Dat vind ik spijtig om te horen. Weet vrij zeker dat de meeste het niet zo bedoeld heeft.
Het werpt zijn vruchten af wanneer je weet welke personen vatbaar zijn voor een rationeel (voor zover dat kan) gesprek. Heb zodoende op een redelijk normale manier gesprekken gevoerd met FvD en PVV aanhangers. Het gaat om de toon, de woorden die je gebruikt, welke richting je het gesprek wilt leiden en direct in gaat op hun inhoud zodat ze zich ook gehoord voelen. Uiteraard zijn er (veel) mensen die liever hun gal willen spuwen en het daarbij willen laten. In zo'n geval is het verspilde moeite.
Ik stel voor dat we NL-politiek er buiten laten. Trump is al erg genoeg

Overigens kan ik me vinden in wat je beschrijft.
Ah, Trumps beruchte woorden om de KKK leden/nationalisten te vriend te houden tijdens hun clash met tegenhangers. Ergens vind ik het boeiend hoeveel moeite hij doet om zich 'neutraal' op te stellen door heel gewiekst te manoeuvreren met woorden. Dit deed hij ook met de Proud Boys en was tegenover CNN's Kaitlan Collins overdonderend. We weten allemaal waar hij op zinspeelt en hoeven alleen te wachten tot hij over zijn eigen woorden en acties struikelt waardoor de zoveelste subpoena in zijn brievenbus verschijnt.
Het doel is niet om Trump te straffen maar om te voorkomen dat diens gedrag genormaliseerd wordt. Met het erkennen van ontoelaatbare standpunten krijg je te maken met het tolerantie paradox. Het was juist omdat heel veel mensen er fel op reageerde en het afwezen dat het niet gemeengoed wordt.
Vind het daarom belangrijk dat we toch in gesprek blijven met andersdenkenden die wat gematigder zijn dan hun wat extremere partijgenoten. We zien al een kloof ontstaan tussen prominente oud Trump WH leden. Volgens de non-favorable peilingen is Trump aan het zakken. Als je kijkt naar de independent electors is het juist zaak om deze relatief grote groep aan te spreken of bewust te maken van Trumps leugens, zijn gebrek aan integriteit, hoe hij loyale mensen meedogenloos laat vallen en uiteraard van de verschillende juridische aanklachten. De hardcore MAGA aanhangers zijn niet voor rede vatbaar, maar de rest kan misschien tot een ander inzicht komen. Daarom blijf ik het proberen bij mensen wanneer een kans zich voordoet.
Het probleem met dit soort houdingen is dat men vaak niet in de gaten heeft wanneer men zelf overtuigd wordt door de standpunten van een ander. Genoeg mensen die een kruistocht begonnen tegen Trump op sociale media, vervolgens vooral met Trump aanhangers in aanraking kwamen om vervolgens door de massa overtuigd te worden.
Het is daarom zeer belangrijk dat zo'n persoon ankers en reddingslijnen heeft waardoor die teruggebracht kan worden mocht de corruptie van zijn oorspronkelijke gedachtengoed te veel toenemen. Elke kans aangrijpen is misschien lovenswaardig maar niet als je zelf daardoor slachtoffer wordt. Iemand "deprogrammeren" is namelijk een specifieke vaardigheid en doe je als een team, nooit alleen.
Over leugens gesproken, die moet je juist vermijden en verwijderen, en niet ontkrachten. Een mens kan pas een uitspraak als een leugen zien wanneer die het tijdelijk voor waar aanneemt en vervolgens realiseert dat de uitspraak niet overeenkomt met wat die ervaart. Bij herhaalde blootstelling heb je echter de kans dat men andere uitspraken/beweringen/feiten als onwaar gaat zien. Dan regeert de leugen en verdwijnt de waarheid. Dit is namelijk hoe extremisten een gematigd persoon zal overtuigen.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel