld verdienen.
Vreemd dat ik een tarief wijziging hier moet lezen.
van 0,25 cent naar 2 cent, hoeveel % verhoging is dat wel niet?
Er ontstaan gelukkig steeds meer rekentools.ThAZiP schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:36:
[...]
Voor mij is de moeilijkheid dat het niet transparant / inzichtelijk is. Weet dus niet met welke vaste en met welke variabelen ik moet rekenen. Wat betreft salderen is Frank ook niet echt duidelijk. Volgens mij salderen zij alleen de overheidskosten, maar sowieso niet het werkelijke verbruik.
De belasting zie ik sowieso niet in mijn app, want daar staat dat ik gewoon moet betalen voor de geleverde stroom.
Dank iig voor je response.
1 van de beste is nog steeds de excel sheet uit de TS. (ook vandaag weer een update gehad met de nieuwste informatie).
Het probleem is veel informatie wordt niet gedeelt (salderen), is bij sommige zelfs tegenstrijdig wat de website, rekeningen en klantenservice beweren (Zonneplan momenteel).
Als meer controle wilt kan je het stroom verbruik ook ergens anders laten monitoren. bijvoorbeeld umeter.nl
/f/image/fO4y8t6L6BCZIEPsjzEHueDY.png?f=fotoalbum_large)
Ze zijn nog in beta, maar staat wel los van elke leverancier en dus neutraal.
de app van Tibber werkt trouwens fijn voor mij. maar ik weet dat die meningen verschillen.
800% verhogingNietGiftig schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:42:
[...]
Wat mij betreft heb ik helemaal geen melding gehad, ik zie het hier.
Als de Eneco, Vattenfall en Essent wegkomen met tijdens het contract de tarieven met euro's omhoog gooien wegkomen en opeens maandelijks gingen salderen ipv per jaar. (ging echt over 1000den euro's).ThAZiP schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:36:
Tenslotte stel je dat het stukje wat betreft leveren, terugleveren en de bijbehorende inkoopvergoeding, illegaal is. Hoe kan het zijn dat ze dat gewoon wel doorvoeren dan?
en de rechtszaken veelste lang hebben geduurd.
Tja dan zijn dit makkelijk te verdienen euro's 99% van de klanten snappen een dynamische factuur toch niet.
En ze zien concurrenten het ook al jaren doen zonder gevolgen.
het gaat vaak niet over 100den euro's (al betwijfel ik dat ondertussen bij Frank energie). dus niemand gaat daar zoveel moeite in steken om 50 euro terug te krijgen.
Zou iedereen willen aanbevelen als ze ergens zitten waarbij de leverancier niet volgens de wet handelt.
Om dat op de volgende plekken aan te geven.
1. In dit topic met uitleg. Elkaar waarschuwen gaat het snelste voor ons onderling. (ik probeer het ook in de TS te verwerken).
2. Bij de leverancier zelf dat je er een probleem mee hebt, als je ze langer dan 3 uur bezig houdt, kost het ze in elk geval meer.
3. ACM berichten: https://www.acm.nl/nl/con...melding-doorgeven-aan-acm
4. Radar : https://radar.avrotros.nl/over/contact/
Het is even werk, maar hoe meer mensen dit doen, hoe beter dit voor ons allemaal wordt.
Straks wordt een nog groter zooitje als het salderen naar 65% gaat, hoe ga je dat nu weer berekenen en controleren
ten tweede, Vind het persoonlijk niet eens erg als een leverancier niet via de wet wilt werken. maar wees er dan tenminste open over en duidelijk over hoe het wel werkt bij je bedrijf. nu wordt het allemaal verborgen en moeilijk te vinden gemaakt. en dat is kwalijk.
Ik zit dit topic te volgen en heb een aantal opmerkingen.
Ik heb Frank energie voor een nieuwe woning waar zonnepanelen op liggen, de terugleververgoeding is inderdaad een totale grabbelton en het komt erop neer dat de prijs voor terugleveren altijd nihil zal zijn, omdat deze gelijk is aan de dan geldende marktprijs. Deze is altijd laag indien de zon schijnt, tenzij er door de producenten vooraf op zonneschijn geanticipeerd is. Dit gebeurd niet veel en heel voorzichtig, waardoor de som leveren/afnemen neutraal wordt qua kosten.
Mijn gevoel zegt dat Frank energie daarom ook niet zijn contractvoorspelling waar gaat maken voor iemand met zonnepanelen. In de winter zal de inkoopprijs zeer hoog liggen en is productie nihil met weinig verbruik op het moment van produceren. Wel zijn ze op dit moment veel goedkoper dan Vattenfall of eenzelfde reus. Deze partijen moeten nog duur ingekochte energie verkopen.
Voor mijn oude woning scheelt het aanzienlijk om direct over te stappen en eerlijk gezegd dom dat ik dat niet eerder heb gedaan. De dagprijzen zijn een fractie van hun ellendige prijzen. Mijn verwachting is alleen dat tegen de volgende winter aan weleens anders kan liggen.
[ Voor 9% gewijzigd door Nollekeuh op 15-05-2023 13:07 ]
Hangt er helemaal vanaf hoeveel zonnepanelen je hebt, en of je je verbruik kan sturen.Nollekeuh schreef op maandag 15 mei 2023 @ 13:03:
Hallo,
Ik zit dit topic te volgen en heb een aantal opmerkingen.
Ik heb Frank energie voor een nieuwe woning waar zonnepanelen op liggen, de terugleververgoeding is inderdaad een totale grabbelton en het komt erop neer dat de prijs voor terugleveren altijd nihil zal zijn, omdat deze gelijk is aan de dan geldende marktprijs. Deze is altijd laag indien de zon schijnt, tenzij er door de producenten vooraf op zonneschijn geanticipeerd is. Dit gebeurd niet veel en heel voorzichtig, waardoor de som leveren/afnemen neutraal wordt qua kosten.
Mijn gevoel zegt dat Frank energie daarom ook niet zijn contractvoorspelling waar gaat maken voor iemand met zonnepanelen. In de winter zal de inkoop zeer hoog liggen. Wel zijn ze op dit moment veel goedkoper dan Vattenfall of eenzelfde reus. Deze partijen moeten nog duur ingekochte energie verkopen.
Voor mijn oude woning scheelt het aanzienlijk om direct over te stappen en eerlijk gezegd dom dat ik dat niet eerder heb gedaan. De dagprijzen zijn een fractie van hun ellendige prijzen. Mijn verwachting is alleen dat tegen de volgende winter aan weleens anders kan liggen.
Maar Frank is inderdaad geen mooi uithangbord voor dynamische energie.
Stap over naar Tibber en laat je rekening zakken
Tibber is alleen elektriciteit…Smuggler schreef op maandag 15 mei 2023 @ 13:07:
[...]
Hangt er helemaal vanaf hoeveel zonnepanelen je hebt, en of je je verbruik kan sturen.
Maar Frank is inderdaad geen mooi uithangbord voor dynamische energie.
Stap over naar Tibber en laat je rekening zakken. (als je dit kan doen met je zonnepanelen en je opbrengst momenteel.).
Laten we ervan uit gaan dat weinig mensen zin hebben hun gedrag te sturen, behalve als je een elektrische auto hebt die je slim kan laden, is de pay off gewoon te laag om een wasje op een ander moment te doen tenzij je op een uitkering leeft….
Wat ik nu zie is dat de variabele tarieven van de energie reuzen zeer negatief afsteken tegen de dagprijzen. Dat is voor de komende periode de enige manier om te besparen en zal voor wat verloop zorgen, maar de meeste Nederlanders doen helemaal niets uiteraard omdat ze het niet weten en overstappen gedoe is. De variabele tarieven van Vattenfall waren afgelopen zomer 9 cent per kWh. Ik ben benieuwd voor deze zomer, het steekt schril af tegen de 40 cent nu, en de dynamische prijzen zitten nu ook rond die 9 cent en het kwartaal loopt t/m eind juni.
Tegen de winter zal het weer anders worden, dan weten we ook beter wat de energiereuzen gaan doen en hebben gedaan met hun variabele tarieven en wat de overheid in petto heeft voor na het prijsplafond. Dan is er weer een moment om te anticiperen. In de media wordt alweer gezinspeeld op vaste contracten om maar die rust in de keten te krijgen…en business as usual terug te pakken. Het moment is weer lekker gekozen…
Net bevestiging gekregen van zonneplan dat de oude tarieven nog steeds gelden. De informatie op de website klopt dus niet:NietGiftig schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:42:
[...]
Wat mij betreft heb ik helemaal geen melding gehad, ik zie het hier.
https://service.zonneplan.nl/slimme-energie
[15/05, 12:50] +31 88 020 3011: Wat op het huidige moment word aangegeven klopt nog wel. voor zover ik het zie word er op de site nog 0.03ct per kuub handling fee gerekend en 0.00247ct. (word afgerond naar 0.003ct) voor stroom handling fee.
[15/05, 12:51] +31 88 020 3011: Wanneer we dit aanpassen zal dat dus 31 dagen voor ingang gedeeld worden.
Getver. Ik ga overmorgen van Frank naar Zonneplan omdat ik de belachelijke plus-min facturen zat was, krijgen we die nou ook bij daar....SidewalkSuper schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:10:
Dit bericht is nieuw geplaatst vandaag zie ik op de site van Zonneplan.
