Edit: ik was al bezig, ik moest er even voor gaan zitten

quotes opknippen op een mobiel device is gekloot.
Ik zal dit nog wat verduidelijken. Het streven zou moeten zijn een systeem dat bij normale bezetting op 66% draait en daarbij fluisterstil en energiezuinig is. Optoeren naar 100% gebeurt bij vocht of bezoek.
Bij bezoek is geluid minder van belang.
Optoeren bij vocht is een keuze, sommigen gebruiken dat niet omdat ze sowieso meer debiet in de badkamer afzuigen. anderen hebben hun ventielen zo gepositioneerd dat vocht direct wordt afgevoerd en beslagen spiegels minder snel voorkomt. Wat wel gezegd kan worden is dat optoeren bij vocht een risico tot geluidsoverlast in de slaapkamers kan betekenen als sommigen nog in bed liggen en anderen al onder de douche staan.
Wat mij betreft (en ook wat het bouwbesluit betreft) heb je die extra marge altijd nodig. Er zijn enkele concessies mogelijk om daar te komen zonder comfort in te leveren.
Het betreft hier een woning uit 1996 en je merkt aan alles dat ze nog niet helemaal netjes de destijds relatief nieuwe eisen uit het Bouwbesluit 1992 hebben geïmplementeerd. De huidige situatie is namelijk als volgt.
De werkkamer/woonkamer hebben nu alles bij elkaar misschien 3 meter aan ventilatierooster beschikbaar (2 roosters in de werkkamer, 3 in de woonkamer) en die ruimte wordt afgezogen via twee ventielen in de keuken (die beide op 1 spiro rond 125 uit komen). Het toilet en de pantry/bijkeuken werd oorspronkelijk enkel natuurlijk geventileerd. Er liep een buis in het plafond van het toilet naar de bijkeuken, daar middels een T-stuk naar buiten richting plat dak en aan het andere eind van het T-stuk dus een ventiel. Ik heb daar zelf een pijpdakventilator op laten zetten zodat ik daar ook mechanische afvoer heb. (dat was wel fijn na een grote boodschap bleef de geur nogal lang hangen in de oorspronkelijke situatie).
Dit is redelijk normaal voor systeem C.
Op zich kun je door 2 125mm ventielen die samenkomen tot een enkele 125mm buis prima 150m3/h afvoeren. Dat is 3,3m/s, 1.3Pa/m drukval. Dat is niet vreselijk ofzo. Misschien meer met het juiste ventiel. @
w00key heeft al een aantal keer een ventiel genoemd dat veel meer debiet aan kan, even zoeken in dit topic misschien.
De slaapverdieping wordt enkel geventileerd via draai/kiep ramen in de slaapkamers (met dus een ventilatiestand van een paar mm) en in de badkamer en 1 slaapkamer als extra een klapraampje. In de badkamer heb ik dus 2 buizen rond 125 voor de afvoer. Met name de toevoer in de badkamer is nu ruk, waardoor het klapraampje altijd een beetje open moet staan. Dat is in de winter dus best fris. Voordeel is dat je 's ochtends wel gelijk goed wakker bent.

Je badkamer kan voor aanvoer een spleet en/of rooster in de deur krijgen. 2 afvoerpunten is mooi, daar red je het makkelijk mee.
Ik kan zelf die tocht wel hebben, maar de vrouw vindt dat maar niets die koude lucht. Hier een open douchecabine die in de luchtstroom van deur naar ventiel zit, ik zie mezelf nog wel een glazen deur ophangen binnenkort om daar vanaf te zijn.
Op zolder is het helemaal triest. 2 MK04 Velux raampjes die dus een ventilatie standje hebben en 2 openslaande ramen dus eigenlijk altijd op een kier staan omdat anders veel te veel vochtophoping plaats vindt.
Als je dit gegeven in je achterhoofd houdt, hoe "erg" is het dan dat je niet naar de 100% capaciteit gaat, maar naar de "zo goed als realistisch mogelijk" capaciteit, die dan ook nog eens voldoet aan de huidige normen uit het Bbl? Volgens mij heb ik enorm veel verbetering aangebracht als ik op dat niveau ga zitten.
En mocht het dan eens kritisch worden tijdens een feestje, dan kunnen er altijd nog wat ramen op een ventilatiestand gezet worden voor de extra capaciteit. Gezien het geringe aantal feestjes dat we hier hebben, loopt dat denk ik wel los.
Ik ben benieuwd hoe jij hier over denkt?
Ik denk dat je best de boel rond kunt krijgen, je moet gewoon iets creatiever zijn met de afvoerpunten en accepteren dat je wtw unit misschien iets harder moet werken om de boel door de minder ideale pijpen te krijgen. Als dat lukt zonder geluidsproblemen dan is die paar Watt extra wel te accepteren lijkt me.
Je zou nu al zulke test kunnen doen: ventilatiebox aansluiten op keukenpijp, inregelen op 100m3/h met een gewenst ventiel (2x Luna E bijv), kijken of dat acceptabel geluid oplevert. Als 100m3'h (66%) ok is, dan kun je 150m3/h proberen. Als dat ook ok is, dan maak je dat je 66% debiet. Zo niet, dan wordt dat je 100% debiet en moet je je afvoer anders verdelen. Misschien wil hoger ook nog wel. Je weet maar nooit. Geluidshinder is heel persoonlijk.
Vergeet niet om goed te dempen tussen ventilatiebox en keukenafvoerpijp, anders hoor je de box ipv de ventielen.
Edit:
Inmiddels ook nog wat zitten stoeien met meer aan/afvoer op sommige ventielen, dan lijk ik nog niet zo heel gek uit te komen.
[Afbeelding]