bestaande WTW installatie vervangen & verbeteren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
In ons 20 jaar oude huis, zit een 20 jaar oude storkair WHR 90. Er zijn een aantal redenen dat ik deze graag wil vervangen en verbeteren:

- Met zijn 20 jaar is hij zo goed als op
- Hij maakt soms behoorlijk lawaai, wat ook uit zichzelf weer weg gaat (ik vermoed lagers)
- Hij maakt uberhaupt behoorlijk geluid
- In de winter is de lucht vrij droog, we willen dus een nieuwe met Enthalpie wisselaar. Specifiek kijk ik naar de Zehnder comfoair Q350 ERV.

Ik heb even foto's gemaakt, en de bouwtekeningen erbij gepakt om het geheel duidelijk te maken:

De installatie staat nu een beetje in het midden van de ruimte, deze zou ik graag (zoveel mogelijk) in de hoek willen plaatsen.
De afvoer gaat achter het knieschot door en komt uit het dak achter de commode die daar staat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WuXUHo04fbWZ_5LKHjnX9O8C_5g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vmjh3bH7A6ktj1beGcLoqrOP.jpg?f=fotoalbum_large

Aan de huis-kant van de WTW heb ik zelf nog een demper van 50cm geplaatst. Langer kon niet, dat is nog een reden dat ik de unit wil verplaatsen zodat er een langere demper kan. Bij de aansluiting naar beneden toe is nu een (suboptimale flexibele slang gebruikt). Tevens is rechts nog een gat te zien waar vroeger de schoorsteen van de gaskachel doorheen liep. Het laatste stuk van de pijp is nog zichtbaar omdat ik deze nog steeds eens van het dak moet verwijderen. Dit gat zou ik eventueel kunnen gebruiken voor verbetering van het buizenstelsel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gXdIW-U_uHSITANZgoUl-Dtpk3A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vnhggPMiI5tgwb4uhI6R22ny.jpg?f=fotoalbum_large

De aanvoer dakdoorgang bevat een geluidsdemper meteen na de pijp. De (150mm) spirobuis is verder niet geissoleerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ceBnt_Pei_foxCRYJaEJBJRbV-U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hcg5oNCW4s3hBBxUXw3KdjXy.jpg?f=fotoalbum_large

De afvoer dakdoorgang gaat 2 meter verderop door het dak, hier zit alleen een vaste 150mm spirobuis aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QvyrIia_18jGIr4te6x87w1GJQ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9ESrpPLp8ZeJaDWS5Oukw5ul.jpg?f=fotoalbum_large

Ter verduidelijking nog een keer de plattegrond van hoe het nu is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mdibXRMQH735KukFEQAATHWg1Ow=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/rYPKIrNrZ1WfCqpOSPy5pPLZ.png?f=user_large

De plattegrond van de 1e verdieping. In rood en blauw heb ik de aan/afvoer punten met hun debiet gezet volgens de bouwtekening, afvoer is alleen in de badkamer, toilet en washok.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f1pUUDBoZP-_MPOLaQiFOmlIQtI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LkyNeePpDHFCj4JkUaXsfIUV.jpg?f=fotoalbum_large

De plattegrond van de begane grond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iAt2LnGSSZD0eMCXhKDZTeYdKto=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zRLrFMej728WQeIbNRdzxHLD.jpg?f=fotoalbum_large

Los van het simpelweg vervangen van de WTW unit, zijn er een aantal problemen in de instalatie:
- De afzuiging in de badkamer is zeer zeer slecht. ALs je doucht staat de hele badkamer vol mist, en je ziet de damp voor de afzuiging langstrekken zonder erin getrokken te worden. Eigenlijk is in het hele huis de afzuiging vrijwel niet merkbaar, maar in de badkamer is het wel echt een issue. Momenteel staat de badkamer deur gewoon 24/7 open, tenzij wanneer we douchen.
- De afzuiging op mijn kantoortje is ook ondermaats.
- De slaapkamer van mijn dochter (die met debiet van 15,3 op de tekening) heeft een hele korte buis het dichts bij de WTW unit. Hier is de aanvoer van lucht zeer sterk, als ik puur wil knijpen op het ventiel dan gaat die fluiten, dus ik heb dit nu opgelost door in de leiding schuimrubber te plaatsen..
- Op zolder is totaal geen WTW rooster.
- De installatie maakt teveel geluid.

Ik heb dus een aantal ideeën om het geheel te verbeteren, maar weet niet hoe verstandig dit allemaal is, vandaar dit topic.
- Ik wil een Zehnder comfoair Q350 ERV kopen, en deze zonder waterafvoer (want enthalpiewisselaar) op de grond plaatsen, zo ver mogelijk in de hoek van de zolder.
- De huidige 3 standen schakelaar met perilex stekker verwijder ik. Aansturing wilde ik puur doen via home-assistant (nog even uitzoeken of dit ESPhome of gewoon de lan module wordt)
- Het huidige buizenstelsel achter de knieschotten is 150mm. Ik wil deze helemaal vervangen met 160mm (geissoleerde) foam buizen, inclusief een 1m demper in de aanvoerkant.
- De dakdoorgangen laat ik zoals ze zijn. De vervangen door grotere is me teveel werk en ik vraag me zeer af of ik dit uberhaupt zou merken.
- Op zolder wil ik een extra aan en afvoer ventiel plaatsen, deze koppel ik dan via een T-stuk op de buizen achter het knieschot.
- Optioneel idee: Om de verdeling tussen begane grond en 1e verdieping te verbeteren is er de optie om de buis naar beneden aan te passen. Op dit moment lopen er 2 125mm spirobuizen van de 2e verdiepingvloer naar de 1e verdiepingvloer. Precies naast het gat van het rookkanaal dat we zien. Ik zou achter het knieschot een aftakking kunnen maken en zelf (eventueel 150mm) buizen door het gat van het oude rookkanaal naar beneden kunnen brengen, en die daaronder aansluiten op de bestaande aansluiting. Dan heb ik vanaf de WTW dus een aftakking die heel bewust naar de 1e en een die naar de begane grond gaat.
Ik heb alleen geen flauw idee of dit toegevoegde waarde heeft, en het zou wel een behoorlijke klus zijn (aangezien de buizen in de inbouwkast zijn ingebouwd).

Graag jullie mening of suggesties :)

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:58
Ik heb een WHR90 vervangen door een Q350 ERV, en wat je schreef over herrie en 🤷‍♂️ debiet herken ik.

Ipv ??? m3/h zie je gewoon op het display wat de unit zelf haalt, en tot ~200 m3/uur met bestaande buizenstelsel hier is te doen zonder herrie. Ik heb stand 2 / normaal gewoon op 160 gezet, dat is zo goed als stil, 3 / vochtsensor stand op 200.

+1 aan te raden. Alleen met een ERV heb je soms dat je huis te nat blijft, hier heb ik een aantal keren de ontvochtiger/airco nodig gehad met veel was binnen ophangen, het ging richting de 70%+.

In de winter is dat heel fijn, ook als het vriest blijft het rond de 60% hangen. Beter dan vroeger de luchtbevochtiger 2x per dag vullen met 6L+ water.

Oh ja, ik heb het niet nagemeten maar vroeger was het echt geen 200 m3/uur totaal aan baekamer + toilet + keuken afzuiging. Waarschijnlijk niet eens de helft. Nu beslaat het spiegel niet eens, maar dat is wel icm een cabine met deur. Inloopdouche produceert veel meer stoom.

[ Voor 16% gewijzigd door w00key op 08-11-2024 17:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Je bent al heel goed bezig, maar ik mis allereerst een balanscalculatie: hoeveel debiet wil je overal hebben?
Daarna kun je kijken of je dat bereiken kunt met je huidige buizenstelsel en ventielen.

Je noemt het vervangen van de 150mm buizen door 160mm geisoleerd.
Je hoeft alleen te isoleren van wtw naar buiten, anders gedraagt die ongeisoleerde buis zich als een warmtewiselaar die het rendement van je unit om zeep helpt. die isolatie is dus belangrijk tegen condensproblemen en voor warmtebehoud. Een ongeisoleerde buis is equivalent aan een paar m3 enkelglas in je dak.
Aan de huiszijde is isolatie niet nodig, maar wel demping. minstens een meter flexdemper in beide richtingen.
Een aanvoer en afvoer op zolder is zonde. Alleen een aanvoer is genoeg. De afvoer kun je ergens anders ophogen.

Verwacht trouwens niet dat de Q350 geruisloos stil zal zijn. Als je hem echt niet wilt horen op zolder zul je een omkasting moeten bouwen.

De esp oplossing werkt feilloos hier trouwens, en voor de prijs van 21 euro is dat een veel betere deal dan de comfoconnect LAN addon.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Nu online
Fijne antwoorden die me goed stemmen dat mijn ideeën iig niet slecht zijn.

Vwb luchtvochtigheid in de zomer: we hebben zojuist 5 airco's laten plaatsen die we in de zomer dus kunnen (en zullen) inzetten. Ik verwacht dat deze wel het nodige vocht afvoeren.

Alleen een toevoer op zolder is een goeie, neem ik mee.

De buizen buiten - wtw isoleren ga ik dus zeker doen. De rest "gewone" spirobuizen.

Vwb balanscalculatie: de ventielen en leidingen zitten in de verdiepingsvloeren ingegoten. Hier kan ik dus niks aan veranderen, het enige waar ik mee kan spelen is de toevoer naar beide verdiepingsvloeren en de afstellingen van de ventielen. Dit heb ik momenteel vooral gedaan op basis van c02 meters (doel: einde van de nacht onder 1000 ppm blijven)

Wel nog 1 vraag: is het verschil tussen 150 en 160mm merkbaar. Ik heb sheets gevonden met de weerstand van beide, en het maakt uit. Maar is het merkbaar als ik toch wel onder de 300 m3/h blijf

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Nu online
P5ycho schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 17:51:
Verwacht trouwens niet dat de Q350 geruisloos stil zal zijn. Als je hem echt niet wilt horen op zolder zul je een omkasting moeten bouwen.

De esp oplossing werkt feilloos hier trouwens, en voor de prijs van 21 euro is dat een veel betere deal dan de comfoconnect LAN addon.
Omkasting overweeg ik ook. Daarom wil ik de unit ook in de hoek, zodat ik een blinde muur ervoor kan maken. Heb ik meteen weer een rommelhokje erbij.

Vwb esp: goed om te lezen, ik overwoog de lan module nog, maar de prijs staat me enorm tegen. (En dat ie geen wifi ondersteunt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotenx
  • Registratie: Augustus 2022
  • Nu online
ConQuestador schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:26:
- Ik wil een Zehnder comfoair 350 ERV kopen, en deze zonder waterafvoer (want enthalpiewisselaar) op de grond plaatsen, zo ver mogelijk in de hoek van de zolder.
Zehnder verkoopt ook onderstellen speciaal om de units op de vloer te kunnen zetten. Zehnder Montagestoel
Ik weet niet wat de zehnder doet i.v.m. contact geluid wanneer je deze direct op de vloer zet en zover ik mij kan herinneren zitten er wel degelijk aansluitingen voor een afvoer onder op de ERV uitvoering echter afgedopt met een uitstekende dop.
ConQuestador schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:26:
- Optioneel idee: Om de verdeling tussen begane grond en 1e verdieping te verbeteren is er de optie om de buis naar beneden aan te passen. Op dit moment lopen er 2 125mm spirobuizen van de 2e verdiepingvloer naar de 1e verdiepingvloer. Precies naast het gat van het rookkanaal dat we zien. Ik zou achter het knieschot een aftakking kunnen maken en zelf (eventueel 150mm) buizen door het gat van het oude rookkanaal naar beneden kunnen brengen, en die daaronder aansluiten op de bestaande aansluiting. Dan heb ik vanaf de WTW dus een aftakking die heel bewust naar de 1e en een die naar de begane grond gaat.
Ik heb alleen geen flauw idee of dit toegevoegde waarde heeft, en het zou wel een behoorlijke klus zijn (aangezien de buizen in de inbouwkast zijn ingebouwd).
Kan je de punten/kanalen het dichtste bij de WTW niet uitrusten met een regelklep, dan kan je een voorinstelling in je weerstanden doen waardoor er meer m³ de verder gelegen punten weet te bereiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:58
Gotenx schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 18:30:
Ik weet niet wat de zehnder doet i.v.m. contact geluid wanneer je deze direct op de vloer zet en zover ik mij kan herinneren zitten er wel degelijk aansluitingen voor een afvoer onder op de ERV uitvoering echter afgedopt met een uitstekende dop.
Steekt de dop bij de gewone ComfoAir ook uit? Bij de Q versie steekt de dop ruim 2cm onder de (vlakke onderkant van de) unit uit, maar je kunt dat verminderen door een stuk van de plastic dop af te zagen, dan steekt hij de dop nog zo'n 1.5cm uit, en dan kun je met 4 stuks 2cm geluidsdempers (Wagner o.i.d.) de unit toch op de grond zetten.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Nu online
Gotenx schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 18:30:
[...]

Kan je de punten/kanalen het dichtste bij de WTW niet uitrusten met een regelklep, dan kan je een voorinstelling in je weerstanden doen waardoor er meer m³ de verder gelegen punten weet te bereiken.
Ik kan helaas nergens bij, alles zit weggewerkt in de verdiepingsvloeren. Ik kan alleen bij de initiële aansluiting op beide verdiepingsvloeren.

Ik denk dat ik nu eigenlijk hetzelfde al heb bereikt door schuimrubber in het kanaal te drukken waardoor deze de doorvoer verminderd zonder te gaan fluiten. Het is alleen een beetje een hobbybob oplossing.

[ Voor 4% gewijzigd door ConQuestador op 08-11-2024 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Nu online
arnoldniessen schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 18:34:
[...]

Steekt de dop bij de gewone ComfoAir ook uit? Bij de Q versie steekt de dop ruim 2cm onder de (vlakke onderkant van de) unit uit, maar je kunt dat verminderen door een stuk van de plastic dop af te zagen, dan steekt hij de dop nog zo'n 1.5cm uit, en dan kun je met 4 stuks 2cm geluidsdempers (Wagner o.i.d.) de unit toch op de grond zetten.
Ik kreeg ook heel erg de indruk dat dat frame bedoeld is zodat je 20 boven de grond zit voor de afwatering. Wanneer je die afdopt zie ik geen reden dat hij nog 20cm boven de grond moet.

Zulke geluidsdempers (of desnoods een houten frame van 2cm hoog) zou dan moeten volstaan.

(Dit is 100% internetkennis, ik heb die module nog nooit irl gezien)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
De montagesyoel heb je niet nodig.
Je kunt de unit op 20mm hout of hardrubber zetten als je hem zo laag mogelijk wilt opstellen.
Voorbeeld:
P5ycho in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"
Het is amper te zien, maar hier zit 18mm multiplex onder.

Als je verder content bent met de mate van ventilatie in huis zie ik geen reden om de 150mm naar 160mm te vergroten.
Wel even de flexbochten vervangen natuurlijk.

Als je alles op basis van CO2 ingeregeld hebt en niets aan je leidingen kunt of wilt doen, prima. Grote kans wel dat het niet geweldig presteert als het allemaal 125mm is. Dan is de drukval relatief hoog voor het eerste deel, moet de wtw harder werken voor hetzelfde debiet, krijg je meer geluid, en kost dat meer energie. Aardige kans dst hier en daar een kleine aanpassing een groot effect kan hebben.

Hier scheelt dat ongeveer 700kWh per jaar (110W naar <30W), voor totale renovatie van wtw en aangepast buizenstelsel. En dat ook nog eens met een debietverhoging ivm meer aangesloten kamers.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Pagina: 1