Gijs007 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 12:03:
Hoe overstroom correct in te regelen?
Situatie: Heb een paar jaar terug een nieuwbouw woning gekocht (160m2), met een WTW (e400 van Zehnder).
Twee persoon huishouden.
- In de woonkamer/open keuken is de ventilatie (meer dan) voldoende.
- Op de verdieping, in de twee kleinere slaapkamers, is de CO2 veel te hoog (1000+ppm). Om dit wat tegen te gaan moet de WTW momenteel handmatig op een hogere stand worden gezet. Maar zit dan nog rond de ~800 ppm
- De zolder is stoffig van zichzelf (ruwbouw), en ruikt ook wat muf.
n.b. Wil hier in de toekomst extra slaapkamers maken, maar er is alleen een afzuig ventiel aanwezig.
Doelen/aanpak:
- Ik wil dit gaan bijregelen door met overstroom te gaan werken vanuit de slaapkamers, en de afzuiging op zolder te verhogen, ten kosten van de aan/afvoer in de woonkamer/keuken.
Maar weet niet zeker of dit de beste manier is voor een rijtjeswoning met meerdere verdiepingen. - Ook weet ik niet hoe ik de ventielen correct afstel. Wil natuurlijk nog wel voldoende ventilatie in de keuken, en geen suboptimale situatie door weerstand, met meer geluid/energieverbruik tot gevolg.
Immers als ik ergens een ventiel aanpas, dan zal dit op de overige ventielen een tegenovergesteld effect hebben? - Verder zou ik het geluid van de afzuig ventielen terug willen brengen. Als de WTW op stand 2 of 3 draait, dan is de luchtstroom goed te horen (voornamelijk bij de afzuigventielen in de keuken).
Technische informatie:
- Het huis heeft een open keuken, in de woonkamer/keuken is de ventilatie altijd op orde, zelfs als er veel bezoek is of gekookt wordt.
- De woonkamer is het grootste deel van de tijd niet in gebruik.
Hier hangt wel een CO2 sensor van Zehnder, waarop de WTW automatisch wordt gestuurd. In de praktijk doet deze CO2 sensor echter weinig, en draait de WTW bijna altijd in de laagste modus, behalve als er veel bezoek is. - De keuken is voorzien van een recirculatiekookplaat met plasma filter.
- Slaapkamer 1 wordt gebruikt als kantoor.
- De zolder heeft alleen een ventilatie afzuig ventiel, op het meetrapport staat deze als "wasmachine ruimte" omschreven.
- Gebruikte ventielen zijn Zehnder STC voor afzuiging, en Zehnder S125 voor aanvoer
Bouwtekeningen:
n.b De cirkels met pijltjes geven de locatie van de ventielen aan, afzuiging (pijlen naar binnen), aanvoer (pijlen naar buiten).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[
Afbeelding]
Meetrapport en oorspronkelijke afstelling:
[Afbeelding]
Als ik de TS mag geloven dan is 250m3/h in stand 2 (150m3/h in de laagste stand) eigenlijk behoorlijk aan de hoge kant voor een twee persoons huishouden? Betreft wel een rijtjes woning van 160m2 oppervlak.
Wat ik reeds heb gedaan:
- Afzuigingen op de zolder afgesteld van 15mm > naar 25mm (een na hoogste stand).
- Beide afzuigingen in de keuken van 15mm naar 10mm aangepast.
- Aanvoer woonkamer van 3x25 naar 3x20.
Dit lijkt nog geen effect te hebben op de CO2 in de slaapkamers.
Wellicht is het beter om:
1. De aanvoer in de woonkamer terug op 3x25 te zetten, zodat er minder weerstand is? Gezien deze het verst van de WTW af zitten, zullen ze (vermoedelijk) als laatste aftakking gemonteerd zijn.
2. Ik zou dan de aanvoer ventielen op de slaapkamers verder open kunnen zetten?
Ik ben nu sowieso een beetje blind met de ventielen aan het spelen, hoe bereken ik de juiste/optimale instellingen?
Immers als ik ergens een ventiel aanpas, dan zal dit op de overige ventielen een tegenovergesteld effect hebben? Wellicht ontstaat er hierdoor ook meer weerstand in het systeem, met meer geluid en energieverbruik tot gevolg?
Lastig, ik heb hier in huis ook flink lopen proberen met de ventielen. Ik zou dat i.c.m. meten van CO2 vooral blijven doen, een relatief eenvoudige manier om het te optimaliseren. Als het toch niet bevalt, weet je ook hoe je het weer in moet stellen om bij je beginsituatie uit te komen.
M.i. zijn er een aantal zaken die ervoor zorgen dat de CO2 waarden op de slaapkamers te hoog wordt.
-de kleine slaapkamers zijn afgesteld op 1 persoon. Deze kamers hebben 1 ventiel. Het kantoor heeft er 2.
Omdat je de kamers anders gebruikt, 'klopt' deze afstelling in de praktijk niet.
Wat ik hier aan zou doen: als het kantoor in de praktijk door 1 persoon wordt gebruikt, zou ik 1 ventiel helemaal dicht draaien, om te voorkomen dat hier te veel wordt ingeblazen.
De ventielen in de slaapkamers zou ik helemaal open zetten. Hier is de CO2 waarde het hoogste, dus om op een zo laag mogelijke stand van de ventilatie unit toch voldoende verse lucht daar te krijgen, zou ik ze helemaal opendraaien. Om meer lucht hier in te blazen, zou ik ook de ventielen in de woonkamer meer dichtdraaien.
-de CO2 sensor in de woonkamer wordt onvoldoende 'getriggerd', omdat daar vaak niemand is. Hierdoor draait het hele systeem (te) vaak op een te lage stand.
Wat ik zou doen: Kijken of je de unit permanent op handmatige stand kunt zetten, en dan stand 2. Dan kun je waarschijnlijk het debiet op die stand omlaag doen.
Bij mij stond het ook op 250m3 per uur, inmiddels omlaag naar 200. Dat scheelt enorm in geluid en verbruik tov 250m3. Inmiddels staat het hier bijna altijd op stand 2 en nooit CO2 problemen (ik meet in alle kamers).
Kortom, ik zou beginnen in de kamers met meeste 'problemen', die ventielen helemaal open zetten. Dan in de overige ruimten de ventielen meer dicht draaien, zodat die niet te veel verse lucht krijgen.
Overal meten of de CO2 waardes goed blijven. Overigens is dit ook subjectief, 800 ppm lijkt mij prima in een ruimte waar mensen langdurig verblijven. Ik probeer onder de 1000 te blijven. Enige manier om dat voor elkaar te krijgen was de unit op maximaal debiet zetten in de nacht. Of de deur op een kiertje zetten.
Tenslotte kun je ook spelen met het debiet van de unit. Zet hem zo laag mogelijk, zonder dat het ten koste gaat van de luchtkwaliteit.
Als je het echt grondig aan wil pakken, kun je een meetapparaat kopen die meet per ventiel hoeveel er uit komt. Dat heb ik maar gelaten, als de CO2 waardes goed zijn, ben ik tevreden.