Er is dus nog hoop haha. Bij mij zijn de 8 weken ook bijna om. We wachten af.aa4ever schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 19:42:
[...]
Vandaag mijn eindafrekening ontvangen na 8 weken van NextEnergy.
Waarom roept iedereen hier dat ANWB een van de duurdere leveranciers is? Als ik op Enever kijk zijn er slechts een paar aanbieders die voordeliger zijn en ANWB zit gewoon in de middenmoot. De vaste vergoeding is dan wellicht een fractie duurder, maar per maand maakt dat niet zoveel uit.Sicco92 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 11:37:
[...]
Qua dynamische leveranciers is ANWB juist een van de duurdere. Op een gemiddeld jaarverbruik van 2479 kWh en 1169 kuub gas is ANWB zo'n 100 euro duurder van de goedkoopste, Zonneplan.
Ze wilden hier het hele land plat gooien toen Tibber 2 cent duurder werd.Mars2020 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 20:30:
[...]
Waarom roept iedereen hier dat ANWB een van de duurdere leveranciers is? Als ik op Enever kijk zijn er slechts een paar aanbieders die voordeliger zijn en ANWB zit gewoon in de middenmoot. De vaste vergoeding is dan wellicht een fractie duurder, maar per maand maakt dat niet zoveel uit.
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Wij zitten nu bij greenchoice, betalen ruim boven de 51 cent,
Twee elektrische auto’s waarvan er elke dag wel 1 30kwh laad.
Per jaar tegen de 10000 kWh verbruik hier met alles. 3500 terugleveren met panelen.
Ik wilde naar Tibber, maar nu twijfel ik weer… vraag me niet waarom, het vaste loslaten is gevoelsmatig vaag.
Nu nog 3 jaar contract met dalen naar 39 cent via Univé toen.
50 euro opzegboete,
Raden jullie het aan? Ik denk zelf dat het verstandig is. Tibber beste optie in onze situatie?
Ik heb een zappi lader, is deze te koppelen voor uitgesteld laden op lage tarief ?
Per jaar tegen de 10000 kWh verbruik hier met alles. 3500 terugleveren met panelen.
Ik wilde naar Tibber, maar nu twijfel ik weer… vraag me niet waarom, het vaste loslaten is gevoelsmatig vaag.
50 euro opzegboete,
Raden jullie het aan? Ik denk zelf dat het verstandig is. Tibber beste optie in onze situatie?
Ik heb een zappi lader, is deze te koppelen voor uitgesteld laden op lage tarief ?
@Remko.me
met die getallen, zou ik zeker overstappen naar dynamisch, gaat je naar mijn inzicht zeer waarschijnlijk veel besparen.
Ja de zappi lader kan je slim laden laden op basis van je dynamische tarieven.
Sommige auto's zoals bmw / tesla / volvo / vw kan je ook rechtstreeks aansturen. onafhankelijk van de lader.
die 50 euro opzegboete verdien je denk ik wel terug.
Maar geen van allen kunnen we in de toekomst kijken, wel was voor iedereen hier 2022 goedkoper dan dat je nu betaald.
met die getallen, zou ik zeker overstappen naar dynamisch, gaat je naar mijn inzicht zeer waarschijnlijk veel besparen.
Ja de zappi lader kan je slim laden laden op basis van je dynamische tarieven.
Sommige auto's zoals bmw / tesla / volvo / vw kan je ook rechtstreeks aansturen. onafhankelijk van de lader.
die 50 euro opzegboete verdien je denk ik wel terug.
Maar geen van allen kunnen we in de toekomst kijken, wel was voor iedereen hier 2022 goedkoper dan dat je nu betaald.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Als je een dynamisch contract had, had je morgen 30kwh geladen tegen 25 cent tussen 11 en 16u (zonnig). Dat had je dus alleen al morgen 7,5 euro gescheeldRemko.me schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 20:52:
50 euro opzegboete,
Wij hebben een tesla (kan je koppelen aan tibber voor slim laden), warmtepomp en eigenlijk alles elektrisch en zijn sinds begin dit jaar ook bij tibber. Auto laad ik snachts p voor altijd onder de 30 cent. Overdag is eigenlijk de middag goedkoop, en omdat ik thuis werk zet ik dan even de wasmachine aan.Remko.me schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 20:52:
50 euro opzegboete,
Qua kosten zitten we nu laag, omdat de elektrische auto meer dan de helft van ons energieverbruik is.
In de zomer zal ik dan de auto overdag opladen als elektra goedkoop is en de panelen volle toeren draaien.
Vraagje (misschien is het al eens langs geweest, maar ik kan het niet vinden).
Weet iemand of de energiekostentabel van MijnDomein-Energie ook ergens te downloaden is? Kan dit niet vinden in de inlog-omgeving en ook niet binnen de app (in de app zie ik trouwens de gehele energiekostentabel niet). Of heeft iemand een truc om deze via de site te downloaden. Met cut and paste lukt het ook niet..
Wil deze gebruiken om “naast m’n eigen admin” te leggen om e.v.t. verschillen te constateren.
Weet iemand of de energiekostentabel van MijnDomein-Energie ook ergens te downloaden is? Kan dit niet vinden in de inlog-omgeving en ook niet binnen de app (in de app zie ik trouwens de gehele energiekostentabel niet). Of heeft iemand een truc om deze via de site te downloaden. Met cut and paste lukt het ook niet..
Wil deze gebruiken om “naast m’n eigen admin” te leggen om e.v.t. verschillen te constateren.
Ja precies, exact wat jij zegt dus bedoel ik ookBernardV schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 15:30:
[...]
Hier gaat het ook mis dan, @hremijn heeft het over terugleververgoeding en niet over salderen.
Even kort samengevat:
Elk gekochte kWh bestaat uit 2 delen, kale prijs en belastingen (even kort door de bocht).
De belastingen zijn ongeacht welk uur je een kWh inkoopt gelijk, de kale prijs verschilt.
Als jij nu in een uur 1kWh koopt en 2kWh verkoopt heb je met 2 dingen te maken, namelijk:
1. de kale prijs voor je 1kWh overschot aan vergoeding
2. de belasting die je op het 1 kWh gebruikte en 1 verkocht kWh mag salderen.
Dus je krijgt voor je verkochte kWh gewoon de kale prijs vergoed.
Als aan het einde van het jaar blijkt dat je meer hebt verkocht dan gebruikt kun je dus je volledige verbruik salderen en betaal je geen belasting, over je overschot heb je alleen de kale prijs als vergoeding.
Als je minder teruglevert dan je verbruikt betaal je over het overgebleven deel gewoon de belasting.
Je kunt de terugleververgoeding en salderen niet op een hoop gooien, die moet je los van elkaar zien.
Wellicht dat ik @hremijn verkeerd begrepen heb als het dat is wat @hremijn ook zegt.
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
22ct zelfsmierenfokker schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 22:20:
[...]
Als je een dynamisch contract had, had je morgen 30kwh geladen tegen 25 cent tussen 11 en 16u (zonnig). Dat had je dus alleen al morgen 7,5 euro gescheeld
Vandaag ruim 18ct verschil tussen laag en hoog, goed moment voor de thuis accu
Ik volg dit topic en andere energie gerelateerde topics al een tijdje. Ik probeer de beste keuze voor mijn situatie te achterhalen maar kom hier niet goed uit.
Sinds vorig jaar juli zit ik bij Tibber (daarvoor bij essent), deze overstap heeft mijn portemonnee goed gedaan want mijn gemiddelde elektra tarief was 38 cent (jun tm jan).
We verbruiken 11.000 kWh per jaar. Sinds januari hebben we 42 zonnepanelen (oost west) a 400 w per paneel. Ik verwacht dat de opwekking net iets hoger zal liggen dan het verbruik. Mijn mening is om bij Tibber te blijven en niet over te stappen naar bijv een vast contract. De dynamische tarieven zijn voor ons prima al blijft dit wel een gok. In de zomer zullen de teruglevertarieven niet spectaculair zijn, maar die zijn bij een vast contract ook om te huilen.
Heb ik het dan juist dat financieel gezien Tibber de beste keuze voor ons is? Mijn streven is om onder aan de streep, op jaar basis, rond circa € 0,- uit te komen.
Sinds vorig jaar juli zit ik bij Tibber (daarvoor bij essent), deze overstap heeft mijn portemonnee goed gedaan want mijn gemiddelde elektra tarief was 38 cent (jun tm jan).
We verbruiken 11.000 kWh per jaar. Sinds januari hebben we 42 zonnepanelen (oost west) a 400 w per paneel. Ik verwacht dat de opwekking net iets hoger zal liggen dan het verbruik. Mijn mening is om bij Tibber te blijven en niet over te stappen naar bijv een vast contract. De dynamische tarieven zijn voor ons prima al blijft dit wel een gok. In de zomer zullen de teruglevertarieven niet spectaculair zijn, maar die zijn bij een vast contract ook om te huilen.
Heb ik het dan juist dat financieel gezien Tibber de beste keuze voor ons is? Mijn streven is om onder aan de streep, op jaar basis, rond circa € 0,- uit te komen.
Zie de topic start voor de actuele vergelijking van de prijzen.robb. schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 07:48:
Ik volg dit topic en andere energie gerelateerde topics al een tijdje. Ik probeer de beste keuze voor mijn situatie te achterhalen maar kom hier niet goed uit.
Met zoveel PV vermogen zul je waarschijnlijk/misschien wel hoger dan 11000 kWh uit gaan komen. De O/W opstelling zal iets helpen om betere prijzen te realiseren voor je teruglevering, maar misschien kun je ook je verbruik dat meer ook sturen? Denk aan auto opladen want met een wasje draaien stook je dat niet weg...
Ik krijg dit jaar 12 x 400 Wp panelen ook O/W (naast een participatie in een postcoderoos die afgelopen jaar 4700 kWh opwekte), met een jaarverbruik van voorheen 7000 kWh. Door wat besparingen schat ik dit jaar 10-15% lager uit te komen. Denk dat we ook op overproductie gaan eindigen, dus dan moet er maar een airco binnen op de slaapkamer...

Volgens de TS moeten we dan weer terug naar vast met een goede TLV, maar ik twijfel nog. Vind dynamisch wel zo eerlijk werken en ik hoef niet het onderste uit de kan te hebben.
Ik meen mij te herinneren dat je dat via de developer console in de browser als json eruit kan plukken.BobKooistra schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 03:15:
Met zo'n opstelling is een SAP geen slecht idee.robb. schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 07:48:
Als je echt rond de 0 wilt uitkomen dan lijkt een vast contract de beste oplossing. Tot het moment dat salderen wordt afgebouwd.
Oost/West werkt in je voordeel met dynamisch.
Minder energie opwek op het goedkoopste moment. En in de ochtend en begin avond. Draaien de panelen al lekker goed.
Het blijft een gok met dynamisch. In 2022 was je rijk geworden met deze opstelling. Maar niemand weet de komende jaren. We weten amper de volgende week.
Ook geen idee hoeveel je van die 11000 kWh goed kan sturen (ev / warmtepomp)
Elke cent verschil tussen opwekken en afname kost je 110 euro op jaarbasis.
Mijn voorspelling zou zijn. Dat de breedbandte ligt tussen de -5 en 10 cent. En dus tussen de -550 en 1100 euro. Afhankelijk van hoe de seizoenen zich ontwikkelen. Etc.
Als je een ev rijdt. Kan je met exploderende prijzen altijd nog even op straat laden. Die prijzen lopen vaak wat maanden achter.
Achteraf is het heel makkelijk voor elk jaar. Maar de toekomst en de huidige energie veranderingen maken het lastig.
Voor alsnog heeft wind een sterkere invloed op de prijs dan de zon. Maar de zon schijnt vaker. Dan dat er stormen langs komen.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Bedankt voor alle reacties!
Ik merk dat sommige roepen dat het ook spannend kan zijn, maar hoe spannend is het daadwerkelijk? Je kan altijd binnen 14 dagen weer elders starten op variabele of vast.
Als je huidige vaste contract afgelopen was in 2022 dan was dat ook echt onprettig en gaf dat net zoveel onrust.
Wat is er dus spannend aan? Prijzen die ineens dagen lang boven de 1 euro kWh liggen?
Ik merk dat sommige roepen dat het ook spannend kan zijn, maar hoe spannend is het daadwerkelijk? Je kan altijd binnen 14 dagen weer elders starten op variabele of vast.
Als je huidige vaste contract afgelopen was in 2022 dan was dat ook echt onprettig en gaf dat net zoveel onrust.
Wat is er dus spannend aan? Prijzen die ineens dagen lang boven de 1 euro kWh liggen?
EnergyZero heeft een API. EnergyZero is de leverancier van MijnDomein.BobKooistra schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 03:15:
In deze link staan wat verwijzingen naar andere automatiseringen:
https://community.home-as...prices-netherlands/485842
Juist deze opmerking laat me twijfelen en zie ik vaker terugkomen. SAP zie ik niet echt zitten. Maar waarom zou een vast contract beter zijn dan dynamisch? Tibber saldeert ook op jaarbasis en de terugleververgoeding vast/dynamisch scheelt ook niet veel meer. Behalve op de dagen dan dat het tarief negatief is.Smuggler schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 08:32:
[...]
Met zo'n opstelling is een SAP geen slecht idee.
Als je echt rond de 0 wilt uitkomen dan lijkt een vast contract de beste oplossing.
Dat is ook wat ik schreef en bedoelde.Jazsie schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 07:20:
[...]
Ja precies, exact wat jij zegt dus bedoel ik ook.
Wellicht dat ik @hremijn verkeerd begrepen heb als het dat is wat @hremijn ook zegt.
Het blijkt wel een moeilijk onderwerp. Ik snap hoe het allemaal in elkaar zit, maar het is moeilijk om het duidelijk te omschrijven.
Dat je SAP niet zit zitten, dat snap ik. Zelf heb ik exact hetzelfde.robb. schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 09:33:
[...]
Juist deze opmerking laat me twijfelen en zie ik vaker terugkomen. SAP zie ik niet echt zitten. Maar waarom zou een vast contract beter zijn dan dynamisch? Tibber saldeert ook op jaarbasis en de terugleververgoeding vast/dynamisch scheelt ook niet veel meer. Behalve op de dagen dan dat het tarief negatief is.
Vast is beter omdat je de garantie hebt dat je hetzelfde terug krijgt. Zal hem even in het extreme trekken.
Als jij 2 euro per kWh betaald, en je komt op 0kWh. (11.000 - 11.000) uit aan het einde van het jaar.
Dan heb je alsnog een rekening van 0.
Als je bij tibber of een andere dynamische leverancier zit, en je inkoop momenten liggen net iets minder gunstig dan je verkoop momenten.
Dan lever je over het jaar door terug tegen een gemiddeld tarief van 10 cent.
Maar je koopt alle energy in voor een gemiddeld tarief van 15 cent.
Dan heb je uiteindelijk op het eind van het jaar nog wel 0kWh verbruikt als je alles verrekend. Maar salderen werkt niet op die manier bij dynamische tarieven.
Je verkoopt dus 11.000kwh tegen 10 cent = 1.100 euro
Je koopt diezefde 11.000kwh terug tegen 15 cent = 1.650 euro.
De rekening aan het eind van het jaar is dan =1650 - 1100 = 550 euro die je nog moet aftikken.
Als je heel goed kan sturen met je energie en de prijzen zomer / winter vallen ook nog eens gunstig uit, dan kan je met dynamisch ook juist veel geld extra krijgen.
Je rekening wordt gewoon veel variabeler en moeilijker te voorspellen. terwijl met een vast contract je kan salderen tot 0 kWh. en dan eigenlijk geen rekening krijgt. (die betalen de andere klanten van die leverancier).
er zijn natuurlijk ook genoeg argumenten. Dynamisch is gewoon eerlijker voor iedereen. Die rekening wordt uiteindelijk bij iemand neergelegd. en door met dynamisch bezig te zijn is het ook nog gunstig voor het hele energie net.
Vraag is meer: wil je de zekerheid van 0 euro. of is iets rond dat getal ook goed. (voorspelling is nadelig, maar dat hoeft zeker niet zo te zijn).
En die afweging moet je toch zelf maken.
Ik zit zelf ook rond die getallen, wel iets minder opwek met maar 26 panelen.
Maar mijn geweten laat mij dynamische prijzen gebruiken, denk dat dit gewoon beter is voor het energienet, en de rekening van anderen kan zo ook gunstig blijven. niet dat mijn enkele druppel enig effect daarop zal hebben, maar toch..
[ Voor 7% gewijzigd door Smuggler op 25-02-2023 09:52 ]
Correctie, de belastingen wordt gesaldeerd, verder krijg je gewoon de uurprijzen van je opgewekte kWh en dat is niet salderen.robb. schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 09:33:
[...]
Juist deze opmerking laat me twijfelen en zie ik vaker terugkomen. SAP zie ik niet echt zitten. Maar waarom zou een vast contract beter zijn dan dynamisch? Tibber saldeert ook op jaarbasis en de terugleververgoeding vast/dynamisch scheelt ook niet veel meer. Behalve op de dagen dan dat het tarief negatief is.
Aangezien je opwek iets hoger zal zijn dan je verbruik is een vast contract beter, uiteraard wel bij een energieleverancier die per jaar doet salderen...
Edit:
@Smuggler was me net voor met een hele mooie uitleg
[ Voor 4% gewijzigd door Jazsie op 25-02-2023 09:53 ]
Er is net in dit topic een aantal berichten terug een eindeloze discussie geweest wat nu het verschil is tussen het salderen van de dynamische leveranciers en de traditionele leveranciers.robb. schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 09:33:
[...]
Misschien een lezen?
Nog maar eens een samenvatting.
Bij de traditionele leveranciers wordt het totaal aantal kWh op jaarbasis tegen elkaar weggestreept.
Als je dit in geld wil uitdrukken is dat dus de inkoop prijs (kale prijs + inkoopkosten + belasting en dan nog de btw over alles) die wordt verrekend met deze totale inkoop prijs.
Bij de dynamische leveranciers wordt alleen de btw over de kale prijs +inkoop kosten + belasting 1 op 1 op jaarbasis verrekend.
De kale prijs gaat per uur.
Als je in de zomer voor 0 ct per uur levert en je neemt in de winter voor 40 ct af, dan verlies je dus 40ct per kWh tov traditioneel salderen.
Als je het dan samenvat, moet je het wel goed doen:hremijn schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 09:55:
[...]
Bij de dynamische leveranciers wordt alleen de btw over de kale prijs +inkoop kosten + belasting 1 op 1 op jaarbasis verrekend.
Bij de dynamische leveranciers wordt de energiebelasting en de btw over de kale prijs +inkoop kosten 1 op 1 op jaarbasis verrekend.
Bij Frank en EasyEnergy is dat niet helemaal zo. Vandaar ook dat ze in TS van boevengedrag beticht worden.EmHaKa schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 10:48:
[...]
Als je het dan samenvat, moet je het wel goed doen:
Bij de dynamische leveranciers wordt de energiebelasting en de btw over de kale prijs +inkoop kosten 1 op 1 op jaarbasis verrekend.
Bij Frank en easyenergy worden die gewoon dan wel gewoon zoals vaste en variabele contracten afgerekend?earthman schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 11:57:
[...]
Bij Frank en EasyEnergy is dat niet helemaal zo. Vandaar ook dat ze in TS van boevengedrag beticht worden.
De API’s van diverse leveranciers (meerdere om te vergelijken) gebruik ik al als input voor mn eigen admin. Het gaat me juist om de energiekostentabel, het gehele overzicht, het (eind) resultaat van mijn eigen leverancier om te controleren of dat (vrijwel) overeenkomt met mn eigen resultaten.hremijn schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 09:22:
[...]
EnergyZero heeft een API. EnergyZero is de leverancier van MijnDomein.
In deze link staan wat verwijzingen naar andere automatiseringen:
https://community.home-as...prices-netherlands/485842
Ok, dank voor de reactie. Ik kan wel (een beetje) programmeren en ben bekend met json.. maar niet bekend met developer console. Weet je misschien een beschrijving of voorbeelden hiervan te vinden (uiteraard liefst i.c.m. de energiekostentabel?earthman schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 08:27:
[...]
Ik meen mij te herinneren dat je dat via de developer console in de browser als json eruit kan plukken.
Ik lees dit wel vaker in dit topic en op zich voelt het wel logisch. Ik was alleen wel benieuwd of ik dit ook kon narekenen, dus ik ben even aan het rekenen geslagen.Smuggler schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 08:32:
[...]
Oost/West werkt in je voordeel met dynamisch.
Minder energie opwek op het goedkoopste moment. En in de ochtend en begin avond. Draaien de panelen al lekker goed.
Mijn voorzichtige conclusie: niet per se, het ligt erg aan de situatie. In sommige maanden is oost/west beter, in andere maanden is zuid (veel) beter.
Even mijn uitgangspunten:
Situatie 1: 6000 Wp strak op het zuiden (oriëntatie van 180 graden), omvormer van 5000 W, dakhelling van 45 graden. Deze opbrengstenschatting gebruikt (PVcalc), dit lijkt namelijk op mijn toekomstige situatie.
Situatie 2: 3000 Wp strak op het oosten (90 graden) en 3000 Wp strak op het westen (270 graden), verder hetzelfde als situatie 1. Deze opbrengstenschatting gebruikt (PVcalc).
Het totaal aan Wattpiek is dus gelijk in beide situaties, alleen de oriëntatie is in de tweede situatie gesplitst naar oost en west.
Voor beide situaties heb ik de opbrengsten op 4 dagen berekend, namelijk 15 maart, 15 juni, 15 september en 15 december, allemaal in 2022. Dit om een beeld te krijgen van hoe de uitkomsten kunnen verschillen door een jaar heen.
Ik heb de gemiddelde uurprijs van de maanden gehaald uit de grafieken van @Maasluip, die ook in de TS gelinkt staat. Deze gemiddelde prijs heb ik vermenigvuldigd met de geschatte opbrengsten per uur voor beide situaties. Dit resulteert in deze tabel:
/f/image/vf0FFmbd8EOKuprkOhuuwVZS.png?f=fotoalbum_large)
Zoals je kan zien aan de totalen, brengt alles op zuid altijd de meeste energie op. Het brengt alleen niet altijd het meeste op in euro's. Op 15 juni in mijn voorbeeld brengt de oost/west-opstelling meer op, ook al is het vrij marginaal. Op de andere dagen wint echter de zuid-opstelling, vooral door de hogere energieopbrengst. Het verschil lijkt op 15 december juist flink in het voordeel van de zuid-opstelling te liggen, omdat de energieopbrengst veel lager is bij de oost/west-opstelling.
Nog even de totalen opgeteld en een gemiddelde €/kWh berekend:
:fill(white):strip_exif()/f/image/ZiXoqkpkWT6EXWbkel4Ci79N.png?f=user_large)
In deze vier dagen die ik even als voorbeeld heb genomen heeft dus de oost/west-opstelling inderdaad iets meer relatieve opbrengst in euro's gekregen, alleen de absolute opbrengst in euro's loopt flink achter. Dit komt vooral doordat er in deze vier voorbeelddagen minder stroomopwek is geweest in totaal. De oost/west-opstelling lijkt dus inderdaad op de juiste tijden energie op te wekken, maar niet zoveel meer dat dit een heel groot voordeel geeft tegenover de zuid-opstelling. Ook de zuid-opstelling begint al vrij snel stroom op te wekken, en gaat nog lang op de dag door. Niet zo vroeg als de panelen op oost en niet zo laat nog als de panelen op west, maar het is ook niet dramatisch.
De punten die ik hier vooralsnog uithaal zijn (bij gelijk aantal Wattpiek in totaal):
- Op de lange termijn lijkt de zuid-opstelling het te winnen qua energieopbrengst en opbrengst in euro's bij dynamische tarieven
- Er zijn een uren/dagen/maanden waarop een oost/west-opstelling het wint van een zuid-opstelling, maar een zuid-opstelling doet het in alle situaties niet echt slecht
- In de maanden met weinig zonuren brengt een gemiddelde oost/west-opstelling significant minder op dan een zuid-opstelling, qua energie én qua euro's
Natuurlijk heeft niet iedereen keuze in oriëntatie en is de situatie voor iedereen anders. De een zal gelimiteerd zijn door dakruimte en dus op oost/west meer Wattpiek kunnen leggen dan op zuid alleen. De ander zal gelimiteerd zijn door geld, en dus een beperkt aantal panelen/totaal aan Wattpiek kunnen leggen. Ook de hellingen van daken kunnen natuurlijk anders zijn, en je eigen verbruik speelt ook nog een rol.
Ik wou met dit voorbeeld vooral laten zien dat oost/west niet per se beter is dan zuid. Misschien in sommige lente- of zomermaanden, maar in maanden met wat minder zonne-uren lijkt juist een zuid-opstelling veel beter te zijn.
Nu mijn vraag, waar komt de voorkeur voor oost/west bij dynamische tarieven vandaan? In mijn (ongetwijfeld gebrekkige) steekproef komt dit niet naar voren, dus ik heb het idee dat ik iets mis.
Wij zitten sinds half december 2022 bij Frank, en binnenkort waarschijnlijk naar Zonneplan.Remko.me schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 09:14:
Bedankt voor alle reacties!
Daarvoor een jaarcontract bij Energiedirect, een maand variabel gehad (796 euro...)
Het is _niet_ spannend. Weet je wat eng is? Op 51 cent per KWh blijven zitten.
Of je verdient gewoon te veel / genoeg geld. Dan kan het niet schelen.
Met dynamisch zit je vaak op de helft daarvan. Nog niet boven de 40 cent uit geweest, en dat was maar een paar uur tussen 17 en 19 uur op een grijze, windstille dag.
Vaak zijn er bepaalde situaties waarin optie A beter is dan optie B en dit wordt dan geroepen als of het altijd geldt.Sicco92 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 16:32:
[...]
Nu mijn vraag, waar komt de voorkeur voor oost/west bij dynamische tarieven vandaan? In mijn (ongetwijfeld gebrekkige) steekproef komt dit niet naar voren, dus ik heb het idee dat ik iets mis.
Mensen roepen van alles zonder het goed door te rekenen zoals jij doet. helaas maak ik me zelf er ook wel eens schuldig aan. Het is belangrijk om de kaders van een uitspraak aan te geven als je er mensen mee wilt helpen, of nog beter, de gehele berekening laten zien
Mooie berekening alleen kan je -vaak- meer panelen kwijt in O/W opstelling dan enkel Zuid ivm de afstand tussen de panelen die je hebt bij een Zuid opstelling.Sicco92 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 16:32:
[...]
Ik lees dit wel vaker in dit topic en op zich voelt het wel logisch. Ik was alleen wel benieuwd of ik dit ook kon narekenen, dus ik ben even aan het rekenen geslagen.
Mijn voorzichtige conclusie: niet per se, het ligt erg aan de situatie. In sommige maanden is oost/west beter, in andere maanden is zuid (veel) beter.
Situatie 1: 6000 Wp strak op het zuiden (oriëntatie van 180 graden), omvormer van 5000 W, dakhelling van 45 graden. Deze opbrengstenschatting gebruikt (PVcalc), dit lijkt namelijk op mijn toekomstige situatie.
Situatie 2: 3000 Wp strak op het oosten (90 graden) en 3000 Wp strak op het westen (270 graden), verder hetzelfde als situatie 1. Deze opbrengstenschatting gebruikt (PVcalc).
Het totaal aan Wattpiek is dus gelijk in beide situaties, alleen de oriëntatie is in de tweede situatie gesplitst naar oost en west.
Voor beide situaties heb ik de opbrengsten op 4 dagen berekend, namelijk 15 maart, 15 juni, 15 september en 15 december, allemaal in 2022. Dit om een beeld te krijgen van hoe de uitkomsten kunnen verschillen door een jaar heen.
Ik heb de gemiddelde uurprijs van de maanden gehaald uit de grafieken van @Maasluip, die ook in de TS gelinkt staat. Deze gemiddelde prijs heb ik vermenigvuldigd met de geschatte opbrengsten per uur voor beide situaties. Dit resulteert in deze tabel:
[Afbeelding]
Zoals je kan zien aan de totalen, brengt alles op zuid altijd de meeste energie op. Het brengt alleen niet altijd het meeste op in euro's. Op 15 juni in mijn voorbeeld brengt de oost/west-opstelling meer op, ook al is het vrij marginaal. Op de andere dagen wint echter de zuid-opstelling, vooral door de hogere energieopbrengst. Het verschil lijkt op 15 december juist flink in het voordeel van de zuid-opstelling te liggen, omdat de energieopbrengst veel lager is bij de oost/west-opstelling.
[Afbeelding]
In deze vier dagen die ik even als voorbeeld heb genomen heeft dus de oost/west-opstelling inderdaad iets meer relatieve opbrengst in euro's gekregen, alleen de absolute opbrengst in euro's loopt flink achter. Dit komt vooral doordat er in deze vier voorbeelddagen minder stroomopwek is geweest in totaal. De oost/west-opstelling lijkt dus inderdaad op de juiste tijden energie op te wekken, maar niet zoveel meer dat dit een heel groot voordeel geeft tegenover de zuid-opstelling. Ook de zuid-opstelling begint al vrij snel stroom op te wekken, en gaat nog lang op de dag door. Niet zo vroeg als de panelen op oost en niet zo laat nog als de panelen op west, maar het is ook niet dramatisch.
De punten die ik hier vooralsnog uithaal zijn (bij gelijk aantal Wattpiek in totaal):
- Op de lange termijn lijkt de zuid-opstelling het te winnen qua energieopbrengst en opbrengst in euro's bij dynamische tarieven
- Er zijn een uren/dagen/maanden waarop een oost/west-opstelling het wint van een zuid-opstelling, maar een zuid-opstelling doet het in alle situaties niet echt slecht
- In de maanden met weinig zonuren brengt een gemiddelde oost/west-opstelling significant minder op dan een zuid-opstelling, qua energie én qua euro's
Natuurlijk heeft niet iedereen keuze in oriëntatie en is de situatie voor iedereen anders. De een zal gelimiteerd zijn door dakruimte en dus op oost/west meer Wattpiek kunnen leggen dan op zuid alleen. De ander zal gelimiteerd zijn door geld, en dus een beperkt aantal panelen/totaal aan Wattpiek kunnen leggen. Ook de hellingen van daken kunnen natuurlijk anders zijn, en je eigen verbruik speelt ook nog een rol.
Ik wou met dit voorbeeld vooral laten zien dat oost/west niet per se beter is dan zuid. Misschien in sommige lente- of zomermaanden, maar in maanden met wat minder zonne-uren lijkt juist een zuid-opstelling veel beter te zijn.
Zou dat dus ook meenemen in je berekening.
Wat wel zo is dat in de wintermaanden Zuid meer opbrengt, juist precies wanneer je het meest nodig hebt...
Goed punt. Ik ga niet de hele berekening opnieuw doen, want ik heb alles handmatig overgetyptJazsie schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 17:36:
[...]
Mooie berekening alleen kan je -vaak- meer panelen kwijt in O/W opstelling dan enkel Zuid ivm de afstand tussen de panelen die je hebt bij een Zuid opstelling.
Zou dat dus ook meenemen in je berekening.
Zelfs dan denk ik dat je wel een aardig hogere opbrengst moet hebben in dat geval, want in mijn voorbeelden wint oost/west het steeds marginaal van zuid (als het al wint). Ik weet niet of je het omslagpunt makkelijk gaat bereiken (als je het al kan bereiken op hetzelfde dakoppervlakte).
Edit: als snelle proef heb ik even alle opbrengsten op oost/west 30% hoger gemaakt. Dan kom ik in mijn voorbeeld op deze totalen uit:
/f/image/D57dFA4VeUUT633jgjZNoPhU.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/46lbsOBKwQeHGpm76O1act1A.png?f=user_large)
Zelfs met 30% meer opbrengst voor oost/west is het voor deze 4 dagen alsnog niet de betere keuze dus.
Precies. Oost/west mag dan elke dag wat beter zijn in de vroege/late uurtjes, maar een zuid-opstelling lijkt juist hele maanden meer op te brengen, en juist de maanden waarin zonnestroom veel schaarser is. Ik durf de stelling dus wel aan dat dat gemiddeld meer dan genoeg opbokst tegen de 'verliezen' die je elke dag in de vroege/late uurtjes hebt.Wat wel zo is dat in de wintermaanden Zuid meer opbrengt, juist precies wanneer je het meest nodig hebt...
[ Voor 22% gewijzigd door Sicco92 op 25-02-2023 18:10 ]
Klinkt goed.Henno Keers schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 17:05:
[...]
Wij zitten sinds half december 2022 bij Frank, en binnenkort waarschijnlijk naar Zonneplan.
Daarvoor een jaarcontract bij Energiedirect, een maand variabel gehad (796 euro...)
Het is _niet_ spannend. Weet je wat eng is? Op 51 cent per KWh blijven zitten.![]()
Of je verdient gewoon te veel / genoeg geld. Dan kan het niet schelen.
Met dynamisch zit je vaak op de helft daarvan. Nog niet boven de 40 cent uit geweest, en dat was maar een paar uur tussen 17 en 19 uur op een grijze, windstille dag.
Wij hebben zojuist afgesloten bij Tibber.
Ik snap niet zo goed alle exacte verschillen bij de leveranciers, Tibber voelt voor mij de juiste, geen idee exact waarom maar hun app voelt goed.
Waarom koos jij voor Frank?
Vraag ging over het downloaden van de energiekostentabel van MijnDomein-Energie.earthman schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 08:27:
[...]
Ik meen mij te herinneren dat je dat via de developer console in de browser als json eruit kan plukken.
Ik heb inmiddels een oplossing gevonden. Voor wie geïnteresseerd is..
Ik heb “Absolute Enable Right Click & Copy” geïnstalleerd. Is een extensie in Chrome.
(https://chrome.google.com...gdakpekjlhemmfcncgdjeiika)
Hiermee kan ik wel cut en past doen (forceren) en alles naar Excel kopiëren. Niet exact in juiste formaat, alle velden komen onder elkaar maar dat is met Excel makkelijk aan te passen.
Mocht iemand nog een beter of handigere oplossing weten; ik houd me aanbevolen!
[ Voor 5% gewijzigd door BobKooistra op 25-02-2023 19:12 ]
Ine mine mutte..gok dus.Remko.me schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 18:37:
[...]
Klinkt goed.
Wij hebben zojuist afgesloten bij Tibber.
Ik snap niet zo goed alle exacte verschillen bij de leveranciers, Tibber voelt voor mij de juiste, geen idee exact waarom maar hun app voelt goed.
Waarom koos jij voor Frank?
Het was net november en ik wist wat ik half november ging betalen:
€2.87 per kuub gas
€0.62 cent dal
€0.72 cent normaal
Leuk maar daar ga ik niet blijven. Wij verbruikten normaliter rond de 2500 kuub.
Nu zitten we rond de 1064 kuub verwachting volgens mindergas.nl
Dat vereist wel de CV alleen naar 18 gaat tussen half vijf en half 10.
Frank was een van de nieuwe en wij waren al wel gewend ons gedrag / verbruik aan te passen.
Beter dan leeglopen bij een van de gewone energie piraten.
Dat anderen daar zitten blijven is mij een raadsel.
Is de 24 cent ook representatief voor de werkelijke baten van vorig jaar?Sicco92 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 16:32:
[...]
Ik lees dit wel vaker in dit topic en op zich voelt het wel logisch. Ik was alleen wel benieuwd of ik dit ook kon narekenen, dus ik ben even aan het rekenen geslagen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vast niet helemaal, ik heb alleen maar de gemiddelde (all-in, volgens mij) prijzen voor maart, juni, september en december genomen. Ik kan me goed voorstellen dat de verschillen tussen de situaties wat groter/kleiner worden als je toevallig andere maanden neemt. Oost/west lijkt relatief iets meer op te brengen als er hogere pieken in de ochtend en avond zijn en lagere dalen rond het middaguur, dus het zou kunnen dat de verhoudingen wat anders zijn in maanden waarin toevallig meer fluctuatie was.mathijshooi schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 19:47:
[...]
Is de 24 cent ook representatief voor de werkelijke baten van vorig jaar?
Sowieso was 2022 een raar jaar qua energieprijzen, dus het zou goed kunnen dat de verhoudingen in een ander jaar ook iets anders liggen.
Maar al met al laat dit dus wel zien dat een oost/west-opstelling niet per se beter is met dynamische tarieven dan een zuid-opstelling. Er zijn dus maanden waarin een oost/west-opstelling meer oplevert en maanden waarin een zuid-opstelling mee oplevert. Welke maanden in het jaar dat zijn en waar in het jaar een omslagpunt ligt, dat lijkt mij heel erg situatieafhankelijk.
Mooie berekening.Sicco92 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 17:54:
[...]
Goed punt. Ik ga niet de hele berekening opnieuw doen, want ik heb alles handmatig overgetypt. Daarnaast gaat mijn vergelijking over 2 opstellingen met een gelijk aantal Wattpiek, en dat heb je dan niet meer. Maar wel goed punt als je vooral gelimiteerd wordt door dakoppervlakte inderdaad.
Zelfs dan denk ik dat je wel een aardig hogere opbrengst moet hebben in dat geval, want in mijn voorbeelden wint oost/west het steeds marginaal van zuid (als het al wint). Ik weet niet of je het omslagpunt makkelijk gaat bereiken (als je het al kan bereiken op hetzelfde dakoppervlakte).
Edit: als snelle proef heb ik even alle opbrengsten op oost/west 30% hoger gemaakt. Dan kom ik in mijn voorbeeld op deze totalen uit:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zelfs met 30% meer opbrengst voor oost/west is het voor deze 4 dagen alsnog niet de betere keuze dus.
[...]
Precies. Oost/west mag dan elke dag wat beter zijn in de vroege/late uurtjes, maar een zuid-opstelling lijkt juist hele maanden meer op te brengen, en juist de maanden waarin zonnestroom veel schaarser is. Ik durf de stelling dus wel aan dat dat gemiddeld meer dan genoeg opbokst tegen de 'verliezen' die je elke dag in de vroege/late uurtjes hebt.
Waarom zo'n kleine steekproefgrootte. Ik stel voor om willekeurig 50 dagen te pakken.
Heb je ook gecorrigeerd voor de helling van de panelen?
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
We zien je resultaten graag tegemoet, heel benieuwdJohn245 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 20:32:
[...]
Waarom zo'n kleine steekproefgrootte. Ik stel voor om willekeurig 50 dagen te pakken.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Ik heb pas een dynamisch contract. Maar volgend jaar kan ik het wel voor mjn situatie uit de data extraheren. Alleen geen eerlijke vergelijking. Panelen met zuid orientatie hebben een andere hoek en zijn een flink aantal jaar ouder. En daarnaast zijn ze ook nog van een ander merk.Taro schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 20:58:
[...]
We zien je resultaten graag tegemoet, heel benieuwd
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
In je browser F12 toetsen, dan open je de dev console. Dan moet je naar de network-tab gaan. Vervolgens ga je met je browser naar de energiekosten van MijnDomein. Wellicht wil je dan ook nog even op 'Jaar' klikken. Je moet op zoek naar de URLs met een GET method die data van de api opvragen (of van het gql endpoint..), als je erop klikt krijg je de json response te zien, met daarin het verbruik en de kosten per uur, en ook de kosten uitgesplitst. Er zijn 3 urls, 1 voor gas, en ik vermoed de andere 2 voor stroom en teruglevering (geen idee, ik heb enkel gas).BobKooistra schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 19:10:
[...]
Vraag ging over het downloaden van de energiekostentabel van MijnDomein-Energie.
Ik heb inmiddels een oplossing gevonden. Voor wie geïnteresseerd is..
Ik heb “Absolute Enable Right Click & Copy” geïnstalleerd. Is een extensie in Chrome.
(https://chrome.google.com...gdakpekjlhemmfcncgdjeiika)
Hiermee kan ik wel cut en past doen (forceren) en alles naar Excel kopiëren. Niet exact in juiste formaat, alle velden komen onder elkaar maar dat is met Excel makkelijk aan te passen.
Mocht iemand nog een beter of handigere oplossing weten; ik houd me aanbevolen!
Volgens mij kun je de per-uur data alleen per maand opvragen (als je jaar het jaar kijkt dan doet ie een hele andere query, dat zie je ook als je naar jaar kijkt en op de 'energiekosten' knop drukt, dan zie je nog steeds de data van je laatst geselecteerde maand), maar wellicht kun je ook gewoon de API documentatie opzoeken hoe je de hele boel in 1 keer eruit krijgt. Of je moet zelf een request in elkaar draaien met de juiste datum ranges erin, dat kun je denk ik niet in Chrome doen (schijnbaar wel in Firefox), je kan wel een 'Copy as cURL' doen, dat kopieert de URL en alle headers en cookies als een command voor curl, dan kun je zelf de url aanpassen (je hebt sowieso de headers nodig omdat daar het auth token in staat).
Ik weet niet hoe je op 25111 Wh vs 33959 Wh kom op oost-west vs zuid, reken je het wel correct uit met een design tool, zoals sunnywebdesign?Sicco92 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 17:54:
[...]
Goed punt. Ik ga niet de hele berekening opnieuw doen, want ik heb alles handmatig overgetypt. Daarnaast gaat mijn vergelijking over 2 opstellingen met een gelijk aantal Wattpiek, en dat heb je dan niet meer. Maar wel goed punt als je vooral gelimiteerd wordt door dakoppervlakte inderdaad.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[...]
Precies. Oost/west mag dan elke dag wat beter zijn in de vroege/late uurtjes, maar een zuid-opstelling lijkt juist hele maanden meer op te brengen, en juist de maanden waarin zonnestroom veel schaarser is. Ik durf de stelling dus wel aan dat dat gemiddeld meer dan genoeg opbokst tegen de 'verliezen' die je elke dag in de vroege/late uurtjes hebt.
Hier kan ik maar 8 panelen kwijt op zuid, 10 met minimale afstand / verplaatsing zonneboiler collector:
:fill(white):strip_exif()/f/image/gISMIAP0CWrD88akl9Ug09u1.png?f=user_large)
En 12 op oost-west, zonder self shading issues:
:fill(white):strip_exif()/f/image/9T4WrHVXwTjiddn3QvRTKDFJ.png?f=user_large)
Dan kom ik uit op zuid: 964 kWh/kWp
Oost-west: 854 kWh/kWp
Maar omdat zuid minder panelen heeft: 4,002 kWh
Oost-west: 4,250 kWh
Per maand, oost west opbrengst performance ratio, vs zuid.
:fill(white):strip_exif()/f/image/T7q5KRmhWeI4rRCFJ1SXeIDY.png?f=user_large)
Helaas plot de tool niet output per dag over de 24 uren heen, dan weet je hoeveel er in de dure tijden vallen voor 9 uur en na 17 uur, maar voor mij is oost-west een must have. Op zuid zit ik al op een hele kritische rijafstand van 1.8 meter, normaal neem je meer marge.
Precies, het is uiteraard ook situatie afhankelijk.Sicco92 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 20:08:
[...]
Maar al met al laat dit dus wel zien dat een oost/west-opstelling niet per se beter is met dynamische tarieven dan een zuid-opstelling. Er zijn dus maanden waarin een oost/west-opstelling meer oplevert en maanden waarin een zuid-opstelling mee oplevert. Welke maanden in het jaar dat zijn en waar in het jaar een omslagpunt ligt, dat lijkt mij heel erg situatieafhankelijk.
Heb je een thuis batterij, dynamische tarieven.
Dan wint Zuid toch wel is mijn mening als je voor zo veel mogelijk eigen verbruik gaat.
In mijn originele post (Sicco92 in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.") kan je precies zien wat ik gedaan heb. PVcalc is geen design tool, maar geeft me wel een geschat verloop van de opbrengst over 24 uur heen van een fictieve installatie.w00key schreef op zondag 26 februari 2023 @ 11:43:
[...]
Ik weet niet hoe je op 25111 Wh vs 33959 Wh kom op oost-west vs zuid, reken je het wel correct uit met een design tool, zoals sunnywebdesign?
Hier kan ik maar 8 panelen kwijt op zuid, 10 met minimale afstand / verplaatsing zonneboiler collector:
[Afbeelding]
En 12 op oost-west, zonder self shading issues:
[Afbeelding]
Dan kom ik uit op zuid: 964 kWh/kWp
Oost-west: 854 kWh/kWp
Maar omdat zuid minder panelen heeft: 4,002 kWh
Oost-west: 4,250 kWh
Per maand, oost west opbrengst performance ratio, vs zuid.
[Afbeelding]
Helaas plot de tool niet output per dag over de 24 uren heen, dan weet je hoeveel er in de dure tijden vallen voor 9 uur en na 17 uur, maar voor mij is oost-west een must have. Op zuid zit ik al op een hele kritische rijafstand van 1.8 meter, normaal neem je meer marge.
Mijn voorbeeld ging over een gelijkblijvend totaal aan Wattpiek, waar jouw voorbeeld vooral gaat over het zo efficiënt mogelijk indelen van een (plat?) dak. Dat is niet dezelfde situatie, maar zeker wel een interessante.
Ik was vooral benieuwd of het voor dynamische tarieven beter was geweest als ik mijn 6000 Wp panelen op zuid had gesplitst in 3000 Wp oost en 3000 Wp west. Dat blijkt voor de 4 dagen die ik toevallig heb gekozen niet per se het geval. Hiermee blijkt voor mij wel dat de vuistregel die hier vaak voorbij komt (oost/west is beter voor dynamische tarieven), niet per se waar is en blijkbaar situatieafhankelijk is. Misschien is het voor een plat dak wel waar, daar heb ik niet naar gekeken.
Ik heb verder geen idee wat normaal gesproken de overwegingen zijn bij het leggen van zonnepanelen. Daar heb ik geen ervaring mee. Ik kan me voorstellen dat dakruimte een grote factor kan zijn, maar geld kan misschien ook meespelen (met als gevolg een maximum aan totaal Wattpiek dat te leggen is?)
Als iemand voorbeelden/berekeningen heeft van een vergelijking tussen oost/west en zuid op een plat dak (dus niet per se een gelijk totaal Wattpiek) en wat de geschatte opbrengsten daarmee zijn met dynamische prijzen, dan ben ik daar heel geïnteresseerd in!
Eens.Sicco92 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 20:08:
[...]
Vast niet helemaal, ik heb alleen maar de gemiddelde (all-in, volgens mij) prijzen voor maart, juni, september en december genomen. Ik kan me goed voorstellen dat de verschillen tussen de situaties wat groter/kleiner worden als je toevallig andere maanden neemt. Oost/west lijkt relatief iets meer op te brengen als er hogere pieken in de ochtend en avond zijn en lagere dalen rond het middaguur, dus het zou kunnen dat de verhoudingen wat anders zijn in maanden waarin toevallig meer fluctuatie was.
Sowieso was 2022 een raar jaar qua energieprijzen, dus het zou goed kunnen dat de verhoudingen in een ander jaar ook iets anders liggen.
Dacht alleen misschien is dit goede referentie tov niet dynamisch contract met hoge tlv.
Die van mij is dus een praktijk voorbeeld, met de echte hoeken op een echt gebouw, dus niet loodrecht zuid, meeste wijken zijn niet zo recht aangelegd, en de aangeraden / praktisch haalbare hellingshoek. Op zuid moet ik een lagere hoek aanhouden om 2 rijen kwijt te kunnen zonder extreem self-shading.Sicco92 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 12:27:
[...]
In mijn originele post (Sicco92 in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.") kan je precies zien wat ik gedaan heb. PVcalc is geen design tool, maar geeft me wel een geschat verloop van de opbrengst over 24 uur heen van een fictieve installatie.
Mijn voorbeeld ging over een gelijkblijvend totaal aan Wattpiek, waar jouw voorbeeld vooral gaat over het zo efficiënt mogelijk indelen van een (plat?) dak. Dat is niet dezelfde situatie, maar zeker wel een interessante.
Ik was vooral benieuwd of het voor dynamische tarieven beter was geweest als ik mijn 6000 Wp panelen op zuid had gesplitst in 3000 Wp oost en 3000 Wp west. Dat blijkt voor de 4 dagen die ik toevallig heb gekozen niet per se het geval. Hiermee blijkt voor mij wel dat de vuistregel die hier vaak voorbij komt (oost/west is beter voor dynamische tarieven), niet per se waar is en blijkbaar situatieafhankelijk is. Misschien is het voor een plat dak wel waar, daar heb ik niet naar gekeken.
Ik heb verder geen idee wat normaal gesproken de overwegingen zijn bij het leggen van zonnepanelen. Daar heb ik geen ervaring mee. Ik kan me voorstellen dat dakruimte een grote factor kan zijn, maar geld kan misschien ook meespelen (met als gevolg een maximum aan totaal Wattpiek dat te leggen is?)
Als iemand voorbeelden/berekeningen heeft van een vergelijking tussen oost/west en zuid op een plat dak (dus niet per se een gelijk totaal Wattpiek) en wat de geschatte opbrengsten daarmee zijn met dynamische prijzen, dan ben ik daar heel geïnteresseerd in!
Bij oost west en lage hoek (20° hier) kan je bijna alle licht dat invalt op je dak gebruiken, je hoeft maar een paar cm tussen de rijen te reserveren als pad / handig bij onderhoud. 5cm is genoeg.
De kWh per Wp getal kan je gebruiken om "verlies" van oost west te vergelijken, zuid levert per Wp 12% meer op in een heel jaar, een veel kleiner verschil dan uit jouw berekening.
Elke dak is verschillend natuurlijk, maar die 12% verschil in kWh/Wp is hier dus ruim ingehaald door meer panelen. Er is zelfs plaats voor 16, maar dat wil ik niet op een 1 fase inverter, 5000 Wp op 3680W inverter is prima voor oost west, maar meer is teveel.
Ik zit momenteel bij Essent met een variabel contract en wil graag overstappen naar een dynamisch contract elders.
Even snippet uit mijn jaar afrekening gepakt waar ook op te zien is hoe ze mij voor dit jaar op een absurd hoge verwachte gas verbruik hebben gezet.
/f/image/Ay6bE5f3h2S0BokSEdbRFCaM.png?f=fotoalbum_large)
Ik rij overigens niet elektrische en lever geen stroom terug.
Vorige week had ik mij aangemeld bij Frank (zit dus nog in de 14 dagen annulerings periode) en sinds dien nog wat meer onderzoek gedaan en ben er toch wel achter gekomen dat Frank eigenlijk helemaal niet zo goedkoop blijkt te zijn.
Ook bij de aanmelding heb ik 2800 kWh en 650m3 als verwacht verbruik opgegeven aangezien ik verwacht dit jaar minder gas te gaan verbruiken dan vorig jaar.
Vervolgens krijg ik een email dat de door mij opgegeven verwachte verbruik veel lager is dan de door hun gekregen verwachte verbruikt van de netbeheerder en dat ze mijn verwachte verbruik hebben bijgesteld naar boven zonder enige cijfers te vermelden.
Daarnaast moet ik een dubbele factuur betalen voordat de levering start en voor een spoed aanmelding moet er nog een keer 380 euro betaald worden wat je pas aan het eind van het contract terug krijgt.
Hieronder nog de prijzen die vermeld staan in het contract wat ik gekregen heb.
:fill(white):strip_exif()/f/image/GSYtC35k9brdI2cu3DXCZqwI.png?f=user_large)
Wel opmerkelijk dat de inkoop vergoeding op gas 8ct is en niet 26ct (vanaf 1 feb) zoals hier te lezen in dit topic.
Zoals te zien is op https://enever.nl/energieleveranciers/ lijkt Zonneplan op bijna alle vlakken wel de goedkoopste te zijn. Ook de reviews op internet zijn grotendeels positief (echter wel heel veel reviews waarbij zonnepanelen geleverd zijn wat bij mij n.v.t. is)
Ik zit nu dus te overwegen om toch naar Zonneplan te gaan maar zit er bij Zonneplan nog ergens een addertje onder het gras?
Ik ben overigens wel op zoek naar enkele leverancier voor zowel gas als stroom.
Even snippet uit mijn jaar afrekening gepakt waar ook op te zien is hoe ze mij voor dit jaar op een absurd hoge verwachte gas verbruik hebben gezet.
/f/image/Ay6bE5f3h2S0BokSEdbRFCaM.png?f=fotoalbum_large)
Ik rij overigens niet elektrische en lever geen stroom terug.
Vorige week had ik mij aangemeld bij Frank (zit dus nog in de 14 dagen annulerings periode) en sinds dien nog wat meer onderzoek gedaan en ben er toch wel achter gekomen dat Frank eigenlijk helemaal niet zo goedkoop blijkt te zijn.
Ook bij de aanmelding heb ik 2800 kWh en 650m3 als verwacht verbruik opgegeven aangezien ik verwacht dit jaar minder gas te gaan verbruiken dan vorig jaar.
Vervolgens krijg ik een email dat de door mij opgegeven verwachte verbruik veel lager is dan de door hun gekregen verwachte verbruikt van de netbeheerder en dat ze mijn verwachte verbruik hebben bijgesteld naar boven zonder enige cijfers te vermelden.
Daarnaast moet ik een dubbele factuur betalen voordat de levering start en voor een spoed aanmelding moet er nog een keer 380 euro betaald worden wat je pas aan het eind van het contract terug krijgt.
Hieronder nog de prijzen die vermeld staan in het contract wat ik gekregen heb.
:fill(white):strip_exif()/f/image/GSYtC35k9brdI2cu3DXCZqwI.png?f=user_large)
Wel opmerkelijk dat de inkoop vergoeding op gas 8ct is en niet 26ct (vanaf 1 feb) zoals hier te lezen in dit topic.
Zoals te zien is op https://enever.nl/energieleveranciers/ lijkt Zonneplan op bijna alle vlakken wel de goedkoopste te zijn. Ook de reviews op internet zijn grotendeels positief (echter wel heel veel reviews waarbij zonnepanelen geleverd zijn wat bij mij n.v.t. is)
Ik zit nu dus te overwegen om toch naar Zonneplan te gaan maar zit er bij Zonneplan nog ergens een addertje onder het gras?
Ik ben overigens wel op zoek naar enkele leverancier voor zowel gas als stroom.
Het lijkt er op dat Frank de opslag op de gasprijs heeft verlaagd. De prijzen op enever.nl zijn dus niet meer correct.
:strip_exif()/f/image/23OlHVqcXBvX0I9DEWRO3uCz.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 62% gewijzigd door spqr2 op 26-02-2023 16:25 ]
Ben benieuwd of dat naar aanleiding is van de weglopende klantenspqr2 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 16:24:
Het lijkt er op dat Frank de opslag op de gasprijs heeft verlaagd. De prijzen op enever.nl zijn dus niet meer correct.
[Afbeelding]
Hoi.
Ok earthman; dank voor je uitgebreide uitleg. Ik ga aan het experimenteren.earthman schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 21:32:
[...]
In je browser F12 toetsen, dan open je de dev console. Dan moet je naar de network-tab gaan. Vervolgens ga je met je browser naar de energiekosten van MijnDomein. Wellicht wil je dan ook nog even op 'Jaar' klikken. Je moet op zoek naar de URLs met een GET method die data van de api opvragen (of van het gql endpoint..), als je erop klikt krijg je de json response te zien, met daarin het verbruik en de kosten per uur, en ook de kosten uitgesplitst. Er zijn 3 urls, 1 voor gas, en ik vermoed de andere 2 voor stroom en teruglevering (geen idee, ik heb enkel gas).
Volgens mij kun je de per-uur data alleen per maand opvragen (als je jaar het jaar kijkt dan doet ie een hele andere query, dat zie je ook als je naar jaar kijkt en op de 'energiekosten' knop drukt, dan zie je nog steeds de data van je laatst geselecteerde maand), maar wellicht kun je ook gewoon de API documentatie opzoeken hoe je de hele boel in 1 keer eruit krijgt. Of je moet zelf een request in elkaar draaien met de juiste datum ranges erin, dat kun je denk ik niet in Chrome doen (schijnbaar wel in Firefox), je kan wel een 'Copy as cURL' doen, dat kopieert de URL en alle headers en cookies als een command voor curl, dan kun je zelf de url aanpassen (je hebt sowieso de headers nodig omdat daar het auth token in staat).
Alleen voor nieuwe klanten... Of als je actief over stapt naar nieuwe tarief soort. Bestaande klant betaald vandaag nog mooi € 1,519spqr2 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 16:24:
[Afbeelding]
Ik ben een bestaande klant en betaal vandaag 1.282 per me all-in.
tijmeng schreef op zondag 26 februari 2023 @ 19:22:
[...]
Alleen voor nieuwe klanten... Of als je actief over stapt naar nieuwe tarief soort. Bestaande klant betaald vandaag nog mooi € 1,519
Hier staat nog mooi € 1.519 in de app.spqr2 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 19:34:
[...]
Niet je zoon de schuld geven:LostboyArno schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 15:13:
[...]
Ik denk niet dat hij dat bedoeld. Als je met een normaal gezin bent van 4 personen is het gemiddelde 3500. Als je dan op inductie kookt en een gamende zoon hebt zit je snel op 4000-4500.
https://www.instagram.com...dP/?igshid=YmMyMTA2M2Y%3D
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
mhr-zip schreef op zondag 26 februari 2023 @ 21:20:
[...]
Niet je zoon de schuld geven:
https://www.instagram.com...dP/?igshid=YmMyMTA2M2Y%3D
Hier zitten de PS5, TV's en computers achter slimme stekkers, 0,75-1,5 kWh/dag per stuk wordt wel gehaald x 2 kids x paar honderd dagen per jaar = >500 kWh/jaar. Helaas kan je deze activiteiten niet zo goed in de goedkopere uren plannen
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Hoezo niet? Gewoon gamen in de nacht, slapen kan op schoolTaro schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:00:
[...]
Hier zitten de PS5, TV's en computers achter slimme stekkers, 0,75-1,5 kWh/dag per stuk wordt wel gehaald x 2 kids x paar honderd dagen per jaar = >500 kWh/jaar. Helaas kan je deze activiteiten niet zo goed in de goedkopere uren plannen
Voor dit soort ‘sluip stromen’ die dagelijks aanwezig zijn van kleine apparaten in huis, incl kids op de Playstation, je TV aan ‘s avonds, je koelkast die elke 30 min (24/7/365) voor een paar minuten aanslaat, etc, heb ik wel eens gedacht om 1 a 2 zonnepalen met micro-inverters plat op de dakkapellen te plaatsen.
Ik heb nl. wel eens naar mijn verdeling van mijn elektra-verbruik gekeken, en als je de inductiekookplaat, de wasmachine en droger even buiten beschouwing laat, dan is het overige elektraverbruik van deze ‘dagelijkse sluipstromen’ de rest van het elektraverbruik hier en ca 50% van het totale elektraverbruik over een jaar. Die 50% kan je dal al ‘afvangen’ met die 1 a 2 zonnepanelen + de salderingsregeling.
Ik heb nl. wel eens naar mijn verdeling van mijn elektra-verbruik gekeken, en als je de inductiekookplaat, de wasmachine en droger even buiten beschouwing laat, dan is het overige elektraverbruik van deze ‘dagelijkse sluipstromen’ de rest van het elektraverbruik hier en ca 50% van het totale elektraverbruik over een jaar. Die 50% kan je dal al ‘afvangen’ met die 1 a 2 zonnepanelen + de salderingsregeling.
Dag allen,
ik ben aandachtig volger en op basis van alle info hier ben ik, sinds mijn vaste contract is afgelopen, per 19 januari klant bij Zonneplan.
Hierover mijn volgende vraagt m.b.t. de (gemiddelde) dynamische tarieven en het energie plafond:
Volgens het indicatieve schema heb ik in januari een klein deel (29m3) gas boven het prijsplafond afgenomen. Op basis van de gemiddelde gasprijs in diezelfde periode is het tarief per m3 niet eens boven het prijsplafond gekomen dus lijkt me er vrij weinig aan de hand.
Theoretische vraag:
Stel ik blijf de komende 12 maanden klant bij Zonneplan en het lukt mij de overige maanden om exact op de gestelde maandelijkse gas plafond volumes te blijven, maar ik blijf er ook niet onder. Dat betekent dat ik aan het eind van deze 12 maanden 29m3 boven het prijsplafondvolume heb verbruikt. In deze zelfde periode schiet de gasprijs onverwacht tijdelijk naar boven de €1.45 waardoor het prijsplafond ook van kracht moet zijn geweest voor dynamische tarieven.
Welke prijs gaat Zonneplan dan voor deze 29m3 specifiek berekenen op de jaarafrekening? De prijs die ik januari '23, toen ik het te hoge verbruik daadwerkelijk had (a 1.33€ gemiddeld) of de hoogste prijs die zich in mijn contractperiode boven het prijsplafond heeft aangediend?
ik ben aandachtig volger en op basis van alle info hier ben ik, sinds mijn vaste contract is afgelopen, per 19 januari klant bij Zonneplan.
Hierover mijn volgende vraagt m.b.t. de (gemiddelde) dynamische tarieven en het energie plafond:
Volgens het indicatieve schema heb ik in januari een klein deel (29m3) gas boven het prijsplafond afgenomen. Op basis van de gemiddelde gasprijs in diezelfde periode is het tarief per m3 niet eens boven het prijsplafond gekomen dus lijkt me er vrij weinig aan de hand.
Theoretische vraag:
Stel ik blijf de komende 12 maanden klant bij Zonneplan en het lukt mij de overige maanden om exact op de gestelde maandelijkse gas plafond volumes te blijven, maar ik blijf er ook niet onder. Dat betekent dat ik aan het eind van deze 12 maanden 29m3 boven het prijsplafondvolume heb verbruikt. In deze zelfde periode schiet de gasprijs onverwacht tijdelijk naar boven de €1.45 waardoor het prijsplafond ook van kracht moet zijn geweest voor dynamische tarieven.
Welke prijs gaat Zonneplan dan voor deze 29m3 specifiek berekenen op de jaarafrekening? De prijs die ik januari '23, toen ik het te hoge verbruik daadwerkelijk had (a 1.33€ gemiddeld) of de hoogste prijs die zich in mijn contractperiode boven het prijsplafond heeft aangediend?
Youtube | Twitch | Broadcaster @ KNAF Digital (iRacing)
Einde contractperiode kijkt Zonneplan naar de gemiddelde prijs (over het hele jaar) en kijkt dan of je wel recht had op een prijsplafond voor de maanden waarin je dat daadwerkelijk gehad hebt. Met de rest gebeurd dus niks.TiemenC schreef op maandag 27 februari 2023 @ 10:47:
Dag allen,
Theoretische vraag:
Op de jaarafrekening vindt namelijk een correctie plaats: we berekenen je gewogen gemiddelde prijs voor de volledige twaalf maanden en bepalen op basis daarvan in hoeverre je recht op compensatie vanuit het prijsplafond hebt gehad. Eventueel te veel of te weinig ontvangen compensatie wordt dan verrekend.
Link
Zo lees ik het:
Prijs daalt heel hard (gem.per jaar onder plafond ): je kunt onterecht een prijsplafond hebben gehad = bijbetalen over deel boven plafond
Prijs stijgt heel hard (gem.per jaar boven plafond ): je kunt alsnog aanspraak maken op het prijsplafond = geld terug
Weet je zeker dat je wel boven het prijsplafond bent gekomen?TiemenC schreef op maandag 27 februari 2023 @ 10:47:
Dag allen,
Theoretische vraag:
Zit ook bij ZP en zover ik weet is de prijs niet eens boven het prijsplafond geweest?
De hoeveelheid afgenomen kuubs binnen een periode kan ook boven het plafond komen
Dit is wat ik bedoel inderdaad. Het is misschien wat verwarrend uitgelegd.SidewalkSuper schreef op maandag 27 februari 2023 @ 12:15:
De hoeveelheid afgenomen kuubs binnen een periode kan ook boven het plafond komen
Deze twee voorbeelden gaan over de prijs, maar mijn vraag heeft meer betrekking op het volume (dus bij absolute overschrijding van de plafond quota).jusch schreef op maandag 27 februari 2023 @ 11:14:
[...]
.....
Prijs daalt heel hard (gem.per jaar onder plafond ): je kunt onterecht een prijsplafond hebben gehad = bijbetalen over deel boven plafond
Prijs stijgt heel hard (gem.per jaar boven plafond ): je kunt alsnog aanspraak maken op het prijsplafond = geld terug
qua prijs ben ik inderdaad niet boven het plafond geweest. Qua max verbruik (volume) wel. Wat ik mij mij dus theoretisch afvraag is welk tarief voor het verbruik boven plafondvolume wordt gebruikt over bijv. 12 maanden (of eindafrekeningsperiode). De piekprijs binnen de eindafrekeningsperiode? Of wat gold in de periode van verbruik boven volume in die specifieke maand.Jazsie schreef op maandag 27 februari 2023 @ 11:53:
[...]
Weet je zeker dat je wel boven het prijsplafond bent gekomen?
Zit ook bij ZP en zover ik weet is de prijs niet eens boven het prijsplafond geweest?
Als het op 'gemiddelde prijs' over gehele periode uitkomt, zoals @jusch naar verwijst, hoef ik me niet direct zorgen te maken als de marktprijzen door welke gekke omstandigheden dan ook plots omhoog schieten, als ik dan maar zorg dat ik onder het vastgestelde prijsplafond volume blijf op de 29m3 die ik januari teveel heb gebruikt, na.
@TiemenC Helaas lijken ze inmiddels allemaal je persoonlijk gewogen gemiddelde per jaar te nemen.
Als dat boven plafondprijs uitkomt krijg je 1200 m3 tegen die prijs en het restant tegen je gewogen gemiddelde.
Hoeveel je gebruikt is dan semi-irrelevant.
Wil je dat omzeilen zal je maandelijks over moeten stappen.
Maw, je hebt de garantie dat 1200m3 van je verbruik maximaal 1.45/m3 kost.
Als dat boven plafondprijs uitkomt krijg je 1200 m3 tegen die prijs en het restant tegen je gewogen gemiddelde.
Maw, je hebt de garantie dat 1200m3 van je verbruik maximaal 1.45/m3 kost.
[ Voor 10% gewijzigd door Raymond P op 27-02-2023 12:34 ]
- knip -
Ok, dat lijkt me helder.Raymond P schreef op maandag 27 februari 2023 @ 12:33:
@TiemenC Helaas lijken ze inmiddels allemaal je persoonlijk gewogen gemiddelde per jaar te nemen.
Deze scenario's zouden dan werkelijkheid kunnen worden:
1: ik verbruik toch meer (bijv. 1400m3) en de gemiddelde prijs blijft onder de €1,45 -> niets aan de hand
2: Bij 1400 m3 vebruik: de gemiddelde prijs blijkt door marktomstandigheden gemiddeld €1,60 te zijn geworden na 12 maanden (omdat bijv. de boel in Oekraïne/Rusland opnieuw explodeert in juni '23). Betaal ik €1,60 per kuub voor de 200m3 die ik 'teveel' heb gebruikt. En dan betaal ik 1,45€ voor 1200 m3. Wat dus ook kan betekenen dat ik moet bijbetalen omdat ik in de maanden jan/feb/maart/april/mei nog voor onder de prijsplafond prijs kon afnemen.
Ja.
Als je in maart x prijsplafondcompensatie krijgt en de rest van het jaar is de prijs laag genoeg om je gemiddelde onder de 1.45 te drukken dan is er nog het scenario van @jusch waarbij je mogelijk een bedrag terug moet betalen.
Als je in maart x prijsplafondcompensatie krijgt en de rest van het jaar is de prijs laag genoeg om je gemiddelde onder de 1.45 te drukken dan is er nog het scenario van @jusch waarbij je mogelijk een bedrag terug moet betalen.
- knip -
Het is mij duidelijk. Dank voor de toelichting.Raymond P schreef op maandag 27 februari 2023 @ 12:44:
Ja.
Het zou dus bijna aanlokkelijker zijn om je eigen risico's maximaal in te dekken dat je zo kort mogelijk bij verschillende dynamische energieleveranciers blijft als de prijs toch ineens onstabiel wordt. Wat je in je eerdere post al stelt.
Of de leveranciers dat tegen die tijd, mocht het zover komen, dan ook toelaten is uiteraard dan ook maar de vraag.
Bij nader inzien is dynamisch dus helemaal niet zo dynamisch...
Ja je betaalt per maand voor je 'werkelijke' verbruik' maar binnen eindafrekenperiode x betaal je niet de werkelijke prijs van dat moment dat je daadwerkelijk verbruikt.
[ Voor 13% gewijzigd door TiemenC op 27-02-2023 12:56 ]
Overstappen mag altijd, het zou raar moeten lopen voordat dat verdwijnt.
Het prijsplafond maakt het geheel wel meer statisch, dat is inderdaad jammer.
Mja, die prijsgarantie is ook fijn dus daar doen we het mee. Maw dynamisch is enkel minder dynamisch als je dat prijsplafond raakt. Zonder prijsplafond betaal je daadwerkelijk het beurstarief / werkelijk verbruik.
Het prijsplafond maakt het geheel wel meer statisch, dat is inderdaad jammer.
Mja, die prijsgarantie is ook fijn dus daar doen we het mee. Maw dynamisch is enkel minder dynamisch als je dat prijsplafond raakt. Zonder prijsplafond betaal je daadwerkelijk het beurstarief / werkelijk verbruik.
- knip -
Dan is er -momenteel- niks aan de hand.TiemenC schreef op maandag 27 februari 2023 @ 12:32:
[...]
qua prijs ben ik inderdaad niet boven het plafond geweest. Qua max verbruik (volume) wel. Wat ik mij mij dus theoretisch afvraag is welk tarief voor het verbruik boven plafondvolume wordt gebruikt over bijv. 12 maanden (of eindafrekeningsperiode). De piekprijs binnen de eindafrekeningsperiode? Of wat gold in de periode van verbruik boven volume in die specifieke maand.
Als het op 'gemiddelde prijs' over gehele periode uitkomt, zoals @jusch naar verwijst, hoef ik me niet direct zorgen te maken als de marktprijzen door welke gekke omstandigheden dan ook plots omhoog schieten, als ik dan maar zorg dat ik onder het vastgestelde prijsplafond volume blijf op de 29m3 die ik januari teveel heb gebruikt, na.
Ze pakken het deel (volume) dat je gebruikt hebt boven het plafond, als de prijs lager is dan het prijsplafond is er niks aan de hand. Is het hoger dan het prijsplafond dan is dat de prijs die je moet betalen.
Zoals al vermeld nemen ze het gemiddelde van het hele jaar zoals @jusch al zei.
Zo lijkt het inderdaad te werken bij Zonneplan. Maar niet alle dynamische leveranciers werken zo, zie de uitleg van ANWB:TiemenC schreef op maandag 27 februari 2023 @ 12:38:
[...]
1: ik verbruik toch meer (bijv. 1400m3) en de gemiddelde prijs blijft onder de €1,45 -> niets aan de hand
2: Bij 1400 m3 vebruik: de gemiddelde prijs blijkt door marktomstandigheden gemiddeld €1,60 te zijn geworden na 12 maanden (omdat bijv. de boel in Oekraïne/Rusland opnieuw explodeert in juni '23). Betaal ik €1,60 per kuub voor de 200m3 die ik 'teveel' heb gebruikt. En dan betaal ik 1,45€ voor 1200 m3. Wat dus ook kan betekenen dat ik moet bijbetalen omdat ik in de maanden jan/feb/maart/april/mei nog voor onder de prijsplafond prijs kon afnemen.
https://www.anwb.nl/huis/...energie#prijsplafond-anwb
Er zijn dus 3 methoden om dit te doen bij een dynamisch conctract:
1. Op maandbasis, waarbij je geen nadeel ondervindt als de prijs later veel hoger wordt, maar dan kun je ongebruikte m3 van je maandquota van het prijsplafond niet gebruiken voor andere maanden.
2, Jaargemiddelden gebruiken op de jaarafrekening zoals Zonneplan doet.
3. De methode ANWB die de voordeligste optie van 1 of 2 gebruikt.
Nu de prijzen in de eerste maanden van het jaar flink onder het prijsplafond zitten zou je bij een prijsexplosie dus direct over moeten stappen en dan naar ANWB.
Mooie exercitie!Sicco92 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 17:54:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[...]
Ik denk dat het nog lastig wordt om dit voor een jaar vooruit als correcte inschatting te beschouwen. Als er het komend jaar veel panelen op zuid bijkomen in Nederland kun je verwachten dat teruglevering minder rendabel wordt omdat de terugleverprijs daalt. Idem als er juist veel panelen in oost-westrichting bijkomen en de prijs in de ochtend en namiddag standaard lager wordt.
Ik haal met een python scriptje elk uur de gebruiksdata uit Domoticz, tezamen met de dynamische uurprijs van dat moment. Over 11 maanden loopt mijn 5-jarig contract af en heb ik een jaar aan data en kan ik in Excel eens gaan spelen met verschillende scenario's. Het aantal variabelen die er zijn (prijsplafond, salderingsregels, type weer in de winter, prijswijzigingen bij aanbieders en veranderingen in gebruik) maken dan dat de uitkomst nog steeds met een korrel zout genomen moet worden, vermoed ik
Wie heeft al voor langere tijd een dynamisch energiecontract en levert meer stroom terug dan wat je verbruikt?
Wij gebruiken 3300kwh per jaar en wekken 4200kwh op. (Gas 1200m3).
Wat zijn de ervaringen na langere tijd, en heb je inderdaad ooit geld moeten toeleggen bij het terugleveren?
Wij overwegen de overstap van Budget energie naar Zonneplan.
Wij gebruiken 3300kwh per jaar en wekken 4200kwh op. (Gas 1200m3).
Wat zijn de ervaringen na langere tijd, en heb je inderdaad ooit geld moeten toeleggen bij het terugleveren?
Wij overwegen de overstap van Budget energie naar Zonneplan.
Zie je dit ook echt staan in de app? Ik probeer te whatsappen met Frank omdat de prijzen sinds 21 dec op hun website opeens stuk goedkoper zijn (lijkt inderdaad de inkoopvergoeding) maar ik dit nog niet echt terugzie in de app. Ze snapt mijn vraag alleen nog niet.spqr2 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 19:34:
[...]
"Hi, dit komt doordat er nog vaste kosten bijkomen. Dat rekenen wij mee."
Dit terwijl beiden grafieken op all-in staan.
T lijkt op de nieuwe tarieven die ze introduceren icm het nieuwe prijs plan van 7€ vast per maand.Munskin schreef op maandag 27 februari 2023 @ 19:21:
[...]
Zie je dit ook echt staan in de app? Ik probeer te whatsappen met Frank omdat de prijzen sinds 21 dec op hun website opeens stuk goedkoper zijn (lijkt inderdaad de inkoopvergoeding) maar ik dit nog niet echt terugzie in de app. Ze snapt mijn vraag alleen nog niet.
Ja, in de app en via de home assistant integration
Android app:
:strip_exif()/f/image/nwMCRWDMPJF8Qh5b4KWg7XNx.jpg?f=fotoalbum_large)
En home assistant (in grafana)
:strip_exif()/f/image/fFyqHDsIPTJR68yiMvGgnkaE.jpg?f=fotoalbum_large)
Android app:
:strip_exif()/f/image/nwMCRWDMPJF8Qh5b4KWg7XNx.jpg?f=fotoalbum_large)
En home assistant (in grafana)
:strip_exif()/f/image/fFyqHDsIPTJR68yiMvGgnkaE.jpg?f=fotoalbum_large)
Munskin schreef op maandag 27 februari 2023 @ 19:21:
[...]
Zie je dit ook echt staan in de app? Ik probeer te whatsappen met Frank omdat de prijzen sinds 21 dec op hun website opeens stuk goedkoper zijn (lijkt inderdaad de inkoopvergoeding) maar ik dit nog niet echt terugzie in de app. Ze snapt mijn vraag alleen nog niet.
Ook dit gevraagd via Whatsapp.tijmeng schreef op maandag 27 februari 2023 @ 20:34:
[...]
T lijkt op de nieuwe tarieven die ze introduceren icm het nieuwe prijs plan van 7€ vast per maand.
"De vaste leveringskosten zijn alleen voor nieuwe klanten 7 euro."
Dus denk dat je gelijk hebt maar klantenservice weet nog niet veel.
Hmm, maar waarom zou je als bestaande klant van Frank dan ooit over willen stappen naar de nieuwe contractvorm als je met je huidige contract ook al de nieuwe tarieven krijgt? In de communicatie (link) schrijven ze namelijk dit:
Niet dat ik het niet geloof trouwens, maar ik ben wel benieuwd of meerdere bestaande klanten van Frank dit zien. Vooralsnog spreken de communicatiekanalen van Frank elkaar een beetje tegen namelijk. Als we de tabel in de TS en de sheet gaan aanpassen, dan kunnen we de situatie voor bestaande klanten eventueel ook meenemen als die duidelijk genoeg is.
Als je automatisch de nieuwe (lees: lagere) tarieven krijgt zonder de verhoging in het maandelijks vastrecht, hoe kan het dan nog ooit duurder uitvallen?Nieuwe leden kunnen alleen nog dit contract afsluiten. Of het interessant is voor jou, hangt af van je (toekomstig) stroom- en gasverbruik en de marktprijsontwikkeling in relatie tot het prijsplafond. Het kan goedkoper of duurder uitpakken. Dat moet je dus zelf beoordelen.
Mocht je over willen stappen op dit nieuwe contract dan kan dat door hieronder je klantnummer op te geven. Je ontvangt dan van ons een bericht in je e-mail waarin je je keuze kunt bevestigen. Na je bevestiging zullen we je contract op het eerst mogelijke moment omzetten.
Als het niet interessant voor je is hoef je niets te doen, dan houd je je huidige contractvoorwaarden.
Niet dat ik het niet geloof trouwens, maar ik ben wel benieuwd of meerdere bestaande klanten van Frank dit zien. Vooralsnog spreken de communicatiekanalen van Frank elkaar een beetje tegen namelijk. Als we de tabel in de TS en de sheet gaan aanpassen, dan kunnen we de situatie voor bestaande klanten eventueel ook meenemen als die duidelijk genoeg is.
Ik ben de afgelopen dagen aan het oriënteren; per 1 april loopt mijn vaste energiecontract af. Ik zie in de calculator van Frank ook dat je uitkomt op € 0,08 per m³ plus € 7 vaste leveringskosten per maand. In mijn geval is verschil met Zonneplan dan € 10 per maand. Dat is wel geld natuurlijk, maar komt wel in de sferen "en wat is dan de betere app / support"?
Sowieso is die nieuwe tatiefvorm een vaag verhaal. Ze schrijven in hun communicatie dat ze het doen voor huishoudens met een groot elektrisch verbruik. Maar het enige wat wijzigt is dat de vaste maandelijkse kosten met 2x2€ omhoog gaan en de inkoop vergoeding boor gas met ongeveer 20 cent naar beneden.Sicco92 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 21:14:
Hmm, maar waarom zou je als bestaande klant van Frank dan ooit over willen stappen naar de nieuwe contractvorm als je met je huidige contract ook al de nieuwe tarieven krijgt? In de communicatie (link) schrijven ze namelijk dit:
[...]
Als je automatisch de nieuwe (lees: lagere) tarieven krijgt zonder de verhoging in het maandelijks vastrecht, hoe kan het dan nog ooit duurder uitvallen?
Of terwijl iedereen met 20 kuub gas per maand is goedkoper uit.
Ik had me aangemeld bij Frank maar na 3 dagen deze geannuleerd en toch gekozen voor Zonneplan.roderickvd schreef op maandag 27 februari 2023 @ 21:39:
Ik ben de afgelopen dagen aan het oriënteren; per 1 april loopt mijn vaste energiecontract af. Ik zie in de calculator van Frank ook dat je uitkomt op € 0,08 per m³ plus € 7 vaste leveringskosten per maand. In mijn geval is verschil met Zonneplan dan € 10 per maand. Dat is wel geld natuurlijk, maar komt wel in de sferen "en wat is dan de betere app / support"?
Wegens de volgende redenen:
App rating van Zonneplan is hoger dan die van Frank. 3.9 vs 3.1
De klantenservice van Zonneplan is veel beter te bereiken (volgens reviews)
Bij Frank betaal je per maand verwachte voorschot en bij Zonneplan betaal je achteraf je verbruik.
Frank kan je pas na 34 dagen aansluiten en bij Zonneplan is dat 21 dagen.
Bij Frank kun je wel een spoed aanmelding doen 3 - 5 dagen maar dan moest ik 380 euro betalen wat ik aan het eind van het contract pas terug zou krijgen.
Ook betaal je dubbele voorschot als je je aanmeld bij Frank
Zonneplan heeft scherpere prijzen, lagere vaste kosten...
[ Voor 10% gewijzigd door Realtec op 27-02-2023 23:44 ]
Op 20 Januari 2023 overgestapt van Frank naar Zonneplan. Van Frank moet ik geld nog terugkrijgen maar heb ik nog niets. Nog iemand met deze ervaring?
Bij mij idem, 21 januari 2023 overgestapt van Frank naar Tibber en ook nog geen afrekening gekregen. Ik had ze een Whatsapp bericht gestuurd hierover en toen zeiden ze dat het goed zou komen.. Ik heb een notitie in mijn agenda gemaakt op de laatste dag dat ik betalingen bij mijn bank kan storneren, als het voor die datum niet geregeld is door Frank, regel ik het zelfHarbo schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 08:51:
Op 20 Januari 2023 overgestapt van Frank naar Zonneplan. Van Frank moet ik geld nog terugkrijgen maar heb ik nog niets. Nog iemand met deze ervaring?
Ik zit zelf op de dag 54 en de laatste afschrijving kan in tot 56 dagen terugstorten. Maar dan heb ik er ook tegoed bij Frank staan wel wat minder. Ik weet niet of dit de juiste weg is.
Eindafrekening hab ik op 18 Fabruari 2023 ontvangen. Daar staat : Dit bedrag wordt verrekend of uiterlijk 26-02-2023 aan u overgemaakt op rekeningnummer.
Eindafrekening hab ik op 18 Fabruari 2023 ontvangen. Daar staat : Dit bedrag wordt verrekend of uiterlijk 26-02-2023 aan u overgemaakt op rekeningnummer.
[ Voor 29% gewijzigd door Harbo op 28-02-2023 09:59 ]
Een betaling storneren zonder een goed onderbouwde kennisgeving met acceptabele tijd om te reageren is nooit een goed idee.
Een klacht deponeren bij ACM als ze niet binnen 6 weken een eindnota presenteren.
Die onzin bij overstappen gebeurt m.i. echt te vaak.
Een klacht deponeren bij ACM als ze niet binnen 6 weken een eindnota presenteren.
Die onzin bij overstappen gebeurt m.i. echt te vaak.
- knip -
6 weken een eindnota presenteren is een ding. In mijn geval hebben ze (wel na mijn aandringen) exact op 4x weken eindnota verstuurd. Dan komt de (terug)betaling niet. Moet deze ook binnen 6x weken uitbetaald zijn?
Ik heb het gevoel dat ze bewust wachten totdat mensen (na 56x dagen) automatisch incasso niet meer kunnen terugstorten. Dan ben jij overgeleverd aan bellen, chatten, emailen oftewel goodwill van Frank.
Vanochtend met klantenservice gebeld. Ze zeggen iets in de richting van : wellicht een storing bij de debiteuren.
Edit: Geld is vandaag overgemaakt.
Ik heb het gevoel dat ze bewust wachten totdat mensen (na 56x dagen) automatisch incasso niet meer kunnen terugstorten. Dan ben jij overgeleverd aan bellen, chatten, emailen oftewel goodwill van Frank.
Vanochtend met klantenservice gebeld. Ze zeggen iets in de richting van : wellicht een storing bij de debiteuren.
Edit: Geld is vandaag overgemaakt.
[ Voor 3% gewijzigd door Harbo op 28-02-2023 12:50 ]
Nu ik van gas af ben en dus alleen elektriciteit verbruik (meer verbruik dan teruglevering) overweeg ik om van Vandebron naar Tibber of Zonneplan over te stappen.
Gezien de verhalen over Frank e.a. ; hoe zijn de ervaringen met overstappen van Zonneplan en Tibber naar iets anders eigenlijk. Werken ze bij Tibber en Zonneplan overstappen wel netjes en op tijd af?
Gezien de verhalen over Frank e.a. ; hoe zijn de ervaringen met overstappen van Zonneplan en Tibber naar iets anders eigenlijk. Werken ze bij Tibber en Zonneplan overstappen wel netjes en op tijd af?
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
Ongeacht de ervaringen, gaat het bij Tibber en Zonneplan zeer waarschijnlijk om lagere bedragen (of zelfs 0). Je betaalt namelijk bij beide leveranciers per maand je daadwerkelijke verbruik achteraf, dus je bouwt weinig tot niets op. Wel kunnen eventuele terugleveringen en belastingen nog verrekend worden.dof schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 10:27:
Nu ik van gas af ben en dus alleen elektriciteit verbruik (meer verbruik dan teruglevering) overweeg ik om van Vandebron naar Tibber of Zonneplan over te stappen.
Bij Frank betaal je 1 of 2 maanden vooraf, dus dan wordt het wel vervelend als je lang moet wachten op je eindafrekening.
Mijn ervaring met overstappen van Zonneplan naar Tibber is dat mijn eindrekening ook lang duurde nadat Zonneplan mij een afscheidsmailtje stuurde. Precies 2 maanden na de overstap kreeg ik de eindafrekening binnen. Het verbruik van de laatste maand (of gedeelte daarvan tenminste) zat daar ook bij in, dus daar kreeg ik niet nog een losse incasso voor. Als zij langer op het afrekenen van verbruik willen wachten, dan ligt dat risico dus bij hen.
Wel waren ze bij mij vergeten om de Connect terug te vragen. Die had ik nog maandenlang liggen totdat ik zelf een keer contact opnam. Toen had ik binnen een paar dagen een retourenvelop in huis.
[ Voor 4% gewijzigd door Sicco92 op 28-02-2023 10:53 ]
Dat je kan storneren is de reden dat je nog geen geld terug hebt ontvangen. Sepa direct debit werkt altijd in het voordeel van de consument. Storneringen worden binnen 60 dagen altijd uitgevoerd zonder vragen en bewijs vanaf de kant van de consument. Als bedrijf kan je dan achter je geld aan want een stornering terug draaien kan niet en er is niet zoals bij een credit card een manier om een stornering aan te vechten.mandroideka schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 09:29:
[...]
Bij mij idem, 21 januari 2023 overgestapt van Frank naar Tibber en ook nog geen afrekening gekregen. Ik had ze een Whatsapp bericht gestuurd hierover en toen zeiden ze dat het goed zou komen.. Ik heb een notitie in mijn agenda gemaakt op de laatste dag dat ik betalingen bij mijn bank kan storneren, als het voor die datum niet geregeld is door Frank, regel ik het zelf
Om te voorkomen dat je geld terug krijgt en alsnog een keer de laatste twee maand incasso's storneert wachten bedrijven dus tot die 60 dagen om zijn. Althans dat is mijn ervaring met diverse bedrijven waar ik ooit geld van terug kreeg bij het aflopen van een abonnement.
Wat een onzin. Bij Eneco kreeg ik vrij rap de afrekening en teveel betaalde voorschotten terug. Bij incasso's neem je als bedrijf altijd risico om 2 maanden niet betaald te worden, en meer ook, bij 2x storneren plus daarna niet betalen, tijd voor herrineringe en aanmaningen, etc. Dat is echt niet alleen als een klant weg gaat.s_schimmel schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 11:00:
[...]
Dat je kan storneren is de reden dat je nog geen geld terug hebt ontvangen. Sepa direct debit werkt altijd in het voordeel van de consument. Storneringen worden binnen 60 dagen altijd uitgevoerd zonder vragen en bewijs vanaf de kant van de consument. Als bedrijf kan je dan achter je geld aan want een stornering terug draaien kan niet en er is niet zoals bij een credit card een manier om een stornering aan te vechten.
Om te voorkomen dat je geld terug krijgt en alsnog een keer de laatste twee maand incasso's storneert wachten bedrijven dus tot die 60 dagen om zijn. Althans dat is mijn ervaring met diverse bedrijven waar ik ooit geld van terug kreeg bij het aflopen van een abonnement.
De "consumenten" versie van de direct debit wordt ook vaak genoeg gebruikt voor zakelijke facturen en dat zijn veel grotere bedragen. Alleen eens in de zoveel tijd neemt een leverancier genoeg moeite om de zakelijke versie te gebruiken, waarbij je allerbei de machtiging (online) bij je eigen bank moet registreren, dat gaat niet altijd goed en is lastig genoeg dat het nog geen kwart van onze betalingen zijn. De rest wilt een handtekening op een papiertje en klaar, storneren is niet echt iets om bang van te zijn als je klant kredietwaardig is - je krijgt het toch altijd terug met processkosten.
Het is gewoon een zooitje bij die leveranciers, ik snap ANWB wel, als vereniging die niet voor maximale winst gaat kan je kiezen om even geen klanten aan te nemen om je bestaande klanten en werknemers te beschermen. Dynamisch is nu heel erg hot en iedereen draait overuren om al dat papierwerk af te krijgen.
Voor het afhandelen staat een redelijke termijn.Harbo schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 10:20:
6 weken een eindnota presenteren is een ding. In mijn geval hebben ze (wel na mijn aandringen) exact op 4x weken eindnota verstuurd. Dan komt de (terug)betaling niet. Moet deze ook binnen 6x weken uitbetaald zijn?
Nu stel je dat je geld moet ontvangen, en dan is het uiteraard vervelend dat je daarop moet wachten.
Als je zou moeten betalen dan had je (factuurdatum plus 3 weken, plus 2herinneringen plus 14 dagen) al snel twee maanden kunnen rekken.
Een aantal weken na het presenteren van een eindafrekening is dan ook redelijk vind ik.
@s_schimmel Het kan ook gewoon de volgende dag op je rekening staan hoor. Ook bij een Frank of EasyEnergy.
Als er al sprake is van een strategie dan zal het gewoon de doodsimpele "geld maakt geld" zijn, bedrijven betalen graag zo laat mogelijk.
- knip -
Als er dit jaar net zoveel zonnepiekvermogen bijkomt als vorig jaar, dan gaan we volgend jaar zomer elke zonnige (werk)dag 's middags tussen 12 en 3 uurprijzen richting 0 zien. Behalve als er ineens ook een aantal GW aan batterijen bijkomen maar volgens mij is dit qua netcapaciteit en juridisch heel lastig. (Ironisch, aangezien batterijen juist het zouden moeten ontlasten, maar een extra aansluiting wordt waarschijnlijk gerekend als een hogere belasting op het net, niet een verlaging).Frij5fd schreef op maandag 27 februari 2023 @ 18:12:
[...]
Ik denk dat het nog lastig wordt om dit voor een jaar vooruit als correcte inschatting te beschouwen. Als er het komend jaar veel panelen op zuid bijkomen in Nederland kun je verwachten dat teruglevering minder rendabel wordt omdat de terugleverprijs daalt. Idem als er juist veel panelen in oost-westrichting bijkomen en de prijs in de ochtend en namiddag standaard lager wordt.
Op een plat dak als je kan kiezen tussen zuid en 30% meer oost/west met 15% helling wek je in de wintermaanden toch maar ongeveer de helft op met oost/west dan met zuid. De zon staat dan zo laag dat de meerwaarde van zuidgeoriënteerd (richting de zon) enorm is. Vanaf april t/m september wek je (veel) meer op met oost/west, dus de totale opwek van oost/west is over het hele jaar wel ongeveer 15% meer.
Dit klinkt als gunstig voor oost/west, maar het originele punt is zeker waar, dat alsnog zuid een veel beter gebalanceerde opwek geeft over het hele jaar. Dus als je meer vermogen kan plaatsen dan je nodig hebt, en richting de toekomst jezelf wil voorbereiden op een warmtepomp bijv, is zuid toch een beter idee. In de zomer heb je makkelijk zoveel opwek dat je (zelf) niet veel met die energie kan.
Voor bedrijven met relatief weinig dakruimte geldt het omgekeerde, zelfs een vol dak is mogelijk niet genoeg voor hun verbruik in de zomerperiode, dus dan is oost/west het beste om de grootste totale opwek te hebben.
Hier nu een maandje zonneplan.
Ben toch heel blij met de keuze. Ik plan bepaalde zaken op goedkopere uren. (was/vaat/...)
Daarnaast zit ik iedere dag onder het prijsplafond.
En zijn mijn maandelijkse kosten op een "dure" maand goedkoper dan ooit.
Ben toch heel blij met de keuze. Ik plan bepaalde zaken op goedkopere uren. (was/vaat/...)
Daarnaast zit ik iedere dag onder het prijsplafond.
En zijn mijn maandelijkse kosten op een "dure" maand goedkoper dan ooit.
Precies hetzelfde hier. Heb Frank een bericht gestuurd en kreeg 1 zin terug; 'we hebben hiervoor 6 weken de tijd.'Harbo schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 08:51:
Nog 3,5 week te gaan..
There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery
Momenteel bij Tibber en bevalt goed. Nu de goede maanden (qua opwek PV) bijna weer voor de deur staan, iemand nog een tip om naar toe te gaan? Of is bij Tibber blijven prima? Ik las dat terugleveren bij Tibber/dynamisch niet gunstig is?
Heb 4620 Wp op het dak en circa 2500-3000kWh van maart t/m september overschot. Op jaartotaal kom ik zo'n 800kWh tekort (5000 verbruik, 4200 opwek).
Heb 4620 Wp op het dak en circa 2500-3000kWh van maart t/m september overschot. Op jaartotaal kom ik zo'n 800kWh tekort (5000 verbruik, 4200 opwek).
4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19
Blijven zitten. Want anders krijg je de belastingen niet terug.LuPo schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 13:20:
Momenteel bij Tibber en bevalt goed. Nu de goede maanden (qua opwek PV) bijna weer voor de deur staan, iemand nog een tip om naar toe te gaan? Of is bij Tibber blijven prima? Ik las dat terugleveren bij Tibber/dynamisch niet gunstig is?
Kun je dit wat nader toelichten? Want zonnepanelen hebben tot nu toe nog niet zo gek veel opgewekt, dus dat wordt nog steeds makkelijk binnen de maand weggestreept tegen verbruik. Als je nu zou overstappen naar een niet-dynamische leverancier, kun je dan juist je opwek van de zomer gaan wegstrepen tegen verbruik in de volgende winter, toch?Smuggler schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 13:25:
[...]
Blijven zitten. Want anders krijg je de belastingen niet terug.
Alles wat je teruglevert gaat tegen het op dat moment geldende uurtarief. Dat is anders dan bij de niet-dynamische leveranciers waar het tegen het veel langer vaststaande en ook veel hogere contracttarief gaat. Dat zal dus waarschijnlijk minder gunstig zijn, maar is wel realistischer (bij niet-dynamische leveranciers betaalt iedereen zonder zonnepanelen uiteindelijk gewoon mee aan de klanten met zonnepanelen).LuPo schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 13:20:
Ik las dat terugleveren bij Tibber/dynamisch niet gunstig is?
Dus je hebt zelf stroom gebruikt deze winter.anboni schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:09:
[...]
Kun je dit wat nader toelichten? Want zonnepanelen hebben tot nu toe nog niet zo gek veel opgewekt, dus dat wordt nog steeds makkelijk binnen de maand weggestreept tegen verbruik. Als je nu zou overstappen naar een niet-dynamische leverancier, kun je dan juist je opwek van de zomer gaan wegstrepen tegen verbruik in de volgende winter, toch?
Daarover heb je belasting betaald.
Deze belasting krijg je weer terug als je zonnepanelen stroom opwekken.
Door nu weg te gaan krijg je deze belastingen niet meer terug.
Als je voor de zomer voor een andere leverancier gaat, tik je nu definitief de belasting af van deze winter (tenzij al gesaldeerd tenopzichte van vorige zomer. En begin je met terugleveren in het aankomende seizoen.
Daardoor je enkel de kale inkoop prijs terug krijgt (zonder de teruggave van belastingen).
Kan het even niet duidelijker verwoorden tussen mijn werk door, misschien lukt het iemand anders beter.
Ja, ik snap 'm. Het is dus eigenlijk het verschil tussen belasting over je verbruik uit het verleden wegstrepen tegen opwek in de toekomst, of juist belastingteruggave over opwek in de toekomst wegstrepen tegen belasting over verbruik in de verdere toekomstSmuggler schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:22:
[...]
Dus je hebt zelf stroom gebruikt deze winter.
Daarover heb je belasting betaald.
Deze belasting krijg je weer terug als je zonnepanelen stroom opwekken.
Door nu weg te gaan krijg je deze belastingen niet meer terug.
Als je voor de zomer voor een andere leverancier gaat, tik je nu definitief de belasting af van deze winter (tenzij al gesaldeerd tenopzichte van vorige zomer. En begin je met terugleveren in het aankomende seizoen.
Daardoor je enkel de kale inkoop prijs terug krijgt (zonder de teruggave van belastingen).
Kan het even niet duidelijker verwoorden tussen mijn werk door, misschien lukt het iemand anders beter.
Voor de oorspronkelijke vraagsteller (@LuPo ) is dus van belang hoe 'ie al bij Tibber zit. Als dat pas sinds deze winter is, zal het niet zoveel uitmaken. Als het al sinds afgelopen zomer is, is blijven zitten waarschijnlijk gunstiger.
Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels