Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobolijntje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 10-10 19:19
bensss schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 11:18:
@Bobolijntje

In de huidige opzet heb je eigenlijk nog niet voldoende rekening gehouden met het voerstroom principe waar wij hier fan van zijn. Even een paar punten.

- De toevoer van de woonkamer moet wel in de keuken afgevoerd worden. Daarvoor moet je of een open keuken hebben of een (flinke) spleet aanbrengen. In jouw geval is het wel zo dat er twee deuren tussen woonkamer en keuken zijn, dan moet je misschien denken aan een overstroomvoorziening tussen keuken en woonkamer.
- Op de slaapkamer hoeven alleen toevoerventielen geplaatst te worden. Dus die twee afvoerventielen die kunnen weg. Een spleet onder de deur van ongeveer 2 cm is voldoende.
- In de wc kan je eventueel nog ietsjes terug met de afvoer, 15m3 is ook voldoende.
- Je aanpak om de ventielen in verschillende hoeken te plaatsten ivm toekomstig opdelen van de kamer is heel slim.
- Een algemene tip in aanvulling op vorige punt. Mocht je over een kamer nog niet precies weten hoe je deze gaat gebruiken dan kan je altijd wel het kanaal aanleggen en deze simpelweg afdoppen. Dan regel je de ventilatie in voor de situatie zoals deze nu bestaat. Dus bijvoorbeeld als je in een kamer twee ventielen plaatst maar er slaapt de komende vijf jaar maar 1 persoon dan kan een van de ventielen dicht. Zo maak je je huis flexibel voor toekomstige gebruik.

Beste is om het plan nog eens in te tekenen met bovenstaande tips. Je grootste uitdaging zit in het verplaatsen van de toevoerlucht van woonkamer naar keuken.
Waardevolle tips! Dan zal ik een soort rooster aanbrengen tussen woonkamer en keuken, zodat lucht zich makkelijker kan verplaatsen.

De afvoerventielen op de 1e verdieping in de hoek zijn daar geplaatst omdat er een keukenblokje komt. Deze ruimte zal namelijk in eerste instantie als tweede woonkamer gebruikt worden. Het is dus geen slaapkamer.

Zit het verder wel in orde? Ook met de capaciteitsberekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22:08
Ah, ik had even gemist dat er een keukenblokje komt. Ja, ziet er verder denk ik goed uit. Ik zou dan de volgende kleine aanpassingen ook meenemen:

- Zorg dat je keuken voldoende af kan zuigen. Dus liever een ventiel teveel dan te weinig. Mocht je dan ooit boven het keukenblokje helemaal niet gebruiken dan kan je de afvoercapaciteit van het keukenblokje door de keuken afzuigen. In die situatie zou je dan met een lager debiet uitkomen wat weer zuiniger is.
- Wc’s kunnen dus beide naar 15m3/h (dan is het logisch om die afvoer in de keuken toe te voegen door een extra ventiel.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Zehnder Q450 | Variotherm DWTW | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:56
Slechts 15m3/h afvoer voor een toilet op max debiet? Dat vind ik wel heel erg weinig, zeker na het doen van een grote boodschap. :)
Ik zou op ca 25m3/h voor de normaalstand gaan zitten. Zelf heb ik 30m3/h gekozen voor het toilet op de normaal stand (en 50 op max).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:17
...en als je de kans krijgt, maak een afzuiging in de pot zelf. Even zoeken op geberit in dit topic. Als je geurtjes meteen weghaalt bij de bron is het totaaldebiet op de wc minder belangrijk.

Ik houd 25-30 op maximaalstand aan. Meer kan, naar minder zou misschien onaangenaam zijn voor de volgende gebruiker.

Bij de meeste installaties heb je eerder afzuigdebiet tekort in de balans, dan vind ik de wc een mooie plek om wat meer af te zuigen ivm geurtjes.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
Max? De tekening is toch op normaalstand? Of heb ik dat mis?

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Zehnder Q450 | Variotherm DWTW | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Dat klopt :). De calculatiesheet rekent in maximaalstand, dus houd ik dat overal aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
Ok, dan is het een ander verhaal. Maar wat is dan ingetekend in het kaartje? Overal maximaal 30m3/h per ventiel, dat is wel een beetje verwarrend. Mijn gedachte is 30 normaalstand, 45 maximaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Ja, dat is ook mijn standaardwaarde voor een aanvoerventiel. Intekenen op maximaalstand is imho altijd het verstandigst, zeker als je later je buizen gaat dimensioneren op die waarde.

Het mag ook allemaal in dm3/s, maar dan haak ik even af ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07:59
bensss schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 11:18:
@Bobolijntje

- Op de slaapkamer hoeven alleen toevoerventielen geplaatst te worden. Dus die twee afvoerventielen die kunnen weg. Een spleet onder de deur van ongeveer 2 cm is voldoende.
Zeg je nou dat als je een spleet onder de deur hebt op een slaapkamer en verder geen afvoer of toevoer (of raamroosters) je verder niets nodig hebt of begrijp ik het verkeerd?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• P5ycho
Je begrijpt het inderdaad verkeerd. Enkel aanvoer op slaapkamers, spleet onder deur, afvoer op badkamer/wc/keuken. Dat staat er ook, volgens mij :).

[ Voor 12% gewijzigd door P5ycho op 09-10-2025 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.A.B.
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 11-10 07:08
Nog even een laatste check voor de zekerheid voor ik morgen een gat in m'n gevel boor :D

Dat zehnder comfopipe plus verloopstuk kan beide kanten op geinstalleerd worden toch? Heb alleen zien langskomen dat het uitstekende stuk aan de voorkant zit, maar volgens mij passen de aansluitingen ook gewoon andersom. Lijkt me voor de luchtstroom ook niks uit te maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fzcLLZpq4aro9h0huLWx8Zs0LzQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IzM2Bhsgn14drXL3364Y6ROb.jpg?f=fotoalbum_large

Verder weet ik niet zeker of ik nou een Links of Rechts unit heb gekregen. Wil eigenlijk de kast nog even niet open maken en in plastic laten. Maar als ik van bovenaf de ventilatiekanalen inkijk en en recht voor sta, zie ik rechts onder een witte filter en links boven. Maar dat zegt volgens mij nog niks, omdat die 2 kanalen omgedraaid worden als je tussen L/R wisselt. Hoe kan ik het snelst zien welke versie ik heb?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:00
H.A.B. schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 00:13:
Nog even een laatste check voor de zekerheid voor ik morgen een gat in m'n gevel boor :D

Dat zehnder comfopipe plus verloopstuk kan beide kanten op geinstalleerd worden toch? Heb alleen zien langskomen dat het uitstekende stuk aan de voorkant zit, maar volgens mij passen de aansluitingen ook gewoon andersom. Lijkt me voor de luchtstroom ook niks uit te maken.
[Afbeelding]

Verder weet ik niet zeker of ik nou een Links of Rechts unit heb gekregen. Wil eigenlijk de kast nog even niet open maken en in plastic laten. Maar als ik van bovenaf de ventilatiekanalen inkijk en en recht voor sta, zie ik rechts onder een witte filter en links boven. Maar dat zegt volgens mij nog niks, omdat die 2 kanalen omgedraaid worden als je tussen L/R wisselt. Hoe kan ik het snelst zien welke versie ik heb?
Typeplaatje bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:42
Ik ben met 2 personen + 2 grote katten ( maine coons).
Huis is 700m3.
Had eerst aan/afvoer op 145m3
Verlaagd naar 100 (2x30 en 2 katten 40)
Maar zie nu dat Co2 toch gauw tegen de 800 zit ( voorheen tussen 400-600)
Zou 100 dan toch aan de lage kant zijn?

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cgms
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 00:05
nessio schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 08:50:
Huis is 700m3.
Met 2 personen in een huis van 700 m3 zal waarschijnlijk een deel van je huis een groot deel van de dag niet bewoond worden (bv een bovenverdieping?). Daar blaas je nog steeds lucht in, en voer je waarschijnlijk ook af. De lucht die je daar inblaast gaat zonder gebruikt te worden weer afgevoerd worden. Stel dat dat de helft van je lucht is, dan hou je nog maar 50 m3/uur die je effectief gebruikt voor 2 personen. Dat kan inderdaad krap aan zijn.

Het is maar een voorbeeld, omdat je weinig informatie geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.A.B.
Nog even nagevraagd, maar blijkbaar is omdraaien niet meer nodig in het nieuwe model.
De unit is zowel links als rechts, je kunt dit direct instellen als de unit in gebruik gaat genomen worden.
Bij de oudere modellen was er inderdaad een linkse of rechtse versie, dat is bij deze nieuwe modellen niet meer van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
Dubbelcheck wel even de handleiding op aanvoer afvoer voordat je gaat zagen. Even aanzetten om te checken kan ook geen kwaad trouwens, dan weet je het zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-10 19:08
Ik blijf tegenkomen dat voor overflow de kier onder de deur gebruikt wordt. Is dat bij installateurs ook nog steeds de standaard?

Het lijkt me zoveel geluidsoverlast geven, zeker op bijvoorbeeld de slaapkamers. Zit de 1 tv te kijken, dan hoor je dat op de gang echt goed met 2 cm, neem ik even aan.
Ik doe allemaal moeite mijn tussenwandjes extra te isoleren voor geluid maar ja, als ik vervolgens een kier van 2 cm heb.. :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cbr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:59

Cbr

Muldert schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 13:28:

Ik blijf tegenkomen dat voor overflow de kier onder de deur gebruikt wordt.
(...)
Ik doe allemaal moeite mijn tussenwandjes extra te isoleren voor geluid maar ja, als ik vervolgens een kier van 2 cm heb.. :-)
Ik ken mensen die ervoor kiezen de grootste slaapkamer zowel toe- als afvoer te geven. Die deur kan dan desnoods luchtdicht gemaakt worden. In ieder geval is 2 mm dan meer dan genoeg (i.p.v. 2 cm).

Dat kost je iets aan efficiëntie, (je maakt minder gebruik van overflow, zie topicstart) maar is gewoon een keuze die je kan maken.

[ Voor 8% gewijzigd door Cbr op 10-10-2025 14:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macbelly
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
nessio schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 08:50:
Huis is 700m3.
Bij CO2 concentratie onder 1000ppm hoef je je geen zorgen te maken. Dat gezegd hebbende, je ventileert ook om fijnstof, dat oa bij koken/bakken en haard stoken vrijkomt, redelijk snel af te voeren.

In onze bungalow van ca 550m3 inhoud (2 personen en flinke hond) staat de basisventilatie 24u per dag op stand 1 (ca 175m3/uur). Bij douchen of overmatige kookluchtjes gaat de ventilatie tijdelijk naar stand 3 (350 m3/u). De CO2 concentratie varieert dan typische tussen net boven 400ppm einde van de nacht tot 700-800ppm als we op en thuis zijn.
Met een goedwerkende WTW hoef je je weinig zorgen te maken over warmteverlies, ook bij grotere volumes is mijn ervaring. Mijn WTW verbruikt in de basisstand 0,8 kWh/dag dus dat valt ook mee (maar telde wel op in het afgelopen jaar tot 350kWh). De WTW zorgen r afgelopen winter voor dat mijn warmtepomp 1/3 minder warmte hoefde te produceren. Dat kwam neer op een COP van ongeveer 20 voor de WTW.

[ Voor 12% gewijzigd door macbelly op 10-10-2025 15:00 ]

S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• H.A.B.
H.A.B. schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 00:13:

Had Zehnder NL nog even aan de telefoon, maar die weten het niet omdat ze dit product zelf niet verkopen. Maar daarna vroeg hij het nog na bij z'n collega's en die dachten toch echt dat het de bedoeling is dat het op de manier zoals in de manual staat geinstalleerd wordt, maar kon de reden niet uitleggen.

Nouja, m'n gat is net geboord dus nu is het te laat. Verwacht dat andersom prima gaat. In ergste geval iets meer luchtweerstand ofzo, maar zelfs dat betwijfel ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8uqIp6-DD5TQcu4edNF0mtgktuE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B8iIuiEriPIMBa0FadZAHgwO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeffreyH-8
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:31
Kan met niet voorstellen hoe het natuurkundig gezien uit zou maken hoe je de adapter installeert. Gewoon doen zoals je het bedacht had zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Muldert schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 13:28:
Ik blijf tegenkomen dat voor overflow de kier onder de deur gebruikt wordt. Is dat bij installateurs ook nog steeds de standaard?

Het lijkt me zoveel geluidsoverlast geven, zeker op bijvoorbeeld de slaapkamers. Zit de 1 tv te kijken, dan hoor je dat op de gang echt goed met 2 cm, neem ik even aan.
Er bestaan ook geluidsdempende roosters voor in de deur. Zelf geen ervaring mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-10 19:08
Voggy schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 18:59:
[...]

Er bestaan ook geluidsdempende roosters voor in de deur. Zelf geen ervaring mee!
Ja zoiets zag ik! Ik zoek zoiets maar dan voor de muur
Ik heb mooie binnendeuren namelijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Gat in muur, rooster ertegen, et voila!
Er zijn ook specifieke roosters van oa lindab hiervoor, zie:

P5ycho in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"

[ Voor 36% gewijzigd door P5ycho op 10-10-2025 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07:59
P5ycho schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 19:26:
Gat in muur, rooster ertegen, et voila!
Er zijn ook specifieke roosters van oa lindab hiervoor, zie:

P5ycho in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"
Heb je ervaring met de roosters van Lindab?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@cgms,
@macbelly

Beneden
Woonkamer aanvoer5, afvoer3 + afvoer 1 via doorvoer naar berging, wc 1 afvoer
1e verdieping
Slaapkamers 4x aanvoer, badkamer 1x afvoer
2e verdieping
Slaapkamers 2x aanvoer, overloop afvoer 1x, badkamer afvoer 1x
Standaard staat het aantal m3 op 190 vanuit de aannemer.
Maar dan gaat men uit van groot gezin
Ook bij mij gaat wtw met douchen, etc op 350m3.
Ik heb een brink flair 400 en dan regenereert heel efficient.
En inderdaad wij zijn nooit overal in huis.
Open haard hebben we niet en komt er ook niet. Koken -> echtgenote wilde ordinaire afzuigkap met 150mm buis naar buiten met max afzuiging van 900m3 p/uur.
Is geen probleem voor de balans heb ik gemerkt ( net als TNO mij bevestigde ) ondanks “luchtdicht” huis.

Als co2 niet stijgt laat ik het voorlopig zo.
Dank voor reacties

[ Voor 19% gewijzigd door nessio op 11-10-2025 07:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Ragnar9999 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 20:11:
[...]

Heb je ervaring met de roosters van Lindab?
Nee, alleen met hun ventielen en dempers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem7q
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Muldert schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 19:08:
[...]

Ja zoiets zag ik! Ik zoek zoiets maar dan voor de muur
Ik heb mooie binnendeuren namelijk :+
Als je er de plaats voor hebt, kan je ook een normaal rooster/ventiel monteren in de muur, en daarachter (bvb in een koof of plafond in de andere ruimte) een kanaaldemper, indien nodig nog een bochtstuk, en een tweede rooster/ventiel in de andere ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aj_brabant
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 22:49
kan ik een ventiel onder een hoofdkanaal plaatsen met een t-stuk of is een schuin t-stuk met een 45 graden bocht eraan beter ? (geen idee nog of ik die extra hoogte heb)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/00KdczirgQKm0vgJEHYZcxZoqkk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/db26ePMspz9VdtnMLcyS8c8d.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door aj_brabant op 11-10-2025 11:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-10 19:58
@aj_brabant 45° is beter. Je kan die aftakking ook horizontaal doen, en dan met een 90° bocht naar beneden. Dat scheelt veel hoogte.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

aj_brabant schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 11:18:
kan ik een ventiel onder een hoofdkanaal plaatsen met een t-stuk of is een schuin t-stuk met een 45 graden bocht eraan beter ? (geen idee nog of ik die extra hoogte heb)
[Afbeelding]
Ik heb in mijn geval 125mm spiro liggen voor de slaapkamer en direct op het T-stuk heb ik het ventiel zitten. Dat werkt prima, maar dat ventiel staat wel een stukje verder open dan het laatste ventiel waar het ventiel direct op een 90 graden bocht zit, dus het einde van de 125mm spiro. Ik heb in elke slaapkamer een 125mm spiro lopen met 2 ventielen, dus eentje zit direct op het T-stuk en het andere ventiel zit op een 90 graden bocht.

In jouw geval lijkt me de oplossing van @Andrehj beter in te regelen vanwege het direct aftakken van het hoofdkanaal. Je hebt alleen wel meer materiaal nodig voor deze optie.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aj_brabant
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 22:49
@SpongeRob zo wilde ik het ook maken, maar ga nu idd voor andrehj zijn oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@aj_brabant Er bestaan ook korte 90gr bochten van 125mm ( als je ruimte tekort komt).

Pagina: 1 ... 97 98 Laatste