Ik zie nu dat de app ook flink is veranderd met de laatste update zeg, direct inzicht in de kosten!![]()

Ik lees even opnieuw.. Toen waren de tarieven inderdaad erg hoog, nu ligt dat weer anders.Willempie27 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 13:46:
@Nollekeuh Ik vind juist dat traditionele leveranciers best een scherpe prijs hebben. Greenchoice heeft voor een jaarcontract 38.8 ct en een terugleververgoeding van 11.5 ct (bij overcapaciteit). In januari kreeg ik een voorstel van 87ct voor stroom wat bizar hoog was. Maar dit tarief is toch best goed als je geen risico wilt nemen niet wilt sturen en zonnepanelen hebt.
Ik heb waarschijnlijk overproductie op mijn verbruik, maar toch denk ik dat Frank geen zin heeft in mijn situatie voor stroom. Frank zal volgens hun principe op de day ahead markt op dit moment altijd (zolang alle electrische auto's nog niet slim laden en er dus veel vraag komt als de zon schijnt) slechter zijn. De terugleververgoeding is vaak negatief en zal dat altijd zijn, om de simpele reden dat als de zon schijnt de prijs van energie negatief wordt. Er liggen gewoon gigantisch veel zonnepanelen in Nederland op dit moment en dat wordt alleen maar meer.
Ik ga alleen de stroom weer omzetten naar vattenfall, zolang salderen + terugleveren voor een acceptabel tarief nog kan is dit het beste voor zonnepaneel bezitters zonder het zelf direct te kunnen verbruiken.
[ Voor 43% gewijzigd door Nollekeuh op 15-05-2023 14:36 ]
Antwoord Zonneplan via Whatsapp:rft80 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 13:47:
[...]
Net bevestiging gekregen van zonneplan dat de oude tarieven nog steeds gelden. De informatie op de website klopt dus niet:
https://service.zonneplan.nl/slimme-energie
[...]
Bedankt voor je bericht, Dit klopt inderdaad dat hier nog een bericht over komt. Deze verhoogde handling fee geldt pas vanaf 1 juli en hier zal u nog bericht over krijgen op korte termijn!
https://www.zonneplan.nl/energie-vergelijken
Wat verder naar beneden zie je de nieuwe tarieven al.
In mijn geval betekent dit een kostenverhoging van 255 Euro per jaar.
Lijkt het wel op, hier zou dan op ongeveer 160 euro per jaar uitkomen.bve1 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:30:
[...]
Antwoord Zonneplan via Whatsapp:
Bedankt voor je bericht, Dit klopt inderdaad dat hier nog een bericht over komt. Deze verhoogde handling fee geldt pas vanaf 1 juli en hier zal u nog bericht over krijgen op korte termijn!
Is dat zo heel erg, het lijkt alsnog het goedkoopste te zijn ten opzichte van andere aanbieders en aangezien wij ook zonnepanelen hebben van Zonneplan vindt ik het overzicht in het systeem eigenlijk wel fijn, als dat iets meer kost, tja daar heb ik weinig moeite mee eigenlijk.
Zeker als ze er transparant over zijn dat er een prijsverhoging aan gaat komen.
Dank, ik lees hier net over die verhoging, maar kon het nergens terugvinden.bve1 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:30:
[...]
Antwoord Zonneplan via Whatsapp:
Dat icm factuur niet meer achteraf maakt ze toch weer een stuk minder aantrekkelijk. Net op de dag dat ze hun app wat meer op het niveau van Tibber hebben, haha.
1. Vergoedingen vooraf kan gaan bedingen.
2. Je tarief met 800% kan verhogen.
En dan hier lezen dat het wel meevalt.
Alles in verhouding natuurlijk maar ja, niet alleen Appie en consorten doet aan graaiflatie.
Die € 0,02 blijkt ex. BTW (€ 2,42 ct / kWh inc BTW dus) te zijn terwijl ze op hun vergelijkingspagina verder alleen inclusief BTW rekenen. (https://www.zonneplan.nl/energie-vergelijken vs https://service.zonneplan.nl/slimme-energie)
Daarnaast pakken ze op die vergelijkingspagina ANWB als 2e goedkoopste en worden alle Energyzero resellers op een hoop gegooid, omdat ze dezelfde handelingfee hebben. Voor het “gemak” vergeten ze alleen even dat GroeneStroomLokaal met € 5 een lager bedrag rekent als vaste leveringskosten. Daarnaast is die 8 cent handeling fee voor gas óók ex BTW.
Conclusie: Tibber met GSL voor evt gas is weer het goedkoopste voor vrijwel iedereen.
:strip_exif()/f/image/I0JWZ141LKeuHXNhiOMPYWOm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lzJYXKLaYpGsMqC1N5aLmTEt.jpg?f=fotoalbum_large)

Want met 3000 kWh afgenomen en ook 3000 kWh teruggeleverde stroom ga ik nu
van 18 naar 120 euro per jaar aan toeslag op de stroom alleen.
