• gizmoo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:42
Omdat iteratief werken soms beter werkt dan alles in je eentje uitdenken, zou ik graag wat feedback hebben op mijn ventilatieplan. Ik ben momenteel bezig met een grote renovatie (zie ook https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2270386), en ventilatie is een onderbelicht topic. Mijn vriendin heeft er geen interesse in en vind ramen op een kier wel prima.
Ik zelf maak me vooral "druk" om de woonkamer, de grote ramen kunnen niet open en enkel de tuindeuren hebben bovenlichten die open kunnen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bWXX_c7Q-FcBoN0bfEsIWaj7Pbk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jRWsAqIbisdJ3PhH1SRTpM8K.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4m3LKbQUCwhApaV39f7sBCLclmM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eNhZvitQWaUu33OOLsVbzgvv.png?f=fotoalbum_large
De ventilatiebuizen moeten via de bovenverdieping strak tegen de schuine daken (T-kap constructie) en achter de knieschotten, en dan met T-stukken etc naar beneden door de balkenlaag (stippellijn in tekening). Ik was van plan het in 160mm spiro uit te voeren met aftakkingen naar 125mm. De slaapkamer links boven is het lastigste te bereiken omdat deze haaks op de balkenlaag zou moeten gaan, deze zal ik via de nok van de zolder moeten doen en dan naar beneden door de wand. Als iemand iets anders weet hoor ik dat heel graag. Afvoer via schuin dak en dan aanvoer via de gevel onder het dakoverstek bij de badkamer. Wel moet ik ten hoogte van de balkenlaag van de badkamer door de gevel en dan meteen haaks omhoog naar de zolderverdieping.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ro123
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 07-10 15:23
H.A.B. schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 12:33:
Ik dacht een heel eind te zijn, maar begin nu toch te twijfelen over het buizenontwerp. Mijn plan was om alles met spiro te doen, omdat ik dacht dat dit beter zou zijn voor schoonmaak en geluid. Maar ik kom er nu achter (na het hele topic doorgelezen te hebben), dat er nog wel een paar lastige issues zijn met spiro. Overspraak is er een van, maar dat is vooral een puzzel met ruimte voor extra dempers.

Ik zit nog vooral met de volgende vraag. Op een aantal plekken heb ik een buis lopen naar een ruimte met 2x aanvoerventiel of 2x of 3x afvoerventiel (bijv keuken heb ik 3 ventielen naast elkaar). Plan was om het eerste (en tweede) ventiel direct op en t-stuk te zetten en dan over te gaan naar een kleinere buisdiameter en dan het laatste ventiel op einde buis. Maar mijn intentie is ook het buizenontwerp zo te maken, dat ik de ventielen niet te veel hoef te knijpen door de drukverliezen naar de ventielen zo gelijk mogelijk te houden. Maar in deze situaties, moet je het eerste (en tweede) ventiel toch juist ontzettend veel knijpen om de debieten over de 2 of 3 ventielen gelijk te houden. Dat levert dan juist veel geluid op door het ventiel en is alle moeite voor niks. Enige oplossing die ik dan zie is dat je eerder een kanaal moet splitsen met bijv. een broekstuk en dan naar de ventielen gaan. Of op het eind nog een verdeeldoos en overgaan op slangen. Maar beide is praktisch niet haalbaar op de meeste plaatsen. (of 1 groot ventiel of rooster) En na een spliting met ventielen kort op elkaar juist beter niet overgaan op een kleinere buisdiameter, maar die gelijk houden, want anders moet je dat eerste ventiel alleen nog maar meer knijpen toch?

In theorie is de weerstand voor zo'n extra meter < 1Pa, dus weinig verschil in drukverliezen tussen de ventielen, maar gevoelsmatig klopt dat niet.

[Afbeelding]

Ik neem aan dat meer mensen ditzelfde probleem hebben, dus ben benieuwd of dit alleen een theoretisch of ook een praktijk issue is, dat je die ventielen zo ver moet knijpen dat je dus alsnog veel geruis krijgt?

Daarmee vraag ik me nu dus af of ik eigenlijk niet helemaal moet overstappen naar het Ubbink buizensysteem, want dan heb je dit probleem niet en ook geen overspraak. 8)7 Lastige is dan weer dat het niet zo makkelijk is al die verdeeldozen in een balkenvloer weg te werken.
Hier 4 ventielen op een rijtje met ~1m afstand. Buis is (erg ruim :) ) 180mm en die blijft zo tot en met het laatste ventiel. Er zit een regelklep op dat traject om het geheel te knijpen indien nodig. Alle vier de ventielen staan vol open en leveren hetzelfde debiel, verschilt onderling zo goed als niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07-10 20:28
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j-7OU5WswO5bdQSvgkt71_NPwGA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/92vwza2znShoHjkHc5VXexOC.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ackzel3yQyqO_UCSDw3Prb-ZdKY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/daMQHgJxkRNtxZN9nHU3lV8X.png?f=fotoalbum_tile
Ik ben e.e.a aan het uittekenen voor wat betreft de ventilatiebuizen en vroeg me af wat een betere 'practice' is.

De aanvoer op de bovenverdieping (slaapkamers en hal) ligt redelijk recht boven de aanvoer op de begane grond (woonkamer, kantoor, etc). Zelfde voor de afvoer, de badkamers en toilet liggen recht boven de keuken en toilet beneden.

Let even niet teveel op de plattegrond, dit is de originele staat, vooral de bovenverdieping wordt flink geschoven in de indeling.

De mákkelijkste manier is dan gewoon spirobuizen nemen, die in de (nu open en nog te isoleren) nok leggen, en recht naar de woonkamer (met een aftakking in de slaapkamer waar die buis doorheen gaat). En dat geintje voor elke buis.

Waardoor je dus een soort ster systeem krijgt op de vliering (bóven slaapkamer 2 komt de ventilatie te staan), met allemaal standleidingen naar de begane grond.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O97GCYT85-Jf78E7eRRpDo2LXmA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/CJseoU1K62vJ7OP9y032UUmz.png?f=fotoalbum_tile
Dat is handig, maar is dat ook slim? Ik vraag me vooral af of geluid niet heel makkelijk van de begane grond naar de slaapkamers gaat op deze manier.

Edit extra vraag:
Volgens de 'per persoon' redenatie kom ik op hooguit 360m3h, we hebben 4 kinderen dus 60m3h pp.
Maar het is een ruime woning, dus per m2 is dat maar 0,9m3h.
Mijn gevoel zegt, prima als er voldoende overstroom is (boven en beneden hebben een open trappenhuis dus dat gaat wel goedkomen denk ik). Wat denken jullie?

[ Voor 7% gewijzigd door Muldert op 16-09-2025 16:15 ]

• H.A.B.
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:48
Iemand in de buurt van Utrecht / Amersfoort misschien nog een paar meter Ubbink 90/75mm slang liggen?
Zou ik graag hebben/lenen om te testen of ik wel/niet uitkomt met al het bochtenverloop in huis!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23:05
H.A.B. schreef op woensdag 17 september 2025 @ 10:07:
Iemand in de buurt van Utrecht / Amersfoort misschien nog een paar meter Ubbink 90/75mm slang liggen?
Zou ik graag hebben/lenen om te testen of ik wel/niet uitkomt met al het bochtenverloop in huis!
Heb ik hier liggen om uit te lenen. Wageninen

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Zehnder Q450 | Variotherm DWTW | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:19
Even om te controleren of ik het schema begrijp, ik heb een Q350 van Zehnder. Als ik die als Links versie heb dan sluit ik zo aan toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b4uP0f14kFDf71XRvjSuEDeWni4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vqmasZDos1jf6c1IjXGIeFZd.jpg?f=fotoalbum_large

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:34
Dat is correct :).

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• savagenld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07-10 15:04
Ik wil voor mijn ComfoAir Q600 eens proberen om zelf losse filters te knippen uit filterdoek.

De standaard filters zijn een cassette, hoe werkt dat met een filterdoek? Moet ik daar een soort van draadframe voor hebben waar ik het geknipte doek in doe? Zo'n frame kan ik nml nergens vinden, maar los de doek in de wtw doen lijkt me ook geen goede optie...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P5ycho
Doe maar niet, een filterdoek krijg je nooit hetzelfde werkende oppervlak mee als de geplooide filters die je kopen kunt.
Daarmee gaat de weerstand en het stroomverbruik omhoog, wat je besparing teniet doet. Zeker voor een Q600, de weerstand op hogere debieten is dan serieus hoger.

Heb je al overwogen om de filters rechtstreeks van Zehnder's OEM in te kopen? AFPRO maakt de filters voor Zehnder. Zelfde kwaliteit, lagere prijs.

https://www.wtwfilterstore.nl/afpro-filters

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-10 11:37
Hoe vaak verwisselen jullie de filters? Iedere 180 dagen zoals de Zehnder aangeeft? Of kan het ook door 1x goed te stofzuigen nog een rondje mee?

Andere vraag. Heb nu de Q350 hier een tijd draaien, maar zo goed als alle ventielen helemaal open.
Qua CO2 werkt alles prima, kom nergens boven de 800ppm uit op de slaapkamers. Met bezoek in de woonkamer ook geen schokkend hoge waardes.
Enige wat dan in me opkomt is dat de WTW niet optoert bij douchen, maar de badkamer is dan ook nog niet echt beslagen geraakt. Badkamerventiel zit wel het dichtst bij de WTW.

Heeft het nog zin om de ventielen af te regelen? Ik las in het andere topic dat het met die ali meter toch meer trial and error is!?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Na 180 dagen is vooral het filter voor ingaande lucht toch echt wel op bij mij.
Ik stofzuig de filters grofweg elke 2-3 maanden, of als de unit aangeeft dat hij in geluidsbeperkende modus staat (ik moet nog een keer de installatiewizard doorlopen, ik heb wat ventielen toegevoegd dus de unit mekkert misschien wat eerder)

Inregelen kan nooit kwaad, en met de juiste methode kun je met de ali-nemometer (:+) een heel eind komen.
Als je nu te weinig debiet over de badkamer afzuigt kan het zijn dat de unit geen vochttoename signaleert. Dat zou je kunnen testen door andere afzuiging in bijv. keuken even te knijpen, of natuurlijk door inregelen.

[ Voor 11% gewijzigd door P5ycho op 18-09-2025 16:24 ]

• H.A.B.
Sta op het punt de Zehnder Q600 aan te schaffen met ERV. Nu is mijn begrip dat er bij die versie geen voorverwarmer zit/nodig is. Maar op ventilatieland bieden ze wel een versie met VV + ERV aan: https://www.ventilatielan...-enthalpiewisselaar/5947/

Vreemde is dat dit artikelnummer niet terugkomt op de website van zehnder.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QpXLs4U-WcglehZOOACXYz6_bCI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/vGRV1d2iJP8yXuqeOVAk6HQP.jpg?f=user_large

Kon het niet terugvinden in dit topic, maar misschien dat iemand dit al heeft uitgezocht? Wel eerder gelezen dat de NL/BE/GE versies ook verschillen hebben, ben me daar nog in aan het verdiepen.

[ Voor 181% gewijzigd door H.A.B. op 18-09-2025 14:52 ]

• P5ycho
De voorverwarmer zit er wel in, maar wordt amper gebruikt in ons klimaat. Mijn Q450 ERV heeft em ook gewoon. Mocht het een keer -25 worden dan heb je die vast aan boord :P.

• H.A.B.
Maar het zijn andere product codes van de fabrikant.

In de Zehnder spec sheet staat: 471502155
De versie van ventilatieland is: 471502068 (en die staat dus niet in de Zehnder spec sheet)

• P5ycho
Laat ventilatieland dan maar uitleggen wat ze leveren. Er zijn genoeg webshops die wel de goede leveren voor minder overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

@H.A.B. Je zou voor de prijs van de Q600 een mailtje kunnen sturen naar Lucht&Ventilatie, die zijn in mijn ervaring doorgaans erg scherp geprijsd.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• H.A.B.
SpongeRob schreef op donderdag 18 september 2025 @ 19:18:
@H.A.B. Je zou voor de prijs van de Q600 een mailtje kunnen sturen naar Lucht&Ventilatie, die zijn in mijn ervaring doorgaans erg scherp geprijsd.
Dank voor de tip!

Lijkt er overigens op dat ze de product range gewoon wat hebben omgegooid en dat dit een oud type nummer is. Kom op meerdere sites dit productnummer nog wel tegen, maar als 'niet meer leverbaar'.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mXWYTncJRuNLzBWLRmlYZ0B0zDg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/oX9oKh7XtCNuNoepWMeRGOoj.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cgms
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 16:34
loyske schreef op donderdag 18 september 2025 @ 13:24:
Hoe vaak verwisselen jullie de filters? Iedere 180 dagen zoals de Zehnder aangeeft? Of kan het ook door 1x goed te stofzuigen nog een rondje mee?

Andere vraag. Heb nu de Q350 hier een tijd draaien, maar zo goed als alle ventielen helemaal open.
Qua CO2 werkt alles prima, kom nergens boven de 800ppm uit op de slaapkamers. Met bezoek in de woonkamer ook geen schokkend hoge waardes.
Enige wat dan in me opkomt is dat de WTW niet optoert bij douchen, maar de badkamer is dan ook nog niet echt beslagen geraakt. Badkamerventiel zit wel het dichtst bij de WTW.

Heeft het nog zin om de ventielen af te regelen? Ik las in het andere topic dat het met die ali meter toch meer trial and error is!?
Ik wissel meestal na 180 dagen (tussendoor een keer stofzuigen). Wij wonen tussen de bomen, en de filters zitten dan wel vol.

Wat betreft het niet optoeren tijdens douchen: controleer of je de setting "humidity comfort" aan hebt staan.

Wat het afregelen van de ventielen betreft ben ik niet de beste om advies te geven. Ik heb ze op de hand wat afgeregeld (kamer dichtbij de inlaat waar meestal niemand is wat verder geknepen), maar geen flows gemeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sloet
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 23:16
Voor onze renovatie ben ik het spiro buizenstelsel aan het uittekenen. Dit topic biedt een schat aan informatie, dank daarvoor! In de topicstart wordt aangegeven dat er zoveel mogelijk gekozen moet worden voor flauwe bochten en aftakkingen. Op hoofdkanalen ga ik dit sowieso doen, maar ik vraag me af of dit voor kleine debieten ook nodig is.

In een kamer kom ik dan op het volgende uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IhRQ1mDaU0sq849Gojup0nrqryE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lrGbeHwPJ3qm3DtblN7tiho0.png?f=fotoalbum_large

Heeft dit ontwerp de voorkeur boven 90 graden T-stukken waarbij je het ventiel direct op de aftakking kan plaatsen? 90 graden aftakkingen besparen wel een hoop hulpstukken en moeite.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iBTNa7BiHfWTlunbgtXthjlccl0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7xYMLQmPX1T8E2HHA9dlTg3P.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
hoe koppel ik mijn geluidsdempende flexibele stuk aan de rest van mijn buizen, vasttapen? slangklem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Slangklem heeft mijn voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:25
Sloet schreef op zondag 21 september 2025 @ 14:14:
Voor onze renovatie ben ik het spiro buizenstelsel aan het uittekenen. Dit topic biedt een schat aan informatie, dank daarvoor! In de topicstart wordt aangegeven dat er zoveel mogelijk gekozen moet worden voor flauwe bochten en aftakkingen. Op hoofdkanalen ga ik dit sowieso doen, maar ik vraag me af of dit voor kleine debieten ook nodig is.

In een kamer kom ik dan op het volgende uit:
[Afbeelding]

Heeft dit ontwerp de voorkeur boven 90 graden T-stukken waarbij je het ventiel direct op de aftakking kan plaatsen? 90 graden aftakkingen besparen wel een hoop hulpstukken en moeite.
[Afbeelding]
T-stukken veroorzaken meer turbulentie in de luchtstroom en dus meer geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
  • Laatst online: 22:29
@Sloet
Vraagje: Hoe/waarmee tekende je dat? Of is het goed gejat?

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sloet
ThinkPad schreef op zondag 21 september 2025 @ 16:07:
[...]

T-stukken veroorzaken meer turbulentie in de luchtstroom en dus meer geluid.
Maar is dit ook waarneembaar in een huisinstallatie met max 30m3/h per ventiel? Op veel plekken heb ik de ruimte, maar wil ook niet te veel tijd stoppen in de stap van ruim voldoende naar perfect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sloet
Barleone schreef op zondag 21 september 2025 @ 16:40:
@Sloet
Vraagje: Hoe/waarmee tekende je dat? Of is het goed gejat?
Ik teken alles in SketchUp, alle hulpstukken en buizen een keer uitgewerkt en dan kan je mooi virtueel passen en meten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barleone
  • Laatst online: 22:29
Sloet schreef op zondag 21 september 2025 @ 16:48:
[...]

Ik teken alles in SketchUp, alle hulpstukken en buizen een keer uitgewerkt en dan kan je mooi virtueel passen en meten.
Poehee, goed gedaan

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:22
@Sloet je kunt ook 3x 45gr bocht ipv 90 nemen. Pijp er recht boven 45gr en dan naar het y stuk. Beter voor de flow

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sloet
nessio schreef op zondag 21 september 2025 @ 19:34:
@Sloet je kunt ook 3x 45gr bocht ipv 90 nemen. Pijp er recht boven 45gr en dan naar het y stuk. Beter voor de flow
Bedoel je zo, of begrijp ik je verkeerd?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t36PvNne8rI8uPE487_mvr_Du7k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u43suHgds384BekrYBSDoFlN.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nessio
Klopt dat bedoelde ik.
Ik heb een extra badkamer aangesloten en alleen maar 30,45 en 60gr /125 + 1 y en 45gr /200. + regelklep om te knijpen. Dus geen 90gr.
Wel heb ik nu meer aanvoer dan afvoerdruk.
Dus 50pa aanvoer en 40 pa afvoer
Regelklep vrijwel dicht maar verschil blijft.
Badkamer zuigt prima af met regelknep bijna dicht.

Weet even niet hoe op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cbr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 00:19

Cbr

nessio schreef op zondag 21 september 2025 @ 20:59:
Wel heb ik nu meer aanvoer dan afvoerdruk.
Dus 50pa aanvoer en 40 pa afvoer
(...)
Weet even niet hoe op te lossen.
Hoezo wil je aanvoer en afvoer evenveel druk(verlies) hebben?
Dat lost je balansventilator toch op (hetzij automatisch, hetzij met instellen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Laatst online: 23:53
P5ycho schreef op donderdag 18 september 2025 @ 13:47:
Na 180 dagen is vooral het filter voor ingaande lucht toch echt wel op bij mij.
Ik stofzuig de filters grofweg elke 2-3 maanden, of ….
Als je filters stofzuigt heb je of slechte filters en een hele goede stofzuiger. Of kapotte filters erna. Iig overal word aangeraden om filters gewoon te vervangen en het stofzuigen bij je vloer en droger te houden.

diskeltische lurker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P5ycho
technopeuter schreef op zondag 21 september 2025 @ 21:14:
[...]

Als je filters stofzuigt heb je of slechte filters en een hele goede stofzuiger. Of kapotte filters erna. Iig overal word aangeraden om filters gewoon te vervangen en het stofzuigen bij je vloer en droger te houden.
Is 'overal' hier toevallig iemand die graag filters verkoopt?
Ik heb overigens goede filters, en een goede stofzuiger. Ik realiseer me ook dat de filters niet 100% schoon worden.
Filters filteren ook beter als ze gebruikt worden, totdat de weerstand te hoog wordt.

Zolang de wtw de filters goed vindt werken vind ik dat ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@CHR het drukverschil is nu alleen hoger dan vroeger. Eerst 50/48. Nu 50/40. Maar het varieert ook meer dan eerst.
Ik heb een brink flair 400 met standen 0/1/2/3. Normaal op stand 1 = 150m3
Geen co2 aansturing.
Aantal m3 in / uit is wel gelijk op alle standen
Ik doe dus voorlopig niets

[ Voor 14% gewijzigd door nessio op 22-09-2025 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.A.B.
Weet iemand of je in optivent ook een y-stuk 45 graden of een broekstuk kunt simuleren in plaats van alles met T-stukken? Wel geprobeerd 2x een 45 graden hoek te tekenen op een punt, maar dat werkt volgens mij niet.

De drukverliezen in de T-stukken (de aftakking) zijn erg hoog, dus hebben relatief veel impact op de drukverliesberekening op eind van een kanaal. Heb best wat lengteverschillen, dus probeer wat te spelen met de diameters om op de eindpunten nog wat gelijk uit te komen. Maar dat heeft niet zo veel zin als de T-stukken in de berekening onevenredig veel invoed hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:51
H.A.B. schreef op maandag 22 september 2025 @ 15:26:
Weet iemand of je in optivent ook een y-stuk 45 graden of een broekstuk kunt simuleren in plaats van alles met T-stukken? Wel geprobeerd 2x een 45 graden hoek te tekenen op een punt, maar dat werkt volgens mij niet.

De drukverliezen in de T-stukken (de aftakking) zijn erg hoog, dus hebben relatief veel impact op de drukverliesberekening op eind van een kanaal. Heb best wat lengteverschillen, dus probeer wat te spelen met de diameters om op de eindpunten nog wat gelijk uit te komen. Maar dat heeft niet zo veel zin als de T-stukken in de berekening onevenredig veel invoed hebben.
Wat voor luchtsnelheid heb je bij de T? Onder 3 m/s lijkt reuze mee te vallen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OcUFhDzajMHOxD-ZefQHB99R8O8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NeDEUAYuYLavb4tDLCo9NQl0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.A.B.
Hier bijvoorbeeld een 160-160-125 t-stuk met een aanvoersnelheid van 3,73m/s (V1). Dat is een stuk buis op de max ontwerpdebiet waarbij alle ventielen 45m3/h doen. Rechtdoor is 0,39Pa, maar de aftakking doet wel 9,54Pa.

V3 is 2,04m/s - dus kom niet op hetzelfde uit in jouw grafiek.

Als ik er een 160-125-125 t-stuk van maak, verandert de 9,54Pa niet, maar gaat de 0,39Pa naar de 1,36Pa.

Als ik de debieten van de ventielen op 30m3/h ipv 45m3/h zet, wordt drukval 4,24Pa in de aftakking en 0,17Pa rechtdoor. Inkomende snelheid is dan 2,49m/s (V1) en in de aftakking 1,36m/s (V3)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bBen9lyazNx6hHpcdBWthPY5z9w=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/sy7CniDEXwWdoIBXNicKGoVA.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ldzKHDIdQ0WCVdBVFfTni9eCGNM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/RLlV9PGiGBMmTZtFtK9VmUzG.jpg?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door H.A.B. op 22-09-2025 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@CHR even niet geklooid en de brink flair 400 heeft het drukverschil blijkbaar zelf aangepast.
Aanvoer is nu steeds 1 tot 3 pa meer dan afvoer. En dat is goed nml ongeveer 5%.

[ Voor 4% gewijzigd door nessio op 23-09-2025 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Hoe kan het drukverschil aangepast worden? Is je debiet nu anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@P5ycho debieten zijn ongewijzigd en alleen die kan ik instellen.
Stand 1= 150 / 2= 260 / 3= 365
1 is normaal: 2 volwassen + 2 grote katten
2 is met of na visite
3 is wc, douchen of bad.
In alle gevallen zijn de debieten in /uit gelijk
Bij 2 en 3 is er wel groter drukverschil maar dat was altijd al
Bij 1 is het nu meestal rond de 5%

[ Voor 68% gewijzigd door nessio op 23-09-2025 20:11 ]

• H.A.B.
Iemand al wel eens dit rooster op de gevelinlaat toegepast?
https://www.ventilatielan...rvoer-el-ss-b200-ss/6372/

Deze lijkt wat gemakkelijker regen naar binnen te laten en het rooster zit wat verder naar achter dan bijv. zoiets; https://www.elektramat.nl...taal-180mm-zwart-0188820/ . Geen idee of er dan bijv. eerder meer vuil in blijft hangen. Bij mij zit de inlaat erg hoog op de gevel, vrij dicht tegen de nok van de zolder, dus krijgt wel volle bak wind/regen te verwerken.

Benieuwd of iemand wat praktijk ervaring heeft met zo'n bolrooster op de inlaat. Mijn gevoel zegt dat het allemaal niet zoveel uitmaakt, maar je weet maar nooit. :)

• w00key
@H.A.B.
Geschikt voor aanzuig: Nee
Uit die pagina. Ik ken zie ze alleen gebruikt worden voor afzuigkappen.

• H.A.B.
w00key schreef op woensdag 24 september 2025 @ 17:20:
@H.A.B.

[...]

Uit die pagina. Ik ken zie ze alleen gebruikt worden voor afzuigkappen.
Hmm, dat had ik niet gezien. Maar op dezelde pagina staat: "Het rooster dient gemonteerd te worden tegen de gevel en is daarbij geschikt voor zowel toevoer als afvoer van lucht.".

• Pizzalucht
  • Laatst online: 00:30

Pizzalucht

Snotneus.

H.A.B. schreef op woensdag 24 september 2025 @ 18:05:
[...]

Hmm, dat had ik niet gezien. Maar op dezelde pagina staat: "Het rooster dient gemonteerd te worden tegen de gevel en is daarbij geschikt voor zowel toevoer als afvoer van lucht.".
Ik heb dit ook een keer gehad bij Ventilatieland en toen stond het verkeerd op de website (kon dus wel), ging wel om een ander product.

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:00
H.A.B. schreef op maandag 22 september 2025 @ 16:09:
Hier bijvoorbeeld een 160-160-125 t-stuk met een aanvoersnelheid van 3,73m/s (V1). Dat is een stuk buis op de max ontwerpdebiet waarbij alle ventielen 45m3/h doen. Rechtdoor is 0,39Pa, maar de aftakking doet wel 9,54Pa.

V3 is 2,04m/s - dus kom niet op hetzelfde uit in jouw grafiek.

Als ik er een 160-125-125 t-stuk van maak, verandert de 9,54Pa niet, maar gaat de 0,39Pa naar de 1,36Pa.

Als ik de debieten van de ventielen op 30m3/h ipv 45m3/h zet, wordt drukval 4,24Pa in de aftakking en 0,17Pa rechtdoor. Inkomende snelheid is dan 2,49m/s (V1) en in de aftakking 1,36m/s (V3)
Vaak wordt 3x 160 gekozen, waarbij de aftakking na een lengte wordt verjongd.
H.A.B. schreef op woensdag 24 september 2025 @ 16:32:
...
Benieuwd of iemand wat praktijk ervaring heeft met zo'n bolrooster op de inlaat. Mijn gevoel zegt dat het allemaal niet zoveel uitmaakt, maar je weet maar nooit. :)
Je moet rekening houden met maximale luchtsnelheid om te voorkomen dat regen naar binnen wordt gezogen.
Uit mijn hoofd werd bij een gevel aanvoer rooster zoals bijvoorbeeld Econox (Thermoduct geveldoorvoer) 3m/s aangehouden. Dat zal bij het ontwerp van zo een bolrooster aardig wat lager moeten zijn denk ik.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

• H.A.B.
The Lord schreef op donderdag 25 september 2025 @ 09:47:
[...]
Vaak wordt 3x 160 gekozen, waarbij de aftakking na een lengte wordt verjongd.
Je bedoelt in de praktijk neem ik aan? In optivent kun je dit volgens mij niet zelf zo intekenen, het programma voegt automatisch verloopstukken / keuze T-stuk diameters toe.

Als de berekening van de T stukken niet klopt, is dat wel jammer, want dat heeft nu dermate veel invloed dat de hele berekening weinig zin heeft volgens mij. Of ik doe ergens iets fout.
Je moet rekening houden met maximale luchtsnelheid om te voorkomen dat regen naar binnen wordt gezogen.
Uit mijn hoofd werd bij een gevel aanvoer rooster zoals bijvoorbeeld Econox (Thermoduct geveldoorvoer) 3m/s aangehouden. Dat zal bij het ontwerp van zo een bolrooster aardig wat lager moeten zijn denk ik.
Dat klinkt op zich logisch, maar dit soort roosters hebben helaas geen uitgebreide specs. Dus 't zal zich in de praktijk uitwijzen denk ik... Heb ze nog een mail gestuurd met de vraag.

• H.A.B.
-

[ Voor 99% gewijzigd door H.A.B. op 25-09-2025 13:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

H.A.B. schreef op woensdag 24 september 2025 @ 16:32:
https://www.ventilatielan...rvoer-el-ss-b200-ss/6372/

Deze lijkt wat gemakkelijker regen naar binnen te laten en het rooster zit wat verder naar achter dan bijv. zoiets; https://www.elektramat.nl...taal-180mm-zwart-0188820/ . Geen idee of er dan bijv. eerder meer vuil in blijft hangen. Bij mij zit de inlaat erg hoog op de gevel, vrij dicht tegen de nok van de zolder, dus krijgt wel volle bak wind/regen te verwerken.

Zelf heb ik voor de aanvoer een bolrooster met gaas (BRG) gemonteerd en dat gaat goed. Daarbij moet ik wel vermelden dat mijn rooster horizontaal ondersteboven gemonteerd is, dus de lucht wordt van onder de oversteek van het dak aangezogen. Daar wordt het wellicht alleen nat wanneer het miezert en de wind de verkeerde kant op staat.

• H.A.B.
Zo, hier de Q600 op z'n plek gezet op zolder en de comfopipe plus 200 erin aan het puzzelen op schuine dakvlakken naar de dakdoorvoeren om die ook goed uit te meten. Pff, hogere wiskunde om de hoeken en lengtes goed op te meten voordat je je honderden euro's kosten pijpen verkeerd afzaagt, haha :D

Ik snap alleen de verwerking instructies van die pijp niet helemaal ( https://www.zehnder.co.uk...d70f949ad95e2f27eb3809a50 ). Op plaatje 2 zie je dat je iets moet doen voordat je de stukken in elkaar schuift, maar werkelijk geen idee wat dat voor tool is. Lijm ofzo? Iemand een idee?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6e9nv_PfR7TT90IBcRMKqXRe6Y8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wpIMUCGkI6Z9JA1qlOIgZByZ.jpg?f=user_large

• bensss
Vermoed ook lijm. Mooi cryptisch wel.

Die hoeken goed krijgen is idd best wel een lastige puzzel. Belangrijk is om eerst grof te kijken bij de unit en dan toewerken naar de locatie waar de de doorvoer wilt hebben. Als dat lijkt te lukken dan zet je de machine definitief op zn plek en ga je daarvandaan alles in elkaar schuiven.

Heb zelf zoals je hebt kunnen zien ook wel wat verkeerd gezaagd. Zonde, maar is niet anders.

Ga je nu ubbink verdeelbox toepassen of toch alles in spiro?

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Zehnder Q450 | Variotherm DWTW | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

H.A.B. schreef op donderdag 25 september 2025 @ 18:41:
Zo, hier de Q600 op z'n plek gezet op zolder en de comfopipe plus 200 erin aan het puzzelen op schuine dakvlakken naar de dakdoorvoeren om die ook goed uit te meten. Pff, hogere wiskunde om de hoeken en lengtes goed op te meten voordat je je honderden euro's kosten pijpen verkeerd afzaagt, haha :D

Ik snap alleen de verwerking instructies van die pijp niet helemaal ( https://www.zehnder.co.uk...d70f949ad95e2f27eb3809a50 ). Op plaatje 2 zie je dat je iets moet doen voordat je de stukken in elkaar schuift, maar werkelijk geen idee wat dat voor tool is. Lijm ofzo? Iemand een idee?
[Afbeelding]
Ik heb hier niks verlijmd, maar de pijpen gewoon zo in elkaar gezet. Dat zit ook na 5.5 jaar nog hartstikke netjes.
Verkeerd zagen heb ik voorkomen door eerst alles in 3D-cad uit te tekenen. Ik had een extra buis besteld, maar die heb ik weer goed kunnen verkopen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• H.A.B.
bensss schreef op donderdag 25 september 2025 @ 19:30:
Vermoed ook lijm. Mooi cryptisch wel.

Die hoeken goed krijgen is idd best wel een lastige puzzel. Belangrijk is om eerst grof te kijken bij de unit en dan toewerken naar de locatie waar de de doorvoer wilt hebben. Als dat lijkt te lukken dan zet je de machine definitief op zn plek en ga je daarvandaan alles in elkaar schuiven.

Heb zelf zoals je hebt kunnen zien ook wel wat verkeerd gezaagd. Zonde, maar is niet anders.
Zo ongeveer probeer ik het nu ook te doen, maar valt nog niet mee.
Ga je nu ubbink verdeelbox toepassen of toch alles in spiro?
Daar twijfel ik eerlijk gezegd nog steeds over, ene moment denk ik alles in spiro te gaan doen en het volgende moment alles met Ubbink verdeelboxen 8)7 Zou allebei passen, en heeft andere voor- en nadelen. Grootste voordeel van Ubbink zou zijn dat ik dan zeker weet dat er geen geluids problemen zijn. Maar een paar extra LRCA dempers in spiro zou ook wel passen... En zo nog wat plussen-en-minnen.

Maar sowieso moet ik eerst van de unit met spiro naar een paar 'verdeel locaties', ongeacht of het van daar verdeelboxen of verder spiro wordt, dus ben daar maar vast mee begonnen en de beslissing nog even uitgesteld tot het weekend :P
Andrehj schreef op donderdag 25 september 2025 @ 19:56:
[...]

Ik heb hier niks verlijmd, maar de pijpen gewoon zo in elkaar gezet. Dat zit ook na 5.5 jaar nog hartstikke netjes.
Verkeerd zagen heb ik voorkomen door eerst alles in 3D-cad uit te tekenen. Ik had een extra buis besteld, maar die heb ik weer goed kunnen verkopen.
Helaas zijn m'n 3D-teken skills niet goed genoeg meer. Steek ze denk ik ook gewoon in elkaar, maar ben toch altijd nieuwsgierig als ik dan zoiets in een manual tegenkom die juist bedoeld zou moeten zijn om dingen duidelijker te maken. (Maar meestal valt dat tegen, zoals ook bij de Rensen XL manual waar nutteloze onderdelen bij geleverd worden |:( )

• bensss
H.A.B. schreef op donderdag 25 september 2025 @ 20:37:
[...]
Maar sowieso moet ik eerst van de unit met spiro naar een paar 'verdeel locaties', ongeacht of het van daar verdeelboxen of verder spiro wordt, dus ben daar maar vast mee begonnen en de beslissing nog even uitgesteld tot het weekend :P
Goed bezig, dat is denk ik de juiste aanpak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Comfopipe is EPP, dus vormvast (in tegenstelling tot EPS, zoals bijv aerfoam). Het klemt goed genoeg om geen ljjm nodig te hebben, wel ondersteunen waar nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door P5ycho op 25-09-2025 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cbr

Cbr

Voor mijn nieuw te bouwen woning gaan we de afvoer van lucht uit de WTW via de bodem naar buiten laten gaan (in eerste instantie waarschijnlijk afvoer, maar het maakt niet zoveel uit). Vanaf de WTW gaat er dus een buis de schil door, en dan de grond in, om 50 cm diep te blijven en dan drie meter verderop boven de grond uit te komen.

Het betreft overigens een Zehnder Q350 (met enthalpiewisselaar). Die is ook groot genoeg.

Heeft iemand hier ervaring mee? Welk materiaal zouden jullie gebruiken?

[ Voor 14% gewijzigd door Cbr op 26-09-2025 15:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:28
Cbr schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 15:18:
Voor mijn nieuw te bouwen woning gaan we de afvoer van lucht uit de WTW via de bodem naar buiten laten gaan (in eerste instantie waarschijnlijk afvoer, maar het maakt niet zoveel uit). Vanaf de WTW gaat er dus een buis de schil door, en dan de grond in, om 50 cm diep te blijven en dan drie meter verderop boven de grond uit te komen.

Het betreft overigens een Zehnder Q350 (met enthalpiewisselaar). Die is ook groot genoeg.

Als je in dit topic zoekt op ondergronds kom je het e.e.a tegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands

[Afbeelding]
IK heb er nog tape omheen gedaan ipv lijmen, dat is wel heel definitief,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q-bone
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:23

Q-bone

Dusss...

Heeft iemand nog een tip voor een (klein) systeem voor een ruimte van 23m2 en een kleine slaapverdieping van +- 10m2?

bla?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Q-bone schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 18:54:
Heeft iemand nog een tip voor een (klein) systeem voor een ruimte van 23m2 en een kleine slaapverdieping van +- 10m2?
Ik zou even bij het zustertopic van de decentrale balansventilatie kijken. Daar zijn diverse types die voor jouw doel geschikt zijn.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cbr

Cbr

Spherix schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 17:26:
[...]

Als je in dit topic zoekt op ondergronds kom je het e.e.a tegen
Ik kom dan vooral de Ross ventilatieschacht tegen, wat oprecht een prima oplossing zou kunnen zijn om weer boven de grond uit te komen. Wat ik niet tegenkom is welke materialen wel/niet geschikt zijn.

Kan ik gewoon spirobuis gebruiken? Of kan ik beter een buigzame buis halen en die in één stuk onder de grond steken?
Moet de buis geisoleerd zijn? Ook bij aanvoer? Want de omgeving is nog niet bepaald veel warmer/kouder. De ondergrond is mogelijk iets meer richting de 12-15 graden dan de lucht die wordt aangezogen/uitgeblazen, maar is dat effect groot genoeg om te moeten isoleren om condensatie tegen te gaan? Ergens in dit topic staat van horen zeggen dat het wel mee zou vallen. Ben benieuwd naar ervaringen uit eerste hand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:43

Bravo

Second Best

Cbr schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 20:25:
[...]

Ik kom dan vooral de Ross ventilatieschacht tegen, wat oprecht een prima oplossing zou kunnen zijn om weer boven de grond uit te komen. Wat ik niet tegenkom is welke materialen wel/niet geschikt zijn.

Kan ik gewoon spirobuis gebruiken? Of kan ik beter een buigzame buis halen en die in één stuk onder de grond steken?
Moet de buis geisoleerd zijn? Ook bij aanvoer? Want de omgeving is nog niet bepaald veel warmer/kouder. De ondergrond is mogelijk iets meer richting de 12-15 graden dan de lucht die wordt aangezogen/uitgeblazen, maar is dat effect groot genoeg om te moeten isoleren om condensatie tegen te gaan? Ergens in dit topic staat van horen zeggen dat het wel mee zou vallen. Ben benieuwd naar ervaringen uit eerste hand.
Er is een kans dat er condensatie optreedt door de koude grond om de pijp heen (zeker in de zomer!) dit is vrijwel onafhankelijk van het materiaal wat je gebruikt doordat de pijp continu wordt gekoeld door de omliggende grond. Met een kleine hellingshoek kun je het water een kant op sturen en laten verdwijnen in een riool of de grond (als de grondwaterstand niet hoger is). Bacteriegroei en schimmels zijn minder bezwaarlijk omdat het een uitblaasopening is. Zolang die maar niet op je terras uitblaast of een andere plek waar je de uitstroom inademt.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Na een opmerking ergens op dit forum over de Aerflux calculator van Ubbink heb ik die maar eens doorgelopen vanmorgen. Resultaten komen aardig overeen met de berekening die ik eerder door Zehnder liet maken, das dat is fijn.
Nu nog even de zolder verder isoleren zodat ik daarna de kanalen kan gaan leggen daar. Nu ons hele huis van buiten is geïsoleerd en alle kieren dichtgeplakt zitten merk ik dat de luchtkwaliteit heel hard slechter wordt en raampjes open levert alweer kou op 's nachts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-10 16:35

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Cbr schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 15:18:

Rehau Awaduct is een product wat geschikt is (af en aanvoer). Schrik niet van de prijzen, maar op een hele woning valt het wel mee :)

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H.A.B.

[Afbeelding]
Omdat ik toch nieuwsgierig was Zehnder NL en UK gecontact.

Volgens Zhender NL is het tekentje een mes om de delen op juiste lengte te maken en kun je ze daarna in elkaar klikken en is er expliciet geen lijm nodig. Volgens Zehnder UK is het een 'sealant to secure the duct components'. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
H.A.B. schreef op maandag 29 september 2025 @ 19:58:
[...]

Omdat ik toch nieuwsgierig was Zehnder NL en UK gecontact.

Volgens Zhender NL is het tekentje een mes om de delen op juiste lengte te maken en kun je ze daarna in elkaar klikken en is er expliciet geen lijm nodig. Volgens Zehnder UK is het een 'sealant to secure the duct components'. 8)7
Op lengte maken doe je normaal niet op de stukken die inklaar passen maar op de andere kant van je buis toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.A.B.
No Hands schreef op maandag 29 september 2025 @ 20:05:
[...]

Op lengte maken doe je normaal niet op de stukken die inklaar passen maar op de andere kant van je buis toch?
Ja, ik vond het NL antwoord dus ook wat vreemd en daarom UK ook maar gemaild.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.A.B.
Ah handig, er gaan blijkbaar meerdere versies van de handleiding rond in verschillende landen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Tja en wat een onzin wordt er verkocht door “deskundigen”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Ik heb een wtw vraag over het volgende :
Bij mijn dochter heeft een timmerman een verlaagd plafond in de keuken aangebracht.
Leuk en aardig maar nu zag ik bij haar buren waar de afvoer ventielen ( 3 stuks midden in de keuken) zitten. Tja, die zijn bij haar weggetimmerd en zitten achter het plafond. Er is nog wel een heel kleine gleuf bij het raam ( verlaagd plafond gaat er nml voor langs). De aanvoer (4 stuks) zitten in het woondeel van die ruimte.
Vraag : kan dit wel zo?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
nessio schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 11:47:
Ik heb een wtw vraag over het volgende :
Bij mijn dochter heeft een timmerman een verlaagd plafond in de keuken aangebracht.
Leuk en aardig maar nu zag ik bij haar buren waar de afvoer ventielen ( 3 stuks midden in de keuken) zitten. Tja, die zijn bij haar weggetimmerd en zitten achter het plafond. Er is nog wel een heel kleine gleuf bij het raam ( verlaagd plafond gaat er nml voor langs). De aanvoer (4 stuks) zitten in het woondeel van die ruimte.
Vraag : kan dit wel zo?
even verlengen he en dan ventielen in het plafond maken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• H.A.B.
H.A.B. schreef op maandag 29 september 2025 @ 20:49:
[...]

Ja, ik vond het NL antwoord dus ook wat vreemd en daarom UK ook maar gemaild.
Niet dat dit het meest belangrijke is, maar heb het mysterie ontrafeld - voor 't geval iemand later dezelfde vraag heeft.

Reactie UK;
Apologies, this is lubricant and not sealant - the lubricant enables the parts to fit together easier. We recommend Fernco Plastic Pipe Lubricant 500ml | Toolstation for this. The connectors on ComfoPipe Plus have gasket seals, so no sealant is required during fitting.
Product link: https://www.toolstation.c...tic-pipe-lubricant/p66603
Dat verklaart het icoontje. 8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sOzg0WGtocf-uebN-bffitIzxlY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/IuWp3kiUOrRn6wxdGASDrnxC.jpg?f=user_large
Reactie NL:
Ik begrijp uw misvatting, de afbeelding is niet compleet duidelijk.

Dit is de Engelse ComfoPipe handleiding, het kan zijn dat zij daar anders te werk gaan met de producten.

Wat u in de tekening ziet is een mes. U kunt de luchtverdeelsystemen snijden op de gewenste lengte en vervolgens alle delen in elkaar klikken.

Alles onderdelen passen op elkaar en kan in elkaar geklikt worden. Er is dus geen lijm nodig.

Alleen de onderdelen kunnen op de juiste lengte gesneden/gezaagd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
Dit is wel een goed stukje speurwerk!

Komt niet echt professioneel van de Zehnder helpdesk / handleiding auteurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aj_brabant
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 08-10 06:37
Ik wil een wtw installatie aanleggen, het betreft een rechthoekige bungalow met houten balklaag. voor mij is de eenvoudigste manier een centrale spirobuis in een koof aan te leggen die loopt van de ene gevel naar de andere gevel (wtw unit komt tegen 1 zijgevel) en dan aftakkingen te maken tussen de houten balken naar de ventielen.

Nu heeft iemand mij gewaarschuwd tegen overspraak. Ik begrijp dat. Ik vraag mij af als ik voor elk ventiel een overspraakdempers plaats, of dat dan voldoende is.

Ik kan het met verdeelboxen maken maar dat is veel lastiger omdat ik dan niet meer tussen de balken weg kom en het plafond dan 10 cm. lager wordt. Als het niet anders kan dan moet dat maar.

Hoe denken jullie hier over ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:21
@aj_brabant Ligt er aan welke dempers. Plaats je deze voor ieder ventiel dan zal dat goed werken (iedere overspraak gaat dan 2x door zo’n demper, maar die foam dingen in een buis doen weinig.

Met ubbink AE48 en die kleine verdeeldozen kom je vaak juist minder hoog uit dan met spiro, maar dat kan in jouw situatie anders zijn.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aj_brabant
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 08-10 06:37
Ok dus met een vaste demper is het te doen, zoals deze dan ook ?

Of is die van jouw specifieker ?

De AE55SC is mijn plan b. Door de verdeelbox kan die niet tussen de balken. De spiros kan ik wel ertussen maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

aj_brabant schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 10:36:
Ik wil een wtw installatie aanleggen, het betreft een rechthoekige bungalow met houten balklaag. voor mij is de eenvoudigste manier een centrale spirobuis in een koof aan te leggen die loopt van de ene gevel naar de andere gevel (wtw unit komt tegen 1 zijgevel) en dan aftakkingen te maken tussen de houten balken naar de ventielen.

Nu heeft iemand mij gewaarschuwd tegen overspraak. Ik begrijp dat. Ik vraag mij af als ik voor elk ventiel een overspraakdempers plaats, of dat dan voldoende is.

Ik kan het met verdeelboxen maken maar dat is veel lastiger omdat ik dan niet meer tussen de balken weg kom en het plafond dan 10 cm. lager wordt. Als het niet anders kan dan moet dat maar.

Hoe denken jullie hier over ?
Hier heb ik eenzelfde situatie, ik heb vanaf de ventilatie unit 200mm spiro naar een flexibele demper (200mm diameter, 1000mm lang) en van daar naar een thermobox voor pizza's.
Vanaf die thermobox ga ik dan met 125mm spiro naar de 2 slaapkamers. Dankzij die thermobox heb ik absoluut geen last van overspraak.

Wél hoor ik 's nachts de lucht nog zachtjes blazen op de middelste stand, maar daar zijn een paar simpele dempers voor onderweg om dat écht volledig stil te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@SpongeRob De flexibele dempers moeten meteen na de wtw ( zowel in als uit) worden gemonteerd dan is het effect het grootst. Of is dat bij jou zo? Want je meld eerst 200 spiro.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• P5ycho
De geluidsbronnen zijn wtwunit-geluid en overspraak vanuit een andere kamer. De eerste demp je met een goede(!) flexdemper en optioneel een starre demper. De tweede met dempers dichter bij het ventiel. Meestal in de aftakking naar een kamer, maar dat kan ook in de hoofdleiding als je het kwijt kunt.

Flexdempers zijn uitgebreid besproken in dit topic, even zoeken.

[ Voor 3% gewijzigd door P5ycho op 05-10-2025 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
vanwege verbouwing heb ik nog niet mijn hele systeem af maar in onder andere de woon en slaapkamer wel al behoefte aan ventilatie nu de naad en kierdichting van het huis al verder geoptimaliseerd raakt. In die kamers zit ook al aanvoer. Kan ik mijn systeem al aanzetten ook al is het nog niet compleet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cbr

Cbr

No Hands schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 15:45:
vanwege verbouwing heb ik nog niet mijn hele systeem af maar in onder andere de woon en slaapkamer wel al behoefte aan ventilatie nu de naad en kierdichting van het huis al verder geoptimaliseerd raakt. In die kamers zit ook al aanvoer. Kan ik mijn systeem al aanzetten ook al is het nog niet compleet?
Ik denk het wel... om over na te denken:
Ga je nog heel veel stof veroorzaken tijdens het verbouwen?
Kan het systeem zijn lucht kwijt? En kan dat in balans?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Cbr schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 18:33:
[...]

Ik denk het wel... om over na te denken:
Ga je nog heel veel stof veroorzaken tijdens het verbouwen?
Kan het systeem zijn lucht kwijt? En kan dat in balans?
stof valt mee, huis is houtskelet. maar in de ruimtes waar ik stof ga maken is geen afzuiging nog.
er zijn inblaas en afzuigpunten maar die zijn nog niet per se in balans. Maar is dat iets waar het apparaat moeite mee heeft? die gaat toch gewoon blazen en zuigen was mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cbr

Cbr

No Hands schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 18:40:
[...]

stof valt mee, huis is houtskelet. maar in de ruimtes waar ik stof ga maken is geen afzuiging nog.
er zijn inblaas en afzuigpunten maar die zijn nog niet per se in balans. Maar is dat iets waar het apparaat moeite mee heeft? die gaat toch gewoon blazen en zuigen was mijn idee.
Dat is een goede gedachte denk ik.
Als er een makkelijke route is voor de lucht van de aanvoer- naar de afvoerventielen en er zijn voldoende ventielen dan had ik zelf de unit allang aangezet.

[ Voor 3% gewijzigd door Cbr op 05-10-2025 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pythagorasABC
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07-10 22:42

pythagorasABC

A²+B²=C²

Ik heb een eerste opzet gemaakt voor de installatie van een zehnder Q350. De zwarte buizen zijn comfopipe, wit zijn spirobuis. De spirobuizen moeten nog naar ubbink verdeeldozen via een flexibele demper.

Het lijkt mij een behoorlijk logische setup. De aanvoer is behoorlijk lang met een aantal bochten, maar dat is niet echt te vermijden denk ik. Het wordt ook wel wat krap met de spirobuizen/verdeeldozen, maar het moet allemaal net te doen zijn verwacht ik.

Als er opmerkingen zijn hoor ik het graag!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dpfnC5o7qSdIoFWBswhQh4EM3no=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MZTvFeenehlaX6QpTy9wko4z.png?f=fotoalbum_large

Silence is better than unmeaning words. ~Pythagoras

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Laatst online: 23:53
No Hands schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 18:40:
[...]

Gewoon aanzetten, komt wel goed. evt deuren open houden waar er nog geen toevoer is.

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:00
SpongeRob schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 14:10:
[...]

Hier heb ik eenzelfde situatie, ik heb vanaf de ventilatie unit 200mm spiro naar een flexibele demper (200mm diameter, 1000mm lang) en van daar naar een thermobox voor pizza's.
Vanaf die thermobox ga ik dan met 125mm spiro naar de 2 slaapkamers. Dankzij die thermobox heb ik absoluut geen last van overspraak.

Wél hoor ik 's nachts de lucht nog zachtjes blazen op de middelste stand, maar daar zijn een paar simpele dempers voor onderweg om dat écht volledig stil te krijgen.
Tekening? Want ik lees het als: flex demper -- pizza doos --- 125mm spiro --- kamer 1 --- 125mm spiro --- kamer 2.

Dat lijkt me.voor overspraak.zorgen maar ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
SpongeRob schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 14:10:
[...]

waarom zou die thermobox overspraak dempen dan? dat is toch gewoon een hard materiaal wat niets absorbeert? dempt die dan vanwege de hoekige vorm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joydashy
  • Laatst online: 17:45
Flatisa schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 14:19:
[...]
Ik keek vooral op van het verschil in prijs. Bij Zehnder ben je tegen de 10k kwijt voordat je een WTW met warmtepomp hebt staan, Deze kost nog minder dan de helft.
Daarnaast levert die kennelijk 3600 watt koelvermogen bij 300 m3/h, terwijl de Zehnder Comfoclime 36 bij 315 m3/h amper 1115 koelvermogen levert (beiden bij 35 graden buiten). Ze hebben het verder niet over geisoleerde toevoerbuizen e.d. dus of je er echt veel van merkt geen idee.

Het is verder uiteraard nooit een echte vervanger voor een warmtepomp, maar als het goed zou werken is het niet heel duur voor wat je krijgt.
Ik ben ook bezig met onderzoek naar dit soort oplossingen. Die Maxivent lijkt best een mooi apparaat. Hij is wel opvallend veel effectiever in koeling per m3/h dan de ComfoClime die iets van 2x zo duur is. Ik heb echter nog nooit gehoord van Econox, is dat een goed merk?

Ons nieuwe huis heeft best veel kamers, en heb geen zin om overal aircos op te gaan hangen. Ik denk dat de combinatie van vloerverwarming+koeling beneden en zo'n Maxivent op elk van de 2 verdiepingen een mooie oplossing kan zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

nessio schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 08:37:
@SpongeRob De flexibele dempers moeten meteen na de wtw ( zowel in als uit) worden gemonteerd dan is het effect het grootst. Of is dat bij jou zo? Want je meld eerst 200 spiro.
De flexdemper zit uiteraard vlakbij de ventilatie unit, er zitten 2 bochten en daarmee een goede meter 200mm spiro, dus dat is geen probleem.
Fr33z schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 20:32:
[...]

Tekening? Want ik lees het als: flex demper -- pizza doos --- 125mm spiro --- kamer 1 --- 125mm spiro --- kamer 2.

Dat lijkt me.voor overspraak.zorgen maar ben benieuwd.
Ik had wat duidelijker kunnen zijn, maar de pizzadoos gebruik ik als plenum.
Vanaf de pizzadoos ga ik dus direct naar beide slaapkamers toe en dat werkt prima tegen overspraak.

@No Hands Het materiaal zorgt voor de demping, het is een soort aerfoam/comfopipe en dat dempt ook erg goed tegen overspraak. Er zit wel verschil in een eco thermobox en een fatsoenlijke zoals ik had gelinkt.
Ik heb nog een eco thermobox in de aanvoer zitten met een voorfilter voor de ventilatie en d ewarmtepompboiler en dat is toch wel een kwalitatief minder materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

@Joydashy Econox is het huismerk van ventilatieland, dus je zal dit merk nergens anders tegen komen verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Ik vraag me af of die maxivent wel zo’n goede investering is met maar een terugwin percentage van 76% warmte.
Mijnbrink flair 400 haalt 95%. Op dit moment betekent dat er de Tb van 13,9 wordt opgewarmd naar 21,2. De uitgaande temperatuur is nu 21,8. Dat is meer dan 95%. Denk dat die maxivent daarvoor moet bijstoken met zijn verwarmingselement.

[ Voor 4% gewijzigd door nessio op 07-10-2025 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
SpongeRob schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 21:49:
@Joydashy Econox is het huismerk van ventilatieland, dus je zal dit merk nergens anders tegen komen verwacht ik.
Niet helemaal. Econox is een fabrikant / importeur en is gewoon te koop bij de groothandel, voor zakelijke klanten en installateurs. O.a. bij https://www.wasco.nl/Merk/Econox

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

w00key schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:44:
[...]

Niet helemaal. Econox is een fabrikant / importeur en is gewoon te koop bij de groothandel, voor zakelijke klanten en installateurs. O.a. bij https://www.wasco.nl/Merk/Econox
Het is zelfs zo dat Econox de eigenaar is van de ventilatieland (en alle internationale afgeleiden daarvan) webwinkel(s).
https://nordian.nl/overna...rdeel-econox-door-steboma

Ventilatieland en Econox hebben ook hetzelfde vestigingsadres in Eindhoven.

We hebben dus beide gelijk! :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.A.B.
Iemand de Ventmann Circle Coanda al eens toegepast?
https://www.ventilatiesho...-frameloos-ventiel-125mm/

Wil in de woonkamer toch maar instucbare ventielen toepassen denk ik, ondanks dat de Luna S125 beter is. Staat gewoon strakker. Maar de vraag is zoals altijd weer...ga je het verschil uiteindelijk merken.

Eigenlijk past de Ventmann Circle net niet in m'n plafond met 95mm inbouwhoogte. Maar sta op het punt te gaan rachelen, dus kan m'n plafond nog een paar cm lager maken :) Pradovent en Noshow passen wel, maar daar lees ik in dit topic van dat die toch wat minder zijn in drukverlies / geluid.Dus vraag is of de Ventmann Cricle Coanda dermate beter is, om het plafond iets lager voor te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.A.B.
Weet iemand of er voor Ubbink ook een 180 graden verloop bestaat om van 2x90mm buis naar het ventiel over te gaan? Ik zie deze op hun productpagina alleen staan voor de 75mm buizen: https://www.ubbink.com/nl...C2%B0-125-met-1-afdekkap/

Ik krijg deze ( https://www.ubbink.com/nl...C2%B0-125-met-1-afdekkap/ ) namelijk op een plek niet tussen m'n balklaag (maar 21cm beschikbaar), dus wil vanuit een HSB muurtje er recht boven met twee slangen verticaal naar onder het ventiel in. Maar nu lijkt het erop dat dit verloopstuk er dus niet is.

Mis ik iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bensss
H.A.B. schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 18:44:
Weet iemand of er voor Ubbink ook een 180 graden verloop bestaat om van 2x90mm buis naar het ventiel over te gaan? Ik zie deze op hun productpagina alleen staan voor de 75mm buizen: https://www.ubbink.com/nl...C2%B0-125-met-1-afdekkap/

Ik krijg deze ( https://www.ubbink.com/nl...C2%B0-125-met-1-afdekkap/ ) namelijk op een plek niet tussen m'n balklaag (maar 21cm beschikbaar), dus wil vanuit een HSB muurtje er recht boven met twee slangen verticaal naar onder het ventiel in. Maar nu lijkt het erop dat dit verloopstuk er dus niet is.

Mis ik iets?
Nee, die bestaat gek genoeg niet. Heb ik ook hard naar lopen zoeken.

Mogelijk past het wel met twee 90% graden bochten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:21
H.A.B. schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 18:44:

Mis ik iets?
Nee, maar mijn vermoeden is dat die 180° variant met twee verloopjes naar AE48 ongeveer net zo veel, zo niet minder weerstand heeft als de 90° AE48 adapter

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
Wat @big bang zegt, dat is idd de oplossing denk ik.

Pagina: 1 ... 96 97 Laatste