Just here for the fun
ah hier is dat bericht
neeecht in "[Samsung Galaxy S21-serie] Ervaringen & Discussie"
Zelfs verificatie sms'jes ontvangen duurt lang

[ Voor 8% gewijzigd door ArcticWolf op 11-02-2021 10:27 ]
je kunt dat checken cpu spy maar dat is niet het probleem met de S21..die gaat wel in deep sleep.Hakki schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:59:
[...]
Voor de S10 is er ook ooit deep sleep bug geweest. Kon je toen opvolgen met een appje, maar geen idee meer welk dat was.
Gsm ging toen gewoon quasi nooit in deep sleep.
Als je dit ziet dan zou je toch denken dat het wel zo is?Michel242186 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:31:
[...]
je kunt dat checken cpu spy maar dat is niet het probleem met de S21..die gaat wel in deep sleep.
:strip_exif()/f/image/aDN6UHORCg0JP1U4fuX8vKFv.jpg?f=fotoalbum_large)
Just here for the fun
Batterij van de ultra is ook niet goed hoor, moest gisteren al vroeg in de avond mijn telefoon aan de lader doen. Hele dag gewerkt dus zeker niet veel met de telefoon gespeeld. Verder gaat het laden ook erg traag.Michel242186 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:55:
[...]
hier precies hetzelfde met de S21...ik kom de dag amper door...ik verlies tijdens de nacht 30%
Ik heb het doorgestuurd in de samsung app
Mijn Huawei P30 Pro deed dat veel beter, zat vaak boven de 50% in de avond en het laden ging heerlijk snel.
Instellingen > Verbindingen > Mobiele netwerken > Netwerk modus.
"Life is unblockable"
Dus verzoek, geef je statistieken erbij waar het batterijverbruik op zit. Misschien valt ineens iets op als we van 4 personen de statistieken naast elkaar leggen?
Het is iets dat niet zichtbaar is bij de batterij stats alleszins want daar staat bij niets bij met abnormaal verbruik.swhnld schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 11:56:
Mooi dat iedereen meld dat ze batterijverbruik problemen hebben, maar alleen een melding, hij doet het niet, helpt niet echt om de oorzaak aan te wijzen. We zijn hier bij Tweakers immers omdat we zelf zaken willen proberen te fixen, verbeteren, etc.
Dus verzoek, geef je statistieken erbij waar het batterijverbruik op zit. Misschien valt ineens iets op als we van 4 personen de statistieken naast elkaar leggen?
Toch gaat de batterij sneller leeg dan voor de update.
AMD Ryzen 7 3700x - Sapphire Nitro + RX5700XT - Samsung Odyssey Neo G7 32" | Samsung 65QN93B | Denon AVR-X1700H DAB | Monitor Audio Silver RX6 | BK XXLS 400 FF | PS5 Pro
https://www.tek.no/nyhete...oblemer-etter-oppdatering
quickfix schijnt te zijn 4g en 5g uitzetten ik ga het even proberen.
[ Voor 16% gewijzigd door Michel242186 op 11-02-2021 12:08 ]
Ook als je alleen op wifi zit werkt dit (bij mij). Ondanks dat we op wifi zitten trekt hij hem leeg met netwerk modus 4g/5g.Tec7lol schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 11:18:
Ik zit al heel de week enkel op WIFI, en heb ook batterijproblemen sinds de laatste update, dus daar ligt het niet aan, ook niet aan de AOD (wat ik eerst dacht enkele dagen geleden).
Oorzaak is dus iets met de 4g/5g netwerk modus wat het probleem is.swhnld schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 11:56:
Mooi dat iedereen meld dat ze batterijverbruik problemen hebben, maar alleen een melding, hij doet het niet, helpt niet echt om de oorzaak aan te wijzen. We zijn hier bij Tweakers immers omdat we zelf zaken willen proberen te fixen, verbeteren, etc.
"Life is unblockable"
Ben he topict ook aan het volgen. Hopelijk krijgen we in de Benelux ook snel een oplossing.Michel242186 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 12:03:
samsung is op de hoogte en werkt aan een update volgens dit artikel gevonden op xda
https://www.tek.no/nyhete...oblemer-etter-oppdatering
quickfix schijnt te zijn 4g en 5g uitzetten ik ga het even proberen.
AMD Ryzen 7 3700x - Sapphire Nitro + RX5700XT - Samsung Odyssey Neo G7 32" | Samsung 65QN93B | Denon AVR-X1700H DAB | Monitor Audio Silver RX6 | BK XXLS 400 FF | PS5 Pro
En daarom vergelijken, want dan kun je een patroon ontdekken. Als bij iedereen blijkt dat een proces 5 procent verbruikt over de nacht, is dat proces hoogstwaarschijnlijk de oorzaak.ikbenben schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 11:58:
[...]
Het is iets dat niet zichtbaar is bij de batterij stats alleszins want daar staat bij niets bij met abnormaal verbruik.
Toch gaat de batterij sneller leeg dan voor de update.
Dat is ook wat Samsung zal doen, bij genoeg meldingen/informatie actie ondernemen. Alleen wat is de lol daarin? Waarom zit men dan op dit forum?
Er valt dus geen patroon te ontdekken, want het abnormale batterij verbruik wordt niet aangegeven.swhnld schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 12:12:
[...]
En daarom vergelijken, want dan kun je een patroon ontdekken. Als bij iedereen blijkt dat een proces 5 procent verbruikt over de nacht, is dat proces hoogstwaarschijnlijk de oorzaak.
Dat is ook wat Samsung zal doen, bij genoeg meldingen/informatie actie ondernemen. Alleen wat is de lol daarin? Waarom zit men dan op dit forum?
En waarom zit men op dit forum als de reacties niet gelezen worden waarin probleem en oplossing staan...?
"Life is unblockable"
Inderdaad. Wat ik dus ook bedoel.AlwinB© schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 12:17:
[...]
Er valt dus geen patroon te ontdekken, want het abnormale batterij verbruik wordt niet aangegeven.
Heb sinds vorige week een s21 ultra 5G via Belsimpel T-Mobile abonnement gekocht.
Kan ik mij beroepen op heroepingstermijn van 14 dagen en daarmee het contract ontbinden? Ondanks dat ik de telefoon ruim een week heb gebruikt?
Ja, denk het wel, maar beste is met Belsimpel contact te zoeken over de details wat je wil ontbinden en wat de impact is rond bijvoorbeeld je nummerbehoud of abonnement, of kortingen, of.....Ducatii schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 13:26:
Hoi Tweakers,
Heb sinds vorige week een s21 ultra 5G via Belsimpel T-Mobile abonnement gekocht.
Kan ik mij beroepen op heroepingstermijn van 14 dagen en daarmee het contract ontbinden? Ondanks dat ik de telefoon ruim een week heb gebruikt?
Maar als ik het zo lees is er meer aan de hand dus ik denk dat je moet wachten op een update van Samsung.
Of zelf aan de slag gaan met een batterij app om zo het energieverbruik te achterhalen of zelf wat testen met verschillende instellingen.
Samsung telefoons zijn in mij ervaring nooit heel zuinig geweest dus verwacht geen iPhone resultaten of aggressief batterij management zoals Huawei.
Officieel is de bedenktermijn alleen bedoeld om het product te testen en vast te stellen of het aan jouw eisen voldoet. De achtergrond van het herroepingsrecht is namelijk dat je bij een online aankoop het product van tevoren niet goed hebt kunnen bekijken, zoals dat in een fysieke winkel wel kan. Vandaar ook dat je bij aankoop in een fysieke winkel niet de bedenktermijn krijgt (hoewel hier uit coulance vaak wel invulling aan wordt gegeven).Ducatii schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 13:26:
Het is natuurlijk niet te controleren of jij je telefoon alleen hebt getest of ook echt hebt gebruikt, zodra je je toestel reset naar de fabrieksinstellingen is het voldoende. Het enige wat ik hiermee wil aangeven: wees voorzichtig in je bewoordingen naar de verkoper toe. Je hoeft namelijk geen reden op te geven van je retour en de bewijslast dat het toestel is gebruikt ligt bij de verkoper. Maar zodra jij aan de verkoper aangeeft dat je het toestel echt hebt gebruikt, zouden ze moeilijk kunnen gaan doen.
Overigens mogen contractkosten van je ingegane abonnement wel in rekening worden gebracht (het recht op belminuten en MB's heb je in de tussenliggende periode namelijk wel gekregen en gebruikt).
[ Voor 3% gewijzigd door Rabbithole op 11-02-2021 13:47 ]
Bedankt!Rabbithole schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 13:46:
[...]
Officieel is de bedenktermijn alleen bedoeld om het product te testen en vast te stellen of het aan jouw eisen voldoet. De achtergrond van het herroepingsrecht is namelijk dat je bij een online aankoop het product van tevoren niet goed hebt kunnen bekijken, zoals dat in een fysieke winkel wel kan. Vandaar ook dat je bij aankoop in een fysieke winkel niet de bedenktermijn krijgt (hoewel hier uit coulance vaak wel invulling aan wordt gegeven).
Het is natuurlijk niet te controleren of jij je telefoon alleen hebt getest of ook echt hebt gebruikt, zodra je je toestel reset naar de fabrieksinstellingen is het voldoende. Het enige wat ik hiermee wil aangeven: wees voorzichtig in je bewoordingen naar de verkoper toe. Je hoeft namelijk geen reden op te geven van je retour en de bewijslast dat het toestel is gebruikt ligt bij de verkoper. Maar zodra jij aan de verkoper aangeeft dat je het toestel echt hebt gebruikt, zouden ze moeilijk kunnen gaan doen.
Overigens mogen contractkosten van je ingegane abonnement wel in rekening worden gebracht (het recht op belminuten en MB's heb je in de tussenliggende periode namelijk wel gekregen en gebruikt).
Wat kan ik het beste als redenering opgeven?
Nja ben creatief, iets van, een week na dato pas geopend en hij is me te groot oid.. kuch kuchDucatii schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 13:57:
[...]
Bedankt!
Kunnen ze dat niet checken?BigF25 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 13:59:
[...]
Nja ben creatief, iets van, een week na dato pas geopend en hij is me te groot oid.. kuch kuch
Aangezien ik wel gebruik heb gemaakt van mijn abonnement?
Zo ver zullen ze niet gaan lijkt me.. anderzijds kan je je sim in elk ander telefoon kwijt..Ducatii schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 14:01:
[...]
Kunnen ze dat niet checken?
Aangezien ik wel gebruik heb gemaakt van mijn abonnement?
Succes
Het mooie is: je hoeft geen reden op te geven. Wellicht staat in het retourformulier daar wel een invulveld voor, maar die mag je leeg laten (of desnoods aangeven dat je dit niet hoeft op te geven).Ducatii schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 13:57:
[...]
Bedankt!
Zie bijvoorbeeld de ConsuWijzer van de ACM:
Daar wordt ook aangegeven dat als je een product wel gebruikt én als het product daardoor minder waard wordt, er kosten in rekening gebracht mogen worden. Waarschijnlijk is je toestel gewoon nog als nieuw, dus daar is dan geen sprake van. Mijn ervaring is dat winkels eigenlijk nooit moeilijk doen over gebruik. Die verkopen het product dan als "tweedekansje" (Coolblue) o.i.d.De bedenktijd stopt 14 dagen nadat het product is geleverd of het contract voor een dienst is gesloten. Volgens de wet mag u tot die tijd zonder reden van de koop af.
Heel fijn, bedankt!Rabbithole schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 15:00:
[...]
Het mooie is: je hoeft geen reden op te geven. Wellicht staat in het retourformulier daar wel een invulveld voor, maar die mag je leeg laten (of desnoods aangeven dat je dit niet hoeft op te geven).
Zie bijvoorbeeld de ConsuWijzer van de ACM:
[...]
Daar wordt ook aangegeven dat als je een product wel gebruikt én als het product daardoor minder waard wordt, er kosten in rekening gebracht mogen worden. Waarschijnlijk is je toestel gewoon nog als nieuw, dus daar is dan geen sprake van. Mijn ervaring is dat winkels eigenlijk nooit moeilijk doen over gebruik. Die verkopen het product dan als "tweedekansje" (Coolblue) o.i.d.
Nu heb ik de retouraanmelding online gedaan. Alleen wil ik mijn huidige nummer wel behouden. Kan alleen het telefoonnummer van belsimpel niet achterhalen. Weet jij misschien of ze telefonisch bereikbaar zijn?
this might help..Ducatii schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 15:07:
[...]
Heel fijn, bedankt!
Nu heb ik de retouraanmelding online gedaan. Alleen wil ik mijn huidige nummer wel behouden. Kan alleen het telefoonnummer van belsimpel niet achterhalen. Weet jij misschien of ze telefonisch bereikbaar zijn?

https://letmegooglethat.c...impel.nl%2Fklantenservice
Echt waar joh? Je strikt wel je eigen veters?Ducatii schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 15:07:
[...]
Heel fijn, bedankt!

LTE/4G/5G staat precies niet aan bij jou. Naar het schijnt zou dit de grote boosdoener zijn.Gismo1979 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 16:08:
[Afbeelding]
Telefoon niet veel gebruikt, maar het valt mij reuze mee qua batterijverbruik
Ik ben nu momenteel aan het testen door het op 3G te zetten (voorlopig tot er een oplossing is).
Toen ik de schermopname maakte zat ik op de WIFI. Rest van de dag zat ik op 4G (5G staat wel aan, maar is niet beschikbaar op de locatie waar ik zit)ikbenben schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 16:39:
[...]
LTE/4G/5G staat precies niet aan bij jou. Naar het schijnt zou dit de grote boosdoener zijn.
Ik ben nu momenteel aan het testen door het op 3G te zetten (voorlopig tot er een oplossing is).
Hier onder op screenshot zichtbaar normaal gebruik en sinds gisteravond ineens omlaag.
/f/image/ZBgfNW2vwECbcDEauIbFwm6w.png?f=fotoalbum_large)
Hieronder AccuBattery app zichtbaar: 77% drop met maar ~3,5uur schermtijd, niet normaal. Grof genomen ga ik uit van 10% per uur - ook gekeken naar reviews. Dit is ~20% per uur... en schermtijd was gewoon WhatsApp oid
Zijn ook geen duidelijke apps die veel verbruiken, kom op ~15% bij die laatste -41% aan apps, de rest is op de achtergrond oid.
/f/image/rXfUT90yLANKU34pFrOZNDYi.png?f=fotoalbum_large)
Los van de update; Ik heb het idee dat de batterij ook niet helemaal 4000mAh is. Komt dit vaker voor bij Samsung telefoons? Voor de update een keer gemeten en kom rond de 3700-3800 mAh. Met een oude Moto G4 Plus zat ik altijd mooi rond de spec (3000mAh), zelfs na paar jaar.
Lijkt me vrij overduidelijk.Da_Poncho schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 19:11:
Waarschijnlijk ten overvloede, maar ook hier last van een accu die snel leeg loopt. Was bang dat de accu niet meer goed was - maar dankzij dit forum zie ik dat het waarschijnlijk de update van gisteravond is.
Hier onder op screenshot zichtbaar normaal gebruik en sinds gisteravond ineens omlaag.
[Afbeelding]
Hieronder AccuBattery app zichtbaar: 77% drop met maar ~3,5uur schermtijd, niet normaal. Grof genomen ga ik uit van 10% per uur - ook gekeken naar reviews. Dit is ~20% per uur... en schermtijd was gewoon WhatsApp oid
Zijn ook geen duidelijke apps die veel verbruiken, kom op ~15% bij die laatste -41% aan apps, de rest is op de achtergrond oid.
[Afbeelding]
Los van de update; Ik heb het idee dat de batterij ook niet helemaal 4000mAh is. Komt dit vaker voor bij Samsung telefoons? Voor de update een keer gemeten en kom rond de 3700-3800 mAh. Met een oude Moto G4 Plus zat ik altijd mooi rond de spec (3000mAh), zelfs na paar jaar.
Kan je ook een foutenrapport naar Samsung sturen?
Tec7lol schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 17:33:
Voor wie ook last heeft van batterij problemen na de laatste update kan dit doorgeven aan Samsung.
[Afbeelding]
(In de app "Samsung members" - "ondersteuning"- "vragen stellen/foutrapporten", hoe meer reacties hoe sneller het opgelost raakt)
https://www.sammobile.com...sing-battery-life-issues/
Verder heb ik ook meteen op mijn eerste dag last gehad van flinke battery drain met weinig gebruik. Geen fijne ervaring voor de eerste dag, maar aangezien meer mensen dit probleem hebben heb ik er goede hoop in dat her word opgelost. Hieronder een screenshot van m'n battery usage van vandaag.
:strip_exif()/f/image/uuQj8oAX04ePctwSaRcWdAdm.jpg?f=fotoalbum_large)
Vandaag om 05h20 van de lader. Om 12h18 had ik nog maar 63 procent over met amper 40 minuten schermtijd. Voor de februari update had ik een stuk betere standbytijd. Nog niet super maar op zijn Samsungs. Cava... Maar dit is er wel over. Samsung zijn oplossing volgens de helpdesk: probeer eens alles te resetten. Als ik iedere maand bij een update mn gsm volledig opnieuw moet gaan instellen

Google Play Services geeft ook maar een goede 2% gebruik weer tov +-10% ervoor.
Ok, bedankt! Ik hoop dat dit voorlopig de oplossing is.ikbenben schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 19:43:
Mobiele data op 3G zetten en wifi/bluetooth scan uitzetten heeft geholpen voor de drain. Waar ik gisteren rond dit uur op ongeveer 30% zat heb ik nu nog 75% met ongeveer hetzelfde gebruik.
Heb dual connect aangezet om te zien wat het 4g signaal doet:

(heb hem halverwege kort aan de usb gehad om wat bestanden terug te zetten).
Vind de camera wel echt nice, maar komt waarschijnlijk door het verschil met m'n oude telefoonSkix_Aces schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 19:41:
Ik heb sinds gisteren een S21in mijn bezit. Ik ben erg tevreden over het toestel, echter vind ik de foto kwaliteit tegenvallen. Op het eerste gezicht zien foto's er goed uit, maar als je inzoomt zie je dat de fijne details zijn uitgesmeerd. Weet iemand of hier een instelling voor is zodat de foto wel scherp is?
M'n poes:

Omgeving:

Ingezoomd van afstand:

[ Voor 62% gewijzigd door ArcticWolf op 11-02-2021 20:07 ]
Ik kom van een xiaomi mi 5 af die ik 4,5 jaar heb gebruikt dus het verschil is voor mij ook enorm. Zeker de nacht modus vind ik een prachtige feature. Had op sommige vlakken misschien verwacht dat de leap groter zou zijn dan het werkelijk is. Het is tenslotte geen spiegelreflex camera, maar desondanks maakt hij wel hele mooie foto's.Vind de camera wel echt nice, maar komt waarschijnlijk door het verschil met m'n oude telefoon
En valt de camera nog steeds tegen of hebben ze dit verbeterd? Vooral bij het maken van een foto in donkere omgeving vond il het best matig.
Telefoon doet nog steeds 3-4% on vliegtuig modus na een nacht. Waarvan/door??ikbenben schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 19:43:
Mobiele data op 3G zetten en wifi/bluetooth scan uitzetten heeft geholpen voor de drain. Waar ik gisteren rond dit uur op ongeveer 30% zat heb ik nu nog 75% met ongeveer hetzelfde gebruik.
Mijn S10+ en A8 doen 0-1% in vliegtuig modus terwijl de telefoon niets doet.
S21 doet rare dingen.
Daar maakt het aanpassen naar 3G geen verschil in natuurlijk.neeecht schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 23:55:
[...]
Telefoon doet nog steeds 3-4% on vliegtuig modus na een nacht. Waarvan/door??
Mijn S10+ en A8 doen 0-1% in vliegtuig modus terwijl de telefoon niets doet.
S21 doet rare dingen.
Die van mij verbruikt 2% op een nacht ongeveer. Voor die 1% extra zou ik nu niet echt iets achter zoeken.
:strip_exif()/f/image/ldbvJIOETzlDv8m9oyu0dpGk.jpg?f=fotoalbum_large)
Samsung S21 Ultra 512GB
Ook hier niet direct last van de batterij. WiFi, 4G en BT aan.
Bij de installatie van de GSM heb ik wel geen gebruik gemaakt van het automatisch overzetten van de apps van mij oude GSM. Ik heb alles app per app manueel geïnstalleerd. Dat is weliswaar meer werk, maar dan vermijd je mogelijke problemen.
Wel goed om aan te geven dat je Vodafone hebt, en geen work arounds zoals uitzetten 5G e.d. gedaan hebt, of wel?ArcticWolf schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 06:56:
Ging om 0:00 slapen met nog 48% erin ... werd net wakker met nog 11% . als ik langer had geslapen was hij leeg geweest
Mijn toestel met T-Mobile dual sim, en 5G uit (dus beide SIMs op 4G met VoLTE en VoWifi aan) en op de Wifi, heeft afgelopen nacht 9 procent ingeleverd in 8 uur tijd. Verder heb ik geen AOD aan staan, en Niet Storen automatisch geactiveerd in de nacht.
Idem hier, ook gewoon handmatig geïnstalleerd, neem je ook geen "troep" mee aan applicaties die je niet meer gebruikt want je denkt er even over na.BigBangVampa schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 08:52:
[Afbeelding]
Samsung S21 Ultra 512GB
Ook hier niet direct last van de batterij. WiFi, 4G en BT aan.
Bij de installatie van de GSM heb ik wel geen gebruik gemaakt van het automatisch overzetten van de apps van mij oude GSM. Ik heb alles app per app manueel geïnstalleerd. Dat is weliswaar meer werk, maar dan vermijd je mogelijke problemen.
Niet waarschijnlijk, inhoudelijk zijn de toestellen qua processoren e.d. exact gelijk.Ik heb een Ultra overigens.Batch schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 08:44:
Zou het kunnen dat alleen de S21 accuproblemen heeft en de Ultra niet?
Met 5G aan gisteren naar werk gereden. Aan de USB lader in de auto, met Flitsmeister open, zag ik letterlijk de accu teruglopen. Vorige telefoon (Oneplus Nord) met 5G aan, op de USB lader liep langzaam (paar procent erbij) vol op dezelfde rit van ruim een uur.
Yes ik heb Vodafone en 5g uitgezet want daardoor bleef hij nog meer switchen.swhnld schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 09:34:
[...]
Wel goed om aan te geven dat je Vodafone hebt, en geen work arounds zoals uitzetten 5G e.d. gedaan hebt, of wel?
Mijn toestel met T-Mobile dual sim, en 5G uit (dus beide SIMs op 4G met VoLTE en VoWifi aan) en op de Wifi, heeft afgelopen nacht 9 procent ingeleverd in 8 uur tijd. Verder heb ik geen AOD aan staan, en Niet Storen automatisch geactiveerd in de nacht.
Heb na de laatste charge ook het always on display uitgezet... dit lijkt serieus een paar procent per uur als je er niks mee doet. Kijk het nog even aan vandaag en post dan een grafiek.
Ik heb enkel de belgeschiedenis en sms'jes overgezet. Voor de rest ben ik ook vanaf 0 begonnen.BigBangVampa schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 08:52:
Gaan slapen met 99% en opgestaan met 97%. Wel met vliegtuigmodus aangezet.swhnld schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 09:34:
[...]
Verder lijkt mijn probleem nog steeds voorlopig opgelost te zijn met over te schakelen naar 3G en wifi/bluetooth scan uit te zetten.
Bij het in gebruik nemen ervan heb ik geen tool gebruikt om alle settings en apps e.d. te importeren. Heb handmatig alles geinstalleerd, geconfigureerd en bestanden overgezet. De primaire reden is dat je dan een clean install & configuration hebt, om juist dit soort issues te voorkomen. En je leert je telefoon wat beter kennen
Hopelijk helpt deze info anderen hier om te vaststellen of dit echt aan de update ligt, of dat er andere onderliggende issues zijn.
En... hopelijk heeft iemand een oplossing voor issue 2.
Issue 1 - Batterijverbruik
Zoals verschillende reacties hier al aangeven, heb ik sinds de laatste update ook last van de batterij issues.
Het is duidelijk te linken aan de update, zie verbruik voor en na:
Probleem:
Update gedaan op 10 feb 09:22. Gisteren merktte ik al op dat het iets sneller ging, maar kon het nog niet echt plaatsen. Dacht dat ik het zelf iets meer had gebruikt. Vanochtend, toen de wekker niet ging... was het me wel duidelijk geworden:
/f/image/XSxDEBqecAPJguYApVSHPBzW.png?f=fotoalbum_tile)
Vergelijking voor en na update:
/f/image/VSAGmEgnItQu3AHepQldKFc3.png?f=fotoalbum_tile)
Ondanks de powersaving mode en alle connectivity, behalve bellen, UIT, gaat het 's nachts veel te snel door de batterij heen na de update
Oplossing?
Ik las vanochtend ook al dat Samsung ervan op de hoogte is, dus hopelijk komt er snel een hotfix en hoeven we niet te wachten tot de volgende reguliere update.
Ondertussen heb ik in ieder geval de connectivity op 2G/3G gezet zoals hierboven ergens aangegeven om te kijken of dat gaat helpen.
En... ik wilde nog iets toepassen, wat leidde tot issue nummer 2
Issue 2 - Wipe Cache Partition werkt niet
Het wipen van de cache kan sommige vreemde softwareissues, vooral na updates, elmineren, en dus wilde ik dit gelijk ook even proberen.
Het lukt mij echter niet... het blijft gewoon normaal booten, ondanks dat ik de instructies volg en ook voor de zekerheid langer wacht dan 8 seconden.
Instructies:
https://thedroidguy.com/w...tition-galaxy-s21-1147707
Short version: turn off, hold volume up + power, wait 8 seconds
Meer info over dat met de nieuwe OneUI update een USB device eraan gekoppeld moet zijn:
https://forum.xda-develop...ng-recovery-menu.4225451/
Short version: use USB-C device when following regular instructions
Heb zelf geen USB-C headset, maar heb wel zowel aan lader (stekker) als aan de laptop geprobeerd. No luck....
Ervaren jullie dit probleem ook? Hoe kan ik alsnog de recovery mode in?
[ Voor 5% gewijzigd door TweakerD op 12-02-2021 11:22 ]
AUB6/AUB7
Hopelijk lost dit het problem 100% op.
[ Voor 4% gewijzigd door Tec7lol op 12-02-2021 11:52 ]
Had 'm gekoppeld aan de laptop en daarna de telefoon uit gedaan.Batch schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 11:58:
Om in recovery mode te komen: zet je pc aan, verbind de S21 met een USB-C kabeltje aan de pc. Nu kun je wel in recovery mode komen.
Moet ik nog iets specifieks doen na het koppelen aan de laptop?
Volgens mij rollen ze selectief uit, want hier krijg ik het niet binnen via manual updaten. Ook een S21 256GB?Tec7lol schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 11:43:
Er is een nieuwe update! (Manueel zoeken)
AUB6/AUB7
[ Voor 36% gewijzigd door TweakerD op 12-02-2021 12:00 ]
Heb hem ook, ben benieuwd.Tec7lol schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 11:43:
AUB6/AUB7
Dat is nog steeds veel te veel voor een telefoon doet niets (hoort) te doen.ikbenben schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 11:07:
[...]
Ik heb enkel de belgeschiedenis en sms'jes overgezet. Voor de rest ben ik ook vanaf 0 begonnen.
[...]
Gaan slapen met 99% en opgestaan met 97%. Wel met vliegtuigmodus aangezet.
Verder lijkt mijn probleem nog steeds voorlopig opgelost te zijn met over te schakelen naar 3G en wifi/bluetooth scan uit te zetten.
Nogmaals mijn S10+ en A8 verliezen 0-1% per 8-9 uur in vliegtuig modus.
Ik gebruik mijn S10+ als Authenticator offline/off air en daar doe ik dagen/weken mee.
Er is echt iets goed mis met de basis en batterij verbruik.
Hetzelfde dat nog steeds WhatsApp op Windows geen connectie heeft, omdat de S21 in lock screen staat.
Op het moment dat ik alleen op de power knop druk is er direct weer verbinding. Zoals ik al eerder heb vermeld. Dit heeft vermoedelijk ook met batterij verbruik te maken, want de verbinding wordt ook steeds 'vast' gehouden en daarna weer losgelaten en is dus niet constant. Hopelijk fixen ze alles spoedig!
Vooralsnog niks, die wordt op IMEI volgorde uitgerold.Tec7lol schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 11:43:
AUB6/AUB7
Dacht ik ook bij het installeren van de 10 februari updateTed_W schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 12:00:
AUB6 komt bij mij nu ook binnen, niet dat ik batterij issues had maar alle eventuele andere verbeteringen zijn altijd welkom.
![]() | ![]() |
This ROM is the latest ROM for Multi-CSC OXM released 12 Feb 21, and can be used for ALL CSC's mentioned in Multi-CSC OXM!
This is an official Samsung ROM, so KNOX won't be triggered!
What's new:
* February security patches (Samsung Android Security Updates)
* The performance of Camera has been improved
* The security of your device has been improved
Model SM-G998B
Model name Galaxy S21 Ultra
Country Multi-CSC OXM
Version Android 11
Changelist 20701476
Build date Tue, 09 Feb 2021 13:39:22 +0000
Security Patch Level 2021-02-01
Multi-CSC OXM
PDA G998BXXU1AUB6
CSC G998BOXM1AUB6
Details for download with Frija:
/f/image/Bd0Fr1b7KnMQGkt7U2uTAzyo.png?f=fotoalbum_large)
UN-ZIP the archive and place the files in the designated slots in Odin 3.14.4
HOME_CSC_OXM -> data will stay intact
CSC_OXM -> device will reset
Samsung Galaxy S21 Ultra 5G SM-G998B 512GB | Build-number: RP1A.200720.012.G998BXXU1AUC8 | Security Patch Level: 2021-04-01
Klopt.Ted_W schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 12:11:
Na de AUB6 update viel me op dat ik nu voor mijn 2e SIM van Vodafone (mijn SIM 1 is T-Mobile) ook 5G kan kiezen waar die na de restart ook op stond. Dit kon ik eerst niet. Ik heb het weer terug gezet naar 4G aangezien ik toch geen 5G heb.
En helaas ook:
Hopelijk gaan ze daar ook iets aan doen.
Hoe kom je daar nu bij...ArcticWolf schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 12:00:
[...]
Vooralsnog niks, die wordt op IMEI volgorde uitgerold.
Updates worden uitgerold op CSC, niet op IMEI
Op dit ogenblik wordt de update "OTA" en via "Smart Switch" uitgerold in Belgie (LUX)
De update is (nog) niet in Nederland beschikbaar
Samsung Galaxy S21 Ultra 5G SM-G998B 512GB | Build-number: RP1A.200720.012.G998BXXU1AUC8 | Security Patch Level: 2021-04-01
Hier het ook het mailtje ontvangen! Kan niet wachtenCompo schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 12:25:
Krijg net bericht van Samsung, pre order cadeau is onderweg. Dat is lekker snel.
Ik heb de update gewoon binnen hoor via OTA. Wel manueel zoeken naar de update via Instellingen.henklbr schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 12:33:
[...]
Hoe kom je daar nu bij...
Op dit ogenblik wordt de update "OTA" en via "Smart Switch" uitgerold in Belgie (LUX)
Ben alweer 10% kwijt in 3 uurtjes terwijl de telefoon op bureau ligt niets te doen.
Hopen dat dit geen negatief effect heeft op de batterij.
Lekker traag laden en goede batterij duur houden. De S7 edge doet het beter dan de S21 nu.
Had een Samsung lader erbij gekocht en supersnel laden werkt dan meteen. Niet geprobeerd op m'n Huawei lader.Wackmack schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 12:54:
[Afbeelding]
Hoppa! Krijg net de melding om snel laden in te schakelen. Gaat nu hopelijk een stukje sneller. Kreeg de melding toen de telefoon aan de snellader zat (van de Huawei).
@neeecht
Heb always on display uit gezet en gaat nu wel een stuk beter (niet wat ik gewend was ... maar toch):

Mijn settings zijn alleen voor max batterij en spelen met de connecties.
Slapen? Vliegtuig modus.... mgoed, hopelijk komt de fix spoedig.
Ik heb hem net gedownload, voor als ik niks te doen heb morgenneeecht schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 13:05:
@ArcticWolf dat is altijd het eerste wat ik uit zet.
Mijn settings zijn alleen voor max batterij en spelen met de connecties.
Slapen? Vliegtuig modus.... mgoed, hopelijk komt de fix spoedig.
Hmm normaal heb ik altijd LUX, maar als ik nu kijk heb ik PHN. Altijd aangekocht via Coolblue.. enfin, maakt niet zoveel uit, normaal is PHN sneller dan LUX.henklbr schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 12:33:
[...]
Hoe kom je daar nu bij...
Manueel doe ik enkel bij grotere updates of als mijn toestel ouder is, altijd beetje voorzichtig met nieuw speelgoed.
XPENG G9 Performance 2024
Nee. Je zorgt gewoon dat de S21 via een kabeltje verbonden is met de pc. Sluit daarna je S21 af en vervolgens volume omhoog en powerknop tegelijk indrukken. Nu kom je in recovery mode.TweakerD schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 11:58:
[...]
Had 'm gekoppeld aan de laptop en daarna de telefoon uit gedaan.
Moet ik nog iets specifieks doen na het koppelen aan de laptop?
Btw, nog steeds geen info van Samsung over de promo actie (de ik al ingediend heb van 29/01).
1% meer is imo niet "veel te veel" zoals jij het zegt en is imo verwaarloosbaar.neeecht schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 12:00:
[...]
Dat is nog steeds veel te veel voor een telefoon doet niets (hoort) te doen.
Nogmaals mijn S10+ en A8 verliezen 0-1% per 8-9 uur in vliegtuig modus.
Kun je eens naar Software Info gaan op je toestel, een screenshot maken van boven naar benee en hier posten?Ted_W schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 12:53:
[...]
Ik heb de update gewoon binnen hoor via OTA. Wel manueel zoeken naar de update via Instellingen.
Hmm, dat is exact wat ik doe. Ik controleerde voor de zekerheid ook nog even of ik de bestanden op mn telefoon kon zien op de laptop. Daarna deed ik power off. Toen power en volumeup tegelijk ingedrukt tot ie ineens de normale boot deed. Geen recovery mode.Batch schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 13:46:
[...]
Nee. Je zorgt gewoon dat de S21 via een kabeltje verbonden is met de pc. Sluit daarna je S21 af en vervolgens volume omhoog en powerknop tegelijk indrukken. Nu kom je in recovery mode.
Zal eens proberen echt 8 seconden te timen, maar zou raar zijn om maar niet naar recovery te gaan als je het lamger ingedrukt houdt, gezien je bewust knoppen ingedrukt houdt..
Edit: nope, 8 seconden doet het hem ook niet..
Misschien ook gerelateerd aan de februari update? (AUB3)
[ Voor 6% gewijzigd door TweakerD op 12-02-2021 14:19 ]
Deed het initieel ook gewoon zo lang mogelijk. Het boot gewoon normaal op, zelfs terwijl ik ze nog ingedrukt heb. Ik heb de s21 256gb exynos met de AUB3 update van febBatch schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 14:19:
Je moet volume omhoog en powerknop zeker 10 seconden ingedrukt houden. Heb het net nog even geprobeerd, terwijl ik de S21 aan m'n laptop had verbonden. Werkt bij mij nog steeds.
USB controlled by: this phone
USB mode : Transferring files
Heb dit zo vaak gedaan met mijn S10E en de S8, kan me niet voorstellen dat dit heel anders moet. Er is geen bixby knop, dus het is echt alleen power en volumeup. Raar dit.
Heb je dezelfde S21 variant en firmware?
Heb ook double press aan staan met open app.
Maar zou het toch op Bixby moeten staan daarvoor? Dat lijkt me zo onlogisch, want ik wil dat niet zo gebruiken. Mocht het een keer hard vastlopen, moet je ongeacht je instellingen wel in recovery kunnen, lijkt mij.
Ik vraag me wel af waarom dit gewijzigd is en er een ander apparaat via de USB-c aan de S21 gekoppeld moet zijn om in recovery mode te komen. Ik zie daar de logica niet van in.
Mijn s21 (ontvangen op 2feb) vertoont rare zwarte plekjes op de middelste camera, telkens op dezelfde plek, bij het maken van een foto tegen zonlicht in. Ik heb de lenzen goed schoongemaakt, waarna het probleem zich nog voordoet. De telefoon is pas 10 dagen in mijn bezit en wordt met zorg gedragen met een Spigen hoesje etc, aan Wear and tear ligt het dus niet... Wat is een oplossing hiervoor?
:strip_exif()/f/image/gQoJPfA0G84NHDJUiIpxLOo9.jpg?f=fotoalbum_large)
Staat bij mij ook als power knop ingesteld. Misschien had het hier mee te maken maar blijkbaar niet.Batch schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 14:45:
Die heb ik ook aangepast naar power off, want ik gebruik Bixby ook niet. Wel vreemd dat het bij jou niet werkt. Ik heb de februari update en het werkt nog steeds.
Ik vraag me wel af waarom dit gewijzigd is en er een ander apparaat via de USB-c aan de S21 gekoppeld moet zijn om in recovery mode te komen. Ik zie daar de logica niet van in.
Bij mij werkt dit trouwens ook gewoon. Telefoon eerst uitschakelen, dan met USB-C aan de pc koppelen, power knop en volume up gelijk indrukken tot hij aanspringt, knoppen los als je het opstartscherm ziet verschijnen => recovery menu.
lijkt me een gevalletje retourBrammie2701 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 15:06:
Hallo allemaal,
Mijn s21 (ontvangen op 2feb) vertoont rare zwarte plekjes op de middelste camera, telkens op dezelfde plek, bij het maken van een foto tegen zonlicht in. Ik heb de lenzen goed schoongemaakt, waarna het probleem zich nog voordoet. De telefoon is pas 10 dagen in mijn bezit en wordt met zorg gedragen met een Spigen hoesje etc, aan Wear and tear ligt het dus niet... Wat is een oplossing hiervoor? [Afbeelding]
Deze al geprobeerd?TweakerD schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 14:14:
[...]
Hmm, dat is exact wat ik doe. Ik controleerde voor de zekerheid ook nog even of ik de bestanden op mn telefoon kon zien op de laptop. Daarna deed ik power off. Toen power en volumeup tegelijk ingedrukt tot ie ineens de normale boot deed. Geen recovery mode.
Zal eens proberen echt 8 seconden te timen, maar zou raar zijn om maar niet naar recovery te gaan als je het lamger ingedrukt houdt, gezien je bewust knoppen ingedrukt houdt..
Edit: nope, 8 seconden doet het hem ook niet..
Misschien ook gerelateerd aan de februari update? (AUB3)
- verbinden via USB-C, dan knoppencombinatie power en volume-down
- wanneer het scherm uitgaat, power ingedrukt houden, volume down loslaten en volume up indrukken.
- knoppen lossen bij verschijnen Samsung logo, je zou moeten booten in recovery-mode.
Deze werkte bij mij
DIT!ikbenben schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 15:11:
[...]
Staat bij mij ook als power knop ingesteld. Misschien had het hier mee te maken maar blijkbaar niet.
Bij mij werkt dit trouwens ook gewoon. Telefoon eerst uitschakelen, dan met USB-C aan de pc koppelen, power knop en volume up gelijk indrukken tot hij aanspringt, knoppen los als je het opstartscherm ziet verschijnen => recovery menu.
Deze exacte stappen hebben geholpen. Dankje @ikbenben
Wat deed ik anders?
- Ik had het aan de laptop voordat ik het de telefoon uitschakelde. Nu dus uitgeschakeld en daarna even gewacht. USB erin en vrij snel power en volumeup
- Ik hield de knoppen ingedrukt tot ik een recovery scherm zag. (Ook 8, 10, 12 sec etc.. geprobeerd). Maar daarnet liet ik los zodra ik het woordje Samsung zag
Toen leek het heel even alsof het normaal doorging met booten, maar popte het ineens in recovery mode!
Thanks to everybody voor de suggesties. Ik heb o.a. ook een andere kabel geprobeerd (@Batch), dank voor het meedenken en dank @packfrenk voor een alternatieve manier!
Als de lens niet vies is (heb je hetzelfde met de andere lenzen, anders weet je waar op te letten), en je dus niet kunt schoonmaken, denk ik viezigheid in het toestel, dus dan toestel voor garantie aanmelden, of retour en nieuwe bestellen.Brammie2701 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 15:06:
Hallo allemaal,
Mijn s21 (ontvangen op 2feb) vertoont rare zwarte plekjes op de middelste camera, telkens op dezelfde plek, bij het maken van een foto tegen zonlicht in. Ik heb de lenzen goed schoongemaakt, waarna het probleem zich nog voordoet. De telefoon is pas 10 dagen in mijn bezit en wordt met zorg gedragen met een Spigen hoesje etc, aan Wear and tear ligt het dus niet... Wat is een oplossing hiervoor? [Afbeelding]
Discussies en vragen over aankopen van de S21, levertijden en prijzen mag hier: [Samsung Galaxy S21-serie] Levertijd & Prijzen
Discussies en vragen over accessoires mag hier: Samsung Galaxy S21 serie accessoires topic
In Feiten en fabels: Snapdragon vs Exynos mag je los over de verschillende soc's van Samsung. Die discussie hoort hier niet thuis.