Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
anboni schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:36:
[...]

Ja, ik snap 'm. Het is dus eigenlijk het verschil tussen belasting over je verbruik uit het verleden wegstrepen tegen opwek in de toekomst, of juist belastingteruggave over opwek in de toekomst wegstrepen tegen belasting over verbruik in de verdere toekomst :)

Voor de oorspronkelijke vraagsteller (@LuPo ) is dus van belang hoe 'ie al bij Tibber zit. Als dat pas sinds deze winter is, zal het niet zoveel uitmaken. Als het al sinds afgelopen zomer is, is blijven zitten waarschijnlijk gunstiger.
Als hij alleen in de super bij Tibber zit en hij staat meer dan 800kwh achter met de zonnepanelen, dan vooral blijven zitten.

Als hij afgelopen zomer is overgestapt, en dus al genoeg heeft opgewekt en dat verbruikt heeft in de winter (en dus uiteindelijk minder dan 800kwh heeft verbruikt) dan kan hij wel overstappen.

Persoonlijk zou ik overstappen op het moment dat het verschil tussen opwek en gebruik zo klein mogelijk is.
@LuPo kan je meer detail geven sinds wanneer je bij Tibber zit en hoeveel je ondertussen hebt gebruikt en hebt opgewekt sinds dat je daar zit?

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:58
Smuggler schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:43:
[...]

Als hij alleen in de super bij Tibber zit en hij staat meer dan 800kwh achter met de zonnepanelen, dan vooral blijven zitten.

Als hij afgelopen zomer is overgestapt, en dus al genoeg heeft opgewekt en dat verbruikt heeft in de winter (en dus uiteindelijk minder dan 800kwh heeft verbruikt) dan kan hij wel overstappen.

Persoonlijk zou ik overstappen op het moment dat het verschil tussen opwek en gebruik zo klein mogelijk is.
@LuPo kan je meer detail geven sinds wanneer je bij Tibber zit en hoeveel je ondertussen hebt gebruikt en hebt opgewekt sinds dat je daar zit?
Sinds deze maand. :) 493 kWh verbruikt en 134 kWh opgewekt.

Weggegaan bij Eneco omdat mijn tarieven naar 0,70 kWh normaal en 0,50 kWh dal gingen.

Ik dacht dat het slim is om nu naar een leverancier te gaan die een hoge TLV heeft.

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVD
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 05-04 21:38

CVD

petertje30 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 18:54:
Wie heeft al voor langere tijd een dynamisch energiecontract en levert meer stroom terug dan wat je verbruikt?

Wij gebruiken 3300kwh per jaar en wekken 4200kwh op. (Gas 1200m3).

Wat zijn de ervaringen na langere tijd, en heb je inderdaad ooit geld moeten toeleggen bij het terugleveren?

Wij overwegen de overstap van Budget energie naar Zonneplan.
Niet moeten toeleggen alleen als je bijvoorbeeld bij tibber zit die saldeert per maand zal je in de wintermaanden wel moeten bij betalen omdat je dan minder opwekt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:22
CVD schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 17:37:
[...]
Niet moeten toeleggen alleen als je bijvoorbeeld bij tibber zit die saldeert per maand zal je in de wintermaanden wel moeten bij betalen omdat je dan minder opwekt
Eerste post hier en helaas heb je het fout, ja lekker kort door de bocht ;( .

Paar posts/pagina's terug staat een hele mooie uitleg -die al tig keer is verteld- hoe en wat nu "salderen" is bij dynamische tarieven...

(Sorry voor het gebrekkig antwoord maar dit is al zo vaak uitgelegd in deze topic, gebruik aub de zoek functie !)

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVD
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 05-04 21:38

CVD

Jazsie schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 17:48:
[...]

Eerste post hier en helaas heb je het fout, ja lekker kort door de bocht ;( .

Paar posts/pagina's terug staat een hele mooie uitleg -die al tig keer is verteld- hoe en wat nu "salderen" is bij dynamische tarieven...

(Sorry voor het gebrekkig antwoord maar dit is al zo vaak uitgelegd in deze topic, gebruik aub de zoek functie !)
Fouten maken kan en mag leer je alleen maar van goed dat je dit benoemt maar niet verder lees dat ik de vraag niet stelde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
CVD schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 18:41:
[...]
Fouten maken kan en mag leer je alleen maar van goed dat je dit benoemt maar niet verder lees dat ik de vraag niet stelde
Je stelde niet de vraag maar geeft wel foutief antwoord op de vraag en daar geef ik reactie op zodat ook jij er iets van kan leren ;).

Fouten maken mag zeker maar het was je eerste post hier waardoor dit meer duid op niet doornemen van de topic en zoek functie gebruiken.

Om toch ontopic te blijven verwijs ik graag naar het mooie uitleg van Smuggler in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mdeiman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-04 10:42

mdeiman

Projet 45

Zonneplan bevalt mij toch wel erg goed. Wat een goede klantenservice. Ik heb ze twee keer nodig gehad en geen wachtrijen en prima vlot geholpen. We hebben wel eens wat te zeuren, maar nu even niet. En dat mag dan ook wel even gezegd worden.

Shit happens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:16

de Peer

under peer review

mdeiman schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 19:56:
Zonneplan bevalt mij toch wel erg goed. Wat een goede klantenservice. Ik heb ze twee keer nodig gehad en geen wachtrijen en prima vlot geholpen. We hebben wel eens wat te zeuren, maar nu even niet. En dat mag dan ook wel even gezegd worden.
De klantenservice is wel het laatste waar ik een energieleverancier op beoordeel. Lage prijzen en goede api vind ik belangrijker.
klantenservice maak ik persoonlijk nooit gebruik van.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
de Peer schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 20:01:
[...]

De klantenservice is wel het laatste waar ik een energieleverancier op beoordeel. Lage prijzen en goede api vind ik belangrijker.
klantenservice maak ik persoonlijk nooit gebruik van.
Ik vind het jammer dat ik de kosten/opbrengsten van Zonneplan niet echt kan controleren. Zij hebben geen api om data op te halen (itt Tibber). Voorlopig neem ik de hogere inkoopvergoeding van Tibber (1,8 ct/kWh ex btw) vanaf morgen voor lief, zodat ik wel dagelijks mijn kosten/opbrengsten kan bijhouden in een database en spreadsheet. Helaas wordt deze inkoopvergoeding niet gesaldeerd op teruggeleverde kWh. Dus mijn accu zal vaker mijn pv-productie gaan opslaan voor eigen verbruik.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 25-04 05:02
anboni schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:20:
[...]

Alles wat je teruglevert gaat tegen het op dat moment geldende uurtarief. Dat is anders dan bij de niet-dynamische leveranciers waar het tegen het veel langer vaststaande en ook veel hogere contracttarief gaat. Dat zal dus waarschijnlijk minder gunstig zijn, maar is wel realistischer (bij niet-dynamische leveranciers betaalt iedereen zonder zonnepanelen uiteindelijk gewoon mee aan de klanten met zonnepanelen).
Maar hoe zit dat dan met de huidige 'Vaste' (eigenlijk variabele) contracten op maandbasis? Wordt daar niet ook gesaldeerd naar de opwek en verbruik in de betreffende maand? Dus in de zomermaanden je surplus leveren tegen de TLV en in de wintermaanden je tekort bijkopen tegen je contractprijs? De prijzen variëren immers per maand.

Oftewel, is er dan wel een (groot) verschil met dynamische tarieven nu er weinig/geen >jaar contracten worden aangeboden?

Ben benieuwd omdat we ook binnenkort PV krijgen en dan moeten bepalen wat we gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:12
KC27 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 21:27:
[...]

Ik vind het jammer dat ik de kosten/opbrengsten van Zonneplan niet echt kan controleren. Zij hebben geen api om data op te halen (itt Tibber). Voorlopig neem ik de hogere inkoopvergoeding van Tibber (1,8 ct/kWh ex btw) vanaf morgen voor lief, zodat ik wel dagelijks mijn kosten/opbrengsten kan bijhouden in een database en spreadsheet. Helaas wordt deze inkoopvergoeding niet gesaldeerd op teruggeleverde kWh. Dus mijn accu zal vaker mijn pv-productie gaan opslaan voor eigen verbruik.
How about een p1 lezer in combi met een dsmr-reader instance?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
bilgy_no1 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 00:01:
[...]

Maar hoe zit dat dan met de huidige 'Vaste' (eigenlijk variabele) contracten op maandbasis? Wordt daar niet ook gesaldeerd naar de opwek en verbruik in de betreffende maand? Dus in de zomermaanden je surplus leveren tegen de TLV en in de wintermaanden je tekort bijkopen tegen je contractprijs? De prijzen variëren immers per maand.

Oftewel, is er dan wel een (groot) verschil met dynamische tarieven nu er weinig/geen >jaar contracten worden aangeboden?

Ben benieuwd omdat we ook binnenkort PV krijgen en dan moeten bepalen wat we gaan doen.
Niet per se per maand, maar per tarief periode is wel een mogelijkheid. Dat deed mijn vorige leverancier, tariefverhoging eind oktober en alles werd op dat moment verrekend en gesaldeerd. En dan kom je dus alsnog bedrogen uit als je denkt dat je je in de zomer opgewekte kWh-tjes tegen het hoge verbruik in de winter kunt salderen.

P8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
[...]

Dat vind ik ook een gemis, echter kan je het wel uit rekenen met de gegevens (verbruik, volume, prijs) die er zijn.

Tot op het uur registreer ik zelf via de P1, en als er een te groot verschil is trek ik aan de bel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jusch
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 14-04 12:03

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

[...]

Ik dacht dat er iets mogelijk was:

link

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
Montalbano schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 08:14:
[...]

Niet per se per maand, maar per tarief periode is wel een mogelijkheid. Dat deed mijn vorige leverancier, tariefverhoging eind oktober en alles werd op dat moment verrekend en gesaldeerd. En dan kom je dus alsnog bedrogen uit als je denkt dat je je in de zomer opgewekte kWh-tjes tegen het hoge verbruik in de winter kunt salderen.
Dat bedoel ik. Tarief wordt per maand vastgesteld en dus zal het salderen ook per maand gaan. Misschien is dit nog wel relevant om de Topic Start op aan te passen. Wellicht maakt het ook voor de tabel dat nogal wat uit, omdat je alsnog in de winter bij moet kopen tegen de hogere tarieven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:05
bilgy_no1 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 12:07:
[...]

Dat bedoel ik. Tarief wordt per maand vastgesteld en dus zal het salderen ook per maand gaan. Misschien is dit nog wel relevant om de Topic Start op aan te passen. Wellicht maakt het ook voor de tabel dat nogal wat uit, omdat je alsnog in de winter bij moet kopen tegen de hogere tarieven.
In de TS staat al het een en ander over salderen en terugleveren bij dynamische tarieven: https://gathering.tweaker...ssages/2049754/0#Salderen

Wat mis je hier precies in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
bilgy_no1 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 12:07:
[...]

Zo werkt dit niet bij dynamische tarieven, effe TS lezen zoals @Sicco92 al aangaf raad ik dan ook zeker aan.

Wil je per maand/jaar salderen dan moet moet je naar een energieleverancier gaan die met contracten werkt en niet met uurprijzen, en dan zit je hier verkeerd ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TouchHD
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-01 14:02
Zonneplan heeft een artikel online gezet met scenario's wanneer een dynamisch energiecontract interessant is in combinatie met zonnepanelen. Blijkt toch in veel gevallen een interessante keuze te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Jazsie schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 14:17:
[...]

Zo werkt dit niet bij dynamische tarieven, effe TS lezen zoals @Sicco92 al aangaf raad ik dan ook zeker aan.

Wil je per maand/jaar salderen dan moet moet je naar een energieleverancier gaan die met contracten werkt en niet met uurprijzen, en dan zit je hier verkeerd ;).
Nee, het gaat erom dat 'vaste tarieven' niet meer vast zijn, maar per maand verschillen. En bij de vaste aanbieders gaat het salderen dan ook al niet meer op jaarbasis. Dat maakt de afweging dynamisch vs vast dus anders. Er zijn hier nog wel eens opmerkingen over overstappen naar een vaste leverancier wanneer de zon begint te schijnen, maar dat gaat alleen op wanneer je een jaartarief krijgt en dat komt steeds minder voor op het moment.
Sicco92 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 12:23:
[...]

In de TS staat al het een en ander over salderen en terugleveren bij dynamische tarieven: https://gathering.tweaker...ssages/2049754/0#Salderen

Wat mis je hier precies in?
In deze tekst staat het inderdaad goed, maar vraag me dus af of de vergelijking in de tabel nog wel klopt. Eigenlijk wordt de afweging te complex voor een simpele tabel, want de 'vaste' tarieven variëren per maand en dan wordt bijv het verschil tussen tarieven in zomer- en wintermaanden relevant. Maar ook niet te voorspellen ivm de dynamische tarieven.

Ik vermoed dat met de maandelijkse tarieven alles wat meer naar dynamisch verschuift, maar heb hiervoor geen data ter onderbouwing.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sarpo
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 07:31
Zonneplan verwijst zelfs naar enever.nl

https://twitter.com/Zonne...zVS_cF8ZpDku8zK-Mniw&s=19

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

TouchHD schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 23:17:
Zonneplan heeft een artikel online gezet met scenario's wanneer een dynamisch energiecontract interessant is in combinatie met zonnepanelen. Blijkt toch in veel gevallen een interessante keuze te zijn.
joh zou dat komen omdat ze daar zelf contracten voor verkopen? :+

maar eerlijk is eerlijk: een goed en evenwichtig artikel. Dat zie ik een traditionele energieleverancier nog niet doen!

[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 02-03-2023 07:44 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 25-04 16:37
TouchHD schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 23:17:
Jammer dat zo toch weer in de oost-west mythe zijn getrapt zonder dit na te rekenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sicco92
AJediIAm schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 09:29:
[...]

Jammer dat zo toch weer in de oost-west mythe zijn getrapt zonder dit na te rekenen.
Ik lees hem andersom: als je al een oost/west-opstelling hebt, dan is dynamisch waarschijnlijk de betere contractvorm. Je hebt relatief minder opwek vergeleken met zuid, dus je saldeert minder bij een vast/variabel contract. Je opwek ligt waarschijnlijk dichter bij je verbruik, en dat is relatief gunstig voor dynamische tarieven.
Als je een zuid-opstelling hebt, dan moet je dat nog eens veel beter bekijken. Alleen al omdat je opwek waarschijnlijk hoger ligt.

Mijn voorbeeld was: als je een dynamisch contract hebt, welke opstelling is dan het beste? (Antwoord: erg situationeel)
Hun voorbeeld: als je een oost/west-opstelling hebt, welk contractsoort is dan het beste? (Antwoord van Zonneplan: waarschijnlijk dynamisch)

Net een andere situatie dus. Maar ik ben het wel met je eens dat ik de berekeningen hierin mis, dat zou het wel duidelijker maken.

[ Voor 5% gewijzigd door Sicco92 op 02-03-2023 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monoblock
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17-11-2024
Ik zit nu een tijdje bij zonneplan met gas en stroom, geen klachten, alles is duidelijk, ook het salderen.
Verbruik 5000 KWH en sinds kort heb ik zonnepanelen welke 5000 KWH gaan opwekken. Ik wil naar salderen op jaarbasis. Ik neem gas het liefst dynamisch af, maar kan gas niet bij zonneplan laten lopen, omdat ik voor stroom daar weg ga.

Welke Nederlandse energie leverancier kan ik het beste nemen voor stroom, en welke voor gas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
monoblock schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 09:43:
Ik zit nu een tijdje bij zonneplan met gas en stroom, geen klachten, alles is duidelijk, ook het salderen.
Verbruik 5000 KWH en sinds kort heb ik zonnepanelen welke 5000 KWH gaan opwekken. Ik wil naar salderen op jaarbasis. Ik neem gas het liefst dynamisch af, maar kan gas niet bij zonneplan laten lopen, omdat ik voor stroom daar weg ga.

Welke Nederlandse energie leverancier kan ik het beste nemen voor stroom, en welke voor gas?
Als je alleen met stroom weggaat bij Zonneplan, dan zou je gascontract bij Zonneplan gewoon door moeten lopen. In de basis zijn het gewoon 2 losse contracten, en die mogen ze volgens mij niet zomaar afsluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:41
AJediIAm schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 09:29:
[...]

Ik heb het wel nagerekend en voor een plat dak is oost-west ook prima. PVCalc is te pessimistisch daarover, 2 andere tools geven mij betere opbrengst per dakoppervlakte voor oost west of helemaal plat leggen:

EU Science Hub > PVGIS Online Tool: https://joint-research-ce...a.eu/pvgis-online-tool_en
Sunny Design van SMA: https://www.sunnydesignweb.com/

Ik kan door mijn ligging maar 10 panelen kwijt op zuid door rijafstand, en 12+ op oost-west, door lage hoek en weinig ruimte tussen rijen. Eigenlijk maar ~8, door dat zonnecollector in het midden, en legaal afstand tot dakrand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HMuijK5Q8V0NIX8Hh7YRA4UMoL4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/If624VKH6uxZJNxJWqM7NDNO.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/asUROlVNn9Zv4WCu9S8Lz6DHMV0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LnM1VlwQPLhBu0hMMbrNS6ID.png?f=user_large

Oost-west daarentegen is easy

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/llDfwiuAkY3W2QEBKK6P2Q8Lc4Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dkeBknqgVyQDUQldvMaL3z8A.png?f=fotoalbum_large

Betere tools (dus niet PVCalc) neemt ook self shading mee van de panelen, obstakels, maar ook dus welke paneel exact (afmeting, vermogen), half cell of niet (reactie op schaduw), welke SMA omvormer precies en of hij ShadeFix heeft. Hiermee kan je ook kiezen voor de grootte van de inverter, bijvoorbeeld 3.6 kW voor 5 kWp oost-west, wordt toch niet tegelijk volledig belast.

PVGIS niet, maar dat gaf vergelijkbare waardes dus van self-shading is dus weinig sprake.

PVCalc daarentegen gaf veel lagere waardes voor oost-west dus iets is raar daar.

100% van huizen met plat dak hier in de buurt liggen zo, met tuin op oost of west en tussen de 4.5 en 5.5 meter breed. Voor al die huizen geldt: zuid = 2 rijen max = weinig panelen, oost-west = veel.

De andere huizen met schuin dak liggen er 75% op oost-west, en maar beperkte deel met tuin op zuid of noord (wit wilt dit nou?).

En over prijs: Vorig jaar gebeurde dit regelmatig, tijd gaat leren hoe vaak dit jaar de brutoprijs rond de nul gaat hangen op de piek zon en wind dagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2dKSPWI2fjf0M4rDyD-tSD6lTDw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cypvum6gKOgIexKowAwBhIcv.png?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door w00key op 02-03-2023 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-04 08:36

GG85

.......

Volgende maand over (alleen gas) van Next Energy naar ANWB Energie.

Zat sinds 1 feb bij Next Energy. Werkte prima tot ik vanaf 17 feb ineens geen verbruik meer kon zien in de app.
Via de chat zou het allemaal geescaleerd worden maar geen feedback.
Paar dagen terug ineens ene brief van Stedin met "Voorkom afsluiting, sluit een contract af". Volgens Stedin hadden we sinds 16 feb geen gascontract meer.
Weer via de chat contact gehad en ze zouden het met spoed escaleren en oplossen en terugkoppelen.
Kreeg ik gisteren ineens uit het niets een nieuw contract (zonder terugkoppeling) met ingangsdatum vandaag. Alleen wel verkeerd maandbedrag en geen CO2 gecompenseerd gas.
Weer contact en maandbedrag aangepast maar het CO2 gecompenseerde gebeuren kon niet meer worden aangepast en uiteraard ook geen terugkoppeling wat er mis is gegaan en waarom het nu wel goed zou moeten zijn.

Lees bij ANWB dat ze ook de CO2 compenseren en ze zijn qua opslag per m3 nog goedkoper uit dus per april zit ik daar. Ben normaliter best een trouwe klant maar dit soort zaken is heel vervelend en dan ga ik wel voor de goedkoopste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-04 12:35
Als je voor de goedkoopste gaat, waarom zit je dan bij ANWB of Next? ;)
Oh wacht alleen gas :+

[ Voor 16% gewijzigd door SidewalkSuper op 02-03-2023 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85
  • Laatst online: 25-04 08:36

GG85

.......

SidewalkSuper schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 10:44:
Als je voor de goedkoopste gaat, waarom zit je dan bij ANWB of Next? ;)
Oh wacht alleen gas :+
Exact, alleen gas :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• campr112
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-04 09:50
1 Maart mijn 1ste dag dat ik financieel kiet speelde. (teruglevering stroom was gelijk aan verbruik stroom en gas). Laat die teruglevering maar komen!

Be more, use Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monoblock
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17-11-2024
Sicco92 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 10:16:
[...]

Als je alleen met stroom weggaat bij Zonneplan, dan zou je gascontract bij Zonneplan gewoon door moeten lopen. In de basis zijn het gewoon 2 losse contracten, en die mogen ze volgens mij niet zomaar afsluiten.
Ik heb ze daarover gebeld en het is niet mogelijk met gas bij zonneplan te blijven. Gas dynamisch, en stroom bij een maatschappij die op jaarbasis saldeert. Wie heeft de beste tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Laatst online: 25-04 06:22

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Rimco schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 16:28:
@joep03nl (of iemand anders die dit zo weet): Voor de feed van gasprijzen staat er dat deze rond 7:00 beschikbaar is, maar dat deze geldig is vanaf 6:00. Is het dan dus ook zo dat je eigenlijk elke dag een periode hebt dat je nog niet weet wat de gasprijs op dat moment is?
Niemand?

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmHaKa
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 19-04 08:31

EmHaKa

spotswitch.net

Niemand kan die vraag beantwoorden omdat de casus niet klopt:
Mijn server haalt iedere ochtend om 06:02 de gasprijs op, en die heeft al zolang als ik het doe (50+ dagen) niet-niet de prijs gekregen. (iedere keer dus wel 8)7 )
Dus: nee er is geen moment dat je de prijs niet weet van het gas. :)

P.S.: meestal slaap ik dan ook nog, dus denk niet aan de gasprijs :+

[ Voor 12% gewijzigd door EmHaKa op 02-03-2023 13:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __Erik__
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 24-04 15:46
EmHaKa schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 12:36:
[...]

Mijn server haalt iedere ochtend om 06:02 de gasprijs op, en die heeft al zolang als ik het doe (50+ dagen) niet de prijs gekregen.

Slecht procesje als die server al 50+ dagen de prijs niet ophaalt... >:)

Eos 600, Sigma 28-70, 50-200, 100 2.8, 430EZ
Eos 300D, 500D, 70D, 10-22, 15-85, 24, 50 1.4, 100 2.8, 100-400, 430EXII

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaii
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 25-04 10:10
monoblock schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 12:21:
[...]

Ik heb ze daarover gebeld en het is niet mogelijk met gas bij zonneplan te blijven. Gas dynamisch, en stroom bij een maatschappij die op jaarbasis saldeert. Wie heeft de beste tip?
Verwarrend, gisteren nog contact gehad en juist te horen gekregen dat dat wel kon.. Dat je dus start met stroom+gas, en dan enkel stroom overstapt (en gas laat lopen bij Zonneplan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

EmHaKa schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 12:36:
[...]

Mijn server haalt iedere ochtend om 06:02 de gasprijs op, en die heeft al zolang als ik het doe (50+ dagen) niet-niet de prijs gekregen. (iedere keer dus wel 8)7 )

Zowel voor als na je edit is je post toch nog wat verwarrend voor mij ;) Als Enever aangeeft dat de prijzen voor gas "vandaag" pas om 7 uur gepubliceerd worden, maar dat die al van toepassing zijn voor die dag vanaf 6 uur, dan weet ik om half 7 dus nog niet voor welke prijs ik op dat moment het gas gebruik. Pas om 7 uur kan ik dan concluderen dat het gas van het uur daarvoor een bepaalde prijs heeft gekost.

Of snap ik er nou zelf helemaal niks meer van? 8)7

Nu staat er op de Enever site wel trouwens iets nieuws, met een kleine typo ;)
beschikbaar vanaf uiterlijk 07.00 uuur, meestal 06.00 uur

[ Voor 8% gewijzigd door Rimco op 02-03-2023 13:43 ]

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EmHaKa
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 19-04 08:31

EmHaKa

spotswitch.net

Rimco schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 13:40:
[...]
Als Enever aangeeft dat de prijzen voor gas "vandaag" pas om 7 uur gepubliceerd worden,
Ik neem gas af van Zonneplan en niet van Enever 8) , dus die opmerking mag Joost weten.
Zonneplan geeft mij netjes om 6 uur de prijs.
Enever hobbelt er (uiteraard) een beetje achteraan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
@Rimco Schrödingers kat? Je weet de prijs niet totdat je gekeken hebt?

Is je leverancier Zonneplan? Zo ja, hoe laat is die data bij hun beschikbaar?
Edit: zoals hierboven dus. :9

[ Voor 9% gewijzigd door Raymond P op 02-03-2023 13:46 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Leverancier is GroeneStroomLokaal, en vind het verder wel fijn om niet afhankelijk te zijn van een provider API, want dan hoef ik dat tenminste niet opnieuw uit te zoeken als ik zou overstappen. Heb niet eens gekeken of ze bij GSL een API hebben :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sicco92
Rimco schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 13:50:
Leverancier is GroeneStroomLokaal, en vind het verder wel fijn om niet afhankelijk te zijn van een provider API, want dan hoef ik dat tenminste niet opnieuw uit te zoeken als ik zou overstappen. Heb niet eens gekeken of ze bij GSL een API hebben :P
Ik denk dat daar het probleem juist ligt. GSL is een reseller van EnergyZero, en ik heb het probleem met de EnergyZero-api dat die inderdaad rond de prijswisseling (06:00) vaak niet beschikbaar lijkt te zijn. Er komt dan gewoon een lege json-response terug. Soms krijg ik pas rond 9 uur weer een prijs te zien, en soms wat eerder. In die zin heb ik inderdaad een paar uur per dag geen idee wat de gasprijs is. Het maakt mij niet zoveel uit, want in 2023 heb je toch een prijsplafond dus als heel erg stijgt dan ben je nu toch nog beschermd.

Gas-data is alleen niet echt openbaar, dus je bent eigenlijk wel afhankelijk van leveranciers om je marktprijzen te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Die is soms een issue inderdaad. Wil je eerder een indicatieve prijs hebben dan kan je direct de marktdata pakken, of die van een ander (easyenergy of frank). Meer dan een paar centen verschil zit er (historisch gezien) nooit tussen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry65
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:38
Rimco schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 13:40:
[...]

Zowel voor als na je edit is je post toch nog wat verwarrend voor mij ;) Als Enever aangeeft dat de prijzen voor gas "vandaag" pas om 7 uur gepubliceerd worden, maar dat die al van toepassing zijn voor die dag vanaf 6 uur, dan weet ik om half 7 dus nog niet voor welke prijs ik op dat moment het gas gebruik. Pas om 7 uur kan ik dan concluderen dat het gas van het uur daarvoor een bepaalde prijs heeft gekost.

[...]
Ik haal dagelijks om 06:04 en 07:04 de prijs voor gas op bij Enever en in de meeste gevallen is de gasprijs om 06:04 al bekend.

[ Voor 5% gewijzigd door Henry65 op 02-03-2023 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaRuBe
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:59
Henry65 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 15:33:
[...]

Ik haal dagelijks om 06:04 en 07:04 de prijs voor gas op bij Enever en in de meeste gevallen is de gasprijs om 06:04 al bekend.
Welke prijs pak je dan? Ik zit bij ANWB en haal de ANWB prijs op van Enever, maar die is meestal pas tegen of na 7 uur bekend. Zelden snel na 6 uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 25-04 16:50
ANWB is mijn dynamische leverancier voor gas. Over de afgelopen twee maanden wel wat vreemde bewegingen gezien met hun berekening van wat ze de “tussenstand” noemen.
Bijvoorbeeld bleef mijn gasverbruik flink onder de parameters waar de voorschot berekening mee is gemaakt, maar de tussenstand bleef een flink en aanvankelijk toenemend bedrag specificeren dat ik einde jaar nog zou moeten bijbetalen.Stoor me er maar niet aan, komt vanzelf goed denk ik.
Maar vandaag was ik toch wel wat verrast. Ons gasverbruik is ca. 40m3 per maand, gemiddeld ruim 1 m3 per dag en bij koudere nachten (hier in het oosten is het toch altijd flink wat kouder) kan dat ca. 3 m3 bedragen.
Nu zie ik tot mijn vermaak dat de ANWB voorspelling voor maart aanneemt dat we de komende week nauwelijks nog gas nodig hebben (kennelijk verwachten ze zomers weer, terwijl de voorspelling juist winters is) maar dat dat de week erna weer herstelt.
Waarop die berekeningen zijn gebaseerd, beats me, maar wel vermakelijk toch.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4GLcxeHmQBSpNPakNPI3iF6hMZ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z1HL8HJ23cEpVb9YG0OLG24w.jpg?f=fotoalbum_large

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
monoblock schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 12:21:
[...]

Gas dynamisch kun je hier even zoeken welke leveranciers dat doen.

Elektrisch wil je dus 'vast', maar dat zijn dus niet de dynamische aanbieders waar het hier over gaat. Moet je dus voor naar een ander topic (zie link in de topic start).

Overigens staat er net 1 pagina terug nog een discussie over het fenomeen dat er geen/amper jaarcontracten worden afgesloten nu en dat je dus ook bij de 'vaste' aanbieders eigenlijk niet op jaarbasis kunt salderen (want de tarief periode gaat per maand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry65
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:38
JaRuBe schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 16:00:
[...]

Welke prijs pak je dan? Ik zit bij ANWB en haal de ANWB prijs op van Enever, maar die is meestal pas tegen of na 7 uur bekend. Zelden snel na 6 uur.
Die van Zonneplan, en aan de log te zien is meestal rond 6:04 de nieuwe prijs bekend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezzerk
  • Laatst online: 25-04 12:49
bilgy_no1 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 20:27:
[

Overigens staat er net 1 pagina terug nog een discussie over het fenomeen dat er geen/amper jaarcontracten worden afgesloten nu en dat je dus ook bij de 'vaste' aanbieders eigenlijk niet op jaarbasis kunt salderen (want de tarief periode gaat per maand).
Dat is inderdaad een scenario, maar die is nog niet te staven omdat daar de rekeningen nog niet van voorbij gekomen zijn. Als de grote 3 op deze manier consumenten een hak gaan zetten zijn de rapen weer gaar in dit land.
Maargoed dat is hier wel off-topic, we gaan het zien…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirks
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:27
EVfan schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 20:00:
[...]Nu zie ik tot mijn vermaak dat de ANWB voorspelling voor maart aanneemt dat we de komende week nauwelijks nog gas nodig hebben (kennelijk verwachten ze zomers weer, terwijl de voorspelling juist winters is maar dat dat de week erna weer herstelt.
Ik zag de 'dip' ook vanochtend, moest lachen en ging gelijk uit van een datafoutje in deze voorspelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timenator
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-04 19:38
Nu zie ik tot mijn vermaak dat de ANWB voorspelling voor maart aanneemt dat we de komende week nauwelijks nog gas nodig hebben (kennelijk verwachten ze zomers weer, terwijl de voorspelling juist winters is maar dat dat de week erna weer herstelt.
[Afbeelding]
Ik zit bij EnergieZero en zie dezelfde "voorspelling". Maar ook voor de komende maanden ziet de voorspelling er hetzelfde uit. Zal wel een foutje zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Bezzerk schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 21:23:
[...]

Dat is inderdaad een scenario, maar die is nog niet te staven omdat daar de rekeningen nog niet van voorbij gekomen zijn. Als de grote 3 op deze manier consumenten een hak gaan zetten zijn de rapen weer gaar in dit land.
Maargoed dat is hier wel off-topic, we gaan het zien…
Toch is dat hoe Greenchoice het doet met maandelijkse tarieven. Salderen per maand en wat je in die tarief periode meer teruglevert boven je verbruik levert de terugleververgoeding op. Dat is dan afhankelijk van je contract, maar er komen getallen van €0,09 kaal langs. Niet ondenkbaar dat je op sommige dagen meer krijgt bij een dynamische prijs, vooral als je O/W ligging hebt.

De relevantie is dat het waarschijnlijk niet automatisch loont om te switchen tussen dynamisch en vast/variabel. Of dat dynamisch ook met zonnepanelen gunstiger uit kan werken dan voorheen in vergelijking met een jaartarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• So_Surreal
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:19
Wanneer krijg je trouwens je factuur bij Zonneplan? Mijn contract loopt al vanaf 24 januari, maar ik heb nog geen enkele factuur gekregen.

Je zou denken aan het eind van de kalendermaand, of na een volle maand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Realtec
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03-03 23:41

Realtec

Less is more

So_Surreal schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 22:11:
Wanneer krijg je trouwens je factuur bij Zonneplan? Mijn contract loopt al vanaf 24 januari, maar ik heb nog geen enkele factuur gekregen.

Ze factureren de maand niet als je in de laatste week van de maand start.
Dus ze zullen die laatste week van januari op de factuur van februari zetten, die je waarschijnlijk binnenkort gaat krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joyous-P
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 24-04 21:30

Je krijgt het deel van Januari bij de maand Februari opgeteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:57

Volgende week komt die van februari en bij jou zal er nog een stukje januari bijzitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeffrey 83
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 17-03 14:43
ANWB is mijn dynamische leverancier voor gas. Over de afgelopen twee maanden wel wat vreemde bewegingen gezien met hun berekening van wat ze de “tussenstand” noemen.
Bijvoorbeeld bleef mijn gasverbruik flink onder de parameters waar de voorschot berekening mee is gemaakt, maar de tussenstand bleef een flink en aanvankelijk toenemend bedrag specificeren dat ik einde jaar nog zou moeten bijbetalen.Stoor me er maar niet aan, komt vanzelf goed denk ik.
Maar vandaag was ik toch wel wat verrast. Ons gasverbruik is ca. 40m3 per maand, gemiddeld ruim 1 m3 per dag en bij koudere nachten (hier in het oosten is het toch altijd flink wat kouder) kan dat ca. 3 m3 bedragen.
Nu zie ik tot mijn vermaak dat de ANWB voorspelling voor maart aanneemt dat we de komende week nauwelijks nog gas nodig hebben (kennelijk verwachten ze zomers weer, terwijl de voorspelling juist winters is) maar dat dat de week erna weer herstelt.
[Afbeelding]
Ik zie dat in mijn grafiek ook, elke maand terug komen. Een enorme dip in verbruik in het begin van de maand.

Overigens kan ik iedereen aanbevelen om er voor te zorgen dat je bij ANWB energie minder gaat betalen dan dat je hoort te betalen. Ik ben zelf al sinds 6 december bezig om mijn teruggave jaar opgave te krijgen (655 euro) maar het is een regelrechte ramp deze klantenservice. Al weken worden er belofte gedaan, verteld dat het er aan komt maar uiteindelijk elke keer weer een teleurstelling. Maar uit betalen doen ze niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01:07

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Jeffrey 83 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 08:58:
[...]

Ik zie dat in mijn grafiek ook, elke maand terug komen. Een enorme dip in verbruik in het begin van de maand.

Overigens kan ik iedereen aanbevelen om er voor te zorgen dat je bij ANWB energie minder gaat betalen dan dat je hoort te betalen. Ik ben zelf al sinds 6 december bezig om mijn teruggave jaar opgave te krijgen (655 euro) maar het is een regelrechte ramp deze klantenservice. Al weken worden er belofte gedaan, verteld dat het er aan komt maar uiteindelijk elke keer weer een teleurstelling. Maar uit betalen doen ze niet aan.
Wij worden volgende maand volgens mij overgezet naar ANWB energie, ik neem deze tip zeker mee! Want als het zo'n ramp is om geld terug te krijgen dan kan je inderdaad beter iets lager gaan zitten, ik hoop wel dat jij je geld snel krijgt :D

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3

De beste manier om dat te voorkomen is naar Zonneplan gaan :o Is nog goedkoper (minder duur) ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 25-04 16:50
[...]

Ja ik zie dat ook voor januari en februari nu! Maar zover ik me kan herinneren is dat pas sinds een paar dagen. Aanvankelijk waren de projecties voor die maanden nette min of meer vlakke lijnen. Kennelijk hebben ze de projecties opnieuw/nieuwe methode of gegevens berekend en gelijk ook maar de historie aangepast. Back to the future. :+
Wel tijd dat iemand de dingen die ze “publiceren” even controleert voordat ze zich blameren.
Enfin, geen issue voor mij, maar wel weinig professioneel.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezzerk
Ik zie geen dip in het verbruik, wel in het door hun verwacht verbruik; de stippellijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBeestje
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 30-03 16:32
Vorige post in het verkeerde topique gezet, maar ik ga binnenkort verhuizen naar een appartement en ben dus opzoek naar een nieuwe energieleverancier.

Voorheen had ik geen idee van dynamische tarief mogelijkheid, maar ik vraag me af of dat gunstig is voor iemand die pas in de avonden thuis is (overdag vaak bij klanten en echt 1x in de maand misschien thuiswerk).
Is het dynamisch tarief voor zo'n situatie aan te raden? De prijzen per kWh stijgen namelijk in de avond uren als ik het goed begrijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-04 11:39
Hi,

Ik overweeg ook om overstappen naar een dynamische energieleverancier.
Onlangs een elektrische auto aangeschaft, i.c.m. een nieuwbouwwoning met warmtepomp en 20x 350WP panelen.

Kan ik ergens terugvinden wat het gemiddelde teruglevertarief was voor zonnestroom afgelopen jaar in de zomer?
Ik ben op de hoogte dat je het uurtarief terugkrijgt voor je opgewekte kilowatt. Komt deze weleens richting 0 of negatief of is dit zeer zelden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:41
PSP123 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 15:46:
Kan ik ergens terugvinden wat het gemiddelde teruglevertarief was voor zonnestroom afgelopen jaar in de zomer?
Ik ben op de hoogte dat je het uurtarief terugkrijgt voor je opgewekte kilowatt. Komt deze weleens richting 0 of negatief of is dit zeer zelden?
Zie link in TS: http://www.maasluip.nl/energyprice/maandgemiddeld.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
PSP123 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 15:46:
Hi,

Ik overweeg ook om overstappen naar een dynamische energieleverancier.
Onlangs een elektrische auto aangeschaft, i.c.m. een nieuwbouwwoning met warmtepomp en 20x 350WP panelen.

Als je een redelijk deel in het weekend kan laden hoef je niet verder na te denken is gaan dynamische tarieven je veel geld besparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@mdvmine Dat is het gemiddelde. De zon schijnt niet als de zon onder is, normaliter lever je dan ook niet terug. ;)

@PSP123 Je kunt deze gebruiken: https://www.dynamische-en...l/actuele-energieprijzen/
Handmatig doorbladeren of de achterliggende query pakken en zelf in een spreadsheet of soortgelijks zetten.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:41
Raymond P schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 16:04:
@mdvmine Dat is het gemiddelde. De zon schijnt niet als de zon onder is, normaliter lever je dan ook niet terug. ;)
Voor elke maand staat er een gemiddelde voor elk uur van de dag. Dus dan krijg je toch een aardig idee van de spreiding. Alhoewel vorig jaar een uitzonderlijk jaar was met een heel droge zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@mdvmine Daar heb je helemaal gelijk in. My bad.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:41
TheBrut3 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 10:27:
[...]

De beste manier om dat te voorkomen is naar Zonneplan gaan :o Is nog goedkoper (minder duur) ook.
Sja, ze middelen wel het hele jaar voor prijsplafond; ik betaal nu ~32 cent voor stroom, stel dat het naar 50 cent schiet aan het einde van het jaar, heb je bij zonneplan dus wel de kans dat je 0 vergoeding krijg, want gemiddeld over 1 jaar was je prijs ~40 cent.

Bij ANWB rekenen ze wel per maand helemaal af, dus die goedkope maanden van 2023-01 / 02 t/m de piek blijft staan, en de dure december of whatever, daar betaal ik dan 40 cent exact voor en rest is voor de overheid.

Je kan dat omzeilen tzt door over te stappen, dan krijg je een afrekening t/m je overstapdatum, maar dat is wel een extra stap die je moet nemen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ntram
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:28
Henno Keers schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 10:45:
[...]

Is je overstap recent en hoe lang duurde die?
Ik zie deze vraag vaker langskomen, maar weet dat de 'Algemene Voorwaarden voor de levering van elektriciteit en gas aan kleinverbruikers 2017', welke elke leverancier verplicht moet opnemen in zijn eigen voorwaarden, duidelijk aangeeft dat als je er om vraagt een overstap onmiddellijk kan c.q. moet plaatsvinden. Zie artikel 2 lid 3; "In deze periode van veertien kalenderdagen [bedenktermijn] zullen wij uw oude energieleverancier nog niet vragen de overeenkomst met u te beëindigen. Ook zullen wij de netbeheerder nog niet doorgeven dat u overstapt naar ons. Wilt u tijdens deze periode wel al geleverd krijgen, dan moet u dat schriftelijk of digitaal bij ons aanvragen. Wij zullen dan direct de overeenkomst met uw oude energieleverancier opzeggen en aan de netbeheerder doorgeven dat u naar ons overstapt.". Naar dat artikel verwijzen was bij mij genoeg om de overstap alsnog vrijwel onmiddellijk te maken, na een eerdere weigering. Overigens, dit is wel pas nadat dat je geaccepteerd wordt als klant.

De huidige procesafspraken voor kleinverbruikers in de Informatiecode Elektriciteit en Gas (zie artikel 3.1.1.1 en 3.1.2.7) zouden er voor moeten zorgen dat er bovendien voor de oude leverancier pas op de dag dat je overstapt dit doorkrijgt. Echter het lijkt dat leveranciers onterecht gebruik maken van de uitzondering van 3.1.1.2 (bedoeld voor zakelijke kleinverbruikers lijkt het) en dit daarmee al maximaal werkdagen 20 werkdagen van te voren doen (langer van te voren wordt deze afgewezen door de netbeheerder).

Als je nieuwe leverancier zich 100% aan de regels houdt (en de overstap pas indient de dag voor de daadwerkelijke ingang contract), dan weet je oude leverancier niet of je je aan je opzegtermijn houdt. De oude leverancier krijgt door wie je nieuwe leverancier is, maar pas op het moment dat de oude leverancier het overstapbericht indient.

Let wel op als je een vast contract hebt dat nog niet afgelopen is, want dat kan de nieuwe leverancier sinds het verdwijnen van het Contract Einde Register niet meer zien. Dat zal een overstap niet tegenhouden, maar je kan dan wel een opzegvergoeding in rekening gebracht krijgen door je oude leverancier. Dat wordt hier uitgelegd op Consuwijzer.

Samenvatting; Mits je al geaccepteerd bent als klant, zou overstappen vrijwel onmiddellijk moeten kunnen als je daarom (na acceptatie) vraagt bij de nieuwe leverancier (met verwijzing naar Artikel 2 lid 3 van de Algemene Voorwaarden van de leverancier). Of je je aan de opzegtermijn houdt, niet zijnde de einddatum van een vast contract, kan de oude leverancier niet met zekerheid evalueren (gezien Informatiecode 3.1.1.1).

P.s. het kan zijn dat qua informatievoorziening hier in de nabije toekomst nog iets in gaat veranderen in kader van de wijziging van de opzegvergoeding die de ACM voorstaat, maar voorlopig zijn dit nog de regels.

[ Voor 23% gewijzigd door ntram op 04-03-2023 12:21 . Reden: Opnieuw lezen Informatiecode ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ldp
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-06-2024

ldp

ntram schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 17:25:
[...]
De huidige procesafspraken voor kleinverbruikers in de Informatiecode Elektriciteit en Gas (zie artikel 3.1.1.1 en 3.1.2.7) zorgen er bovendien voor de oude leverancier pas op de dag dat je overstapt dit doorkrijgt. Hij weet dus niet of je 1, 30, etc. dagen geleden je contract hebt gesloten met je nieuwe leverancier, en kan ook niet evalueren of je je aan een X dagen opzegtermijn houdt. Overigens krijgt de oude leverancier ook niet door wie je nieuwe leverancier is.
Op 1-1-2023 21:27 twee mailtjes van ANWB:
Welkom bij ANWB Energie!
Aanmelding voltooid

Op 2-1-2023 12:48 een mailtje van Delta:
Beste meneer ldp,

Uit Zeeland haal je energie! Dat is ons motto. Helaas geldt dat niet meer voor u, want van ANWB Energie hebben we het bericht ontvangen dat u overstapt. We zijn blij dat we u van energie mochten voorzien,we vinden het jammer dat u ons verlaat.

Per 3-2 is de levering overgegaan naar ANWB.

Op 17-2-2023 een belletje van Delta. Dat ik over was gestapt en of ze wat vragen mochten stellen. Onder andere waar ik heen was gegaan. Een vreemde vraag, want op 2-1 wisten ze dat blijkbaar al!

Het lijkt dus niet altijd zo te gaan als je schetst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-04 11:39
AJediIAm schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 16:03:
[...]

Als je een redelijk deel in het weekend kan laden hoef je niet verder na te denken is gaan dynamische tarieven je veel geld besparen.
In de middag uren tussen 13-16h laden komt toch bijna overeen als met de weekenden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NtT6
  • Laatst online: 14-01-2024
Ik heb even in dit topic gezocht en gegoogled, maar kan nergens een overzicht vinden van welke dynamische energieleveranciers ook 100% groene stroom en eventueel 100% CO2 gecompenseerd gas leveren.

En zelfs een voor een de websites bekijken levert hele onduidelijke info op. Bij Tibber staat gewoon 100% groene stroom. Maar bij Zonneplan staat "Inclusief groene stroom certificaten" - nergens is te vinden wat ze hiermee bedoelen en of dat voor 100% van je gebruik is of slechts de fractie groene stroom die je in de app ziet.

Ik zal vast niet de eerste zijn met deze vraag, maar kent iemand een bron waar dit een beetje overzichtelijk in staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

NtT6 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 20:26:
Ik heb even in dit topic gezocht en gegoogled, maar kan nergens een overzicht vinden van welke dynamische energieleveranciers ook 100% groene stroom en eventueel 100% CO2 gecompenseerd gas leveren.

En zelfs een voor een de websites bekijken levert hele onduidelijke info op. Bij Tibber staat gewoon 100% groene stroom. Maar bij Zonneplan staat "Inclusief groene stroom certificaten" - nergens is te vinden wat ze hiermee bedoelen en of dat voor 100% van je gebruik is of slechts de fractie groene stroom die je in de app ziet.

Ik zal vast niet de eerste zijn met deze vraag, maar kent iemand een bron waar dit een beetje overzichtelijk in staat?
Je krijgt uiteraard gewoon grijze stroom, zeker in de nacht vaak. Die certificaten uitpluizen is bijna niet te doen. En co2 compensatie is gebakken lucht, dat bestaat nog niet tot nauwelijks. Lastig verhaal dus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
NtT6 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 20:26:

Je krijgt altijd de stroom mix zoals die per moment is. Dynamische leveranciers kunnen alleen vergroenen dmv certificaten van oorsprong. Wie dat wel/niet doet weet ik ook niet. Wel dat ik bij Groene Stroom Lokaal een lokaal project kon uitkiezen waar zij dan een contract mee hebben voor die certificaten.

Maar het duurzame aspect van dynamische tarieven is volgens mij op een ander niveau. Door adhv de dynamische prijzen je verbruik aan te passen draag je bij aan efficiëntere benutting van het hele net. En dat is een voorwaarde voor verdere groei van duurzame stroom. Oftewel, door heel veel EV's op een windrijke nacht te laden ipv op het piekmoment in de (vroege) avond hoeft de windmolen 's nachts niet uit en is er in de avond geen gas peaker nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NtT6
Dank voor de reacties. Ik snap alle kanttekeningen bij energymix, certificaten van oorsprong etc. heel goed. Mijn doel was niet om een discussie over de betrouwbaarheid van 100% groene stroom of CO2 gecompenseerd gas te ontketenen. Maar of iemand een overzicht kent waarin per dynamische aanbieder staat of ze 100% groene stroom leveren en eventueel CO2 gecompenseerd gas. Hoeveel waarde je daar dan aan hecht is op dit moment een persoonlijke afweging. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezzerk
NtT6 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 21:14:
Maar of iemand een overzicht kent waarin per dynamische aanbieder staat of ze 100% groene stroom leveren en eventueel CO2 gecompenseerd gas. Hoeveel waarde je daar dan aan hecht is op dit moment een persoonlijke afweging. :)
Een overzicht weet ik niet, per leverancier zou dat eenvoudig vindbaar moeten zijn.

Bij tibber in de app staat;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YOGsaNRTKLKJ7lXnMLN3R-wb_9Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/acYstXs6F3i3TY1gT09AKAQT.jpg?f=fotoalbum_large
Dus 100% groene stroom wat ze inkopen. Gas doen ze niet aan.

Of begrijp ik je niet goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
Gelukkig is (lijkt) Zonneplan wel eerlijk. Daar kan je in de app zien dat momenteel 20% van de energiemix groen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-04 12:41
TheBrut3 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 00:04:
Gelukkig is (lijkt) Zonneplan wel eerlijk. Daar kan je in de app zien dat momenteel 20% van de energiemix groen is.
En ze vinden GVO's onzin. Zie https://www.zonneplan.nl/...oom-duurder-grijze-stroom.
Ze zijn daardoor wel de goedkoopste leverancier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
MrBeestje schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 15:31:
Vorige post in het verkeerde topique gezet, maar ik ga binnenkort verhuizen naar een appartement en ben dus opzoek naar een nieuwe energieleverancier.

Voorheen had ik geen idee van dynamische tarief mogelijkheid, maar ik vraag me af of dat gunstig is voor iemand die pas in de avonden thuis is (overdag vaak bij klanten en echt 1x in de maand misschien thuiswerk).
Is het dynamisch tarief voor zo'n situatie aan te raden? De prijzen per kWh stijgen namelijk in de avond uren als ik het goed begrijp.
Hier ook een appartement en dynamisch is IMO ideaal in deze situatie. Geen zonnepanelen mogelijk bij ons en we zitten ruim onder het prijsplafond qua verbruik.

Ik zou vooral kijken naar grootverbruikers zoals verwarming, wasmachine, vaatwasser etc. Die kun je vaak wel wat sturen door bijvoorbeeld zaterdagmiddag je vaatwasser en wasmachine aan te zetten als er veel zonnestroom is. ANWB zegt er dit over:
Moet ik opletten wanneer ik stroom verbruik?
Nee, dat moet niet. Met een energieverbruik zoals gebruikelijk voor de meeste huishoudens ben je met ANWB Energie gemiddeld voordeliger uit dan bij energieleveranciers met een vast tarief. Het levert wél aanvullende besparingen op als je grootverbruikers, zoals een wasmachine, wasdroger of vaatwasser juist aanzet tijdens uren dat elektriciteit goedkoper is. Daarnaast kun je veel extra besparen door je elektrische auto slim te laden, op momenten dat de stroomprijs laag is. Apparaten als de tv en lampen verbruiken zo weinig stroom dat deze weinig invloed hebben op je energierekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LostboyArno
  • Laatst online: 24-04 14:46
user109731 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 09:15:
[...]

Hier ook een appartement en dynamisch is IMO ideaal in deze situatie. Geen zonnepanelen mogelijk bij ons en we zitten ruim onder het prijsplafond qua verbruik.

Ik zou vooral kijken naar grootverbruikers zoals verwarming, wasmachine, vaatwasser etc. Die kun je vaak wel wat sturen door bijvoorbeeld zaterdagmiddag je vaatwasser en wasmachine aan te zetten als er veel zonnestroom is. ANWB zegt er dit over:

[...]
ok dan scheelt het inderdaad al. Maar voor als je grootgebruiker bent scheelt het honderden euro's per maand.

Bij UC zat ik vast op 0,79/0,89 per Kwh nu op gemiddeld 30. Alleen voor een half jaar scheelt dat al 2900 euro en nog eens 1000 euro voor gas.

Maar ook als je kleinverbruiker bent heb je de voordelen alleen zal dat in absolute zin minder zijn en kan ik me voorstellen dat mensen vasthouden aan een traditionele leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
TheBrut3 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 00:04:
Is dit nog van deze tijd? Wie wil er voor een die ene euro per jaar nou grijze stroom? Het past ook helemaal niet bij hun bedrijfsnaam.

Maar tja, de onwetende consument zal misschien wel vallen voor het goedkope tarief en de suggestieve naam :N

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05:50

vliegnerd

Nintendo fan.

AJediIAm schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 09:25:
[...]

Is dit nog van deze tijd? Wie wil er voor een die ene euro per jaar nou grijze stroom? Het past ook helemaal niet bij hun bedrijfsnaam.

Maar tja, de onwetende consument zal misschien wel vallen voor het goedkope tarief en de suggestieve naam :N
Heb je de uitleg uit de link gelezen? Zonneplan is best eerlijk over wat "groene stroom" is.

Tibber heeft bijvoorbeeld 100% windenergie. (Tibber stroometiket 2021)

Als je klant bent van Tibber, zet je dan de hoofdschakelaar thuis uit op een zonovergoten maar windstille middag in de zomer? Of realistischer, heb je in December 2022 (29 dagen vrijwel zonder wind, in de donkerste periode van het jaar!!) vrijwel geen energie gebruikt? Als het antwoord "nee" is, dan gebruik je dus gewoon de energiemix van het net, zoals iedere andere Nederlander.

Is dat "van deze tijd"?

[ Voor 5% gewijzigd door vliegnerd op 04-03-2023 09:39 ]

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Don Quijote

El Magnifico

[...]

Ik zou juist willen stellen dat Zonneplan bewust niet aan het “groen wassen” is. In plaats van mensen het gevoel geven “het maakt niet uit want 100% van mijn stroom is toch groen” laten ze helder zien dat dit gewoonweg niet het geval is. Ze laten real time zien welk percentage van je stroom op dat moment afkomstig is uit groene bronnen. Zodat wanneer je echt impact wil maken je daar rekening mee kan houden met je gebruik.

Zie je dat er maar weinig groene stroom is op een bepaald moment? Even geen grootverbruiker aan.

Mijn inziens een veel betere en eerlijkere aanpak, dan wat certificaten uit Noorwegen kopen. Zodat je jezelf op je schouder kan kloppen, maar in principe geen klap bent opgeschoten wat betreft echte transitie naar groene stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
[...]

De onwetende consument trapt juist in de greenwashing van de bedrijven die aangeven dat ze 100% groene stroom leveren, want dat is pas onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_schimmel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-04 17:10
[...]

Volgens Tibber komt mijn stroom van een zonnepark bij Coevorden. Lijkt me wel knap 's nachts of zo'n bewolkte dag als vandaag. De stroom uit mijn stopcontact is dus gewoon de energiemix van het moment zoals bij iedereen en niet gegarandeerd 100% groen.

Het enige goede aan de GVO's is dat zonneparken er net iets meer inkomsten mee kunnen krijgen waardoor er hopelijk sneller en meer van die parken komen. Voor de rest is het pure greenwashing en mag het wat mij betreft zo snel mogelijk af worden geschaft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroen50
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 11-12-2024
[...]

Je pretendeert blijkbaar meer te weten dan de "onwetende consument"...?
Verdiep je dan zelf eerst in Zonneplan alvorens te oordelen over hun naam...hun naam past bij hun bedrijfsprofiel want ze installeren vooral ook zonnepanelen:
https://www.zonneplan.nl/zonnepanelen

Verder zijn ze eerlijk over het percentage groene energie ipv lulverhalen (geen greenwashing door Zonneplan). Als je je verdiept in het energienetwerk dan weet je ook dat alle aanbod op een hoop komt (energiemix zoals hierboven door iemand ook is benoemd; de echte waarheid).

En ja ik ben gevallen voor hun lage tarieven, hun uitstekende app en inzichtelijke en juiste facturen (gecontroleerd via mijn meters en homewizard app). Beter dan de reguliere providers die woekerwinsten maken tkv de consument.

[ Voor 35% gewijzigd door Jeroen50 op 04-03-2023 10:17 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AJediIAm
Veel consumenten kiezen voor groene stroom om te garanderen dat hun verbruiksaandeel op jaar basis groen wordt opgewekt. Dat het stroomnet uit een combinatie van groen en grijs bestaat is nu eenmaal een feit. GVO helpt bij het investeren in groene stroom. Het is een hele redelijk compromis tussen een positieve markt stimulans tegen beperkte meerprijs.

Dynamische tarieven wordt sterk beïnvloed door de hoeveelheid groene energie, dus alle dynamische energie leveranciers dragen bij aan een groener stroomnet.
Tibber heeft onlangs hun prijzen moeten verhogen om aan de groeiende vraag van GVO te voldoen. Groene stroom wordt dus meer waard.
Zonneplan profileert zichzelf als een bedrijf dat consumenten helpt groener te worden
"Bewezen groener. Bewezen goedkoper.
Zonneplan stimuleert jou stroom te gebruiken bij veel wind en zonneschijn. Beter voor het milieu, het stroomnet en jouw portemonnee" bron: zonneplan.nl
Hier staat geen gelogen woord in, maar als je Zonneplan vergelijkt met Tibber is Tibber groener dan zonneplan. Het gebrek aan GVO geeft zonneplan een sterke markt positie ten koste van groene en duurzame energie.

Samenvatting:
Ik respecteer de mening van GVO skeptics. Het is niet heilig en er zijn meer en betere wegen naar een groene toekomst. Desalniettemin is GVO een klein maar belangrijk onderdeel van een groene energie voorziening in Europa. Het is een strategische markt stimulans met merkbaar positief effect. Beweren dat je groener bent met slechts 20% groene stroom is technisch gezien niet gelogen, maar naar mijn mening misleid. Mensen verwachten GVO van een leverancier die zich als groen profileert.

Het lijkt me niet verkeert om in de topic starter aan te geven of de stroom GVO is zodat iedereen zijn eigen keuze kan maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NtT6
AJediIAm schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 10:30:
Hier staat geen gelogen woord in, maar als je Zonneplan vergelijkt met Tibber is Tibber groener dan zonneplan. Het gebrek aan GVO geeft zonneplan een sterke markt positie ten koste van groene en duurzame energie.
Ik kwam nog iets interessants tegen diep in de website van zonneplan:

- **Krijg ik groene stroom met Slimme energie van Zonneplan?**

Zonneplan is hier transparant over: er bestaat niet zoiets als 100% groene of 100% grijze stroom. Stroom is grotendeels groen op het moment dat de zon schijnt en de wind waait. Op andere momenten is er veel gas en/of steenkool nodig om in de vraag naar stroom te kunnen voorzien. Slimme energie helpt je de momenten met wind- en zonnestroom zo veel mogelijk te benutten.

Het stroometiket is een verplichting vanuit de ACM waarin de samenstelling van de geleverde elektriciteit in het voorafgaande kalenderjaar getoond wordt. Hiervoor worden garanties van oorsprong (GVO's) afgeboekt voor de energiebalans over een jaar. Volgens de stroometiket methodiek is Zonneplan in 2021 voorzien van 100% zonne-energie uit Nederland.

Bron: https://service.zonneplan.nl/slimme-energie

Het lijkt erop alsof Zonneplan dus wel degelijk GVO's heeft en volgens de stroometiket methodiek 100% groen is. Interessant dat ze daar minder prominent mee adverteren dan een Tibber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supreme_One
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02-01 22:36
Ik heb sinds begin dit jaar dankzij dit topic nu gas via GroeneStroomLokaal en elektriciteit via Tibber. Maar ik zie dat Zonneplan de laatste tijden goedkoper aan het worden is. Loont dat nog met overstappen aangezien je wat je hebt opgebouwd voor het prijsplafond niet mag meenemen? Heb 119 kwh en 192 kwh verbruikt vanaf 2de helft van januari en heel februari. Gas kom ik sowieso beneden het prijsplafond dus dat is heen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReSpawN
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-04 09:51

ReSpawN

Age of the Geek, baby!

Allereerst spreek ik graag mijn dank en bewondering uit voor de volledigheid van TS en alle waardevolle comments die in de jaren gevolgd zijn. Erg gaaf om te zien dat we met z'n allen zo'n informatieve community hebben gebouwd!

TL:DR;
Wordt bij dynamische tarieven je teruglevering/saldering bruto vergoed en moet je het netto hoger terugkopen? Er wordt dus geen fictieve buffer opgebouwd over de dag die je 's avonds weer je auto voor "vestzak-broekzak" in kan laden?

Very long, did read...
Zoals vele anderen hier heb ook ik de stap gezet richting dynamische tarieven (op advies van een vriend) en eerlijkheid gebied bij te zeggen dat ik meer vooronderzoek had moeten doen. Ik sta niet persé voor onverwachte bedragen maar wel voor onduidelijke of onbeantwoorde vragen.

Ik ben sinds 27 feb klant van NextEnergy, gewoon om het te proberen. Switchen kan altijd en er is geen boetevergoeding. Omwille mijn stijgende kosten bij voorheen Oxxio en Essent i.c.m. het rijden van een stekkerbak (Model 3) vind ik het tot dusver erg interessant.

Eindelijk beginnen echter de donkere maanden plaats te maken voor de zon en daarmee kom ik tot de volgende vraagstelling.

Het "normale" salderen gewend te zijn schrik ik van de oplossing die er voor dynamische energie is. Ik produceer jaarlijks tussen de 6200 en 6400kWh stroom, waarvan gemiddeld, op dit moment, 5500 de auto ingaat. Het huishouden slobbert nog een stevige 3500 extra op vanwege een scala aan apparaten en natuurlijk mijn eigen hobby's. Kortom, ik verwacht geen terugleververgoeding de komende tijd dus via die weg zoek ik niet perse de beste aanbieder.

Hetgeen wat mij zorgen baart is dat het volgende scenario denkbaar is en zich ook dit jaar vaak zal voltrekken:
Het is een zonnige dag. We gaan lekker met de stekkerbak naar een pretpark met de kiddo en opvolgend lekker naar een strandtentje om te eten. Onder de schemer van de avond komen we terug bij huis en ik koppel de stekkerbak aan het net.
De hele dag hebben de panelen lopen ploeteren in de bakkende zon en hebben 32kWh bij elkaar geproduceerd.
De NextEnergy app verteld me dat mijn kosten per kWh inkoop ~11 cent zijn. Lekker!
Helaas, uit verschillende bronnen moet ik het lezen als volgt: overdag heb ik een 0kWh energienetverbruik gehad en heb ik een overschot van 29kWh gesaldeerd/teruggeleverd (het huis heeft 3kWh sluipverbruik).
In plaats van die 29kWh als "credits"/tegoed te hebben opgebouwd (zoals dat gaat bij een "normale" energieleverancier met vaste tarieven) heb ik gemiddeld 11 cent per kWh vergoed gekregen maar moet ik 's avonds diezelfde energie voor een aanzienlijk hoger bedrag terugkopen?
In mijn optiek is dat uiteindelijk een onhoudbare situatie, vooral omdat je ex-ODE, ex-BTW vergoed krijgt maar incl. de hele mikmak weer moet inkopen.

Een snel rekensommetje
10:0011:0012:0013:0014:0015:0016:0017:0018:00Totaal
Netto teruglevering kWh12246652129
Bruto vergoeding €c131312987111213~10.89
Totale bruto vergoeding €c132624364842552413281
Fictieve simulatie van netto teruglevering van 10:00 tot 18:00

O.b.v. het bovenstaande heb ik dus bruto €2.81 "verdient". Vervolgens ga ik 's avonds lekker even falen in de DMZ en trek ik 3kWh uit het net + 3 kWh sluipverbruik. Die 6kWh moet ik terugkopen voor €0.3333 cent incl. BTW voor een totaal van €2.00 aldus ik hou €0.81 cent over en kan nagenoeg 29kWh teruglevering wegstrepen tegen 6kWh verbruik?!

Ik ben bang dat ik gelijk heb maar ik laat graag de geleerden even een geronde mening vestigen! :)

Tevens, is er een beter alternatief dan NextEnergy? Tarieven inlezen en automatisering red ik me prima mee dus een app is geen pré. Gas en elektra splitten vind ik ook prima.

Thanks!

Age of the Geek, baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ntram
  • Laatst online: 21:28
ldp schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 18:56:
[...]

Op 1-1-2023 21:27 twee mailtjes van ANWB:
Welkom bij ANWB Energie!
Aanmelding voltooid

Op 2-1-2023 12:48 een mailtje van Delta:
Beste meneer ldp,

Uit Zeeland haal je energie! Dat is ons motto. Helaas geldt dat niet meer voor u, want van ANWB Energie hebben we het bericht ontvangen dat u overstapt. We zijn blij dat we u van energie mochten voorzien,we vinden het jammer dat u ons verlaat.

Per 3-2 is de levering overgegaan naar ANWB.

Op 17-2-2023 een belletje van Delta. Dat ik over was gestapt en of ze wat vragen mochten stellen. Onder andere waar ik heen was gegaan. Een vreemde vraag, want op 2-1 wisten ze dat blijkbaar al!

Het lijkt dus niet altijd zo te gaan als je schetst.
Dank voor je reactie. Een mooie reminder dat er bindende afspraken zijn zoals de Informatiecode, maar dat leveranciers daar blijkbaar omheen werken als het technisch mogelijk is. Met betrekking tot het communiceren van de nieuwe leverancier naar de oude, ik had inderdaad ongelijk, dat staat in 3.1.2.7. Ik heb de post aangepast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bilgy_no1
ReSpawN schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 12:37:

In plaats van die 29kWh als "credits"/tegoed te hebben opgebouwd (zoals dat gaat bij een "normale" energieleverancier met vaste tarieven) heb ik gemiddeld 11 cent per kWh vergoed gekregen maar moet ik 's avonds diezelfde energie voor een aanzienlijk hoger bedrag terugkopen?
In mijn optiek is dat uiteindelijk een onhoudbare situatie, vooral omdat je ex-ODE, ex-BTW vergoed krijgt maar incl. de hele mikmak weer moet inkopen.
Bij het dikgedrukte deel zit de denkfout. De belasting mikmak wordt namelijk wel op jaarbasis gesaldeerd.

Maar verder klopt het dat je overschot/teruglevering per uur wordt afgerekend voor het kale tarief.

En hoezo is dit niet houdbaar? Je levert stroom op een moment dat die minder waard is en wil dit wegstrepen tegen je verbruik op een duurder moment. Wie moet in jouw ogen het verschil betalen?

Bij de 'vaste' aanbieders wordt dit verrekend in de tarieven die dus gemiddeld hoger liggen dan wat je dynamisch betaalt. Alle klanten van dat bedrijf betalen dus mee om jouw panelen te subsidiëren. Die situatie is niet houdbaar bij grote hoeveelheden panelen en daarom wordt salderen gaandeweg afgeschaft.

En let ook goed op: bij de 'vaste' aanbieders is de tarief periode nu vaak een maand. Dan kun je wel je verbruik binnen die periode verrekenen (gunstig voor een EV), maar niet binnen een jaar (waarschijnlijk minder gunstig voor een combinatie van warmtepomp en zonnepanelen).

Voor de beste 'vaste' aanbieders moet je echter naar een ander topic (link in Topic Start).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenryP
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-02 21:11
@ReSpawN Je hebt het op hoofdlijnen goed begrepen. :)
Wat @bilgy_no1 ook al aangeeft: wie moet in jouw ogen jouw subsidie betalen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zaadstra
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:26

zaadstra

Überprutser

Klopt, mensen zonder panelen zijn het bokje, die betalen dat salderen. Mooi achtergrondartikel bij de NOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Bij Tibber betaal ik nu in hetzelfde uur voor 1 kWh 2,1 cent meer dan dat ik terug krijg voor terugleveren. Dus als ik in een uur 1 kWh verbruik en 1 kWh teruglever kost het me 2,1 cent. Dat is IMHO wel erg ongunstig.
Tibber zegt wel geen winst te maken op leveren, maar met deze tarieven is me dat moeilijk voor te stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peet-je
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-04 15:11
@Z___Z
Geen winst is niet hetzelfde als geen kosten.....

Personeel moet betaald worden
Huisvesting ook
Energieverbruik zullen ze zelf ook hebben
und so weiter

Iets met lusten en lasten |:(

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-02 21:11
Geen winst is eenvoudig te realiseren als je maar genoeg kosten maakt. Ga maar eens kijken hoe goede doelen stichtingen dit probleem oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReSpawN
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-04 09:51

ReSpawN

Age of the Geek, baby!

bilgy_no1 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 15:06:
[...]

En hoezo is dit niet houdbaar? Je levert stroom op een moment dat die minder waard is en wil dit wegstrepen tegen je verbruik op een duurder moment. Wie moet in jouw ogen het verschil betalen?
Vanzelfsprekend probeer je als consument het gunstigste uit de bus te komen (teminste, ik wel).
Bij de 'vaste' aanbieders wordt dit verrekend in de tarieven die dus gemiddeld hoger liggen dan wat je dynamisch betaalt. Alle klanten van dat bedrijf betalen dus mee om jouw panelen te subsidiëren. Die situatie is niet houdbaar bij grote hoeveelheden panelen en daarom wordt salderen gaandeweg afgeschaft.
Natuurlijk heb je gelijk, ik profiteer nu al van 7 cent goedkopere stroom onder het prijsplafond dus die 7 cent pak ik voor elke verbruikte kWh al terug. Je hebt gelijk dat dat verschil berekend moet worden en dat het ergens weg moet komen. Dat wordt voor mij een kwestie van uitrekenen. Het prijsplafond heb ik vrijwel niets aan want zelfs met de panelen verwacht ik hoger dan die 2900 kWh uit te komen. Het prijsplafond is een mooie meevaller waardoor ik boven de 40 cent een vergoeding krijg (er van uit gaande dat NextEnergy die verrekend) totdat ik 2900 kWh boven het vergoedbare limiet heb bereikt (wanneer dat ook is).
Het enige wat me daarbij zorgen baart is dat je normaliter de "klok" terug draait waarbij dat nu dus niet mogelijk lijkt te zijn. Teruggeleverd en niet verbruikt in dat specifieke uur? Afrekenen en door naar het volgende uurtje.
En let ook goed op: bij de 'vaste' aanbieders is de tarief periode nu vaak een maand. Dan kun je wel je verbruik binnen die periode verrekenen (gunstig voor een EV), maar niet binnen een jaar (waarschijnlijk minder gunstig voor een combinatie van warmtepomp en zonnepanelen).
Precies. Ik geef dynamische tarieven nu juist een kans maar het zit wel anders in elkaar. Essent en destijds (voor mij) Oxxio worden erg goed over de rug van de consumenten. Ik betaalde daar op gegeven moment 0.96 cent per kWh (om maar over onhoudbare situaties te spreken).
Bedankt voor je reactie!

Voor mij persoonlijk komt het uiteindelijk neer op wat het voordeligste is. Ik wil best meehelpen aan de energietransitie maar ik ben ook niet persé op zoek naar een CO2 neutrale 100% groene energieleverancier. Ik zoek op dit moment vanwege de voelbare inflatie gewoon de goedkoopste (of nabij) optie.

Recent zag ik ook een interessant artikel langskomen van een vrouw die opschepte over het feit dat ze betaald kreeg om energie te gebruiken. Vervolgens had ze elk elektronisch apparaat aangezet en einde negatieve dip had ze een fantastisch bedrag van 3 euro verdient. Nou loopt me dat wel de spuigaten uit maar anders: moet je ook betalen als je energie terugleverd het net terwijl de prijzen ook negatief zijn (ergo je zou moeten worden uitbetaald)?

[ Voor 7% gewijzigd door ReSpawN op 04-03-2023 17:47 ]

Age of the Geek, baby!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• earthman
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-04 09:37
Z___Z schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 15:36:
Bij Tibber betaal ik nu in hetzelfde uur voor 1 kWh 2,1 cent meer dan dat ik terug krijg voor terugleveren. Dus als ik in een uur 1 kWh verbruik en 1 kWh teruglever kost het me 2,1 cent. Dat is IMHO wel erg ongunstig.
Tibber zegt wel geen winst te maken op leveren, maar met deze tarieven is me dat moeilijk voor te stellen.
Dan past Tibber dus de saldering niet correct toe. Ik zie zo steeds meer redenen om deze leverancier te mijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Laatst online: 23-04 15:43
earthman schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 17:51:
Dan past Tibber dus de saldering niet correct toe. Ik zie zo steeds meer redenen om deze leverancier te mijden.
Dynamische leveranciers zoals tibber zijn gunstig als je meer gebruikt dan dat je opwekt. De reden is dat traditionele leveranciers vaak veel duurder zijn. Dus ook al salderen ze beter, het prijsverschil voor het deel dat je koopt doet dat weer teniet.

Verder is het deze winter ook voor gekomen dat 's nachts de prijs veel lager is dan overdag. Dus dan krijg je meer terug voor je overdag ingevoede stroom, dan dat 's betaalt voor wat je 's nachts afneemt.

Dus het niet correct salderen heeft in dit geval voordelen en nadelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• earthman
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-04 09:37
phicoh schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 18:07:
[...]

Dynamische leveranciers zoals tibber zijn gunstig als je meer gebruikt dan dat je opwekt. De reden is dat traditionele leveranciers vaak veel duurder zijn. Dus ook al salderen ze beter, het prijsverschil voor het deel dat je koopt doet dat weer teniet.

Verder is het deze winter ook voor gekomen dat 's nachts de prijs veel lager is dan overdag. Dus dan krijg je meer terug voor je overdag ingevoede stroom, dan dat 's betaalt voor wat je 's nachts afneemt.

Dus het niet correct salderen heeft in dit geval voordelen en nadelen.
Nee, het heeft alleen nadelen. Het gaat erom dat ze de inkoopkosten ook dienen te salderen. Voor elke kWh die je teruglevert (binnen saldering) hoor je exact hetzelfde te krijgen als wat je binnen datzelfde uur betaalt als je stroom afneemt. EnergyZero bijvoorbeeld doet dit wel op de juiste manier.
Pagina: 1 ... 120 ... 276 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels