Hi allemaal! Na enkele maanden(!) meelezen, researchen, tekenen en rekenen heb ik een ontwerp klaar voor mijn WTW installatie. Dit forum is een van de goudmijnen van informatie geweest en daarom zou ik graag bijdragen hieraan. Het teruglezen van de vele posts en uitpluizen van de meest actuele stand van zaken is een tijdrovend werkje geweest, in deze post zal ik dan ook proberen uit te leggen hoe ik als leek van scratch tot dit ontwerp ben gekomen met verwijzingen naar eerdere posts van anderen. Een wat langer verhaal dus, hopelijk helpt dit anderen ook weer verder! En ondanks de lange research nog altijd wat open vragen
Situatie
De situatie is enigszins bijzonder, het gaat namelijk om een jaren 30 woning met halve verdiepingen, wat voor het uitdenken van het buizenstelsel nogal een uitdaging is. Het zijn drie verdiepingen waarbij de ene kant van het huis de verdieping een halve meter hoger ligt dan aan de andere kant, dus eigenlijk 6 verdiepingen met aan 1 kant ook nog een vliering. Naast de WTW gaan we veel isoleren: triple glas, dakisolatie en spouwmuurisolatie. Over een paar jaar ook een uitbouw met vloerisolatie in de planning.
We gaan nu verbouwen en daarmee gaan de vloeren&plafonds open, ik heb dus veel vrijheid in de aanleg. Ik wil een oud rookkanaal gebruiken als plek voor de hoofdtakken van de toe en afvoer.
Eisen voor de WTW installatie
- Gezonde, schone lucht in iedere kamer van het huis. Ik woon bij industrie in de buurt dus dit is voor mij de reden om dit aan te leggen en hier ga ik niet op bezuinigen.
- Geen geluidsoverlast van de installatie
- Zo min mogelijk ruimteverlies in de kamers door koofjes. Esthetisch moet het er ook goed uitzien.
- Future proof, nu zijn we met twee personen thuis, maar de installatie moet ready zijn voor als er straks kinderen zijn alsook wanneer we een deel van het huis willen uitbouwen
- Lange levensduur. Ik ga het liefst voor materialen welke makkelijk zijn in onderhoud of lang mee gaan. Zeker als ik het merendeel van de buizen achter het stucwerk ga wegwerken moet het daar 10tallen jaren kunnen blijven.
Afwegingen die voor mij minder doorslaggevend zijn dan voor anderen zijn breekwerk, kosten besparen op de onderdelen en de terugverdientijd van het systeem. Allemaal belangrijk, maar luchtkwaliteit is de voornaamste drijfveer.
Balansberekening
Met veel dank aan de sheet van @
P5ycho (zie main post)!
Pulsieberekening op 100% op basis van het aantal personen zou uitkomen op 630m³/h, vond ik vrij fors dus in de kolom definitief heb ik wat aanpassingen gedaan, waar ik vooral in de kamers waar al veel toevoer was de getallen iets heb verlaagd. Met overflow kom ik uit op een nodige toevoer op 100% van 435m³/h en op 66% op 290m³/h. Feedback is zeer welkom, dit blijft voor mij toch nog een topic waar ik keer op keer schommel tussen ‘is dit niet overkill?’ en ‘is dit wel genoeg?’.
/f/image/46JmtNIF9STggjky1030Ukb0.png?f=fotoalbum_large)
(ik ga geen zonering toepassen)
Ik begrijp dat je op 100% ontwerpt, maar doorgaans op de 66% draait in de ‘normaalstand’. Idealiter zou ik de toevoer van de slaapkamers zodanig aanpassen dat ze in de normaalstand iets meer doen dan uit de berekening komt. Beide slaapkamers zou ik het liefst zowel bij 100% als 60% met een debiet van 60m³/h laten draaien.

Is het mogelijk het debiet van een individuele kamer per specifieke stand van de WTW aan te passen?
Als dit niet kan moet ik waarschijnlijk toch meer gaan toevoeren op de slaapkamers, dat gaat de keuze van WTW systeem nog wel veranderen omdat ik al tegen de 450m³/h aan zit.
Keuze WTW
Hiervoor heb ik een aantal opties vergeleken op performance, ervaringen, kosten, geluid en extra opties als pre-heater. Ik ben hier uitgekomen op de Zehnder ComfoAir Q450. (ook hier is feedback welkom). Voornaamste reden is hier de performance en ervaringen. Waar bij een Duco of Brink de ervaringen soms uiteenlopen (wel merendeels positief) is het bij Zehnder eigenlijk bijna altijd positief.
Of ik de voorverwarmer, enthalpiewisselaar en radiofrequency opties erbij neem ben ik nog niet helemaal over uit. Ook niet over het wel/niet toepassen van CO2 sensoren. Ik zal deze post updaten als ik de keuze maak.
Ventielen
Ingetekend op de 100% stand. Gebruik gemaakt van de gratis online Photoshop variant Photopea. De WTW komt boven op de vliering te staan en vanuit daar gaan er buizen naar de 3 verdiepingen daaronder.
Tweede verdieping
:strip_exif()/f/image/wZF9vtc6PueyeZ5iW5ajgR6k.jpg?f=fotoalbum_large)
Eerste verdieping
:strip_exif()/f/image/oX0a3th0BX0UwIimXiaf0Qcz.jpg?f=fotoalbum_large)
Begane grond
:strip_exif()/f/image/lRUEefafIQlfl1zH3QA5LBqO.jpg?f=fotoalbum_large)
Met niet onbelangrijk de wens dat we ooit uit willen bouwen naar een open keuken, dat zou er zo uit komen te zien:
Ontwerp buizenstelsel
Voor zowel toevoer als afvoer ga ik gebruik maken van starre spiro buizen. Ik heb alles ingetekend op basis van de specificaties van airspiralo.com. Dit lijkt ook een van de merken met de betere kwaliteit spirobuizen, nu nog een shop vinden waar ik ze makkelijk kan kopen als particulier. (

tips?) De keus voor Spiro is een van de weinige ‘gut feeling’ ontwerpkeuzes. Origineel had ik alles met Ubbink Air Excellent ingetekend, maar ik vertrouw toch niet 100% op alle lucht die ik inadem door een gecoate kunststof buis te laten lopen en ik vond de helpdesk van Ubbink hierover erg matig. Spiro zorgt voor een paar cm lager plafond (wat hier goed te doen is), maar is praktischer in schoonmaken.
Mijn doel was om in te tekenen met minimale impact op de kamers en te komen tot een zo laag mogelijke drukval. Idee is dat ik van de WTW met een 180 of 200 buis naar een luchtverdeelkast ga en vanuit daar individueel naar ieder ventiel met een spiro buis van 80mm diameter ga. Ik lus dus geen ventielen door. Dit zou nog enige ruimte kunnen besparen, maar ik wil het risico van geluidsoverlast minimaliseren.

Heeft iemand hier wellicht nog feedback op?
Met tabblad 2 uit de sheet van @
P5ycho lijkt dit allemaal goed te gaan, als voorbeeld de toevoer (zwart omlijnd welk type buis ik voor welke tak wil hanteren):
/f/image/cCAXhT6dKzT8VzTHOm1bFmH0.png?f=fotoalbum_large)
Aansluiting op het ventiel zal ik dan veelal doen met een instortpot (
https://www.airspiralo.co...pot-met-deksel-vv-ken-lok) en her en der met een stromende verlopende bocht (
https://www.airspiralo.co...mende-verlopende-bocht-90)
Ik heb het gratis CAD programma Onshape gebruikt om mijn woning en het beoogde buizenstelsel in te tekenen (werkt als Solidworks). Met de Lindab Vent Tools app op mijn telefoon om lengtes van S bochten door te rekenen. Hierbij een 3-tal aanzichten:
Legenda:
- Rood = afvoerbuizen
- Groen = toevoerbuizen
- Paars = filters, WTW box & dempers
- Geel = toe- & afvoerbuizen naar dakdoorvoeren.
Drukval
Drukval heb ik berekend via de configurator van Airspiralo. Drukverlies op het hoofdkanaal berekend op 23.5(normaalstand/66%) tot 30(maximaal/100%) Pa (incl. bochten)
Drukverlies op het langste (toevoer) kanaal (ongeveer 14 meter) incl. bochten: 13 tot 34 Pa
Drukverlies op de kanalen naar de dakdoorvoer (toevoor) 5 tot 10Pa.
Ventiel heb ik nog geen keuze in gemaakt. Drukval zal afhankelijk zijn van het type en de instelling maar zou niet meer dan 40 Pa moeten zijn, mogelijk veel lager
Filterbox + dempers zullen ook nog zorgen voor 35 tot 40 Pa
Totaal 116.5(normaalstand/66%) tot 154 (maximaal/100%) Pa
Enkel de instortkokers en luchtverdeelbox heb ik nog niet mee kunnen nemen in bovenstaande berekening. Heb bij meerdere WTW aanbieders de interne drukval opgevraagd, maar die geven ze niet, ze geven allemaal aan dat dit niet relevant is en dat de technische documenten uitgaan van drukval in het hele systemen buiten het toestel zelf.
Luchtverdeelbox / luchtverdeelkast / plenum
Wanneer je kiest voor flexibele kanalen lijkt er veel keuze, maar voor starre spiro buizen is er bar weinig aanbod, ook in dit topic zie ik weinig (DIY) voorbeelden. Laat staan voorbeelden over hoe je de juiste afmetingen/vormfactor moet berekenen. Waarschijnlijk ga ik voor een custom box via
https://www.spirototaal.n...result/?q=luchtverdeelbox of moet ik zelf iets maken (al zou ik nu nog niet weten hoe, want ik wil ook hier geen kunststof).

Mijn idee is dat doordat ieder ventiel afzonderlijk met een eigen spirobuis naar de luchtverdeelbox gaat ik geen last ga krijgen van overspraak. Klopt deze gedachtegang?
Dempers
Naar aanleiding van post
Andrehj in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic" van @
Andrehj heb ik ervoor gekozen om zowel flexibele als starre dempers toe te passen, waarbij ik eerst (vanuit de WTW gezien) 1 meter flexibele demper (Panflex Master ISO AKS geluiddemper met aansluitbussen) en daarna 1.2 meter starre demper (
https://www.airspiralo.co...20.05k/groups/g+a+nr+view). Keuze voor Panflex is gemaakt op basis van de benchmark
Puntenwolk in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic" Al lijken de meningen over de effecten van beide types & de volgorde hiervan nog te verschillen in dit topic. Maar gezien het (net) past, better safe than sorry. Wat me nog niet helemaal duidelijk is geworden is of dempers vanuit de WTW naar buiten (toe of afvoer) nog toegevoegde waarde hebben of niet. Lijkt me in ieder geval erg lastig i.c.m. isolatie.
Filterbox
Een belangrijke toevoeging in mijn ontwerp is een filterbox welke hier al vaker in het topic voorbij is gekomen (
https://www.filterwebstor...rige-luchtvervuiling.html). Een enorm dure en grote unit, maar op luchtkwaliteit wil ik niets inleveren omdat ik langs een drukke weg vlak bij industrie woon en veel stankoverlast ervaar. Voorgaande post
Puntenwolk in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic" van @
Puntenwolk heeft het er over dat het onduidelijk is of deze unit werkt in combinatie met de ComfoAir Q450 vanwege de drukval. De Zehnder helpdesk bevestigt dat de Q450 een totale druk van 200Pa aan moet kunnen, dit lijkt echter wat tegenstrijdig met wat ik hier in dit topic lees over het uitlezen van de grafieken in de installatiehandleiding. En als ik eerdere posts lees waar Tweakers Zehnder hebben benaderd komen er weer andere antwoorden (zoals
Nixxing in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic" van @
Nixxing) Bizar genoeg konden de helpdesk van Duco en Zehnder me beide niet helpen met hoe deze grafieken nu uit moeten worden gelezen:

Iemand die zich hier nog aan een uitleg durft te wagen?
De fabrikant van de filterbox zelf geeft aan dat deze units al eerder in combinatie met de Q450 gebruikt zijn zonder issues.
Dakdoorvoer
Vanuit de WTW wil ik met het ComfoPipe plus systeem naar de dakdoorvoeren gaan met een zo kort mogelijke route. Ik heb een schuin dak op een hoek van 40 graden. Vanuit de technische ruimte waar de WTW komt kom ik niet bij de gevel, dus aanvoer en afvoer gaan beide via het dak zelf. Op basis van post
aaahaaap in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic" van @
aaahaaap wil ik gaan voor ofwel de Renson 200/XL als zowel toe- & afvoer, ofwel de Ubbink Ventus als aanvoer en de Zehnder ComfoEdge 200 of de Renson 200/XL als afvoer. Reden voor twijfel is post
flippy in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic" waarin @
flippy aangeeft dat je eigenlijk geen Renson dakdoorvoeren op 2 verschillende dakdelen kan plaatsen. Dat wordt later anekdotisch wat weerlegd, maar ik neem liever het zekere voor het onzekere.

Iemand enig idee waarom dit mogelijk een slecht idee is, dat is namelijk niet genoemd? Overigens is een andere reden om niet de Renson als aanvoer te nemen is post
robin15243 in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic" van @
robin15243 waarin wordt aangegeven dat deze regen/sneeuw kan aanzuigen. Dat komt denk ik door de vormfactor?
Voor de plaatsing van de doorvoeren heb ik de verdunningsfactor & minimale afstand berekend via
https://platform.ithodaalderop.nl/verdunningsfactor:
/f/image/Rq2Jsig9IXte1Ukb5EiAuYgR.png?f=fotoalbum_large)
Een ding is me echter nog niet duidelijk, wat bedoelt men hier met “Minimale afstand tussen af- en toevoervoorziening (kortst gemeten afstand, verbindingslijn)”?

Is dat een directe lijn tussen de doorvoeren door alles heen getekend, of is dat een directe lijn over het dak heen getekend? (ik zie eerdere posts hier daar ook al over discussiëren zonder duidelijke conclusie).
Afsluiting
Ter afsluiting ben ik heel erg benieuwd naar jullie feedback en inzichten, zowel op mijn ontwerp zelf als op het verhaal hierboven, ik schaaf het graag bij als ik hiermee anderen weer beter mee op weg kan helpen.
Ook heb ik nog een algemenere vraag: Ik ben van plan alles zelf te doen behalve het inregelen van de WTW & het plaatsen van de dakdoorvoeren. Wellicht onderschat de complexiteit van een onderdeel, zou ik mezelf nog veel tijd of ongemak kunnen besparen door nog iets anders uit te besteden?
Als het bezwaarlijk is om zo'n lange post in dit topic te hebben dan zal ik een eigen thread maken en hiernaar linken.