Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
NietGiftig schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 22:46:
[...]
Nee, aub niet in de app, totaal onzinnig
Al die getallen op op een schermpje van 6x13 cm , moet er niet aan denken 8)7
Nou bij mijn energiebedrijf staat alles in een app (bestand voor slechtzienden eveneens toegankelijk via pc) welke ik raadpleeg op de tablet.
Niets onoverzichtelijk noch moeilijk aan. vier grafieken en een cijfertabel: op de dagtab grafiek data afname en injectie per uur/grafiek prijs per uur voor verbruik en eentje voor injectie/ grafiek volledig resultaat van de twee voorgaande en een cijfermatig overzicht van dagtotaal in kWh voor telkens afname en injectie en het resultaat in euro.
En voor de liefhebbers naast de dagtab ook nog een week, maand en jaartab.
En dat is dan een klein bedrijf met maar een paar tienduizenden klanten en enkele honderden klanten met een dynamisch tarief.

[ Voor 27% gewijzigd door IvoB2 op 10-02-2023 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
IvoB2 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 23:04:
Nou bij mijn energiebedrijf staat alles in een app (bestand voor slechtzienden eveneens toegankelijk via pc) welke ik raadpleeg op de tablet.
Let op het dik gedrukte.

Mogen mensen die wel goed zicht hebben die gegevens ook downloaden?
Als cijfertjes?

Dat is dus niet mogelijk bij Zonneplan
Maar fijn om te weten dat het bij jouw Elektraboer wel kan.
Geruststellend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K van k
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16-07 18:06

K van k

18x 400 wp oost-west

Tja ze bieden weer vaste contracten aan... nogal nut met prijsplafond ,en dan de maanden waar je practica het minst verbruikt maart tot augustus.
En dan nog best hoor prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-07 18:36
K van k schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 23:27:
Tja ze bieden weer vaste contracten aan... nogal nut met prijsplafond ,en dan de maanden waar je practica het minst verbruikt maart tot augustus.
En dan nog best hoor prijzen.
Precies de gevreesde reactie als gevolg van deze vorm van een prijsplafond.

Prijsverlagingen zorgen ervoor dat er minder belastinggeld naar de leveranciers gaat, dus zeker welkom. En daarnaast geeft het weer een beetje marktwerking.

Als je boven het prijsplafond komt is een tariefverlaging ook zeker welkom. Er komen hier genoeg verhalen voorbij van mensen die met een verbruik ruim boven het plafond zitten.

Bij dynamisch doe je jezelf een plezier; nog geen moment (gemiddeld) op het plafond gezeten.

[ Voor 6% gewijzigd door Bezzerk op 11-02-2023 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
NietGiftig schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 23:21:
[...]

Let op het dik gedrukte.

Mogen mensen die wel goed zicht hebben die gegevens ook downloaden?
Als cijfertjes?

Dat is dus niet mogelijk bij Zonneplan
Maar fijn om te weten dat het bij jouw Elektraboer wel kan.
Geruststellend.
Mijn punt is juist dat de stelling van Zonneplan kant noch wal raakt want, zoals ik aangeef, het kan wel. Zowel voor smartphone, tablet als pc.
Wie zich niet in de stelling van zijn energieleverancier kan vinden heeft de keuze de beperkingen te aanvaarden of om een andere te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Bezzerk schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 08:04:
[...]
Bij dynamisch doe je jezelf een plezier; nog geen moment (gemiddeld) op het plafond gezeten.
Maar is zo'n plafond dan nuttig voor het algemeen? Wat ik hier lees krijg ik steeds meer de indruk dat het de prijzen juist hoog houdt want de klant ondervindt er geen rechtstreekse gevolgen van en de leverancier kan zijn winsten opkrikken op kosten van de belastingbetaler.
Hier is geen prijsplafond. Je doet je met een dynamisch tarief, afhankelijk van het verbruikersprofiel, dan ook zelden een plezier want de prijs van een standaard contract ligt nauwelijks hoger dan dit van een dynamisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Niet online
IvoB2 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 09:05:
[...]

Mijn punt is juist dat de stelling van Zonneplan kant noch wal raakt want, zoals ik aangeef, het kan wel. Zowel voor smartphone, tablet als pc.
Dat had je in je originele post er bij moeten zetten.
Voor mij leek het of je alleen maar de zegeningen van je eigen provider aan lezers meegaf.
Sorry dat ik je niet begreep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:06
IvoB2 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 09:08:
[...]

Maar is zo'n plafond dan nuttig voor het algemeen? Wat ik hier lees krijg ik steeds meer de indruk dat het de prijzen juist hoog houdt want de klant ondervindt er geen rechtstreekse gevolgen van en de leverancier kan zijn winsten opkrikken op kosten van de belastingbetaler.
Hier is geen prijsplafond. Je doet je met een dynamisch tarief, afhankelijk van het verbruikersprofiel, dan ook zelden een plezier want de prijs van een standaard contract ligt nauwelijks hoger dan dit van een dynamisch.
Jullie hadden al een sociaal tarief. Daarbovenop een basispakket energie en verhoging van toelage mazout.
Hier geven we dat geld inderdaad gewoon aan de energieleveranciers die daarmee creatief kunnen boekhouden.

- knip -

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IvoB2
Je vergeet de toelage voor pellets nog. :)

Daar kan je je dan weer de vraag over stellen of het zo nodig is om een kwart van de bevolking onder te brengen in een sociaal tarief (waar men zich overigens niet teveel moet bij voorstellen want ik heb als niet "begunstigde" de gehele crisisperiode met een standaardcontract niet meer betaald dan met een sociaal tarief).
Bovendien kreeg ik dan nog eens cash een energiepremie (in geld uitgedrukt in een premie die voor iedereen gelijk is, geen basispakket energie) terwijl ik al jaren een nulenergierekening heb. Leuk voor mij en de bestemmelingen van dat geld. Minder leuk voor de belastingbetaler.

Je kan je ook de vraag stellen bij het beleid van een overheid dat eerst de energietransitie (waaronder overschakelen op warmtepompen) promoot en bij de eerste de beste crisis fossiel brandstof gaat ondersteunen (pellets, mazout, gas) en elektrisch verwarmen links laat liggen?

Maar als men dan toch in het wilde weg geld wil gaan uitdelen dan ben ik het er wel mee eens dat je dat beter rechtstreeks aan de verbruikers doet (die het dan nog naar eigen goeddunken kunnen besteden) dan aan het omhoog drijven van energieprijzen ten gunste van grote bedrijven.

De laatste maatregel - de BTW van 21% op energie voor huishoudens verlagen naar 6% en de rest vervangen door een in hoogte aanpasbare accijns volgens de energiekost (met een lagere accijns voor e-verbruik tot 3000 kWh/gasverbruik 12.000 kWh) en een hogere accijns daarboven hoger vind ik dan wel weer een stap in de goede richting want het zet aan tot energiebesparing. Maar ook weer geen volledig goede stap want het bevoordeeld weer gebruikers van fossiel (gas) tov gebruikers van elektriciteit (warmtepomp).

[ Voor 113% gewijzigd door IvoB2 op 11-02-2023 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@IvoB2 Hah, er zal ongetwijfeld nog veel meer zijn waar ik totaal geen weet van heb. Hoe het daar allemaal exact geregeld is hoort daar ook bij.

Mijn punt was enkel dat het hier naar mijn mening iets minder netjes besteed is. Kort samengevat: onze budgettering is variabel.

- knip -

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Faceless
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-07 14:22
Voor iedereen die loopt te klagen dat de factuur van Zonneplan uitgebreider moet en dat er ook een online portaal gemaakt moet worden om de factuur te zien: niet in de toekomst dat klagen als de prijzen omdat gaan hè.

Alles je alles wilt controleren, hou zelf een ander bij. Eenvoudig genoeg met HA. Maar ik heb liever lage kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Faceless schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 11:36:
Alles je alles wilt controleren, hou zelf een ander bij. Eenvoudig genoeg met HA. Maar ik heb liever lage kosten.
Ik beiden: lage kosten + transparantie. :+
Je moet er niet vanuitgaan dat iedere consument zomaar even met een rekenblad en HA aan de slag gaat.
Om HA continue te laten draaien en opvolgen heb je in de meeste gevallen trouwens weer een extra energieverbruiker nodig. :) .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
@Faceless HA draait niet gratis, dat al heel snel 90kWh per jaar. Keer 75.000 klantjes is een behoorlijke imprint die ik niet groen noem. ;)

Idealiter is er 'gewoon' een standaard model om data te exporteren. De tools om die data weer te geven volgen dan vanzelf wel.
Nu doet elke leverancier maar wat, en het wiel veelvuldig opnieuw uitvinden kost inderdaad geld.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faceless
IvoB2 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 11:40:
[...]

Ik beiden: lage kosten + transparantie. :+
Je moet er niet vanuitgaan dat iedere consument zomaar even met een rekenblad en HA aan de slag gaat.
Om HA continue te laten draaien en opvolgen heb je in de meeste gevallen trouwens weer een extra energieverbruiker nodig. :) .
We zitten hier op Tweakers en ik adresseerde Tweakers. Ik acht de meeste mensen hier best in staat om HA te draaien.

Wat ik zeg is dat wanneer je graag statistieken wilt vanuit je energie leverancier, kies er dan 1 die dat heeft en die geïnvesteerd heeft daarin en dus wellicht wat duurder is.

Maar nu vragen jullie aan de goedkoopste leverancier dingen te implementeren die ik niet nodig heb en waardoor de prijzen omhoog zullen gaan en ik meer geld moet uitgeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Faceless schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 12:10:
[...]

Maar nu vragen jullie aan de goedkoopste leverancier dingen te implementeren die ik niet nodig heb en waardoor de prijzen omhoog zullen gaan en ik meer geld moet uitgeven.
Voor ons als een stel numbers nerds.

Ben het met je eens. Er zal vast wel nog het nodige op het ontwikkel lijstje staan van Zonneplan. En dit is een niche to have voor een heel klein deel van de klanten. Want de meeste zal dit niet boeien.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
IvoB2 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 09:08:
[...]

Dat is inderdaad precies het pijnpunt hier. Ik heb bij het hele prijsplafond vanaf het begin het gevoel gehad dat de ouderwetse energieleveranciers die regeling zodanig hebben weten te sturen dat ze de maximale staatssteun kunnen opstrijken zonder dat Brussel het als zodanig kan aanmerken. De minister stond er in al z'n incompetentie een beetje schaapachtig naar te kijken en tuinde er met open ogen in (of, als je nog iets minder vertrouwen hebt in Jetten, hij heeft een leuk baantje in het vooruitzicht gesteld gekregen bij een van die clubs) Ieder voordeel wat de consument er mogelijk bij heeft, valt in de categorie 'mooi meegenomen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Faceless schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 12:10:
[...]
We zitten hier op Tweakers en ik adresseerde Tweakers. Ik acht de meeste mensen hier best in staat om HA te draaien.
Er is uiteraard nog een hele grote wereld buiten Tweakers of wil je die in het ongewisse laten? Beetje inleving kan nooit kwaad.
En het is, zoals eerder aangehaald, niet omdat je het kan dat je het wil. Zoals ik zei wil ik transparant en een lage factuur. Het verbruik van continue HA draaien past niet in dat plaatje ant het zou dan 25 tot 50% van mijn netafname uitmaken.
Dat is inderdaad een keuze.
Mijn keuze is dan te kiezen voor een leverancier die transparant is en de prijzen niet omhoog doet gaan omdat zijn business model juist draait op niet de laagste prijs of de beste service maar om continue zo laag mogelijke prijzen en zo transparant mogelijk zijn (tot het punt dat de overheidsmaatregelen dit niet meer langer mogelijk maken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faceless
IvoB2 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 13:31:
[...]
Er is uiteraard nog een hele grote wereld buiten Tweakers of wil je die in het ongewisse laten?
Beetje inleving kan nooit kwaad.
Hehe. Mijn woorden verdraaien is altijd makkelijk. Ik geef alleen hier op Tweakers aan dat Tweakers die nieuwe features aan Zonneplan vragen straks hier op Tweakers niet mogen klagen over hogere tarieven (of als gevolg daarvan over gaan stappen naar een andere leverancier). Neem verantwoordelijkheid voor je acties.
Het verbruik van continue HA draaien past niet in dat plaatje ant het zou dan 25 tot 50% van mijn netafname uitmaken.
HA was een voorbeeld, je kan ook een P1 meter van HomeWizzard kopen en vanuit daar een export van je verbruik krijgen. Dan heb je geen extra stroomverbruik. Dit kan in een sheet gecombineerd worden met de al publieke uur prijzen.
Mijn keuze is dan te kiezen voor een leverancier die transparant is en de prijzen niet omhoog doet gaan omdat zijn business model juist draait op niet de laagste prijs of de beste service maar om continue zo laag mogelijke prijzen en zo transparant mogelijk zijn (tot het punt dat de overheidsmaatregelen dit niet meer langer mogelijk maken).
Nee, je hebt gekozen voor een leverancier die niet transparant is en je probeert deze te veranderen naar je wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Faceless schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 13:53:
[...]
Nee, je hebt gekozen voor een leverancier die niet transparant is en je probeert deze te veranderen naar je wensen.
Excuseer?
Ik wil helemaal niet van leverancier veranderen noch vind ik mijn leverancier niet transparant.

En toevallig heb ik al geruime tijd een P1 meter maar daar haal ik zonder HA toch geen koppeling met uurprijzen uit hoor. Zelfs mijn verbruik kan ik er niet uit afleiden. Alleen wat er afgenomen wordt van het net en teruggeleverd wordt van het net. Je kan niet eens prijzen invullen die behouden blijven laat staan uurprijzen.
De enige meerwaarde van de P1 module (het is zelfs geen meter want hij meet zelf niks) tov de standaard app van de netbeheerder is dat je ook de bewegingen in real time kan uitlezen.

Waar haal je het vandaan dat ik de app van mijn leverancier probeer te veranderen naar mijn wensen?
De info welke deze verstrekt is - voor mij en zoals ik al meermaals heb aangehaald - uitermate transparant. Vooralsnog zonder extra kosten.
Zelf vind ik alle gegevens die ik dagelijks in de app krijg meer dan transparant en voldoende om de rekeningen per uur, dag, week, maand en dag op te volgen.
Hier een vb. van de dagtab:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DxRJzlGoeZ4pa1ivMSqOtxc2a6A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n3HjuXAPAb7u9sd66dyXtMb9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V2lmGmxQLkuoZ_7mF3egg1Aj5Uc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Z9sOgcD7P96V7PblcR5GKNN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WbyEtod8yAb4ZvBVvr8EWFw3arY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Axw49EgKTN2IHRgLZUANnzAq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zWXMs0c4aZcTwioXY5ytjBB3qpM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/17zvMF6IjYPizJMtmCPAEmNG.jpg?f=fotoalbum_large

Controle met gegevens app netbeheerder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h05x_9kzLXiTgR8cnRO_jJmkwGQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/17vWEQNXGaifwn6iB39dbO4X.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door IvoB2 op 11-02-2023 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Tot je een verschil hebt.(en al sinds half Januari in discussie)
Ik heb Tibber die stelt eigenlijk alles beschikbaar als het juiste info was

Sinds vandaag is mijn app wat aangepast,

App
- Energie (kWh) klopt sinds 25 Januari na een aanpassing ( is van Pulse die aanvankelijk niet achteraf werd gecorrigeerd met door netwerbeheerder aangeleverde)
-Vermogen (Watt, daarop wordt de prijs niet berekend) is nog steeds niet in orde
(Die geeft vrolijk soms uren 400-650 Watt aan, terwijl als naar de energie kijkt 0,01kWh of soms nog niet)
API maakt ook gebruik van Pulse en in weergegeven vermogen in app is niet van pulse afkomstig)

-sinds laatste discussie komen er steeds minder verbruiksdata meer binnen alleen (sinds vannacht ook geen totaal meterstanden meer)
-API
Niet heel veel van de aangeleverde waarden kloppen en met name geen van de cumulative voor energie uur/dag/maand (kWh) als uiteraard ook niet de kosten of opbrengst
Bijv maand volgens API 756,48 kWh (geen nieuwe meer sinds middernacht ontvangen)volgens App 424,04kWh en mijn gegevens 422.80kWh.
Had invoeding ook maar de zelfde afwijking, maar API heeft niet eens een kWh voor de maand, (App wel).

Voor maandag weer rustig vergelijken en feedback leveren mbt de veranderingen

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Niet online
Domba schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 14:33:
[...]

.....
Bah, Tibber stond op mijn shortlist als ik over zou stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
[...]
Is hier ook eenvoudig opgelost.
De energieleverancier haalt, na digitale schriftelijke toestemming van de klant, de verbruiksgegevens (afname en injectie per klokkwartier) gewoon op bij de netbeheerder die op zijn beurt gewoon de digitale meter van de klant uitleest. Als klant kan je uiteraard ook gewoon de gegevens (kwartier/uur/dag/week/maand/jaar) uitlezen waardoor vergelijken met de gegevens van de e-leverancier kinderspel is en nooit discussie.
De digitale meter is immers voor iedereen (klant/leverancier/netbeheerder) het enige ijkpunt.

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 11-02-2023 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
NietGiftig schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 14:42:
[...]

Bah, Tibber stond op mijn shortlist als ik over zou stappen.
Er zijn hier meerdere die Tibber hebben en ik heb hier niets gezien dat enig ander enig probleem hebben.

Ik heb een thuisaccu en ik heb PV geregistreerd staan (het is een raadsel waar het misgaat), maar dat is niet al mijn PV.
Mijn registratie bij energieleveren.nl is in orde, Ook in orde bevonden, ook deze week weer door netwerkbeheerder,
Bij mij is enigste wat op netaansluiting zit de Deye hybride en de PV die daar direct op aangesloten zit mag ik registreren. De PV die ik met een netgebonden type omvormer op de AUX ingang (via droopcontrol) van de Deye heb, .wil netwerkbeheerder niet geregisteerd zien.

Edit: en verander ik bij energieleveren naar alle PV (als het al lukt) dan pikt de computer het eruit en heb ik binnen 1 werkdag iemand die namens energielever.nl belt :)

[ Voor 9% gewijzigd door Domba op 11-02-2023 15:11 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@IvoB2 In NL wordt eenzelfde oplossing gebruikt.
Het komt niet vaak voor maar kan alsnog mis gaan, verkeerde ean aan adres gekoppeld bijvoorbeeld (been there).

Als ik het mij goed herinner heeft @Domba een tijd geleden data via P1 aan Tibber geleverd bij een meterstoring. Bijzonder coulant van Tibber, maar rariteiten zorgen vaak voor meer rariteiten.
Z'n issue kan prima de nasleep zijn van een ubscuur stukje code ergens bij de leverancier, wellicht wordt er nu een channel gedeeld met een andere klant. :)

Altijd interessant om te lezen hoe het loopt als het niet 100% gaat zoals het zou moeten.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Raymond P schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 15:10:
@IvoB2 In NL wordt eenzelfde oplossing gebruikt.
Het komt niet vaak voor maar kan alsnog mis gaan, verkeerde ean aan adres gekoppeld bijvoorbeeld (been there).
EAN en meternummer staan toch gewoon op de app en de factuur?
Er kan altijd iets mis gaan maar mij lijkt er daarna geen discussie wanneer de gegevens van de leverancier niet overeenkomen met de gegevens van de digitale meter/gegevens netbeheerder. De leverancier moet zich immers baseren op de gegevens van de netbeheerder en meter. Veel discussie kan er dan niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@IvoB2 Tjah, de situaties waar geen knopjes voor zijn duren soms langer dan dat je kunt verzinnen. :+
De welwillendheid van leverancier is dan vooral belangrijk, en als je je verbruik niet schaduwt dan duurt het ook even voordat zulke fouten aan het licht komen.

Tussen wat de leverancier moet en wat 'ie doet zit soms ook verschil. En tussen gelijk hebben en gelijk krijgen kan ook een behoorlijke kloof zitten.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Het is uiteraard de verantwoordelijkheid van de klant om zijn verbruik en de kostprijs die daar mee samengaat op te volgen.
En afrekening is (hier toch) maar één keer per jaar. Als klant dus tijd genoeg om eventuele fouten recht te laten zetten.
Wanneer je er voor kiest alles op zijn beloop te laten en/of veel tijd te laten verstrijken tussen controles kan je idd af en toe voor problemen komen te staan. Beter voorkomen dan achter de feiten moeten aanhollen denk ik dan maar.
Je moet uiteraard ook geen facturen gaan betalen waarover een betwisting bestaat. Alleen dat deel dat je niet betwist en de rest zoeken ze dan eventueel zelf maar uit. Uiteraard dan eerst wel zorgen dat je recht in je schoenen staat en geen onterechte betwistingen doet.

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 11-02-2023 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 08:29
[...]

Sinds vandaag is mijn app wat aangepast,

App
- Energie (kWh) klopt sinds 25 Januari na een aanpassing ( is van Pulse die aanvankelijk niet achteraf werd gecorrigeerd met door netwerbeheerder aangeleverde)
-Vermogen (Watt, daarop wordt de prijs niet berekend) is nog steeds niet in orde
(Die geeft vrolijk soms uren 400-650 Watt aan, terwijl als naar de energie kijkt 0,01kWh of soms nog niet)
API maakt ook gebruik van Pulse en in weergegeven vermogen in app is niet van pulse afkomstig)

-sinds laatste discussie komen er steeds minder verbruiksdata meer binnen alleen (sinds vannacht ook geen totaal meterstanden meer)
-API
Niet heel veel van de aangeleverde waarden kloppen en met name geen van de cumulative voor energie uur/dag/maand (kWh) als uiteraard ook niet de kosten of opbrengst
Bijv maand volgens API 756,48 kWh (geen nieuwe meer sinds middernacht ontvangen)volgens App 424,04kWh en mijn gegevens 422.80kWh.
Had invoeding ook maar de zelfde afwijking, maar API heeft niet eens een kWh voor de maand, (App wel).

Bij mij, ook TIbber, kloppen de gegevens in de app perfect met de registratie van mijn eigen energiemeter (Beeclear).
Zelfs het verlies van de SolarEdge omvormer wordt mooi weergegeven.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Raymond P schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 15:10:

Als ik het mij goed herinner heeft @Domba een tijd geleden data via P1 aan Tibber geleverd bij een meterstoring. Bijzonder coulant van Tibber, maar rariteiten zorgen vaak voor meer rariteiten.
Z'n issue kan prima de nasleep zijn van een ubscuur stukje code ergens bij de leverancier, wellicht wordt er nu een channel gedeeld met een andere klant. :)
De meterstanden via netwerkbeheerder als ook via pulse komen goed binnen bij Tibber, daarna gaat het mis.
Dat was voor 25 januari dat teruglevermeterstanden wel binnenkwamen maar niet verwerkt werden.

Persoonlijk denk ik dat het iets te maken heeft met iets van verbruikersprofielering, dat er wel PV is maar geen teruglevering op normale momenten door thuis accu.
Er hle tijd geen verbruik is en dan ineens tot 17kW (goedkoopste uur tarief)

Er was nog wel een foutje in de registratie, maar in deel dat ik niet zelf kan zien of instellen.
Mijn netwerkbeheerder Enexis had aan mijn opwek account een opwekcapaciteits van 1MW-50MW gehangen ipv 17kW max. (Denk vergissing, zit nog 1 grote PV installatie van iemand anders met 95mm2 alleen op een afzekering op de twee laagspanning/middenspannings trafo's, op de andere afzekeringen zitten meerdere woningen)
Niet echt prosumer meer, maar 3x25 aansluitcapaciteit stond wel overal goed.
Als het niet verwisseld is,, op papier is weer wat capaciteit vrij, waar andere meegeholpen zijn, zit in congestie gebied voor beide injectie & afname met deels congestiemanagment, (

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 29-07 21:48
Iemand die weet waar je de historie uurprijzen van Zonneplan (all-in prijs) kan vinden?

Door een update in HA mis ik de uurprijzen van 8 februari van 00 tot 09 uur en wil dit graag corrigeren :).

Kan dit niet terug vinden in de app |:(.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianluigi
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15-11-2023
Wat zou een voordeel zijn van overstappen naar een dynamische aanbieder ipv. bijv. Budget Energie?

We hebben op dit moment nog geen slimme meter dus zouden deze aan moeten schaffen,

Heb bij Budget Energie gezien dat ze 1 maand van te voren inkopen, dus heb je 1 maand dezelfde tarieven en is maandelijks opzegbaar.

Bij dynamisch heb je uur/dagprijs en is ook dagelijks opzegbaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-07 17:58
Jazsie schreef op zondag 12 februari 2023 @ 02:33:
Iemand die weet waar je de historie uurprijzen van Zonneplan (all-in prijs) kan vinden?

Door een update in HA mis ik de uurprijzen van 8 februari van 00 tot 09 uur en wil dit graag corrigeren :).

Kan dit niet terug vinden in de app |:(.
Op 2 decimalen:

Om 00u 35ct, daarna 34 34 33 33 34 37 39 42 en vanaf 09u 37ct

Aldus de geschiedenis van de prijs sensor in home assistant

[ Voor 6% gewijzigd door Hmmbob op 12-02-2023 08:18 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bezzerk
Gianluigi schreef op zondag 12 februari 2023 @ 03:12:
Wat zou een voordeel zijn van overstappen naar een dynamische aanbieder ipv. bijv. Budget Energie?

We hebben op dit moment nog geen slimme meter dus zouden deze aan moeten schaffen,

Heb bij Budget Energie gezien dat ze 1 maand van te voren inkopen, dus heb je 1 maand dezelfde tarieven en is maandelijks opzegbaar.

Dat zijn een hoop vragen.

Ik zou persoonlijk beginnen met het aanvragen van een slimme meter, zonder zo’n meter kun je niet kiezen voor dynamisch.

Lees daarnaast de openingspost, dan kom je een heel eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-02 21:11
@Gianluigi Ik heb even voor je gegoogled op Budget Energie, hieronder mijn bevindingen:
1. Net als alle andere energieleveranciers blinken ze niet uit in transparantie.
2. Op 18 januari 2023 heeft Budget Energie haar nieuwe tarieven bekendgemaakt. De nieuwe variabele tarieven bedragen € 0,39 per kWh stroom en € 1,39 per m3 gas. Daarmee zijn de tarieven van Budget Energie dus lager dan het prijsplafond. De tarieven van het prijsplafond zijn namelijk € 0,40 per kWh en € 1,45 per m3.

Omdat ik geen gas afneem, kan ik niks zinnigs zeggen over de gasprijs.

Ik heb een stukje geschreven door @Malarky gevonden in een forumonderdeel over " Openbare Laadpalen, laadpassen en providers", maar wat in dit verband interessant en van toepassing is (en waar ik het mee eens ben). Lees met name de laaste alinea's van zijn reactie maar eens door. https://gathering.tweaker...message/74437376#74437376

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Gianluigi schreef op zondag 12 februari 2023 @ 03:12:

Dat is een individueel gegeven en vraagt een tijd inzicht in het eigen verbruiksprofiel afgezet tegen de tarieven van je variabel contract en de totale kosten van een dynamisch contract tov je variabel contract. En daar heb je meetappartuur voor nodig waarvan de eenvoudigste de digitale meter is.
Persoonlijk ken ik ook geen enkel energiecontract dat dagelijks opzegbaar is. Maar dat wil uiteraard niet zeggen dat het ergens bestaat. Maar ik betwijfel het want als iedereen op zo'n formule springt is de chaos niet te overzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:41
IvoB2 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 11:58:
[...]
Persoonlijk ken ik ook geen enkel energiecontract dat dagelijks opzegbaar is. Maar dat wil uiteraard niet zeggen dat het ergens bestaat. Maar ik betwijfel het want als iedereen op zo'n formule springt is de chaos niet te overzien.
In Nederland zijn veel dynamische leveranciers in principe dagelijks opzegbaar. In de praktijk betekent dat overigens niet dat je elke dag een nieuwe leverancier kan hebben, omdat de nieuwe leverancier vaak minimaal een administratieve verwerkingstijd van 10 werkdagen/2 weken wil hebben. Tot nu toe heeft dat weinig chaos opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Hmmbob schreef op zondag 12 februari 2023 @ 08:18:
[...]

Op 2 decimalen:

Om 00u 35ct, daarna 34 34 33 33 34 37 39 42 en vanaf 09u 37ct

Aldus de geschiedenis van de prijs sensor in home assistant
Held, heb je toevallig ook met 6 decimalen :+

(ja, wil het zo nauwkeurig mogelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
-verkeerd-topic-

[ Voor 97% gewijzigd door HollowGamer op 12-02-2023 12:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
@HollowGamer Mega is geen dynamische leverancier, dus je moet niet in dit topic zijn. Dynamische leveranciers bieden stroomprijzen wisselend per uur en gasprijzen wisselend per dag aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Sicco92 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 12:23:
@HollowGamer Mega is geen dynamische leverancier, dus je moet niet in dit topic zijn. Dynamische leveranciers bieden stroomprijzen wisselend per uur en gasprijzen wisselend per dag aan.
Oh oeps! Is er een algemeen topic? Ik kon het niet zo snel vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Sicco92 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 12:11:
[...]

In Nederland zijn veel dynamische leveranciers in principe dagelijks opzegbaar. In de praktijk betekent dat overigens niet dat je elke dag een nieuwe leverancier kan hebben, omdat de nieuwe leverancier vaak minimaal een administratieve verwerkingstijd van 10 werkdagen/2 weken wil hebben. Tot nu toe heeft dat weinig chaos opgeleverd.
In de praktijk is dat wel mogelijk. De mogelijke chaos die volgt is behoorlijk, niet aan te raden.
Meerdere eindafrekeningen hebben lopen is ook niet ideaal.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
HollowGamer schreef op zondag 12 februari 2023 @ 12:23:
[...]

Oh oeps! Is er een algemeen topic? Ik kon het niet zo snel vinden.
Het laagdrempelige algemene topic lijkt dit te zijn: Help! De energierekening - kroegtopic. Volgens mij is daar ook al heel veel geschreven over Mega, dus je kan daar eens zoeken. En anders in een ander thema-topic zoeken: Themaforum: De Energierekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Jazsie schreef op zondag 12 februari 2023 @ 12:19:
Nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Sicco92 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 12:11:
[...]

Omdat in de praktijk waarschijnlijk ook niet veel verbruikers dagelijks aan contracthoppen doen.
Wanneer je dat wel zou doen en de administratieve achterstand is telkens tien dagen weet na een tijd niemand nog wat de werkelijke situatie is.
Maar blij om te horen dat het kan. Ik zou al blij zijn mocht ik een dynamisch contract kunnen afsluiten voor de maanden december en januari en de rest van het jaar een variabel contract met een vaste hoge terugleververgoeding zou kunnen aanhouden. Maar dan zou ook de administratieve kost voor die contracten laag moeten zijn. Zoniet wordt het voordeel van een dynamisch contract voor enkele maanden teniet gedaan door de vaste kost van het contract. Hier heb je bv. dynamische contracten die maandelijks opzegbaar zijn maar de vaste kost bedraagt dan 100 €. Of dynamische contracten met vooralsnog geen vaste kost maar die moet je dan weer minimaal een jaar aanhouden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Peetz0r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-07 16:44
Jazsie schreef op zondag 12 februari 2023 @ 12:19:
[...]

(ja, wil het zo nauwkeurig mogelijk)
zoiets bedoel je?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
$ cat 2023-02-08.json | jq '.data | .[] | {datum, prijsZP}' -c
{"datum":"2023-02-08 00:00:00","prijsZP":"0.349096"}
{"datum":"2023-02-08 01:00:00","prijsZP":"0.343179"}
{"datum":"2023-02-08 02:00:00","prijsZP":"0.336948"}
{"datum":"2023-02-08 03:00:00","prijsZP":"0.334492"}
{"datum":"2023-02-08 04:00:00","prijsZP":"0.332072"}
{"datum":"2023-02-08 05:00:00","prijsZP":"0.335859"}
{"datum":"2023-02-08 06:00:00","prijsZP":"0.368033"}
{"datum":"2023-02-08 07:00:00","prijsZP":"0.393382"}
{"datum":"2023-02-08 08:00:00","prijsZP":"0.417038"}
{"datum":"2023-02-08 09:00:00","prijsZP":"0.368408"}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitt3nz
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-07 12:41
Zijn er hier mensen die een dynamisch contract alleen voor gas hebben? Ik zit erover te denken om zoiets af te sluiten nu de gasprijs na de koude periode weer hard aan het zakken is. Voor elektriciteit houd ik het bij een normaal contract i.v.m. hogere TLV (ik lever op jaarbasis netto zo’n 2000 kWh terug). Gasprijs is echter stuk hoger bij een normaal contract, dus dan profiteer je minder van de lagere prijzen.

[ Voor 6% gewijzigd door Mitt3nz op 12-02-2023 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbt
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 28-04-2023

hbt

Mitt3nz schreef op zondag 12 februari 2023 @ 15:52:
Zijn er hier mensen die een dynamisch contract alleen voor gas hebben? Ik zit erover te denken om zoiets af te sluiten nu de gasprijs na de koude periode weer hard aan het zakken is. Voor elektriciteit houd ik het bij een normaal contract i.v.m. hogere TLV (ik lever op jaarbasis zo’n 2000 kWh terug). Gasprijs is echter stuk hoger bij een normaal contract, dus dan profiteer je minder van de lagere prijzen.
Zeker, ik zit bij MijnDomein alleen voor gas. Tibber voor stroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitt3nz
hbt schreef op zondag 12 februari 2023 @ 16:00:
[...]

Zeker, ik zit bij MijnDomein alleen voor gas. Tibber voor stroom
Tibber is toch ook dynamisch? Ik bedoel dus alleen dynamisch voor gas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:43
Mitt3nz schreef op zondag 12 februari 2023 @ 16:09:
[...]

Tibber is toch ook dynamisch? Ik bedoel dus alleen dynamisch voor gas.
Dat maakt toch niet uit... Hij heeft alleen gas bij één partij. Dat zijn stroom bij een andere partij ook dynamisch is doet er niet echt toe lijkt me.

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitt3nz
Finraziel schreef op zondag 12 februari 2023 @ 16:10:
[...]

Dat maakt toch niet uit... Hij heeft alleen gas bij één partij. Dat zijn stroom bij een andere partij ook dynamisch is doet er niet echt toe lijkt me.
Da’s waar. Hangt er o.a. vanaf of je netto teruglevert of niet, I guess, of je je stroom ook dynamisch wil.

[ Voor 5% gewijzigd door Mitt3nz op 12-02-2023 20:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:11
Weer een goede video van Smart Home Junkie over het opzetten van een laatste prijs trigger in Home Assistant: YouTube: Save Money! Start Appliances at the LOWEST ENERGY PRICE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Jammer, nog steeds held !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezzerk
Mitt3nz schreef op zondag 12 februari 2023 @ 16:16:
[...]

Da’s waar. Hangt een beetje vanaf of je netto teruglevert of niet, I guess.
You guessed wrong.
Netto terugleveren is totaal irrelevant voor een gascontract. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitt3nz
Bezzerk schreef op zondag 12 februari 2023 @ 19:53:
[...]

You guessed wrong.
Netto terugleveren is totaal irrelevant voor een gascontract. :z
In mijn comment doelde ik op een dynamisch contract voor stroom. Dan is netto teruglevering wel degelijk relevant. Heb mijn comment aangepast om het te verduidelijken.

[ Voor 13% gewijzigd door Mitt3nz op 12-02-2023 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezzerk
Je blijft je posts editten, het had zeker niet die strekking eerder.
Mitt3nz schreef op zondag 12 februari 2023 @ 15:52:
Zijn er hier mensen die een dynamisch contract alleen voor gas hebben? Ik zit erover te denken om zoiets af te sluiten nu de gasprijs na de koude periode weer hard aan het zakken is.
Maargoed, mij is je vraag nu niet meer duidelijk (of nu juist niet meer…)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mitt3nz
Mijn vraag is dus nog hetzelfde 😋

Zijspoor ontstond doordat iemand reageerde die gas én stroom dynamisch had (bij verschillende leveranciers), terwijl ik dus stroom niet dynamisch wil omdat ik netto teruglever.

Anyway, heb me zojuist aangemeld bij ANWB Energie voor gas. Qua stroom blijf ik bij Engie vanwege reatief hoge TLV.

Overigens lijken 3/4 van de aanbieders wel resellers van EnergyZero? Allemaal dezelfde brakke en traag werkende sites, alleen ander kleurtje 😋

[ Voor 45% gewijzigd door Mitt3nz op 12-02-2023 20:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmHaKa
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 26-07 14:43

EmHaKa

harêuh

Voor iedereen die loopt te klagen dat de factuur van Zonneplan uitgebreider moet en dat er ook een online portaal gemaakt moet worden om de factuur te zien: niet in de toekomst dat klagen als de prijzen omdat gaan hè. .
Ik klaag zeker niet, en ik wil geen online portal, maar ik had het gewoon verwacht.
Dat kost nauwelijks extra moeite.
Bij de supermarkt kun je toch ook een kassabon krijgen?
Daar zeggen ze toch ook niet: vertrouw maar dat ik het goed heb aangeslagen, want je krijgt geen bon. Reken het zelf maar uit als je het zo nodig wilt weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Helemaal gemist (deze topic gaat ook rete snel).

Bedankt @Peetz0r, helemaal top. Jij ook @Hmmbob _/-\o_.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 29-07 12:31
Mitt3nz schreef op zondag 12 februari 2023 @ 20:40:

Zijspoor ontstond doordat iemand reageerde die gas én stroom dynamisch had (bij verschillende leveranciers), terwijl ik dus stroom niet dynamisch wil omdat ik netto teruglever.

Anyway, heb me zojuist aangemeld bij ANWB Energie voor gas. Qua stroom blijf ik bij Engie vanwege reatief hoge TLV.

Overigens lijken 3/4 van de aanbieders wel resellers van EnergyZero? Allemaal dezelfde brakke en traag werkende sites, alleen ander kleurtje 😋
Klopt, wilde ook eerst anwb. Maar ben voor dynamisch van vanons gegaan. Zelfde tarieven (ook energiezero) alleen 2€ per maand goedkoper en ze kunnen sneller beginnen met leveren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Faceless
EmHaKa schreef op zondag 12 februari 2023 @ 21:34:
[...]

Ik klaag zeker niet, en ik wil geen online portal, maar ik had het gewoon verwacht.
Dat kost nauwelijks extra moeite.
Altijd fijn als mensen zeggen dat iets nauwelijks extra moeite kost. Ik zag hier een voorstel voor een PDF met ik geloof 33 pagina's, voor elke dag van de maand 1, met subtotalen per dag. Dat voor wat zal het zijn 100.000 klanten en dat 12 maanden per jaar. Dan authenticatie er bij, dan storage er bij, dan pen tests er over, een klantenservice die dan specifieke vragen krijgt over de pdf op bladzijde 24, regel 21. Dan de volgende tweaker die vraagt of er per uur bij kan komen te staan wat voor gevolgen dit heeft voor het prijsplafond, etc.
Bij de supermarkt kun je toch ook een kassabon krijgen?
Daar zeggen ze toch ook niet: vertrouw maar dat ik het goed heb aangeslagen, want je krijgt geen bon. Reken het zelf maar uit als je het zo nodig wilt weten.
Rare vergelijking, maar goed als het dan moet: je hebt hier van te voren gekozen voor een supermarkt zonder bon, en nu vraag je de supermarkt om een nette bon te maken. En daarnaast zit er een supermarkt naast die wel een bon heeft, maar dus een paar cent duurder is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:43
Mitt3nz schreef op zondag 12 februari 2023 @ 20:40:

De verwarring ontstond denk ik omdat de reden van je vraag niet duidelijk was... Ik nam aan dat je eigenlijk bedoelde te vragen of er iemand was die bij een dynamische leverancier alleen gas afneemt. Dat is zo voor de persoon die op jou reageerde. Hoe hij zijn stroom vervolgens krijgt bij een andere leverancier maakt in dat geval niet uit.

Als je vraag echt was voor mensen die specifiek alleen gas dynamisch afnemen en stroom niet... Ja dan was het inderdaad geen antwoord op je vraag. Maar dan begrijp ik niet waarom je die vraag stelt, wat je dan eigenlijk wou weten. Gewoon validatie dat er meer mensen zijn die dat zo doen?

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mitt3nz
Finraziel schreef op zondag 12 februari 2023 @ 22:12:
[...]

Als je vraag echt was voor mensen die specifiek alleen gas dynamisch afnemen en stroom niet... Ja dan was het inderdaad geen antwoord op je vraag. Maar dan begrijp ik niet waarom je die vraag stelt, wat je dan eigenlijk wou weten. Gewoon validatie dat er meer mensen zijn die dat zo doen?
Yup. Maar ik heb ontdekt dat daar een specifieke thread voor is, dus zal deze thread niet verder bevuilen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mitt3nz
Dashlane schreef op zondag 12 februari 2023 @ 22:08:
[...]

Klopt, wilde ook eerst anwb. Maar ben voor dynamisch van vanons gegaan. Zelfde tarieven (ook energiezero) alleen 2€ per maand goedkoper en ze kunnen sneller beginnen met leveren.
Heb ook eerst naar Energie VanOns gekeken, maar ik liep vast in de aanmeldprocedure (problemen met afgeven mandaat voor incasso, Buckaroo werkt niet zo best). Mailtje gestuurd, toen kreeg ik te horen dat ik binnen 15 (!) werkdagen een keer een reactie kon verwachten. Laat dan maar 😋 Betaal ik liever iets meer voor betere support.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
@Faceless Die data is al aanwezig, en ook al semi benaderbaar. Zo'n pdf maak je on-the-fly.
Wat een mooi beeld heb je van automatisering. :+

- knip -

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Faceless
Raymond P schreef op maandag 13 februari 2023 @ 08:32:
@Faceless Die data is al aanwezig, en ook al semi benaderbaar. Zo'n pdf maak je on-the-fly.
Wat een mooi beeld heb je van automatisering. :+
PDF's on the fly maken doe ik inderdaad regelmatig voor klanten, dus ik weet exact hoe moeilijk dat is om goed te doen.

Met name met tabellen die over meerdere pagina's door lopen, waarbij je ook een netter header en footer wilt hebben met pagina nummers, subtotalen aan het eind van de ene pagina, die dan bovenaan de volgende pagina weer het startpunt moet zijn, een logo dat netjes rechtsboven staat (maar uiteraard alleen op de eerste pagina), etc.

Ook makkelijk dat je de rest van mijn argumenten negeert. De toenemende cultuur van als maar meer features voor minder geld en als de prijs omhoog gaat stap ik direct over geeft me jeuk en mag iedereen eens over nadenken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 29-07 10:45
Faceless schreef op maandag 13 februari 2023 @ 10:32:
Ook makkelijk dat je de rest van mijn argumenten negeert. De toenemende cultuur van als maar meer features voor minder geld en als de prijs omhoog gaat stap ik direct over geeft me jeuk en mag iedereen eens over nadenken.
Het lijkt me dat een leverancier toch op z'n minst in digitale vorm de basis voor facturering aan moet leveren, in dit geval dus gebruik en invoeding per uur en prijs voor levering / TLV voor dat uur.

Dat hoeft niet mooi te zijn, een CSV zou ook werken. Een PDF schiet z'n doel voorbij. Die zou je dan weer moeten scrapen om er wat mee te doen.

Via de privacy wetgeving is natuurlijk ook wel wat mogelijk. Inzage in geregistreerde gegevens moet geleverd worden op een handige manier.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Raymond P
@Faceless Focus vooral op die PDF, terwijl het in feite gaat om de data.
Los daarvan is zo'n data table pdfje imo geen rocket science.

Als de data gestandaardiseerd aangeleverd wordt door de dynamische aanbieders en niemand neemt een initiatief daar iets mee te doen dan bouw ik wel een visualisatie tool. Gratis/opensource, beloofd.
Inclusief pdf output als dat wenselijk is.

Probleem nu is dat leverancier-specifieke opslagen niet eens op een normale manier op te halen zijn, een onafhankelijke P4 dienst is daardoor niet te doen.

De cultuur waar je het over hebt is exact de situatie waar we nu in zitten, elke leverancier moet persé eigen saus en features eroverheen gieten en in de tussentijd is de basis totaal verdwenen. De vraag is niet meer features maar juist het tegenovergestelde.
M.a.w presenteer gewoon een subset van SMR P1 of P4 die al binnengehengeld wordt met een tariefveld en je hebt compatibiliteit met wat er al is.
Het hoeft echt niet ingewikkeld te zijn of veel tijd te kosten.

- knip -

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-07 22:49
Juist, factuur is gebaseerd op P4 data.

Vertrouw ik dat Zonneplan de factuur correct betekent? Ja.
Kan ik dat bij benadering controleren met P1 data in Home Assistant? Ja.

Maar laat mij dat simpele tabelletje gewoon downloaden. Paarse data-krokodil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08-07 09:13

mdeiman

Projet 45

Iemand een idee hoelang je op de afrekening van Frank Energie moet wachten bij een overstap (naar Zonneplan)?

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@mdeiman Daar staat maximaal 6 weken na overstapdatum voor, langer mogen ze niet daarover doen.

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:32
Saillant detail.....het bedrag aan belasting is meer dan de kosten voor verbruik....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kelu94tVpOJW0F64J0zAeDK9z0Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MKBrbxk1EzqBvHAYb5evlosW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door A3-D op 13-02-2023 16:37 ]

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V151 - CT003 V116 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:46

de Peer

under peer review

A3-D schreef op maandag 13 februari 2023 @ 16:37:
Saillant detail.....het bedrag aan belasting is meer dan de kosten voor verbruik....

[Afbeelding]
Klopt, dit zie je vooral als het kale tarief laag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Wees blij
Of had je liever een energiecomponent van 60 cent/kWh en belasting van 10 cent/kWh? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:32
IvoB2 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 16:56:
[...]

Wees blij
Of had je liever een energiecomponent van 60 cent/kWh en belasting van 10 cent/kWh? :)
Ja, ik ben echt blij en spring dan ook een gat in de lucht van blijdschap.... :+

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V151 - CT003 V116 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03:24

KL643

beeldaandemuur

Raymond P schreef op maandag 13 februari 2023 @ 16:35:
@mdeiman Daar staat maximaal 6 weken na overstapdatum voor, langer mogen ze niet daarover doen.
En als dat wel langer duurt? Ben op 27 Dec overgestapt van NextEnergy naar Zonneplan en tot nu toe nog niets vernomen van NextEnergy.

beeldaandemuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdeiman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08-07 09:13

mdeiman

Projet 45

Kun je als vereniging ook naar een dynamisch contract?

Shit happens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
KL643 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 17:20:
[...]

En als dat wel langer duurt? Ben op 27 Dec overgestapt van NextEnergy naar Zonneplan en tot nu toe nog niets vernomen van NextEnergy.
Dan graag (sowieso) een klacht deponeren bij ACM. Zulke dingen verdienen registratie en ACM doet daar ook daadwerkelijk iets mee.

Contact proberen te leggen met NextEnergy helpt wellicht.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03:24

KL643

beeldaandemuur

Raymond P schreef op maandag 13 februari 2023 @ 17:29:
[...]

Dan graag (sowieso) een klacht deponeren bij ACM. Zulke dingen verdienen registratie en ACM doet daar ook daadwerkelijk iets mee.

Contact proberen te leggen met NextEnergy helpt wellicht.
Contact heb ik al gezocht maar dat helpt niet. Al eerder eens contact gehad met ze over iets anders en dat duurde ook een eeuwigheid. (reden: enorme drukte en onderbezetting)

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davitos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-04 20:57
Net de maandfactuur gehad van tibber en nu is niet echt goed te achterhalen waar de netbeheerkosten allemaal uit bestaan.
Voor 3x25A in enexis gebied zou dit €2,90 per dag zijn, dit lijkt mij vrij hoog anderen met soortgelijke bedragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthman
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-07 18:34

[Afbeelding]
Dat was vroeger ook altijd het geval. Ik kan me nog herinneren dat ik jaren geleden de energierekening bekeek en tot de conclusie kwam dat ik meer betaalde aan belastingen dan voor de energie zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:59
Davitos schreef op maandag 13 februari 2023 @ 18:11:
Net de maandfactuur gehad van tibber en nu is niet echt goed te achterhalen waar de netbeheerkosten allemaal uit bestaan.
Voor 3x25A in enexis gebied zou dit €2,90 per dag zijn, dit lijkt mij vrij hoog anderen met soortgelijke bedragen?
dat kan niet kloppen, maar heb je meer info? gaat het alleen over elektriciteit of ook over gas? Enexis geeft zelf op hun website aan dat voor elektriciteit t/m 3x25A het 0,89 eur/dag kost ofwel 325 eur/jaar (incl. btw).

bron: https://www.enexis.nl/tarieven#kostenstroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthman
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-07 18:34
[...]

Je moet er wellicht even zelf achteraangaan bij Frank. En dan via het WhatsApp nummer/linkje op hun website. Duurde bij mij ook een eeuwigheid, tot ik er zelf achteraan ging, bleek dat door overstap naar 2 verschillende leveranciers (op 2 verschillende dagen vlak achter elkaar) hun systeem niet automatisch een eindafrekening maakte. Toen stuurde ik een bericht via het contactformulier maar na een paar dagen gebruikte ik de WhatsApp link, daar kreeg ik wel (relatief) snel een reactie, en snel daarna de eindafrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morked
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Davitos schreef op maandag 13 februari 2023 @ 18:11:
Dan gaat er iets fout denk ik.
Bij mij hebben ze het bedrag van vorig jaar genomen. 268,68/365=0,736
Netbeheerkosten januari 2023
31 dagen à € 0,74/dag
https://www.enexis.nl/tarieven
AansluitwaardeCapTar in €/dag
> 1 x 10 A t/m 3 x 25 A / 1 x 80 A(*) € 0,7999

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr_dreey
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-07 12:33
Ex 21% btw
0,74 / 100 * 121 = €0,89

@Davitos
Hier ook tibber in enexis gebied 3* 25A, zoals @Morked ook al aangeeft, €0,74 exbtw p/d

[ Voor 58% gewijzigd door dr_dreey op 13-02-2023 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davitos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-04 20:57
Morked schreef op maandag 13 februari 2023 @ 18:34:
[...]

Dan gaat er iets fout denk ik.
Bij mij hebben ze het bedrag van vorig jaar genomen. 268,68/365=0,736

[...]

https://www.enexis.nl/tarieven
AansluitwaardeCapTar in €/dag
> 1 x 10 A t/m 3 x 25 A / 1 x 80 A(*) € 0,7999
Vast het tarief voor 3x35A genomen.

Volgens www.enexis.nl/mijn-meterkast zou het 27,15 per maand moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwdd
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-06-2024
De zonneplan connect ligt er sinds 17:50 uur uit (laatste live meting), normaal een groen lampje, nu knippert die blauw. Bij meerdere gebruikers het geval ?

[ Voor 8% gewijzigd door dwdd op 13-02-2023 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faceless
dwdd schreef op maandag 13 februari 2023 @ 20:26:
De zonneplan connect ligt er sinds 17:50 uur uit (laatste live meting), normaal een groen lampje, nu knippert die blauw. Bij meerdere gebruikers het geval ?
Bij mij ook
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oYL11GS30mGJGVLVwZyoH4BeZtY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Rio5lrMlBxhjLvxfPQUybNEh.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-07 22:48
dwdd schreef op maandag 13 februari 2023 @ 20:26:
Hier hetzelfde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Desprinter
  • Laatst online: 23-07 18:27
[...]

Hier op 21 december overgestapt van next. Aar zonneplan. Hier ook nog geen eindfactuur, en na heel lang wachten en klagen kreeg ik op 1 februari eindelijk mijn 190 euro van december.

Dusja ze zijn traag, en contact krijg je beloftes die ze toch niet of maar half nakomen.

Kreeg eind januari de belofte dat ze zelf versneld/spoed die eindfactuur gingen opmaken(nu ruim twee weken later nog niet binnen) en dan geld nog. Heb al berichtje eruit naar acm benieuwd of daar ooit wat uit gaat komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mbd-tweakers
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22-05 11:05
Ik weet niet of ik hier in het juiste topic zit, maar helemaal aan het begin hier zie ik het berichtje staan over Enever.nl GEweldig dit initiatief !

Ik ben daar nu ook mee aan de slag gegaan, maar het valt me op dat Enever net iets andere prijzen doorgeeft dan wat de ANWB mij doorgeeft.

Ook als ik alles met 6 decimalen vergelijk ziet het er net iets anders uit.
Weet iemand waar dat verschil vandaan komt ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gazBc1Ah0SDhuRcZD6pn2-qwcFY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/x29IhOkWUnaYMmbxt6znqXHP.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:46

de Peer

under peer review

mbd-tweakers schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 09:59:
Ik weet niet of ik hier in het juiste topic zit, maar helemaal aan het begin hier zie ik het berichtje staan over Enever.nl GEweldig dit initiatief !

Ik ben daar nu ook mee aan de slag gegaan, maar het valt me op dat Enever net iets andere prijzen doorgeeft dan wat de ANWB mij doorgeeft.

[Afbeelding]
afronding?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-07 19:32
mbd-tweakers schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 09:59:

[Afbeelding]
De getallen van ANWB eindigen allemaal op 364. Dat is wel een beetje raar.
Lijkt er op dat er afgerond wordt op 2 cijfers achter de komma. Die 364 heeft vast een computertechnische reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:28
Feestructuur

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mbd-tweakers
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22-05 11:05
hremijn schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 10:11:
[...]

De getallen van ANWB eindigen allemaal op 364. Dat is wel een beetje raar.
Lijkt er op dat er afgerond wordt op 2 cijfers achter de komma. Die 364 heeft vast een computertechnische reden.
Dat "364" is wel te achterhalen :
Wij krijgen de kale incl BTW prijs van ANWB (2 decimalen).
Hierbij opgeteld de ODE e.d. (0.17364) zorgt er voor dat alle prijzen eindigen op ?.??364

Ik weet niet of alles bij de energie-boys uitgerekend wordt vanaf het begin met 2 decimalen of eerst 5 of 6 decimalen en op het eind afronden naar 2 decimalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik krijg de prijzen binnen als 125.18 euro/MWh (vandaag tussen 11 en 12 uur).
Hier rekent Tibber ook mee

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-07 19:32
mdeiman schreef op maandag 13 februari 2023 @ 17:21:
Als je een slimme meter hebt moet dat kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jusch
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-05 08:37

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

KC27 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 12:41:
Ik krijg de prijzen binnen als 125.18 euro/MWh (vandaag tussen 11 en 12 uur).
Hier rekent Tibber ook mee
ANWB ook, op de site staat dat ze gewoon EPEX gebruiken:

EPEX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-07 16:21
mdeiman schreef op maandag 13 februari 2023 @ 17:21:
Als je een slimme meter hebt moet dat kunnen, zoals hierboven al geschreven.
Wel kan ik me voorstellen dat het als vereniging minder interessant is omdat je minder goed een maandelijks/vast bedrag kunt plannen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 28-07 21:41
Voor de glazen bol liefhebbers, in de nacht van 17 op 18 eindelijk weer kans op "lage" prijzen (<50eur/MWh).
Pagina: 1 ... 115 ... 292 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels