Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
@tploumen ik heb het idee van Deja Vu met je berichten. Het is een herhaling van zetten, maar tenzij Samsung persoonlijk jou informeert zal er geen fix persoonlijk voor jou in zitten. Als anderen zich met hetzelfde probleem melden hier, verwijs ze naar jou service topic bij Samsung en laat ze aanhaken want de oplossing komt hier niet meer vandaan helaas.
Overigens Kudos dat je nog 2 maanden geduld hebt. Ik was dit weekend al naar het service center gegaan, ondanks de reistijd.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-11 21:51
Hoe zien jullie een "persoonlijke" fix voor je dan? Denk je dat samsung toestel-specifieke roms uitserveert?

Daarnaast lijkt het mij een HW probleem, of iig niet iets dat met een rom wordt opgelost
418O2 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 14:50:
Hoe zien jullie een "persoonlijke" fix voor je dan? Denk je dat samsung toestel-specifieke roms uitserveert?

Daarnaast lijkt het mij een HW probleem, of iig niet iets dat met een rom wordt opgelost
Ik zit in software ontwikkeling, en als er een specifiek probleem speelt, en je wilt het oplossen, kun je een gebruiker laten beta testen. Echter gebeurt dat dan wel in overleg, en vaak moet je er iets extra voor doen.

• 418O2
swhnld schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 15:37:
[...]

Ik zit in software ontwikkeling, en als er een specifiek probleem speelt, en je wilt het oplossen, kun je een gebruiker laten beta testen. Echter gebeurt dat dan wel in overleg, en vaak moet je er iets extra voor doen.
Ik ben ook developer, maar op deze schaal kan dat natuurlijk nooit.

• Glassertje
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09:24
Net ook de update op de S21+ geïnstalleerd. Schijnbaar kon de update niet een paar dagen wachten, want de beveilingspatch blijft op augustus. Desondanks wel blij dat er geregeld geüpdatet wordt. 🤗

• Tweddy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-11 13:50
Glassertje schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 22:51:
Net ook de update op de S21+ geïnstalleerd. Schijnbaar kon de update niet een paar dagen wachten, want de beveilingspatch blijft op augustus. Desondanks wel blij dat er geregeld geüpdatet wordt. 🤗
Hier ook de update net geïnstalleerd. Volgens mij alleen stabiliteitsverbeteringen, geen nieuwe functies.
Sinds 2 dagen krijg ik meldingen onder in het scherm in een grijze balk "SIM-gegevens vernieuwen". Ik ben in het buitenland bij familie op bezoek. Heb 2 T-Mobile sim kaarten in het toestel en geen idee welke dan de melding geeft, of wat het betekent want beide lijken gewoon te werken?

Edit: opgelost, wordt veroorzaakt door geen dekking in het netwerk. Komt een rondje wat geen signaal aangeeft, dan de melding, daarna wordt weer verbinding gemaakt.

[ Voor 24% gewijzigd door swhnld op 27-08-2021 13:47 ]

Verwijderd

Beste gebruikers,

Gaat een gemiddelde user (zoals ik) merken dat het scherm van de Plus tov de reguliere S21 minder dpi heeft?

De Ultra is dan de way to go maar voor mij echt te duur. Normale S21 met 6.2” vind ik komend van een iPhone XR net wat te ielig. Daarom overweeg ik de Plus.

• Gismo1979
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 10:03:
Beste gebruikers,

Gaat een gemiddelde user (zoals ik) merken dat het scherm van de Plus tov de reguliere S21 minder dpi heeft?

De Ultra is dan de way to go maar voor mij echt te duur. Normale S21 met 6.2” vind ik komend van een iPhone XR net wat te ielig. Daarom overweeg ik de Plus.
Dit is erg persoonlijk. Ik heb de plus en ben tevreden met het scherm (ook qua dichtheid). Ik zie geen pixelvorming bij normaal gebruik (wellicht wel als ik er met de neus op zit). Een ander merkt het misschien wel.

Mijn advies is om een winkel waar ze te koop zijn in te lopen en ze beide te vergelijken.
Beste gebruikers,

Nee, een gemiddelde gebruiker merkt dat niet.

• 418O2
Beste gebruikers,

Ik heb mijn ultra niet eens op de hoogste resolutie omdat ik dat toch niet zie

Verwijderd

Dank voor de snelle reacties. Dan hoef ik daarvoor het toestel niet te laten lopen…

Nu even kijken of ik over de prijs heen kan stappen 😅 kan hem krijgen voor €768 bij verlengen abonnement. Of €575 voor de normale S21.

• Gismo1979
  • Niet online
@Verwijderd Als je die €193,- extra kunt missen zou ik persoonlijk voor de plus gaan. Deze heeft een grotere accu (zelfs de S22+ krijgt als je de geruchten mag geloven een kleinere accu) en ook als je de normale (6,2") al ielig vind t.o.v. de iphone XR (6,1"). Een ander verschil is dat de plus een mat glazen achterzijde heeft en de normale een plastic. Al melden de ervaring/reviews dat hier gevoelsmatig weinig verschil in zit (glas heeft voor mij persoonlijk nog altijd de voorkeur boven plastic).

Maar het is en blijft natuurlijk een persoonlijke keuze. Bestel je hem online of ga je bij een winkel langs?

Verwijderd

@Gismo1979 Bedankt voor je feedback! Ik bestel hem telefonisch via Vodafone/Ziggo.

Klein pijnpuntje nog: S20fe 5G voor €325 klinkt ook zeer aantrekkelijk. Vrijwel hetzelfde formaat als de S21 Plus. Echter inclusief Google speaker, die ook nog eens €50-60 opbrengt op marktplaats.

Main use voor mij is bellen, appen, content bekijken (YouTube, Ziggo), navigeren en last but no least fotograferen.
Wat ik heb begrepen is dat de S20 een meer dan prima camera heeft.

Dat lijkt me ook een prima toestel om voor niet teveel geld weer te wennen aan Android?

• Gismo1979
  • Niet online
@Verwijderd De S20FE 5G is ook geen verkeerde keuze. Camera's zijn geloof ik identiek aan de S21(+), dus daarvoor zou ik dan inderdaad niet voor de S21 serie gaan (ook n.a. wat je ermee wilt doen).

• tploumen
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09-11 19:42
swhnld schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 13:56:
Sinds 2 dagen krijg ik meldingen onder in het scherm in een grijze balk "SIM-gegevens vernieuwen". Ik ben in het buitenland bij familie op bezoek. Heb 2 T-Mobile sim kaarten in het toestel en geen idee welke dan de melding geeft, of wat het betekent want beide lijken gewoon te werken?

Edit: opgelost, wordt veroorzaakt door geen dekking in het netwerk. Komt een rondje wat geen signaal aangeeft, dan de melding, daarna wordt weer verbinding gemaakt.
Wtf, dit is dus precies het probleem wat ik ook heb!!!!!!

Heb je nu ineens wel weer 100% 4G, of heb je nu continu het probleem disconnects en reconnects....?

[ Voor 7% gewijzigd door tploumen op 27-08-2021 16:18 ]

• Garrett
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-11 14:33

Garrett

Watercooler

Nieuwe update bevalt erg goed (Snapdragon 888 S21 Ultra)
Idle batterij drain is veel en veel minder, heel veel minder *D

I love watercooling

tploumen schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 16:15:
[...]

Wtf, dit is dus precies het probleem wat ik ook heb!!!!!!

Heb je nu ineens wel weer 100% 4G, of heb je nu continu het probleem disconnects en reconnects....?
Zodra ik de woonkamer op mijn logeeradres uit ben, is het probleem weg. In de woonkamer keert het terug.
Het is gewoon belabberde netwerk dekking hier.

[ Voor 5% gewijzigd door swhnld op 27-08-2021 17:48 ]

• melly
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 03-03-2023
Na de p30 Pro nu de S21 Ultra.
Helaas vind ik hem toch op wat puntjes tegenvallen.
Bv de kwaliteit van de foto's.
Met wat minder licht knalt de ruis er aardig in.
Dan heb ik het niet over de Nacht stand, maar de normale Foto stand.
Als ik m'n 4 jaar oude P30 Pro vergelijk met de S21 zijn de foto's, genomen met weinig licht, veel meer ruis vrij.
Is dit een gevalletje settings? Deffect?.. Of is dit gewoon hoe de S21 Ultra is.

Dan de HDR setting..
Zelf hou ik niet van de HDR look algemeen in foto's.
Hierom heb ik de automatische HDR in de S21 uit gezet.
Toch zie ik, wanneer ik een foto genomen heb en de foto hierna bekijk, dat er een HDR filter toegepast lijkt te worden.
Even is de foto 1 sec onbewerkt te bekijken, en dan plopt er de HDR look in.
Storend, want de foto die ik 1 seconde als onbewerkt kan bekijken vind ik veel prettiger.
Is dit deze nabewerking nog uit te zetten?

• Gismo1979
  • Niet online
melly schreef op woensdag 1 september 2021 @ 11:13:
Dan de HDR setting..
Zelf hou ik niet van de HDR look algemeen in foto's.
Hierom heb ik de automatische HDR in de S21 uit gezet.
Toch zie ik, wanneer ik een foto genomen heb en de foto hierna bekijk, dat er een HDR filter toegepast lijkt te worden.
Even is de foto 1 sec onbewerkt te bekijken, en dan plopt er de HDR look in.
Storend, want de foto die ik 1 seconde als onbewerkt kan bekijken vind ik veel prettiger.
Is dit deze nabewerking nog uit te zetten?
Ik vermoed dat je de scene optimalisatie aan hebt staan (bij het fotograferen staat een rondje met een gele ster).

• melly
Gismo1979 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 11:35:
[...]

Ik vermoed dat je de scene optimalisatie aan hebt staan (bij het fotograferen staat een rondje met een gele ster).
Nee, deze staat ook al uit

• BigF25
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
melly schreef op woensdag 1 september 2021 @ 12:32:
[...]

Nee, deze staat ook al uit
Gewoon een s21 (ultra) dingetje me dunkt. Ik vind de camera ook niet super, pixel/iphone echt veel beter, heb ik in het begin(jan) ook over gepost.

• CWH
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07:54

CWH

melly schreef op woensdag 1 september 2021 @ 11:13:

Helaas vind ik hem toch op wat puntjes tegenvallen.
Bv de kwaliteit van de foto's.
Met wat minder licht knalt de ruis er aardig in.
Dan heb ik het niet over de Nacht stand, maar de normale Foto stand.
Hij valt mij ook een beetje tegen. Kom van de S9+ af maar ik kan niet zeggen dat de foto's van de S21 Ultra nou zoveel beter zijn. Beetje jammer gezien de prijs!!

• melly
Hmmm.. Jammer.. Had gehoopt op een oplossing.
Vreemd dat in bijna alle reviews die ik bekeken heb ze juist zo lovend zijn over dit toestel.

Nog een puntje van kritiek.
Bij macro opnamens behoort de toestel dit zelf te detecteren en eigenhandig op de macro stand te springen. Dit gebeurt 3 van de 5 keer niet. Handmatig kan ik hem niet in de macrostand zetten, en het toestel maakt de switch niet.

(ook even een pluspunt benoemen...het scherm zelf... Errug mooi hoor. Wow)

[ Voor 8% gewijzigd door melly op 01-09-2021 21:16 ]

Als je op DXOMark kijkt zouden de camera resultaten je niet hoeven te verbazen en zijn er zeker punten die beter zijn bij de een of ander.
https://www.dxomark.com/rankings/
De test die zij doen is voor herhaling vatbaar. Wat mij vooral opvalt, is hoe dicht bij elkaar veel scores liggen en hoe weinig vooruitgang er zit in de scores.

Echter waar de tests aan voorbijgaan is natuurlijk, waar gebruik je het voor en wat vind je belangrijk. Puur voor de camera, in Europa, is de Xiaomi Mi 11 Ultra de beste telefoon op dit moment.

• aDutchCow
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:40
Wil hier even mijn frustratie uiten; helaas zondag iets op mijn scherm (Samsung Galaxy S21 Ultra) laten vallen waardoor deze naar de haaien is. Totaal mijn eigen schuld :(

Vervolgens wil ik gebruik maken van de reparatieservice van Coolblue, paar uur later wordt ik opgebeld met de mededeling dat zij de schermen niet op voorraad hebben en dat ik beter langs Samsung zelf kan gaan.

Vervolgens gekeken via de website van Samsung en ik kon een afspraak maken in de Experience Store in Utrecht, wat voor mij al een uur rijden is. Eenmaal daar krijg ik te horen dat ook zij die schermen niet hebben en dat er mensen zijn die al 2 maanden wachten op hun telefoon. Werd mij aangeraden het via de ophaalservice te laten doen, die hebben een groter warenhuis.

Blijkt dat die website en het betalen niet lekker werkt op Firefox, zit dus te wachten op een service waarbij mn afspraak blijkbaar niet is doorgekomen en waarvan de communicatie compleet beroerd is.

Ik vind het echt teleurstellend dat ik voor zo'n duur toestel zo'n service krijg, laat staan dat ik er met mn hoofd niet bij kan dat die schermen waarschijnlijk pas over een paar maanden weer op voorraad zijn.

Als het regent in mei, dan is april voorbij

• 418O2
Je moet ook niet naar Coolblue gaan. Als je via de defacto standaard browser het regelt met Samsung is het zo klaar

• ipje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:27
aDutchCow schreef op donderdag 2 september 2021 @ 21:21:

Ik vind het echt teleurstellend dat ik voor zo'n duur toestel zo'n service krijg, laat staan dat ik er met mn hoofd niet bij kan dat die schermen waarschijnlijk pas over een paar maanden weer op voorraad zijn.
Begrijp je teleurstelling, maar op dit moment zijn er in vele sectoren problemen met levering van onderdelen. Dus ik verbaas mij er niet over, sommige mensen moeten maanden wachten op hun nieuwe auto omdat bepaalde chips niet voorradig zijn. En signify kan ook producten niet leveren ivm geen voorraad bepaalde onderdelen.

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:39
AndereKoekoek schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 10:01:
De laatste 2 weken heb ik een keer of 8 gehad dat mijn 4g/5g data het niet meer doet.

Icoontjes geven aan dat er bereik is, maar met geen enkele app kan ik verbinden.

Gegevensverbinding uit/aan
Vliegtuig stand aan/uit
Dit vertelt de verbinding niet. Moet het toestel in zijn geheel opnieuw opstarten en dan werkt het weer.

Zelf het idee dat het te reproduceren is wanneer het toestel even geen bereik heeft gehad, zoals op het strand. Als je daarna weer wel bereik hebt dan herpakt de verbinding zich niet.

Meer mensen dit soort issues?
Ik heb sinds maandag de Samsung Galaxy S21, komende vanaf een Galaxy S9 en ervaar wat jij ook hebt. Ik luister altijd streaming radio (via de eigen apps van de zenders) van en naar mijn werk in de trein. Dit ging met de S9 altijd perfect, uitgezonderd het stuk in de bossen van Heumensoord tussen Mook en Nijmegen-Heyendaal, daar is de verbinding consequent een paar minuten weg voor iedereen. Gisterochtend viel de radio ook op andere stukken spontaan uit. En gister middag op de terugweg weer. Geen enkele website kon nog geladen worden, internet op de S21 was compleet onbruikbaar. De icoontjes geven 2-3 streepjes met 4G+ weer dus het bereik lijkt in orde. Ik moest mijn toestel opnieuw opstarten om het werkend te krijgen.

Aangezien ik geen 5G-abbo heb, heb ik het mobiel internet op 4G/3G/2G geforceerd, dit hielp niets. Als het zich voordoet valt het mij op dat alleen het up-pijltje langs het 4G+ icoontje oplicht, het down-pijltje doet niets. Ik heb geen ander abbo, dezelfde SIM-kaart die in mijn S9 zat, zit nu in de S21. Is de S21 zoveel slechter in netwerk receptie? Of zit er ergens een bug in de software? Krijg niet het idee dat het ligt aan de cel handover.
@PatrickPR Welk sim slot gebruik je voor je SIM kaart? Er is/was een bug op sim slot 2, al dacht ik dat die met een software update verholpen was nu, toch iets om te checken.

@aDutchCow Zelfs Ikea heeft leveringsproblemen, en in de voedingsindustrie is er een tekort aan blikjes en flesjes. Al het hamsteren en stil leggen van bedrijven door lock downs, massale veranderingen in gedrag door mensen, werkt overal door. Hopelijk heb je een backup toestel, en anders scoor er ergens eentje, want dit kan nog wel even duren.

[ Voor 49% gewijzigd door swhnld op 03-09-2021 11:54 ]

• PatrickPR
@swhnld Tnx voor het meedenken. Ik gebruik SIM slot 1.
PatrickPR schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 11:56:
@swhnld Tnx voor het meedenken. Ik gebruik SIM slot 1.
En als je 5G in de software aanzet, ondanks dat je het niet hebt, werkt het dan wel goed? 5G icoon in beeld kan namelijk gewoon 4G zijn op een 5G compatible zendmast....
Mijn redenering dat er een implementatie fout zit wanneer je 5G uitzet dat sommige masten of banden niet goed meer werken. Met trial en error is dat uit te sluiten.

[ Voor 20% gewijzigd door swhnld op 03-09-2021 12:00 ]

• PatrickPR
swhnld schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 11:59:
[...]

En als je 5G in de software aanzet, ondanks dat je het niet hebt, werkt het dan wel goed? 5G icoon in beeld kan namelijk gewoon 4G zijn op een 5G compatible zendmast....
Mijn redenering dat er een implementatie fout zit wanneer je 5G uitzet dat sommige masten of banden niet goed meer werken. Met trial en error is dat uit te sluiten.
Gisterochtend tijdens de heenreis stond die setting nog op 5G/4G/3G/2G en toen is het een aantal keer voorgekomen. Voor de terugreis heb ik het aangepast en kwam het wederom voor. Het is inderdaad trial en error, het hoeft niet per se aan het mobiele netwerk te liggen dus ik ga nog wat dingen proberen.

Kleine toevoeging: ik denk niet dat het aan de SIM of de app ligt. Ben al ruim een half uur streaming radio aan het luisteren via de S21. Telefoon ligt op mijn bureau, wifi uiteraard uit, 4G+ icoontje en 2 van de 4 streepjes bereik. Zou het dan toch in de cel hand-over zitten?

[ Voor 14% gewijzigd door PatrickPR op 03-09-2021 14:52 ]

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Ik gebruik een S21 Ultra 512GB met dual sim en krijg steeds vaker van contacten te horen dat ik na het versturen van een SMSje blijf spammen met hetzelfde bericht.

nou SMS ik niet zo vaak en valt het te overzien maar vogel ik liever uit hoe het op te lossen is. Op het internet staan top 10 fixes, allemaal geprobeerd maar tevergeefs. Hebben jullie ook last van een delivery loop?

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Mirabis schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 19:51:
Ik gebruik een S21 Ultra 512GB met dual sim en krijg steeds vaker van contacten te horen dat ik na het versturen van een SMSje blijf spammen met hetzelfde bericht.

nou SMS ik niet zo vaak en valt het te overzien maar vogel ik liever uit hoe het op te lossen is. Op het internet staan top 10 fixes, allemaal geprobeerd maar tevergeefs. Hebben jullie ook last van een delivery loop?
Geen last, maar zou eens een andere sms applicatie gebruiken zoals Signal of Messenger, kijk of dat je probleem oplost?

• dave1972
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-11 09:52
Vraagje, ik wil de Google assistent gebruiken, alleen is deze alleen te activeren middels een swipe beweging ( vanaf rechtsonder naar het midden ) hè of oke Google werkt niet, ook al staat voice match wel geactiveerd. Iemand een idee ?

Samsung Flip 7

• mortael
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 24-04-2024
dave1972 schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 10:43:
Vraagje, ik wil de Google assistent gebruiken, alleen is deze alleen te activeren middels een swipe beweging ( vanaf rechtsonder naar het midden ) hè of oke Google werkt niet, ook al staat voice match wel geactiveerd. Iemand een idee ?
Hier hetzelfde, alleen heb ik nog niet echt moeite gedaan om een oplossing te zoeken aangezien ik thuis ook een Nest Mini heb.
Het vreemde is, het heeft wel gewerkt...en van de ene op de andere dag ineens niet meer.

Vroeger heette ik [MoRtAl]: https://tweakers.net/gallery/8673/

• tw_gotcha
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08-11 07:53
Ik heb een s21 via mijn werk aan kunnen schaffen. ik begrijp dat het kleine gaatje naast de sim tray aan de onderkant een van de twee microfoons is? Waarom dit design?

• r_buren
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:46
tw_gotcha schreef op zondag 5 september 2021 @ 14:02:
Ik heb een s21 via mijn werk aan kunnen schaffen. ik begrijp dat het kleine gaatje naast de sim tray aan de onderkant een van de twee microfoons is? Waarom dit design?
Zodat sommige mensen hun sim ejector tool in dat microfoon gaatje stoppen en samsung weer meer kan verdienen aan repareren >:) :P LOL

• kendo
  • Niet online
Gisteren helaas de achterkantkant van mijn ultra moeten vervangen na een klein ongelukje.

Ik heb de telefoon eigenlijk altijd in de kontzak van mijn broek zitten, met het scherm naar mij toe. De telefoon zit daarnaast in een siliconen hoesje. Maar toch is de achterkant gebarsten na een klein tikje tegen de muur.

20 minuutjes werk en 6 tientjes later, was ie weer klaar. Gelukkig was de vervanger al voorzien van de camera bump en alle toebehoren. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yZRTCU_77Q73DgYJSk3F93E74ps=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mGDRdyfH8QwFHSC2E0E8xHdS.jpg?f=fotoalbum_large

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

tw_gotcha schreef op zondag 5 september 2021 @ 14:02:
Noise cancellation.

• tploumen
kendo schreef op zondag 5 september 2021 @ 14:45:
Gisteren helaas de achterkantkant van mijn ultra moeten vervangen na een klein ongelukje.

Ik heb de telefoon eigenlijk altijd in de kontzak van mijn broek zitten, met het scherm naar mij toe. De telefoon zit daarnaast in een siliconen hoesje. Maar toch is de achterkant gebarsten na een klein tikje tegen de muur.

20 minuutjes werk en 6 tientjes later, was ie weer klaar. Gelukkig was de vervanger al voorzien van de camera bump en alle toebehoren. [Afbeelding]
Dat is balen... Wat ik me afvraag: op de achterkant is het IMEI nummer van de telefoon ingegraveerd. Hoe zetten ze dat om bij vervanging van de achterkant...?

• kendo
  • Niet online
tploumen schreef op zondag 5 september 2021 @ 16:30:
[...]

Dat is balen... Wat ik me afvraag: op de achterkant is het IMEI nummer van de telefoon ingegraveerd. Hoe zetten ze dat om bij vervanging van de achterkant...?
Geen idee, ik heb het zelf gedaan dus dat nummer staat niet op de nieuwe ;)

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

• tploumen
kendo schreef op zondag 5 september 2021 @ 17:01:
[...]

Geen idee, ik heb het zelf gedaan dus dat nummer staat niet op de nieuwe ;)
Is het onderdeel dan wel origineel...? En hoe weet je dat het toestel nog 100% waterdicht is...?

• kendo
  • Niet online
tploumen schreef op zondag 5 september 2021 @ 17:19:
[...]

Is het onderdeel dan wel origineel...? En hoe weet je dat het toestel nog 100% waterdicht is...?
Verzegeld en al uit Vietnam. 100% waterdicht boeit me helemaal niks. Net als het "origineel zijn" van het onderdeel. Als het maar past.
Deze achterkant was voorzien van de afdichting. Het enige dat je hoeft te doen is de body goed ontvetten en zorgen dat er geen oude lijmresten achter gebleven zijn. Het is niet zo spannend. Met mijn S8+ ook nooit geen problemen mee gehad. En daar heb ik destijds het scherm en achterkant vervangen.

• melly
dave1972 schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 10:43:
Opvallend.
Ik had deze setting 2 dagen geleden geactiveerd.
Reageerde ook best goed als ik "ok Google" maar op een redelijk volume riep.
In eens wil vandaag Google niet meer opstarten als ik "ok Google" loop te tetteren.
En nu zie ik dit bericht van jou...
Kan geen toeval zijn lijkt mij...

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 09-11 22:14
Voor het geval je vanavond niks te doen hebt, de S21 Ultra update van September is al te vinden (DBT) en te flashen handmatig.

Just here for the fun

• tploumen
Brotuck schreef op zondag 5 september 2021 @ 19:26:
Voor het geval je vanavond niks te doen hebt, de S21 Ultra update van September is al te vinden (DBT) en te flashen handmatig.
Dat is de Duitse firmware toch...? Kun je die wel flashen op een Nederlands (PHN) toestel...?

• Brotuck
tploumen schreef op zondag 5 september 2021 @ 19:59:
[...]

Dat is de Duitse firmware toch...? Kun je die wel flashen op een Nederlands (PHN) toestel...?
Ja is in heel europa dezelfde firmware, zitten alle landen in.
Heb hem zelf ook probleemloos erop gezet.

Just here for the fun

• tploumen
Brotuck schreef op zondag 5 september 2021 @ 20:00:
[...]

Ja is in heel europa dezelfde firmware, zitten alle landen in.
Heb hem zelf ook probleemloos erop gezet.
Neem aan dat je telefoon dan gewiped wordt...? (factory reset). Of blijven je bestanden en instellingen behouden als je van PHN naar DBT gaat...?

• Brotuck
tploumen schreef op zondag 5 september 2021 @ 20:19:
[...]

Neem aan dat je telefoon dan gewiped wordt...? (factory reset). Of blijven je bestanden en instellingen behouden als je van PHN naar DBT gaat...?
Je blijft gewoon op PHN, alle CSC (land)codes zitten erin. Gewoon met home_csc flashen en alles blijft behouden. Het zijn exact dezelfde bestanden die je bij PHN zou downloaden als hij vrijgegeven wordt voor Nederland.

Just here for the fun

• PatrickPR
PatrickPR schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 13:22:
[...]

Gisterochtend tijdens de heenreis stond die setting nog op 5G/4G/3G/2G en toen is het een aantal keer voorgekomen. Voor de terugreis heb ik het aangepast en kwam het wederom voor. Het is inderdaad trial en error, het hoeft niet per se aan het mobiele netwerk te liggen dus ik ga nog wat dingen proberen.

Kleine toevoeging: ik denk niet dat het aan de SIM of de app ligt. Ben al ruim een half uur streaming radio aan het luisteren via de S21. Telefoon ligt op mijn bureau, wifi uiteraard uit, 4G+ icoontje en 2 van de 4 streepjes bereik. Zou het dan toch in de cel hand-over zitten?
Even mezelf quoten over dit issue. Ik heb van het weekend nog geprobeerd om het euvel te triggeren. Eerst in de auto op de snelweg (no worries, zat als passagier in de auto), streaming radio aan en via bluetooth naar de autoradio sturen. Dit is de hele rit van ongeveer 15 minuten goed gegaan. Zag in de SIM status informatie dat de signaalsterkte wel fluctueerde (logisch gezien het rijden en de cel handover) maar nergens werd de stream danwel internetverbinding onderbroken.

Daarna nog op de fiets en bluetooth oordopjes en weer streaming radio. De verbinding is op geen enkel moment verbroken geweest. Uiteraard is de snelheid wat langzamer, maar wel verschillende cels gepakt.

De keren dat het voorkwam in de trein luisterde ik met mijn bedrade oortjes in combinatie met een Samsung USB-C naar 3,5mm jack adapter. Dit weekend 2 keer getest met bluetooth. Kan hier nog verschil in zitten? In die zin dat het adaptertje iets triggert? De telefoon reageert/detecteert wel dat de adapter aanwezig is. Het lijkt mij wel aardig vergezocht.

Deze donderdag ga ik weer naar kantoor met de trein. Ik zal als test dan eens via bluetooth streaming radio luisteren. De trial & error continues.

• 418O2

• neeecht
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:26
swhnld schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 23:54:
Net OTA de 1 september update ontvangen op mijn Ultra.
S21 nu ook. We zijn weer 'bij'. :)

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
Ik heb zojuist nog een update van 170MB gekregen voor de september update. Maar ik had er al een keer een geïnstalleerd van richting de 1 GB. Toen ik updaten zag het erbij het afsluiten om te gaan updaten anders uit dan normaal. Heeft iemand anders ook een extra update gekregen?

edit: S21 Plus PHN trouwens.

[ Voor 5% gewijzigd door dehardstyler op 09-09-2021 16:20 ]

dehardstyler schreef op donderdag 9 september 2021 @ 16:19:
Ik heb zojuist nog een update van 170MB gekregen voor de september update. Maar ik had er al een keer een geïnstalleerd van richting de 1 GB. Toen ik updaten zag het erbij het afsluiten om te gaan updaten anders uit dan normaal. Heeft iemand anders ook een extra update gekregen?

edit: S21 Plus PHN trouwens.
De OneUI 3.1.1 upgrade was er ook nog tussendoor gekomen. Kan dat een van de 2 zijn geweest?

• dehardstyler
  • Nu online
swhnld schreef op donderdag 9 september 2021 @ 21:41:
[...]

De OneUI 3.1.1 upgrade was er ook nog tussendoor gekomen. Kan dat een van de 2 zijn geweest?
Volgens Software gegevens zit ik nog op OneUI 3.1.
Wat zie jij als laatste update staan in je menu
Is dat die update van 900MB ofzo?

• Amaze86
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:14
Iemand Black Screen of death gehad na de update....me vrouw zet haar telefoon gister aan de oplader en opeens zwart scherm, telefoon kreeg ze niet meer aan. Pas 6 uur later in de avond kreeg ik hem weer aan de praat.

Mocht het je overkomen hier een paar tips die helpen :)

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

• melly
Misschien dat iemand dit weet.
Ik krijg " Ok Google" niet meer geactiveerd op de S21 Ultra
Als ik onder de setting "voice match" de setting "ok Google" bekijk staat deze steeds uit.
Activeren heeft geen zin want zodra ik de settings weer verlaat springt "ok Google" weer op standje uit.
Voorheen heeft dit gewoon gewerkt.
Iemand enig idee?

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:39
melly schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 12:51:
Misschien dat iemand dit weet.
Ik krijg " Ok Google" niet meer geactiveerd op de S21 Ultra
Als ik onder de setting "voice match" de setting "ok Google" bekijk staat deze steeds uit.
Activeren heeft geen zin want zodra ik de settings weer verlaat springt "ok Google" weer op standje uit.
Voorheen heeft dit gewoon gewerkt.
Iemand enig idee?
Bij mij blijft het wel op standje aan staan, maar Hey Google werkt niet. Ik gebruik het overigens nooit op mijn telefoon (alleen in de auto met AAOS). Dus misschien moet ik elders nog wat aanzetten om het te laten werken...?

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• melly
Juancho schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 12:54:
[...]

Bij mij blijft het wel op standje aan staan, maar Hey Google werkt niet. Ik gebruik het overigens nooit op mijn telefoon (alleen in de auto met AAOS). Dus misschien moet ik elders nog wat aanzetten om het te laten werken...?
Zo ver ik weet is het alleen de setting "ok Google" die je aan moet zetten.

Maar misschien moet je Ok Google roepen om de assistent te activeren ipv Hey Google?

• Juancho
melly schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 13:01:
[...]

Zo ver ik weet is het alleen de setting "ok Google" die je aan moet zetten.

Maar misschien moet je Ok Google roepen om de assistent te activeren ipv Hey Google?
Haha ja beetje verwarrend. In onze auto reageert het ingebouwde Android systeem op Hey Google, maar op de S21 staat er idd OK Google. Maar ook dat werkt niet overigens.

Edit: en opeens werkt het wel, zowel Hey Google als OK Google... _O-

Edit, en nu weer niet, nadat de telefoon in lock mode ging...

Edit 3: na de voice assistent te hebben geopend, wat prutsen, werkt het weer. Maar later weet niet. Niet echt stabiel zeg maar ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Juancho op 10-09-2021 13:16 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

dehardstyler schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 05:32:
[...]

Volgens Software gegevens zit ik nog op OneUI 3.1.
Wat zie jij als laatste update staan in je menu
Is dat die update van 900MB ofzo?
Laatste update bij mij is 203,68 MB., versie AUHD/AUHB/AUHB op PHN
One UI rapporteerd ook 3.1 , die upgrade was 970 MB, zie ook: https://www.sammobile.com...irmware-update-in-secret/

• dehardstyler
  • Nu online
swhnld schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 14:43:
[...]

Laatste update bij mij is 203,68 MB., versie AUHD/AUHB/AUHB op PHN
One UI rapporteerd ook 3.1 , die upgrade was 970 MB, zie ook: https://www.sammobile.com...irmware-update-in-secret/
Ja dat is hem dan toch. Bij mij is die alleen 195,73MB, maar dat zal wel goed zijn dan. Dank voor de info! :)

• melly
Voor diegene die hier wat aan heeft, dit was voor mij de oplossing om Google assist werkende te krijgen.

YouTube: Ok Google detectie oplossing (Nederlands)

• Juancho
melly schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 18:03:
Voor diegene die hier wat aan heeft, dit was voor mij de oplossing om Google assist werkende te krijgen.

Thanks! Dit werkt bij mij iig wel! Misschien dat ik het nu eens wat vaker ga gebruiken ;)

• Boneka
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 02-12-2023
Onlangs de Samsung galaxy S21 plus gekocht nadat mijn 4 jaar oude Samsung 7 edge er ineens mee ophield. Twijfelde vooral tussen de S21 en de plus. Het is de plus geworden vanwege het luxere materiaal en de mooie accuduur. Anderhalve dag is mooi. Vind m wel wat zwaar helaas. Ook jammer dat je maar kunt kiezen tussen twee kleurenopties levendig en natuurlijk.

Maar nu mijn vraag. Als mijn telefoon ergens ligt in de vergrendelstand. En er komt een mail binnen dan hoor ik een muziekje en geen meldingstoon. Hoe krijg ik dit vervelende muziekje eruit?

• Juancho
Boneka schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 23:08:
Onlangs de Samsung galaxy S21 plus gekocht nadat mijn 4 jaar oude Samsung 7 edge er ineens mee ophield. Twijfelde vooral tussen de S21 en de plus. Het is de plus geworden vanwege het luxere materiaal en de mooie accuduur. Anderhalve dag is mooi. Vind m wel wat zwaar helaas. Ook jammer dat je maar kunt kiezen tussen twee kleurenopties levendig en natuurlijk.

Maar nu mijn vraag. Als mijn telefoon ergens ligt in de vergrendelstand. En er komt een mail binnen dan hoor ik een muziekje en geen meldingstoon. Hoe krijg ik dit vervelende muziekje eruit?
Je kan gewoon bij geluiden aanpassen wat jij wil voor je mail app. Je kan inhouse geluiden/meldingen kiezen of via een aparte app die al dit soort geluiden aanbiedt.

In mijn geval, ik heb Nine als email applicatie:

Instellingen-Apps-Nine-Meldingen-E-mail-geluid-kies wat/waar je wil

Kijk ik bij de Outlook app werkt dit precies hetzelfde als hierboven.

• dave1972
melly schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 18:03:

Held !! Nu werkt het zoals het zou moeten, dank je. _/-\o_

Samsung Flip 7

• Boneka
Email geluid zie ik echt nergens staan.

• ipje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:27
Boneka schreef op zondag 12 september 2021 @ 09:43:
Email geluid zie ik echt nergens staan.
Outlook app openen, naar instellingen van de app, meldingen, meldingen bij nieuw bericht.

• Boneka
Zojuist 40 minuten aan de lijn gehangen bij Samsung! Ze komen er niet uit! Krijg nu een terug bel verzoek. De email komt nu wel gelijk binnen maar niet zoals ik wil. Welk geluid je ook toevoegt je krijgt standaard een gitaar te horen. Erg vreemd.

• Boneka
Zojuist getest met Gmail. Daar komt wel het juiste geluid binnen.

Krijg het idee dat er een sofwarefout zit in de eigen email appvanSamsung!

• Telesto
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12:15
Notificatie geluid is aan te passen via instellingen > apps > Samsung Email > Meldingen > doorklikken op de melding waarvan je het geluid aan wilt passen.

• Boneka
Opgelost gelukkig. Hij zat onder het verticale grijze streepje. Pff gelukkig!

• Boneka
Nog een vraagje hier. Als je de telefoon opstart hoor je een soort van welkomsgeluid. Waar is die aan te passen?

• melly
Toch weer een vraag over die Google assist 🙄
Als ik assist activeer dmv "Hey Google" krijg ik een ander type assist dan dat ik op het Google microfoontje klik.
Bij de voice activated krijg ik bewegende icoontje als assist te zien.
Als ik op het microfoontje druk een gezichtje wat in een telefoon praat.
Niet dat dit het probleem is, maar wel dat de voice activated assist veel meer beperkingen heeft. Zo kan ik met voice activated geen WhatsApp berichten sturen (wat wel weer kan met push activated)
En zo zijn er meer beperkingen voor voice tov push.

Is dit bij andere ook zo?
En weet iemand hoe ik de voice activated assist net zo bruikbaar kan krijgen als de push activated?

• Garret1410
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-11 23:15
Boneka schreef op zondag 12 september 2021 @ 17:44:
Nog een vraagje hier. Als je de telefoon opstart hoor je een soort van welkomsgeluid. Waar is die aan te passen?
Wel bijzonder want je hebt zowel bij je mail app een ander geluid als bij het opstarten. Iets wat ik nooit heb gehad. Of bedoel je bij het ontgrendelen van je scherm.

Waarschijnlijk staat het dan bij Instellingen > Geluiden > Bediening systeemgeluid > Schermver/ontgrendeling.

Heb je onlangs een bepaalde app geïnstalleerd die dit zou kunnen doen of heb je een backup van je vorige telefoon teruggezet wat niet helemaal goed gegaan is.

Edit: heb even gegoogeld en het blijkt dat sommigen wel geluid hebben bij het opstarten en dat zijn dan provider locked toestellen. Ga naar instellingen en zoek naar SystemUI of dat het in het nederlands naar Systeem UI vertaald is. Daar kun je meldingsgeluid uitschakelen.

[ Voor 17% gewijzigd door Garret1410 op 12-09-2021 20:39 ]

• Boneka
Ja ik bedoel bij het ontgrendelen van het scherm als ik hem aanzet. Dat geluid.

Toestel heb ik bij belsimpel gekocht.

• Juancho
Boneka schreef op zondag 12 september 2021 @ 22:19:
Ja ik bedoel bij het ontgrendelen van het scherm als ik hem aanzet. Dat geluid.

Toestel heb ik bij belsimpel gekocht.
Dat soort click/tik geluid? Die kan je voor zover ik weet alleen aan/uit zetten.

• Swurgin
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 08-11 13:23
Ben weleens benieuwd wie er nog (meer nog) op de 1 August 2021 software zit ?

Heb ik wel weer het geluk ergens achter in de uitrol volgorde te zitten ? :/

"... Reckon luck sees us the same Reckon love deals us the same ..." Mark Hollis (Talk Talk)

• Amersfoort
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:09
Swurgin schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 15:18:

Is de telefoon bij een door Samsung erkende Nederlandse verkoper gekocht? Zo nee, dan is het mogelijk geen NL model, en kan de update op een afwijkend moment plaatsvinden.

• Juancho
Swurgin schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 15:18:

Ik volgens mij ook...?

One UI 3.1
Android Versie 11
Google Play-systeemupdate 1 augustus
Kernelversie: thue aug 17
Niv. android beveiligingspatch: 1 augustus

Ik heb mijn S21 gekocht bij een goede bekende die bij een telefoonwinkel werkt. Had vorige week nog een update gehad trouwens, niet zo'n grote overigens.

[ Voor 14% gewijzigd door Juancho op 14-09-2021 15:26 ]

• Swurgin
Amersfoort schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 15:22:
[...]

Is de telefoon bij een door Samsung erkende Nederlandse verkoper gekocht? Zo nee, dan is het mogelijk geen NL model, en kan de update op een afwijkend moment plaatsvinden.
Op contract bij Vodafone. Dat zal ook wel invloed / vertraging opleveren ?

"... Reckon luck sees us the same Reckon love deals us the same ..." Mark Hollis (Talk Talk)

• Amersfoort
Swurgin schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 15:25:
[...]

Op contract bij Vodafone. Dat zal ook wel invloed / vertraging opleveren ?
SIM-locked telefoons worden trager geüpdatet dan niet-provider gebonden telefoons.

• 418O2
Amersfoort schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 15:29:
[...]

SIM-locked telefoons worden trager geüpdatet dan niet-provider gebonden telefoons.
Bestaan er uberhaupt nog simlocked telefoons?

Je bedoelt branded telefoons neem ik aan

• Brotuck
Eerste OTA file van de S21 Ultra (Android 12 beta 1) is beschikbaar via XDA. Ik ben hem aan het sideloaden. Ziet er tot nu toe goed uit !

Just here for the fun

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:28

aex351

I am the one

Brotuck schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 16:13:
Eerste OTA file van de S21 Ultra (Android 12 beta 1) is beschikbaar via XDA. Ik ben hem aan het sideloaden. Ziet er tot nu toe goed uit !
Ik heb even zitten zoeken. Ik kan geen link vinden voor een G991B / S21 / Exynos. Het XDA forum is ook behoorlijk rommelig qua links en informatie.

< dit stukje webruimte is te huur >

• Swurgin
FYI Mijn update is eindelijk binnen (vanmorgen al)

• Amersfoort
418O2 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 15:30:
[...]

Bestaan er uberhaupt nog simlocked telefoons?

Je bedoelt branded telefoons neem ik aan
Blijkbaar ken ik het verschil tussen Simlocked en branded telefoons niet. Wat zijn de verschillen en waar kan ik dat aan zien?

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Amersfoort schreef op woensdag 15 september 2021 @ 14:55:
[...]

Blijkbaar ken ik het verschil tussen Simlocked en branded telefoons niet. Wat zijn de verschillen en waar kan ik dat aan zien?
Simlocked bestaan niet meer. Je kan van elke provider een sim in elk toestel proppen. Maar branded telefoons worden geleverd via een provider, voorheen met een provider logo erop (tegenwoordig niet meer naar mijn weten). Maar de software updates lopen ook via die provider en niet via Samsung.

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• aDutchCow
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:40
swhnld schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 11:51:

@aDutchCow Zelfs Ikea heeft leveringsproblemen, en in de voedingsindustrie is er een tekort aan blikjes en flesjes. Al het hamsteren en stil leggen van bedrijven door lock downs, massale veranderingen in gedrag door mensen, werkt overal door. Hopelijk heb je een backup toestel, en anders scoor er ergens eentje, want dit kan nog wel even duren.
Gelukkig via de ophaalservice mn toestel al weer terug! Dan moet ik natuurlijk ook zo eerlijk zijn als de service wel goed is! Het proces rondom het halen van mijn toestel en het bezorgen waren wel zeer goed geregeld!

Als het regent in mei, dan is april voorbij

• dave1972
Brotuck schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 16:13:
En geïnstalleerd thanks 🙏

Samsung Flip 7

• mdebr
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-04 19:16
Ik had verwacht wel ergens een s22 topic te vinden, maar kan het niet vinden. Mijn s10 is erg op. Nu hoop ik dat de s22 snel komt en ik kan overbruggen. Ik lees er geruchten over van een 50mp camera waarvan ik mij afvraag of het de moeite waard is ten opzichte van de s21. Klinkt mooi, maar of je er in de praktijk echt een wow-factor uit haald betwijfel ik. Wat zijn jullie ideeën daarbij?

• Smooth-J
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-11 20:53
mdebr schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 08:09:
Ik had verwacht wel ergens een s22 topic te vinden, maar kan het niet vinden. Mijn s10 is erg op. Nu hoop ik dat de s22 snel komt en ik kan overbruggen. Ik lees er geruchten over van een 50mp camera waarvan ik mij afvraag of het de moeite waard is ten opzichte van de s21. Klinkt mooi, maar of je er in de praktijk echt een wow-factor uit haald betwijfel ik. Wat zijn jullie ideeën daarbij?
Topic is nog niet aangemaakt

• Boneka
Als de telefoon uitstaat met de oplader erin zie je geen groen of ander signaal wanneer ie weer 100% is opgeladen. Is te veranderen,,?

• dave1972
Boneka schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 09:18:
Als de telefoon uitstaat met de oplader erin zie je geen groen of ander signaal wanneer ie weer 100% is opgeladen. Is te veranderen,,?
AOD notify installeren 👌

Samsung Flip 7

Boneka schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 09:18:
Je kunt andersom wel aanzetten, dan geeft hij constant signaal terwijl hij opgeladen wordt, en gaat het uit als die vol is. Dus dan weet je bij zwart scherm aan de lader is de accu vol.
Pagina: 1 ... 24 ... 44 Laatste

Let op:
Discussies en vragen over aankopen van de S21, levertijden en prijzen mag hier: [Samsung Galaxy S21-serie] Levertijd & Prijzen
Discussies en vragen over accessoires mag hier: Samsung Galaxy S21 serie accessoires topic

In Feiten en fabels: Snapdragon vs Exynos mag je los over de verschillende soc's van Samsung. Die discussie hoort hier niet thuis.