Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:08
@P5ycho
Ehm, bedankt op zich! Ik lees al zolang mee dat ik de ts een beetje vergeten ben. Maar bij dat kopje gaat het alleen over meten (anemometer) en niet of het ook handmatig uit te rekenen valt.

Is de goede stand van ventielen uit te rekenen met een paar vuisregels?

[ Voor 4% gewijzigd door Barleone op 27-06-2025 21:28 ]

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:32
Andrehj schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 16:32:
[...]

Geeft je WTW ook aan dat de sensor stuk is? Als dat het geval is zal ie gewoon in de balansventilatiestand blijven draaien.
Anders zou je de twee sensoren kunnen verwisselen, dan heb je weer een werkende ODA sensor.
Of je haalt de bypasskleppen er even uit. Dan staat gaat de lucht altijd door de warmtewisselaar.
Ja geeft ie aan. Maar balansventilatiestand en wel/niet bypass zijn twee verschillende dingen toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:01
Barleone schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 21:28:
@P5ycho
Ehm, bedankt op zich! Ik lees al zolang mee dat ik de ts een beetje vergeten ben. Maar bij dat kopje gaat het alleen over meten (anemometer) en niet of het ook handmatig uit te rekenen valt.

Is de goede stand van ventielen uit te rekenen met een paar vuisregels?
Eerst moet je weten hoeveel debiet elke kamer nodig heeft, daar is de calculatiesheet in de ts voor. Daarna zul je moeten meten of elk ventiel die waarde ook haalt.
Een tweede optie is meten adhv CO2.
Vuistregels zijn er niet omdat je niet weet wat de weerstand van het kanaal is, en dus ook niet weet hoeveel weerstand je ventiel nog moet leveren.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:43
Hertog_Martin schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 07:09:
De buitentemperatuur sensor van onze Zehnder q450 is kapot waardoor buitentemperatuur 0 lijkt. Nu wordt het 35 graden dus dat lijkt me niet optimaal.

Welke instellingen moet ik op letten om het koeler te houden?

Als binnen 24 is wil ie gaan afkoelen denk ik met de 0 graden buiten die ie denkt dat het is? Dus dan gaat bypass aan? En beste is dan bypass uitzetten zodat ie de in werkelijkheid hete buitenlucht gaat mengen met de koelere binnenlucht zodat je eigenlijk koudeterugwin hebt?

Of beter om alleen snachts balansventilatie aan te zetten en overdag te kiezen voor 'enkel afvoer'? Of red je dat niet que co2.
Ik heb hetzelfde probleem met mijn Brink Flair, maar dan de afvoersensor. Lekker dan na 3 jaar. Proberen te tunen hielp niet dus simpele oplossing: gewoon de bypass van automatisch naar open zetten tot eind september. Dat is niet zo handig bij 30+ maar het effect van bypass en WTW lijkt mij gering als de binnen- en buitentemperatuur minder dan 10 graden verschillen.

Weet iemand betere merken dan Zehnder en Brink?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Sendak239 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 22:51:
[...]

Ik heb hetzelfde probleem met mijn Brink Flair, maar dan de afvoersensor. Lekker dan na 3 jaar. Proberen te tunen hielp niet dus simpele oplossing: gewoon de bypass van automatisch naar open zetten tot eind september. Dat is niet zo handig bij 30+ maar het effect van bypass en WTW lijkt mij gering als de binnen- en buitentemperatuur minder dan 10 graden verschillen.

Weet iemand betere merken dan Zehnder en Brink?
Maico staat bekend als een van de betere merken, maar om je bestaande vrij jonge unit te vervangen voor een nieuwe unit is wel een stevige investering.
Overigens staat Zehnder ook bekend als een betrouwbaar merk, maar je kunt altijd pech natuurlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door SpongeRob op 27-06-2025 23:17 ]

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Het falen van een sensor is natuurlijk geen reden om een merk af te schrijven. Bel.ze even op en je krijgt met een beetje geluk een nieuwe sensor gratis.

[ Voor 9% gewijzigd door P5ycho op 28-06-2025 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:43
P5ycho schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 07:47:
Het falen van een sensor is natuurlijk geen reden om een merk af te schrijven. Bel.ze even op en je krijgt met een beetje geluk een nieuwe sensor gratis.
Ik zal het eens proberen. Ik had op dit forum begrepen dat de sensor geïntegreerd zat in de afvoerunit wat dan honderden euro's zou kosten alleen al aan materiaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FloR_
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-09 17:32
FloR_ schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 16:48:
Voor de geïnteresseerden, info over de comfopipe plus via Zehnder België:

[...]
Even ter info voor de geïnteresseerden: ik heb de comfopipe plus een drietal weken geleden besteld in Duitsland (selfio.de) & heb gisteren bericht ontvangen dat het pakket maandag verstuurd wordt.

Heeft me wel wat centen gekost, maar toch liever de plus-kanalen ipv zelf knutselen naisoleren.

Dus tot nader order is de ComfoPipe plus wel nog te verkrijgen via Duitsland. Af te wachten of ze er ook daar mee gaan stoppen in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter243
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-08 20:13
Vraag, luchtvochtigheid nieuwe woning loopt op boven de 70. Vloerkoeling werkt prima met wp. Echter lijkt de zehnder q350 met enthalpie de luchtvochtigheid niet omlaag te krijgen. De luchtvochtigheid van de aanvoerlucht is ruim onder de 70. Kan ik nog wat met de instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomegrownBGP
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Heb je al wat meer ervaringen op kunnen doen met de platenwisselaar? Ben je in staat de lucht een beetje te koelen en is dat merkbaar in de ruimtes? Ik ben erg benieuwd en heb zelf ook nog goed de ruimte voor een dergelijke constructie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
peter243 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 20:57:
Vraag, luchtvochtigheid nieuwe woning loopt op boven de 70. Vloerkoeling werkt prima met wp. Echter lijkt de zehnder q350 met enthalpie de luchtvochtigheid niet omlaag te krijgen. De luchtvochtigheid van de aanvoerlucht is ruim onder de 70. Kan ik nog wat met de instellingen.
Doordat je niet condenserend koelt neem de relatieve luchtvochtigheid toe, dat is logisch. Als je dat vocht kwijt wilt kun je condenserend koelen, een ontvochtiger aanschaffen, of een goedkope reguliere wisselaar in je ventilatieunit zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter243
Help even waarbij moet ik denken aan zo een regelaar/wisselaar

[ Voor 8% gewijzigd door peter243 op 29-06-2025 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:18
Staat hij 's avonds in de bypass / nachtkoeling? Normaal trekt ie dan op stand 3 maximaal buitenlucht aan, zonder door de wisselaar te gaan, en dat is meestal droger dan 70% en brengt de vochtigheid omlaag.

Maar niet condenserend koelen is altijd zo irritant, hier droog ik de lucht met een airco en er komen echt liters per dag naar buiten via de condensafvoer. Dus wat mij betreft is het een must have, die airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter243
Bypass staat op 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:18
Hij hoort automatisch aan te gaan als het buiten kouder is dan binnen. Probeer het handmatig aan te zetten voor 24 uur. Eventueel met stand 3 erbij voor extra effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter243
Bypass aan gezet vast voor 24 uur met stand 3, de status bypass is nu 100 procent

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Acadiane
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 26-08 10:05
@HomegrownBGP

De wisselaar werkt prima. Het scheelt boven al gauw zo'n 5 tot 7c qua temperatuur t.o.v. wat het voorheen was.
Bij 28c buitentemperatuur wordt het boven niet warmer dan een graad of 20 tot 21. Uitzetten van de koeling of de wisselaar is vrij snel merkbaar doordat de temperatuur oploopt.

Het nadeel van passief koelen is, wat hierboven ook al aangegeven wordt, de hogere luchtvochtigheid. Ik zit nog te dubben om ontvochtigers aan te schaffen. Zonnestroom levert toch geen bal op :-)

In het stookseizoen, met name vroege herfst en laat voorjaar met lage warmtevraag, heb ik gemerkt dat er in de grote slaapkamer die als eerste in de lijn zit de temperatuur iets teveel oploopt. Ik ga dat denk ik oplossen door in voor en najaar de afsluiters van de wisselaar dicht te zetten.

Al met al zou ik het zo weer doen, ik ben blij dat ik de warmtewisselaar heb opgenomen. Maar, met de kanttekening dat mijn eerste verdieping niet heel groot is (3 slaapkamers, in totaal ongeveer 27m2 onder een schuin dak). Ik kan mij voorstellen dat in een wat grotere woning de wisselaar te weinig doet om zinvol te zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door Acadiane op 29-06-2025 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Een enthalpiewisselaar kán de luchtvochtigheid ook helemaal niet omlaag krijgen (kun je aangeven waar je dat in dit topic, of dat van de enthalpiewisselaar hebt gelezen? Dan kunnen we dat corrigeren). Het enige wat de enthalpiewisselaar kan, is de luchtvochtigheid min of meer op peil houden. Daardoor wordt het in de winter binnen niet zo droog.
Als je wilt ontvochtigen moet je condenserend koelen, wat het beste gaat met een airco op je zolderverdieping (gecombineerd met een open trapgat).

Doordat jij uitsluitend koelt met de L/W WP neemt de relatieve luchtvochtigheid binnen toe t.o.v. buiten, en buiten is die de laatste dagen al erg hoog. Met dit weer enkel vloerkoeling gebruiken leidt tot een bijzonder klam binnenklimaat.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Met dit weer niet koelen leidt ook tot een bijzonder klam binnenklimaat helaas. Ik zit al weken op 24grC/65% met alleen zonwering, geen actieve koeling behalve de bypass. Kan niet wachten tot ik eindelijk de zolderisolatie af heb en overal ducted fancoils kan gaan installeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acadiane
Hier in huis zat de luchtvochtigheid met passief koelen al richting de 75%, dat werd mij echt te gek. Dus na mijn post hierboven heb ik er meteen wat aan gedaan en van marktplaats 2 drogers gehaald. Eentje heb ik in de woonkamer neergezet en de ander boven op de hal.

Ik ben benieuwd, want ik heb mij verder compleet niet verdiept in die drogers. Het is dat ik vlakbij 2 goedkoop en snel kon ophalen.

Edit:
Nu ik er iets langer over nagedacht heb, bedenk ik mij dat ik met het plaatsen van twee ontvochtigers misschien een ander probleem veroorzaakt heb.

Met het ontvochtigen van de woonruimtes daalt daar het dauwpunt. De wisselaar staat op zolder, daar wordt niet ontvochtigd én is het warmer. Dus die ruimte heeft dan per definitie een ander dauwpunt. Met als consequentie dat ik nu dus condens zou kunnen krijgen in de wisselaar en een stukje niet geisoleerde aanvoerleiding (50cm) die ervoor zit.

De vraag in hoeverre het dauwpunt daar door de ruimtetemperatuur of de langsstromende lucht bepaald wordt durf ik niet zo snel stellig te beantwoorden. Ik vermoed dat voor de aanvoerleiding de ruimtetemperatuur leidend is en voor de wisselaar de langsstromende lucht. Dan blijft dus de vraag over in welk kastje mijn Arotherm Plus het dauwpunt bepaald, de buitenvoeler of de kamerthermostaat (de VRC720). Tijd om de documentatie even te lezen.

We zijn tweaker of niet... Wat nu als ik het binnenwerk van zo'n ontvochtiger in een kast klus die voor de wisselaar zit, want zo ingewikkeld zit zo'n ding nou ook weer niet in elkaar:
Afbeeldingslocatie: https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/180/65294917-758f-4ab9-9be9-0c82bee55c9d.jpg

De reden om eventueel een losse ontvochtiger op te nemen is dat met het leidingwerk en de vloerverwarming er niet actief gekoeld kan worden. Een losse kanaalontvochtiger zou wel kunnen, er is immers al een afvoer aanwezig voor de wtw unit zelf.

Iemand zal dit vast al eens uitgevreten hebben...

[ Voor 72% gewijzigd door Acadiane op 29-06-2025 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acadiane
Dat is dus inderdaad al eens uitgevoerd:
Luchtontvochtiger in WTW aanvoerkanaal

Na doorlezen ben ik nog niet helemaal mee in hoe dit nou precies uitgevoerd en aangestuurd moet worden, daar maar eens verder over nadenken.

Wat ik eruit opmaak is dat een zelfbouw ontvochtiger het beste zou kunnen werken in een bypass in de aanvoer van buiten naar binnen, dat dan een deel van de binnenlucht hergebruikt wordt.
Nu heb ik al een soort van bypass erin zitten in de aanvoer, dus dat begint al goed.

Voor nu parkeer ik dit even tot eind van de aankomende winter. Ik heb eerst nog andere klussen te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Acadiane Hoeveel stroom verbruikt zo'n ontvochtiger? Vergeet niet dat ie met dat vermogen ook nog je huis opwarmt. Bovendien laat ie gasvormig water condenseren, wat ook nog eens warmte oplevert.
Hier pruttelt de airco rustig op 300W, circa 10 uurtjes per dag op dit soort erg warme dagen. Totaal zal vandaag op zo'n 3 kWh komen. Daarmee ontvochtig ik niet alleen, maar wordt de woning ook nog eens efficient gekoeld. Ik denk dat dat de betere keuze is.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acadiane
Met de amperetang meet ik 1,4 ampère voluit, 260 watt dus. Valt mij op zich nog mee, de duty-cycle durf ik nog even niks over te zeggen. Maar, dat is per stuk en ik heb er twee staan.

Een airco aanleggen, dan zal ik een unit boven en beneden moeten hebben denk ik? Hoe heb jij dat gedaan?

Wanneer ik met 1 ontvochtiger toe kan in de ventilatie dan ben ik er wat mij betreft ook, tegen een ander kostenplaatje dan een airco aan laten leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmlinden
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-09 13:46
GudZ schreef op zondag 22 juni 2025 @ 22:35:
@rmlinden

Snel mijn eerste bevindingen zonder naar je behoefte per kamer te kijken.

Je maakt het erg complex met veel ventielen, kleine debieten en naar mijn mening onnodige stromingen. Waarom zou je een knieschot ventileren?

Dat raamrooster is me een raadsel. Je gaat roch niet 460 door een kamer rossen? Dat komt toch via dak of gevel toevoer buis binnen, die je aansluit op je WTW?

1e verdieping:
Berging naast slaapkamer 2 kun je beter gewoon 50 pulsie doen. Slaapkamer 2 geen extractie. 50 overstromen naar badkamer.
25 pulsie berging achter sauna 25. 25 hiervan overstromen naar badkamer.
Berging achter badkamer 25 pulsie.
100 extractie badkamer met 2 ventielen.
25 overstroom naar beneden.

Begane grond:
50 extractie toilet hal. 25 Komt van boven. 25 van woonkamer.
200 pulsie woonkamer. Geen extractie.
150 extractie keuken, 150 overstromen vanuit woonkamer
25 extractie meterkast.
100 pulsie slaapkamer bg, 100 overstromen naar badkamer via kastenkamer.
100 extractie badkamer bg
Dan goed bekijken welke deurspleten je nodig hebt voor de overstroom. Woonkamer naar keuken zal wellicht een muurrooster handig zijn voor 100, kun je 50 via de deuren doen.
Dank voor de suggesties @GudZ !
Nog een keer goed naar mijn ontwerp gekeken. Met minder complexiteit, wel wat hoger debiet voor het totaal. Ik begrijp dat ik met de afzuigunit geen rekening hoef te houden voor de toevoer van extra lucht tijdens gebruik? De serre wordt bewust afgezogen, in de zomer geeft dat vooral comfort. Badkamer boven iets minder afzuiging, kleine ruimte en afzuiging lastig te realiseren. Kamer 2-boven zit al een ventilatiepunt wat ik ook wil gebruiken.
Hierbij mijn nieuwe berekening en ontwerp:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hc1pZMReETChIdCBLSswoIoPo38=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZzYTQByFrYUXWfqgpGcUBZ4E.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dbf_uMdl0CcSHAFaDqzWwSfR7ik=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rRCUeXMSPv6zUtalJ7yFiDNe.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OK6jukoz6TNJ_jZUC07VgWowJEs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zFEejlSuM5cnIre8uDTTHaI1.png?f=fotoalbum_large

Ik denk dat ik er zo mee verder kan, maar ik ben benieuwd of er nog andere inzichten van jullie zijn? Dank alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Acadiane schreef op zondag 29 juni 2025 @ 18:05:
Met de amperetang meet ik 1,4 ampère voluit, 260 watt dus. Valt mij op zich nog mee, de duty-cycle durf ik nog even niks over te zeggen. Maar, dat is per stuk en ik heb er twee staan.

Een airco aanleggen, dan zal ik een unit boven en beneden moeten hebben denk ik? Hoe heb jij dat gedaan?

Wanneer ik met 1 ontvochtiger toe kan in de ventilatie dan ben ik er wat mij betreft ook, tegen een ander kostenplaatje dan een airco aan laten leggen.
Gewoon een buitenunit, en dan een binnenunit boven in het trapgat of in een zolderkamer (met de deur open).
Zoals je inmiddels hopelijk zelf ook ziet is een airco hier echt de betere keuze. Die koelt én ontvochtigt.
Jouw oplossing verwarmt en ontvochtigt, en verbruikt ook nog eens meer energie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
rmlinden schreef op zondag 29 juni 2025 @ 20:13:
[...]

Dank voor de suggesties @GudZ !
Nog een keer goed naar mijn ontwerp gekeken. Met minder complexiteit, wel wat hoger debiet voor het totaal. Ik begrijp dat ik met de afzuigunit geen rekening hoef te houden voor de toevoer van extra lucht tijdens gebruik? De serre wordt bewust afgezogen, in de zomer geeft dat vooral comfort. Badkamer boven iets minder afzuiging, kleine ruimte en afzuiging lastig te realiseren. Kamer 2-boven zit al een ventilatiepunt wat ik ook wil gebruiken.
Hierbij mijn nieuwe berekening en ontwerp:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik denk dat ik er zo mee verder kan, maar ik ben benieuwd of er nog andere inzichten van jullie zijn? Dank alvast!
Ik snap niet veel van de manier waarop je de calculatiesheet hebt ingevuld. Het aantal personen klopt niet met de gekozen debieten, en het resultaat van de overflow kolom is een negatieve aanvoer.
Je bent vrij om hem te gebruiken zoals je wilt natuurlijk, maar de intentie om 35m3/h te leveren per persoon wordt nu niet waargemaakt.

Afvoer in overloop is altijd zonde trouwens. In de serre ook, nergens voor nodig.

Voor een huis met 2 slaapkamers heb je een heel, heel hoog totaaldebiet.

[ Voor 4% gewijzigd door P5ycho op 29-06-2025 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Andrehj schreef op zondag 29 juni 2025 @ 20:49:
[...]

Gewoon een buitenunit, en dan een binnenunit boven in het trapgat of in een zolderkamer (met de deur open).
Zoals je inmiddels hopelijk zelf ook ziet is een airco hier echt de betere keuze. Die koelt én ontvochtigt.
Jouw oplossing verwarmt en ontvochtigt, en verbruikt ook nog eens meer energie...
... maar een airco is ook weer 1200 euro, een extra buitenunit en een lelijke binnenunit. Ik zoek iets beters. :P

Dus toch maar een koelbatterij? Misschien zelfs in de aan- en afvoer? En is er dan een syteem waarbij je de temperatuur naar de vloerverwarming kunt regelen (liefst automatisch/op afstand regelbaar via Home Assistant) waardoor je condenserend koelen de koelbatterij kunt combineren met het koelen van de vloer? Of even goed graven en meteen een aardpijp inbouwen? :+

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acadiane
@Andrehj

Dat dat wat ik nu heb staan, twee ontvochtigers, en dat die warmte afgeven én meer energie verbruiken dat is inderdaad zo klaar als een klontje.
Dat is dan ook echt een tijdelijke oplossing, dat ik met dit vochtige weer de tent niet uitdrijf.

Zo heel vaak komt dit soort weer gelukkig niet voor, al is de kans groot dat het in de toekomst vaker gaat voorkomen.

Dat een airco beter is dat snap ik ook, ik zit alleen niet te wachten op een extra puist aan de gevel en een extra binnenunit. Als het even kan wil ik dat vermijden.
En wanneer dat kan door zelf een soort droger te fabriceren op de binnenkomende lucht die tot een gelijk energieverbruik leid én het binnenklimaat qua vochtigheid acceptabel houd dan is dat voor mij de keuze die ik prettiger vind. En als dat ook nog een kan voor minder initiiële kosten dan is dat nog beter.

Het binnenklimaat is met passieve koeling goed genoeg, op de hoge luchtvochtigheid na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 15:49
Wat doen de meesten hier tijdens vakantie? WTW Unit in Away stand (60m3/u) of helemaal uit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
loyske schreef op maandag 30 juni 2025 @ 12:01:
Wat doen de meesten hier tijdens vakantie? WTW Unit in Away stand (60m3/u) of helemaal uit?
Zeker niet helemaal uit. Hier gaat ie in de afwezig-stand. En zelfs met die 80 m³/u die hij dan nog ventileert ruikt het in onze woning daarna niet bijzonder fris. Ik probeer altijd een dag van tevoren de ventilatie weer op normaal (ca 220 m³/u) te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomN87
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 20:44
Hoi,

Wij gaan in januari verhuizen en in ons 'nieuwe' huis zit momenteel geen ventilatie.
Nu heb ik de mogelijkheid onderzocht voor een centrale WTW (type D) wat ook mijn voorkeur geniet. Op de eerste verdieping (slaapkamers) is het geen probleem om deze aan te leggen omdat ik op de zolder erboven achter de knieschotten weg kan met het leidingwerk.

De begane grond is wel een uitdaging. Hoe ik het ook doe er zullen bij een complete centrale WTW diverse koven dienen te worden gerealiseerd op zowel de eerste verdieping als op de begane grond. Dit is niet haalbaar en het wordt er esthetische niet beter op.

Nu overweeg ik om een centraal en decentrale WTW te combineren. Het is wel mogelijk om in de keuken een afzuigventiel te realiseren via een dode hoek op de 1e verdieping. Door middel van 75 m3 overstort vanuit de 1e verdieping komt deze 'in balans'. Hieronder een schets van de situatie.

Is dit een redelijk ontwerp? Ideeën zijn welkom O+

Opmerking de schuifdeuren tussen het kantoor en de woonkamer zullen als er niet gewerkt wordt altijd geopend zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hSGhCJcsSbSD05alibOupl03Hek=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rirkeRjBYGRSeaa3KHctM5hb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vj25yiixU3EMtZP_-zO3FlfZXUw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LqoHg4W3ACsVSx0Pw7DOV2QJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cgms
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 22:26
De enthalpiewisselaar wisselt het water uit van de kant met de hogere absolute waterconcentratie (dus de partiaalspanning, niet het luchtvochtigheidspercentage!) naar de kant met de lagere absolute waterconcentratie. Het versterkt daarmee het effect van wat er in het huis gebeurt. In een huis zonder condenserende koeling zal de waterconcentratie vrijwel altijd hoger zijn dan buiten huis, omdat er in huis extra water verdampt (door ademhaling, koken, planten). Dit is dus positief in de winter (als je de vochtconcentratie omhoog wilt halen), maar negatief in de zomer.

Als er voldoende condenserende koeling in huis is, waardoor de absolute waterconcentratie in huis lager wordt dan buiten, dan heeft de enthalpiewisselaar wel een versterkend effect. Dan gaat er juist water van de ingaande lucht naar de uitgaande lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master-T
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11-09 10:32
Ik heb in mijn huis op dit moment alleen een buisventilator voor de badkamer.
Er zit in de keuken/woonkamer (1 open ruimte) een afvoer kanaal waar niks op aangesloten is op zolder.
Waarschijnlijk is deze ooit voor een afzuigkap bedacht.
In bijna alle ramen zitten ventilatieroosters echter merk ik dat er niet voldoende 'trek' in huis zit waardoor er niet genoeg lucht ververst wordt.
De CO2 waarden lopen zelfs met zijn 2e al snel op naar boven de 1200.

Ik wil graag op de slaapkamers zorgen voor extra luchtverversing en in de woonkamer ook.
Hiervoor dacht ik in de slaapkamers afzuigventielen te plaatsen. (doorboren naar de zolder is makkelijk hier)
En de woonkamer/keuken ook aan te sluiten. En uiteraard de bestaande buisventilator te verwijderen en de badkamer ook op de nieuw te plaatsen unit aansluiten.

Nu is alleen mijn vraag of het slim is om dan voor een WTW te gaan met (grote) overstort op de 1e verdieping. Deze heeft open verbinding naar begane grond. Plus nog extra aanvoer frisse lucht door een aantal ventilatieroosters die ik dan open laat staan.

OF...

Alleen mecahnische afzuiging op al deze kamers en de aanvoer alleen via de ventilatie roosters.

Of wellicht omdenken.
Inblaas op de slaapkamers en beneden waarbij overdruk wordt gecreëerd die via de ventilatieroosters het huis kan verlaten.

Mijn doel is met name zorgen voor 'gezonde' lucht in huis d.m.v. voldoende verversing. Alle warmte terugwinning die plaatsvind is meegenomen.

(achtergrond info: Huis uit 1997 van ongeveer 200m2 woonoppervlak. Alle ruiten zijn HR++ en verwarmen gebeurd d.m.v. warmtepomp Laatste check van 2 maanden geleden was energielabel A+)

Alvast bedankt,

[ Voor 4% gewijzigd door Master-T op 01-07-2025 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:29
Je stelt hier de vraag “is het een goed idee om systeem D met WTW aan te leggen” in het systeem D met WTW topic. Natuurlijk krijg je dan “ja” als antwoord.

Je situatie zoals je die nu omschrijft lijkt niet heel bijzonder te zijn dus lees de TS maar eens door, maak een berekening en post een kaartje en spreadsheet hier en dan zullen we zien hoe het uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master-T
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11-09 10:32
Puntenwolk schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 17:13:
Je stelt hier de vraag “is het een goed idee om systeem D met WTW aan te leggen” in het systeem D met WTW topic. Natuurlijk krijg je dan “ja” als antwoord.

Je situatie zoals je die nu omschrijft lijkt niet heel bijzonder te zijn dus lees de TS maar eens door, maak een berekening en post een kaartje en spreadsheet hier en dan zullen we zien hoe het uitkomt.
Ik dacht dat er wellicht ook algemene ventilatie experts rondhingen hier die misschien zouden zeggen een C is beter met bestaande ventilatieroosters omdat…
Of ik zou zeker voor D gaan omdat…
Of ik zou zeker inblaas op de slaapkamers doen omdat…

Ik heb de TS al gelezen. Alleen nog geen tijd gehad voor de tekening en betekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinCollie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11-09 10:12
Heeft iemand hier metalen instortkanalen gebruikt voor lucht toevoer, of is dit ongebruikelijk? Mijn idee is om lucht vanuit een centrale aanvoer af te takken naar alle kamers met instortkanalen. Vergelijkbaar met hoe je met flexibele plastic buizen vanuit een verdeeldoos werkt. De reden waarom ik dit overweeg is omdat ik toch wat bedenkingen heb bij het gebruik van plastic kanalen om alle lucht die ik inadem aan te voeren.

Voor afvoer heb ik het Ubbink Air Excellent AE55sc systeem op het oog. Ik kom ook instort kanalen tegen met enigszins vergelijkbare afmetingen (bijvoorbeeld 55 x 110: tot 75m³/h)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fxdvWViQW2g-b3vCd4w6MND8XNM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/86Jnrx4POAH9AAX3WCshzZig.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T7SIc6STBylqayZX2vihfLsuM3Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SrJxDhYZcQHlwRjLQPkYfEZv.png?f=fotoalbum_large

Is dit een reëel alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Laatst online: 20:20
Nadeel van vierkante kanalen is dat de hoekjes niet gebruikt worden en wervelingen in het kanaal maken en dat je misschien meer last krijgt van overspraak. Die hoekjes krijg je nooit schoon. Is rond geen optie?

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinCollie
technopeuter schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 20:02:
Nadeel van vierkante kanalen is dat de hoekjes niet gebruikt worden en wervelingen in het kanaal maken en dat je misschien meer last krijgt van overspraak. Die hoekjes krijg je nooit schoon. Is rond geen optie?
Goed punt over het schoonmaken, dat is wel een belangrijke om mee te nemen in de beslissing inderdaad. Wat betreft overspraak dacht ik dat dit vooral voor de wat grotere kanalen een probleem is, maar daar moet ik me nog even op inlezen. Wellicht valt het nog mee wanneer ik iedere aansluiting met een toevoerventiel eerst aansluit op een centraal plenum en pas dan naar het spiro hoofdkanaal ga?
Ronde kanalen is wellicht ook een optie, maar is qua afmetingen een stuk minder aantrekkelijk. Voor zover ik kon zien is 80mm de kleinste maat (en niet heel gebruikelijk?). Maar misschien is 1 kanaal van 80mm per ventiel voldoende als ik 30m³/h per ventiel ga toevoeren, daar moet ik dan ook even op inlezen hoe ik dit kan berekenen, want dit formaat staat niet in de spreadsheet van P5ycho, dat is in de sheet gemakkelijk toe te voegen en kom ik op 1.66 uit, een betere waarde dan de doorsnee flexibele buis

[ Voor 12% gewijzigd door RobinCollie op 01-07-2025 20:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P5ycho
Het is niet de luchtsnelheid die boeit, maar de drukval. Misschien moet ik dat eens een keer toevoegen aan de calculatiesheet.

Pak even lindab vent tools erbij (android) en bereken de drukval over de afstand die je voor ogen hebt.
Ik gebruik een 80mm kanaal voor de WC en meterkast, maar dat is maar een metertje.

[ Voor 3% gewijzigd door P5ycho op 01-07-2025 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Laatst online: 20:20
P5ycho schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 21:10:
Het is niet de luchtsnelheid die boeit, maar de drukval. Misschien moet ik dat eens een keer toevoegen.

Pak even lindab vent tools erbij (android) en bereken de drukval over de afstand die je voor ogen hebt.
Ik gebruik een 80mm kanaal voor de WC en meterkast, maar dat is maar een metertje.
drukval is toch prima te berekenen? veel buizen hebben tabellen bij bep luchtdoorvoersenlheden.
Ik denk dat 80% van de installaties rond dezelfde Pa zitten. Met de juiste WTW hoeft het ook geen issue te zijn. (de kleintjes trekken te hoge druk echt niet)

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Het is makkelijk opzoeken ja. Tabel of app moet ieder zelf weten, de lindab vent tools zijn lekker makkelijk vind ik zelf.
Hoge drukval betekent meer energieverbruik en potentieel meer geluid, dus er op letten is zeker slim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Vandaag stoute schoenen aangetrokken en de WTW vast ingeschakeld (de installateur duurt nog even voor die komt). Ik kan het niet inregelen (geen luchtstroommeter), maar een vorm van ventilatie leek me beter dan geen ventilatie. Het betreft een Zehnder Q600. Het heeft een lekker makkelijke installatie-wizard. Maaar... resultaat was dat voor mijn gevoel lucht werd ingeblazen via de afzuig-kanalen en lucht werd afgezogen via de inblaas-kanalen. Eerste vermoeden: ik zal zelf iets fout hebben gedaan.

Van boven gezien zit rechtsboven de buis naar waar de WTW zou moeten uitblazen door het dak. Rechtsonder zit de buis waar hij zijn lucht van buiten naar binnen zou moeten halen door het dak. So far so good.

Linksboven zit de buis naar waar hij lucht de woning in zou moeten blazen.

Linksonder zit de buis waar hij lucht zou moeten afzuigen (natte ruimtes).

Dat is verkeerd als ik de tekeningen mag geloven. Lekker dan.

Ik dacht nog: misschien heb ik zelf foute keuze gemaakt bij instellen links/rechts (ik heb links gekozen). Maar hij zegt dat de buitenlucht 28 graden is en de binnenlucht 24. Dat klopt, dus dat lijkt me in orde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Linksonder/voor is woning pulsie, linksboven/achter is woning extractie inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cgms
woekele schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 00:09:
Vandaag stoute schoenen aangetrokken en de WTW vast ingeschakeld (de installateur duurt nog even voor die komt). Ik kan het niet inregelen (geen luchtstroommeter), maar een vorm van ventilatie leek me beter dan geen ventilatie. Het betreft een Zehnder Q600. Het heeft een lekker makkelijke installatie-wizard. Maaar... resultaat was dat voor mijn gevoel lucht werd ingeblazen via de afzuig-kanalen en lucht werd afgezogen via de inblaas-kanalen. Eerste vermoeden: ik zal zelf iets fout hebben gedaan.

Van boven gezien zit rechtsboven de buis naar waar de WTW zou moeten uitblazen door het dak. Rechtsonder zit de buis waar hij zijn lucht van buiten naar binnen zou moeten halen door het dak. So far so good.

Linksboven zit de buis naar waar hij lucht de woning in zou moeten blazen.

Linksonder zit de buis waar hij lucht zou moeten afzuigen (natte ruimtes).

Dat is verkeerd als ik de tekeningen mag geloven. Lekker dan.

Ik dacht nog: misschien heb ik zelf foute keuze gemaakt bij instellen links/rechts (ik heb links gekozen). Maar hij zegt dat de buitenlucht 28 graden is en de binnenlucht 24. Dat klopt, dus dat lijkt me in orde.
Had de installateur bij mij ook verkeerd om aangesloten (zit je toevallig in de regio Weert :P ?). Hij heeft vervolgens met flexibele geluidsdempers de kanalen andersom aangesloten.

Dat kun je denk ik niet fout doen in het installatiemenu. De ventilatoren zijn maar gemaakt om 1 kant op te draaien, dus ik kan me niet voorstellen dat er een optie is dat omgekeerd te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomN87
TomN87 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 20:32:
Hoi,

Wij gaan in januari verhuizen en in ons 'nieuwe' huis zit momenteel geen ventilatie.
Nu heb ik de mogelijkheid onderzocht voor een centrale WTW (type D) wat ook mijn voorkeur geniet. Op de eerste verdieping (slaapkamers) is het geen probleem om deze aan te leggen omdat ik op de zolder erboven achter de knieschotten weg kan met het leidingwerk.

De begane grond is wel een uitdaging. Hoe ik het ook doe er zullen bij een complete centrale WTW diverse koven dienen te worden gerealiseerd op zowel de eerste verdieping als op de begane grond. Dit is niet haalbaar en het wordt er esthetische niet beter op.

Nu overweeg ik om een centraal en decentrale WTW te combineren. Het is wel mogelijk om in de keuken een afzuigventiel te realiseren via een dode hoek op de 1e verdieping. Door middel van 75 m3 overstort vanuit de 1e verdieping komt deze 'in balans'. Hieronder een schets van de situatie.

Is dit een redelijk ontwerp? Ideeën zijn welkom O+

Opmerking de schuifdeuren tussen het kantoor en de woonkamer zullen als er niet gewerkt wordt altijd geopend zijn.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is er iemand die dit wil/kan beoordelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
TomN87 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 20:06:
[...]

Die decentrale blauberg doos, die zuigt het ene moment af en het andere moment aan? Wat gebeurt er dan met de druk in huis?

Is het niet kunnen of niet willen wat betreft koven? Ik heb ook meerdere koven en een verlaagd overloopplafond. Dat is het compromis dat je sluiten moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomN87
P5ycho schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 20:32:
[...]

Die decentrale blauberg doos, die zuigt het ene moment af en het andere moment aan? Wat gebeurt er dan met de druk in huis?

Is het niet kunnen of niet willen wat betreft koven? Ik heb ook meerdere koven en een verlaagd overloopplafond. Dat is het compromis dat je sluiten moet.
Beide maar meer niet willen vanwege de ongelukkige koven die dan dienen te worden gerealiseerd. Betreft druk is dit minimaal lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Waar wordt die 100m3 aan lucht dan door vervangen als je die met die decentrale unit uit het huis trekt? Die wordt vervangen door buitenlucht via de kieren in je huis. Dat betekent dat het rendement nooit hoog kan zijn. Je hebt minstens 2 communicerende units nodig lijkt me, dat is echter iets voor het decentrale wtw topic.

Als je goed je best doet is er altijd wel een koof op een onopvallende plaats te realiseren. In een kast, onder een verlaagd plafond, door een oude schoorsteen, naast de inbouwspoelbak, etc.

Centrale balansventilatie is een beetje alles of niets helaas. Ik zou je de extra effort voor 'alles' aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:21
TomN87 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 20:06:
[...]

Eens met andere commentaren, wtw doe je 1x goed. En ja je wc op begane grond wil ook afvoer…

Ik zie wel mogeljkheden op basis van plattegrond, er van uitgaand dat je een zolder bovenin hebt waarin je je buizen krijgt. Bijv buizen op 1 verd in schuine kap, daar doorsteken door verdiepingsvloer heen. ( wellicht moet je inbouwkasten daar dan opnieuw aftimmeren in slaapkamers)? En aanvoerbuizen via bergzoldrr/garage naar woonkamer via een muurrooster? Maar om mee te puzzelen moet je wat fotos delen (of een funda link)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomN87
P5ycho schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 21:38:
Waar wordt die 100m3 aan lucht dan door vervangen als je die met die decentrale unit uit het huis trekt? Die wordt vervangen door buitenlucht via de kieren in je huis. Dat betekent dat het rendement nooit hoog kan zijn. Je hebt minstens 2 communicerende units nodig lijkt me, dat is echter iets voor het decentrale wtw topic.

Als je goed je best doet is er altijd wel een koof op een onopvallende plaats te realiseren. In een kast, onder een verlaagd plafond, door een oude schoorsteen, naast de inbouwspoelbak, etc.

Centrale balansventilatie is een beetje alles of niets helaas. Ik zou je de extra effort voor 'alles' aanraden.
Die wordt vervangen door verse buitenlucht. Er zitten twee aansluitingen op zo een unit. Aanzuig en retour, met hierbij uiteraard een wtw.

Snap de beredenering dat de leidingen naar beneden trekken voor de wtw het beste is. Alleen wegen de voordelen niet op tegen de nadelen voor ons.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P5ycho
Al mijn argumenten zijn weerlegd, dan ben je er uit denk ik :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

cgms schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 09:25:
[...]

Had de installateur bij mij ook verkeerd om aangesloten (zit je toevallig in de regio Weert :P ?). Hij heeft vervolgens met flexibele geluidsdempers de kanalen andersom aangesloten.

Dat kun je denk ik niet fout doen in het installatiemenu. De ventilatoren zijn maar gemaakt om 1 kant op te draaien, dus ik kan me niet voorstellen dat er een optie is dat omgekeerd te doen.
Nee, niet in Weert. Maar man man man... Als zoiets mis gaat, wat zegt dat dan over de rest he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:14
TomN87 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 21:04:
[...]

Beide maar meer niet willen vanwege de ongelukkige koven die dan dienen te worden gerealiseerd. Betreft druk is dit minimaal lijkt me.
Ben zo blij dat de architect van mijn huis veel techniek in huis bewust zichtbaar heeft gelaten. Spirobuizen in het zicht pasten daar prima in. Scheelde een hoop timmerwerk...

Dat gezegd hebbend, ik heb de afgelopen maand wel een kast om mijn Q450 heen gebouwd, zowel voor het geluid als voor het gezicht. Als ik wat tijd heb de komende weken zal ik een post maken hoe ik dat heb gedaan met wat foto's erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
timag schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 10:20:
[...]

Ben zo blij dat de architect van mijn huis veel techniek in huis bewust zichtbaar heeft gelaten. Spirobuizen in het zicht pasten daar prima in. Scheelde een hoop timmerwerk...

Dat gezegd hebbend, ik heb de afgelopen maand wel een kast om mijn Q450 heen gebouwd, zowel voor het geluid als voor het gezicht. Als ik wat tijd heb de komende weken zal ik een post maken hoe ik dat heb gedaan met wat foto's erbij.
Heel benieuwd naar de looks van de buizen als je daar een plaatje bij hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timag
Zal kijken of ik tijd heb wat meer over mijn hele project uit te schrijven om wat terug te geven aan het topic. Ik heb een bijzonder huis waardoor ik wat niet-standaard keuzes heb gemaakt die misschien interessant zijn. Zo blaas ik bijvoorbeeld alleen maar in in mijn slaapkamers en doe ik de rest van het huis 100% met overflow. Dat klinkt misschien niet ok, maar kan omdat de rest van mijn huis min of meer één grote ruimte is waar alle slaapkamers direct op uitkomen.

[ Voor 6% gewijzigd door timag op 03-07-2025 11:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barleone
@timag
Ik heb weleens een huis gezien waarbij ik me dat kan voorstellen. Ben benieuwd naar je post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pythagorasABC
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:33

pythagorasABC

A²+B²=C²

In de handleiding van zehnder wordt gesproken over minimaal 1m ruimte voor het toestel voor het uitvoeren van onderhoud. Is deze meter strikt noodzakelijk, of zou 60cm ook genoeg zijn(diepte van het toestel)?

Ik kijk nu naar de Q350, maar in principe zou dat hetzelfde zijn met de Q450/Q600.

Silence is better than unmeaning words. ~Pythagoras

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Voor makkelijk werken heb je een meter nodig. Als je jezelf 15 jaar lang wilt ergeren bij elke filterwissel dan zou 60cm misschien al genoeg zijn :P.

Heb je in de breedte en hoogte wel genoeg ruimte? Je wil echt niet in die unit aan de slag als je van opzij door een 60cm brede gang naar het ding kruipen moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

De klep opent naar voren en volgens mij is die hoger dan 60cm. Dat is voor een filterwissel nog niet zo’n probleem (als je ernaast kunt staan), maar als je een keer de wisselaar eruit wil halen ben je klaar. En ik weet niet of je de klep zo makkelijk eraf kunt halen.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macbelly
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
pythagorasABC schreef op zondag 6 juli 2025 @ 22:02:
In de handleiding van zehnder wordt gesproken over minimaal 1m ruimte voor het toestel voor het uitvoeren van onderhoud. Is deze meter strikt noodzakelijk, of zou 60cm ook genoeg zijn(diepte van het toestel)?

Ik kijk nu naar de Q350, maar in principe zou dat hetzelfde zijn met de Q450/Q600.
Misschien helpen deze foto's en gegevens om te beslissen wat de mogelijkheden zijn (Q350 ERV):
  • de donkere afdekplaat meet ca 44x31 cm (bxh)
  • de filters zijn ongeveer 52cm diep (afmeting van de doos)
  • de (witte) voorzijde komt eraf door het verwijderen van 3 schroeven (Torx T30)
Ik heb de voorzijde niet zelf eraf gehaald maar even gekeken naar de monteur toen een sensor verwisseld moest worden. Je wilt ook goed zicht hebben op het display als er instellingen zijn die niet zichtbaar zijn in de app (ik weet niet welke dat zouden kunnen zijn).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sln1uRf-mDDhXX5wrvKbmBE7Etg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/3DGtnAfu2NjptmLlckZI8vnH.jpg?f=user_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EX4C8a2RzwTfErkAhdRUOneGKDw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/XBWTGHbNgmdF4QdhrDA3EH53.jpg?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door macbelly op 07-07-2025 09:47 ]

S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinCollie
Iemand tips over hoe ik 80mm starre spiro buizen het beste aan kan sluiten op een ventiel wanneer de buizen vanuit een hoek van 90 graden aankomen en dicht tegen het plafond aan liggen?
Eerder in dit topic kwamen dit soort instort kokers al voorbij die van 80 naar 125 mm gaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3SzcCMklzmKuu0Ag844sjO_D4P0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1AkhOg76yl3YUp9VikkNusQd.jpg?f=fotoalbum_large
Echter lijkt het er op dat de 80mm afsplitsing toch behoorlijk hoog zit (in ieder geval bij de weinige leveranciers waar ik hem kan vinden), hierdoor krijg ik hem eigenlijk niet goed kwijt tussen de draagbalken van de vloer/het plafond zonder ook nog een bocht te moeten maken.

Met een 90 graden bocht en twee 45 graden bochten kom ik wel uit, maar ook dit lijkt me niet ideaal. Ter illustratie hier een afbeelding met in het paars de spiro buizen, groen het ventiel, en grijs/oranje de draagbalken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ppBq0344rwy6DCMSGf18NeyiFvo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8DqwQPitWsb9B5oa1lJMqne9.png?f=fotoalbum_large

Het voelt alsof zoiets redelijk standaard moet zijn, maar ik kan online bar weinig voorbeelden of informatie vinden. Zijn hier standaard oplossingen voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

@RobinCollie Je zou bij de instortkoker de onderkant in kunnen korten door deze sf te slijpen/zagen zodat de 80mm aansluiting lager komt te zitten.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• splitert
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-09 21:31
Hi,

momenteel ben ik bezig met het maken van de ventilatieberekening voor mijn appartement.

Ik heb bij ventilatieland al een advies aangekocht, en op basis daarvan al een Zehnder Q450-ERV aangekocht. Echter, hoe meer ik me in lees in de plaatsing van de ventielen, hoe meer ik begin te twijfelen of het advies van ventilatieland wel het meest optimale is voor mijn situatie. O.a. omdat ze in de meeste ruimtes zowel aan- als afvoer ventielen hebben ingetekend, terwijl ik hier vooral lees dat dat niet wenselijk/nodig is vanwege overstroom

Mijn appartement is een redelijk geval apart, aangezien ik een nok heb van zo'n 7,5 meter waarbij de vide entresol en de woonkamer verbonden zijn. In het advies wordt de vide entresol als aparte ruimte berekend, maar ik vraag me af of dat wel klopt.

Zoals ik het zie zou de vide entresol gewoon meegenomen kunnen worden als onderdeel van de woonkamer, gezien het er direct aan verbonden is. Is mijn aanname hierin correct? Dan kan ik dit meenemen in de ventilatieberekening sheet.

Zie onderstaande voor een 3D tekening (vide entresol blauw omcirkeld) + foto van de vide.

Bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/73S7a-oMeliFmJfbUm4Sc6BUKiw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/k97AgtvvmRk5TCLKFhPQpCb3.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3u_O5qE4fwyu7wSA7NMXGlgR_dM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iAyJ8EgvbzYwJVdpnMYgVAIq.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 6% gewijzigd door splitert op 07-07-2025 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Een vide is het deel waar geen vloer is, en dus een open ruimte ontstaat. Dat is deel van de ruimte eronder. Het deel dat je blauw omlijnd hebt is voor mij een overloop, normaliter wil je hier geen aanvoer, en alleen afvoer als je echt anders niet uitkomt.

De vide is een hele mooie manier om je slaapkameraanvoer als overflow in je woonkamer uit te laten komen zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• splitert
Ah, yes, zie nu dat ik het fout heb neergezet, bedoelde inderdaad de entresol. 2 van de slaapkamers en de badkamer komen hier inderdaad direct op uit, waardoor ik die overflow denk te kunnen benutten.

Het plan is wel om hier een zithoekje te maken voor 1 persoon, waardoor het wel een verblijfsruimte is(?) en mogelijk een aanvoer die anders normaal in de woonkamer zou zitten, omdat het in de woonkamer lastiger is om ventielen te plaatsen door het dak en de balken.

Ik zal morgen de sheet updaten met de entresol en de plattegrond met mijn plan voor de ventielen, dat zal een beter idee geven van de indeling en overflow etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Badkamer is afvoer, die gaat niet helpen met overflow.
Een ventiel vij de zithoek lijkt me geen probleem, die verse lucht komt uiteindelijk toch beneden terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Op de Zehnder Q600 vind je de instelling Passieve Temperatuur Preset in het menu. Ik kan echter geen beschrijving van deze instelling vinden. De keuzes zijn: Langzaam, Gemiddeld, Snel. Weet iemand wat het doet?

Bepaalt dit hoe snel hij het debiet omhoog gooit om bijvoorbeeld te gaan 'koelen'? (bypass open bij lagere buiten-temperatuur dan binnen-temperatuur). Hij stond vanavond te loeien op 500m3/h terwijl hij op AUTO staat (AUTO=stand2=300m3/h) en de passieve temperatuur preset-instelling staat (standaard) op langzaam.

Ik denk dus dat ik die hele passieve temperatuur-functie maar uit ga schakelen. Dat hij de bypass opent, prima. Maar dat hogere debiet hoeft van mij niet. Teveel herrie in huis van de ventilators in de unit en vanuit de ventielen, en ook teveel herrie buitenshuis vanuit de dakdoorvoeren. Eventjes tijdens koken of douchen: prima. De hele nacht: neuh.

[ Voor 17% gewijzigd door woekele op 08-07-2025 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Als je op 500m3/h al teveel lawaai verneemt met een Q600, is de boel dan wel goed gedimensioneerd?
Ik weet overigens niet wat die setting doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cgms
woekele schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 00:04:
Op de Zehnder Q600 vind je de instelling Passieve Temperatuur Preset in het menu. Ik kan echter geen beschrijving van deze instelling vinden. De keuzes zijn: Langzaam, Gemiddeld, Snel. Weet iemand wat het doet?

Bepaalt dit hoe snel hij het debiet omhoog gooit om bijvoorbeeld te gaan 'koelen'? (bypass open bij lagere buiten-temperatuur dan binnen-temperatuur). Hij stond vanavond te loeien op 500m3/h terwijl hij op AUTO staat (AUTO=stand2=300m3/h) en de passieve temperatuur preset-instelling staat (standaard) op langzaam.

Ik denk dus dat ik die hele passieve temperatuur-functie maar uit ga schakelen. Dat hij de bypass opent, prima. Maar dat hogere debiet hoeft van mij niet. Teveel herrie in huis van de ventilators in de unit en vanuit de ventielen, en ook teveel herrie buitenshuis vanuit de dakdoorvoeren. Eventjes tijdens koken of douchen: prima. De hele nacht: neuh.
Ik heb dezelfde ervaring. Met de passieve koeling gaat hij de hele nacht naar maximum. Ik heb wel het temperatuurprofiel op koud staan in de zomer, zodat hij de bypass 's nachts wel open gooit, maar dan doet hij niet de flow omhoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macbelly
  • Niet online
(niet goed gekeken in menu van mijn Q350; in tegenstelling tot wat ik eerder schreef heb ik deze instelling ook; herinner me nu dat installateur ook geen antwoord kon geven wat deze instelling precies betekent) :'(

[ Voor 63% gewijzigd door macbelly op 08-07-2025 10:56 . Reden: Correctie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:15
Wat ik sowieso niet begrijp bij de Q350, als je hem op stand 3, "HIGH" zet. Dan gaat hij toch na een paar uur weer terug naar stand 2 "normaal" ? Waarom is dat ? Ik krijg altijd een beetje jeuk van apparaten die zelf denken te beslissen wat goed is.
Ik zet iets niet voor de lol op "high", dan wil ik dat hij gewoon tot de einde der dagen op HIGH blijft staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJR
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16-09 13:34

DJR

macbelly schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 09:57:
[...]

Ik heb een 18 maanden oude Q350 en kan niet precies dezelfde instelling vinden dus het kan zijn dat mijn besturing afwijkt. In de handleiding vind ik wel de onderstaande uitleg die misschien helpt.

Bij mij staat de 'Passieve Temp' op ENKEL AUTO en ik heb niet de ervaring dat de Q350 's nachts op volle toeren gaat draaien. Wat ik wel zie is dat het display eigenlijk altijd aangeeft wanneer de Auto-stand ervoor zorgt dat het debiet verandert, bijvoorbeeld 'RF' (teveel vochtigheid of CO2), of de resterende tijd bij handmatige wijziging van de ventilatiestand etc.
[Afbeelding]
Hier ook een Q600 waarbij ik graag de flow tijdens passieve koeling zou willen regelen, zeker in de nachtelijke uren. Ik heb Zehnder hierover al een suggestie gedaan maar de tips lijken niet te landen.

Heel erg zonde want gebruikers gaan de passieve koeling uitschakelen omdat standje 3 (max) in de nacht akoestisch niet fijn is. Waarom nou niet een eenvoudige keuzeschakelaar geven om bij passieve koeling een maximale flow stand te selecteren? 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15:33

Ik heb hetzelfde probleem. Bij mijn 12 maanden oude Q350 is die instelling er inderdaad ook, maar de handleiding kent hem nog niet. Ik ga er ook vanuit dat het de wachttijd is waarna hij met het koelen begint. Ik had eerst het idee dat de bypass bij mij helemaal niet open ging terwijl de nachttemperatuur laag genoeg was. Toen ik deze instelling van langzaam naar normaal had gezet gebeurde dat wel. Maar goed, ik was op dat moment met meerdere instellingen aan het experimenteren, dus helemaal zeker weet ik het niet.

Het op-toeren in de nacht doet mijn unit prima (geen geluid probleem), maar alleen als ik "Passieve temp" op "vast" zet (21 graden op dit moment). In de stand "adaptief" gebeurd dat niet. Waarom niet is mij tot nu toe nog een raadsel.
Lollercopter schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 10:42:
Wat ik sowieso niet begrijp bij de Q350, als je hem op stand 3, "HIGH" zet. Dan gaat hij toch na een paar uur weer terug naar stand 2 "normaal" ? Waarom is dat ? Ik krijg altijd een beetje jeuk van apparaten die zelf denken te beslissen wat goed is.
Ik zet iets niet voor de lol op "high", dan wil ik dat hij gewoon tot de einde der dagen op HIGH blijft staan.
Helemaal eens. Heb bij Zehnder hier al een vraag over gesteld en daarbij even ge-focused op de stand "Afwezig". Ook die stand gaat na 2 uur gewoon weer naar standje 2.... Ik kreeg het antwoord dat mijn waarneming klopt en als ik dat anders wil ik dat met een tijdprogramma kan doen. Nu heb ik geen wifi verbinding o.i.d. dus zou ik elke keer op zolder voor de unit moeten gaan zitten om een nieuwe tijdsperiode in te stellen, dat wordt 'em dus niet.

Nu gebruik de stand "afwezig eigenlijk nooit, maar het leek mij het meest aansprekende voorbeeld om aan te geven dat je om die 2 uur heel wil kunnen. Overigens, in veel gevallen vind ik die 2 uur ook wel weer praktisch, b.v. om resterende kookluchtjes sneller kwijt te raken. Ik zou het anders vaak vergeten en draait hij zomaar een hele dag of nacht onnodig full speed ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timag
Ik heb de passieve koeling instelling (Q450) recent weer aangezet. Met de warme dagen vorige week vond ik 's avonds en 's nachts extra frisse lucht naar binnen blazen het comfort in huis behoorlijk verhogen. Nu ik mijn unit in een isolerende kast heb gebouwd ging dat gelukkig ook zonder herrie, ik hoor de unit op de hoogste stand wel een beetje maar niet storend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJR
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16-09 13:34

DJR

KarsS schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 11:19:
[...]

Het op-toeren in de nacht doet mijn unit prima (geen geluid probleem), maar alleen als ik "Passieve temp" op "vast" zet (21 graden op dit moment). In de stand "adaptief" gebeurd dat niet. Waarom niet is mij tot nu toe nog een raadsel.
Deze tip ga ik vanavond direct proberen! Het staat er niet zo duidelijk maar ik begrijp dat ik dus de modus "VAST" moet instellen in het "temperatuurprofiel".

EDIT: Getest en met de optie VAST in temperatuurprofiel spint de WTW maximaal op. Ik heb de instelling gewijzigd naar ADAPTIEF en daarmee toerde de WTW af (en ging de bypass dicht, wat nou net weer niet de bedoeling is). Bij RMOT > 15 heb ik aangegeven de koelmodus te starten. Huidige RMOT = 19.
Ik ben er dus nog niet uit of het mogelijk is passieve koeling flow te regelen. Zou mooi zijn als Zehnder zou meelezen in dit forum.

Thanks.

[ Voor 41% gewijzigd door DJR op 09-07-2025 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

P5ycho schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 07:23:
Als je op 500m3/h al teveel lawaai verneemt met een Q600, is de boel dan wel goed gedimensioneerd?
Ik weet overigens niet eat die setting doet.
Nou ja, hij moet 500-600 kunnen doen in bepaalde gevallen. Dus wat dat betreft klopt de dimensionering Maar hij hoeft daar van mij niet de hele nacht op te draaien.

PS: als je de optie Passieve Temp uitschakelt, toert hij niet meer op én verdwijnt deze onbekende setting. Dus het is in elk geval aan elkaar gelinkt.

De bypass gaat hier nog steeds 100% open. Instellingen die hiervoor bepalend lijken te zijn: niet adaptief, maar vaste instellingen voor temperatuurprofiel. Ik heb het profiel op koel gezet en koel ingesteld op 19 graden. Volgens mij betekent dat dat hij de bypass open gooit als het tenminste 19 graden is in in huis.

Daarnaast: bij seizoenen uiteraard koelseizoen inschakelen en aangeven wat de minimum RMOT mag zijn. Ik heb deze volgens mij op 15 of 16 graden gezet.
Lollercopter schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 10:42:
Gebeurt dit ook als je hem eerst op stand MANUEEL i.p.v. AUTO zet? En daarna pas de stand verandert?

Uit de handleiding:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
3.1.4 Het luchtdebiet manueel regelen via
ventilatiestanden
Tijdelijk afwijking tov het VENTILATIE
TIJDSPROGRAMMA instellen:
Druk op de pijl omhoog of omlaag om het gewenste
tijdelijke luchtdebiet (ventilatiestand) te selecteren.
Wanneer de volgende stap van het TIJDSPROGRAMMA
VENTILATIE start of wanneer maximaal twee uur zijn
verstreken, schakelt het toestel automatisch terug naar
de modus AUTO.

en

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Permanent luchtdebiet instellen:
1. Ga naar TAAKMENU.
2. Ga naar AUTO/MANUEEL.
3. Ga naar MANUEEL.
4. Selecteer het gewenste luchtdebiet met de pijl
omhoog en omlaag.
5. Selecteer BEVESTIGEN.
6. Selecteer BEVESTIGEN.
KarsS schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 11:19:
[...]
Helemaal eens. Heb bij Zehnder hier al een vraag over gesteld en daarbij even ge-focused op de stand "Afwezig". Ook die stand gaat na 2 uur gewoon weer naar standje 2.... Ik kreeg het antwoord dat mijn waarneming klopt en als ik dat anders wil ik dat met een tijdprogramma kan doen.
Nu gebruik de stand "afwezig eigenlijk nooit, maar het leek mij het meest aansprekende voorbeeld om aan te geven dat je om die 2 uur heel wil kunnen. Overigens, in veel gevallen vind ik die 2 uur ook wel weer praktisch, b.v. om resterende kookluchtjes sneller kwijt te raken. Ik zou het anders vaak vergeten en draait hij zomaar een hele dag of nacht onnodig full speed ;)
Ook hier vraag ik me af wat hij doet als je eerst op MANUEEL instelt. Daarnaast, als ik afwezig kies, moet ik volgens mij ook zeggen tot wanneer. Ik heb daar nog niet mee getest, dus weet niet zeker of hij dan aantal uren of dagen vraagt, of een bepaalde datum/tijd. Maar lijkt me toch gek als hij ook dan na 2 uur weer terugschakelt naar stand 2.

Handleiding:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
3.1.7 Stel het luchtdebiet in op een minimum tijdens een
langere periode van afwezigheid (STAND AFWEZIG)
1. Ga naar TAAKMENU.
2. Ga naar AFWEZIG.
3. Ga naar TOT.
4. Stel met de pijl omhoog en omlaag in wanneer u weer
verwacht aanwezig te zijn.
5. Selecteer BEVESTIGEN na elk gekozen cijfer.

Nog een andere vraag: weet iemand het verschil tussen COMFORT VOCHT en BEWAKING LUCHTVOCHT? Heb het idee uit de documentatie dat ze ongeveer hetzelfde doen, maar de bewaking alleen reageert bij extreem hoge luchtvocht en comfort al veel eerder?

[ Voor 92% gewijzigd door woekele op 08-07-2025 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pythagorasABC
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:33

pythagorasABC

A²+B²=C²

P5ycho schreef op zondag 6 juli 2025 @ 22:11:
Voor makkelijk werken heb je een meter nodig. Als je jezelf 15 jaar lang wilt ergeren bij elke filterwissel dan zou 60cm misschien al genoeg zijn :P.

Heb je in de breedte en hoogte wel genoeg ruimte? Je wil echt niet in die unit aan de slag als je van opzij door een 60cm brede gang naar het ding kruipen moet.
Hij staat verder in een open zolder, het is puur dat de buizen erg goed uitkomen als ik hem haaks installeer. Als ik hem op de meest logische manier installeer dan komen de aanvoer en toevoer erg onhandig uit.
Krisp schreef op maandag 7 juli 2025 @ 08:18:
De klep opent naar voren en volgens mij is die hoger dan 60cm. Dat is voor een filterwissel nog niet zo’n probleem (als je ernaast kunt staan), maar als je een keer de wisselaar eruit wil halen ben je klaar. En ik weet niet of je de klep zo makkelijk eraf kunt halen.
De doorzichtige klep om bij de filters te komen bedoel je dan? Of de gehele voorkant om bijvoorbeeld de wisselaar te vervangen?
macbelly schreef op maandag 7 juli 2025 @ 09:43:
[...]

Misschien helpen deze foto's en gegevens om te beslissen wat de mogelijkheden zijn (Q350 ERV):
  • de donkere afdekplaat meet ca 44x31 cm (bxh)
  • de filters zijn ongeveer 52cm diep (afmeting van de doos)
  • de (witte) voorzijde komt eraf door het verwijderen van 3 schroeven (Torx T30)
Ik heb de voorzijde niet zelf eraf gehaald maar even gekeken naar de monteur toen een sensor verwisseld moest worden. Je wilt ook goed zicht hebben op het display als er instellingen zijn die niet zichtbaar zijn in de app (ik weet niet welke dat zouden kunnen zijn).
[Afbeelding] [Afbeelding]
Thanks, dit helpt zeker! Wat betreft die voorzijde, weet je of die er af te halen is zonder veel ruimte nodig te hebben? Is dat simpelweg de schroeven eraf halen en dan kun je de voorkant er langs schuiven?

Silence is better than unmeaning words. ~Pythagoras

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cgms
woekele schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 21:12:
[...]
Nog een andere vraag: weet iemand het verschil tussen COMFORT VOCHT en BEWAKING LUCHTVOCHT? Heb het idee uit de documentatie dat ze ongeveer hetzelfde doen, maar de bewaking alleen reageert bij extreem hoge luchtvocht en comfort al veel eerder?
De COMFORT VOCHT zorgt er voor dat hij harder gaat draaien als hij een (kleine) verhoging van de luchtvochtigheid ziet (t.o.v. het gemiddelde van de dag ervoor geloof ik). Dit zorgt er voor dat als je gaat douchen de luchtstroom tijdelijk verhoogd wordt om de badkamer ventilatie te voorzien. Dit werkt bij ons perfect.

Ik gok dat de BEWAKING LUCHTVOCHT ingrijpt bij een minimum en/of maximum luchtvochtigheid, al weet ik niet hoe hij dat bij het maximum zou moeten doen zonder een Comfoclime. En bij het minimum zit er mogelijk ook een begrenzing aan de minimum flow en de CO2 meter (als die geïnstalleerd is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Blihi schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 13:18:
Als ik naar mijn eigen situatie kijk, dan komt daar het volgende uit:
Transmissie-verlies van de woning: 5.86 kW (dit verlies je als de hele woning 21 graden is en het buiten -10 is).
Ventilatie-verlies bij gebruik klassiek type-C systeem: 3.54 kW
Ventilatie-verlies bij gezoneerd type-C systeem: 2.08 tot 2.63 kW (afhankelijk van de zones)
Ventilatie-verlies bij type-D systeem: 1.34 kWh
Ventilatie-verlies bij gezoneerd type-D systeem: 0.69 kWh

Dat betekent dat dus een heel groot deel van de totale warmtebehoefte uit de WTW unit komt bij type-D ventilatie en bij een gezoneerd nog veel meer..
Ik begrijp het ventilatieverlies van je type D systeem niet.
Elke WTW heeft toch een rendement van >90%? Dat betekent dat er van die 3.5 kW van systeem C hooguit 350 W over zou blijven bij systeem D.
Dat komt ook overeen met mijn eigen ervaringen.
Zoneren bespaart in de praktijk nauwelijks wat, maar leidt wel tot een hogere investering en een complexere (en dus meer foutgevoelige) installatie. Bovendien wordt dan je woning minder goed geventileerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:46
Andrehj schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 16:50:
Ik begrijp het ventilatieverlies van je type D systeem niet.
Goeie zet om in het geschikte topic te reageren (ik had het in het verkeerde topic al gedaan). Het ventilatieverlies van de andere opties begrijp ik ook niet en de units kloppen sowieso ook niet.

@Blihi
Even een vereenvoudiging voor de genoemde casus met 21°C binnen en -10°C (een EXTREME casus).
Voor de ventilatie ga ik ook uit van een ralatief extreem scenario van 200m3/u
  • Type C: 2kW
  • Type D: 0,2kW (90% eff.)
Met zonering/vraagsturing op type D kan op jaarbasis mogelijk nog gehalveerd worden. Dat heeft echter weinig relevantie voor een pieksituatie zoals hierboven; die blijft namelijk gewoon hetzelfde.

Kijken we in plaats daarvan iets realistischer naar jaarverbruik met gemiddeld 150m3/uur op basis van 5°C gemiddelde temperatuur stookseizoen en 5.000 stookuren (?):
  • Type C: 3.750kWh
  • Type D: 375kWh (+extra verbruik ventilatie)
  • Type D+: 188kWh (+reductie extra verbruik ventilatie)

[ Voor 12% gewijzigd door assje op 09-07-2025 17:20 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:46
Ik denk dat het verschil me duidelijk is. De transmissieberekening zal vermoedelijk voor type C ook het extra verlies door overtollige ventilatie a.g.v. roosters mee rekenen.

Bij type D ventilatie denk ik dat het extra energieverbruik ook onderdeel van de berekening is, dit is dus niet alleen het ventilatieverlies.

Ik herinner me misschien vaag dat deze berekening ook bekend zijn om heel optimistisch te zijn voor C+ en negatief voor D. Dit zou mogelijk te maken hebben met belangen/lobby.

Maar daar weet ik verder het fijne niet van.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• splitert
P5ycho schreef op maandag 7 juli 2025 @ 23:59:
Badkamer is afvoer, die gaat niet helpen met overflow.
Een ventiel vij de zithoek lijkt me geen probleem, die verse lucht komt uiteindelijk toch beneden terecht.
Edit: Zag dat ik de overflow op de entresol niet goed heb meegenomen, dus heb ea geüpdatet.

Top, heb nu daar ook een ventiel ingetekend. Ik ben inmiddels ook verder met de balansberekening, kom zo rond de 305m3/h uit momenteel, uitgaande van 5 personen. Momenteel is het voor 1-2 personen, maar in de toekomst mogelijk met 5 gezien de slaapkamers en toekomstwensen.

Qua benodigd vs maximaal vermogen kom ik volgens mij niet helemaal lekker uit met de Q450 die ik al heb aangekocht, met 305m3/h zit ik zo'n 50% onder de max van de unit. Dat lijkt mij wel erg veel van het goede, in hoeverre is dat een probleem?

Het extractietekort van 75m3/h zou ik evt in de nok kunnen afzuigen (oranje in plattegrond), gezien warme lucht toch opstijgt lijkt mij dit geen probleem, ondanks dat het niet ideaal is. Bovendien lijkt mij het voor de zomer bypass ook efficient om zoveel mogelijk af te zuigen waar de warme lucht zich verzamelt? Het temperatuurverschil heb ik afgelopen winter behoorlijk gemerkt tijdens het slopen en klussen, de temperatuur was zo'n 18 graden in de woonkamer en zo'n 23-25 graden in de nok.

Daarnaast zit er nu geen enkele inblaas aan de bovenzijde (op de plattegrond) van de woonkamer. In hoeverre is dit in een probleem?

Ik ben van plan om overal Ventmann circle en 12mm line roosters te plaatsen, volgens de catalogus kunnen die behoorlijk hoge debieten aan zonder in te leveren op drukverlies of geluid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-BZ0kXH1FSsbit-qwgQVi3ppMh0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PSliavxHpaBcL1XDzL3zEdEs.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bb8u18QXzmc1yNZzAf8GT_BzmWU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pvpa3O9RSHD2FzSjT2CGEarq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cm5grYknAyE5RCrSO5Kb6dgONb8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uo3I4RFhM355Ib8ULQWRx4z4.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 29% gewijzigd door splitert op 10-07-2025 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

cgms schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 08:54:
[...]

De COMFORT VOCHT zorgt er voor dat hij harder gaat draaien als hij een (kleine) verhoging van de luchtvochtigheid ziet (t.o.v. het gemiddelde van de dag ervoor geloof ik). Dit zorgt er voor dat als je gaat douchen de luchtstroom tijdelijk verhoogd wordt om de badkamer ventilatie te voorzien. Dit werkt bij ons perfect.

Ik gok dat de BEWAKING LUCHTVOCHT ingrijpt bij een minimum en/of maximum luchtvochtigheid, al weet ik niet hoe hij dat bij het maximum zou moeten doen zonder een Comfoclime. En bij het minimum zit er mogelijk ook een begrenzing aan de minimum flow en de CO2 meter (als die geïnstalleerd is).
ik vond een omschrijving van een ander Zehnder-type waar wordt gezegd dat bewaking alleen ingrijpt bij hoger dan 75%. En dat kan natuurlijk alleen als het buiten minder vochtig is dan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• splitert
splitert schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 22:54:
Qua benodigd vs maximaal vermogen kom ik volgens mij niet helemaal lekker uit met de Q450 die ik al heb aangekocht, met 305m3/h zit ik zo'n 50% onder de max van de unit. Dat lijkt mij wel erg veel van het goede, in hoeverre is dat een probleem?
Ik heb de handleiding van de Q450 er eens bij gepakt en gekeken naar de standaardwaarden van de unit. Volgens de handleiding is stand 2/normaalstand, standaard ingesteld op 270m3/h bij een Q450. Deze zou ik dus zelfs iets hoger moeten zetten om aan de 305m3/h te komen. Enige verschil met een Q350 zou dan dus, naast het prijsverschil zijn, dat de Q350 bij 300m3/h max 200Pa beschikbaar heeft t.o.v. de 150Pa van de Q450 bij 300m3/h.

Als ik het dus zo zie lijkt de Q450 dus toch prima te zijn, of ga ik ergens de mist in met mijn redenatie/info?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogaer
  • Laatst online: 17-09 21:02
Beste Tweakers,

Ik heb een vraag dan wel vragen mbt mijn nog te installeren wtw installatie.
Over 2 maand wordt er een stuk bij de keuken uitgebouwd en vond ik het een uitgelezen moment om de ventilatie in mijn al 2 jaar durende renovatie van het huis goed te regelen.

Hieronder mijn plan tot zo ver.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1lri-XxHwOTSDkso3D0VnMAefHI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xwi5BrPenpL5xsa4R9qFnVG2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b5CVnfjXg1xZF6e2YywyVIXvnws=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tFT8eQWg9wo55k5koFjEyfJJ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cY-8wUmgL7OZWxCipmlge7ENOwo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4vSOHmdcQPWfrNTuu7qijnoX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YYZHcGaryFIxsFplfTTstxKQ31I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rNJidj5xQCCQH6q1xf9z0fUh.jpg?f=fotoalbum_large

1e vraag: Nu wil ik een combinatie van buisleidingen hebben van spiro voor de hoofdleidingen en flexverdeel leidingen voor naar de ventielen, kan dit zomaar?

Mijn 2e vraag is: Heb ik het goed begrepen wat ik allemaal gelezen heb in het forum als je naar de berekening kijkt en tekeningen?? Of mis ik iets grandioos?

Mijn 3e vraag: Op het 2e tabblad van de berekening staan de buisdiameters en ventielen. Nou staat daar dat zelfs bij spiro 200 de luchtsnelhied van de hoofdbuis al boven de 3m/s komt. Is dit correct gelezen van mij of? tot welke waarde is het verstandig om te gaan qua luchtsnelheid? ik las tot 4m/s maar is dit ook gewenst qua geluid of voelbaarheid van de lucht.

4e vraag: Zou ik de positionering of plaatsing van de ventielen nog anders/beter kunnen doen? Behalve de WC beneden en de hal kan ik nog redelijk schuiven met de ventielen of toevoegen (zoals kelder). (bijna overal zitten of komen er verlaagde plafonds)

Alvast dank voor de antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:55
@Dogaer Als je zolder de vaste wasruimte wordt zou ik daar ook een afvoer ventiel maken, nu is daar helemaal geen luchtstroom, ook niet door overloop.
De WC beneden kun je niet meer komen met een avoer kanaal? Misschien lukt het in de hal wel nog ergens in de muur? Nu trek je de kaklucht de keuken in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
1. Kan prima
2. Zolder en WC beneden zoals hierboven aangegeven.
Daarnaast klopt je overflow berekening niet, volgens mij heb je 85 overflow de woonkamer in, en hoef je daarom maar 95 in te blazen en 180 af te zuigen. Die 95 over twee ventielen is wat veel voor de woonkamer, ik zou een derde plaatsen.
3. Een hoofd leiding van Spirobuis is tot 5 m/s prima, die voel je immers niet binnen in de hoofdbuis.
4. Je hebt nu boven de ventielen allemaal in de uiterste hoeken van de deuren weg staan. Dat is niet echt nodig voor een kleine rechthoekige kamer, je kan ze prima dichter bij de hoofdbuis laten.

[ Voor 18% gewijzigd door Puntenwolk op 11-07-2025 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
splitert schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 23:40:
[...]

Ik heb de handleiding van de Q450 er eens bij gepakt en gekeken naar de standaardwaarden van de unit. Volgens de handleiding is stand 2/normaalstand, standaard ingesteld op 270m3/h bij een Q450. Deze zou ik dus zelfs iets hoger moeten zetten om aan de 305m3/h te komen. Enige verschil met een Q350 zou dan dus, naast het prijsverschil zijn, dat de Q350 bij 300m3/h max 200Pa beschikbaar heeft t.o.v. de 150Pa van de Q450 bij 300m3/h.

Als ik het dus zo zie lijkt de Q450 dus toch prima te zijn, of ga ik ergens de mist in met mijn redenatie/info?
Het had ook met een Q350 gekund, maar de Q450 voldoet ook. In de praktijk wil je helemaal niet bij de 150Pa komen.

Ik vind het plan wel netjes zo. Je zou nog kunnen overwegen om 75 extra af te zuigen in de keuken ipv in het dak, als de keuken open is.

Al met al een net plan voor een niet standaard indeling, goed bezig wat mij betreft. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roekeloos
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:03
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_-CbXJ697gsxaeiEo7WgxzRVieA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3zYFb31mLKhTQy4uD0G7tYIT.png?f=fotoalbum_large

Dat gaat niet goed... Betreft een Brink Flair unit van enkele jaren oud. Moet ik bij voorbaat al onderdelen bestellen, of zijn er nog zaken die ik kan proberen of checken?

Een power cycle geeft geen resultaat, dus het lijkt een fysiek probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roekeloos schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 17:11:
[Afbeelding]

Dat gaat niet goed... Betreft een Brink Flair unit van enkele jaren oud. Moet ik bij voorbaat al onderdelen bestellen, of zijn er nog zaken die ik kan proberen of checken?

Een power cycle geeft geen resultaat, dus het lijkt een fysiek probleem.
Ik ken Brink niet, maar als je de unit nou eens open maakt, en even kijkt hoe die bypass wordt aangestuurd? Is er niet een spindeltje van een stappenmotor vastgelopen oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogaer
  • Laatst online: 17-09 21:02
Puntenwolk schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 16:05:
1. Kan prima
2. Zolder en WC beneden zoals hierboven aangegeven.
Daarnaast klopt je overflow berekening niet, volgens mij heb je 85 overflow de woonkamer in, en hoef je daarom maar 95 in te blazen en 180 af te zuigen. Die 95 over twee ventielen is wat veel voor de woonkamer, ik zou een derde plaatsen.
3. Een hoofd leiding van Spirobuis is tot 5 m/s prima, die voel je immers niet binnen in de hoofdbuis.
4. Je hebt nu boven de ventielen allemaal in de uiterste hoeken van de deuren weg staan. Dat is niet echt nodig voor een kleine rechthoekige kamer, je kan ze prima dichter bij de hoofdbuis laten.
Oke nou heb ik in de berekening 85 overflow berekend. Maar houd dit niet in dat ik sowieso een rooster moet gebruiken omdat ik anders minimaal 3-4 cm onder de deur moet weg schaven? (ik ga toch proberen in de wc beneden een afzuiging te proppen ivm de gestelde kak geuren :D)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n0arz0q7Eycar-xwzeYYOJ_TMJI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KlgobuwXBGgkaHjLRQJKoAir.jpg?f=fotoalbum_large

En die hoofdleiding 5 m/s is dat voor spiro 200 of kan dit ook door 160 spiro? (de berekening geeft iig aan dat bij 160 spiro er een snelheid van 4.42 m/s doorheen gaat ? Zit hier wel mee te dubben want heb bij toeval van zolder tot en met de kelder 2 buizen lopen waar ik wellicht gebruik van kan maken (let wel een nieuwe buis doorheen kan schuiven :P). Weet trouwens iemand hoe lang een flexibele leiding kan zijn voordat het problemen met luchtsnelheid of druk gaat opleveren?

Bij punt 4 geef je aan dat deze ook dichter bij de hoofdleiding kunnen komen, kan dit ook direct op de hoofdleiding? of ga je dan geluid overdracht krijgen tussen de 2 slaapkamers?

Oja als laatste vraag, wat als ik direct op zolder aftak naar de badkamer en wc op de begane grond wordt dan alleen de hoofdleiding direct bij de wtw groter of ook die naar de 1e, bg en kelder gaat?

alvast super bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roekeloos
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:03
Andrehj schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 17:27:
[...]

Ik ken Brink niet, maar als je de unit nou eens open maakt, en even kijkt hoe die bypass wordt aangestuurd? Is er niet een spindeltje van een stappenmotor vastgelopen oid?
Er is wat afgebroken van de bevestiging van de klep aan de stappenmotor :-(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jlm_frCrVOJUYbYYuWhL7dcLOkM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iN2zBsVJiPovuyzeWtcvrFQs.jpg?f=fotoalbum_large

Even kijken hoe ik aan dat onderdeel kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:34
Vraag: Is er een "aanbevolen" 0-10V Zigbee dimmer/sturing die gebruikt kan worden bij een (Vasco) WTW unit? Zijn er zaken om op te letten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macbelly
  • Niet online
pythagorasABC schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 21:24:

[...]

Thanks, dit helpt zeker! Wat betreft die voorzijde, weet je of die er af te halen is zonder veel ruimte nodig te hebben? Is dat simpelweg de schroeven eraf halen en dan kun je de voorkant er langs schuiven?
Ik weet niet meer zeker hoe de voorkant eraf kwam maar afgaande op het kleurverschil heb je niet veel ruimte nodig aan de voorzijde. Omdat je al ca. 52 cm nodig hebt om de filters te vervangen lijkt me dat dat voldoende ruimte biedt.

Misschien helpt het om de installatiehandleiding te downloaden van de Zehnder website (mocht je dat al niet gedaan hebben). Daarin staat oa een plaatje wat enig licht werpt hoeveel ruimte er nodig is voor het verwijderen van de voorplaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qMJBVT7E9NoguFD1nEsM229Zjm4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pvkMtI2ftuvypVXcLw2EWX4s.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swelson
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-09 19:40
Is het zelf maken van een luchtverdeelkast een kwestie van een bak maken met MDF, hier gaten in maken voor spirobuizen en alles luchtdicht tapen?

Of is dat te simpel gesteld?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puntenwolk
Swelson schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 12:26:
Is het zelf maken van een luchtverdeelkast een kwestie van een bak maken met MDF, hier gaten in maken voor spirobuizen en alles luchtdicht tapen?

De binnenkant van je hele buizenstelsel moet tot op zekere hoogte beschermd zijn tegen vocht, schimmel en bacteriegroei. MDF en andere natuurlijke materialen zullen over tijd beschimmelen, tenzij je de binnenkant goed beschermt met een of andere coating. Daar heb ik wel eens naar gezocht, maar nog niet goed gevonden. Je hebt wel bedrijven die PU coatings aanbieden, maar die heb ik nog niet die-het-zelf gezien.

Voor een luchtverdeelkast heeft Spirototaal goede basis units, heb ik zelf conform hun instructies gebouwd en gaat prima.

https://www.spirototaal.n...num-en-luchtverdeelboxen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinCollie
Puntenwolk schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 12:30:
[...]

De binnenkant van je hele buizenstelsel moet tot op zekere hoogte beschermd zijn tegen vocht, schimmel en bacteriegroei. MDF en andere natuurlijke materialen zullen over tijd beschimmelen, tenzij je de binnenkant goed beschermt met een of andere coating. Daar heb ik wel eens naar gezocht, maar nog niet goed gevonden. Je hebt wel bedrijven die PU coatings aanbieden, maar die heb ik nog niet die-het-zelf gezien.

Voor een luchtverdeelkast heeft Spirototaal goede basis units, heb ik zelf conform hun instructies gebouwd en gaat prima.

https://www.spirototaal.n...num-en-luchtverdeelboxen/
Is er eigenlijk een manier om de benodigde grootte van de luchtverdeelbox te berekenen? Of is het zolang het hoofdkanaal en aftakkingen passen altijd wel goed gezien het oppervlakte van de luchterdeelbox dan in ieder geval even groot is als het oppervlakte van het hoofdkanaal+aftakkingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaan
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13-09 20:54
hawk88 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 09:31:
Nee, helemaal niet, elke kamer zit met een eigen buis op de verdeelbox. De dempers zijn voor geluid van de wtw zelf.

kleine side note dat de zolderverdieping nog niet in gebruik is dus dit gaat over de kamers op de eerste verdieping. Die wat langere buizen hebben.

Voor overspraak kan je ook dempers in de ventielen zelf zetten. Dat is ook. Een manier. Om de. Flow te regelen.
Kun je me zeggen hoe lang de buizen tussen de slaapkamers op de eerste verdieping en de verdeelbox zijn en of daar veel bochten inzitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hawk88
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Jaan schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 18:46:
[...]

Kun je me zeggen hoe lang de buizen tussen de slaapkamers op de eerste verdieping en de verdeelbox zijn en of daar veel bochten inzitten?
De langste slangen lopen naar de slaapkamers aan de andere kant van het huis en zijn ongeveer 10m lang. Meeste bochten hebben een grote radius, er zit maximaal 1 90 graden bocht per slang en maximaal 3 bochten in de slang.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:52
Swelson schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 12:26:

een bekende passiefhuisbouwer nam gewoon een 200mm airfoam buis en boorde daar gaten in met de gatzaag van net geen 90mm daar konden dan de flexkanalen zo ingeduwd worden. Was direct luchtdicht en overal op maat te maken.
Ik ga dat ook doen, als het niet werkt kun je altijd nog een kant en klare luchtverdeelkast kopen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1 ... 93 ... 97 Laatste