Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
de Peer schreef op woensdag 19 april 2023 @ 14:10:
[...]

niet echt. Die zon zal heel vaak op dat niveau zitten als het onbewolkt is.
Wel flinke wind, maar niet extreem.

ik denk dat de oorzaak elders gezocht moet worden (import, export, verplichtingen, centrales) of gewoon een ongelukkige veiling met last minute onduidelijkheden of iets dergelijks.
Ik denk het laatste

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
mat.hi.as schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:18:
Vergeet ook niet dat er bijna 800MW aan incident reserves worden aangesproken!
https://www.tennet.eu/incident-reserves
Dus als ik het goed begrijp geeft dat aan dat ze op het moment van schrijven zo'n kleine 400MW ván het netwerk trekken om het stabiel te krijgen?

Enig idee hoe dat werkt? Heb geprobeerd te googlen maar niet echt een uitleg kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:31

de Peer

under peer review

user109731 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 14:16:
[...]

22+ GW is best zeldzaam hoor. Ik zat even door eerdere maanden van dit jaar en vorig jaar te klikken en ik kwam zo snel geen andere dag tegen waar de grafiek zo hoog uitkwam.
sowieso moeilijk om door die maanden te klikken en de piek van de grafiek te bepalen. die moet je dan telkens handmatig optellen toch? dus even snel kijken lukt (mij) niet.

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 19-04-2023 14:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
de Peer schreef op woensdag 19 april 2023 @ 14:23:
sowieso moeilijk om door die maanden te klikken en de piek van de grafiek te bepalen. die moet je dan telkens handmatig optellen toch? dus even snel kijken lukt (mij) niet.
Daar is de "Gestapeld" knop voor boven de grafiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Jazsie schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:34:
[...]

Goede vraag, kan je opvragen, ik verglijk het met Home Assistant die dat mooi bij houd.

Tot heden klopt het gewoon, je moet ook wel een beetje vertrouwen hebben in je energie leverancier ;).
Ik vertrouw de wil van mijn netenergieleverancier volkomen (moet wel maak er zelf deel van uit :+ ).
Maar deze krijgt ook maar gewoon digitaal de data door van de netbeheerder (wat betreft de gegevens van de digitale meter) en van de ontwikkelaar van de app om de data van de netbeheerder en de data van de e-spotmarkt te combineren met mijn persoonlijke afname en teruglevering.
Nu ben ik wel een beetje vertrouwd met het idee dat overal waar mensen en digitalisatie samengaan er wel eens fouten kunnen gebeuren. Een finale menselijke controle kan dus nooit kwaad.
Op een jaar tijd toch al een paar kemels ontdekt en doorgegeven.
Het zal vreemd overkomen maar ik kijk bv. ook ieder jaar de afrekening van de belastingen na.

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 19-04-2023 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Tralapo schreef op woensdag 19 april 2023 @ 14:23:
[...]

Dus als ik het goed begrijp geeft dat aan dat ze op het moment van schrijven zo'n kleine 400MW ván het netwerk trekken om het stabiel te krijgen?

Enig idee hoe dat werkt? Heb geprobeerd te googlen maar niet echt een uitleg kunnen vinden.
Dat is de taak van de aangeduide evenwichtsverantwoordelijken. Daar bestaat de imbalance markt voor.
En deze rekenen de kosten daarvan uiteindelijk door aan de eindklant.

[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 19-04-2023 14:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lecenten
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 17:21
Tralapo schreef op woensdag 19 april 2023 @ 14:23:
[...]

Incident reserve capacity (mFRRda) is procured per quarter (50%) and per month (50%) and has a
minimum bid size of 20 MW. Each unit can only supply one direction, although a single provider may
pool multiple units. Bids are accepted based on the merit order of capacity prices. Providers of
mFRRda are obligated, for the duration of the contract period, to be able to alter their net generation
by the implied amount if and when activated by TenneT. mFRRda reserve energy has to be made
available in under 15 minutes (under 10 minutes for downward reserve) and for at least 60 minutes
after the call for activation. It is activated manually by telephone call (Lampropoulosa et al., 2018).
Suppliers of mFRRda receive capacity and activation payments. Capacity is remunerated on a pay-
as-bid basis. Activated energy is measured in increments of five minutes and remunerated according
to the actual quantity times a price. For upward regulation, the price is the marginal bid price for
upwards FRR in the respective ISP price plus 10%, or, if this is higher, the EPEX day-ahead price
+200€/MWh. For downward regulation, the price is the marginal bid price for downwards FRR -100
€/MWh or, if this is lower, i.e. further in a negative direction, the EPEX price established for this hour
on the previous day, reduced by 250 €/MWh. The downwards price has to be negative, so that
TenneT pays the supplier. In case a positive price occurs, no settlement is applied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

IvoB2 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 14:32:
[...]

Dat is de taak van de aangeduide evenwichtsverantwoordelijken. Daar bestaat de imbalance markt voor.
En deze rekenen de kosten daarvan uiteindelijk door aan de eindklant.
Ongetwijfeld. Maar hoe werkt dat? Een up incident reserve, daar kan ik mij nog wel wat bij voorstellen (Gascentrale omhoog), maar down?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Niet online
Lecenten schreef op woensdag 19 april 2023 @ 14:38:
[...]

Incident reserve capacity (mFRRda) is procured per quarter (50%) and per month (50%) and has a
minimum bid size of 20 MW. Each unit can only supply one direction, although a single provider may
pool multiple units. Bids are accepted based on the merit order of capacity prices. Providers of
mFRRda are obligated, for the duration of the contract period, to be able to alter their net generation
by the implied amount if and when activated by TenneT. mFRRda reserve energy has to be made
available in under 15 minutes (under 10 minutes for downward reserve) and for at least 60 minutes
after the call for activation. It is activated manually by telephone call (Lampropoulosa et al., 2018).
Suppliers of mFRRda receive capacity and activation payments. Capacity is remunerated on a pay-
as-bid basis. Activated energy is measured in increments of five minutes and remunerated according
to the actual quantity times a price. For upward regulation, the price is the marginal bid price for
upwards FRR in the respective ISP price plus 10%, or, if this is higher, the EPEX day-ahead price
+200€/MWh. For downward regulation, the price is the marginal bid price for downwards FRR -100
€/MWh or, if this is lower, i.e. further in a negative direction, the EPEX price established for this hour
on the previous day, reduced by 250 €/MWh. The downwards price has to be negative, so that
TenneT pays the supplier. In case a positive price occurs, no settlement is applied
Ja ik snap wel wat het idee is en dat de markt zo werkt, maar ik bedoelde het letterlijk: hóe raak je die 400MW kwijt? Waar gaat dat heen?

[ Voor 92% gewijzigd door Tralapo op 19-04-2023 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

[...]

Ah dus er wordt geveild om productie-capaciteit terug te schalen danwel af te koppelen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Laatst online: 00:14
Weten doe ik het niet, maar ik kan me voorstellen dat er industrieele processen zijn die best wat voor of achteruit in de tijd verschoven kunnen worden (zeker als de fabriek ervoor betaald krijgt). Daar zal best een deel van het extra vermogen heen kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mat.hi.as
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:28
[...]

De eerste zin is wel verouderd. Dit wordt nu volledig op day ahead niveau gedaan, niet meer maandelijks/kwartaarlijks :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-09 09:01
Tralapo schreef op woensdag 19 april 2023 @ 14:40:
Ja ik snap wel wat het idee is en dat de markt zo werkt, maar ik bedoelde het letterlijk: hóe raak je die 400MW kwijt? Waar gaat dat heen?
Dat is de onbalansmarkt. Dan kan je als producent ook geld verdienen door juist niet te leveren. Stel dat je afgesproken hebt 1MW te leveren en je doet dat dan even niet, dan krijg je er ook weer geld voor.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 17:21
mat.hi.as schreef op woensdag 19 april 2023 @ 14:43:
[...]

De eerste zin is wel verouderd. Dit wordt nu volledig op day ahead niveau gedaan, niet meer maandelijks/kwartaarlijks :).
Maar die 10 minuten reactietijd staat nog ? Lijkt me best wel kort, ik zie iemand voor me die een telefoontje krijgt en daarna als een bezetene allerlei schakelaars om gaat zetten :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvinke
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:53
franssie schreef op woensdag 19 april 2023 @ 14:41:
[...]

Ah dus er wordt geveild om productie-capaciteit terug te schalen danwel af te koppelen.
Een voorbeeld is de warmtevoorziening hier in de wijk: bij normale energieprijzen wekken ze zelf energie (elektriciteit en warmte) op met een WKK, en als de energieprijzen negatief zijn dan gebruiken ze een grote boiler voor warmte waarbij ze dus elektriciteit gebruiken van het net.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
franssie schreef op woensdag 19 april 2023 @ 14:40:
[...]

Ongetwijfeld. Maar hoe werkt dat? Een up incident reserve, daar kan ik mij nog wel wat bij voorstellen (Gascentrale omhoog), maar down?
Elke evenwichtsverantwoordelijke (Balance Responsible Party - BRP) dient binnen zijn klantenportefeuille een evenwicht te bereiken tussen de afname en de injectie op kwartuurbasis. Wanneer BRP’s daar echter niet in slagen, kan de beheerder van het transmissienet voor elektriciteit(nationaal en Europees via interconnecties), . de nodige stappen ondernemen om het resterende onevenwicht tussen de opgewekte en verbruikte elektriciteit te verkleinen.

Daartoe organiseert deze een balanceringsmarkt waarin ze de flexibiliteit gebruikt die door de BSP’s wordt aangeboden. Afhankelijk van het betrokken product (FCR,aFRR enmFRR) is of zal deze balanceringsmarkt geleidelijk worden opgenomen in de balanceringsmarkt van naburige transmissienetbeheerders.

Er zijn drie balanceringsproductien die dan in werking kunnen treden:
Primaire regeling - Frequentiebegrenzing(FCR / “R1”)
Een eerste onmiddellijke reactie op frequentieafwijkingen in heel Europa.
Secundaire regeling - Frequentieherstel via automatische activering(aFRR / “R2”)
Dagelijkse systeemonbalans tussen opwekking en verbruik verlichten, ter ondersteuning van de primaire regeling.
Tertiaire regeling - Frequentieherstel via manuele activering(mFRR / “R3”)
Het systeem ondersteunen wanneer er een grote systeemonbalans optreedt tussen opwekking en verbruik, tot ontlasting van de verzadigde secundaire regeling.

Dat gebeurt door toespassing van onevenwichtstarieven en waneer men er niet in slaagt die op nationaal niveau te handhaven breidt dat steeds verder uit over de grenzen. Balancering van elektriciteitsnetten is al lang geen nationaal gegeven meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Laatst online: 00:14
Lecenten schreef op woensdag 19 april 2023 @ 14:47:
[...]

Maar die 10 minuten reactietijd staat nog ? Lijkt me best wel kort, ik zie iemand voor me die een telefoontje krijgt en daarna als een bezetene allerlei schakelaars om gaat zetten :)
Dat zal in de praktijk waarschijnlijk neerkomen op maximaal een paar schakelaars :) Bij mijn werk (datacenter) zitten we in die noodafroep pool met 'n stuk of 10 diesel generatoren. Volgens mij is dat een sleutel en een schakelaar in een kastje in het NOC. De rest gaat helemaal automatisch (moet ook wel, want die generatoren zijn er natuurlijk primair voor als de netvoeding helemaal wegvalt, dan moeten ze binnen een minuut of twee stabiele stroomvoorziening aan de UPSen aanbieden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tralapo
  • Niet online
Lecenten schreef op woensdag 19 april 2023 @ 14:47:
[...]

Deze is wel leuk (opschalen in dit geval weliswaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik weet dat er ook glastuinders zijn die of hun wkk (maakt elektriciteit, warmte en CO2 voor naar de kas) uit kunnen zetten, maar die ook verlichting aan kunnen zetten (ook al schijnt de zon).

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:53
franssie schreef op woensdag 19 april 2023 @ 14:20:
Het zal inderdaad een van de factoren zijn dat panelen met zon en relatief niet al te hoge temperaturen hun hoogste wattpiek halen. De zon staat nu al redelijk hoog ook.
Maar dat kan denk ik niet het hele plaatje verklaren, deze dag dit weerbeeld is niet uniek in april/mei.
Ervarling leert dat april/mei ook altijd de maanden zijn met negatieve tarieven. Vorig jaar (toen het eerst voor het eerst negatief incl. belastingen) was, was het ook eind april/begin mei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:05
de Peer schreef op woensdag 19 april 2023 @ 14:10:
[...]

niet echt. Die zon zal heel vaak op dat niveau zitten als het onbewolkt is.
Wel flinke wind, maar niet extreem.

ik denk dat de oorzaak elders gezocht moet worden (import, export, verplichtingen, centrales) of gewoon een ongelukkige veiling met last minute onduidelijkheden of iets dergelijks.
Windpark Zeewolde draait anders een groot gedeelte van de dag tussen de 75-90% van de maximale opbrengst bij 9,7m/s goed voor meer dan 220MW ;)

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

MarcelGo schreef op woensdag 19 april 2023 @ 15:40:
[...]

Windpark Zeewolde draait anders een groot gedeelte van de dag tussen de 75-90% van de maximale opbrengst bij 9,7m/s goed voor meer dan 220MW ;)
dat is zeker mooi, maar niet de reden dat we vandaag negatieve prijzen hadden denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-09 13:43
KC27 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 15:04:
Ik weet dat er ook glastuinders zijn die of hun wkk (maakt elektriciteit, warmte en CO2 voor naar de kas) uit kunnen zetten, maar die ook verlichting aan kunnen zetten (ook al schijnt de zon).
Ik geloof dat hier lokaal één kast al iets van ca 1-2mWh aan warmte (dus 100% rendement levert).
Hier kunnen ze geloof ik 50% stroom van leveren.
Maar weet ook dat ze niet zo'n probleem hebben met een paar 100kW extra te verbruiken.
Alleen komt het bij hun ook niet gelegen tussen 1300-1500 als de zon al op zijn sterkst is en het wellicht al 30 graden is in een kas. Dat weet ik wel.
In de toekomst maar overwegen om een 25kW elektrisch spiraal in een jacuzzi/zwembad te monteren ofzo :+ .
Wat is het meest vermogende apparaat bij Boels, een straalkachel? :+

Dit is wel een hele uitzonderlijke dip. Best interessant als iemand hier meer over weet.
Is er nog geen dagtarief twitter account :p .

[ Voor 3% gewijzigd door alaintje op 19-04-2023 15:51 ]

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
De reden voor de negatieve middagdip zal dan toch wel voornamelijk in Nederland moeten gezocht worden.
Hier lag het grootste deel van de dag de all in afnameprijs rond de 20 cent/kWh met in de ochtend zelfs een piek tot 23,50 cent.
Alleen tussen 12:00 en 17:00 was er een neerwaartse dip maar all in nooit negatief.
De injectie was daarentegen tussen 14:00 en 17:00 licht negatief met omstreeks 15:30 uur het laagste punt van 5,1 cent.
Niets om anders te handelen dan alle overige dagen tussen februari en eind november. :+
In Duitsland ging zelfs de energiecomponent op de DA markt geen enkel ogenblik onder nul.
In Frankrijk zelfs nooit onder de 8 cent.

[ Voor 30% gewijzigd door IvoB2 op 19-04-2023 16:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 19:34
de Peer schreef op woensdag 19 april 2023 @ 15:42:
[...]
dat is zeker mooi, maar niet de reden dat we vandaag negatieve prijzen hadden denk ik.
In zekere zin denk ik wel hoor. Het is de combinatie van wind+zon, op energieopwek.nl zie je dat bijna 100% van beschikbare wind en zon aan het leveren is. 21GW is echt veel, ook al exporteren we 4GW naar onze buren, dan is het nog veel. Dat gebeurt heel weinig, zo hoog. Meestal bij veel wind is het ook bewolkt. We hebben in NL gewoon zoveel PV liggen dat in combinatie met wind dit nu een hoge, zelfs brede piek oplevert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OpaDus
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:39
mdvmine schreef op woensdag 19 april 2023 @ 16:05:
[...]

In zekere zin denk ik wel hoor. Het is de combinatie van wind+zon, op energieopwek.nl zie je dat bijna 100% van beschikbare wind en zon aan het leveren is. 21GW is echt veel, ook al exporteren we 4GW naar onze buren, dan is het nog veel. Dat gebeurt heel weinig, zo hoog. Meestal bij veel wind is het ook bewolkt. We hebben in NL gewoon zoveel PV liggen dat in combinatie met wind dit nu een hoge, zelfs brede piek oplevert.
Weet het wel bijna zeker..
Al ruim 20 jaar panelen op mijn dak en in april/mei staat de zon onder de gunstigste hoek op mijn panelen en nu zorgt een straffe koude oostenwind voor een heerlijke koeling van de panelen... gevolg maximale output.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Zo, de winst is binnen.

Vanavond uit eten van het "verdiende" geld.
Daarna naar de McDonalds om de honger te stillen. >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 07:09
paQ schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:59:
[...]
nee
ik hoef het woord verbrassen toch niet verder uit te leggen :?

[...]

dat is wat ik bedoel... een vreemde prikkel
Ik ben schuldig.

Ik heb de vaatwasser vanmiddag voor het snellere minder zuinige 2-uursprogramma op 70 graden gekozen. Uuuh voor de extra reiniging. Ben ik nu een verbrasser? >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Misanthropia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:38
Gecko123 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 17:55:
[...]

Ik ben schuldig.

Ik heb de vaatwasser vanmiddag voor het snellere minder zuinige 2-uursprogramma op 70 graden gekozen. Uuuh voor de extra reiniging. Ben ik nu een verbrasser? >:)
Nee, zo nu en dan is het goed voor de machine om op 70 graden te gaan. Vuil wat na verloop van tijd kan aankoeken in de leidingen wordt dan ook eens aangepakt. Hier stond de vaatwasser ook op 70.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

NietGiftig schreef op woensdag 19 april 2023 @ 17:22:
Zo, de winst is binnen.

Vanavond uit eten van het "verdiende" geld.
Daarna naar de McDonalds om de honger te stillen. >:)
hier ook mooi 72 cent :+ verdiend met stroom verbruiken,
en 95 euro met terugleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Hier heb ik de boiler voor het douchewater naar 75 graden opgewarmd, dat scheelt weer de komende dagen :)

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bve1
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 28-08 23:37
KC27 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 15:04:
Dat klopt, dit bedrijf houdt zich daar o.a. mee bezig voor de glastuinbouw. Elke week op donderdag publiceren ze ook een marktvisie voor de komende week op hun homepage. Dit geeft ook een aardig inzicht hoe de markt werkt. Ik ben benieuwd wat ze morgen gaan schrijven over vandaag :)

[ Voor 4% gewijzigd door bve1 op 19-04-2023 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

user109731 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 14:08:
energieopwek.nl geeft mooi aan waarom we nu negatieve prijzen hebben:

[Afbeelding]
22 GW, dat kan toch helemaal niet :X Vraag is 6 GW.

En daarom heb je dus accu's en interconnects nodig.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjberkhof
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-12-2024
S91 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 20:12:
[...]

Tja, en wat kost zo'n Pi op jaarbasis aan stroom? :+

Ik heb het wel een uitgerekend: je kunt met de stroomkosten van een NAS eigenlijk nooit tegen cloud storage tarieven op. Vrees dat we hier ook tegen zo'n soort wetmatigheid aan lopen.
Wut? Mijn asus router verbruikt 10watt en daar is een 2tb portable ssd op aangesloten die pakweg 10% van de dag 2.5watt verbruikt en de rest van de tijd 0.2watt extra verbruik.

De router staat sowiezo toch wel aan, dus die tellen we niet mee. Das dus pakweg 6kwh per jaar, dus 1.50. Via de router interface kan ik ook prima opties zoals ftp, vpn etc instellen. Werkt echt perfect. Met het aantal cycli wat deze schijf nu wegschrijft doe ik pakweg 10 jaar, schijf zelf was 130 euro.

Kan jij mij een service voorstellen die voor 1.20 per maand 2 tb aan opslag aanbied?

Edit
Ik denk dat je voornamenlijk een cloud service moet nemen als je wel online wilt zijn met je veel van jedata, maar niet de zorgen van security erbij wilt hebben. Dat zou voor mij althans de reden zijn om over te stappen.

[ Voor 10% gewijzigd door tjberkhof op 19-04-2023 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:34
Dit is geen HK

[ Voor 114% gewijzigd door Señor Sjon op 19-04-2023 19:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Laatst online: 20-07 21:34
de Peer schreef op woensdag 19 april 2023 @ 18:05:
[...]

Dat doe je goed. Zeker een SAP met vaste hoge terugleververgoeding? wordt een leuk verdien model zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arnaud1980
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 15-09 06:48
de Peer schreef op woensdag 19 april 2023 @ 18:05:
[...]

Lekker hoor, hier ook 100 kWh x innova ;)
En de autos nog ff vol gejaagd.

Hulde voor de SAP _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Kaaschef schreef op woensdag 19 april 2023 @ 19:19:
[...]

Dat doe je goed. Zeker een SAP met vaste hoge terugleververgoeding? wordt een leuk verdien model zo.
ja SAP + TLV. voor zo lang het duurt. Na september 2023 moet ik weer naar een nieuwe constructie op zoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-09 11:39

Malarky

Wils voor wat ieder

Gecko123 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 17:55:
[...]

Ik ben schuldig.

Ik heb een schone grote handdoek onder de kraan gehouden en daarna als pakketje in de droger gedaan. Daar was die mooi 2.5 uur zoet mee. Die airfryer met 2200 watt een uur of 3 aan de gang houden blijkt een helse uitdaging, want als er niks inzit doet die niet het volle vermogen leveren. Auto voor het eerst in 3 jaar thuis opgeladen, heb geen panelen.

Tip: vriezer ontdooien terwijl die aanstaat dat kan dus gewoon.

[ Voor 4% gewijzigd door Malarky op 19-04-2023 19:41 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Malarky schreef op woensdag 19 april 2023 @ 19:40:
[...]

Ik heb een schone grote handdoek onder de kraan gehouden en daarna als pakketje in de droger gedaan. Daar was die mooi 2.5 uur zoet mee. Die airfryer met 2200 watt een uur of 3 aan de gang houden blijkt een helse uitdaging, want als er niks inzit doet die niet het volle vermogen leveren. Auto voor het eerst in 3 jaar thuis opgeladen, heb geen panelen.

Ik denk dat jij verlies gemaakt hebt vandaag. De afschrijving van je apparatuur (per run) was hoger dan de opbrengst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arnaud1980
Malarky schreef op woensdag 19 april 2023 @ 19:40:
[...]

Lekker toch weer een euro verdiend ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

de Peer schreef op woensdag 19 april 2023 @ 19:43:
[...]

Ik denk dat jij verlies gemaakt hebt vandaag. De afschrijving van je apparatuur (per run) was hoger dan de opbrengst.
Ik deed het ook voor het klimaat. Zo kan mijn buurman de stroom van zijn groene zonnepanelen weer kwijt. Je gunt elkaar wat.

Overigens snap ik dat bij gemiddeld -5cent en met 12KW het in 3 uurtjes nooit wat gaat worden. Maar het is een keer leuk om je apparaten te testen als je thuis aan het werk bent. Heb een boel wattage meters op HA kon ik gelijk is bekijken.

[ Voor 24% gewijzigd door Malarky op 19-04-2023 19:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Malarky schreef op woensdag 19 april 2023 @ 19:50:
[...]

Ik deed het ook voor het klimaat. Zo kan mijn buurman de stroom van zijn groene zonnepanelen weer kwijt. Je gunt elkaar wat.
dat meen je toch niet serieus?
Het klimaat wordt daar echt niet beter van hoor, als je apparaten voor niets gaat draaien, want die slijten en zul je daardoor eerder moeten vervangen.

en dat je buurman de stroom van zijn panelen kwijt kan staat hier los van. De negatieve energieprijs van vandaag heeft niet (direct) iets te maken met overbelaste netten.
Overigens snap ik dat bij gemiddeld -5cent en met 12KW het in 3 uurtjes nooit wat gaat worden. Maar het is een keer leuk om je apparaten te testen als je thuis aan het werk bent. Heb een boel wattage meters op HA kon ik gelijk is bekijken.
Daar ben ik het helemaal mee eens. het is een leuk experiment en geeft de nodige inzichten. Maar de conclusie is denk ik vooral dat het nogal peanuts is allemaal wat je kun besparen/verdienen. Maar mochten dit soort dagen nu vaker voor gaan komen of het wordt meer structureel, dan wordt het een ander verhaal en maakt het verschuiven van verbruik nog inteessanter. :)

de airfryer 3 uur aanzetten zodat de buurman zijn omvormer niet uitvalt, het moet niet gekker worden :D :D :D

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 19-04-2023 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
leejoow schreef op woensdag 19 april 2023 @ 18:06:
Hier heb ik de boiler voor het douchewater naar 75 graden opgewarmd, dat scheelt weer de komende dagen :)
Je weet toch dat hoe hoger de temperatuur hoe groter de stilstandsverliezen?
Zal dus in de praktijk weinig schelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

de Peer schreef op woensdag 19 april 2023 @ 20:05:
[...]

dat meen je toch niet serieus?
Het klimaat wordt daar echt niet beter van hoor, als je apparaten voor niets gaat draaien, want die slijten en zul je daardoor eerder moeten vervangen.
Nee dat was uiteraard een grapje en ik besef ook nog wel dat iets een koelkast makkelijk kapot draait als die lang staat te vriezen met de deur open. Dus daarom doe je dat een keer als test met een meter ertussen om te kijken wat het betekent in een uur.

En die airfryer blijkt gewoon een slimmer apparaat dan ik al dacht. Die hou je niet makkelijk voor de gek. Als die kapot zou gaan zou dat uitsluitend goed zijn voor mijn gezondheid, verder nergens voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arnaud1980
vandaag even gekeken wat mijnn 3x25 ampère aansluiting aan kan ca 25 kWh ( wel icl SAP ca 12kwh)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K-D6lV0G4gCBGQ7VqMH1jV53nwQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0b4dQ6g2aEypXP3wXFm9iFOW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Arnaud1980 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 20:20:
vandaag even gekeken wat mijnn 3x25 ampère aansluiting aan kan ca 25 kWh ( wel icl SAP ca 12kwh)[Afbeelding]
bedoel je 25 kW ipv kWh?
en wat heeft de SAP er mee te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnaud1980
de Peer schreef op woensdag 19 april 2023 @ 20:22:
[...]

bedoel je 25 kW ipv kWh?
en wat heeft de SAP er mee te maken?
Ja dat bedoel ik. :o

12 KW teruglever vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter243
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-08 20:13
Was prima dag vandaag, wasmachine en wasdroger laten draaien. Daarnaast EV geladen. 3,50 Winst. Is natuurlijk relatief en zal geen gemeengoed worden, maar het is toch ook een beetje een sport om wat met de dynamische prijzen te stoeien. Zonnepanelen qua opbrengst ook een topdag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• weebl15
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-04 19:05
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Updy5WqqjHWf-k9K9JOyUH5b2zE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g73cVkM7WFusyvMM2KmItM8p.png?f=fotoalbum_large

Ook maar effe geholpen met het net balanceren vandaag. Vaatwasser zat vol en twee keer een was gedraaid. :-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

weebl15 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 21:31:
[Afbeelding]

Ook maar effe geholpen met het net balanceren vandaag. Vaatwasser zat vol en twee keer een was gedraaid. :-)
Met mijn A+++ wasmachine en warmtepompdroger heb ik ook een bijdrage hebben willen leveren, dat helpt dus nie :+
Deels omdat ze zuinig zijn, maar ook omdat ze rete traag zijn dus je in een tijdslot van 3 uur net niet een was en droogbeurt kan doen. Maar toch, 50 cent is 50 cent ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• weebl15
franssie schreef op woensdag 19 april 2023 @ 21:44:
[...]

Met mijn A+++ wasmachine en warmtepompdroger heb ik ook een bijdrage hebben willen leveren, dat helpt dus nie :+
Deels omdat ze zuinig zijn, maar ook omdat ze rete traag zijn dus je in een tijdslot van 3 uur net niet een was en droogbeurt kan doen. Maar toch, 50 cent is 50 vent ;)
Zit stiekem misschien nog wat meer tussen, maar ik wil niemand op z'n tenen trappen hier haha.

Desalniettemin, als er 800 MW aan incident capacity wordt aangesproken dan had je net zo goed je straalkachel aan kunnen zetten.

Wellicht leuk om te weten: We Drive Solar, een autodeelplatform, heeft vanochtend de auto's ontladen aan het net om ze tussen 13 en 15u weer op te laden om te helpen het net te balanceren. https://twitter.com/RobinBerg030/status/1648563461167763462

[ Voor 15% gewijzigd door weebl15 op 19-04-2023 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

weebl15 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 21:46:
[...]

Zit stiekem misschien nog wat meer tussen, maar ik wil niemand op z'n tenen trappen hier haha.

Desalniettemin, als er 800 MW aan incident capacity wordt aangesproken dan had je net zo goed je straalkachel aan kunnen zetten.
Bij blokverwarming is het wel een ding om om op schalen, ik ga dit eens bij de VVE inbrengen, ze willen naar warmtepompen dus daar kan ook wel een weeesratndsspiraal in het boilervat. En vanaf 10kMwh betaal je toch minder tot geen energiebelasting dus dat kon nog wel eens interessant zijn, ik moet er eens aan rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-09 10:54
Met alle respect voor iedereen vind ik het persoonlijk onzin om extra energie te gebruiken die je niet nodig hebt om maar iets te verdienen als de prijs negatief is.

Ja; ik heb de vaatwasser uitgesteld aangezet en ook de wasmachine laten draaien. Maar om nu de 1:1 ohmse elektrische verwarming in de schuur aan te zetten gaat mij een stap te ver.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• weebl15
BernardV schreef op woensdag 19 april 2023 @ 21:50:
Met alle respect voor iedereen vind ik het persoonlijk onzin om extra energie te gebruiken die je niet nodig hebt om maar iets te verdienen als de prijs negatief is.

Ja; ik heb de vaatwasser uitgesteld aangezet en ook de wasmachine laten draaien. Maar om nu de 1:1 ohmse elektrische verwarming in de schuur aan te zetten gaat mij een stap te ver.
Het is echter geen onzin, er is gewoon teveel energie - als jij het niet doet wordt er wel iemand anders betaald om het net te ontlasten.

En zoals anderen hebben gezegd: dit zal echt niet vaak gebeuren. Als het wel vaak gebeurt, dan zijn er al snel slimme jongens en meisjes die hierop in gaan spelen. :-)

[ Voor 12% gewijzigd door weebl15 op 19-04-2023 21:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Dit zijn de extremen en zeldzaam. Als meer mensen zoals hier gewoon hun energie gebruik gaan aanpassen, dan worden de prijzen ook gemiddelder. Het is een fase.
En ja, als Tennet producenten betaalt om bovenop hun vergoeding van levering, minder te leveren voor meer geld, dan is extra verbruiken voor sommigen een uitkomst.
Voor mij niet, wet van behoud van energie stelt dat alles uiteindelijk warmte word, en daar hebben we al genoeg van op deze planeet. Als ik warmte of energie de ruimte in zou kunnen sturen was/is dat wel een alternatief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:33
alaintje schreef op woensdag 19 april 2023 @ 15:51:
[...]

Ik geloof dat hier lokaal één kast al iets van ca 1-2mWh aan warmte (dus 100% rendement levert).
Hier kunnen ze geloof ik 50% stroom van leveren.
Maar weet ook dat ze niet zo'n probleem hebben met een paar 100kW extra te verbruiken.
Alleen komt het bij hun ook niet gelegen tussen 1300-1500 als de zon al op zijn sterkst is en het wellicht al 30 graden is in een kas. Dat weet ik wel.
In de toekomst maar overwegen om een 25kW elektrisch spiraal in een jacuzzi/zwembad te monteren ofzo :+ .
Wat is het meest vermogende apparaat bij Boels, een straalkachel? :+

Dit is wel een hele uitzonderlijke dip. Best interessant als iemand hier meer over weet.
Is er nog geen dagtarief twitter account :p .
Ik zou kijken naar airco-warmtepompen. Die kun je vaak nuttig inzetten als de stroom goedkoop is en hebben best een OK rendement. In de zomer bij heel veel PV en negatieve prijs koel je je huis en op een dag als vandaag kun je wat verwarmen. Ook zijn sommige modellen goed aan te sturen via Home Assistant obv de elektriciteitsprijs.

Ik denk hier zelf aan voor de slaapkamers op de 1e en 2e. We hebben een warmtepomp die wel kan koelen, maar dat geeft een hoop condens gedoe. En de slaapkamers zijn vaak in de zomer onprettig warm door veel glas.

En verder een EV met een 11 kW lader. Maar dan heb je wel een oprit nodig en ook in de gelegenheid zijn om overdag die auto op te laden.

In dat licht is een oude Nissan LEAF als tweede auto eigenlijk interessanter dan een thuisbatterij. OK deze kan/mag niet terugleveren, maar je kunt hem wel heel goedkoop laden en gebruiken voor de kortere ritten. De oude 24 kWh auto's hebben vast nog wel ergens tussen 15 en 20 kWh capaciteit en gaan rond €7000 van de hand. Betere keuze dan een Aygo oid als tweede auto...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FlyingPineapple
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 01-09 18:38

Ik heb het wel gedaan en heb mijn energierekening van vandaag onder de € 0 weten te brengen. Al was het voor mij meer een experiment hoeveel ik van de rekening af zou weten te snoepen. Bleek niet heel veel te zijn want ik heb geen echte grootverbruikers zoals een elektrisch laadpunt, dus ik weet niet of ik het nog een keer ga doen (best wel veel moeite voor een kleine opbrengst). Maar toch wel geinig om je rekening live terug te zien lopen terwijl je steeds meer apparaten aangooit. 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

FlyingPineapple schreef op woensdag 19 april 2023 @ 22:32:
[...]

Ik heb het wel gedaan en heb mijn energierekening van vandaag onder de € 0 weten te brengen. Al was het voor mij meer een experiment hoeveel ik van de rekening af zou weten te snoepen. Bleek niet heel veel te zijn want ik heb geen echte grootverbruikers zoals een elektrisch laadpunt, dus ik weet niet of ik het nog een keer ga doen (best wel veel moeite voor een kleine opbrengst). Maar toch wel geinig om je rekening live terug te zien lopen terwijl je steeds meer apparaten aangooit. 8)7
Op jaarbasis is het effect verwaarloosbaar natuurlijk, maar het is toch wel leerzaam om eens te kijken wat je kan doen met verbruik, en je wordt bewust van opwek buiten je huishouden om.

Het was een leerzame en vermakelijke dag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mokum4life
  • Laatst online: 10-09 22:30
Ik zit er aan te denken om een dynamisch gas contract te nemen (stroom bij een gewone leverancier met hoge tlv). Aangezien Zonneplan niet enkel gas aanbiedt vroeg ik mij af of mensen ervaring hebben met groene stroom lokaal, dat is de enagoedkoopste. De website ziet er vrij eenvoudig uit. Ik twijfel om de enagoedkoopste te nemen of de iets duurdere anwb energie bv die een app met hoog gebruiksgemak heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:56

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
Mokum4life schreef op woensdag 19 april 2023 @ 22:56:
Ik zit er aan te denken om een dynamisch gas contract te nemen (stroom bij een gewone leverancier met hoge tlv). Aangezien Zonneplan niet enkel gas aanbiedt vroeg ik mij af of mensen ervaring hebben met groene stroom lokaal, dat is de enagoedkoopste. De website ziet er vrij eenvoudig uit. Ik twijfel om de enagoedkoopste te nemen of de iets duurdere anwb energie bv die een app met hoog gebruiksgemak heeft
Ik zit bij groenestroomlokaal voor enkel gas.
Bevalt prima. Kan het voorschot zelf beïnvloeden. En heb inzicht hoe het ervoor staat. Dus geen grote verrassingen.

Zovaak kijk je toch niet op gas. En het is niet op zo'n manier te sturen als bij elektriciteit.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

bilgy_no1 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 22:19:
[...]

Ik zou kijken naar airco-warmtepompen. Die kun je vaak nuttig inzetten als de stroom goedkoop is en hebben best een OK rendement.
'OK' rendement? veel hoger ga je ze niet vinden hoor. Er zijn airco's met COP van 6!
Ik verwarm al 5 jaar mijn huis ermee juist vanwege de zeer hoge COP.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:00
Dusss, morgen weer normale prijzen.

Werk overdag dus EV opladen zat er helaas niet in maar de vaatwasser/wasmachine deden goed hun best :).

PV die uitschakelt bij negatieve prijzen helpt ook :).

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:28
Een beetje opvallende en merkwaardige tussentijde uurtarief aanpassing van Tibber, het 2e uur was zelfs €1,21/MWh negatiever volgens Nordpool, Dit is api log en die prijs kwam overeen met die van app die ook vroegtijdig rond 13:30 veranderde.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2YcHA4UhldtG0zi9fbzHqmJ63YI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DOoxUXMeOgvbQst780vRZTiW.png?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door Domba op 20-04-2023 00:49 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-09 13:35
Domba schreef op donderdag 20 april 2023 @ 00:48:
Een beetje opvallende en merkwaardige tussentijde uurtarief aanpassing van Tibber, het 2e uur was zelfs €1,21/MWh negatiever volgens Nordpool, Dit is api log en die prijs kwam overeen met die van app die ook vroegtijdig rond 13:30 veranderde.[Afbeelding]
Huh, weird.

Welke prijs staat daar tussen 13:00 en 13:30? En welke prijs tussen 13:30 en 14:00.

In theorie zou het antwoord op beiden -0.067772 moeten zijn, maar een van die twee is iets anders. Kan alleen niet goed zien welke en hoeveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:28
Peetz0r schreef op donderdag 20 april 2023 @ 00:52:
[...]

Huh, weird.

Welke prijs staat daar tussen 13:00 en 13:30? En welke prijs tussen 13:30 en 14:00.

In theorie zou het antwoord op beiden -0.067772 moeten zijn, maar een van die twee is iets anders. Kan alleen niet goed zien welke en hoeveel.
In de app veranderde die van -€0.068 naar -€0.061 (komt niet met meer cijfers binnen)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GJNfUWNXJiXZx8k_tpiWzyY1tF8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4zuD6mlF6DCSidzEuBsXX7Xd.jpg?f=fotoalbum_large
In analyse in de app ontbreekt wel het een en ander, hier onder wat mijn net afname was op die tijd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YMz6TdOdxxJmMvUISQ99ScrcL1M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r3HELNK30zRHQKBEBAwdNlsC.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door Domba op 20-04-2023 01:25 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22:26
De 1e prijzen die 18 april bekend kwamen voor de 19e op Nordpool was tussen 13:00 en 15:00 -€ 200,00 per MWh. Later in de middag van de 18e (ik dacht 15:15) zijn de prijzen nog aangepast.

Wellicht heeft Tibber dit pas later (te laat) door gehad dat de initiële prijzen wat aangepast waren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
  • Laatst online: 04-09 07:09
franssie schreef op woensdag 19 april 2023 @ 21:57:
[...]

Dit zijn de extremen en zeldzaam. Als meer mensen zoals hier gewoon hun energie gebruik gaan aanpassen, dan worden de prijzen ook gemiddelder. Het is een fase.
En ja, als Tennet producenten betaalt om bovenop hun vergoeding van levering, minder te leveren voor meer geld, dan is extra verbruiken voor sommigen een uitkomst.
Voor mij niet, wet van behoud van energie stelt dat alles uiteindelijk warmte word, en daar hebben we al genoeg van op deze planeet. Als ik warmte of energie de ruimte in zou kunnen sturen was/is dat wel een alternatief.
Volgens mij heb je het hier over het in balans houden van het net door de netbeheerder.
https://powerhouse.net/marktprijzen/

Dat is volgens mij een andere markt dan de spotmarkt. Dynamische uurtarieven komen tot stand op de spotmarkt.

[ Voor 5% gewijzigd door Gecko123 op 20-04-2023 07:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
franssie schreef op woensdag 19 april 2023 @ 22:42:
[...]

Op jaarbasis is het effect verwaarloosbaar natuurlijk, maar het is toch wel leerzaam om eens te kijken wat je kan doen met verbruik, en je wordt bewust van opwek buiten je huishouden om.

Het was een leerzame en vermakelijke dag!
Wanneer dat je uitgangspunt is kan je de focus beter verleggen naar zoveel mogelijk zelf je eigen energie opwekken (en opslaan) en je verbruik daar op afstellen. Bewuster kan je dan niet worden van de verhouding tussen productie en verbruik. En je moet niet wakker liggen van de prijszetting door derden noch iedere cent liggen te verrekenen om je energierekening een klein beetje naar beneden te krijgen.
Het effect van zelf je energie op te wekken en zoveel mogelijk direct te verbruiken blijft ook een heel jaar duren. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Jazsie schreef op woensdag 19 april 2023 @ 23:50:
Dusss, morgen weer normale prijzen.

Werk overdag dus EV opladen zat er helaas niet in maar de vaatwasser/wasmachine deden goed hun best :).

PV die uitschakelt bij negatieve prijzen helpt ook :).
Idd, voorbij de tijdelijke hysterie terug naar de orde van de dag.
Vandaag dynamische all in afnameprijzen tussen de 17,47 en 23,6 cent.
Teruglevering over de middag maar rond de 8 cent.

In NL fluctueert de stroomcomponent heden tussen de 8,87 en de 14,47 cent. All in dus nog een stukje hoger.
Dat kan die paar cent winst van gisteren nooit compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:33
IvoB2 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 08:12:
[...]

Idd, voorbij de tijdelijke hysterie terug naar de orde van de dag.
Vandaag dynamische all in afnameprijzen tussen de 17,47 en 23,6 cent.
Teruglevering over de middag maar rond de 8 cent.

In NL fluctueert de stroomcomponent heden tussen de 8,87 en de 14,47 cent. All in dus nog een stukje hoger.
Dat kan die paar cent winst van gisteren nooit compenseren.
Deze all-in prijzen zie ik nog steeds als een dikke winst... Onder het gemiddelde dat ik tot nu toe heb dit jaar en bovendien is dit het niveau dat tot voor de gekke disrupties (Covid, Rusland oorlog) heel normaal was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
bilgy_no1 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 09:25:
[...]

Deze all-in prijzen zie ik nog steeds als een dikke winst... Onder het gemiddelde dat ik tot nu toe heb dit jaar en bovendien is dit het niveau dat tot voor de gekke disrupties (Covid, Rusland oorlog) heel normaal was.
Tja, dan zie je gewoon de werkelijkheid niet meer. :)
De economische logica van winst , laat staan dikke winst, maken door doorlopend energie aan derden te betalen voor afname begrijp ik niet. Wanneer je je geld continu moet overdragen naar een andere partij kan je nooit spreken van winsten. Je maakt door de schommelingen van de prijzen hoogstens meer of minder verlies.

Ik geloof nooit dat door in te zetten op een dynamisch contract op termijn de terugleververgoedingen hoger kunnen zijn dan de afnameprijzen. Dat kan gewoon niet gezien je bovenop de naakte stroommprijs voor afname nog allerlei kosten betaalt maar voor teruglevering wel steeds de laagste netto prijs krijgt.
Ik moet dat trouwens niet geloven, de cijfers bevestigen dat keer op keer.
Bovendien betaal je voor een dynamisch contract meestal ook nog eens vaste kosten. Dubbel verlies dus.

Dat jij af en toe een goedkopere dynamische prijs voor afname tov vast of variabel beschouwt als winst is iets totaal anders. Dan reken je jezelf gewoon rijk maar je eigen geld blijft wel verdwijnen. Dat noem ik gewoon verlies op eigen rekening.
Iedereen doet wat hij wil maar dan produceer ik toch liever mijn eigen energie en na afbetaling van de investering is de zelf verbruikte energie dan wel aan de laagst mogelijke kostprijs en de overproductie verkocht aan de hoogste bieder (en tot op heden is dat nog steeds via een variabel contract) echte winst voor de consument.
Wie voldoende eigen energie produceert heeft, bij gebrek aan een hoge netafname, geen nood aan lage afnameprijzen maar aan hogere terugleververgoedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:29
sideriusj schreef op donderdag 28 april 2022 @ 16:48:
[...]

Ook ik ga over naar Tibber per 01-06-2022. Nu nog Zonneplan, ik ben klant bij Zonneplan sinds 04-01-2022 omdat Tibber toen nog niet kon leveren.
Ik weet dat dit een relatief oud bericht is, maar even puur uit nieuwsgierigheid, vanwaar de overstap van Zonneplan naar Tibber? En nu je met allebei ervaring hebt, welke bevalt beter en waarom?

Wil mijn moeder op een dynamisch contract zetten en twijfel tussen deze twee, dus ben benieuwd om de mening te horen van iemand die ervaring met beiden heeft.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 13:44
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over de dynamische energieprijzen. Sinds enkele maanden zit ik bij Mijn domein energie. Op het huis heb ik 3 zonnepanelen liggen wat goed is voor ongeveer de helft van mijn stroomverbruik. Nu zei een bekende laatst tegen mij dat een variabel contact helemaal niet verstandig is met zonnepanelen, heeft deze persoon gelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Hugo! schreef op donderdag 20 april 2023 @ 11:00:
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over de dynamische energieprijzen. Sinds enkele maanden zit ik bij Mijn domein energie. Op het huis heb ik 3 zonnepanelen liggen wat goed is voor ongeveer de helft van mijn stroomverbruik. Nu zei een bekende laatst tegen mij dat een variabel contact helemaal niet verstandig is met zonnepanelen, heeft deze persoon gelijk?
Als de zonnepanelen maar de helft opwekken van wat je nodig hebt, dan heeft die persoon geen gelijk ;) .

Het probleem met zonnepanelen is dat je het niet kan sturen en dat ze relatief veel opwekken als de prijs relatief laag is.

dus als je zelf je stroomrekening niet goed kan sturen met je gebruikers, dan kan de teruglevering wel 10 cent lager zijn (extreem voorbeeld), dan wat je verbruikt.

Dus je betaald 35 cent, en je krijgt maar 25 cent.

stel je gebruik 2000kwh per jaar, en je wekt 1000kwh per jaar op.

Kost je 700 euro. en je krijgt 250 euro terug. = rekening van 450 euro.

of je hebt een vast contract dat standaard al veel hoger is dan de voordelige dynamische tarieven.
Dan betaal je 45 cent voor die 1000kwh die je zelf verbruikt (de rest saldeer is).
dan ben je ook 450 euro kwijt ;). even veel dus.

Maar 10 cent verschil tussen opwek en verbruik is extreem.
Mijn ervaring is dat dit verschil bijna nooit meer dan 2 cent is op maandbasis.

Oftewel de goedkopere tarieven compenseren ruimschoots de iets goedkopere zonne energie.
zou mij pas zorgen maken als je meter aan het eind van het jaar rond de 0 uitkomt.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 13:44
Smuggler schreef op donderdag 20 april 2023 @ 11:07:
[...]

Als de zonnepanelen maar de helft opwekken van wat je nodig hebt, dan heeft die persoon geen gelijk ;) .

Het probleem met zonnepanelen is dat je het niet kan sturen en dat ze relatief veel opwekken als de prijs relatief laag is.

dus als je zelf je stroomrekening niet goed kan sturen met je gebruikers, dan kan de teruglevering wel 10 cent lager zijn (extreem voorbeeld), dan wat je verbruikt.

of je hebt een vast contract dat standaard al veel hoger is dan de voordelige dynamische tarieven.
Dan betaal je 45 cent voor die 1000kwh die je zelf verbruikt (de rest saldeer is).

Oftewel de goedkopere tarieven compenseren ruimschoots de iets goedkopere zonne energie.
zou mij pas zorgen maken als je meter aan het eind van het jaar rond de 0 uitkomt.
Bedankt voor je snelle en duidelijke antwoord! Ik wil in de toekomst wel meer panelen gaan aanschaffen maar aangezien de salderingsregeling gaat veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
[...]
Maar komt dat niet door de uitzonderlijke NL situatie van het (tijdelijk) prijsplafond?
Daardoor zijn de prijzen in NL voor een variabel en vast contract kunstmatig hoger dan de markt zou vragen zonder prijsplafond. Na het verdwijnen van het prijsplafond zouden de prijzen van de standaard contracten toch ook terug moeten dalen?
De NL-salderingsregeling trekt een normale vergelijking nog eens extra scheef.

[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 20-04-2023 11:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
IvoB2 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 10:45:
Dat jij af en toe een goedkopere dynamische prijs voor afname tov vast of variabel beschouwt als winst is iets totaal anders. Dan reken je jezelf gewoon rijk maar je eigen geld blijft wel verdwijnen. Dat noem ik gewoon verlies op eigen rekening.
Wat bedoel je met "af en toe goedkoper"? Volgens mij is het gemiddeld meestal goedkoper dan een vast/variabel contract?

Niet iedereen heeft (al) zonnepanelen of kan panelen leggen (mijn appartement bijvoorbeeld). Voor deze mensen is dynamisch ideaal en winst vergeleken met een ander contract. Dat zelf opwekken nog goedkoper is en het ingewikkelder maakt, is volgens mij wel duidelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
IvoB2 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 11:19:
[...]

Maar komt dat niet door de uitzonderlijke NL situatie van het (tijdelijk) prijsplafond?
Daardoor zijn de prijzen in NL voor een variabel en vast contract kunstmatig hoger dan de markt zou vragen zonder prijsplafond. Na het verdwijnen van het prijsplafond zouden de prijzen van de standaard contracten toch ook terug moeten dalen?
Er zijn al meerdere contracten onder het prijsplafond op dit moment.
Ach het is een zooitje op de nederlandse energiemarkt, dan zijn we het daar in elk geval over eens :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Smuggler schreef op donderdag 20 april 2023 @ 11:29:
[...]

Er zijn al meerdere contracten onder het prijsplafond op dit moment.
Ach het is een zooitje op de nederlandse energiemarkt, dan zijn we het daar in elk geval over eens :).
Dan moet je ook niet gaan vergelijken met een prijs van 45 cent. :+
Hoe lager de afnameprijs van een variabel/vast contract en hoe hoger de tegenliggende terugleververgoeding hoe minder kans er is dat een dynamisch contract - over een jaar bekeken - voor een prosument voordeliger wordt.

[ Voor 23% gewijzigd door IvoB2 op 20-04-2023 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
user109731 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 11:25:
[...]

Wat bedoel je met "af en toe goedkoper"? Volgens mij is het gemiddeld meestal goedkoper dan een vast/variabel contract?

Niet iedereen heeft (al) zonnepanelen of kan panelen leggen (mijn appartement bijvoorbeeld). Voor deze mensen is dynamisch ideaal en winst vergeleken met een ander contract. Dat zelf opwekken nog goedkoper is en het ingewikkelder maakt, is volgens mij wel duidelijk :)
Iedere situatie en verbruikersprofiel verschilt inderdaad.
Daarom dat de uitkomst welk contract het voordeligst is ook totaal kan verschillen.

Zoals ik eerder al schreef is voor wie geen PV heeft en dus altijd, op een paar kleine uitzonderlijke periodes na, moet betalen verlies. Met een dynamisch contract, waarbij de situatie is dat je nooit rekening moet houden met de injectieprijs, wellicht minder verlies dan met een vast contract.
Maar het blijft wel nog altijd verlies en geen winst. Laat staan dikke winst.
Het is niet omdat je brood bij de AH 50 cent goedkoper is dan bij de bakker om de hoek dat je dan 50 cent winst maakt. Je hebt 50 cent minder verlies geleden tov de vraagprijs van de bakker.

Dat je zelf wil geloven dat minder uitgeven uit eigen middelen winst maken betekent en je je daardoor beter gaat voelen is iets anders.

Energie afnemen van een derde is overwegend en aan de streep een verliespost.
Energie zelf produceren, zelf verbruiken en verkopen kan daarentegen wel effectieve winst opleveren.

Het is niet omdat wie in een situatie verkeert dat het tweede geen optie is dat daardoor de eerste optie dikke winst oplevert door de verliezen zo klein mogelijk trachten te houden.

[ Voor 46% gewijzigd door IvoB2 op 20-04-2023 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
IvoB2 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 11:31:
[...]

Dan moet je ook niet gaan vergelijken met een prijs van 45 cent. :+
Hoe lager de afnameprijs van een variabel/vast contract en hoe hoger de tegenliggende terugleververgoeding hoe minder kans er is dat een dynamisch contract - over een jaar bekeken - voor een prosument voordeliger wordt.
Ben ik met je eens.

Maar dan komen we bij de kern, welke getallen moeten we wel met z'n allen gebruiken :).

vond al deze getallen wel makkelijk rekenen ;), en niet te ver van de waarheid af zitten.

tevens is mijn 10 cent verschil ook extreem, die is in werkelijkheid ook kleiner.

uiteindelijk is de formule : als (prijs afname - prijs terugleververgoeding) < (prijs vastcontract - prijsafname ) dan is het voordeliger in om een dynamisch contract te hebben.

als (35-25) < (45 - 35). helaas is alleen het vast contract cijfer bekend, en de andere 2 onbekend, kunnen hier enkel gokken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Smuggler schreef op donderdag 20 april 2023 @ 11:42:
[...]

Ben ik met je eens.

Maar dan komen we bij de kern, welke getallen moeten we wel met z'n allen gebruiken :).

vond al deze getallen wel makkelijk rekenen ;), en niet te ver van de waarheid af zitten.

tevens is mijn 10 cent verschil ook extreem, die is in werkelijkheid ook kleiner.

uiteindelijk is de formule : als (prijs afname - prijs terugleververgoeding) < (prijs vastcontract - prijsafname ) dan is het voordeliger in om een dynamisch contract te hebben.

als (35-25) < (45 - 35). helaas is alleen het vast contract cijfer bekend, en de andere 2 onbekend, kunnen hier enkel gokken.
De kern is dat iedere situatie anders is en dus een andere uitkomst geeft.
Je kan de individuele uitkomst dan gaan vergelijken met anderen en die kunnen op hun beurt dan zelf bepalen welke situatie voor hem wellicht de meest gunstige uitkomst oplevert.
Ik betwist bv. niet dat bij jouw verbruikersprofiel en bij jouw contractprijzen dynamisch meer voordeel oplevert.
Met een wellicht ander verbruikersprofiel en zeker andere contractprijzen kom ik tot het omgekeerde resultaat. Hier is de afrekening gezien over een jaar sowieso al in het voordeel van variabel. Reken ik er dan nog eens de vaste kosten van een dynamisch contract bij kan het, voor mijn situatie met PV, al helemaal niet voordeliger zijn. Volgens de huidige prijzen. Wanneer in de (nabije) toekomst de situatie zich door wijzigende prijzen keert zal ik ook mijn situatie herzien en desnoods overschakelen.

[ Voor 24% gewijzigd door IvoB2 op 20-04-2023 12:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-09 07:43
IvoB2 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 11:19:
Variabele contracten zijn voor de leverancier in basis duurder dan dynamische:
- vanwege de salderingsregeling is de vergoeding voor het invoeden van elektriciteit hoger dan wat dynamische leveranciers geven. Mijn menig is dat de dynamische leveranciers zich niet aan de wet houden, maar dat verandert niets aan de situatie.
- in de wet afbouwen salderen, wordt uitgegaan dat in de nieuwe situatie je bij invoeden minimaal 80% krijgt van het leveringstarief. Dat werkt prima voor dynamisch, maar voor variabel is het nog steeds ongunstig.

Variabel heeft in principe niet echt een inkoop voordel t.o.v. dynamisch. Iedereen kan met een maand opzeg termijn opzeggen. De vraag is of dat voor vaste contracten beter gaat werken.

Dan is er nog het punt dat als stroom duur is, er bij een vast of variabel contract geen prikkel is om minder te gebruiken. Net zoals er ook geen prikkel is om minder PV te leveren als de prijs negatief is.

Dus daar kunnen mensen met een dynamisch contract besparen, en betaal je bij variabel en vast voor een zorgeloos leven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
phicoh schreef op donderdag 20 april 2023 @ 11:46:
[...]
Variabele contracten zijn voor de leverancier in basis duurder dan dynamische:
Dat kan best zijn.
Anderzijds loopt een leverancier bij een dynamisch contract geen enkel risico en strijkt hij de vaste of dynamische vergoeding op zonder enig risico.

Het punt is uiteraard, voor mij toch, dat ik mijn rekening maak en niet deze van de leverancier.
Wanneer een leverancier mij een variabel contract kan aanbieden dat, in mijn situatie, voordeliger is dan dynamisch kies ik voor het eerste. En uiteraard omgekeerd als deze situatie zich zou voordoen over langere termijn. Ik ga niet elke dag of elke maand van contract switchen om een paar euro extra uit de brand te slepen. zo lui ben ik dan ook weer wel.
Het zou dan trouwens ook gaan over iets meer of minder winst ipv iets meer of minder verlies. :+
Voorlopig kies ik dus voor de twee beste opties: energetisch een zorgeloos leven en bovendien besparen tov een dynamisch contract. :)
Iemand met een ander verbruikersprofiel en een ander leverancierscontract mag/moet uiteraard streven naar een andere en betere optie.

Zelf ga ik niet af op buikgevoel noch verwachtingen maar op controleerbare cijfers.
En deze zijn voor mijn profiel en energiecontract nogal duidelijk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EDkNuLyLdwDlTG5qj1xTDTBdpxg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/If9psfEf9BI86Ud10ICMKcbW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4M1JEhcm-Mdy82mhtxMt1uGRk9w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6oGMhoWe7qhqUe5BlgcpMdAC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8iTJWrhwoSCwWjikVNfOgoEb9mo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ipeytMOi9M0Dm6sXvdEVMWb5.jpg?f=fotoalbum_large

Waarbij groen staat voor dynamisch en blauw voor variabel.
Het eindresultaat zal uiteraard pas vaststaan op 31/12. Maar gezien vorige ervaringen weet ik dat ik in normale omstandigheden tot eind november meer zal terugleveren dan afnemen en dat de afnamemaanden december en januari niet opwegen tegen de tien overige teruglevermaanden. Dus veel zorgen maak ik me niet dat ik de verkeerde keuze zou gemaakt hebben.
Bij het dynamisch contract moet je uiteraard ook nog de vaste contractkost tellen indien toegepast (bij andere leveranciers een 100 € per jaar).
Bij variabel is deze kost tot op heden nog altijd nul.

[ Voor 56% gewijzigd door IvoB2 op 20-04-2023 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
IvoB2 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 11:53:
Dat kan best zijn.
Anderzijds loopt een leverancier bij een dynamisch contract geen enkel risico en strijkt hij de vaste of dynamische vergoeding op zonder enig risico.

Het punt is uiteraard, voor mij toch, dat ik mijn rekening maak en niet deze van de leverancier.
Wanneer een leverancier mij een variabel contract kan aanbieden dat, in mijn situatie, voordeliger is dan dynamisch kies ik voor het eerste. En uiteraard omgekeerd als deze situatie zich zou voordoen over langere termijn. Ik ga niet elke dag of elke maand van contract switchen om een paar euro extra uit de brand te slepen. zo lui ben ik dan ook weer wel.
Het zou dan trouwens ook gaan over iets meer of minder winst ipv iets meer of minder verlies. :+
Voorlopig kies ik dus voor de twee beste opties: energetisch een zorgeloos leven en besparen tov een dynamisch contract. :)
Ja, maar in Nederland liggen de prijzen van variabel en vast dus ruim boven die van dynamisch. Ik heb voor de eerste 3 maanden van dit jaar dynamisch rond de 30 cent/kWh betaald. Variabel zit nu in April pas op net onder de 40 cent/kWh. Dus zonder PV is de keuze simpel.

Het wordt ingewikkelder met salderen. Want dan krijg je bij variabel of vast terug wat je betaalt, en bij dynamisch krijg je veel minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18:42
Smuggler schreef op woensdag 19 april 2023 @ 23:18:
[...]

Ik zit bij groenestroomlokaal voor enkel gas.
Bevalt prima. Kan het voorschot zelf beïnvloeden. En heb inzicht hoe het ervoor staat. Dus geen grote verrassingen.

Zovaak kijk je toch niet op gas. En het is niet op zo'n manier te sturen als bij elektriciteit.
Tenzij je een lucht/lucht warmtepomp gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Deldenaar schreef op donderdag 20 april 2023 @ 12:15:
[...]

leg uit, ik snap het verband niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
phicoh schreef op donderdag 20 april 2023 @ 12:00:
[...]
Ja, maar in Nederland liggen de prijzen van variabel en vast dus ruim boven die van dynamisch.
Dat klopt.
Vandaar mijn eerdere vraag of dit tijdelijk komt door het prijsplafond. Zoniet wat is dan de reden voor zo'n hoge energieprijzen?

De prijzen op de DA e-spot markt in BE en NL liggen doorgaans op hetzelfde niveau.
De kosten op afname moet je niet meerekenen want die worden in BE zowel op dynamisch als variabel idem toegepast. Ik neem aan in NL ook?

De stroomcomponent voor mijn energiecontract is bv. nog nooit boven het NL prijsplafond uitgekomen en ligt doorgaans ruim lager. Daar moet toch een reden voor zijn?vo

Ter info:
De energieprijs (voor mijn variabel contract schommelde dit dit jaar tussen de 18 en 19 cent/kWh).
De terugleverprijs de laatste zes maanden 20 cent/kWh en de komende maanden (vanaf 1/5) naar 11 cent (waarbij er dan wel weer 3 cent van de afnameprijs afgaat).
De all in prijs variabel is deze maand 25,82 cent (waarbij deze maand de accijnzen op elektriciteit met een 5 cent/kWh werden verhoogd waardoor de som van de kosten en BTW in de buurt komt van de NL kosten).
En dit is geen contract voor alleen PV-eigenaars. Iedereen kan, bij genoeg productie, zo'n contract afsluiten zowel met een digitale als analoge meter. De prijs van de energiecomponent en BTW blijft dan gelijk. Alleen de kosten verschillen omdat ze gebonden zijn aan de subnetbeheerders en het type meter.
- in de wet afbouwen salderen, wordt uitgegaan dat in de nieuwe situatie je bij invoeden minimaal 80% krijgt van het leveringstarief. Dat werkt prima voor dynamisch, maar voor variabel is het nog steeds ongunstig.
Ah, dat werkt hier anders.
Bij dynamisch is terugleveren gewoon de DA-prijs (minus een vaste maandvergoeding en/of een kWh fee voor de leverancier +6% BTW op die vergoeding).
Bij variabel legt de wetgever geen prijzen op. Het is de energieleverancier die zijn terugleverprijzen vrij kan bepalen. De overheid heft daar geen kosten noch BTW op.

[ Voor 20% gewijzigd door IvoB2 op 20-04-2023 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Smuggler schreef op donderdag 20 april 2023 @ 12:17:
[...]

leg uit, ik snap het verband niet.
Ik denk dat er bedoeld wordt dat je als je ook een aircondi,tioning hebt kan sturen tussen gas en stroom. Dat is wat ik doe, ik verwarm 80% op stroom (woonkamer) en alleen sww en de badkamer een beetje met gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
franssie schreef op donderdag 20 april 2023 @ 12:23:
[...]

Ik denk dat er bedoeld wordt dat je als je ook een aircondi,tioning hebt kan sturen tussen gas en stroom. Dat is wat ik doe, ik verwarm 80% op stroom (woonkamer) en alleen sww en de badkamer een beetje met gas.
Juist zo regulier ik mijn gasverbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Deldenaar schreef op donderdag 20 april 2023 @ 12:15:
[...]
Je bedoelt dus een L/L WP EN gas.
Zonder gas valt die laatste keuze al weg. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
phicoh schreef op donderdag 20 april 2023 @ 12:00:
[...]

Ja, maar in Nederland liggen de prijzen van variabel en vast dus ruim boven die van dynamisch. Ik heb voor de eerste 3 maanden van dit jaar dynamisch rond de 30 cent/kWh betaald. Variabel zit nu in April pas op net onder de 40 cent/kWh. Dus zonder PV is de keuze simpel.
Vandaar.
Ik betaal met variabel all in steeds minder dan 30 cent/kWh.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YtKyETTM1Thn5Qr3QRl64nnIQos=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OUdGF5sXX0KB8ZyvIl4X4W8S.jpg?f=fotoalbum_large

En daar moet je nog een 7,46 cent/kWh kosten en 6% BTW bijtellen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Deldenaar
Hopelijk komt ook Zonneplan eens met een aanpassing in de app dat je tevens de gemaakte kosten per uur/dag kunt inzien

[ Voor 3% gewijzigd door Deldenaar op 20-04-2023 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Laatst online: 22:41
[...]

Ik deel die ervaring: na een half jaar Tibber is voor mij de opbrengst voor terugleveren maar ca. 2 cent per kWh lager dan de inkoopprijs(27 cent versus 29 cent, gemiddeld over de maanden jan-nu). Dit komt natuurlijk doordat mijn panelen (liggen zuidwest en noordwest, 50/50) produceren als de prijzen wat lager zijn dan de ochtend en avond pieken. Met tweemaal EV verbruik ik wel 40-60% van de PV opbrengst nog zelf. Zal wel wat dalen in mei tot september, maar is wel cruciaal voor je gemiddelde prijzen.
En essentieel, ik gebruik aanzienlijk meer op jaarbasis dan PV opbrengst, dus alle belasting wordt wel gesaldeerd.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12-09 20:33
Met zonnepanelen is het naar mijn inzien verstandig om niet te kijken naar je eigen energie te verbruiken maar naar de laagste prijs. Ik kan zelf redelijk geautomatiseerd sturen dus het is van belang dat het op het goedkoopste moment wordt afgenomen zodat je op een duurder moment kan terug leveren. En zo'n dag als gisteren gewoon afschakelen bij een negatieve prijs. Want zonnepanelen gaan niet goedkoper worden als gratis stroom. Zolang je geen overschot hebt en de belasting kan salderen is het prima en met sturing in het voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Willempie27 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 14:16:
Want zonnepanelen gaan niet goedkoper worden als gratis stroom.
Uiteraard zijn er scenario's waarbij zonnepanelen goedkoper zijn dan gratis stroom afnemen.
Ten eerste is gratis stroom van het net afnemen nog altijd een uitzondering. De uren dat je gratis stroom kan afnemen wegen niet op tegen de uren dat je wel moet betalen voor de afname van je stroom.
Zonnepanelen kunnen naast gratis je eigen verbruik afdekken ook nog eens tegen vergoeding terugleveren aan het net of een EV. Ze zijn dan niet alleen gratis in gebruik maar leveren ook nog eens extra winst op.

Salderen en prijsplafonds zijn uiteraard ook niet het eeuwig leven beschoren. Zonnepanelen ook niet maar ze gaan wel minstens 20-25 jaar mee en in deze periode genereren ze meer winst dan dat ze initieel gekost hebben.
Niet bij iedereen maar het is wel mogelijk. Zodoende kunnen zonnepanelen bij een specifiek verbruikersprofiel goedkoper worden dan af en toe gratis stroom van het net af te nemen.

Eenmaal er geen salderen meer is lijkt het me ook niet meer zo regelmatig voor te komen dat je eerst op goedkope uren van het net gaat afnemen om het later duurder te kunnen terugleveren.
Zonder salderen betaal je voor afname bovenop de energiecomponent immers altijd kosten en bij terugleveren heb je slechts de naakte energiecomonent (indien je leverancier tenminste geen kosten aanrekent). De afnameprijs moet (inclusief kosten) dan wel al heel laag staan om later tegen een hogere prijs te kunnen terugleveren. En de periode moet ook nog eens meezitten. De laatste dagen was de goedkoopste prijs juist over de middag waar er bij PV veel wordt opgewekt (en de teruglevering zelfs te betalen was).
De duurdere periodes vielen dan weer samen met de uren dat PV doorgaans minder tot niets meer opwekt.

In de praktijk is het dus wel iets ingewikkelder dan al deze eenvoudig voorgestelde scenario's.

[ Voor 29% gewijzigd door IvoB2 op 20-04-2023 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
IvoB2 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 12:23:
De stroomcomponent voor mijn energiecontract is bv. nog nooit boven het NL prijsplafond uitgekomen en ligt doorgaans ruim lager. Daar moet toch een reden voor zijn?vo
Je zou denk ik historisch moeten kijken. Maar voor de gasprijs ging stijgen waren in ieder geval in Nederland de prijzen erg laag.

Mijn gok is een combinatie van twee factoren: er is een goede kans dat niet alle verplichtingen voor vaste contracten, en voor de duur van variabel tot de eerst volgende tariefwijziging waren afgedekt met inkoop die lang genoeg loopt. Als er veel concurrentie is, dan is het aantrekkelijk om de goedkoopste optie te kiezen ook als die minder veilig is. Dus toen de gas prijs gingen stijgen waren er flink wat verliezen die later terugverdiend moesten worden.

Als de grote partijen de prijs hoog houden en de markt is erg onzeker, dan loont het voor kleinere partijen om ook de prijs hoog te houden, en te profiteren van de extra winst.

Dan heb ook nog dat gemiddeld genomen consumenten in Nederland de energiemarkt niet begrijpen. Ze kijken naar het maandelijkse voorschot, i.p.v. naar de onderliggende prijzen.

Bij het prijsplafond is er een behoorlijk groep die meer gebruikt dan de limiet, en die dus hoe dan ook de goedkoopste optie zou moeten kiezen. Plus dat dynamisch gewoon goedkoper was dan het prijsplafond.

Maar doordat weinig mensen weten wat ze precies verbruiken, etc. leefde het niet echt om de goedkoopste optie te kiezen. Dus nog een reden waarom de energieleveranciers de prijzen hoog konden houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01:27
Gevaar van automatische incasso... Meeste mensen hebben niet eens de app van hun leverancier geïnstalleerd, sommige hebben geen eens een slimme meter, dus sja...

Als iedereen maandelijks zoals bij Shell bij de kassa of pin terminal moeten afrekenen gaan ze echt wel op de kWh en m3 letten, en de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
phicoh schreef op donderdag 20 april 2023 @ 14:26:
[...]
Je zou denk ik historisch moeten kijken. Maar voor de gasprijs ging stijgen waren in ieder geval in Nederland de prijzen erg laag.
Ik hou alle data van mijn energiebeheer (kostprijs investeringen, afnameprijzen, terugleverprijzen, productiehoeveelheden, afnamehoeveelheden,.....) al jaren bij. Dat is dus geen probleem.
Uiteraard voor mijn situatie. De situatie van anderen kan ik niet beoordelen.

Maar de energiecontracten die ik afsluit staan open voor iedereen.
Ik heb zelf al meer dan tien jaar geen gas meer. Dat speelt dus niet mee.
En tijdens de "energiecrisis" (je kan het beter omschrijven als een speculatiecrisis op energieproducten) van 2022 waren de prijzen voor mijn energiecontract ook nauwelijks hoger.
Ik baseer me liever op data en cijfers. Ik gok liever niet.
Als de grote partijen de prijs hoog houden en de markt is erg onzeker, dan loont het voor kleinere partijen om ook de prijs hoog te houden, en te profiteren van de extra winst.
Niet altijd. Hangt van het uitgangspunt af.
Ik ben al tientallen jaren aangesloten bij dezelfde energieleverancier.
Het uitganspunt is daar niet winst maken. Het uitganspunt is genoeg groene energie produceren voor de eigen klanten. Dan wordt enkel deels de productieprijs aangerekend (en om minder risico te lopen in een speculatieve markt deels prijs gebaseerd op de DA e-spotmarkt) inclusief de werkingskosten en een reserve voor nieuwe investeringen. Is er dan nog winst wordt deze terug uitgekeerd aan de klanten.
Dan heb ook nog dat gemiddeld genomen consumenten in Nederland de energiemarkt niet begrijpen. Ze kijken naar het maandelijkse voorschot, i.p.v. naar de onderliggende prijzen.
Dat is hier niet anders.
Pagina: 1 ... 134 ... 298 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels