Al een jaar geleden een eerste ontwerp gemaakt, maar de verbouwing is nu zo ver dat het tijd wordt te finetunen en spullen te gaan bestellen! Voordat ik alle pijpen ga dimensioneren en intekenen, benieuwd naar jullie feedback.
Uitgangspunten:
- Oppervlakte: 165m2, netto volume (dus zonder tussenmuren/plafonds/etc.): 450m3
- Ingetekende debieten zijn voor de normaalstand met 4 personen, dus niet max.
- Berekende benodigde flow in normaalstand: 360m3/h. Wil Zehnder Q450 of wellicht Q600 kopen als dat minder geluid oplevert?
- Wil alles met spirobuizen doen
Twijfels
- We weten nog niet waar we de was gaan drogen en daar komt altijd veel vocht vanaf. Wellicht in een van de slaapkamers op de 1e, maar kan ook op slaapkamer 5 (zolder) of een overloop zijn. Wat is jullie ervaring, aangezien je in principe alleen inblaast in de slaapkamers, maar je vocht eigenlijk direct wil afzuigen? In slaapkamer 5 heb ik wel 2 inblaasventielen, dus dacht misschien wat harder af te zuigen in de douche ernaast, dan trekt die het vocht van slaapkamer 5 ook mee - maar een deel gaat ook de trap af... Of beter toch ook een afzuigventiel plaatsen in een van de slaapkamers of de hal? Slaapkamer 5 is logeerkamer voor 2 personen / werkkamer. Dus standaard daar 2*30 inblazen is normaal gesproken ook teveel. Douche op de zolder zal de eerste jaren niet zoveel gebruikt worden, 2 afzuig ventielen te veel?
- Technische ruimte op zolder staat alleen de W2W (warmtepomp boiler staat op overloop 1e verdieping). Wil hier ook luchtverversing, maar ivm geluid geen spleet onder de deur. Daarom daar nu een aanvoer+afvoer ingetekend. Nodig of achterwege laten?
- Is er een voorkeursplek voor ventiel locatie in de badkamer of maakt dat niet zoveel uit?
- Bij een aantal slaapkamers is de makkelijkste invoerplek direct bij de deur, dat maakt de aanvoer lengtes van de buizen makkelijker en korter. Ik ben bekend met het onderzoek dat de locatie niet zoveel uitmaakt, maar toch voelt dit niet zo lekker. Verplaatsen of niet?
- Aan en afvoer locaties in de woonkamer nog niet helemaal uit, ook ivm pijp routes. Aanvoer punten naast de keuken liever wat verder van de afvoerpunten in de keuken, maar weet niet of dat opweegt tegen langere en lastigere pijp routes.
- Is een extra afvoerpunt halverwege de woonkamer nog zinnig?
- Eigenlijk is ’t debiet in de woonkamer nu iets te hoog, maar kan ik wat lager regelen en als ik nog 30m3 extra afzuig in de douche op zolder valt het wel mee (30m3 ipv 60m3 overflow dan). – minder dan 4 inblaasventielen leek me ook niet juist voor de grootte van de ruimte
- Twijfel of 60m3/h afvoer in de bijkeuken te veel is, staat wel wasmachine / droger, schoenen, jassen en misschien ook wel natte was.