Veel wind inderdaadmathijshooi schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 13:57:
Voor de glazen bol liefhebbers, in de nacht van 17 op 18 eindelijk weer kans op "lage" prijzen (<50eur/MWh).
energie weerbericht
Windy
Veel wind inderdaadmathijshooi schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 13:57:
Voor de glazen bol liefhebbers, in de nacht van 17 op 18 eindelijk weer kans op "lage" prijzen (<50eur/MWh).
Eindelijk !!mathijshooi schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 13:57:
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
ik mis de 7 ct per kWh nog meer. die hadden we in 2022 regelmatig.Jazsie schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 14:43:
[...]
Eindelijk !!
Mis die 16ct de kWh EV laden in de nacht wel.
Met alleen een belasting op energie van ruim €0,12599 in 2023 kun je die €0,07 voorlopig wel vergeten.de Peer schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 15:14:
[...]
ik mis de 7 ct per kWh nog meer. die hadden we in 2022 regelmatig.
https://www.weeronline.nl...-meer-uit-je-zonnepanelenOok Milieu Centraal maakte een berekening: het slim inzetten van apparatuur verhoogt het zelfverbruik van 30 naar 35 procent.
[ Voor 85% gewijzigd door Proton_ op 14-02-2023 22:37 ]
Hier ook 1 jan begonnen, vorige week (6de) ontvangen en gisteren heb ze het bedrag mij ontnomenbora schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 04:33:
Vraagje voor mensen met zonneplan, ben sinds 1 januari bij zonneplan. Wanneer sturen zij de facturen? Nog geen factuur gehad van januari.
[ Voor 3% gewijzigd door Jazsie op 15-02-2023 08:56 ]
klopt, de bodem ligt nu rond de 16-18 cent per kWh.HenryP schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 20:50:
[...]
Met alleen een belasting op energie van ruim €0,12599 in 2023 kun je die €0,07 voorlopig wel vergeten.
[ Voor 15% gewijzigd door IvoB2 op 15-02-2023 09:48 ]
Hier hetzelfde verhaal met NextEnergyDesprinter schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 04:45:
[...]
Hier op 21 december overgestapt van next. Aar zonneplan. Hier ook nog geen eindfactuur, en na heel lang wachten en klagen kreeg ik op 1 februari eindelijk mijn 190 euro van december.
Dusja ze zijn traag, en contact krijg je beloftes die ze toch niet of maar half nakomen.
Kreeg eind januari de belofte dat ze zelf versneld/spoed die eindfactuur gingen opmaken(nu ruim twee weken later nog niet binnen) en dan geld nog. Heb al berichtje eruit naar acm benieuwd of daar ooit wat uit gaat komen.
goede vraag, als er twijfel is over de prijzen, lees dan altijd de startpost door van dit topic,Mokum4life schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 10:22:
Welk tabblad moet ik nou bekijken in het Dynamische Energie Prijsvergelijker google doc om de meest actuele prijzen te zien? Ik zie bv in t tabblad wat bij openen wordt getoond ("Test") dat de variabele opslag elektra bij zonneplan 0,0218 is en in het tabblad ernaast "Kopie van vergelijking" de kosten op 0,0025 staan. Online kon ik de kosten voor de Zonneplan opslag ook niet terugvinden.
[ Voor 10% gewijzigd door Smuggler op 15-02-2023 10:36 ]
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
EmielZ schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 07:54:
@bora, hier sinds 8 januari bij Zonneplan en ik heb op 8 februari de factuur gehad. Krijg je overigens alleen een notificatiemail van, de daadwerkelijke factuur staat in de app
Heb even contact opgenomen ligt aan de netbeheerder die heeft nog geen gegevens doorgestuurd geven ze aan.Jazsie schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 08:55:
[...]
Hier ook 1 jan begonnen, vorige week (6de) ontvangen en gisteren heb ze het bedrag mij ontnomen.
Weet niet meer of ik een melding gekregen had, deed gewoon 1x per dag in de app checken.
[ Voor 17% gewijzigd door Smuggler op 15-02-2023 16:09 ]
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Tof! En sterkteSmuggler schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:30:
Morgen zitten Topicstarter @Hachy van [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en ondergetekende in een webinar van Vincent Everts waar we het met diverse gasten gaan hebben over energie, dynamische tarieven, laadprijzen, thuisladen etc.
YouTube: Live 15:00 Q&A @vincente VER Alles over Dynamische energie tarieven....
iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1
Denk dat het aan die partij ligt dan.. via Nordpool (Home Assistant) heb ik gewoon de prijzen voor morgen.Peetz0r schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 16:41:
Hey, het is inmiddels 16:40 en de prijzen voor morgen staan nog niet op transparency.entsoe.eu
(en als gevolg daarvan ook nog niet op enever.nl en nog niet op mijn mch2022 badge)
Weet iemand wat er aan de hand is?
[ Voor 4% gewijzigd door Raymond P op 15-02-2023 16:54 ]
- knip -
De API is wellicht uitgefaseerd:Peetz0r schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 16:41:
Hey, het is inmiddels 16:40 en de prijzen voor morgen staan nog niet op transparency.entsoe.eu
(en als gevolg daarvan ook nog niet op enever.nl en nog niet op mijn mch2022 badge)
Weet iemand wat er aan de hand is?
[ Voor 15% gewijzigd door Kubie90 op 15-02-2023 16:57 . Reden: Data Viewer van ENTSOE werkt weer. ]
[ Voor 10% gewijzigd door Peetz0r op 15-02-2023 17:02 ]
Hier ook hetzelfde met NextEnergy, per 1-1-2023 overgestapt naar een ander en nog steeds geen eindafrekening.Baldeagle schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 09:43:
[...]
Hier hetzelfde verhaal met NextEnergy
Per 1 januari overgestapt naar een andere leverancier. Nu bijna 7 weken verder en nog steeds geen eindafrekening. Ze sturen de eindafrekening dus niet binnen het wettelijke termijn van 6 weken.
[ Voor 3% gewijzigd door Urbanized op 15-02-2023 21:44 ]
De feeds en grafieken van enever.nl zijn nu weer gevuld.Peetz0r schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 17:01:
@joep03nl misschien wil je ook ff kijken naar welk API endpoint enever.nl gebruikt
Budget Energie is geen dynamische leverancier, ik denk dat je deze vraag beter in een van de andere energieleveranciertopics kunt stellen.Urbanized schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 20:01:
Budget Energie eindafrekening is binnen (als alleenstaande). Er is weinig 'budget' aan. Sterker nog, klopt de afrekening wel? Ook de vraag waarom er 'gemiddeld' staat bij leveringskosten. Zou iemand mee willen kijken?
- knip -
GSL berekent je verbruik met een percentage per maand van het jaarverbruik.Urbanized schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 20:01:
Tevens verwacht Groene Stroom nu al dat ik moet gaan bijbetalen op jaarrekeing. Ik wacht de volle maand af en misschien toch een overstap zetten naar een ander (dynamische) leverancier. Welke dat gaat worden, is nog niet bekend. Mocht iemand een advies hebben, chroom niet...
Dan zou ik ook een melding maken bij ACMaa4ever schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 19:13:
[...]
Hier ook hetzelfde met NextEnergy, per 1-1-2023 overgestapt naar een ander en nog steeds geen eindafrekening.
[ Voor 5% gewijzigd door Baldeagle op 16-02-2023 20:31 ]
Ik heb mijn node red scriptje vandaag ook maar even aangepast en mij mij lijkt het nu wel te werken.Raymond P schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 16:53:
@Peetz0r Oude api buiten gebruik gesteld, zie: https://transparency.ents...=63eb9d10f9b76c35f7d06f2e
De nieuwe (web-api.tp.entsoe.eu) heb ik vandaag ook (nog) geen data van gekregen, zal ongetwijfeld samenhangen. Of mijn timeinterval is unsupported, nog geen tijd gehad om te checken.
Nee, als je geen mobieltje hebt niet.So_Surreal schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 12:50:
Ik zit nu sinds 24 januari bij Zonneplan.
Is er een manier om in te zien wat voor kosten ik tot nu toe gemaakt heb, of is dat afwachten op de eerste maand factuur?
Gemiddelde gewogen prijs en verbruik staan in de app.So_Surreal schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 12:50:
Ik zit nu sinds 24 januari bij Zonneplan.
Is er een manier om in te zien wat voor kosten ik tot nu toe gemaakt heb, of is dat afwachten op de eerste maand factuur?
jusch schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:01:
[...]
Gemiddelde gewogen prijs en verbruik staan in de app.
Even vermenigvuldigen.
Ik heb de app op mijn mobiel, maar je moet het dus zelf bij elkaar optellen?NietGiftig schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 12:58:
[...]
Nee, als je geen mobieltje hebt niet.
[ Voor 7% gewijzigd door So_Surreal op 16-02-2023 13:24 ]
De APP voldoet voor meerdere mensen niet, helaas.So_Surreal schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:16:
[...]
Wel jammer dat je niet gewoon een totaal per dag kan zien, en wat je tot zover voor die maand al aan kosten hebt.
Welke dynamische leveranciers hebben wel een fatsoenlijke app?NietGiftig schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:27:
[...]
De APP voldoet voor meerdere mensen niet, helaas.
En een fatsoenlijke API is niet bestaand bij Zonneplan.
En niet klagen aub anders vinden sommige mensen dat je maar een andere leverancier moet nemen.
Wat ze zelf niet nodig hebben is dus voor andere mensen ook niet nodig.
Weet ik niet, ik heb alleen Zonneplan.So_Surreal schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:46:
[...]
Welke dynamische leveranciers hebben wel een fatsoenlijke app?
Fatsoenlijk is een kwalificatie waaraan ik me niet wil branden, omdat dit jouw mening is voor de informatie die jij in een app verwacht (of ander platform voor zover).So_Surreal schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:46:
[...]
Jammer dat Tibber alleen stroom heeft en geen gasBezzerk schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:53:
[...]
Fatsoenlijk is een kwalificatie waaraan ik me niet wil branden, omdat dit jouw mening is voor de informatie die jij in een app verwacht (of ander platform voor zover).
Over de inzichten die hierboven gevraagd worden, bij tibber;
Uurtarief, tarieven over de gehele dag.
Gemaakte kosten vandaag tot nu toe, kosten voor elke eerdere dag, kosten tot nu toe deze maand en elke eerdere maand waarin je een contract had met ze. Denk dat ik dan redelijk compleet ben voor bovenstaande vragen.
Tibber app kun je ook installeren als je geen contract hebt, alleen dan is niet alle info even nauwkeurig, geeft je wel een beeld wat je kunt verwachten.
Jammer dat jij nog gas hebtSo_Surreal schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:58:
[...]
Jammer dat Tibber alleen stroom heeft en geen gas
Over smaak valt niet te twisten, zelf ben ik heel tevreden met de zonneplan app. Je verbruik instantaan, per uur/dag/week/maand/jaar wordt op een heel duidelijke en makkelijk toegankelijke manier getoond.So_Surreal schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:46:
[...]
Jepmattrob schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 14:17:
Ik heb hier veel tips gehad, en sinds november dus overstapt naar Tibber en Easyenergy (voor gas). Maar met alle verhogingen (en Tibber per 1 maart), nu tijd om weer eens te vergelijken. Wat is er veel gebeurd in de afgelopen 2 maanden, zo ook in dit topic ... Maar als ik het zo teruglees en terugkijk (voor zover doenlijk voor mij), is Zonneplan momenteel de goedkoopste (zeker bij ons, met behoorlijk verbruik op jaarbasis; ongeveer 6.500 m3 gas en 10.000 kWh). En ik zie bij terugzoeken niet dat Zonneplan op korte termijn ook de tarieven gaat verhogen. Klopt dat inderdaad, kan iemand mij dat bevestigen en is Zonneplan idd de voordeligste op dit moment ?
Ondanks dat ik je reactie begrijp hoor, komt deze reactie vaak voor en dat vind ik jammer.So_Surreal schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:58:
[...]
Jammer dat Tibber alleen stroom heeft en geen gas
Smuggler schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:30:
Morgen zitten Topicstarter @Hachy van [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en ondergetekende in een webinar van Vincent Everts waar we het met diverse gasten gaan hebben over energie, dynamische tarieven, laadprijzen, thuisladen etc.
[YouTube: Live 15:00 Q&A @vincente VER Alles over Dynamische energie tarieven. Voor wie, huis, EV, laden]
- knip -
De komende maand wel.mattrob schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 14:17:
Klopt dat inderdaad, kan iemand mij dat bevestigen en is Zonneplan idd de voordeligste op dit moment ?
Dat doet diegene toch? Diegene vindt het blijkbaar van belang dat zijn of haar leverancier beide producten levert. Ikzelf vind dat ook belangrijk, ongeacht wat anderen daar dan weer over vinden.Bezzerk schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 14:26:
[...]
Ondanks dat ik je reactie begrijp hoor, komt deze reactie vaak voor en dat vind ik jammer.
We hebben in Nederland een mooi stelsel waarbij een gascontracten gescheiden is van een contract op elektriciteit. Net zo los als leverancier voor je mobiele telefoon en je gascontract.
Dat we dezelfde aanbieder gewend zijn voor stroom en gas komt door de geschiedenis waarin het 1 staatspartij was, niet omdat het moet. Je hebt 2 aparte aansluitingen in je huis met beide een aparte meter, en ook beide een apart contract; bij jou toevallig bij dezelfde leverancier
Laat die markt zijn werk doen. Dat betekent dus niet alleen dat je bedrijven laat concurreren op aanbod, maar ook dat je je als particulier laat horen welk bedrijf het beste aanbod te hebben, door daar je contract af te nemen.
Als dat de overweging is heb je helemaal gelijk.Sjoan schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 16:03:
[...]
Dat doet diegene toch? Diegene vindt het blijkbaar van belang dat zijn of haar leverancier beide producten levert. Ikzelf vind dat ook belangrijk, ongeacht wat anderen daar dan weer over vinden.
vind je dan ook dat ze er water en glasvezel internet bij zouden moeten leveren? Want los van de historie, klinkt het arbitrair.Sjoan schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 16:03:
[...]
Dat doet diegene toch? Diegene vindt het blijkbaar van belang dat zijn of haar leverancier beide producten levert. Ikzelf vind dat ook belangrijk, ongeacht wat anderen daar dan weer over vinden.
Is dat dan een interne bedrijfsregeling?Sjoan schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 16:00:
Vandaag op mijn werk zo'n drie kwartier stroom afgenomen voor -500 euro / Megawatt... en dat met weinig wind of zon. Dat belooft nog wat voor de zomer.
[ Voor 55% gewijzigd door IvoB2 op 16-02-2023 16:31 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Hoe kan zo'n situatie nou bestaan? Dat is 0.50 Eur per kWh, zelfs inclusief de opslagen en energiebelasting is dan de prijs nog altijd serieus negatief. Dan zet je toch desnoods buiten een straalkacheltje 'aan' om energie af te fakkelen als je geen 'nuttige' besteding hebt voor de energie.Sjoan schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 16:00:
Vandaag op mijn werk zo'n drie kwartier stroom afgenomen voor -500 euro / Megawatt
Helaas ben ik nog niet op de hoogte over deze mogelijkheid.IvoB2 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 17:11:
En kan je daar dan als particulier ook op inschrijven?
Dan kunnen we alleen maar wachten tot @Sjoan daar zijn licht over laat schijnen gezien hij het in de groep gooit.Smuggler schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 17:46:
[...]
Helaas ben ik nog niet op de hoogte over deze mogelijkheid.
Als dat eraan komt, ben ik zelf ook wel benieuwd naar de mogelijkheden.
Het in een EV pompen lijkt me dan toch al een beter idee dan af te fakkelen in een straalkacheltje.AzertyNL schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 17:26:
[...]
Hoe kan zo'n situatie nou bestaan? Dat is 0.50 Eur per kWh, zelfs inclusief de opslagen en energiebelasting is dan de prijs nog altijd serieus negatief. Dan zet je toch desnoods buiten een straalkacheltje 'aan' om energie af te fakkelen als je geen 'nuttige' besteding hebt voor de energie.
Ja, ja, slecht voor het millieu, helemaal mee eens, maar als (de spreekwoordelijke) 'jij' het niet doet is er wel een ander die er geen moeite mee heeft zou ik denken, dus bottom line zou zo elk 'overschot' aan stroom snel vereffend zijn en moet z'n situatie met negatieve prijs niet lang kunnen bestaan ?!?!?
reken reken: 3 x 25 Ampere * 230 = 17.25 kWh per uur * ( 0.35 (50 cent min 15 cent belasting)) = 6 euro per uur dat je dit kan doen.
- knip -
Vandaag geschakeld met Liander, slimme meter heeft storing in de communicatie geeft niks meer door. P1 meter doet het wel. Meter moet vervangen worden, is gelukkig een 1 fase die zijn wat sneller te leveren dan 3, daar zat ruim 7 maand wachttijd opbora schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:27:
[...]
[...]
Heb even contact opgenomen ligt aan de netbeheerder die heeft nog geen gegevens doorgestuurd geven ze aan.
Het is toch een kleine moeite om de factuur vanuit de app alsnog naar je email te sturen? Er zit een delen knop links boven in de hoek als je de factuur bekijkt.AzertyNL schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 14:00:
[...]
Mijn enige bezwaar tegen de Zonneplan methode, is dat de factuur (eigenlijk voorschot nota) enkel in de app in te zien is, die zou ik zelf liever via e-mail ontvangen.
Ik heb het jaarverbruik aan de hand van voorgaande jaarverbruiken doorgegeven, waar eigenlijk weinig verschil in voorkwam.hremijn schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 22:58:
[...]
GSL berekent je verbruik met een percentage per maand van het jaarverbruik.
Als ze verwachten dat je moet bijbetalen heb je in de eerste maand meer verbruikt dan je volgens je jaarverbruik had moeten verbruiken. Dan is mogelijk je jaarverbruik te laag ingeschat. Heb je dat zelf opgegeven?
Dat heeft niets met dynamische tarieven te maken, dat zal je dan bij elke leverancier hebben.
Handige tip, wist ik nog nietbve1 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 19:09:
[...]
Het is toch een kleine moeite om de factuur vanuit de app alsnog naar je email te sturen? Er zit een delen knop links boven in de hoek als je de factuur bekijkt.
- knip -
Ik ben groot voorstander van genationaliseerde nutsvoorzieningen, dus ja, ik zou dat graag van één genationaliseerde partij vandaan zien komen.de Peer schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 16:15:
[...]
vind je dan ook dat ze er water en glasvezel internet bij zouden moeten leveren? Want los van de historie, klinkt het arbitrair.
Zodra ze gaan vullen zal de prijs niet veel verder gaan zakken.Raymond P schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 07:21:
Als je betalen lang genoeg uitstelt krijg je vast ook een hard copy.
Het zelf moeten delen of opslaan ervaar ik ook als vervelend, na heel wat jaren ben ik inmiddels wel gewend facturen gecentraliseerd en doorzoekbaar in m'n mailbox te hebben.
Voor een voorschotnota is dat wel iets minder belangrijk mits de jaar/eindnota compleet genoeg is.
---
Gasprijs lijkt nog verder te gaan kelderen, 25ct/m3 binnen twee maanden lijkt mogelijk.
Hopelijk vullen ze ook (vroegtijdig) de voorraden als de prijs <40ct duikt.
- knip -
Waar kan ik dit doen dan? Mijn contract is op 07-02 ingegaan, maar heb de connect op 03-02 al aangesloten, en die is toen ook begonnen met meten.AzertyNL schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 14:00:
De app heeft een instelbare 'begindatum'
Deze situatie ga je nog *veel* meer krijgen. Dit komt door een overschot van geproduceerde energie op een bepaald moment door bijv. veel (onverwachte) wind/zon waardoor het stroomnetwerk niet meer in balans is.AzertyNL schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 17:26:
[...]
Hoe kan zo'n situatie nou bestaan? Dat is 0.50 Eur per kWh, zelfs inclusief de opslagen en energiebelasting is dan de prijs nog altijd serieus negatief. Dan zet je toch desnoods buiten een straalkacheltje 'aan' om energie af te fakkelen als je geen 'nuttige' besteding hebt voor de energie.
Ja, ja, slecht voor het millieu, helemaal mee eens, maar als (de spreekwoordelijke) 'jij' het niet doet is er wel een ander die er geen moeite mee heeft zou ik denken, dus bottom line zou zo elk 'overschot' aan stroom snel vereffend zijn en moet z'n situatie met negatieve prijs niet lang kunnen bestaan ?!?!?
reken reken: 3 x 25 Ampere * 230 = 17.25 kWh per uur * ( 0.35 (50 cent min 15 cent belasting)) = 6 euro per uur dat je dit kan doen.
En wanneer jij dan bij je werkgever gaat laden betaalt hij je deze 50 cent/kWh dan door of blijft deze bij de werkgever?Sjoan schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 08:30:
[...]
Op zulke momenten krijg je geld toe om stroom af te nemen. Mijn werkgever staat ook ingeschreven om op afroep verplicht 5MW af te nemen als er echt paniek is, en daar staat jaarlijks een fiks bedrag tegenover.
@mattrob hier kun je eenvoudig vergelijken: https://enever.nl/kosten-calculator/mattrob schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 14:17:
Klopt dat inderdaad, kan iemand mij dat bevestigen en is Zonneplan idd de voordeligste op dit moment ?
Het enige wat ik kan laden op de zaak is mijn telefoonIvoB2 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 08:32:
[...]
En wanneer jij dan bij je werkgever gaat laden betaalt hij je deze 50 cent/kWh dan door of blijft deze bij de werkgever?
Dus je werkgever nam die stroom af tegen een negatieve prijs en niet jij op je werk.Sjoan schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 16:00:
Vandaag op mijn werk zo'n drie kwartier stroom afgenomen voor -500 euro / Megawatt... en dat met weinig wind of zon. Dat belooft nog wat voor de zomer.
[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 17-02-2023 08:51 ]
Dit zit bij "Analyse verbruik", daar heb je dan "Instellingen" in het scherm.robkrekel schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 08:18:
[...]
Waar kan ik dit doen dan? Mijn contract is op 07-02 ingegaan, maar heb de connect op 03-02 al aangesloten, en die is toen ook begonnen met meten.
Ik zat aan de knoppen en krijg er een commissie op, al zie ik daar de relevantie niet van?IvoB2 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 08:50:
[...]
Dus je werkgever nam die stroom af tegen een negatieve prijs en niet jij op je werk.
Heeft dan ook weinig te maken met DA en dynamische contracten.
[ Voor 19% gewijzigd door Sjoan op 17-02-2023 09:01 ]
Nou, ik ben wel heel erg hierin geïnteresseerd. Ben ook wel benieuwd of ik als particulier (zo mogelijk in een collectief) hier ook aan mee kunnen doen. De accu staat er al. Of moet die dan achter een SAP met een eigen meter en eancode staan?Sjoan schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 08:57:
[...]
Ik zat aan de knoppen en krijg er een commissie op, al zie ik daar de relevantie niet van?
En het heeft veel te maken met dynamische aanbieders, omdat nu blijkt dat het stroomnetwerk tijdens de afgelopen zonnige dagen de netspanning al bijna niet meer aan kon waardoor de onbalansprijs al bij een klein beetje onverwachte zon zwaar negatief wordt. Deze informatie zal de spotmarkt ook beinvloeden tijdens zonnige/winderige periodes, en dus ook de prijs die je bij DA's betaald.
Maar goed, ik begrijp dat men liever bladzijden vol reacties over het instellen van een Home Assistent heeft dan daadwerkelijke informatie over de prijsvorming van DA's.
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
- knip -
Ik heb hier zeker wel veel intresse in.Sjoan schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 08:57:
[...]
Ik zat aan de knoppen en krijg er een commissie op, al zie ik daar de relevantie niet van?
En het heeft veel te maken met dynamische aanbieders, omdat nu blijkt dat het stroomnetwerk tijdens de afgelopen zonnige dagen de netspanning al bijna niet meer aan kon waardoor de onbalansprijs al bij een klein beetje onverwachte zon zwaar negatief wordt. Deze informatie zal de spotmarkt ook beinvloeden tijdens zonnige/winderige periodes, en dus ook de prijs die je bij DA's betaald.
Maar goed, ik begrijp dat men liever bladzijden vol reacties over het instellen van een Home Assistent heeft dan daadwerkelijke informatie over de prijsvorming van DA's.
open de Zonneplan approbkrekel schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 08:18:
[...]
Waar kan ik dit doen dan? Mijn contract is op 07-02 ingegaan, maar heb de connect op 03-02 al aangesloten, en die is toen ook begonnen met meten.
Bij "instellingen>producten" gaat het iig niet.
Zou ook leuk zijn als je hier naast het gas ook de kWh kon wijzigen.AzertyNL schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 09:43:
[...]
open de Zonneplan app
kies "Analyse verbruik" (onderaan het eerste scherm)
kies "Instellingen"
kies "Analysedatum wijziging"
Top, die van mij stond ook verkeerd waar ik aan irriteerdeAzertyNL schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 09:43:
[...]
open de Zonneplan app
kies "Analyse verbruik" (onderaan het eerste scherm)
kies "Instellingen"
kies "Analysedatum wijziging"
drink bier
Ik denk niet dat hier veel bedrijfsleiders deelnemen aan dit topic.Sjoan schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 08:57:
[...]
[ Voor 36% gewijzigd door IvoB2 op 17-02-2023 10:38 ]
- knip -
En door alle belastingen is het vandaag alsnog €1,26 all-in
Dat kan wel zijn maar daarom ga je als particulier nog niet aan minus 50 cent per kWh stroom van het net kunnen afhalen.Raymond P schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 10:44:
@IvoB2 Day ahead en onbalansmarkt zijn natuurlijk wel nauw verbonden.
[ Voor 73% gewijzigd door IvoB2 op 17-02-2023 11:34 ]
- knip -
Kan je dan met die "kennis" de DA tarieven voor overmorgen hier even weergeven want daar heb ik idd iets aan.Raymond P schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:40:
@IvoB2 Met die data kan je nauwkeuriger voorspellen wat je DA tarief overmorgen is. Daarbovenop bestaat een deel van je dynamisch tarief uit onbalanskosten.
[ Voor 66% gewijzigd door IvoB2 op 17-02-2023 12:26 ]
- knip -
[ Voor 69% gewijzigd door IvoB2 op 17-02-2023 12:39 ]
Ik snap het ook niet helemaal. Ik zou denken dat de onbalansmarkt het verschil is tussen wat verwacht werd (in de day-ahead) en wat er werkelijk gebeurt.IvoB2 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:46:
[...]
Kan je dan met die "kennis" de DA tarieven voor overmorgen hier even weergeven want daar heb ik idd iets aan.
Op 16/2/23 bereikte op de imbalance NL markt de prijzen een dieptepunt tussen 13:15 en 14:00 uur. Iets wat zich niet in dezelfde verhouding heeft doorgezet op de DA-markt tussen 13:00 en 14:00 uur.
Op de imbalance BE markt deed zich hetzelfde tijdelijke fenomeen overigens niet voor.
Ter info: ik ben al aan mijn tweede BEV toe en rij al jaren niet meer met een auto met brandstofmotor. En ik vergelijk al geruime tijd de uurprijzen op de DA markt en hoe ze zich verhouden tot een lopende variabel contract.
Dus daar zal het ook al niet aan liggen. Noch aan het feit dat bedrijf x zijn stroom gedurende drie kwartier aan minus 50 c€/kWh kon inkopen op 16/2/23. Die dag schommelde de prijs op de DA markt voor afname hier immers tussen de 21,30 en 26,90 c€/kWh. En voor teruglevering tussen de 11,21 en 17,33 c€/kwh. En niet minus maar plus voor alle duidelijkheid.
Maar zoals je waarschijnlijk terecht opmerkt ben ik niet mee met de vooruitgang dus school me bij met je kennis en geef de DA prijzen voor overmorgen waarop ik kan intekenen en dit op basis van de onbalansprijzen van bedrijven en de minus 50 c€ prijs voor een bedrijf dd 16/2/23.
Bij Zonneplan wel, bij Frank is het €1,47jusch schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:11:
En door alle belastingen is het vandaag alsnog €1,26 all-in
- knip -
Nee, iedere particulier zal energie afnemen aan de prijs die de markt op dat ogenblik bepaalt en afhankelijk van hun contract.Raymond P schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:46:
Gezien jij je auto moet blijven laden met DA tarieven zul je het dus daarmee moeten doen. Dat je niet mee kunt doen aan de onbalansmarkt had ik vandaag al eens genoemd.
[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 17-02-2023 13:09 ]
[ Voor 33% gewijzigd door Raymond P op 17-02-2023 13:15 ]
- knip -
De basis natuurlijk de verwachte load voor de volgende dag,, we hebben natuurlijk ook geplande import & export nog.phicoh schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:32:
[...]
Ik snap het ook niet helemaal. Ik zou denken dat de onbalansmarkt het verschil is tussen wat verwacht werd (in de day-ahead) en wat er werkelijk gebeurt.
Je zou denken dat iedereen die iedereen die handelt op day-ahead gemiddeld genomen wel een redelijke schatting kan maken, anders gaat die partij failliet aan de onbalanskosten.
Als onbalans een onvoorspelbare uitzondering is, dan heeft het niet veel voorspellende waarde voor toekomstige day-ahead prijzen.
Maar misschien heb ik mis. Wat kunnen we leren van de onbalansmarkt?
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
De reële laagste prijs voor de naakte energiecomponent in NL is tussen 03:00 en 04:00 uur gestrand op 5,933 c€/kWh.mathijshooi schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 13:57:
[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 17-02-2023 13:50 ]
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq