Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:43
ReSpawN schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 17:44:
[...]

Natuurlijk heb je gelijk, ik profiteer nu al van 7 cent goedkopere stroom onder het prijsplafond dus die 7 cent pak ik voor elke verbruikte kWh al terug. Je hebt gelijk dat dat verschil berekend moet worden en dat het ergens weg moet komen. Dat wordt voor mij een kwestie van uitrekenen. Het prijsplafond heb ik vrijwel niets aan want zelfs met de panelen verwacht ik hoger dan die 2900 kWh uit te komen. Het prijsplafond is een mooie meevaller waardoor ik boven de 40 cent een vergoeding krijg (er van uit gaande dat NextEnergy die verrekend) totdat ik 2900 kWh boven het vergoedbare limiet heb bereikt (wanneer dat ook is).
Het enige wat me daarbij zorgen baart is dat je normaliter de "klok" terug draait waarbij dat nu dus niet mogelijk lijkt te zijn. Teruggeleverd en niet verbruikt in dat specifieke uur? Afrekenen en door naar het volgende uurtje.
Het prijsplafond heeft eigenlijk weinig met je vraag te maken. Natuurlijk moet dat ook door iemand betaald worden, maar het zou de overheid moeten zijn die de extra kosten daarvoor zou moeten betalen. En daarmee wij allemaal een beetje dus.

De situatie die niet houdbaar is, is de salderingsregeling. En dan vooral de vorm waarin die wordt toegepast bij vaste/variabele contracten. Kilowatturen worden daar 1:1 tegen elkaar weggestreept, ondanks dat er soms een heel groot prijsverschil in de daadwerkelijke prijs van een kilowattuur zit. Zoals je zelf ook al berekend hebt, is een kilowattuur midden op een zonnige dag niet zoveel waard als eentje op een donkere winterdag om 19:00 als iedereen massaal de elektrische apparaten aan zet.

Dat grote prijsverschil moet door iemand betaald worden in de situatie waarop je dat 1:1 tegen elkaar wegstreept, en het zijn vooral de mensen zonder zonnepanelen die de kosten daarvoor dragen. Het moet ergens worden ingeprijsd namelijk. Als het bij het maandelijks vastrecht wordt ingeprijsd, dan zou iedereen daaraan meebetalen. Als het vooral bij de kWh-prijs wordt ingeprijsd, dan betalen de mensen die netto stroom afnemen door het jaar heen, en hoe meer je afneemt, hoe meer je daar uiteindelijk voor betaalt. Waarschijnlijk doen leveranciers een mix van beide, maar aan de stroomtarieven valt natuurlijk het meest te sleutelen. Ik ga er dus vanuit dat de kosten dus vooral gedekt worden door mensen die geen zonnepanelen hebben.

Bij dynamische leveranciers wordt het all-in tarief niet 1:1 tegen elkaar weggestreept, maar alleen de belastingen (zoals de salderingsregeling eigenlijk ook voorschrijft). Daarnaast krijg je dus inderdaad alleen de (eerlijke) marktprijs. Ook als die negatief is.
[...]
moet je ook betalen als je energie terugleverd het net terwijl de prijzen ook negatief zijn (ergo je zou moeten worden uitbetaald)?
Jep. En vanuit het totale plaatje is dat ook logisch eigenlijk. Er is op dat moment al een te groot overschot aan stroom (anders zou de prijs niet negatief zijn), en dat maken je eigen panelen nog eens erger door op dat moment nog meer stroom het net op te duwen.

Dit kan je eenvoudig oplossen door die paar uur je panelen uit te zetten, of door je stroom op dat moment op te slaan. Deze stroom kan je later dan zelf gebruiken, dan ben je zelf aan het peak shaven. Of je stuurt het op een later (lees: duurder) moment weer het net op, en vangt daar een veel hogere prijs voor.
[...]

Vanzelfsprekend probeer je als consument het gunstigste uit de bus te komen (teminste, ik wel).
Met de huidige salderingsregeling is het zeer waarschijnlijk gunstiger om niet-dynamische contracten te hebben als je heel veel opwek hebt, vooral door de manier waarop dat 1:1 wordt weggestreept bij vaste/variabele contracten. Dat moet alleen wel ergens door betaald worden, en die rekening komt bij een steeds kleiner wordende groep te liggen, namelijk de mensen zonder (veel) opwek. Als je bij dynamische leveranciers blijft, dan neem je een deel van die rekening zelf op je en dat is waarschijnlijk de minder gunstige optie inderdaad.
Of je gokt erop dat de marktprijzen hoog liggen op het moment dat je zonnepanelen het goed doen, maar die kans is niet zo groot. In 2022 was dat een aantal maanden wel zo, maar gemiddeld genomen komt dat niet zo vaak voor.

[ Voor 3% gewijzigd door Sicco92 op 04-03-2023 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:56
Z___Z schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 15:36:
Bij Tibber betaal ik nu in hetzelfde uur voor 1 kWh 2,1 cent meer dan dat ik terug krijg voor terugleveren. Dus als ik in een uur 1 kWh verbruik en 1 kWh teruglever kost het me 2,1 cent. Dat is IMHO wel erg ongunstig.
Tibber zegt wel geen winst te maken op leveren, maar met deze tarieven is me dat moeilijk voor te stellen.
Heb je ook een bron/bewijs hiervoor?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21-09 09:38
earthman schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 17:51:
[...]

Dan past Tibber dus de saldering niet correct toe. Ik zie zo steeds meer redenen om deze leverancier te mijden.
Dat "niet correct toepassen" betwijfel ik, vlgs. mij is teruglevering boven de salderingsregeling simpelweg niet van toepassing op de onbalanskosten en de aangekochte GvO certificaten (welke kosten in de inkoopopslag zijn verwerkt), waardoor je in hetzelfde uur idd. toch een prijsverschil hebt.

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
John245 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 18:18:
[...]

Heb je ook een bron/bewijs hiervoor?
Ja, vandaag 11-12 kreeg ik voor 0,5 kWh 29,8 cent/kWh. In hetzelfde uur heb ik 0,6 kWh verbruikt voor 31,9 cent/kWh.
Peet-je schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 18:21:
[...]

Dat "niet correct toepassen" betwijfel ik, vlgs. mij is de salderingsregeling simpelweg niet van toepassing op de onbalanskosten en de aangekochte GvO certificaten (welke kosten in de inkoopopslag zijn verwerkt), waardoor je in hetzelfde uur idd. toch een prijsverschil hebt.
GvO en onbalanskosten zijn bij traditionele leveranciers onderdeel van de kale kWh prijs en horen dus gesaldeerd te worden. Het lijkt me dat ze inkopen en verkopen over hun hele klantenbestand. Dus ze hoeven geen kosten te maken om binnen het klantenbestand te salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
GvO en onbalanskosten zijn bij traditionele leveranciers onderdeel van de kale kWh prijs en horen dus gesaldeerd te worden. Het lijkt me dat ze inkopen en verkopen over hun hele klantenbestand. Dus ze hoeven geen kosten te maken om binnen het klantenbestand te salderen.
My bad, de cruciale bewoording in het ene tabblad aangepast, maar heb het verkeerde tabblad verstuurd. (Spring naar diverse tabbladen tijdens mijn zoeken naar relevante info 7(8)7 en zag het bos niet meer zo helder...). Heb het aangepast.

Staat me bij dat iemand het aan Tibber had gevraagd en dat het antwoord was dat deze kosten vergoed werden binnen de saldering.

Edit:

Gevonden:
Ep Woody schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:41:
[...]

Net nog even aan de klantenservice gevraagd of de GVO/onbalanskosten ook worden gesaldeerd en het antwoord was ja.

[...]
Ook op de pagina's rond dit bericht wordt her en der wat info/toelichting gegeven.
Dus de vraag is dan: heb jij het over èlk uur qua teruglevertarief, of de uren buiten je saldering om?

[ Voor 19% gewijzigd door Peet-je op 04-03-2023 19:46 ]

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Peet-je schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 19:22:
[...]

My bad, de cruciale bewoording in het ene tabblad aangepast, maar heb het verkeerde tabblad verstuurd. (Spring naar diverse tabbladen tijdens mijn zoeken naar relevante info 7(8)7 en zag het bos niet meer zo helder...). Heb het aangepast.

Staat me bij dat iemand het aan Tibber had gevraagd en dat het antwoord was dat deze kosten vergoed werden binnen de saldering.

Edit:

Gevonden:

[...]

Ook op de pagina's rond dit bericht wordt her en der wat info/toelichting gegeven.
Dus de vraag is dan: heb jij het over èlk uur qua teruglevertarief, of de uren buiten je saldering om?
Ik ben in maart zeker nog netto afnemer. Maar mijn voorbeeld van vandaag had ik netto 0,1 kWh verbruikt, maar omdat het teruglever tarief lager is dan het lever tarief voor hetzelfde uur betaal ik voor dat uur dus die 0,1 kWh plus 2,1 cent/kWh van de 0,5 kWh die ik “gesaldeerd” heb binnen dat zelfde uur.
Dat maakt het voor PV eigenaren wel heel oninteressant om bij Tibber te blijven. PV opbrengst is nogal grillig. Dus zelfs als je binnen hetzelfde uur evenveel verbruikt als levert kost het “balanceren” op het netwerk je 2,1 cent/kWh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rreijnhoudt
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18-09 05:54
Kon deze uitspraak nog niet terugvinden in het forum hier.

https://deeplink.rechtspr...id=ECLI:NL:RBMNE:2023:788
De kantonrechter:

5.1 verklaart voor recht dat NHE het verbruik van [eiseres] over de periode 1 januari 2022 tot en met 31 december 2022 moet berekenen door de in 2022 aan het net te onttrekken elektriciteit te verminderen met de door [eiseres] in 2022 in te voeden elektriciteit, waarbij NHE gehouden is bij de saldering aan [eiseres] een gelijk bedrag per kWh te vergoeden voor de teruggeleverde energie, als zij in rekening brengt voor de door [eiseres] afgenomen energie;
Deze uitspraak kan nog wel wat in beweging brengen! De kantonrechter is van mening dat de salderingsregeling, ook bij dynamische tarieven op jaarbasis toegepast moet worden en dat het tarief voor levering en teruglevering gelijk moet zijn. In geval van netto teruglevering mogen er wel andere tarieven gelden.

Ik ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
rreijnhoudt schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 20:06:

[...]

Deze uitspraak kan nog wel wat in beweging brengen! De kantonrechter is van mening dat de salderingsregeling, ook bij dynamische tarieven op jaarbasis toegepast moet worden en dat het tarief voor levering en teruglevering gelijk moet zijn. In geval van netto teruglevering mogen er wel andere tarieven gelden.

Ik ben benieuwd!
Precies, dat sluit aan op mijn beoogde antwoord aan @Z___Z :

Ik heb geen idee of dit bij de jaarafrekening helder wordt. Iemand in dit topic die dit al aan de hand heeft gehad en antwoord heeft? @Ep Woody of @Smuggler misschien?
Dan zou ik zeggen dat de ACM hier duidelijkheid over moet kunnen verschaffen (is de geschillencommissie er ook voor de dynamische energie leveranciers?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:30
Z___Z schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 19:57:
[...]

Ik ben in maart zeker nog netto afnemer. Maar mijn voorbeeld van vandaag had ik netto 0,1 kWh verbruikt, maar omdat het teruglever tarief lager is dan het lever tarief voor hetzelfde uur betaal ik voor dat uur dus die 0,1 kWh plus 2,1 cent/kWh van de 0,5 kWh die ik “gesaldeerd” heb binnen dat zelfde uur.
Dat maakt het voor PV eigenaren wel heel oninteressant om bij Tibber te blijven. PV opbrengst is nogal grillig. Dus zelfs als je binnen hetzelfde uur evenveel verbruikt als levert kost het “balanceren” op het netwerk je 2,1 cent/kWh.
Je kunt dit best rechtstreeks aankaarten bij Tibber. Wellicht gaat er administratief iets niet goed. Maar het klopt inderdaad niet dat je in een tarief periode (van 1 uur dus) alsnog moet bijleggen over wat je hebt geleverd.

Er is geloof ik nog een andere aanbieder die feed-in kosten rekent wat ook niet conform de salderingsregeling is. Mensen die daar zitten moeten dat ook aankaarten imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-09 09:34
Of ik snap de discussie niet, of Tibber zelf zegt toch duidelijk dat ze geen opslag rekenen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/euneURTkYVujIDt1Gf7_1IlYtrE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vkFmx40do7MiJsCvQhxV7Eou.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door feelthepower op 04-03-2023 20:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:12

[...]

Ik ben benieuwd!
Interessant waar dit heen gaat. Salderen op basis van kWh zou dan kunnen betekenen dat de leverancier eerst de goedkoopste kWh's saldeert en je de duurdere gaat laten betalen. Zelfs in dat geval moet de leverancier waarschijnlijk bijleggen tov de marktprijs. Het businessmodel voor dynamische energie wordt zo onhoudbaar.

Als consument wil je natuurlijk het liefst de duurste kWh's salderen. Of op basis van een gemiddelde prijs over de factuurperiode.

Wie gaat dat verschil uiteindelijk betalen? Dat ben je toch zelf. Tarieven zullen moeten stijgen om dit op te vangen. Dynamische energie met minimale opslag zal verdwijnen als dit niet wettelijk vastgelegd gaat worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rreijnhoudt
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18-09 05:54
straat schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 20:45:
[...]

Salderen op basis van kWh zou dan kunnen betekenen dat de leverancier eerst de goedkoopste kWh's saldeert en je de duurdere gaat laten betalen.
Dat is nou juist niet de bedoeling volgens de kantonrechter. Wat wel de bedoeling is: op jaarbasis eerst teruggeleverde stroom wegstrepen tegen de afgenomen stroom (en dus niet kijken naar tarieven). Over het saldo betaal/krijg je vervolgens een X tarief.

Hoe dat in de praktijk uitgewerkt moet worden, geen idee. Kan me voorstellen dat er voor tarief X een gewogen gemiddeld afname-/teruglevertarief gepakt wordt van dat hele jaar.

Schijnt wel een uitwerking van te zijn inmiddels, als ik die uitspraak zo lees.

Uiteindelijk betaal je linksom of rechtsom zelf inderdaad. Raakt tijd dat die salderingsregeling afgeschaft wordt.

[ Voor 6% gewijzigd door rreijnhoudt op 04-03-2023 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
feelthepower schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 20:26:
Of ik snap de discussie niet, of Tibber zelf zegt toch duidelijk dat ze geen opslag rekenen?

[Afbeelding]
Hmm misschien geeft de app verkeerde informatie. Ik ga het in ieder geval navragen bij Tibber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straat
  • Laatst online: 16:12
rreijnhoudt schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 21:02:
[...]

Dat is nou juist niet de bedoeling volgens de kantonrechter. Wat wel de bedoeling is: op jaarbasis eerst teruggeleverde stroom wegstrepen tegen de afgenomen stroom (en dus niet kijken naar tarieven). Over het saldo betaal/krijg je vervolgens een X tarief.

Hoe dat in de praktijk uitgewerkt moet worden, geen idee. Kan me voorstellen dat er voor tarief X een gewogen gemiddeld afname-/teruglevertarief gepakt wordt van dat hele jaar.

Schijnt wel een uitwerking van te zijn inmiddels, als ik die uitspraak zo lees.

Uiteindelijk betaal je linksom of rechtsom zelf inderdaad. Raakt tijd dat die salderingsregeling afgeschaft wordt.
Uit de uitspraak:
De minister schrijft in het Wetsvoorstel afbouw salderingsregeling voor kleinverbruikers op te zullen nemen dat bij of krachtens algemene maatregel van bestuur regels kunnen worden gesteld over de berekening van de jaarlijkse leveringskosten.
Dus we zijn nog twee politieke trappen verwijderd van duidelijkheid. Het voorstel moet nog een wet worden en vervolgens moet er een maatregel worden gepubliceerd. Er lijkt in de politiek wel duidelijk gekozen te worden voor jaarlijks salderen, winterverbruik tegen zomerproductie wegstrepen.

[ Voor 3% gewijzigd door straat op 04-03-2023 21:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik heb op 2 september j.l. al een vraag aan Tibber gesteld over de opslag (toen 0,002 euro/kWh). Ik kreeg toen het volgende antwoord:
Goedemorgen ...., 👋

Bedankt voor je bericht. Je betaald over de teruglevering geen onbalans kosten. We rekenen alleen de €0.002 over de verbruikte kWh.

Met vriendelijke groet,
Wouter
Customer Support

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
KC27 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 23:13:
Ik heb op 2 september j.l. al een vraag aan Tibber gesteld over de opslag (toen 0,002 euro/kWh). Ik kreeg toen het volgende antwoord:

[...]
Wat een mooi non-antwoord... De vraag is natuurlijk of je die onbalans kosten weer terugkrijgt bij het salderen. Niet of je ze ook nog eens moet betalen over de kWh die je aan het net levert. Dat zou helemaal gortig maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:56
bilgy_no1 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 23:59:
[...]

Wat een mooi non-antwoord... De vraag is natuurlijk of je die onbalans kosten weer terugkrijgt bij het salderen. Niet of je ze ook nog eens moet betalen over de kWh die je aan het net levert. Dat zou helemaal gortig maken.
Jij gaat er vanuit dat tibber bij terugleveren onderscheid maakt tussen salderen en ‘netto’ terugleveren.
Als ze dat niet doen is het antwoord gewoon sluitend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Bezzerk schreef op zondag 5 maart 2023 @ 07:24:
[...]

Jij gaat er vanuit dat tibber bij terugleveren onderscheid maakt tussen salderen en ‘netto’ terugleveren.
Als ze dat niet doen is het antwoord gewoon sluitend.
De vraag ontstond of je bij Tibber in een bepaald uur meer betaalt voor je verbruik (kale prijs + EB/ODE/BTW + inkoopkosten/onbalans kosten) dan wat je krijgt voor wat je in datzelfde uur levert (kale prijs + EB/ODE/BTW) tot aan de grens van salderen.

Het antwoord aan jou is dat je geen onbalans hoeft te betalen over de kWh die je levert. Dat lees ik als dat je voor teruggeleverde kWh niet het volgende krijgt:
Kale prijs + EB/ODE/BTW - inkoopkosten/onbalans

De vraag is of je bij terugleveren, tot aan de grens van salderen, het volgende krijgt:

kale prijs + EB/ODE/BTW + inkoopkosten/onbalans

Of dat je dus ook per gesaldeerde kWh nu €0,02 verliest.

Dat kan ik niet opmaken uit het antwoord van Tibber dat jij postte. Misschien door de missende context van de vraag.

Ook in de screen shot van hun website die eerder werd gepost stond wel dat je "exact hetzelfde" krijgt, maar in de uitleg staat alleen: "inclusief energiebelasting, ode en btw" en noemen ze de inkoopkosten/onbalans (die laatst verhoogd is naar €0,02) niet.

Weet jij het antwoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezzerk
@bilgy_no1 die post met vraag en antwoord was niet van mij.

Ik weet het antwoord wel, ook al meerdere malen hier geciteerd vanuit de informatie van de site van Tibber. Het is mij duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthman
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-09 09:01
Het antwoord volgt uit het feit dat ze zo ontwijkend antwoorden. Als ze het wel 'correct' zouden doen, dan zouden ze ook geen ontwijkende non-antwoorden geven.

EnergyZero geeft expliciet aan bij salderen de inkoopkosten te salderen en bij teruglevering niet. Tibber had net zo goed als antwoord kunnen geven 'oh kijk daar vliegt een vogel'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CP1977
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 20-09 21:23
Zit nu bij tibber en bevalt tot zover goed, maar kennelijk zijn ze vanaf maart niet meer de goedkoopste en dat niet correct salderen vindt ik ook minder.
Nu snap ik 1 ding van de sheet niet die aan begin van dit topic staat, daar is rond de 1000 kwh het kantelpunt maar vul je hier het verbruik min wat je opbrengt met zonnepanelen (je echte verbruik dus) in of gewoon wat je verbruikt of je nu zonnepanelen hebt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 19:14

[...]

Ik ben benieuwd!
Ik snap niet dat iemand die dynamische tarieven wil afnemen naar de rechter gaat om het principe van de dynamische tarieven aan te vechten.
Als dynamische tarieven leveranciers ook de kale leverprijs moeten salderen zullen ze dit in hun leveringskosten moeten gaan opnemen.net als de andere leveranciers.
Wordt het allemaal weer duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:57
Zojuist dynamische contracten voor electriciteit (tibber) en gas (anwb) afgesloten. De eerste indruk bij de anwb is helaas al minder, nergens een knop "alleen gas", maar omdat je tijdens de inschattings-stap alleen gast heb berekend wordt er een contract voor alleen gas afgesloten. Dat mag wel even een stuk duidelijker wat mij betreft; best spannend dat je pas op je contract ziet wat je nou eigenlijk afgesloten hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:40
hremijn schreef op zondag 5 maart 2023 @ 12:46:
[...]

Ik snap niet dat iemand die dynamische tarieven wil afnemen naar de rechter gaat om het principe van de dynamische tarieven aan te vechten.
Als dynamische tarieven leveranciers ook de kale leverprijs moeten salderen zullen ze dit in hun leveringskosten moeten gaan opnemen.net als de andere leveranciers.
Wordt het allemaal weer duurder.
Het was de energieleverancier die dynamische tarieven heeft ingevoerd: Eind 2021 is de overeenkomst verlengd voor de periode 1 januari 2022 tot en met 31 december 2022. In dat jaar heeft NHE – op basis van de toepasselijke algemene voorwaarden – het leveringstarief voor elektriciteit vastgesteld op basis van de EPEX-markt en de door NHE gehanteerde leveringsopslagen en onbalanskosten. In 2022 gold er dus niet meer een vaste prijs per afgenomen kWh, maar een dagmarkttarief.

Ik ben geen voorstander van saldering, maar op dit moment zijn dit de spelregels en hebben energieleveranciers twee opties of terugtrekken uit de kleine verbruikers markt of conformeren aan de wet.

Overigens vermoed ik dat de rechtzaak met name is aangespannen omtrent het maandelijks salderen, maar goed als je dan toch naar de rechter stapt dan zou ik ook alle andere punten ter discussie brengen.

[ Voor 8% gewijzigd door squaddie op 05-03-2023 13:11 ]

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tjberkhof
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-12-2024
squaddie schreef op zondag 5 maart 2023 @ 13:04:
[...]

Het was de energieleverancier die dynamische tarieven heeft ingevoerd: Eind 2021 is de overeenkomst verlengd voor de periode 1 januari 2022 tot en met 31 december 2022. In dat jaar heeft NHE – op basis van de toepasselijke algemene voorwaarden – het leveringstarief voor elektriciteit vastgesteld op basis van de EPEX-markt en de door NHE gehanteerde leveringsopslagen en onbalanskosten. In 2022 gold er dus niet meer een vaste prijs per afgenomen kWh, maar een dagmarkttarief.

Ik ben geen voorstander van saldering, maar op dit moment zijn dit de spelregels en hebben energieleveranciers twee opties of terugtrekken uit de kleine verbruikers markt of conformeren aan de wet.

Overigens vermoed ik dat de rechtzaak met name is aangespannen omtrent het maandelijks salderen, maar goed als je dan toch naar de rechter stapt dan zou ik ook alle andere punten ter discussie brengen.
Maar de NHE voldoet gewoon aan de wet. In de electriciteitswet staat geen periode opgenomen. Wat mij betreft gaat de rechter hier zijn boekje te buiten door te interpreteren wat de wetgever precies wilt.

"
De salderingsregeling is in 2004 van kracht geworden door een aangenomen amendement op de wijziging van de Elektriciteitswet (Kamerstukken II 2003-04, 29372, nr. 45). Uit de voorgestelde wettekst en de toelichting daarop volgt dat de saldering plaatsvindt bij de jaarlijkse afrekening van de leverancier. Artikel 31c Elektriciteitswet is sindsdien een aantal maal gewijzigd, waarbij de woorden ‘jaarlijkse rekening van de leverancier’ uit de wettekst is verdwenen. Hiermee is evenwel niet beoogd het jaarlijkse karakter van de saldering te wijzigen. Per 1 januari 2014 is artikel 31c Elektriciteitswet in zijn huidige vorm in werking getreden. Uit de memorie van toelichting van het op deze laatste versie betrekking hebbende wetsvoorstel (Kamerstukken II 2012-13, 33493, nr. 3, p. 6) volgt dat de saldering (nog steeds) tot uiting komt bij het opstellen van de jaarlijkse facturering voor de leveringskosten.
"

[ Voor 19% gewijzigd door tjberkhof op 05-03-2023 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Hi, ik bekijk zojuist mijn Zonneplan factuur nog eens goed, en ik zie dat de energiebelasting gefactureerd wordt op basis van het ingeschatte gemiddelde per jaar. Volgens https://service.zonneplan.nl/slimme-energie-uitleg-factuur:
Echter bestaat een groot gedeelte van de energierekening uit de hierboven genoemde overheidsheffingen. Hoe meer energie je verbruikt, hoe meer belasting je logischerwijs ook betaalt. In de praktijk zou dat betekenen dat je energierekening in de winter erg hoog is, omdat je dan relatief veel gas verbruikt. In de zomer daarentegen zou je dan nauwelijks iets betalen.

Om grote maandelijkse verschillen te voorkomen, verdelen we het te betalen bedrag aan overheidsheffingen evenredig over de 12 maanden. Dit doen we op basis van een inschatting van jouw jaarlijkse energieverbruik. Blijk je aan het eind van het jaar meer of minder verbruikt te hebben? Dan betaal je bij of ontvang je geld terug, net als bij je huidige energieleverancier.
Allemaal leuk bedoeld, maar ik wil nu juist betalen wat ik verbruik, nu wordt e.e.a. toch weer wat verdoezeld en uitgesmeerd over een jaar.
Dit lijkt puur een administrative c.q. beleidsbeslissing. Want het is prima mogelijk om gewoon (kWh verbruikt x €0,1525) te doen. En m.i. nog simpeler ook want geen compensatie aan het eind van het jaar.

Zijn er dynamische elektra aanbieders die wel de energiebelasting per kWh factureren aan het eind van de maand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
usr-local-dick schreef op zondag 5 maart 2023 @ 13:34:
Hi, ik bekijk zojuist mijn Zonneplan factuur nog eens goed, en ik zie dat de energiebelasting gefactureerd wordt op basis van het ingeschatte gemiddelde per jaar. Volgens https://service.zonneplan.nl/slimme-energie-uitleg-factuur:

[...]

Allemaal leuk bedoeld, maar ik wil nu juist betalen wat ik verbruik, nu wordt e.e.a. toch weer wat verdoezeld en uitgesmeerd over een jaar.
Dit lijkt puur een administrative c.q. beleidsbeslissing. Want het is prima mogelijk om gewoon (kWh verbruikt x €0,1525) te doen. En m.i. nog simpeler ook want geen compensatie aan het eind van het jaar.

Zijn er dynamische elektra aanbieders die wel de energiebelasting per kWh factureren aan het eind van de maand?
Tibber doet dit wel maandelijks. Het enige wat zij op jaarbasis verrekenen zijn de energiebelasting en BTW bij salderen/terugleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zaadstra

zaadstra

Überprutser

usr-local-dick schreef op zondag 5 maart 2023 @ 13:34:

[...]

Ik denk omdat Zonneplan geen glazen bol heeft om jouw jaarverbruik vooraf te weten? Dus gebaseerd op de best mogelijke schatting en dan verrekening op de jaarrekening lijkt me de beste optie. Mijn stroomverbruik is redelijk constant dus ik maak mer er niet zo'n zorgen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
zaadstra schreef op zondag 5 maart 2023 @ 13:59:
[...]
Ik denk omdat Zonneplan geen glazen bol heeft om jouw jaarverbruik vooraf te weten?
Nou en ?
[...]
Dus gebaseerd op de best mogelijke schatting en dan verrekening op de jaarrekening lijkt me de beste optie.
Hoezo beste optie?
Dynamisch betekend dus ook iedere maand betalen wat je verbruikt geen verrassing dus
[...]
Mijn stroomverbruik is redelijk constant dus ik maak mer er niet zo'n zorgen over.
Nou dat is fijn dat jij geen zorgen hebt
Andere mensen hebben graag een rekening waarbij ze elke maand betalen wat ze verbruiken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CP1977
NietGiftig schreef op zondag 5 maart 2023 @ 14:57:
[...]

Nou en ?

[...]

Hoezo beste optie?
Dynamisch betekend dus ook iedere maand betalen wat je verbruikt geen verrassing dus

[...]

Nou dat is fijn dat jij geen zorgen hebt
Andere mensen hebben graag een rekening waarbij ze elke maand betalen wat ze verbruiken.
Je toon mag wat vriendelijker maar wat je zoekt komt meest dicht bij wat tibber bied, maar salderen is bij wet per jaar en moet dus per jaar berekend worden.
Ook bij tibber enz zal er elk jaar een eindafrekening komen ivm salderen, het btw deel dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep03nl
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14-09 07:57
JaRuBe schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 16:00:
[...]

Welke prijs pak je dan? Ik zit bij ANWB en haal de ANWB prijs op van Enever, maar die is meestal pas tegen of na 7 uur bekend. Zelden snel na 6 uur.
De ANWB gasprijs wordt op hetzelfde moment berekend als de prijs van vrijwel alle andere leveranciers (en vrijwel altijd om 06.00 uur).

Als de gasprijs van Zonneplan op Enever staat, dan staat ook de gasprijs van ANWB erop (of in de feeds).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezzerk
NietGiftig schreef op zondag 5 maart 2023 @ 14:57:

Hoezo beste optie?
Wat heeft dynamisch met de periodiek te maken? Het zou ook dagdagelijks gefactureerd kunnen, of wekelijks.

Er zijn een aantal leveranciers met verschillende financieringsvormen, kennelijk is er vraag naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Niet online
CP1977 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 15:06:
[...]

wat je zoekt komt meest dicht bij wat tibber bied, maar salderen is bij wet per jaar en moet dus per jaar berekend worden.
Waar haal je uit dat ik iets zoek?
Salderen, wat heeft dat te maken met belasting, ik persoonlijk heb geen panelen
En wat heeft het betalen van belasting in een maand te maken met belasting in een andere maand?
Bij appie betaal ik ook de belasting bij de kassa, daar staat ook niemand die zegt, u moet ook vast wat belasting betalen voor wat u misschien de volgende maand koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Niet online
Bezzerk schreef op zondag 5 maart 2023 @ 15:34:
[...]

Wat heeft dynamisch met de periodiek te maken? Het zou ook dagdagelijks gefactureerd kunnen, of wekelijks.
Niets, ik vind het normaal dat je de vereiste belasting betaald, en bij maandelijkse afrekening dus over die maand.
En niet alvast wat over een andere maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CP1977
NietGiftig schreef op zondag 5 maart 2023 @ 15:51:
[...]

Waar haal je uit dat ik iets zoek?
Salderen, wat heeft dat te maken met belasting, ik persoonlijk heb geen panelen
En wat heeft het betalen van belasting in een maand te maken met belasting in een andere maand?
Bij appie betaal ik ook de belasting bij de kassa, daar staat ook niemand die zegt, u moet ook vast wat belasting betalen voor wat u misschien de volgende maand koopt.
Het is zoals de wet nu werkt :)
Als je geen zonnepanelen hebt hoef je je geen zorgen te maken bij in elk geval tibber, je betaald per maand het hele bedrag en klaar.
Probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Niet online
CP1977 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 16:05:
[...]

Het is zoals de wet nu werkt :)
Als je geen zonnepanelen hebt hoef je je geen zorgen te maken bij in elk geval tibber, je betaald per maand het hele bedrag en klaar.
Probleem opgelost.
We hadden het over belasting, jij en anderen vervuilen dit weer door over salderen te beginnen.
Er staat nergens in een wet dat een energie leverancier mij belasting moet laten betalen gebaseerd op een geschat gemiddelde.
Als ik deze maand 100 euro belasting schuldig ben en ik betaal dat is alles rond deze maand.
En de volgende maand gebeurd dat weer.
En dan is jouw probleem ook opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21-09 13:00
Goedemiddag,

Ik zit momenteel bij Engie met vaste tarieven tot 1-7-23.
Ik vraag mij af of een dynamisch contract (Zonneplan) in onze situatie heel erg lonend is mede door het kale leveringstarief wat Engie hanteert als terugleveringvergoeding tot 1-7-23.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pIuq_w-OWif0pqSdqoYEIsXtA30=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l6RWHIvMBQFZ4gslkcyCUB0W.jpg?f=fotoalbum_large

Stroom Normaal = 0.58eu
Teruglevergoeding Normaal = 0.35eu
Stroom Dal = 0.47eu
Terugleververgoeding Dal = 0.265eu

Geschat verbruik i.v.m. nieuwbouwwoning en nieuwe elek auto:
Totaal: 8500 kWh
Teruglevering: 6000kWh

Wat denken jullie?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CP1977
NietGiftig schreef op zondag 5 maart 2023 @ 16:24:
[...]

We hadden het over belasting, jij en anderen vervuilen dit weer door over salderen te beginnen.
Er staat nergens in een wet dat een energie leverancier mij belasting moet laten betalen gebaseerd op een geschat gemiddelde.
Als ik deze maand 100 euro belasting schuldig ben en ik betaal dat is alles rond deze maand.
En de volgende maand gebeurd dat weer.
En dan is jouw probleem ook opgelost.
Nog 1 poging
Dankzij de salderingsregeling is het heel gunstig om stroom te leveren, want je mag die stroom wegstrepen (salderen) tegen de stroom die je afneemt van het energiebedrijf. Tegen hetzelfde tarief: 22 cent per kWh, inclusief alle belastingen. Daar zit wel een maximum aan: als je jaarlijks meer stroom teruglevert dan afneemt, dan krijg je een lagere vergoeding voor het 'teveel' dat je produceert. Deze teruglever-vergoeding verschilt per energiebedrijf. Milieu Centraal gaat uit van 9 cent per kWh.
https://www.milieucentraa...geling-voor-zonnepanelen/

Nogmaals, als je bij tibber zit heb je precies wat je wil, de afrekening is per maand, als je meer terug leverd dan gebruikt krijg je gewoon dat geld ook alsof je saldeert, aan einde van jaar een verschil is word dat verrekend. Eigenlijk net als toeslagen en voorlopige teruggaaf.
Als dit niet genoeg is wens ik je veel sterkte met je principes vs werkelijkheid zoals het systeem nu werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezzerk
NietGiftig schreef op zondag 5 maart 2023 @ 15:53:
[...]

Niets, ik vind het normaal dat je de vereiste belasting betaald, en bij maandelijkse afrekening dus over die maand.
En niet alvast wat over een andere maand
Tsja, en toch blijft dat allemaal lastig samen te vatten in een product tenzij je een jaarlijkse afrekening doet en dat ook netjes van 01-01 tot 31-12.
Anders zal er altijd iets te verrekenen zijn met de belastingen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Niet online
*knip* reageer dan niet :)

[ Voor 94% gewijzigd door Proton_ op 05-03-2023 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Niet online
Bezzerk schreef op zondag 5 maart 2023 @ 20:04:
[...]

Tsja, en toch blijft dat allemaal lastig samen te vatten in een product tenzij je een jaarlijkse afrekening doet en dat ook netjes van 01-01 tot 31-12.
Anders zal er altijd iets te verrekenen zijn met de belastingen…
Waarom moet je iets verrekenen.
Als ik 100 kw gebruik weet ik en de ministerraad en de leverancier precies wat ik aan belastingen en opslagen en ander geneuzel moet betalen.
Dat gaat per maand iedere maand weer.

En als ik dat betaal hoeft er niks meer verrekend te worden.
Net zo als in de winkel, daar wordt achteraf ook niets verrekend

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
NietGiftig schreef op zondag 5 maart 2023 @ 20:18:
[...]

Waarom moet je iets verrekenen.
Als ik 100 kw gebruik weet ik en de ministerraad en de leverancier precies wat ik aan belastingen en opslagen en ander geneuzel moet betalen.
Dat gaat per maand iedere maand weer.

En als ik dat betaal hoeft er niks meer verrekend te worden.
Net zo als in de winkel, daar wordt achteraf ook niets verrekend
Omdat ze jaarlijks moeten salderen. Je weet inderdaad na een maand precies wat je verbruikt hebt. Nu kan je zeggen dat daar een x kWh aan energiebelasting bij hoort, maar vanuit de leverancier gezien bestaat er altijd de kans dat er later in het jaar nog teruglevering komt waardoor de energiebelasting van die maand gesaldeerd wordt en het dus niet (meer) klopt. Zelfs als je geen zonnepanelen hebt, weten ze niet of je dat niet ook van plan bent, dus ze moeten er altijd rekening mee houden.

Zonneplan lost dat dus op door een schatting te doen van je jaarverbruik en je elk maand een deel daarvan in rekening te brengen. Dat is een optie. Tibber lost het op door puur naar die maand te kijken, maar bij saldering of teruglevering krijg je bij de jaarrekening wel een rekening voor het teveel teruggekregen aan energiebelasting. Dat is ook een optie. Aan jou om te kiezen welke optie je wilt (en hoeveel waarde je aan deze opties hecht).

Als je dus geen zonnepanelen hebt, hoef je hier helemaal niks mee als consument. Maar vanuit de energieleverancier moeten ze hier altijd rekening mee houden, en dat kan op verschillende manieren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Niet online
Sicco92 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 20:33:
[...]

Omdat ze jaarlijks moeten salderen. Je weet inderdaad na een maand precies wat je verbruikt hebt. Nu kan je zeggen dat daar een x kWh aan energiebelasting bij hoort, maar vanuit de leverancier gezien bestaat er altijd de kans dat er later in het jaar nog teruglevering komt waardoor de energiebelasting van die maand gesaldeerd wordt en het dus niet (meer) klopt. Zelfs als je geen zonnepanelen hebt, weten ze niet of je dat niet ook van plan bent, dus ze moeten er altijd rekening mee houden.

Zonneplan lost dat dus op door een schatting te doen van je jaarverbruik en je elk maand een deel daarvan in rekening te brengen. Dat is een optie. Tibber lost het op door puur naar die maand te kijken, maar bij saldering of teruglevering krijg je bij de jaarrekening wel een rekening voor het teveel teruggekregen aan energiebelasting. Dat is ook een optie. Aan jou om te kiezen welke optie je wilt (en hoeveel waarde je aan deze opties hecht).

Als je dus geen zonnepanelen hebt, hoef je hier helemaal niks mee als consument. Maar vanuit de energieleverancier moeten ze hier altijd rekening mee houden, en dat kan op verschillende manieren.
De verrekening van zonneplan heeft NIETS met de reden die je opgeeft van doen
Van Zonneplan zelf
Echter bestaat een groot gedeelte van de energierekening uit de hierboven genoemde overheidsheffingen. Hoe meer energie je verbruikt, hoe meer belasting je logischerwijs ook betaalt. In de praktijk zou dat betekenen dat je energierekening in de winter erg hoog is, omdat je dan relatief veel gas verbruikt. In de zomer daarentegen zou je dan nauwelijks iets betalen.

Om grote maandelijkse verschillen te voorkomen, verdelen we het te betalen bedrag aan overheidsheffingen evenredig over de 12 maanden. Dit doen we op basis van een inschatting van jouw jaarlijkse energieverbruik. Blijk je aan het eind van het jaar meer of minder verbruikt te hebben? Dan betaal je bij of ontvang je geld terug, net als bij je huidige energieleverancier.
Heeft niets met salderen te maken, is pure bevoogding.
We zijn zo bang dat je niet door hebt dat je de ene mogelijk maand meer gebruikt als de andere ....

En dat is waar de originele starter iets over zei, en dat was ik met hem eens.
That's all folks, last post for me now

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
CopyCatz schreef op zondag 5 maart 2023 @ 12:51:
Zojuist dynamische contracten voor electriciteit (tibber) en gas (anwb) afgesloten. De eerste indruk bij de anwb is helaas al minder, nergens een knop "alleen gas", maar omdat je tijdens de inschattings-stap alleen gast heb berekend wordt er een contract voor alleen gas afgesloten. Dat mag wel even een stuk duidelijker wat mij betreft; best spannend dat je pas op je contract ziet wat je nou eigenlijk afgesloten hebt.
Die snap ik niet helemaal, ik heb vorige week ook enkel gas bij anwb afgenomen en heb gewoon aan gegeven dat ik enkel gas wil.

Stond er voor mij gewoon duidelijk bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:57
dr86 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 20:51:
[...]

Die snap ik niet helemaal, ik heb vorige week ook enkel gas bij anwb afgenomen en heb gewoon aan gegeven dat ik enkel gas wil.

Stond er voor mij gewoon duidelijk bij
Ik bedoel dat de aanmelding begint met een inschatting van je verbruik, maar als je geen stroom van ze wil moet je aanvinken “ik heb geen stroom”.. heel logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faceless
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-09 17:06
Als ik het goed zie zit de electriciteitsprijs bij Zonneplan vandaag tussen 8 en 9 voor het eerst dit jaar boven het prijs plafond.

[ Voor 11% gewijzigd door Faceless op 06-03-2023 07:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don spike
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:11
Faceless schreef op maandag 6 maart 2023 @ 07:15:
Als ik het goed zie zit de electriciteitsprijs bij Zonneplan vandaag tussen 8 en 9 voor het eerst dit jaar boven het prijs plafond.
We hebben al eerder uitschieters gehad boven het prijs plafond van 40 cent dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faceless
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-09 17:06
don spike schreef op maandag 6 maart 2023 @ 07:29:
[...]

We hebben al eerder uitschieters gehad boven het prijs plafond van 40 cent dit jaar.
Ok, denk dat ik dan niet boven de 1 kWh ben uitgekomen in die uren, vandaar de verwarring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-09 13:21
Sicco92 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 20:33:
[...]
Zelfs als je geen zonnepanelen hebt, weten ze niet of je dat niet ook van plan bent, dus ze moeten er altijd rekening mee houden.

Zonneplan lost dat dus op door een schatting te doen van je jaarverbruik en je elk maand een deel daarvan in rekening te brengen. Dat is een optie.
Als je nu geen zonnepanelen hebt kunnen ze er ook niet op anticiperen dat je ze gaat nemen, en dan zal dus de schatting voor totaal jaarverbruik ook niet kloppen als je ze halverwege het jaar wel neemt. Dan betaal je dus uitgesmeerd ook teveel belasting in principe die ze later moeten terugbetalen.

Als je al wel zonnepanelen hebt (wel beetje het idee bij Zonneplan natuurlijk, maar hoeft niet) dan klopt het wel wat je zegt. Dan hoeven ze geen energiebelasting terug te betalen in de zomer, ik kan me voorstellen dat dat administratief wat onhandig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaRuBe
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-09 21:41
joep03nl schreef op zondag 5 maart 2023 @ 15:24:
[...]

De ANWB gasprijs wordt op hetzelfde moment berekend als de prijs van vrijwel alle andere leveranciers (en vrijwel altijd om 06.00 uur).

Als de gasprijs van Zonneplan op Enever staat, dan staat ook de gasprijs van ANWB erop (of in de feeds).
Ik had een tijd geleden deze ervaring absoluut niet. Toen Enever met de max tokens kwam, besloot ik dan ook om de automatisering in HA maar gewoon op 07:02 te zetten om ervoor te zorgen dat ik niet teveel request naar enever zat af te vuren. Maar goed, ik hoor meer mensen zeggen dat de prijs veelal direct om 6 uur op enever staat, dus zal mijn ervaring van een tijdje terug wellicht een incident geweest zijn. Ik heb mijn automatisering daarom net uitgebreid met een trigger op 06:02 uur. Ben benieuwd de komende dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 00:50

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Ik vind het ergens toch allemaal wel heel spannend, wij gaan volgende maand dan ook over naar ANWB Energie na 11 jaar bij Engie te hebben gezeten zonder dat we ontevreden waren. Helaas betalen we nu van 1-1-2023 tot 1-7-2023 echt de hoofdprijs aan gas en dat heeft ons toch aan het denken gezet, maar om nu na 11 jaar over te stappen blijft op de een of andere manier spannender dan ik had verwacht :D .

Hoe zijn mensen nu te spreken over de Dynamische prijzen van de ANWB? Geen gekke verrassingen gehad?
Sorry als ik misschien iets vraag wat al meerdere malen is gevraagd, ik heb zeker het topic nog even goed doorgelezen (20 pagina's teruggelezen) voordat ik dit hier ging posten.

Ik weet dat we altijd weer zonder problemen terug kunnen naar Engie als de ANWB niet bevalt :9

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:58

de Peer

under peer review

G_Dragon schreef op maandag 6 maart 2023 @ 09:53:
Ik vind het ergens toch allemaal wel heel spannend, wij gaan volgende maand dan ook over naar ANWB Energie na 11 jaar bij Engie te hebben gezeten zonder dat we ontevreden waren. Helaas betalen we nu van 1-1-2023 tot 1-7-2023 echt de hoofdprijs aan gas en dat heeft ons toch aan het denken gezet, maar om nu na 11 jaar over te stappen blijft op de een of andere manier spannender dan ik had verwacht :D .
Is niets spannends aan hoor. Je krijgt gewoon je stroom, maar tegen een lagere maar flucturerende prijs. Ik stap meerdere keren per jaar over. Dat is 5 minuten werk. Is alleen beetje administratie maar er verandert niet veel.
Hoe zijn mensen nu te spreken over de Dynamische prijzen van de ANWB? Geen gekke verrassingen gehad?
Kijk maar terug. Prijzen zijn erg aantrekkelijk geweest het afgelopen jaar. Maargoed daar moet jij je keuze niet op baseren. Het gaat om de toekomst, en dan weet niemand wat er gaat gebeuren, net als op de aandelenbeurs.

Nee geen gekke verrassingen. Ik zit zelf bij Tibber overigens.
Ik weet dat we altijd weer zonder problemen terug kunnen naar Engie als de ANWB niet bevalt :9
Ja dat kan, maar de kans is groot dat als ANWB duur wordt, Engie nog veel duurder gaat zijn als je terug wil gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

de Peer schreef op maandag 6 maart 2023 @ 10:12:
[...]

Is niets spannends aan hoor. Je krijgt gewoon je stroom, maar tegen een lagere maar flucturerende prijs. Ik stap meerdere keren per jaar over. Dat is 5 minuten werk. Is alleen beetje administratie maar er verandert niet veel.
Bedankt voor je reactie, gelukkig is dat niet zoveel werk.
[...]
Kijk maar terug. Prijzen zijn erg aantrekkelijk geweest het afgelopen jaar. Maargoed daar moet jij je keuze niet op baseren. Het gaat om de toekomst, en dan weet niemand wat er gaat gebeuren, net als op de aandelenbeurs.

Nee geen gekke verrassingen. Ik zit zelf bij Tibber overigens.
Ja ik zag veel aantrekkelijke prijzen voorbij komen in dit topic, maar dat de AWNB later duurder gaat worden is nog wel een dingetje.. waardoor ik weer opnieuw ga twijfelen O-)
[...]

Ja dat kan, maar de kans is groot dat als ANWB duur wordt, Engie nog veel duurder gaat zijn als je terug wil gaan.
Oh betaal je dan opeens veel meer? |:(

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

G_Dragon schreef op maandag 6 maart 2023 @ 10:20:
[...]

Ja ik zag veel aantrekkelijke prijzen voorbij komen in dit topic, maar dat de AWNB later duurder gaat worden is nog wel een dingetje.. waardoor ik weer opnieuw ga twijfelen O-)
Wie zegt dat ANWB duurder gaat worden? Dat weet niemand. Nogmaals, het is net als de aandelenbeurs. Het kan omhoog of omlaag gaan. Niemand weet dat.
[...]

Oh betaal je dan opeens veel meer? |:(
Dat verwacht ik wel ja. Als ANWB duur wordt, dan zal Engie volgen. En Engie doet er een risico-opslag bovenop want zij garanderen een prijs voor de gehele maand en daar lopen ze risico mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

de Peer schreef op maandag 6 maart 2023 @ 10:23:
[...]

Wie zegt dat ANWB duurder gaat worden? Dat weet niemand. Nogmaals, het is net als de aandelenbeurs. Het kan omhoog of omlaag gaan. Niemand weet dat.
Oh dan begreep ik je verkeerd, ik dacht namelijk dat je zoiets zei in je vorig bericht. Maar ik snap nu wat je bedoelde :)
de Peer schreef op maandag 6 maart 2023 @ 10:23:
[...]

Dat verwacht ik wel ja. Als ANWB duur wordt, dan zal Engie volgen. En Engie doet er een risico-opslag bovenop want zij garanderen een prijs voor de gehele maand en daar lopen ze risico mee.
Ja klopt dat is wel weer zo, je weet altijd wat je het hele half jaar betaald, maar als de prijzen dan een aantal maanden lager waren dan wat je als klant betaalde verrekenden ze dat weer niet bij de handmatige berekening. Want zoals nu betalen wij voor een half jaar lang echt de hoogste prijs :D

[ Voor 43% gewijzigd door G_Dragon op 06-03-2023 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filthy rich
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-09 00:13

filthy rich

löp wa los

Ik zie overal een inkoopsprijs en een belasting/kwh, maar bij tibber zie ik dat niet?
Ze lijken met belasting ook andere tarieven te rekenen, is dat niet vreemd?

Andere leveranciers melden enkel
0.15246/kWh belasting

Tibber meldt:
Energiebelasting
12,6 ct/kWh
Btw
Dit bedrag is gebaseerd op 21% btw.
5,9 ct/kWh
Garanties van Oorsprong
1,8 ct/kWh

Totaal 12.6+5.9+1.8=20.3c/kWh?

en aans löpt wa vast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

filthy rich schreef op maandag 6 maart 2023 @ 11:08:
Ik zie overal een inkoopsprijs en een belasting/kwh, maar bij tibber zie ik dat niet?

0.15246/kWh belasting

Tibber meldt:
Energiebelasting
12,6 ct/kWh
Btw
5,9 ct/kWh
Garanties van Oorsprong
1,8 ct/kWh

waarom tel je die 5,9 cent er bij op? dit zit er toch al bij in. vandaar dat ze zeggen "dit bedrag is gebaseerd op 21 % btw"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
filthy rich schreef op maandag 6 maart 2023 @ 11:08:

0.15246/kWh belasting

Tibber meldt:
Energiebelasting
12,6 ct/kWh
Btw
5,9 ct/kWh
Garanties van Oorsprong
1,8 ct/kWh

De rekentool van Tibber is wat vaag op dit vlak, maar het komt allemaal op hetzelfde bedrag neer voor de energiebelastingen. De componenten in de rekentool zijn:
Inkoopprijs (op dit moment 13,71 ct/kWh) -> bedrag zonder BTW
Energiebelasting 12,6 ct/kWh -> bedrag zonder BTW
Garanties van Oorsprong 1,8 ct/kWh -> bedrag zonder BTW
Btw (op dit moment 5,9 ct/kWh) -> het totaal aan BTW van de bovenstaande 3 componenten. Reken maar na, (13,71+12,6+1,8)*0,21 = 5,88 5,9031.

In de rekentool staat de totaalprijs waar Tibber mee rekent in de totaalregel. Op dit moment is dat 34,01 cent. Als je dat terugrekent naar de energiebelasting door de inkoopprijs (13,71*1,21=16,59) en de GvO (1,8*1,21=2,18) daar van af te trekken, dan kom je precies op 15,24 cent uit. Precies de energiebelasting inclusief BTW dus.

Of nog makkelijker, vermenigvuldig die 12,6 cent die naast Energiebelasting staat met 1,21 en je krijgt 15,246 cent.

[ Voor 4% gewijzigd door Sicco92 op 06-03-2023 12:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baldeagle
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 25-07 22:23
Desprinter schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 14:49:
[...]

Dan is die bij jou er sneller als bij mij, want ik heb er nog geen een ontvangen na 9 weken.
Ik ben 1 januari overgestapt naar een andere energieleverancier. En nog steeds geen eindafrekening van NextEnergy. Terwijl de wettelijke termijn hiervoor 6 weken is.

WAARSCHUWING!
Als NextEnergy om wat voor reden dan ook je meter niet kan uitlezen dan hanteren ze de prijzen van hun modelcontract: https://www.nextenergy.nl/meer-info/modelcontract en dus niet het gemiddelde tarief.

Stroom: € 1,11009 /kWh
Gas: € 3,50000 /m³

[ Voor 6% gewijzigd door Baldeagle op 06-03-2023 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-02 21:11
Sicco92 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 11:52:
[...]...Reken maar na, (13,71+12,6+1,8)*0,21 = 5,88
Heb ik gedaan. Ik kom op 5,9031 eurocent. :)
Voor de rest: je verhaal is duidelijk. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
HenryP schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:03:
[...]

Heb ik gedaan. Ik kom op 5,9031 eurocent. :)
Voor de rest: je verhaal is duidelijk. (y)
Thanks, verbeterd :). Dit krijg je als je alles handmatig overtikt :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wowhead
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-04-2024
Vraagje voor iedereen die geen zonnepanelen heeft, ik will ovestappen op Tibber moet ik dan ergens een losse gas abbonement afsluiten ergens anders?

Ik woon in een flat en we hebben geen opties tot zonnepanelen en waterpomp voor het aankomende jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
Faceless schreef op maandag 6 maart 2023 @ 07:15:
Kan je als niet klant ook de tarieven zien die Zonneplan hanteert?
Ik heb wel inzage in dynamische-energieprijzen.nl maar zie daar geen prijs boven de 0.40eu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TlXScJhhjGXwVxkwPxnwsuBtZvI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SXLql9fndCwcsTzvm71eVdi8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 19:14
PSP123 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:44:
[...]

Ik heb wel inzage in dynamische-energieprijzen.nl maar zie daar geen prijs boven de 0.40eu.

[Afbeelding]
Dit plaatje is zonder energiebelasting. Tussen 8 en 9 was het 42 cent incl alle belastingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-02 21:11
@PSP123 Zie het bericht van @Sicco92 eerder vandaag.
De kosten die bovenop de kale energieprijs komen zijn zo'n €0,18
Voor zover door Sicco92 al niet in de inkoopprijs is meegenomen komen daar ook de inkoopkosten van het bedrijf waar je het contract mee hebt bovenop. Dit is een bedrag in de ordegrootte van €0,02 tot €0,03 per kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:40
@Wowhead Gas en stroom zijn twee losstaande componenten ongeacht type contract (vast, variabel of dynamisch), die kan je bij een leverancier afnemen, maar ook bij twee verschillende leveranciers.

Als Tibber je voorkeur heeft zal je voor gas inderdaad een tweede leverancier moeten zoeken. Sommige partijen doen moeilijk bij alleen gas, maar er zijn er genoeg die alleen gas willen leveren. Ik zit zelf bij twee leveranciers en de overstap naar twee leveranciers was geen centje pijn.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wowhead
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-04-2024
Dank alle na veel lezen gekozen voor Tibber voor energie en Energiezero voor gas.
Hopelijk blijkt het een juiste besluit voor dit jaar :)

[ Voor 26% gewijzigd door Wowhead op 06-03-2023 13:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• joep03nl
PSP123 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:44:
[...]

https://enever.nl/zonneplan/ (klein beetje naar beneden scrollen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:06
[...]

Heb je werkelijk nooit issues?

Het afgelopen jaar ben ik ongeveer twee keer per kwartaal overgestapt met een product. Een aantal keren ben ik aanzienlijk meer tijd kwijt geraakt dan die paar minuten.
Als er iets mis gaat dan gebeurt dat voor mij bij overstappen. Van dreigingen met afsluiting tot m'n geld terug krijgen en issues met machtigingen en gepasseerde ingangsdatum start levering.

Ik ben in ieder geval minder gemotiveerd om over te stappen naar een leverancier waarvan de klantenservice bekend staat 'iets langer' nodig te hebben om te antwoorden. :/

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joep03nl
Raymond P schreef op maandag 6 maart 2023 @ 13:31:
[...]
Ik ben in ieder geval minder gemotiveerd om over te stappen naar een leverancier waarvan de klantenservice bekend staat 'iets langer' nodig te hebben om te antwoorden. :/
Een "mooi" voorbeeld hiervan is Energie VanOns: zij zeggen een paar dagen na aanmelding al het contract bij je huidige leverancier op, ondanks dat je in de wettelijke 14 dagen bedenktijd zit. Zonneplan, in mijn geval, gaf direct aan dat het contract beëindigd zou worden en dat dat niet ongedaan gemaakt kan worden. Je kunt dan geen kant meer op. Op vragen reageert Energie VanOns totaal niet. Lang zal ik daar geen klant blijven ;w

Daarnaast stuurt EvO vrijwel direct na aanmelding een link om een review achter te laten op Trustpilot, natuurlijk moet de bedoeling om 5 sterren te krijgen, aangezien mensen dan nog niet weten wat voor een bak ellende EvO is.

[ Voor 13% gewijzigd door joep03nl op 06-03-2023 13:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Raymond P schreef op maandag 6 maart 2023 @ 13:31:
[...]

Heb je werkelijk nooit issues?
Nee echt nog nooit. en ik ben toch zeker 30 x overgestapt in de laatste 10 jaar.

Ik doe alles online zodat het netjes zwart op wit staat. Ik maak geen gebruik van de klantenservice.

[ Voor 17% gewijzigd door de Peer op 06-03-2023 13:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Wowhead schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:33:
Vraagje voor iedereen die geen zonnepanelen heeft, ik will ovestappen op Tibber moet ik dan ergens een losse gas abbonement afsluiten ergens anders?

Ik woon in een flat en we hebben geen opties tot zonnepanelen en waterpomp voor het aankomende jaar.
Ik zie niet in wat dit met zonnepanelen te maken heeft.
Ik heb wel zonnepanelen en kan de vraag ook prima voor je beantwoorden.

Tibber levert alleen stroom, dus ja als jij gas wilt hebben zul je elders een gas-only contract moeten afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:06
@de Peer fwiw: Ik doe ook alles online.
De enige keer dat ik de telefoon geprobeerd heb was na geen reactie op email, reguliere en aangetekende brieven. :+

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
hremijn schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:47:
[...]

Dit plaatje is zonder energiebelasting. Tussen 8 en 9 was het 42 cent incl alle belastingen.
Helder, krijg je deze kale prijs dan wel terug voor de zonne-energie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

PSP123 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 14:07:
[...]

Helder, krijg je deze kale prijs dan wel terug voor de zonne-energie?
ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReSpawN
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 19:24

ReSpawN

Age of the Geek, baby!

de Peer schreef op maandag 6 maart 2023 @ 13:36:
[...]

Nee echt nog nooit. en ik ben toch zeker 30 x overgestapt in de laatste 10 jaar.

Ik doe alles online zodat het netjes zwart op wit staat. Ik maak geen gebruik van de klantenservice.
Ik gok dat het dan ook een kwestie is van zelf alles netjes bijhouden en weten waarvoor je een eindnota kan verwachten. Ikzelf ben er wat slordig mee geweest omdat het puur een jaarlijkse aangelegenheid was, dat switchen. VeH kwam met een Collectieve Inkoop Energie en dat was het.
Inmiddels ben ik in 1 jaar 7 keer geswitched omdat je op elke manier links en rechtsom in het ootje werd genomen.

Ik zit nu (tijdelijk denk ik) bij NextEnergy met zowel gas als elektra. Ik overweeg Tibber voor de elektra. NE's klantenservice is tot dusver slecht met vragen beantwoorden, tenzij je mazzel hebt via de live-chat. Heb jij enig idee of je makkelijk zo'n contract van elektra & gas kan omzetten of doet b.v. Tibber dat voor je?

Age of the Geek, baby!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joep03nl
ReSpawN schreef op maandag 6 maart 2023 @ 14:42:
[...]
Heb jij enig idee of je makkelijk zo'n contract van elektra & gas kan omzetten of doet b.v. Tibber dat voor je?
De nieuwe leverancier zegt altijd het contract bij de oude leverancier op (overigens heeft Tibber geen gas, dat zullen ze dus niet opzeggen).

[ Voor 9% gewijzigd door joep03nl op 06-03-2023 15:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:02
Baldeagle schreef op maandag 6 maart 2023 @ 11:55:

WAARSCHUWING!
Als NextEnergy om wat voor reden dan ook je meter niet kan uitlezen dan hanteren ze de prijzen van hun modelcontract: https://www.nextenergy.nl/meer-info/modelcontract en dus niet het gemiddelde tarief.

Zover ik weet is dat bij elke dynamische leverancier zo. Zonneplan is €1,- en €4,- en Tibber is €1,35.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ReSpawN schreef op maandag 6 maart 2023 @ 14:42:
[...]

Ik gok dat het dan ook een kwestie is van zelf alles netjes bijhouden en weten waarvoor je een eindnota kan verwachten. Ikzelf ben er wat slordig mee geweest omdat het puur een jaarlijkse aangelegenheid was, dat switchen. VeH kwam met een Collectieve Inkoop Energie en dat was het.
Inmiddels ben ik in 1 jaar 7 keer geswitched omdat je op elke manier links en rechtsom in het ootje werd genomen.

Ik zit nu (tijdelijk denk ik) bij NextEnergy met zowel gas als elektra. Ik overweeg Tibber voor de elektra. NE's klantenservice is tot dusver slecht met vragen beantwoorden, tenzij je mazzel hebt via de live-chat. Heb jij enig idee of je makkelijk zo'n contract van elektra & gas kan omzetten of doet b.v. Tibber dat voor je?
NE is hier geen partij. Je hoeft alleen maar te weten wat je opzegtermijn is en dat staat als het goed is in je contract. Dus geen noodzaak om klantenservice te bellen.
In Nederland is het zo geregeld dat je nieuwe aanbieder je contract voor je opzegt. Dat gaat meestal goed. Voor de zekerheid is het wel goed om dat in de gaten te houden, dus controleren of oude contract inderdaad opgezegd is. Bij mij ging het altijd vlekkeloos.

Dus gewoon bij Tibber aangeven wanneer je over wilt, regelen zij het verder. niet voor gas uiteraard.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 06-03-2023 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filthy rich

filthy rich

löp wa los

Sicco92 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 11:52:
[...]

De rekentool van Tibber is wat vaag op dit vlak, maar het komt allemaal op hetzelfde bedrag neer voor de energiebelastingen. De componenten in de rekentool zijn:
Inkoopprijs (op dit moment 13,71 ct/kWh) -> bedrag zonder BTW
Energiebelasting 12,6 ct/kWh -> bedrag zonder BTW
Garanties van Oorsprong 1,8 ct/kWh -> bedrag zonder BTW
Btw (op dit moment 5,9 ct/kWh) -> het totaal aan BTW van de bovenstaande 3 componenten. Reken maar na, (13,71+12,6+1,8)*0,21 = 5,88 5,9031.

In de rekentool staat de totaalprijs waar Tibber mee rekent in de totaalregel. Op dit moment is dat 34,01 cent. Als je dat terugrekent naar de energiebelasting door de inkoopprijs (13,71*1,21=16,59) en de GvO (1,8*1,21=2,18) daar van af te trekken, dan kom je precies op 15,24 cent uit. Precies de energiebelasting inclusief BTW dus.

Of nog makkelijker, vermenigvuldig die 12,6 cent die naast Energiebelasting staat met 1,21 en je krijgt 15,246 cent.
Ah,

Wanneer ik frank, anwb en tibber naast elkaar zet zie ik dat tibber het wint op verwachte inkoopprijs, maar is dat echt zo of schatten zij gewoon een lager tarief nu.

Tevens betaal je bij ANWB en Frank geen GvO (althans staat niet uitgesplitst) maar wel kosten op inkoopsprijs (0,02118 en 0,0254 resp.) en bij Tibber zie ik deze kosten helemaal niet terug.

en aans löpt wa vast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
PSP123 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 17:28:

Stroom Normaal = 0.58eu
Teruglevergoeding Normaal = 0.35eu
Stroom Dal = 0.47eu
Terugleververgoeding Dal = 0.265eu

Geschat verbruik i.v.m. nieuwbouwwoning en nieuwe elek auto:
Totaal: 8500 kWh
Teruglevering: 6000kWh

Wat denken jullie?
Nog iemand een advies m.b.t mijn case?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezzerk
PSP123 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 16:50:
[...]

Ja hoor. Als de brandweer daar weg. Prima keuze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:24

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
PSP123 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 16:50:
[...]

Zoek een dynamische leverancier.

Ik neem even aan dat je verbruik en opwekking bedoeld.
dus je eindrekening zal gaan over 2500kWh.

Je kan een deel (hoe groot eigenlijk) goed sturen met de EV.
Nu nog uitzoeken welke leverancier je wilt, maar daarvoor hebben we de topic start.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
filthy rich schreef op maandag 6 maart 2023 @ 16:50:
[...]

Ah,

Wanneer ik frank, anwb en tibber naast elkaar zet zie ik dat tibber het wint op verwachte inkoopprijs, maar is dat echt zo of schatten zij gewoon een lager tarief nu.

Tevens betaal je bij ANWB en Frank geen GvO (althans staat niet uitgesplitst) maar wel kosten op inkoopsprijs (0,02118 en 0,0254 resp.) en bij Tibber zie ik deze kosten helemaal niet terug.
Die verwachte inkoopprijs van hun websites kan je niet met elkaar vergelijken, het heeft namelijk 0 effect.

Die inkoopprijs is voor elke leverancier exact hetzelfde, want ze kopen op dezeldfe beurs hun energie in, alleen geen van allen weten wat die gaat zijn, dus gokken ze maar zodat je een beetje een beeld krijgt van wat het allemaal zal gaan kosten.

Kijk naar de TS, @Sicco92 heeft daar heel hard aan gewerkt om juist al die verborgen kosten helder te krijgen, zodat je ze kan vergelijken zoals jij wilt.
Er staat ook nog een spreadshaat in de Topicstart, waarin je ook nog het verwachte gemiddelde tarief voor komend jaar kan invullen. zodat je het weer beter kan vergelijken met de tools van de leveranciers zelf.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baldeagle
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 25-07 22:23
TheBrut3 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 15:08:
[...]

Zover ik weet is dat bij elke dynamische leverancier zo. Zonneplan is €1,- en €4,- en Tibber is €1,35.
Ah oke. Nu zit ik bij ANWB. Deze werken met een gemiddelde prijs per dag per kWh en/of kuub gas voor de periode waarin er een storing was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Desprinter
  • Laatst online: 20:16
Baldeagle schreef op maandag 6 maart 2023 @ 11:55:
[...]

Ik ben 1 januari overgestapt naar een andere energieleverancier. En nog steeds geen eindafrekening van NextEnergy. Terwijl de wettelijke termijn hiervoor 6 weken is.

WAARSCHUWING!

Had vorige week eindelijk de eindafrekeningen en vandaag eindelijk de teveel betaalde euro’s terug.
En klopt een dag je meter niet uitlezen betaal je inderdaad de prijs uit modelcontract. Zag ik op eindafrekening, beetje raar voor een dagje meteen max prijs rekenen. Dat bedrijf heeft er iedergeval alles aan gedaan om een slechte naam te creëren in hun eerste jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezzerk
Desprinter schreef op maandag 6 maart 2023 @ 18:09:
[...]

Had vorige week eindelijk de eindafrekeningen en vandaag eindelijk de teveel betaalde euro’s terug.
En klopt een dag je meter niet uitlezen betaal je inderdaad de prijs uit modelcontract. Zag ik op eindafrekening, beetje raar voor een dagje meteen max prijs rekenen. Dat bedrijf heeft er iedergeval alles aan gedaan om een slechte naam te creëren in hun eerste jaar.
Is dat de dag van de overstap geweest ofzo, laatste dag waarop ze misschien niet meer mochten uitlezen of een andere oorzaak?
Als de meter even een storing heeft, om wat voor reden dan ook, houdt de meter die logbestanden toch bij die ze later kunnen verrekenen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Desprinter
  • Laatst online: 20:16
Bezzerk schreef op maandag 6 maart 2023 @ 20:57:
[...]

Is dat de dag van de overstap geweest ofzo, laatste dag waarop ze misschien niet meer mochten uitlezen of een andere oorzaak?
Als de meter even een storing heeft, om wat voor reden dan ook, houdt de meter die logbestanden toch bij die ze later kunnen verrekenen?
Tsja het was maar een dag waar ze hele gebruik achteraf wel wisten maar schijnbaar niet per uur of gewoon geen moeite voor hebben gedaan en gewoon even hoofdprijs voor hebben gerekend. Tsja geen zin om voor die max 5 euro ofzo weer te moeten zeiken dagenlang. Mijn ervaring vaak hoop smoesjes, uitleg van niks en lang wachten.

Ik weet echt geen eens de reden, kwam er ook pas na maanden achter. Dat ineens op eindafrekening een heel klein deel(2 a 3 kwh en 2 m3 ofzo)ineens heel duur was, en toen in app voor die dagbekeken en stond al het verbruik op 23 uur gezet. Dat ze dat dan zo verwerken vind ik ook maar raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReSpawN
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 19:24

ReSpawN

Age of the Geek, baby!

de Peer schreef op maandag 6 maart 2023 @ 15:13:
[...]

NE is hier geen partij. Je hoeft alleen maar te weten wat je opzegtermijn is en dat staat als het goed is in je contract. Dus geen noodzaak om klantenservice te bellen.
In Nederland is het zo geregeld dat je nieuwe aanbieder je contract voor je opzegt. Dat gaat meestal goed. Voor de zekerheid is het wel goed om dat in de gaten te houden, dus controleren of oude contract inderdaad opgezegd is. Bij mij ging het altijd vlekkeloos.

Dus gewoon bij Tibber aangeven wanneer je over wilt, regelen zij het verder. niet voor gas uiteraard.
Duidelijk, sluit aan op mijn ingeving. Het enige wat ik fout kan zien gaan is dat Tibber het E+G contract opzegt terwijl ik juist G bij NextEnergy wil houden, voor nu.

Age of the Geek, baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filthy rich

filthy rich

löp wa los

*snip* referrals bespreken is niet de bedoeling.

[ Voor 86% gewijzigd door Señor Sjon op 07-03-2023 11:56 ]

en aans löpt wa vast

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hanskuiper24
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-09 15:33

[ Voor 82% gewijzigd door Señor Sjon op 07-03-2023 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reaper.JA2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-09 13:13
Ben even aan het denken hoe we thuis het makkelijkste electra & geld kunnen besparen, en ben benieuwd naar jullie mening hierin. We hebben 3 scenario's: thuisaccu, meer zonnepanelen of niets doen.

- Huis: gasloos, nieuwbouw, oplevering 2022, bruto verbruik ~6.000
- Leverancier: Tibber, dynamisch tarief en ingeregeld op de warmtepomp dat ie alleen aangaat op de laagste tarieven.
- Zonnepanelen: 8 stuks, we hebben opbrengst tussen 08u en 14u. Opbrengst per jaar ~2.500 KwH

Onderaan de streep komen we nu kWh tekort, wat we via Tibber kopen. Ik verwacht dat dit ons €80 per maand kost. De terugverdientijd voor meer zonnepanelen is erg lang met €80 aan kosten per maand, waar ~20 zonnepanelen ongeveer €9.000 kosten, en dan alsnog in de winter weinig opbrengt.

Een thuisaccu is m.i. een betere oplossing, om deze op te laden met de 'lage' tarieven van Tibber om zo iedere dag maximaal gebruik te maken van het lage tarief. Maar ook dit kost >€3.000, en het verschil tussen min/max tarief is zo klein dat ook de terugverdientijd hier erg lang is.

Conclusie: niet investeren en ontwikkelingen afwachten (daling prijzen?) is de beste optie?

"Improvement. It is the goal of life search" - Carl "Reaper" Shepards

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Reaper.JA2 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 10:18:
Ben even aan het denken hoe we thuis het makkelijkste electra & geld kunnen besparen, en ben benieuwd naar jullie mening hierin. We hebben 3 scenario's: thuisaccu, meer zonnepanelen of niets doen.

- Huis: gasloos, nieuwbouw, oplevering 2022, bruto verbruik ~6.000
- Leverancier: Tibber, dynamisch tarief en ingeregeld op de warmtepomp dat ie alleen aangaat op de laagste tarieven.
- Zonnepanelen: 8 stuks, we hebben opbrengst tussen 08u en 14u. Opbrengst per jaar ~2.500 KwH

Onderaan de streep komen we nu kWh tekort, wat we via Tibber kopen. Ik verwacht dat dit ons €80 per maand kost. De terugverdientijd voor meer zonnepanelen is erg lang met €80 aan kosten per maand, waar ~20 zonnepanelen ongeveer €9.000 kosten, en dan alsnog in de winter weinig opbrengt.

Een thuisaccu is m.i. een betere oplossing, om deze op te laden met de 'lage' tarieven van Tibber om zo iedere dag maximaal gebruik te maken van het lage tarief. Maar ook dit kost >€3.000, en het verschil tussen min/max tarief is zo klein dat ook de terugverdientijd hier erg lang is.

Conclusie: niet investeren en ontwikkelingen afwachten (daling prijzen?) is de beste optie?
Die zonnepanelen verdienen zich wel terug. Je kan er ook zo tegen aan kijken dat je het ziet als verzekering voor de komende 30 jaar tegen stijgende energie prijzen. :).

Thuis accu is nu nog niet rendabel (kan wel zijn genoeg topics over aanwezig), maar zal dat binnenkort wel zijn als de saldering regeling weg valt, en is daarmee een mooie aanvullen op de zonnepanelen.

Als de salderingsregeling is afgelopen, krijg je de belastingen niet meer terug.
dan heb je het in nederland dus al snel over 15+ cent verschil tussen in en verkoop, reden genoeg om het overschot van je PV systeem op te slaan in een accu, en deze daarna zelf te gebruiken.
Dan kijk je dus naar een accu ter grootte van 1 dag verbruik thuis,
Maar nu kan je nog salderen, en straks ook nog 80%, zou persoonlijk dus hiermee wachten.
Prijzen van accu's zijn ook nog volop aan het dalen wereldwijd en er komen steeds meer nieuwe en betere technieken op de markt.

Persoonlijk zou ik het dak dus nu volleggen, dat heb je nu nog vlot terugverdient waarschijnlijk.
En over een paar jaar (4 of 5 jaar) een accu erbij om de zonnepanelen efficient te laten terug te verdienen.

Zou vooral naar de oplossing kijken buiten de dynamische tarieven om, dan kan je daarna wel kijken of bij je opstelling/verbruik, de dynamische tarieven nog passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezzerk
Zolang salderen nog bestaat is dat echt wel interessant. Ik vraag me wel af waarom je zegt er nog 20 nodig te hebben om quitte te spelen, je hebt er ook al 9.
Dus een kleine investering zou snel lonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-09 13:21
Reaper.JA2 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 10:18:
Bedoel je van 8 naar 20 zonnepanelen (dus 12 extra) kost 9000? Of 20 extra kost 9000? Nu met de salderingsregeling is het zeker beter om meer zonnepanelen te leggen dan een accu te kopen. Als je eigenlijk van plan was 3000 uit te geven aan een accu, hoeveel zonnepanelen kun je extra installeren voor 3000? Maar vaak is dan extra panelen leggen relatief redelijk goedkoop dus je kan beter het dak vol leggen als je toch bezig bent.

Nu met de zonne-populariteit en mogelijk binnenkort eindigen salderingsregeling is het lastig advies geven. Welke terugverdientijd wil je? Je zult de zonnepanelen uiteindelijk vast wel terugverdienen, maar waarschijnlijk niet binnen 7 jaar. Mogelijk 10, is dat ook oké?

Een thuisbatterij kun je beter niet aan beginnen nu, zoals gezegd hierboven, beter afwachten tot er meer ontwikkeling/concurrentie is en (vooral de elektronica ervan) goedkoper wordt. Plus zolang je kan salderen op bijv minstens maandbasis (sommige variabele contracten alhoewel bedoeling jaarlijks is), heb je voor de zomerperiode had je al zonnepanelen dus dat werkt dan al als batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJelle
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-09 21:59

[ Voor 85% gewijzigd door Señor Sjon op 07-03-2023 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjerro
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 09-07 17:16
He,

Ik ben benieuwd of iemand advies heeft voor mijn situatie. We wonen met 2 gezinnen in een groot huis. Ons douchewater wordt voorzien dmv 3 elektrische boilers (+- 2.000 kWh per jaar per stuk) die veel verbruiken. Als test heb ik afgelopen week een warmtepompboiler besteld om 1 van de 3 te vervangen.
We hebben een totaalverbruik van +- 9.000 kWh per jaar. Momenteel heb ik een offerte lopen voor zonnepanelen om 3.800 kWh op te wekken. Oftewel:
- 9.000 kWh totaal
- 3.800 teruglevering
- 6.000 In goed regelbare elektrische boilers. Zal iets dalen door 1 nieuwe WPB.

Ik zit te kijken naar een dynamisch contract (in combinatie met https://www.ecosoftenergie.nl/product/ecoswitch10a/) , omdat die 6k kWh zeer goed regelbaar zou moeten zijn naar mijn mening. Maar werkt dit ook goed i.c.m. met de zonnepanelen als de teruglevering (wat niet zelf verbruikt wordt) op die momenten ook minder zal opleveren? Heeft iemand hier ervaring mee?

[ Voor 3% gewijzigd door Pjerro op 07-03-2023 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _l_Arjan_l_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Kun je de boiler goed verwarmen in de nacht, met goedkope stroom, of gaat die ook meteen aanslaan tijdens het douchen? Want dynamisch is vaak het duurste in de ochtend en in de avond, precies tijdens de meest voorkomende douchetijden.
Dat "slimme" stopcontact zal niet weten of je wel/niet teruglevert. Maar vaak is er wel een correlatie met zon en lagere energietarieven. Vooral in de zomer/lente en in mindere mate ook in de winter/herfst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reaper.JA2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-09 13:13
Bedankt voor de antwoorden.
mdvmine schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 11:21:
[...]
Bedoel je van 8 naar 20 zonnepanelen (dus 12 extra) kost 9000? Of 20 extra kost 9000? Nu met de salderingsregeling is het zeker beter om meer zonnepanelen te leggen dan een accu te kopen. Als je eigenlijk van plan was 3000 uit te geven aan een accu, hoeveel zonnepanelen kun je extra installeren voor 3000? Maar vaak is dan extra panelen leggen relatief redelijk goedkoop dus je kan beter het dak vol leggen als je toch bezig bent.
Ik bedoel 20 extra, en dat kost 9.000. Maar dat was 3 maand terug - zal nog eens wat nieuwe offertes opvragen. Zeker gezien het inderdaad uiteindelijk wel rendabel wordt. Wat tegenwerkt is dat de zon in de zomer in overvloed is, met dynamische tarieven de prijs waarschijnlijk erg laag wordt, en daarmee de terugverdientijd ook langer is.

Ik ga nog even nadenken :)

"Improvement. It is the goal of life search" - Carl "Reaper" Shepards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-09 11:07

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Maar 20 panelen, daar krijg je minstens 8.000 kWh van, terwijl je nu 3.500 kWh tekort komt. Dus waarom 20 panelen? Om in de winter je verbruik te kunnen dekken? Dat gaat ook niet elke dag lukken.

Signatures zijn voor boomers.

Pagina: 1 ... 121 ... 299 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels