Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:24
We hebben het hier over de geveldoorvoer voor in te brengen lucht?
- Je wilt je aanvoer niet in de zon, noord is het mooist
- Aanvoer in gevel is beter dan dak.
- Je moet isoleren ivm condens
- Je wilt geen herrie want door slaapkamer

Max lengte en diameter wordt bepaald door de drukval in het kanaal, en dat wordt weer bepaald door het debiet. Je balanscalculatie gaat je vertellen welk debiet je nodig hebt. Vraag je architect/installateur of maak em zelf, zie topicstart. Als hij aangeleverd wordt, reken hem dan even na en plaats hem hier als check.

Ik zou voor spiro met isolatie kiezen. Liefst isolatie met wat massa ivm demping. Armaflex AF of vergelijkbaar. Er is ook kant en klare spiro met isolatie te koop.
flex is niet geschikt.

Je maakt wel een grote fout door niet heel je huis met de wtw te ventileren. Je kunt niet de helft van je woning wtw ventileren. Dan is de balans weg namelijk.
Bouwtechnisch is het lastiger, maar gewoon even doorpakken. Verdien je wel weer terug door de besparing en comfort.
Als je architect en aannemer je dat niet kunnen vertellen, dan hebben ze inderdaad niet begrepen hoe een systeem D ventilatie werkt. Wees even op je hoede dus.

[ Voor 7% gewijzigd door P5ycho op 07-06-2024 11:04 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieholste
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 27-08-2024
Dank voor je reactie. Het klopt dat het om de geveldoorvoer voor in te brengen lucht gaat. Het is helaas wel de zuidkant. Naar noord is niet mogelijk. Door het dak ook niet omdat deze dan binnen een meter van CV afvoer zit.

Vanuit de oorspronkelijke tekening van het huis en de nieuwe tekeningen weet ik hoeveel m3 frisse lucht er per ruimte nodig is. Ik zie vanuit de topicstart alleen geen relatie tussen deze berekening en de lengte/diameter van de buis. Kun je aangeven waar ik dit kan vinden?

Ik ben mijzelf bewust dat het eigenlijk fout is om de extra ruimtes niet op de wtw aan te sluiten. Het niet in balans zijn van de woning is bij ons waarschijnlijk al het hele jaar het geval omdat er altijd wel een buitendeur open staat of de ramen op de storm-stand.

Is het niet zo dat als de toevoer door raam-roosters en WTW gelijk is aan de afvoer de woning toch weer in balans is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_freak1
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
nieholste schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 12:22:
Dank voor je reactie. Het klopt dat het om de geveldoorvoer voor in te brengen lucht gaat. Het is helaas wel de zuidkant. Naar noord is niet mogelijk. Door het dak ook niet omdat deze dan binnen een meter van CV afvoer zit.

Vanuit de oorspronkelijke tekening van het huis en de nieuwe tekeningen weet ik hoeveel m3 frisse lucht er per ruimte nodig is. Ik zie vanuit de topicstart alleen geen relatie tussen deze berekening en de lengte/diameter van de buis. Kun je aangeven waar ik dit kan vinden?

Ik ben mijzelf bewust dat het eigenlijk fout is om de extra ruimtes niet op de wtw aan te sluiten. Het niet in balans zijn van de woning is bij ons waarschijnlijk al het hele jaar het geval omdat er altijd wel een buitendeur open staat of de ramen op de storm-stand.

Is het niet zo dat als de toevoer door raam-roosters en WTW gelijk is aan de afvoer de woning toch weer in balans is?
je theorie klopt wel.
maaarrr waarom zou je WTW willen als je alsnog koude/warme buitenlucht invoerd die niet door je warmtewisselaar gaat. dan is je hele WTW functie nutteloos 8)7

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieholste
pc_freak1 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 12:28:
[...]

je theorie klopt wel.
maaarrr waarom zou je WTW willen als je alsnog koude/warme buitenlucht invoerd die niet door je warmtewisselaar gaat. dan is je hele WTW functie nutteloos 8)7
Klopt zeker! slaapkamer 6 wordt was/droog hok. Daar is dus waarschijnlijk genoeg warme lucht. Slaapkamer 5 wordt rommelhok. Ook daar is dus geen (extra) comfort nodig. Badkamer hoeft alleen droog te blijven, daar is dus afzuiging belangrijk. Het voordeel zit voornamelijk in de huidige kamers die nu vrij komen als slaapkamer. Hier zit gewoon de bestaande toevoer/afvoer van de WTW.

Ik had nog niet gevonden waar de info over lengte/diameter buis stond in topicstart. Kun je dit nog aanwijzen? Ik lees er denk overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11-05 20:44

Rzaan

Altijd zoekende

nieholste schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 12:22:
Niet al te druk over maken of het zuid of noord is. Maakt echt geen mega-verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
@nieholste Zuid betekent dat je door de warmte van de muur in de zomer warmere lucht aanzuigt. Dat zorgt ervoor dat je huis sneller opwarmt. Het is geen mega verschil, maar als je het kunt voorkomen is het mooi.
Ik heb zelf de aanvoer en afvoer op het dak, net als vele anderen. Ik heb dus sowieso warmere lucht dan jij via de zuidgevel. Soms kun je niet anders.

Als je weet wat je totale debiet is kun je een buis selecteren.
Kijk eens in deze calculatiesheet, op bladzijde 2:
https://docs.google.com/s...zKSJ_dFU/template/preview

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieholste
P5ycho schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 14:13:

Als je weet wat je totale debiet is kun je een buis selecteren.
Kijk eens in deze calculatiesheet, op bladzijde 2:
https://docs.google.com/s...zKSJ_dFU/template/preview
Dank, tabs had ik gemist. Ik ga hem invullen en kijken wat er uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieholste
@nieholste Zuid betekent dat je door de warmte van de muur in de zomer warmere lucht aanzuigt. Dat zorgt ervoor dat je huis sneller opwarmt. Het is geen mega verschil, maar als je het kunt voorkomen is het mooi.
Ik heb zelf de aanvoer en afvoer op het dak, net als vele anderen. Ik heb dus sowieso warmere lucht dan jij via de zuidgevel. Soms kun je niet anders.
Door dak had bij mij het meest eenvoudig geweest, maar dit mag helaas niet volgens de richtlijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-05 15:45
marnie schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 18:05:
[...]

Ik heb een Ducobox Energy Comfort D 325, helaas geen communication print wel de nieuwe Connectivity Board en Homeassistant. Met de Connectivity Board kan je weinig uitlezen en besturen: waardeloos binnen homeautomation.

Maar als ik https://www.duco.eu/Wes/C...n)_638328128583726330.pdf doorneem zie ik dat je waarschijnlijk de uitblaas temperatuur kan uitlezen en het RH setpoint kan aanpassen met de communication print binnen Homeassistant (bv blz 9 van het document). Daarmee kan je zien of de uitblaas lager ligt dan het dauwpunt van de ruimte.

Ik ben op dit moment de koelfunctie aan het testen met Jafa Hybrids. Het dauwpunt bereken ik met de ruimtetemperatuur van de ruimte thermosstaat:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
- sensor:
  - name: dauwpunt temperatuur
    device_class: temperature
    state_class: measurement
    unit_of_measurement: "°C"
    unique_id: "20230306161301"
    icon: mdi:water-percent-alert
    state: >
        {% set T, RH = states('sensor.thermostaat_thermostat_binnentemperatuur'), states('sensor.buienradar_humidity') %}
        {% if (T == 'unknown')  or (RH == 'unknown') %}
          {{ this.state | default(0) }}
        {% else %}
          {% set T = T | float %}
          {% set RH = RH | float %}
          {% set a = 6.1121 | float %}
          {% set b = 18.678 | float %}
          {% set c = 257.14 | float %}
          {% set d = 234.5 | float %}
          {% set e = 2.71828 | float %}
          {% set P = a*e**((b-T/d)*(T/(c+T))) | float %}
          {% set gamma = log((RH / 100)*e**((b-T/d)*(T/(c+T)))) | float %}
          {% set dew_temp = ((c * gamma) / (b - gamma))|round(1) %}
          {{ dew_temp}}
        {% endif %}

Met een stukje automatisering hou ik mijn koeltemperatuur onder het dauwpunt. Misschien heb je hier iets aan.

Nog een vraag van mijn kant: heb je de Ducobox Energy Comfort D 325 en de communication print? En kan je de sensoren uitlezen zoals genoemd in de pdf link van modbus? Ik overweeg de aanschaf van de communication print maar dan heb ik graag zekerheid dat alle CO2, RH en temperatuursensoren uitleesbaar zijn. De print is prijzig.
Met de connectivity board die je hebt is er toch Modbus TCP?

https://www.duco.eu/Wes/C...n)_638487876362018602.pdf

Als ik die lees heb je registers voor de Duco zelf maar ook aparte voor nodes.
Dus daarmee zou je de node sensor moeten kunnen uitlezen, als de node op 02 zit dan is adres 0205 de CO2 sensor of 0204 de RH sensor
Van de duco zelf is dat 0104 en 0105

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:50
Bold: key phrase

WTW werkt ook de andere kant op, of het nou 0 graden lucht opwarmen tot 20 is of 40 naar 20, boeit niet. Hooguit heb je op noord misschien net iets langer passief kunnen koelen met de bypass aan, en ook dat effect is super beperkt. In de zomer is inblaas temperatuur 1 of 2 graden hoger dan retour lucht naar de WTW.

@nieholste Is het een plat dak? Je kan ook eerst naar boven en dan plat over je uitbouw dak laten lopen, dan heb je binnen niet zo'n lelijk kanaal. Zoals dit: vanaf de CV-hok recht naar boven = CV uitlaat, WTW afvoer en een zonneboiler collector. Dan naar de gevel toe een lang kanaal voor toevoer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RmbwhM2dvh1L6WxDnLQXaWFMvPc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dRQuLg3dAA8mAveiNKarMG9Q.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
nieholste schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 15:04:
[...]

Door dak had bij mij het meest eenvoudig geweest, maar dit mag helaas niet volgens de richtlijnen.
warmtepomp dan maar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
w00key schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 15:27:
[...]

Bold: key phrase

WTW werkt ook de andere kant op, of het nou 0 graden lucht opwarmen tot 20 is of 40 naar 20, boeit niet. Hooguit heb je op noord misschien net iets langer passief kunnen koelen met de bypass aan, en ook dat effect is super beperkt. In de zomer is inblaas temperatuur 1 of 2 graden hoger dan retour lucht naar de WTW.

@nieholste Is het een plat dak? Je kan ook eerst naar boven en dan plat over je uitbouw dak laten lopen, dan heb je binnen niet zo'n lelijk kanaal. Zoals dit: vanaf de CV-hok recht naar boven = CV uitlaat, WTW afvoer en een zonneboiler collector. Dan naar de gevel toe een lang kanaal voor toevoer.

[Afbeelding]
Dat hebben we hier al eens voorbij zien komen en is echt funest voor je zomertemperaturen. Ik zou het niet aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
P5ycho schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 15:51:
[...]

Dat hebben we hier al eens voorbij zien komen en is echt funest voor je zomertemperaturen. Ik zou het niet aanraden.
Dat was iemand die zijn leidingen *na* de WTW over het dak had lopen.

Een WTW is 90%+ efficient, op 20 graden tussen buitenlucht en binnen is dat max 2 graden verschil, in de praktijk nog minder. Dat noem ik niet funest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieholste
@w00key het is inderdaad een plat dak. Ik had deze optie nog niet eerder gezien. Als de buis in een rechte lijn ligt zal dit maar ongeveer 2,5 meter naast de CV afvoer zijn. Dit is veel minder dan de wettelijk bepaalde 6 meter. In de post waar @P5ycho naar verwijst zal geprobeerd zijn om deze 6 meter te overbruggen. Dit is voor mijn dak geen optie (i.v.m. zonnepanelen). Daarnaast zie ik in het topic dat er ook problemen zijn geweest met sneeuw. Het sneeuwt wel niet zo vaak in NL maar ik denk dat binnendoor gewoon het beste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
nieholste schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 17:33:
@w00key het is inderdaad een plat dak. Ik had deze optie nog niet eerder gezien. Als de buis in een rechte lijn ligt zal dit maar ongeveer 2,5 meter naast de CV afvoer zijn. Dit is veel minder dan de wettelijk bepaalde 6 meter. In de post waar @P5ycho naar verwijst zal geprobeerd zijn om deze 6 meter te overbruggen. Dit is voor mijn dak geen optie (i.v.m. zonnepanelen). Daarnaast zie ik in het topic dat er ook problemen zijn geweest met sneeuw. Het sneeuwt wel niet zo vaak in NL maar ik denk dat binnendoor gewoon het beste is.
Als je doorlegt tot bijna dakrand is het niet zoveel anders dan een gevel inlaat die zo hoog mogelijk is geplaatst.

En paar graden extra aanvoertemperatuur is echt niets voor de warmtewisselaar, die is -10 tot 20 wel gewend, omkeren is dan 50 naar 20.

Dat sneeuw hebben we hier in de wijk nog nooit meegemaakt, kwestie van hoog genoeg plaatsten? En mocht er wel wat binnenkomen, daarvoor heb je vorstbeveiliging, alle sneeuw in de wisselaar smelt heus wel bij +2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphacell
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-05 05:43
Iemand nog problemen met de ubbink configurator ? verschillende drop down menu's werken niet?
heb in edge en chrome geprobeerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieholste
w00key schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 19:14:
[...]

Als je doorlegt tot bijna dakrand is het niet zoveel anders dan een gevel inlaat die zo hoog mogelijk is geplaatst.

En paar graden extra aanvoertemperatuur is echt niets voor de warmtewisselaar, die is -10 tot 20 wel gewend, omkeren is dan 50 naar 20.

Dat sneeuw hebben we hier in de wijk nog nooit meegemaakt, kwestie van hoog genoeg plaatsten? En mocht er wel wat binnenkomen, daarvoor heb je vorstbeveiliging, alle sneeuw in de wisselaar smelt heus wel bij +2.
Dat is waar, scheelt waarschijnlijk niet eens een meter. Ik ga er maar eens een paar nachtjes over slapen. Bedankt voor het meedenken iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphacell
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uYc-R1qPeTpV9EWHZeiGXZtx3lg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/koe0Krn1gBCsh9s9LOmxsgzw.png?f=fotoalbum_large

Het is gelukt met de ubbink tool, volgens de tool op veel plekken maar 1 slang nodig per ventiel, dit is op stand 3, op stand 2 zal de inblaas 30 M3/h zijn per ventiel en 50 M3/h afzuig. denk dat dit prima is?
het hoogste is op stand 3 in het toilet 50 M3/h afzuig op 1 ventiel 1 slang. 3.14 m/s
Hoe denken jullie hier over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12:26
Met de connectivity board die je hebt is er toch Modbus TCP?

https://www.duco.eu/Wes/C...n)_638487876362018602.pdf

Als ik die lees heb je registers voor de Duco zelf maar ook aparte voor nodes.
Dus daarmee zou je de node sensor moeten kunnen uitlezen, als de node op 02 zit dan is adres 0205 de CO2 sensor of 0204 de RH sensor
Van de duco zelf is dat 0104 en 0105
Ja de connectivity board heeft ook modbus en REST voor alle nodes. En daarmee is alles gezegd.

Duco heeft gemeend de echt belangrijke registers, zoals de temperatuur, CO2 en vochtigheid die in de communication print aanwezig zijn niet te publiceren in het connectivity board. Zie https://www.duco.eu/Wes/C...l)_638487876175401607.pdf.

Er zijn CO2 en RH registers beschikbaar die een waarde oordelen geven over de vochtigheid en CO2. Niet de echte CO2 waarde in ppm of RH in %. Je kan er binnen HA niet zo veel mee.

De communication print is veel uitgebreider en heeft wel deze registers.
Zie de nodes: amauer in "Pin header type voor ducobox uitlezing" en de vergelijking tussen de print en board: marnie in "Duco energy comfort 325 icm Home Assistant"

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 10:19
Na ongeveer anderhalf jaar klussen op de bovenverdieping sta ik op het punt de nieuwe WTW installatie voor het eerst te laten draaien. Nu maak ik mij een beetje zorgen over alle stof en vuiligheid die er tijdens het klussen en installeren in de spriobuizen is gekomen.

Doe ik er goed aan om de buizen eerst een keer te reinigen met zo'n roterende borstel of kan het niet zo'n kwaad en wordt het meeste er toch uit geblazen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!
emot schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 11:34:
Na ongeveer anderhalf jaar klussen op de bovenverdieping sta ik op het punt de nieuwe WTW installatie voor het eerst te laten draaien. Nu maak ik mij een beetje zorgen over alle stof en vuiligheid die er tijdens het klussen en installeren in de spriobuizen is gekomen.
Die buizen zijn toch (deels) toegankelijk? Hoeveel zit er echt in?
Doe ik er goed aan om de buizen eerst een keer te reinigen met zo'n roterende borstel of kan het niet zo'n kwaad en wordt het meeste er toch uit geblazen?
Afvoerbuizen: Het eventuele vuil daarin wordt wel door het afvoerfilter van de WTW tegengehouden. Alles wat door het filter komt is zo fijn dat het wel naar buiten wordt geblazen.
Toevoerbuizen: Die worden wel leeggeblazen je huis in....

Kortom, ik zou de WTW gewoon aan zetten en een tijdje op max laten draaien. Eventueel met om-en-om slechts de helft van de ventielen open, zodat je echt de maximale snelheid in de buizen haalt. Dan de filters reinigen en daarna genieten van alle voordelen van WTW-ventilatie.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10:06
Alphacell schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 21:32:
[Afbeelding]

Het is gelukt met de ubbink tool, volgens de tool op veel plekken maar 1 slang nodig per ventiel, dit is op stand 3, op stand 2 zal de inblaas 30 M3/h zijn per ventiel en 50 M3/h afzuig. denk dat dit prima is?
het hoogste is op stand 3 in het toilet 50 M3/h afzuig op 1 ventiel 1 slang. 3.14 m/s
Hoe denken jullie hier over?
Kun je later nog gemakkelijk een extra slang toevoegen op de plekken waar 1 slang voldoende zou moeten zijn?
Zo niet, dan zou ik gelijk 2 slangen per ventiel leggen. Dat doe ik zelf ook omdat ik een zo stil mogelijk systeem wil en ook omdat ik later geen extra slangen kan plaatsen zonder gipsplaten, dakisolatie etc weer weg te moeten halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphacell
Franciesco schreef op zondag 9 juni 2024 @ 21:08:
[...]

Kun je later nog gemakkelijk een extra slang toevoegen op de plekken waar 1 slang voldoende zou moeten zijn?
Zo niet, dan zou ik gelijk 2 slangen per ventiel leggen. Dat doe ik zelf ook omdat ik een zo stil mogelijk systeem wil en ook omdat ik later geen extra slangen kan plaatsen zonder gipsplaten, dakisolatie etc weer weg te moeten halen.
zit wat in maar dan kan ik niet uit gaan van de ubbink tool, hoeveel restrictie ringen ik weg moet halen om het systeem in te regelen... toch?..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10:06
@Alphacell met de oude Ubbink rekentool kun je zelf aangeven of je ventielen met 1 of 2 slangen wilt aansluiten. Dus daarmee kun je nog wel de restrictieringen bepalen.

https://aeconfig.ubbink.n...9f-40ea-8acf-60ba410baf17

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Uiteindelijk zoekt de tool een balans in drukval over elk parallel circuit, dus 2 leidingen zullen dan gewoon meer restrictieringen krijgen lijkt me. Of, je knijpt alsnog met je ventiel waardoor je daar hogere drukval en meer geluid krijgt.

Het zou wel chique zijn als je de gewenste drukval kunt ingeven. 40-50Pa is niet verkeerd maar ook niet geweldig. Als je de wtw en in/uitlaattraject er bij telt komt je toch nog wel wat hoger uit dan gewenst misschien.

Verder heb ik geen ervaring met het ubbink spul, dus neem dit met een korreltje zout :)

[ Voor 19% gewijzigd door P5ycho op 11-06-2024 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphacell
Franciesco schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 09:05:
@Alphacell met de oude Ubbink rekentool kun je zelf aangeven of je ventielen met 1 of 2 slangen wilt aansluiten. Dus daarmee kun je nog wel de restrictieringen bepalen.

https://aeconfig.ubbink.n...9f-40ea-8acf-60ba410baf17
Ah thanks , zal ff kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Wij gaan overal Luna ventielen plaatsen op spirobuis. Echter bij 1 slaapkamer kunnen we alleen weg komen met 80mm i.p.v. 125 mm. De situatie is nu dat er van 80mm naar 125mm 90 graden bocht er volgens met een stukje recht wordt overgegaan, zodat het luna ventiel erin past. Wat dus alsnog voor een dikke puist zorgt op de gang.

Nu kwam ik ook het volgende ventiel tegen van DEC Rondo 80mm.
https://intovent.nl/produ...c-rondo-o-80-mm-itv060228

Heeft toevallig iemand ervaring met dit ventiel ten opzichte van de Luna ventielen? Of kan je beter niet in i.c.m. verschillende ventielen gebruiken.

DEC Rondo 80mm
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kiVKEON8k6gRLfXWAnNUArrxmZQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R0ZYsSQ4bh9n3ggwSKrkvmmq.png?f=fotoalbum_large

LUNA SAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hks4ji3zmh4W2XvcBYmR7LNHuRU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tsQXWOCyZwAgosd4glBu9RE2.png?f=fotoalbum_large

Begrijpt iemand hoe je dit kan lezen?

[ Voor 38% gewijzigd door Morpheusk op 12-06-2024 13:23 ]

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Heb je ook overwogen een haakse bocht te maken met een deksel en zadelstuk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Nu online
P5ycho schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 13:29:
Heb je ook overwogen een haakse bocht te maken met een deksel en zadelstuk?
Ik dacht juist dat haakse bochten turbulentie veroorzaken en afgeraden werd in de topic start. Zo'n zadel stuk je moet je ook weer tapen toch, is dat wel duurzaam?

[ Voor 10% gewijzigd door Morpheusk op 12-06-2024 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Een zadelstuk kun je schroeven en dichtkitten.
De grafieken laten zien dat je met die DEC Rondo toch al herrie krijgt met enig debiet, dus ik ging er even vanuit dat dit de betere oplossing zou zijn.

Heb je ook overwogen om een 80mm instortkanaal te gebruiken? Daar is een haakse bocht naar 125 voor beschikbaar.

https://www.ventilatielan...x-80mm-naar-o-125mm/5251/

[ Voor 12% gewijzigd door P5ycho op 12-06-2024 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
Een vraag betreffende de positie van ventielen.
Vanwege de balklaag in het plafond kan ik geen afzuigpunt bij de douche maken. De enige opties zijn óf 2 stuks in het midden van de badkamer, óf 2 stuks in de uiterste hoeken van de badkamer, precies aan de andere kant van waar de douche zit.

Optie 2 is esthetisch iets mooier, maar maakt het verder iets uit waar deze zitten?

Badkamer is ongeveer 3x3,3 meter groot met een plafondhoogte van 2,7 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 11:04
emot schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 08:33:
Vanwege de balklaag in het plafond kan ik geen afzuigpunt bij de douche maken. De enige opties zijn óf 2 stuks in het midden van de badkamer, óf 2 stuks in de uiterste hoeken van de badkamer, precies aan de andere kant van waar de douche zit.

Optie 2 is esthetisch iets mooier, maar maakt het verder iets uit waar deze zitten?

Waar zit de deur, even aangenomen dat de aanvoer van lucht door een deurspleet of -rooster gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
Puntenwolk schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 08:47:
[...]

Waar zit de deur, even aangenomen dat de aanvoer van lucht door een deurspleet of -rooster gaat?
Aan de zelfde zijde als de douche. Iets duidelijker met een bovenaanzicht.
Blauw is optie 1, groen is optie 2.
In het plafond komen ook nog spotjes trouwens.

Douchewand wordt ook niet helemaal doorgetrokken tot het plafond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lBF1-ibKlTm01XNl9Gll9uRkilI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G7rkeziEKRQ8m0Crn4GdGTIO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terror-oehoe
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11-05 18:36
emot schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 08:33:

Waarom niet gewoon eentje in het midden thv de blauwe stip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Ik denk niet dat het veel uitmaakt in dit geval.
- De douchegebruiker heeft geen last van tocht dankzij het muurtje.
- Je zit ver genoeg weg van de deur met beide ventielen voor mijn gevoel.
- Je hebt geen WC in de badkamer, dus daar ook geen zorgen.

Als je spotjes plaatst, houd dan ook even rekening met de schaduw die de ventielen veroorzaken. Misschien dat de plaatsing in het midden dan minder goed uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
Na een lange voorbereidingstijd wil Ik wil binnenkort mijn WTW unit gaan bestellen. Het wordt een Zehnder ComfoAir Q350.

Nu zit ik nog met de vraag; kies ik de ERV versie of ga ik voor de normale uitvoering. Ik heb er hier al het nodige over gelezen maar ben er nog niet uit.

We hebben nu type C ventilatie wat qua vochthuishouding vergelijkbaar is met een WTW zonder ERV en eigenlijk ervaren wij het binnen nooit als te droog. Blijkbaar levert koken, wassen, etc. genoeg vocht op. In een winter met strenge vorst zal het waarschijnlijk wel te droog worden, maar vaak komt dat nog voor?

Graag hoor ik hoe anderen, met en zonder ERV dit ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10:01
Ik heb nu met erv een luchtontvochtiger erbij gezet, maar ook veel stucwerk dat nog niet 100% droog is en de weersomstandigheden helpen niet echt mee.

Geen afvoer hoeven aanleggen is wel een voordeel. Die had bij ons ook op een pompje gemoeten (unit staat in de kelder).

Ben benieuwd over een paar maanden.

[ Voor 35% gewijzigd door ZonnigY op 14-06-2024 09:20 ]

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Nieuwbouwwoning hier en erg blij met ERV - onze luchtvochtigheid is ontzettend laag momenteel en had niet willen weten wat dit zou zijn zonder ERV.

@ZonnigY idem voor ons - even een korte periode door stucwerk veel vocht, maar daarna was het alsof er een knop om ging.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Ontvochtigen is minder lastig dan andersom, ik heb beide gehad en de Sharp luchtwasser draaide overuren en vrat 2 tanks van 3 liter per dag.

Nu heb ik de ontvochtiger maar misschien 10x per jaar nodig als ik haast heb met een was of het is de hele week zo regenachtig. Maar ik koel ook, tijdens warme periodes speelt de airco dan ook part time ontvochtiger voor comfort, en met passief nacht koelen draait er ERV op hoge stand en bypass aan, dat wint ook geen vocht terug.

Ik heb veel liever een ERV dan de oude WTW.

[ Voor 4% gewijzigd door w00key op 14-06-2024 09:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:49

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@KarsS Deze vraag wordt uitgebreid beantwoord in Enthalpiewisselaar tbv WTW balansventilatie.
Verdere discussie graag daar :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
@Proton_ Bedankt voor de link _/-\o_ . Ik had eigenlijk alleen in dit topic gezocht en niet in het hele "duurzame energie en installaties" topic...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-05 12:18

faust2016

You yes have my shirt

aaahaaap schreef op maandag 25 december 2023 @ 22:27:
[...]

Check even deze post van mij hier aaahaaap in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic". Er staan ook nog wat reacties daarop op de twee pagina's erna.

Mijn situatie is vergelijkbaar met die van jou, ik heb ook alleen maar plek voor WTW units met de aansluitingen horizontaal. Hierbij heb je overigens nog wat varianten, namelijk hangend van boven/aan het plafond, hangend aan de muur en staand op de grond.

Voor mij was domotica integratie belangrijk/noodzakelijk, dit kon niet met de verschillende Vent-Axia opties, dus die vielen voor mij af om die reden. Ik heb verder geen ervaring met de Vent-Axia modellen.

Mijn keuze is uiteindelijk op een Komfovent gevallen, specifiek de Domekt R 400 H, omdat deze horizontale aansluitingen heeft, op de vloer gezet kan worden met een deur die horizontaal opengaat en een enthalpiewisselaar heeft (of eigenlijk, hij heeft een warmtewiel, dat heeft altijd vochtrecuperatie. Er is overigens een optie voor een adsorptiecoating op het warmtewiel voor nog meer vocht behoud), voordeel hiervan is dat je ook geen afvoer/sifon hoeft te plaatsen :) Plus hij een goeie modbus implementatie.

Ik heb em in Litouwen besteld, was een stuk goedkoper en met aanzienlijk snellere levering dan hier in NL bestellen. Heb em alleen nog niet geplaatst/aangesloten, dus kan nog geen ervaringen delen :)

Naast wat er in die post staat is de Zehnder ComfoAir Flex er ook nog bijgekomen dit jaar, blijkbaar nog steeds alleen maar leverbaar in belgie. Dit is er wel eentje die je van bovenaf/aan het plafond op moet hangen.

Voor wat betreft je buizen, check even hoe je van de WTW/Spirobuis naar de 90mm buizen wilt gaan. De verschillende fabrikanten hebben verschillende oplossing hiervoor die zeker kwa benodigde ruimte behoorlijk kunnen verschillen. Ik ben uiteindelijk bij de Zehnder ComfoWell demper/verdeelboxen uitgekomen omdat ik deze perfect in de vloer van m'n vliering kwijt kon, dit was bij de andere fabrikanten niet het geval.
Heb je hem ondertussen aangesloten? Hoe bevalt hij? Ik zit ook naar deze unit te kijken, maar in dit topic zie ik niemand hem heeft, behalve jij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aaahaaap
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-04 00:11
faust2016 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 13:25:
[...]

Heb je hem ondertussen aangesloten? Hoe bevalt hij? Ik zit ook naar deze unit te kijken, maar in dit topic zie ik niemand hem heeft, behalve jij.
Ja, hij staat al een tijdje te draaien. Was nog een redelijk puzzel om em op de vliering te krijgen en alles aangesloten te krijgen door het gebrek aan ruimte, maar is uiteindelijk goed gelukt.
Ik zit nog vol in de laatste fase van de verbouwing, dus hij staat nu gewoon op een vast percentage te draaien. Moet alles nog inregelen en ook nog de aansturing en uitlezen/integratie met de domotica regelen.
Voor de ervaring die ik tot nu toe heb ben ik erg tevreden, zeer degelijke unit, unit zelf is goed geïsoleerd en kwa geluid tot nu toe niks te horen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Rx6A6ua7exB7e0N9wFTQ10Dz7U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l5y3pxls4KkOVg0VwVrVqqWk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savagenld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11-05 21:49
Het wordt binnenkort tijd om te beginnen met het aanleggen van de WTW, dus daarom nog even een validatie. Alle ideeën/tips zijn welkom!

Ik heb ook geprobeerd om de P5ycho Calculatiesheet in te vullen. Maar dat is lastig omdat mijn indeling niet standaard is

De technische ruimte zit in de kelder. Voor de onderste twee verdiepingen wil ik de buizen daar over het plafond laten lopen. In de woonkamer zitten al gaten in de vloer omdat er eerst luchtverwaming in de woning zat. Die wil ik gebruiken voor de aanvoer van lucht. Afvoer gaat via het plafond. Het meest logische is imo om dit met spiro te doen (door plaatsing ventielen en aansluiting op gaten luchtverwarming.

De bovenste verdieping wordt nieuw gebouwd, en ik denk dat het daar makkelijker is om met Ubbink Air Excellent te werken.

Op de slaapkamer op de BG slapen 2 personen, en op de 1e verdieping 1 per slaapkamer. Die heb ik iets hoger gedimensioneerd mochten er vriendjes blijven slapen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2PTnAMwgpnumcu54BcGlwVMyMfQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EW1WHOsMl3JFzwttuUs3D4lg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 12:00
savagenld schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 21:22:
Het wordt binnenkort tijd om te beginnen met het aanleggen van de WTW, dus daarom nog even een validatie. Alle ideeën/tips zijn welkom!

Ik heb ook geprobeerd om de P5ycho Calculatiesheet in te vullen. Maar dat is lastig omdat mijn indeling niet standaard is

De technische ruimte zit in de kelder. Voor de onderste twee verdiepingen wil ik de buizen daar over het plafond laten lopen. In de woonkamer zitten al gaten in de vloer omdat er eerst luchtverwaming in de woning zat. Die wil ik gebruiken voor de aanvoer van lucht. Afvoer gaat via het plafond. Het meest logische is imo om dit met spiro te doen (door plaatsing ventielen en aansluiting op gaten luchtverwarming.

De bovenste verdieping wordt nieuw gebouwd, en ik denk dat het daar makkelijker is om met Ubbink Air Excellent te werken.

Op de slaapkamer op de BG slapen 2 personen, en op de 1e verdieping 1 per slaapkamer. Die heb ik iets hoger gedimensioneerd mochten er vriendjes blijven slapen.

[Afbeelding]
Mij is niet helemaal duidelijk hoe je aanvoer in de slaapkamer op de BG krijgt.

De tekening is ook best verwarrend omdat je de locatie van de ventielen niet hebt ingetekend. De methode die in dit forum vaakt wordt toegepast is in het kort: 1 ventiel toevoer per persoon in de slaapkamers/werkkamers en dan kijken of je met overstroom nog wat overhoud voor woonkamer/keuken en dat in balans brengen met afvoer in badkamer/wc/keuken.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _kilian_
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-05 23:48
Na lang meelezen ben ik ook maar begonnen met tekenen en rekenen. Ik merk dat ik het lastig vind om het overflow principe toe te passen.

Hoe weet ik hoeveel m3/h ik kan laten overflowen?
Verder ben ik ook benieuwd naar jullie advies qua dimensioneren. We wonen nu met zijn 3en. Binnenkort komt er een kleintje bij. Wie weet nog eén in de toekomst. Het huis is op zich geschikt om 6 slaapkamers te hebben. Het is dus niet onredelijk om te denken dat er in dit huis met maximaal 6 personen gewoond gaat worden. Steek ik het nu in op 4, 5 of 6 personen. Hoe hebben jullie dat aangepakt?

Hieronder een eerste draft van de tabel uit de P5ycho Calculatiesheet en een tekening van de indeling van het huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MGQx18w2xQGGJWypIKg0eEEx4MY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/wLNy2zhWO7vY8WWBMFWQj0gi.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IZ06-XybEcVZwMq6WDS3OIz2rLw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/BDXV1aXlHjsOZZFT8plnByu3.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
_kilian_ schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 22:50:
Na lang meelezen ben ik ook maar begonnen met tekenen en rekenen. Ik merk dat ik het lastig vind om het overflow principe toe te passen.

Hoe weet ik hoeveel m3/h ik kan laten overflowen?
Verder ben ik ook benieuwd naar jullie advies qua dimensioneren. We wonen nu met zijn 3en. Binnenkort komt er een kleintje bij. Wie weet nog eén in de toekomst. Het huis is op zich geschikt om 6 slaapkamers te hebben. Het is dus niet onredelijk om te denken dat er in dit huis met maximaal 6 personen gewoond gaat worden. Steek ik het nu in op 4, 5 of 6 personen. Hoe hebben jullie dat aangepakt?

Hieronder een eerste draft van de tabel uit de P5ycho Calculatiesheet en een tekening van de indeling van het huis.

[Afbeelding][Afbeelding]
Waarom heb je 90 afvoer in de installatieruimte? Als je daar -30 van maakt dan is je zolder in balans. Op de 1e heb je dan 60 over die je weer op de BG kan gebruiken. Dan hoef je op de BG nog maar 60 extra toe te voegen. En voer je 120 af.

Mocht je het op de BG krap vinden worden met 120 toevoer met het oog op gezinsuitbreiding dan kan je altijd een extra ventiel plaatsen (en voorlopig niet aansluiten). Al denk ik dat het op de BG niet zo heel snel krap wordt, er gaat af en toe een deur open en bewoners zullen er niet snel met 5-6 man continu verblijven. De kritische ruimte is wat dat betreft toch de ouderslaapkamer, daar altijd twee ventielen.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
De cijfers in de ventielen op het kaartje en de calculatiesheet geven niet overal dezelfde stand weer. In de sheet staat de woonkamer extractie op -100 in de stand dat de slaapkamers pulsie +45 doen. Maar in het kaartje staat +30 in de slaapkamers. Ook lijkt de technische ruimte boven veel meer af te zuigen op het kaartje dan in het sheet staat. Over het kaartje kan ik nu dus niet zo veel over zeggen.

Op basis van de sheet:

Je tekent 270 overflow in naar de woonkamer, maar die is er niet echt. De twee verdiepingen samen realiseren 130 overflow (270 inblaas en 140 afzuig). En die komt dan netjes op de begane grond terecht, waarvan 100 in de woonkeuken.

Dat is daar wel wat weinig. Je kan het iets verbeteren door iets minder af te zuigen in de wasruimte en WTW opstelruimte. Tenzij je de was daar ook te drogen ophangt is een klein ventiel met minimale afzuiging (10 of zo) voldoende. Dan stroomt het restant door naar beneden, waar je meer afzuiging bij kan plaatsen.

Veel meer dan dat kan je niet doen met overstroom, afhankelijk van wat voor deur je hebt tussen de hal en de woonkamer. Als dit een normale deur is, kun je met een forse spleet of een heel groot deurrooster (zoals de Solidair WDZD, die heb ik) tot max 100 m3/h doorstroom wel realiseren. Daarboven kom je uit bij muurdoorvoeren en andere speciale overstroomopeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
_kilian_ schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 22:50:
Om hier ook nog specifiek op te reageren: wij zijn ook met z’n vieren, maar het huis zou ook een groter gezin met 4 kinderen kunnen passen. Ik probeer een beetje een middenweg te vinden zodat alles voor 4 personen ruim is (dus 30 m3/h op normaalstand = 120) zodat het voor 6 personen net aan ook te doen is (120/6=20, krap maar niet heel raar, zie TS). Zodat eventueel als iemand dit ooit koopt met een gezin van 6 dat de kanalen en ventielen toereikend zijn om met de standen/ontregeling het voldoende te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savagenld
bensss schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 22:47:
[...]

Mij is niet helemaal duidelijk hoe je aanvoer in de slaapkamer op de BG krijgt.

De tekening is ook best verwarrend omdat je de locatie van de ventielen niet hebt ingetekend. De methode die in dit forum vaakt wordt toegepast is in het kort: 1 ventiel toevoer per persoon in de slaapkamers/werkkamers en dan kijken of je met overstroom nog wat overhoud voor woonkamer/keuken en dat in balans brengen met afvoer in badkamer/wc/keuken.
De locaties zijn de groene/oranje blokjes. Kan ik die beter op een andere manier intekenen?

Voor de slaapkamer op de begane grond wilde ik de overflow uit de woonkamer gebruiken. Dan kan ik efficiënter gebruik maken van de lucht en het is een stuk makkelijker om te leggen.
Denk je dat dat geen goed idee is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
savagenld schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 21:22:

[Afbeelding]
Je bent al aan het bouwen zonder dat. je uitgerekend hebt wat je aan debiet nodig hebt dus?
Als je deelt waar je niet uitkomt in je calculatie kunnen we je daar eerst mee helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
savagenld schreef op zondag 16 juni 2024 @ 07:41:
[...]

De locaties zijn de groene/oranje blokjes. Kan ik die beter op een andere manier intekenen?

Voor de slaapkamer op de begane grond wilde ik de overflow uit de woonkamer gebruiken. Dan kan ik efficiënter gebruik maken van de lucht en het is een stuk makkelijker om te leggen.
Denk je dat dat geen goed idee is?
Als er in een ruimte geen afvoerventiel is kan er ook nooit overstroom ontstaan dus in de BG slaapkamer gaat er geen lucht bewegen. Ik zou met een ander kleurtje dan de doorvoerkleur even aangeven waar de ventielen komen. En buizenplan zo intekenen dat het duidelijk is waar aftakkingen zouden moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savagenld
P5ycho schreef op zondag 16 juni 2024 @ 07:56:
[...]

Je bent al aan het bouwen zonder dat. je uitgerekend hebt wat je aan debiet nodig hebt dus?
Als je deelt waar je niet uitkomt in je calculatie kunnen we je daar eerst mee helpen.
Het is een grote verbouwing. Volgende week wordt het staal geplaatst, en ik bouw veel zelf. Dus er is nog veel mogelijk om aan te passen.

Een paar vragen die ik zelf nog heb:
- Slaapkamer BG - Zie ook comment van @bensss. In het bouwbesluit gaat overstromen volgens mij onder max 2 deuren, maar ik zou het onder 3 deuren willen gebruiken. Gaat dat werken?
- Ik heb een beetje hetzelfde idee als @Puntenwolk. De kinderen slapen alleen in een slaapkamer, maar ik wil me daar nu niet op vast leggen. Misschien dan toch 2 ventielen plaatsen en die (tijdelijk) knijpen?
- Een algehele review zou fijn zijn, misschien dat ik nog iets over het hoofd zie?

@bensss: Ik heb de tekening wat aangepast, hopelijk nu wat duidelijker. De overstroom is blauw, en de buizen in groen/rood. Maar zoals je ziet gaat dat vooral in de kelder en 1e verdieping zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IuXP_4463FJi405ohLioihBp3Zc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QO58BVU4BhsAV88xwuLmu74w.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Puntenwolk schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 16:55:
Let ook op bij hoge drukverschillen bij deurspleten dat je in feite de hele kamer voor/achter de spleet tot die onder/overdruk moet aan/afzuigen. Bij hoge drukverschillen ga je dat merken als je de deur opendoet.

Er zijn grote roosters te koop die je tot 100 m3/h of zelfs meer goed kan gebruiken. Ik heb solidair WDZD roosters bijvoorbeeld. Ik het zicht zou ik ze niet gebruiken, maar voor de badkamer deur naar de gang is het perfect.
Ik wil een badkamerdeur voorzien van een rooster omdat de spleet onder de deur niet toereikend is. De badkamer is iets opgehoogd en de drempel ligt 1cm van de deur. Daar kan ik moeilijk verbetering in aanbrengen zonder sloopwerk. Ik overwoog eerder om een rooster te maken boven de deur, maar heb dat maar laten gaan ivm complexiteit.

Hoe heb jij je WDZD gedimensioneerd? heb je ~2 Pa uit de tabel aangehouden? Als ik uit ga van 1cm onder de deur zou ik 90-25=65m3/hvia het rooster toe moeten voegen. Dan kom ik op 525 x 125 bij 3Pa voor 72m3/h. Dat is een flinke.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZonnigY
Je plaatjes lijken niet te kloppen.

Je hebt aanvoer, je afvoer. En alles wat je minder afvoert dan aanvoert is overstroom.

Er gaat dus 90-25-30-30=5 per uur van de chill kamer naar boven als overstroom, niet 35.

Balans in de woonkamer/keuken lijkt ook niet te kloppen. Aanvoer-afvoer-overstroom moet 0 zijn per ruimte.

[ Voor 57% gewijzigd door ZonnigY op 16-06-2024 11:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZonnigY
P5ycho schreef op zondag 16 juni 2024 @ 11:04:
[...]

Ik wil een badkamerdeur voorzien van een rooster omdat de spleet onder de deur niet toereikend is. De badkamer is iets opgehoogd en de drempel ligt 1cm van de deur. Daar kan ik moeilijk verbetering in aanbrengen zonder sloopwerk. Ik overwoog eerder om een rooster te maken boven de deur, maar heb dat maar laten gaan ivm complexiteit.

Hoe heb jij je WDZD gedimensioneerd? heb je ~2 Pa uit de tabel aangehouden? Als ik uit ga van 1cm onder de deur zou ik 90-25=65m3/hvia het rooster toe moeten voegen. Dan kom ik op 525 x 125 bij 3Pa voor 72m3/h. Dat is een flinke.
Alternatief misschien: Wij hebben ook een drempel te dicht op de badkamerdeur, daarom een hoek uit de deur gefreesd. Vonden we mooier dan de deur inkorten op rooster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:23

hneel

denkt er het zijne van

Hier nog altijd aan het dubben over aanleg van WTW in bestaand huis.

Het idee is om WTW op zoldertje te plaatsen, en van daar uit 4 lucht aanvoer lijnen naar de slaapkamers (1 op zolder en 3 op verdieping eronder) en 1 afvoer via de badkamer. De lijnen kunnen zo kort blijven. (De benedenverdieping wordt een ander verhaal, ws decentraal WTW).

De afvoer van de badkamer wilde ik zo rechtstreeks met 1 dikke buis doen.
Maar als ik deze boven de badkamerdeur laat uitkomen en de aanvoer van lucht naar de badkamer via een deurdoorvoer laat lopen, zit het dan niet te dicht op elkaar?

Want het is belangrijk dat het systeem niet alleen schone lucht de slaapkamers uit blaast, maar ook de vochtige lucht uit de badkamer weghaalt.

Even een plaatje voor het idee:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oa9F_ckgfnX1ZWAz6B1jRUw8J74=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tSBIi0OE0qo9OeGFgttkUnRk.png?f=fotoalbum_large

Het probleem is dat het zoldertje erg klein is. Op het hoogste punt 1.97 cm. Dus daar kan ik onmogelijk een dikke buis van de ene kant naar de andere kant laten lopen. Enige alternatief is via het plafond van de verdieping er onder.

[ Voor 9% gewijzigd door hneel op 16-06-2024 11:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
hneel schreef op zondag 16 juni 2024 @ 11:37:
Hier nog altijd aan het dubben over aanleg van WTW in bestaand huis.

Het idee is om WTW op zoldertje te plaatsen, en van daar uit 4 lucht aanvoer lijnen naar de slaapkamers (1 op zolder en 3 op verdieping eronder) en 1 afvoer via de badkamer. De lijnen kunnen zo kort blijven. (De benedenverdieping wordt een ander verhaal, ws decentraal WTW).

De afvoer van de badkamer wilde ik zo rechtstreeks met 1 dikke buis doen.
Maar als ik deze boven de badkamerdeur laat uitkomen en de aanvoer van lucht naar de badkamer via een deurdoorvoer laat lopen, zit het dan niet te dicht op elkaar?

Want het is belangrijk dat het systeem niet alleen schone lucht de slaapkamers uit blaast, maar ook de vochtige lucht uit de badkamer weghaalt.

Even een plaatje voor het idee:

[Afbeelding]
Waarom niet het hele huis doen?

Met je huidige voorstel ben je niet bepaald in balans trouwens.
De aanvoerdebieten van alle slaapkamers gaan veel meer lucht toevoeren dan je via je badkamer af kunt voeren. 90 + 45 +45 + 45 = 270 aanvoer. Een afvoerdebiet van 50-100 is praktisch voor een badkamer. Dan moet je nog 170 ergens kwijt.

Hint: afzuigen in je keuken, dan ben je er al bijna ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
P5ycho schreef op zondag 16 juni 2024 @ 11:04:
[...]

Ik heb twee keer een WGZD (sorry verkeerd onthouden) van 425x270. Volgens de specificatie zou die met een drukverlies van 2 Pa ongeveer 50-60 m3/h moeten kunnen doen op de normaalstand, maar die is ook berekend op t/m 100 m3/h met drukverlies maximaal 9Pa op de maximaalstand.

De precieze maat van het rooster was hier vooral door WAF/esthetiek ingegeven, zelfs bij de badkamerdeur. De deur heeft een soort klassieke uitstraling met vakverdeling, en deze maat past precies in het vak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

P5ycho schreef op zondag 16 juni 2024 @ 11:58:
[...]

Waarom niet het hele huis doen?
Tja, het is oud huis van begin jaren 60. Tussen de 1e verdieping en begane grond zit een betonvloer van zo'n 13 cm. Om daar nu grote gaten in te gaan boren... Dan zouden er ook buizen dwars door de kamers heen moeten lopen. We hebben niet zoiets al een verticale koof of een technische ruimte o.i.d.
Met je huidige voorstel ben je niet bepaald in balans trouwens.
De aanvoerdebieten van alle slaapkamers gaan veel meer lucht toevoeren dan je via je badkamer af kunt voeren. 90 + 45 +45 + 45 = 270 aanvoer. Een afvoerdebiet van 50-100 is praktisch voor een badkamer. Dan moet je nog 170 ergens kwijt.

Hint: afzuigen in je keuken, dan ben je er al bijna ;)
Mijn idee was om het formaat van de buis vanaf de badkamer hetzelfde te houden als die van de aan- en afvoer naar buiten. Dus 120 of 150 mm of zoiets. Dus zonder verdeeldoos. Dan zou toch zo evenveel lucht terug gezogen kunnen worden als aangevoerd? Correct me if I'm wrong, want ik ben nog zeker geen expert in dit soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

hneel schreef op zondag 16 juni 2024 @ 13:48:
[...]
Tja, het is oud huis van begin jaren 60. Tussen de 1e verdieping en begane grond zit een betonvloer van zo'n 13 cm. Om daar nu grote gaten in te gaan boren... Dan zouden er ook buizen dwars door de kamers heen moeten lopen. We hebben niet zoiets al een verticale koof of een technische ruimte o.i.d.
Wij hebben ook betonnen vloeren van die dikte of iets dikker nog wel.
Gaten laten boren in de hoeken van het plafond.
Verticale koof.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6C__fadAtox8yKJ4MUDNGal899I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JHaTUc1e221TnpBsl3kVvT3k.jpg?f=fotoalbum_large

Soms hebben we nog een 90 graden eraan gezet en komt het ventiel in de muur i.p.v. in het plafond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tjqp9ezAfdtNHUFpvQ-D0FUbYLI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qHkhsKL7hBm3QsEEgpJOOEoK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kar5I9esFHTboppwDSsZBCboMWs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lDfZTKm5RBtMfLN52fojbq0l.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _kilian_
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-05 23:48
@bensss en @Puntenwolk bedankt voor jullie reacties. Ik zie nu dat de tabel en het plaatje niet meer in balans zijn. Het zijn de uitkomsten van veel verschillende probeersels.
Puntenwolk schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 23:29:
[...]
Om hier ook nog specifiek op te reageren: wij zijn ook met z’n vieren, maar het huis zou ook een groter gezin met 4 kinderen kunnen passen. Ik probeer een beetje een middenweg te vinden zodat alles voor 4 personen ruim is (dus 30 m3/h op normaalstand = 120) zodat het voor 6 personen net aan ook te doen is (120/6=20, krap maar niet heel raar, zie TS). Zodat eventueel als iemand dit ooit koopt met een gezin van 6 dat de kanalen en ventielen toereikend zijn om met de standen/ontregeling het voldoende te maken.
Wanneer ik dus in alle 6 de kamers al een aanvoer neerleg van 30, dan zit ik dus eigenlijk al goed voor al die kamers. De woonkamer bereken ik dan op 5 personen en zou ook prima uit moeten kunnen.

Nieuwe poging
Laat ik nog eens een nieuwe poging doen voor de berekening en mijn gedachtegang uit schrijven. Dan wordt het meteen duidelijk of/waar ik een denkfout maak. Ik zal hieronder een bijgewerkte tabel uit de calculatiesheet opnemen, die ik hopelijk goed heb ingevuld. De plattegrond werk ik wel bij als de sheet correct is. Alle feedback is welkom. Het lijkt me handig om van boven naar beneden te werken.

Zolder
Volgens de calculatiehulp lijkt me 30 m3/h aanvoer in het kantoor en de speelkamer voldoende op normaalstand. Het kantoor zou op basis van oppervlakte ook nog wat meer kunnen, maar hier zal typisch maar 1 persoon aanwezig zijn. Ik kan niets terugvinden over aanbevolen afzuiging in de wasruimte. Hier zal was te drogen hangen, dus afzuiging lijkt me gewenst. Laten we zeggen dat er hier 30 afzuigen. Dan blijft er 30 overflow over die naar beneden kan.

1e verdieping
Wanneer we in elke slaapkamer 30 aanvoeren lijken we goed te zitten. De master bedroom + inloopkast hebben dan gezamenlijk 2x30. Locatie kunnen we later nog finetunen. Met de 30 overflow van zolder + 4x30 van de kamers, is er hier dan een aanvoer van 150. Wanneer we 50 afzuigen in de badkamer, blijft er dus 100 overflow over naar beneden.

Begane grond
Beneden ga ik uit van 5 personen. Wat een benodigde aanvoer van 150 zou betekenen. Er komt 100 overflow van de 1e verdieping. Er wordt 25 afgezogen in het toilet, waardoor er dus 75 van de overflow de woonkamer in komt. Voegen we hier dan 75 aan nieuwe aanvoer aan toe en 150 afvoer in de keuken zou alles weer in balans moeten zijn.

Vragen
Vraag 1: Is een afzuiging van 30m3/h voor een wasruimte waar was te drogen hangt OK?
Vraag 2: Is afzuiging in de installatieruimte gewenst? Hier zal een CV, en wellicht in de toekomst binnendeel warmtepomp, de WTW unit, wellicht ooit een boilervat en wat netwerkapparatuur komen.
Vraag 3: Is 30m3/h aanvoer voor het kantoor voldoende, of kan ik beter voor 40 (of meer) gaan?
Vraag 4: Is het nuttig om in de badkamer wat meer af te zuigen, zodat we in de keuken wat minder hoeven af te zuigen?
Vraag 5: Hoe zie ik wat een WTW unit in normaalstand kan, of zie je alleen de sterkte op vollast? Ik weet niet of ik de calculatiesheet goed begrijp. Is de '@66,66%' de indicatie voor normaalstand en de '@100%' voor vollast? M.a.w. als ik op normaallast 30 m3/h wil aanvoeren, dan moet de unit in staat zijn om er 45m3/h naar toe te krijgen (in vollast)?
Vraag 6:Klopt het dat als ik in de calculatie sheet lucht van een ruimte waar aangevoerd wordt, naar een andere ruimte waar aanvoer nodig is wil verplaatsen, dat ik dat als positief getal in de overflow kolom (L) opneem? En andersom als een ruimte overflow 'ontvangt' dit als een negatief getal opneem?
Vraag 7:Kan iemand mij uitleggen wat ik met de 'Extractie %' kolom moet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xbDdWVAgRljP1neNw9o6y6AMCCU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bVUMGV94dvH5Ikgzw7o1Igoc.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
hneel schreef op zondag 16 juni 2024 @ 13:48:
[...]

Zie hierboven voor een mooi voorbeeld van @Rzaan :)
Als je bij een dragende muur in een betonnen vloer boort vindt die vloer dat meestal niet zo erg. Zeker weten doe je met een constructeur die het even doorrekent.

Overigens heb ik ook gaten geboord in de betonvloeren van mijn huis uit 2008. De koof zit in de badkamer.

Gewoon even doorzetten. Die decentrale wtw's zijn ook niet goedkoop, daar kun je wel een paar gaatjes van boren.
Mijn idee was om het formaat van de buis vanaf de badkamer hetzelfde te houden als die van de aan- en afvoer naar buiten. Dus 120 of 150 mm of zoiets. Dus zonder verdeeldoos. Dan zou toch zo evenveel lucht terug gezogen kunnen worden als aangevoerd? Correct me if I'm wrong, want ik ben nog zeker geen expert in dit soort dingen.
Dan sta je in de tocht onder de douche vanwege de enorme luchtstroom. Je moet dan 3 a 4 ventielen plaatsen in je badkamer (!). Of een open buis, maar daar wordt niemand blij van denk ik.
Je moet die lucht ook kunnen afvoeren als je badkamerdeur dicht is, dus kom je op een gigantisch rooster in de deur, of 11cm van de onderkant van je douchedeur afzagen (2 a 3cm is gebruikelijk)

[ Voor 5% gewijzigd door P5ycho op 16-06-2024 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Puntenwolk schreef op zondag 16 juni 2024 @ 13:46:
[...]

Ik heb twee keer een WGZD (sorry verkeerd onthouden) van 425x270. Volgens de specificatie zou die met een drukverlies van 2 Pa ongeveer 50-60 m3/h moeten kunnen doen op de normaalstand, maar die is ook berekend op t/m 100 m3/h met drukverlies maximaal 9Pa op de maximaalstand.

De precieze maat van het rooster was hier vooral door WAF/esthetiek ingegeven, zelfs bij de badkamerdeur. De deur heeft een soort klassieke uitstraling met vakverdeling, en deze maat past precies in het vak.
Ik zal al naar die roosters te kijken voor overflow naar de woonkamer, maar deze zijn enorm restrictief, vrije doorlaat is maar 10% :|.
Met een paneeldeur snap ik wel dat je hiervoor kiest ja.

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Nu online
Puntenwolk schreef op zondag 16 juni 2024 @ 13:46:
[...]

Heb je foto’s toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
En nu we toch bezig zijn, dat Solid Air spul wordt alleen via de groothandel geleverd blijkbaar. Heb je toevallig een adresje wat wel aan particulieren levert?
Rete irritant altijd, hoe moeilijk kan het zijn om een webshop ook voor particulieren toegankelijk te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelSchoen
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22-04 10:09
Domme vraag maar kan het nergens vinden. Kan iemand mij uitleggen waar Pst voor staat? Ik vind soms afnemende grafieken bij toenemend debiet en soms stijgende, kan er geen touw aan vast knopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Heb je misschien een voorbeeld voor ons?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P5ycho
_kilian_ schreef op zondag 16 juni 2024 @ 14:10:
Vraag 5: Hoe zie ik wat een WTW unit in normaalstand kan, of zie je alleen de sterkte op vollast? Ik weet niet of ik de calculatiesheet goed begrijp. Is de '@66,66%' de indicatie voor normaalstand en de '@100%' voor vollast? M.a.w. als ik op normaallast 30 m3/h wil aanvoeren, dan moet de unit in staat zijn om er 45m3/h naar toe te krijgen (in vollast)?
De fabrikant geeft op wat de unit in vollast kan, en bij welke druk. Dit wordt vermeld in de datasheet van de betreffende unit.
De meeste installateurs en fabrikanten gaan uit van een normaallast (stand 2) van ~66% van vollast (stand 3). Je bent vrij om een andere verhouding te kiezen als je daar behoefte aan hebt, bijvoorbeeld als je liever meer ventileert bij bezoek.
In de sheet kun je "min/pers/bij%" aanpassen en meteen het effect zien.
Je zou bijvoorbeeld kunnen kiezen voor 30m3/h per persoon op stand 2, en geen 45 maar 50m3/h op stand 3 door 60% in te vullen.
Vraag 6:Klopt het dat als ik in de calculatie sheet lucht van een ruimte waar aangevoerd wordt, naar een andere ruimte waar aanvoer nodig is wil verplaatsen, dat ik dat als positief getal in de overflow kolom (L) opneem? En andersom als een ruimte overflow 'ontvangt' dit als een negatief getal opneem?
In de overflow kolom kun je het debiet aangeven dat voor die ruimte aangevoerd wordt via overflow.
Als je woonkamer 180m3/h nodig heeft en je voert daarvan 50m3/h via overflow aan onder de haldeur door, dan vul je 50m3/h in in de 'overflow' kolom bij de woonkamer, met als resultaat 130m3/h direct aan te voeren debiet door ventielen voor die ruimte.
Vraag 7:Kan iemand mij uitleggen wat ik met de 'Extractie %' kolom moet?
wtw units met een interne vochtsensor hebben een minimaal debiet% uit de badkamer nodig om adequaat te kunnen reageren op vochttoename in deze ruimte. Daarom heb ik deze indicatie opgenomen in de sheet.

[ Voor 4% gewijzigd door P5ycho op 16-06-2024 17:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puntenwolk
_kilian_ schreef op zondag 16 juni 2024 @ 14:10:
@bensss en @Puntenwolk bedankt voor jullie reacties. Ik zie nu dat de tabel en het plaatje niet meer in balans zijn. Het zijn de uitkomsten van veel verschillende probeersels.

[...]

Wanneer ik dus in alle 6 de kamers al een aanvoer neerleg van 30, dan zit ik dus eigenlijk al goed voor al die kamers. De woonkamer bereken ik dan op 5 personen en zou ook prima uit moeten kunnen.

Nieuwe poging
Laat ik nog eens een nieuwe poging doen voor de berekening en mijn gedachtegang uit schrijven. Dan wordt het meteen duidelijk of/waar ik een denkfout maak. Ik zal hieronder een bijgewerkte tabel uit de calculatiesheet opnemen, die ik hopelijk goed heb ingevuld. De plattegrond werk ik wel bij als de sheet correct is. Alle feedback is welkom. Het lijkt me handig om van boven naar beneden te werken.

Zolder
Volgens de calculatiehulp lijkt me 30 m3/h aanvoer in het kantoor en de speelkamer voldoende op normaalstand. Het kantoor zou op basis van oppervlakte ook nog wat meer kunnen, maar hier zal typisch maar 1 persoon aanwezig zijn. Ik kan niets terugvinden over aanbevolen afzuiging in de wasruimte. Hier zal was te drogen hangen, dus afzuiging lijkt me gewenst. Laten we zeggen dat er hier 30 afzuigen. Dan blijft er 30 overflow over die naar beneden kan.

1e verdieping
Wanneer we in elke slaapkamer 30 aanvoeren lijken we goed te zitten. De master bedroom + inloopkast hebben dan gezamenlijk 2x30. Locatie kunnen we later nog finetunen. Met de 30 overflow van zolder + 4x30 van de kamers, is er hier dan een aanvoer van 150. Wanneer we 50 afzuigen in de badkamer, blijft er dus 100 overflow over naar beneden.

Begane grond
Beneden ga ik uit van 5 personen. Wat een benodigde aanvoer van 150 zou betekenen. Er komt 100 overflow van de 1e verdieping. Er wordt 25 afgezogen in het toilet, waardoor er dus 75 van de overflow de woonkamer in komt. Voegen we hier dan 75 aan nieuwe aanvoer aan toe en 150 afvoer in de keuken zou alles weer in balans moeten zijn.

Vragen
Vraag 1: Is een afzuiging van 30m3/h voor een wasruimte waar was te drogen hangt OK?
Vraag 2: Is afzuiging in de installatieruimte gewenst? Hier zal een CV, en wellicht in de toekomst binnendeel warmtepomp, de WTW unit, wellicht ooit een boilervat en wat netwerkapparatuur komen.
Vraag 3: Is 30m3/h aanvoer voor het kantoor voldoende, of kan ik beter voor 40 (of meer) gaan?
Vraag 4: Is het nuttig om in de badkamer wat meer af te zuigen, zodat we in de keuken wat minder hoeven af te zuigen?
Dit ziet er nu prima uit wat mij betreft.
1. Lijkt me ok zo
2. Dit is niet per se nodig. Er was wat pagina’s terug zelfs discussie of het überhaupt veilig is om afzuiging te hebben waar CV staat, ivm tijdig opsporen van CO door de melder. Zo heet werd de soep ook weer niet gegeten lijkt de voorlopige conclusie, maar het is in ieder geval niet standaard.
3. Als hier met 1 persoon gewerkt wordt is 30 voldoende, anders niet. Je zou twee ventielen kunnen plaatsen om flexibel te zijn, die kan je inregelen op 2x 15.
4. Lijkt me zo prima. Kost je wat overstroom indien je dit doet, wat weer extra aan- en afzuiging in je woonkamer nodig zou maken, en groter totaaldebiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
savagenld schreef op zondag 16 juni 2024 @ 10:23:
[...]

Het is een grote verbouwing. Volgende week wordt het staal geplaatst, en ik bouw veel zelf. Dus er is nog veel mogelijk om aan te passen.

Een paar vragen die ik zelf nog heb:
- Slaapkamer BG - Zie ook comment van @bensss. In het bouwbesluit gaat overstromen volgens mij onder max 2 deuren, maar ik zou het onder 3 deuren willen gebruiken. Gaat dat werken?
- Ik heb een beetje hetzelfde idee als @Puntenwolk. De kinderen slapen alleen in een slaapkamer, maar ik wil me daar nu niet op vast leggen. Misschien dan toch 2 ventielen plaatsen en die (tijdelijk) knijpen?
- Een algehele review zou fijn zijn, misschien dat ik nog iets over het hoofd zie?

@bensss: Ik heb de tekening wat aangepast, hopelijk nu wat duidelijker. De overstroom is blauw, en de buizen in groen/rood. Maar zoals je ziet gaat dat vooral in de kelder en 1e verdieping zijn.

[Afbeelding]
Veel duidelijker inderdaad. Ik snap nu wat het idee is met de overstroom van woonkamer door drie deuren via slaapkamer naar badkamerafzuiging.

Deze oplossing lijkt me echter niet ideaal. Als die drie deuren altijd voldoende doorlaten zou het misschien kunnen maar ik heb zo’n vermoeden dat dit mis kan kan gaan en/of zorgt voor ongewenste neveneffecten zoals tocht of geluidsoverlast door die drie deuren. Zeker een tweepersoonsslaapkamer zou ik altijd voorzien van twee ventielen. Hier wordt voor langere tijd op de dag door twee personen co2 geproduceerd. Met andere woorden, dit is de meest veeleisende kamer. Kan je niet ergens makkelijk een toevoer maken naar de slaapkamer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

P5ycho schreef op zondag 16 juni 2024 @ 14:11:
[...]

Zie hierboven voor een mooi voorbeeld van @Rzaan :)
Als je bij een dragende muur in een betonnen vloer boort vindt die vloer dat meestal niet zo erg. Zeker weten doe je met een constructeur die het even doorrekent.

Overigens heb ik ook gaten geboord in de betonvloeren van mijn huis uit 2008. De koof zit in de badkamer.

Gewoon even doorzetten. Die decentrale wtw's zijn ook niet goedkoop, daar kun je wel een paar gaatjes van boren.

[...]

Dan sta je in de tocht onder de douche vanwege de enorme luchtstroom. Je moet dan 3 a 4 ventielen plaatsen in je badkamer (!). Of een open buis, maar daar wordt niemand blij van denk ik.
Je moet die lucht ook kunnen afvoeren als je badkamerdeur dicht is, dus kom je op een gigantisch rooster in de deur, of 11cm van de onderkant van je douchedeur afzagen (2 a 3cm is gebruikelijk)
OK, ik snap het. Ik ga er nog eens opnieuw over nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

hneel schreef op maandag 17 juni 2024 @ 07:47:
OK, ik snap het. Ik ga er nog eens opnieuw over nadenken.
Het is even gepuzzel en het zal vast niet altijd de ideale situatie opleveren.
Dat zeg ik omdat het dat bij ons ook niet is.
Bij ons zullen de luchtstromen niet altijd optimaal verlopen, simpeweg omdat de ventielen niet op de meest ideale plek zitten.
Op de zolder zie je de buizen gewoon zitten en dan gaan ze naar beneden waar ze het beste uitkomen in de ondergelegen slaap- en badkamers.
Ook in de bijkeuken zie je een buis onder het plafond lopen richting keuken. So be it.
Maar ik hoop en verwacht dat het toch voor voldoende goede lucht gaat zorgen.
(Het is nog niet in gebruik omdat er door de verbouwing nog een hoop bouwstof ligt en geproduceerd wordt)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NubprZTuydb8qGmLex3_cCeJpWw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MjrsLEsjtVW6W8xzsXoioAa1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6zl1Fz2VCZt4QbCBd-_IDnHnY0c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lPxB2uGRNUBKA9bWTK4Vs4rQ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CseALLD8aNloKcbJN5HB6B4Wv8Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9IVJ6ueUE7UOX9Bi83QhDNVa.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9P8TWb_thzCjUn2Z_JsuWwcVzl4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/T1ucCT691LG7TufWgED4wVFA.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borne
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:15
op 1 november staat de overdracht van onze "nieuwe" woning gepland. Dit betreft een huis uit 1993 en is voorzien van ventilatie doormiddel van een centrale afzuiging en aanvoer via roosters in de ramen.

Om het nu in één goed te doen ben ik aan het kijken of we de woning gelijk kunnen voorzien van een WTW installatie. Omdat dit helemaal nieuw voor mij is, zou ik graag jullie hulp hebben om helder te krijgen hoe ik dit het beste zou kunnen doen. Ik heb dit topic al helemaal doorgespit en een redelijke indicatie wat ik aan ventielen nodig heb. Of ik dit helemaal juist heb weet ik niet.

Het huis beschikt over 4 slaapkamers op de eerste verdieping waarvan de kamer "berging CV" als kantoor gebruikt gaat worden. De overige slaapkamers zullen voor onze kinderen zijn en onszelf. Daarnaast zitten het toilet en de badkamer in een aparte ruimte. Het huis beschikt over een open haard, die wij sporadisch eigenlijk ook willen gaan gebruiken.

Voor de keuken staat een eiland gepland met daarin een Bora kookplaat die via de kruipruimte naar buiten afgevoerd gaat worden.

Wat ik gelezen heb moet je in de "natte" ruimtes afvoeren en in de overige ruimtes aanvoeren.

Afvoer (Rood)
- 2 ventielen in de keuken beneden
- 1 ventiel in de Toilet beneden
- 1 ventiel in de wasruimte beneden
- 1 ventiel in de badkamer boven
- 1 ventiel in de toilet boven

Aanvoer (Groen)
- Ik heb op de slaapkamers van de kinderen 1 ventiel geplaatst
- Op onze eigen slaapkamer heb ik 2 ventielen geplaatst
- In de 4e slaapkamer (kantoor) heb ik 1 ventiel geplaatst

Voor de benedenverdieping heb ik echter geen idee waar ik het beste kan aanvoeren en mijn eerste opzet een goed uitgangspunt is. Vanuit de eerste verdieping kan ik naar de zolder komen om daar de unit te plaatsen. De bedoeling is om een extra gipsplafond aan te brengen. Hier kan ik eventueel de ventielen ook in kwijt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uEtFti_Rwh3rWdYSlY43mWv6ba0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JgsBSdZXzsyIS0cWMbLVNqfS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
De 1e verdieping is mooi zo, niets meer aan doen :). Redelijk standaard indeling, dus dat is makkelijk.

Op de begane grond is de ruimte van 'hobby' tot 'keuken compleet open, dan kun je mooi aanvoeren in de hoek bij 'hobby', dat beweegt zich dan vanzelf naar de keuken. Eventuele overflow van boven kan onder de hal-woonkamerdeur door, of door de muur tussen 'k(ast)' en wc via een overflow opening in de muur.

De berging/garage is even de vraag hoe je die gaat gebruiken en hoe deze luchtdicht en geisoleerd is.
De bijkeuken zit aangesloten op de garage, waardoor dat ook een vraagtekentje is.

Als de boel goed luchtdicht en geisoleerd is kun je afzuigen in de bijkeuken en daarmee de garage ook ventileren. De lucht moet dan wel onder 3 deuren door (slaapkamerdeur -> garagedeur -> bijkeukendeur).

Als je een brandstofauto in de garage kwijt wilt moet je dat anders oplossen, maar ik neem even aan dat dat niet het geval gaat zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borne
P5ycho schreef op maandag 17 juni 2024 @ 12:36:
Op de begane grond is de ruimte van 'hobby' tot 'keuken compleet open, dan kun je mooi aanvoeren in de hoek bij 'hobby', dat beweegt zich dan vanzelf naar de keuken. Eventuele overflow van boven kan onder de hal-woonkamerdeur door, of door de muur tussen 'k(ast)' en wc via een overflow opening in de muur.
Het deel Hobby gaat onze zitkamer worden met de TV en de rest van de benedenverdieping wordt keuken en de eettafel. Als je op deze plek gaat inblazen, krijg je dan geen gevoel van tocht bij de bank?
De berging/garage is even de vraag hoe je die gaat gebruiken en hoe deze luchtdicht en geïsoleerd is.
Deze zit binnen de schil van de woning.
De bijkeuken zit aangesloten op de garage, waardoor dat ook een vraagtekentje is.

Als de boel goed luchtdicht en geisoleerd is kun je afzuigen in de bijkeuken en daarmee de garage ook ventileren. De lucht moet dan wel onder 3 deuren door (slaapkamerdeur -> garagedeur -> bijkeukendeur).

Als je een brandstofauto in de garage kwijt wilt moet je dat anders oplossen, maar ik neem even aan dat dat niet het geval gaat zijn?
We gaan er geen auto in zetten. de ruimte voor de wasmachine en de droger in die bijkeuken blijft intact en ik ga de garage opdelen met een keukenblok of iets dergelijks zodat er ook een plek is waar mijn vrouw de was kan strijken/opvouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bensss
Borne schreef op maandag 17 juni 2024 @ 12:46:
[...]
en ik ga de garage opdelen met een keukenblok of iets dergelijks zodat er ook een plek is waar mijn vrouw de was kan strijken/opvouwen.
7(8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
@Borne Met de goede ventielen blaas je de lucht netjes langs het plafond, waar hij tegenaan blijft plakken totdat de lucht zijn snelheid kwijt is. Dat zou dus moeten kunnen zonder tochtklachten.
Het hoeft ook niet allemaal helemaal in die hoek. In het midden rechts beginnen en dan steeds enkele meters verder een ventiel kan ook. Je wilt alleen voorkomen dat er een dode hoek ontstaat in de zithoek, daar zit je heel de avond CO2 te produceren straks.
Denk daarbij ook na over andere potentiele tochtbronnen zoals kouval door <HR++ glas trouwens.

De meeste garagedeuren zijn gapende tochgaten. Voorkom dus dat je in de bijkeuken buitenlucht aanzuigt.

Fijn dat je ook je vrouw een goede werkplek gunt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borne
Wat is hier raar aan. Deze ruimte zit vast aan de garage en die ruimte is beperkt om dit soort dingen te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Het is een flauw geintje, til er niet te zwaar aan :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrv
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 10-05 20:23

hrv

Puntenwolk schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 13:18:
[...]

Het helemaal volledige antwoord hierop heeft helaas een compleet computermodel nodig van je ventilatiesysteem als geheel. Want het maakt ook nog uit met wat voor druk de lucht het eerste deel van de buis binnenkomt. In de TS staat een linkje naar een gratis Belgische tool, kijk daar in ieder geval even naar om een gevoel te krijgen.
Ik ben wat met Optivent aan het tekenen en rekenen geslagen en wat me opvalt is dat hij voor enkele 125mm ventielen vaak van een hoofdleiding naar een 80mm buis gaat en vlak voor het ventiel weer naar 125.

Nu snap ik dat je wellicht bij een lage snelheid ermee wegkomt. 25m3/h komt neer op 1,4m/s door een 80mm spirobuis. Maar als je op standje 3 gaat draaien is dat met 45m3/h al snel 2,5m/s. Bij 125 buis is dat 1m/s.

Weet iemand waarom optivent die 80mm buis aanbeveelt? Ik weet nu niet echt of ik die tool kan vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Optivent kijkt ook naar de drukval volgens mij. Een stukje wat hogere luchtsnelheid kan ook niet zoveel kwaad. @w00key heeft daar al een keer een stukje over geschreven in dit topic.

[ Voor 59% gewijzigd door P5ycho op 17-06-2024 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savagenld
Nieuwe versie, met een paar aanpassingen nav de discussie hier (alles stand 3). Aangepast:
- Geen afzuiging in installatieruimte, daardoor wat meer afzuiging in andere ruimtes
- Extra toevoer in slaapkamer begane grond

De gaten in de slaapkamer op de begane grond zitten er nu al. Ik zit erover te denken om daar 1 ventiel te plaatsen en de tweede bij te plaatsen als dat nodig blijkt te zijn.

Ik heb nog een paar vragen:
  1. Hoe gaan jullie om met slaapkamers waar nu nog 1 kind slapen en in de toekomst (soms) mogelijk meer? Dan gewoon 2 ventielen plaatsen en die (tijdelijk) afknijpen?
  2. Is 70 m3/h afzuigen op max stand in de keuken voldoende? De afzuiging van de kookplaat gaat naar buiten
  3. Zien jullie nog nadelen van het gebruiken van de Ubbink Air Excellent voor de bovenverdieping?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FtoklZfuIwJne8HkqH3IXEpxPwo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dfqhZO1zohe6M3cU47anwoWF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puntenwolk
hrv schreef op maandag 17 juni 2024 @ 20:03:
[...]

Ik ben wat met Optivent aan het tekenen en rekenen geslagen en wat me opvalt is dat hij voor enkele 125mm ventielen vaak van een hoofdleiding naar een 80mm buis gaat en vlak voor het ventiel weer naar 125.

Nu snap ik dat je wellicht bij een lage snelheid ermee wegkomt. 25m3/h komt neer op 1,4m/s door een 80mm spirobuis. Maar als je op standje 3 gaat draaien is dat met 45m3/h al snel 2,5m/s. Bij 125 buis is dat 1m/s.

Weet iemand waarom optivent die 80mm buis aanbeveelt? Ik weet nu niet echt of ik die tool kan vertrouwen.
Optivent kijkt inderdaad naar de drukval zoals P5cho aangeeft. Ik vind het wat aggressief in de standaard settings met naar beneden schalen. Je kan die settings ergens aanpassen. Ik heb hier overal 100mm liggen.

2-3 m/s is overigens een prima snelheid voor standaard spirobuis en zal dan praktisch fluisterstil zijn wat betreft kanaalgeluid.

Het “advies” voor 1 m/s wat je in de eerste pagina’s van dit topic soms leest geldt echt alleen voor de 75mm binnendiameter geribbelde flexbuizen, die hebben met dezelfde snelheid veel meer weerstand en geluid dan spiro.

Om weer naar 125mm te gaan bij de ventielen is ook relatief standaard, dat komt omdat de effectieve doorlaat van een ventiel veel kleiner is dan de nominale diameter. Het is dus niet zo dat de lucht ter plaatse van het ventiel opeens veel langzamer gaat. Een 125mm ventiel met een doorlaat van 40% is even veel open ruimte als een 80mm buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Ik ben al een aantal weken een het bezig met het uitdenken van een ventilatieplan. Ook is er iemand langs geweest om ventilatieadvies te geven. Hiermee ben ik al een heel stuk verder dan ik eerst was, maar op sommige details loop ik nog een beetje vast.

Het huis komt uit jaren 30. Oppervlakte rond de 95 m2, en we gaan er met 2 wonen, maar wellicht komen er over een paar jaar 1-2 kindjes bij.
De ramen en kozijnen zijn door de vorige eigenaar vernieuwd met HR(++) glas, alleen zitten er geen roosters in. Vreemde keuze, maar goed, we doen het er maar mee. Betekent wel dat voordat we er gaan wonen, er iets gedaan moet worden voor het toevoeren van verse lucht.

Plan is om een stuk van de werkkamer op te offeren. Dat is jammer, want die was al niet heel ruim bemeten. Echter komen we vanuit die kamer wel redelijk makkelijk bij alle andere ruimtes van het huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/txRgEKklbSPuefMO_tpy0cRq1Co=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s2qk7q4H2MjHiUVEYGLReVAN.png?f=fotoalbum_large

Als ik het goed begrijp werkt zonering bij de meeste boxen alleen via de aanvoer. Ik voel er best wat voor om zonering toe te passen zodat als we slapen alleen een van de slaapkamers geventileerd wordt. Dit ivm geluid van de box en energiegebruik. Ook mooi als de box minder hard hoeft te werken wanneer je overdag op de werkkamer zit, en je dan iig al de 60 m3/h van een van de slaapkamers weg kan laten.

Verder pas ik overstroom toe. In totaal wordt er boven 100 m3/h meer aangevoerd dan afgevoerd. De overloop -> trap -> overloop -> keuken/woon wordt alleen gescheiden door een gordijn tussen de keuken en de trap. Zitten flinke open ruimtes bij de ophanging van het gordijn met lussen, en anders laten we dat gewoon op een kier staan.
Mochten we ooit een deur daarin gaan zetten, snap ik dat daar een flinke spleet en/of rooster in de muur bij moet komen.

Afvoer in de badkamer zou wellicht ook wel met 1 ventiel kunnen ipv 2, nu ik er nog eens naar kijk.
Verder nog dingen om rekening mee te houden?
Is het gebruikelijk om zowel te zoneren als overstroom toe te passen, of is het beter om voor een van de twee te kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
Volgens mij moet je wel een van de twee te kiezen. Als je slaapkamer overdag amper geventileerd worden door de zonering is er immers ook geen overflow.

In de werkkamer zou je ook af kunnen zuigen. Dan heb je je zonering ook t pakken. Omdat de unit in die ruimte hangt is het later relatief eenvoudig hier alsnog een aanvoer van te maken als het een kinderkamer wordt. Je zou dan iets moeten aanvoeren in de huiskamer wel... T is een overweging.

Ik zou werkkamer wel op 40-50 zetten, de co2 gaat een stuk harder de lucht in tov slapen ook bij bureauwerk.

Qua ruimte; misschien kun je met de sky van Brink oid uit de voeten.

[ Voor 4% gewijzigd door ZonnigY op 18-06-2024 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
@faust2016 Zoneren is onzin. Je gaat nauwelijks bezuinigen op een verbruik van 30W (@200 m3/uur). Who cares - ook als je er niet bent wil je dat vocht, geur en fijnstof wordt afgevoerd, niet alleen CO2 is belangrijk.

Als je een paleis hebt met een Q600, maybe. Zelfs dan zou ik het gewoon laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12:26
Ik zie beneden alleen maar afvoer, verse(?) lucht voor de woonruimte komt van boven en gaat waarschijnlijk direct weer weg via de keuken.en toilet. Zal het de woonkamer bereiken? Ik zou toevoer in de woonkamer overwegen en als dat niet kan misschien is Jaga Oxygen-2 dan een oplossing.

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
Soms moet je inderdaad kiezen tussen een opzet met overstroom of zoneregeling. In dat geval zou overstroom eigenlijk altijd de voorkeur moeten hebben. Je realiseert dezelfde besparing in verbruik en totaaldebiet, maar zonder een complex systeem van kleppen die stuk kunnen gaan. Zie in de TS het stukje over slimme systemen voor een paar links naar voorbeelden.

In jouw voorbeeld is de keuze ook een beetje zo. Met een zoneregeling kun je ongeveer 60 inblaas uitzetten boven tussen werk/slaapkamer. Maar dan heb je te weinig overstroom naar beneden en moet je daar weer bij blazen om de woonkamer leefbaar te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
faust2016 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 13:12:
Ik ben al een aantal weken een het bezig met het uitdenken van een ventilatieplan. Ook is er iemand langs geweest om ventilatieadvies te geven. Hiermee ben ik al een heel stuk verder dan ik eerst was, maar op sommige details loop ik nog een beetje vast.

Het huis komt uit jaren 30. Oppervlakte rond de 95 m2, en we gaan er met 2 wonen, maar wellicht komen er over een paar jaar 1-2 kindjes bij.
De ramen en kozijnen zijn door de vorige eigenaar vernieuwd met HR(++) glas, alleen zitten er geen roosters in. Vreemde keuze, maar goed, we doen het er maar mee. Betekent wel dat voordat we er gaan wonen, er iets gedaan moet worden voor het toevoeren van verse lucht.

Plan is om een stuk van de werkkamer op te offeren. Dat is jammer, want die was al niet heel ruim bemeten. Echter komen we vanuit die kamer wel redelijk makkelijk bij alle andere ruimtes van het huis.

[Afbeelding]

Als ik het goed begrijp werkt zonering bij de meeste boxen alleen via de aanvoer. Ik voel er best wat voor om zonering toe te passen zodat als we slapen alleen een van de slaapkamers geventileerd wordt. Dit ivm geluid van de box en energiegebruik. Ook mooi als de box minder hard hoeft te werken wanneer je overdag op de werkkamer zit, en je dan iig al de 60 m3/h van een van de slaapkamers weg kan laten.

Verder pas ik overstroom toe. In totaal wordt er boven 100 m3/h meer aangevoerd dan afgevoerd. De overloop -> trap -> overloop -> keuken/woon wordt alleen gescheiden door een gordijn tussen de keuken en de trap. Zitten flinke open ruimtes bij de ophanging van het gordijn met lussen, en anders laten we dat gewoon op een kier staan.
Mochten we ooit een deur daarin gaan zetten, snap ik dat daar een flinke spleet en/of rooster in de muur bij moet komen.

Afvoer in de badkamer zou wellicht ook wel met 1 ventiel kunnen ipv 2, nu ik er nog eens naar kijk.
Verder nog dingen om rekening mee te houden?
Is het gebruikelijk om zowel te zoneren als overstroom toe te passen, of is het beter om voor een van de twee te kiezen?
Ik had hier nog 1 andere gedachte bij, het is wel heel jammer om zo’n stuk leefruimte kwijt te raken. Hoe zit het met je plafond hoogte overal? Je zou een platte horizontale plafondunit kunnen overwegen, die kun je in verlaagde plafonds kwijt. Een WTU 250 EC misschien met enthalpiewisselaar, ik heb de 600 en doet het perfect (zou hem alleen niet zelf aanraden te installeren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ali11baba
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:32
Puntenwolk schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 14:29:
[...]

Ik had hier nog 1 andere gedachte bij, het is wel heel jammer om zo’n stuk leefruimte kwijt te raken. Hoe zit het met je plafond hoogte overal? Je zou een platte horizontale plafondunit kunnen overwegen, die kun je in verlaagde plafonds kwijt. Een WTU 250 EC misschien met enthalpiewisselaar, ik heb de 600 en doet het perfect (zou hem alleen niet zelf aanraden te installeren).
Een dergelijke horizontale unit zou voor ons ook wel eens een uitkomst kunnen zijn. Uit interesse: waarom zou je aanraden deze niet zelf te installeren? En wat was voor jou de reden om niet voor een 'consumentenmodel' te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Bedankt, allemaal goeie punten. Ik verhoog de aanvoer in de werkkamer naar 45 en laat dan de zoneregeling links liggen. Evt toch iig 1 aanvoerpuntje voor de woonkamer ga ik nog even over denken.

Ben aan het zoeken geweest naar een platte unit inderdaad, om het ruimteverlies te minimaliseren. Het plafond boven is al vrij laag (2.37 volgens het funda plattegrondje). Ikzelf ben rond de 1.90, dus het houdt al niet echt over. Echter natuurlijk geen probleem om op dat plekje het plafond te verlagen, aangezien we die ruimte sowieso kwijt zouden zijn.

Waar ik dan wel tegenaan liep zijn de volgende punten:
- Het dak is van houten balken. Las dat in dat soort gevallen de constructie mee kan gaan trillen als je daar zo'n ventilatie unit aan vast maakt.
- De ruimte die overblijft voor de buis naar de gevelaanvoer wordt dan beperkt. Moet deze niet (bij voorkeur) minimaal een bepaalde lengte hebben voor demping van geluiden van de unit? De gevelaanvoer zit aan de straatkant, dak afvoer geluid maakt me niet zoveel uit.

[ Voor 3% gewijzigd door faust2016 op 18-06-2024 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro123
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 19-03 11:09
marnie schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 14:05:
Ik zie beneden alleen maar afvoer, verse(?) lucht voor de woonruimte komt van boven en gaat waarschijnlijk direct weer weg via de keuken.en toilet. Zal het de woonkamer bereiken? Ik zou toevoer in de woonkamer overwegen en als dat niet kan misschien is Jaga Oxygen-2 dan een oplossing.
Idd. Lijkt erop dat je een compleet dood punt hebt als woonkamer. Of ook gewoon in de woonkamer inblazen (en keuken afzuigen, en/of meer in de badkamer), of zoneren. Ik zou gewoon kiezen voor het eerste, geen zonering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ro123
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 19-03 11:09
faust2016 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 14:44:
Bedankt, allemaal goeie punten. Ik verhoog de aanvoer in de werkkamer naar 45 en laat dan de zoneregeling links liggen. Evt toch iig 1 aanvoerpuntje voor de woonkamer ga ik nog even over denken.

Ben aan het zoeken geweest naar een platte unit inderdaad, om het ruimteverlies te minimaliseren. Het plafond boven is al vrij laag (2.37 volgens het funda plattegrondje). Ikzelf ben rond de 1.90, dus het houdt al niet echt over. Echter natuurlijk geen probleem om op dat plekje het plafond te verlagen, aangezien we die ruimte sowieso kwijt zouden zijn.

- Het dak is van houten balken. Las dat in dat soort gevallen de constructie mee kan gaan trillen als je daar zo'n ventilatie unit aan vast maakt.
- De ruimte die overblijft voor de buis naar de gevelaanvoer wordt dan beperkt. Moet deze niet (bij voorkeur) minimaal een bepaalde lengte hebben voor demping van geluiden van de unit? De gevelaanvoer zit aan de straatkant, dak afvoer geluid maakt me niet zoveel uit.
Nee van/naar buiten heeft geen demper nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puntenwolk
Ali11baba schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 14:44:
[...]

Een dergelijke horizontale unit zou voor ons ook wel eens een uitkomst kunnen zijn. Uit interesse: waarom zou je aanraden deze niet zelf te installeren? En wat was voor jou de reden om niet voor een 'consumentenmodel' te gaan?
Zie hier mijn eigen zoektocht en ontwerp:
Puntenwolk in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"

En hier het installatiedrama van de WTU (nu die draait is het perfect):

Puntenwolk in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puntenwolk
faust2016 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 14:44:

Mijn WTU hangt ook aan houten balken, in mijn geval van een halve eeuw oud. Goed ontkoppelen met rubbers aan beide kanten en dan heb je geen last van trillingen. Dit soort dingen:

https://www.rubbermagazijn.nl/trillingsdempers/m12/

Als je gevelaanvoer aan een kant zit waar je zelf ook wel eens buiten verblijft (terras, voortuin) zou ik overwegen een dampdichte flexibele geïsoleerde slang te gebruiken. Die zal al wat dempen. Een echte demper hoeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borne
Ik ben toevallig gisteren nog even bij de huidige eigenaar van de woning geweest. Op de Toiletten, badkamer en in de keuken is vanuit de bouw in 1993 al type C ventilatie aangebracht.

Kan ik de huidige afzuigkanalen gewoon gebruiken als ik naar een Type D zou gaan en hoeft ik dan alleen nog maar de aanvoeren aan te leggen?

Dat zou in dat geval betekenen dat ik alleen via de zolder naar de slaapkamers naar beneden moet en in de woonkamer moet zien te komen met een slang/buis.

Klopt mijn aanname?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Epep
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-05 22:57
Borne schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 09:01:
Ik ben toevallig gisteren nog even bij de huidige eigenaar van de woning geweest. Op de Toiletten, badkamer en in de keuken is vanuit de bouw in 1993 al type C ventilatie aangebracht.

Kan ik de huidige afzuigkanalen gewoon gebruiken als ik naar een Type C zou gaan en hoeft ik dan alleen nog maar de aanvoeren aan te leggen?

Dat zou in dat geval betekenen dat ik alleen via de zolder naar de slaapkamers naar beneden moet en in de woonkamer moet zien te komen met een slang/buis.

Klopt mijn aanname?
Je kan je de buizen hergebruiken, alleen de capaciteit van de bestaande buizen kan op bepaalde plekken te weinig zijn. (diameter te beperkt, voor de luchtvolume die je wil afvoeren). Waardoor je soms een extra afvoerbuizen moet creëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
Borne schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 09:01:

Kan ik de huidige afzuigkanalen gewoon gebruiken als ik naar een Type D zou gaan en hoeft ik dan alleen nog maar de aanvoeren aan te leggen?

Klopt mijn aanname?
Ja dat kan! Doe ik ook grotendeels. Let wel op dat type C kanalen anno 1993 niet het allerbeste zijn, afhankelijk van het type. Ik had type C kanalen anno 1992, en dat zijn gerribelde aluminium flex buizen. De kanaalweerstand van dat soort buizen is flink hoger dan gladde spirobuizen, zeker als ze oud zijn en aan de binnenkant nog wat aangekoekt vuil hebben. De WTW unit zal dus iets harder moeten werken dan als je alles vervangt. Let dus op de capaciteit van de WTW unit die je koopt niet alleen qua m3/h, maar ook de maximum druk die het kan leveren, zeker als je ook een relatief zwaar filter (F7/F9) wil gaan gebruiken.

Het kan dus ook geen kwaad de type C buizen goed schoon te (laten) maken voor je de WTW in gebruik neemt.

Let ook op bij de installatie dat de oude buizen koppelen aan de nieuwe installatie waarschijnlijk wat speciale onderdelen zal vergen. Je oude buizen komen allemaal op 1 punt bij elkaar, daar waar nu de systeem C unit staat. Je kan daar een brei aan T-stukken leggen, maar dat is niet optimaal. Ik heb hier uiteindelijk zelf een verdeelbox gemaakt (vanuit de onderdelen aangeboden door spirototaal). Let ook op voor ruimte om overspraakdempers te plaatsen, die zullen in je bestaande systeem C buizen waarschijnlijk niet aanwezig zijn, en moet je dus allemaal kwijt in je technische ruimte.
Pagina: 1 ... 58 ... 90 Laatste