Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RusFighter
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12:28
Beste tweakers,

Enkele maanden geleden hebben we een huis gekocht uit 2001 en daarin zat nog de originele WTW unit: J.E. StorkAir WTW 11/15TP (300m3/u). Volgens AI zitten hier nog AC motoren in (stork air r2e140 as77 37).

Ik heb recent membraan, toevoer en afvoer leidingen schoongemaakt en een demper op de toevoer naar binnen toegevoegd. Na de demper geplaatst te hebben valt het mee (volgens mij vriendin) met de geluidsniveau op de middenstand. Nu ben ik toch aan het kijken naar een vervanging hiervoor om de volgende redenen:
1. Zuiniger systeem
2. Stiller systeem (persoonlijk vind ik het nog aan luide kant)
3. Efficienter (huidige zit als het goed is rond 60% kwa WTW)

Nu zie ik dat Itho Daalderop HRU ECO 350 scherp geprijsd is, rond de 1050 euro.
Ik ben benieuwd naar de ervaringen hiervan en of het niet beter is om wat meer geld uit te geven aan een duurdere WTW systeem. Echter zijn de andere WTW units toch al gauw boven de 2000 euro. En ik vraag me af of het wel waard is. Wat me eerlijk gezegd bevalt aan de huidige unit is hoe simpel de binnenkant is kwa componenten.

Ook vind ik de plaatsing van de toevoer in slaapkamers op dubieuze plekken zitten, net langs de deur (zie afbeelding). Geen idee wat voor effect dit heeft op de eventuele keuze.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cf2lRfhh31x5jkenumsoef3Sbvg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZGGEpcHxBzM467KWAxpbEMVR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:07
Ik heb die unit een tijd terug gehad. Ik persoonlijk vond het een vreselijk ding. Je hebt geen idee hoeveel hij precies ventileert, maakt aardig wat herrie, heeft geen geïntegreerde vochtsensor. Zit ook geen bedieningspaneel op. Ook kan het maar 100pa (meeste units zitten op 200pa) aan, daarna daalt je capaciteit. Heb nooit de ventilatiedebieten kunnen balanceren.

Daarna toch voor een Zehnder gegaan. Veel meer opties (eventueel een enthalpiewisselaar), serieus stiller en je kunt hem redelijk zelf inregelen met een geknutselde anemometer.

Ik zie dat Itho zelf ook met een wat degelijkerw WTW komt binnenkort: https://www.ithodaalderop...t/productoverzicht/A04_02

Die kost al wel gelijk meer dan 2000 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:53

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

De HRU Eco 350 kwam hier met het huis, en in vier jaar tijd hebben hebben we al twee temperatuursensoren opgestookt. Gelukkig zijn de sensoren niet duur (30 euro) en kun je ze zelf vervangen. Maar toch: dat je bijna een setje per jaar kunt weggooien geeft te denken over de kwaliteit. Als het goed is, zijn de huidige sensoren van betere kwaliteit.

Om een positief punt te noemen: je kunt de WTW wel mooi uitlezen met de unit van @arjenhiemstra (Itho Daalderop - open source wifi control add-on module). Maar dat is niet zozeer een kwaliteit van de WTW als van de ithowifi-unit :)

Kan ik 'm aanbevelen: nee, maar als je 'm voor de helft kunt krijgen van andere systemen, dan is dat natuurlijk wel een overweging.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RusFighter
Thijsmans schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 12:57:
De HRU Eco 350 kwam hier met het huis, en in vier jaar tijd hebben hebben we al twee temperatuursensoren opgestookt. Gelukkig zijn de sensoren niet duur (30 euro) en kun je ze zelf vervangen. Maar toch: dat je bijna een setje per jaar kunt weggooien geeft te denken over de kwaliteit. Als het goed is, zijn de huidige sensoren van betere kwaliteit.

Om een positief punt te noemen: je kunt de WTW wel mooi uitlezen met de unit van @arjenhiemstra (Itho Daalderop - open source wifi control add-on module). Maar dat is niet zozeer een kwaliteit van de WTW als van de ithowifi-unit :)

Kan ik 'm aanbevelen: nee, maar als je 'm voor de helft kunt krijgen van andere systemen, dan is dat natuurlijk wel een overweging.
Ja het is voornamelijk het prijsverschil waardoor ik het overweeg. Heb ook het gevoel dat tegenwoordig alle wtw units wat kwaaltjes hebben (door hoeveelheid componenten die erin zitten). Ik verwacht sws dat een nieuwere unit beter is dan mijn huidige van 24 jaar

[ Voor 3% gewijzigd door RusFighter op 22-07-2025 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RusFighter
Iemand anders nog suggesties voor een andere wtw unit van ong 350 m3/u aan vermogen die ergens rond de 1500 euro ligt? Integratie met home assistant (besturen) is eigenlijk wel een requirement.

[ Voor 12% gewijzigd door RusFighter op 24-07-2025 20:12 ]