Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
P5ycho schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 18:38:
Als je vertelt waar je vast loopt kan ik je misschien op weg helpen?
Blijkbaar wil je afvoeen in 'andere ruimten'? Wat houdt dat precies in?
Ok even de andere zaken in de verbouwing aan het voorbereiden geweest, nu de komende maand wil ik aan de slag met de ventilatie. Ik heb even alles bij elkaar geveegd, en er zitten toch wel wat beperkingen in mijn plan, ALS ik het breekwerk wil beperken. Op de eerste verdieping kan veel, op de begane grond ben ik wat beperkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sKW_9MyVAB4vf7kqjF0oxoABsxo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZMrYXfBhW1DnKxleiuGFWG0x.jpg?f=fotoalbum_large

De eerste verdieping (afbeelding hierboven) heb ik vrij spel, met een zolder over de volledige breedte. Idee is om de slaapkamers aanvoer te maken en dan afvoer in badkamer en de gang. De gang staat in open verbinding de gang beneden. Alle deuren hebben gleuven van ~2-3 cm voor overflow.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ecvXzVk76rev--m5CXgaDU7gTPg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kteXhE1X80t9EjnrcWg4Qefo.jpg?f=fotoalbum_large

De begane grond heb ik vooral de oude schoorsteen (24x24cm doorgang) vanaf zolder. Deze wil ik als aanvoer laten fungeren. Ik zou een afvoer in de woonkamer (blauw) kunnen maken, maar dat is niet makkelijk. Liefst zou ik afvoeren via de gang boven (open verbinding). Alle deuren hebben overigens al een gleuf van 2-3 cm tov de dorpel. Uiteraard in de woonkamer ook een normale afzuigkap naar buiten (oranje)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EtMTxLDkPjxWF4-sLeHcWH1HOB0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WyvEYwKIfvwIWSOR8nsBgFhM.png?f=fotoalbum_large

Ik ben begonnen met de rekenexcel, door even de afmetingen erin te zetten. Groene ruimtes zijn aanvoer en oranje iig afvoer. Maar er zijn zoveel verschillende getallen dat ik zoek raak. Ik snap dat pulsie de aanvoer is en extractie de afvoerruimten. De overflow is dan de verplaatsing tussen de ruimten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:14
Heb je de topicstart al doorgenomen?
Klopt het aantal personen in de sheet?

Aanvoeren in leefruimtes, afvoer in keuken, badkamer, wcs. Niet aan/afvoeren in de gang tenzij je een speciaaltje hebt.
Je mist nu afvoer in de keuken. Dat is dan ook de afvoer voor je woonkamer. Die blauwe markering kun je dan aanvoer van maken.
Atelier moet je even over nadenken wat je daarmee wilt, de eis is afhankelijk van hoe je het gaat gebruiken. Komen daar 4 man te werken?
Grootste slaapkamer wil je waarschijnlijk 2 ventielen voor 2 personen.
Wc beneden moet idealiter een eigen afvoer krijgen.
Overflow kun je even op zoeken in dit topic, is al vaak uitgelegd.

Wat is die kleine ruimte rechts van de gang op de eerste verdieping?

[ Voor 23% gewijzigd door P5ycho op 17-08-2024 23:39 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Niet online
P5ycho schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 23:14:
Heb je de topicstart al doorgenomen?
Klopt het aantal personen in de sheet?

Aanvoeren in leefruimtes, afvoer in keuken, badkamer, wcs. Niet aan/afvoeren in de gang tenzij je een speciaaltje hebt.
Je mist nu afvoer in de keuken. Dat is dan ook de afvoer voor je woonkamer. Die blauwe markering kun je dan aanvoer van maken.
Atelier moet je even over nadenken wat je daarmee wilt, de eis is afhankelijk van hoe je het gaat gebruiken. Komen daar 4 man te werken?
Grootste slaapkamer wil je waarschijnlijk 2 ventielen voor 2 personen.
Wc beneden moet idealiter een eigen afvoer krijgen.
Overflow kun je even op zoeken in dit topic, is al vaak uitgelegd.

Wat is die kleine ruimte rechts van de gang op de eerste verdieping?
Ik heb de topicstart nog eens doorgenomen, gaf nu ik zelf weer wat verder ben wel wat inzichten. Het kiezen van m3/h blijf ik lastig vinden, want het kan per persoon, per m3 etc. Wij wonen met 4 personen in het huis (2 volwassenen en 2 nog jonge kinderen). Omdat alle slaapkamers best ruim zijn, en mijn jonge dochter al in een 2 persoons bed slaapt, ga ik er vanuit dat de slaapkamers allemaal 2 personen moeten kunnen faciliteren (overigens hebben de kinderen de ramen nu altijd op een kier, want er is geen enkele ventilatie..)

De situatie is dus niet dat we een grote verbouwing doen, die is (aan de binnenkant) al 8 jaar geleden gedaan. Wel gaan we alle kozijnen nu vervangen (van hout naar kunststof met HR+++). De bovenverdieping, daar ben ik helemaal vrij te doen wat ik wil met ventielen, locaties etc omdat er een zolder van ~60m2 over het hele huis zit. De begane grond, daar ben ik dus erg beperkt. Daar heb ik vooral een loos schoorsteenkanaal (wel groot: 24x24cm) die ik kan gebruiken en die nu in de zolder uitkomt (de schoorsteen heb ik tot onder dakbeschot verwijderd en dak aangeheeld).

Een afvoer in de keuken die naar de WTW gaat, is niet mogelijk. De keuken is overigens helemaal open emt de woonkamer, dus vraag mij af of dat echt waarde toevoegt.

Het atelier werkt mijn vrouw in de avond een paar uurtjes, die kan in principe buiten het WTW systeem gelaten worden. Ik zou in principe een buis hier doorheen naar de toilet kunnen trekken als afvoer. Soms heeft ze workshops in het atelier van 2 uur met 4-8 personen, maar dat zijn uitzonderingen.

Wat is het bezwaar van afvoeren in de gang? Dat lijkt hier namelijk wel noodzakelijk. Bijvoorbeeld, de overloop gaat dan vanaf de woonkamer (de grote 24x24cm) naar de open verbonden gang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Okasha schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 11:23:
Ik heb de topicstart nog eens doorgenomen, gaf nu ik zelf weer wat verder ben wel wat inzichten. Het kiezen van m3/h blijf ik lastig vinden, want het kan per persoon, per m3 etc. Wij wonen met 4 personen in het huis (2 volwassenen en 2 nog jonge kinderen). Omdat alle slaapkamers best ruim zijn, en mijn jonge dochter al in een 2 persoons bed slaapt, ga ik er vanuit dat de slaapkamers allemaal 2 personen moeten kunnen faciliteren
Ik zou daar gewoon 1 ventiel houden, maar als je dit per sé wilt, kun je er altijd voor kiezen om ook op die kinderslaapkamers twee ventielen te doen, en dan flink geknepen. Dan gaat het niet ten koste van de rest.
(overigens hebben de kinderen de ramen nu altijd op een kier, want er is geen enkele ventilatie..)

De situatie is dus niet dat we een grote verbouwing doen, die is (aan de binnenkant) al 8 jaar geleden gedaan. Wel gaan we alle kozijnen nu vervangen (van hout naar kunststof met HR+++). De bovenverdieping, daar ben ik helemaal vrij te doen wat ik wil met ventielen, locaties etc omdat er een zolder van ~60m2 over het hele huis zit. De begane grond, daar ben ik dus erg beperkt. Daar heb ik vooral een loos schoorsteenkanaal (wel groot: 24x24cm) die ik kan gebruiken en die nu in de zolder uitkomt (de schoorsteen heb ik tot onder dakbeschot verwijderd en dak aangeheeld).

Een afvoer in de keuken die naar de WTW gaat, is niet mogelijk.
Dan heb je een probleem. Overigens geloof ik niet in "niet mogelijk". Je kunt altijd iets met een koof oid doen. De afvoer in de keuken is de belangrijkste van je hele woning, tenzij er een bijkeuken oid direct achter zit, waar je heel veel afkunt zuigen, en die via overstroom veel lucht uit de keuken haalt.
De keuken is overigens helemaal open emt de woonkamer, dus vraag mij af of dat echt waarde toevoegt.
Dat doet het dus wel.
Het atelier werkt mijn vrouw in de avond een paar uurtjes, die kan in principe buiten het WTW systeem gelaten worden. Ik zou in principe een buis hier doorheen naar de toilet kunnen trekken als afvoer. Soms heeft ze workshops in het atelier van 2 uur met 4-8 personen, maar dat zijn uitzonderingen.
Dus je wilt de slaapkamers van twee ventielen voorzien, terwijl daar maar 1 persoon leeft, en je atelier niet ventileren? Bijzondere keuze.
Zeker als je daar met 8 personen verblijft lijkt me ventilatie heel hard nodig. En met een paar uur per dag met 1 persoon ook trouwens.
Wat is het bezwaar van afvoeren in de gang? Dat lijkt hier namelijk wel noodzakelijk.
Afvoer in de gang is niet slim (zelfs erg stom), want dan kun je niet van overstroom gebruik maken. Je wilt de lucht die in de slaapkamers ingeblazen wordt in (of via) de woonkamer afzuigen, omdat je anders in de woonkamer onvoldoende ventilatie hebt.

Die afvoer die nu in je gang getekend is moet je naar de keuken verplaatsen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Niet online
Hmm er is dus wel afvoer in de keuken, maar die is naar buiten :) Ik zou daar wat kunnen doen via de badkamer erboven, maar dat is wel serieus werk, want dan moet ik door een betonnen plaat heen.

Ik snap die aversie in de gang nog niet echt, stel ik blaas in de woonkamer 200m3/h en in de 4 slaapkamers in totaal 170m3/h. Die 370m3/h moet er toch uit. De toilet beneden kan ik wel afzuging realiseren, bv 75m3/h, en in de badkamer boven kan ik ook 75m3/h afzuigen. Dan heb ik zeg 220m3/h over, die zuig ik af in de gang. Dan heb ik toch alsnog overloop van de woon- en slaapkamers naar alle betreffende ruimten?

Of heeft het dan voorkeur om 75m3/h in toilet en keuken beneden af te zuigen (vrijwel volledige beneden distributie) en dan 2x 75m3/h boven in de badkamer?

Het atelier hebben we eigenlijk nog nooit klachten over gehad. Die enkele keer dat er "groepen" zijn, staan de dubbele openslaande garagedeuren daar op een kier, en er is veel glas met ventilatieroosters. Die paar uur dat mijn vrouw er zit is er blijkbaar al genoeg via de roosters ververst.

Ik heb de aanvoer van de schoorsteenkanaal ondertussen berekend, de diameter is ruim voldoende, het enige nadeel is daar denk ik dat het zo in de hoek van de schouw zit dus weinig afstand tussen de muur. Wellicht daar nog iets bedenken dat het vrijer kan uitlopen met een uitloopstuk oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Als je alles af gaat zuigen in de gang heb je straks het dubbele debiet nodig, met.bijbehorende buisgroottes. Alles kan, maar.je maakt nietnefficient van je ventilatie gebruik door alles op een centraal punt af te zuigen.
Kooklucht trek je ook het hele huis door zo, die afzuigkap is ook niet perfect.

Ik heb ook gewoon een gat in een betonplaat geboord om de boel te verbeteren, dat is meestal allemaal te doen als je er eenmaal aan commit.

PS ik loop op een berg in Frankrijk, mijn antwoorden zijn wat beknopter deze weken.

[ Voor 26% gewijzigd door P5ycho op 18-08-2024 13:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puntenwolk
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:06
Okasha schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 12:41:

Ik snap die aversie in de gang nog niet echt, stel ik blaas in de woonkamer 200m3/h en in de 4 slaapkamers in totaal 170m3/h. Die 370m3/h moet er toch uit. De toilet beneden kan ik wel afzuging realiseren, bv 75m3/h, en in de badkamer boven kan ik ook 75m3/h afzuigen. Dan heb ik zeg 220m3/h over, die zuig ik af in de gang. Dan heb ik toch alsnog overloop van de woon- en slaapkamers naar alle betreffende ruimten?

Of heeft het dan voorkeur om 75m3/h in toilet en keuken beneden af te zuigen (vrijwel volledige beneden distributie) en dan 2x 75m3/h boven in de badkamer?
Je wil dus eigenlijk niet 200 m3/h in je woonkamer inblazen, maar veel minder. En dan het restant tot de benodigde hoeveelheid frisse lucht in de woonkamer goedmaken met overstroom vanuit de slaapkamers door de gang heen naar beneden. Daardoor kan je binnen de benchmark uit de TS blijven van 40-50 pp in totaal voor je hele huis.

Als je in totaal 370 gaat inblazen heb je een veel te groot systeem met ditto energieverbruik en geluidsproductie van de unit zelf. En bijvoorbeeld ook veel meer energieverlies in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _kilian_
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:27
Ik heb weer wat tijd gevonden om verder te gaan met mijn ontwerp. Om alles makkelijk te houden heb ik nu alle ventielen even laten afzuigen/inblazen per ventiel. Dit komt neer op 8 ventielen die inblazen (2x woonkamer, 4 voor 4 slaapkamers, 1 voor een kantoor en 1 voor een speelkamer) en 8 ventielen die afzuigen (1x wasruimte, 2x badkamer, 1x toilet en 4x keuken). Hiermee zou alles netjes in balans moeten zijn. Met een overflow van 45 m3/h van de zolder naar de 1e verdieping en 135 van de 1e naar de begane grond, lijkt me dat ook redelijk in orde. Van de 135 zal er 45 worden afgezogen via het toilet, waardoor er 90 onder de tussendeur naar de woonkamer gaat. Alles op standje maximaal.

Nu ben ik verder gaan kijken naar de luchtverdeelsystemen. Ik ben gecharmeerd geraakt van het luchtverdeelsysteem van Ubbink. Lijkt wat flexibeler te zijn qua mogelijkheden en qua prijs hetzelfde geprijsd te zijn als Zehnder ComfoTube en Vasco EasyFlow. Ik heb het hele systeem via de Ubbink Air Excellent Calculator ingevuld. Ik heb daar overal gebruik gemaakt van de AE48c Flexibel kanalen. 91mm buiten/75mm binnenmaat. Wanneer ik één AE48c Flexibel kanaal naar een ventiel breng, dan toont de calculator een snelheid van 2,8m/s door de kanalen. Het drukverlies zit volgens de calculator na het correct instellen van de correctieringen zo rond de 65 Pa voor alle kanalen.

Dan wat vragen:
  • De 2,8 m/s zijn obv de hoog stand met 45m3/h per ventiel. In de praktijk zal hier op normaal stand 30m3/h doorheen gaan wat de snelheid al omlaag brengt naar 1,9m/s volgens het technisch datablad van de Air Excellent AE48c Flexibel kanaal

Is het nodig/aan te raden om per ventiel 2 kanalen aan de sluiten? Dan gaan we naar 1,4 en 0,9m/s respectievelijk. Kost wel even richting de 1200 euro en best wat ruimte extra.
    Heb nu 8 afvoer ventielen en 8 aanvoer ventielen. Dan zouden we dus van 16 naar 32 kanalen gaan...
  • Maakt het uit of je vanaf het plafond of vanaf de vloer of onder in de muur, zeg de plint in of uit blaast? Op zolder is vanaf de vloer/plint een stuk makkelijker te realiseren, omdat de kanalen ook door de vloer lopen en ik ze dan niet ook nog een muur omhoog moet krijgen. Is het een nadeel dat er dan wel een 180 graden bocht in het kanaal komt?
  • Volgens de calculator komt ik nu richting de 4k aan materiaal uit met 1 kanaal per ventiel en 5200 als ik 2 kanalen per ventiel aansluit. Dit is dan exclusief de WTW unit zelf. Dat voelt ergens best fors. Zijn dit normale prijzen?
  • Ik zie verder dat er aangegeven wordt dat de lucht toevoer en afvoer van buiten naar de WTW unit en van de WTW unit naar de verdeelkasten snelheden haalt van 3,9m/s. Moet ik daar nog wat mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToonBoon
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Wij zijn bezig met het renoveren van onze jaren 70 woning. Ventilatie staat ook op de projectplanning. Nu heb ik op basis van de topicstart en het doorlezen van de topic de eerste schets gemaakt.
Voor wie het leuk vindt om zelf te puzzelen, hier is eerst een lege schets van de woning met de ventilatievraag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XNySnLsUeBSX5Qapk5KjhNP1y7w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oiGr3L8kNbLiywqwCe7FCM4U.png?f=fotoalbum_large
Toelichting op huis
Kamer 1: Ouderslaapkamer
Kamer 2: Kinderslaapkamer
Kamer 3: Opslagkamer
Kamer 4: Kinderslaapkamer (under construction)
Kamer 5: Kantoor (under construction)

Vanaf de zolder loopt de schoorsteen naar beneden. Hierin bevindt zich een rookkanaal met diameter 180 van asbestcement. Ik ben geen expert, maar dit klinkt niet als iets waar we gaten in willen maken om buizen door te krijgen.

De hal / overloop / washok loopt van begane grond tot aan de zolder door in een open trapgat.

Van de technische ruimte (CV) naar de badkamer en naar de WC lopen al (oude) 100 diameter kanalen tbv afzuiging.

Naar de keuken loopt van zolder een schacht met hierin een 100 diameter buis voor de afzuiging. Tegenwoordig loopt de afzuiging door een verlaagd plafond in de keuken direct naar buiten en wordt deze buis niet gebruikt.
Mijn invulling
Mijn eerste plan is als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nG1mfZYICxJ90mP-JfA7p0C_qvg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FgsCCsWE3MlGbflHObUnPGEz.png?f=fotoalbum_large

Ik maak mij vooral zorgen over de hoeveelheid afzuiging die in de keuken gaat komen in dit ontwerp.

Mijn overflow diagram:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FW3y-Is6Pe64_bxz1ev4G726I9M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vgayUxTOGWjH6fpBftVCgAYj.png?f=user_large

Wat ik me nog afvraag en niet echt antwoord op heb kunnen vinden. Wij hebben nu een CV ketel welke in de toekomst vervangen zal worden door een warmtepomp. Waarin kan ik nu al rekening houden met het bepalen en inrichten van de WTW unit? Als leek denk ik: beide werken met lucht dus er zal wel winst te behalen zijn uit even nadenken over de wisselwerking tussen de twee systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Threbez
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-06 23:56
jij hebt een kind dat permanent met partner in kinderkamer 2 verblijft? Of 2 kinderen in dezelfde kamer? zo nee: een slaapkamer die voornamelijk enkel gebruikt wordt heeft maar 30 m3 nodig. Logeerpartijtjes zijn incidenteel en zou ik niet op dimensioneren.
Kamer 3 heeft geen/nauwelijks ventilatie vraag aangezien het geen verblijfsruimte is. Als er wel ventilatievraag is zou dat waarschijnlijk ook 'gebruikte' lucht uit de slaapkamers kunnen zijn (dan zuig je de ruimte af in plaats van verse lucht erin).
Kamer 4 en 5 gaan waarschijnlijk nooit tegelijk gebruikt worden. perfecte kandidaten voor overflow: in de ene kamer voer je verse lucht aan, in de andere zuig je af. doordat de lucht via overloop/washok gaat heb je daar ook gelijk verversing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJR
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 06-06 22:03

DJR

Broodro0ster schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:34:
[...]

Niemand die hier het antwoord op weet?
Ik ben zelf ook op zoek naar de werking van de setting temperatuurprofiel "Adaptief".

Ik zou graag meer controle willen hebben over de nacht-setting met name in de zomer periode. Temperatuur passief op AUTO/ON zetten is gewenst (bypass open en koele lucht instroom indien de buitentemp het toelaat).

Echter ik wil niet dat de Zehnder Q600 in de nacht naar maximaal debiet opschakelt. Zou fijn zijn als ik een "vast" toerental kan ingeven voor "temperatuur passief" want optoeren naar stand 3 is in de nacht vrij gehorig.

Stand 3 programmeren naar een lager debiet wil ik ook niet want ik heb het max debiet (500) wel nodig na douchen of bij een CO2 trigger.

Ik ben bang dat de Q600 hier geen oplossing voor heeft, maar misschien is er iemand die er meer ervaring mee heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tinus89
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-06 11:41
Andrehj schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 18:02:
[...]

Toch doen ze het, en na anderhalf jaar, als de fan stuk is, verkopen ze je voor veel geld een nieuwe... 8)7 8)7 8)7
Ik ben erg blij dat ik mijn WTW na installatie bij Itho geregistreerd heb, want daardoor heb ik tot 5 jaar na installatiedatum onderdelengarantie.

Misschien moet ik ze vragen de volgende toevoerventilator alvast op te sturen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:15
tinus89 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 09:08:
[...]

Ik ben erg blij dat ik mijn WTW na installatie bij Itho geregistreerd heb, want daardoor heb ik tot 5 jaar na installatiedatum onderdelengarantie.

Misschien moet ik ze vragen de volgende toevoerventilator alvast op te sturen :P
Zoiets als dit krijg je er niet boven geplaatst? Dan ben je van het probleem af. Je kan ook losse stukken/rollen filterdoek kopen, misschien kan je die anders tussen de aansluiting van de buis spannen? Dat wil ik zelf gaan proberen, want ik kan die box niet kwijt en heb vergelijkbare issues.

[ Voor 6% gewijzigd door RonJ op 19-08-2024 10:08 ]

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 13:36
_kilian_ schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 22:18:
Ik heb weer wat tijd gevonden om verder te gaan met mijn ontwerp. Om alles makkelijk te houden heb ik nu alle ventielen even laten afzuigen/inblazen per ventiel. Dit komt neer op 8 ventielen die inblazen (2x woonkamer, 4 voor 4 slaapkamers, 1 voor een kantoor en 1 voor een speelkamer) en 8 ventielen die afzuigen (1x wasruimte, 2x badkamer, 1x toilet en 4x keuken). Hiermee zou alles netjes in balans moeten zijn. Met een overflow van 45 m3/h van de zolder naar de 1e verdieping en 135 van de 1e naar de begane grond, lijkt me dat ook redelijk in orde. Van de 135 zal er 45 worden afgezogen via het toilet, waardoor er 90 onder de tussendeur naar de woonkamer gaat. Alles op standje maximaal.

Nu ben ik verder gaan kijken naar de luchtverdeelsystemen. Ik ben gecharmeerd geraakt van het luchtverdeelsysteem van Ubbink. Lijkt wat flexibeler te zijn qua mogelijkheden en qua prijs hetzelfde geprijsd te zijn als Zehnder ComfoTube en Vasco EasyFlow. Ik heb het hele systeem via de Ubbink Air Excellent Calculator ingevuld. Ik heb daar overal gebruik gemaakt van de AE48c Flexibel kanalen. 91mm buiten/75mm binnenmaat. Wanneer ik één AE48c Flexibel kanaal naar een ventiel breng, dan toont de calculator een snelheid van 2,8m/s door de kanalen. Het drukverlies zit volgens de calculator na het correct instellen van de correctieringen zo rond de 65 Pa voor alle kanalen.

Dan wat vragen:
  • De 2,8 m/s zijn obv de hoog stand met 45m3/h per ventiel. In de praktijk zal hier op normaal stand 30m3/h doorheen gaan wat de snelheid al omlaag brengt naar 1,9m/s volgens het technisch datablad van de Air Excellent AE48c Flexibel kanaal

Is het nodig/aan te raden om per ventiel 2 kanalen aan de sluiten? Dan gaan we naar 1,4 en 0,9m/s respectievelijk. Kost wel even richting de 1200 euro en best wat ruimte extra.
    Heb nu 8 afvoer ventielen en 8 aanvoer ventielen. Dan zouden we dus van 16 naar 32 kanalen gaan...
  • Maakt het uit of je vanaf het plafond of vanaf de vloer of onder in de muur, zeg de plint in of uit blaast? Op zolder is vanaf de vloer/plint een stuk makkelijker te realiseren, omdat de kanalen ook door de vloer lopen en ik ze dan niet ook nog een muur omhoog moet krijgen. Is het een nadeel dat er dan wel een 180 graden bocht in het kanaal komt?
  • Volgens de calculator komt ik nu richting de 4k aan materiaal uit met 1 kanaal per ventiel en 5200 als ik 2 kanalen per ventiel aansluit. Dit is dan exclusief de WTW unit zelf. Dat voelt ergens best fors. Zijn dit normale prijzen?
  • Ik zie verder dat er aangegeven wordt dat de lucht toevoer en afvoer van buiten naar de WTW unit en van de WTW unit naar de verdeelkasten snelheden haalt van 3,9m/s. Moet ik daar nog wat mee?
Zelf heb ik ook een systeem met Ubbink Air Excellent aangelegd. Zie eerdere berichten. Er moeten nog wat kleine zaken gebeuren + de afregeling per ventiel moet nog nauwkeurig gedaan worden, maar sinds dit weekend draait de wtw nu.

Omdat ik het systeem zo stil mogelijk wil hebben, heb ik gekozen om elk ventiel met 2 slangen (van elk 90mm) aan te sluiten. Als ik achteraf van 1 naar 2 slangen zou willen gaan zou dat betekenen dat voor alle ventielen van de begane grond ik de schuine plafonds weer zou moeten openbreken, isolatielaag aan moet passen en weer opnieuw zou moeten afwerken. Dat zou veel werk en dan ook extra kosten met zich meebrengen. Mijn gedachte was: nu direct in 1x zo goed mogelijk doen. En tot nu toe, zoals gezegd draait het nog maar net, ben ik erg blij met het resultaat: het inblazen of afzuigen in de diverse kamers is onhoorbaar. Ik heb daarbij overigens ook diverse dempers toegevoegd en zo min mogelijk bochten in het traject aangebracht.
Mocht het in jouw situatie gemakkelijk zijn achteraf extra slangen aan te leggen, dan kun je wellicht anders beslissen.

Over de kosten: er is behoorlijk veel prijsverschil tussen de verschillende webshops. Even zoeken naar de gunstigste prijs kan vele honderden euro's schelen! Zie ook mijn eerdere bericht hierover. Zelf heb ik de Ubbink materialen gekocht bij Elektramat, Saniheat, Solyd en Ventilatieland. Deze laatste is echter voor veel Ubbink materialen zeker niet de goedkoopste (ik heb daar alleen de verdeelkasten met 24 aansluitingen + de dempingsset gekocht). Solyd is bv erg gunstig voor de slangen (AE48c) en de Ventus dakdoorvoeren mocht je die ook nemen. Bij Elektramat zijn de ventieladapters en bv ook de Zehnder Luna ventielen netjes geprijsd. Etc etc.
Mijn totale investering incl WTW unit ligt iets boven de €7000.

Afzuigen net boven de grond zou ik niet doen: lijkt me veel kans geven op stof aanzuigen, Inblazen zou misschien wel kunnen, al zul je dan vanwege de vloer op korte afstand wel een minder mooie verdeling krijgen t.o.v. een wand of plafond toevoer.

De luchtsnelheid in de 180mm kanalen van mijn buitenaanslutingen zijn volgens de Ubbink berekening 3,8m/s bij de maximale stand (350m3/hr). Dat is naar mijn idee (en wat ik tot nu toe hoor) geen enkel probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
RonJ schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 09:57:
Zoiets als dit krijg je er niet boven geplaatst? Dan ben je van het probleem af. Je kan ook losse stukken/rollen filterdoek kopen, misschien kan je die anders tussen de aansluiting van de buis spannen? Dat wil ik zelf gaan proberen, want ik kan die box niet kwijt en heb vergelijkbare issues.
Hou er rekening mee dat je zo'n losse filterdoos (die je normaliter na je WTW plaatst) wel dampdicht moet isoleren om condens erop te voorkomen, omdat je deze nu voor je WTW wil plaatsen. Dat maakt het een extra uitdaging.
Toch is dat een veel beter plan dan het spannen van los doek over de aansluiting, want daarvan is het filteroppervlak veel te klein. Die heeft veel te veel weerstand en zit in een week helemaal dicht. Een normaal WTW-filter bestaat niet voor niets uit vele lamellen, die samen een heel groot oppervlak vormen.

Het had jullie veel ellende gescheeld als die prutsers bij Itho hun huiswerk goed hadden gedaan en gewoon zelf het toevoerfilter voor de ventilator hadden geplaatst...

[ Voor 7% gewijzigd door Andrehj op 19-08-2024 10:16 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
RonJ schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 09:57:
[...]

Moet je die box nog wel even flink isoleren ter voorkoming van condena en rendementsverlies.

Edit: ninja'd...

Ik zou zelf de unit terugsturen naar de winkel om een punt te maken, dit is gewoon een design flaw.
Over een verwachte levensduur van 15 jaar zijn dit behoorlijk grote extra kosten, los van de deuk in de betrouwbaarheid.

[ Voor 15% gewijzigd door P5ycho op 19-08-2024 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Andrehj schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 10:15:
[...]

Hou er rekening mee dat je zo'n losse filterdoos (die je normaliter na je WTW plaatst) wel dampdicht moet isoleren om condens erop te voorkomen, omdat je deze nu voor je WTW wil plaatsen. Dat maakt het een extra uitdaging.
Toch is dat een veel beter plan dan het spannen van los doek over de aansluiting, want daarvan is het filteroppervlak veel te klein. Die heeft veel te veel weerstand en zit in een week helemaal dicht. Een normaal WTW-filter bestaat niet voor niets uit vele lamellen, die samen een heel groot oppervlak vormen.

Het had jullie veel ellende gescheeld als die prutsers bij Itho hun huiswerk goed hadden gedaan en gewoon zelf het toevoerfilter voor de ventilator hadden geplaatst...
Goed punt, misschien moet ik de spinnenwebben en vogeldons troep aan de aanzuigkant dan maar accepteren en blijven weg stofzuigen. Het schoonmaken gaat opzich vrij makkelijk doordat het inside-out "ventilatorrollen" zijn. Ik keek eigenlijk vooral naar zo'n filterbox (maar kan m gewoon niet kwijt) om een betere filterklasse toe te kunnen passen zonder 1-2x per jaar 200 euro kwijt te zijn voor de OEM F7/8 filters. We hebben nogal veel geur overlast van een permanent nat hout stokende buurman.

De unit is zo opgebouwd, waar de filters direct tegen de warmte/vochtwisselaars aanzitten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YJ2sETp7Gne_hVQhTsQbpWK_fIs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1uHPlqC2fAoJgOCY8oHXa7eR.png?f=user_large

En isolatie is echt key idd. Ik had initeel een klein stukje van 1-2cm ongeisoleerd zitten tussen de geisoleerde slang naar het dak en de flensstukken op de unit. Daar lag meteen een hele plas water onder in de winter. Met een laagje purschuim tussen slang en flens is dat opgelost.

[ Voor 21% gewijzigd door RonJ op 19-08-2024 10:37 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
_kilian_ schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 22:18:

Dan wat vragen:

- Ik heb een vent-axia luchtverdeelsysteem gebruikt, redelijk vergelijkbaar met ubbink maar dat kwam net goedkoper uit en was toen (2022) wat beter leverbaar. Ik was in totaal zo'n 6K kwijt voor het hele verdeelsysteem. Geen raar bedrag dus, helaas.

- Liever vanaf het plafond ivm stof en verdeling van de lucht. Als het echt niet anders kan, probeer zo hoog mogelijk te blijven. Ik heb op zolder de afzuiging bovenin een nis aan de zijkanten geplaatst, in een ruimte waar ook de PV-omvormer zit. Blijft die ook gelijk wat koeler.

- Ik kan sowieso aanraden om alle afzuigventielen te voorzien van een kegelfiltertje. Geeft wel iets meer weerstand, maar houdt wel 99% van het stof uit je kanalen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EMrLL-r4VxNNTJCItbCldBcfBlc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/m8SWzuZLAHklkvdqetZWGbfL.png?f=user_large

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToonBoon
  • Nu online
Threbez schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 08:17:
jij hebt een kind dat permanent met partner in kinderkamer 2 verblijft? Of 2 kinderen in dezelfde kamer? zo nee: een slaapkamer die voornamelijk enkel gebruikt wordt heeft maar 30 m3 nodig. Logeerpartijtjes zijn incidenteel en zou ik niet op dimensioneren.
Kamer 3 heeft geen/nauwelijks ventilatie vraag aangezien het geen verblijfsruimte is. Als er wel ventilatievraag is zou dat waarschijnlijk ook 'gebruikte' lucht uit de slaapkamers kunnen zijn (dan zuig je de ruimte af in plaats van verse lucht erin).
Kamer 4 en 5 gaan waarschijnlijk nooit tegelijk gebruikt worden. perfecte kandidaten voor overflow: in de ene kamer voer je verse lucht aan, in de andere zuig je af. doordat de lucht via overloop/washok gaat heb je daar ook gelijk verversing.
De reden dat ik in kamer 2 60 dimensioneer is dat ik het huis niet vast wil zetten op Kamer 1 = ouderslaapkamer, Kamer 2 = kinderslaapkamer. In de toekomst willen wij of een volgende bewoner dit wellicht omdraaien.

Maar, dat betekent inderdaad dat daar op dit moment 30 nodig is en ik rekening moet houden met 2 ventielen in beide kamers.

Het lijkt me wel redelijk om te stellen dat hooguit 1 van de 2 grote kamers om 60 vraagt, dus dat de vraag van Kamer 1 + Kamer 2 = 90.

De redenatie voor kamer 3 was vergelijkbaar. Dit is een kamer met aan beide zijden een inbouwkast. Ik zou hem er zelf niet direct uitslopen, maar het lijkt mij een gemis om er geen rekening mee te houden dat dit in de toekomst wellicht als slaapkamer of kantoor gebruikt gaat worden en dus al buizen + ventiel aan te brengen & de (mogelijke) vraag mee te berekenen.

Je idee voor kamers 4 en 5 vind ik goed. Ik merk alleen dat ik ook hierin bang ben om een kamer vast te bestempelen als "kantoor". Het zou zeker een slaapkamer kunnen worden in de toekomst.

Hoe haalbaar is het om een afvoer om te zetten naar een invoer? Dat zal waarschijnlijk geheel afhankelijk zijn van de fysieke plaatsing van de buizen?

Hoe vind je de balans tussen een haalbare en flexibele oplossing, dat is een lastige. Uiteindelijk een die iedereen zelf moet maken, ik ben benieuwd naar hoe anderen hier in staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
@RonJ Ik maak de afvoerkanalen wel een keer schoon elke ~4 jaar, naast het reguliere filteronderhoud. Veel minder werk dan elke paar maanden die kegelfilters met klein oppervlak vervangen op vervelende plaatsen.

@ToonBoon ik zie niet in waarom je ooit een ruimte zou moeten aanpassen van aanvoer naar afvoer tenzij je ingrijpend verbouwen gaat. Een verblijfruimte wordt niet zomaar een badkamer toch? Kantoor en slaapkamer zijn allebei verblijfsruimtes, dus aanvoer.

[ Voor 37% gewijzigd door P5ycho op 19-08-2024 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Threbez
@ToonBoon de afweging zal je echt zelf moeten maken. Ik kan je alleen meegeven dat ik weinig mensen hoor die de hoogte van een bod op een huis laten afhangen van hoe geschikt de ventilatie set-up is voor hun woonwens. Ergo, rekening houden met een volgende bewoner is lief, maar betaalt zich niet terug.
Je eigen leven heb je iets meer in control. (alhoewel..)
Of het reel is dat het kantoor wellicht naar beneden verhuist en de kamer boven ook slaapkamer wordt weet je zelf het best. En misschien is er een 'tussenfase' waarin opslagkamer juist babykamer is. (voor een tussenfase >1 jaar zou ik daar wel rekening mee houden in je ontwerp)
Mocht je zelf concrete plannen hebben ruimtes anders te gaan gebruiken dan kan je daar natuurlijk wel goed rekening mee houden. Ook je oplossing van wel voorbereiden op 60 m3 maar huidig afregelen op 30 is een mooie tussenweg.

Je kent zelf je leven hoe het nu is en waar je naar toe wil. Daar zou ik op dimensioneren. Alles wat onverwacht gebeurt, van scheiden tot andere werksituatie, daar kan je alleen maar mee dealen als het zich voordoet.

Succes met je keuzes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
ToonBoon schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 10:37:
[...]
Hoe haalbaar is het om een afvoer om te zetten naar een invoer? Dat zal waarschijnlijk geheel afhankelijk zijn van de fysieke plaatsing van de buizen?

Hoe vind je de balans tussen een haalbare en flexibele oplossing, dat is een lastige. Uiteindelijk een die iedereen zelf moet maken, ik ben benieuwd naar hoe anderen hier in staan.
Als je de verdeelbox(en) bereikbaar houdt en met een poortje meer neemt, is aan/afvoer omdraaien zo simpel als de slang omprikken van de ene naar de andere box (en evt. een stukje verlengen).

Ik ben zelf altijd van zoveel mogelijk flexibiliteit inbouwen en dimensioneren op de behoefte van een evt. koper met een groter gezin, maar dat zal je denk ik niet terugverdienen. Voor jezelf is nu een extra punt aanleggen iig een stuk goedkoper dan later weer een plafond ervoor moeten afbreken.

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17:14
Threbez schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 11:01:
@ToonBoon de afweging zal je echt zelf moeten maken. Ik kan je alleen meegeven dat ik weinig mensen hoor die de hoogte van een bod op een huis laten afhangen van hoe geschikt de ventilatie set-up is voor hun woonwens. Ergo, rekening houden met een volgende bewoner is lief, maar betaalt zich niet terug.
Je eigen leven heb je iets meer in control. (alhoewel..)
Of het reel is dat het kantoor wellicht naar beneden verhuist en de kamer boven ook slaapkamer wordt weet je zelf het best. En misschien is er een 'tussenfase' waarin opslagkamer juist babykamer is. (voor een tussenfase >1 jaar zou ik daar wel rekening mee houden in je ontwerp)
Mocht je zelf concrete plannen hebben ruimtes anders te gaan gebruiken dan kan je daar natuurlijk wel goed rekening mee houden. Ook je oplossing van wel voorbereiden op 60 m3 maar huidig afregelen op 30 is een mooie tussenweg.

Je kent zelf je leven hoe het nu is en waar je naar toe wil. Daar zou ik op dimensioneren. Alles wat onverwacht gebeurt, van scheiden tot andere werksituatie, daar kan je alleen maar mee dealen als het zich voordoet.

Succes met je keuzes!
Ik zou altijd de ventielen en de grootte van de unit wel aanleggen op het maximale gebruik van de woning. En dan dmv inregelen aansluiten bij het daadwerkelijk gebruik.
Bij de aanleg van een wtw kost een extra ventiel je de kop niet meestal. Dat terwijl achteraf installeren een dure grap is.

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:19
Ik had wandroosters besteld voor mijn WTW systeem; ik dacht zeker te weten dat ik de gaten 500x100mm had gemaakt. Ontvang ik de roosters blijkt het dat het toch 600x100 was 8)7 Helaas, dan maar retour dacht ik, dat bleek ook een no-go aangezien het maatwerk was. Een slechte manier om €220 te besteden zegmaar |:(

Mocht ik iemand hier er nog een plezier kunnen doen doe dan even een DM

Aluminium, kleur RAL9010 bevestiging met klemveren 500x100
  • 2x dubbelvoudig instelbaar
  • 2x enkelvoudig instelbaar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/79gEOpQESjpFUKUWm7AZ-drFOvI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GCqVutkMq0F05aPOCTnyH1o1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UHK5Z7aa0aI7YKAw8EAfWUYgYuA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Zi4vjq96e3tELElm3ju9Zos.jpg?f=fotoalbum_large

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
RonJ schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 10:23:
[...]

Goed punt, misschien moet ik de spinnenwebben en vogeldons troep aan de aanzuigkant dan maar accepteren en blijven weg stofzuigen. Het schoonmaken gaat opzich vrij makkelijk doordat het inside-out "ventilatorrollen" zijn. Ik keek eigenlijk vooral naar zo'n filterbox (maar kan m gewoon niet kwijt) om een betere filterklasse toe te kunnen passen zonder 1-2x per jaar 200 euro kwijt te zijn voor de OEM F7/8 filters. We hebben nogal veel geur overlast van een permanent nat hout stokende buurman.

De unit is zo opgebouwd, waar de filters direct tegen de warmte/vochtwisselaars aanzitten.
[Afbeelding]

En isolatie is echt key idd. Ik had initeel een klein stukje van 1-2cm ongeisoleerd zitten tussen de geisoleerde slang naar het dak en de flensstukken op de unit. Daar lag meteen een hele plas water onder in de winter. Met een laagje purschuim tussen slang en flens is dat opgelost.
Hee wat grappig dit Daikin (?) model is vrijwel identiek aan mijn Orcon WTU. Is dat hetzelfde bedrijf met andere merknaam? Of verkopen ze allebei een white label apparaat onder eigen merknaam? Ik vind het altijd wel interessant te zien hoe de structuren van leveranciers zich ontwikkelen. Zoals de 10+ fabrikanten in heel Europa die dezelfde white label Chinese flex buizen verkopen als hun “eigen” luchtverdeelsysteem.

Ik het precies hetzelfde geworstel gehad met het goed isoleren van de aansluitingen van de fles stukken. Gaat van de herfst nog een keer helemaal opnieuw met nieuwe flensen.

Hier overigens geen filter plaatsing problemen. Immers de aanzuig ventilator zit tussen de wisselaar en de inblaas (“linksvoor” op het plaatje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Niet online
Puntenwolk schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 13:40:
[...]

Je wil dus eigenlijk niet 200 m3/h in je woonkamer inblazen, maar veel minder. En dan het restant tot de benodigde hoeveelheid frisse lucht in de woonkamer goedmaken met overstroom vanuit de slaapkamers door de gang heen naar beneden. Daardoor kan je binnen de benchmark uit de TS blijven van 40-50 pp in totaal voor je hele huis.

Als je in totaal 370 gaat inblazen heb je een veel te groot systeem met ditto energieverbruik en geluidsproductie van de unit zelf. En bijvoorbeeld ook veel meer energieverlies in de winter.
DANK! Dit was een goede wake-up call en er vielen wat kwartjes. De baas van het huis heeft aangegeven niet echt een probleem te hebben met stukje buis door haar atelier naar het toilet, dus dat is ook gunstig. In de badkamer boven heb ik ruimte gevonden voor een koof, zodat ik een afvoer in de keuken kan maken.

Ik wil het systeem uitrollen voor 5 personen, omdat het gewoon een 5 persoons huis is, en dan 40m3/h, dat maakt het makkelijk want met 4 personen en 50m3/h is het ook netjes. Er moet dan dus 200m3/h ingaan.

Ik heb het nog niet helemaal sluitend maar dit is nu het eerste concept, het enige lijkt nu nog dat er theoretisch gezien vanaf boven vrij veel naar de toilet trekt (66%).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_g8-p4wtfzQyF5A7omh8rcmM5OU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JFe52daSsbjvSEzk1JTofz6a.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Langzaam begint het kwartje te vallen, goed bezig.

Houd er even rekening mee dat je voor bezoek wat hoger moet kunnen dan het debiet voor die 4-5 personen. Normaal wordt daar 150% voor aangehouden.
Mijn calculatiesheet rekent dat automatisch voor je uit.

Je wilt echt geen 60m3/h op het toilet hoor, dan zit je in de tocht met je blote bips. 25m3/h is de norm.

Ik verwacht dat je keukenafvoer een nog wat hoger debiet zal moeten krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:01
assje schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 16:38:
Ik had wandroosters besteld voor mijn WTW systeem; ik dacht zeker te weten dat ik de gaten 500x100mm had gemaakt. Ontvang ik de roosters blijkt het dat het toch 600x100 was 8)7 Helaas, dan maar retour dacht ik, dat bleek ook een no-go aangezien het maatwerk was. Een slechte manier om €220 te besteden zegmaar |:(

Mocht ik iemand hier er nog een plezier kunnen doen doe dan even een DM

Aluminium, kleur RAL9010 bevestiging met klemveren 500x100
  • 2x dubbelvoudig instelbaar
  • 2x enkelvoudig instelbaar
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kun je geen inzetstukje in dat gat maken en dan daar alsnog dat rooster inzetten?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToonBoon
  • Nu online
P5ycho schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 10:43:
Een verblijfruimte wordt niet zomaar een badkamer toch? Kantoor en slaapkamer zijn allebei verblijfsruimtes, dus aanvoer.
Dat is inderdaad de meest logische methode. @Threbez opperde het idee om van de slaapkamer op zolder naar het kantoor op zolder te ventileren. De ene is immers een dag-verblijf, de andere een nacht-verblijf.

De aanvoer naar de benedenverdieping is niet gemakkelijk, dus mijn idee is om alles met overflow vanaf de slaapkamers te realiseren. Een nadeel van deze oplossing is dat de roosters/ventielen in de muur tussen de gang en woonkamer pal boven de zithoek uitkomen.

Een alternatief is om te onderzoeken of de schoorsteenpijp gebruikt kan worden, maar eerdergenoemde asbestcement gooit daar roet in het eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Ah ja, dat had ik even gemist. Op zich een leuk idee, maar als je de balans rond krijgt met alleen aanvoer zou ik daar liever voor kiezen. Soms is het echter onpraktisch omdat met veel slaapkamers een tekort aan afvoer ontstaat.

Met het juiste rooster kun je de aangevoerde lucht vanaf de wand via het plafond flink ver de kamer in werpen zonder dit te voelen. Afhankelijk van hoe mooi je het wilt hebben kun je zelfs voor instucbare roosters kiezen. Ik zie dit niet als bezwaar, is goed op te lossen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
No Hands schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 06:55:
Kun je geen inzetstukje in dat gat maken en dan daar alsnog dat rooster inzetten?
Alles al gestuct, geverfd en behangen dus niet echt een valide optie. Enige positieve is dat we er toch achter kwamen dat we zwarte roosters mooier vonden dus dat heb en we nu wel direct.

Ik heb de nieuwe inblaasroosters ook maar enkelvoudig instelbaar genomen, voel toch helemaal niks aan luchtstroom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LRzjP3cAFNK6i2zlO0RRmeA6XTE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PGwtbulK4vbslcQPRpcmMEP3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door assje op 20-08-2024 10:40 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Puntenwolk schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 21:10:
[...]

Hee wat grappig dit Daikin (?) model is vrijwel identiek aan mijn Orcon WTU. Is dat hetzelfde bedrijf met andere merknaam? Of verkopen ze allebei een white label apparaat onder eigen merknaam? Ik vind het altijd wel interessant te zien hoe de structuren van leveranciers zich ontwikkelen. Zoals de 10+ fabrikanten in heel Europa die dezelfde white label Chinese flex buizen verkopen als hun “eigen” luchtverdeelsysteem.

Ik het precies hetzelfde geworstel gehad met het goed isoleren van de aansluitingen van de fles stukken. Gaat van de herfst nog een keer helemaal opnieuw met nieuwe flensen.

Hier overigens geen filter plaatsing problemen. Immers de aanzuig ventilator zit tussen de wisselaar en de inblaas (“linksvoor” op het plaatje).
Ik heb even naar die Orcon gekeken, maar buiten dat het beide "systeemplafond"/kanaal modellen zijn is er niets hetzelfde aan. Helaas, want de filters van Orcon zijn een stuk betaalbaarder.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
assje schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 10:09:
[...]

Alles al gestuct, geverfd en behangen dus niet echt een valide optie.

Enige positieve is dat we er toch achter kwamen dat we zwarte roosters mooier vonden dus dat heb en we nu wel direct.

Ik heb de nieuwe inblaasroosters ook maar enkelvoudig instelbaar genomen, voel toch helemaal niks aan luchtstroom.

[Afbeelding]
Ik ben wel even benieuwd hoe je dit in de muur hebt gemaakt. Zou je daar wat meer over kunnen delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranjo
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:58
assje schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 10:09:
[...]
Interessant! hoeveel m3/h denk je dat door deze roosters heen gaat? ik heb een vergelijkbaar plan op het oog. In die zin dat de inlaten boven de bank uit gaan komen, maar die wel 150 m3/h aan lucht moeten gaan voorzien. Ik ben bang dat de luchtstroom voelbaar gaat zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
ranjo schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 10:50:
[...]

Interessant! hoeveel m3/h denk je dat door deze roosters heen gaat? ik heb een vergelijkbaar plan op het oog. In die zin dat de inlaten boven de bank uit gaan komen, maar die wel 150 m3/h aan lucht moeten gaan voorzien. Ik ben bang dat de luchtstroom voelbaar gaat zijn..
Moet de boel nog inregelen maar volgens ontwerp 125m3/h normaal en 188m3/h max

Van deze roosters zijn de lamellen individueel instelbaar, je hebt eventueel dus de mogelijkheid om verticaal aardig te spreiden door de ruimte (al ziet dat er bij grote verschillen wel beetje gek uit).

[ Voor 17% gewijzigd door assje op 20-08-2024 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
P5ycho schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 10:43:
[...]

Ik ben wel even benieuwd hoe je dit in de muur hebt gemaakt. Zou je daar wat meer over kunnen delen?
In voorzetwand die daar kwam; leidingen komen simpelweg uit in een open koof, zie:
assje in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"

Misschien na paar jaar die koof eens stofzuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
P5ycho schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 10:43:
[...]

Ik heb vergelijkbare roosters voor de airco (met vaste schoepen beneden ivm mooier en deze verstelbare in de rest van het huis). Deze zitten allemaal geklemd in een een roosterschoen, die zitten dan weer in een iets groter gat in de muur vast met purschuim, waar ze verder ook rondom mee geïsoleerd zijn. Daar is dan weer strak overheen gestuct.

Dat ziet er dan uiteindelijk zo uit (helaas geen goede foto van een geisoleerde schoen voor het afwerken):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GzSHtQh_aJ-DfKY9vJ1h3GvcZpA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O06grbrR83FrdS1WnR5NdMR1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W6CCVI8ivxW3rHlADRROS65eTsY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/d9je0sWwHCzG6TbvTDGtI2eG.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door RonJ op 20-08-2024 15:24 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToonBoon
  • Nu online
Isoleert dat een beetje, die handoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Zo beter? :/

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06-06 20:25
RonJ schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 11:55:
[...]
Ik heb vergelijkbare roosters voor de airco (met vaste schoepen beneden ivm mooier en deze verstelbare in de rest van het huis).
Interessant, wat voor airco heb je hierop aangesloten? Ik wil zoiets ook op de bovenverdieping met het liefste maar 1 centrale unit op zolder (uit het zicht), ipv in 3 slaapkamers zo'n lelijke airco bak aan de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Krilo_89 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 13:51:
[...]

Interessant, wat voor airco heb je hierop aangesloten? Ik wil zoiets ook op de bovenverdieping met het liefste maar 1 centrale unit op zolder (uit het zicht), ipv in 3 slaapkamers zo'n lelijke airco bak aan de muur.
offtopic:
Een Daikin kanaalunit (3 stuks, 1 per verdieping), elk met een Airzone multizone systeem en auto-cleaning filter. Voor de kosten moet je het zeker niet doen en de meeste airco boeren willen nog net de unit zelf voor je aansluiten. Maar als je al het werk hebt verzet om het mooi weg te werken is het een prachtig systeem, mits je met de nadelen kan leven. Meer info hier en hier.

[ Voor 6% gewijzigd door RonJ op 20-08-2024 15:23 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svenk91
  • Laatst online: 12:28
Krilo_89 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 13:51:
[...]

Dan moet je naar een airco met kanaalsysteem kijken denk ik. Houd er wel rekening mee dat die ene binnen unit dan lucht uit de ruimte daar onttrekt, en bij de slaapkamers inblaast. Maar als de airco uitstaat heb je deze luchtstroom niet. Daar moet je balansventilatie systeem wel tegen kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
@RonJ en @svenk91 , thanks.

Als ik dat zo zie, is het aardig wat werk, maar voornamelijk een behoorlijk grote unit. Ik weet niet of ik dat makkelijk weggewerkt krijg als hij horizontaal moet hangen.

Ik ga ook niet met thermostaten aan de gang en hoef ook niet per ruimte te regelen. Ik wil centraal zorgen dat er in de zomer bijv. 21 graden lucht geblazen wordt op de bovenverdieping met een lage luchtvochtigheid. Dat wordt door de WTW unit dan door het huis verspreid en zo haal ik de 'scherpe' randjes eraf. Beneden koel ik met de vloer en dat werkt prima, behalve dan dat halverwege de zomer de luchtvochtigheid niet echt meer omlaag gaat.

Een kanaalairco is dus redelijk aan de prijs en kan dus veel meer dan wat ik ermee wil doen. Ik wil alleen niet met drie wandmodellen aan de gang, omdat ik dat gewoonweg niet nodig heb en niet mooi vindt. Een rooster vanaf mijn zolder zou veel mooier zijn. Mijn zolder staat namelijk in verbinding met alle drie de slaapkamers, dus daar kan ik mooi wat wegwerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 17:53
KarsS schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 22:03:
@P5ycho , @Frenkie567917 , @Puntenwolk Hartelijk dank voor jullie reacties, daar heb ik zeker wat aan!

De riool ontluchting had ik nog niet aan gedacht. Die zit niet in de buurt van de WTW aanzuiging, maar wel tussen twee slaapkamers met de pijp eindigend onder de pannen. Het dak is redelijk luchtdicht, maar ik kan me voorstellen dat er toch ergens wat naar binnen kan komen. Heb sowieso wel eens gelezen dat je die beluchting beter door de pannen kunt doen in plaats van er onder te laten eindigen. Na twee 200mm WTW dak doorvoeren gedaan te hebben is zo'n riool pijpje natuurlijk een fluitje van een cent :)

De kruipruimte had ik al wel even aan gedacht, maar weer afgestreept omdat het luik behoorlijk goed afsluit. Nu ik echter lees over een rioolbuis met ruimte en openingen in de meterkast... Er zijn nog vele dingen te onderzoeken!

Misschien kan eens ik beginnen met op de Q350 aan te geven dat er een open verbrandingstoestel in huis is? Als ik het goed begrijp zorgt de WTW dan dat er altijd enige overdruk is. Daarmee is het probleem niet opgelost maar het helpt misschien wel om een aantal zaken uit te sluiten.
Even een kleine update voor diegene die hebben meegedacht; het is dus inderdaad de rioolbeluchting waar de stank vandaan kwam. Ik heb de basisoorzaak (het pijpje onder de pannen) nog niet verbeterd. Maar het dichtkitten van wat doorgangen tussen de knieschot ruimte, waar de rioolbeluchting door het dak gaat, en de badkamer gaf een flinke verbetering.

Een tweede (tijdelijke) maatregel waarmee het effect helemaal weg is is de badkamerdeur iets open laten als er niemand is. Ik kwam er achter dat de toevoer onder de deur door te krap is waardoor een onderdruk ontstaat in de badkamer en er lucht uit de knieschot ruimte aangezogen wordt. Die bug in het systeem ga ik nog oplossen :)

Waarom de weeïge lucht op de overloop sterker was (of leek) dan in de badkamer kan ik niet verklaren. Maar met het oude type-C ventilatie hadden we ook zoiets tussen de garage en de berging. In de garage zat geen afzuiging, in de berging wel. Als in de garage de grasmaaier met benzine gevuld was rook je dat na korte tijd nauwelijks nog in de garage, maar nog vele uren in de berging ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:36
Klinkt bekend, hier ook problemen mee gehad na de bouw.
Eerst de ontluchting aangesloten op een rioolontluchtings dakpan ipv onder het dak.
helaas bij wat overdruk op riool en verkeerde windrichting toch nog geur overlast.
Om dit op te lossen uiteindelijk de afvoer en aanvoer van de wtw unit omgedraaid.
Lucht wordt nu aan andere zijde van dak aangezogen.

[ Voor 11% gewijzigd door Jeweetje op 20-08-2024 16:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
Krilo_89 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 16:02:
@RonJ en @svenk91 , thanks.

Als ik dat zo zie, is het aardig wat werk, maar voornamelijk een behoorlijk grote unit. Ik weet niet of ik dat makkelijk weggewerkt krijg als hij horizontaal moet hangen.
Het is inderdaad écht veel werk, daarom willen installateurs er ook niet aan om dit helemaal te doen. Er zijn ook verticale modellen kanaalunits, maar dan heb je echt veel minder keuze. Kanaalairco's zijn >90% voor horizontale montage. consumenten-WTW's dan weer andersom, die zijn vrijwel altijd verticaal gebouwd.

Ik heb een vliering over de hele zolder gemaakt om de (horizontale, gemaakt voor utiliteit) WTW + luchtverdeelsysteem + airco net aan kwijt te kunnen. Maar zelfs dan past het allemaal maar net en is het een flinke klus om iets te servicen. Als ik de WTW ooit moet vervangen moet het plafond er weer uit.
Ik ga ook niet met thermostaten aan de gang en hoef ook niet per ruimte te regelen. Ik wil centraal zorgen dat er in de zomer bijv. 21 graden lucht geblazen wordt op de bovenverdieping met een lage luchtvochtigheid. Dat wordt door de WTW unit dan door het huis verspreid en zo haal ik de 'scherpe' randjes eraf. Beneden koel ik met de vloer en dat werkt prima, behalve dan dat halverwege de zomer de luchtvochtigheid niet echt meer omlaag gaat.

Een kanaalairco is dus redelijk aan de prijs en kan dus veel meer dan wat ik ermee wil doen. Ik wil alleen niet met drie wandmodellen aan de gang, omdat ik dat gewoonweg niet nodig heb en niet mooi vindt. Een rooster vanaf mijn zolder zou veel mooier zijn. Mijn zolder staat namelijk in verbinding met alle drie de slaapkamers, dus daar kan ik mooi wat wegwerken.
Kanaalairco's kan je vaak wel laten regelen op de aanzuigsensor, maar zijn toch primair bedoeld om met een ruimtethermostaat gestuurd te worden. Wat jij eigenlijk lijkt te willen is een pre-treatment airconditioner die gekoppeld is aan de WTW en de uitgaande lucht nabehandeld voordat deze de woning in gaat, zodat deze altijd de gewenste temperatuur en luchtvochtigheid heeft. Be-vochtigen kan ook, maar dat is sowieso weer een compleet apart apparaat. Die dingen bestaan zeker, maar zie je in Nederland eigenlijk alleen in de utiliteit bij mijn weten. In de VS en delen van Azie is het echter vrij standaard in de betere woningen.

Zoiets wordt het ook wel een (DX-, koel- of verwarmings-batterij genoemd). Maar dan heb je dus geen regeling per kamer. Daikin heeft hiervoor bijvoorbeeld de EKVDX airco's (prijs kan een stuk beter, maar goedkoop zijn dit soort dingen niet), die specifiek zijn gemaakt om aan een VAM-J WTW-unit te koppelen.

Ik weet iig dat Zehnder (en andere consumer-oriented fabrikanten ongetwijfeld ook) hier ook opties voor heeft voor bovenop je WTW-unit. Die zie je alleen meestal niet in de bekende shops staan, omdat geen hond zoiets particulier koopt hier. Als ik nog een keer zo'n verbouwing doe en qua vloeroppervlakte wel de ruimte heb, dan zou ik zo'n comfoclime + comfoair Q combinatie wel serieus overwegen.

Is allemaal geen goedkope grap en het zijn hoe dan ook behoorlijk grote apparaten. Als er geen kant-en-klare oplossing voor jouw WTW is en een redelijke werking ook goed genoeg is, zou je een gewone, compacte single split kanaalunit kunnen zoeken en deze met een zelf-geknutseld plenum over de 3 kamers laten blazen. Dan zal je wel moeten kiezen welke kamer de thermostaat krijgt en de werking zal niet helemaal optimaal zijn, maar je hebt het allemaal wel uit het zicht. Een single split wandunit in de overloop van de zolder is weliswaar niet het mooiste, maar wel veruit het simpelste en het goedkoopste.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• archito
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-11-2024
Na inlezen en opties afwegen heb ik besloten om voor een wtw-systeem te gaan dat inblaast in de 3 slaapkamers en afzuigt via punten in de keuken, wc en badkamer.

Daarmee wordt het primaire doel gehaald om de slaapkamers van frisse lucht te voorzien en door middel van overloop wordt de luchtkwaliteit in de woonkamer ook wat verbeterd. Het is niet ideaal want voor bezoek en feestjes zal het vast niet optimaal werken, maar dat neem ik voor lief. Breekwerk en nieuwe schachten en koven willen we niet. Daarnaast kan dan ook het formaat van de wtw-unit beperkt blijven.

Daarover gesproken. Op zolder hebben we niet heel veel ruimte om een wtw-unit te plaatsen met bijbehorend kanaalwerk. Met welke capaciteit zou goed zijn om te rekenen als we 2 toevoerpunten in de hoofdslaapkamer plaatsen en 1 toevoerpunt in de twee andere slaapkamers?
Hebben jullie tips voor welke kleinere wtw-unit dan geschikt zou zijn? Het dak maakt een hoek van 45 graden en de unit komt idealiter gezien zo ver mogelijk in het knieschot.

Zelf zag ik een aantal opties:

- Brink Flair 200 WTW, afmetingen 650 x 600 x 455mm
- Itho Daalderop WTW unit HRU ECO 300 R, liggend uitgevoerd met afmetingen 1036x655x400mm
- Zehnder ComfoAir Standard 300, afmetingen 845x625x572mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!
archito schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 17:24:
- Itho Daalderop WTW unit HRU ECO 300 R, liggend uitgevoerd met afmetingen 1036x655x400mm
Qua Itho: Check even de discussie van vorige week, wellicht zit hier dezelfde blunder in als in de unit die toen besproken werd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
archito schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 17:24:
Na inlezen en opties afwegen heb ik besloten om voor een wtw-systeem te gaan dat inblaast in de 3 slaapkamers en afzuigt via punten in de keuken, wc en badkamer.

Daarmee wordt het primaire doel gehaald om de slaapkamers van frisse lucht te voorzien en door middel van overloop wordt de luchtkwaliteit in de woonkamer ook wat verbeterd. Het is niet ideaal want voor bezoek en feestjes zal het vast niet optimaal werken, maar dat neem ik voor lief. Breekwerk en nieuwe schachten en koven willen we niet. Daarnaast kan dan ook het formaat van de wtw-unit beperkt blijven.

Daarover gesproken. Op zolder hebben we niet heel veel ruimte om een wtw-unit te plaatsen met bijbehorend kanaalwerk. Met welke capaciteit zou goed zijn om te rekenen als we 2 toevoerpunten in de hoofdslaapkamer plaatsen en 1 toevoerpunt in de twee andere slaapkamers?
Hebben jullie tips voor welke kleinere wtw-unit dan geschikt zou zijn? Het dak maakt een hoek van 45 graden en de unit komt idealiter gezien zo ver mogelijk in het knieschot.

Zelf zag ik een aantal opties:

Je bent niet de eerste die met deze situatie zich hier meldt, het komt elke zoveel weken voorbij in dit topic. Lees dus even terug, en lees ook de topicstart.
Mijn advies is voor al deze gevallen: doe het goed, of doe het niet. Ja, het is extra werk, maar er is altijd wel een mouw aan te passen om het systeem voor het hele huis in te zetten, zoals het bedoeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinus89
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-06 11:41
Andrehj schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 10:15:
[...]

Zoiets zou ik denk ik net kwijt kunnen, hoewel dan ook nog dampdicht isoleren qua ruimte wel een uitdaging wordt. De achterkant moet ook dampdicht geïsoleerd worden, dat moet dus voor plaatsing op de wand, en dan daarna de isolatie aan de voorkant er op aan laten sluiten. Best ingewikkeld...
Ik vraag me wel af in hoe verre dit het debiet zou beïnvloeden. Moet ik dan de volledige WTW opnieuw inregelen?
Andrehj schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 17:26:
[...]

Qua Itho: Check even de discussie van vorige week, wellicht zit hier dezelfde blunder in als in de unit die toen besproken werd.
Uit interesse even de handleiding van de HRU 300 erbij gepakt en de toevoer rood gemarkeerd en de afvoer groen.
Het ventilatorontwerp is hier wel anders, mogelijk dat deze ventilator minder last heeft van vervuiling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f1xqI-C7Aufd1d4_g4oJG4WZljc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aMNUa7FWxQy7yHggHM7E9e8s.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
tinus89 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 18:29:
[...]
Moet ik dan de volledige WTW opnieuw inregelen?
Dat ligt een beetje aan de unit. Sommige units regelen op toeren, sommige op debiet/druk.

Mijn Zehnder geeft een waarschuwing wanneer er meer arbeid geleverd moet worden voor hetzelfde debiet, dus die moet dan wel op debiet sturen.

Bij Itho weet je het nooit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@archito de Kinetic modellen van Vent-Axia zijn ook compact en kunnen de aansluitingen bovendien aan de zijkant hebben. Bij veel units (zonder enthalpie wisselaar) moet je vaak wel rekening houden met extra ruimte onder de unit voor de condensafvoer.

Verder eens met wat @P5ycho zei: nu je bezig gaat, denk goed na of je toch niet de hele woning wilt voorzien van adequate ventilatie via de wtw. Wat ik zelf gemerkt heb met 2 decentrale wtw units in 2 ruimtes, is dat de ruimtes die niet actief geventileerd werden extra gingen opvallen vanwege de slechtere luchtkwaliteit dan de ruimtes met ventilatie unit. Dat was één van de redenen dat ik nu toch een wtw systeem aangelegd heb voor de gehele woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tinus89 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 18:29:
Uit interesse even de handleiding van de HRU 300 erbij gepakt en de toevoer rood gemarkeerd en de afvoer groen.
Het ventilatorontwerp is hier wel anders, mogelijk dat deze ventilator minder last heeft van vervuiling.

[Afbeelding]
Volgens mij zie ik daar ook zo'n achterlijk ontwerp waarbij er geen filter voor de ventilator zit.
Volgens mij hoort de ventilator in dat ronde gat direct na de toevoer, terwijl de filters tegen de warmtewisselaar aan zitten.
Ik zou kiezen voor een ander merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:00
KarsS schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 16:12:
[...]
Even een kleine update voor diegene die hebben meegedacht; het is dus inderdaad de rioolbeluchting waar de stank vandaan kwam. Ik heb de basisoorzaak (het pijpje onder de pannen) nog niet verbeterd. Maar het dichtkitten van wat doorgangen tussen de knieschot ruimte, waar de rioolbeluchting door het dak gaat, en de badkamer gaf een flinke verbetering.

Een tweede (tijdelijke) maatregel waarmee het effect helemaal weg is is de badkamerdeur iets open laten als er niemand is. Ik kwam er achter dat de toevoer onder de deur door te krap is waardoor een onderdruk ontstaat in de badkamer en er lucht uit de knieschot ruimte aangezogen wordt. Die bug in het systeem ga ik nog oplossen :)

Waarom de weeïge lucht op de overloop sterker was (of leek) dan in de badkamer kan ik niet verklaren. Maar met het oude type-C ventilatie hadden we ook zoiets tussen de garage en de berging. In de garage zat geen afzuiging, in de berging wel. Als in de garage de grasmaaier met benzine gevuld was rook je dat na korte tijd nauwelijks nog in de garage, maar nog vele uren in de berging ...
Hoe zou je die onderdruk kunnen merken en dat er lucht via het knieschot wordt aangezogen zonder een weeïge als “hulpmiddel” lucht?

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Een rooktest kun je een hoop mee vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro123
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 19-03 11:09
P5ycho schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 19:48:
[...]

Dat ligt een beetje aan de unit. Sommige units regelen op toeren, sommige op debiet/druk.

Mijn Zehnder geeft een waarschuwing wanneer er meer arbeid geleverd moet worden voor hetzelfde debiet, dus die moet dan wel op debiet sturen.

Bij Itho weet je het nooit...
De HRU 400 heeft gewoon debietmeters en houdt het debiet vast.

De HRU300 niet, die is op toeren afgesteld, net als de HRU350.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• archito
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-11-2024
P5ycho schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 18:22:
[...]

Je bent niet de eerste die met deze situatie zich hier meldt, het komt elke zoveel weken voorbij in dit topic. Lees dus even terug, en lees ook de topicstart.
Mijn advies is voor al deze gevallen: doe het goed, of doe het niet. Ja, het is extra werk, maar er is altijd wel een mouw aan te passen om het systeem voor het hele huis in te zetten, zoals het bedoeld is.
Bedankt voor je reactie. Ik zal het nog overwegen, denk dat het systeem pas volgend jaar aangelegd wordt. Maar de begane grond volledig voorzien van toevoer gaat hem echt niet worden dus er zal altijd met een significante overflow vanaf de verdieping gewerkt gaan worden. Wellicht dat er 1 of 2 toevoerroosters naar de begane grond kunnen, maar tot nu toe zie ik nog geen bevredigende oplossingen in mijn situatie.
Franciesco schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 19:51:
@archito de Kinetic modellen van Vent-Axia zijn ook compact en kunnen de aansluitingen bovendien aan de zijkant hebben. Bij veel units (zonder enthalpie wisselaar) moet je vaak wel rekening houden met extra ruimte onder de unit voor de condensafvoer.

Verder eens met wat @P5ycho zei: nu je bezig gaat, denk goed na of je toch niet de hele woning wilt voorzien van adequate ventilatie via de wtw. Wat ik zelf gemerkt heb met 2 decentrale wtw units in 2 ruimtes, is dat de ruimtes die niet actief geventileerd werden extra gingen opvallen vanwege de slechtere luchtkwaliteit dan de ruimtes met ventilatie unit. Dat was één van de redenen dat ik nu toch een wtw systeem aangelegd heb voor de gehele woning.
Dank je! Dat model zou in onze situatie mogelijk wel ingepast kunnen worden, die houd ik in gedachten.

Ik ga andere opties nog in overweging nemen, maar zal zoals hierboven ook gezegd altijd met significante overflow rekenen vanuit de eerste verdieping. Misschien dat ik de slaapkamers of de overloop van extra lucht kan voorzien dan eigenlijk nodig zodat de overflow beter werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
@archito overflow is niet slechter dan directe aanvoer. Beter zelfs, want hoger rendement.
Ik heb zelf 1 groot ventiel voor 80m3/s in de woonkamer (geboord door kanaalplaatvloer) en de rest is overflow.
Goed dat je het overweegt. Je hebt nog even om er op te broeden als het volgend jaar wordt :).

[ Voor 5% gewijzigd door P5ycho op 21-08-2024 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
RonJ schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 16:33:
[...]
Het is inderdaad écht veel werk, daarom willen installateurs er ook niet aan om dit helemaal te doen. Er zijn ook verticale modellen kanaalunits, maar dan heb je echt veel minder keuze. Kanaalairco's zijn >90% voor horizontale montage. consumenten-WTW's dan weer andersom, die zijn vrijwel altijd verticaal gebouwd.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. We zijn ietwat offtopic, maar ik heb een Zehnder ComfoAir Q450 met enthalpie. Dus 'be-vochtigen' heb ik niet nodig, dat gaat altijd perfect. 'ont-vochtigen' in de zomer zou wel top zijn en dat red ik helaas niet met de Zehnder toevoegingen. Mijn warmtepomp staat beneden en op zolder heb ik geen waterleiding. Alle ander oplossingen zijn qua rendement weer slecht, waardoor ik waarschijnlijk nog beter uitben met een 'halfbakke' airco oplossing, waar ik 1 unit gebruik om 3 kamers van koudere lucht te voorzien.
Ik zou het doen vanuit pure luxe en comfort, waarbij het niet de beste oplossing voor het probleem gaat zijn, maar waarschijnlijk wel gaat werken. Als ik naar een 'DX' unit kijk, zie ik veel toepassingen voor luchtgordijnen, wat in mijn geval wel zou kunnen werken. Alleen moet ik van zo'n unit naar 3 flexibele buizen toe, die elk naar een eigen slaapkamer gaan. Het Daikin apparaat is eigenlijk bedoeld om in 1 ruimte uit te komen lijkt het?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
Krilo_89 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 16:35:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. We zijn ietwat offtopic, maar ik heb een Zehnder ComfoAir Q450 met enthalpie. Dus 'be-vochtigen' heb ik niet nodig, dat gaat altijd perfect. 'ont-vochtigen' in de zomer zou wel top zijn en dat red ik helaas niet met de Zehnder toevoegingen. Mijn warmtepomp staat beneden en op zolder heb ik geen waterleiding.
Als ik het goed begrijp vanuit de catalogus is de ComfoClime een all-in-one warmtepomp die de warmte uit de uitgeblazen lucht haalt. Je hebt dus geen buitenunit oid erbij nodig. Daardoor heeft ie wel een wat lagere COP, maar het is wel een plug and play oplossing die zo bovenop je bestaande ComfoAir kan. Je hebt wel een condensafvoer nodig, maar die kan misschien ook wel met een slangetje richting de dakgoot of met een pomp gerealiseerd worden? Ik zou deze optie echt serieus overwegen als je al een CA hebt. Je hebt dan één vendor, één geïntegreerde sturing/app, aansluitingen die meteen passen en je pakt meteen de hele woning mee. Scheelt een heleboel werk en gedoe.
Alle ander oplossingen zijn qua rendement weer slecht, waardoor ik waarschijnlijk nog beter uitben met een 'halfbakke' airco oplossing, waar ik 1 unit gebruik om 3 kamers van koudere lucht te voorzien.
Ik zou het doen vanuit pure luxe en comfort, waarbij het niet de beste oplossing voor het probleem gaat zijn, maar waarschijnlijk wel gaat werken. Als ik naar een 'DX' unit kijk, zie ik veel toepassingen voor luchtgordijnen, wat in mijn geval wel zou kunnen werken. Alleen moet ik van zo'n unit naar 3 flexibele buizen toe, die elk naar een eigen slaapkamer gaan. Het Daikin apparaat is eigenlijk bedoeld om in 1 ruimte uit te komen lijkt het?
Kanaalunits zoals de daikin hebben één rechthoekige uitblaas-aansluiting, maar die kan je prima splitsen naar meerdere ruimtes met een plenum. Eigenlijk is dat wat die airzone add-on doet, maar die doet dat dan met een regelklep en thermostaat per kamer. Dat hoeft echter allemaal niet als je die regeling niet wilt, bij m'n vader hebben we één kanaalunit gesplitst naar twee kamers door simpelweg van een plaatje aluminium, L-profielen, kant-en-klare flensen en wat armaflex zelf een plenum te maken. Aanzuigen/retour doe je simpelweg door een rooster op een geluiddempende slang richting de unit aan te sluiten. Dat hoeft dan niet eens met een plenum aangesloten te worden, als de retourlucht maar in de buurt uitkomt.

All-electric.

• Franciesco
Vraagje: ik wil graag een ComfoConnect LAN C aansluiten op mijn Zehnder Q350.
De handleiding heeft het over 2x2 twisted pair kabel van minimaal 0,2mm2.

Misschien een domme vraag, maar ben hier niet zo in thuis: kan ik hier een UTP Cat6 AWG23/1 kabel voor gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Yes, dat kan gewoon UTP zijn. Zorg wel voor puur koper UTP, en als je aan de 0.2mm2 wilt voldoen moet je kabel AWG24 of lager zijn. Solid core is ook aan te raden voor installatiegemak.

[ Voor 17% gewijzigd door P5ycho op 22-08-2024 10:57 ]

• Franciesco
Dank je wel @P5ycho.
De kabel die ik heb is AWG23, dus zou voldoende dik moeten zijn. Het is ook eentje met vaste kern, of het puur koper is durf ik niet te zeggen.
Maar dan denk ik dat ik deze maar ga gebruiken.

• P5ycho
Even met een aardappelmesje over de blanke draad schrapen als je het wilt weten. Als je op alu uit komt is het meuk.
De voeding is 12V, dus een beetje spanningsval is ook niet erg. Als je er tientallen meters kabel tussen legt wordt het kritischer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
De lengte van de kabel is slechts iets van 1 meter. Ik hang de ComfoConnect Lan C boven de wtw unit, dus dat scheelt in kabellengte.

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:37
Ik wilde vanavond ook dezelfde verbinding maken (Q450 naar comfoconnect lan c) dus bedankt voor de uitstekende timing van deze conversatie 😀

• Franciesco
Haha, grappig @timag!

Bij mij doet de ComfoConnect het inmiddels.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v2PdafFuY6Y3iYojyzqKUtfAyUw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zhkeRItFJXFs0xSMrI3JWZpN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jPvD0RFPOknk81onkaiRJAwtRPo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/LEPsRUa8WvV8wCAUruTGVMtM.png?f=fotoalbum_tile

• Delhi
  • Registratie: December 1999
  • Niet online
We zijn onze benedenverdieping aan het verbouwen en gaan hier ook een WTW installatie aanleggen met een ComfoAir Q450. Op de benedenverdieping komt daarvoor een technische ruimte. De luchtafvoer zal naar het platte dak gaan, de aanvoer wil ik aan de zijgevel van het huis plaatsen. Hiervoor moet ik door het plafond van de woonkamer en idealiter gebruik ik daar maximaal 12cm hoogte. Anders moet er een zware raveling in om de houtenvloer van de 1e verdieping op te vangen. Met een 200mm isolatiekanaal wordt dit wat lastig.

Weet iemand of je wellicht ook rechthoekige isolatie kanalen hebt van max 12cm hoogte (en met verloop naar rond 200?)

• P5ycho
Je kunt een stalen instortkanaal met breedte naar keuze pakken en inpakken met armaflex. Dan kom je net uit. Zit je alleen nog met de verloopstukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DitIsDeLeven
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 16-03 19:21
Hoi allemaal, ik ben voornemens de ComfoAir Q-serie in mijn woning (woonboerderij) te plaatsen, in combinatie met de ComfoFond.

Ik heb alle vertrekken opgemeten en in het schema van P5ycho gezet. Zie hieronder voor de specificaties. Ik heb geen informatie over het bouwbesluit en hoef daar naar mijn idee ook geen rekening mee te houden. De overflow heb ik nog niet uitgerekend, maar dat stappenplan is nog under construction door P5ycho in zijn spreadsheet.

Uitgaande van een standaardwaarde van 3,24 x m2 kom ik op een debiet uit van 305 m3/h om alle vertrekken op de begaande grond (incl. kelder en hal) toe kunnen voeren. Rekeninghoudend met 50% overcapaciteit zou ik dan met een Zehnder Q450 uit de voeten kunnen, als ik boven en onder niet tegelijk ventileer (dus in zones verdeel).

Hier is o.a. ComfoZone van Zehnder van te koop, maar hier is niets meer over te vinden op de website van Zehnder, het lijkt alsof Zehnder iedere referentie hieraan op hun website verwijderd heeft. Is daar een reden voor? Is dat systeem wel/niet aan te raden?

Wat ook opvalt is dat de ComfoZone ruim 2.000 euro kost, terwijl de ComfoAir Q600 maar een paar honderd euro meer kost dan de Q450.

Hoe denken jullie hierover?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2wwmPPmLXxrV1AYJC4gGL3342aY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n8MlicrLAJvWNmS4Z0tw0W2o.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door DitIsDeLeven op 23-08-2024 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
De overflow calculatie is gewoon bruikbaar in de sheet hoor :)
Als je overflow invult voor een ruimte wordt dit van het debiet voor die ruimte afgetrokken. Het klassieke voorbeeld is de ~50m3/h van hal naar woonkamer die bijna altijd wel mogelijk is.
Als je met overflow werken kunt zijn zones eigenlijk niet zo interessant. Dat is vooral een manier om wat punten te winnen op je BENG score bij nieuwbouw.

Kun je de rest van de calculatie ook plaatsen? Ik mis de overflow-, aanvoer en afvoerkolommen aan de rechterzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DitIsDeLeven
P5ycho schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 22:53:
De overflow calculatie is gewoon bruikbaar in de sheet hoor :)
Als je overflow invult voor een ruimte wordt dit van het debiet voor die ruimte afgetrokken. Het klassieke voorbeeld is de ~50m3/h van hal naar woonkamer die bijna altijd wel mogelijk is.
Als je met overflow werken kunt zijn zones eigenlijk niet zo interessant. Dat is vooral een manier om wat punten te winnen op je BENG score bij nieuwbouw.

Kun je de rest van de calculatie ook plaatsen? Ik mis de overflow-, aanvoer en afvoerkolommen aan de rechterzijde.
Aha, er stond 'work in progress' bij het stappenplan, vandaar. Ik stuur je gewoon het hele bewerkbare document: klik hier. Ik heb voor de zekerheid een kopie gemaakt voor mezelf, dus P5ycho je kunt naar hartelust bladeren in je eigen template ;) Mochten er dingen niet goed staan, mag je ook dingen aanpassen.

Punt van aandacht: de deur tussen keuken en woonkamer is verwijderd, dat is een open gat dus. Het is mij niet duidelijk ook dat mee te nemen in de overflow berekening.

Hieronder ook een plattegrond van onze benedenverdieping. De afvoerbuizen zitten al in de betonnen verdiepingsvloer die 25 jaar geleden zijn geplaatst. De toevoerbuizen wil ik eigenlijk via een grote spirobuis rondom het huis laten lopen, omdat hier op de verdiepingsvloer onder de schuine kant nog ruimte voor is in de knieschotten.

Benieuwd naar jouw visie hierop, thanks alvast!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W4kKSu0FaOrMlyOlr3h5nM6VT8U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5htEkuaTTRzH5XBdvtdUS1Js.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
DitIsDeLeven schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 13:32:
[...]

Aha, er stond 'work in progress' bij het stappenplan, vandaar. Ik stuur je gewoon het hele bewerkbare document: klik hier. Ik heb voor de zekerheid een kopie gemaakt voor mezelf, dus P5ycho je kunt naar hartelust bladeren in je eigen template ;) Mochten er dingen niet goed staan, mag je ook dingen aanpassen.

Punt van aandacht: de deur tussen keuken en woonkamer is verwijderd, dat is een open gat dus. Het is mij niet duidelijk ook dat mee te nemen in de overflow berekening.

Hieronder ook een plattegrond van onze benedenverdieping. De afvoerbuizen zitten al in de betonnen verdiepingsvloer die 25 jaar geleden zijn geplaatst. De toevoerbuizen wil ik eigenlijk via een grote spirobuis rondom het huis laten lopen, omdat hier op de verdiepingsvloer onder de schuine kant nog ruimte voor is in de knieschotten.

Benieuwd naar jouw visie hierop, thanks alvast!

[Afbeelding]
Ik zou in de opkamer veel meer inblazen dan conform Bouwbesluit nodig. Het overschot breng je dan in mindering op de inblaast in de woonkamer.
Ik zou ook in de speelkamer niet van een inblaas voorzien. Hier maak je dan gebruik van overstroom uit de hal. Kinderen zijn of in de speelkamer, of in de woonkamer maar nooit beiden tegelijk (al maken ze van beiden wel een bende :+ )

De kamers boven zijn allemaal even groot? Dan zou ik overal twee ventielen aanleggen, maar de kamers die door een persoon gebruikt worden wel inregelen op de helft. Let wel op dat je voor kamers waar gewerkt wordt eigenlijk meer m3/h nodig hebt dan voor slapen. Ik kom na wat co2 metingen op ca 30m3/h pp op stand 2 voor slapen en 50 m3/h pp op t kantoor als je het onder de 800ppm wilt houden.

Open gat = gedeelde luchtkwaliteit.

Zoneregeling is niet handig als je werkt met overflow. Met zoneregeling gaat er lucht of naar de slaapkamer, of naar de woonkamer.
Met overflow gaat er lucht van de slaapkamer naar de woonkamer en dan via de keuken naar buiten.
Daar zul je eerst in moeten kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
@DitIsDeLeven
Ik vul hem liever niet voor je in omdat ik niet de persoon ben die keuzes kan maken tusen overflow of zones bijvoorbeeld.
En, je leert hoe het systeem hoort te werken door er zelf aan te rekenen en je hier en daar een bult te vallen.

Je hebt nu heel veel aanvoer in je sheet omdat je voor bijvoorbeeld de keuken en woonkamer uitgaat van 6 personen, maar die zijn of in de woonkamer, of in de keuken.
De open verbinding tussen woonkamer en keuken werkt hier in je voordeel.
Verder zijn de punten van @ZonnigY ook de moeite waard om mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DitIsDeLeven
ZonnigY schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 16:34:
[...]

Ik zou in de opkamer veel meer inblazen dan conform Bouwbesluit nodig. Het overschot breng je dan in mindering op de inblaast in de woonkamer.
De opkamer heb ik los meegenomen omdat deze niet gelijkvloers is, dus minder m3, maar in principe is dit gewoon de hoek van de woonkamer. Ik heb een foto geupload, dan weet je wat ik bedoel. Voorheen was dit een kantoortje, maar het muurtje binnen de stippenlijn laat ik wegzagen, zodat het echt één groot gat is. Daarom heb ik bij de overstroomtab de woonkamer + opkamer samengenomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mfM2iTUN8LZEhq7VykrCHGv9fjM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MiXtwm2wThCpk0e27YzPsu25.png?f=fotoalbum_large
[...]
Ik zou ook in de speelkamer niet van een inblaas voorzien. Hier maak je dan gebruik van overstroom uit de hal. Kinderen zijn of in de speelkamer, of in de woonkamer maar nooit beiden tegelijk (al maken ze van beiden wel een bende :+ )
Dat ze van beide een bende maakt klopt, haha, zie hieronder voor het bewijs. Omdat de kinderen nu nog jong zijn (de oudste is 5 jaar) staan de deuren altijd open, maar ik kan me voorstellen dat wanneer ze wat ouder worden de deuren vaker dichtgaan. Daarom dacht ik voor de zekerheid hier ook een ventiel te plaatsen, dat is voor mij vrij eenvoudig te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ywEJT9epVwcH904zgglbTGTapw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/btzymADGyqWzhXMWlEQyEDjU.png?f=fotoalbum_large

Wat bedoel je precies met de overstroom van de hal? Vooralsnog heb ik geen toevoer en geen afvoer ingetekend in de hal. Zou je dat wel doen?
[...]
De kamers boven zijn allemaal even groot? Dan zou ik overal twee ventielen aanleggen, maar de kamers die door een persoon gebruikt worden wel inregelen op de helft. Let wel op dat je voor kamers waar gewerkt wordt eigenlijk meer m3/h nodig hebt dan voor slapen. Ik kom na wat co2 metingen op ca 30m3/h pp op stand 2 voor slapen en 50 m3/h pp op t kantoor als je het onder de 800ppm wilt houden.
De kamers zijn niet precies even groot, maar grotendeels wel. Op dit moment hebben we 4 slaapkamers maar zijn we met 4 kinderen. Als ze wat groter zijn wil ik de bovenverdieping opnieuw inrichten (zijn allemaal gipswanden nu dus makkelijk te realiseren), en komt er een slaapkamer bij. De overloop met de trap naar zolder is nu net zo groot als onze 'master bedroom', daar wordt dan dus een extra slaapkamer gemaakt. Daarom heb ik gerekend hoeveel slaapkamerruimte er in de toekomst is (hele bovenverdieping minus de badkamer en de overloop), en dat gedeeld door 5, wat dus 19.4 m2 per slaapkamer maakt).

Open gat = gedeelde luchtkwaliteit.
[...]

Zoneregeling is niet handig als je werkt met overflow. Met zoneregeling gaat er lucht of naar de slaapkamer, of naar de woonkamer.
Met overflow gaat er lucht van de slaapkamer naar de woonkamer en dan via de keuken naar buiten.
Daar zul je eerst in moeten kiezen.
Duidelijk, ComfoZone is dus niet nodig voor mij. Ik vind het wel moeilijk om overflow door te kunnen rekenen. Het principe wel, al vind ik het lastig te begrijpen dat de lucht van de slaapkamer -> overloop -> trappengat -> hal -> keuken -> woonkamer komt.

Zou jij in mijn geval een ComfoAir Q450 of Q600 pakken?

[ Voor 4% gewijzigd door DitIsDeLeven op 25-08-2024 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DitIsDeLeven
P5ycho schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 17:25:
@DitIsDeLeven
Ik vul hem liever niet voor je in omdat ik niet de persoon ben die keuzes kan maken tusen overflow of zones bijvoorbeeld.
En, je leert hoe het systeem hoort te werken door er zelf aan te rekenen en je hier en daar een bult te vallen.
Ik begrijp uit het antwoord van @ZonnigY dat zone-regeling niet per se nodig is, en bovendien ook duur. Dus kies ik graag voor overflow. Maar ik snap het ;) Ik vind het heel erg leuk om alles zelf door te rekenen en te begrijpen, alleen merk ik dat het bij de bijzondere gevallen lastig is om een sluitend antwoord te vinden. Bijvoorbeeld de overflow tussen keuken en woonkamer, omdat er geen deur in zit. Ook lees je veel wisselende dingen, dus doe ik graag een beroep op de meningen hier.

Hoe denkt met bijvoorbeeld over toevoeren in de kelder, meterkast, hal, zolder en entree (ons bakhuisje)?
P5ycho schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 17:25:
@DitIsDeLeven
Je hebt nu heel veel aanvoer in je sheet omdat je voor bijvoorbeeld de keuken en woonkamer uitgaat van 6 personen, maar die zijn of in de woonkamer, of in de keuken.
De open verbinding tussen woonkamer en keuken werkt hier in je voordeel.
Verder zijn de punten van @ZonnigY ook de moeite waard om mee te nemen.
Om een besluit te nemen over de benodigde capaciteit (ComfoAir Q450 versus Q600) moet ik de overflow nog meenemen. Omdat ik geen info uit bouwbesluit heb, doe ik dat als volgt:

Pulsieber. personen minus overflow = benodigde capaciteit per ruimte. Dan tel ik de toevoerruimtes van 1 verdieping (de verdieping die het meeste toevoer nodig heeft) bij elkaar op, en dat is de benodigde capaciteit voor de WTW-unit.

Heb ik het zo dan goed begrepen? :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puntenwolk
Om het gesprek wat op gang te helpen: ga maar van een Q600 uit voor een gezin van 6 in de woning van jouw grootte, zeker met zo veel extra kamers (bakhuisje, speelkamer, etc.). Circa 50 pp op normaalstand (dus max 75 pp) is al redelijk standaard hier, en dat is vaak met alleen slaap- en woonkamers. Ook heb je een redelijk onhandige layout voor overstroom.

Je kan de overflow (of in het Nederlands:overstroom) het gemakkelijkste berekenen door te beginnen met boven de slaapkamers. Omdat daar de inblaas per kamer vaak het meest knellende punt in je berekening is en er tussen de slaapkamers niets overstroomt, het gaat allemaal één kant op van de slaapkamers naar de hal. Vervolgens kijk je waar die lucht heen gaat.
  • Zoals het nu in je spreadsheet staat voor boven inblaas 270 en afzuig 75 op 100%. Dat betekent overstroom naar beneden van 195 op 100%. Dat klinkt veel maar voor een open trap (daar ga ik van uit) in de hal zul je daar niets van merken.
  • Vervolgens is de vraag welke richting die overstroom uit gaat op de benedenverdieping als de luchtstroom de trap af komt. Als ik je plattegrond zo bekijk, zal een groot deel opgaan aan de afzuiging in bakhuisje, badkamer beneden, en WC beneden. In totaal staat daar nu 109 in je berekening. Ik denk dat dit zelfs wat meer moet zijn, als het bakhuisje echt als keuken wordt gebruikt moet daar minimaal 50 worden afgezogen (bouwbesluit zelfs 75) op 100%. Dus van de 195 overstroom van boven wordt 125 in de kamers aan de hal (anders dan de speelkamer) direct gebruikt. Dan blijft er maar 70 over richting de speelkamer.
  • Die 70 overstroom naar de speelkamer wil je kunnen gebruiken als frisse lucht in de totale berekening van je totale functionele open woonkamer ruimte, die bestaat uit woonkamer + keuken + speelkamer. Zelfs al zijn de speelkamer deuren dicht zou ik dit namelijk samen nemen. De kinderen spelen immers óf in de woonkamer óf in de speelkamer. Dan heb je namelijk voor 6 personen niet 270 inblaas, maar 270 - 70 = 200 inblaas nodig in de woonkamer ruimte. Om dit goed door te laten stromen richting de afzuiging in de keuken zou ik de inblaas ventielen allemaal aan de "west" zijde van de woonkamer houden, en de inblaas in de speelkamer en de "zuid" wand weghalen.
  • Uiteindelijk moet die 270 luchtverversing in je gecombineerde woonkamer ruimte allemaal het huis ook weer uit, dus heb je 270 afzuiging nodig in de keuken. Dat is echt wel flink veel. Ik weet niet hoe je gezinssamenstelling nu is, maar als je niet met 6 personen nu in het huis woont zou je ook kunnen overwegen de woonkamer met maar 200 te ventileren in plaats van 270.
Met inblaas 200 in de woonkamer en 270 boven kom je uit op 470, dus meer dan een Q450. En met kanaalweerstand etc erbij weet ik niet of de Q450 ook echt 450 haalt in jouw huis.

Hoop dat dit helpt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
Nog kleine check vraag want als ik het bedenk maakt dit best veel uit: het bakhuisje wordt echt als keuken gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flavius
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:44
We zijn ben bezig met een nieuwbouwwoning en we hebben eindelijk de technische tekeningen ontvangen. Hierop staan de ventilatieventielen ingetekend en het valt op dat deze op een vreemde plek staan. Volgens de beschrijvingen zijn ze indicatief, maar we zijn bang dat ze niet op de juiste plek komen. Ik zou toch verwachten dat ze bij het raam geplaatst zouden worden, zodat de hele ruimte geventileerd wordt en niet de helft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8WYRKZSidUc1fmLiklKl900GXP8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OOExW1Q5fMrvqordWkVlvbug.png?f=fotoalbum_large

Wie kan hier iets zinnigs over zeggen? We zijn overigens sowieso van plan om dit aan te geven (zwart op wit) bij de projectontwikkelaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puntenwolk
Lijkt me niets mis mee zo. Op basis van experimenteel onderzoek van de TU Eindhoven (link staat in de TS) maakt de plaatsing van ventielen in de ruimte niet meetbaar uit voor de luchtverversing in alle hoeken.

Dat onderzoek valt soms wat op af te dingen bij bijzondere ruimtes en vormen, maar voor een rechthoek zoals bij jou lijkt me het helemaal toepasbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Okay binnenkort de dakdoorvoer realiseren, wordt die Renson XL unit. Ik zit alleen te kijken naar de aanvoerbuis, alle ervaringen met aerfoam hier gelezen, met name de bochten lijken slecht. Hoe kijken jullie naar een combi van aerfoam/EPS buizen (200mm) en geisoleerde spirobochten? Die leveren aanzienlijk minder drukverlies. De buizen zijn goedkoop, goed geisoleerd en makkelijk te verwerken.

Buizen lopen over een vliering met 16cm isover isolatie heen, beetje geluid op de vliering is niet zo'n probleem.

[ Voor 16% gewijzigd door neographikal op 25-08-2024 15:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Je moet rekening houden met het feit dat EPS niet vormvast is, en dus met de tijd losser gaat zitten op de klemverbindingen. Verder zou het kunnen werken als je alles netjes luchtdicht afwerkt.
Heb je al naar alternatieven zoals comfopipe gekeken? Zeker comfopipe plus isoleert een stuk beter dan aerfoam. Dat is niet alleen belangrijk voor condens, maar ook voor warmteverlies.
Een paar meter aerfoam staat gelijk aan een vierkante meter enkelglas!

[ Voor 8% gewijzigd door P5ycho op 25-08-2024 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
DitIsDeLeven schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 10:54:
[...]
Ik vind het heel erg leuk om alles zelf door te rekenen en te begrijpen, alleen merk ik dat het bij de bijzondere gevallen lastig is om een sluitend antwoord te vinden. Bijvoorbeeld de overflow tussen keuken en woonkamer, omdat er geen deur in zit. Ook lees je veel wisselende dingen, dus doe ik graag een beroep op de meningen hier.

Hoe denkt met bijvoorbeeld over toevoeren in de kelder, meterkast, hal, zolder en entree (ons bakhuisje)?

[...]
Bouwbesluit heeft zijn regels over woonkamer en keuken en de verbinding daartussen, maar ik vind dat een open verbinding ter grootte van een deur die altijd open is gewoon betekent dat er geen aanvoer in de keuken hoeft te zijn omdat deze toch al vanuit de woonkamer komt.
Voor alle andere ruimten, is het een verblijfsgebied? Dan aanvoer.

Voorzetje:
Hal heeft niets nodig, daar wordt genoeg geventileerd door overflow.
Kelder: aanvoer indien volledig geisoleerd en er mensen verblijven, anders alleen wat hooguit wat afvoer om de mufheid eruit te houden misschien. Ligt ook erg aan de isolatieachul van je huis. Als de kelder daar buiten zit, dan ook niet meeventileren.
Zolder: aanvoer indien verblijfsruimte, afvoer als je er alleen de was droogt.
Entree: wat afvoer zou voldoende moeten zijn. Droogt je regenjas beter.
Meterkast: geen ventilatie nodig behalve passieve ventilatie via roosters in de deur. Afhankelijk van wat je er allemaal gaat plaatsen naast je groepenkast (domotica, led drivers, NAS, etc) zou je er een afvoer met laag debiet kunnen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToonBoon
  • Nu online
Een luchtsnelheid van 5.3m/s door een spiralobuis is te snel, of niet?

In mijn ontwerp kom ik uit op de vraag om 150m³/h af te zuigen uit de keuken. Van de zolder naar de keuken loopt al een oude spiralobuis van d=10cm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YjU3wlUTAcGR-Uine_xp_Z2H91I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vnE6vFUnk8E4jFb4sRlovlCF.jpg?f=fotoalbum_large
Buis door zoldervloer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0zMyXvfzfmSgGmxm9uN4cq7TrZQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WLbhymWz6PxKXMKXDudnBRAU.jpg?f=fotoalbum_large
Buis uitkomend in verlaagd plafond keuken.

Het zou top zijn als dit her te gebruiken is maar ik vermoed dat dit te veel ruis gaat geven.

De buis loopt door een koof in een inbouwkast op de 1e verdieping. De koof is ruim, wat me doet vermoeden dat er met minimaal breekwerk een ruimer kanaal te realiseren is. Vierkant 150x150 past met gemak in de koof.

Heeft er iemand ervaring met vierkante kanalen om in zulke situaties de ruimte optimaal te benutten?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Franciesco
In navolging van de eerder door @Puntenwolk gemaakte benchmark van dempers is onderstaande misschien interessant. Ik heb namelijk laatst zowel de DEC Sonodek als de Panflex Master ISO AKS in 180mm ontvangen en geinstalleerd. De Panflex in de toevoer, de DEC in de retour (demping niet echt nodig maar gezien de hele flauwe bocht was dat in mijn situatie de gemakkelijkste manier om de boel aan te sluiten.

Beide flex dempers zien er heel vergelijkbaar uit. Omdat ik ze beide op maat moest maken kon ik ze ook even aan de binnenkant bekijken. De Panflex heeft een wat zwaardere (bruine) wol dan de DEC. Vandaar waarschijnlijk ook de betere demping van de Panflex. Het materiaal van de buitenkant is van de laatste trouwens ook wat steviger (te merken tijdens het knippen). Gezien het prijsverschil tussen de twee mag je ook wel wat extra verwachten.

Links de Panflex, rechts de DEC:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/valYlP0m_s9E5ibVZjEZ77b6Ntg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uHzNdDUoCRhDWkcUh3iaXeZr.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oDuFt1hdhyQyTl0VQQBHjncRSSY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DjCqhmqt52XBeWybVG6n2fgy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v12HJ6stHPK0Iuf1elK3Q4ejQ7k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XpuQhBfElMuN2dpZnTUdFnGC.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik heb trouwens ook de Panflex Semi flexibele demper. Die staat nu in serie met 1,5 meter flexibele Panflex (toevoer). Mooie demper wat mij betreft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qEY3Zeem5mbkjN2dlkJGgrt_gic=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GhbBRFQuGLyfH4Zupk5RfNW8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/70WV-_d32V4_vfVuR8Wk8CZwhkc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0t7NNejsQsl2tufnjWRw73rG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ccr4g7VmPey81S9tm52bTVpFAno=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/88PelobTP58Xkskgdq6rNSFe.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
ToonBoon schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 19:54:
Een luchtsnelheid van 5.3m/s door een spiralobuis is te snel, of niet?

In mijn ontwerp kom ik uit op de vraag om 150m³/h af te zuigen uit de keuken. Van de zolder naar de keuken loopt al een oude spiralobuis van d=10cm.

[Afbeelding]
Buis door zoldervloer.

[Afbeelding]
Buis uitkomend in verlaagd plafond keuken.

Het zou top zijn als dit her te gebruiken is maar ik vermoed dat dit te veel ruis gaat geven.

De buis loopt door een koof in een inbouwkast op de 1e verdieping. De koof is ruim, wat me doet vermoeden dat er met minimaal breekwerk een ruimer kanaal te realiseren is. Vierkant 150x150 past met gemak in de koof.

Heeft er iemand ervaring met vierkante kanalen om in zulke situaties de ruimte optimaal te benutten?
Voor een hoofdkanaal is “max 3 tot 5 m/s” een veel gezien advies. Als je enigszins flexibel bent om later aan te passen indien nodig, dus alles blijft bereikbaar, zou ik het gewoon proberen.

Als het geheel achter een boel afwerking (stucadoor, schilder, etc) moet komen dan zou ik het zekere voor het onzekere nemen en inderdaad iets groters aanleggen. Als vierkant 150x150 past, dan past rond ø150 ook en zou ik dat doen, of zelfs rond 125, dat is ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
De buis kan een smallere diameter hebben, de ventielen moeten wel wat groter dan die 100mm diameter. Met een 100mm ventiel levert 150m3/h gegarandeerd een storend gesuis op.
Pas op dat voor 150mm niet zoveel ventielen te krijgen zijn, er is een groter aanbod van 160mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
DitIsDeLeven schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 10:54:
[...]

Ik begrijp uit het antwoord van @ZonnigY dat zone-regeling niet per se nodig is, en bovendien ook duur. Dus kies ik graag voor overflow. Maar ik snap het ;) Ik vind het heel erg leuk om alles zelf door te rekenen en te begrijpen, alleen merk ik dat het bij de bijzondere gevallen lastig is om een sluitend antwoord te vinden. Bijvoorbeeld de overflow tussen keuken en woonkamer, omdat er geen deur in zit. Ook lees je veel wisselende dingen, dus doe ik graag een beroep op de meningen hier.

[...]

Om een besluit te nemen over de benodigde capaciteit (ComfoAir Q450 versus Q600) moet ik de overflow nog meenemen. Omdat ik geen info uit bouwbesluit heb, doe ik dat als volgt:

Pulsieber. personen minus overflow = benodigde capaciteit per ruimte. Dan tel ik de toevoerruimtes van 1 verdieping (de verdieping die het meeste toevoer nodig heeft) bij elkaar op, en dat is de benodigde capaciteit voor de WTW-unit.

Heb ik het zo dan goed begrepen? :D
Nog net niet helemaal volgens mij :D

De Excel van @P5ycho was er nog niet toen aan aan het puzzelen was.
Mij hielp het om het uit te tekenen: echt stapje voor stapje.

Eerst; hoeveel m3/h er nodig is per kamer opschrijven in een tab.
Dan begin je in de slaapkamers; dat blaas je sowieso in.
Die lucht gaat met een pijl naar de overloop, dit is je overflow.
Je badkamer boven haalt lucht van de overloop, dus daar gaat een pijl met ca 75m3/h van de overloop naar de badkamer.
Dan kun je uitrekenen hoeveel m3 er totaal op de overloop wordt ingeblazen.
De lucht gaat allemaal naar de hal op de bg grond.
Etc.

Zo volg je je luchtstroom stapje voor stapje. In iedere ruimte check je de ventilatiebehoefte en als er in de huiskamer nog iets bijgeblazen moet worden dat is dat zo.

Je zult zien dat er bij jou veel lucht stroomt van hal naar speelkamer naar huiskamer. Nog extra inblazen daar zou niet nodig moeten zijn, zelfs met deuren dicht. Vanuit het principe van overflow: Liever blaas je die lucht boven in, dan heb je er tijdens het slapen ook nog wat aan. Belangrijker is dat de kieren onder de deuren groot genoeg zijn, of dat je andere luchtdoorvoeren realiseert.
Ik schat in dat je in de huiskamer nog een paar ventielen nodig hebt, die zou ik dan in de opkamer plaatsen, het verst weg gelegen van de afzuiging. Dit schijnt niet per se nodig te zijn, lucht verdeelt zich wel, maar voelt gewoon logisch.

De overloop en hal hebben geen ventilatie nodig.

Als je overflow gebruikt moet je ook de toevoer van beneden meetellen in de totale benodigde capaciteit. Als ik de grootte van je huis inschat zou ik voor de Q600 gaan. Wat @Puntenwolk ook schrijft, daar zitten nog meer tips in.

Lijkt me een prachtig huis trouwens!

[ Voor 13% gewijzigd door ZonnigY op 26-08-2024 10:09 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
@DitIsDeLeven
Een voorbeeldplaatje ter inspiratie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IzGCO31peeCSQVzfls3WUfvzLPo=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/n2gfJpQeKz1RVIX9OEWGTzON.png?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
@P5ycho
Pijlen bij de trap op de 1e verdieping lijken me verkeerd om te staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.isomo
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 29-11-2024
Hallo iedereen,

Uit onze EPB voorstudie blijkt dat we een theoretisch debiet moeten kunnen halen van 366m3/h.

We twijfelen tussen de Zehnder Comfoair Q350 (kan tot 400m3/h) en de Q450 (kan tot 500m3/h). Twee installateurs die zijn komen kijken zouden werken met de Q350. De ventilatie unit staat opgesteld in een mezzanine die grenst aan de slaapkamer op zolder. De reden waarom we voor de Q450 zouden kiezen is omwille van de stillere werking op de hoogste stand.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee aub?

Voorts twijfelen we over de optie 'ERV'. Ik lees dat ERV zijn beperkingen heeft en op een bepaald moment de luchtvochtigheid niet meer op peil kan houden. Hiervoor raadt men bij voorbeeld een HomEvap luchtbevochtiger aan. De optie ERV is een dure optie bij Zehnder maar een HomEvap is nog duurder. We willen wel investeren in een goede luchtvochtigheid maar dan willen we wel zeker zijn dat het goed werkt (liever dus wat meer geld betalen voor een systeem dat wel steeds goed werkt).

Alvast heel erg bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
ZonnigY schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 10:51:
@P5ycho
Pijlen bij de trap op de 1e verdieping lijken me verkeerd om te staan...
Mee eens. Ik moet er nog een keer een update aan wagen en de pijlen op de trap zo tekenen als op de begane grond.
Eerst de volgende fase van de verbouwing doorkomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
t.isomo schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 11:40:
Hallo iedereen,

Uit onze EPB voorstudie blijkt dat we een theoretisch debiet moeten kunnen halen van 366m3/h.

We twijfelen tussen de Zehnder Comfoair Q350 (kan tot 400m3/h) en de Q450 (kan tot 500m3/h). Twee installateurs die zijn komen kijken zouden werken met de Q350. De ventilatie unit staat opgesteld in een mezzanine die grenst aan de slaapkamer op zolder. De reden waarom we voor de Q450 zouden kiezen is omwille van de stillere werking op de hoogste stand.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee aub?

Voorts twijfelen we over de optie 'ERV'. Ik lees dat ERV zijn beperkingen heeft en op een bepaald moment de luchtvochtigheid niet meer op peil kan houden. Hiervoor raadt men bij voorbeeld een HomEvap luchtbevochtiger aan. De optie ERV is een dure optie bij Zehnder maar een HomEvap is nog duurder. We willen wel investeren in een goede luchtvochtigheid maar dan willen we wel zeker zijn dat het goed werkt (liever dus wat meer geld betalen voor een systeem dat wel steeds goed werkt).

Alvast heel erg bedankt!
Dit is niet te beantwoorden zonder de drukval over de kanalen te weten. Dat kan de installateur je wel vertellen als hij de boel netjes doorgerekend heeft. Aan de hand van de tabel in de Q350/450 technische documentatie kan hij dan laten zien wat het haalbare debiet is bij die drukval. Krijg je ook meteen een indicatie van het stroomverbruik.
Ik verwacht dat een Q450 nodig gaat zijn, maar ik laat me graag verrassen.

Voor erv is een apart topic met ervaringen:
Enthalpiewisselaar tbv WTW balansventilatie
Een enthalpiewisselaar probeert de huidige vochtigheid vast te houden, net als een wtw dat ook voor warmte doet. In de praktijk stijgt of daalt de vochtigheid ongeveer 4x zo langzaam. Dit betekent dat je minder snel droge lucht hebt in de winter, maar ook dat het vocht dat je toevoegt in huis (douchen, was drogen, koken) meer invloed heeft op de relatieve luchtvochtigheid in huis.

@Puntenwolk bovenstaande link staat nog niet in de topicstart volgens mij, ik kon em niet vinden.

[ Voor 11% gewijzigd door P5ycho op 26-08-2024 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Threbez
t.isomo schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 11:40:
Is dat een berekening waarbij 244 m3/hr de normaalstand is en 366 een 'optoer-stand' (voor tijdens het douchen o.i.d.)?
In dat geval kan je er voor kiezen 43% overcapaciteit te accepteren in plaats van 50%. Overcapaciteit gebruik je maar incidenteel en in geval van een retro-fit zou ik de 50% als richtlijn zien maar niet als harde eis. Met 40% overcapaciteit kan je nog steeds flink optoeren.

Als je optimistisch bent reken je met een levensduur van 20 jaar en ook in 20 jaar ga je het verschil in stroomgebruik niet terugverdienen. (zolang je buizen/ventiel systeem goed ingericht is voor NORMAAL gebruik. additioneel stroomverbruik is doordat het incidenteel is toch te verwaarlozen.)

Ik zou zeker even de twee opties naast elkaar leggen en kijken wat het kostenverschil precies is. Honderden euros voor functionaliteit die je maar heel marginaal gebruikt uitgeven zou ik proberen te voorkomen. (maar ga ook niet op een paar tientjes bezuinigen) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:01
aanzuig en uitblaas van de centrale unit, zijn daar adviezen voor m.b.t. de gevel waarop je ze plaatst? ik heb een noordoost gevel en een zuidwest gevel, in beide kan ik of de aanzuig of de uitblaas plaatsen.
Zit er wel eens een terugslagklep in om hele koude oostenwind tegen te houden? of zuidwesterstorm?
of werkt dat niet omdat je dan tijdens een storm geen werkende ventilatie hebt?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Aanvoer uit de zon, dus noord.
Klep heb je niets aan omdat je altijd ventileert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:36
No Hands schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 13:55:
aanzuig en uitblaas van de centrale unit, zijn daar adviezen voor m.b.t. de gevel waarop je ze plaatst? ik heb een noordoost gevel en een zuidwest gevel, in beide kan ik of de aanzuig of de uitblaas plaatsen.
Zit er wel eens een terugslagklep in om hele koude oostenwind tegen te houden? of zuidwesterstorm?
of werkt dat niet omdat je dan tijdens een storm geen werkende ventilatie hebt?
Let vooral ook op aan welke dakdeel je eventuele riool ontluchting zit, daar kun je beter niet aan zuigen ivm mogelijke stankoverlast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borne
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:31
Om onze verbouwplannen weer een update te geven kom ik in het ontwerp weer bij een nieuw aan te leggen WTW systeem uit.

Momenteel is onze nieuwe woning op de benedenverdieping voorzien van "natuurlijke ventilatie" door middel van roosters. De natte ruimtes (2x toilet, 1x badkamer) zijn voorzien van een gedateerd ventilatiesysteem.

Omdat er momenteel een breedplaatvloer aanwezig is, willen we sowieso een gipsplafond aanbrengen om alles strak te maken en netjes weg te kunnen werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dVbgfiRim8esdP2U9QavEDhxAmY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BbItMGjQtaflO1xlsvrFNcnq.png?f=fotoalbum_large

Nu wil ik ook meteen de ventielen netjes wegwerken met een zo laag mogelijke opbouwhoogte om het plafond zo hoog mogelijk te houden.

De begane grond heeft nu een hoogte van 2447 mm. Een ronde buis van 125 kost 150mm hoogte en is dus eigenlijk geen oplossing. Wat is nu te beste manier om ventielen aan te leggen met een zo laag mogelijke opbouwhoogte?

Eventueel kunnen we misschien in de keuken recht naar boven boren en in de slaapkamer achter het knieschot de buizen omhoog laten komen en verder naar de zolder verdelen. En in de woonkamer (aanvoer) bijvoorbeeld via een andere slaapkamer op dezelfde manier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u-363VzI5LpxJ4PBcuG6Z16Nw9c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xtqZjXgKMLgFoTmMIKkIp3O5.png?f=fotoalbum_large

- Heeft dit nadelen (hoor je dan geluiden/overspraak op de slaapkamers)?
- Zijn er andere manieren die eenvoudiger zijn? Met bovenstaande idee moet ik een boorbedrijf de gaten laten boren en op twee plekken in huis (slaapkamers) ergens met een voorzetwand/koof weer naar de zolder. Het mooiste is om dit ergens centraal te doen en dan in het verlaagde plafond te verwerken.
- Is er een systeem om dit met een lage opbouwhoogte gewoon traditioneel uit te voeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
Verdiep je even in de volop verkrijgbare luchtverdeelsystemen. Ubbink, Vasco en Renson hebben platte kanalen/slangen van 5-6cm hoog.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToonBoon
  • Nu online
Puntenwolk schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 20:37:
[...]

Voor een hoofdkanaal is “max 3 tot 5 m/s” een veel gezien advies. Als je enigszins flexibel bent om later aan te passen indien nodig, dus alles blijft bereikbaar, zou ik het gewoon proberen.

Als het geheel achter een boel afwerking (stucadoor, schilder, etc) moet komen dan zou ik het zekere voor het onzekere nemen en inderdaad iets groters aanleggen. Als vierkant 150x150 past, dan past rond ø150 ook en zou ik dat doen, of zelfs rond 125, dat is ook prima.
Klinkt logisch. Het verlaagde plafond zal er toch uit moeten om de ventielen te kunnen plaatsen, dus dan kunnen we wel een poosje zonder plafond leven om het geluid te beoordelen. Dan hebben we altijd nog de mogelijkheid om het hoofdkanaal te vervangen.
P5ycho schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 09:48:
De buis kan een smallere diameter hebben, de ventielen moeten wel wat groter dan die 100mm diameter. Met een 100mm ventiel levert 150m3/h gegarandeerd een storend gesuis op.
Pas op dat voor 150mm niet zoveel ventielen te krijgen zijn, er is een groter aanbod van 160mm.
Ik dacht zelf aan een dun luchtverdeelsysteem zoals bijv de comfoflat om dit te realiseren voor 3-5 ventielen.
Pagina: 1 ... 64 ... 91 Laatste