bilgy_no1 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 19:38:
[...]
Je moet dat rendement op een half jaar wel relateren aan de investering van (in jouw geval) 54 kWh opslag. Stel dat je dit met 3x een Zonneplan 20 kWh batterij doet, dan is de investering €24.000.
Met €500 per half jaar rendement zou je er dan 24 jaar over doen om de investering terug te verdienen. Dan heb je alsnog een negatief rendement, omdat je die €24.000 ook 24 jaar op de beurs had kunnen laten renderen. En dan is jouw rendement nog mét salderen, wat vanaf 2027 niet meer geldt.
Ik vermoed dat jij een veel goedkopere zelfbouw oplossing hebt. Dat verandert de zaak natuurlijk aanzienlijk. En deze berekening is natuurlijk heel erg kort door de bocht, maar het gaat om het principe.
Klopt, maar het is ook meer een algemene boodschap. Voorbeeld: Ik zeg niet dat je zonnepanelen 1 op 1 kunt vergelijken, maar daar zijn ook mensen geweest die ze financieel gezien aan konden schaffen, maar de investering niet zagen zitten en aanschaf uitstelden. Toen die laatste groep instapte had die eerste groep ze inmiddels al terugverdiend.
Thuisaccu's worden net als zonnepanelen steeds goedkoper. Dus wachten loont als je er op die manier naar kijkt. Maar als je bijv. op 15-12-2026 instapt had je tov nu al wel 15-16 maanden dynamisch kunnen handelen en de ROI periode daarmee kunnen verkorten tov het pas instappen op 1-1-2027. Heb je nu een vast contract, dan zou ik nog wachten, tenzij je het gewoon leuk en interessant vindt. Heb je een dynamisch contract en wil je sowieso per 1-1-2027 een thuisaccu hebben staan, dan is het mogelijk het interessantst om asap in te stappen en dit niet langer uit te stellen. Twijfel je of je ook per 1-1-2027 een accu wil hebben staan, dan is uitstel ook beter.
Eigenlijk is de vraag: Ga je sowieso voor een accu of niet én heb je een dynamisch contract. Is het antwoord op beide ja: Dan kan je vermoedelijk beter morgen beginnen met terugverdienen dan pas per 1-1-2027, tenzij natuurlijk de prijzen nog dusdanig verder dalen dat de prijsdaling hoger is dan het rendement dat je in diezelfde tijd kunt maken, maar mogelijk speel je daarmee quitte.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen