Je flux capacitor opladen? Ideaal moment lijkt mij.Richardfm schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:33:
Wellicht al eerder ter sprake maar:
Wanneer de prijs elec. negatief is, wat doen jullie zonnepaneel gebruikers dan?
Omvormer(s) uit en Extra juist nu laden?
Bv. Vandaag was de prijs -/- 23 cent.[Afbeelding]
- knip -
Sorry, met laden bedoel ik de EV.Raymond P schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:42:
[...]
Je flux capacitor opladen? Ideaal moment lijkt mij.
(het gaat erom dat je zegt dat vandaag de prijs negatief was met een screenshot van 19 april. Het is 20 april.
Groetjes.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Niets want geen dynamisch tarief.Richardfm schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:33:
En al helemaal niet de PV-omvormer uitschakelen want op die uren (dd 19/4) was er de meeste productie.
Door de omvormer uit te schakelen op 19/4 zou ik 10,76 € mislopen in

[ Voor 25% gewijzigd door IvoB2 op 20-04-2023 16:58 ]
tsja dat voegt niet veel toe in dit topic natuurlijk. uiteraard was het bericht bedoeld voor klanten van dynamische aanbieders, en dan nog specifieker Nederlandse klanten.
https://www.agro-energy.n...enlang-negatieve-prijzen/
ik zou niet direct in paniek raken en eens afvragen hoe vaak dit gaat voorkomen dit jaar. Dat kon wel eens meevallen. Wil je voor die paar euro per jaar maatregelen gaan nemen die je mogelijk meer gaan kosten dan besparen? Denk aan extra slijtage omvormer door veelvuldig schakelen.Richardfm schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:33:
En ook alleen al het gedoe dat je er aan zou kunnen hebben.
En mogelijke opbrengst die je misloopt doordat de omvormer een keer uit staat terwijl hij eigenlijk aan moest staan.
Dat stond zo helemaal niet in de intiële vraagstelling.de Peer schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:58:
[...]
tsja dat voegt niet veel toe in dit topic natuurlijk. uiteraard was het bericht bedoeld voor klanten van dynamische aanbieders, en dan nog specifieker Nederlandse klanten.
Dat maak jij er nu van omdat het niet geheel in je kraam past.
Precies of er in BE geen PV bezitters zijn en in NL geen PV bezitters met een ander tarief dan een dynamisch?
Precies of bij elke gelegenheid vermelden dat jij kan terugleveren aan 90 cent veel verschil uitmaakt voor wie dat niet kan?
Ik had ook het idee (maar daar kan ik fout in zijn) dat Richard de vraag uit interesse stelde en niet omdat hij in paniek verkeerde.
[ Voor 43% gewijzigd door IvoB2 op 20-04-2023 17:03 ]
In Nederland is de energie belasting ruim 12 cent en de BTW 21%. Dus komt een variabel tarief van 18 cent hier als snel rond de 37 cent.IvoB2 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 12:42:
[...]
Vandaar.
Ik betaal met variabel all in steeds minder dan 30 cent/kWh.
[Afbeelding]
En daar moet je nog een 7,46 cent/kWh kosten en 6% BTW bijtellen.
Dus minder dan 30 cent bij dezelfde beursprijzen ga je in Nederland niet halen.
De dalen in de dynamische prijzen zitten tussen de 5 en 10 cent, en dat is dan all-in dus ca. 21 en 27 cent.
Als je verbruik kunt plannen kun je dus onder de 30 cent all-in blijven.
Variabel zal dat nog niet kunnen, op dit moment.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Dit is het topic voor dynamische tarieven.IvoB2 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 17:01:
[...]
Precies of er in BE geen PV bezitters zijn en in NL geen PV bezitters met een ander tarief dan een dynamisch?
Die hebben daar niets aan inderdaad. Toch is het soms nodig te vermelden om gemaakte keuzes uit te leggen. En men blijft er ook naar vragen.Precies of bij elke gelegenheid vermelden dat jij kan terugleveren aan 90 cent veel verschil uitmaakt voor wie dat niet kan?
[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 20-04-2023 17:09 ]
[ Voor 99% gewijzigd door Mathijs14 op 20-04-2023 17:08 ]
Dat besef ik.EVfan schreef op donderdag 20 april 2023 @ 17:05:
[...]
In Nederland is de energie belasting ruim 12 cent en de BTW 21%. Dus komt een variabel tarief van 18 cent hier als snel rond de 37 cent.
Dus minder dan 30 cent bij dezelfde beursprijzen ga je in Nederland niet halen.
De dalen in de dynamische prijzen zitten tussen de 5 en 10 cent, en dat is dan all-in dus ca. 21 en 27 cent.
Als je verbruik kunt plannen kun je dus onder de 30 cent all-in blijven.
Variabel zal dat nog niet kunnen, op dit moment.
Daarom dat je altijd de energiecomponent met elkaar moet vergelijken om de CAP tussen dynamisch en standaard duidelijk te kunnen zien.
Of wordt er in NL een ander BTW tarief en andere kosten geheven naargelang het type contract?
In dat geval klopt mijn redenering uiteraard niet en is het nog ingewikkelder dan ik al dacht.
En dan mag er niet meer gewezen worden op mogelijke nadelen van dynamisch tov standaard?de Peer schreef op donderdag 20 april 2023 @ 17:05:
[...]
Dit is het topic voor dynamische tarieven.
[...]
In sommige cases is dynamisch voordeliger dan standaard. In andere omgekeerd.
In NL wellicht het eerste meer dan het tweede.
Maar ik ga er vanuit dat lezers verstandig genoeg zijn om alle mogelijke scenario's, voor- en nadelen af te wegen en dan toe te passen op het eigen profiel.
Aan alleen de voordelen bewieroken heb je als kritische consument ook niet veel.
Net als jij verduidelijk ik mijn gemaakte keuzes. Aan de lezers om al dan niet na te gaan of ze bij hun situatie passen of niet. Of heb jij alleen dat voorrecht en/of is dit topiconderdeel alleen voorbehouden voor NL klanten? Ik zwaai me, op verzoek, suf met die

[ Voor 20% gewijzigd door IvoB2 op 20-04-2023 17:15 ]
jawel hoor. graag zelfs.IvoB2 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 17:11:
[...]
En dan mag er niet meer gewezen worden op mogelijke nadelen van dynamisch tov standaard?
Maar de vraag was hoe om te gaan met negatieve dynamische tarieven in combinatie met zonnepanelen. En vermoedelijke specifiek voor de situatie in NL.
Dan heeft het toch geen zin om te zeggen wat jij doet met je niet-dynamische contract in België?
CAP? Bedoel je GAP, of plafond?IvoB2 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 17:08:
[...]
Dat besef ik.
Daarom dat je altijd de energiecomponent met elkaar moet vergelijken om de CAP tussen dynamisch en standaard duidelijk te kunnen zien.
Of wordt er in NL een ander BTW tarief en andere kosten geheven naargelang het type contract?
In dat geval klopt mijn redenering uiteraard niet en is het nog ingewikkelder dan ik al dacht.
BTW en energie belasting zijn identiek voor de verschillende contracten. Zit ook correct in mijn vergelijking.
En de prijs van de energiecomponent is erbij vermeld: jouw 18 cent versus de dalprijzen bij dynamisch: 5-10 cent.
Het verschil in prijszetting tussen beiden. En tussen afnemen en terugleveren.EVfan schreef op donderdag 20 april 2023 @ 17:15:
[...]
CAP? Bedoel je GAP, of plafond?
BTW en energie belasting zijn identiek voor de verschillende contracten. Zit ook correct in mijn vergelijking.
En de prijs van de energiecomponent is erbij vermeld: jouw 18 cent versus de dalprijzen bij dynamisch: 5-10 cent.
Dan is alleen de energiecomponent van belang gezien kosten en BTW voor beiden gelijk blijft.
Ik overzie; als PV bezitter, wel het volledige verhaal en focus me niet op de uitzonderingen.
Die 18 cent (+kosten) geldt wel 24/7. De dalprijzen van 5-10 cent gelden maar voor korte specifieke periodes (hier ligt de gemiddelde dynamische prijs voor 2023 rond de 13 cent + BTW en kosten).
Bovendien neemt een PV gebruiker (op jaarbasis) veel minder energie af van het net dan een consument zonder PV. De PV gebruiker heeft sowieso dus al minder voordeel aan lagere afnameprijzen.
Komt daar nog bij dat lage dynamische afnameprijzen ook betekenen dat er lage terugleverprijzen zijn.
Hier ligt dat gemiddelde dus ook op 13 cent (zonder kosten) maar de vaste terugleververgoeding nu op 20 cent (en zakt vanaf mei naar 11 cent maar dan gaat er ook weer 3 cent van de afnameprijs af).
Wanneer je dus op jaarbasis weinig energie van het net afneemt (en dat dan nog in periodes dat er sowieso weinig zon is) heb je weinig aan lage afnameprijzen. Maar wanneer je op jaarbasis energie gaat terugleveren (in de periodes dat er wel veel zon is en de dynamische prijzen dus normaliter lager dan in de winter) heb je meer voordeel bij een hogere vaste terugleververgoeding dan bij een lagere afnameprijs.
Over een jaar gezien (alle lagere dynamische afnames en terugleveringen versus hogere variabele afnames maar ook hogere teruglververgoedingen) kan de situatie zich voordoen dat je als PV-bezitter voordeliger af bent met een variabel contract. Zonder zelfs de hogere vaste kost voor een dynamisch contract in aanmerking te nemen.
Uiteraard verschilt de situatie volgens verbruikersprofiel.
Uiteraard kan de situatie zoals tot op heden in de toekomst wijzigen.
Maar dat kan uiteraard ook nog wijzigen in de twee richtingen.
Blijven opvolgen is dus de boodschap.
Dat wie geen PV en/of eigen opslag heeft en alleen stroom afneemt van het net en daarbij zijn verbruikers kan sturen tot op heden een voordeel heeft bij dynamisch lijkt me nogal voor de hand te liggen. Dat zal in BE niet veel anders zijn dan in NL.
Maar er zijn uiteraard nog andere situaties. Die haal ik aan.
Hoe dat in de (nabije) toekomst evolueert zal iedereen - toch wie het meeste voordeel uit zijn energiecontract wil halen - permanent moeten opvolgen en desnoods bijsturen.
Volgens dat artikel in AgroEnergy gaan we komende zomer bij veel zon en een beetje wind (of meer) vaker negatieve prijzen zien. Misschien volgende week al.bve1 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:59:
Gisteren (woensdag) was de meest zonnige dag. Dit was reeds voorzien waardoor de EPEX-uurprijzen in de middag al bijna -200 euro/MWh noteerden. Maar op de onbalans werd het nog bonter: van 9:30 uur tot 15:30uur onafgebroken negatieve prijzen bijna 5 uur lang prijzen die tot -300 euro/MWh wegzakten. Meest bizarre was dat de windparken vanaf het begin van de middag vrijwel allemaal afgeschakeld waren, maar toch bleef de onbalansprijs diep negatief en heeft Tennet drie uur achtereen noodvermogen afregelen moeten afroepen om het net enigszins uit het overschot te halen. Er was rond 15:00 uur slechts 350 MW aan windproductie over en ondanks dit was het net nog in overschot. De conclusie is duidelijk: de productie uit zonnepanelen is sterk toegenomen ten opzichte van vorig jaar en kan dus op werkdagen leiden tot langdurig lagere spotprijzen.
https://www.agro-energy.n...enlang-negatieve-prijzen/
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
😂 klopt, had het gisteren in een verkeerde afdeling geplaatst…Kodess schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:50:
[...]
(het gaat erom dat je zegt dat vandaag de prijs negatief was met een screenshot van 19 april. Het is 20 april.
Groetjes.
Maar nu de vraag beantwoorden graag.
Zoals eerder vandaag gepost, mijn gemiddelde prijs over de ruim 4 maanden van dit jaar is net onder de 30 cent all-in, netto dus 12 cent als de energie component.IvoB2 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 17:29:
[...]
Het verschil in prijszetting tussen beiden. En tussen afnemen en terugleveren.
Dan is alleen de energiecomponent van belang gezien kosten en BTW voor beiden gelijk blijft.
Ik overzie; als PV bezitter, wel het volledige verhaal en focus me niet op de uitzonderingen.
Die 18 cent (+kosten) geldt wel 24/7. De dalprijzen van 5-10 cent gelden maar voor korte specifieke periodes (hier ligt de gemiddelde dynamische prijs voor 2023 rond de 13 cent + BTW en kosten).
Bovendien neemt een PV gebruiker (op jaarbasis) veel minder energie af van het net dan een consument zonder PV. De PV gebruiker heeft sowieso dus al minder voordeel aan lagere afnameprijzen.
Komt daar nog bij dat lage dynamische afnameprijzen ook betekenen dat er lage terugleverprijzen zijn.
Hier ligt dat gemiddelde dus ook op 13 cent (zonder kosten) maar de vaste terugleververgoeding nu op 20 cent (en zakt vanaf mei naar 11 cent maar dan gaat er ook weer 3 cent van de afnameprijs af).
Wanneer je dus op jaarbasis weinig energie van het net afneemt (en dat dan nog in periodes dat er sowieso weinig zon is) heb je weinig aan lage afnameprijzen. Maar wanneer je op jaarbasis energie gaat terugleveren (in de periodes dat er wel veel zon is en de dynamische prijzen dus normaliter lager dan in de winter) heb je meer voordeel bij een hogere vaste terugleververgoeding dan bij een lagere afnameprijs.
Over een jaar gezien (alle lagere dynamische afnames en terugleveringen versus hogere variabele afnames maar ook hogere teruglververgoedingen) kan de situatie zich voordoen dat je als PV-bezitter voordeliger af bent met een variabel contract. Zonder zelfs de hogere vaste kost voor een dynamisch contract in aanmerking te nemen.
Uiteraard verschilt de situatie volgens verbruikersprofiel.
Uiteraard kan de situatie zoals tot op heden in de toekomst wijzigen.
Maar dat kan uiteraard ook nog wijzigen in de twee richtingen.
Blijven opvolgen is dus de boodschap.
Dat wie geen PV en/of eigen opslag heeft en alleen stroom afneemt van het net en daarbij zijn verbruikers kan sturen tot op heden een voordeel heeft bij dynamisch lijkt me nogal voor de hand te liggen. Dat zal in BE niet veel anders zijn dan in NL.
Maar er zijn uiteraard nog andere situaties. Die haal ik aan.
Hoe dat in de (nabije) toekomst evolueert zal iedereen - toch wie het meeste voordeel uit zijn energiecontract wil halen - permanent moeten opvolgen en desnoods bijsturen.
Geen ander getal dan jij noemt, en zou ook niet horen.
En als ik de vergoeding voor terugleveren zie, 28 cent all in, dus net iets meer dan 10 cent.
Dat blijft aantrekkelijker dan een variabel contract voor mij, en voor heel veel anderen in Nederland.
Klopt, de prijs was zeer negatief en ik denk dan dat terug leveren op deze uren je geld kost ipv dat het opbrengt.de Peer schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:58:
[...]
Paniek 😁 nee niet echt.de Peer schreef op donderdag 20 april 2023 @ 17:00:
[...]
ik zou niet direct in paniek raken en eens afvragen hoe vaak dit gaat voorkomen dit jaar. Dat kon wel eens meevallen. Wil je voor die paar euro per jaar maatregelen gaan nemen die je mogelijk meer gaan kosten dan besparen? Denk aan extra slijtage omvormer door veelvuldig schakelen.
En ook alleen al het gedoe dat je er aan zou kunnen hebben.
En mogelijke opbrengst die je misloopt doordat de omvormer een keer uit staat terwijl hij eigenlijk aan moest staan.
Was puur n vraag en zo vaak zal dat niet gebeuren dat de neg. prijzen zo diep zijn.
Omvormers stoppen/starten elke dag op en uitzetten zal geen schade aan deze brengen.
Mislopen, nee, niet echt want prijzen zijn dag tevoren bekend.
Daarin zit dus blijkbaar het grote verschil.EVfan schreef op donderdag 20 april 2023 @ 17:39:
[...]
En als ik de vergoeding voor terugleveren zie, 28 cent all in, dus net iets meer dan 10 cent.
Dat blijft aantrekkelijker dan een variabel contract voor mij, en voor heel veel anderen in Nederland.
In BE krijg je dynamisch helemaal geen terugleververgoeding van 28 cent. Daar is de vergoeding gewoon de prijs van de DA stroomcomponent (jouw aangehaalde 12 cent dus) minus de vergoeding voor de leverancier.
Anderzijds is de terugleververgoeding verbonden aan een variabel contract er hoger dan de gemiddelde prijs van een dynamisch contract en ook nog eens 24/7 gegarandeerd. Dus als de DA energiecomponent laag staat (of zelfs negatief) ga je bij het variabel contract niet betalen om terug te leveren maar loopt de hele dag de relatief hoge teruglevering continu door terwijl je gelijktijdig ook niet moet afnemen want daar zorgt de energie van de PV panelen voor.
[ Voor 28% gewijzigd door IvoB2 op 20-04-2023 17:52 ]
Laat ik de vraag anders stellen: welke maatregelen neem jij op het moment dat de stroomprijs wat duurder is? Ga je bewust de warmtepomp niet starten, de oven niet aanzetten, of, als je een domme lader hebt voor de auto, deze uittrekken?Richardfm schreef op donderdag 20 april 2023 @ 17:39:
[...]
Klopt, de prijs was zeer negatief en ik denk dan dat terug leveren op deze uren je geld kost ipv dat het opbrengt.
Als jij 15kwh hebt geproduceerd in die 3u, dan heeft je dat maar liefst een ruime euro gekost. Bedenk je eens hoe vaak je flinke maatregelen neemt om een euro te sparen. Ik zou zeggen: leer ermee leven. Maar je kunt natuurlijk nog altijd kijken of je een 11kw heater op een remote te schakelen relais hangt. Dan kun je je PV met rust laten. Ik verwacht dat je daar meer "kostenbesparing" mee kunt halen dan het uitzetten van je panelen. In beide gevallen geldt echter: als je ze een uurtje te lang laat draaien was je winst weer verdampt.
en @IvoB2 : De peer heeft niet 90, maar 91ct tlv. Schijnbaar heeft ie het nog niet vaak genoeg gezegd.
Waarvoor dank, dat geeft soms de benodigde context v.w.b. sommige posts.IvoB2 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 17:11:
[...]
....
Net als jij verduidelijk ik mijn gemaakte keuzes. Aan de lezers om al dan niet na te gaan of ze bij hun situatie passen of niet. Of heb jij alleen dat voorrecht en/of is dit topiconderdeel alleen voorbehouden voor NL klanten? Ik zwaai me, op verzoek, suf met die. Daar bestaat dus al niet veel onduidelijkheid over.

Jij doet toch mee aan een dynamische levering test?
ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie
Inderdaad, ik ben referentieklant.Peet-je schreef op donderdag 20 april 2023 @ 20:51:
[...]
Jij doet toch mee aan een dynamische levering test?
De leverancier kan dan aan de hand van verschillende profielen een zicht krijgen voor wie een dynamisch tarief goedkoper is dan het variabele en omgekeerd.
Met alle respect, maar daar zijn gisteren 20 pagina's of zo over volgeschreven, dus svp geen herhaling hiervan... M'n hoofd voelt er nog zo van:Richardfm schreef op donderdag 20 april 2023 @ 17:37:
[...]
😂 klopt, had het gisteren in een verkeerde afdeling geplaatst…
Maar nu de vraag beantwoorden graag.

Maar je vindt de antwoorden (en heel veel discussie daar omheen) dus in de laatste zooi pagina's.
Nee, bij duurder doe ik niks aan minderen.scoobs schreef op donderdag 20 april 2023 @ 20:33:
[...]
Laat ik de vraag anders stellen: welke maatregelen neem jij op het moment dat de stroomprijs wat duurder is? Ga je bewust de warmtepomp niet starten, de oven niet aanzetten, of, als je een domme lader hebt voor de auto, deze uittrekken?
Als jij 15kwh hebt geproduceerd in die 3u, dan heeft je dat maar liefst een ruime euro gekost. Bedenk je eens hoe vaak je flinke maatregelen neemt om een euro te sparen. Ik zou zeggen: leer ermee leven. Maar je kunt natuurlijk nog altijd kijken of je een 11kw heater op een remote te schakelen relais hangt. Dan kun je je PV met rust laten. Ik verwacht dat je daar meer "kostenbesparing" mee kunt halen dan het uitzetten van je panelen. In beide gevallen geldt echter: als je ze een uurtje te lang laat draaien was je winst weer verdampt.
en @IvoB2 : De peer heeft niet 90, maar 91ct tlv. Schijnbaar heeft ie het nog niet vaak genoeg gezegd.
Tijdens neg. stroom heb ik bijna 50kw verbruikt(laden EV etc.).
De panelen ruim 7000wp uitgezet.
Daarom mijn vraag.
Ja met zo'n elektrische installatie is dat uiteraard geen probleem.Richardfm schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 01:58:
[...]
Tijdens neg. stroom heb ik bijna 50kw verbruikt(laden EV etc.).
Dan kan je op één goedkoop uurtje een EV laden met 50 kWh.
Ik zou daar sowieso meer dan tien uur over doen, dus meer dure uren dan de paar goedkope uren nodig.
Heb je het nog steeds over dynamische prijzen?IvoB2 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 08:22:
Ik zou daar sowieso meer dan tien uur over doen, dus meer dure uren dan de paar goedkope uren nodig.
De omliggende uren waren ook erg goedkoop dus was langzamer EV laden ook een koopje
Heb een dynamisch energiecontract bij Zonneplan, sinds eind '22. Verwarming op gas, maar een elektrische auto. Verbruik rond de 6000 kWh, opwek 4500 á 5000 (installatie op 10 tot 0 graden, helaas). Kan verbruik redelijk sturen: Werk vier dagen per week, waarvan vaak één dag thuis. Hou bij wasmachine en vaatwasser rekening met prijzen, maar niet ten koste van alles.
Dit jaar (maand, gemiddelde prijs kosten, gemiddelde prijs opbrengst).
Januari: €0,27 - €0,31
Februari: €0,30 - €0,29
Maart: €0,26 - €0,26
April: €0,22 - €0,26
Kortom, tot nu toe pakt het in vergelijking met traditioneel salderen goed uit en zijn de kosten lager dan variabele contracten.
In het verleden behaalde rendementen... :-)
Peugeot E-208 - 15 x 385 wp 5° zuid - Zonneplan Nexus
Thuis in een uurtje 50 kWh laden 😂 dan ben je goed bezig.IvoB2 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 08:22:
[...]
Ja met zo'n elektrische installatie is dat uiteraard geen probleem.
Dan kan je op één goedkoop uurtje een EV laden met 50 kWh.![]()
Dat heb je netjes gedaan. Wij gaan binnenkort verhuizen naar een huis met zonnepanelen (3600 kwh, ongeveer het verbruik). Toch maar voor een 1 jaar vast contract gekozen vanwege saldering, dus ga helaas stoppen met Tibber. Erg jammer. Voor iedereen zonder panelen die wat eventuele financiële pieken kan opvangen is het uiteraard een no-brainer. Zodra de saldering eraf gaat, kom ik weer terug.Jelmer058 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 09:19:
Omdat de vraag "ik heb zonnepanelen en is voor mij dynamisch interessant?" vaak langs komt, deel ik mijn situatie.
Heb een dynamisch energiecontract bij Zonneplan, sinds eind '22. Verwarming op gas, maar een elektrische auto. Verbruik rond de 6000 kWh, opwek 4500 á 5000 (installatie op 10 tot 0 graden, helaas). Kan verbruik redelijk sturen: Werk vier dagen per week, waarvan vaak één dag thuis. Hou bij wasmachine en vaatwasser rekening met prijzen, maar niet ten koste van alles.
Kortom, tot nu toe pakt het in vergelijking met traditioneel salderen goed uit en zijn de kosten lager dan variabele contracten.
Bedoel jij, in dit topic?bilgy_no1 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 22:11:
[...]
Met alle respect, maar daar zijn gisteren 20 pagina's of zo over volgeschreven, dus svp geen herhaling hiervan... M'n hoofd voelt er nog zo van:![]()
![]()
![]()
Maar je vindt de antwoorden (en heel veel discussie daar omheen) dus in de laatste zooi pagina's.
Ik zit ook bij Zonneplan met een overschot aan zonnepanelen en ben ook aan het kijken wat nu het meest gunstige is. Ik ben wel aan het overwegen om terug te gaan naar een variabel (of zelfs vast?) contract, ondanks dat ik tot nu toe erg positief over Zonneplan als bedrijf ben.Jelmer058 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 09:19:
Omdat de vraag "ik heb zonnepanelen en is voor mij dynamisch interessant?" vaak langs komt, deel ik mijn situatie.
Waar je je bij bovenstaande bedragen niet op moet verkijken is dat het prijzen incl. btw etc zijn. Trek je die er van af (dat moet toch in geval van overschot?) dan kom je op "maar" zo'n 10/11 cent per kWh uit (op basis van laatste maand). Dat verschil met de terugleververgoeding van de huidige variabele tarieven met normaal salderen is dan wel heel erg klein (die bieden 9 cent zeg maar).
Je moet bij dynamisch dan je stroom in de wintermaanden "duur" inkopen, waar je daar duidelijk "verlies" maakt tov een variabel contract. Ik verwacht ook vaker hele lage of zelfs negatieve tarieven in de zomermaanden (nadeel bij dynamisch).
Wat het alleen lastig maakt is dat de tarieven bij zowel dynamisch als variabel zo onzeker zijn.
yep. inclusief praktische handreikingen en heel veel aanpalende discussies...
Over dynamische prijzen + PV.Bezzerk schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 09:08:
[...]
Heb je het nog steeds over dynamische prijzen?
De omliggende uren waren ook erg goedkoop dus was langzamer EV laden ook een koopje
De prijsvergelijking gaat dus uiteindelijk over laden aan lage + hogere dynamische prijzen versus laden op PV.
Ieder uur dat je dan niet betaald wordt om te laden maar integendeel moet betalen om te laden, ook al is de prijs relatief laag, is duurder dan laden op PV.
Niet representatief voor NL maar als inwoner van Vlaanderen zou snel laden aan 50 kW me een fortuin kosten aan capacitetistarief , nl. 182 € betalen om anderzijds een paar cent te winnen door goedkoop te laden op een korte tijd.
Je hebt in de wintermaanden ook wind wat de prijs doet dalen.Jalex83 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 09:47:
[...]
Je moet bij dynamisch dan je stroom in de wintermaanden "duur" inkopen, waar je daar duidelijk "verlies" maakt tov een variabel contract. Ik verwacht ook vaker hele lage of zelfs negatieve tarieven in de zomermaanden (nadeel bij dynamisch).
Juist in de wintermaanden (omdat er geen teruglevering is) zou ik met een dynamisch tarief voordeel doen tov een variabel tarief. Afgelopen winter (december-januari) was de gemiddelde dynamische prijs voor afname goedkoper dan deze bij een variabel contract.
Ik heb het dan wel over elektro en niet over gas.
[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 21-04-2023 10:09 ]
mathijshooi in "Zero Tolerance: Wat is nu de beste terugleververgoeding?"Jalex83 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 09:47:
[...]
Ik zit ook bij Zonneplan met een overschot aan zonnepanelen en ben ook aan het kijken wat nu het meest gunstige is. Ik ben wel aan het overwegen om terug te gaan naar een variabel (of zelfs vast?) contract, ondanks dat ik tot nu toe erg positief over Zonneplan als bedrijf ben.
Waar je je bij bovenstaande bedragen niet op moet verkijken is dat het prijzen incl. btw etc zijn. Trek je die er van af (dat moet toch in geval van overschot?) dan kom je op "maar" zo'n 10/11 cent per kWh uit (op basis van laatste maand). Dat verschil met de terugleververgoeding van de huidige variabele tarieven met normaal salderen is dan wel heel erg klein (die bieden 9 cent zeg maar).
Wat het alleen lastig maakt is dat de tarieven bij zowel dynamisch als variabel zo onzeker zijn.
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Thx. Heb aantal pag. terug gezien.bilgy_no1 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 09:59:
[...]
yep. inclusief praktische handreikingen en heel veel aanpalende discussies...
Als Belg blijf ik het van alle logica verstoken vinden dat terugleveren van stroom meer opbrengt dan de maatschappij het doorverkoopt.Jelmer058 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 09:19:
Dat is economisch toch een onhoudbaar model of kost de overheid handen vol geld?
[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 21-04-2023 10:20 ]
In belgië heb je gelijkIvoB2 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 10:04:
[...]
Over dynamische prijzen + PV.
De prijsvergelijking gaat dus uiteindelijk over laden aan lage + hogere dynamische prijzen versus laden op PV.
Ieder uur dat je dan niet betaald wordt om te laden maar integendeel moet betalen om te laden, ook al is de prijs relatief laag, is duurder dan laden op PV.
In nederland dus niet.
de salderingsregeling op dit moment maakt dat je nooit naar je PV hoeft te kijken om op een gunstig moment je auto te kunnen laden.
Zonde om je PV stroom te gebruiken als die nu 10 cent waard is, en kan je vannacht diezelfde stroom voor 5 cent weer inkopen.
Dat is toch echt goedkoper dan direct je PV gebruiken.
Volgend jaar wordt dat waarschijnlijk anders, afhankelijk van hoe de politiek eens knopen gaat doorhakken.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Hmzz, die van mij:Jelmer058 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 09:19:
Januari: €0,28 - €0,30
Februari: €0,31 - €0,30
Maart: €0,28 - €0,25
April: €0,27 - €0,25
Zo te zien doe jij beter aansturen op de goedkope uren dan ik
Verbruik 10k kWh, opwek 3200 kWh.
Werk niet thuis, EV opladen overdag gebeurt dus enkel in het weekend. Merk toch dat dat invloed heeft op het gemiddelde.
Pas sinds dit jaar dynamische tarieven. Heb het idee dat de prijzen straks overdag lager zullen liggen dan in de nacht, ik laad dus voornamelijk in de nacht.
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
Het is maar hoe je er tegenaan kijkt.Smuggler schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 10:31:
[...]
In belgië heb je gelijk
In nederland dus niet.
de salderingsregeling op dit moment maakt dat je nooit naar je PV hoeft te kijken om op een gunstig moment je auto te kunnen laden.
Zonde om je PV stroom te gebruiken als die nu 10 cent waard is, en kan je vannacht diezelfde stroom voor 5 cent weer inkopen..
Dat is toch echt goedkoper dan direct je PV gebruiken.
Volgend jaar wordt dat waarschijnlijk anders, afhankelijk van hoe de politiek eens knopen gaat doorhakken.
Ik vind het zonde om je PV installatie te gaan uitschakelen en niet meer te produceren om door de dag van het net te gaan laden om een paar cent te besparen en dan tijdens de nacht betalend te gaan laden waarbij er kans is dat die stroom uit een gascentrale komt (of erger).
In België heb ik trouwens alleen maar gelijk in mijn situatie (keuze om vroegtijdig niet meer te salderen).
Je kan er met PV ook nog 1:1 salderen. Iedereen in België die nog saldeert heeft op 19/4 (net zoals op andere zonnige dagen) dus massaal zijn stroom op het net gezet om deze 's nachts (en in de winter) kosteloos terug van dat net af te halen. Waarbij dat terugleveren door de dag op zonnige dagendus eigenlijk weinig nut had en er in de winter en 's nachts nogal eens vervuilende centrales moeten leveren om aan de terugvraag te voldoen. Die centrales werken uiteraard ook niet gratis waardoor wie geen PV heeft (en in mindere mate wie niet saldeert) de hogere kosten van dat "virtueel" gratis salderen moet dragen.
Salderen was goed in de begindagen van PV om dat verhaal van de grond te krijgen maar is nu zo achterhaald dat het contraproductief voor de gemeenschap begint te werken. Uiteraard nog altijd leuk voor het individu dat aan de lucratieve kant van het verhaal staat.
Louter vanuit economisch standpunt zou ik uiteraard ook niet moeten kijken op welk uur ik de EV laadt.
De vergoeding is immers altijd hoger dan de afnamekost.
Zoals ook hier herhaaldelijk wordt aangetoond heeft salderen als neveneffect dat mensen minder bewust met hun energie omgaan want aan de meet doet het er toch niet toe.
Uitsluitend vergoed worden voor terugleveren aan de hand van vraag een aanbod en effectie zelf afgerekend worden op het ogenblik dat je de stroom afneemt (en de kost van virtuele opslag op het net niet (onbewust of bewust) doorschuiven naar anderen doet ook PV bezitters meer rationeel omgaan met hun installatie.
Zoveel mogelijk direct verbruiken en eigen productie zelf verbruiken en afnemen en terugleveren volgens vraag en aanbod heeft dan ook de minst negatieve invloed op de netbalans. Salderen brengt dat juist nog meer uit evenwicht.
[ Voor 53% gewijzigd door IvoB2 op 21-04-2023 11:29 ]
De reden dat de prijzen negatief waren, was de enorme opbrengst van groene energie.IvoB2 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 10:37:
[...]
Het is maar hoe je er tegenaan kijkt.
Ik vind het zonde om je PV installatie te gaan uitschakelen en niet meer te produceren om door de dag van het net te gaan laden om een paar cent te besparen en dan tijdens de nacht betalend te gaan laden waarbij er kans is dat die stroom uit een gascentrale komt (of erger).
We hadden nog een beetje kolen en gascentrales draaien, omdat die blijkbaar, (zo heb ik van de week geleerd) geen uitknop hebben voor 3 uurtjes.
Die hebben een soort minimale opwek. (altijd zo'n 2,2GW in nederland).
Toch hadden we 4,4GW productie te veel op die momenten die dag.
3,8GW konden we kwijt aan de buren, UK, DE, BE, NO, DK.
0,6GW kregen we zelfs daar niet weg, doordat A, niet alle internationale connecties groot genoeg zijn. B. zij daar ook niet op zaten te wachten.
We kunnen kwijt naar:
UK: 1 GW
DE: minimaal 2,2GW Onbekend? (waarschijnlijk te veel kabels op te veel plekken)
BE : minmaal 2,3GW Onbekend?(waarschijnlijk te veel kabels op te veel plekken)
NO: 723 MW
DK: 700MW
Die 0,6GW heeft Tennet zelf laten verbranden om het net stabiel te houden.
https://app.electricitymaps.com/zone/NL je kan helaas niet de uren terug zien van specifieke dagen.
Dat we zoveel productie hebben komt juist door die verschillende belangen, veel windmolens is een minimale opbrengst belooft voor hun productie. Dus produceren levert altijd geld op.
Veel PV eigenaren hebben een vast(er) contract en blijven ook door produceren omdat het geld oplevert.
Vervolgens zijn er niet genoeg afnemers voor al die stroom op dat moment. dus wordt er geld betaald om meer afnemers te krijgen, want veel van die producenten zijn niet bereikbaar met hun contracten om ze iets anders te laten doen.
Nu komt dat voor een deel bij de dynamische klanten, en die doen exact het juiste door de PV installaties uit te zetten, en veel stroom te gaan gebruiken.
precies hoe marktwerking hoort te werken.
En die auto laad je natuurlijk dan op overdag, ipv snachts met gasstroom.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Er zijn geen kosten voor de energiemaatschappij. het is allemaal vrij kosten neutraal.
Het probleem zit hem in de vaste contracten. die bij mensen die uiteindelijk 0 verbruiken, ook alleen een 0 rekening mogen sturen, terwijl ze wel de stroom tegen verschillende prijzen moet in- en verkopen.
Deze kosten komen wel voor de rekening van de mensen zonder PV systeem.
Als het salderen wordt afgebouwd worden dynamische contracten dus intressanter omdat je nogsteeds de marktprijs kan krijgen, terwijl vaste contracten op zoek zullen gaan naar winst aan beide walletjes (afname en productie).
opzich wel weer fijn voor de mensen die enkel afnemen en een vast contract willen hebben.
Vanuit persoonlijk oogpunt, pas uitzetten als de prijs onder de -15 cent is (ivm de belastingen).Magpie schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 11:20:
@Smuggler Dank voor je heldere uitleg. Ik heb nu ook een verhaal naar mijn vrouw om de panelen uit te zetten bij negatieve stroomprijs. En de auto indien mogelijk vol te laden. Dat het geen zin heeft om bij te dragen aan het overschot in dat geval (en beter voor de portemonnee). Overigens hier bewust overgestapt op dynamisch ondanks ongeveer gelijke opbrengst als productie (ca. 12.000 kWh). Uitkomst is daardoor onzeker en wellicht net wat minder dan met salderen (hoewel ik wel met warmtepomp en elektrische auto een tweetal meer stuurbare grootverbruikers heb). Maar draag graag mijn kleine steentje bij om pieken in het net te verminderen en dan is dynamisch contract prima stok achter de deur. Op termijn wil ik overigens ook een elektrische auto en laadpaal die kan terug leveren als stroom duur is.
maar tegelijk wek je evenveel op als dat je gebruikt op jaar basis. ja dan kan eerder uitzetten ook prima of is dat zelfs voordeliger, beetje afhankelijk hoevaak dat gebeurd. en hoeveel marge je hier in hebt.
Als je met uitzetten precies op 0 verbruik uit komt na een jaar. dan heb je het perfect gedaan
[ Voor 5% gewijzigd door Smuggler op 21-04-2023 11:24 ]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9lqJl4wfNHooYrV4JDUJ1g47.jpg?f=user_large)
Poeh, dat schiet niet op 200w per m2
Was vorig jaar beter
Toch voor wie die mogelijkheid heeft en op het juiste ogenblik aan de (thuis)laadpaal kan hangen.Smuggler schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 10:56:
[...]
En die auto laad je natuurlijk dan op overdag, ipv snachts met gasstroom.
Je zal dan maar net op het werk zijn zonder laadmogelijkheid (geen laadpalen of bij aankomst laadplein volzet) en niet thuis voor eigen laadpaal zitten te wachten tot je kan koppelen om te laden om het probleem "te verhelpen".
Wie PV heeft en nog kan salderen zal het in de meeste gevallen overigens aan zijn r**t roesten of hun 's nachts of door de dag gaat laden/verbruiken.
Waarom dacht je dat er in Vlaanderen zoveel weerstand is bij PV-bezitters voor de digitale meter (waarbij het recht op salderen automatisch vervalt)? Uit bekommernis voor het net, klimaat, milieu? Nope. Dan moeten ze zelf harder gaan nadenken en vooral handelen op een optimum te bekomen voor hun installatie.
Is in NL trouwens niet anders hoor. Gezaag en geklaar over mogelijke afbouw van saldering. Lees even mee op andere topic en het gaat voornamelijk hoe je het best handelt om individueel zoveel mogelijk te verdienen aan salderen. Niet hoe je zo optimaal kan handelen in belang van het algemeen noch optimalisatie van het openbaar net.
En je kan het ze niet kwalijk nemen. Doe ik ook niet.
Maar dat een overheid (waar dan ook) zo iets ook nog eens in de hand gaat werken en bestendigen uit eigenbelang gaat mijn petje te boven. Het nut van een overheid is nu net het algemeen belang boven het individueel belang te stellen. Doet ze dat niet meer kunnen we beter allemaal terug naar het individueel belang kijken en ons de kost van een overheid besparen.
[ Voor 27% gewijzigd door IvoB2 op 21-04-2023 11:47 ]
Sjonge jonge, in de tijd dat je dit typt had je gewoon de proef op de som kunnen nemen

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie
Ben het helemaal mee eens met het bovenstaande betoog.IvoB2 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 11:42:
[...]
Toch voor wie die mogelijkheid heeft en op het juiste ogenblik aan de (thuis)laadpaal kan hangen.
Je zal dan maar net op het werk zijn zonder laadmogelijkheid (geen laadpalen of bij aankomst laadplein volzet) en niet thuis voor eigen laadpaal zitten te wachten tot je kan koppelen om te laden om het probleem "te verhelpen".
Wie PV heeft en nog kan salderen zal het in de meeste gevallen overigens aan zijn r**t roesten of hun 's nachts of door de dag gaat laden/verbruiken.
Waarom dacht je dat er in Vlaanderen zoveel weerstand is bij PV-bezitters voor de digitale meter (waarbij het recht op salderen automatisch vervalt)? Uit bekommernis voor het net, klimaat, milieu? Nope. Dan moeten ze zelf harder gaan nadenken en vooral handelen op een optimum te bekomen voor hun installatie.
Is in NL trouwens niet anders hoor. Gezaag en geklaar over mogelijke afbouw van saldering. Lees even mee op andere topic en het gaat voornamelijk hoe je het best handelt om individueel zoveel mogelijk te verdienen aan salderen. Niet hoe je zo optimaal kan handelen in belang van het algemeen noch optimalisatie van het openbaar net.
Maar dat een overheid (waar dan ook) zo iets ook nog eens in de hand gaat werken en bestendigen uit eigenbelang gaat mijn petje te boven. Het nut van een overheid is nu net het algemeen belang boven het individueel belang te stellen. Doet ze dat niet meer kunnen we beter allemaal terug naar het individueel belang kijken en ons de kost van een overheid besparen.
En zelf maak ik mij daar ook schuldig aan. De enige reden dat ik nog geen thuis accu heb, is financiele terugverdien tijd.
Maar eigenlijk heb ik die wel nodig, omdat met 1 flinke stroomstoring heb ik die accu al terug verdient. (duur tropisch aquarium hier thuis).
De politiek kan dat trouwens prima sturen als ze willen naar mijn idee.
Maar die zitten thuis natuurlijk ook gewoon te rekenen en het kost ze kiezers.. (of juist niet).
ze kunnen natuurlijk ook enkel de belastingen laten salderen, en de rest van de prijs aan de markt overlaten. volgens mij komt er dan veel meer marktwerking met teruglevertarieven en dergelijke.
En dan komt de rekening ook niet meer te liggen bij de mensen zonder zonnepanelen.
Maar zolang er wetsvoorstellen worden aangenomen die ver van de werkelijkheid staan. zoals een verbod op negatieve teruglevertarieven... tja is de markt dan nog wel een markt... of enkel een doorgeefluik van iets dat ooit een overheidsnut bedrijf was.
En dit volgens de PV productie EN dynamische prijzen en/of een combinatie van beiden.
Maar initiatieven daartoe zie je nu eerder vanuit privé-initiatieven dan vanuit de overheid.
En je moet uiteraard de consumenten/prosumenten nog kunnen overtuigen. Om te sturen tussen verbruikers en net heb je minstens een digitale meter nodig die slim kan gemaakt worden. Het geroep vanuit consumenten dat "big brother" en "de roverheid" onze laatste centen komt afpakken is uiteraard ook niet niets.
En politici lijden ook aan de kwaal doorgaans te luisteren naar wie het hardst kan roepen. Het zijn tenslotte aan de basis ook maar gewone mensen met hun kwaliteiten en gebreken.
O ik heb zelf ook de nodige bezwaren tegen slimme meters.IvoB2 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 12:27:
Indien de nodige infra voorzien wordt kan zowel een thuisaccu als de laadpaal in twee richtingen gestuurd worden.
En dit volgens de PV productie EN dynamische prijzen en/of een combinatie van beiden.
Maar initiatieven daartoe zie je nu eerder vanuit privé-initiatieven dan vanuit de overheid.
En je moet uiteraard de consumenten/prosumenten nog kunnen overtuigen. Om te sturen tussen verbruikers en net heb je minstens een digitale meter nodig die slim kan gemaakt worden. Het geroep vanuit consumenten dat "big brother" en "de roverheid" onze laatste centen komt afpakken is uiteraard ook niet niets.
En politici lijden ook aan de kwaal doorgaans te luisteren naar wie het hardst kan roepen. Het zijn tenslotte aan de basis ook maar gewone mensen met hun kwaliteiten en gebreken.
Er is extreem veel af te lezen van een slimme meter als je dat wilt.
Dat ding weet wanneer ik naar bed ga, wanneer ik opsta, wanneer ik douche. wanneer ik wel en niet thuis ben.
Wanneer ik zit te computeren, tv zit te kijken en wanneer ik bezoek heb.
Ze kunnen hier zelfs de temperatuur in de woonkamer achterhalen als ze onderzoek doen naar het energie verbruik.
we mogen bigdata nooit gaan onderschatten of zomaar accepteren.
maar in verband met het energienet zie ik het als een noodzakelijk kwaad.
Het enige dat ik mis, is een kopie van de netbeheerder in wat zij precies allemaal van mijn meter ontvangen.
automatisch elke maand incl alle data die erin staat.
Als ethical hacker / breed geinteresseerd in bigdata, zie ik tal van praktische mogelijkheden.
Denk dat verder prima op 1 lijn zitten. betreft onze observaties over ethiek, het energienetwerk en de overheden in NL en BE..
Dit is grote onzin. Ze kunnen alleen maar zien hoeveel er op een moment gebruikt wordt. JIj herkent eventuele spikes omdat je weet wat je aan het doen was. De beheerder kan aan het gebruik niet zien of je het gebruikt voor je computer of je tv of om in de magnetron een pizza op te warmen enz.Smuggler schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 12:53:
[...]
O ik heb zelf ook de nodige bezwaren tegen slimme meters.
Dat ding weet wanneer ik naar bed ga, wanneer ik opsta, wanneer ik douche. wanneer ik wel en niet thuis ben.
Wanneer ik zit te computeren, tv zit te kijken en wanneer ik bezoek heb.
Ze kunnen hier zelfs de temperatuur in de woonkamer achterhalen als ze onderzoek doen naar het energie verbruik.
we mogen bigdata nooit gaan onderschatten of zomaar accepteren.
maar in verband met het energienet zie ik het als een noodzakelijk kwaad.
Het enige dat ik mis, is een kopie van de netbeheerder in wat zij precies allemaal van mijn meter ontvangen.
automatisch elke maand incl alle data die erin staat.
Als ethical hacker / breed geinteresseerd in bigdata, zie ik tal van praktische mogelijkheden.
Denk dat verder prima op 1 lijn zitten. betreft onze observaties over ethiek, het energienetwerk en de overheden in NL en BE..
Nou over die digitale meter zitten we dan toch niet op één lijn.Smuggler schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 12:53:
[...]
O ik heb zelf ook de nodige bezwaren tegen slimme meters.
Ik krijg het heen en weer van consumenten die uit zogenaamde "privacy" redenen iets tegen een digitale meting hebben maar anderzijds overal hun smartphones mee heen zeulen, de kleinste details van hun leven toe volkomen vrijwillig op de sociale media delen, over alles klagen maar zelfs niets ondernemen, integendeel er zelf nog aan meewerken ook.
We zullen dan ofwel een anders soort digitale meter hebben, een totaal ander zicht op privacy of een totaal ander verbruikersprofiel. Uit de gegevens van mijn digitale meter, en ik deel via meetregime 3 nochtans al mijn gegevens ook vrijwillig met de energieleverancier, valt weinig tot niets uit mijn privéleven op te maken.
Ik ben zelfs voorstander van de digitale meter gezien het mij veel meer inzicht in mijn verbruik geeft en het mogelijk maakt mijn kosten te sturen.
Mijn netbeheerder ontvang van mij de gegevens over de hoeveelheid energie die ik op het net zet en hoeveel energie ik er vanaf neem en de tijdstippen. En mag die gegevens van mij per kwartier delen met mijn energieleverancier zodat deze voor mij kan berekenen wel contract in mijn situatie het voordeligst is.
Maar daar valt niet uit af te leiden wanneer ik ga douchen, hoe lang ik een douche neem, wanneer er wel of niet bezoek langs komt of whatever.
En dan nog, wat moet je met die gegevens van miljoenen consumenten?
[ Voor 19% gewijzigd door IvoB2 op 21-04-2023 13:52 ]
https://iea.blob.core.win...italizationandEnergy3.pdf pagina135.hanev001 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 13:20:
[...]
Dit is grote onzin. Ze kunnen alleen maar zien hoeveel er op een moment gebruikt wordt. JIj herkent eventuele spikes omdat je weet wat je aan het doen was. De beheerder kan aan het gebruik niet zien of je het gebruikt voor je computer of je tv of om in de magnetron een pizza op te warmen enz.
Gelukkig zijn er wetten die dit voorkomen.
Maar wetten zijn tijdelijk en technologie voor altijd?
Vandaag is geen garantie voor de toekomst.
Ik vind dat persoonlijk een belangrijk iets om in de gaten te houden.
Dat het vandaag niet mogelijk is / niet mag. betekent niet dat het nooit zal gebeuren.
En als het gebeurd, tja wie weet wat dan de bedoelingen zijn.
Big data is erg krachtig, en elk apparaat heeft zijn eigen energie profiel.
en ook in een chaos kan je die energieprofielen uiteindelijk vrij makkelijk eruit filteren.
Dat de netbeheerder het nu per kwartier alleen ziet, maakt weinig uit. het apparaat is voor seconden gemaakt om te meten.
Maar we dwalen af
Ik zit tegen die tijd hopelijk achter een accu
morgen weer een klein goedkoop momentje, maar geen ultragoedkope momenten meer helaas.
Volgende week dinsdag wellicht?😋Smuggler schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 14:27:
....
morgen weer een klein goedkoop momentje, maar geen ultragoedkope momenten meer helaas.
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Bijv: je geeft op dat de auto de volgende dag om 07.00 uur vol moet zijn. De laadpaal (of app) kijkt dan zelf wanneer hij (obv tarieven) moet gaan laden in de nacht
TIBBER (wat ik nu heb, heb thuis enkel electra) kan dit wel, maar wij verhuizen binnenkort naar een woning waar ook nog gas is (enkel voor de gaskachel). Wil dus naar 1 dynamisch contract voor gas en electra. (Of raden jullie me een andere optie aan)
Of doen alsof je laadpaal bij iemand staat met een tibber contract?
Tibber en zonneplan zijn energieleveranciers (administratief dan). Dat staat in principe los van het opladen van je auto: dat kan met elk contract.remc1979 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 14:45:
Klopt het dat je bij Zonneplan niet automatisch kunt laden bij lage tarieven.
Bijv: je geeft op dat de auto de volgende dag om 07.00 uur vol moet zijn. De laadpaal (of app) kijkt dan zelf wanneer hij (obv tarieven) moet gaan laden in de nacht
TIBBER (wat ik nu heb, heb thuis enkel electra) kan dit wel, maar wij verhuizen binnenkort naar een woning waar ook nog gas is (enkel voor de gaskachel). Wil dus naar 1 dynamisch contract voor gas en electra. (Of raden jullie me een andere optie aan)
Het beste zorg je er dus voor dat je jezelf niet afhankelijk maakt van een aanbieder, door zelf je laadpaal slim aan te sturen, of een laadpaal te kopen die auto-of-the-box slim is.
Ik stuur mijn Alfen laadpaal gewoon aan via een relais. Maar het kan ook via Modbus via Home assistant bijvoorbeeld.
Als het technisch al geen grote uitdaging is om een accu + omvormer te vinden die continu 11 kW kan verzetten dan zal het in elk geval een financiële aderlating zijn waarbij er weinig kans is dat je die investering er ooit gaat uithalen.Smuggler schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 14:27:
[...]
Ik zit tegen die tijd hopelijk achter een accu. op zo'n manier dat ik mijn "profiel" kan afschermen van het net. zien ze alleen nog een blok verbruik. 11kW leveren, 11kW afname. en 0 in rust.
Wie dat budget ter beschikking heeft kan dat beter (deels) aan PV besteden.
Je kan ook gebruik maken van een app die dit regelt, bijvoorbeeld Jedlix of Gridio. Ikzelf gebruik Jedlix i.c.m. een Tesla en dat werkt prima. En dit staat dus los van de energie leverancier.remc1979 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 14:45:
Klopt het dat je bij Zonneplan niet automatisch kunt laden bij lage tarieven.
Renault heeft hier voor Mobilize Smart Charge: https://www.renault.nl/mo...obilize-smart-charge.htmlbve1 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 15:12:
[...]
Je kan ook gebruik maken van een app die dit regelt, bijvoorbeeld Jedlix of Gridio. Ikzelf gebruik Jedlix i.c.m. een Tesla en dat werkt prima. En dit staat dus los van de energie leverancier.
Werkt echt super, voor die 1 cent per kWh hoef je het niet te doen maar deze check gewoon wanneer je het goedkoopst kan laden (en dat is over het algemeen altijd snachts).
Renault gebruikt hiervoor Jedlix in een eigen jasje.marciej123 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 15:21:
[...]
Renault heeft hier voor Mobilize Smart Charge: https://www.renault.nl/mo...obilize-smart-charge.html
Nee, in het voorjaar/zomer/najaar meestal rond de middaguren.Werkt echt super, voor die 1 cent per kWh hoef je het niet te doen maar deze check gewoon wanneer je het goedkoopst kan laden (en dat is over het algemeen altijd snachts).
Houdt die app dan ook automatisch rekening met lage tarieven. Dat hij dus de auto aanstuurt om te laden op momenten dat snachts de stroom goedkoper is, en stopt met laden op duurdere momenten?bve1 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 15:12:
[...]
Je kan ook gebruik maken van een app die dit regelt, bijvoorbeeld Jedlix of Gridio. Ikzelf gebruik Jedlix i.c.m. een Tesla en dat werkt prima. En dit staat dus los van de energie leverancier.
Ik heb dezelfde contracten. Waarop baseer je dat Zonneplan goedkoper zou zijn?Supreme_One schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 15:54:
Zo zit nu al vanaf januari bij Tibber voor elektriciteit en GSL voor gas. Het valt me op dat Zonneplan inmiddels een stuk goedkoper is geworden (scheelt voor mij al 50 euro op jaarbasis) Heeft het zin om over te stappen? Verwacht aan het eind van het jaar minder dan 3000 kwh en niet meer dan 500m3 gas te gebruiken. Kan iemand die overgestapt is van Tibber naar Zonneplan mij vertellen of ik met bepaalde zaken rekening moet houden? Neem je bijv. wat je hebt gespaard voor het prijsplafond mee? Gaat het overstappen automatisch of moet je het allemaal "zelf" regelen?
De google sheet op de 1ste pagina. Ik heb trouwens geen zonnepanelenThe__Virus schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 16:00:
[...]
Ik heb dezelfde contracten. Waarop baseer je dat Zonneplan goedkoper zou zijn?
Klopt deze berekening onderaan? Daar is Tibber weer goedkoper
:strip_exif()/f/image/NBs7MbTkt6DnEUdVM2I1FEZS.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 45% gewijzigd door Supreme_One op 21-04-2023 16:22 ]
0,3 vs 2ct/kwh toeslag.The__Virus schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 16:00:
[...]
Ik heb dezelfde contracten. Waarop baseer je dat Zonneplan goedkoper zou zijn?
Uiteraard, dat is de primaire functie van de App. Je geeft aan dat de auto voor een bepaald tijdstip x% geladen moet zijn. De app weet dan uit ervaring met jouw auto en het % batterij hoelang het laden gaat duren. Dit wordt dan slim uitgesmeerd of de goedkope uren. Soms onderbreekt de app het laden omdat het een uur later weer goedkoper is. Waar ik zeg app wordt dat feitelijk geregeld vanuit de Cloud, je telefoon mag ook uitstaan.remc1979 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 15:44:
[...]
Houdt die app dan ook automatisch rekening met lage tarieven. Dat hij dus de auto aanstuurt om te laden op momenten dat snachts de stroom goedkoper is, en stopt met laden op duurdere momenten?
Dus Zonneplan is goedkoper bij een verbruik van 3000 kwh en 500 m3 gas?
Ander gezichtspunt, deels gemeend en deels als advocaat van de duivel:IvoB2 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 11:42:
[...]
Toch voor wie die mogelijkheid heeft en op het juiste ogenblik aan de (thuis)laadpaal kan hangen.
Door het salderen, is Nederland een van de landen geworden met relatief de meeste zonnepanelen. Dit beperkt sterk hoeveel fossiele energie er gebruikt wordt. En het maakt stroom fors goedkoper. Met een relatief lage overheidsinvestering, is dit succes bereikt.
Wie stelt dat hij of zij daaraan meebetaald door een hogere energierekening als hij of zij geen zonnepanelen heeft, maakt veelal niet gebruik van waar dit topic over gaat: dynamische energiecontracten. Dat is een keuze, geen maatschappelijk probleem.
Dat laat onverlet dat er nadelen zijn, bijvoorbeeld: veel stroom op piekmomenten op het netwerk. Maar dat komt beperkt door het salderen, maar sterker door het bovenliggende doel: verduurzamen. Dat geeft meer pieken en dalen.
Natuurlijk is er wel wat te doen: meer stabiliteit op het net. Tijd voor belasting die hoger is op piekmomenten en lager op dalmomenten, zodat er meer businesscases ontstaan voor wijk- bedrijfs- en thuisaccu's. Een dynamisch belastingtarief, als versterking van dynamische contracten.
Peugeot E-208 - 15 x 385 wp 5° zuid - Zonneplan Nexus
Wanneer ik de NL-situatie hier zo volg heb ik toch niet de indruk dat de elektriciteit in Nederland zoveel goedkoper is dan in Vlaanderen. Dus dat uitgangspunt klopt al niet.
En wat betreft het gebruik van fossiele brandstoffen was en is Nederland nu net het gasland bij uitstek.
In België was jaren tot 50% van de energieproductie gedekt door kerncentrales. Dus dat punt gaat ook niet volledig op.
In België is ook jarenlang een salderingsregeling van kracht geweest voor PV en deels nog aanwezig (wordt uitgefaseerd).
Hier heb je nog wel geen landsdelen waar er een beperking op nieuwe e-infra van kracht is omdat anders het openbaar net het dreigt te bezwijken door gelijktijdig teveel afnemen en terugleveren omdat het toch weinig tot niets kost.
Met je laatste paragraaf ben ik het wel grotendeels eens (hopelijk was dat dus wel gemeend en niet des duivels) maar dat gebeurt hier ook niet. Hier werd onlangs een capaciteitstarief uitgerold dat dag en nacht, 24/7 hetzelfde tarief hanteert. En dan hoopt men daarmee mensen te sturen van piek naar dal. In de praktijk zal het er op neerkomen dat, buiten een paar uitzonderingen, iedereen gewoon doet wat hij voorheen deed en dat tarief er dan maar weer bijneemt.
Ah ja, de subsidie op thuisaccu's werd ook vervroegd afgevoerd.
Dynamische tarieven zijn hier al helemaal niet ingeburgerd. Er is één leverancier die het volledig en doorzichtig invoert (maar daar wel een extra jaarkost van 103 € voor vraagt), één proefproject voor een beperkte doelgroep en één leverancier die niet echt weet hoe het werkt en met een soort gemiddelde werkt.
PV bezitters zijn er al helemaal niet voor te vinden. Kiezen voor een dynamisch tarief houdt in dat je een digitale meter moet hebben. En een digitale meter betekent vervroegd afzien van salderen en een capaciteitstarief aangerekend krijgen voor alle effectief vermogen boven de 2.5 kW.
De overgrote meerderheid houdt dus gewoon zo lang mogelijk - uit onwetenheid, uit gemakzucht, uit opportunisme, uit dwarsliggerij, uit een combinatie van voorgaande - krampachtig vast aan de analoge meter om te kunnen salderen en heeft waarschijnlijk ook nog nooit gehoord van een dynamisch tarief.
Het wispelturig gedrag en afwezigheid van enige lange termijn visie bij de overheden helpt uiteraard ook niet om gericht te kunnen investeren.
[ Voor 27% gewijzigd door IvoB2 op 21-04-2023 20:35 ]
Je zou de energiebelasting kunnen differentiëren naar gelang het fossiele karakter van de stroomopwekking in dat uur. Dat kan budgettair neutraal maar daarmee stimuleer je nog meer het verbruik naar de goedkope uren en wordt de businesscase voor de thuisaccu nog beter.Jelmer058 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 20:02:
[...]
Ander gezichtspunt, deels gemeend en deels als advocaat van de duivel:
Door het salderen, is Nederland een van de landen geworden met relatief de meeste zonnepanelen. Dit beperkt sterk hoeveel fossiele energie er gebruikt wordt. En het maakt stroom fors goedkoper. Met een relatief lage overheidsinvestering, is dit succes bereikt.
Wie stelt dat hij of zij daaraan meebetaald door een hogere energierekening als hij of zij geen zonnepanelen heeft, maakt veelal niet gebruik van waar dit topic over gaat: dynamische energiecontracten. Dat is een keuze, geen maatschappelijk probleem.
Dat laat onverlet dat er nadelen zijn, bijvoorbeeld: veel stroom op piekmomenten op het netwerk. Maar dat komt beperkt door het salderen, maar sterker door het bovenliggende doel: verduurzamen. Dat geeft meer pieken en dalen.
Natuurlijk is er wel wat te doen: meer stabiliteit op het net. Tijd voor belasting die hoger is op piekmomenten en lager op dalmomenten, zodat er meer businesscases ontstaan voor wijk- bedrijfs- en thuisaccu's. Een dynamisch belastingtarief, als versterking van dynamische contracten.
Dat kan heel eenvoudig met een Deye Sun12k (€3400-4000 + prijs LFP accu's) door het gehele huis op LOAD (EPS/UPS) te zetten.IvoB2 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 14:56:
[...]
Als het technisch al geen grote uitdaging is om een accu + omvormer te vinden die continu 11 kW kan verzetten dan zal het in elk geval een financiële aderlating zijn waarbij er weinig kans is dat je die investering er ooit gaat uithalen.
Wie dat budget ter beschikking heeft kan dat beter (deels) aan PV besteden.
Is het ook niet meer nodig om direct bij netto negatieve prijzen incl belastingen al de PV uit te zetten
Kan overweg met max 24kW ( max 12kW voor de verbruikers en gelijktijdig met 12kW de accu's laden (eventueel nog 5kW aan verbruikers parallel met hybride aan de net aansluiting voor maximale benutting van een 3x25A netaaansluiting) of te wel tot 12kW PV opwek nog niet nodig om deze te beperken,
Je zal wel iets als home assistant moeten toepassen voor de sturing.via modbus.
Edit: ik heb wel een 600ltr buffervat in verwarmings circuit waar wat in kwijt kan, die ik kan benutten om te balanceren, (3x3KW,) zodat niet gelijk bij een wolkje voor de zon, de hoofdzekering van 25A van een fase eruit vliegt, heeft een eigen servosturing om warmte (0-6kw warmte) later in retour te injecteren net voor de warmtepomp is eigenlijk bedoeld voor in de winter om WP te ondersteunen,
[ Voor 16% gewijzigd door Domba op 21-04-2023 22:06 ]
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Ik lees je posts al een aantal dagen aandachtig, maar ik snap niet wat je nu precies probeert te zeggen.IvoB2 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 20:27:
Het is dus nog maar de vraag welk deel gemeend is en welk deel voor de duivel.
Wanneer ik de NL-situatie hier zo volg heb ik toch niet de indruk dat de elektriciteit in Nederland zoveel goedkoper is dan in Vlaanderen. Dus dat uitgangspunt klopt al niet.
En wat betreft het gebruik van fossiele brandstoffen was en is Nederland nu net het gasland bij uitstek.
In België was jaren tot 50% van de energieproductie gedekt door kerncentrales. Dus dat punt gaat ook niet volledig op.
In België is ook jarenlang een salderingsregeling van kracht geweest voor PV en deels nog aanwezig (wordt uitgefaseerd).
Hier heb je nog wel geen landsdelen waar er een beperking op nieuwe e-infra van kracht is omdat anders het openbaar net het dreigt te bezwijken door gelijktijdig teveel afnemen en terugleveren omdat het toch weinig tot niets kost.
Met je laatste paragraaf ben ik het wel grotendeels eens (hopelijk was dat dus wel gemeend en niet des duivels) maar dat gebeurt hier ook niet. Hier werd onlangs een capaciteitstarief uitgerold dat dag en nacht, 24/7 hetzelfde tarief hanteert. En dan hoopt men daarmee mensen te sturen van piek naar dal. In de praktijk zal het er op neerkomen dat, buiten een paar uitzonderingen, iedereen gewoon doet wat hij voorheen deed en dat tarief er dan maar weer bijneemt.
Ah ja, de subsidie op thuisaccu's werd ook vervroegd afgevoerd.
Dynamische tarieven zijn hier al helemaal niet ingeburgerd. Er is één leverancier die het volledig en doorzichtig invoert (maar daar wel een extra jaarkost van 103 € voor vraagt), één proefproject voor een beperkte doelgroep en één leverancier die niet echt weet hoe het werkt en met een soort gemiddelde werkt.
PV bezitters zijn er al helemaal niet voor te vinden. Kiezen voor een dynamisch tarief houdt in dat je een digitale meter moet hebben. En een digitale meter betekent vervroegd afzien van salderen en een capaciteitstarief aangerekend krijgen voor alle effectief vermogen boven de 2.5 kW.
De overgrote meerderheid houdt dus gewoon zo lang mogelijk - uit onwetenheid, uit gemakzucht, uit opportunisme, uit dwarsliggerij, uit een combinatie van voorgaande - krampachtig vast aan de analoge meter om te kunnen salderen en heeft waarschijnlijk ook nog nooit gehoord van een dynamisch tarief.
Het wispelturig gedrag en afwezigheid van enige lange termijn visie bij de overheden helpt uiteraard ook niet om gericht te kunnen investeren.
Tibber verkoopt geen gascontracten he. Die moet je ergens anders plaatsen.Supreme_One schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 19:03:
[...]
Dus Zonneplan is goedkoper bij een verbruik van 3000 kwh en 500 m3 gas?
Hebben ze ook geen model contract voor gas?scoobs schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 23:06:
[...]
Tibber verkoopt geen gascontracten he. Die moet je ergens anders plaatsen.
Hetzelfde resultaat bereik je door veel minder geld uit te geven.Domba schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 21:45:
[...]
Is het ook niet meer nodig om direct bij netto negatieve prijzen incl belastingen al de PV uit te zetten
Duizenden euo's investeren om te voorkomen dat je bij netto negatieve prijzen een paar cent moet inleveren lijkt me vanuit economisch standpunt geen al te strak plan.
neeWillempie27 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 23:25:
[...]
Hebben ze ook geen model contract voor gas?
Heb je al op de site van Tibber gekeken? Dan had je het antwoord zelf kunnen zienWillempie27 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 23:25:
[...]
Hebben ze ook geen model contract voor gas?
Dat weer ik. Ik zei ook dat ik gas via groenestroom lokaal heb. Maar ik wil dus voor heide overstappen naar Zonneplan. Volgens de Google sheet kom ik goedkoper uit bij Zonneplan. Alleen snap ik die berekening onderaan de sheet niet. Als ik daar kijk is Tibber goedkoper dan Zonneplan.scoobs schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 23:06:
[...]
Tibber verkoopt geen gascontracten he. Die moet je ergens anders plaatsen.
:strip_exif()/f/image/NBs7MbTkt6DnEUdVM2I1FEZS.jpg?f=fotoalbum_large)
Natuurlijk niet. Deze thread is de chatGPT van dynamische energieprijzen geworden. Nul inzet is de maatstaaf en het correct formuleren van je vraag is overbodig, H.I fixt het wel.Mars2020 schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 10:31:
[...]
Heb je al op de site van Tibber gekeken? Dan had je het antwoord zelf kunnen zien
---
@Supreme_One Normaliter hoef je bij een leverancier niet te betalen voor diensten die ze niet leveren. Wellicht is het prijsverschil daar in te vinden?
- knip -
Komop zeg. Een beetje nadenken alsjeblieft. Ik zei al dat Tibber geen gas levert. Waarom denk je dat het verschil tussen Tibber en de rest zo gigantisch is?Supreme_One schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 11:55:
[...]
Dat weer ik. Ik zei ook dat ik gas via groenestroom lokaal heb. Maar ik wil dus voor heide overstappen naar Zonneplan. Volgens de Google sheet kom ik goedkoper uit bij Zonneplan. Alleen snap ik die berekening onderaan de sheet niet. Als ik daar kijk is Tibber goedkoper dan Zonneplan. [Afbeelding]
Zo was het niet bedoeld hoor. Maar ik dacht dat leveranciers verplicht waren een modelcontract aan te bieden voor beide. Zonneplan bied op de website ook niet alleen gas aan maar alleen in combinatie maar in de praktijk zijn er toch klanten die met een omweg alleen gas afnemen omdat destijds Tibber een lagere inkoopvergoeding vroeg. Dus ik vond de vraag zo gek nog niet.Raymond P schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 12:06:
[...]
Natuurlijk niet. Deze thread is de chatGPT van dynamische energieprijzen geworden. Nul inzet is de maatstaaf en het correct formuleren van je vraag is overbodig, H.I fixt het wel.
Begin 2022 kon Tibber nog niet leveren. Vandaar eerst bij Zonneplan. Na een paar maanden Tibber klant geworden omdat Tibber beter financieel overzicht geeft. Zonneplan laat gemiddelden zien, bij Tibber krijg je overzicht per uur van de kosten.MiBe schreef op donderdag 20 april 2023 @ 10:57:
[...]
Ik weet dat dit een relatief oud bericht is, maar even puur uit nieuwsgierigheid, vanwaar de overstap van Zonneplan naar Tibber? En nu je met allebei ervaring hebt, welke bevalt beter en waarom?
Wil mijn moeder op een dynamisch contract zetten en twijfel tussen deze twee, dus ben benieuwd om de mening te horen van iemand die ervaring met beiden heeft.
Tibber nadeel: ze zijn nu duurder en je moet de P1 dongle kopen.
P1 dongel is bij Tibber niet verpicht.sideriusj schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 14:54:
[...]
Begin 2022 kon Tibber nog niet leveren. Vandaar eerst bij Zonneplan. Na een paar maanden Tibber klant geworden omdat Tibber beter financieel overzicht geeft. Zonneplan laat gemiddelden zien, bij Tibber krijg je overzicht per uur van de kosten.
Helder verhaal, dankjewel. Ik denk dat ik voor mijn moeder toch voor Zonneplan ga kiezen (ze is helaas niet gasvrij en dan kan ze voor beiden over). In ieder geval goed om te lezen dat je overstap niet vanwege een groot issue met Zonneplan was.sideriusj schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 14:54:
[...]
Begin 2022 kon Tibber nog niet leveren. Vandaar eerst bij Zonneplan. Na een paar maanden Tibber klant geworden omdat Tibber beter financieel overzicht geeft. Zonneplan laat gemiddelden zien, bij Tibber krijg je overzicht per uur van de kosten.
PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)
We hebben een (gesplitste) elektriciteitswet en een gaswet die het aanbieden van een modelcontract verplicht als er aan kleinverbruikers geleverd wordt.Willempie27 schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 14:51:
[...]
Zo was het niet bedoeld hoor. Maar ik dacht dat leveranciers verplicht waren een modelcontract aan te bieden voor beide. Zonneplan bied op de website ook niet alleen gas aan maar alleen in combinatie maar in de praktijk zijn er toch klanten die met een omweg alleen gas afnemen omdat destijds Tibber een lagere inkoopvergoeding vroeg. Dus ik vond de vraag zo gek nog niet.
Daarin wordt ook gesteld dat je voor beide producten een vergunning moet hebben om aan kleinverbruikers te leveren.
Als een leverancier geen vergunning heeft voor het leveren van gas dan kan men lastig stellen dat er alsnog een modelcontract voor dat product aangeboden moet worden.
Zonneplan levert gas en biedt dan ook een modelcontract voor alleen gas aan, al zijn ze daar niet heel duidelijk over. Wettelijk gezien mogen ze je dat niet weigeren.
Tibber verkoopt geen gas, heeft geen leveringsvergunning voor gas en hoeft dus ook geen modelcontract aan te bieden.
Dat Tibber geen gas verkoopt had je op hun website kunnen vinden. Het modelcontract wat ze wel bieden had je daar ook kunnen vinden, daar wordt nadrukkelijk geen gas in vernoemd.
Nu was mijn post niet direct/enkel op die van jou gericht. Maar wie de schoen past... (Had je je vraag immers exact gesteld zoals je nu reageert dan had je ongetwijfeld direct een goede uitleg gehad.)
Verder heb ik er ook geen moeite mee, al pink ik soms wel een traantje weg als het antwoord op een vraag letterlijk is te lezen zonder zelfs te moeten scrollen.
- knip -
De door mij genoemde 28 cent is inclusief 15 cent belasting en 2 cent inkoopvergoeding van Tibber. Netto dus 11 cent, wederom ruwweg hetzelfde als jouw bedragen.IvoB2 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 17:47:
[...]
Daarin zit dus blijkbaar het grote verschil.
In BE krijg je dynamisch helemaal geen terugleververgoeding van 28 cent. Daar is de vergoeding gewoon de prijs van de DA stroomcomponent (jouw aangehaalde 12 cent dus) minus de vergoeding voor de leverancier.
Anderzijds is de terugleververgoeding verbonden aan een variabel contract er hoger dan de gemiddelde prijs van een dynamisch contract en ook nog eens 24/7 gegarandeerd. Dus als de DA energiecomponent laag staat (of zelfs negatief) ga je bij het variabel contract niet betalen om terug te leveren maar loopt de hele dag de relatief hoge teruglevering continu door terwijl je gelijktijdig ook niet moet afnemen want daar zorgt de energie van de PV panelen voor.
Tot het totaal van je jaarverbruik wordt hier in Nederland ook de belasting gesaldeerd. Daarboven niet meer en krijg je de kale stroomkosten van dat uur, zou bij mij gemiddeld dus ook een cent of 11 zijn geweest, vermits dit niet gesaldeerd zou kunnen worden.
Is de dongle niet meer gratis door het gratis tegoed via refferal? Kosten per uur is zonder dongle ook te zien (is tevens de kostenonderbouwing bij dynamisch contract) alleen met wat vertraging. De dongle is direct en zelfs per seconde.
Ik heb namelijk mijn eigen HomeWizard P1 meter en hiervan weet ik dat die 100% nauwkeurig is tov de data van de netbeheerder. Dus ik zou liever die blijven gebruiken, maar werkt de app van Zonneplan dan nog wel goed?
[ Voor 98% gewijzigd door Gecko123 op 22-04-2023 20:13 ]
Is niet verplicht te gebruiken. Maar het is ook geen probleem om beide P1 meters aan te sluiten.RR2USA schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 20:10:
Is het bij Zonneplan verplicht om die P1 meter te gebruiken als je geen zonnepaneleren van hun hebt?
Ik heb namelijk mijn eigen HomeWizard P1 meter en hiervan weet ik dat die 100% nauwkeurig is tov de data van de netbeheerder. Dus ik zou liever die blijven gebruiken, maar werkt de app van Zonneplan dan nog wel goed?
Ik vraag me wel af hoe dat zit met Vattenval. Want die bieden op mijn adres geen gas aan, terwijl ik wel een gasaansluiting heb.Raymond P schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 15:25:
[...]
We hebben een (gesplitste) elektriciteitswet en een gaswet die het aanbieden van een modelcontract verplicht als er aan kleinverbruikers geleverd wordt.
Daarin wordt ook gesteld dat je voor beide producten een vergunning moet hebben om aan kleinverbruikers te leveren.
Als een leverancier geen vergunning heeft voor het leveren van gas dan kan men lastig stellen dat er alsnog een modelcontract voor dat product aangeboden moet worden.
Zonneplan levert gas en biedt dan ook een modelcontract voor alleen gas aan, al zijn ze daar niet heel duidelijk over. Wettelijk gezien mogen ze je dat niet weigeren.
Tibber verkoopt geen gas, heeft geen leveringsvergunning voor gas en hoeft dus ook geen modelcontract aan te bieden.
Dat Tibber geen gas verkoopt had je op hun website kunnen vinden. Het modelcontract wat ze wel bieden had je daar ook kunnen vinden, daar wordt nadrukkelijk geen gas in vernoemd.
Nu was mijn post niet direct/enkel op die van jou gericht. Maar wie de schoen past... (Had je je vraag immers exact gesteld zoals je nu reageert dan had je ongetwijfeld direct een goede uitleg gehad.)
Verder heb ik er ook geen moeite mee, al pink ik soms wel een traantje weg als het antwoord op een vraag letterlijk is te lezen zonder zelfs te moeten scrollen.
[ Voor 0% gewijzigd door Proton_ op 23-04-2023 15:17 . Reden: nog steeds geen naamsverbasteringen. ]
Als je een meternummer hebt horen ze te leveren. Zulke administratieve fouten hoor je wel vaker, als het écht wenselijk is kan je je recht halen...icall5s schreef op zondag 23 april 2023 @ 00:25:
[...]
Ik vraag me wel af hoe dat zit met Vattenval. Want die bieden op mijn adres geen gas aan, terwijl ik wel een gasaansluiting heb.
Maareh, administratie is het enige wat een energieleverancier doet (of zou moeten doen).
Klant worden bij een toko waar het bij stap 1 al mis gaat is een beetje spijtig, vooral omdat we hier in NL keuze zat hebben.
[ Voor 0% gewijzigd door Proton_ op 23-04-2023 15:17 ]
- knip -
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels