Het prijsplafond heeft eigenlijk weinig met je vraag te maken. Natuurlijk moet dat ook door iemand betaald worden, maar het zou de overheid moeten zijn die de extra kosten daarvoor zou moeten betalen. En daarmee wij allemaal een beetje dus.ReSpawN schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 17:44:
[...]
Natuurlijk heb je gelijk, ik profiteer nu al van 7 cent goedkopere stroom onder het prijsplafond dus die 7 cent pak ik voor elke verbruikte kWh al terug. Je hebt gelijk dat dat verschil berekend moet worden en dat het ergens weg moet komen. Dat wordt voor mij een kwestie van uitrekenen. Het prijsplafond heb ik vrijwel niets aan want zelfs met de panelen verwacht ik hoger dan die 2900 kWh uit te komen. Het prijsplafond is een mooie meevaller waardoor ik boven de 40 cent een vergoeding krijg (er van uit gaande dat NextEnergy die verrekend) totdat ik 2900 kWh boven het vergoedbare limiet heb bereikt (wanneer dat ook is).
Het enige wat me daarbij zorgen baart is dat je normaliter de "klok" terug draait waarbij dat nu dus niet mogelijk lijkt te zijn. Teruggeleverd en niet verbruikt in dat specifieke uur? Afrekenen en door naar het volgende uurtje.
De situatie die niet houdbaar is, is de salderingsregeling. En dan vooral de vorm waarin die wordt toegepast bij vaste/variabele contracten. Kilowatturen worden daar 1:1 tegen elkaar weggestreept, ondanks dat er soms een heel groot prijsverschil in de daadwerkelijke prijs van een kilowattuur zit. Zoals je zelf ook al berekend hebt, is een kilowattuur midden op een zonnige dag niet zoveel waard als eentje op een donkere winterdag om 19:00 als iedereen massaal de elektrische apparaten aan zet.
Dat grote prijsverschil moet door iemand betaald worden in de situatie waarop je dat 1:1 tegen elkaar wegstreept, en het zijn vooral de mensen zonder zonnepanelen die de kosten daarvoor dragen. Het moet ergens worden ingeprijsd namelijk. Als het bij het maandelijks vastrecht wordt ingeprijsd, dan zou iedereen daaraan meebetalen. Als het vooral bij de kWh-prijs wordt ingeprijsd, dan betalen de mensen die netto stroom afnemen door het jaar heen, en hoe meer je afneemt, hoe meer je daar uiteindelijk voor betaalt. Waarschijnlijk doen leveranciers een mix van beide, maar aan de stroomtarieven valt natuurlijk het meest te sleutelen. Ik ga er dus vanuit dat de kosten dus vooral gedekt worden door mensen die geen zonnepanelen hebben.
Bij dynamische leveranciers wordt het all-in tarief niet 1:1 tegen elkaar weggestreept, maar alleen de belastingen (zoals de salderingsregeling eigenlijk ook voorschrijft). Daarnaast krijg je dus inderdaad alleen de (eerlijke) marktprijs. Ook als die negatief is.
Jep. En vanuit het totale plaatje is dat ook logisch eigenlijk. Er is op dat moment al een te groot overschot aan stroom (anders zou de prijs niet negatief zijn), en dat maken je eigen panelen nog eens erger door op dat moment nog meer stroom het net op te duwen.ReSpawN schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 17:44:
[...]
moet je ook betalen als je energie terugleverd het net terwijl de prijzen ook negatief zijn (ergo je zou moeten worden uitbetaald)?
Dit kan je eenvoudig oplossen door die paar uur je panelen uit te zetten, of door je stroom op dat moment op te slaan. Deze stroom kan je later dan zelf gebruiken, dan ben je zelf aan het peak shaven. Of je stuurt het op een later (lees: duurder) moment weer het net op, en vangt daar een veel hogere prijs voor.
Met de huidige salderingsregeling is het zeer waarschijnlijk gunstiger om niet-dynamische contracten te hebben als je heel veel opwek hebt, vooral door de manier waarop dat 1:1 wordt weggestreept bij vaste/variabele contracten. Dat moet alleen wel ergens door betaald worden, en die rekening komt bij een steeds kleiner wordende groep te liggen, namelijk de mensen zonder (veel) opwek. Als je bij dynamische leveranciers blijft, dan neem je een deel van die rekening zelf op je en dat is waarschijnlijk de minder gunstige optie inderdaad.ReSpawN schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 17:44:
[...]
Vanzelfsprekend probeer je als consument het gunstigste uit de bus te komen (teminste, ik wel).
Of je gokt erop dat de marktprijzen hoog liggen op het moment dat je zonnepanelen het goed doen, maar die kans is niet zo groot. In 2022 was dat een aantal maanden wel zo, maar gemiddeld genomen komt dat niet zo vaak voor.
[ Voor 3% gewijzigd door Sicco92 op 04-03-2023 18:22 ]