Spookelo schreef op maandag 5 december 2022 @ 10:10:
[...]
[...]
Jouw interpretatie van zijn quote klopt niet. Hij stelt: "Er is fraude gepleegd. Dus alle regels kunnen afgeschaft worden om hem weer president te maken." Niet om het proces te verbeteren of iets dergelijks.
Er is een proces om wetten te veranderen, maar doelt hij dus niet op.
Hij kan op geen enkele manier volgens de wet weer president worden anders dan een normale volgende verkiezing (2024 of 2028) te winnen. Zelfs als hij fraude kan bewijzen bij de resultaten van 2020 wordt hij daardoor niet president en komen er geen nieuwe verkiezingen, die mogelijkheid is er domweg niet.
FunkyTrip schreef op maandag 5 december 2022 @ 12:36:
[...]
Gevaar is juist om hem te overschatten. Hij wordt enabled door dikke geldstromen en mensen om hem heen. Vergeet niet dat hij telkens als hij zelf het roer in handen neemt de boel kapot maakt. De praktijk wijst juist uit dat hij eigenlijk helemaal niet zoveel kan als hij niet in staat wordt gesteld om dit te doen. Vergeet niet dat juist door zijn privileged position hij veel meer mag en kan dan een nomaal persoon. Duizenden rechtzaken aan zijn broek en vaak genoeg schuldig bevonden (en gewoon gesettled, want geld zat).
Hij is juist flink ingekapseld toen hij president was. Uiteindelijk heeft hij bijzonder weinig voor elkaar gekregen en tekende gewoon bij het kruisje. Vaak genoeg werden zijn opdrachten genegeerd (want direct 25th amendment of impeachment waardig).
[...]
Een volstrekte verkeerde voorstelling van zaken. Trump benoemt niet dat het systeem onhandig en corrupt is. Hij liegt dat er fraude is gepleegd en hij wil dat deze fake fraude in zijn voordeel wordt opgelost door gewoon alle (grond)wetten te negeren. Dat is iets heel anders dan 'benoemen dat het systeem niet handig werkt'. Dat is namelijk wat de democraten *wel* doen. Die zien de voter suppression, het gerrymanderen en de dark money stromen als ongewenst, ook al maken ze er in de laatste 2 gevallen ook gebruik van (weinig keus eigenlijk. Gerrymanderen hadden ze overigens op veel grotere schaal kunnen toepassen, maar genoeg blauwe staten die dat niet doen).
polthemol schreef op maandag 5 december 2022 @ 13:36:
[...]
https://edition.cnn.com/2...n-truth-social/index.html
[...]
Leg het dan maar eens anders uit zou ik zeggen. Hij gaat nog altijd door met zijn fraudeclaim van de verkiezingen en redeneert dat de grondwet daarom maar op de schop moet, want hij zou zijn 'gecheat'. Dit gaat niet over fraude in het algemeen, dit gaat over een heel specifiek iets: zijn niet-onderbouwde en nooit aangetoonde claim dat hij door grootschalige fraude geen president meer is.
In feite is zijn oproep dat er geen wet is die voor hem op moet gaan, zelfs de grondwet niet, als die wetten hem in de weg zitten samen met zijn claims.
(*overall heeft de VS gewoon wetgeving tegen verkiezingsfraude, celstraffen en noem maar op. Een herverkiezing kan echter niet. Men zal daarbij moeten aantonen dat er grotoschalige fraude is geweest en dat dit iemand genoeg voordeel heeft opgelevert om een verkiezing te winnen. Op geen enkel punt heeft Trump hieraan kunnen voldoen, ondanks een hele collectie rechtzaken).
"A Massive Fraud of this type and magnitude allows for the termination of all rules, regulations, and articles, even those found in the Constitution. Our great 'Founders' did not want, and would not condone, False & Fraudulent Elections!"
Je kunt het op twee manieren opvatten. Trump wil "all rules, regulations, and articles, even those found in the Constitution" beëindigen,
- omdat die wetten frauduleuze zaken toestaan. Betreffende de 'foute' wetten.
- omdat er fraude in de democratie is. Betreffende alle wetten.
Dat laatste is totaal onzinnig. Alle wetten, inclusief grondwetten. Daar zie ik de logica niet van in. Dan zou er niet een democratie over zijn om president van te worden.
Andersom vind ik het logischer om op te vatten dat hij de 'fouten' in de wet wil aanpassen. Hij moet dan ten eerste aantonen waar fraude is gepleegd (dat lukt hem tot nu toe totaal niet) en daarna nog aantonen wat de fout in de wet is die dit toestaat en daarna moet een wijziging nog door het hele politieke systeem gaan.
De nieuwskoppen zijn massaal op geschreven als: "Trump wil de grondwetten afschaffen!".
Waarom zou Trump schrijven "even those found in the Constitution". Vrij vertaald: "zelfs die je vindt in de grondwetten". Als hij doelde op alle grondwetten, dan had hij toch geschreven: "A Massive Fraud of this type and magnitude allows for the termination of all rules, regulations
, articles, and the Constitution."
Dit is wat ik er van denk. Ja, eens, hij schrijft rare dingen op. Ik snap alleen niet zo goed waarom iedereen meteen in hokjes moet denken en invult: KIJK, Trump wil de hele Constitution afschaffen."
Er zijn weinig andere opties, dus één van ons heeft gelijk. Of hij wil alles afschaffen en totale anarchie. Of hij wil frauduleuze wetten (ook in de grondwet) aanpakken. Los van alles, hij kan de fraude niet (goed) aantonen en ook geen wetten aanpassen.
En als ik eerlijk ben, als ik de macht over de VS had, dan was het eerste wat ik zou willen aanpakken dat stomme politieke systeem daar, met tientallen onderliggende problemen. Niet specifiek voor de fraude, daar is geen bewijs voor. En zeker niet om Republikeinen/populisten in het zadel te helpen. Niet vergeten dat dat Democraten dit soort vage zinnen van Trump met 100% inzet gebruiken om Trump belachelijk te maken. (En andersom gebeurt dat bij Biden).
Wil Trump trouwens niet verdedigen, ik ben niet onderdeel van één of ander trollenleger. En nu ik dit zeg, is dat ook weer iets verdachts natuurlijk. Maar vind hoe het leeft in de media eerlijk gezegd opvallender dan de originele tekst van Trump.