(3000x0,003+3000x0,003 versus 3000x0,02+3000x0,02)
Men claimt wel de goedkoopste leverancier te blijven voor stroom. Weet iemand of dat klopt?
Zie TS, dan kan je het zelf uitrekenen. Tibber is waarschijnlijk de goedkoopste, GSL is lijkt ook goedkoper.DLSS schreef op maandag 15 mei 2023 @ 16:13:
Men claimt wel de goedkoopste leverancier te blijven voor stroom. Weet iemand of dat klopt?
Let goed op de salderingsregeling, als je zonnepanelen hebt.
Dat kan heel ongunstig uitpakken als je op het verkeerde moment overstapt.
Nu zal dat net voor de zomer vaak wel goed gaan. maar dan beperkt het alsnog een eventueel overstapmoment in de toekomst.
Haha ja, mijn contract is 8 mei ingegaan. Dan ineens dit.DLSS schreef op maandag 15 mei 2023 @ 16:13:
Zojuist ook de e-mail van Zonneplan ontvangen. Een beetje irritant gezien ik nét overgestapt ben.
Was echt helemaal klaar met Eneco en consorten. Ik had het gevoel dat Zonneplan wel 'okay' is. Maar dat gevoel is meteen weer weg.
Maar in hun mail staat:Rastapopoulos schreef op maandag 15 mei 2023 @ 15:49:
Ik zit net trouwens nog eens goed te kijken naar de nieuwe tarieven van Zonneplan en het valt mij op dat ze hun berekeningen en vergelijkingen echt totaal niet op orde hebben. Nog buiten het feit dat er nog geen communicatie is geweest met hun huidige klanten.
Die € 0,02 blijkt ex. BTW (€ 2,42 ct / kWh inc BTW dus) te zijn terwijl ze op hun vergelijkingspagina verder alleen inclusief BTW rekenen. (https://www.zonneplan.nl/energie-vergelijken vs https://service.zonneplan.nl/slimme-energie)
Stroom: € 0,003 wordt € 0,02 per kWh stroom (inclusief btw)
Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua
Wordt dit doorgerekend naar de klanten (lagere prijs?) of is dit extra marge die ZP pakt?We stoppen met het op papier vergroenen van stroom via het inkopen van groenestroomcertificaten, ook wel bekend als GvO’s. Daarvoor in de plaats helpen we je om je verbruik te verplaatsen naar de momenten met wind- en/of zonnestroom, zoals weergegeven in de Zonneplan app.
Dat is extra marge die ze pakken..stok schreef op maandag 15 mei 2023 @ 16:38:
Uit de ZP mail
[...]
Wordt dit doorgerekend naar de klanten (lagere prijs?) of is dit extra marge die ZP pakt?
Immers de vergoeding waarin de GvO zaten zijn nu tegelijk ook verhoogd van 0,25 cent naar 2 cent.
Vanwege gestegen kosten veranderen we de handling fee vanaf 1 juli:
• Stroom: € 0,003 wordt € 0,02 per kWh stroom (inclusief btw)
• Gas: € 0,05 wordt € 0,08 per m³ gas (inclusief btw)
Zwolle | 8500 Wp met Growatt 7000XH | 20 graden op ZZO
Tuurlijk, op het laagste niveau zijn het centen en je hebt gelijk met je waarschuwing!Smuggler schreef op maandag 15 mei 2023 @ 16:23:
Aan iedereen die weer voor een paar cent meteen willen overstappen.
Maar als ik nu eens als gemiddeld gebruik getallen van onze overheid pak, bijvoorbeeld het prijsplafond
Is denk ik zuinig als ik de hoeveelheden in gebruik zie die hier langskomen.
2900 kwh x 0,017 = 49,30
1200 m2 x 0,03 = 36,00
is 85 euro per jaar.
Weet niet hoeveel klantjes ze hebben.
Geen slechte opbrengst voor een mailtje rondsturen.
Wonderlijk hoeveel geld het kost om een slechte app (iets) beter te maken.
En natuurlijk om de gestegen stroomkosten voor hun computers te betalen.
Ik vond achteraf het daadwerkelijke betalen nou net zo prettig.
Ze verkopen een 500% fee stijging op stroom en het veranderen van achteraf betalen voor je aankoop naar vooruitbetalen alsof klanten hierom gevraagd hebben in hun marktonderzoek.
Weet niet of andere aanbieders hierdoor hun prijzen gaan aanpassen maar het smaakt mij iig niet hoe dit gebracht word.
Eens, als ze geen GVOs meer kopen is de vraag wat ze überhaupt doen voor dit geld. Verhaal was dat je 12,50 per maand aan vaste kosten hebt om hun platform te gebruiken. Dat gaat door het dak met deze verhoging.EmHaKa schreef op maandag 15 mei 2023 @ 16:10:
Oeps, nou wordt de toeslag op de opgewekte stroom wel belangrijk.
Want met 3000 kWh afgenomen en ook 3000 kWh teruggeleverde stroom ga ik nu
van 18 naar 120 euro per jaar aan toeslag op de stroom alleen.
(3000x0,003+3000x0,003 versus 3000x0,02+3000x0,02)
Overigens vraag ik mij af of het mag, de kosten aan beide kanten rekenen. Gaat tegen salderingsregeling in volgens mij. En heb dus zwart op wit bevestiging van zonneplan dat ze alleen rekenen over de netto afname.
De bedragen in de screenshot zijn de gemiddelden van de dag denk ik.beany schreef op maandag 15 mei 2023 @ 16:42:
Wat ik ook niet snap: in onderstaand plaatje staat 1,5 kWh voor 29ct. Maar het huidige tarief, volgens de app, is 26ct.
Of mis ik ergens iets?
[Afbeelding]
Helemaal mee eens. Ze geven aan dat klanten het achteraf betalen niet belangrijk vonden. Nu gaan we een voorschot betalen en wordt de volgende maand de prijs zonder belasting weer verrekend. Het voordeel van de klant hierbij is totaal 0?Ping83 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 16:45:Ik vond achteraf het daadwerkelijke betalen nou net zo prettig.
Is het zo gek dat ik gewoon de prijs van mijn verbruik achteraf wil betalen, inclusief belasting?
Nu mag je er een studie van gaan maken om na te rekenen of alles klopt.
- Voorschot op basis van inschatting verbruik, zonder belasting
- Belasting op basis van geschat jaarverbruik / 12
- Correctie op werkelijk verbruik zonder belasting maand later
- Correctie werkelijk verbruik belasting per jaarafrekening
- Hierboven natuurlijk rekening mee houden dat alle prijzen dynamisch zijn
Bekijk de reviews van Tibber noorwegen eensstok schreef op maandag 15 mei 2023 @ 16:53:
Ik ga even afwachten of ZP dit zo gaat doorvoeren of toch anders besluiten. Anders ga ik wel naar Tibber met mn stroom. Vooral principieel gemotiveerd.
Google reviews Tibber.no
Ook daarom...
Zo te lezen hebben ze wél naar mijn feedback geluisterd omtrent daadwerkelijke kosten in de app terugzien.
Het is voor mij een reden om even verder te kijken naar een andere energieleverancier. Dit was voor mij namelijk het belangrijkste punt waarom ik was overgestapt naar Zonneplan.Ping83 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 16:45:
Ik vond achteraf het daadwerkelijke betalen nou net zo prettig.
Hiervoor zat ik bij EasyEnergy en die vonden het prima om exorbitante voorschotten te incasseren gebaseerd op verwachtingen. Na mijn overstap kreeg ik dan ook nog een aardig bedrag van ze terug.
Ik heb weinig zin om een bedrijf op deze manier "tijdelijk te sponsoren".
-
Ik vindt het allemaal we een rare gang van zaken.
Dit dus.Cheeky schreef op maandag 15 mei 2023 @ 16:55:
Nu mag je er een studie van gaan maken om na te rekenen of alles klopt.
- Voorschot op basis van inschatting verbruik, zonder belasting
- Belasting op basis van geschat jaarverbruik / 12
- Correctie op werkelijk verbruik zonder belasting maand later
- Correctie werkelijk verbruik belasting per jaarafrekening
- Hierboven natuurlijk rekening mee houden dat alle prijzen dynamisch zijn
Achterlijk
Straks een accountant nodig om die smurrie te ontleden.
Ik snap dat achteraf betalen op een gegeven moment met veel klanten niet meer gaat, helemaal als je risico hebt dat de gasprijs nog weer eens zou gaan stijgen.
Ben er niet blij mee, maar snap veel reacties hier ook niet. Met mijn stroomverbruik altijd nog goedkoper uit dan Tibber en ANWB bijv.
Daarnaast leuk dat 7x hogere handling fee, maar in absolute aantallen valt het natuurlijk reuze mee. Was dat bij ANWB begin dit jaar anders dan?
Naja voor mij is het 10 euro per maand meer met verhoging van gas erbij. Terwijl ik net ben overgestapt omdat ze zo’n lage handling fee hadden. Magoed we zijn vrij om gewoon weer over te stappen.jorick570 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 17:09:
Met mijn stroomverbruik altijd nog goedkoper uit dan Tibber en ANWB bijv.
Daarnaast leuk dat 7x hogere handling fee, maar in absolute aantallen valt het natuurlijk reuze mee. Was dat bij ANWB begin dit jaar anders dan?
Het scheelt mij 250 absolute Euro's per jaarjorick570 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 17:09:
Ze zijn bewust maar een heel klein beetje onder ANWB gaan zitten, zodat ze nog steeds kunnen claimen de goedkoopste te zijn.
Ik ben nog steeds blij dat ik van Eneco naar ZP overgestapt ben.beany schreef op maandag 15 mei 2023 @ 16:36:
[...]
Haha ja, mijn contract is 8 mei ingegaan. Dan ineens dit.
Was echt helemaal klaar met Eneco en consorten. Ik had het gevoel dat Zonneplan wel 'okay' is. Maar dat gevoel is meteen weer weg.
Toen ik net overgestapt was, gingen de prijzen van Tibber omhoog en was het forum te klein en "moesten" we massaal overstappen naar ZP. Nu doet ZP het, en volgende week doet een ander het weer.
Voorlopig zit ik prima bij ZP.
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Mailtje komt over als meer leugen dan waarheid. We stoppen met iets, we gooien de prijzen omhoog(prijs verhoging boeit mij echt minst van hele verhaal, dat zagen we ook wel aankomen, als de rest het ook doet). Maar het is mail vol leugens en dubbele rekening hebben, voor iets wat juist fijn voelt, en dat presenteren als dat klanten willen. Ik moet de eerste nog tegen komen.
Ze lezen blijkbaar mee hier, is nu aangepast.Rastapopoulos schreef op maandag 15 mei 2023 @ 15:49:
Daarnaast pakken ze op die vergelijkingspagina ANWB als 2e goedkoopste en worden alle Energyzero resellers op een hoop gegooid, omdat ze dezelfde handelingfee hebben. Voor het “gemak” vergeten ze alleen even dat GroeneStroomLokaal met € 5 een lager bedrag rekent als vaste leveringskosten.
Stroom opgewekt door zonnepanelen gaat in de huidige markt altijd geld kosten. Er is dan gewoon een overschot op het net en als je dan het de juiste kant op kan pompen ben je spekkoper.
Voor Jan met de pet is salderen de beste optie tot 2025, dan zien we wel weer wat de overheid doet.
Al die dynamic pricing partijen zijn jong en net begonnen. Logisch dat er struggles zijn met de berekeningen, het hele beleid is er niet op ingericht.
Logisch dat het daar over gaat, want daar gaat dit topic overNollekeuh schreef op maandag 15 mei 2023 @ 17:42:
Ik weet niet hoor, maar ik zie hier iedereen bezig zijn met de dynamic pricing partijen, maar dat heeft mijn inziens echt alleen zin als je een accu hebt, thuis of in je auto en je grootverbruik kan sturen.

En waarom heeft het geen zin? Ik ben tot nu toe honderden euro's minder kwijt dan dat ik kwijt was geweest bij Oxxio, waar ik voorheen zat.
dat is dus niet zo. heb je daar enige onderbouwing voor en lees je het topic wel? Of bedoel je in het geval dat je zonnepanelen hebt?Nollekeuh schreef op maandag 15 mei 2023 @ 17:42:
Ik weet niet hoor, maar ik zie hier iedereen bezig zijn met de dynamic pricing partijen, maar dat heeft mijn inziens echt alleen zin als je een accu hebt, thuis of in je auto en je grootverbruik kan sturen.
tsja, dat hoort bij een beetje innovatie. Ik vind het zelf vooral erg interessant allemaal om hier mee bezig te zijn. Ik bespaar er fors mee.Al die dynamic pricing partijen zijn jong en net begonnen. Logisch dat er struggles zijn met de berekeningen, het hele beleid is er niet op ingericht.
Wel is het zo dat 'Jan met de pet op' waarschijnlijk geen zin in gedoe heeft en simpelweg de interesse ook niet heeft. die zijn dan inderdaad misschien beter af met een traditioneel contract. Misschien is dat wat je bedoelt?
[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 15-05-2023 17:50 ]
Ik heb tot en met januari uitgehouden bij Eneco, so try meNietGiftig schreef op maandag 15 mei 2023 @ 17:41:
[...]
Dat vind ZP ook.
Ze gaan nu op zoek waar jouw lontje zit.
https://www.zonneplan.nl/...-naar-dynamisch-voorschot
"
Waarom kiezen we dan voor een aanpassing van de betaalmethodiek? Dat zit als volgt: Uit gebruikersonderzoeken blijkt dat onze klanten het waarderen dat wij de laagste dynamische energieprijzen van Nederland bieden (onze handling fees zijn fors lager dan bij andere aanbieders).
"
Toch nog even die 558 pagina’s hiervoor lezenNollekeuh schreef op maandag 15 mei 2023 @ 17:42:
Stroom opgewekt door zonnepanelen gaat in de huidige markt altijd geld kosten. Er is dan gewoon een overschot op het net en als je dan het de juiste kant op kan pompen ben je spekkoper.
Voor Jan met de pet is salderen de beste optie tot 2025, dan zien we wel weer wat de overheid doet.
Al die dynamic pricing partijen zijn jong en net begonnen. Logisch dat er struggles zijn met de berekeningen, het hele beleid is er niet op ingericht.
Als de tarieven piek en dal, bijna altijd de gehele dag onder die van de variabele contracten liggen hoef je niet te sturen op verbruik om goedkoper uit te zijn. Dat is hier in het topic veelvuldig bewezen. (Ikzelf ben afgelopen winter na een besparing van €1200,- opgehouden met vergelijken “wat als ik niet was overgestapt”)
Dat ze hun weg moeten vinden is logisch, dat bij hun kosten oplopen ook;
Salderen
Onbetaalde facturen
Ze hebben met de aanpassingen die ze nu doen hun hele dienstverlening verandert en zoals iemand hiervoor al zei; ze gaan nu kijken hoever ze kunnen gaan.
Paar maanden geleden was ik in de markt voor zonnepanelen en heb toen ook contact met ze gehad. Hun zonnnepanelen aanbod icm gas&licht komt op mij over als een vendor lock-in en ik heb ervoor bedankt.
Voor mij is het zo'n 10% hogere energierekening... zou dat lastig zijn, een dynamisch energieleverancier oprichten?
Peugeot E-208 - 15 x 385 wp 5° zuid - Zonneplan Nexus
Ligt eraan, laat je je klanten vooruit betalen?Jelmer058 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 17:56:
Voor mij is het zo'n 10% hogere energierekening... zou dat lastig zijn, een dynamisch energieleverancier oprichten?
ik denk dat ze wel billen knijpen hoe veel klanten dit ze gaat kosten hoor...Jelmer058 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 17:56:
Wat een geweldige dag op het hoofdkantoor van Zonneplan: per klant zo'n 50 tot 150 euro per jaar meer, een enorme plus in liquiditeit en toch de recensie 'het valt wel mee' krijgen.
Huidige prijzen waren waarschijnlijk gewoon niet langer houdbaar.
Zonneplan bespaart geld door:
- Afschaffen van achteraf factureren, de klant mag nu gaan voorfinancieren via een onnavolgbare methodiek
- Afschaffen van groene stroom (GVO certificaten), klanten krijgen voortaan gewoon goedkopere grijze stroom geleverd
Tegelijkertijd gaat de handeling fee bijna 7x over de kop (666% stijging!).
Mijn vertrouwen in deze stroomleverancier is volledig weg door deze stappen en de misleidende communicatie, ik ben dus direct overgestapt naar Tibber. Zij zijn per saldo goedkoper in mijn geval, hebben wel gewoon groene stroom en rekenen achteraf af.
"Wijzigingen om fors meer te gaan verdienen aan jou als klant" was een eerlijkere subject line geweest voor Zonneplan.

Vanaf 1 juli zijn ze een van de velen, dus wat mij betreft geen mercy voor het niet werken van de app, onjuist factureren of andere kwaaltjes. Alles moet feilloos werken anders ben ik zo naar een andere.
Vooraf ipv achteraf betalen kan ik mee leven, maar deze prijsstijging? Mijn contract is 4 dagen geleden ingegaan. Op deze manier gaat dit heel kort duren.cybermich schreef op maandag 15 mei 2023 @ 18:16:
Ik denk dat de champagneflessen vandaag opengingen bij Zonneplan. Onder het mom van "wijzigingen voor de laagste energierekening" kondigen ze een paar enorme kostenbesparingen voor zichzelf aan en gaan klanten juist fors meer betalen vanwege "gestegen kosten".![]()
Zonneplan bespaart geld door:
- Afschaffen van achteraf factureren, de klant mag nu gaan voorfinancieren via een onnavolgbare methodiek
- Afschaffen van groene stroom (GVO certificaten), klanten krijgen voortaan gewoon goedkopere grijze stroom geleverd
Tegelijkertijd gaat de handeling fee bijna 7x over de kop (666% stijging!).
Mijn vertrouwen in deze stroomleverancier is volledig weg door deze stappen en de misleidende communicatie, ik ben dus direct overgestapt naar Tibber. Zij zijn per saldo goedkoper in mijn geval, hebben wel gewoon groene stroom en rekenen achteraf af.
"Wijzigingen om fors meer te gaan verdienen aan jou als klant" was een eerlijkere subject line geweest voor Zonneplan.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FibZ5DcwKlmBYYU876FGJPub.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lxIdVGQOi3crDGaLYMa0JQwT.jpg?f=user_large)
Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com
Dat is nogal een verhoging zeg. En vooraf gaan betalen, en aanzienlijk hogere handling fee.quote: zonneplanIn juli ga je automatisch over naar de nieuwe voorwaarden en ontvang je de eerste factuur met het voorschot voor augustus.
…
Je energieprijs bestaat voor een gedeelte uit handling fee, ook wel bekend als inkoopkosten. Vanwege gestegen kosten veranderen we de handling fee vanaf 1 juli:
• Stroom: € 0,003 wordt € 0,02 per kWh stroom (inclusief btw)
• Gas: € 0,05 wordt € 0,08 per m³ gas (inclusief btw)
Toch even een stukje ervaring delen over NextEnergy. Niet negatief bedoelt, gewoon een stukje ervaring.
Helaas had ik ergens, weet niet meer waar, gelezen dat NE administratief niet heel sterk is. Terugbetalingen duren lang, veranderingen in voorschot worden niet doorgevoerd - ga zo maar door.
Uit voorzorg had ik mijn laatste afrekening daarom ook gestortneerd. Men wist al lang dat ik overstapte naar Zonneplan maar probeerde wel nogmaals een voorschot te incasseren terwijl ik nog maar 2 dagen bij hun zou zijn.
Tot op heden, tot mijn verbazing, nog niets gehoord van hun kant. Ik heb het ze zelfs destijds per mail aangegeven en daar zou ik binnen 10 werkdagen (wat ik al bijzonder lang vind) reactie op krijgen. Je raad het al; noppes, nada.
Ik zou persoonlijk een andere kiezen, ook gezien de gemiddelde tarieven. De app van Zonneplan bevalt mij perfect en het inzicht is extreem beter. Doe er mee wat je wilt!
Age of the Geek, baby!
ze blijven wel sleutelen bij ZP, zelfs tot de verhoging is 2x BTW tot die tijd op handling fee
:fill(white):strip_exif()/f/image/ON2wvMvCzg1WkoKKBhl67F3a.png?f=user_large)
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Jij levert terug en het percentage van de stroommix van Nederland is 73% groene stroom.
Hmm... Ik heb nog maar een week zonnepanelen en voor de app-wijziging was het bij terugleveren altijd 100%. Ik vind het ook vreemd, want mijn 'verbruik' is 100% groen...TheBrut3 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 18:24:
[...]
Jij levert terug en het percentage van de stroommix van Nederland is 73% groene stroom.
Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com
Ben het met je eens, helaas voor je timing, het is vandaag nationale Zonneplan pek en veren dag.ReSpawN schreef op maandag 15 mei 2023 @ 18:24:
De app van Zonneplan bevalt mij perfect en het inzicht is extreem beter. Doe er mee wat je wilt!
Volgende het topic start overview is dat inderdaad zo. Ik was zelf vorig jaar november overgestapt van Vattenfall naar Zonneplan omdat die als enige stroom en gas deden, en omdat ze per maand achteraf factureerden.Desprinter schreef op maandag 15 mei 2023 @ 18:03:
Hoeveel ‘betrouwbare’ aanbieders zijn er nog over met een systeem achteraf betalen? Kom dan niet heel veel verder als tibber? Wat geen gas levert.
In januari het gas af laten sluiten, maar wel bij Zonneplan blijven zitten.
Met de workaround om op de factuur ook de daadwerkelijke belasting te krijgen in plaats van (geschat verbruik per jaar gedeeld door 12) was het nog goed te pruimen.
Maar met de laatste wijzigingen wordt het m.i. nodeloos complex gemaakt (ondanks wat ze zelf beweren).
Typisch gevalletje van aan je eigen success "ten onder" gaan. Teveel nieuwe klanten, waarschijnlijk ook zonder voldoende buffers, en daardoor teveel liquiditeitsproblemen.
Tibber is een optie, maar volgens mij is het een kwestie van tijd voordat die ook naar voorschotten gaan....
Jammer want ik vond het een verademing om te betalen voor geleverde diensten.
Nu ga ik weer terug naar betalen voor vermoedelijk te leveren diensten op basis van schattingen en glazen bollen.
Ik zie helaas net de mail binnen komen en had door de hoeveelheid foto's het heubele feit dat Zonneplan een grote stoorzender is vandaag, gemist. Even smakelijk genieten wat mijn mede-Tweakers hier over te melden hebben.mhr-zip schreef op maandag 15 mei 2023 @ 18:29:
[...]
Ben het met je eens, helaas voor je timing, het is vandaag nationale Zonneplan pek en veren dag.
Age of the Geek, baby!
Wilde zojuist een screenshot maken van hun eigen wizard om energie af te sluiten.siddler schreef op maandag 15 mei 2023 @ 18:20:
Ik zie in de topic start een handling fee van EUR 0,10 per m3 gas staan voor Zonneplan, maar volgens de mail die ik gekregen heb gaat het van EUR 0,05 naar EUR 0,08 per m3. Klopt de topic start wel?
Daar stonden begin van de middag nog 2 bedragen, 8 cent + 2 cent leveringskosten.
die 2 cent is nu van de website gehaald, zal nogmaals de topicstart aanpassen.
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels