• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:57
@TomVH2
Dank voor je uitgebreide reactie. Wat ik zie aan muurroosters vind ik slim en mooi afgewerkt. De buizen daarentegen.. ik wordt er niet enthousiast van om dat zo zelf aan te leggen.

Als ik het al doe in het zicht, dan moet het wel strak en industrieel bijvoorbeeld.

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-09 20:57
Ro123 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:52:
[...]
Ga je nou het schoonmaken/vervangen van de filters vergelijken met de motoren schoonmaken?
Dat is toch wat anders he.
Voor mij valt het beide onder onderhoud. De motoren met een lager periodiek schema. De complexiteit is zeker hoger voor de motoren maar voor veel mensen hier op tweakers prima te doen. Als het oorspronkelijke punt is dat het voor nieuwe mensen die het huis kopen lastig is dan ben ik het daar mee eens. Maar dan laat je een monteur komen die dan ook gelijk je buizenstelsel kan schoonmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-09 20:57
Andrehj schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 20:13:
[...]

Hm, je triggert me. Net maar eens gekeken, en dit is de staat van ons inlaatrooster (met openingen ca 2x2 cm) na 5 jaar (nog nooit schoon gemaakt). Maar eens kijken of hoe ik daar bij kom (het rooster hangt op dik 6 meter boven de grond...)
[Afbeelding]
Valt me nog mee eerlijk gezegd! Ik denk dat de iets grotere openingen al snel helpen. En wellicht de hoogte ook. Bij ons hangt hij op 3 meter hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

wij hebben zo'n Ubbink dakdoorvoer (pijp). Moet ik die dan ook af en toe opentrekken en kijken wat erin zit? Moet ik het schuine dak op klimmen over de pannen, niet te doen :D

Of zou het van binnen kunnen zit ik me nu te bedenken...

[ Voor 14% gewijzigd door woekele op 29-08-2025 09:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barleone
@woekele
offtopic:
Kleine moeite voor Sint en Piet, mits je lief bent geweest!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18-09 15:57
@woekele in de Ubbink Ventus dakdoorvoeren die ik heb voor toe- en afvoer zitten geen roosters oid. Dus daar valt niks aan schoon te maken.
Het nadeel er van is dat er soms wel eens een blaadje mee naar binnen komt bij de toevoer. Maar die kan ik verwijderen in de wtw unit want die blijven ‘hangen’ voor het filter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorn188
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 18-09 09:49
Hi allemaal,

We wonen sinds kort in een nieuwbouwhuis met WTW-installatie. De eerste week sliep ik heerlijk, nergens last van. Daarna kwam onze kat erbij wonen. Sindsdien word ik ’s nachts wakker met een opgezwollen keel, rode ogen en een jeukende neus. Gedurende de dag heb ik hier ook thuis last van. De kat komt niet in de slaapkamer trouwens. Ik weet dat ik allergisch ben maar zo erg als dit heb ik nooit eerder gehad.

In onze vorige woning was de kat er ook al, maar daar was alleen mechanische afzuiging met roosters voor de toevoer van buitenlucht. Toen had ik dit soort klachten helemaal niet.

De filters van de WTW hebben we inmiddels vervangen en gecontroleerd of ze goed geplaatst zijn. We hebben speciale allergie filters.

Zijn er mensen die dit herkennen of tips hebben waar ik naar kan kijken? De situatie is erg vervelend. Zat te denken om de wtw unit opnieuw te laten balanceren.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:48

rvk

jorn188 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 13:44:
Zijn er mensen die dit herkennen of tips hebben waar ik naar kan kijken? De situatie is erg vervelend. Zat te denken om de wtw unit opnieuw te laten balanceren.
Weet je zeker dat het aan de WtW ligt (uiteraard icm de kat)?

Je kunt proberen de WtW een paar dagen uit te laten (met e.v. raam op een kiertje). Als je dan geen last meer hebt kun je altijd nog maar de WtW kijken.

Wat voor filters heb je overigens? Een filter tegen pollen allergie helpt niet tegen de deeltjes van kattenallergenen (die zijn veel kleiner). Daar heb je echt een HEPA-luchtreiniger voor nodig. (Die zou je dus apart in de slaapkamer kunnen zetten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jorn188 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 13:44:
Hi allemaal,

We wonen sinds kort in een nieuwbouwhuis met WTW-installatie. De eerste week sliep ik heerlijk, nergens last van. Daarna kwam onze kat erbij wonen. Sindsdien word ik ’s nachts wakker met een opgezwollen keel, rode ogen en een jeukende neus. Gedurende de dag heb ik hier ook thuis last van. De kat komt niet in de slaapkamer trouwens. Ik weet dat ik allergisch ben maar zo erg als dit heb ik nooit eerder gehad.

In onze vorige woning was de kat er ook al, maar daar was alleen mechanische afzuiging met roosters voor de toevoer van buitenlucht. Toen had ik dit soort klachten helemaal niet.

De filters van de WTW hebben we inmiddels vervangen en gecontroleerd of ze goed geplaatst zijn. We hebben speciale allergie filters.

Alvast bedankt!
Je kunt met een simpele CO2-meter controleren of je WTW goed werkt. In de slaapkamer mag die aan het eind van de nacht tot ca 1000 ppm komen.
Ook in de rest van het huis is dat de bovengrens.
Er is zelfs een eigen topic voor: CO2-meters voor in huis

Ik heb (met zo'n meter) de werking van ons (zelf aangelegd) systeem geverifieerd. Gewoon een nachtje om de beurt in de slaapkamers plaatsen en checken of je niet boven de 1000 komt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rvk schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 14:14:
Wat voor filters heb je overigens? Een filter tegen pollen allergie helpt niet tegen de deeltjes van kattenallergenen (die zijn veel kleiner). Daar heb je echt een HEPA-luchtreiniger voor nodig. (Die zou je dus apart in de slaapkamer kunnen zetten)
Bovendien zit dat G7-filter in de inlaat van je WTW en helpt dus alleen tegen verontreinigingen van buiten. Niet tegen de kat die al in je huis zit...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
@jorn188 Je balansventilatiesysteem brengt verse buitenlucht in alle leefruimtes, dus tenzij aanvoer en afvoer verkeerdom aangesloten zitten (je zou niet de eerste zijn!), of je een kat 's machts voor de inlaat op het dak hebt slapen, zou je er juist minder last van moeten hebben.

Controleer op je slaapkamer even of daar aangevoerd of afgezogen wordt, dan sluit je dat alvast uit.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorn188
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 18-09 09:49
P5ycho schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 15:13:
@jorn188 Je balansventilatiesysteem brengt verse buitenlucht in alle leefruimtes, dus tenzij aanvoer en afvoer verkeerdom aangesloten zitten (je zou niet de eerste zijn!), of je een kat 's machts voor de inlaat op het dak hebt slapen, zou je er juist minder last van moeten hebben.

Controleer op je slaapkamer even of daar aangevoerd of afgezogen wordt, dan sluit je dat alvast uit.
Heb ik getest met een papiertje. Er zijn twee punten op de slaapkamer welke lucht aanvoeren. Dus dat kan het niet zijn.
rvk schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 14:14:
[...]

Weet je zeker dat het aan de WtW ligt (uiteraard icm de kat)?

Je kunt proberen de WtW een paar dagen uit te laten (met e.v. raam op een kiertje). Als je dan geen last meer hebt kun je altijd nog maar de WtW kijken.

In onze vorige woning had ik er niet zoveel last van. We woonden daar op 55m2 inclusief kat. Nu wonen we op 138m2 met wtw nieuwbouw. Je zou verwachten dat het juist minder zou moeten worden. We hadden toen wel een HEPA reiniger inderdaad in de slaapkamer. Deze gebruikten we wel maar om de zoveel tijd. Maar wellicht wel waard om eens erbij te pakken.

We hebben deze filters: https://www.elektrobode.n...t-crs-epm10-pck-400102099 wellicht dat we vannacht even zonder wtw gaan slapen om het verschil te ervaren.
Andrehj schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 14:31:
[...]

Je kunt met een simpele CO2-meter controleren of je WTW goed werkt. In de slaapkamer mag die aan het eind van de nacht tot ca 1000 ppm komen.
Ook in de rest van het huis is dat de bovengrens.
Er is zelfs een eigen topic voor: CO2-meters voor in huis
Zal even zo'n metertje halen. We hebben wel een vochtmeter/temperatuur meter op zolder en die geeft altijd wel consistent goede waardes aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jorn188 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 16:54:
We hebben deze filters: https://www.elektrobode.n...t-crs-epm10-pck-400102099 wellicht dat we vannacht even zonder wtw gaan slapen om het verschil te ervaren.
Dat zou ik niet doen. Dan heb je geen toevoer van zuurstof meer in je slaapkamer. Als je twijfelt aan de ventilatie kun je de WTW beter handmatig zetten en dan flink harder. Kijken of dat helpt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strontvlieg
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-09 18:57
[...]

Heb ik getest met een papiertje. Er zijn twee punten op de slaapkamer welke lucht aanvoeren. Dus dat kan het niet zijn.
Ik vind die conclusie tekort door de bocht.
Stel dat de aanzuig binnen en buiten verwisseld zit dan wordt de afgezogen vervuilde licht van binnen opnieuw ingeblazen in de slaapkamers. De van buiten aangezogen lucht wordt dan weer buiten uitgeblazen. Ik zou dat eens controlleren. Desnoods met gekleurde rook ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07:59
[...]

[...]

In onze vorige woning had ik er niet zoveel last van. We woonden daar op 55m2 inclusief kat. Nu wonen we op 138m2 met wtw nieuwbouw. Je zou verwachten dat het juist minder zou moeten worden. We hadden toen wel een HEPA reiniger inderdaad in de slaapkamer. Deze gebruikten we wel maar om de zoveel tijd. Maar wellicht wel waard om eens erbij te pakken.

[...]

Zal even zo'n metertje halen. We hebben wel een vochtmeter/temperatuur meter op zolder en die geeft altijd wel consistent goede waardes aan.
Nieuwbouwwoning en dan nog een extra F9 filter erin. Wat is het debiet dat de unit volgens de ventilatie berekening zou moeten halen? Kun je nu aflezen wat het debiet op dit moment daadwerkelijk is?

Als je te weinig ventileert kan er wel een kattenhaartje blijven hangen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-09 11:14
Het kan ook zijn dat je allergisch reageert op het uitdampen van je bouwmaterialen. Denk aan het uitdampen van bijvoorbeeld spaanplaat (IKEA meubels, vloerpanelen, dakbeschot). Daar komt formaldehyde bij vrij en dat is een vrij heftig gas voor de slijmvliezen.

Ook over PVC schijnt trouwens de nodige discussie te zijn qua gezondheid risico’s.

[ Voor 14% gewijzigd door master1104 op 31-08-2025 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk

rvk

Andrehj schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 18:05:
[...]
Dat zou ik niet doen. Dan heb je geen toevoer van zuurstof meer in je slaapkamer. Als je twijfelt aan de ventilatie kun je de WTW beter handmatig zetten en dan flink harder. Kijken of dat helpt.
Vandaar mijn opmerking e.v. het raam op een kiertje te zetten.

Een F9 filter is minder effectief tegen kattenallergieën dan bv een HEPA-filter.

[ Voor 10% gewijzigd door rvk op 01-09-2025 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.A.B.
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 13:38
Ik heb een kleine technische ruimte voorzien van een paar m2 voor de WTW en wil deze zo dicht mogelijk maken ivm geluid, dus ook geen spleten onder de deur door voor de lucht toevoer. Maar dat betekent netto gezien dat de lucht in die ruimte nooit wordt ververst. Ik kan in die ruimte natuurlijk een apart toevoer en afzuigventiel maken, maar dat voelt als overkill. Van de andere kant voelt het wel goed om het daar te ventileren om te voorkomen dat het een schimmel hoekje op zolder gaat worden. Hoe doen jullie dat? Gewoon potdicht maken of toch ventilatie voorzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:44
rvk schreef op maandag 1 september 2025 @ 00:02:
[...]

Vandaar mijn opmerking e.v. het raam op een kiertje te zetten.

Een F9 filter is minder effectief tegen kattenallergieën dan bv een HEPA-filter.
Nee een G4 filter is effectiever tegen kattenallergie dan F9, HEPA. De deeltjes zijn al binnen, je moet meer ventileren om het te verdunnen, G4 heeft een stuk minder weerstand dan F7 of F9.

Of je moet een kattennest op je dak hebben bij de aanzuigpunt, ja dan helpt filteren wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P5ycho
  • Nu online
De filters doen helemaal niets tegen allergiebronnen in huis, de enige lucht die door die filters gaat is:
1. afgevoerde lucht, deze wordt gefilterd in de wtw om de motoren te beschermen.
2. vers aangevoerde lucht, deze wordt gefilterd om de motoren te beschermen en eventueel kleinere deeltjes als je opteert voorbetere filtering dan G4.

De enige binnenlucht die opnieuw aangevoerd wordt is dus lucht die afgevoerd wordt en direct via buiten weer naar binnen wordt gevoerd. Dit is max 1%, als de verdunningsfactor(-berekening) goed is toegepast.

Mijn gut feeling zegt dat de interne bron (= kat) veel meer invloed heeft dan die 1% via buiten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:47
H.A.B. schreef op maandag 1 september 2025 @ 10:40:
Ik heb een kleine technische ruimte voorzien van een paar m2 voor de WTW en wil deze zo dicht mogelijk maken ivm geluid, dus ook geen spleten onder de deur door voor de lucht toevoer. Maar dat betekent netto gezien dat de lucht in die ruimte nooit wordt ververst. Ik kan in die ruimte natuurlijk een apart toevoer en afzuigventiel maken, maar dat voelt als overkill. Van de andere kant voelt het wel goed om het daar te ventileren om te voorkomen dat het een schimmel hoekje op zolder gaat worden. Hoe doen jullie dat? Gewoon potdicht maken of toch ventilatie voorzien?
Ik heb de kier onder de deur van de technische ruimte op zolder dichtgemaakt met een goedkoop systeem daarvoor. Het geluid van de WtW is nu een stuk minder hoorbaar, erg prettig.
Er zit standaard een afzuigventiel in die ruimte (misschien omdat de wasmachine er ook staat).
Om toch circulatie te hebben, heb ik de luiken in de knieschotten open gezet. Hierdoor wordt er nu lucht afgezogen in de technische ruimte, en via de knieschotten uit een werkkamer op zolder.
Omdat er meerdere bochten in zitten (de ruimte zit precies tegen de technische ruimte, waardoor er dus 2 keer een haakse bocht is), hoor je eigenlijk niets in de werkkamer.
Een ander voordeel vond ik dat er nu ook luchtverversing plaatsvind in de knieschotten, waar allerlei spullen opgeslagen liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cbr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13:23

Cbr

H.A.B. schreef op maandag 1 september 2025 @ 10:40:
Gewoon potdicht maken of toch ventilatie voorzien?
Ik overweeg zelf: zo dicht maken als kan - en vervolgens wel een afvoerventiel voorzien.

Helemaal dicht gaat niet lukken, dus met een afvoerventiel zorg ik toch voor iets aan verse lucht. De onderdruk trekt de deur mogelijk nog eens een beetje extra dicht(?). Er zal misschien maar een paar m³ per uur worden ververst, maar dat vind ik zelf voldoende voor een technische ruimte. (Bij mij is er nul kans dat ik lucht van buiten de woning naar binnen ga trekken. Is die kans er wel, dan moet je dit zeker niet doen.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H.A.B.
roltor schreef op maandag 1 september 2025 @ 12:50:
[...]

Ik heb de kier onder de deur van de technische ruimte op zolder dichtgemaakt met een goedkoop systeem daarvoor. Het geluid van de WtW is nu een stuk minder hoorbaar, erg prettig.
Er zit standaard een afzuigventiel in die ruimte (misschien omdat de wasmachine er ook staat).
Om toch circulatie te hebben, heb ik de luiken in de knieschotten open gezet. Hierdoor wordt er nu lucht afgezogen in de technische ruimte, en via de knieschotten uit een werkkamer op zolder.
Omdat er meerdere bochten in zitten (de ruimte zit precies tegen de technische ruimte, waardoor er dus 2 keer een haakse bocht is), hoor je eigenlijk niets in de werkkamer.
Een ander voordeel vond ik dat er nu ook luchtverversing plaatsvind in de knieschotten, waar allerlei spullen opgeslagen liggen.
Ah ja ook slim idee, zoiets kan ik misschien ook doen. Extra lucht via de knieschotten vanuit de slaapkamer trekken door een roostertje te zetten in die schotten - of buisje met demper aan de leggen. Overwoog ook nog uit de doucheruimte ernaast te trekken, maar vochtige lucht naar andere ruimte trekken lijkt me ook niet slim. Of vanuit slaapkamer --> technische ruimte --> douche, maar dat worden steeds meer geluidslekken vanuit die WTW ruimte. Want onder de douche deur (of erboven, want moet ook waterdicht zijn 8)7 ) komt ook een spleet natuurlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/10GfDLO5CuoG1jA17Y4iqjyRTqs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qZu5pTBnUgBP4VTkrNMVlCGb.png?f=user_large
Cbr schreef op maandag 1 september 2025 @ 12:53:
[...]

Ik overweeg zelf: zo dicht maken als kan - en vervolgens wel een afvoerventiel voorzien.

Helemaal dicht gaat niet lukken, dus met een afvoerventiel zorg ik toch voor iets aan verse lucht. De onderdruk trekt de deur mogelijk nog eens een beetje extra dicht(?). Er zal misschien maar een paar m³ per uur worden ververst, maar dat vind ik zelf voldoende voor een technische ruimte. (Bij mij is er nul kans dat ik lucht van buiten de woning naar binnen ga trekken. Is die kans er wel, dan moet je dit zeker niet doen.)
Op zich werk ik alles luchtdicht af, maar met een jaren 30 huis is het nog de vraag hoe goed dat overal gaat lukken. Dus te veel onderdruk creeeren zou bij mij wel een risico zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomVH2
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15-09 12:17
Barleone schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 21:28:
@TomVH2
Dank voor je uitgebreide reactie. Wat ik zie aan muurroosters vind ik slim en mooi afgewerkt. De buizen daarentegen.. ik wordt er niet enthousiast van om dat zo zelf aan te leggen.

Als ik het al doe in het zicht, dan moet het wel strak en industrieel bijvoorbeeld.
Laat je hier dan weten als je een oplossing gevonden hebt? Ik kan mij niets voorstellen bij de woorden "strak" en "industrieel". Ik ben wel benieuwd naar de oplossing specifiek voor de dempers en regelkleppen. De regelkleppen (ik heb iris voorzien vanwege geluid) kun je achterwege laten en regelkleppen voorzien aan de roosters maar dan heb je wel hoorbaar geluid aan de roosters.

De installaties met zichtbare buizen, die ik al heb gezien, zien er niet anders uit dan de foto die ik heb gepost. Vandaar dat ik wel benieuwd ben hoe het beter uitgevoerd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cbr

Cbr

H.A.B. schreef op maandag 1 september 2025 @ 13:09:
[...]

Op zich werk ik alles luchtdicht af, maar met een jaren 30 huis is het nog de vraag hoe goed dat overal gaat lukken. Dus te veel onderdruk creeeren zou bij mij wel een risico zijn.
Dan zou ik hier niet aan beginnen. Bij mij kan het dankzij de locatie waarschijnlijk wel. Maar een toevoer- én afvoerventiel voor zo'n kleine ruimte lijkt me ook weer overdreven.

Is er echt geen optie ergens in de ruimte waar de wtw komt te hangen een rooster te plaatsen? Misschien aan de kant waar het geluid het minst stoort?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H.A.B.
Cbr schreef op maandag 1 september 2025 @ 16:47:
[...]

Is er echt geen optie ergens in de ruimte waar de wtw komt te hangen een rooster te plaatsen? Misschien aan de kant waar het geluid het minst stoort?
Nou dat is dan of naar de douche, maar dan trek je natte lucht aan. Lijkt me niet ideaal. Of naar de overloop, maar dat is in principe hetzelfde als een kier onder de deur toch en resulteert dus weer in geluid naar overloop en slaapkamers ben ik bang. Al typende onstaat het volgende idee dan: misschien een flexibele akoustische buis van 1 of 2 m naar een roostertje naar de overloop? Dank kan ik vrij lucht aanzuigen van de overloop en dat dempt wellicht voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-09 22:36
Hi allemaal,

Ik heb met veel aandacht gelezen in dit topic. Helaas ben ik niet zo handig als jullie allemaal, maar hopelijk kan ik wel een beetje leunen op jullie expertise.

De casus is als volgt: we hebben een woning gekocht in Amsterdam uit 1898. We hebben plannen om de gevels, vloer en glas te isoleren waarmee het label mogelijk richting A++ gaat. Complicerende factor is dat het gaat om een gemeentelijk monument. Ik laat het werk allemaal uitvoeren door een aannemer, maar in de renovatieplannen blijft ventilatie een ondergeschoven kindje. Ik heb hier al wel meerdere keren op gewezen: wij vinden een goed binnenklimaat ontzettend belangrijk.

De opzet is: woon/eetkamer van 56m2, hal, kleine wc onder trap, keuken van 10m2 apart. Boven: 2x slaapkamer 20m2, badkamer 10m2, washok, hal, kleine kamer 8m2

Ik ben kortom benieuwd wat de haalbaarheid is van een WTW systeem. Daarbij hebben we de volgende bottlenecks:
  • beperkte ruimte voor een WTW unit - deze zou als het mogelijk is 'boven' de wasmachine kunnen in een washok (afmeting wasmachine achter deur)
  • we kunnen geen aan- of aanvoerventielen aanbrengen in het plafond van de woonkamer, eetkamer en slaapkamer achter ivm monumentale plafonds (rietstuc).
  • we hebben een wandkast tussen de twee slaapkamers en willen beneden een ensuite plaatsen (met holle ruimte dus) waar wel ventielen voor woon/eetkamer / slaapkamers gemaakt kunnen worden - waarbij dit natuurlijk wel zo onzichtbaar mogelijk moet
  • Ik weet niet hoe het zit met schachten naar het dak en daarin aanwezige ventilatiebuizen, maar er zit een schacht achter het washok (en beneden het toilet).
  • Plafonds in de andere ruimte dan de monumentale plafonds kunnen prima open.
Benieuwd naar jullie eerste gedachten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:13
Worsteneter schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 11:38:
Hi allemaal,

Ik heb met veel aandacht gelezen in dit topic. Helaas ben ik niet zo handig als jullie allemaal, maar hopelijk kan ik wel een beetje leunen op jullie expertise.

De casus is als volgt: we hebben een woning gekocht in Amsterdam uit 1898. We hebben plannen om de gevels, vloer en glas te isoleren waarmee het label mogelijk richting A++ gaat. Complicerende factor is dat het gaat om een gemeentelijk monument. Ik laat het werk allemaal uitvoeren door een aannemer, maar in de renovatieplannen blijft ventilatie een ondergeschoven kindje. Ik heb hier al wel meerdere keren op gewezen: wij vinden een goed binnenklimaat ontzettend belangrijk.

De opzet is: woon/eetkamer van 56m2, hal, kleine wc onder trap, keuken van 10m2 apart. Boven: 2x slaapkamer 20m2, badkamer 10m2, washok, hal, kleine kamer 8m2

Ik ben kortom benieuwd wat de haalbaarheid is van een WTW systeem. Daarbij hebben we de volgende bottlenecks:
  • beperkte ruimte voor een WTW unit - deze zou als het mogelijk is 'boven' de wasmachine kunnen in een washok (afmeting wasmachine achter deur)
  • we kunnen geen aan- of aanvoerventielen aanbrengen in het plafond van de woonkamer, eetkamer en slaapkamer achter ivm monumentale plafonds (rietstuc).
  • we hebben een wandkast tussen de twee slaapkamers en willen beneden een ensuite plaatsen (met holle ruimte dus) waar wel ventielen voor woon/eetkamer / slaapkamers gemaakt kunnen worden - waarbij dit natuurlijk wel zo onzichtbaar mogelijk moet
  • Ik weet niet hoe het zit met schachten naar het dak en daarin aanwezige ventilatiebuizen, maar er zit een schacht achter het washok (en beneden het toilet).
Schets?
Aantal personen?
Mag je wel gevel/dakdoorvoeren aanbrengen?

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 13:53
Worsteneter schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 11:38:
Hi allemaal,

Is het echt zo dat je niks aan de plafonds mag veranderen? Ik weet toevallig dat het zelfs bij Rijksmonumenten vaak wel mag. Zonder aan de plafonds te zitten wordt het een lastig verhaal. Een koof plaatsen tegen een bestaand rietgestuct plafond kan overigens vast wel.

Zelf heb ik een voormalig gemeentelijk monument uit 1880 gerenoveerd en voorzien van balansventilatie. Dat was een hele klus, met name omdat we dit stap voor stap hebben aangepakt en de meeste kamers bewoonbaar moesten blijven.

Om je verder te kunnen helpen is het heel handig als je plattegronden en foto’s van de situatie kunt plaatsen.

EDIT: om meteen het goede voorbeeld te geven en onder het motto ‘plaatjes zeggen meer dan duizend woorden’ hierbij een link naar mijn topic van ons huis uit 1880 Met foto’s die een goed impressie geven van het proces.

[ Voor 5% gewijzigd door bensss op 02-09-2025 13:32 ]

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
bensss schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 12:56:
[...]

Is het echt zo dat je niks aan de plafonds mag veranderen? Ik weet toevallig dat het zelfs bij Rijksmonumenten vaak wel mag. Zonder aan de plafonds te zitten wordt het een lastig verhaal. Een koof plaatsen tegen een bestaand rietgestuct plafond kan overigens vast wel.

Zelf heb ik een voormalig gemeentelijk monument uit 1880 gerenoveerd en voorzien van balansventilatie. Dat was een hele klus, met name omdat we dit stap voor stap hebben aangepakt en de meeste kamers bewoonbaar moesten blijven.

Om je verder te kunnen helpen is het heel handig als je plattegronden en foto’s van de situatie kunt plaatsen.

EDIT: om meteen het goede voorbeeld te geven en onder het motto ‘plaatjes zeggen meer dan duizend woorden’ hierbij een link naar mijn topic van ons huis uit 1880 Met foto’s die een goed impressie geven van het proces.
Naja, je kan gewoonweg geen ventielen in het plafond aanbrengen. Dat heeft monumentale waarde en daar mogen we niet aankomen, en rietstuc heeft nou eenmaal de vervelende eigenschap dat je er geen gaatjes in kan maken (want dan is de hele stabiliteit weg). Gevel doorvoer is denk ik ook lastig, zelfs de achtergevel heeft monumentale waarde - dakdoorvoer zou volgens mij prima kunnen, zeker als het uit de schacht komt, maar dat is voor mij één groot vraagteken, mede over de staat van de schachten naar boven en de uitgang naar het dak. In de jaren negentig is er bijv. een dakopbouw gekomen, het is mij niet duidelijk of daarbij alle kanalen zijn doorgelegd.

Hieronder de plattegronden. Originele plafonds zijn er dus in de woon/eetkamer (we gaan dus de ensuite terugzetten) en de achterste slaapkamer. Voorste twee slaapkamers hebben gipsplafonds zonder monumentale waarde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gg0hIU4c6tec-3Kdj9lMcufYYzw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ic13f8SHiV48bVkES0U4kbRT.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VbbSwU4nBnvCBBLoke4kfmugHHw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8IpeHJCk5uVgtG5BVZ03FWD9.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvk

rvk

Worsteneter schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 15:48:
[...]
Naja, je kan gewoonweg geen ventielen in het plafond aanbrengen. Dat heeft monumentale waarde en daar mogen we niet aankomen, en rietstuc heeft nou eenmaal de vervelende eigenschap dat je er geen gaatjes in kan maken (want dan is de hele stabiliteit weg).
Dat wordt dan lastig. Hier hebben ze grotendeels met koven gewerkt maar op een paar plaatsen was het wel nodig door de vloer te boren. Het wordt er allemaal niet mooier op.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/sdZNp6sF/img4.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/KxzTVFXx/img5.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Tqm2Fy8P/img3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
rvk schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 16:17:
[...]

Dat wordt dan lastig. Hier hebben ze grotendeels met koven gewerkt maar op een paar plaatsen was het wel nodig door de vloer te boren. Het wordt er allemaal niet mooier op.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Oja dat is niet top. Naja ik bedoel geen ventielen in de monumentale plafonds, wel dus in het stukje onder het plafond in de ensuite wand en in de plafonds in de hal, badkamer, keuken en 2 slaapkamers met een normaal plafond. Mogelijk is daarmee wat mogelijk?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TomVH2
als er maar 3 kamers monumentale planfonds hebben dan is er toch geen probleem? Wandroosters! Je mag gerust wandroosters plaatsen boven een deur bijvoorbeeld. Dan moet je enkel buizen hebben in de hal (verlaagd plafond) die dan uitkomen op een plenum met rooster. En je natte ruimtes zitten mooi boven elkaar. waardoor je geen kruising hebt van pulsie en extractie. Extractie zit links en pulsie rechts.

Als je kan werken met een verlaagd plafond in de hal beneden en boven dan moet je enkel nog ergens plaats voorzien voor de staande ventilatiekanalen en 2 grote dempers achter je ventilatietoestel.
Heb je geen plaats voor het ventilatietoestel boven het eerste verdiep? Zolder bij voorbeeld?
Je spreekt zelf van een schacht maar die zie ik niet. Neem nu 2 buizen D160. Met beugels en wat marge reken je op D200. Dus minimaal een schacht van 400X200. En speel je op safe dan reken je met buizen van D200 voor je schacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spatialfabric
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13:10
Worsteneter schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 19:50:
[...]

Oja dat is niet top. Naja ik bedoel geen ventielen in de monumentale plafonds, wel dus in het stukje onder het plafond in de ensuite wand en in de plafonds in de hal, badkamer, keuken en 2 slaapkamers met een normaal plafond. Mogelijk is daarmee wat mogelijk?
@rvk : mooie referentie! Dat moet een flinke ruimtelijke puzzel geweest zijn. Is je systeem inmiddels ook stil? De link naar je post laat slechts een deel van je renovatie zien. Ik vermoed dat je veel meer hebt gedaan?

@Worsteneter : gefeliciteerd met jullie kluswoning! Ik denk dat je op de goede weg zit. Ik heb bij soortgelijke renovaties vaker gezien dat die mooi in de en-suite verwerkt zijn, zeker in Amsterdam en met monumentale status.

Aanvoer via de gang, muur door en dan mooi afgewerkt boven de zijkasten of schuifdeuren. Afvoer via de douche, keuken en toilet beneden. deze zou je via een koof in de badkamer muur (tussen bad en toilet) kunnen wegwerken. Je hebt wel wat hoogte. Maar net als @rvk wordt het flink puzzelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melniek
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:07
Graag even een sanity check van het ontwerp van de WTW in onze nieuwe woning.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3f7RB5ycyoN8oAQGO10WYevdzlU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/P9BQfiEpuelb4rD3O0jzDyks.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YTbojhnG9m5oRSbP5x1972MHubc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nRA0WKh2u0EV9OWhYChCJzs7.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zmCcedxsqXVpku0TAWYzk0txIXo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/K2eyEoDxTNtNEd1E2XrYpsok.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZY6LHh_1hvZ3joch6MsjWMhzj0E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HrFqgENR0duabhbsXN4qwYxE.png?f=fotoalbum_large

Context:
- Systeem is een ComfoAir Q450
- Woning wordt bewoond door twee volwassen en drie jonge kinderen.
- Berging op de 2de is geen officiële slaapkamer volgens bouwbesluit, maar zal wel als zodanig gebruikt worden.
- Omdat ik tegen de limieten van het max debiet van de WTW aanloop, heb ik prioriteit gegeven aan de aanvoer in de slaapkamers en is de woonkamer niet helemaal optimaal. Dit vind ik acceptabel, omdat het grootste deel van de dag er niet vijf personen in de woonkamer aanwezig zullen zijn.
Ik kan alleen meer overflow bereiken in de woonkamer door de afvoer in de badkamers te knijpen, maar dit leek mij onwenselijk voor de afvoer van vochtige lucht.

Zien jullie nog verbeterpunten?

[ Voor 30% gewijzigd door Melniek op 03-09-2025 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Melniek Voeg even een tekening toe met daarin de luchtstromen. Uit bovenstaande sheet kan ik geen chocola maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 13:53
@Melniek idd even plattegrond bijsluiten! Wat ik al wel zie is dat je ook 25 toevoert in keuken, die kan weg.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:06
Wij hebben een Brink Flair 300. Nu hebben we (met name op de benedenverdieping) last van een hoge 'fluit' toon wanneer de unit opspoelt. Hebben jullie vergelijkbare ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melniek
Ik heb mijn eerdere bericht aangevuld met een floorplanner plattegrond. Hopelijk verduidelijkt dat een en ander.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvk

rvk

spatialfabric schreef op woensdag 3 september 2025 @ 02:38:
[...]
@rvk : mooie referentie! Dat moet een flinke ruimtelijke puzzel geweest zijn. Is je systeem inmiddels ook stil? De link naar je post laat slechts een deel van je renovatie zien. Ik vermoed dat je veel meer hebt gedaan?
Ja, de WtW was een onderdeel van de hele verduurzaming van 36 huurhuizen hier in de wijk (uitgevoerd door BAM). Nieuw dak, gevelisolatie, nieuwe tripple beglazing, nieuwe deuren en WtW op zolder met buizen door de kamers, vloer en trapgat. Nu zijn die buizen wel netjes weggewerkt met koven (behalve op zolder) maar ik denk dat het merendeel die voorgestemd heeft voor de verduurzaming, niet wist wat hun te wachten stond. Bij sommige is de WtW in het midden van de zolder geplaatst (heel ongunstig). Bij mij is die gelukkig beter geplaatst (speciaal om gevraagd). Bij mij kon de buis in de keuken met ventilatieventielen naar de woonkamer. Bij andere loopt de buis/koof door een slaapkamer naar beneden, komt dan in de woonkamer uit met een koof van een meter midden in de woonkamer (oef :o ). Drie of vier verschillende indelingen qua huizen dus het was voor hun ook een heel gepuzzel (overigens slecht voorbereid want bij de helft van de huizen hebben ze bij het boren door de vloer een elektra kabel geraakt, waarna het hele plan weer omgegooid werd. Plus dat het merendeel van de mensen niet ingelicht was over waar en hoe de WtW geplaatst werd en hoe de buizen zouden lopen). Maar goed... gelukkig is alles achter de rug.

Ik woon alleen en bij mij hoeft de WtW dus vrijwel niet te werken. Als die op de hoogste stand gaat hoor je wel wat uit de ventilatiegaten komen maar het valt mee (Zehnder ComfoAir E300). Maar de CO2 sensoren gooien bij mij de WtW eigenlijk nooit aan (omdat ik alleen ben).

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/F4K838gL/img1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/5hvCx38s/img2.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/mC6NL8Mr/img3.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/XfTYw2Ts/img4.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/zVwXgX8q/img5.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/JjSfWTT4/img6.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/DDz7Y2M2/img7.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/chS0LJTy/img8.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Als ik die buis in de hoek zo zie, moet er een markt zijn voor kanalen met een driehoekige doorsnede om in de lepe hoek te plaatsen... Ik moet wel zeggen dat die koof boven de leuning nog wel een soort van aardig opgelost is zo gezien de mogelijkheden.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4inDC
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 18-09 17:30
Volgens mij doe ik wat verkeerd of zie ik iets over het hoofd.

Ik ben begonnen om de wtw buizen te installeren. In de keuken komen drie ventielen, ik kom daar binnen met 180, ventiel, dan naar 150, ventiel, dan naar 125 met bocht naar beneden en nog een ventiel.
Ik wil dit tussen de balken doen om zodoende geen koof oid te moeten plaatsen. Echter zie ik nu wel dat bij het 150 125 150 t stuk al 20cm nodig heeft, ene zo'n imaginair ventiel heeft ook al een inbouwruimte van 6cm (die kan niet rechtsstreeks op dat stuk, daar moet nog een 125cm buis tussen).
Dus heb ik al 26cm nodig, dan ga ik onder het rachelwerk van plafond uitkomen. Hebben jullie hier ook mee geworsteld, zijn er andere oplossingen om minder ruimte nodig te hebben?

In de keuken is een koof(je) nog wel te doen, maar in de woonkamer is het wel fijn om dat niet perse te moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Nu online
In je woonkamer straks kan 2 x 45m3/h = 90m3/h ook prima door een 125mm buis voor dat kleine stukje.
Als je echt krap zit kun je ook zelf zadelstukken op een grote buis zetten, daar heb ik eerder een voorbeeld van geplaatst. even zoeken op "zadelstuk" in dit topic.

[ Voor 15% gewijzigd door P5ycho op 05-09-2025 11:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeffreyH-8
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:09
Of het T-stuk horizontaal plaatsen en nog een korte 90 graden bocht voor het ventiel. Niet optimaal en dan krijg je ze niet in lijn, tenzij je het bij ze allemaal doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Nu online
Het stuk buis tussen de t-stukken schuin afzagen geeft je nog wat ruimte omdat je de t-stukken dichter op het plafond kunt drukken. Zelfde methode als hier:
P5ycho in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blune
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:46
Ik vind in sommige kamers dat het systeem toch wel iets te goed te horen is. Ik heb 1m starre dempers gebruikt, en 0.5 flexibele dempers net voor de verdeelkasten. Ik heb echter ook een starre verbinding gemaakt met de unit zelf. Zou het lonen om direct bij de unit de kanalen wat te ontkoppelen door een flexibele verbinding te gebruiken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eB1I3Uf8D4g_JtWBydkwSt8tW9o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BFCt9rsJ4UB176wBre6Te9jL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Nu online
Trillingen van de kast zelf heb ik nog niet opgemerkt. Ik heb ook eerst bochtenwerk en dan pas flexdempers en merk daar geen negatieve gevolgen van. Ik heb het echter niet 1:1 getest.
Dus nee, ik denk dat dat geen verschil maakt.

De flexdemper dempt effectiever lagere frequenties met meer lengte (en goede plaatsing, volledig uitgerekt). Het ene merk is ook het andere niet. Ik denk dat je meer hebt aan een lange flexdemper dan aan een starre, want die laatste is veel beter in dempen van tonen met een hogere frequentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:45
Blune schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:55:
Ik vind in sommige kamers dat het systeem toch wel iets te goed te horen is. Ik heb 1m starre dempers gebruikt, en 0.5 flexibele dempers net voor de verdeelkasten. Ik heb echter ook een starre verbinding gemaakt met de unit zelf. Zou het lonen om direct bij de unit de kanalen wat te ontkoppelen door een flexibele verbinding te gebruiken?

[Afbeelding]
Die flexibele slangen werken heel goed, ik heb hier op zolder de dichtbijzijnde kamers met een lang stuk flex demper aangesloten. Dus

WTW ---> T-stuk ---> Lange Flex demper ---> Kamer naast WTW
---> Korte Flex demper ---> Rest van huis (star buizen)

Deze kamers staan het dichtste bij de WTW unit, en hebben het korste kanaal in lengte, maar deze kamers hebben nu het minste geluid via de kanalen, omdat er ook lekker veel bochten in zitten en een lange demper met veel bochten. Ik zou zeker proberen gewoon een stuk leiding weg te kappen direct na de WTW unit en daar een flex demper in te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobbje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:46
Bobbje schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 22:26:
Goedeavond allen,

Zelf ben ik ook bezig met een nieuwbouwproject en in de hoedanigheid ben ik ook even bezig geweest met het ventilatie concept van de woning. Het betreft een huis met inwoning vandaag de bijzondere schematische plattegrond. De ventilatie systemen zijn, natuurlijk, gescheiden van elkaar. Tussen de woonkamer en keuken komt een glazen taatsdeur dus deze heeft veel openingen om lucht te verplaatsen. Op zolder willen we eventueel een speelkamer/was ophang kamer maken, dus iets ventilatie is wel gewenst.

In het voorlopige ontwerp gaan ze nu uit van een Duco Energy Comfort D400. De berekening van het bouwfysies bureau komt op 412m³/h uit, maar die hebben de toekomstige badkamer niet meegenomen en rekenen met 50m³/h voor de slaapkamer 1 en 29m³/h voor de andere slaapkamers.

Tot zo ver de uitgangspunten, nu het ontwerp. In mijn uitwerking kom ik op 470m³/h uit, ruim boven de 400 m³/h. Denk dat het voornamelijk komt omdat de flow naar de toekomstige badkamer enkel vanuit slaapkamer 1 kan komen en de flow vanuit het kantoor enkel naar de WC/keuken kan gaan. Ben benieuwd wat jullie van de eerste opzet vinden. De 20% eis van de badkamer wordt niet gehaald, maar kan iemand iets zinnigs zeggen over de impact hiervan. Één oplossing zou zijn om op de zolder toevoer te plaatsen met overflow naar beneden en extra af te zuigen in de hoofdbadkamer. Maar de benodigde pulsie neemt daarbij wel toe.

De tabel:
[Afbeelding]

De plattegronden:
Groen = toevoer, Rood = afvoer en paars is overflow (waarbij de cursieve tekst over een verdieping is).
[Afbeelding]

Op de begane grond vloer is nog te spelen met hoeveel toevoer in keuken en hoeveel in de woonkamer.
Goedenavond allen,

Om nog even terugkomen op dit verhaal, een hele algemene vraag.
In de pulsiesheet wordt uitgegaan van 45m³/h per persoon per kamer. Voor een masterbedroom met twee personen zal dus toevoer nodig zijn van 90m³/h. Als je uitgaat van een standaard deur met een dagmaat van 900mm, zal je dus een kierhoogte hebben van 33mm. Dit zou ik persoonlijk heel fors vinden. Daarom ben ik benieuwd hoe anderen hiermee omgaan. Deurrooster toepassen zou het laatste red middel zijn namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kangarawoohoo
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 11-09 18:31
Hallo allemaal,

Mijn jaren 30 huis is in verbouwing op de beneden verdieping (tripple glas, voorzetwanden, schuimbeton, plafond isolatie) en het stukje ventilatie was ik vergeten. Binnenkort worden de stucplaten geplaatst en over een aantal weken wordt er gestucced. Al een tijdje heb ik gedacht aan een centrale ventilatie met WTW en heb ik dus uit nood 2 x 160 mm buizen geplaatst op een plek wat practisch erg uitvoerbaar is in het midden van de kamer tussen de eet-deel en tv-deel. Toch wil ik even checken of mijn gedachtegang verkeerd is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wllniFNyo5Sf3O6sjiBDTx4FDMs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/HdTrO0lDbRhFMaxYPIlDNiun.png?f=user_large

* Precies hoeveel m3/hr ik nodig heb overal ben ik nog aan het uitzoeken; ik heb al 2 x 160 mm aangelegd op woonkamer omdat ik een beetje oversizing just in case aan het toepassen ben. Liever te groot dan te klein.

* 2 x 160 mm spirobuis toevoer en afvoer. Piek van 100 m3/hr per ventiel bij hoogste stand (bezoek) maar normaal gesproken veel midner bij stand 2.
* De keuken heeft 2 x 160 mm afvoer dicht bij elkaar omdat het zeer practisch is. Een ventiel dichterbij de achterdeur is mogelijk maar vereist veel duct lengtes en een koof op een slaapkamer.

* De toevoer lijkt op een plek te staan waar mogelijk een dode hoek ontstaat bij de bank. Mijn gedachte is om de Lindab Airy 160 mm toe te passen die een redelijke worp heeft om voldoende menging te creeeren. Hopelijk geeft dit genoeg worp en volume om geen extra ventielen toe te passen.

* Het is mogelijk om een 125 mm duct en ventiel te plaatsen in de hoek van de tv/woonkamer maar het is zeer onwenselijk doordat het veel extra werk vereist (verwijderen dikwandig stalen CV leiding, koof, verplaatsen stopcontacten) en zal ook niet makkelijk weg te werken zijn op de zolder kamer.

* 100 mm duct toegepast op de beneden toilet - Is het eventueel verstandig om in de toilet een 125 mm duct toe te passen en deze te verjongen naar de 100 mm?

* Ik heb teruggelezen dat 160 mm veel overspraak kan veroorzaken en dat geluidsdemping meer demper lengte nodig heeft. Is het verstandig om de 160 mm ventielen op de beneden verdieping te verjongen (mits drukval toelaaat) naar 125 en dan een 125mm geluiddemper toe te passen?

* is het nodig om armaflex toe te passen op ducting in het plafond als daar sws een dikke laag glaswol omheen komt?

* Overflow zou ik willen toepassen maar boven is veel minder goed geisoleerd dan beneden. Mogelijk krijgt boven ook een flinke update maar daar heb ik nee geen idee van.

* Geen raam ventilatieroosters aanwezig.

* Mogelijk wil ik een milde overdruk creeeren icm multistage filtratie (grof naar fijn met doel weinig drukval door grote filter doorlaat oppervlakte toe te passen) ivm pelletkachel buren.

* Heeft iemand ervaring met een mixfan om dode hoeken op te lossen? Mogelijk in het plafond van de entree een afzuigventiel met ducting naar een mix fan en dan in de woonkamer een toevoer ventiel.

Alvast bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cbr

Cbr

Bobbje schreef op maandag 8 september 2025 @ 19:54:
[...]

Goedenavond allen,

Om nog even terugkomen op dit verhaal, een hele algemene vraag.
In de pulsiesheet wordt uitgegaan van 45m³/h per persoon per kamer. Voor een masterbedroom met twee personen zal dus toevoer nodig zijn van 90m³/h. Als je uitgaat van een standaard deur met een dagmaat van 900mm, zal je dus een kierhoogte hebben van 33mm. Dit zou ik persoonlijk heel fors vinden. Daarom ben ik benieuwd hoe anderen hiermee omgaan. Deurrooster toepassen zou het laatste red middel zijn namelijk.
Ik ga ook uit ban 45 m³ / uur per persoon in de maximaalstand. In de normaalstand is dat 30 m³ / uur per persoon.
Ikzelf heb voor de kieren met de normaalstand gerekend. Dan kom je rond de 21 mm uit.
Dat is te doen. Misschien hebben anderen ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cbr

Cbr

Kangarawoohoo schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:10:

* Heeft iemand ervaring met een mixfan om dode hoeken op te lossen? Mogelijk in het plafond van de entree een afzuigventiel met ducting naar een mix fan en dan in de woonkamer een toevoer ventiel.
Ik zou me geen zorgen maken over dode hoeken, zeker niet als ik jouw plaatjes zo zie. Uit onderzoek blijkt dat de lucht in een ruimte goed mengt (CO2-concentraties verdelen zich goed) als er ergens geventileerd wordt. Zelfs als dat maar aan een kant gebeurt. Of achter een kast.

Zie topicstart:
Maakt het dan verder niet uit waar in de ruimte de ventielen geplaatst worden voor de werking van het ventilatiesysteem? Eigenlijk niet. Volgens onderzoek van TU Eindhoven is de conclusie dat het eigenlijk niet uit maakt voor de luchtverversing waar de ventielen geplaatst worden (in de hoek, midden op de wand, plafond, etc.). Plaats de ventielen dus vooral waar het handig uitkomt met de buizen.
Ik zou zelf niet eens bezig gaan met worplengtes. Etc.

[ Voor 4% gewijzigd door Cbr op 08-09-2025 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mijosa2
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-09 20:00
Hoi allen, prachtig topic. Ook ik wil zelf een WTW gaan aanleggen maar twijfel of mijn aanpak oke is, ben benieuwd wat jullie denken.

-Wil de huidige kanalen gebruiken, behalve op de 1ste verdieping waar ik nieuwe zal aanleggen naar alle slaapkamers vanaf de vliering (waar ook de unit komt).
-Overflow van 1VD naar BG van 150 m3/u via overloop.
-Komt de overflow van 1VD ook terecht in de woonkamer? Aangezien de keuken in directe verbinding staat met de overloop.
-Hoe gebrek aan kanaal in kantoor oplossen?
-Er is ook nog een kelder (garage) maar die wordt los geventileerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i4TjqzNuYe5idqph7CVeeWvOETY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qHAhA011CMOG8i4UsPpJpfBf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melniek
Melniek schreef op woensdag 3 september 2025 @ 10:55:
Graag even een sanity check van het ontwerp van de WTW in onze nieuwe woning.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Context:
- Systeem is een ComfoAir Q450
- Woning wordt bewoond door twee volwassen en drie jonge kinderen.
- Berging op de 2de is geen officiële slaapkamer volgens bouwbesluit, maar zal wel als zodanig gebruikt worden.
- Omdat ik tegen de limieten van het max debiet van de WTW aanloop, heb ik prioriteit gegeven aan de aanvoer in de slaapkamers en is de woonkamer niet helemaal optimaal. Dit vind ik acceptabel, omdat het grootste deel van de dag er niet vijf personen in de woonkamer aanwezig zullen zijn.
Ik kan alleen meer overflow bereiken in de woonkamer door de afvoer in de badkamers te knijpen, maar dit leek mij onwenselijk voor de afvoer van vochtige lucht.

Zien jullie nog verbeterpunten?
Iemand die nog met mij wil meedenekn over eventuele verbeterpunten voor het ontwerp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cbr

Cbr

Melniek schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 14:41:
[...]

Iemand die nog met mij wil meedenekn over eventuele verbeterpunten voor het ontwerp?
In de woonkamer zit je op dit moment met 200 m³ verversing per uur. Prima.
(Je trekt namelijk 50 m³ naar de garage. Maar dat is wel lucht die je uit de woonkamer haalt. Als er tenminste voldoende lucht naar de garage kan.)

Ikzelf zou overwegen om, als je maar een kleine kier hebt tussen de woonkamer en garage, in de woonkamer 3 x 55 m³ afvoer te doen en in de garage 35 m³. Als jouw gekozen ventielen dat aankunnen natuurlijk.

Totaalplaatje ziet er ook goed uit.

[ Voor 23% gewijzigd door Cbr op 09-09-2025 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08:27
mijosa2 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:40:

decentraal wtw ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cbr

Cbr

mijosa2 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:40:
Het toilet zit erg dichtbij. Kun je niet dat kanaal verlengen (eventueel door de muur heen, direct naar ventiel op de muur) en zo toch afzuigen in kantoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
Zijn er hier ook ervaringen met WTW aanleg bedrijven? Ik belde pas een regionaal goed bekend staand airco bedrijf en toen ik over WTW begon: “dat moet je niet doen, gewoon mechanische ventilatie inbouwen en je roosters openzetten.”
Nu zijn er hier ook vooral veel tweakers die het zelf bouwen, maar wie heeft er dan misschien ervaring met een goede meedenkende en goed berekende WTW door een bedrijf aangelegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomVH2
Melniek schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 14:41:
[...]

eventueel kan je nog wat optimaliseren door de toevoer in de slaapkamer (later) dicht te schroeven omdat je gebruik kan maken van recirculatielucht door de extractie in de badkamer. Er komt dan verse lucht vanuit de hal naar de slaapkamer die wordt afgezogen in de badkamer. Ik geef het maar mee omdat het verbruik van de ventilatoren exponentieel stijgt met het debiet. Hier draait de Q450 aan 25W bij 200m³/h (25m³/h per persoon, 4 kamers aan 50m³/h). Hangt beetje af hoeveel belang je hecht aan het opgenomen vermogen en wat je totale energiebehoefte is (of het de moeite loont).

En het zal belangrijk zijn om de juiste dempers te selecteren. Want een toestel dat 's nachts aan 290m³/h draait maakt wel wat lawaai (ook de kast).

Eventueel kan je de extractie in de technische berging ook nog verwijderen zodat je de deur goed kan afsluiten (geluid van de kast beperken).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P5ycho
  • Nu online
Ik vrees dat je de lucht uit de hal niet meer als verse lucht mag beschouwen. Die is al gebruikt in een andere slaapkamer, dus niet fris meer.
Van slaapkamer door woonkamer als overflow is nog ok (je kunt maar op 1 van de 2 aanwezig zijn), maar indirect van slaapkamer naar slaapkamer is dat niet.

• Melniek
Die overflow door de slaapkamer heb ik ook overwogen, maar van afgezien omdat de aanvoer dan inderdaad uit de andere slaapkamers moet komen, waarvan drie van de vier bezet zijn 's nachts.
Ik ga nog even nadenken over de afvoer in de techniekruimte. Enerzijds vind ik het wel een fijn idee dat in alle ruimtes verversing plaatsvind, maar aan de andere kant zou ik hiermee het totaaldebiet kunnen verlagen of de aanvoer naar de woonkamer vergroten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P5ycho
  • Nu online
Ik zou het helemaal niet gek vinden om het debiet in de techniekruimte naar 5-10 m3/h te verlagen. Zolang er maar onderdruk is, is het goed. Het is niet zo dat de apparatuur daar binnen op verse lucht draait ofzo.

• H.A.B.
Andrehj schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 18:46:
[...]

Gewoon gat ø300 laten boren door binnenmuur en isolatie. Uitmeten hoe diep je de comfopipe er door moet steken om precies aan het eind van de isolatie te komen. Buitenkant insmeren met PUR-schuim en dan erin duwen. Afpurren en klaar.
(O, en tussendoor natuurlijk die PVC-buis ø200 die ook door de buitenmuur steekt niet vergeten.)

En eigenlijk had dat gat ø300 wat groter moeten zijn, maar dan moet je een boor ø310 oid hebben, en die had mijn boorder niet.
@Andrehj Even reactie op een oude post, maar heb exact dezelfde situatie en ga binnenkort een gat in de gevel boren. Vroeg me af waarom je de comfopipe niet gewoon helemaal tot de buitenmuur hebt doorgestoken, is dat niet makkelijker? Zie niet direct nadelen, behalve een groter gat in de buitenmuur (of was dat de hoofdreden, dat je kapje niet groot genoeg is?) Ik heb ook begrepen dat je liever geen PVC gebruik in je buizen namelijk uit andere posts in dit topic, dus twijfel of dit dan handig is voor de lucht invoer (statisch geladen, weekmakers, ...?)

• P5ycho
  • Nu online
300mm tot buiten, dan moet je echt een flinke plaat er overheen zetten. Je wint er ook niets mee, behalve dat je niet op diepte hoeft te boren.
Als je PVC niets vindt, dan kun je er ook een stukje spiro voor in de plaats zetten. Een stukje zaagverlies van binnen hergebruiken :).

• martois
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 10:55
Ik twijfel momenteel nog tussen een geveldoorvoer of via het dak.
Gevel is op ZW. Dak op NW. Wat zouden jullie kiezen?

Voordeel gevel: kan de betonboorder gelijk meenemen, bereikbaar voor onderhoud
Voordeel dak: NW, meer uit 'de wind' van achterburen. Ik ben echter bang voor lekkage.

• H.A.B.
P5ycho schreef op woensdag 10 september 2025 @ 13:04:
300mm tot buiten, dan moet je echt een flinke plaat er overheen zetten. Je wint er ook niets mee, behalve dat je niet op diepte hoeft te boren.
Als je PVC niets vindt, dan kun je er ook een stukje spiro voor in de plaats zetten. Een stukje zaagverlies van binnen hergebruiken :).
Vooral esthetisch dus? Heb op zich ook liever een kleiner gat en kleiner rooster natuurlijk :) Bij mij is het een nageisoleerde spouw, dus dan kan ik de comfopipe tot de baksteen buitenblad laten steken en dan nog een stukje 200mm spiro erin steken. Maar ik denk eerlijk gezegd ook niet dat spiro een goed idee is, dat is waarschijnlijk weggeroest na een paar jaar?
Misschien is PVC geen probleem, maar dacht gelezen te hebben dat het afgeraden werd. Ubbink buizen zijn van PE / PP bijvoorbeeld. Na wat verder zoeken, is er ook met ventilatiebuizen nog aardig wat variatie lijkt het: PVC, HDPE, PVC-C, PP, PP-S, PP-SEL, PE.. Ben nog niet in dit topic tegengekomen dat iemand daar verder in is gedoken geloof ik.

De Renson XL is binnen in ieder geval, dus we kunnen eigenlijk beginnen met knutselen hier! (edit: na inspectie blijkt de standaard ipv de XL versie geleverd te zijn, dus toch nog even geduld :-( )

[ Voor 4% gewijzigd door H.A.B. op 10-09-2025 15:33 ]

• H.A.B.
martois schreef op woensdag 10 september 2025 @ 13:58:
Ik twijfel momenteel nog tussen een geveldoorvoer of via het dak.
Gevel is op ZW. Dak op NW. Wat zouden jullie kiezen?

Voordeel gevel: kan de betonboorder gelijk meenemen, bereikbaar voor onderhoud
Voordeel dak: NW, meer uit 'de wind' van achterburen. Ik ben echter bang voor lekkage.
Aanvoer of afvoer? Afvoer maakt niet uit lijkt me, maar voor aanvoer is NW toch beter, omdat daar minder de zon op staat?

Waarom bang voor lekkage?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
H.A.B. schreef op woensdag 10 september 2025 @ 11:56:
@Andrehj Even reactie op een oude post, maar heb exact dezelfde situatie en ga binnenkort een gat in de gevel boren. Vroeg me af waarom je de comfopipe niet gewoon helemaal tot de buitenmuur hebt doorgestoken, is dat niet makkelijker? Zie niet direct nadelen, behalve een groter gat in de buitenmuur (of was dat de hoofdreden, dat je kapje niet groot genoeg is?) Ik heb ook begrepen dat je liever geen PVC gebruik in je buizen namelijk uit andere posts in dit topic, dus twijfel of dit dan handig is voor de lucht invoer (statisch geladen, weekmakers, ...?)
De regenkap die op de buitengevel zit is lang niet groot genoeg om die 286mm van de Comfopipe af te dekken. Rond 200 is daar al uitdaging genoeg. En het zou ook erg lelijk worden.
Functioneel is die isolatie daar ook niet nodig. Vandaar gekozen voor PVC voor de laatste halve meter oid. Dat heeft als grote voordeel boven Spiro dat de 200 de buitenmaat is, en het dus mooi een gat ø200 in de buitenmuur past en mooi in de Comfopipe past. Bovendien roest PVC niet.
Waarom PVC een probleem zou zijn begrijp ik trouwens niet. Het wordt zelfs in drinkwatersystemen toegepast. En dan zou het niet in ventilatiesystemen gebruikt kunnen worden?

• M4inDC
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 18-09 17:30
Die koppelstukjes om 2 elementen aan elkaar te koppelen, is dat een meerwaarde om te kopen? Ik slijp nu korte stukjes op maat, gaat prima, of kan ik dat beter niet doen, dat die koppelstukjes beter afdichten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
  • Nu online
De een kost geld, de ander arbeid. Ze dichten even goed af.

Als je je een paar keer gesneden hebt aan je spiro wil je misschien overstappen op decoupeerzagen ipv slijpen >:)

• RobinCollie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11-09 10:12
Ik ben nog eens terug naar de tekentafel gegaan met mijn ontwerp om beter gebruik te maken van de overflow mogelijkheden. Daarmee ben ik tot het volgende ontwerp gekomen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zjd9ZYwg1_sbygCodOOcH0cboug=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s2MWIWcsgpMq67YBAdujrboX.png?f=fotoalbum_large
Met de ventielen als volgt geplaatst:
2e verdieping (waskamer zal in de toekomst een 2e badkamer worden):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UChDxEtgjhuPdoKBjwXIoXuPZtw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9u4YSAhl07KSeD8zXxieZjof.jpg?f=fotoalbum_large

1e verdieping:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1sRIR6fancpOTOOFmxH_YMHWJFo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rkqAwaNRN23y4cnMG3n8ICRW.png?f=fotoalbum_large

begane grond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/507M0acVMfSJWc4awQZmGqjhCvk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Wsbkp0rHCL6rVbnNSj6tf89a.png?f=fotoalbum_large
De 85 overflow in de woonkamer zal via een muurrooster gebeuren.

Daarnaast houden we de optie open voor een uitbouw in de toekomst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YR4Yrcem08BxzzPv6fhpttcwUrg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HoYR3H5zCQWjhkYpuiZuGrx3.png?f=fotoalbum_large
Dit heeft op de eindstand van de balansberekening geen impact op benodigde pulsie.

Blijf het spannend vinden om meer dan 50% uit overflow te halen in de woonkamer, maar omdat dit uit meerdere slaap- en werkkamers komt is het aandeel 'vuile' lucht als het goed is miniem.

Totaal debiet van 605m³/h, waarvan 390m³/h door pulsie en de overige 35% door overflow.
Hierbij ook een sanity check, zit ik hiermee in de juiste denkrichting of zie ik toch iets over het hoofd?

• martois
H.A.B. schreef op woensdag 10 september 2025 @ 14:56:
[...]

Aanvoer of afvoer? Afvoer maakt niet uit lijkt me, maar voor aanvoer is NW toch beter, omdat daar minder de zon op staat?

Waarom bang voor lekkage?
Beide, zowel aan- als afvoer.
NW lijkt me inderdaad ook beter en het punt ligt het meest uit de wind van omliggende woningen.
Een dakdoorvoer is voor mijn gevoel echter toch een zwak punt voor lekkage. Ivm folies / luchtdichtheid ben ik bang dat als er lekkage zou zijn ik het te laat opmerk. Maargoed, wellicht ongegrond en moet het voordeel zwaarder wegen.

• TomVH2
P5ycho schreef op woensdag 10 september 2025 @ 07:07:
Ik vrees dat je de lucht uit de hal niet meer als verse lucht mag beschouwen. Die is al gebruikt in een andere slaapkamer, dus niet fris meer.
Van slaapkamer door woonkamer als overflow is nog ok (je kunt maar op 1 van de 2 aanwezig zijn), maar indirect van slaapkamer naar slaapkamer is dat niet.
Je schrijft "Ik vrees". Dus je bent niet zeker? Dus als je kosten (CO2 meter plaatsen en ventielen dicht draaien) opweegt tegen baten (energieverbruik en eventueel geluid) dan is het de moeite om het eens te testen. Ik zeg niet dat je de pulsie moet schrappen maar @Melniek kan overwegen om de test uit te voeren en zo potentieel energie te sparen. En als de ervaring hier gedeeld wordt dan hebben meer mensen er nog iets aan. Win-Win dus. Uit eigen ervaring schat ik de kans 50% dat het misschien beter meevalt dan je zou denken. Hier stijgt de CO2 concentratie in de kinderkamer terwijl er niemand aanwezig is in de kamer (deur wel open). De lucht uit de leefruimte wordt op een of andere manier toch gemengd met de lucht in de kinderkamer. Alle deuren staan wel open. Het is voor mij een eyeopener hoe sterk de lucht zicht mengt (als de deuren open staan).
Melniek schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:10:
Ik ga nog even nadenken over de afvoer in de techniekruimte. Enerzijds vind ik het wel een fijn idee dat in alle ruimtes verversing plaatsvind, maar aan de andere kant zou ik hiermee het totaaldebiet kunnen verlagen of de aanvoer naar de woonkamer vergroten.
Ik heb ook een extractie in de technische ruimte maar die ik nu afgedekt. Wekelijks komt een "kuiskar" met natte dweil en ik merk geen verschil. Bij een hogere dampdruk zal het vocht toch zijn weg vinden naar de naburige ruimtes. Ik heb niet het gevoel dat het stinkt of onprettig is. Natuurlijk moet je de technische ruimte nu ook niet gebruiken als wasruimte/drooglokaal zonder extractie. Vooral het waarneembaar (in de hal of kamers) "kastgeluid" van de Q450 kan je beperken door de deur goed af te sluiten. Voorzien geen spleet onderaan. Afzagen kan je later nog.
Hoe sterk het waarneembaar kastgeluid afneemt met een dichte deur t.o.v. een deur met een sleet, kan ik je niet meegeven. Wel kan ik meegeven dat hier de technische berging gescheiden is van de keuken met een metalstudwand 100mm (75mm stud en 2x12,5mm fermacell) met een RW waarde van iets van een 50dB. Bij 350m³/h hoor je (bijna) niets in de keuken. In de hal, aan de deur van de berging, is het geluid wel merkelijk waarneembaar en storend. Maar omdat de Q450 hier continu op 200m³/h draait, horen we toch niets van het kastgeluid. Bij jou zijn er wel 2 deuren tussen de Q450 en de kamer waardoor je waarschijnlijk niet veel zal merken van het kastgeluid in de slaapkamers. Maar langs de andere kant, in de nacht is het muisstil en wat als de deur van de kamer open staat. Hier terug hetzelfde: voorzie een extractiepunt en weet dat het misschien de moeite loont om nadien af te sluiten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• P5ycho
  • Nu online
Nee, ik weet het heel zeker. Elke leefruimte moet verse lucht toebediend krijgen. De enige uitzondering is de overflow die we veel promoten hier, omdat slaapkamers niet tegelijk met de woonkamer gebruikt worden.

De 'ik vrees' kun je lezen als 'ik moet je helaas mededelen dat'.

[ Voor 14% gewijzigd door P5ycho op 10-09-2025 22:49 ]

• Y0ur1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Even een kleine vraag over instucbare ventielen: wij gaan willen instucbare ventielen plaatsen in onze woonkamer. Nu heb ik Ergovent 125 ventielen liggen maar die dingen zijn echt huge voor onze kleine woonkamer (30 m2, onze woonkamer is voor het grootste gedeelte maar 3 meter breed).

Nu heb ik het idee om meerdere NoShow low volume (0 - 35 m3/h.) te plaatsen. We willen geen last hebben van wind en geluid, dus beter iets minder debiet per ventiel en een paar extra ventieltjes.

Ik heb ook NoShow ventielen liggen, en die zijn kwa grootte beter in verhouding tot de ruimte.

Ik vind alleen het kwaliteitsverschil tussen de Ergovent en NoShow wel echt heel groot, maakt dat nog uit? Estetisch vinden wij dus de Ergovent veel te groot voor onze ruimte en de NoShow weer perfect.

• Cbr

Cbr

Y0ur1 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 09:42:

Ik vind alleen het kwaliteitsverschil tussen de Ergovent en NoShow wel echt heel groot, maakt dat nog uit? Estetisch vinden wij dus de Ergovent veel te groot voor onze ruimte en de NoShow weer perfect.
Waar merk je dat kwaliteitsverschil aan?

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:38
Even een kleine vraag over instucbare ventielen: wij gaan willen instucbare ventielen plaatsen in onze woonkamer. Nu heb ik Ergovent 125 ventielen liggen maar die dingen zijn echt huge voor onze kleine woonkamer (30 m2, onze woonkamer is voor het grootste gedeelte maar 3 meter breed).

Nu heb ik het idee om meerdere NoShow low volume (0 - 35 m3/h.) te plaatsen. We willen geen last hebben van wind en geluid, dus beter iets minder debiet per ventiel en een paar extra ventieltjes.

Ik heb ook NoShow ventielen liggen, en die zijn kwa grootte beter in verhouding tot de ruimte.

Zijn de doorlaatoppervlakken van die ventielen even groot eigenlijk?

geeft geen inhoudelijke reacties meer

• Y0ur1
  • Niet online
Cbr schreef op donderdag 11 september 2025 @ 10:26:
[...]

Waar merk je dat kwaliteitsverschil aan?
De ergovent is 2.5 kilo Gips en NoShow is een paar donderd gram plastic :)

• Y0ur1
  • Niet online
The Lord schreef op donderdag 11 september 2025 @ 10:33:
[...]

Zijn de doorlaatoppervlakken van die ventielen even groot eigenlijk?
Allebei voor een 125mm buis ja.

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:38
Y0ur1 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 11:02:
[...]

Allebei voor een 125mm buis ja.
Ik bedoel doorlaat oppervlak van het ventiel zelf.

Een 125mm dop met 1mm2 gaatje past ook op de buis, maar geeft beetje veel weerstand en erg hoge luchtsnelheid. ;)

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:11
Barleone schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 20:11:
Zijn er hier ook ervaringen met WTW aanleg bedrijven? Ik belde pas een regionaal goed bekend staand airco bedrijf en toen ik over WTW begon: “dat moet je niet doen, gewoon mechanische ventilatie inbouwen en je roosters openzetten.”
Nu zijn er hier ook vooral veel tweakers die het zelf bouwen, maar wie heeft er dan misschien ervaring met een goede meedenkende en goed berekende WTW door een bedrijf aangelegd?
Noord Holland, mijn broertje heeft WTW laten aanleggen door zijn loodgieter. Ik zie er zo allemaal vreemde fouten in, maar het is wel aangelegd.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martois
P5ycho schreef op woensdag 10 september 2025 @ 22:47:
Nee, ik weet het heel zeker. Elke leefruimte moet verse lucht toebediend krijgen. De enige uitzondering is de overflow die we veel promoten hier, omdat slaapkamers niet tegelijk met de woonkamer gebruikt worden.

De 'ik vrees' kun je lezen als 'ik moet je helaas mededelen dat'.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B9dPadMLiS7ps6yNl6W63GpMk5E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z092LBaw8PGExwUyghSbaNuL.jpg?f=fotoalbum_large

De Zehnder Academy (Youtube) raadt aan max 50% van de verse lucht vanuit een naastgelegen ruimte.
Ook zeggen ze in dezelfde academy dat je max 2 keer mag overstromen:https://youtu.be/KhcfSrLzD70?si=W-S_Uzoev-f9neox&t=905

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• P5ycho
  • Nu online
@martois Binnen het verblijfsgebied mag je lenen bij de buren. Een hal is geen verblijfsgebied.
Die regel is wel vaak van toepassing tussen woonkamer en keuken, als de doorgang smaller is dan 1.8 meter.
Dit zijn allemaal bouwbesluit-regels, gebruik ook vooral je gezond verstand.

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:42

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Ergovent 125 ventielen liggen .............................

NoShow low volume (0 - 35 m3/h.) te plaatsen. Ik heb ook NoShow ventielen liggen.................
Bedenk je dat rond ventielen er altijd vuilafzetting kan komen door luchtstroming. Oke, als je hele goede filtering hebt en ramen en deuren gesloten heb zal dat weinig zijn. Maar bij een NoShow zet het vuil zich af aan je plafond (is dat afneembaar of mooi stukwerk?), bij een Ergovent zet het zich af op de rand van het ventiel waarvan ik denk dat deze makkelijk afneembaar is (het stof/vuil)

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• Cbr

Cbr

martois schreef op donderdag 11 september 2025 @ 14:13:
[...]

[Afbeelding]

De Zehnder Academy (Youtube) raadt aan max 50% van de verse lucht vanuit een naastgelegen ruimte.
Ook zeggen ze in dezelfde academy dat je max 2 keer mag overstromen:https://youtu.be/KhcfSrLzD70?si=W-S_Uzoev-f9neox&t=905
Ja, je kunt gerust lucht laten overstromen uit andere ruimtes. Wel meer dan 50% ook.

Wat je niet moet willen is lucht uit een slaapkamer gebruiken in een andere slaapkamer.
Want de lucht uit de eerste slaapkamer is al gebruikt (met gebruikt bedoelen we: heeft verhoogde CO2-concentratie).

Wat heel goed kan is de lucht uit de slaapkamers in de woonkamer gebruiken. Want als er vier of vijf mensen in de woonkamer zijn dan slaapt er over het algemeen niemand.
Als er vier mensen liggen te slapen is het niet erg dat er gebruikte lucht naar de woonkamer stroomt.

Zehnder wil tegenwoordig ook elke verdieping op zichzelf in balans hebben. Dat roepen ze volgens mij alleen om meer ventielen e.d. te verkopen.

• Cbr

Cbr

Cbr schreef op donderdag 11 september 2025 @ 16:12:
[...]

Ja, je kunt gerust lucht laten overstromen uit andere ruimtes. Wel meer dan 50% ook. (Als je kieren groot genoeg zijn of je een andere oplossing hebt die de weerstand laag houdt.)

Wat je niet moet willen is lucht uit een slaapkamer gebruiken in een andere slaapkamer.
Want de lucht uit de eerste slaapkamer is al gebruikt (met gebruikt bedoelen we: heeft verhoogde CO2-concentratie).

Wat heel goed kan is de lucht uit de slaapkamers in de woonkamer gebruiken. Want als er vier of vijf mensen in de woonkamer zijn dan slaapt er over het algemeen niemand.
Als er vier mensen liggen te slapen is het niet erg dat er gebruikte lucht naar de woonkamer stroomt.

Zehnder wil tegenwoordig ook elke verdieping op zichzelf in balans hebben. Dat roepen ze volgens mij alleen om meer ventielen e.d. te verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H.A.B.
martois schreef op woensdag 10 september 2025 @ 19:56:
[...]

Beide, zowel aan- als afvoer.
NW lijkt me inderdaad ook beter en het punt ligt het meest uit de wind van omliggende woningen.
Een dakdoorvoer is voor mijn gevoel echter toch een zwak punt voor lekkage. Ivm folies / luchtdichtheid ben ik bang dat als er lekkage zou zijn ik het te laat opmerk. Maargoed, wellicht ongegrond en moet het voordeel zwaarder wegen.
Ik zou niet zo bang zijn voor lekkage hoor, is gewoon een kwestie van het juist uitvoeren. Alle daken zitten vol met doorvoeren. Het is belangrijker dat je lucht toevoer en afvoer voor je WTW goed zitten. Als je ze op hetzelfde dakvlak doet, moet je wel heel goed op letten dat ze ver genoeg van elkaar zitten (zoek op 'verdunningsfactor').

• H.A.B.
Andrehj schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:07:
[...]

De regenkap die op de buitengevel zit is lang niet groot genoeg om die 286mm van de Comfopipe af te dekken. Rond 200 is daar al uitdaging genoeg. En het zou ook erg lelijk worden.
Functioneel is die isolatie daar ook niet nodig. Vandaar gekozen voor PVC voor de laatste halve meter oid. Dat heeft als grote voordeel boven Spiro dat de 200 de buitenmaat is, en het dus mooi een gat ø200 in de buitenmuur past en mooi in de Comfopipe past. Bovendien roest PVC niet.
Waarom PVC een probleem zou zijn begrijp ik trouwens niet. Het wordt zelfs in drinkwatersystemen toegepast. En dan zou het niet in ventilatiesystemen gebruikt kunnen worden?
Heb hier wel een grote kap liggen waar het mee zou passen op zich, maar uiteraard liever een kleinere, dus volg denk ik ook jouw methode.

Over PVC - ik las in ieder geval op 2 verschillende plekken op dit forum van mensen met slechte ervaringen met PVC ivm de statische werking (bijv EddoH in "Ventilatie. Spirobuis vs PVC(HWA?) vs PE"). Ik weet dat er ook voor water toepassingen wel wat discussies over bestaan overigens. Doe liever spiro, maar twijfel hoe lang dat roestvrij gaat blijven. Misschien deze maar toepassen, zitten in ieder geval geen weekmakers in: https://www.vinkkunststof..._kunststoffen_nl_products

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P5ycho
  • Nu online
Spiro roest alleen als het echt nat wordt, en ook alleen op de zaagsnedes. In de praktijk zal het niet lang nat blijven omdat er continu lucht langs stroomt.
Als je je echt druk maakt om roest, kun je altijd rvs gebruiken:
https://heatingworld.nl/e...estvaststalen-buis/200-mm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:13
Cbr schreef op donderdag 11 september 2025 @ 16:12:
[...].

Dan heb je ook al snel een grotere unit nodig. Dat tikt nog meer aan dan die vijf extra ventielen.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:59

India Sierra

Learn by failure

Wat zijn de ervaringen van mensen met geluidsdempende deurroosters? Ik lees dat mensen ze hier toepassen maar nergens hoe veel geluid ze nou echt dempen.

Ik twijfel een beetje om deze te gebruiken namelijk, gaat om bestaande bouw uit 1947 waar ik niet per se behoefte heb om 2cm van elke deur af te halen. Bovendien is het huis al gehorig genoeg. Ik twijfel tussen geluidsdempende roosters in de deur of per kamer een aan + afvoer maken ipv overstroom.

Geluisdempende roosters is iets prettiger in aanleg echter ben ik huiverig voor hoe goed deze dempen. Iemand ervaringen? Kun je bijvoorbeeld horen in kamer 1 als iemand in kamer 2 praat?

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Nu online
India Sierra schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 10:30:
Wat zijn de ervaringen van mensen met geluidsdempende deurroosters? Ik lees dat mensen ze hier toepassen maar nergens hoe veel geluid ze nou echt dempen.

Ik twijfel een beetje om deze te gebruiken namelijk, gaat om bestaande bouw uit 1947 waar ik niet per se behoefte heb om 2cm van elke deur af te halen. Bovendien is het huis al gehorig genoeg. Ik twijfel tussen geluidsdempende roosters in de deur of per kamer een aan + afvoer maken ipv overstroom.

Geluisdempende roosters is iets prettiger in aanleg echter ben ik huiverig voor hoe goed deze dempen. Iemand ervaringen? Kun je bijvoorbeeld horen in kamer 1 als iemand in kamer 2 praat?
Probleem is dat je dat alleen kunt testen, door in het zelfde huis twee verschillende deuren te hangen. En je houdt het probleem van de zwakste schakel; een dichte deur in een lekke muur zal weinig toevoegen voor de geluidsisolatie.

Dus hoe veel ze toevoegen zal per situatie nogal eens verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
Is het een groot probleem als je de afvoer of aanvoer beperkt in diameter? e.g. ipv 160mm een 125mm buis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.A.B.
Ik dacht een heel eind te zijn, maar begin nu toch te twijfelen over het buizenontwerp. Mijn plan was om alles met spiro te doen, omdat ik dacht dat dit beter zou zijn voor schoonmaak en geluid. Maar ik kom er nu achter (na het hele topic doorgelezen te hebben), dat er nog wel een paar lastige issues zijn met spiro. Overspraak is er een van, maar dat is vooral een puzzel met ruimte voor extra dempers.

Ik zit nog vooral met de volgende vraag. Op een aantal plekken heb ik een buis lopen naar een ruimte met 2x aanvoerventiel of 2x of 3x afvoerventiel (bijv keuken heb ik 3 ventielen naast elkaar). Plan was om het eerste (en tweede) ventiel direct op en t-stuk te zetten en dan over te gaan naar een kleinere buisdiameter en dan het laatste ventiel op einde buis. Maar mijn intentie is ook het buizenontwerp zo te maken, dat ik de ventielen niet te veel hoef te knijpen door de drukverliezen naar de ventielen zo gelijk mogelijk te houden. Maar in deze situaties, moet je het eerste (en tweede) ventiel toch juist ontzettend veel knijpen om de debieten over de 2 of 3 ventielen gelijk te houden. Dat levert dan juist veel geluid op door het ventiel en is alle moeite voor niks. Enige oplossing die ik dan zie is dat je eerder een kanaal moet splitsen met bijv. een broekstuk en dan naar de ventielen gaan. Of op het eind nog een verdeeldoos en overgaan op slangen. Maar beide is praktisch niet haalbaar op de meeste plaatsen. (of 1 groot ventiel of rooster) En na een spliting met ventielen kort op elkaar juist beter niet overgaan op een kleinere buisdiameter, maar die gelijk houden, want anders moet je dat eerste ventiel alleen nog maar meer knijpen toch?

In theorie is de weerstand voor zo'n extra meter < 1Pa, dus weinig verschil in drukverliezen tussen de ventielen, maar gevoelsmatig klopt dat niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TMd0DOY7o6-Bswk8MfcwvPOrsWE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/IYpjAuVBdNAPT0KECa72yv1Y.jpg?f=user_large

Ik neem aan dat meer mensen ditzelfde probleem hebben, dus ben benieuwd of dit alleen een theoretisch of ook een praktijk issue is, dat je die ventielen zo ver moet knijpen dat je dus alsnog veel geruis krijgt?

Daarmee vraag ik me nu dus af of ik eigenlijk niet helemaal moet overstappen naar het Ubbink buizensysteem, want dan heb je dit probleem niet en ook geen overspraak. 8)7 Lastige is dan weer dat het niet zo makkelijk is al die verdeeldozen in een balkenvloer weg te werken.

[ Voor 7% gewijzigd door H.A.B. op 12-09-2025 12:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Nu online
@H.A.B. Omdat de drukval over die buis zo weinig is, en de weerstand het ventiel dominant is, hoeft je ventiel 1 maar marginaal meer te knijpen dan ventiel 3. Omdat ze elkaar wel beïnvloeden is het wel belangrijk om ze iteratief af te regelen met de anemometer. Dus eerst 1, 2 en 3 grof en dan weer alle drie een stapje fijner etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.A.B.
big bang schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 13:23:
@H.A.B. Omdat de drukval over die buis zo weinig is, en de weerstand het ventiel dominant is, hoeft je ventiel 1 maar marginaal meer te knijpen dan ventiel 3. Omdat ze elkaar wel beïnvloeden is het wel belangrijk om ze iteratief af te regelen met de anemometer. Dus eerst 1, 2 en 3 grof en dan weer alle drie een stapje fijner etc.
Ok, dus volgens jou geen probleem? Ik las namelijk eerder in het topic door @Puntenwolk dat het mogelijk wel problemen oplevert met geluid ( Puntenwolk in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic" - Puntenwolk in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic" ) wel over deze problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Nu online
Als het geluid van de ventielen een probleem is, dan los je dat niet hier mee op. Het extra moeten knijpen van het eerste ventiel ten opzichte van het derde ventiel is immers marginaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.A.B.
Las bij nader inzien ook nog eens dit bericht na: w00key in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"
Dus dan toch een onterechte zorg hier. Ik ga dan toch mijn spiro ontwerp eerst maar eens helemaal afmaken en de drukken berekenen of die die met juiste keuze buis diameters enigszins gelijk kan houden. Dat lijkt mij dan belangrijker, aangezien de lengtes nogal verschillen in mijn huis. Wellicht dan beter wat hogere stroomsnelheden in de buizen hebben, dan ventielen sterk moeten knijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
  • Nu online
H.A.B. schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 15:09:
Las bij nader inzien ook nog eens dit bericht na: w00key in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"
Dus dan toch een onterechte zorg hier. Ik ga dan toch mijn spiro ontwerp eerst maar eens helemaal afmaken en de drukken berekenen of die die met juiste keuze buis diameters enigszins gelijk kan houden. Dat lijkt mij dan belangrijker, aangezien de lengtes nogal verschillen in mijn huis. Wellicht dan beter wat hogere stroomsnelheden in de buizen hebben, dan ventielen sterk moeten knijpen.
Kijk nog eens naar het grafiekje in de post van @w00key dat je linkt, daar is zit voor de veelgebruikte 45m3/h het geluidsniveau onder de 20dBa van 0 tot 60Pa drukval. Het maakt voor dat ventiel dus helemaal niets uit, tenzij je de grenzen van het ventiel opzoekt. Veel werk voor niets dus! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.A.B.
@P5ycho Daar heb je een goed punt, vraag me dan toch af waarom er regelmatig als doel wordt gesteld in dit topic om de ventielen zo weinig mogelijk te knijpen om geluid te voorkomen (los van het feit dat minder drukverlies in je systeem de unit sowieso rustiger laat draaien - dus minder stroom/geluid). Heb in dit hele topic relatief weinig praktijk ervaringen gelezen over hoeveel geluid de ventielen maken als ze flink geknepen zijn of tot welke stand het acceptabel blijkt in praktijk. Geloof wel van iemand (kan post zo snel niet meer terugvinden) die zei dat zonder ventielen er 0,0 geluid te horen was, maar met de ventielen erop het wel tegenviel. En wel wat reacties hier en daar dat ventielen bij de WTW unit in de buurt die flink geknepen waren toch wel extra hoorbaar waren.

Anyhow - we gaan vrolijk verder met de spiro-tetris-puzzel, want ook die is hier niet eenvoudig :+
Pagina: 1 ... 96 97 Laatste