Ik heb mijn batterijen nu bijna 1 jaar in gebruik en zit volgens de BMSen nog onder de 100 cyclesEmHaKa schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 21:01:
[...]
Als jij toevallig de MG LFP accu 25,6V 280Ah accu hebt, heb je dan al eens uitgerekend
dat je met deze accu 3500 cycli van 80% van de 7,2kWh kunt halen?
Dus in het totaal (3500x0,8x7,2) 20160 kWh kunt opslaan voor een prijs van 5500 euro.
Dat is dus alleen al een accu-slijtage van 27 ct als je een kWh opslaat.
En dan laat ik de rest van de apparatuur nog zelfs buiten beschouwing.
M.a.w. het dyn. prijsverschil tussen hoog en laag uur-tarief moet minimaal 27ct zijn...
Of zie ik iets over het hoofd?
Huidige LFP accu's zitten al op de 6000 cycli, dat maakt het al een ander verhaal.EmHaKa schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 21:01:
[...]
Als jij toevallig de MG LFP accu 25,6V 280Ah accu hebt, heb je dan al eens uitgerekend
Dus in het totaal (3500x0,8x7,2) 20160 kWh kunt opslaan voor een prijs van 5500 euro.
M.a.w. het dyn. prijsverschil tussen hoog en laag uur-tarief moet minimaal 27ct zijn...
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
5500 euro voor maar 7,2kWh is wel erg duurEmHaKa schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 21:01:
[...]
Daar heb je minstens het dubbele voor inclusief rand apparatuur.
Wat een vreemd vergelijking, voor zover ik weet heeft KC27 48V en cellen van Docan in orde grote van €1800-2300 en zit je er bijna een factor 10 er naast.EmHaKa schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 21:01:
[...]
LF280k kunnen ca 6000 cycles tot deze afgezakt tot 80% van de capaciteit en het laden en ontladen van de accu zelf gaat met ca 5-6% verlies ook voor Vitron gebruikers. Het meeste verschil zit in benodigde rand apparatuur en of je DC-DC koppelt of AC-DC koppelt.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Bij zelfbouw ja.thehog schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 21:25:
[...]
5500 euro voor maar 7,2kWh is wel erg duur![]()
Daar heb je minstens het dubbele voor inclusief rand apparatuur.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Het ligt iets genuanceerder:EmHaKa schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 21:01:
[...]
Ik heb 32 cellen van 280 Ah gegroepeerd in twee blokken van 16 (52V) met een totale netto opslagcapaciteit van 24 kWh. Deze zijn geproduceerd door EVE (China). Zij zijn gegarandeerd voor 6000 cycles en ik heb ze gekocht voor 4300 euro. Dus per cycle schrijf ik 4300/6000 = 71,5 ct af. Dus voor iedere kWh die erin cq eruit gaat: 71,5/48 = afgerond 1,5 ct. Daarnaast reken ik ook nog eens met een (conservatieve) RTE (round trip efficiëncy) van 80%. Mijn accu gaat pas laden/ontladen als er dan onder de streep nog geld overblijft.
Edit: ter aanvulling de accu's zijn ingebruik van 1 september 2022 en ik heb volgens de bms'en 115 cycles gedraaid.
[ Voor 4% gewijzigd door KC27 op 21-02-2023 22:24 ]
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Hier gewoon gasverbruiksgegevens t/m 20 feb.GG85 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 11:19:
Iemand problemen met het terugkijken van het gasverbruik (heb alleen gas van ze) in de NextEnergy app?
Vorige week woensdag ineens een negatieve piek qua verbruik (toch knap), de dag erna eenzelfde piek positief en daarna geen enkele data meer in de app.
Volgens de chat komt de data wel door vanuit Stedin en sturen ze het probleem door naar development.
Wat bedoel je daarmee?
Want als je bijvoorbeeld wat Pylontechs US5000 koopt, heb je er al 3 nodig en zit je al richting de 5K.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Dus je had geen zonnepanelen en bent door ANWB overgestapt naar duurdere zonnepanelen? Da's best verwarrend.Inaddi schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 17:31:
ANWB heeft de bedrijfsprocessen niet op orde. Zie mijn zgnd. teruglevering grafiek, terwijl ik geen panelen en/of windmolen(s) heb rondom huis. Wegens deze "slordigheid " overgestapt naar wat durdere ZP.
Ik heb ook Frank getoetst. Links laten liggen! ( toeslag gas +/-24cnt.)[Afbeelding]
Ik denk dat hij ZonnePlan bedoeld en niet zonnepanelenTheBrut3 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 10:01:
[...]
Dus je had geen zonnepanelen en bent door ANWB overgestapt naar duurdere zonnepanelen? Da's best verwarrend.
Ook dan klopt de tekst niet, want Zonneplan is goedkoper (minder duur?) dan dat ANWB is. Tenzij je natuurlijk teruglevering krijgt van de ANWB zonder dat je teruglevering hebt, daar kan geen enkele leverancier tegen op.enzoronald schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 10:17:
Ik denk dat hij ZonnePlan bedoeld en niet zonnepanelenMaar los daarvan: je krijgt een teruglevergoeding (oftewel geld terug) en je wil daar weg ?
Overigens zou de slimme meter dan teruglevering door moeten geven, dus zou je bij Zonneplan hetzelfde moeten krijgen als bij ANWB.
Met bepaalde soort apparatuur kan je een slimme meter teruglevering laten registreren terwijl dat er niet is.
https://www.utwente.nl/ni...k-zien-maar-teruglevering
ANWB lijkt alleen goedkoper als je volledig afgaat op de grafiekjes die ze zelf op hun website hebben staan. Daar worden alleen de marktprijzen getoond, dus zonder energiebelastingen. Andere leveranciers lijken hierdoor (veel) duurder, ondanks dat ze vaak juist goedkoper zijn.
Het is hier al vaker voorbij gekomen, zonder btw of zonder toeslag waar ze ook voor kiezen ik vind het ondertussen misleidend van de ANWB....Sicco92 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 10:41:
ANWB lijkt alleen goedkoper als je volledig afgaat op de grafiekjes die ze zelf op hun website hebben staan. Daar worden alleen de marktprijzen getoond, dus zonder energiebelastingen. Andere leveranciers lijken hierdoor (veel) duurder, ondanks dat ze vaak juist goedkoper zijn.
Toon gewoon de all-in prijs en wees transparant.
Er zijn goedkopere varianten dan pylontech. Voor ongeveer 1300 euro per 5kwh. Of systemen met 15kwh voor zo'n 3000 euro. Moet je wel bij oom ali rond willen kijken.!null schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 08:51:
[...]
Wat bedoel je daarmee?
Want als je bijvoorbeeld wat Pylontechs US5000 koopt, heb je er al 3 nodig en zit je al richting de 5K.
Je kunt ook rechtstreeks bij zijn nicht Amy in China kopen. Goede ervaringen mee.thehog schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 13:24:
[...]
Er zijn goedkopere varianten dan pylontech. Voor ongeveer 1300 euro per 5kwh. Of systemen met 15kwh voor zo'n 3000 euro. Moet je wel bij oom ali rond willen kijken.
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
[ Voor 45% gewijzigd door tweakduke op 22-02-2023 14:48 ]
Ik heb een vraagje over Tibber en de energieopslag verandering per 1 maart 2023, ik zit nu bij Tibber met mijn stroom sinds 18 januari. Dat gaat heel goed. Alleen wanneer de opslag omhoog gaat, ik weet nog niet wat dit financieel moet betekenen voor mij.
Ik heb de spreadsheet er wel bij gehad en dan krijg ik eruit dat ik goedkoper ben bij Zonneplan nu met een verbruik van +- 600 KwH per maand. Maar hoeveel gaat me dit nu schelen, hoe kan ik dit nu makkelijk uitrekenen. 0,02 x 600 = nieuwe tarief en 0,002 x 600 = nieuwe kosten per maand?
Klopt dat een beetje, of doe ik dan echt wat fout?
Ik heb de spreadsheet er wel bij gehad en dan krijg ik eruit dat ik goedkoper ben bij Zonneplan nu met een verbruik van +- 600 KwH per maand. Maar hoeveel gaat me dit nu schelen, hoe kan ik dit nu makkelijk uitrekenen. 0,02 x 600 = nieuwe tarief en 0,002 x 600 = nieuwe kosten per maand?
Dat is inderdaad het verschil.
Heel erg afgerond ga je van bijna gratis naar 2 cent.
Dus betaal je nu 600x 2 cent. Is 12,00 euro meer.
Met zo'n laag verbruik kan je nog beter naar het vastrecht kijken.die is bij tibber 12x 4 euro = 48 euro per jaar. En bij zonneplan 12 x 6,25 per jaar. = 75 euro per jaar.
Omslag punt tussen die 2 lijkt dus rond de 1200kwh per jaar te liggen. Daaronder is tibber voordeliger. En daarboven zonneplan
Heel erg afgerond ga je van bijna gratis naar 2 cent.
Dus betaal je nu 600x 2 cent. Is 12,00 euro meer.
Met zo'n laag verbruik kan je nog beter naar het vastrecht kijken.die is bij tibber 12x 4 euro = 48 euro per jaar. En bij zonneplan 12 x 6,25 per jaar. = 75 euro per jaar.
Omslag punt tussen die 2 lijkt dus rond de 1200kwh per jaar te liggen. Daaronder is tibber voordeliger. En daarboven zonneplan
[ Voor 17% gewijzigd door Smuggler op 23-02-2023 08:55 ]
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
ai, ja dan is zonneplan voordeliger, zo snel uit de duim gezogen
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Frank energie is weer aan het sleutelen met de contracten.
https://www.frankenergie.nl/nieuw-dynamisch-contract-2023 zal dit zodra @Sicco92 of ik tijd hebben updaten op de verschillende locaties
https://www.frankenergie.nl/nieuw-dynamisch-contract-2023 zal dit zodra @Sicco92 of ik tijd hebben updaten op de verschillende locaties
Ik heb het effect op mijn verbruik van januari doorgerekend (1300nogwat kWh). De hogere opslag zou me in januari €25 meer hebben gekost..supayoshi schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 08:49:
Ik heb een vraagje over Tibber en de energieopslag verandering per 1 maart 2023, ik zit nu bij Tibber met mijn stroom sinds 18 januari. Dat gaat heel goed. Alleen wanneer de opslag omhoog gaat, ik weet nog niet wat dit financieel moet betekenen voor mij.
Ik ben benieuwd als het in de sheet staat hoe dit voor ons uitpakt. We staan op het punt om van Frank naar Zonneplan te gaan ivm de betere regeling van salderen en hogere toeslag op gas bij Frank.Smuggler schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 09:09:
Frank energie is weer aan het sleutelen met de contracten.
Wat saldeert zonneplan beter?Henno Keers schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 09:36:
[...]
Ik ben benieuwd als het in de sheet staat hoe dit voor ons uitpakt. We staan op het punt om van Frank naar Zonneplan te gaan ivm de betere regeling van salderen en hogere toeslag op gas bij Frank.
1 op 1 in KWh op jaarbasis. Frank streept inkoop en leverprijs tegen elkaar weg, en ja dit is niet volgens de geest van de saldering.
https://www.frankenergie....bij-dynamische-contracten
Lees gelijk al bij het eerste punt.Henno Keers schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 09:50:
[...]
1 op 1 in KWh op jaarbasis. Frank streept inkoop en leverprijs tegen elkaar weg, en ja dit is niet volgens de geest van de saldering.
https://www.frankenergie....bij-dynamische-contracten
Voor de energiebelastingen wordt er op traditionele wijze gesaldeerd (daarvan is de prijs immers gelijk). Je betaalt alleen energiebelasting over positief netto verbruik.
Net zoals bij andere dynamische leveranciers.
Bij Zonneplan zit dit er beter uit: https://www.zonneplan.nl/...ncieel/salderingsregelingWillempie27 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 09:51:
[...]
Lees gelijk al bij het eerste punt.
Voor de energiebelastingen wordt er op traditionele wijze gesaldeerd (daarvan is de prijs immers gelijk). Je betaalt alleen energiebelasting over positief netto verbruik.
Net zoals bij andere dynamische leveranciers.
Heb je wel het onderste kopje goed gelezen?Henno Keers schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 09:55:
[...]
Bij Zonneplan zit dit er beter uit: https://www.zonneplan.nl/...ncieel/salderingsregeling
Zonneplan saldeert ook alleen de belastingen 1:1, de rest tegen geldend uurtarief.Henno Keers schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 09:55:
[...]
Bij Zonneplan zit dit er beter uit: https://www.zonneplan.nl/...ncieel/salderingsregeling
P8
Bij zonneplan is dat precies hetzelfdeHenno Keers schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 09:55:
[...]
Zo krijg je met deze regeling dus dezelfde prijs voor jouw teruggeleverde stroom als dat je betaalt voor afgenomen stroom. Dit is financieel aantrekkelijk, omdat jij op deze manier geen belastingen en transportkosten hoeft af te dragen.
Dus ook hier de belasting gesaldeerd. Zie dat bij Frank er alleen nog een inkoopvergoeding betaald moet worden bij teruglevering.
Maar nu wat anders als jij in de zomer zonder belasting voor 1ct teruggeleverd. En in de winter wil je voor 20ct dat salderen. Wie gaat dan die 19ct betalen? Bij traditionele leveranciers wordt dit betaald door de klanten die geen zonnepanelen hebben.
In de een na onderste alinea van deze pagina lees ik:Willempie27 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 10:02:
[...]
Bij zonneplan is dat precies hetzelfde
Zo krijg je met deze regeling dus dezelfde prijs voor jouw teruggeleverde stroom als dat je betaalt voor afgenomen stroom. Dit is financieel aantrekkelijk, omdat jij op deze manier geen belastingen en transportkosten hoeft af te dragen.
Dus ook hier de belasting gesaldeerd. Zie dat bij Frank er alleen nog een inkoopvergoeding betaald moet worden bij teruglevering.
Maar nu wat anders als jij in de zomer zonder belasting voor 1ct teruggeleverd. En in de winter wil je voor 20ct dat salderen. Wie gaat dan die 19ct betalen? Bij traditionele leveranciers wordt dit betaald door de klanten die geen zonnepanelen hebben.
"In het uur dat je meer stroom opwekt dan je verbruikt, lever je dit overschot terug aan het stroomnet. Voor die stroom ontvang je een vergoeding die gelijk is aan de kilowattuurprijs die tijdens dat uur geldt. Met andere woorden: dezelfde prijs die je anders zou moeten betalen in dat uur om stroom in te kopen inclusief energiebelastingen. Als je over een jaar bekeken meer teruglevert dan je verbruikt van het net (overschot), dan ontvang je hiervoor alleen de kale inkoopprijs."
Ik lees hier dat ze geleverde KWh tegen teruggeleverde KWh wegstrepen, waar Frank de geleverde prijs tegen terugleverprijs wegstrepen.
Volgens mij is dat toch echt anders.
Die belasting moet je niet naar kijken want die zijn bij alle leveranciers hetzelfde. Ze salderen ook allemaal de belastingen. Ze salderen beide per uur. En of dat nu 1 kWh is tegen 1 kWh of 5ct tegen 5ct dat is om het even.Henno Keers schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 10:24:
[...]
In de een na onderste alinea van deze pagina lees ik:
"In het uur dat je meer stroom opwekt dan je verbruikt, lever je dit overschot terug aan het stroomnet. Voor die stroom ontvang je een vergoeding die gelijk is aan de kilowattuurprijs die tijdens dat uur geldt. Met andere woorden: dezelfde prijs die je anders zou moeten betalen in dat uur om stroom in te kopen inclusief energiebelastingen. Als je over een jaar bekeken meer teruglevert dan je verbruikt van het net (overschot), dan ontvang je hiervoor alleen de kale inkoopprijs."
Ik lees hier dat ze geleverde KWh tegen teruggeleverde KWh wegstrepen, waar Frank de geleverde prijs tegen terugleverprijs wegstrepen.
Volgens mij is dat toch echt anders.
Ik weet dan niet waar je dat leest in de tekst die je aanhaalt.. Daar staat toch echt dat je voor overschot een vergoeding ontvangt die gelijk is aan de kilowattuurprijs in dat uur.
Het verschil is dat het inkoop tarief voor KWh per uur anders (hoger!) is dan het verkoop tarief. Dus als je niet KWh saldeert maar prijs dan is dat voor de consument minder gunstig.Willempie27 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 10:32:
[...]
Die belasting moet je niet naar kijken want die zijn bij alle leveranciers hetzelfde. Ze salderen ook allemaal de belastingen. Ze salderen beide per uur. En of dat nu 1 kWh is tegen 1 kWh of 5ct tegen 5ct dat is om het even.
Bij Frank betaal je vooraf. Ik ben inmiddels over naar zonneplan maar Frank incasseert zonder problemen nog de maand maart. Ik betaal nu gemiddeld 20 cent minder per m3 en betaal achteraf. Dus dan de werkelijke kosten en geen inschatting die weer moet worden verrekend.Henno Keers schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 09:36:
[...]
Ik ben benieuwd als het in de sheet staat hoe dit voor ons uitpakt. We staan op het punt om van Frank naar Zonneplan te gaan ivm de betere regeling van salderen en hogere toeslag op gas bij Frank.
[ Voor 8% gewijzigd door Mancave54 op 23-02-2023 10:47 ]
Ook dat...Mancave54 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 10:35:
[...]
Bij Frank betaal je vooraf. Ik ben inmiddels over naar zonneplan maar Frank incasseert zonder problemen nog de maand maart. Ik betaal nu gemiddeld 20 cent minder per m3.
Is je overstap recent en hoe lang duurde die?Mancave54 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 10:35:
[...]
Bij Frank betaal je vooraf. Ik ben inmiddels over naar zonneplan maar Frank incasseert zonder problemen nog de maand maart. Ik betaal nu gemiddeld 20 cent minder per m3 en betaal achteraf.
Vorige week. Ging na 3 weken in.Henno Keers schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 10:45:
[...]
Is je overstap recent en hoe lang duurde die?
Zonneplan, Tibber, en wellicht anderen, zijn ook lekker onduidelijk over wat je precies krijgt als terugleververgoeding. Daar zijn de EnergyZero wederverkopers duidelijker over. Ook al is het hetzelfde, namelijk de kale EPEX prijs, TIbber en Zonneplan zeggen niet expliciet dat je de inkoopvergoeding niet krijgt bij terugleveren (wel bij salderen).
Maar ja, transparantie is om de een of andere reden ver te zoeken. Ook als je iets over salderen opzoekt, dan vertellen ze je liever eerst in 50 paragrafen hoe zonnepanelen werken en hoe saldering werkt bij 'normale' energiecontracten, en dan op het laatst een klein en onvolledig stukje over hoe zij het doen.
Maar ja, transparantie is om de een of andere reden ver te zoeken. Ook als je iets over salderen opzoekt, dan vertellen ze je liever eerst in 50 paragrafen hoe zonnepanelen werken en hoe saldering werkt bij 'normale' energiecontracten, en dan op het laatst een klein en onvolledig stukje over hoe zij het doen.
touché!earthman schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 10:57:
Zonneplan, Tibber, en wellicht anderen, zijn ook lekker onduidelijk over wat je precies krijgt als terugleververgoeding. Daar zijn de EnergyZero wederverkopers duidelijker over. Ook al is het hetzelfde, namelijk de kale EPEX prijs, TIbber en Zonneplan zeggen niet expliciet dat je de inkoopvergoeding niet krijgt bij terugleveren (wel bij salderen).
Even gecheckt, maar redelijk rechttoe rechtaan deze uitleg vind ik hoor. Wat mis je hier qua transparantie?earthman schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 10:57:
https://www.zonneplan.nl/...ervergoeding-zonnepanelen
Hier ook niet zo heel onduidelijk in mijn opinie.
https://support.tibber.co...n-terugleveren-bij-tibber
[ Voor 6% gewijzigd door SidewalkSuper op 23-02-2023 11:16 ]
Welke informatie zoek je dan?earthman schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 10:57:
Naast deze quote bij zonneplan, en het feit dat de belastingen jaarlijks worden gesaldeerd, is mij alles duidelijk ;
Je krijgt dus exact terug wat de stroom op het moment van terugleveren op de markt waard was.
Bij tibber geldt hetzelfde…
@SidewalkSuper @Bezzerk de informatie is niet duidelijk en niet compleet, met een hoop noise eromheen, en bovendien niet altijd feitelijk juist. De informatie bij bijvoorbeeld MijnDomein is wel helder en beknopt:
Zonneplan beweert bijvoorbeeld dat saldering enkel betrekking heeft op belastingen (is niet zo, ook de levering valt hier onder). Zowel Zonneplan als Tibber zeggen ook niks over of de inkoopvergoeding wel of niet uitbetaald/verrekend wordt. Ik vermoed dat ze hetzelfde doen als EnergyZero/MijnDomein/etc, maar zeker weten doe ik niet omdat ze het niet vertellen.Voor iedere kWh elektriciteit die je teruglevert aan het energienet ontvang je het actuele uurtarief inclusief belastingen (en inkoopkosten) in het kader van de salderingsregeling. Is er op de jaar- en/of eindrekening sprake van netto-teruglevering? Dan ontvang voor je voor de netto teruggeleverde hoeveelheid elektriciteit alleen het overeengekomen tarief per kWh, dus geen belastingen (en inkoopkosten).
Is dat wel helemaal helder van Mijn Domein?earthman schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 12:46:
@SidewalkSuper @Bezzerk de informatie is niet duidelijk en niet compleet, met een hoop noise eromheen, en bovendien niet altijd feitelijk juist. De informatie bij bijvoorbeeld MijnDomein is wel helder en beknopt:
[...]
Zonneplan beweert bijvoorbeeld dat saldering enkel betrekking heeft op belastingen (is niet zo, ook de levering valt hier onder). Zowel Zonneplan als Tibber zeggen ook niks over of de inkoopvergoeding wel of niet uitbetaald/verrekend wordt. Ik vermoed dat ze hetzelfde doen als EnergyZero/MijnDomein/etc, maar zeker weten doe ik niet omdat ze het niet vertellen.
Want de implicatie is dit:
Gedurende het jaar wordt iedere kWh direct gesaldeerd, inclusief kale prijs en de belastingen.
Aan het eind van het jaar wordt je verbruik/afname vergeleken met je teruglevering.
Heb je meer terug geleverd dan afgenomen, dan moet je over het verschil de belastingen terugbetalen.
Ik ben het dus wel met je eens dat de verschillende leveranciers hierover wat helderder moeten communiceren. Getuige ook de regelmaat waarmee dit topic weer terugkomt.
De overheid zegt dat salderen wél alléén over belastingen gaat. Dat is mijns inziens ook correct.
https://www.rijksoverheid...ingsregeling-zonnepanelenOmdat over weggestreepte elektriciteit geen belasting hoeft te worden betaald, zorgt de regeling ervoor dat de overheid minder belastinginkomsten heeft.
Maar de ondeduidelijkheid zit dan in de terugleververgoeding en niet in het salderen.earthman schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 12:46:
[...]
Zonneplan beweert bijvoorbeeld dat saldering enkel betrekking heeft op belastingen (is niet zo, ook de levering valt hier onder). Zowel Zonneplan als Tibber zeggen ook niks over of de inkoopvergoeding wel of niet uitbetaald/verrekend wordt. Ik vermoed dat ze hetzelfde doen als EnergyZero/MijnDomein/etc, maar zeker weten doe ik niet omdat ze het niet vertellen.
Als je in een uur 1 kWH inkoopt en 2kWh verkoopt dan wordt er eerste de inkoop van 1kWH weggestreeot tegen de 1kWH verkoop. Dit gaat per kWh. (Salderen)
De kWh die je dan nog verkoopt krijg je alleen de kale leverprijs voor. (Terugleveren). Maar dat is alleen als je op jaarbasis meer hebt verkocht aan de leverancier dan hebt ingekocht.
Dus de onduidelijkheid is dan of die kale leverprijs incl de inkoopkosten is?
.
[ Voor 4% gewijzigd door hremijn op 23-02-2023 13:01 ]
Kreeg gisteren, naar zoveelste keer klagen op het wachten van eindafrekening bij nextenergy, wacht al sinds 21 december op die eindafrekening. Dat die voor eind februari komt. Waarom ze meer als 9 weken nodig hebben voor een eindafrekening van iets meer als 2 maanden, is mij echt een raadsel. Verder dan we werken er hard aan en we vinden het vervelend dat zo loopt kom je niet.
Als ik zo lees hebben ze daar op zijn minst de administratie totaal niet op orde(alleen voor innen van geld wel). Het uitbetalen en afhandelen duurt een eeuwigheid(lees buiten de wettelijke termijnen).
Denk dat nextenergy op dit moment het slechts voorelkaar heeft van alle bedrijven.
Benieuwd of deze belofte dat ik begin maar klaar ben met wachten op geld en eindafrekening wel stand houdt, of weer valse belofte blijkt te zijn.
Als ik zo lees hebben ze daar op zijn minst de administratie totaal niet op orde(alleen voor innen van geld wel). Het uitbetalen en afhandelen duurt een eeuwigheid(lees buiten de wettelijke termijnen).
Denk dat nextenergy op dit moment het slechts voorelkaar heeft van alle bedrijven.
Benieuwd of deze belofte dat ik begin maar klaar ben met wachten op geld en eindafrekening wel stand houdt, of weer valse belofte blijkt te zijn.
Zo zo, dat zijn veel grote woorden maar niets concreets en nogal een beschuldiging.earthman schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 12:46:
Vervolgens kom je met je eigen aanname, dat maakt het er hier niet duidelijker op.
Wat is er niet compleet, en wat is er feitelijk onjuist?
Niet alleen de belastingen, maar ook de inkoopkosten. Maar verder, ja, dat is precies wat er staat en ook precies wat er gebeurt. Dit is bovendien ook precies wat Tibber en Zonneplan doen, maar (getuige ook de hoeveelheid discussie hierover in dit topic van mensen die denken dat de kWh worden weggestreept) is dit blijkbaar totaal niet duidelijk uit de informatie die zij op hun site tonen.bilgy_no1 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 12:56:
[...]
Is dat wel helemaal helder van Mijn Domein?
Want de implicatie is dit:
Gedurende het jaar wordt iedere kWh direct gesaldeerd, inclusief kale prijs en de belastingen.
Aan het eind van het jaar wordt je verbruik/afname vergeleken met je teruglevering.
Heb je meer terug geleverd dan afgenomen, dan moet je over het verschil de belastingen terugbetalen.
Daar wordt inderdaad met geen woord over gerept, naar aangezien er een grafiek van de EPEX prijs wordt getoond kun je er wel van uitgaan dat teruglevering ook zonder inkoopkosten is. Echter saldering is wel inclusief inkoopkosten.hremijn schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 12:59:
[...]
Maar de ondeduidelijkheid zit dan in de terugleververgoeding en niet in het salderen.
Als je in een uur 1 kWH inkoopt en 2kWh verkoopt dan wordt er eerste de inkoop van 1kWH weggestreeot tegen de 1kWH verkoop. Dit gaat per kWh. (Salderen)
De kWh die je dan nog verkoopt krijg je alleen de kale leverprijs voor. (Terugleveren). Maar dat is alleen als je op jaarbasis meer hebt verkocht aan de leverancier dan hebt ingekocht.
.
Huh, volgens mij klopt dat niet wat je zegt.hremijn schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 12:59:
[...]
Maar de ondeduidelijkheid zit dan in de terugleververgoeding en niet in het salderen.
.
Als jij in een uur 1 kWh inkoopt voor bv 15ct, en vervolgens ook 2 kWh verkoopt voor 15ct (immers zelfde uur) dan krijg je gewoon voor die 2 kWh de uurprijs (2x15ct) vergoed.
Je krijgt immers gewoon wat de prijs was in dat uur...
Dat wat jij zegt is bij een normale leverancier
Maar ben geen expert erin, kan het ook fout hebben.
Het klopt wel, jullie zeggen beiden hetzelfde.Jazsie schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 14:52:
[...]
Huh, volgens mij klopt dat niet wat je zegt.
Als jij in een uur 1 kWh inkoopt voor bv 15ct, en vervolgens ook 2 kWh verkoopt voor 15ct (immers zelfde uur) dan krijg je gewoon voor die 2 kWh de uurprijs (2x15ct) vergoed.
Je krijgt immers gewoon wat de prijs was in dat uur...
Dat wat jij zegt is bij een normale leverancier.
Maar ben geen expert erin, kan het ook fout hebben.
Wat @hremijn zegt:
1kWh gekocht, 2kWh verkocht. Je streept 1 gekocht kWh weg tegen 1 verkocht kWh en houdt 1 verkocht kWh over. Als deze 15 cent kost heb je dus 15 cent terug.
Wat jij zegt:
Je koopt 1kWh voor 15 cent
Je verkoopt 2kWh voor 15 per stuk, dus je ontvangt 30 cent.
30 - 15 = 15 cent terug.
Het klopt ook dat je de uurprijs krijgt, quote uit de pagina op zonneplan.nl die hierboven genoemd is:
...Je krijgt dus exact terug wat de stroom op het moment van terugleveren op de markt waard was....
Ik tel inkoop/verkoop apart daarnaast reken ik in geld want zo wordt dat bij dynamische tarieven gedaan. Dat is geen salderen...BernardV schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 15:06:
[...]
Het klopt wel, jullie zeggen beiden hetzelfde.
Wat @hremijn zegt:
1kWh gekocht, 2kWh verkocht. Je streept 1 gekocht kWh weg tegen 1 verkocht kWh en houdt 1 verkocht kWh over. Als deze 15 cent kost heb je dus 15 cent terug.
Wat jij zegt:
Je koopt 1kWh voor 15 cent
Je verkoopt 2kWh voor 15 per stuk, dus je ontvangt 30 cent.
30 - 15 = 15 cent terug.
Het klopt ook dat je de uurprijs krijgt, quote uit de pagina op zonneplan.nl die hierboven genoemd is:
[...]
Als ik in een maand 1000 kWh gebruik maar ook 1000 kWh injecteert gaat men dit niet tellen (salderen) in kWh... niet hier bij dynamische tarieven
Naar mijn mening zeker niet het zelfde als wat @hremijn zegt.
Nee dat is niet correct, salderen gaat over zowel de belastingen als ook over de levering. Anders zouden de energiebedrijven ook meteen zeggen dat ze bij saldering lekker de minimale terugleververgoeding uitkeren vermeerderd met de energiebelasting en BTW en bekijk het verder maar.SidewalkSuper schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 12:57:
De overheid zegt dat salderen wél alléén over belastingen gaat. Dat is mijns inziens ook correct.
[...]
https://www.rijksoverheid...ingsregeling-zonnepanelen
Zie ook deze rechtzaak: https://solarmagazine.nl/...enden-euro-s-terugbetalen
Hier probeerde een leverancier tegen een heel ander tarief te salderen dan voor de levering gebruikt werd, en is hard teruggefloten.
Hier gaat het ook mis dan, @hremijn heeft het over terugleververgoeding en niet over salderen.Jazsie schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 15:21:
[...]
Ik tel inkoop/verkoop apart daarnaast reken ik in geld want zo wordt dat bij dynamische tarieven gedaan. Dat is geen salderen...
Als ik in een maand 1000 kWh gebruik maar ook 1000 kWh injecteert gaat men dit niet tellen (salderen) in kWh... niet hier bij dynamische tarieven.
Naar mijn mening zeker niet het zelfde als wat @hremijn zegt.
Even kort samengevat:
Elk gekochte kWh bestaat uit 2 delen, kale prijs en belastingen (even kort door de bocht).
De belastingen zijn ongeacht welk uur je een kWh inkoopt gelijk, de kale prijs verschilt.
Als jij nu in een uur 1kWh koopt en 2kWh verkoopt heb je met 2 dingen te maken, namelijk:
1. de kale prijs voor je 1kWh overschot aan vergoeding
2. de belasting die je op het 1 kWh gebruikte en 1 verkocht kWh mag salderen.
Dus je krijgt voor je verkochte kWh gewoon de kale prijs vergoed.
Als aan het einde van het jaar blijkt dat je meer hebt verkocht dan gebruikt kun je dus je volledige verbruik salderen en betaal je geen belasting, over je overschot heb je alleen de kale prijs als vergoeding.
Als je minder teruglevert dan je verbruikt betaal je over het overgebleven deel gewoon de belasting.
Je kunt de terugleververgoeding en salderen niet op een hoop gooien, die moet je los van elkaar zien.
Niet compleet is het niet vermelden van de inkoopvergoeding in het verhaal, welke je wel bij saldering uitbetaald (verrekend) krijgt, maar niet bij teruglevering. Waarschijnlijk. Dit is namelijk niet duidelijk en wordt niet kenbaar gemaakt bij Zonneplan en Tibber, dus wie weet. Pas bij de eind- of jaarafrekening kom je er achter, want het volgt niet uit wat ze op hun site zetten.Bezzerk schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 14:37:
[...]
Zo zo, dat zijn veel grote woorden maar niets concreets en nogal een beschuldiging.
Vervolgens kom je met je eigen aanname, dat maakt het er hier niet duidelijker op.
Wat is er niet compleet, en wat is er feitelijk onjuist?
Bij MijnDomein wordt dat wel expliciet duidelijk gemaakt.
Wat feitelijk onjuist is de bewering dat 'saldering' enkel op de belastingen van toepassing zou zijn, wat dus gewoon niet waar is.
Bron: https://www.consuwijzer.n...e-energie/wat-is-salderenearthman schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 15:38:
[...]
Wat feitelijk onjuist is de bewering dat 'saldering' enkel op de belastingen van toepassing zou zijn, wat dus gewoon niet waar is.
enWekt u zelf duurzame energie op? Bijvoorbeeld via zonnepanelen? Een deel van deze energie verbruikt u zelf. De rest levert u terug aan het openbare net. Uw leverancier trekt dit van de door hem geleverde energie af. Deze aftreksom heet salderen. Salderen is dus het aantal kWh die u opwekt min de kWh’s die u verbruikt.
Die twee samen maakt het toch al klaar voor dynamisch tarief?Wij vinden het wenselijk dat uw energieleverancier saldeert over uw jaarverbruik en op de jaarafrekening. Maar dat staat nu niet in de wet.
Binnen een uur verreken je en heb je meer teruggeleverd heb je de terugleververgoeding in dat uur.
Nee dat werkt niet zo, er wordt niet per uur verrekend. Alleen de beursprijs verschilt van uur tot uur.BernardV schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 15:53:
[...]
Bron: https://www.consuwijzer.n...e-energie/wat-is-salderen
[...]
en
[...]
Die twee samen maakt het toch al klaar voor dynamisch tarief?
Binnen een uur verreken je en heb je meer teruggeleverd heb je de terugleververgoeding in dat uur.
Kijk anders ook naar de (voorbeeld)factuur van Zonneplan. Daar zie je ook staan 219kWh afgenomen, 13kWh teruggeleverd (tja het is een voorbeeld voor januari). Pas aan het eind van het jaar komt er nog een verrekening, waar ze vaststellen dat je 2500kWh hebt afgenomen en 3000kWh hebt teruggeleverd, dus dat je over 500kWh de EB, ODE, inkoopkosten en BTW over dat geheel weer aan ze moet terugbetalen. Je hebt dan immers in dat jaar maar 2500kWh (= je verbruik) te salderen, de rest (500kWh) is teruglevering, maar je hebt ondertussen wel de inkoopvergoeding en belastingen over die 500kWh (onterecht) uitgekeerd gekregen.
De combinatie van het feit dat je voor iedere teruggeleverde kWh de op dat moment geldende beursprijs krijgt, dat je voor iedere teruggeleverde kWh tot aan je jaarvafname ook de inkoopkosten uitbetaald krijgt, en dat tot aan je jaarverbruik de belastingen ook worden verrekend, zorgt dat ze voldoen aan de salderingsregeling.
En dan is er ook nog Frank maar daar hebben we het liever niet over.
[ Voor 13% gewijzigd door earthman op 23-02-2023 16:13 ]
Update: gisteren bericht van Tibber gekregen. Er bleek een storing in onze meter te zitten waardoor de standen niet werden doorgegeven. Ze hadden dus ook voor december en januari een "geschat verbruik" in rekening gebruikt en daarmee ook 0 voor de teruglevering.Senaxx schreef op zondag 19 februari 2023 @ 10:11:
Bij mij lijkt er bij Tibber iets mis te gaan met de terug levering van elektra. Of tenminste de registratie ervan.
Ik kreeg in februari een afrekening van december 2022 en januari 2023 en het viel me op dat hier geen kWh op terug geleverd stond.
Bij de huidige maand februari gaf de app ook aan dat ik 0% zonne-energie had terug geleverd, terwijl ik toch al 108 kWh geproduceerd heb in februari. Dit is natuurlijk niet allemaal terug geleverd maar er zouden minstens een paar kWh terug geleverd moeten worden. Ik heb in 3 schermen 3 verschillende "productie" waardes.... 108, 37 en 19 kWh.....
Nadat ik bij Tibber een melding heb gemaakt lijkt het in de app nu pas geregistreerd te worden, maar nog steeds blijft het ver achter met de werkelijke productie. Ze zijn nog bezig met een onderzoek.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Toevallig wil het zo zijn dat sinds 12/02/2023 de storing is opgelost en worden de meterstanden weer doorgegeven. Hiermee heeft Tibber een nacalculatie gemaakt en voor zowel het terugleveren en "echt" verbruik een nieuwe rekening opgesteld.
Ik zie nu in de app ook het verbruik terugkomen.
Dank je voor je reactie en duidelijke uitleg over hoe jij het ziet!earthman schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 16:09:
[...]
Nee dat werkt niet zo, er wordt niet per uur verrekend. Alleen de beursprijs verschilt van uur tot uur.
...
Toch lees ik het iets anders.
Op de factuur bij Zonneplan staat het volgende bij teruglevering (2) "Je ontvangt per teruggeleverde kWh een vergoeding die gelijk is aan de inkoopprijs tijdens het betreffende uur."
Dus dat suggereert dat het zonder EB, ODE, inkoopkosten is.
Zonneplan rekent maandelijks ook je EB etc af met een gemiddelde per maand over het gehele jaar, op die factuur zie je ook staan 125kWh (onderaan) dat is niet gelijk aan de 219kWh die werkelijk gebruikt is.
Als jij je gebruik goed weet in te schatten en zal nagenoeg weet dat je netto gaat terugleveren zal die ook op 0 staan op je factuur, mocht dan blijken dat je toch meer hebt afgenomen dan teruggeleverd zul je dat moeten betalen.
Zoals jij het stelt zou je dus over 500kWh onterecht de belastingen hebben uitgekeerd gekregen, maar dat is niet zo, immers krijg je alleen een inkoopprijsverdoeding (zoals bij *2) staat.
Als je je inschatting niet goed hebt kan het wel zijn dat je nog een verrekening krijgt, maar je kunt het gehele jaar door ook je verbruik bijstellen in de app om dit te voorkomen.
Ze voldoen aan de salderingsregeling door de inschatting die je zelf hebt opgegeven en daarmee te werken, die staat helemaal los van wat je teruglevert op je factuur.
Dat is mijn hele punt, ze vertellen niet of dit wel of niet inclusief de inkoopkosten is. En gegeven hoe summier hun facturen zijn en dat je ook geen extra data kan terugzien (zie elders in dit topic) kun je ook niet gemakkelijk narekenen wat ze nu echt doen.BernardV schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 16:43:
[...]
Dank je voor je reactie en duidelijke uitleg over hoe jij het ziet!![]()
Toch lees ik het iets anders.
Op de factuur bij Zonneplan staat het volgende bij teruglevering (2) "Je ontvangt per teruggeleverde kWh een vergoeding die gelijk is aan de inkoopprijs tijdens het betreffende uur."
Dus dat suggereert dat het zonder EB, ODE, inkoopkosten is.
Dat staat los van saldering, dat is gewoon een gedeeltelijk voorschot, namelijk van de belastingen.Zonneplan rekent maandelijks ook je EB etc af met een gemiddelde per maand over het gehele jaar, op die factuur zie je ook staan 125kWh (onderaan) dat is niet gelijk aan de 219kWh die werkelijk gebruikt is.
Als jij je gebruik goed weet in te schatten en zal nagenoeg weet dat je netto gaat terugleveren zal die ook op 0 staan op je factuur, mocht dan blijken dat je toch meer hebt afgenomen dan teruggeleverd zul je dat moeten betalen.
Bij Zonneplan wel, bij Tibber is dat niet het geval. Daar krijg je aan het eind van het jaar inderdaad de verrekening, omdat ze voor iedere maand gewoon er van uitgaan dat al jouw teruglevering te salderen is.Zoals jij het stelt zou je dus over 500kWh onterecht de belastingen hebben uitgekeerd gekregen, maar dat is niet zo, immers krijg je alleen een inkoopprijsverdoeding (zoals bij *2) staat.
Als je je inschatting niet goed hebt kan het wel zijn dat je nog een verrekening krijgt, maar je kunt het gehele jaar door ook je verbruik bijstellen in de app om dit te voorkomen.
De salderingsregeling betreft het uiteindelijke verbruik en teruglevering, daar staat het voorschot los van, en je inschatting al helemaal.Ze voldoen aan de salderingsregeling door de inschatting die je zelf hebt opgegeven en daarmee te werken, die staat helemaal los van wat je teruglevert op je factuur.
Hiermee kan je toch je eigen vraag beantwoorden?earthman schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 16:09:
[...]
Nee dat werkt niet zo, er wordt niet per uur verrekend. Alleen de beursprijs verschilt van uur tot uur.
Kijk anders ook naar de (voorbeeld)factuur van Zonneplan. Daar zie je ook staan 219kWh afgenomen, 13kWh teruggeleverd (tja het is een voorbeeld voor januari). Pas aan het eind van het jaar komt er nog een verrekening, waar ze vaststellen dat je 2500kWh hebt afgenomen en 3000kWh hebt teruggeleverd, dus dat je over 500kWh de EB, ODE, inkoopkosten en BTW over dat geheel weer aan ze moet terugbetalen. Je hebt dan immers in dat jaar maar 2500kWh (= je verbruik) te salderen, de rest (500kWh) is teruglevering, maar je hebt ondertussen wel de inkoopvergoeding en belastingen over die 500kWh (onterecht) uitgekeerd gekregen.
De combinatie van het feit dat je voor iedere teruggeleverde kWh de op dat moment geldende beursprijs krijgt, dat je voor iedere teruggeleverde kWh tot aan je jaarvafname ook de inkoopkosten uitbetaald krijgt, en dat tot aan je jaarverbruik de belastingen ook worden verrekend, zorgt dat ze voldoen aan de salderingsregeling.
En dan is er ook nog Frank maar daar hebben we het liever niet over.
Nadat art.31c is berekend is de salderingsregeling niet meer van toepassing en gelden gewoon de gemaakte afspraken.
- knip -
Dat kan ik niet, want ik kan niet zien of de 'handling fee' wel of niet wordt gesaldeerd. Dit staat ook niet op voldoende ondubbelzinnige wijze in de 'gemaakte afspraken'.Raymond P schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 17:14:
[...]
Hiermee kan je toch je eigen vraag beantwoorden?
Nadat art.31c is berekend is de salderingsregeling niet meer van toepassing en gelden gewoon de gemaakte afspraken.
In de welkomstbrief staat:
Daaruit zou kunnen blijken dat die handling fee niet wordt gesaldeerd, wat dus niet een correcte toepassing van de salderingsregeling is. Echter dit is niet na te gaan omdat ze het 1) niet expliciet zeggen en 2) niet op de factuur tonen.Terugleververgoeding en salderen
Als je zelf energie opwekt en een deel daarvan teruglevert wordt de salderingsregeling toegepast. Omdat jouw
contract gebaseerd is op uurprijzen geldt een terugleververgoeding die gelijk is aan de op dat moment geldende
EPEX Day Ahead uurprijzen per kWh. Daarbovenop wordt de in rekening gebrachte energiebelasting gesaldeerd. In
de praktijk betekent dit dat je de energiebelasting, Opslag Duurzame Energie en de EPEX Day Ahead uurprijs retour
krijgt per teruggeleverde kWh. Lever je meer terug dan je verbruikt (overschot aan teruglevering), dan ontvang je
voor de extra teruggeleverde elektriciteit van ons een terugleververgoeding die gelijk is aan de EPEX Day Ahead
uurprijs per kWh. In dit geval wordt er geen energiebelasting gesaldeerd. Meer informatie hierover vind je op
www.zonneplan.nl/energie.
@earthman Gaat het je nu om het stuk binnen of buiten de salderingsregeling?
Het eerste hebben ze zich gewoon aan te houden namelijk. GvO en onbalanskosten moeten gecompenseerd worden bij een teruggeleverde kWh.
Als je uitgecompenseerd bent dan gelden de afspraken (weer).
Hoe Zonneplan dat visualiseert op een jaarnota weet ik niet. Een maandnota van Tibber inclusief overvloedige teruglevering is hier al eens gepost (en afaik correct).
Ik snap overigens best dat je het duidelijk(er) wilt hebben.
Maar de wettext die over die berg met geld gaat is in 1 adem op te lezen, daar ligt de oorzaak.
Het is ergens logisch dat die bedrijven daar geen ondubbelzinnige uitleg over kunnen geven. Dat is m.i. ook hun taak niet.
Mocht het achteraf niet blijken te kloppen, wat niet heel moeilijk narekenen is, dan kan je altijd nog je gelijk gaan halen en het voor iedereen duidelijk(er) maken.
Het eerste hebben ze zich gewoon aan te houden namelijk. GvO en onbalanskosten moeten gecompenseerd worden bij een teruggeleverde kWh.
Hoe Zonneplan dat visualiseert op een jaarnota weet ik niet. Een maandnota van Tibber inclusief overvloedige teruglevering is hier al eens gepost (en afaik correct).
Maar de wettext die over die berg met geld gaat is in 1 adem op te lezen, daar ligt de oorzaak.
Het is ergens logisch dat die bedrijven daar geen ondubbelzinnige uitleg over kunnen geven. Dat is m.i. ook hun taak niet.
Mocht het achteraf niet blijken te kloppen, wat niet heel moeilijk narekenen is, dan kan je altijd nog je gelijk gaan halen en het voor iedereen duidelijk(er) maken.
- knip -
Zijn er mensen hier met zonnepanelen, warmtepomp en een dynamische maatschappij. Mijn verbruik en opwek zijn vrijwel gelijk.
Ik lees vaak terug dat het salderen/terugleveren van zonnepanelen niet heel rendabel is omdat de stroomprijs dan laag is.
Anderzijds het hebben van een lucht-waterwarmtepomp die 24h draait heeft voornamelijk een hoog nacht/dal verbruik doordat het snachts kouder is.
Ik ben benieuwd hoe deze twee variabelen gezamenlijk uitpakken bij een dynamisch contract?
Ik lees vaak terug dat het salderen/terugleveren van zonnepanelen niet heel rendabel is omdat de stroomprijs dan laag is.
Anderzijds het hebben van een lucht-waterwarmtepomp die 24h draait heeft voornamelijk een hoog nacht/dal verbruik doordat het snachts kouder is.
Ik ben benieuwd hoe deze twee variabelen gezamenlijk uitpakken bij een dynamisch contract?
Dan ben je in het juiste topic beland, nu nog even gaan lezen! De meeste vragen die gesteld worden gaan precies hierover.Dashlane schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 19:35:
Zijn er mensen hier met zonnepanelen, warmtepomp en een dynamische maatschappij. Mijn verbruik en opwek zijn vrijwel gelijk.
Vandaag mijn eindafrekening ontvangen na 8 weken van NextEnergy.Baldeagle schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 23:37:
[...]
Dan zou ik ook een melding maken bij ACM
Bij trustpilot heb ik dit ook vermeld. Hier kreeg ik een reactie op van NextEnergy. Of ik even contact wil opnemen met de klantenservice. Maar volgens mij had ik dat vandaag al gedaan.
Op maand niveau is dit toch wel goed te regelen. Over de seizoenen niet.Dashlane schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 19:35:
Het verschil ontstaat doordat het in de zomer over het algemeen goedkoper is dan in de winter.
De reden dat er vaak voor een vast contract wordt geadviseerd omdat bij correcte saldering de rekening toch richting 0 uitkomt.
Het risico van zomer/winter heb je daarmee afgevangen.
De zonnepanelen kan je niet sturen, die wekken energie op wanneer ze energie opwekken.
Dan zit je alleen nog aan de verbruikers kant, kan je de warmtepomp op zo'n manier aansturen dat deze goedkoper de energie kan verbruiken dan dat het de zomer van de zonnepanelen kan compenseren in prijs.
Mijn voorzichtige inschatting is dat dit waarschijnlijk niet zal gaan lukken.
Overigens vorig jaar 2022, was een bijzonder jaar waar dit wel een keer kon lukken. Het is mij met een PV instalatie en een EV voor de deur ook gelukt.
Wat cijfers van die instalatie:
PV opwek 7500 kWh.
uiteindelijk verbruik.
Netto verbruik 2100 kWh
En uiteindelijk -90 euro betaald over het jaar.
Iets dat met elk vast contract onmogelijk geweest zou zijn.
En met een NOM (Null op de meter) samenstelling had dit nog meer opgeleverd.
Maar de hele grote "maar", 2021 was een uitzondering waarbij de stroom in de zomer die toen tegen de 50 cent was, en in de winter 20 cent. terwijl dit normaal gesproken eerder andersom is.
Kort gezegd je bent afhankelijk van de zomer / winter prijzen. en dat verschil kan je vermenigvuldigen van je verbruikt.
bijvoorbeeld 5 cent verschil = 5 cent x 4000kwh = 200 euro dat je betaald terwijl je verbruik eigenlijk 0 was.
maar of dat nu -5 10 en 20 cent is, dat weet niemand. dat is het risico dat je neemt.
Een vast contract weet je dat je rond 0 uit komt. wel zo makkelijk. en geen gedoe.
Het ging me om allebei, en dan met name binnen de salderingsregeling (omdat dit wettelijk 'geregeld' is). Het gerechtshof in Amsterdam vindt in ieder geval dat de bedoeling van de salderingsregeling is dat je evenveel ontvangt als je betaalt, dus geen extra kosten bij levering die je bij teruglevering niet terug krijgt.Raymond P schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 18:58:
@earthman Gaat het je nu om het stuk binnen of buiten de salderingsregeling?
Ik volg het topic nu een geruime maand en naar mijn inziens is deze vraag niet dusdanig voorbij gekomen dat het voor mij beantwoord was. Een reactie als deze draagt naar mijn idee ook niet veel bij.de Peer schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 19:39:
[...]
Dan ben je in het juiste topic beland, nu nog even gaan lezen! De meeste vragen die gesteld worden gaan precies hierover.
En met 'de vraag' bedoel je "Zijn er mensen hier met zonnepanelen, warmtepomp en een dynamische maatschappij"?Dashlane schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 22:20:
[...]
Ik volg het topic nu een geruime maand en naar mijn inziens is deze vraag niet dusdanig voorbij gekomen dat het voor mij beantwoord was. Een reactie als deze draagt naar mijn idee ook niet veel bij.
Dat is een vrij veel voorkomende situatie. Het gaat daar in het topic continu over.
Ook in de startpost staat informatie over de situatie 'evenveel opwek als verbruik'. Over het algemeen kun je dan het beste niet een dynamisch contract afsluiten zodat je op jaarbasis kunt salderen.
Met op jaarbasis salderen zou je op 0 euro moeten uitkomen. De kans lijkt me klein dat je in jouw situatie met dynamische tarieven geld terug gaat krijgen op jaarbasis.
[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 23-02-2023 22:47 ]
Volgens mij benoem ik expliciet de variabel het hebben van een warmtepomp en daardoor een veel hoger nachtverbruik. Dat maakt een dusdanig verschil in evenveel opwek als verbruik dat ik een vraag, na een periode meegelezen heb, een vraag hierover stel. Het is een weloverwogen, goed voorbereide vraag, waarin ik mijn huiswerk gedaan heb. Het is geen onnozele vraag en daarom vind ik een reactie als deze ook spijtig. Het draagt niet bij aan de laagdrempeligheid van een vraag stellen en daarnaast weet je het ook nog eens matig te onderbouwen.de Peer schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 22:39:
[...]
En met 'de vraag' bedoel je "Zijn er mensen hier met zonnepanelen, warmtepomp en een dynamische maatschappij"?
Dat is een vrij veel voorkomende situatie. Het gaat daar in het topic continu over.
Ook in de startpost staat informatie over de situatie 'evenveel opwek als verbruik'. Over het algemeen kun je dan het beste niet een
dynamisch contract afsluiten zodat je op jaarbasis kunt salderen.
OK sorry dan heb ik te snel geoordeeld blijkbaar.Dashlane schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 22:48:
[...]
Volgens mij benoem ik expliciet de variabel het hebben van een warmtepomp en daardoor een veel hoger nachtverbruik. Dat maakt een dusdanig verschil in evenveel opwek als verbruik dat ik een vraag, na een periode meegelezen heb, een vraag hierover stel. Het is een weloverwogen, goed voorbereide vraag, waarin ik mijn huiswerk gedaan heb. Het is geen onnozele vraag en daarom vind ik een reactie als deze ook spijtig. Het draagt niet bij aan de laagdrempeligheid van een vraag stellen en daarnaast weet je het ook nog eens matig te onderbouwen.
In de basis blijft het heel simpel. Je hebt opwek op jaarbasis (in kWh) en verbruik op jaarbasis (in kWh) . Netto verbruik is dan 0 kWh en dus 0 euro. Vermindering energiebelasting even buiten beschouwing gelaten.
salderen is tenslotte zeer rendabel.
Met een dynamisch tarief ga je in jouw geval niet opeens geld terug krijgen. Zou dus zonde zijn van je zonnepanelen en de mogelijkheid van salderen op jaarbasis.
[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 23-02-2023 22:59 ]
Met een warmtepomp en dus hogere nachtverbruik heb ik wel mooie prijzen kunnen krijgen. Mijn kale inkoopprijs staat op 14 en 15.5 cent voor jan - feb dit jaar. Vandaag scheelt het bijna niks, maar er waren tijden dat het 's nachts stroom bijna gratis is (veel wind) en tussen de ochtend en avondpiek ook.
Mijn airco draait niet tussen 0700-0900 en ~1600-1800, dat laatste verschuift wel eens afhankelijk van de prijs.
Ik verwarm 100% elektrisch en zit ruim onder de prijsplafond prijs. Gelukkig maar, want mijn netto verbruik is wel ruim boven de 339 kWh die je "mag" gebruiken, en met ~0 gas.
Mijn airco draait niet tussen 0700-0900 en ~1600-1800, dat laatste verschuift wel eens afhankelijk van de prijs.
Ik verwarm 100% elektrisch en zit ruim onder de prijsplafond prijs. Gelukkig maar, want mijn netto verbruik is wel ruim boven de 339 kWh die je "mag" gebruiken, en met ~0 gas.
Even mezelf quoten.Marcva schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 14:47:
[...]
29 december laatste registratie door Enexis waardoor ik dus voor zowel E als G voor contracttarrief afgerekend zal worden. Enexis geeft ondertussen geen sjoege. Als je belt en kiest voor optie "uitleesstoring slimme meter" verwijzen ze naar de site en verbreken de verbinding. Op de site staat: we hebben een storing. Geen idee toe lang die duurt.
Zojuist een dame gesproken via andere menu-optie. Aangegeven: Enexis is in gebreke, ik leidt schade. Hoe gaan we dat doen? Mw haalde verbaal het schouders op, maar erkende dat ik schade leidt. Begreep van haar dat uurstanden voor max 10 dagen gebufferd worden in de meter. Ik zit daar over heen.
Inmiddels via website een claim ingediend van € 20,- per dag via een claimformulier. Uiteraard bedoeld voor graafwerk en zo, maar ben benieuwdTeller staat op € 240,= inmiddels.
Ik kies voor dynamisch om zelf de regie te pakken, maar Enexis zet mij nu als nog in een afhankelijke positie
Had meterstoring waardoor dynamisch rekenen in de soep liep. Dat als schadeclaim ingediend bij Enexis, inclusief de Tibber Pulse van € 50,=. Toen ze niet reageerden binnen hun eigen termijn de zaak doorgezet naar Consuwijzer / ACM. Toen opeens wel telefonische reactie Enexis.
Lang verhaal kort: ze vergoeden mijn Pulse, maar niet de dagen. Daarmee aanvaarden ze dus wel aansprakelijkheid, maar niet de volledige consequentie. Bedrag is inmiddels binnen.
Dat ze de dagen niet vergoeden snap ik, want moeilijk te onderbouwen en precedentwerking. Toch hou ik om die reden de zaak bij de ACM aan. Ik vind het principieel onjuist dat je geen verantwoordelijkheid neemt voor schade die je een ander berokkent.
Het is denk ik afwachten totdat verschillende personen een jaarafrekening krijgen. EN dan kunnen we voor de verschillende situaties kijken hoe elke leverancier saldeert en eventuele TLV bepaalt.
Tot dat moment blijft het gissen want er zijn geen duidelijke feitelijke voorbeelden helaas.
Amen.
Tot dat moment blijft het gissen want er zijn geen duidelijke feitelijke voorbeelden helaas.
Amen.
Maar vinden mensen het hier onder de streep dan ook echt duur? Ze horen uiteraard wel transparant te zijn. Dat is hetzelfde als dat je voor 50 euro naar Barcelona kan vliegen, maar bij de laatste pagina staat er toch ineens 150 euro i.v.m. allerlei extra kosten die erbij komen. Een hele nare eigenschap, en het zou naar mijn inziens verboden moeten worden en hard moeten worden aangepakt door de overheid.Greenman2 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 12:53:
[...]
Het is hier al vaker voorbij gekomen, zonder btw of zonder toeslag waar ze ook voor kiezen ik vind het ondertussen misleidend van de ANWB....
Toon gewoon de all-in prijs en wees transparant.
Dat gezegd hebbende, ken ik nog niemand die niet tevreden is over ANWB. Het schijnt voor veel mensen toch echt een hoop te schelen. Ik heb zelf de gok ook maar gewaagd, en ben over gegaan naar de ANWB.
Ik ben benieuwd hoe de komende maanden eruit gaan zien. (we hebben overigens geen zonnepanelen).
Ik zat overigens bij Eneco, vanwege een overname (faillissement). Maar man wat is Eneco toch duur zeg. Daar heb ik echt belachelijke prijzen betaald de afgelopen maanden, nadat mijn vaste contract verlopen was.
[ Voor 9% gewijzigd door Wachten... op 24-02-2023 11:24 ]
Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!
Niet per se, maar ik vermoed dat het ook meespeelt dat veel mensen van een vast of variabel contract komen en dan ANWB als eerste tegenkomen omdat dat een bekende naam is. En daarna vinden veel mensen het wel prima. De overstap van vast/variabel naar dynamisch is inderdaad eentje die (veel) geld kan schelen, vooral de afgelopen maanden. Maar dat heeft niet per se met ANWB te maken, tenzij je juist vertrouwen in dynamische prijzen hebt gekregen doordat een partij met een grote naam als de ANWB daar in is gestapt.Wachten... schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 11:20:
[...]
Maar vinden mensen het hier onder de streep dan ook echt duur? Ze horen uiteraard wel transparant te zijn. Dat is hetzelfde als dat je voor 50 euro naar Barcelona kan vliegen, maar bij de laatste pagina staat er toch ineens 150 euro i.v.m. allerlei extra kosten die erbij komen. Een hele nare eigenschap, en het zou naar mijn inziens verboden moeten worden en hard moeten worden aangepakt door de overheid.
Dat gezegd hebbende, ken ik nog niemand die niet tevreden is over ANWB. Het schijnt voor veel mensen toch echt een hoop te schelen. Ik heb zelf de gok ook maar gewaagd, en ben over gegaan naar de ANWB.
Ik ben benieuwd hoe de komende maanden eruit gaan zien. (we hebben overigens geen zonnepanelen).
Ik zat overigens bij Eneco, vanwege een overname (faillissement). Maar man wat is Eneco toch duur zeg. Daar heb ik echt belachelijke prijzen betaald de afgelopen maanden, nadat mijn vaste contract verlopen was.
Qua dynamische leveranciers is ANWB juist een van de duurdere. Op een gemiddeld jaarverbruik van 2479 kWh en 1169 kuub gas is ANWB zo'n 100 euro duurder van de goedkoopste, Zonneplan.
De grootste stap maak je dus inderdaad door van vast/variabel naar dynamisch te gaan. Daarbinnen kan je nog zo'n 8 euro per maand/100 euro per jaar besparen door de 'juiste'/goedkoopste leverancier te kiezen (in vergelijking met ANWB).
En in dat opzicht vind ik die grafiek wel een beetje misleidend. Ze lijken zo de goedkoopste dynamische leverancier te zijn, terwijl ze dat echt niet zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door Sicco92 op 24-02-2023 11:38 ]
Dank voor je reactie, waar ik alleen benieuwd naar ben.... De ANWB zegt dat ze het gas en electra inkopen voor de inkoopsprijs, en voor datzelfde bedrag verkopen. Hoe kan Zonneplan dan nog goedkoper zijn?Sicco92 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 11:37:
[...]
Niet per se, maar ik vermoed dat het ook meespeelt dat veel mensen van een vast of variabel contract komen en dan ANWB als eerste tegenkomen omdat dat een bekende naam is. En daarna vinden veel mensen het wel prima. De overstap van vast/variabel naar dynamisch is inderdaad eentje die (veel) geld kan schelen, vooral de afgelopen maanden. Maar dat heeft niet per se met ANWB te maken, tenzij je juist vertrouwen in dynamische prijzen hebt gekregen doordat een partij met een grote naam als de ANWB daar in is gestapt.
Qua dynamische leveranciers is ANWB juist een van de duurdere. Op een gemiddeld jaarverbruik van 2479 kWh en 1169 kuub gas is ANWB zo'n 100 euro duurder van de goedkoopste, Zonneplan.
De grootste stap maak je dus inderdaad door van vast/variabel naar dynamisch te gaan. Daarbinnen kan je nog zo'n 8 euro per maand/100 euro per jaar besparen door de 'juiste'/goedkoopste leverancier te kiezen (in vergelijking met ANWB).
En in dat opzicht vind ik die grafiek wel een beetje misleidend. Ze lijken zo de goedkoopste dynamische leverancier te zijn, terwijl ze dat echt niet zijn.
Wat ze niet heel duidelijk vertellen is dat hun inkoopprijs niet alleen maar de marktprijs is. Onder inkoopprijs scharen ze ook nog de inkoopkosten die ze zelf maken, en waar ze van zeggen dat ze daar geen winst op maken. Dat mag misschien zo zijn, maar het feit is wel dat die inkoopkosten bij Zonneplan veel lager zijn. Het scheelt bijna 2 cent per kWh en 3 cent per m3. Check de tabel in de TS maar eens, daar staan de opslagen die leveranciers per kWh en m3 vragen gestandaardiseerd weergegeven: https://gathering.tweaker...ages/2049754/0#aanbiedersWachten... schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 11:42:
[...]
Dank voor je reactie, waar ik alleen benieuwd naar ben.... De ANWB zegt dat ze het gas en electra inkopen voor de inkoopsprijs, en voor datzelfde bedrag verkopen. Hoe kan Zonneplan dan nog goedkoper zijn?
Buiten de inkoopkosten heb je nog het maandelijks vastrecht. Dat kan je als een soort vaste abonnementskosten zien die je moet betalen om stroom en gas bij een leverancier af te mogen nemen. Ook daarbij is ANWB duurder dan Zonneplan, maar dat gaat nog niet eens om een euro per maand. Het verschil in inkoopkosten maakt hier het grootste verschil.
Ik heb even een beetje wat dingen zitten teruglezen inderdaad. Zonneplan zou dan in dit geval goedkoper zijn dan de ANWB, en veel mensen zijn daar (als ik het zo lees) ook erg over te spreken.Sicco92 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 11:50:
[...]
Wat ze niet heel duidelijk vertellen is dat hun inkoopprijs niet alleen maar de marktprijs is. Onder inkoopprijs scharen ze ook nog de inkoopkosten die ze zelf maken, en waar ze van zeggen dat ze daar geen winst op maken. Dat mag misschien zo zijn, maar het feit is wel dat die inkoopkosten bij Zonneplan veel lager zijn. Het scheelt bijna 2 cent per kWh en 3 cent per m3. Check de tabel in de TS maar eens, daar staan de opslagen die leveranciers per kWh en m3 vragen gestandaardiseerd weergegeven: https://gathering.tweaker...ages/2049754/0#aanbieders
Buiten de inkoopkosten heb je nog het maandelijks vastrecht. Dat kan je als een soort vaste abonnementskosten zien die je moet betalen om stroom en gas bij een leverancier af te mogen nemen. Ook daarbij is ANWB duurder dan Zonneplan, maar dat gaat nog niet eens om een euro per maand. Het verschil in inkoopkosten maakt hier het grootste verschil.
Ik hoef ook weer niet voor een duppie op de eerste rang, want dan zou ik naar Tibber moeten kijken. Maar zonneplan is dan wel zeker het overwegen waard.
Bij de grote 3 waaronder Eneco zitten vooral veel Sleepers. Die zitten daar omdat het lekker safe en vertrouwd is. Die mensen betaalde vroeger ook wel wat meer per maand, dan nodig als ze zouden gaan shoppen (lees x honderd per jaar).Sicco92 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 11:37:
[...]
Niet per se, maar ik vermoed dat het ook meespeelt dat veel mensen van een vast of variabel contract komen en dan ANWB als eerste tegenkomen omdat dat een bekende naam is. En daarna vinden veel mensen het wel prima. De overstap van vast/variabel naar dynamisch is inderdaad eentje die (veel) geld kan schelen, vooral de afgelopen maanden. Maar dat heeft niet per se met ANWB te maken, tenzij je juist vertrouwen in dynamische prijzen hebt gekregen doordat een partij met een grote naam als de ANWB daar in is gestapt.
Nu was het een paar maanden geleden dat de verschillen tussen variabel en dynamisch zo groot was (met de grote 3 tot in het extreme), dat zelfs deze mensen zijn gaan shoppen.
Als ze dan landen bij een ANWB, prima toch. Het is aan ons tweakers dat we er dikke excels op na houden om de aller aller goedkoopste te vinden. Maar dat zal de gemiddelde echt roesten voor die laatste paar tientjes (nadat je rekening ca. halveert).
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Dank voor je opheldering, en inderdaad houd ik zelf ook niet van moeilijk doen voor een paar tientjes op jaarbasis. De tijd dat ik er dan mee bezig ben en de moeite die het meer kost, verdient het zo weer terug door gewoon te gaan werken. Voor je het weet ben je voor ieder ding zoveel tijd en energie aan het spenderen op jaarbasis, dat het bij elkaar meer kost dan de besparing. Maar of ik nu naar ANWB of zonneplan ga, de moeite is in dit geval hetzelfde, en ik bespaar toch weer wat bij zonneplan.mhr-zip schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 13:17:
[...]
Bij de grote 3 waaronder Eneco zitten vooral veel Sleepers. Die zitten daar omdat het lekker safe en vertrouwd is. Die mensen betaalde vroeger ook wel wat meer per maand, dan nodig als ze zouden gaan shoppen (lees x honderd per jaar).
Nu was het een paar maanden geleden dat de verschillen tussen variabel en dynamisch zo groot was (met de grote 3 tot in het extreme), dat zelfs deze mensen zijn gaan shoppen.
Als ze dan landen bij een ANWB, prima toch. Het is aan ons tweakers dat we er dikke excels op na houden om de aller aller goedkoopste te vinden. Maar dat zal de gemiddelde echt roesten voor die laatste paar tientjes (nadat je rekening ca. halveert).
Ik vind het ook helemaal prima dat mensen bij ANWB uitkomen. Zelfs blijven plakken bij de grote 3 snap ik ergens nog wel, vooral in 2023 waarin het toch niet/nauwelijks uitmaakt.mhr-zip schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 13:17:
[...]
Bij de grote 3 waaronder Eneco zitten vooral veel Sleepers. Die zitten daar omdat het lekker safe en vertrouwd is. Die mensen betaalde vroeger ook wel wat meer per maand, dan nodig als ze zouden gaan shoppen (lees x honderd per jaar).
Wat ik niet prima vind, is dat leveranciers met halve of onduidelijke informatie komen. Dat is waar de discussie mee begon namelijk: ANWB die een grafiek laat zien die op het eerste gezicht veel lager lijkt dan de prijs die je echt betaalt. Niet alleen lijk je daarmee op het eerste gezicht goedkoper dan andere vergelijkbare opties (andere dynamische leveranciers), mensen worden ook nogal verrast door de kosten die ze gaan betalen als ze eenmaal bij ANWB aangesloten zitten. Ze verwachten de marktprijs te betalen, maar daar blijkt nog veel meer bij te komen. Vooral bij gas komt daar nog een aardig bedragje per kuub bij.
In dit topic staan heel veel voorbeelden van mensen die zich afvroegen waarom Zonneplan (of toen nog Tibber) zoveel goedkoper is dan ANWB of EnergyZero(-resellers), de inkoopprijs is toch overal hetzelfde? Of mensen die zien dat hun rekening veel hoger uitkomt dan de prijzen die in de grafiekjes van de leverancierwebsites zelf staan. Daar stoor ik me aan, omdat dit makkelijk verholpen kan worden door gewoon transparant te zijn en alle informatie duidelijk op de websites neer te zetten.
Maar waarom maakt het in 2023 niet meer zoveel uit? Want ondanks het prijsplafond, is het gas en elektra echt een flink stuk duurder bij Eneco, of zie ik iets over het hoofd?Sicco92 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 13:41:
[...]
Ik vind het ook helemaal prima dat mensen bij ANWB uitkomen. Zelfs blijven plakken bij de grote 3 snap ik ergens nog wel, vooral in 2023 waarin het toch niet/nauwelijks uitmaakt.
Wat ik niet prima vind, is dat leveranciers met halve of onduidelijke informatie komen. Dat is waar de discussie mee begon namelijk: ANWB die een grafiek laat zien die op het eerste gezicht veel lager lijkt dan de prijs die je echt betaalt. Niet alleen lijk je daarmee op het eerste gezicht goedkoper dan andere vergelijkbare opties (andere dynamische leveranciers), mensen worden ook nogal verrast door de kosten die ze gaan betalen als ze eenmaal bij ANWB aangesloten zitten. Ze verwachten de marktprijs te betalen, maar daar blijkt nog veel meer bij te komen. Vooral bij gas komt daar nog een aardig bedragje per kuub bij.
In dit topic staan heel veel voorbeelden van mensen die zich afvroegen waarom Zonneplan (of toen nog Tibber) zoveel goedkoper is dan ANWB of EnergyZero(-resellers), de inkoopprijs is toch overal hetzelfde? Of mensen die zien dat hun rekening veel hoger uitkomt dan de prijzen die in de grafiekjes van de leverancierwebsites zelf staan. Daar stoor ik me aan, omdat dit makkelijk verholpen kan worden door gewoon transparant te zijn en alle informatie duidelijk op de websites neer te zetten.
Dat het verschil minder groot is dan voor het prijsplafond, dat snap ik, maar nog steeds scheelt het flink wat.
Gemiddeld zit ik deze maand op 31 cent. Prijs plafond is 40 cent (stroom).Wachten... schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 13:50:
[...]
Maar waarom maakt het in 2023 niet meer zoveel uit? Want ondanks het prijsplafond, is het gas en elektra echt een flink stuk duurder bij Eneco, of zie ik iets over het hoofd?
Dat het verschil minder groot is dan voor het prijsplafond, dat snap ik, maar nog steeds scheelt het flink wat.
Stel je gebruikt 2900 KWH per jaar, scheelt het je (maar) een goede 2 tientjes per maand. Voor de crisis betaalde ik ook 2 tientjes meer per maand dan had gekund als ik was gaan shoppen.
(en ja, zit je boven prijs plafond, dan kan het hard oplopen).
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Precies, door het prijsplafond. Veel mensen zitten onder dit prijsplafond, dus dan maakt het voor henzelf niks uit dat Eneco zo duur is. Ze betalen al veel minder dan die dure tarieven, dus die paar cent extra die ze nog kunnen besparen met dynamische tarieven maken dan ook niet het grootste verschil meer. Dat prijsplafond is de grootste stap al, ook al hebben ze daar niks voor hoeven doen.Wachten... schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 13:50:
[...]
Maar waarom maakt het in 2023 niet meer zoveel uit? Want ondanks het prijsplafond, is het gas en elektra echt een flink stuk duurder bij Eneco, of zie ik iets over het hoofd?
@Sicco92 @mhr-zip
Dank voor jullie reacties. Maar voor paar tientjes per maand is het nog steeds wel de moeite voor mij, dus heb me dan ook net aangemeld bij Zonneplan.
Ik ben alleen benieuwd hoe een normaal gezin in vredesnaam onder het prijsplafond van 2900kWh kan blijven. Dit lukt toch nagenoeg alleen maar als je op jezelf woont, of ligt het aan mij?
Ik heb dan wel een NAS draaien, we hebben een Quooker en we koken op inductie, maar 2900 kWh kan ik echt nooit halen. Zal het inductie koken hier echt een flinke slag ik maken? Wij zitten jaarlijks op een kleine 4000kWh, maar ik zou echt niet weten hoe ik nog meer kan besparen, we doen al echt zuinig, maar het prijsplafond is voor ons alles behalve realistisch (normale rijwoning) zonder heel veel gekke dingen.
Dank voor jullie reacties. Maar voor paar tientjes per maand is het nog steeds wel de moeite voor mij, dus heb me dan ook net aangemeld bij Zonneplan.
Ik ben alleen benieuwd hoe een normaal gezin in vredesnaam onder het prijsplafond van 2900kWh kan blijven. Dit lukt toch nagenoeg alleen maar als je op jezelf woont, of ligt het aan mij?
Ik heb dan wel een NAS draaien, we hebben een Quooker en we koken op inductie, maar 2900 kWh kan ik echt nooit halen. Zal het inductie koken hier echt een flinke slag ik maken? Wij zitten jaarlijks op een kleine 4000kWh, maar ik zou echt niet weten hoe ik nog meer kan besparen, we doen al echt zuinig, maar het prijsplafond is voor ons alles behalve realistisch (normale rijwoning) zonder heel veel gekke dingen.
Sluimerverbruik minimaliseren. Scheelt weer die paar procent. Via dynamisch kom je, denk ik, gemiddeld kWh-prijs al uit onder prijsplafondWachten... schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 14:17:
@Sicco92 @mhr-zip
Koken kan best prijzig zijn omdat de prijs rond een uur of 17:00 best hoog kan zijn. Ligt er ook aan hoe intensief je kookt.Wachten... schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 14:17:
@Sicco92 @mhr-zip
Dan is die bij jou er sneller als bij mij, want ik heb er nog geen een ontvangen na 9 weken.aa4ever schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 19:42:
[...]
Vandaag mijn eindafrekening ontvangen na 8 weken van NextEnergy.
Wij wonen met zijn 3en en verbruiken rond de 1300kwh en 400 kuub gas. Als ik een WP zou hebben met een scop van 4 (en dus louter stroom zou verbruiken) kom ik dus op ongeveer 1300 + (400*10)/4 = 2300 kwh per jaar.Wachten... schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 14:17:
@Sicco92 @mhr-zip
Maar we hebben thuis wel een "eerst trui en sloffen aan voordat we de verwarming hoger zetten" regel....
Toch moet dat geen groot probleem zijn. Je hebt dus geen elektrische auto of warmtepomp neem ik aan?Wachten... schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 14:17:
@Sicco92 @mhr-zip
Wat voor type wasdroger heb je? Hoeveel wasjes draai je per week?
1 keer per dag/nacht een vaat wassen, of vaker?
Kinderen met TV/dikke PC/xbox vele uren?
Aquarium warmhouden? IR panelen in badkamer vaak aan? etc.
Met een energieverbruiksmeter en wat dingen aan/uit schakelen kom je er snel achter.
Ik denk niet dat hij dat bedoeld. Als je met een normaal gezin bent van 4 personen is het gemiddelde 3500. Als je dan op inductie kookt en een gamende zoon hebt zit je snel op 4000-4500.mdvmine schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 15:01:
[...]
Toch moet dat geen groot probleem zijn. Je hebt dus geen elektrische auto of warmtepomp neem ik aan?
Wat voor type wasdroger heb je? Hoeveel wasjes draai je per week?
1 keer per dag/nacht een vaat wassen, of vaker?
Kinderen met TV/dikke PC/xbox vele uren?
Aquarium warmhouden? IR panelen in badkamer vaak aan? etc.
Met een energieverbruiksmeter en wat dingen aan/uit schakelen kom je er snel achter.
Wij gaan over een paar maand over van Engie naar ANWB Energie, ben dan heel benieuwd naar hoe het gaat bevallen. Want ik hoop niet dat we verrast gaan worden met de jaarafrekening zoals jij hierboven zegtSicco92 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 13:41:
[...]
Ik vind het ook helemaal prima dat mensen bij ANWB uitkomen. Zelfs blijven plakken bij de grote 3 snap ik ergens nog wel, vooral in 2023 waarin het toch niet/nauwelijks uitmaakt.
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Ja, maar volgens mij heb je niet door wat dat zoal (kan) verbruiken. Een NAS (afhankelijk van het aantal HDD's) kan rustig 200- 400 kW/jaar verbruiken, inductie koken circa 200 kW en als klapper de Quooker 500-600 kW/jaar (er zit namelijk ook 10% verlies bij die ze nooit opgeven). Bij elkaar toch een whopping 1200 kW/jaar als ik even aan de hoge kant reken. En wellicht heb je nog wat andere zaken die stiekum ook wat meer vebruiken dan je zou verwachten.Wachten... schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 14:17:
@Sicco92 @mhr-zip
Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120
4 personen 3500 per jaar? Maar dan zonder enige luxe in huis neem ik aan?LostboyArno schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 15:13:
[...]
Ik denk niet dat hij dat bedoeld. Als je met een normaal gezin bent van 4 personen is het gemiddelde 3500. Als je dan op inductie kookt en een gamende zoon hebt zit je snel op 4000-4500.
Wij hebben hier niet echt hele gekke dingen naast het eerder genoemde en zijn met zn drieën. Het enige wat wel flink wat zal schelen t.o.v. anderen, is dat wij heel veel thuis werken. Ik werk hoofdzakelijk thuis, en mijn vrouw is ook 3.5 van de 7 dagen thuis..
Ik weet dat wij niet extreem veel verbruiken, omdat ons sluipverbruik rond de 100 Watt ligt. Hierbij zijn de NAS en de Unifi dream machine de grootste boosdoeners.
@Shocked @LostboyArno ik denk dat dit gelijk is wat je bedoelt. Doordat wij veel thuis zijn, gaat ook wel eens overdag de kookplaat aan om een eitje te bakken, en draaien we wel eens een wasje overdag. Desondanks lijkt ons verbruik alsnog wel vrij hoog, dus toch maar eens kijken wat ik verder kan doen.
Ik ben het wel met je eens, alleen is de berekening bijna niet te maken. Dit komt doordat over je afgenomen kW altijd belasting betaalt en daarna slechts over een deel van de kW de belasting terugkrijgt. Laten we zeggen dat die grens bij de 3000 kW zit, daarover krijg je circa 597 Euro terug, daarboven niet. Dus zou je precies op de grens zitten dan kun je een zuivere berekening maken, anders niet.Sicco92 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 13:41:
[...]
Ze zouden dat wel met voorbeelden kunnen verduidelijken echter het grootste deel van de Nederlanders snapt niet hoe het systeem werkt.
Nu met het prijsplafond en de seizoensinvloed die daaroverheen komt en bovendien mensen die een nieuw contract moeten afsluiten per bijvoorbeeld 1 april en daardoor per 1 januari al een hogere prijs betalen..... moet je bijna wiskunde hebben gestudeerd om het nog allemaal te begrijpen.
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
@joep03nl (of iemand anders die dit zo weet): Voor de feed van gasprijzen staat er dat deze rond 7:00 beschikbaar is, maar dat deze geldig is vanaf 6:00. Is het dan dus ook zo dat je eigenlijk elke dag een periode hebt dat je nog niet weet wat de gasprijs op dat moment is?
En daaraan gerelateerd: Is het gedrag van de feed in het weekend hetzelfde? Zelfs al is de prijs op zondag eigenlijk op zaterdag al bekend?
En daaraan gerelateerd: Is het gedrag van de feed in het weekend hetzelfde? Zelfs al is de prijs op zondag eigenlijk op zaterdag al bekend?
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels