Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jusch
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-05 08:37

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

mathijshooi schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 13:57:
Voor de glazen bol liefhebbers, in de nacht van 17 op 18 eindelijk weer kans op "lage" prijzen (<50eur/MWh).
Veel wind inderdaad _/-\o_ :

energie weerbericht
Windy

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:41
Voor de glazen bol liefhebbers, in de nacht van 17 op 18 eindelijk weer kans op "lage" prijzen (<50eur/MWh).
Eindelijk !!

Mis die 16ct de kWh EV laden in de nacht wel :+.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Jazsie schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 14:43:
[...]

Eindelijk !!

Mis die 16ct de kWh EV laden in de nacht wel :+.
ik mis de 7 ct per kWh nog meer. die hadden we in 2022 regelmatig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Toen genoot ik nog van een vast contract met zeer lage tarieven :+.

Maar inderdaad, dat zou nog beter zijn...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HenryP
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-02 21:11
de Peer schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 15:14:
[...]

ik mis de 7 ct per kWh nog meer. die hadden we in 2022 regelmatig.
Met alleen een belasting op energie van ruim €0,12599 in 2023 kun je die €0,07 voorlopig wel vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gearuur
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 06-05 10:52
Gaat over verbruik zonnestroom, maar kan ook gelden voor aanpassing gedrag bij dynamische tarieven:
Ook Milieu Centraal maakte een berekening: het slim inzetten van apparatuur verhoogt het zelfverbruik van 30 naar 35 procent.
https://www.weeronline.nl...-meer-uit-je-zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blazer1234
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 02-09-2024
*knip* linkdump en offtopic. Ook in de kroeg moet er context bij.

[ Voor 85% gewijzigd door Proton_ op 14-02-2023 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bora
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-02 22:38
Vraagje voor mensen met zonneplan, ben sinds 1 januari bij zonneplan. Wanneer sturen zij de facturen? Nog geen factuur gehad van januari.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EmielZ
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:57
@bora, hier sinds 8 januari bij Zonneplan en ik heb op 8 februari de factuur gehad. Krijg je overigens alleen een notificatiemail van, de daadwerkelijke factuur staat in de app

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
bora schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 04:33:
Vraagje voor mensen met zonneplan, ben sinds 1 januari bij zonneplan. Wanneer sturen zij de facturen? Nog geen factuur gehad van januari.
Hier ook 1 jan begonnen, vorige week (6de) ontvangen en gisteren heb ze het bedrag mij ontnomen :).

Weet niet meer of ik een melding gekregen had, deed gewoon 1x per dag in de app checken :+.

[ Voor 3% gewijzigd door Jazsie op 15-02-2023 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

HenryP schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 20:50:
[...]

Met alleen een belasting op energie van ruim €0,12599 in 2023 kun je die €0,07 voorlopig wel vergeten.
klopt, de bodem ligt nu rond de 16-18 cent per kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
In Vlaanderen ligt de bodem (bij een nultarief voor de elektriciteitscomponent) nu rond de 8 cent/kWh.
Totaal heffingen + netkosten + 6% BTW + leveranciersfee: 8,1 c€/kwh.*
Bij een negatieve prijs zou het dan idd rond de 7 cent kunnen draaien maar dat heb ik dit jaar nog niet meegemaakt.
Voor een dynamisch contract was de all in gemiddelde prijs in januari 22,54 c€/kWh en voor een variabel contract 26,72 c€/kWh.
Voor de maand februari (tot op heden) was dat respectievelijk -32,34 en -55,10 c€/kwh
Het is niet omdat de prijs op een etmaal één of twee uren naar de bodem zakt dat de gemiddelde prijs ook zo laag is. Het is eerder uitzondering dan regel dat een doorsnee huisgezin (in de winter) toekomt met één tot twee uur stroom van het net af te nemen.
Voor wie voldoende zonnepanelen heeft (en desnoods een eigen thuisaccu en/of BEV met V2L) breekt vanaf deze maand tot begin december uiteraard een constante periode van negatieve energieprijzen aan (met een variabel contract met vaste terugleververgoeding).

* prijzen uit het verleden en heden zijn geen garantie voor de toekomst.

[ Voor 15% gewijzigd door IvoB2 op 15-02-2023 09:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baldeagle
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 25-07 22:23
Desprinter schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 04:45:
[...]

Hier op 21 december overgestapt van next. Aar zonneplan. Hier ook nog geen eindfactuur, en na heel lang wachten en klagen kreeg ik op 1 februari eindelijk mijn 190 euro van december.

Dusja ze zijn traag, en contact krijg je beloftes die ze toch niet of maar half nakomen.

Kreeg eind januari de belofte dat ze zelf versneld/spoed die eindfactuur gingen opmaken(nu ruim twee weken later nog niet binnen) en dan geld nog. Heb al berichtje eruit naar acm benieuwd of daar ooit wat uit gaat komen.
Hier hetzelfde verhaal met NextEnergy

Per 1 januari overgestapt naar een andere leverancier. Nu bijna 7 weken verder en nog steeds geen eindafrekening. Ze sturen de eindafrekening dus niet binnen het wettelijke termijn van 6 weken. Vandaag via de chat aangegeven dat ik vandaag de eindafrekening wil ontvangen, zo niet dan zou ik een melding maken bij ACM. Echter krijg je dan de reactie dat ze graag willen helpen maar er nu niks aan kunnen doen. :?

En dus een melding gemaakt bij ACM.. :(

Bij mijn vorige energieleverancier had ik na 2 dagen mijn eindafrekening al binnen. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mokum4life
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-07 22:45
Welk tabblad moet ik nou bekijken in het Dynamische Energie Prijsvergelijker google doc om de meest actuele prijzen te zien? Ik zie bv in t tabblad wat bij openen wordt getoond ("Test") dat de variabele opslag elektra bij zonneplan 0,0218 is en in het tabblad ernaast "Kopie van vergelijking" de kosten op 0,0025 staan. Online kon ik de kosten voor de Zonneplan opslag ook niet terugvinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:27

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
Mokum4life schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 10:22:
Welk tabblad moet ik nou bekijken in het Dynamische Energie Prijsvergelijker google doc om de meest actuele prijzen te zien? Ik zie bv in t tabblad wat bij openen wordt getoond ("Test") dat de variabele opslag elektra bij zonneplan 0,0218 is en in het tabblad ernaast "Kopie van vergelijking" de kosten op 0,0025 staan. Online kon ik de kosten voor de Zonneplan opslag ook niet terugvinden.
goede vraag, als er twijfel is over de prijzen, lees dan altijd de startpost door van dit topic,
deze zou gelijk moeten zijn aan de sheets.
Blijkbaar zijn er aanpassingen gedaan, en ik heb afgelopen 3 weken ook niet meer opgeruimd in de sheet, dus ik zal zo eens een kijkje nemen.

0,0025 lijkt het juiste bedrag te zijn: incl btw: 0,003 euro. of 0,3 ct.

De sheet was ondertussen weer aardig gesloopt,
Terwijl er ook veel goede wijzigingen plaats vinden door anderen :)

De juiste sheet heet: "vergelijkingen". deze zou correct moeten zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Smuggler op 15-02-2023 10:36 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mokum4life
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-07 22:45
Ah top, thanks voor het mooie overzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bora
EmielZ schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 07:54:
@bora, hier sinds 8 januari bij Zonneplan en ik heb op 8 februari de factuur gehad. Krijg je overigens alleen een notificatiemail van, de daadwerkelijke factuur staat in de app
Jazsie schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 08:55:
[...]

Hier ook 1 jan begonnen, vorige week (6de) ontvangen en gisteren heb ze het bedrag mij ontnomen :).

Weet niet meer of ik een melding gekregen had, deed gewoon 1x per dag in de app checken :+.
Heb even contact opgenomen ligt aan de netbeheerder die heeft nog geen gegevens doorgestuurd geven ze aan.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Morgen zitten Topicstarter @Hachy van [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en ondergetekende in een webinar van Vincent Everts waar we het met diverse gasten gaan hebben over energie, dynamische tarieven, laadprijzen, thuisladen etc.

[ Voor 17% gewijzigd door Smuggler op 15-02-2023 16:09 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:03
Smuggler schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:30:
Morgen zitten Topicstarter @Hachy van [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en ondergetekende in een webinar van Vincent Everts waar we het met diverse gasten gaan hebben over energie, dynamische tarieven, laadprijzen, thuisladen etc.

YouTube: Live 15:00 Q&A @vincente VER Alles over Dynamische energie tarieven....
Tof! En sterkte ;) Wat kan die vent soms druk zijn...

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-07 16:44
Hey, het is inmiddels 16:40 en de prijzen voor morgen staan nog niet op transparency.entsoe.eu

(en als gevolg daarvan ook nog niet op enever.nl en nog niet op mijn mch2022 badge)

Weet iemand wat er aan de hand is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deamz0r
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-07 21:35
Peetz0r schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 16:41:
Hey, het is inmiddels 16:40 en de prijzen voor morgen staan nog niet op transparency.entsoe.eu

(en als gevolg daarvan ook nog niet op enever.nl en nog niet op mijn mch2022 badge)

Denk dat het aan die partij ligt dan.. via Nordpool (Home Assistant) heb ik gewoon de prijzen voor morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:33
@Peetz0r Oude api buiten gebruik gesteld, zie: https://transparency.ents...=63eb9d10f9b76c35f7d06f2e

De nieuwe (web-api.tp.entsoe.eu) heb ik vandaag ook (nog) geen data van gekregen, zal ongetwijfeld samenhangen. Of mijn timeinterval is unsupported, nog geen tijd gehad om te checken.

[ Voor 4% gewijzigd door Raymond P op 15-02-2023 16:54 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kubie90
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01-07 07:43
Peetz0r schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 16:41:

De API is wellicht uitgefaseerd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GM6jstxmaTKlVnGX0X1ayP1D05I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/w0OCQmmwvJAd5O0tbvv2sAnL.png?f=fotoalbum_large

Inmiddels zie ik de data nu wel verschijnen (10 min later)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ljlc-A1saN-bGTEy7WJuf0uM7RU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3R4RjP3Xg3PdKZYvxmL3O4MH.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Kubie90 op 15-02-2023 16:57 . Reden: Data Viewer van ENTSOE werkt weer. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-07 16:44
Oke, het uitfaseren van dat API endpoint verklaart dat enever het niet doet. Maar dat verklaart niet dat ik op de grafiekjes op transparency.entsoe.eu niks zag (de link in mijn vorige post was naar het grafiekje van de prijzen van morgen, niet naar de API).

En het gekke is dat dat grafiekje nu ineens wel werkt. Dus er is niks aan de hand, de data was gewoon laat vandaag somehow.

@joep03nl misschien wil je ook ff kijken naar welk API endpoint enever.nl gebruikt

[ Voor 10% gewijzigd door Peetz0r op 15-02-2023 17:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aa4ever
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20-07 20:41
Baldeagle schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 09:43:
[...]

Hier hetzelfde verhaal met NextEnergy

Per 1 januari overgestapt naar een andere leverancier. Nu bijna 7 weken verder en nog steeds geen eindafrekening. Ze sturen de eindafrekening dus niet binnen het wettelijke termijn van 6 weken.
Hier ook hetzelfde met NextEnergy, per 1-1-2023 overgestapt naar een ander en nog steeds geen eindafrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanized
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-08-2024
Budget Energie eindafrekening is binnen (als alleenstaande). Er is weinig 'budget' aan. Sterker nog, klopt de afrekening wel? Ook de vraag waarom er 'gemiddeld' staat bij leveringskosten. Zou iemand mee willen kijken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wy7Ci5ZmTyNP4JCz6zit-YQxMaY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/M3LyE7mINtlrm2VTx5GS6Ft5.png?f=fotoalbum_large

Intussen trek ik sindskort electriciteit weg bij Tibber en gas bij Groene Stroom Lokaal. Van Groene Stroom Lokaal had ik fors minder kosten verwacht dan Budget Energie. Die zijn ook lager, maar helaas niet in een mate die ik had verwacht. Tevens verwacht Groene Stroom nu al dat ik moet gaan bijbetalen op jaarrekeing. Ik wacht de volle maand af en misschien toch een overstap zetten naar een ander (dynamische) leverancier. Welke dat gaat worden, is nog niet bekend. Mocht iemand een advies hebben, chroom niet...

Maar Tibber daarentegen: 96.51 kWh / 32.63 EUR (17 januari t/m 13 februari dit jaar). En ook een leuk Tibber-tegoed van €50.

[ Voor 3% gewijzigd door Urbanized op 15-02-2023 21:44 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• joep03nl
  • Laatst online: 14:47
Peetz0r schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 17:01:

@joep03nl misschien wil je ook ff kijken naar welk API endpoint enever.nl gebruikt
De feeds en grafieken van enever.nl zijn nu weer gevuld.
Sorry voor het ongemak!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:57
Urbanized schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 20:01:
Budget Energie eindafrekening is binnen (als alleenstaande). Er is weinig 'budget' aan. Sterker nog, klopt de afrekening wel? Ook de vraag waarom er 'gemiddeld' staat bij leveringskosten. Zou iemand mee willen kijken?
Budget Energie is geen dynamische leverancier, ik denk dat je deze vraag beter in een van de andere energieleveranciertopics kunt stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Urbanized Je nota overlapt in ieder geval periodes met verschillende btw tarieven.

Kaal tarief voor gas ligt onder 55ct, dat is lager dan september 2021. All-in is dat inderdaad net een paar cent goedkoper dan Budget Energy momenteel vraagt.
Geen vetpot, maar waarschijnlijk wel de reden waarom ze uberhaubt zo laag zitten.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-07 19:32
Urbanized schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 20:01:
Tevens verwacht Groene Stroom nu al dat ik moet gaan bijbetalen op jaarrekeing. Ik wacht de volle maand af en misschien toch een overstap zetten naar een ander (dynamische) leverancier. Welke dat gaat worden, is nog niet bekend. Mocht iemand een advies hebben, chroom niet...
GSL berekent je verbruik met een percentage per maand van het jaarverbruik.
Als ze verwachten dat je moet bijbetalen heb je in de eerste maand meer verbruikt dan je volgens je jaarverbruik had moeten verbruiken. Dan is mogelijk je jaarverbruik te laag ingeschat. Heb je dat zelf opgegeven?
Dat heeft niets met dynamische tarieven te maken, dat zal je dan bij elke leverancier hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 25-07 22:23
aa4ever schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 19:13:
[...]

Hier ook hetzelfde met NextEnergy, per 1-1-2023 overgestapt naar een ander en nog steeds geen eindafrekening.
Dan zou ik ook een melding maken bij ACM

Bij trustpilot heb ik dit ook vermeld. Hier kreeg ik een reactie op van NextEnergy. Of ik even contact wil opnemen met de klantenservice. Maar volgens mij had ik dat vandaag al gedaan. :S

[ Voor 5% gewijzigd door Baldeagle op 16-02-2023 20:31 ]

• Madcat
  • Niet online
Raymond P schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 16:53:
@Peetz0r Oude api buiten gebruik gesteld, zie: https://transparency.ents...=63eb9d10f9b76c35f7d06f2e

De nieuwe (web-api.tp.entsoe.eu) heb ik vandaag ook (nog) geen data van gekregen, zal ongetwijfeld samenhangen. Of mijn timeinterval is unsupported, nog geen tijd gehad om te checken.
Ik heb mijn node red scriptje vandaag ook maar even aangepast en mij mij lijkt het nu wel te werken.

• So_Surreal
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 24-07 10:01
Ik zit nu sinds 24 januari bij Zonneplan.
Is er een manier om in te zien wat voor kosten ik tot nu toe gemaakt heb, of is dat afwachten op de eerste maand factuur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
So_Surreal schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 12:50:
Is er een manier om in te zien wat voor kosten ik tot nu toe gemaakt heb, of is dat afwachten op de eerste maand factuur?
Nee, als je geen mobieltje hebt niet.

• jusch

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

So_Surreal schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 12:50:
Gemiddelde gewogen prijs en verbruik staan in de app.
Even vermenigvuldigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• So_Surreal
jusch schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:01:
[...]

Gemiddelde gewogen prijs en verbruik staan in de app.
Even vermenigvuldigen.
NietGiftig schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 12:58:
[...]

Nee, als je geen mobieltje hebt niet.
Ik heb de app op mijn mobiel, maar je moet het dus zelf bij elkaar optellen?
Wel jammer dat je niet gewoon een totaal per dag kan zien, en wat je tot zover voor die maand al aan kosten hebt.
Edit: dat is alleen lastig omdat het uurtarief per uur verschilt, dus hoe reken je dat uit?

[ Voor 7% gewijzigd door So_Surreal op 16-02-2023 13:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Niet online
So_Surreal schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:16:
[...]

Wel jammer dat je niet gewoon een totaal per dag kan zien, en wat je tot zover voor die maand al aan kosten hebt.
De APP voldoet voor meerdere mensen niet, helaas.
En een fatsoenlijke API is niet bestaand bij Zonneplan.

En niet klagen aub anders vinden sommige mensen dat je maar een andere leverancier moet nemen.
Wat ze zelf niet nodig hebben is dus voor andere mensen ook niet nodig.

• Omnicron1
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 01-06 16:51
Ik zie hier allerlei klachten voorbijkomen die mijn inziens toch duiden op een tekort aan info. Iets wat de energie leveranciers, volgens mij doelbewust creëren.!
Je zou toch ook een eigen KWH meter met een wifi verbinding kunnen installeren tussen de meterkast en de omvormer ? Dan weet je in elk geval wat.... je levert en hoeveel.
Is een app zoals die van Home-wizzard niks, daarmee kan je van allerlei toi uit het P1 punt tappen slimme stekkers ed installeren en een wifi gecontroleerde kWh meter importeren. Data daarvan is als csv bestand te exporteren

vooropgesteld dat de aps niets extrapoleren, wat vermoed ik wel het geval is bij veel van dit soort gratis....... gebruikers apps...

• So_Surreal
NietGiftig schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:27:
[...]

De APP voldoet voor meerdere mensen niet, helaas.
En een fatsoenlijke API is niet bestaand bij Zonneplan.

En niet klagen aub anders vinden sommige mensen dat je maar een andere leverancier moet nemen.
Wat ze zelf niet nodig hebben is dus voor andere mensen ook niet nodig.
Welke dynamische leveranciers hebben wel een fatsoenlijke app?

• NietGiftig
  • Niet online
So_Surreal schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:46:
[...]

Weet ik niet, ik heb alleen Zonneplan.
En niet goed vergeleken voordat ik klant werd

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:37
[...]

Fatsoenlijk is een kwalificatie waaraan ik me niet wil branden, omdat dit jouw mening is voor de informatie die jij in een app verwacht (of ander platform voor zover).

Over de inzichten die hierboven gevraagd worden, bij tibber;
Uurtarief, tarieven over de gehele dag.
Gemaakte kosten vandaag tot nu toe, kosten voor elke eerdere dag, kosten tot nu toe deze maand en elke eerdere maand waarin je een contract had met ze. Denk dat ik dan redelijk compleet ben voor bovenstaande vragen.

Tibber app kun je ook installeren als je geen contract hebt, alleen dan is niet alle info even nauwkeurig, geeft je wel een beeld wat je kunt verwachten.

• So_Surreal
Bezzerk schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:53:
[...]

Fatsoenlijk is een kwalificatie waaraan ik me niet wil branden, omdat dit jouw mening is voor de informatie die jij in een app verwacht (of ander platform voor zover).

Over de inzichten die hierboven gevraagd worden, bij tibber;
Uurtarief, tarieven over de gehele dag.
Gemaakte kosten vandaag tot nu toe, kosten voor elke eerdere dag, kosten tot nu toe deze maand en elke eerdere maand waarin je een contract had met ze. Denk dat ik dan redelijk compleet ben voor bovenstaande vragen.

Tibber app kun je ook installeren als je geen contract hebt, alleen dan is niet alle info even nauwkeurig, geeft je wel een beeld wat je kunt verwachten.
Jammer dat Tibber alleen stroom heeft en geen gas

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

So_Surreal schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:58:
[...]

Jammer dat jij nog gas hebt >:) ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AzertyNL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:22
[...]

Over smaak valt niet te twisten, zelf ben ik heel tevreden met de zonneplan app. Je verbruik instantaan, per uur/dag/week/maand/jaar wordt op een heel duidelijke en makkelijk toegankelijke manier getoond.

Ook de electriciteitsprijzen per uur "vandaag en morgen" zijn heel duidelijk waardoor een minder 'technisch ingestelde' huisgenoot het gewoon goed kan en wil gebruiken om de vaatwasser te programmeren tijdens de goedkope (nachtelijke) uurtjes.

Het overzicht van het gebruikte prijsplafond voor electra en gas vind ik ook erg overzichtelijk (de teller staat nog op 0, nice)

Totalen in Euro (in plaats van kWh en m^3) mis ik zelf niet, De app heeft een instelbare 'begindatum' en laat me de gemiddelde prijs sinds dat moment zien, is goed genoeg voor mij om een vinger aan de pols te houden.

Mijn enige bezwaar tegen de Zonneplan methode, is dat de factuur (eigenlijk voorschot nota) enkel in de app in te zien is, die zou ik zelf liever via e-mail ontvangen.

• mattrob
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-02 17:07
Ik heb hier veel tips gehad, en sinds november dus overstapt naar Tibber en Easyenergy (voor gas). Maar met alle verhogingen (en Tibber per 1 maart), nu tijd om weer eens te vergelijken. Wat is er veel gebeurd in de afgelopen 2 maanden, zo ook in dit topic ... Maar als ik het zo teruglees en terugkijk (voor zover doenlijk voor mij), is Zonneplan momenteel de goedkoopste (zeker bij ons, met behoorlijk verbruik op jaarbasis; ongeveer 6.500 m3 gas en 10.000 kWh). En ik zie bij terugzoeken niet dat Zonneplan op korte termijn ook de tarieven gaat verhogen. Klopt dat inderdaad, kan iemand mij dat bevestigen en is Zonneplan idd de voordeligste op dit moment ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rastapopoulos
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-07 20:31
mattrob schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 14:17:
Ik heb hier veel tips gehad, en sinds november dus overstapt naar Tibber en Easyenergy (voor gas). Maar met alle verhogingen (en Tibber per 1 maart), nu tijd om weer eens te vergelijken. Wat is er veel gebeurd in de afgelopen 2 maanden, zo ook in dit topic ... Maar als ik het zo teruglees en terugkijk (voor zover doenlijk voor mij), is Zonneplan momenteel de goedkoopste (zeker bij ons, met behoorlijk verbruik op jaarbasis; ongeveer 6.500 m3 gas en 10.000 kWh). En ik zie bij terugzoeken niet dat Zonneplan op korte termijn ook de tarieven gaat verhogen. Klopt dat inderdaad, kan iemand mij dat bevestigen en is Zonneplan idd de voordeligste op dit moment ?
Jep

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bezzerk
So_Surreal schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:58:
[...]

Ondanks dat ik je reactie begrijp hoor, komt deze reactie vaak voor en dat vind ik jammer.

We hebben in Nederland een mooi stelsel waarbij een gascontracten gescheiden is van een contract op elektriciteit. Net zo los als leverancier voor je mobiele telefoon en je gascontract.
Dat we dezelfde aanbieder gewend zijn voor stroom en gas komt door de geschiedenis waarin het 1 staatspartij was, niet omdat het moet. Je hebt 2 aparte aansluitingen in je huis met beide een aparte meter, en ook beide een apart contract; bij jou toevallig bij dezelfde leverancier ;)

Laat die markt zijn werk doen. Dat betekent dus niet alleen dat je bedrijven laat concurreren op aanbod, maar ook dat je je als particulier laat horen welk bedrijf het beste aanbod te hebben, door daar je contract af te nemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond P
Smuggler schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:30:

[YouTube: Live 15:00 Q&A @vincente VER Alles over Dynamische energie tarieven. Voor wie, huis, EV, laden]
Afbeeldingslocatie: https://thumbs.dreamstime.com/b/excited-young-man-remote-popcorn-couch-watching-tv-young-man-beer-popcorn-watching-tv-home-126432067.jpg

* Raymond P wacht met smart op Tibber kortingscode spam in chat!

Good luck, als er iemand het netjes neer kan zetten ben jij het.

- knip -

• NietGiftig
  • Niet online
Klopt dat inderdaad, kan iemand mij dat bevestigen en is Zonneplan idd de voordeligste op dit moment ?
De komende maand wel.

De leveranciers moeten een maand van te voren een verhoging ( in dit geval denk ik de opslag) aankondigen heb ik begrepen.
Dus de zekerheid duurt elke dag weer een maand.

och ja,
....... in het verleden bieden geen garanties voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoan
  • Laatst online: 01-07 21:31
Vandaag op mijn werk zo'n drie kwartier stroom afgenomen voor -500 euro / Megawatt... en dat met weinig wind of zon. Dat belooft nog wat voor de zomer.

• Sjoan
Bezzerk schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 14:26:
[...]

Ondanks dat ik je reactie begrijp hoor, komt deze reactie vaak voor en dat vind ik jammer.

We hebben in Nederland een mooi stelsel waarbij een gascontracten gescheiden is van een contract op elektriciteit. Net zo los als leverancier voor je mobiele telefoon en je gascontract.
Dat we dezelfde aanbieder gewend zijn voor stroom en gas komt door de geschiedenis waarin het 1 staatspartij was, niet omdat het moet. Je hebt 2 aparte aansluitingen in je huis met beide een aparte meter, en ook beide een apart contract; bij jou toevallig bij dezelfde leverancier ;)

Laat die markt zijn werk doen. Dat betekent dus niet alleen dat je bedrijven laat concurreren op aanbod, maar ook dat je je als particulier laat horen welk bedrijf het beste aanbod te hebben, door daar je contract af te nemen.
Dat doet diegene toch? Diegene vindt het blijkbaar van belang dat zijn of haar leverancier beide producten levert. Ikzelf vind dat ook belangrijk, ongeacht wat anderen daar dan weer over vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezzerk
Sjoan schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 16:03:
[...]

Dat doet diegene toch? Diegene vindt het blijkbaar van belang dat zijn of haar leverancier beide producten levert. Ikzelf vind dat ook belangrijk, ongeacht wat anderen daar dan weer over vinden.
Als dat de overweging is heb je helemaal gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Sjoan schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 16:03:
[...]

vind je dan ook dat ze er water en glasvezel internet bij zouden moeten leveren? Want los van de historie, klinkt het arbitrair.

• IvoB2
Sjoan schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 16:00:
Vandaag op mijn werk zo'n drie kwartier stroom afgenomen voor -500 euro / Megawatt... en dat met weinig wind of zon. Dat belooft nog wat voor de zomer.
Is dat dan een interne bedrijfsregeling?
Want de spotmarkt is vandaag niet onder de 8 cent/kWh geweest (excl. kosten).
Laat staan minus 50 cent/kWh.

[ Voor 55% gewijzigd door IvoB2 op 16-02-2023 16:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:28

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Dat zal de onbalansmarkt zijn, die is nog volatieler dan de day-ahead :)
https://www.tennet.eu/nl/...d/biedprijsladder-grafiek

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• IvoB2
En kan je daar dan als particulier ook op inschrijven?

• AzertyNL
Vandaag op mijn werk zo'n drie kwartier stroom afgenomen voor -500 euro / Megawatt
Hoe kan zo'n situatie nou bestaan? Dat is 0.50 Eur per kWh, zelfs inclusief de opslagen en energiebelasting is dan de prijs nog altijd serieus negatief. Dan zet je toch desnoods buiten een straalkacheltje 'aan' om energie af te fakkelen als je geen 'nuttige' besteding hebt voor de energie.

Ja, ja, slecht voor het millieu, helemaal mee eens, maar als (de spreekwoordelijke) 'jij' het niet doet is er wel een ander die er geen moeite mee heeft zou ik denken, dus bottom line zou zo elk 'overschot' aan stroom snel vereffend zijn en moet z'n situatie met negatieve prijs niet lang kunnen bestaan ?!?!?

reken reken: 3 x 25 Ampere * 230 = 17.25 kWh per uur * ( 0.35 (50 cent min 15 cent belasting)) = 6 euro per uur dat je dit kan doen. :+

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
IvoB2 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 17:11:
En kan je daar dan als particulier ook op inschrijven?
Helaas ben ik nog niet op de hoogte over deze mogelijkheid.
Als dat eraan komt, ben ik zelf ook wel benieuwd naar de mogelijkheden :).

• IvoB2
Smuggler schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 17:46:
[...]

Helaas ben ik nog niet op de hoogte over deze mogelijkheid.
Als dat eraan komt, ben ik zelf ook wel benieuwd naar de mogelijkheden :).
Dan kunnen we alleen maar wachten tot @Sjoan daar zijn licht over laat schijnen gezien hij het in de groep gooit.

• IvoB2
AzertyNL schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 17:26:
[...]
Hoe kan zo'n situatie nou bestaan? Dat is 0.50 Eur per kWh, zelfs inclusief de opslagen en energiebelasting is dan de prijs nog altijd serieus negatief. Dan zet je toch desnoods buiten een straalkacheltje 'aan' om energie af te fakkelen als je geen 'nuttige' besteding hebt voor de energie.

Ja, ja, slecht voor het millieu, helemaal mee eens, maar als (de spreekwoordelijke) 'jij' het niet doet is er wel een ander die er geen moeite mee heeft zou ik denken, dus bottom line zou zo elk 'overschot' aan stroom snel vereffend zijn en moet z'n situatie met negatieve prijs niet lang kunnen bestaan ?!?!?

reken reken: 3 x 25 Ampere * 230 = 17.25 kWh per uur * ( 0.35 (50 cent min 15 cent belasting)) = 6 euro per uur dat je dit kan doen. :+
Het in een EV pompen lijkt me dan toch al een beter idee dan af te fakkelen in een straalkacheltje.
Het net moet altijd in evenwicht zijn. Bij te weinig vraag is het juist de bedoeling van een lage tot negatieve prijs om de vraag via deze incentive op te krikken ipv energie te gaan affakkelen.
Wanneer er steeds meer en meer energieaanbod komt wordt langdurig opslaan uiteraard ook steeds lucratiever en meer betaalbaar. Maar zo ver zijn we nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@AzertyNL Als je voldoende afneemt betaal je niet zo veel belasting meer.
Dat vermogen moet je ook kwijt binnen een minuut of 15, daar kan je geen uur over doen.
Leuk als je een kas hebt waar een paar lampen hangen die aan mogen, maar met de haarfohn van de vrouw aan een verlengsnoer in de tuin kom je niet zo ver.

- knip -

• bora
bora schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:27:
[...]

[...]

Heb even contact opgenomen ligt aan de netbeheerder die heeft nog geen gegevens doorgestuurd geven ze aan.
Vandaag geschakeld met Liander, slimme meter heeft storing in de communicatie geeft niks meer door. P1 meter doet het wel. Meter moet vervangen worden, is gelukkig een 1 fase die zijn wat sneller te leveren dan 3, daar zat ruim 7 maand wachttijd op

Zonneplan gaat nu eerst uit van data uit de app en rekend met gemiddelde prijzen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bve1
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
AzertyNL schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 14:00:
[...]
Mijn enige bezwaar tegen de Zonneplan methode, is dat de factuur (eigenlijk voorschot nota) enkel in de app in te zien is, die zou ik zelf liever via e-mail ontvangen.
Het is toch een kleine moeite om de factuur vanuit de app alsnog naar je email te sturen? Er zit een delen knop links boven in de hoek als je de factuur bekijkt.

• Urbanized
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-08-2024
hremijn schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 22:58:
[...]

GSL berekent je verbruik met een percentage per maand van het jaarverbruik.
Als ze verwachten dat je moet bijbetalen heb je in de eerste maand meer verbruikt dan je volgens je jaarverbruik had moeten verbruiken. Dan is mogelijk je jaarverbruik te laag ingeschat. Heb je dat zelf opgegeven?
Dat heeft niets met dynamische tarieven te maken, dat zal je dan bij elke leverancier hebben.
Ik heb het jaarverbruik aan de hand van voorgaande jaarverbruiken doorgegeven, waar eigenlijk weinig verschil in voorkwam.
Ik heb ze een mail verstuurd en volgens hen zou het zich weer gaan compenseren gedurende de warmere maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• athvdk
  • Laatst online: 18-04 01:13
bve1 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 19:09:
[...]

Het is toch een kleine moeite om de factuur vanuit de app alsnog naar je email te sturen? Er zit een delen knop links boven in de hoek als je de factuur bekijkt.
Handige tip, wist ik nog niet _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Als je betalen lang genoeg uitstelt krijg je vast ook een hard copy.
Het zelf moeten delen of opslaan ervaar ik ook als vervelend, na heel wat jaren ben ik inmiddels wel gewend facturen gecentraliseerd en doorzoekbaar in m'n mailbox te hebben.

Voor een voorschotnota is dat wel iets minder belangrijk mits de jaar/eindnota compleet genoeg is.

---
Gasprijs lijkt nog verder te gaan kelderen, 25ct/m3 binnen twee maanden lijkt mogelijk.
Hopelijk vullen ze ook (vroegtijdig) de voorraden als de prijs <40ct duikt.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoan
de Peer schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 16:15:
[...]

vind je dan ook dat ze er water en glasvezel internet bij zouden moeten leveren? Want los van de historie, klinkt het arbitrair.
Ik ben groot voorstander van genationaliseerde nutsvoorzieningen, dus ja, ik zou dat graag van één genationaliseerde partij vandaan zien komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoan
Raymond P schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 07:21:
Als je betalen lang genoeg uitstelt krijg je vast ook een hard copy.
Het zelf moeten delen of opslaan ervaar ik ook als vervelend, na heel wat jaren ben ik inmiddels wel gewend facturen gecentraliseerd en doorzoekbaar in m'n mailbox te hebben.

Voor een voorschotnota is dat wel iets minder belangrijk mits de jaar/eindnota compleet genoeg is.

---
Gasprijs lijkt nog verder te gaan kelderen, 25ct/m3 binnen twee maanden lijkt mogelijk.
Hopelijk vullen ze ook (vroegtijdig) de voorraden als de prijs <40ct duikt.
Zodra ze gaan vullen zal de prijs niet veel verder gaan zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Sjoan Yes. Ik zie liever gevulde voorraden en gas @50ct dan lekker goedkoop warm douchen in de zomer en tegen de winter weer over de 200ct te gaan.

Historisch gezien wordt er veel later begonnen met vullen. Maar ik heb geen idee hoe dat zit met LNG en de opslagvelden die we al hebben. Eea zal ongetwijfeld nauw verbonden zijn met de voorspelde koers.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-07 20:25
AzertyNL schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 14:00:
De app heeft een instelbare 'begindatum'
Waar kan ik dit doen dan? Mijn contract is op 07-02 ingegaan, maar heb de connect op 03-02 al aangesloten, en die is toen ook begonnen met meten.

Bij "instellingen>producten" gaat het iig niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoan
AzertyNL schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 17:26:
[...]

Deze situatie ga je nog *veel* meer krijgen. Dit komt door een overschot van geproduceerde energie op een bepaald moment door bijv. veel (onverwachte) wind/zon waardoor het stroomnetwerk niet meer in balans is.

Op zulke momenten krijg je geld toe om stroom af te nemen. Mijn werkgever staat ook ingeschreven om op afroep verplicht 5MW af te nemen als er echt paniek is, en daar staat jaarlijks een fiks bedrag tegenover.

En aangezien de spot/apx/onbalans allemaal met elkaar te maken hebben, zal dit ook invloed gaan hebben op de spotmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Sjoan schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 08:30:
[...]
Op zulke momenten krijg je geld toe om stroom af te nemen. Mijn werkgever staat ook ingeschreven om op afroep verplicht 5MW af te nemen als er echt paniek is, en daar staat jaarlijks een fiks bedrag tegenover.
En wanneer jij dan bij je werkgever gaat laden betaalt hij je deze 50 cent/kWh dan door of blijft deze bij de werkgever?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• joep03nl
  • Laatst online: 14:47
Klopt dat inderdaad, kan iemand mij dat bevestigen en is Zonneplan idd de voordeligste op dit moment ?
@mattrob hier kun je eenvoudig vergelijken: https://enever.nl/kosten-calculator/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoan
IvoB2 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 08:32:
[...]

En wanneer jij dan bij je werkgever gaat laden betaalt hij je deze 50 cent/kWh dan door of blijft deze bij de werkgever?
Het enige wat ik kan laden op de zaak is mijn telefoon :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Dus je werkgever nam die stroom af tegen een negatieve prijs en niet jij op je werk.
Heeft dan ook weinig te maken met DA en dynamische contracten.

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 17-02-2023 08:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bve1
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
robkrekel schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 08:18:
[...]

Waar kan ik dit doen dan? Mijn contract is op 07-02 ingegaan, maar heb de connect op 03-02 al aangesloten, en die is toen ook begonnen met meten.
Dit zit bij "Analyse verbruik", daar heb je dan "Instellingen" in het scherm.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sjoan
IvoB2 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 08:50:
[...]

Dus je werkgever nam die stroom af tegen een negatieve prijs en niet jij op je werk.
Heeft dan ook weinig te maken met DA en dynamische contracten.
Ik zat aan de knoppen en krijg er een commissie op, al zie ik daar de relevantie niet van?

En het heeft veel te maken met dynamische aanbieders, omdat nu blijkt dat het stroomnetwerk tijdens de afgelopen zonnige dagen de netspanning al bijna niet meer aan kon waardoor de onbalansprijs al bij een klein beetje onverwachte zon zwaar negatief wordt. Deze informatie zal de spotmarkt ook beinvloeden tijdens zonnige/winderige periodes, en dus ook de prijs die je bij DA's betaald.

Maar goed, ik begrijp dat men liever bladzijden vol reacties over het instellen van een Home Assistent heeft dan daadwerkelijke informatie over de prijsvorming van DA's.

[ Voor 19% gewijzigd door Sjoan op 17-02-2023 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Sjoan schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 08:57:
[...]

Ik zat aan de knoppen en krijg er een commissie op, al zie ik daar de relevantie niet van?

En het heeft veel te maken met dynamische aanbieders, omdat nu blijkt dat het stroomnetwerk tijdens de afgelopen zonnige dagen de netspanning al bijna niet meer aan kon waardoor de onbalansprijs al bij een klein beetje onverwachte zon zwaar negatief wordt. Deze informatie zal de spotmarkt ook beinvloeden tijdens zonnige/winderige periodes, en dus ook de prijs die je bij DA's betaald.

Maar goed, ik begrijp dat men liever bladzijden vol reacties over het instellen van een Home Assistent heeft dan daadwerkelijke informatie over de prijsvorming van DA's.
Nou, ik ben wel heel erg hierin geïnteresseerd. Ben ook wel benieuwd of ik als particulier (zo mogelijk in een collectief) hier ook aan mee kunnen doen. De accu staat er al. Of moet die dan achter een SAP met een eigen meter en eancode staan?

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@KC27 Met jou momenteel vele anderen die dat bedrijfsmatig aan willen pakken. Van wat ik mee heb gekregen uit het nieuws is dat de wachtrij voor een geschikte aansluiting behoorlijk is.
Daarbovenop is de verwachting dat er dusdanig veel accu's geplaatst gaan worden dat daar aparte regulering voor moet komen.

Als particulier kan je dat dus voorlopig wel vergeten, netbelasting is al praktisch kaduuk en gehuurde batterijcontainers op de tuinschuurtjes zullen niet helpen. :+

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
[...]

Ik heb hier zeker wel veel intresse in.
En ik houd die prijzen ook wel met enige regelmaat in de gaten.
Maar zolang ik het persoonlijk als particulier niet kan gebruiken, houdt het ook niet lang mijn aandacht vast.

Het laatste wat ik actief ermee heb gedaan is met Jedlix, zij verdienen hier op via mijn auto.
Voorheen kreeg ik dan nog 1 tot 2 cent per kwh, maar dat scheen een Trial te zijn samen met Tennet om te kijken naar de effecten op het net. Die trial is nu gestopt en dat zijn ze aan het evalueren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwdd
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-06-2024

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AzertyNL
robkrekel schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 08:18:
[...]

Bij "instellingen>producten" gaat het iig niet.
open de Zonneplan app
kies "Analyse verbruik" (onderaan het eerste scherm)
kies "Instellingen"
kies "Analysedatum wijziging"
drink bier :9B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Niet online
AzertyNL schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 09:43:
[...]

open de Zonneplan app
kies "Instellingen"
Zou ook leuk zijn als je hier naast het gas ook de kWh kon wijzigen.
Zou de analyze nog meer verbeteren
Blijft bij mij op 1900 staan, terwijl ik het op een andere plaats in die verschrikkelijk mooie app heb gewijzigd in 2300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
AzertyNL schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 09:43:
[...]

open de Zonneplan app
kies "Instellingen"
drink bier :9B
Top, die van mij stond ook verkeerd waar ik aan irriteerde :9~.

Ook handige locatie die "instellingen", had dat gewoon bij de rest gedaan 8)7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
[...]

Ik denk niet dat hier veel bedrijfsleiders deelnemen aan dit topic.
Waar je als particulier dus iets aan hebt en relevant voor dit topic is de prijs bepaald door de e-spot markt volgens het DA-tarief. Daar heb je als particulier wel iets aan. Niet aan de prijs betaald door een (groot) bedrijf.
Jij noemde een prijs van minus 50 c€/kWh terwijl de laagste DA-prijs (excl. kosten en BTW) rond de 8 c€/kWh
lag. All in dus eerder rond de 20 c€/kWh dan minus 50 c€/kWh.
Je zet in dit topic dus mensen op het verkeerde been. En al helemaal hoe je je aanvankelijk tussenkomst hebt geformuleerd.

En ter info: ik volg al 7 maanden dagelijks de prijsverschillen op tussen een semi-variabel contract en de uurprijzen van een dynamisch contract (weliswaar voor de Belgische markt maar de prijzen voor de stroomcomponent schelen weinig met deze van de Nederlandse markt, integendeel door de lagere energiebelasting en BTW van 6% is de all in prijs sinds 2023 zelfs lager dan op de NL markt).
Mijn vaststelling is dan tot op heden dat, bij mijn verbruiksprofiel (thuisaccu en op jaarbasis meer productie dan eigen verbruik, vergoeding voor productie en laadpaal => lage netafname op een jaar en relatief hoge teruglevering) spelen met HA en inzetten op een dynamisch contract idd niet loont.
Het variabel contract is maar 2 maanden per jaar iets goedkoper dan het dynamisch (specifiek de maanden december en januari omdat er dan nauwelijks teruglevering is) en alle andere maanden is dynamisch minder voordelig dan variabel (onder de huidge voorwaarden - omdat er in die maanden een hoge teruglevering en geen afname is en bij een dynamisch contract de terugleververgoedingen gelijk lopen met de netto afnameprijs (excl. kosten en BTW) - lage dynamische tarieven resulteren dan in een lage terugleververgoeding en wanneer je niet oppast moet je bij een negatieve prijs bij teruglevering zelf extra betalen om productie terug op het net te steken.
Dan moet je al redelijk exact gaan sturen wanneer je precies afneemt en terug levert. En dat is voor de meeste particulieren - zeker zonder voldoende eigen opslag om te bufferen - nog niet weggelegd.

[ Voor 36% gewijzigd door IvoB2 op 17-02-2023 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@IvoB2 Day ahead en onbalansmarkt zijn natuurlijk wel nauw verbonden.
Wat @Sjoan laat zien met die post is een mogelijk toekomstig verloop de komende maanden voor DA naarmate er (weer) meer onverwacht duurzaam opgewekte stroom op de markt komt.

Morgen wordt er een 'zwarte' energiedag voorspeld in Duitsland door laadpaalperikelen en wintersportreizigers.
Ook niet direct relevant, maar heeft vrijwel zeker effect op het DA tarief hier.

Wellicht niet heel interessant als je enkel kijkt naar hoe goedkoop het morgen is maar zeker niet info waardoor je op het verkeerde been wordt gezet.
Daarbovenop vind ik het persoonlijk ook wel interessant om heel indirect te horen wat m'n paprika en tomaat over een paar weken kost.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jusch

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

En door alle belastingen is het vandaag alsnog €1,26 all-in :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Raymond P schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 10:44:
@IvoB2 Day ahead en onbalansmarkt zijn natuurlijk wel nauw verbonden.
Dat kan wel zijn maar daarom ga je als particulier nog niet aan minus 50 cent per kWh stroom van het net kunnen afhalen.
Wat mij als particulier nog altijd het meeste boeit is de energiefactuur in de praktijk. Niet de theorie die er achter zit of hoe een bedrijf zijn zaakjes kan regelen.

Het DA tarief voorspelt je exact aan welke prijs jij morgen met een dynamisch tarief stroom kan afnemen, inclusief alle kosten. Dan heb je er niets aan dat bedrijf x of y dat aan een ander tarief kunnen.
Aan welke tarieven bedrijven vandaag stroom kunnen voorspelt ook niet of jij dat volgende week aan die prijs kan doen want dat zijn twee verschillende werelden. Net zoals ik er ook geen boodschap aan heb aan welke prijs AH zijn tomaten en paprika's heeft ingekocht.

Voor wie er dagelijks mee bezig is is het al ingewikkeld genoeg om te bepalen of een dynamisch tarief op de e-spotmark (inclusief alle kosten) voordeliger is dan het voordeligste variabel of vast energiecontract.
Laat staan mensen die er minder tijd in steken op het verkeerde been te zetten door voor de particuliere markt onhaalbare prijzen voor te spiegelen en pas na aandringen meer inzicht te geven dat het eigenlijk om de marktwerking op bedrijfsniveau gaat. |:(

[ Voor 73% gewijzigd door IvoB2 op 17-02-2023 11:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond P
@IvoB2 Met die data kan je nauwkeuriger voorspellen wat je DA tarief overmorgen is. Daarbovenop bestaat een deel van je dynamisch tarief uit onbalanskosten.

Dat jij daar niets aan hebt is inmiddels kennis van genomen, anderen hebben daar wel wat aan. :)
En als mijn auto niet op satansap tufte maar een stekker zou hebben zou ik er persoonlijk nu ook heel wat aan hebben.

Het hele plaatje bekijken is m.i. veel interessanter dan de instellingen van een app bespreken, dat deel skip ik dan ook met de kennis dat het voor een ander wellicht omgekeerd is.

Het is hier wel Tweakers, aanzienlijke kans dat iemand hier met die info uiteindelijk iets handigs de wereld in helpt.
En of dat een app UI update is of een complexere prediction algorithm maakt dan niet zo heel veel uit. Vooruitgang is vooruitgang.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Raymond P schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:40:
@IvoB2 Met die data kan je nauwkeuriger voorspellen wat je DA tarief overmorgen is. Daarbovenop bestaat een deel van je dynamisch tarief uit onbalanskosten.
Kan je dan met die "kennis" de DA tarieven voor overmorgen hier even weergeven want daar heb ik idd iets aan.

Op 16/2/23 bereikte op de imbalance NL markt de prijzen een dieptepunt tussen 13:15 en 14:00 uur. Iets wat zich niet in dezelfde verhouding heeft doorgezet op de DA-markt tussen 13:00 en 14:00 uur.
Op de imbalance BE markt deed zich hetzelfde tijdelijke fenomeen overigens niet voor.

Ter info: ik ben al aan mijn tweede BEV toe en rij al jaren niet meer met een auto met brandstofmotor. En ik vergelijk al geruime tijd de uurprijzen op de DA markt en hoe ze zich verhouden tot een lopende variabel contract.
Dus daar zal het ook al niet aan liggen. Noch aan het feit dat bedrijf x zijn stroom gedurende drie kwartier aan minus 50 c€/kWh kon inkopen op 16/2/23. Die dag schommelde de prijs op de DA markt voor afname hier immers tussen de 21,30 en 26,90 c€/kWh. En voor teruglevering tussen de 11,21 en 17,33 c€/kwh. En niet minus maar plus voor alle duidelijkheid.

Maar zoals je waarschijnlijk terecht opmerkt ben ik niet mee met de vooruitgang dus school me bij met je kennis en geef de DA prijzen voor overmorgen waarop ik kan intekenen en dit op basis van de onbalansprijzen van bedrijven en de minus 50 c€ prijs voor een bedrijf dd 16/2/23.

[ Voor 66% gewijzigd door IvoB2 op 17-02-2023 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@IvoB2 Er is zeer recent nog een referentie naar een partij gepost die die info publiekelijk vrijgeeft gebaseerd op zulke info:
mathijshooi in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."

Persoonlijk vind ik de lange termijn bewegingen en de effecten daarvan veel interessanter. Een accurate voorspelling kan ik niet doen, maar als ik moet gokken dan doe je in ieder geval het milieu een plezier als je op zaterdag laadt ipv zondag.
Hoe dat op zeer korte termijn voor jouw portemonnee uitpakt weet ik niet, daar zou je bijvoorbeeld de bovengenoemde app voor kunnen raadplegen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Het gaat niet over het vrijgeven of beschikbaar zijn van de info.
Alle info over de DA prijzen en imblance prijzen zijn zowel voor NL, BE, FR, D, GB, EU o.a. via een app (bv. de engie app) vrij te raadplegen.
Waar dacht je anders dat ik als particulier mijn info ging ophalen?
Bovendien zijn dat dan ook nog niet eens de prijzen waar je als particulier mee kan handelen want gewoon de energiecomponent. De uurprijs incl. alles kosten (of bij teruglevering minus de kosten) krijg ik van mijn energieleverancier en daar wordt de factuur over opgemaakt.
En persoonlijk gok ik niet met energieprijzen. Ik baseer me op de reële prijs en niet op een glazen bol.
En als ik dan toch moet gokken, ook komende zaterdag zullen de energieprijzen voor een particulier niet rond de 5 c€/kwh schommelen.
En wat betreft bezorgheid om het milieu laad ik zoveel mogelijk op via lokaal opgewekte productie en niet via transport over het openbare net. En wanneer ik dan toch nog energie van het net nodig heb wordt deze betrokken via een kleine producent die 100% handelt in groene energie. Daar heb ik dus weinig lessen in te krijgen.

[ Voor 69% gewijzigd door IvoB2 op 17-02-2023 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:46
IvoB2 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:46:
[...]

Kan je dan met die "kennis" de DA tarieven voor overmorgen hier even weergeven want daar heb ik idd iets aan.

Op 16/2/23 bereikte op de imbalance NL markt de prijzen een dieptepunt tussen 13:15 en 14:00 uur. Iets wat zich niet in dezelfde verhouding heeft doorgezet op de DA-markt tussen 13:00 en 14:00 uur.
Op de imbalance BE markt deed zich hetzelfde tijdelijke fenomeen overigens niet voor.

Ter info: ik ben al aan mijn tweede BEV toe en rij al jaren niet meer met een auto met brandstofmotor. En ik vergelijk al geruime tijd de uurprijzen op de DA markt en hoe ze zich verhouden tot een lopende variabel contract.
Dus daar zal het ook al niet aan liggen. Noch aan het feit dat bedrijf x zijn stroom gedurende drie kwartier aan minus 50 c€/kWh kon inkopen op 16/2/23. Die dag schommelde de prijs op de DA markt voor afname hier immers tussen de 21,30 en 26,90 c€/kWh. En voor teruglevering tussen de 11,21 en 17,33 c€/kwh. En niet minus maar plus voor alle duidelijkheid.

Maar zoals je waarschijnlijk terecht opmerkt ben ik niet mee met de vooruitgang dus school me bij met je kennis en geef de DA prijzen voor overmorgen waarop ik kan intekenen en dit op basis van de onbalansprijzen van bedrijven en de minus 50 c€ prijs voor een bedrijf dd 16/2/23.
Ik snap het ook niet helemaal. Ik zou denken dat de onbalansmarkt het verschil is tussen wat verwacht werd (in de day-ahead) en wat er werkelijk gebeurt.

Je zou denken dat iedereen die iedereen die handelt op day-ahead gemiddeld genomen wel een redelijke schatting kan maken, anders gaat die partij failliet aan de onbalanskosten.

Als onbalans een onvoorspelbare uitzondering is, dan heeft het niet veel voorspellende waarde voor toekomstige day-ahead prijzen.

Maar misschien heb ik mis. Wat kunnen we leren van de onbalansmarkt?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:13
jusch schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:11:
En door alle belastingen is het vandaag alsnog €1,26 all-in :'(
Bij Zonneplan wel, bij Frank is het €1,47 :+ Man wat worden die klanten afgezet, of ik moet iets over het hoofd zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
@phicoh Nou ik snap 'm wel maar kan als particulier niet handelen op de imbalance markt. Dat moet ik via de een dag op voorhand bekend gemaakte DA prijzen doen.
Dat anderen er liever een virtueel* gokspelletje van willen maken is iets anders.

* Wanneer ik het goed begrijp zijn ze zelfs nog niet zo ver om in de praktijk om te kunnen gaan met DA-prijzen laat staan met de voorspellingen over meerdere dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@IvoB2 Je vraagt een voorspelling op basis van verwerkte info, die partij levert dat.
Onder andere om betere inschattingen te kunnen maken in commerciële situaties, wat automagisch leidt tot de meest voordelige DA tarieven.

Gezien jij je auto moet blijven laden met DA tarieven zul je het dus daarmee moeten doen. Dat je niet mee kunt doen aan de onbalansmarkt had ik vandaag al eens genoemd.

@phicoh Wat men leert van dat exacte voorbeeld is dat een bepaald weermodel X als resultaat heeft in plaats van de verwachte Y.
De volgende keer dat die scenario zich voordoet zou er minder gas/kool energieproductie gereserveerd kunnen worden om het geheel gebalanceerd te kunnen houden. Duurzaam geproduceerde energie is goedkoper dus heeft de voorkeur.

De volgende keer dat ik die exacte condities voorspeld zie op mijn sat24 en windy kaartje (hoe klein die kans ook is :+) kan ik ervan uit gaan dat dat uur/dagdeel een bepaald tarief gerealiseerd wordt, ervanuitgaande dat het niet weer tot onbalans zal leiden.
Uiteraard krijg je meer accurate resultaten als je mij vervangt met iets slimmers.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Raymond P schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:46:
Gezien jij je auto moet blijven laden met DA tarieven zul je het dus daarmee moeten doen. Dat je niet mee kunt doen aan de onbalansmarkt had ik vandaag al eens genoemd.
Nee, iedere particulier zal energie afnemen aan de prijs die de markt op dat ogenblik bepaalt en afhankelijk van hun contract.
Eerdere voorspellingen op basis van een glazen bol veranderen daar niets aan.

Uiteraard moet ik niet blijven laden aan alleen DA tarieven. Er zijn nog andere mogelijkheden.
Zoals ik al schreef kies ik voorlopig nog altijd niet voor dynamische prijzen (dus op basis van de DA) omdat dit nog altijd niet voordeliger is. Uiteraard kan dat voor een ander met een ander profiel anders uitdraaien. Maar daar zullen voorspellingen op basis van een glazen bol weinig tot niets aan veranderen. Zelfs jij gaf aan dat je de effectieve prijzen voor overmorgen, met alle beschikbare data van weersvoorspellingen, windfactor, onbalans, balans,....., niet kan voorspellen en dat het een gok is.

[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 17-02-2023 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Bij DA weegt het moment van afname mee. Zolang je je verbruik kunt verschuiven/afstemmen heeft een glazen bol impact.
De ervaringen van mensen met een EV die in het weekend stil staat en keuze tussen laden op zaterdagnacht of zondagmiddag kan je hier vast wel terug vinden.

Op je edit: yep, ik heb (nog) niets gemaakt om die invulling te doen. Dat betekent niet dat ik niet weet waar ik moet beginnen.
Ik heb ook geen hoge pet op van mijzelf, van zelfs ik is geen sprake. Er zijn commerciële partijen die daar al een heel eind mee op weg zijn.

[ Voor 33% gewijzigd door Raymond P op 17-02-2023 13:15 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
phicoh schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:32:
[...]
Ik snap het ook niet helemaal. Ik zou denken dat de onbalansmarkt het verschil is tussen wat verwacht werd (in de day-ahead) en wat er werkelijk gebeurt.

Je zou denken dat iedereen die iedereen die handelt op day-ahead gemiddeld genomen wel een redelijke schatting kan maken, anders gaat die partij failliet aan de onbalanskosten.

Als onbalans een onvoorspelbare uitzondering is, dan heeft het niet veel voorspellende waarde voor toekomstige day-ahead prijzen.

Maar misschien heb ik mis. Wat kunnen we leren van de onbalansmarkt?
De basis natuurlijk de verwachte load voor de volgende dag,, we hebben natuurlijk ook geplande import & export nog.
regelvermogen dat beschikbaar is.
En ik geloof ook dat programma verantwoordelijk ook nog 15 minuten heeft om opgetreden onbalans ten opzichte van zijn ingediende lijst, om deze zoveel mogelijk weg te werken.

Ik vindt soms het verschil best groot

Maar ik kan ook wel een les gebruiken hoe het nu actueel werkt.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
De reële laagste prijs voor de naakte energiecomponent in NL is tussen 03:00 en 04:00 uur gestrand op 5,933 c€/kWh.
Tel daar alle kosten en BTW bij en je zit een eind boven de 5 c€/kWh.

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 17-02-2023 13:50 ]

Pagina: 1 ... 116 ... 292 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels