Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gilles de Geus
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-07 07:44
Recent meldden een aantal personen hier connectie problemen met de ZonnePlan Connect...

Nou heb ik sinds deze maand regelmatig dat mijn Homewizard P1 en Connect beide uitvallen. Ze zitten samen op een 7er JMD active 4 port splitter, maar op de één of andere manier gaat het hele gebeuren af en toe onderuit, terwijl het sinds half december fluitend werkte. Nu hangt het samen aan de splitter met een voeding en werkt het weer. Maar ik heb het ook al gehad dat de voeding geen oplossing was. En soms is alleen het volledig ontladen van beide dongles een oplossing. En meestal werkt het prima zonder extra voeding.

Het zou natuurlijk ook de P1 of de splitter kunnen zijn, maar op het moment verdenk ik de Connect...

Iemand die dit herkent?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Gilles de Geus schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:55:
Het zou natuurlijk ook de P1 of de splitter kunnen zijn, maar op het moment verdenk ik de Connect...
Persoonlijk denk ik dat je het even met een andere splitter moet proberen.
Het makkelijkste en goedkoopste om uit te proberen.
Ik gebruik de splitter (2 weg) van zonneplan zelf, zonder voeding.
Zonder problemen tot nu toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faceless
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-07 14:22
Gilles de Geus schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:55:
Recent meldden een aantal personen hier connectie problemen met de ZonnePlan Connect...
Yes, dat waren 2 of drie mensen tegelijk, op heztelfde tijdstip, dat heeft dan niets met de lokale installatie te maken, maar met de servers van Zonneplan. Verder gebruik ik splitter van HomeWizzard en 0 problemen verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groxgrox
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:08
Mijn contract bij zonneplan start de 22e. Ik zie in de app staan dat de connect verbinding gemaakt moet hebben om de slimme meter uit te kunnen lezen maar ik wil deze niet gaan gebruiken omdat ik alles meet met home assistant.
Kunnen ze dit zonder de connect dan wel uitlezen?

Ik ben overgestapt van tibber naar zonneplan.
Eind december was ik van Frank energie naar tibber overgestapt en gas naar Groene stroom Lokaal. Nu heb ik al meerdere berichten gestuurd en whatsapp bericht gestuurd naar Frank omdat ik de eindfactuur maar niet krijg (en ik moet 2 maand vooruit betalen, een best bedrag van ruim 400 euro). Hoe lang kan het duren voordat de eindfactuur klaar is en hebben meer mensen problemen met dit?

[ Voor 44% gewijzigd door groxgrox op 17-02-2023 16:03 ]

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=918192

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:11
Kwam zojuist deze tegen. Lijkt een nieuwe speler. Iemand bekend met live energy?
https://www.liveenergy.nl/energieproducten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-07 18:36
@mr.DJ95 lijken inderdaad bezig te zijn dynamische tarieven te gaan leveren.
Ze zijn (nog) niet zover, je kunt nog geen berekening maken.

Ook staat er nog geen vergunning gepubliceerd https://www.acm.nl/nl/zoeken?text=Liveenergy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:09
mr.DJ95 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 16:19:
Kwam zojuist deze tegen. Lijkt een nieuwe speler. Iemand bekend met live energy?
https://www.liveenergy.nl/energieproducten
Geen ervaring mee en ook nog niet eerder van gehoord. Wel vind ik de voorwaarden erg lijken op Frank Energie: o.a. 2 maanden voorschot betalen en een inkoopvergoeding betalen voor je teruglevering. Vooral dat laatste is nadelig als je teruglevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aloft
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16-07 21:58
Bezzerk schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 16:41:
@mr.DJ95 lijken inderdaad bezig te zijn dynamische tarieven te gaan leveren.
Ze zijn (nog) niet zover, je kunt nog geen berekening maken.

Ook staat er nog geen vergunning gepubliceerd https://www.acm.nl/nl/zoeken?text=Liveenergy
Als ik zoek op KVK nummer dan vind ik de naam "OpenSource energie", LiveEnergy is 1 van hun handelsnamen. En die lijken wel een vergunning te hebben (weet niet of je een aparte vergunning moet hebben voor dynamische tarieven? ) : https://www.acm.nl/nl/pub...eren-aan-kleinverbruikers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:58
groxgrox schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 15:59:
Mijn contract bij zonneplan start de 22e. Ik zie in de app staan dat de connect verbinding gemaakt moet hebben om de slimme meter uit te kunnen lezen maar ik wil deze niet gaan gebruiken omdat ik alles meet met home assistant.

Ik ben overgestapt van tibber naar zonneplan.
Eind december was ik van Frank energie naar tibber overgestapt en gas naar Groene stroom Lokaal. Nu heb ik al meerdere berichten gestuurd en whatsapp bericht gestuurd naar Frank omdat ik de eindfactuur maar niet krijg (en ik moet 2 maand vooruit betalen, een best bedrag van ruim 400 euro). Hoe lang kan het duren voordat de eindfactuur klaar is en hebben meer mensen problemen met dit?
Contact met Frank verliep hier uiterst moeizaam. Ik heb na herhaaldelijk geen gehoor een incasso gestorneerd (aangekondigd) om een dialoog te forceren. Dat werkt.
Aanmaak eindafrekening moest handmatig getriggerd worden doordat ik met twee producten op afwijkende data was overgestapt.
Voor het tweede product stond nog een bedrag open (lees voorschot voor periode na afloop contractdatum), hier dreigden ze m'n gas voor af te laten sluiten.

Uiteindelijk ben ik maar met ze mee gegaan en heb ik gevraagd hoe te handelen bij het hebben van twee gasleveranciers. Toen kwartje viel had ik binnen enkele minuten twee eindnota's in mijn inbox.

Succes!

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groxgrox
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:08
Raymond P schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 16:46:
[...]

Contact met Frank verliep hier uiterst moeizaam. Ik heb na herhaaldelijk geen gehoor een incasso gestorneerd (aangekondigd) om een dialoog te forceren. Dat werkt.
Aanmaak eindafrekening moest handmatig getriggerd worden doordat ik met twee producten op afwijkende data was overgestapt.
Voor het tweede product stond nog een bedrag open (lees voorschot voor periode na afloop contractdatum), hier dreigden ze m'n gas voor af te laten sluiten.

Uiteindelijk ben ik maar met ze mee gegaan en heb ik gevraagd hoe te handelen bij het hebben van twee gasleveranciers. Toen kwartje viel had ik binnen enkele minuten twee eindnota's in mijn inbox.

Succes!
Ik had ook 2 verschillende leveranciers. Direct na dit bericht kreeg ik een appje met de eindfactuur.

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=918192

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthman
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-07 18:34
Ik ging ook van Frank naar 2 leveranciers, ging dus ook niet automatisch.

- Op 18 januari via de website een bericht gestuurd, daar alleen een bevestiging van gekregen maar geen antwoord.
- Op 25 januari 's middags dan maar een WhatsApp bericht gestuurd. Daar kreeg ik na 15 minuten zowaar een antwoord van iemand, dat het niet automatisch ging omdat ik gas en elektra op 2 verschillende dagen elders had ondergebracht. 'Ik ga even overleggen wat we hier aan kunnen doen'.
- Dezelfde dag om 17:00 kreeg ik een automatische mail dat mijn eerdere verzoek (van 18 januari) helaas nog niet beantwoord is en dat ze het oh zo druk hebben bla bla.
- Op 26 januari 's ochtends op WhatsApp antwoord gekregen, dat het in orde gemaakt is en dat ik de volgende dag automatisch een eindafrekening zou krijgen (is blijkbaar een dagelijkse batch job ofzo).
- Op 27 januari daadwerkelijk de eindfactuur gekregen, met vervaldatum 7 februari.
- Op 31 januari nog een email gekregen n.a.v. mijn bericht van 18 januari, dat ze zien dat ik de eindfactuur nu al heb.
- Op 6 februari zijn alle openstaande bedragen op mijn rekening bijgeschreven.

Uiteindelijk goed gekomen zonder al te veel moeite van mijn kant, maar niet netjes dat het niet automatisch ging.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 28-07 21:41
IvoB2 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:48:
[...]

De reële laagste prijs voor de naakte energiecomponent in NL is tussen 03:00 en 04:00 uur gestrand op 5,933 c€/kWh.
Tel daar alle kosten en BTW bij en je zit een eind boven de 5 c€/kWh.
Zal voortaan nog de disclaimers e bij zetten. Glazen bol geeft alleen marktprijzen en is dus zonder belastingen. Daarnaast is de glazen bol afgesteld op Duitsland. Voor Duitsland was de glazen bol 3 dagen van tevoren best helder dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-07 21:34
Ik ben op zoek naar een aanbieder die gas ook echt per maand factureert. Ik zit nu bij Energy Zero maar dat werkt zoals ik het zie ook met een voorschot. Er wordt wel aangegeven wat de kosten van de maand geweest zijn echter ontvang ik geen afrekening obv het voorschot.

Ik wil geen risico lopen dat ik mijn voorschot bij faillissement kwijt ben namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-07 19:32
Kaaschef schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 02:02:
Ik ben op zoek naar een aanbieder die gas ook echt per maand factureert. Ik zit nu bij Energy Zero maar dat werkt zoals ik het zie ook met een voorschot. Er wordt wel aangegeven wat de kosten van de maand geweest zijn echter ontvang ik geen afrekening obv het voorschot.

Ik wil geen risico lopen dat ik mijn voorschot bij faillissement kwijt ben namelijk.
In de topic start staat een beschrijving van leveranciers en hoe ze omgaan met de facturen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• earthman
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-07 18:34
@Kaaschef voor zover ik weet doet geen enkele aanbieder dit. Alleen Tibber, maar die levert natuurlijk geen gas.

De aanbieders die in het overzicht staan als 'variabel maandbedrag gebaseerd op daadwerkelijk verbruik' werken toch voor een deel met voorschotten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-07 15:08

Don Quijote

El Magnifico

Vandaag de laagste gasprijs sinds ik dynamisch ben. 122ct per m3.

Primair overgestapt om de subsidie van de overheid naar de energiebedrijven in de perken te houden (betaalde bij Eneco begin deze maand nog meer dan 3,80 per m3), maar het begint nu zelfs voor mij zelf toch wel voordelig te worden. Sinds ik ben overgestapt nog geen m3 of kWh afgenomen boven het prijsplafond.

Hopelijk dat de prijzen zo doorzetten, en er na de nieuwe opzeg regels in April een paar goede scherpe vaste contracten worden aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:30

Mfpower

In dubio

Ik zit bij Zonneplan en betaal per maand wat ik verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Mfpower schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 08:49:
[...]

Ik zit bij Zonneplan en betaal per maand wat ik verbruik.
Betaal je bij Zonneplan niet een vast deel van de geschatte belastingen op jaarbasis?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 29-07 21:42

Knip

[ Voor 18% gewijzigd door Gecko123 op 18-02-2023 09:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joep03nl
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 29-07 06:58
Raymond P schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 09:06:
[...]

Betaal je bij Zonneplan niet een vast deel van de geschatte belastingen op jaarbasis?
Ja, dat klopt helemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezzerk

Een optie is een lager verbruik op te geven bij een leverancier met voorschot. Dan blijft je risico beperkt.

Ik heb dat bij ANWB gas, mijn verbruik heel laag aangehouden, en allerlei waarschuwingen gekregen dat dat erg afwijkt van mijn profiel, maar ze zijn wel akkoord gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aa4ever
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20-07 20:41

Easy Energie doet dat bijna... Om die reden ben ik ook van Energy Zero naar Easy Energie gegaan.

Je betaald een maandelijks voorschot en het verschil met de daadwerkelijke maandelijkse kosten wordt de maand erop verrekend met het voorschot. Nu las ik achteraf wel veel klachten over easy energy maar daar heb ik nog geen last van gehad. Heb ze nu per 1-1-2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-07 22:03

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
aa4ever schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 10:51:
[...]

Easy Energie doet dat bijna... Om die reden ben ik ook van Energy Zero naar Easy Energie gegaan.

Je betaald een maandelijks voorschot en het verschil met de daadwerkelijke maandelijkse kosten wordt de maand erop verrekend met het voorschot. Nu las ik achteraf wel veel klachten over easy energy maar daar heb ik nog geen last van gehad. Heb ze nu per 1-1-2023.
De problemen komen pas bij de jaar rekening en als je zonnepanelen hebt dan salderen ze dit per maand ipv per jaar. Daarvoor heb je de klantenservice nodig om dit op te lossen, helaas is deze wegbezuinigd / niet bereikbaar.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 28-07 22:23
Tibber wil best lang op zijn geld wachten. 10 feb de rekening gehad en daarna voor automatisch incasso gekozen. Ze halen het de 27ste eraf. Dat is best een tijdje op je geld wachten. En als er een klant niet betaald dan moet je volgens mij een hoop energie verkopen om dat bedrag eruit te halen.

Ben ook benieuwd of dat ook met de verhoging van vorige maand te maken heeft. Ik ben tegen een voorschot maar zou ook wel per week willen betalen als dat de prijs kan drukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
groxgrox schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 15:59:
Ik heb de Connect niet eens uit de verpakking gehaald, laat staan aangesloten.
De data voor verbruik en afrekenen komt uiteindelijk gewoon uit je slimme meter, niet uit de Connect.

Het enige is dat je binnen de Zonneplan app behalve de actuele prijs verder geen enkele data hebt. Geen actueel verbruik, geen historisch verbruik, geen analyses op je gebruik en ook geen data over het prijsplafond.

Het is dus niet zo dat ze dat achteraf nog inladen met meterdata. Op de factuur vind je ook alleen totalen voor de maand, niet uitgesplitst in meer details. Maar dat houd je dan dus bij in Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-07 19:32
Willempie27 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 13:29:
Tibber wil best lang op zijn geld wachten. 10 feb de rekening gehad en daarna voor automatisch incasso gekozen. Ze halen het de 27ste eraf. Dat is best een tijdje op je geld wachten. En als er een klant niet betaald dan moet je volgens mij een hoop energie verkopen om dat bedrag eruit te halen.

Ben ook benieuwd of dat ook met de verhoging van vorige maand te maken heeft. Ik ben tegen een voorschot maar zou ook wel per week willen betalen als dat de prijs kan drukken.
Dat was eerder ook al zo.
Tibber rekent alleen de kosten van de GVO en onbalanskosten, en geen provisie op kWh basis, dus het enige wat dan goedkoper kan zijn de maandelijkse kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Tralapo schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 13:34:
[...]

De data voor verbruik en afrekenen komt uiteindelijk gewoon uit je slimme meter, niet uit de Connect.

Het enige is dat je binnen de Zonneplan app behalve de actuele prijs verder geen enkele data hebt. Geen actueel verbruik, geen historisch verbruik, geen analyses op je gebruik en ook geen data over het prijsplafond.

Het is dus niet zo dat ze dat achteraf nog inladen met meterdata. Op de factuur vind je ook alleen totalen voor de maand, niet uitgesplitst in meer details. Maar dat houd je dan dus bij in Home Assistant.
Dat is interessant. Volgens mij was dat ook nog niet eerder genoemd hier.
Je hebt dan enkel een lopend totaal op je maandfactuur?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Niet online
Raymond P schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 13:42:
[...]

Dat is interessant. Volgens mij was dat ook nog niet eerder genoemd hier.
Je hebt dan enkel een lopend totaal op je maandfactuur?
Hebben mensen mét een Connect dan wel een hele gedetailleerde factuur?
De mijne ziet er gewoon exact hetzelfde uit als de voorbeeldfactuur van de website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Niet online
Tralapo schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 13:48:
[...]
Hebben mensen mét een Connect dan wel een hele gedetailleerde factuur?
De mijne ziet er gewoon exact hetzelfde uit als de voorbeeldfactuur van de website.
Nee, een erg incomplete factuur, precies zoals het voorbeeld factuur.
Geen meterstanden, niets, nada.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Tralapo Ik gok dat daar verder geen verschil in zit.
Maar elke andere leverancier waar ik nu ervaring mee heb biedt (op hun eigen manier en detailniveau) wel dagelijks P4 kwartier/uurdata aan. Ook Tibber die een eigen P1 dongle aanbieden.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Niet online
NietGiftig schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 13:52:
[...]

Nee, een erg incomplete factuur, precies zoals het voorbeeld factuur.
Geen meterstanden, niets, nada.
Nee precies, viel mij ook wel tegen.

Ik had nog even de hoop dat ze met bijvoorbeeld een maand vertraging die data wel in de app zouden toevoegen als je de Connect niet gebruikt, maar dat lijkt voorlopig ook niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennie Wassink
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-03 09:54

Je kan het maandbedrag lager zetten als je teveel voorschot betaald.

Bij faillissement alle automatische incasso,s storneren via de bank. Omdat het bedrijf failliet is krijgt de bank geen antwoord op de vraag of de incasso terecht is en wordt onterecht incasso aan je toegekend. Moet je natuurlijk wel via automatische incasso betalen...
Heb dit met mijn vorige leverancier gehad die failliet ging. Na een tijdje (3 maanden) kreeg ik netjes de correcte rekening van de curator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Bennie Wassink Als je een machtiging af hebt gegeven is de incasso terecht. Sinds 2021 hebben leveranciers dat ook geleerd. :+

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Niet online
Tralapo schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 13:56:
[...]

Nee precies, viel mij ook wel tegen.

Ik had nog even de hoop dat ze met bijvoorbeeld een maand vertraging die data wel in de app zouden toevoegen als je de Connect niet gebruikt, maar dat lijkt voorlopig ook niet het geval.
Elke app is net zo goed als de data die het laat zien.
Zonneplan heeft vooral een flitsende app die laat zien hoe "groen" je bent.

Jammer genoeg geen data api
Een 7e hemel voor die mensen die alles zelf bijhouden in allerlei eigen brouwsels
De rest moet het doen met ... verbruikt in ... maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansMij
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-07 17:01

Zonneplan factureert achteraf volgens mij. Echter als je voor een andere leverancier kiest en een voorschot betaald hebt, loop je nog geen risico. Als het bedrijf failliet gaat, storneert je gewoon de laatste betaling en zoekt de curator later wel uit hoeveel je onterecht terug hebt geboekt. Uiteindelijk betaal je dan precies wat je aan energie gebruikt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bob 2.0
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 12:31
Tralapo schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 13:34:
[...]

In de connect app staat wel degelijk info over het prijsplafond in relatie tot je verbruik. En ook verbruik per dag, maand en jaar.
De meterstanden ontbreken, dat klopt. Die haal ik uit mijn plugwise P1 meter en app. Al zo'n dertig jaar stop ik per maand m'n electriciteit en gas standen in excel, verbruik, panelen, teruglevering en tegenwoordig ook EV laad waarden.
Geeft een mooi inzicht in verbruik over de tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Niet online
bob 2.0 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 15:15:
[...]
In de connect app staat wel degelijk info over het prijsplafond in relatie tot je verbruik. En ook verbruik per dag, maand en jaar.
De meterstanden ontbreken, dat klopt. Die haal ik uit mijn plugwise P1 meter en app. Al zo'n dertig jaar stop ik per maand m'n electriciteit en gas standen in excel, verbruik, panelen, teruglevering en tegenwoordig ook EV laad waarden.
Geeft een mooi inzicht in verbruik over de tijd
Ja die data is er, als je de connect daadwerkelijk hebt aangesloten. Anders dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faceless
NietGiftig schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 14:09:
[...]
Zonneplan heeft vooral een flitsende app die laat zien hoe "groen" je bent.
Ook dat is leuk te maken in HA :)
(alhoewel dit meer gaat over de tariefgroep dan hun eigen 'groen' indicator)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5DsEpA9WAK3YhdjJ73sPjc-JZHY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3GSw4GsqipjEUUxyhoI5TUL5.png?f=user_large

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Eigenlijk is het gewoon triest dat gas nu 1,22 kost, terwijl het overgrote gedeelte van Nederland 1,45 betaald en de belastingbetaler 1,55 erbovenop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11:33
Ik had wellicht een verkeerde verwachting maar waarom zie ik nooit de lage tarieven van 5, 10ct per kWH, of zelfs negatief?
Laagste die ik heb gezien is iets van 25ct per kWh.
Zit nu een maand bij zonneplan.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Niet online
SirLct schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 19:04:
Ik had wellicht een verkeerde verwachting maar waarom zie ik nooit de lage tarieven van 5, 10ct per kWH, of zelfs negatief?
Ja, dat vond ik ook.
Daarom heb ik de topic start maar eens gelezen en een beetje door het forum gebladerd.
Geeft aardige inzichten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Je moet ook gewoon belastingen en kosten betalen. De marktprijs moet dus ruim onder de €0,- gaan om die te compenseren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sicco92
De heel erg lage tarieven zul je vooral zien als er een overvloed aan wind- én zonnestroom is. Aangezien het nu winter is, is het aandeel opwek door zonnepanelen niet heel hoog. Straks in de lente en de zomermaanden zul je zien dat de dalen wat meer overdag liggen als de zon flink schijnt, vooral rond 13:00 uur wintertijd en 14:00 uur zomertijd.

Overigens betwijfel ik of de all-in tarieven dit jaar rond de 5 cent of zelfs onder 0 uit gaan komen, door de flink hogere energiebelasting die we in 2023 betalen in vergelijking met 2022 (vooral de 2e helft van 2022). Het kan, maar zelf verwacht ik dat die heel lage tarieven nauwelijks meer gaan gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• athvdk
  • Laatst online: 18-04 01:13
Tralapo schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 15:23:
[...]

Ja die data is er, als je de connect daadwerkelijk hebt aangesloten. Anders dus niet.
Daarom wordt de connector er toch bijgeleverd? Maar als je die dan niet aansluit, ja dan zie je die data inderdaad niet.
Het lijkt mij een soortgelijke situatie als: er is een fitting aanwezig in een kamer en nu heb ik alleen licht als ik er ook nog een lamp indraai (en dat heb ik niet gedaan).....................ja daaag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
athvdk schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 20:05:
[...]

Daarom wordt de connector er toch bijgeleverd? Maar als je die dan niet aansluit, ja dan zie je die data inderdaad niet.
Het lijkt mij een soortgelijke situatie als: er is een fitting aanwezig in een kamer en nu heb ik alleen licht als ik er ook nog een lamp indraai (en dat heb ik niet gedaan).....................ja daaag
In dezelfde analogie zou je bij andere energieleveranciers wel licht krijgen ook als je er geen lamp in draait, alleen dan met 2 dagen vertraging. Vandaar dat het vreemd wordt gevonden dat dat bij Zonneplan niet mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-07 23:36
Sicco92 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 19:19:
[...]

De heel erg lage tarieven zul je vooral zien als er een overvloed aan wind- én zonnestroom is. Aangezien het nu winter is, is het aandeel opwek door zonnepanelen niet heel hoog. Straks in de lente en de zomermaanden zul je zien dat de dalen wat meer overdag liggen als de zon flink schijnt, vooral rond 13:00 uur wintertijd en 14:00 uur zomertijd.

Overigens betwijfel ik of de all-in tarieven dit jaar rond de 5 cent of zelfs onder 0 uit gaan komen, door de flink hogere energiebelasting die we in 2023 betalen in vergelijking met 2022 (vooral de 2e helft van 2022). Het kan, maar zelf verwacht ik dat die heel lage tarieven nauwelijks meer gaan gebeuren.
Dat zou onlogisch zijn. Althans, in de basis heb je natuurlijk gelijk, maar vergeet niet dat in één jaar tijd weer een enorme hoeveelheid zonnepanelen is bijgelegd. Dat moet een (negatief) effect hebben op de prijs op een zonnige dag in de lente/zomer.

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zaadstra
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-07 19:10

zaadstra

Überprutser

mbd-tweakers schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 12:28:
[...]

Dat "364" is wel te achterhalen :
Wij krijgen de kale incl BTW prijs van ANWB (2 decimalen).
Hierbij opgeteld de ODE e.d. (0.17364) zorgt er voor dat alle prijzen eindigen op ?.??364

Ik weet niet of alles bij de energie-boys uitgerekend wordt vanaf het begin met 2 decimalen of eerst 5 of 6 decimalen en op het eind afronden naar 2 decimalen.
Heb je contact opgenomen hoe ze het bij Enever.nl berekenen?

Jij zit iig redelijk dicht op hun bedrag, ik zit er nog ver naast :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 28-07 21:41
Sicco92 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 19:19:
[...]

Volgens mij is er een aanpassing geweest binnen het bepalen van de day-ahead prijzen waardoor negatieve prijzen minder vaak voor moeten gaan komen. We zullen het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:21

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Hopelijk mag ik het hier delen, maar ik zit al 11 jaar bij Engie. Krijg elke keer per half jaar nieuwe prijzen en dat gaat altijd zonder problemen, alleen de prijzen vanaf 1 Januari tot 1 Juni zijn wel extreem hoog want we hebben de berekening gekregen op basis van het duur ingekochte gas. Kan mij niet voorstellen dat dit de prijzen zijn tot 1 Juni (zie foto), ons maand bedrag is omhoog geschoten van €145 naar €211 en dat is mij veel te hoog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8vdWu-bMe9O-4vCMCKaV_YTswf8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5yCW76wutCDmufztAtodW1iA.jpg?f=fotoalbum_large

Nu hoor ik de laatste maand de een na de andere erg positief over ANWB Energie, ook met mijn berekening (zie foto) komt het allemaal erg positief eruit met een maandbedrag van €166,60. Alleen vind ik het stom genoeg wel eng om zomaar over te stappen naar een andere leverancier van Gas en Energie, helemaal als deze werkt met een dynamisch energiecontract..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ikFjOqf6hUaSsYqEp6ZuKz_dsb8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/auhcGUhsyaK3vCcWLtZXf893.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn vraag is nu wat is jullie mening na het lezen van mijn verhaal, want is een dynamisch energiecontract wel zo'n goed idee? :D

[ Voor 5% gewijzigd door G_Dragon op 18-02-2023 23:09 ]

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:24

de Peer

under peer review

G_Dragon schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 23:07:
Hopelijk mag ik het hier delen, maar ik zit al 11 jaar bij Engie. Krijg elke keer per half jaar nieuwe prijzen en dat gaat altijd zonder problemen, alleen de prijzen vanaf 1 Januari tot 1 Juni zijn wel extreem hoog want we hebben de berekening gekregen op basis van het duur ingekochte gas. Kan mij niet voorstellen dat dit de prijzen zijn tot 1 Juni (zie foto), ons maand bedrag is omhoog geschoten van €145 naar €211 en dat is mij veel te hoog.

[Afbeelding]

Nu hoor ik de laatste maand de een na de andere erg positief over ANWB Energie, ook met mijn berekening (zie foto) komt het allemaal erg positief eruit met een maandbedrag van €166,60. Alleen vind ik het stom genoeg wel eng om zomaar over te stappen naar een andere leverancier van Gas en Energie, helemaal als deze werkt met een dynamisch energiecontract..

[Afbeelding]

Mijn vraag is nu wat is jullie mening na het lezen van mijn verhaal, want is een dynamisch energiecontract wel zo'n goed idee? :D
Tsja je moet het zelf weten. Niemand kan je iets garanderen. Maar dynamisch is altijd veel goedkoper geweest dan engie. Zeker in 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-07 22:03

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Weinig risico, perfecte jaar om over te stappen.
Bekijk de openingspost nog eens of ANWB de beste keus is ;).
ongeveer 1/3 lever je terug met zonnepanelen, dat is een mooie verhouding.
ik zou niet weten waarom je niet zou willen overstappen.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Niet online
athvdk schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 20:05:
[...]

Volgens mij vat je mijn verhaal verkeerd op, het is geen klacht. Ik gebruik de Connect bewust niet, dus uiteraard heb ik dan geen live statistieken. Die houdt ik elders al bij, dus dat boeit me niet zo.

Maar het is wel opvallend dat je dan dus ook geen toegang krijgt tot historische meterstanden bijvoorbeeld. Bij andere leveranciers was ik gewend dat die of op je factuur staan, of in je account op de website.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• athvdk
  • Laatst online: 18-04 01:13
Tralapo schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 23:47:
[...]

Volgens mij vat je mijn verhaal verkeerd op, het is geen klacht. Ik gebruik de Connect bewust niet, dus uiteraard heb ik dan geen live statistieken. Die houdt ik elders al bij, dus dat boeit me niet zo.

Maar het is wel opvallend dat je dan dus ook geen toegang krijgt tot historische meterstanden bijvoorbeeld. Bij andere leveranciers was ik gewend dat die of op je factuur staan, of in je account op de website.
Ok, nu wordt het al een stuk duidelijker.
Ik heb zelf wel de connect aangesloten en ben wel tevreden met de app. Voor de "boekhouding" heb ik een abonnement bij Slimmemeter. Dan heb je ook een bult aan data en is leverancier onafhankelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GG85
  • Laatst online: 29-07 08:51

GG85

.......

Wat denk je te gaan horen in dit topic ;)?

Ken het gevoel wel een beetje hoor. Hier ook sinds 2014 bij Greenchoice en sinds begin deze maand over naar NextEnergy voor gas.
Heb Winddelen dus voor stroom zit ik "vast" bij Greenchoice.

Onder aan de streep merk je er niets van behalve lagere kosten, zo simpel is het. En zolang je er rekening mee houdt (financieel) dat het kan voorkomen dat je meer betaald dynamisch dan vast is er niets aan de hand. Elke maand dat dynamisch goedkoper is compenseer je weer voor een toekomstig scenario waarin het misschien duurder is.

Ofwel, niet te moeilijk en overstappen. Energieleverancier is niet je vriend maar gewoon een zakelijk contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
Bij mij lijkt er bij Tibber iets mis te gaan met de terug levering van elektra. Of tenminste de registratie ervan.
Ik kreeg in februari een afrekening van december 2022 en januari 2023 en het viel me op dat hier geen kWh op terug geleverd stond.

Bij de huidige maand februari gaf de app ook aan dat ik 0% zonne-energie had terug geleverd, terwijl ik toch al 108 kWh geproduceerd heb in februari. Dit is natuurlijk niet allemaal terug geleverd maar er zouden minstens een paar kWh terug geleverd moeten worden. Ik heb in 3 schermen 3 verschillende "productie" waardes.... 108, 37 en 19 kWh.....

Nadat ik bij Tibber een melding heb gemaakt lijkt het in de app nu pas geregistreerd te worden, maar nog steeds blijft het ver achter met de werkelijke productie. Ze zijn nog bezig met een onderzoek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fDdyEGup5u0Cn2AbG1cHTYdkim8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/SZXtB6uaapxuz1aBt0c6VtQv.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aQOagxedss4zcxN8ugjLr-NKxAY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/LFCKIM15djKGsUw3Sp2YQDvY.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7RRm9YtUprR97C4Z4CiIjC6cX7M=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/va4tXWueJcHZbB312Gn1GVsi.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 87% gewijzigd door Senaxx op 19-02-2023 10:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

de Peer schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 23:22:
[...]

Tsja je moet het zelf weten. Niemand kan je iets garanderen. Maar dynamisch is altijd veel goedkoper geweest dan engie. Zeker in 2022.
Smuggler schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 23:23:
[...]

Weinig risico, perfecte jaar om over te stappen.
Bekijk de openingspost nog eens of ANWB de beste keus is ;).
ongeveer 1/3 lever je terug met zonnepanelen, dat is een mooie verhouding.
ik zou niet weten waarom je niet zou willen overstappen.
GG85 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 09:44:
[...]

Wat denk je te gaan horen in dit topic ;)?

Ken het gevoel wel een beetje hoor. Hier ook sinds 2014 bij Greenchoice en sinds begin deze maand over naar NextEnergy voor gas.
Heb Winddelen dus voor stroom zit ik "vast" bij Greenchoice.

Onder aan de streep merk je er niets van behalve lagere kosten, zo simpel is het. En zolang je er rekening mee houdt (financieel) dat het kan voorkomen dat je meer betaald dynamisch dan vast is er niets aan de hand. Elke maand dat dynamisch goedkoper is compenseer je weer voor een toekomstig scenario waarin het misschien duurder is.

Ofwel, niet te moeilijk en overstappen. Energieleverancier is niet je vriend maar gewoon een zakelijk contract.
Bedankt voor jullie reacties!
We hebben daardoor toch besloten om over te gaan, want zoals al gezegd werd. Je voelt het zelf aan de eindstreep en de dure maanden wegen op tegen de goedkope maanden, helemaal met 8 zonnepanelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BkBmw09y_E_aoieGwOkJUOFjUsQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vdncu6cFg5WXArwEDrNdNJVO.jpg?f=fotoalbum_large

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-07 21:34
Senaxx schreef op zondag 19 februari 2023 @ 10:11:
Bij mij lijkt er bij Tibber iets mis te gaan met de terug levering van elektra. Of tenminste de registratie ervan.
Ik kreeg in februari een afrekening van december 2022 en januari 2023 en het viel me op dat hier geen kWh op terug geleverd stond.

Bij de huidige maand februari gaf de app ook aan dat ik 0% zonne-energie had terug geleverd, terwijl ik toch al 108 kWh geproduceerd heb in februari. Dit is natuurlijk niet allemaal terug geleverd maar er zouden minstens een paar kWh terug geleverd moeten worden. Ik heb in 3 schermen 3 verschillende "productie" waardes.... 108, 37 en 19 kWh.....

Nadat ik bij Tibber een melding heb gemaakt lijkt het in de app nu pas geregistreerd te worden, maar nog steeds blijft het ver achter met de werkelijke productie. Ze zijn nog bezig met een onderzoek.
Heb je ooit wel je zonnepanelen aangemeld bij https://www.energieleveren.nl/ ? Als dat niet is gedaan dan kan het zijn dat de leverancier niet de teruglevering hoeft te registeren namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Als ik het goed begrepen heb van @Domba is dat een Tibber gerelateerd probleem.
Wellicht ook afhankelijk van welke netbeheerder van toepassing is gezien het hier nog niet storm loopt.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
thehog schreef op zondag 19 februari 2023 @ 10:37:
[...]

Heb je ooit wel je zonnepanelen aangemeld bij https://www.energieleveren.nl/ ? Als dat niet is gedaan dan kan het zijn dat de leverancier niet de teruglevering hoeft te registeren namelijk.
Uiteraard, deze panelen zijn niet nieuw gelegd, maar liggen al 3 jaar. Eerst altijd via Vattenfall teruggeleverd, en daar ging het prima.

Voor de zekerheid nog even gekeken op de site maar de registratie staat er in sinds 02-05-2020

[ Voor 9% gewijzigd door Senaxx op 19-02-2023 11:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:19
@Senaxx aan de lijn blijven bij Tibber, ze kunnen het oplossen (Wouter was die teruglevering op orde kreeg en een week geleden is Anton er nogeens stevig ingedoken)

Ik heb iets vergelijkbaar en lijkt iets met profilering te maken te hebben (mijn aanname)
Ik heb PV, maar mag van netwerkbeheerder niet alles registreren bij energieleveren.nl en een thuisaccu of wel volledige controle over afname en teruglevering en dat lijkt nog al te knellen

Mijn app ziet er overigens wel wat anders uit dan die van jouw (voor verbruik of analyse), ik heb geen gecombineerde grafieken.
Verbruik en opwek zijn apart (alleen geheel blauwe staven of geheel gele, niet beide in zelfde garfiek)

Mijn app gegevens zijn inmiddels redelijk op orde
De gevens die ik via API kan ophalen voor home assistant is nog een puinhoop.
Paar honderd kWh te hoog verbruik, maandelijkse teruglevering ontbreekt en de maandelijke kosten zeker 50% te hoog.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
Domba schreef op zondag 19 februari 2023 @ 11:53:
@Senaxx aan de lijn blijven bij Tibber, ze kunnen het oplossen (Wouter was die teruglevering op orde kreeg en een week geleden is Anton er nogeens stevig ingedoken)

Ik heb iets vergelijkbaar en lijkt iets met profilering te maken te hebben (mijn aanname)
Ik heb PV, maar mag van netwerkbeheerder niet alles registreren bij energieleveren.nl en een thuisaccu of wel volledige controle over afname en teruglevering en dat lijkt nog al te knellen

Mijn app ziet er overigens wel wat anders uit dan die van jouw (voor verbruik of analyse), ik heb geen gecombineerde grafieken.
Verbruik en opwek zijn apart (alleen geheel blauwe staven of geheel gele, niet beide in zelfde garfiek)

Mijn app gegevens zijn inmiddels redelijk op orde
De gevens die ik via API kan ophalen voor home assistant is nog een puinhoop.
Paar honderd kWh te hoog verbruik, maandelijkse teruglevering ontbreekt en de maandelijke kosten zeker 50% te hoog.
Dat mijn app er ander uit ziet was mij ook al opgevallen. Een vriend van mij die ook bij Tibber zit had ook een iets andere weergave gaf hij aan. Ook geen gecombineerde cirkeldiagrammen maar aparte icoontjes voor verbruik en productie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joep03nl
  • Laatst online: 29-07 06:58
HansMij schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 14:13:
[...]

Echter als je voor een andere leverancier kiest en een voorschot betaald hebt, loop je nog geen risico. Als het bedrijf failliet gaat, storneert je gewoon de laatste betaling en zoekt de curator later wel uit hoeveel je onterecht terug hebt geboekt. Uiteindelijk betaal je dan precies wat je aan energie gebruikt hebt.
Technisch kan dat inderdaad, maar juridisch werkt dat in beginsel zo niet. Je bent een contract aangegaan dat je maandelijks een voorschot betaalt en als tegenprestatie zal de leverancier energie leveren. Bij een faillisement (en je hebt meer bent dan de leverancier geleverd heeft) sta je gewoon achteraan in de rij (en vrijwel altijd komt het er op neer dat je kun fluiten naar je centjes). Mocht je incasso's gestorneerd hebben dan kan de curator dat geld alsnog vorderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik was op zoek naar een App om op iPhone of andere Apple devices de huidige prijzen gemakkelijker te kunnen zien (oa met widgets). Ik kwam zojuist Energy Rader in de App Store tegen.

Geeft de dagelijkse EPEX prijzen aan, heeft een iPhone, iPad en Watch App. Zie deze app nog niet genoemd in dit topic. Iemand hier die ervaring heeft met deze app?

Afbeeldingslocatie: https://is3-ssl.mzstatic.com/image/thumb/Purple122/v4/e0/52/f1/e052f1e2-d329-0f57-dfeb-0a4c8dae82fd/e81fe620-c5fc-4dac-aa0b-838df5b46838_Simulator_Screen_Shot_-_iPhone_12_Pro_Max_-_2022-02-21_at_15.28.14.png/600x0w.webp

Afbeeldingslocatie: https://is3-ssl.mzstatic.com/image/thumb/Purple112/v4/75/61/51/756151b7-63ec-f52a-586f-1a2e8f3b9183/00cef22e-bfab-4784-97a6-c0ea31b28f4b_Simulator_Screen_Shot_-_iPhone_12_Pro_Max_-_2022-02-21_at_15.28.10.png/600x0w.webp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-02 21:11
@Bulldog Je bent bijna volledig. Je hebt alleen niet gemeld dat deze App geld kost: €3,49.

Als ik naar de scherminformatie kijk, dan snap ik de meerwaarde van deze App ten opzichte van de gratis verkrijgbare info via de browser niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Morgen eindelijk weer eens een flinke spreiding in de uurlijkse prijzen voor elektriciteit, zelfs zonder noemenswaardige pv productie. Kan ik eindelijk weer eens mijn accu effectief inzetten en mijn netto inkoopprijs drukken.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 12:50

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik kreeg midden december exact dezelfde tarieven aangeboden (zat ook al meer dan een decennium bij Engie). Vlak voor kerst overgestapt naar Tibber voor elektra en 3 januari naar ANWB voor gas. Geen moment spijt, en gegeven de ligging van mijn PV installatie (7800 Wp, 50% ZW en 50% NW) is ook de per uur saldeer vergoeding voor mij komende zomer geen enkel bezwaar. Tot nu toe op elektra in 7 weken al ruim 30 cent per kWh bespaard, gemiddelde prijs bij Tibber minder dan 30 cent. Gas steeds net rond, en inmiddels aardig beneden de 1,45€ plafond waarde, dus ook de overheid gespaard. Conclusie: 1500 kWh stroom maal 30 cent (2 maal EV) bespaard via Tibber, en 120 m3 gas, ca. 1€ bespaard per m3. Tov de Engie aanbieding dus bijna 600€ minder kosten, en vrijwel geen aanslag op de plafond regeling (paar € voor gas in de eerste helft van januari). En terugleververgoeding voor de (nog magere) PV opbrengst is per kWh gemiddeld nog wat hoger dan de gemiddelde prijs voor afgenomen stroom (laad veel “slim” met lage tarieven, zoals komende nacht weer).

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

EVfan schreef op zondag 19 februari 2023 @ 15:33:
[...]

Ik kreeg midden december exact dezelfde tarieven aangeboden (zat ook al meer dan een decennium bij Engie). Vlak voor kerst overgestapt naar Tibber voor elektra en 3 januari naar ANWB voor gas. Geen moment spijt, en gegeven de ligging van mijn PV installatie (7800 Wp, 50% ZW en 50% NW) is ook de per uur saldeer vergoeding voor mij komende zomer geen enkel bezwaar. Tot nu toe op elektra in 7 weken al ruim 30 cent per kWh bespaard, gemiddelde prijs bij Tibber minder dan 30 cent. Gas steeds net rond, en inmiddels aardig beneden de 1,45€ plafond waarde, dus ook de overheid gespaard. Conclusie: 1500 kWh stroom maal 30 cent (2 maal EV) bespaard via Tibber, en 120 m3 gas, ca. 1€ bespaard per m3. Tov de Engie aanbieding dus bijna 600€ minder kosten, en vrijwel geen aanslag op de plafond regeling (paar € voor gas in de eerste helft van januari). En terugleververgoeding voor de (nog magere) PV opbrengst is per kWh gemiddeld nog wat hoger dan de gemiddelde prijs voor afgenomen stroom (laad veel “slim” met lage tarieven, zoals komende nacht weer).
Dus het is een goede beslissing geweest om over te gaan begrijp ik uit u verhaal, we moeten alleen nog even uitzoeken wanneer stroom het goedkoopste is zodat we om de tijden de wasmachine en droger bijvoorbeeld aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
G_Dragon schreef op zondag 19 februari 2023 @ 15:45:
[...]

Dus het is een goede beslissing geweest om over te gaan begrijp ik uit u verhaal, we moeten alleen nog even uitzoeken wanneer stroom het goedkoopste is zodat we om de tijden de wasmachine en droger bijvoorbeeld aanzetten.
Zie hier:
https://www.dynamische-en...l/actuele-energieprijzen/. Prijzen hier zijn zonder energie belasting

Of op Enever.nl, dat zijn prijzen inclusief belastingen.

Let goed op dat je de prijzen op de juiste basis vergelijkt, dus alle variabele componenten meeneemt.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 29-07 12:31
Bulldog schreef op zondag 19 februari 2023 @ 12:42:
Ik was op zoek naar een App om op iPhone of andere Apple devices de huidige prijzen gemakkelijker te kunnen zien (oa met widgets). Ik kwam zojuist Energy Rader in de App Store tegen.

Geeft de dagelijkse EPEX prijzen aan, heeft een iPhone, iPad en Watch App. Zie deze app nog niet genoemd in dit topic. Iemand hier die ervaring heeft met deze app?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik gebruik hem voor gas, hij is inderdaad 3,50€. Mooie is dat je een widget hebt, via enever kijk ik de gasprijs van in mijn geval energie vanons. Je kunt de gasprijs inclusief btw nog aanpassen zodat de prijs kloppend is, moest iets van 2 cent erop gooien. Soms klopt die de ene dag niet en de andere dag wel, zit een cent ofzo dan tussen. Vooral de IOS widget vond ik een toegevoegde waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WitteVerf
KC27 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 13:52:
Morgen eindelijk weer eens een flinke spreiding in de uurlijkse prijzen voor elektriciteit, zelfs zonder noemenswaardige pv productie. Kan ik eindelijk weer eens mijn accu effectief inzetten en mijn netto inkoopprijs drukken.
Als ik de situatie voor morgen bekijk kom ik niet tot dezelfde conclusie. Ik moet minstens een verschil van 10 cent zien tussen minimum en maximum prijs om voordeel te doen. Dat verschil is er morgen net niet (in België). Ik houd rekening met een rendement van 85% tussen laden en ontladen en de kost per laadcyclus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

EVfan schreef op zondag 19 februari 2023 @ 15:56:
[...]

Zie hier:
https://www.dynamische-en...l/actuele-energieprijzen/. Prijzen hier zijn zonder energie belasting

Of op Enever.nl, dat zijn prijzen inclusief belastingen.

Let goed op dat je de prijzen op de juiste basis vergelijkt, dus alle variabele componenten meeneemt.

Succes!
Ik heb het even doorgekeken zoals je zei, vind het eerlijk gezegd allemaal best wel ingewikkeld. Ik zie wel een lager maandbedrag die ik moet neerleggen voor hetzelfde, want Engie levert nu van 1 Januari tot 1 Juni duurder gas en energie terwijl de huidige marktprijzen lager liggen. Dat is voor mij echt wel een doorn in het oog, helemaal nu ik mijn maandbedrag niet naar eigen wens kan verlagen. Hoop daarom dat ANWB Energie een beetje goed gaat bevallen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
G_Dragon schreef op zondag 19 februari 2023 @ 16:20:
[...]

Ik heb het even doorgekeken zoals je zei, vind het eerlijk gezegd allemaal best wel ingewikkeld. Ik zie wel een lager maandbedrag die ik moet neerleggen voor hetzelfde, want Engie levert nu van 1 Januari tot 1 Juni duurder gas en energie terwijl de huidige marktprijzen lager liggen. Dat is voor mij echt wel een doorn in het oog, helemaal nu ik mijn maandbedrag niet naar eigen wens kan verlagen. Hoop daarom dat ANWB Energie een beetje goed gaat bevallen..
Ik heb na 4 weken vastgesteld dat mijn maandvoorschot voor gas bij ANWB ca. 40% te hoog is, enerzijds omdat de winter tot nu toe zacht is, anderzijds omdat we voor het verwarmen de CV voor een deel hebben vervangen door een lucht-lucht warmtepomp (verbruik nog maar 1/3, maar de energie belasting blijft natuurlijk wel hoog en ongewijzigd, vandaar de gevraagde daling met 40%). Heb in de ANWB energie app een aangepast voorstel voor het voorschot gedaan (wil niet eindigen met een mega betaald voorschot als de zomer begint).
Daar hebben ze naar gekeken en dat voorstel overgenomen.
Kortom, je kunt je voorschot wel degelijk aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

EVfan schreef op zondag 19 februari 2023 @ 16:57:
[...]

Ik heb na 4 weken vastgesteld dat mijn maandvoorschot voor gas bij ANWB ca. 40% te hoog is, enerzijds omdat de winter tot nu toe zacht is, anderzijds omdat we voor het verwarmen de CV voor een deel hebben vervangen door een lucht-lucht warmtepomp (verbruik nog maar 1/3, maar de energie belasting blijft natuurlijk wel hoog en ongewijzigd, vandaar de gevraagde daling met 40%). Heb in de ANWB energie app een aangepast voorstel voor het voorschot gedaan (wil niet eindigen met een mega betaald voorschot als de zomer begint).
Daar hebben ze naar gekeken en dat voorstel overgenomen.
Kortom, je kunt je voorschot wel degelijk aanpassen.
Dat is fijn om te horen want bij Engie kan ik niet lager dan €211 en dat stoort me gigantisch :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
WitteVerf schreef op zondag 19 februari 2023 @ 16:17:
[...]

Als ik de situatie voor morgen bekijk kom ik niet tot dezelfde conclusie. Ik moet minstens een verschil van 10 cent zien tussen minimum en maximum prijs om voordeel te doen. Dat verschil is er morgen net niet (in België). Ik houd rekening met een rendement van 85% tussen laden en ontladen en de kost per laadcyclus.
In Nederland is vannacht de inkoopprijs 20 ct/kWh all-in (dus incl belastingen, opslag en btw). De verkoopprijs bedraagt morgenmiddag ca 38 ct/kWh (ook all-in, dankzij het saldeerbeleid in NL).

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
KC27 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 17:49:
[...]

In Nederland is vannacht de inkoopprijs 20 ct/kWh all-in (dus incl belastingen, opslag en btw). De verkoopprijs bedraagt morgenmiddag ca 28 ct/kWh (ook all-in, dankzij het saldeerbeleid in NL).
FTFY

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schaapjes
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 23-07 11:21
Ik heb het idee dat facturen bij zonneplan niet helemaal kloppen. In de app zie ik in een maand 1321 kWh verbruikt tegen 27ct gemiddeld. Op factuur zie ik 1360 gebruikt tegen 157,45. Dat is ongeveer 11,5 ct.

Bij gas zelfde: 188 euro voor 237m3. Dat is geen 1,39 per m3.
Er komt nog een beetje belasting overheen, maar dat erbij opgeteld is lang niet zo veel als ik in totaal zou verwachten.

Dat wordt straks nog wat naheffing denk ik. Hebben meer gebruikers hier ook dergelijke verschillen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faceless
Schaapjes schreef op zondag 19 februari 2023 @ 22:43:
Ik heb het idee dat facturen bij zonneplan niet helemaal kloppen. In de app zie ik in een maand 1321 kWh verbruikt tegen 27ct gemiddeld.
Waar in de app zie je dit? Ik vermoed dat je dat haalt uit het prijsplafond overzicht?

Ben je toevallig begin januari overgestapt naar Zonneplan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Schaapjes schreef op zondag 19 februari 2023 @ 22:43:
Ik heb het idee dat facturen bij zonneplan niet helemaal kloppen. In de app zie ik in een maand 1321 kWh verbruikt tegen 27ct gemiddeld. Op factuur zie ik 1360 gebruikt tegen 157,45. Dat is ongeveer 11,5 ct.

Bij gas zelfde: 188 euro voor 237m3. Dat is geen 1,39 per m3.
Er komt nog een beetje belasting overheen, maar dat erbij opgeteld is lang niet zo veel als ik in totaal zou verwachten.

Dat wordt straks nog wat naheffing denk ik. Hebben meer gebruikers hier ook dergelijke verschillen?
Het verschil qua prijs is logisch voor gas/stroom, in de app zie je alles inclusief alle btw en heffingen. Op de factuur staat dit expliciet onderaan gespecificeerd dus wat in de factuur aan verbruik/totaalprijs staat is de kale prijs.

-edit-
Als jij een te laag jaarlijks verbruik opgeeft kun je inderdaad later een naheffing ontvangen.

[ Voor 5% gewijzigd door Enforcer op 20-02-2023 06:57 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-07 12:00
Modbreak:Heel veel berichten verwijderd
Het vergelijk NL <> BE hoort hier totaal niet thuis. We zien liever 10 TR's teveel dan dat we 10 extra reacties weg moeten halen.

@IvoB2 Dit is van oorsprong een Nederlands forum. Om je in dit topic te verwonderen over NL regelgeving omtrent energie hoort hier gewoon niet in thuis. Door vervolgens al je berichten leeg te maken sloop je de structuur van een topic.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schaapjes
Faceless schreef op maandag 20 februari 2023 @ 00:45:
[...]

Waar in de app zie je dit? Ik vermoed dat je dat haalt uit het prijsplafond overzicht?

Ben je toevallig begin januari overgestapt naar Zonneplan?
Nee, ik ben overgestapt in Nov. Overigens heb ik daar ook niks voor betaald.

Ja ik haal dit inderdaad uit de app bij het prijsplafond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schaapjes
Enforcer schreef op maandag 20 februari 2023 @ 03:58:
[...]

Het verschil qua prijs is logisch voor gas/stroom, in de app zie je alles inclusief alle btw en heffingen. Op de factuur staat dit expliciet onderaan gespecificeerd dus wat in de factuur aan verbruik/totaalprijs staat is de kale prijs.

-edit-
Als jij een te laag jaarlijks verbruik opgeeft kun je inderdaad later een naheffing ontvangen.
Ik snap dat de BTW en heffingen, maar dan nog kom ik niet op die bedragen gebaseerd op de 27ct. Ik vind het prima, maar ben benieuwd of anderen het ook hebben.

Als ik uitreken met de all-inclusief prijs dan kom ik op 686. De factuur komt uit op 476. Voor mij voelt dat vreemd

[ Voor 8% gewijzigd door Schaapjes op 20-02-2023 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Laatst online: 12:54
@Schaapjes Zoals @Enforcer als aangeeft kun je bij je instellingen kun je je verwachte jaarverbruik opgeven, de belastingen op de factuur van Zonneplan zijn daarop gebasseerd. Stel je hebt 1300kWh gebruikt en onderaan je factuur staat 500kWh voor energiebelasting betaal je inderdaad te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LostboyArno
  • Laatst online: 29-07 12:42
BernardV schreef op maandag 20 februari 2023 @ 13:59:
@Schaapjes Zoals @Enforcer als aangeeft kun je bij je instellingen kun je je verwachte jaarverbruik opgeven, de belastingen op de factuur van Zonneplan zijn daarop gebasseerd. Stel je hebt 1300kWh gebruikt en onderaan je factuur staat 500kWh voor energiebelasting betaal je inderdaad te weinig.
Hmm dan krijg je bij de jaarrekening een flinke naheffing. in jou voorbeeld een naheffling van 800*12*0,16 = €1536 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernardV
LostboyArno schreef op maandag 20 februari 2023 @ 14:14:
[...]

Hmm dan krijg je bij de jaarrekening een flinke naheffing. in jou voorbeeld een naheffling van 800*12*0,16 = €1536 euro.
Klopt, in de zonneplan app kun je ook zien wat Zonneplan verwacht wat je verbruik is voor het komende jaar gebasseerd op bekende gegevens.
Als je dan onder je instellingen even kijkt wat je zelf ingevoerde verbruik is kun je die matchen.
Ik had deze voor gas te hoog staan en voor electra te laag, totaal klopte wel aardig, dus dit heb ik aangepast.

//EDIT: In de app kun je dit vinden onder Energiecontract->Verbruik wijzingen

[ Voor 6% gewijzigd door BernardV op 20-02-2023 14:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schaapjes
LostboyArno schreef op maandag 20 februari 2023 @ 14:14:
[...]

Yep! Ik snappum. Er staat 317 (gemiddelde per maand van jaargebruik minus jaar-teruglevering) Energie..... Dus het is zelfs 1000 per maand wat ik aan naheffing krijg. Jammer dat ze dit niet gewoon per maand berekenen. Anyway, het is niet heel erg, want ik krijg wel 400E/mnd terug van mijn laadpaal, dus uiteindelijk komt het goed..

tnx voor de verheldering!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fotonica1
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 29-12-2024
Goedemiddag,
Regelmatig lees is over slecht bereikbare klantenservice van diverse “day ahead” aanbieders.

Wij zitten nu bijna een jaar bij ANWB en krijg een flink bedrag terug. De leverancier had het maandbedrag vorige maand zelf al naar onder de 90€ gewijzigd en heb zelf zaterdagmiddag een voorstel van 15€ ingediend, zodat het voorschot al minder wordt gedurende de laatste twee maanden. Gisterenavond al reactie:
“Bedankt voor uw bericht. Ik heb uw maandbedrag aangepast. U heeft nu een laag maandbedrag dus hou er wel rekening mee om het bedrag na de eindrekening weer te verhogen mocht het nodig zijn. Mocht u dit bedrag nog willen aanpassen dan kunt u ons ook telefonisch bereiken binnen onze kantooruren.”
Meer dan prima service!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Je kunt het wel aanpassen, maar de kale prijs om 18 uur vanmiddag is 17 ct, dus 17 * 1,21 + 15,5 = 36 ct en geen 28 ct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
KC27 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 17:51:
[...]

Je kunt het wel aanpassen, maar de kale prijs om 18 uur vanmiddag is 17 ct, dus 17 * 1,21 + 15,5 = 36 ct en geen 28 ct.
Prima, maar het tarief om 1800 op een dag midden in februari is nou niet bepaald representatief te noemen als het gemiddeld bijna 10 cent lager ligt gedurende de uren dat er wel significante PV opbrengst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Homer-Simpson schreef op maandag 20 februari 2023 @ 18:23:
[...]

Prima, maar het tarief om 1800 op een dag midden in februari is nou niet bepaald representatief te noemen als het gemiddeld bijna 10 cent lager ligt gedurende de uren dat er wel significante PV opbrengst is.
Het enige wat ik wou zeggen was dat er vandaag wel flink wat spreiding in de uurlijkse prijzen zit, zodat je vandaag een accu kunt inzetten om in goedkope uren in te kopen en dure uren te verkopen. De rest is hier niet op van toepassing.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

Vanmiddag Engie nog even gebeld met de mededeling dat ik er niet van gediend ben dat ik mijn termijnbedrag niet lager kon zetten dan €211 en dat wij om die reden na 11 jaar overstappen naar energie van de ANWB en toen hoopte ik al dat ze zouden schrikken. Ze hebben het toen het termijnbedrag verlaagt naar €180 euro, want toen kon het opeens wel..

Maar wij hebben er net nog even samen over gehad en gaan de ANWB toch doorzetten om te kijken of het voor ons zoveel voordeliger zal gaan zijn dan tot Juni €2,60 per kuub te gebruiken aan gas..

De reacties hier over de ANWB klinken allemaal erg positief! :) Nogmaals iedereen bedankt die mij heeft geholpen want ik vind het soms nog steeds heel moeilijk allemaal :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Iemand al een factuur voor januari gehad van Zonneplan? Het is reeds de 20ste. M'n eerdere twee facturen waren er op 6 december en 9 januari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd
  • Registratie: Januari 2001

Edd

usr-local-dick schreef op maandag 20 februari 2023 @ 19:26:
Iemand al een factuur voor januari gehad van Zonneplan? Het is reeds de 20ste. M'n eerdere twee facturen waren er op 6 december en 9 januari.
Jup. Ik heb hem de 6e gekregen. Weet je zeker dat die niet gewoon in de app staat?

-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bezzerk
G_Dragon schreef op maandag 20 februari 2023 @ 19:04:
Vanmiddag Engie nog even gebeld met de mededeling dat ik er niet van gediend ben dat ik mijn termijnbedrag niet lager kon zetten dan €211 en dat wij om die reden na 11 jaar overstappen naar energie van de ANWB en toen hoopte ik al dat ze zouden schrikken. Ze hebben het toen het termijnbedrag verlaagt naar €180 euro, want toen kon het opeens wel..

Maar wij hebben er net nog even samen over gehad en gaan de ANWB toch doorzetten om te kijken of het voor ons zoveel voordeliger zal gaan zijn dan tot Juni €2,60 per kuub te gebruiken aan gas..

De reacties hier over de ANWB klinken allemaal erg positief! :) Nogmaals iedereen bedankt die mij heeft geholpen want ik vind het soms nog steeds heel moeilijk allemaal :p
Lijkt me een goed plan. Paar maanden proberen met nul-risico is toch een mooie bijkomstigheid d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:57
usr-local-dick schreef op maandag 20 februari 2023 @ 19:26:
Yep, eerste week van feb, check de app of het er echt niet in zit :+.

Maar ik heb ook gelezen hier van iemand die het ook nog niet gekregen heeft, navraag bij ZP bleek dat de netbeheerder de meterstanden nog niet gestuurd hadden...

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekerwauz_NL
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-07 16:48

Koekerwauz_NL

AMD scorpius

Senaxx schreef op zondag 19 februari 2023 @ 12:23:
[...]

Dat mijn app er ander uit ziet was mij ook al opgevallen. Een vriend van mij die ook bij Tibber zit had ook een iets andere weergave gaf hij aan. Ook geen gecombineerde cirkeldiagrammen maar aparte icoontjes voor verbruik en productie.
Dat heeft denk ik te maken met het feit dat hij de solar-edge power-up heeft draaien.

Crosshair V, FX-6200, HD 6970, Corsair sizzle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85
  • Laatst online: 29-07 08:51

GG85

.......

Iemand problemen met het terugkijken van het gasverbruik (heb alleen gas van ze) in de NextEnergy app?

Vorige week woensdag ineens een negatieve piek qua verbruik (toch knap :)), de dag erna eenzelfde piek positief en daarna geen enkele data meer in de app.

Volgens de chat komt de data wel door vanuit Stedin en sturen ze het probleem door naar development.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inaddi
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 23-06 06:13
ANWB heeft de bedrijfsprocessen niet op orde. Zie mijn zgnd. teruglevering grafiek, terwijl ik geen panelen en/of windmolen(s) heb rondom huis. Wegens deze "slordigheid " overgestapt naar wat durdere ZP.
Ik heb ook Frank getoetst. Links laten liggen! ( toeslag gas +/-26cnt.)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F_86MgHC-ePOlVHtfdJs05AzKRg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GWf6MstLpq1G1qVmS5EVKHFO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars2020
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 08:24
Inaddi schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 17:31:
ANWB heeft de bedrijfsprocessen niet op orde. Zie mijn zgnd. teruglevering grafiek, terwijl ik geen panelen en/of windmolen(s) heb rondom huis. Wegens deze "slordigheid " overgestapt naar wat durdere ZP.
Ik heb ook Frank getoetst. Links laten liggen! ( toeslag gas +/-24cnt.)[Afbeelding]
Heb je dit gemeld aan ANWB? Zo ja, wat was hun reactie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Jazsie schreef op maandag 20 februari 2023 @ 21:59:
[...]

Yep, eerste week van feb, check de app of het er echt niet in zit :+.

Maar ik heb ook gelezen hier van iemand die het ook nog niet gekregen heeft, navraag bij ZP bleek dat de netbeheerder de meterstanden nog niet gestuurd hadden...
Had eind januari m'n gasaansluiting laten verwijderen en hun facturen systeempje had daar wat moeite mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmHaKa
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 26-07 14:43

EmHaKa

harêuh

KC27 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 18:56:
[...]
zodat je vandaag een accu kunt inzetten om in goedkope uren in te kopen en dure uren te verkopen..
Als jij toevallig de MG LFP accu 25,6V 280Ah accu hebt, heb je dan al eens uitgerekend
dat je met deze accu 3500 cycli van 80% van de 7,2kWh kunt halen?
Dus in het totaal (3500x0,8x7,2) 20160 kWh kunt opslaan voor een prijs van 5500 euro.
Dat is dus alleen al een accu-slijtage van 27 ct als je een kWh opslaat.
En dan laat ik de rest van de apparatuur nog zelfs buiten beschouwing.
M.a.w. het dyn. prijsverschil tussen hoog en laag uur-tarief moet minimaal 27ct zijn...
Of zie ik iets over het hoofd? ;)
Pagina: 1 ... 117 ... 292 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels