Allereerst spreek ik graag mijn dank en bewondering uit voor de volledigheid van TS en alle waardevolle comments die in de jaren gevolgd zijn. Erg gaaf om te zien dat we met z'n allen zo'n informatieve community hebben gebouwd!
TL:DR;
Wordt bij
dynamische tarieven je teruglevering/saldering bruto vergoed en moet je het netto hoger terugkopen? Er wordt dus geen fictieve buffer opgebouwd over de dag die je 's avonds weer je auto voor "vestzak-broekzak" in kan laden?
Very long, did read...
Zoals vele anderen hier heb ook ik de stap gezet richting dynamische tarieven (op advies van een vriend) en eerlijkheid gebied bij te zeggen dat ik meer vooronderzoek had moeten doen. Ik sta niet persé voor onverwachte bedragen maar wel voor onduidelijke of onbeantwoorde vragen.
Ik ben sinds 27 feb klant van NextEnergy, gewoon om het te proberen. Switchen kan altijd en er is geen boetevergoeding. Omwille mijn stijgende kosten bij voorheen Oxxio en Essent i.c.m. het rijden van een stekkerbak (Model 3) vind ik het tot dusver erg interessant.
Eindelijk beginnen echter de donkere maanden plaats te maken voor de zon en daarmee kom ik tot de volgende vraagstelling.
Het "normale" salderen gewend te zijn schrik ik van de oplossing die er voor dynamische energie is. Ik produceer jaarlijks tussen de 6200 en 6400kWh stroom, waarvan gemiddeld, op dit moment, 5500 de auto ingaat. Het huishouden slobbert nog een stevige 3500 extra op vanwege een scala aan apparaten en natuurlijk mijn eigen hobby's. Kortom, ik verwacht
geen terugleververgoeding de komende tijd dus via die weg zoek ik niet perse
de beste aanbieder.
Hetgeen wat mij zorgen baart is dat het volgende scenario denkbaar is en zich ook dit jaar vaak zal voltrekken:
Het is een zonnige dag. We gaan lekker met de stekkerbak naar een pretpark met de kiddo en opvolgend lekker naar een strandtentje om te eten. Onder de schemer van de avond komen we terug bij huis en ik koppel de stekkerbak aan het net.
De hele dag hebben de panelen lopen ploeteren in de bakkende zon en hebben 32kWh bij elkaar geproduceerd.
De NextEnergy app verteld me dat mijn kosten per kWh inkoop ~11 cent zijn. Lekker!
Helaas, uit verschillende bronnen moet ik het lezen als volgt: overdag heb ik een 0kWh energie
netverbruik gehad en heb ik een overschot van 29kWh gesaldeerd/teruggeleverd (het huis heeft 3kWh sluipverbruik).
In plaats van die 29kWh als "credits"/tegoed te hebben opgebouwd (zoals dat gaat bij een "normale" energieleverancier met vaste tarieven) heb ik gemiddeld 11 cent per kWh vergoed gekregen maar moet ik 's avonds diezelfde energie voor een aanzienlijk hoger bedrag terugkopen?
In mijn optiek is dat uiteindelijk een onhoudbare situatie, vooral omdat je ex-ODE, ex-BTW vergoed krijgt maar incl. de hele mikmak weer moet inkopen.
Een snel rekensommetje
| 10:00 | 11:00 | 12:00 | 13:00 | 14:00 | 15:00 | 16:00 | 17:00 | 18:00 | Totaal |
---|
Netto teruglevering kWh | 1 | 2 | 2 | 4 | 6 | 6 | 5 | 2 | 1 | 29 |
Bruto vergoeding €c | 13 | 13 | 12 | 9 | 8 | 7 | 11 | 12 | 13 | ~10.89 |
Totale bruto vergoeding €c | 13 | 26 | 24 | 36 | 48 | 42 | 55 | 24 | 13 | 281 |
Fictieve simulatie van netto teruglevering van 10:00 tot 18:00
O.b.v. het bovenstaande heb ik dus bruto €2.81 "verdient". Vervolgens ga ik 's avonds lekker even falen in de
DMZ en trek ik 3kWh uit het net + 3 kWh sluipverbruik. Die 6kWh moet ik terugkopen voor €0.3333 cent incl. BTW voor een totaal van €2.00 aldus ik hou €0.81 cent over en kan nagenoeg 29kWh teruglevering wegstrepen tegen 6kWh verbruik?!
Ik ben bang dat ik gelijk heb maar ik laat graag de geleerden even een geronde mening vestigen!
Tevens, is er een beter alternatief dan NextEnergy? Tarieven inlezen en automatisering red ik me prima mee dus een app is geen pré. Gas en elektra splitten vind ik ook prima.
Thanks!