Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:05
WeerNsKlussers schreef op maandag 4 november 2024 @ 14:41:
[...]

Het plafond kunnen we niet verlagen, en dwars door de balken gaat zo moeilijk.

& Off topic, maar schuimbeton is goedkoop en relatief weinig werk (voor ons). Heb nog niet echt een alternatief gevonden met dezelfde prijs/Rwaarde verhouding. Elke vrachtwagen die voor ons rijdt kost ook min 100 euro extra ivm vergunningen historische binnenstad, dus voor ons echt ideaal dat ze het op locatie mengen bijvoorbeeld.
Je kunt ook naar de roosterschoenen van Brink kijken die eigenlijk bedoeld zijn voor heteluchtverwarming. Die zijn mooi in de vloer te verwerken.

Ik kan het verder niet beoordelen vanaf hier, maar ik heb schuimbeton wel vaak voor problemen zien zorgen. Uitzetten en funderingen verdrukken, onverklaarbaar slecht vvw rendement, etc. Lees je goed in,controleer alles en zorg dat je zeker weet dat alles goed gedaan is voor het storten.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:57
P5ycho schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:04:
[...]

Hier precies dezelfde situatie gehad, ook een renovent medium met huiszijde aan de onderkant.
Inspiratie:
P5ycho in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"
Dit is een Q450 met 200mm buizen.

[...]

Yes, dat is veel win. In geluidsreductie, zowel bij de unit als bij de afgiftepunten.

[...]

Mijn buizen zitten in verlaagde plafonds en een koof in de badkamer, dus ik heb het geluk dat ik het nog vervangen kan. Dat vordert tezamen met de andere werkzaamheden zoals vvw en herdecoratie.
Heb je toevallig van die stalen geperforeerde wandroosters voor de aanvoer? Die geven echt een herrie als je ze knijpt. Ellende.

Inkorten moet je met het goede materiaal doen. Een degelijke cirkelzaag en zaagrails wordt de klus heel veel makkelijker van. Ja, ik moest ze ook inkorten, want dat was hier ook niet gedaan.

[...]

Zo is het.
Thanks voor de foto, bij mij gaat dat dus niet op die manier (WTW op grond plaatsen) omdat de aansluitingen in de vloer onder de huidige WTW zitten. Ik ga effe puzzelen vanavond. Wel bizar grote diameter leidingen heb je inderdaad, goede genade. Ik heb gewoon rechttoe rechtaan 100mm (?) buizen als toevoer in de slaapkamers. Geen fancy roosters of wat dan ook.

Het probleem is: ik heb joekels van een massieve deuren, kamerhoog met verborgen scharnieren. Het inkorten is een fluitje van een cent met een invalzaag met lineaal (wat ik heb), maar om die deuren los te maken en mee te worstelen heb je echt 2 man nodig door het gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-09 18:50
WeerNsKlussers schreef op maandag 4 november 2024 @ 14:41:
[...]

Het plafond kunnen we niet verlagen, en dwars door de balken gaat zo moeilijk.

& Off topic, maar schuimbeton is goedkoop en relatief weinig werk (voor ons). Heb nog niet echt een alternatief gevonden met dezelfde prijs/Rwaarde verhouding. Elke vrachtwagen die voor ons rijdt kost ook min 100 euro extra ivm vergunningen historische binnenstad, dus voor ons echt ideaal dat ze het op locatie mengen bijvoorbeeld.
Off topic idd, maar je zou ook nog kunnen kijken naar eps beton. Dat heeft een veel hogere isolatiewaarde bij dezelfde dikte dan schuimbeton.
Zelf heb ik overigens schuimbeton en sinds het er in ligt (dik 7 jaar) tot nu toe geen issues. Ga wel meteen voor een zo hoog mogelijke isolatiewaarde, nu is het waarschijnlijk relatief eenvoudig om 10cm oid extra uit te graven. Later doe je dat niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Misschien dat je wel een dekvloer op het eps beton kunt storten waar je ventilatieslangen en vvw in verwerkt kunnen worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
neographikal schreef op zondag 3 november 2024 @ 20:58:
Heb het hier ook ongeveer zo gedaan op 1 stukje. Bij de andere kon ik er van de bovenkant nog wel bij, dus stukje spirobuis doorgestoken, buisklem in de vloer erboven geschroefd en ventiel erin ploppen. Voila.

Zit hier nog een beetje te dubben of ik voor de aanvoer van de tussenverdieping 125mm ga pakken of 160mm spiro. Voor de tussenverdieping split ik het vanaf de unit naar twee losse spirobuizen waarop beide twee ventielen komen die 30m3/h moeten doen. Grote slaapkamer met twee ventielen en twee kleine slaapkamers met elk 1 ventiel.

Dus 60m3/h per buis, ik wilde eerst 160mm pakken inclusief de ventielen: minder luchtsnelheid / weerstand / geluid door de ventielen maar de 125 zou me wel wat ruimte en werk schelen... De perfectionist in me zegt 160mm, de praktische kant 125mm ghehe.
Iemand hier die me nog kan overtuigen tussen de 125 en de 160? :) Neig naar de 160 toch maar to be sure.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puntenwolk
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:21
160 is echt veel te groot voor 60m3/h, ik zou 100mm pakken dan heb je 2 m/s. En 0.75 Pa/m weerstand, nog steeds flink onder het ezelsbruggetje uit de TS dat je kanaal geluid zou kunnen gaan horen >1 Pa/m.

Grote buizen in de aftakkingen hebben niet alleen voordelen qua geluid, maar ook nadelen. Een grote buis is namelijk ook een groot gat in je muur/plafond, waarlangs je meer last krijgt van overspraak tussen de kamers.

Dan kun je ook allemaal (enorme) 160mm dempers aanleggen tussen elke kamer, maar dempers werken ook nog eens minder goed bij grotere buizen. Als je kijkt naar mijn demper benchmark zoals gelinkt in de TS, zie je dat met eenzelfde demper lengte je ongeveer 5Db(A) extra overspraak geluid krijgt met een 160mm buis en demper tov 100mm. Let op de logaritmische schaal van decibels, dus 5 Db(A) extra = 5x zo luid gepercipieerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dat is wel waar ja, zeker bij de kleine kamers zitten ze relatief kort op elkaar, meer risico op overspraak. Voor de slaapkamer ben ik er minder bang voor, die zit in het traject erg ver van de andere ventielen, maar die andere twee niet.

Ik had je benchmark gezien ja, supernuttig. Dankjewel voor de metingen! Dan toch maar 125 aanhouden, scheelt me ook nog wat ruimte in een koof en achter de schotten :) Bedankt voor het meedenken :)

[ Voor 3% gewijzigd door neographikal op 04-11-2024 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
Overspraak kan door een metalen spirobuis erg ver dragen, ook met grote afstanden. Ik had hier een tijdje een tijdelijke situatie in het weekend dat ik de dakdoorvoeren plaatste zonder dempers. Toen kon je op zachte toon een gesprek met elkaar voeren tussen badkamer en WC waartussen bijna 5 meter buis zit. En dat was een 100mm flex buis!

[ Voor 4% gewijzigd door Puntenwolk op 04-11-2024 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mats007
  • Laatst online: 16:32
Goedenavond allen,

Klein schopje van mijn aangepaste calculatie. Graag zou ik het leidingwerk willen uitwerken en gaan bestellen. Voordat ik dubbel werk verricht leg ik m liever nog eens aan jullie voor.

Iemand al ervaring met de opbouw van het leidingwerk verdeeld over spiro voor de eerste verdieping en Ubbink air excellent voor de begane grond? Dat is waar ik zelf nu aan zit te denken. Of is het beter of het een of het ander te pakken?
Mats007 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 19:02:
Hmm, nu valt mij pas op dat ik in mijn vorige reactie (https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80500362) niet de aangepaste berekening heb opgenomen (|:().

Zouden jullie mij alsnog een plezier willen doen en mijn herziene calculatie willen bekijken O-)?

[Afbeelding]

Iets met kinderen, aandacht en posten tegelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Mats007 schreef op maandag 4 november 2024 @ 21:50:
Goedenavond allen,

Klein schopje van mijn aangepaste calculatie. Graag zou ik het leidingwerk willen uitwerken en gaan bestellen. Voordat ik dubbel werk verricht leg ik m liever nog eens aan jullie voor.

Iemand al ervaring met de opbouw van het leidingwerk verdeeld over spiro voor de eerste verdieping en Ubbink air excellent voor de begane grond? Dat is waar ik zelf nu aan zit te denken. Of is het beter of het een of het ander te pakken?

[...]
De calculatie lijkt me prima. Heb je zelf nog twijfels over iets?

Als je spiro en air excellent buis door elkaar gebruiken gaat moet je even letten op de drukval over beide delen. Spiro heeft waarschijnlijk een wat lagere drukval als je dat ruim aanlegt, dan moet je dat weer flink knijpen met de ventielen om toch lucht beneden te krijgen. Ik zou dat wel even doorrekenen om te zorgen dat de drukval niet teveel varieert. De optivent tool houdt 20Pa aan geloof ik, dat lijkt me hier dan ook een goed streven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mats007
  • Laatst online: 16:32
@P5ycho thnx!

Ik twijfel niet zozeer over de calculaties. Die heb ik met alle goede info wel aardig staan. Meer het concept dat een paar extra ogen nooit kwaad kan.

Ten aanzien van de distributie was ik daar al bang voor. Ik ga mij daar nog even goed in verdiepen! Zonde als het straks boven te goed ventileert en ik het onder niet werkend krijg zonder extreem knijpen.

Dank! Ik meld mij weer als ik eruit denk te zijn.

Ps. Leuk om na jaren meelezen te zien dat je dit soort zaken ook zelf kunt oppakken met wat hulp. Mooie community ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15:59
Ik zat nog eens naar de Excel te kijken. Daar staat in de notes 'oppervlakte ruimtes wordt berekend bij 2,6m hoogte'. Veel oudere woningen hebben dat niet (overal).... Hoe werkt dit?

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Waar de makelaar 1,5 meter aanhoudt als minimale hoogte voor nuttig woonoppervlak, houdt het bouwbesluit voor ventilatie 2,6 meter hoogte aan. Dat valt samen met de minimale eis van 2,6m plafondhoogte en betekent dat je ruimte onder een schuin dak <2,6m hoogte niet mee hoeft te nemen in je balanscalculatie.

[ Voor 5% gewijzigd door P5ycho op 05-11-2024 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeerNsKlussers
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 14-09 21:45
In theorie…

In de praktijk wil je ook in je campertje een ventilatierooster hebben. Als je in die ruimte met lager plafond gaat slapen/werken/spelen zou ik het sowieso aanleggen ;)

Bron: ons plafond is 2.35m hoog en ik wil zeker ventilatie in de slaapkamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
P5ycho schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 08:37:
Waar de makelaar 1,5 meter aanhoudt als minimale hoogte voor nuttig woonoppervlak, houdt het bouwbesluit voor ventilatie 2,6 meter hoogte aan. Dat valt samen met de minimale eis van 2,6m plafondhoogte en betekent dat je ruimte onder een schuin dak <2,6m hoogte niet mee hoeft te nemen in je balanscalculatie.
Illustreert maar weer eens dat bouwbesluit alleen zinnig is voor nieuwbouw. De eis voor plafondhoogte was decennialang 2,4m...

Mijn zolder is max 2,3 met 4 slaapkamers. Zou een mooie meurende boel worden. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Ik weet niet zo goed hoe het bouwbesluit met relatief lage zolderkamers in nieuwbouw omgaat eigenlijk.
Renovatie van delen gebouwd adhv een ouder bouwbesluit zijn niet verplicht om aan de huidige te voldoen, je kunt je plafond niet even ophogen.
Zolang de gemeente niet moeilijk doet bij de vergunning, praktisch aanpakken denk ik dan.

Dat is hier bij de bouw ook gedaan: zolder en extra slaapkamer zijn gemarkeerd als overige ruimte waarmee ventilatieeisen vervallen. Beiden zijn wel hoger dan 2,6m, ondanks de schuine dakvlakken. Dat heb ik er natuurlijk achteraf alsnog ingeklusd, want ze worden wel gebruikt.
De vorige eigenaar klaagde dat haar kind op de extra slaapkamer altijd hoofdpijn had... Goh.

[ Voor 88% gewijzigd door P5ycho op 05-11-2024 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
P5ycho schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:35:
Je camper is niet gebonden aan het bouwbesluit. Als je dat wel bent bij nieuwbouw of uitbouw/renovatie dan geldt deze regel. Anders niet.
Volgens mij ben je bij uitbouw/renovatie niet verplicht om de plafondhoogte van 2,6 te realiseren maar wel verplicht deugdelijke ventilatie te hebben. Raar dat het bouwbesluit dan voor ventilatie die 2,6 aanhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
P5ycho schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:35:
Je camper is niet gebonden aan het bouwbesluit. Als je dat wel bent bij nieuwbouw of uitbouw/renovatie dan geldt deze regel. Anders niet.

Ik weet niet zo goed hoe het bouwbesluit met relatief lage zolderkamers in nieuwbouw omgaat eigenlijk. Zolang de gemeente niet moeilijk doet bij de vergunning, praktisch aanpakken denk ik dan.
Dat is hier bij de bouw ook gedaan: zolder en extra slaapkamer zijn gemarkeerd als overige ruimte waarmee ventilatieeisen vervallen. Beiden zijn wel hoger dan 2,6m, ondanks de schuine dakvlakken. Dat heb ik er natuurlijk achteraf alsnog ingeklusd, want ze worden wel gebruikt.
De vorige eigenaar klaagde dat haar kind op de extra slaapkamer altijd hoofdpijn had... Goh.
Wat mij betreft is dit een groot manco aan het bouwbesluit. Je weet dat het gebruik anders is dan overig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Mjah, in mijn geval is het wel te verklaren. Bescherming van het dorpsaanzicht verplicht dat de kap begint onder de 3m, en platte daken zijn niet toegestaan. Daarom is op de garage een schuine kap geplaatst, waardoor een kamer ontstaat. Die was echter niet direct gewenst. Later toch in gebruik genomen ivm 3e kind vorige eigenaar. Dan krijg je dit soort dingen dus.

Het zou mooi zijn als het bouwbesluit daar dan iets verplicht, maar de flexibiliteit is ook wel handig soms. Het kan 2 kanten op vallen.
Wat ventilatie betreft ontbreekt er wel meer aan het bouwbesluit :+.
Dat doen onze zuiderburen een stuk beter.

[ Voor 6% gewijzigd door P5ycho op 05-11-2024 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Andrehj schreef op zondag 3 november 2024 @ 09:47:
[...]

Ik zou bovenstaande ernstig heroverwegen. Wat als je ooit je huis wilt verkopen (of je vrouw om wat voor reden dan ook er alleen achter blijft)? Hoe wordt de ventilatie dan bestuurd? Je laat degenen die na jou komen een lastig probleem na.
De interne besturing van bijvoorbeeld een Zehnder is echt prima. Al die eigen besturing er omheen bouwen is niet nodig,
Zoals je later schreef - @-iedereen houd het simpel. Eens kom je je zelf ook tegen als er iets fout gaat. Hier in een bejaardentehuis zit een nieuw systeem die een perfect draaiend ouderwetse systeem vervangen had, maar waarvan in drie maanden tijd het al 3x ( week tot 3 weken) eruit ligt omdat het een overkoepelende systeem heeft. Gisteren nacht er weer uit. Dat wil je niet als je 65+ bent om dan van je zelf afhankelijk te moeten zijn om het te fixen.

quote]Andrehj schreef op zondag 3 november 2024 @ 09:47:
[...]
Je laat degenen die na jou komen een lastig probleem na.
[/quote]

Retorisch.
Is dat ook niet zo als iedereen hier een WTW dimensioneert voor hun eigen gebruik ( aant. personen)? Wat als de nieuwe bewoners 2 personen meer hebben in het huishouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

P5ycho schreef op zondag 3 november 2024 @ 18:02:
[...]

Je wilt op 100% berekenen idd, anders heb je geen debiet extra voor standje bezoek. In de praktijk zul je wel op 66% draaien bij normale bezetting.
Ik heb hier nog even over zitten denken. Ik snap uiteraard wat je zegt en snap dat je naar de 100% moet streven.
Het betreft hier een woning uit 1996 en je merkt aan alles dat ze nog niet helemaal netjes de destijds relatief nieuwe eisen uit het Bouwbesluit 1992 hebben geïmplementeerd. De huidige situatie is namelijk als volgt.

De werkkamer/woonkamer hebben nu alles bij elkaar misschien 3 meter aan ventilatierooster beschikbaar (2 roosters in de werkkamer, 3 in de woonkamer) en die ruimte wordt afgezogen via twee ventielen in de keuken (die beide op 1 spiro rond 125 uit komen). Het toilet en de pantry/bijkeuken werd oorspronkelijk enkel natuurlijk geventileerd. Er liep een buis in het plafond van het toilet naar de bijkeuken, daar middels een T-stuk naar buiten richting plat dak en aan het andere eind van het T-stuk dus een ventiel. Ik heb daar zelf een pijpdakventilator op laten zetten zodat ik daar ook mechanische afvoer heb. (dat was wel fijn na een grote boodschap bleef de geur nogal lang hangen in de oorspronkelijke situatie).

De slaapverdieping wordt enkel geventileerd via draai/kiep ramen in de slaapkamers (met dus een ventilatiestand van een paar mm) en in de badkamer en 1 slaapkamer als extra een klapraampje. In de badkamer heb ik dus 2 buizen rond 125 voor de afvoer. Met name de toevoer in de badkamer is nu ruk, waardoor het klapraampje altijd een beetje open moet staan. Dat is in de winter dus best fris. Voordeel is dat je 's ochtends wel gelijk goed wakker bent. :)

Op zolder is het helemaal triest. 2 MK04 Velux raampjes die dus een ventilatie standje hebben en 2 openslaande ramen dus eigenlijk altijd op een kier staan omdat anders veel te veel vochtophoping plaats vindt.

Als je dit gegeven in je achterhoofd houdt, hoe "erg" is het dan dat je niet naar de 100% capaciteit gaat, maar naar de "zo goed als realistisch mogelijk" capaciteit, die dan ook nog eens voldoet aan de huidige normen uit het Bbl? Volgens mij heb ik enorm veel verbetering aangebracht als ik op dat niveau ga zitten.

En mocht het dan eens kritisch worden tijdens een feestje, dan kunnen er altijd nog wat ramen op een ventilatiestand gezet worden voor de extra capaciteit. Gezien het geringe aantal feestjes dat we hier hebben, loopt dat denk ik wel los.

Ik ben benieuwd hoe jij hier over denkt?

Edit:
Inmiddels ook nog wat zitten stoeien met meer aan/afvoer op sommige ventielen, dan lijk ik nog niet zo heel gek uit te komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7CAHzTqnJrYTqwNw59-KsrkzEaY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xwJWUzkMtOaqY5aQ5jXaai1C.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door PaT op 05-11-2024 10:44 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Lord Anubis schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 10:07:
[...]
Is dat ook niet zo als iedereen hier een WTW dimensioneert voor hun eigen gebruik ( aant. personen)? Wat als de nieuwe bewoners 2 personen meer hebben in het huishouden?
Als het goed is dimensioneer je op beoogd gebruik, dus een huis met 3 slaapkamers wordt geventileerd voor minimaal 4 personen. Als daar een stel zonder kinderen in woont, dan is dat geen reden om daar de ventilatie op aan te passen.

Het kan wel, maar de winst is minimaal en ik vind dat je de boel weer volgens origineel plan op moet leveren bij verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arbi1337
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:29
Goedemorgen allemaal,

Op dit moment wordt er een balansventilatie met WTW aangelegd in mijn huis. Ik zou heel graag jullie mening/input willen :).

1) De loodgieter en zijn adviseur adviseerden een Zehnder Q450 met enthalpiewisselaar en 2 CO2-meters aan. Ze hadden een ventilatie hoeveelheid van ongeveer 430m3 berekend. Ik heb nu voorgesteld om een Q600 te nemen zodat er meer geventileerd kan worden (1 toevoerventiel toegevoegd en een paar ventielen van 25m3 naar 50m3 gezet). Nu kom ik op een totaal uit van 550m3 (dus 50m3 "over"). Onder het motto "beter te veel, dan te weinig". Op de tekening zijn groene stippen (x11) een ventiel met 50m3 toevoer, en rode stippen (x11) een ventiel met 50m3 afvoer.

2) Ik ben ook geïnteresseerd in een extra filter op het toevoerkanaal, bijv. een Brink Pure Induct. Nou vroeg ik mij af wat dit met weerstand doet en hoe ik dat moet zien. Heb ik met mijn 50m3 "over" genoeg om ook dit filter er tussen te zetten? Of moet ik het zien dat de motor dan op 60% gaat draaien, daar waar hij normaal op 50% zou draaien? Ga je dit in de ventielen horen of alleen bij de WTW-box zelfs?

Hartelijk dank alvast :)!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V68CFCdWNn85eC7RYY8140pFItI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZgbLTT2zIee7Xnl8WSkUTmVW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
@Arbi1337 Heb je de balanscalculatie erbij? Ik zou graag debieten en overflow willen zien voordat ik hier iets over kan zeggen. Die heeft je installateur gemaakt, dus vraag hem deze te leveren.

Waar komen die CO2 meters te hangen en hoe gaan die het systeem beinvloeden?

Wat betreft de weerstand, de unit regelt naar een debiet toe en zal het toerental van de ventilator aanpassen om op dat debiet te komen, met een bovenlimiet.
Een extra filter levert extra weerstand, dat spreekt voor zich. De pureinduct zal dit vast in zijn datasheet hebben staan.

Als je je zorgen maakt over de extra weerstand, vraag dan je installateur om te bewijzen dat het kanalensysteem een acceptabele drukval heeft. Dat heeft hij vast berekend. Daar kun je dan je pureinduct drukval bij op tellen.

[ Voor 4% gewijzigd door P5ycho op 05-11-2024 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arbi1337
P5ycho schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 10:56:
@Arbi1337 Heb je de balanscalculatie erbij? Ik zou graag debieten en overflow willen zien voordat ik hier iets over kan zeggen. Die heeft je installateur gemaakt, dus vraag hem deze te leveren.

Waar komen die CO2 meters te hangen en hoe gaan die het systeem beinvloeden?

Wat betreft de weerstand, de unit regelt naar een debiet toe en zal het toerental van de ventilator aanpassen om op dat debiet te komen, met een bovenlimiet.
Een extra filter levert extra weerstand, dat spreekt voor zich. De pureinduct zal dit vast in zijn datasheet hebben staan.

Als je je zorgen maakt over de extra weerstand, vraag dan je installateur om te bewijzen dat het kanalensysteem een acceptabele drukval heeft. Dat heeft hij vast berekend. Daar kun je dan je pureinduct drukval bij op tellen.
Sorry voor mijn onwetendheid, maar ik doe dit (überhaupt een hele renovatie...) voor het eerst :X .

De tekening hierbij, is de enige die ik gekregen heb. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/STSXeXHi_hQX46QcWnvSxLNtXIk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/q2Hcti8OLJ5expFNyGT6Q9P2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• P5ycho
Geen excuses benodigd hoor. Ik ben ook een amateur.

Tsjah, dat is geen calculatie. Ik zie geen optelsom van debieten en bewijs dat er balans is.

Ik vind de debieten voor de slaapkamers veelste laag en de hoeveelheid aanvoerventielen in de woonkamer en aanliggende ruimten veelste hoog.

Daarnaast heb je de perfecte layout voor maximale overflow, en daar wordt geen gebruik van gemaakt. Ik zou zeggen dat je eerder naar een Q350 kan dan naar een Q600 hierdoor.
Uitgaande van 4 personen, 30m3/h/persoon en 50% overflow (er zit geen deur tussen gang 0.9 en woonkamer, dus zelfs 100% zou moeten kunnen) kom ik op 270 m3/h. Kun je mooi een Q350 ERV model kopen ipv reguliere Q600.

Het idee zou dus moeten zijn: veel hogere aanvoer in de slaapkamers, deze lucht gaat via gang naar woonkamer en wordt grotendeels afgezogen in de keuken. Lig je te pitten dan wordt de lucht 'vervuild' in de slaapkamers. Overdag in de woonkamer. Zo gebruik je je lucht veel efficienter en circuleer je niet dubbel zoveel als benodigd.

Je kunt nu 2 kanten op: of je rekent het zelf na, of je gaat je installateur lastig vallen met heel veel vragen. De eerste zorgt ervoor dat je het systeem zelf ook begrijpen gaat, de tweede is een goede test voor je installateur. Of je doet allebei natuurlijk.

Als je het zelf na wilt rekenen kun je de mijn calculatiesheet erbij pakken, staat een verwijzing in de topicstart.

Wat betreft CO2 meters, ik zie daar niet direct nut voor. De enige reden om er een te nemen is als je niet zelf de ventilatie hoger wilt zetten bij bezoek. Dan kan een CO2 meter in de woonkamer handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borne
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:58
Wij zijn druk bezig met onze nieuwe woning en afgelopen zaterdag zijn de gaten voor de WTW kanalen geboord. Ik heb via een bekende webshop een berekening laten maken en nu zou ik graag weten wat jullie er van vinden.

De berekening is als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LmhwXnaIU9X1z7GU9GWBLxbsjz0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0oODqRfsIBxOX1vuX7jVvl5r.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I-wVn-tK-dm6Zhtok7lAPwA5Luw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Nw6fS3RFUfw64SVdYhXmN0Wb.png?f=fotoalbum_large

Uit het advies komt de volgende WTW unit en sensoren:

Zehnder Stork ComfoAir Q600 NL R VV ST RF
Zehnder CO2-sensor RF 55 Inbouw
Zehnder ComfoSwitch 55 inbouw (ComfoAir Q)
Zehnder Comfo Connect Lan C voor ComfoAir Q

Na veel inlezen in dit topic, hebben we ook besloten voor een Enthalpiewisselaar te gaan. Ik weet dat ik dan een ERV variant moet afnemen.

Een Co2 sensor wordt vaak in de woonkamer en hoofdslaapkamer toegepast. De sensor die moet aan de stroom verbonden worden. Maar communiceert via radio frequentie met het apparaat. De lan C die wordt DMV een stoomkabel( niet meegeleverd) aan het apparaat verbonden. Dan kunt u het apparaat via de app bedienen. De comfoswitch is een vorm van bediening. Maar als u een CO2 sensor en de LanC gebruikt. Dan is de switch niet noodzakelijk. 

Wat vinden jullie van dit advies?

[ Voor 14% gewijzigd door Borne op 05-11-2024 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
Op de kaart staan moeilijk leesbare cijfers ingetekend. Zou je de complete berekening ook kunnen posten alsjeblieft? Ofwel een spreadsheet dat je van de installateur hebt gekregen of gewoon intikken van wat je afleest in het spreadsheet van P5cho uit de TS. Zonder berekening kunnen we niet zo veel zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
De gaten zitten er al, dus als ik daar commentaar op heb dan ben ik te laat ;).

Je moet voor jezelf even bepalen hoe je je ventilatie een tandje hoger gaat zetten bij bezoek. Dat kan op de muur, op de unit zelf, via een app, of via CO2 sensor.
En, als laatste alternatief, voor 21 euro hang je er een ESP32 aan die via home assistant nagenoeg dezelfde functionaliteit biedt als de comfoconnect LAN C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
De nuance die ik wellicht (na lezen berekening) wilde toevoegen is dat het bij sommige door installateurs te krap bemeten systemen, je de hoog stand veel vaker nodig hebt dan bij bezoek. Er zijn hier veel verhalen in het topic van mensen waarbij de ventilator elke nacht naar hoog optoert op basis van CO2 in de slaapkamer. Dan is een CO2 meter wel handig. Als het alleen bezoek is, minder.

[ Voor 9% gewijzigd door Puntenwolk op 05-11-2024 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

@P5ycho , ik weet dat het een lap tekst is, maar zou je hier op willen reageren?

PaT in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Edit: ik was al bezig, ik moest er even voor gaan zitten :)
quotes opknippen op een mobiel device is gekloot.
PaT schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 10:08:
[...]

Ik heb hier nog even over zitten denken. Ik snap uiteraard wat je zegt en snap dat je naar de 100% moet streven.
Ik zal dit nog wat verduidelijken. Het streven zou moeten zijn een systeem dat bij normale bezetting op 66% draait en daarbij fluisterstil en energiezuinig is. Optoeren naar 100% gebeurt bij vocht of bezoek.
Bij bezoek is geluid minder van belang.
Optoeren bij vocht is een keuze, sommigen gebruiken dat niet omdat ze sowieso meer debiet in de badkamer afzuigen. anderen hebben hun ventielen zo gepositioneerd dat vocht direct wordt afgevoerd en beslagen spiegels minder snel voorkomt. Wat wel gezegd kan worden is dat optoeren bij vocht een risico tot geluidsoverlast in de slaapkamers kan betekenen als sommigen nog in bed liggen en anderen al onder de douche staan.
Wat mij betreft (en ook wat het bouwbesluit betreft) heb je die extra marge altijd nodig. Er zijn enkele concessies mogelijk om daar te komen zonder comfort in te leveren.
Het betreft hier een woning uit 1996 en je merkt aan alles dat ze nog niet helemaal netjes de destijds relatief nieuwe eisen uit het Bouwbesluit 1992 hebben geïmplementeerd. De huidige situatie is namelijk als volgt.

De werkkamer/woonkamer hebben nu alles bij elkaar misschien 3 meter aan ventilatierooster beschikbaar (2 roosters in de werkkamer, 3 in de woonkamer) en die ruimte wordt afgezogen via twee ventielen in de keuken (die beide op 1 spiro rond 125 uit komen). Het toilet en de pantry/bijkeuken werd oorspronkelijk enkel natuurlijk geventileerd. Er liep een buis in het plafond van het toilet naar de bijkeuken, daar middels een T-stuk naar buiten richting plat dak en aan het andere eind van het T-stuk dus een ventiel. Ik heb daar zelf een pijpdakventilator op laten zetten zodat ik daar ook mechanische afvoer heb. (dat was wel fijn na een grote boodschap bleef de geur nogal lang hangen in de oorspronkelijke situatie).
Dit is redelijk normaal voor systeem C.
Op zich kun je door 2 125mm ventielen die samenkomen tot een enkele 125mm buis prima 150m3/h afvoeren. Dat is 3,3m/s, 1.3Pa/m drukval. Dat is niet vreselijk ofzo. Misschien meer met het juiste ventiel. @w00key heeft al een aantal keer een ventiel genoemd dat veel meer debiet aan kan, even zoeken in dit topic misschien.
De slaapverdieping wordt enkel geventileerd via draai/kiep ramen in de slaapkamers (met dus een ventilatiestand van een paar mm) en in de badkamer en 1 slaapkamer als extra een klapraampje. In de badkamer heb ik dus 2 buizen rond 125 voor de afvoer. Met name de toevoer in de badkamer is nu ruk, waardoor het klapraampje altijd een beetje open moet staan. Dat is in de winter dus best fris. Voordeel is dat je 's ochtends wel gelijk goed wakker bent. :)
Je badkamer kan voor aanvoer een spleet en/of rooster in de deur krijgen. 2 afvoerpunten is mooi, daar red je het makkelijk mee.

Ik kan zelf die tocht wel hebben, maar de vrouw vindt dat maar niets die koude lucht. Hier een open douchecabine die in de luchtstroom van deur naar ventiel zit, ik zie mezelf nog wel een glazen deur ophangen binnenkort om daar vanaf te zijn.
Op zolder is het helemaal triest. 2 MK04 Velux raampjes die dus een ventilatie standje hebben en 2 openslaande ramen dus eigenlijk altijd op een kier staan omdat anders veel te veel vochtophoping plaats vindt.

Als je dit gegeven in je achterhoofd houdt, hoe "erg" is het dan dat je niet naar de 100% capaciteit gaat, maar naar de "zo goed als realistisch mogelijk" capaciteit, die dan ook nog eens voldoet aan de huidige normen uit het Bbl? Volgens mij heb ik enorm veel verbetering aangebracht als ik op dat niveau ga zitten.

En mocht het dan eens kritisch worden tijdens een feestje, dan kunnen er altijd nog wat ramen op een ventilatiestand gezet worden voor de extra capaciteit. Gezien het geringe aantal feestjes dat we hier hebben, loopt dat denk ik wel los.

Ik ben benieuwd hoe jij hier over denkt?
Ik denk dat je best de boel rond kunt krijgen, je moet gewoon iets creatiever zijn met de afvoerpunten en accepteren dat je wtw unit misschien iets harder moet werken om de boel door de minder ideale pijpen te krijgen. Als dat lukt zonder geluidsproblemen dan is die paar Watt extra wel te accepteren lijkt me.

Je zou nu al zulke test kunnen doen: ventilatiebox aansluiten op keukenpijp, inregelen op 100m3/h met een gewenst ventiel (2x Luna E bijv), kijken of dat acceptabel geluid oplevert. Als 100m3'h (66%) ok is, dan kun je 150m3/h proberen. Als dat ook ok is, dan maak je dat je 66% debiet. Zo niet, dan wordt dat je 100% debiet en moet je je afvoer anders verdelen. Misschien wil hoger ook nog wel. Je weet maar nooit. Geluidshinder is heel persoonlijk.
Vergeet niet om goed te dempen tussen ventilatiebox en keukenafvoerpijp, anders hoor je de box ipv de ventielen.
Edit:
Inmiddels ook nog wat zitten stoeien met meer aan/afvoer op sommige ventielen, dan lijk ik nog niet zo heel gek uit te komen.
[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arbi1337
@P5ycho
Dank voor je uitgebreide reactie wederom!

Ik vond het voor de slaapkamer ook te weinig, vandaar dat de grote slaapkamer er een ventiel bij krijgt (dus totaal 100m3) en de kleine slaapkamers worden opgeschroefd van 25m3 naar 50m3.

Er komt wel een schuifdeur tussen de woonkamer en de gang, maar in de praktijk zal deze veel openstaan. Ik heb de ventiel zo getekend dat ik denk dat er een goede "flow" gecreëerd wordt. Dus in het linkerdeel zullen de ventielen in de gang, badkamer en washok de lucht uit de slaapkamer trekken. En in het rechterdeel zal de keuken de lucht uit de woonkamer trekken. Alleen de slaapkamer helemaal rechts zal wellicht minder goed geventileerd zijn omdat het ventiel in de hal daar "in de weg" zit.

En wellicht is de Q600 te ruim, maar dat zou ook weer betekenen dat-ie niet op volle toeren hoeft te draaien daar waar een Q350 net voldoende is. Dit weekend kwam ik dit artikel tegen dat zegt dat de Duitse bouwbiologie ongeveer het dubbele rekent aan benodigde ventilatie in vergelijking met het Nederlandse bouwbesluit. Vandaar ook mijn gedachte "liever te veel, dan te weinig".

https://dijkhuis.eco/kennisbank/gezonde-ventilatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borne
Puntenwolk schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 12:17:
Op de kaart staan moeilijk leesbare cijfers ingetekend. Zou je de complete berekening ook kunnen posten alsjeblieft? Ofwel een spreadsheet dat je van de installateur hebt gekregen of gewoon intikken van wat je afleest in het spreadsheet van P5cho uit de TS. Zonder berekening kunnen we niet zo veel zeggen.
Dit is wat in het document staat. Is dat wat je bedoelt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JeQzxDoAeBfa7OnOjMTSUnKti-4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/EdwRK0Cdcr76ReKTt840iY0e.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Puntenwolk schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 12:20:
De nuance die ik wellicht (na lezen berekening) wilde toevoegen is dat het bij sommige door installateurs te krap bemeten systemen, je de hoog stand veel vaker nodig hebt dan bij bezoek. Er zijn hier veel verhalen in het topic van mensen waarbij de ventilator elke nacht naar hoog optoert op basis van CO2 in de slaapkamer. Dan is een CO2 meter wel handig. Als het alleen bezoek is, minder.
Eens.
Ik zou dan altijd aanraden om de CO2 extern te monitoren en het nominaal debiet aan te passen zodat CO2 acceptabel blijft. Dan heb je ook geen kans op overlast van slechte regellussen in wtw units.
Een losse CO2 meter in de slaapkamer is ook goedkoper dan eenje aan je wtw knopen.

Beschamend trouwens, zoiets is niet moeilijk goed te regelen. Waarschijnlijk wordt er niet eens geregeld, maar gewoon een stand hoger geschakeld tot de waarde weer acceptabel is. aan-uit regelen dus.

Bij Zehnder is dat dus wel allemaal goed in te stellen, en te hoog optoeren en fluctuerende toerentall dus te voorkomen.

[ Voor 12% gewijzigd door P5ycho op 05-11-2024 13:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P5ycho
Arbi1337 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 12:42:
@P5ycho
Dank voor je uitgebreide reactie wederom!

Ik vond het voor de slaapkamer ook te weinig, vandaar dat de grote slaapkamer er een ventiel bij krijgt (dus totaal 100m3) en de kleine slaapkamers worden opgeschroefd van 25m3 naar 50m3.

Er komt wel een schuifdeur tussen de woonkamer en de gang, maar in de praktijk zal deze veel openstaan. Ik heb de ventiel zo getekend dat ik denk dat er een goede "flow" gecreëerd wordt. Dus in het linkerdeel zullen de ventielen in de gang, badkamer en washok de lucht uit de slaapkamer trekken. En in het rechterdeel zal de keuken de lucht uit de woonkamer trekken. Alleen de slaapkamer helemaal rechts zal wellicht minder goed geventileerd zijn omdat het ventiel in de hal daar "in de weg" zit.
En daar zit em dus de inefficientie: als er niemand in de slaapdeel is wordt daar loos geventileerd, en hetzelfde geldt voor het woondeel. Als je dat accepteert is het helemaal prima. Maar het kan dus efficienter en goedkoper met dezelfde luchtkwaliteit. Bovendien heb je minder kans op geluidsproblemen, want minder totaaldebiet is een unit die minder hard werken moet en potentieel minder drukval over de kanalen.
En wellicht is de Q600 te ruim, maar dat zou ook weer betekenen dat-ie niet op volle toeren hoeft te draaien daar waar een Q350 net voldoende is. Dit weekend kwam ik dit artikel tegen dat zegt dat de Duitse bouwbiologie ongeveer het dubbele rekent aan benodigde ventilatie in vergelijking met het Nederlandse bouwbesluit. Vandaar ook mijn gedachte "liever te veel, dan te weinig".
Een grotere unit gaat hier geen energiebesparing opleveren. Het toerental van de motoren zal ook nagenoeg gelijk zijn, want de units delen dezelfde dimensies. De Q600 heeft echter andere motoren die geoptimaliseerd zijn voor het hogere debiet dat hij zal moeten leveren. Dat betekent dat die waarschijnlijk iets verder van hun optimale inzetbereik lopen, en daardoor iets minder efficient zijn. Dat kun je controleren in de datasheet als je dat zou willen.
Het bouwbesluit is compleet achterhaald inderdaad. dat hebben we te danken aan de zuiderburen, die hebben het proces om tot een verbeterde richtlijn te komen lopen frustreren omdat die belang hebben bij het zo lang mogelijk promoten van ventilatie met luchtroosters boven de ramen. Dat is voor bedrijven zoals Duco namelijk heel lang een cashcow geweest, die verdwijnt zodra balansventilatie populairder wordt.
De meesten die zelf aan de slag gaan in dit topic laten het bouwbesluit los waar het kan en leggen de debieten op 25-30m3/h/persoon. Dat komt aardig in de buurt van wat in dat artikel genoemd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arbi1337
P5ycho schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 13:06:

En daar zit em dus de inefficientie: als er niemand in de slaapdeel is wordt daar loos geventileerd, en hetzelfde geldt voor het woondeel. Als je dat accepteert is het helemaal prima. Maar het kan dus efficienter en goedkoper met dezelfde luchtkwaliteit. Bovendien heb je minder kans op geluidsproblemen, want minder totaaldebiet is een unit die minder hard werken moet en potentieel minder drukval over de kanalen.
Zeer goed punt, waar ik niet echt bij stilgestaan heb. Heb wel 2 CO2-meters, maar krijg net van de aanlegger te horen dat er geen zonering in zit. Aangezien de kanalen nu al gelegd worden, zal ik waarschijnlijk te laat zijn voor een zoneregelaar?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• P5ycho
Je hebt geen zones nodig, je hebt overflow nodig. Je wilt niet of/of, maar dat de lucht van slaapkamers naar woonkamer naar keuken stroomt en zo altijd door iemand gebruikt wordt onderweg. Dat heb ik al proberen te verwoorden in eerdere posts, lees die even na of zoek even binnen dit topic met de zoekfunctie voor meer voorbeelden.

[ Voor 4% gewijzigd door P5ycho op 05-11-2024 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramkoe
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 14:18
Heeft iemand een bron voor inspiratie voor het installeren in een renovatie setting met weinig ruimte.
Tuurlijk kan ik het wiel zelf uitvinden voor de installatie maar waar mogelijk probeer ik iets wat al werkt te repliceren.

Ik denk niet dat mijn situatie uniek is -- rijtjeshuis (tussenwoning, dus in en uitvoer op het dak) +/- 100m2 zonder directe aanvoer op de begane grond (overflow vanuit slaapkamers).

op de websites van de aanbieders van WTW vind ik alleen maar mooie grote lege mechnische ruimte. Maar in realiteit denk ik dat veel mensen die het zelf doen het ergens op zolder moeten proberen in te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Heb je al geprobeerd op plaatjes te zoeken?
Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
Borne schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 12:45:
[...]

Dit is wat in het document staat. Is dat wat je bedoelt?

[Afbeelding]
Nu begrijp ik het wat beter. Ik denk dat je 50 aan efficiëntie kan winnen door de afzuig ventielen in de slaapkamer waar tegelijk aan en afgezogen wordt en de overloop weg te halen (of dicht te zetten als je de gaten al gemaakt heb). En dan 50 minder inblazen in de woonkamer. Dan maak je beter gebruik van de overflow.

Daarnaast vind ik de positie van de ventielen in de ruimte in de woonkamer wel apart. Het is qua ventilatie niet nodig om dat zo uit te spreiden. Zeker in de keuken zul je weinig plezier hebben van de aanvoer, die verdwijnt direct in het afvoer ventiel een paar meter verderop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Puntenwolk schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 17:09:
[...]

...

... Zeker in de keuken zul je weinig plezier hebben van de aanvoer, die verdwijnt direct in het afvoer ventiel een paar meter verderop.
Zou daar niet een reden voor zijn? Mijn woning (bj 2005) heeft ook vanuit de bouw een aanvoer in de keuken op 1,5 meter van de afvoer. De aanvoer zit recht boven de open verbinding met de woonkamer. Zou het misschien bedoeld zijn om bakluchtjes gelijk richting afvoer te blazen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-09 20:51
BounceMeister schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 17:41:
Zou daar niet een reden voor zijn? Mijn woning (bj 2005) heeft ook vanuit de bouw een aanvoer in de keuken op 1,5 meter van de afvoer. De aanvoer zit recht boven de open verbinding met de woonkamer. Zou het misschien bedoeld zijn om bakluchtjes gelijk richting afvoer te blazen?
Nee, het is gewoon dom. Je wilt in een keuken (die een open verbinding met een woonkamer heeft) enkel afzuigen. Toevoeren doe je dan in de woonkamer (en vooral in de slaapkamers, zoals al eerder gezegd).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Als je het bouwbesluit verkeerd interpreteert dan kun je concluderen dat de keuken altijd zijn eigen aanvoer nodig heeft, terwijl dat alleen geldt als de doorgang smaller is dan iets van 1,8 meter, zo uit het hoofd. Zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
BounceMeister schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 17:41:
[...]

Niet echt, het duwt juist de geurtjes uitelkaar, het verspreid en dan zal waarschijnlijk een deel zich buiten het bereik van de afzuiging bevinden.

Er is natuurlijk een situatie ( verleden ) dat er een toevoer nodig was bij gas/dichte keuken.
In mijn vorige woning was er een discusie dat een gat in de keuken afhankelijk van de wind nu een aanvoer of afvoer zou zijn. Er was indertijd een gas apparaat in de keuken. Retorisch, is het bouwbesluit voorbereid op de transitie? Integendeel, het is het zelfde verhaal als met netbeheerders en het upgraden van het elek netwerk.

[ Voor 27% gewijzigd door Lord Anubis op 05-11-2024 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
De loodgieter en kozijnen aannnemers komen eindelijk in beweging, dus ik moet aan de WTW gaan beginnen. Eerst het ontwerp afmaken ;) Ik ben met de Excel aan de slag gegaan en kom nu tot het onderstaande ontwerp. Zoals eerder aangegeven heb ik op de 1e verdieping een zolder over hele oppervlakte en ben ik dus vrij om te doen, maar op de begane grond ben ik wat meer beperkt. Ik kan daar via de badkamer een buis naar de keuken brengen en via het washok een buis naar de woonkamer (w1) verder heb ik een ongebruikte schootsteen die ik kan benutten.

De eerste verdieping is mij wel helder, gele pijlen zijn overflow. Begane grond twijfel ik nog wat over. Alternatief op de huidige tekening zou zijn om in de keuken óók af te voeren (er is ook normale afzuigkap), dan is in de woonkamer wel alle inflow alleen door overflow. W1 kan ik geen aanvoer maken, omdat die dezelfde buis als de toilet gaat gebruiken. Als ik de K-45 maak, dan wordt W2 -105. Ik zou zelfs in de keuken de diameters kunnen opvoeren (K-90?) en dan eventueel W1 laten vervallen?

Input is welkom :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BWu6uP9eo7tsZ3eX6-kYXaY4tSs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vwDcsd8MUL2gKYEBibxYkROb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Doe je de calculatiesheet er even bij dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
Misschien moeten we hier aan zo’n banner bij het reactietekstveld beginnen want dit loopt nu wel de spuigaten uit met mensen netjes vragen om een excel sheet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
Okasha schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:33:
De loodgieter en kozijnen aannnemers komen eindelijk in beweging, dus ik moet aan de WTW gaan beginnen. Eerst het ontwerp afmaken ;) Ik ben met de Excel aan de slag gegaan en kom nu tot het onderstaande ontwerp. Zoals eerder aangegeven heb ik op de 1e verdieping een zolder over hele oppervlakte en ben ik dus vrij om te doen, maar op de begane grond ben ik wat meer beperkt. Ik kan daar via de badkamer een buis naar de keuken brengen en via het washok een buis naar de woonkamer (w1) verder heb ik een ongebruikte schootsteen die ik kan benutten.

De eerste verdieping is mij wel helder, gele pijlen zijn overflow. Begane grond twijfel ik nog wat over. Alternatief op de huidige tekening zou zijn om in de keuken óók af te voeren (er is ook normale afzuigkap), dan is in de woonkamer wel alle inflow alleen door overflow. W1 kan ik geen aanvoer maken, omdat die dezelfde buis als de toilet gaat gebruiken. Als ik de K-45 maak, dan wordt W2 -105. Ik zou zelfs in de keuken de diameters kunnen opvoeren (K-90?) en dan eventueel W1 laten vervallen?

Input is welkom :)

[Afbeelding]
Kun je w2 wel een aanvoer maken. Inblazen in de keuken blaast luchtjes zo de kamer in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Niet online
Huidige sheet als onder.

@ZonnigY, ja W2 kan prima aanvoer worden. Leek mij dat schoorsteen wel geschikt was voor afvoer omdat die een flinke diameter heeft :) Maar terecht punt de geurtjes van de keuken, moet eigenlijk eerst eens kijken op welke buisdiameters ik uitkom met deze waarden per scenario.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NgDH4lbi52brxXxAiOLxZpRY6f4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oczxbt7pvhQjUhsqZKZBgxU4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Puntenwolk schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 22:04:
Misschien moeten we hier aan zo’n banner bij het reactietekstveld beginnen want dit loopt nu wel de spuigaten uit met mensen netjes vragen om een excel sheet.
Misschien moeten we even op en rijtje zetten wat we verwachten inderdaad. Blijkbaar is de balanscalculatie toch vooral een middel om tot een plattegrond met ventielen te komen. Dat is niet zo heel gek, maar maakt het wel lastig om te beoordelen. Ik heb geen zin om alles terug te rekenen, de bewijslast ligt bij degene die feedback vraagt.

[ Voor 9% gewijzigd door P5ycho op 05-11-2024 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
-

[ Voor 108% gewijzigd door P5ycho op 05-11-2024 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

P5ycho schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 12:34:
Edit: ik was al bezig, ik moest er even voor gaan zitten :)
quotes opknippen op een mobiel device is gekloot.

[...]

Ik zal dit nog wat verduidelijken. Het streven zou moeten zijn een systeem dat bij normale bezetting op 66% draait en daarbij fluisterstil en energiezuinig is. Optoeren naar 100% gebeurt bij vocht of bezoek.
Bij bezoek is geluid minder van belang.
Optoeren bij vocht is een keuze, sommigen gebruiken dat niet omdat ze sowieso meer debiet in de badkamer afzuigen. anderen hebben hun ventielen zo gepositioneerd dat vocht direct wordt afgevoerd en beslagen spiegels minder snel voorkomt. Wat wel gezegd kan worden is dat optoeren bij vocht een risico tot geluidsoverlast in de slaapkamers kan betekenen als sommigen nog in bed liggen en anderen al onder de douche staan.
Wat mij betreft (en ook wat het bouwbesluit betreft) heb je die extra marge altijd nodig. Er zijn enkele concessies mogelijk om daar te komen zonder comfort in te leveren.

[...]

Dit is redelijk normaal voor systeem C.
Op zich kun je door 2 125mm ventielen die samenkomen tot een enkele 125mm buis prima 150m3/h afvoeren. Dat is 3,3m/s, 1.3Pa/m drukval. Dat is niet vreselijk ofzo. Misschien meer met het juiste ventiel. @w00key heeft al een aantal keer een ventiel genoemd dat veel meer debiet aan kan, even zoeken in dit topic misschien.

[...]

Je badkamer kan voor aanvoer een spleet en/of rooster in de deur krijgen. 2 afvoerpunten is mooi, daar red je het makkelijk mee.

Ik kan zelf die tocht wel hebben, maar de vrouw vindt dat maar niets die koude lucht. Hier een open douchecabine die in de luchtstroom van deur naar ventiel zit, ik zie mezelf nog wel een glazen deur ophangen binnenkort om daar vanaf te zijn.

[...]

Ik denk dat je best de boel rond kunt krijgen, je moet gewoon iets creatiever zijn met de afvoerpunten en accepteren dat je wtw unit misschien iets harder moet werken om de boel door de minder ideale pijpen te krijgen. Als dat lukt zonder geluidsproblemen dan is die paar Watt extra wel te accepteren lijkt me.

Je zou nu al zulke test kunnen doen: ventilatiebox aansluiten op keukenpijp, inregelen op 100m3/h met een gewenst ventiel (2x Luna E bijv), kijken of dat acceptabel geluid oplevert. Als 100m3'h (66%) ok is, dan kun je 150m3/h proberen. Als dat ook ok is, dan maak je dat je 66% debiet. Zo niet, dan wordt dat je 100% debiet en moet je je afvoer anders verdelen. Misschien wil hoger ook nog wel. Je weet maar nooit. Geluidshinder is heel persoonlijk.
Vergeet niet om goed te dempen tussen ventilatiebox en keukenafvoerpijp, anders hoor je de box ipv de ventielen.

[...]
Dank je wel. Dat praktijktest zou ik inderdaad kunnen doen. Door te schuiven met een aantal debieten kom ik volgens nu heel aardig in de buurt van de 100% 'target' uit de sheet.
Ik heb de plattegronden en de sheet richting installateur gestuurd in een laatste poging een reactie te krijgen. Al het rekenwerk is nu voor hem gedaan, mag hij zelf nog kijken hoe hij e.e.a. met het leidingwerk denkt in te vullen.

Wat mij opvalt is dat ik nog geen lekkere productoverzicht pagina van bijvoorbeeld Zehnder heb kunnen vinden met 'alle' onderdelen van hun systeem. Ik vind of verdeelunits, of bijvoorbeeld een buissysteem, maar of het allemaal bij elkaar past, geen idee. Ik zou toch iets van een overzicht verwachten van 'bij deze wtw kan je dit systeem met deze componenten gebruiken'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Ja, dat is typisch. Ik heb daar ook een keer over geinformeerd voor hun 'overflow renovatie' concept, wat heel erg matcht met jouw situatie. Niets op teruggehad. Dat moet er wel zijn lijkt me, ze willen dit ook aan de man brengen tenslotte.

Gewoon bellen wil wel eens helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acadiane
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 26-08 10:05
Het is een tijdje terug, afgelopen zomer juli dat ik voor het laatst wat gepost heb. Het WTW plan staat nog steeds op de planning om uitgevoerd te worden samen met de badkamerverbouwing.
(Acadiane in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic")

Ondertussen heb ik niet stilgezeten en zijn de voorbereidingen volop bezig. Over een week of 2 wil ik beginnen met het aanleggen van de buizen voor de wtw. Omdat ik voor het aanleggen van een nieuwe standpijp voor de badkamer toch een diamantboor moest halen heb ik alvast op zolder een wtw-buisgaatje geboord:
Afbeeldingslocatie: https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/360/ee61d8d0-9df4-4694-b67c-eb5491282381.jpg

(ja, ik ben ff dom geweest en onvoldoende de spullen opgeruimd. Ondanks de meegehuurde stofafzuiging vloog er meer stof rond dan verwacht en moest ik flink opruimen. Gelukkig had ik wel een goed masker op.)

Voordat ik verder ga met rekenen aan buizen e.d. wil ik het plaatje met debieten per ruimte nog een keer hier voorleggen voor feedback.
Afbeeldingslocatie: https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/180/3fa25aed-3322-4f08-b71b-1bdf85f4dbcf.jpg

Als ik mijn JBF logica op het plaatje loslaat, waait er een "windje" van 50m3 van boven door de woonkamer naar de keuken.
Wat ik mij afvraag, is dat wel wenselijk? Ik heb een warmtepomp waarmee ik op hete dagen de vloer beneden wat koel. Trek ik daarmee de warmte niet van boven naar beneden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Is dit maximaal debiet? Zo ja, dan zou ik het debiet per ventiel verhogen. Zo nee, dan raad ik aan om wel te rekenen met maximaal debiet om verwarring te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acadiane
Maximaal debiet, die vraag is de vorige keer niet voorbij gekomen. Ik vraag mij nu wel hardop af hoe ik die kan toepassen.

We wonen met zijn tweeën in dit huis. Zoals ik het nu beredeneer dan zouden de debieten in mijn tabel hierboven de "normaal" stand moeten zijn. Bij bezoek/feestje, dan zou ik nog kunnen "opschalen" naar een hoger standje. (de wtw heeft een driestandenschakelaar, voor elke stand is het debiet traploos instelbaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Normaal stand is normaliter 66% van max. Dus alles even x1,5 doen?
Je buizen, wtw unit en ventielen ga je wel kiezen adhv maximaal debiet, dus is het goed om daar mee te rekenen.

Logeer- en werkkamer zijn geschikt voor 2 personen? Anders is 1 ventiel daar genoeg, of eventueel 2 ventielen met half debiet (=45 totaal op max per kamer).
Je badkamer heeft een erg hoog debiet, 50-75 totaal is veelgebruikt (op max!). Het debiet dat je minder afzuigt in de badkamer kun je als overflow gebruiken richting woonkamer om de efficiëntie te verhogen.

[ Voor 57% gewijzigd door P5ycho op 06-11-2024 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acadiane
Helder, dat is idd de makkelijkste oplossing:
Afbeeldingslocatie: https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/180/fc0103ef-39af-4f1d-a1d3-d20b464fb427.jpg

Dan blijft alleen nog de op mijn JBF gebaseerde vraag over of ik nu niet in de zomer warmte van boven naar beneden trek. (Of in de winter iets aan kou, voor zover er sprake is natuurlijk van koudere lucht).'

Edit, ik lees nu je toevoeging op je eerdere post. Ik wacht ff het antwoord op het bovenstaande af voordat ik debieten ga aanpassen.

[ Voor 15% gewijzigd door Acadiane op 06-11-2024 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Het is lucht met een kleine temperatuurdelta tov de woonkamer. Dat is te verwaarlozen op het grote plaatje. Waar je beneden koelt met 2kW of meer, trek je nog geen 50W aan warmte naar beneden via de ventilatie. Fictieve getallen, maar in die ordegrootte.
De koelere lucht van beneden wordt ook weer door de wtw getrokken en boven gedeponeerd als koudere lucht, dus dat doet het effect ook weer deels teniet.
Onder de streep maakt het weinig uit op het grote geheel.

[ Voor 6% gewijzigd door P5ycho op 06-11-2024 13:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borne
[...]

Nu begrijp ik het wat beter. Ik denk dat je 50 aan efficiëntie kan winnen door de afzuig ventielen in de slaapkamer waar tegelijk aan en afgezogen wordt en de overloop weg te halen (of dicht te zetten als je de gaten al gemaakt heb). En dan 50 minder inblazen in de woonkamer. Dan maak je beter gebruik van de overflow.

Daarnaast vind ik de positie van de ventielen in de ruimte in de woonkamer wel apart. Het is qua ventilatie niet nodig om dat zo uit te spreiden. Zeker in de keuken zul je weinig plezier hebben van de aanvoer, die verdwijnt direct in het afvoer ventiel een paar meter verderop.
We hebben ze als volgt geboord op de begane grond omdat de positie eigenlijk niet mogelijk was zoals ze in de tekening hebben aangegeven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IG3DaT9Ipz8efxLuSQrQ_HFyEqk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wqoOjjvp3EW0Te9zWa8kQhfj.png?f=fotoalbum_large

Voor de 1e verdieping ziet het plan er zo uit. Die kunnen we door de houten verdiepingsvloer boren naar de zolder

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8vrpcCm6v0c-fIQIK1YZf46B1Wk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9l7pqX0X6939hfckVA2WI7QF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acadiane
Dank @P5ycho

Ik heb de debieten aangepast. Hopelijk kom ik zo langzamerhand wel tot een definitief plan.

"Normaal" debiet
Afbeeldingslocatie: https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/180/87f3102a-cc4f-42b3-a887-799264de8adc.jpg

Maximaal
Afbeeldingslocatie: https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/180/7c138d9f-1b53-4496-9412-508ed5cc1667.jpg

Boven is 1 slaapkamer in gebruik voor 2 personen. 1 slaapkamer is thuiswerkkamer voor 1 persoon en incidenteel 2 personen logeren, de andere slaapkamer daar staat meestal was te drogen en is ook incidenteel voor 2 personen logeren.

Zoals het nu staat is er, als ik het goed begrijp, samen met de overstroom van boven 120m3 verse lucht voor beneden in de normaal stand. Begrijp ik dat zo goed? Is dat niet wat te riant voor z'n tweetjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Is het ook te riant voor de situatie waar de logeerkamer en werkkamer wel slaapkamers zijn? Dan heb je ook potentieel 4 personen beneden op de bank zitten namelijk. Bovendien is die overflow 'gratis'.
Wat mij betreft is 30m3/h/persoon goed zo.

Kun je de afvoer in de keuken en bijkeuken anders verdelen, naar 1x 60 in de bijkeuken en 2x 60 in de keuken? Ik zou streven naar max 50 aanvoer en 75 afvoer per ventiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrv
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 08:17

hrv

Weet iemand het verschil tussen Zehnder Comfopipe compact en Comfopipe plus? Op de site van Zehnder is de Comfopipe plus niet (meer?) te vinden.

Is Comfopipe compact de vervanger?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
De wanddikte van de plus is groter. Plus wordt alleen in het buitenland geleverd.

[ Voor 20% gewijzigd door P5ycho op 07-11-2024 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrv
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 08:17

hrv

Dank je.

En als ik Comfopipe gebruik voor aanvoer vanaf buiten, is het dan nog nodig om via een flex demper te ontkoppelen? Lijkt me dat deze buis geen trillingen door gaat geven en er rechtstreeks op kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Ik zie niet in waarom dat nodig zou zijn nee. Trillingen merk ik helemaal niets van als ik mijn hand hier op de comfopipe plus pijp houd. Flexdempers dempen geluid richting het huis. Dat is normaliter helemaal niet nodig aan de geisoleerde zijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borne
[...]

Kun jij op basis van wat ik nu heb aangeleverd, aangeven of de Q600 de beste keuze voor onze woning? Ik zie dat het prijsverschil maar +/- 200 euro is dus daar hoeven we het niet om te laten.

Volgens mij heb ik dan twee opties als ik hem met Ethalpiewisselaar uitgevoerd wil hebben
Zehnder ComfoAir Q600 NL R VV ST ERV - 471502067
Zehnder ComfoAir Q600 NL R VV RF ST ERV - 471502139

Het verschil zit hem dan in de RF funtionaliteit. Waarom zou ik één van beiden wel of juist niet moeten nemen?

Heb jij (of iemand anders) een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Als je CO2 sensoren op gaat hangen kun je die met RF nemen, dan hebben ze alleen lokaal 230V nodig. Anders moet je ook een kabel naar de unit trekken en een option box aanschaffen.

Gaat je installateur een 200mm hoofdleiding leggen om gebruik te kunnen maken van de extra capaciteit van de Q600?

[ Voor 24% gewijzigd door P5ycho op 07-11-2024 18:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puntenwolk
Borne schreef op donderdag 7 november 2024 @ 15:57:
[...]

Kun jij op basis van wat ik nu heb aangeleverd, aangeven of de Q600 de beste keuze voor onze woning? Ik zie dat het prijsverschil maar +/- 200 euro is dus daar hoeven we het niet om te laten.

Volgens mij heb ik dan twee opties als ik hem met Ethalpiewisselaar uitgevoerd wil hebben
Zehnder ComfoAir Q600 NL R VV ST ERV - 471502067
Zehnder ComfoAir Q600 NL R VV RF ST ERV - 471502139

Het verschil zit hem dan in de RF funtionaliteit. Waarom zou ik één van beiden wel of juist niet moeten nemen?

Heb jij (of iemand anders) een idee?
In je latere kaartjes staan een aantal ventielen minder, bijvoorbeeld niet de afzuig op de slaapkamer en overloop, en niet zo veel rare inblazers in de keuken. Ik neem dan ook aan dat je inderdaad een totaal systeem hebt dat ongeveer 50 m3/h efficiënter is dan de berekening die je eerder postte?

In dat geval is je systeem niet groter dan 400 m3/h op max. Dan zou ik de Q600 op basis van de specificaties afraden en een Q450 nemen. De Q450 is bij debieten tussen 300-400 m3/h efficiënter en krachtiger dan de Q600. Vergelijk het met een auto kopen die permanent in 1 versnelling staat. Als je verwacht alleen maar 50 te rijden moet je niet eentje kopen die vast in de ‘5’ stand staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwtje11
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09-09 16:37
Ik ben het topic al een tijdje aan het volgen, en nu ook bezig met het renoveren van mijn nieuwe woning.
Waardoor ik er ook direct een balans ventilatie in wil gaan maken. En zo tegen een aantal uitdagingen aan kom te lopen.

Nu zit ik nog met een aantal vragen:
1. Heeft er toevallig iemand ervaring met het declereren van de wtw vanuit een verduurzamingsdepot?
- of het dan ook mogelijk is om het leiding materiaal hieruit te decleren, of dat ik de wtw unit hiervoor er ook direct bij moet bestellen?

2. Uit mijn berekening kom ik uit dat ik als hoofdleiding vanuit de zolder naar de begaande grond een 200mm spiro buis moet gebruiken om onder de 2 m/s luchtsnelheid te komen, voor het afzuigen van de keuken en de toilet.

Nu was ik aan het kijken voor een Zehnder Q350 RF ERV, maar deze heeft maar een aansluiting 160/190mm, is het dan erg om vanuit een 200mm luchtkanaal weer terug te gaan naar een 160mm aansluiting op de WTW?

Als iemand nog wat puntjes van verbetering heeft, dan hoor ik dit graag.
Alvast bedankt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XJh2RTllz0BHGQJ2DsjT8KR3xEE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OrvLi5C4r3TRD28dW7vpTEpE.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uThwKzU30wg_P6A2YPfaOt8pZOU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/t6IU0qrn2qKU6jxJ3amhS5FO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
De hoofdleiding hoeft niet onder de 2m/s te blijven, je mag tot 4-5m/s gaan. 200mm voor 330m3/s mag, maar is absolute overkill.
Dat gezegd hebbende, ik heb het ook gedaan omdat het kon (400m3/h) :+.
Je kunt ook prima van 200 naar 160 op de unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:51
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lvMfvHJeGNgjjAsAAXKn0mW5F0A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KYW7aME3OQd8H4jKuGfvvKVR.jpg?f=fotoalbum_large

Net even m'n filters eruit gehaald met plan even uit te zuigen, zit er net paar maandjes in. Het inblaasfilter bleek echter niet te redden. Gek genoeg was het inblaasfilter ook erg vochtig; zien andere mensen dat ook?

Ik zou denken dat de aangezogen lucht alleen maar warmer zou moeten worden. De leiding loopt direct boven de unit alleen maar naar beneden, kan dus ook niets naar binnen lopen oid.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
  • Laatst online: 19:02
Vraagje voor de experts.

We hebben hier een Duco Energybox Premium welke in 2023 is aangelegd in de nieuwbouw woning. Ergens in mei is de installateur langsgeweest om alles opnieuw in te regelen omdat er klachten waren van andere woningen.

De installatie heeft twee zones, waarbij als er niemand ik de woonkamer is (en co2) dus laag is, alleen lucht wordt ingeblazen in de slaapkamers. Dit doet het systeem ook wanneer de ventilatie op stand 1 staat. Je voelt dan nog best een behoorlijke luchtstroom uit de aanvoerventielen in deze kamers.

Echter, nu het kouder wordt viel mij op het display van de installatie op dat de aanvoertemperatuur 9 graden is, bij een buitentemperatuur van 6 en binnentemperatuur van 19 (al hoewel het 21 is binnen). De aanvoer op de aanvoerventielen voelt ook relatief koud. Zie ook deze foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/daKBwIYyN-R09M0mFG0m8aeRxV4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y5J05yhDcZBt2wL9RzpCveh0.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik de ventilatie vervolgens op stand 3 zet (al dan niet automatisch door de co2), zie ik dat de aanvoertemperatuur stijgt richting de 18-19 graden. De afvoer gaat dan dus harder en er wordt meer warmte gemengd.

Nu is mijn vraag of dit normaal gedrag is bij een wtw. Ik was in de veronderstelling dat op stand 1 er ook al behoorlijk wat warmte werd teruggewonnen, en niet maar 5 graden.

Ik wil dus weten dit normaal gedrag is, of dat de afvoer op stand 1 eigenlijk niet goed gebalanceerd is met de aanvoer.

Destijds heeft de installateur elk ventiel gemeten en de instellingen van de unit aangepast waar ik bij was, dus ik was ik de veronderstelling dat dit allemaal goed gebeurd is.

[ Voor 11% gewijzigd door Kartmans1 op 07-11-2024 20:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Nee, dat is niet normaal. Het rendement zou gelijk of beter moeten zijn bij een lager debiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
P5ycho schreef op donderdag 7 november 2024 @ 21:30:
Nee, dat is niet normaal. Het rendement zou gelijk of beter moeten zijn bij een lager debiet.
Waar zou dit dan aan kunnen liggen volgens jou? Het uit balans zijn van aan en afvoer op stand 1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cbr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 18:42

Cbr

Kartmans1 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 21:35:
[...]

Waar zou dit dan aan kunnen liggen volgens jou? Het uit balans zijn van aan en afvoer op stand 1?
Geen balans is slechtere terugwinning. Als er geen lucht naar buiten gaat is er geen lucht waar de binnenstromende lucht aan kan opwarmen.

Ik vind het vreemd dat je überhaupt kan kiezen voor een "programma" waarbij geen balans bestaat.

Staat de comfort temperatuur hoog? (Denk dat het daar niet aan ligt, maar zet die anders tijdelijk op 23,5, en wacht een kwartier, om uit te sluiten dat het daaraan ligt.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P5ycho
De lucht loopt langs een platenwisselaar. Als de afvoerlucht wel voldoende wordt afgekoeld, dan kan de aanvoerlucht alleen kouder blijven als het debiet door de platenwisselaar veel hoger is.
Daarbij ga ik er vanuit dat de temperaturen kloppen, maar het exact meten van temperatuur is helemaal niet zo interessant voor een wtw unit. Daar zitten vast sensoren in die zo een afwijking van een graad of twee hebben, maar geen tien natuurlijk.
Ik heb verder geen ervaring met de Duco units behalve de gedeelde ervaringen hier in het topic, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
Cbr schreef op donderdag 7 november 2024 @ 21:41:
[...]

Geen balans is slechtere terugwinning. Als er geen lucht naar buiten gaat is er geen lucht waar de binnenstromende lucht aan kan opwarmen.

Ik vind het vreemd dat je überhaupt kan kiezen voor een "programma" waarbij geen balans bestaat.

Staat de comfort temperatuur hoog? (Denk dat het daar niet aan ligt, maar zet die anders tijdelijk op 23,5, en wacht een kwartier, om uit te sluiten dat het daaraan ligt.)
Ga ik eens proberen. Hij staat nu op 21 graden, maar zal hem eens hoger zetten.

Ja wellicht is wel gewoon balans, sowieso weet ik dat afvoer en aanvoer toen allemaal ingeregeld zijn met zo’n luchtmeter (soort megaphone, weet niet meer hoe het echt heet). Er is ook nog steeds wel afvoer op stand 1 (kan het een heel klein beetje voelen met mijn hand), maar gevoelsmatig is de aanvoer vele malen hoger (daar voel ik echt een windje/luchtstroom).

Maar dat is natuurlijk puur op gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cbr

Cbr

P5ycho schreef op donderdag 7 november 2024 @ 21:42:
De lucht loopt langs een platenwisselaar. Als de afvoerlucht wel voldoende wordt afgekoeld, dan kan de aanvoerlucht alleen kouder blijven als het debiet door de platenwisselaar veel hoger is.
Daarbij ga ik er vanuit dat de temperaturen kloppen, maar het exact meten van temperatuur is helemaal niet zo interessant voor een wtw unit. Daar zitten vast sensoren in die zo een afwijking van een graad of twee hebben, maar geen tien natuurlijk.
Ik heb verder geen ervaring met de Duco units behalve de gedeelde ervaringen hier in het topic, helaas.
Ik heb zelf een Duco hangen en heb het gevoel dat bij een verschil in luchtvochtigheid de verschillen tussen in en uit groter worden.

Maar bij het verlagen van het debiet worden de verschillen altijd kleiner, hier dan. Bij welk weer dan ook. Duurt een minuut voor de sensoren dat goed door hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
Cbr schreef op donderdag 7 november 2024 @ 21:52:
[...]

Ik heb zelf een Duco hangen en heb het gevoel dat bij een verschil in luchtvochtigheid de verschillen tussen in en uit groter worden.

Maar bij het verlagen van het debiet worden de verschillen altijd kleiner, hier dan. Bij welk weer dan ook. Duurt een minuut voor de sensoren dat goed door hebben.
hier dus precies het tegenovergestelde.

Zojuist even gedoucht, ventilatie op stand 3 gezet, dit zeggen de sensoren nu:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MDKKNTwZIDFH6UlMggH6m3aMt_8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vkXo5H4HOR8M5vKaOSp3UIyM.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens hoor ik nu (sinds tijden) ook echt heel veel condenswater de afvoer in gaan. Dus verschil in luchtvochtigheid is er zeker op dit moment (op zich logisch na het douchen, maar hoorde het ook al voor het douchen toen ik de installatie al even op stand 3 had gezet ter test).

[ Voor 5% gewijzigd door Kartmans1 op 07-11-2024 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cbr

Cbr

Kartmans1 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 21:55:
[...]
hier dus precies het tegenovergestelde.

Zojuist even gedoucht, ventilatie op stand 3 gezet, dit zeggen de sensoren nu:

[Afbeelding]

Overigens hoor ik nu (sinds tijden) ook echt heel veel condenswater de afvoer in gaan. Dus verschil in luchtvochtigheid is er zeker op dit moment (op zich logisch na het douchen, maar hoorde het ook al voor het douchen toen ik de installatie al even op stand 3 had gezet ter test).
Dit lijkt me heel raar gedrag. Ik zou dit nog eens herhalen zonder dat je hebt gedouched. Maar ik verwacht dezelfde uitkomst. Ik kan niets anders bedenken dan verkeerde calibratie van in en uit.

In de installatiehandleiding kun je de calabratiemogelijkheden vinden. Daar zou ik eens naar kijken. Mogelijk kun je het zelf resetten of anders instellen. Maar dat zou dan op de gok zijn. Beter je installateur nog eens op de koffie uitnodigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
Cbr schreef op donderdag 7 november 2024 @ 22:06:
[...]

Dit lijkt me heel raar gedrag. Ik zou dit nog eens herhalen zonder dat je hebt gedouched. Maar ik verwacht dezelfde uitkomst. Ik kan niets anders bedenken dan verkeerde calibratie van in en uit.

In de installatiehandleiding kun je de calabratiemogelijkheden vinden. Daar zou ik eens naar kijken. Mogelijk kun je het zelf resetten of anders instellen. Maar dat zou dan op de gok zijn. Beter je installateur nog eens op de koffie uitnodigen.
Thanks. Ja ik heb dit ook al eens eerder deze week getest, toen hetzelfde effect. Dus als het inderdaad raar gedrag is zal ik binnenkort de installateur weer eens berichten. Zijn laatst ook al langsgekomen voor de vloerverwarming waarvan de actuators van de zonneregeling niet goed waren aangesloten (als in, de kleedkamer thermostaat warmde de slaapkamer op...), dus ze kennen mij inmiddels al :).

Enige wat mij nog opvalt is dat ik de aanvoerlucht nu op het schermpje "20 graden" staat, niet veel warmer aan vind voelen. Dus het kan ook nog zijn dat die sensoren gewoon een beetje vreemd doen in de laagstand... En ben bang dat de installateur daar ook mee komt. Maar wellicht kunnen zij de luchtstromen meten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cbr

Cbr

Kartmans1 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 22:12:
[...]

Dus het kan ook nog zijn dat die sensoren gewoon een beetje vreemd doen in de laagstand... En ben bang dat de installateur daar ook mee komt. Maar wellicht kunnen zij de luchtstromen meten.
Bewegende lucht voelt altijd (veel) frisser dan stilstaande. Misschien zelf een paar sensoren in de luchtpijpen leggen? (Twee metingen wuif je minder snel weg, en het is natuurlijk niet vreemd te denken dat bij minder luchtverplaatsing de sensor minder goed werkt, al denk ik dat dat het niet is, jouw voorbeeld is een te groot verschil.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Niet online
Beetje aan het spelen geweest ook met de diameters want moet nog door de badkamervloer heen :) Ik overweeg nu om punt 3 in de woonkamer de cancellen. Afvoer in de woonkamer dmv 2x 125mm. Die 125 krijg ik ook goed door de schoorsteen heen gewroet. Naar de toilet wil ik een dunnere 80mm gaan leggen, omdat ik daar door een vloer heen moet en wat ruimte tekort kom.

Enige waar ik nog over denk is om toch een +45m3/h aanvoer in het atelier te maken. Dan zou punt 3 terug kunnen komen met -45m3/h afvoer.

Het systeem wordt dus of 225m3/h (hoge stand) of met het punt in atelier erbij 270m3/h. Is de Zehnder Q350 dan voldoende of is het beter meer headroom te nemen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s_9tAcGxHC9JT2KBtrqhjwR7Ytk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y8UTa3oimO38hiyiMMfVH9Vk.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IFHQU-OEz95pzku-ZXZejG5p3Qs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PRqodVQRi0GX9ITg8GAHU5cC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
@Okasha dat atelier, is dat een ruimte die ook wel garage is? Of doe je daar 'ruikende' dingen? Dan zou ik die lucht niet via de huiskamer laten lopen, maar de ruimte een eigen afzuiging geven. Niet het meest efficiënt maar wel wenselijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Niet online
ZonnigY schreef op donderdag 7 november 2024 @ 22:26:
@Okasha dat atelier, is dat een ruimte die ook wel garage is? Of doe je daar 'ruikende' dingen? Dan zou ik die lucht niet via de huiskamer laten lopen, maar de ruimte een eigen afzuiging geven. Niet het meest efficiënt maar wel wenselijk....
Nee geen dingen die stinken! Het is echt een atelier, schilder en tekenwerk, waterverf. Ze doet wel dingen met vernis, maar dat doet ze in de tuin onder een afdak :) Nadeel is wel dat de ruimte ook veel onverwarmd is en de tussendeur daardoor nu goed geïsoleerd (geen onderstroom). Zou het een optie te zijn de ventielen afsluitbaar te maken en alleen te gebruiken bij gebruik van de ruimte?

offtopic:
ik zie trouwens dat jij een 5800i hebt! Ik heb vandaag opdracht gegeven voor een 5800i 7 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
Okasha schreef op donderdag 7 november 2024 @ 22:36:
[...]

Nee geen dingen die stinken! Het is echt een atelier, schilder en tekenwerk, waterverf. Ze doet wel dingen met vernis, maar dat doet ze in de tuin onder een afdak :) Nadeel is wel dat de ruimte ook veel onverwarmd is en de tussendeur daardoor nu goed geïsoleerd (geen onderstroom). Zou het een optie te zijn de ventielen afsluitbaar te maken en alleen te gebruiken bij gebruik van de ruimte?

offtopic:
ik zie trouwens dat jij een 5800i hebt! Ik heb vandaag opdracht gegeven voor een 5800i 7 :)
Zo'n ruimte is altijd lastig om te bepalen. Ze bieden flexibiliteit in het gebruik van het huis, nu maar ook over x jaar. No regret = zowel aan- als afvoer voorbereiden zodat die bij gewijzigd gebruik kunnen worden aangesloten. Als de ruimte meestal onverwarmd is zou ik hem qua ventilatie nu niet op het geheel aansluiten denk ik.

offtopic:
Gefeliciteerd met je aankoop! Ik zie je vast in het nefit bosch wp-topic. Bij mij loopt nog niet alles vlekkeloos zegmaar :(. Ter geruststelling; dat ligt meer aan mijn waterzijdig systeem (lijkt het) dan aan de unit zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cbr

Cbr

Okasha schreef op donderdag 7 november 2024 @ 22:36:
[...]

Zou het een optie te zijn de ventielen afsluitbaar te maken en alleen te gebruiken bij gebruik van de ruimte?
Dit kan, maar hoe wil je dat regelen? Electronisch (mogelijk, maar duur)? Met de hand? Dan ventielen op een bereikbare plek?

Hoe vervelend vind je het om warme lucht die ruimte in te blazen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Laatst online: 16:03
Aangezien alle WTW experts in dit topic zitten, wil ik toch even jullie aandacht voor een los topic dat ik gemaakt heb met specifieke details van mijn situatie. Dit leek me fijner dan dit hoofdtopic te vervuilen:

bestaande WTW installatie vervangen & verbeteren

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acadiane
Nu ik het rekenplaatje met de debieten helder heb kan ik met de rest verder, kanalenwerk e.d.
Daarbij loop ik tegen 1 vraag aan waar jullie misschien een oplossing voor weten.

Omdat ik een kleine vlizotrap heb waar geen normale WTW unit door past, heb ik een platte, simpele wtw unit gekocht die alleen bestaat uit een kruiswisselaar, twee motoren en een simpele sturing. (De wtw-unit komt op zolder)

Deze unit (Een Vent-Axia Integra plus) heeft geen vorstbeveiliging, die is wel nodig en daar moet dus wat op bedacht worden. Een vorstklep die lucht aantrekt van de geisoleerde, onverwarmde maar vorstvrije zolder, zou het mooiste zijn.

Een ventilatieklep met motorstoel en motortje is snel gevonden, alleen, hoe dat ding aan te sturen. Daar kom ik zo snel niet uit.

[ Voor 3% gewijzigd door Acadiane op 08-11-2024 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
assje schreef op donderdag 7 november 2024 @ 20:44:
[Afbeelding]

Net even m'n filters eruit gehaald met plan even uit te zuigen, zit er net paar maandjes in. Het inblaasfilter bleek echter niet te redden. Gek genoeg was het inblaasfilter ook erg vochtig; zien andere mensen dat ook?

Ik zou denken dat de aangezogen lucht alleen maar warmer zou moeten worden. De leiding loopt direct boven de unit alleen maar naar beneden, kan dus ook niets naar binnen lopen oid.
Door dat inblaasfilter trek je buitenlucht naar binnen. En die is inderdaad vochtig. Wat is bij jou een "paar maanden"?
Ik zuig ze elke 3 maanden schoon, en vervang het inblaasfilter jaarlijks. Het afzuigfilter alleen als ik dat nodig acht, want die wordt nauwelijks vies.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
Zo weer eens een vraagje van mijn kant. Iemand hier ervaring met in spirobuizen ingebouwde debietmeters / verschildrukmeters? Ik zou graag als het niet extreem duur wordt op enkele punten in mijn kanalenstelsel het debiet willen meten.

Ik heb namelijk de gekke situatie dat de debieten die ik meet bij de ventielen dmv de hand anemometer bij lange na niet optellen tot wat er bij de unit gemeten wordt. Dit betekent of een lek ergens (onwaarschijnlijk denk ik), een foute calibratie van de debietmeter bij de unit (dat kan) of een foute calibratie van de hand anemometer (dat kan). Daarbij lees ik in alle specificaties dat een verschildrukmeter eigenlijk niet in een bocht kan worden gebruikt omdat er dan teveel turbulentie is. Dat lijkt me binnenin de unit ook het geval. Daarom wil ik op een tweetal “rustig” punten in mijn hoofdkanaal zelf het debiet nameten. Een van deze twee punten heeft ook als doel om het debiet van één kamer na te meten omdat ik daar niet met de hand anemometer bij de ventielen kan (te hoog).

De meest “kant en klare” oplossing die ik kan vinden is deze:

https://www.electro-matio...trommesseinheit-emvm.html

Dat is dan wel weer redelijk prijzig…

Iets goedkoper is dit, maar ik vraag me af of je zelf daarbij de calibratie goed kan doen zonder dure apparatuur daarvoor? Ook lijkt me het redelijk nauw luisteren hoe je de slangetjes in de spirobuis steekt en dan afkit.

https://www.automation24....0rBhcUEAQYAiABEgJ1WvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Wil je 1x verifieren met een tijdelijke opstelling of permanent meten?

Ik zie installateurs altijd met een portable unit lopen. Gaatje boren, meten, rubberplugje erin.

Zelfbouw zou je kunnen doen met een Sensirion SDP3x. wordt ondersteund door esphome.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:30
Goedkope manieren om heel nauwkeurig kleine luchtdebieten zijn er niet vrees ik.
Welke anemometer heb je en welke factor gebruik je om de m/s om te rekenen naar m3/uur?

Kun je de luchtstromen in en uit aan de unit zelf meten zonder dat deze op kanaal aangesloten zit?
Hiermee zou je dan de debieten in en uit kunnen checken en eventuele afwijkingen aan de metingen van de unit zelf op kunnen sporen. Komen deze overeen kun je de omreken factor herleiden voor je anemometer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
P5ycho schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 10:14:
Wil je 1x verifieren met een tijdelijke opstelling of permanent meten?

Ik zie installateurs altijd met een portable unit lopen. Gaatje boren, meten, rubberplugje erin.

Zelfbouw zou je kunnen doen met een Sensirion SDP3x. wordt ondersteund door esphome.
Ik had dit Sensirion gezien, maar op basis van hun uitgebreide informatie (zie dit artikel bijvoorbeeld) twijfel ik of dit zo simpel te installeren is zelf? Dan moet ik een soort bypass maken met drukval element dat precies tussen de sensor past? Of kan ik gaatjes boren, sensirion erin en klaar? Heb jij zelf ervaring met deze sensor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
Jeweetje schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 10:19:
Goedkope manieren om heel nauwkeurig kleine luchtdebieten zijn er niet vrees ik.
Welke anemometer heb je en welke factor gebruik je om de m/s om te rekenen naar m3/uur?

Kun je de luchtstromen in en uit aan de unit zelf meten zonder dat deze op kanaal aangesloten zit?
Hiermee zou je dan de debieten in en uit kunnen checken en eventuele afwijkingen aan de metingen van de unit zelf op kunnen sporen. Komen deze overeen kun je de omreken factor herleiden voor je anemometer.
Ik heb de PM6252 zoals in het andere topic staat, met AREA 1.623 ft2 gebruikt. Ik heb ook wel eens met de hand anemometer geprobeerd bij de unit zelf maar dan kom ik uit op weer een ander getal. Wat ook best logisch is want ik heb een behoorlijk grote kanaal weerstand. Afvoer door hergebruik 30 jaar oude systeem C flex buizen van 100mm. Aanvoer door F7 filterbox. Als ik die dan afkoppel (bij de dempers direct na de unit) en de hand meter erop zet, is er een heel andere weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Niet online
Vandaag een hoop aan het voorbereiden geweest, vooral voor hoe de buizen van zolder naar de beganegrond komen. Voordeel is dat de vloer balk muur ruimte in onze CV ruimte toch een hele 9cm is, dus een plat kanaal van 170x80 past daar gelukkig goed in. Daarnaast bedacht dat er in de keuken toch een koof gaat komen, om het het WTW kanaal én afzuigkanaal goed kwijt te kunnen. 25x25 cm moet hier voldoende.

Verder past de Zehnder door de trap naar zolder. Niet onbelangrijk. Zal nog een klus worden die 50kg daar te krijgen, maar moet lukken.

Ik zat de specificatie van het apparaat te kijken en twijfel dan toch nog of ik voor onze 270m3 op vol vermogen (180m3 op 66) voor de 350 ga of wellicht een slagje zwaarder. Het apparaat maakt minder lawaai bij minder inspanning. Iemand hier daar ervaring mee? Daarnaast ga ik komende dagen eens de vochtigheid meten om dat te bekijken of ik die enthalpiewisselaar ook mee wil.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Andrehj
Okasha schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 16:14:
Verder past de Zehnder door de trap naar zolder. Niet onbelangrijk. Zal nog een klus worden die 50kg daar te krijgen, maar moet lukken.
Tip: Schroef de voorkant eraf (3 Torx schoefjes losmaken, dan pak je die er zo af), en haal de warmtewisselaar er uit. Die is erg zwaar.
Dan wordt het tilwerk aan de Zehnder een stuk gemakkelijker, door de ontbrekende voorkant is ie ook nog smaller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:14
Puntenwolk schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 11:58:
[...]

Ik heb de PM6252 zoals in het andere topic staat, met AREA 1.623 ft2 gebruikt. Ik heb ook wel eens met de hand anemometer geprobeerd bij de unit zelf maar dan kom ik uit op weer een ander getal. Wat ook best logisch is want ik heb een behoorlijk grote kanaal weerstand. Afvoer door hergebruik 30 jaar oude systeem C flex buizen van 100mm. Aanvoer door F7 filterbox. Als ik die dan afkoppel (bij de dempers direct na de unit) en de hand meter erop zet, is er een heel andere weerstand.
Hoewel het onderwerp meer in het andere topic thuis hoort: ik heb de zelfde conclusie gehad met de PM6252. Ik ben er vanuit gegaan dat de Q450 correct meet en heb vervolgens alle debieten gemeten. Vervolgens alle ventielen optellen en delen op de waarde die unit aangeeft. Die factor keer de genoemde 1.623ft2 gedaan en uitgekomen op 2.310ft2. Nu klopt het totaal nagenoeg exact, maar let wel dat de meter ook weerstand geeft. Met name als alle ventielen ver open staan (=goed berekend leidingsysteem) dan heeft de weerstand van de meter veel invloed op je meting. De lucht wordt dan heel gemakkelijk door een ander ventiel gedrukt. Daarom ook dat de professionele meters daar een compensatie berekening voor doen.

Ik gebruik de meter nu indicatief en heb de boel met de CO2 meters exact goed gezet. De Q450 zorgt zelf wel voor de balans, waarbij ik dus de aanname doe dat die sensoren kloppen.
Pagina: 1 ... 72 ... 97 Laatste