DevWouter schreef op woensdag 7 september 2022 @ 17:29:
Nee, ik zou dat anders zien. Bij de presidentverkiezingen kan men continue vragen naar de rest van zijn documenten. Zie Hillary's mail en Biden's laptop. Met een klein verschil... nu is het wel geloofwaardig. Daar komt hij alleen onderuit als alles terug gegeven wordt.
De aanvallen van populisten/extremisten hebben vaak 2 aan elkaar gerelateerde doelen:
- Het zwart maken en verzwakken van de tegenstander waarvan de achterban en de tegenstander zelf gelooft in de democratische rechtstaat.
- Het verzwakken van de waarheid als weg voorbereider als ze precies hetzelfde willen doen waar ze de andere van beschuldigen.
Met punt 1 wordt een kandidaat meegezogen in een neergaande negatieve spiraal van een proces waar de kandidaat zich aan moet houden, wil die geloofwaardig blijven als die de democratische rechtstaat en processen daaromheen juist wil onderschrijven.
Het maakt niet uit of de kandidaat onschuldig is of misschien wel iets gedaan heeft, het proces heeft als doel te functioneren in continue media storm waarin de geloofwaardigheid van de kandidaat door het proces langzaam wordt afgebroken. En met succes, het is een beproeft middel.
Het is met die reden dat je een populist juist niet met diezelfde wapens kan bestrijden, de achterban gelooft in de populist/extremist, niet in de democratische rechtstaat.
Zie ook de totaal verschillende houdingen:
Kandidaat die de democratische rechtstaat onderschrijft: "de rechtstaat moet haar werking doen, ik geef mijn volledige medewerking en zal het oordeel accepteren".
Populist/extremist: "it's a witchunt, de diepe linkse staat zit erachter, etc, etc, etc".
Hetzelfde zie je met punt 2, aanvallen op de tegenstanders van populisten/extremisten zijn vaak projecties tot soms zelf schuldbekentenissen van wat ze zelf willen doen. Is de beschuldiging eenmaal gemaakt, dan geeft men zelf een vrijbrief om het zelf ook te doen.
Het ultieme voorbeeld is de beschuldiging van verkiezingsfraude door democraten, dat was achteraf gezien een van de beste voorbeelden van projectie die een schuldbekentenis is gebleken. Maar het overtuigd de achterban niet, want die geloofd het.
En dat maakt het huidige proces in Amerika zo gevaarlijk, mensen die de democratische rechtstaat onderschrijven zijn bereid zichzelf te onderwerpen aan de negatieve consequenties van legale procedures, omdat in een goed functionerende rechtstaat het proces echte wetsovertreders veroordeeld.
Als het vermogen tot veroordeling van zeer schadelijke wetsovertredingen wordt ondermijnt, dan is er op een gegeven moment geen rechtstaat meer, maar dan heb je een systeem zoals in Rusland. De rechtstaat als uitvoerende macht van de autocraat. "Rules for thee, but not for me".
Mijn punt: je ziet bij democraten stromingen die vinden dat Trump gewoon in het stemproces verslagen moet worden en niet via de rechtstaat. Maar dat is niet alleen zeer riskant gezien m'n betoog, maar het is meteen ook het toegeven dat je met dit soort zware overtredingen weg kan komen in rechtstaat. Het schept precedent, zoals je ook al zag met Nixon.
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert